Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.

Technische briefing door de Autoriteit Consument en Markt over de salderingsregeling

[0:00:02] We gaan beginnen. Het is hier heel gezellig, hoor ik wel.

[0:00:07] Welkom bij de vaste commissie voor Financiën.

[0:00:11] Tweede deel van de technische briefing over de salderingsregeling, dit keer door de ACM.

[0:00:16] Welkom mensen van ACM, mevrouw Svensel, meneer Van Reeuwen en meneer Top.

[0:00:24] Ik wil u straks vragen om kort voor te stellen, heeft u ook een presentatie?

[0:00:27] Dat geloof ik niet, hè? Nee.

[0:00:30] Dus... En ook... Een introductie, dat lijkt me heel goed.

[0:00:33] Naast ons zitten...

[0:00:36] Aan de linkerkant van mij zit mevrouw Pospa van de NSC,

[0:00:39] mevrouw Kreuger van GroenLinks, Partij van de Arbeid,

[0:00:42] de heer Erkens van de VVD en de heer Vermeer van de BBB.

[0:00:49] Ik denk dat het mooi is als u een inleiding houdt

[0:00:52] en dan wil ik voorstellen dat we ook weer met vraag-antwoord doen,

[0:00:54] want dat praat prettig, dan houden we het een beetje informeel.

[0:01:00] Een korte verduidelijke vervolgvraag,

[0:01:02] en ik wil het ook vragen om geen politieke vragen te stellen,

[0:01:05] maar vooral ook bij de feitelijke vragen te blijven.

[0:01:08] En dan geef ik u graag het voorwoord, mevrouw Sensen.

[0:01:11] Goedemiddag, mijn naam is Britt Svensson van der Vleut.

[0:01:15] Ik ben bij ACM de manager van een team dat toezicht houdt

[0:01:19] op bescherming van consumenten tegen schadelijk gedrag van energieleveranciers.

[0:01:23] Naast mij zitten Philip van Reeuwijk, toezichthouder en Tom Top, wetgevingscoördinator.

[0:01:31] ACM is de onafhankelijke toezichthouder op de energiemarkt.

[0:01:35] Wij houden ons dagelijks bezig met bijvoorbeeld het controleren van de redelijkheid van tarieven

[0:01:40] en het beoordelen of leveranciers zich aan de gemaakte afspraken houden.

[0:01:46] We krijgen heel veel vragen over de salderingsregeling en over de structuur van terugleverkosten

[0:01:51] en terugleververgoedingen.

[0:01:53] Misschien dat die termen u ook duizelen.

[0:01:56] Die vragen kregen wij sinds begin vorig jaar al zo'n 2000 keer.

[0:02:02] Ik zie als toezichthouder de complexiteit groeien voor de consument.

[0:02:06] Wij vinden het heel belangrijk dat iedereen mee kan doen in de energietransitie.

[0:02:11] En dat begint met duidelijke wetgeving, zodat de consument weet waar hij aan toe is.

[0:02:16] Het contact met de Kamer verloopt meestal via de ministeries.

[0:02:19] Fijn dat wij nu de gelegenheid krijgen om zelf ons perspectief toe te lichten.

[0:02:25] Ik wil u dan ook bedanken dat ik hier vanmiddag te gast mag zijn en ik doe u het aanbod dat

[0:02:29] wij ook op andere dossiers altijd bereid zijn u te informeren.

[0:02:34] Vanmiddag geven we uitleg over de uitvoerbaarheids- en handhaafbaarheidstoets die ACM heeft gedaan

[0:02:39] op het wetsvoorstel afschaffen salderingsregeling.

[0:02:43] Ik ga zo eerst in op de werking van de huidige salderingsregeling en de structuur van terugleververgoedingen

[0:02:49] en terugleverkosten.

[0:02:50] Daar hebben wij begin dit jaar onderzoek naar gedaan.

[0:02:55] Vervolgens leg ik uit dat ook na de afschaf van de salderingsregeling meer kosten zullen

[0:03:00] blijven bestaan.

[0:03:01] En dat dit op momenten kan resulteren in terugleverkosten die hoger zijn dan de terugleververgoeding.

[0:03:08] Het is de taak van ACM om erop toe te zien dat tarieven, inclusief de vergoedingen voor

[0:03:13] teruggeleverde stroom, redelijk zijn.

[0:03:16] Dat houdt in dat tarieven en vergoedingen die leveranciers hanteren in verhouding moeten

[0:03:20] met de kosten en de baten van de leverancier.

[0:03:24] Ik zal uitleggen dat ACM effectiever toezicht kan houden op de redelijkheid van de vergoeding

[0:03:29] als wij een minimumvergoeding kunnen vaststellen als handhavingsinstrument.

[0:03:34] Dus bij individuele leveranciers die geen redelijke vergoeding bieden.

[0:03:39] Ten slotte zal ik uitleggen waarom de ACM in de UAT oproept om verduidelijking te geven

[0:03:44] over langlopende contracten die doorlopen na 1 januari 2027

[0:03:49] en zijn afgesloten voordat dit wetsvoorstel is aangenomen.

[0:03:54] Ik begin bij de situatie van vandaag, met de salderingsregeling.

[0:03:59] Op dit moment mag de consument met zonnepanelen...

[0:04:03] zijn teruggeleverde elektriciteit wegstrepen...

[0:04:05] tegen elektriciteit die hij gebruikt op zijn elektriciteitsrekening.

[0:04:09] Dat is voordelig voor de consument.

[0:04:11] Dat komt omdat de stroom die wordt opgewekt, voornamelijk op zonnige momenten...

[0:04:16] goedkoop is ten opzichte van dure winterstroom.

[0:04:18] Met andere woorden, als de consument had moeten betalen voor alleen die winterstroom, dan

[0:04:23] was dat tegen een veel hogere prijs geweest.

[0:04:26] De energieleverancier dekt nu de verschilkosten door die op andere manieren door te berekenen.

[0:04:32] Bijvoorbeeld door ze over alle klanten te verdelen, middels het verhogen van het vastrecht,

[0:04:37] of door terugleverkosten te rekenen aan de consument met zonnepanelen.

[0:04:42] ACM houdt er toezicht op dat de tarieven redelijk zijn, en kijkt daarbij ook naar de componenten,

[0:04:47] vastrecht en terugleverkosten.

[0:04:50] Dat doen wij door doorlopend te controleren of de tarieven die worden gerekend

[0:04:54] zijn gebaseerd op echte gemaakte kosten en risico's bij die leverancier.

[0:04:59] Bijvoorbeeld door bewijsstukken op te vragen

[0:05:01] of door op de locatie echt in de systemen van de leverancier te kijken.

[0:05:06] Als wij zien dat tarieven onredelijk zijn, zorgen we middels handhaving

[0:05:09] dat de energieleverancier die aanpast.

[0:05:13] In het toezicht op de tarieven zien wij dat de leverancier

[0:05:16] niet alleen extra kosten maakt voor de consumenten met zonnepanelen vanwege de salderingsregeling.

[0:05:22] De leverancier maakt voor deze groep consumenten ook kosten door hogere inkoopskosten en hogere

[0:05:27] onbalanskosten. Ik wil benadrukken dat deze twee kostenposten niet rechtstreeks met salderen te

[0:05:33] maken hebben. En deze kosten zullen er dus ook na de afschaf van de salderingsregeling zijn.

[0:05:41] Dan gaan we nu naar de situatie vanaf 1 januari 2027. In het geval dat de salderingsregeling

[0:05:48] wordt afgeschaft volgens het voorliggende wetsvoorstel, kan de consument zijn opgewekte

[0:05:53] stroom niet meer wegstrepen tegen gebruikte stroom.

[0:05:56] Dat betekent dat hij een redelijk tarief moet gaan betalen voor de stroom die hij afneemt

[0:06:00] en een redelijke vergoeding moet gaan krijgen voor de stroom die hij teruglevert.

[0:06:04] Die vergoeding mag niet negatief zijn, niet minder dan nul.

[0:06:09] ACM houdt toezicht op beide.

[0:06:12] Hoewel de leverancier niet langer terugleverkosten hoeft te rekenen om de kosten van de salderingsregeling

[0:06:17] te dekken, zullen meer kosten voor huishoudens met zonnepanelen naar alle waarschijnlijkheid

[0:06:21] blijven bestaan, als gevolg van die hogere inkoopkosten en hogere onbalanskosten.

[0:06:27] Die meerkosten kan de leverancier ook op andere manieren verrekenen dan in terugleverkosten.

[0:06:33] Denk bijvoorbeeld aan een hoger tarief per afgenomen kWh of een lagere terugleververgoeding.

[0:06:40] ACM houdt toezicht op de redelijkheid van het hele pakket tarieven en blijft daar dus

[0:06:44] ook in de toekomst de component van terugleverkosten in meenemen,

[0:06:48] ongeacht de wijze waarop de leverancier die doorberekent.

[0:06:52] Maar daarbij wil ik wel de duidelijkheid scheppen

[0:06:54] dat het onder het huidige wetsvoorstel op momenten kan voorkomen

[0:06:57] dat een consument meer betaalt aan terugleverkosten

[0:07:00] dan hij ontvangt voor de stroom die zijn panelen leveren.

[0:07:04] En dat kan op redelijke wijze gebaseerd zijn

[0:07:07] op de kosten en de baten van de leverancier.

[0:07:10] Weet dat ACM met dit voorstel alleen op die redelijkheid kan handhaven.

[0:07:18] ACM kan op basis van dit wetsvoorstel toezicht houden en handhaven op de redelijkheid van

[0:07:22] tarieven.

[0:07:23] Maar in onze UAT hebben we wel aangegeven dat dat effectiever kan.

[0:07:28] Het toevoegen van een minimum terugleververgoeding aan onze interventiemogelijkheden zou het

[0:07:33] makkelijker maken voor de consument om geld terug te krijgen wanneer hij te weinig geld

[0:07:37] heeft ontvangen van de leverancier voor zijn teruglevering.

[0:07:40] Dat handhavingsinstrument ontbreekt nu in het wetsvoorstel, terwijl het de consument duidelijkheid

[0:07:46] geeft wanneer de grens van redelijkheid wordt overschreden.

[0:07:50] Met dit wetsvoorstel blijft de drempel voor de consument hoog om een vergoeding waar hij

[0:07:55] recht op had alsnog te krijgen.

[0:07:58] Het is aan de wetgever om deze drempel desgewenst te verlagen.

[0:08:02] Als u dat wilt oppakken, dan denken wij graag met u mee over de vormgeving van een minimum

[0:08:07] terugleververgoeding als handhavingsinstrument.

[0:08:12] Ik zie als toezichthouder dat er heel veel vragen leven over de afschaf van de salderingsregeling

[0:08:16] en die structuur van terugleverkosten en terugleververgoedingen.

[0:08:20] Consumenten vinden het moeilijk om in te schatten waar ze na 1 januari 2027 aan toe zijn.

[0:08:26] Niet alleen is het lastig voor consumenten om in te schatten wat dit met de opbrengsten

[0:08:30] van hun zonnepanelen doet, ook is het niet duidelijk hoe het afschaffen van de salderingsregeling

[0:08:35] hun vaste contract beïnvloedt als dat nog doorloopt na 1 januari 2027.

[0:08:41] Wij roepen de wetgever op om hierover vooraf duidelijkheid te geven.

[0:08:46] Anders is er een reëel risico dat mensen straks toch maar akkoord gaan met ongunstige

[0:08:50] voorstellen of het niet eerlijk naleven van contractvoorwaarden door hun leverancier uit

[0:08:54] angst voor een hoge opzegvergoeding.

[0:08:57] Duidelijkheid is ook in belang van de leveranciers, vanwege het risico op ontevreden klanten en

[0:09:02] handhaving door ACM achteraf.

[0:09:05] Ik pleit er als toezichthouder dus voor om die duidelijkheid te geven.

[0:09:09] Niet alleen omdat ik sta voor de bescherming van de consument, maar ook omdat een consument

[0:09:14] die door de bomen het bos niet meer ziet, niet mee zou kunnen komen in de energietransitie.

[0:09:19] Ik maak me als toezichthouder hard voor een goed werkende markt en een consument die in

[0:09:22] zijn kracht staat.

[0:09:24] En dat begint met duidelijkheid en daarom ben ik vanmiddag hier en beantwoorden wij heel

[0:09:28] graag uw vragen.

[0:09:32] Dank u wel.

[0:09:32] Ik ben Esther Vazer en ik hoop dat er een heleboel andere mensen dat ook zijn.

[0:09:37] Dat is een heel betoog.

[0:09:40] Wat we doen is kort vragen, ik wil jullie echt nog een keer benadrukken, geen politieke vragen,

[0:09:44] dus dat is niet de bedoeling, ik ga daar ook op letten natuurlijk, en hou de vragen kort,

[0:09:53] dan hebben we zoveel mogelijk vragen die beantwoord kunnen worden.

[0:10:04] Dank u wel voorzitter, ik wacht altijd netjes tot ik het woord krijg.

[0:10:08] Even kijken, over die minimum terugleveringvergoeding, jullie waren daar vrij duidelijk over in de brief.

[0:10:17] Jullie zeggen om daadkrachtig te kunnen optreden heeft de ACM de bevoeftheid nodig om in specifieke

[0:10:21] gevallen een minimum terugleveringvergoeding te kunnen opleggen aan leveranciers die onredelijke

[0:10:27] vergoedingen hanteren.

[0:10:29] Sowieso zegt u dat kan, dat is volgens artikel 21 en ik hoorde u net al zeggen dat is bedoeld

[0:10:37] om terug te kijken als er eventuele klachten zijn.

[0:10:40] Moet ik hem zo interpreteren?

[0:10:41] Zoals mensen bij jullie aangeven, volgens mij betalen wij te veel.

[0:10:45] Kunnen jullie dat controleren en vervolgens zorgen dat die klant zijn geld terugkrijgt?

[0:10:51] Moet ik hem zo samenvatten?

[0:10:53] Uw eerste vraag was, ziet u de ruimte voor dat instrument in de wetgeving?

[0:10:57] Die zien wij inderdaad op basis van dat artikel 21.

[0:11:00] Want wij zien daar een rol voor de overheid om die eerlijke of redelijke teruggevenvergoeding,

[0:11:06] die wordt gedefineerd ook te garanderen.

[0:11:08] En we denken dat dit instrument hoort bij die rol.

[0:11:12] Dan vroeg u, kan de consument hier zijn geld mee terughalen?

[0:11:17] Op het moment dat wij een besluit nemen, deze vergoeding is onredelijk en het had dit moeten zijn,

[0:11:23] dan kan die consument met dat briefje naar de rechter gaan en zeggen,

[0:11:28] kijk, dit is het bedrag wat het had moeten zijn.

[0:11:30] Dat moet hij wel, als je het SEC bekijkt, zelf doen.

[0:11:33] Wij zien wel in de praktijk, nu al met de vorm van het maximumtariefbesluit wat er is,

[0:11:40] dat dat heel vaak niet nodig is.

[0:11:42] Want dat leveranciers zelf zeggen, dit is zo duidelijk, het is zo duidelijk dat de rechter dan straks ook zegt dat bedrag moet het zijn,

[0:11:49] dat zij proactief zelf compenseren.

[0:11:52] Dus dat instrument biedt niet ons de mogelijkheid om dat geld terug te laten geven,

[0:11:58] maar we zien wel dat in de praktijk heel vaak dat het effect van ons toezicht is.

[0:12:02] Als ik dat vergelijk met andere handhavingsinstrumenten, zoals een last onder dwangsom of een boete,

[0:12:07] dan is dat veel moeilijker, want dan zeggen we alleen maar dit is onredelijk en zorg dat het redelijk wordt.

[0:12:13] En als die consument dan naar de rechter moet gaan en de rechter zegt ja maar wat is dan redelijk,

[0:12:17] dan wordt het veel moeilijker voor die consument om zijn geld terug te halen.

[0:12:24] Dank u wel.

[0:12:25] Ja, helder. Een belangrijk punt. Ik ben ook bezig om hier een amendement op te maken.

[0:12:35] En ik zat nog even te kijken welke elementen zijn daar nog meer bij nodig om echt te zorgen dat die,

[0:12:42] wat u al zegt, dat die consument eigenlijk met dat briefje aan kan kloppen en kan zeggen van

[0:12:47] goh ik krijg wat geld terug van u. Is de tekst in die brief dan voldoende of moet er nog meer

[0:12:52] informatie bij? Daar moeten nog wel wat meer details worden geregeld. In de huidige energie

[0:13:02] wetgeving hebben we dus bijvoorbeeld een bepaling dat het besluit in de plaatsstreed van het tarief

[0:13:10] met terugwerkende kracht, nou dat soort details moeten worden geregeld. Dank u wel. Mevrouw Kruger.

[0:13:22] Ja ik heb een vraag over de redelijke tarieven of de terugleververgoeding, het redelijke tarief. Dat

[0:13:33] Aan de ene kant wordt gezegd dat het op basis van vraag en aanbod is, conform de energierichtlijn,

[0:13:43] waarbij je het ook zou kunnen relateren aan de op dat moment bijvoorbeeld marktprijs van

[0:13:49] stroom die gewoon transparant is, dat kan elke consument zelf checken.

[0:13:55] Aan de andere kant wordt gezegd dat het gaat naar de kosten en baten van de leverancier

[0:13:59] en daar toetst de ACM op of die kosten en baten reëel zijn.

[0:14:03] Wat natuurlijk een heel ontransparant proces is voor de zonnepaneelbezitter.

[0:14:08] Dus welke van die twee is het nou en hoe verhouden die zich?

[0:14:13] Het gaat in dit geval echt om de kosten en de baten van de leverancier.

[0:14:17] Dus wat wij kijken is, als u bijvoorbeeld terugleverkosten doorberekent,

[0:14:21] heeft u die kosten ook echt gemaakt?

[0:14:23] En daar zit bijvoorbeeld ook een percentage in.

[0:14:25] Welk risico loop je en wat hangen daarvoor kosten aan?

[0:14:28] Dit is onderzoek wat heel specialistisch is.

[0:14:31] waar we inhuis specialisten voor hebben.

[0:14:34] Daarvoor moet je in de boeken van die leveranciers duiken.

[0:14:37] Dat is niet iets wat een consument zelf kan doen.

[0:14:42] Een volgvraag?

[0:14:44] Of een nieuwe vraag?

[0:14:45] Nee, volgvraag.

[0:14:46] Maar de kosten zitten nu al eigenlijk in die terugleverboete.

[0:14:53] Dus dat hoeft helemaal niet in dat redelijke tarief te zitten.

[0:14:58] Dus waarom is dit zo anders, deze prijsstelling, deze prijsvorming,

[0:15:02] dan bijvoorbeeld een zonneweide produceert zonnestroom en levert dat aan de markt en dan geldt gewoon de prijs van de markt.

[0:15:12] Dus waarom wordt hier op een andere manier eigenlijk op gehandhaafd?

[0:15:18] Ik ben alleen bekend met het consumentendeel, maar ik denk dat het niet zo anders is.

[0:15:23] Ik denk dat die leverancier die die wint geld met die stroom die teruggeleverd wordt en die betaalt bepaalde kosten.

[0:15:31] En op basis van wat die leverancier, de winst die hij maakt en de kosten die hij betaalt,

[0:15:38] daarop wordt het tarief vastgesteld en dat moet redelijk zijn.

[0:15:41] Dus daar mag hij geen grotere marge aan overhouden dan wij redelijk vinden.

[0:15:46] En ik weet niet hoe dat voor grote zonneweiders is geregeld.

[0:15:53] De heer Erkens.

[0:15:54] Ja, dank voorzitter.

[0:15:55] Ook een vraag over die redelijke vergoeding.

[0:15:58] U noemde zelf net ook minimum terugleververgoedingen.

[0:16:01] bij de vorige poging om de salderingsregeling af te bouwen in de Kamer.

[0:16:05] Nog enkele maanden geleden hadden we een amendement ingediend,

[0:16:08] onder andere ik en een aantal anderen, over minimum terugleververgoedingen,

[0:16:10] die de ACM ook een bevoegdheid zouden geven om die vast te stellen.

[0:16:14] Zou dat wat u betreft dan ook percentages moeten bevatten

[0:16:17] of is dat een bevoegdheid die u dan zelf beter zou kunnen uitoefenen?

[0:16:24] Ik denk dat het even heel goed is om het onderscheid te maken

[0:16:26] tussen een minimumvergoeding als een handhavingsinstrument

[0:16:29] en een minimumvergoeding als een reguleringsinstrument.

[0:16:31] Als ik het goed begrijp, heeft u het over het reguleringsinstrument.

[0:16:35] Dus vooraf bepalen wie de prijs vastzet.

[0:16:39] Dat is op dit moment niet aan de orde. Het is nu een vrije markt.

[0:16:42] Dat betekent alles wat u niet regelt, dat mag.

[0:16:46] Dus wij gaan niet over de wenselijkheid...

[0:16:49] ...of ACM een markt zou moeten reguleren of dat het een vrije markt moet zijn.

[0:16:53] Voor ons is het belangrijk dat als er voor het ene of voor het ander wordt gekozen...

[0:16:57] ...dat het heel duidelijk is wat wij willen en niet kunnen en op basis waarvan.

[0:17:03] En dan niet de politieke vraag, want dat pas zou ik ook kunnen aflopen nu, maar dat mag gewoon niet van de voorzitter en dat ga ik niet doen.

[0:17:10] We krijgen tegelijkertijd in de vorige briefing te horen dat dit soort ingrijpen juridisch niet kan.

[0:17:16] Hoe kijkt de ACM daarin?

[0:17:20] Wat ik net noemde, als handhavingsinstrument zien we de mogelijkheid wel.

[0:17:27] Daar doe ik geen uitspraak over, dat weet ik eigenlijk niet.

[0:17:30] Ik zie dat de heer Top ook nog wat wil aanvullen.

[0:17:34] Het is wel interessant dat in het vorige wetsvoorstel gesproken werd over 80% terugleververgoeding.

[0:17:45] Dit was bijna een politiek antwoord.

[0:17:48] Dank u wel.

[0:17:50] Feitelijk, feitelijk.

[0:17:51] Dat is waar.

[0:17:53] Meneer Ekkers.

[0:17:55] Ja, oké.

[0:18:00] Ja, dank u wel, voorzitter.

[0:18:01] En ook bedankt even voor de toelichting van waar de ACM wel wat wel haar functie is en niet

[0:18:08] haar functie is.

[0:18:08] Wat ze wel en niet kan doen.

[0:18:09] Ik denk dat het ook heel belangrijk is richting de consument.

[0:18:16] Met name de laatste woorden die u uitsprak net van alles wat wij nu niet regelen dat mag,

[0:18:24] dat triggert mij wel heel erg.

[0:18:29] Want ik zit er gewoon mee van wat u ook zegt, wat dingen met de rekening doen en met het contract doen.

[0:18:35] Als wij in het wetsvoorstel regelen dat eventuele meerkosten en onbalanskosten

[0:18:47] alleen via de tarieven geregeld mogen worden, dan is dat iets wat goed handhaafbaar is, klopt dat?

[0:18:57] Nou, dan zou ik daar al om verduidelijking willen vragen wat dan tarieven inhoudt.

[0:19:02] Voor ons zijn tarieven de vergoedingen, de terugleverkosten, het hele pakket.

[0:19:08] Oké, voor mij is een tarief dat als een consument een contract sluit,

[0:19:15] dat hij weet van wat hij moet betalen als hij stroom afneemt en dat hij weet wat hij terugkrijgt,

[0:19:23] en dat kan zelfs een negatieve prijs zijn, als hij levert in kilowattuur.

[0:19:28] Dat is voor mij een tarief, naast vastrecht tarieven die voor alle gebruikers zouden moeten gelden,

[0:19:35] ongeacht of ze zonnepanelen hebben of niet.

[0:19:39] Ja, dus om uw vraag te beantwoorden, de meerkosten die de leverancier maakt,

[0:19:43] die kan die bijvoorbeeld in de terugleververgoeding verwerken.

[0:19:47] Dus dan wordt de terugleververgoeding, dus de vergoeding die die consument krijgt voor de strand,

[0:19:51] die die teruglevert, die wordt dan lager.

[0:19:53] Maar houd er rekening mee, er is nu opgenomen, die vergoeding kan nooit lager worden dan nul.

[0:19:57] Dus op dit moment zullen leveranciers die meerkosten,

[0:20:03] als we uitkomen op een situatie lager dan nul,

[0:20:06] via andere kostenposten berekenen.

[0:20:09] En dat kan dus zijn in terugleverkosten,

[0:20:11] maar dat kan ook zijn het vastrecht verhogen voor alle klanten,

[0:20:14] met of zonder zonnepanelen.

[0:20:17] Dat kan ook betekenen dat ze geen welkomstbonus bieden

[0:20:20] aan klanten met zonnepanelen.

[0:20:21] Dus er zijn een heleboel manieren om die meerkosten door te berekenen.

[0:20:26] Een verduidelijkende vraag.

[0:20:29] Ja, want hoe kan de ACM dan bepalen wat de werkelijke kosten voor de energieleveranciers zijn?

[0:20:36] Want als mijn buurman geen zonnepanelen heeft en ik wek stroom op en mijn buurman verbruikt stroom,

[0:20:42] dan gaat dat rechtstreeks in de grid naar die persoon toe.

[0:20:45] Daar heeft niemand kosten mee.

[0:20:49] Zij beuren gewoon, de leverancier beurt gewoon de opbrengsten van mijn stroom die ik lever.

[0:20:54] Hoe kunt u dat als ACM in vredesnaam controleren, wat nou wat kost en welke kosten waardoor veroorzaakt worden?

[0:21:06] Wij bekijken dat op bedrijfsniveau. Dus wij kijken op bedrijfsniveau wat voor geld moet die leverancier uitgeven en wat voor geld krijgt die leverancier binnen.

[0:21:15] Dus wij bekijken dat niet op het niveau van u en uw buurman.

[0:21:20] Daarbij wil ik benadrukken dat als u de stroom teruglevert en uw buurman hem gebruikt,

[0:21:26] dat dat nog steeds gaat via het net en dat dat net nog steeds last heeft van die onbalanskosten.

[0:21:32] Dus hoewel dat in uw voorbeeld een heel klein stukje is,

[0:21:35] dat is natuurlijk niet hoe het werkt van u naar uw buurman, maar het gaat om het hele net.

[0:21:50] In uw brief heeft u het ook over de langjarige contracten die afgesloten zijn voor 2027.

[0:21:58] U verzoekt daarbij heel simpel om te regelen dat consumenten de mogelijkheid hebben hun

[0:22:02] overeenkomst kosteloos op te zeggen.

[0:22:06] Ik had die vraag hier een uur eerder ook gesteld.

[0:22:09] Is dat dan iets wat je via de wet eigenlijk moet regelen?

[0:22:11] Toen hadden ze het ook over misschien een ANVB die er dan onder hangt.

[0:22:16] Wat zou jullie voorkeur hebben om het scherp in een wet te zetten of om te zeggen, nou dan

[0:22:22] maar via ANVB of een andere manier?

[0:22:24] En dan als een handhavend?

[0:22:26] Vanuit de handhaversperspectief neem ik aan.

[0:22:29] Of als een mening.

[0:22:33] Het heeft onze voorkeur om het overgangsrecht direct in dit wetsvoorstel te regelen.

[0:22:38] En dat heeft als reden dat wij kunnen wel achteraf handhaven, bijvoorbeeld als er een opzegvergoeding

[0:22:45] is gevraagd en wij denken nou dat was niet redelijk.

[0:22:48] Maar dat wordt dan handhaving waar die consument achteraf nog weer geld terug moet krijgen.

[0:22:54] Dat zijn langlopende procedures.

[0:22:56] En in het ergste geval zou dit ook betekenen dat wij voor elke consument met elke opzegvergoeding

[0:23:01] moeten gaan kijken is dat redelijk.

[0:23:03] Dat betekent natuurlijk ook iets voor onze capaciteit.

[0:23:05] Want als onze mensen dat moeten doen, kunnen zij zich niet bezighouden met kijken of de tarieven ook nog redelijk zijn.

[0:23:12] Dus ons pleidooi is, regel het alsjeblieft aan de voorkant, dan weet iedereen waar die aan toe is.

[0:23:16] Dan kun je daar ook op je contract afsluiten.

[0:23:19] Dan weet je nu ook, als je al een langlopend contract hebt, waar je aan toe bent op 1 januari 2027.

[0:23:25] En dan scheelt ons dat aan de achterkant heel veel tijd met handhaven.

[0:23:32] Ik bedoelde natuurlijk niet voor, ik bedoelde wat het meest effectief is, maar dat is juist beantwoord, dank u.

[0:23:40] Mevrouw Kreuger.

[0:23:43] Ik zoek toch nog naar waar de eigenaar van een zonnepaneel nog enige zekerheid aan kan ontlenen.

[0:23:52] En eigenlijk is dat dan dat van het mag niet negatief zijn, maar de terugleververgoeding kan wel nul zijn.

[0:23:59] En dat niet negatief, hoe zeg ik dat, hangt natuurlijk ook weer af van wat voor een contract

[0:24:06] iemand heeft.

[0:24:08] Op het moment dat iemand een vast contract heeft, is dat over een heel jaar uitgesmeerd.

[0:24:13] Als iemand een dynamisch contract heeft, mag het voor een bepaalde periode niet nul zijn,

[0:24:17] maar kan het over de hele linie toch nog wel negatief zijn?

[0:24:21] En hoe wordt daar dan op gehandhaafd?

[0:24:30] Het mag niet negatief zijn.

[0:24:33] Het mag niet negatief zijn, dat lees ik als het mag niet kleiner dan nul zijn.

[0:24:39] En daar houdt eigenlijk nu de tekst en uitleg op.

[0:24:43] Dus dat betekent als je een vast contract afsluit tegen een levertarief,

[0:24:47] dan mag de terugleververgoeding niet lager dan nul zijn.

[0:24:51] En als je een dynamisch contract hebt, mag die terugleververgoeding ook per uur niet lager dan nul zijn.

[0:24:56] Dat is hoe wij het nu lezen.

[0:24:59] Bij dynamische contracten variëren de tarieven, op verschillende tijden is het geen vast contract.

[0:25:09] Dus het mag dan bij een dynamisch contract op een moment niet lager dan nul zijn?

[0:25:17] De terugleververgoeding mag nooit lager dan nul zijn, in welke vorm van contract dan ook.

[0:25:27] Misschien is mijn vraag over, kijk dit wetsvoorstel geeft weinig houvast qua het type contracten

[0:25:38] wat gaat komen en misschien is het stukje, of meer houvast, meer zekerheid kan bieden

[0:25:50] als bijvoorbeeld je een modelcontract zou hebben voor teruglevering of als je altijd zeg maar het

[0:26:00] contract wat je hebt voor levering dat dat type contract ook geldt voor teruglevering, want dat

[0:26:05] is nu ook niet het geval toch? Want je zou dus zeg maar een vast contract kunnen hebben voor de

[0:26:09] energie die je koopt, de stroom die je koopt, terwijl het op dynamische basis teruggeleverd wordt. Dat

[0:26:16] Dat zou kunnen. Daar is nu nergens iets voor vastgelegd.

[0:26:20] Behalve dat het niet negatief mag worden. Wel nul, niet negatief.

[0:26:26] Dat klopt. Dus wat ik net zei, het is een vrije markt wat u niet regelt dat mag.

[0:26:30] Dus die verschillende contractvormen die mogen. En daar kan een consument dus ook tussen kiezen.

[0:26:37] Ik zie een briefje met aanvulling. Of is dat niet hiervoor?

[0:26:41] Dat is nog even de aanvulling op een modelcontract als u die zoekt.

[0:26:45] Op dit moment zijn we opnieuw naar de voorwaarden van het modelcontract aan het kijken.

[0:26:49] want daar mocht nu geen onderscheid gemaakt worden tussen consumenten met zonnepanelen.

[0:26:55] Maar ik wil wel benadrukken dat dat modelcontract, dat geeft niet, wat wij vaststellen, dat geeft niet de prijs.

[0:27:00] Dus wat wij vaststellen zijn de voorwaarden.

[0:27:02] Hoe moet zo'n contract eruit zien?

[0:27:07] Dank u wel.

[0:27:09] De heer Erkens.

[0:27:12] Nee, mevrouw Kreuger stelde dezelfde vragen die ik in mijn hoofd had.

[0:27:14] Dus misschien voor de derde ronde nog.

[0:27:16] De heer Vermeer.

[0:27:20] U heeft dat wetsvoorstel helemaal doorgeploegd op handhaafbaarheid en dat u er echt een mening

[0:27:27] over kunt hebben.

[0:27:30] Wat is uw advies aan ons?

[0:27:33] Als het goed is is een commerciële partij heel slim, dus die zoekt op wat er wel kan.

[0:27:42] We hebben de tarieven per kilowattuur, die mogen niet onder nul zijn, dat is helder.

[0:27:47] Er wordt nog wel een hele interessante case, maar daar ga ik nog even verder over nadenken.

[0:27:54] Maar moet er ook specifiek benoemd worden welke kosten er wel of niet extra doorberekend mogen

[0:28:01] worden?

[0:28:02] Met andere woorden, als er staat van er mogen geen meerkosten of onbalanskosten berekend

[0:28:08] worden, maar iemand noemt het netcongestiekosten, dan mag het opeens wel.

[0:28:13] Wat is uw advies hoe wij naar de bewoordingen moeten kijken zodat het voor de ACM nog handhaafbaar is

[0:28:22] en ook wel eens de geest van de wet uit te voeren is?

[0:28:32] Ja, laat ik allereerst beginnen dat de afweging of dat deze kosten, die meerkosten die zijn er.

[0:28:43] Gratis geld bestaat niet, dus die meerkosten zijn er voor de leverancier.

[0:28:46] of dat die meerkosten moeten worden doorberekend aan de consument met zonnepanelen

[0:28:51] of dat die moeten worden gesocialiseerd, die is aan u.

[0:28:55] Die is aan u als wetgever, dat is een politiek vraagstuk.

[0:29:00] Als u zegt, ik wil niet dat die kosten aan de consument met zonnepanelen worden doorberekend,

[0:29:07] dan moet u heel goed kijken hoe u dat definieert vanuit kosten en baten van de leverancier en redelijkheid.

[0:29:14] Want inderdaad, daar zijn verschillende termen en verschillende wegen voor.

[0:29:18] En ik kan daar nu geen sluitend antwoord op geven, maar wij denken natuurlijk graag met u mee.

[0:29:26] Ja, Geurgen.

[0:29:27] Ja, en dan nog een vervallig vraag daarop.

[0:29:32] Feitelijk zou het niet uit moeten maken of een consument nou stroom teruglevert vanuit een zonnepaneel,

[0:29:38] of vanuit een getijdengenerator, of een watermolen, of een windmolen.

[0:29:44] Dat maakt niets uit voor de techniek van soldering.

[0:29:47] Is het dan niet het handigste om eventuele kosten van energieopwekking, die dat op het

[0:29:54] net heeft en op onbalanskosten, et cetera, gewoon volledig te verrekenen op het teruglevertarief?

[0:30:01] En wat zou daartegen zijn als je dat alleen maar op het teruglevertarief baseert?

[0:30:08] Dat moeten we wel even kijken, want volgens mij staat in de Europese regelgeving een bepaling

[0:30:15] dat afnemers hebben recht op, consumenten hebben recht op, een redelijke vergoeding voor hernieuwbare

[0:30:22] energie. Dus energie die je opwekt die niet hernieuwbaar is, kun je niet over één kant

[0:30:27] scheren met hernieuwbare energie. Ik ga daar even geen uitspraak over doen, wat nou groen is of niet,

[0:30:35] maar weet u, dat zijn wel van die details waarvan wij zeiden... Er werd tussendoor geroepen geen gas

[0:30:39] generatoren, anders horen mensen dat thuis niet. Maar dat zijn van die details waarvan wij zeiden

[0:30:45] Nou, daar moeten wij eerst dan graag meedenken over hoe dat eventueel moet.

[0:30:50] Ja, en een aanvulling daarop.

[0:30:52] U vraagt eigenlijk

[0:30:54] kan het niet allemaal gewoon in de terugleververgoeding?

[0:30:57] Want dan heb je gewoon één bedrag en dan weet je waar je aan toe bent.

[0:31:00] Dat zou de vergelijkbaarheid heel erg helpen.

[0:31:03] Maar wij zien aankomen dat dat dus niet kan als hij niet kleiner mag zijn dan nul.

[0:31:08] Want dan moeten die kosten ergens blijven

[0:31:10] en dan krijg je dat soort aparte kosten posten als terugleverkosten.

[0:31:18] Hou uw vervolgvraag nog even vast en ik geef mevrouw Posma antwoord.

[0:31:24] Ik wil even een check doen, want in uw brief schrijft u dat een terugleververgoeding niet

[0:31:33] redelijker is wanneer deze onevenredelijk laag is gezien de kosten en baten van de leverancier

[0:31:37] en bovendien niet concurrerend, volgens mij een goede definitie.

[0:31:41] Er staat in dat het opgenomen is in dit wetsartikel.

[0:31:45] Klopt dat en is dat voldoende?

[0:31:47] Dat klopt en dat is nu voldoende, ja.

[0:31:52] Helder antwoord, korte vraag.

[0:31:54] Mevrouw Kreuger.

[0:32:01] Ja, misschien toch een vraag daarover, over die kosten en baten, of die redelijk zijn.

[0:32:13] Dat geldt nu in de relatie tussen iemand met een zonnepaneel en zijn energieleverancier.

[0:32:19] Alleen een deel van die kosten hangen natuurlijk ook samen met andere onderdelen van het energiesysteem.

[0:32:24] En het is een keuze waar je die kosten laat neerslaan als energiebedrijf.

[0:32:30] Dat element, dus in hoeverre de prijszetting voor iemand met een zonnepaneel die stroom levert aan het net,

[0:32:37] daar wordt dus de redelijkheid van hoe de kosten en baten door de leverancier worden in rekening gebracht getoetst door ACM.

[0:32:45] Maar wordt daarbij ook in ogenschouw genomen op een of andere manier

[0:32:49] de keuzes die een energieleverancier maakt om kosten, waar hij de kosten laat neerslaan?

[0:32:57] Nee, die wordt niet gemaakt, want dat is niet vastgelegd in de wet.

[0:33:01] Dus de energieleverancier heeft die mogelijkheid.

[0:33:04] Je zou kunnen zeggen, er zijn ook maatschappelijke baten van zonnepanelen.

[0:33:09] Dus niet baten van de energieleverancier, maar baten van ons allemaal.

[0:33:13] Baten voor het klimaat, dat wij niet onze energie hoeven te importeren,

[0:33:17] dat de elektriciteitsprijs in z'n algemene omlaag gaat.

[0:33:19] En wij hebben ook in onze UAT aangeboden om daarover mee te denken als de wens zou zijn

[0:33:25] om die mee te nemen.

[0:33:27] Maar op dit moment staat het de energieleverancier dus vrij om zelf die afweging te maken, waar

[0:33:33] hij die kosten neerlegt.

[0:33:35] Een vervolgvraag?

[0:33:37] Ja, het lijkt me ongelooflijk fijn als daarover meegedacht wordt, want ik denk dat er allerlei

[0:33:43] kosten zijn waarbij het best moeilijk is om toezicht te houden over welke kosten wellicht

[0:33:49] ergens anders ook hadden kunnen neerslaan en dat het een keuze is om het neer te laten slaan

[0:33:53] bij de prijs van zonnestroom van een individu en die baten kant dat dat inderdaad ook betrokken

[0:33:59] zou kunnen worden.

[0:34:00] Dus dat aanbod, om daarover mee te denken, hoe geven we dat gestalten?

[0:34:08] Dat aanbod hebben wij gedaan aan het ministerie in onze UAT en gezegd, wij constateren nu

[0:34:15] dat u zegt teruglevenvergoeding mag niet lager zijn dan nul, maar dat er ook allerlei kosten

[0:34:20] zijn, die op andere wegen bij die consument terechtkomen.

[0:34:24] Daar zit dus een risico aan dat het niet lager is dan nul, maar de consument toch aan het

[0:34:31] betalen is.

[0:34:32] Als u daar iets anders wilt of heeft bedoeld, dan kunnen wij daarover meedenken hoe u die

[0:34:36] maatschappelijke baat een rol kunt geven.

[0:34:39] Dus dat aanbod staat bij het ministerie en daar hebben we nog geen vraag naar gehad.

[0:34:50] Uw oproep dat het duidelijk moet zijn wat iets met de rekening doet en wat iets met een contract

[0:34:55] doet, die vind ik heel erg belangrijk.

[0:34:58] Als wij zouden willen regelen dat er een vast bedrag opgesteld moet worden voor het opzeggen

[0:35:07] van een contract, een opzegvergoeding, met een redelijke opzegtermijn, hoe zouden wij

[0:35:15] kunnen bepalen wat dan een redelijke opzegvergoeding is per maand die je eerder je contract bijindigt.

[0:35:22] Hoe, als we dat in een contract vastleggen, misschien moet dat zelfs met prijsindexatie

[0:35:26] etc. Maar wat zou een, hoe kunnen wij de redelijkheid daarvan voor onszelf bepalen wat een redelijke

[0:35:34] opzegvergoeding is. En dan denk ik dat u ook weer bedoelt vanuit de handhavingsperspectief

[0:35:40] Ja, dus ook om te zorgen dat hij ook bij een rechter stand houdt omdat het gewoon ook een redelijke vergoeding is.

[0:35:49] Een redelijke opzegvergoeding die ook de leverancier in staat stelt om contracten aan te bieden.

[0:35:57] Want dat is natuurlijk wel belangrijk. Het moet een aanbod zijn.

[0:36:02] Ja, dus dat is nu iets wat apart geregeld is in een regeling die heet Rover.

[0:36:08] en rover. En die regeling die gaat straks over in een ministeriële regeling onder de Energiewet.

[0:36:18] En wat wij doen op basis van die regeling is kijken, is die opzegvergoeding redelijk voor

[0:36:26] het verlies dat die leverancier leidt, bijvoorbeeld omdat hij al stroom heeft ingekocht voor die

[0:36:32] en die klant nu ineens weggaat en die stroom niet afneemt.

[0:36:37] Maar hier speelt op dit moment wat anders.

[0:36:41] Want dat zou zijn, op het moment dat die klant zelf besluit...

[0:36:44] Ik had een vast contract met u, maar ik besluit toch dat ik liever ergens anders heen ga.

[0:36:48] Hier komt die klant voor een voldoende feit te staan.

[0:36:52] Namelijk, er verandert iets, dat had hij niet voorzien toen hij zijn contract afsloot.

[0:36:57] En dat verandert best wel veel, want daarmee veranderen ook de tarieven.

[0:37:01] Daarmee veranderen ook de terugleverkosten die zijn vastgesteld en de terugleververgoeding.

[0:37:07] Dus wij vinden het heel belangrijk dat die klant weet vanuit de wetgeving wat is dan

[0:37:12] mijn recht.

[0:37:13] Mag ik dan ook ergens anders kijken, mag ik dus gratis opzeggen of heb ik het maar te accepteren

[0:37:19] alles wat die leverancier mij aanbiedt, want anders krijg ik een opzegvergoeding.

[0:37:27] En heb ik het goed begrepen dat dat dus niet in de wet geregeld wordt, maar in een aparte

[0:37:32] ministeriële regeling die niet tegelijkertijd bekend is op het moment dat wij over de wet moeten stemmen.

[0:37:39] Op dit moment geldt de beleidsregel en die is gemaakt door ACM.

[0:37:43] Dus die bestaat en die heet Rover, die kunt u opzoeken.

[0:37:46] Onder de Energiewet is de bedoeling dat dat onder een ministeriële regeling geregeld gaat worden,

[0:37:52] maar nee die is er nog niet. Daar hebben wij ook nog geen concept van gezien.

[0:37:58] Dank u wel. Mevrouw Posma heeft een vraag.

[0:38:04] Ja, en als dit een vraag is die niet bij jullie thuis hoort, dan mogen jullie dat ook zeggen.

[0:38:08] Maar jullie kennen de energiemarkt natuurlijk redelijk goed.

[0:38:12] En jullie analyseren hem al jaren en grijpen in waar dat nodig is.

[0:38:17] Ik ben heel erg zoekend naar wat er nou gaat gebeuren na die salderingsregel.

[0:38:21] Wat voor contracten kunnen we verwachten?

[0:38:23] Wat voor tarieven?

[0:38:24] Hoe gaan energiemaatschappijen die kosten in rekening nemen van die onbalans?

[0:38:32] Hebben jullie enig idee of voorspellende punt waarvan je denkt van nou het zou kunnen zijn

[0:38:39] dat er hier aangedacht wordt of hier of hier, zonder dat we dit als een zekere uitspraak

[0:38:43] beschouwen, maar gewoon van nou wij denken of wij zien dit gebeuren en verwachten dit?

[0:38:51] Ik denk dat we daar niet voldoende zicht op hebben.

[0:38:54] Wat we in ieder geval wel zien is dat de terugleverkosten zeer waarschijnlijk blijven bestaan.

[0:39:00] Dat is wat ik daar nu over kan zeggen.

[0:39:02] Maar hoe bijvoorbeeld het percentage dynamische contracten zich gaat verhouden

[0:39:06] tot vaste contracten, dat is echt de markt en dat is in een glazen broek kijken.

[0:39:14] Ja, wat ik had gezien bij een presentatie van CEDELF en TNO is dat

[0:39:19] als je nu kijkt hoe de verhouding is opgebouwd van de kilowattuur

[0:39:24] en datgene wat je door moet belasten bij de salderingsregeling

[0:39:27] is dat je 0,6 hebt dat je door moet belasten aan anderen ook vanwege het salderen.

[0:39:32] 0,4 is de onbalanskosten en 0,1 is de inkoopkosten van contracten.

[0:39:39] Dus die verhoudingen zijn al een stuk minder.

[0:39:45] Ziet u nog meer kosten die energiebedrijven hebben voor duurzame zonnepanelen dan die onbalanskosten

[0:39:56] bijvoorbeeld?

[0:39:57] En vergeet ik dingen op te tellen?

[0:40:00] Nee, dus dit zijn de drie kostenposten die wij ook zien.

[0:40:04] Daarbij wil ik wel zeggen, elke keer dat je hiernaar kijkt, is dit een momentopname naar

[0:40:08] die verhoudingen.

[0:40:09] En wij kunnen dus ook geen voorspellingen doen over hoe die zich gaan ontwikkelen.

[0:40:12] Zeker onbalanskosten is erg variabel met hoe het net er straks bij staat.

[0:40:21] We zijn denk ik aan onze laatste vraag rond de begers, dus mevrouw Kreuger, denk ik goed

[0:40:24] over vragen.

[0:40:27] Mijn vraag is misschien wel over hoe we mensen een beetje zekerheid geven en in hoeverre

[0:40:35] dus dan een modelcontract met betrekking tot terugleververgoeding, zodat dat er altijd

[0:40:44] een optie is, wellicht een manier zou zijn om mensen meer zekerheid te geven of dat een

[0:40:53] inschatting is die het ACM kan delen.

[0:40:55] Dat modelcontract waar ook de terugleververgoedingen van zonnepanelen in zitten, dat komt er.

[0:41:02] Onder de Energiewet is al besloten dat dat modelcontract er moet komen.

[0:41:07] Daar zijn wij op dit moment aan aan het werk, dus dat komt er.

[0:41:10] Maar ik zie in de praktijk wel dat het modelcontract relatief heel weinig wordt gebruikt.

[0:41:16] En dat is omdat het modelcontract altijd wat duurder is, omdat het juist heel veel zekerheid

[0:41:20] heeft dan andere contracten.

[0:41:25] Ik denk vooral dat het belangrijk is dat de consument duidelijkheid krijgt over wat betekent

[0:41:32] dit straks voor mij.

[0:41:35] En dat betekent dus wat betekent dit straks voor mijn contract, mag dat wel of niet open

[0:41:38] gebroken worden.

[0:41:39] Want anders kan ik alsnog besluiten nu een vast contract af te sluiten, maar als dat straks

[0:41:43] open gebroken mag worden, weet ik nog steeds niet waar ik aan toe ben.

[0:41:45] Dus dat is meer de duidelijkheid waar ik als toezichthouder naar zou zoeken voor de consument.

[0:41:52] Nog vervolg?

[0:41:56] Heer Erkens, Heer Vermeer heeft een vraag.

[0:42:02] Ja, wat is de route voor ons als wij hier de door u aangeboden support zouden willen gebruik van willen maken

[0:42:11] bij het maken van de amendementen en het goed snappen of we de juiste voorwaarden daarmee op kunnen stellen.

[0:42:21] Daar kom ik graag even over u bij terug, want dat is voor mij nieuw.

[0:42:25] Ik heb wel begrepen dat u had aangeboden het via het ministerie de support te geven.

[0:42:29] Ja.

[0:42:33] Mevrouw Posman nog een vraag? Nee?

[0:42:37] Mevrouw Kreuger? Ergens? Even meer?

[0:42:40] Nou, dan denk ik dat u zeer helder bent geweest in uw beantwoording,

[0:42:44] dat we zo snel de antwoorden hebben gekregen.

[0:42:47] Heel veel dank ook voor de voorbereiding die u heeft gedaan

[0:42:51] en de aanwezigheid hier.

[0:42:52] En dan sluiten we deze technische briefing af.

[0:42:57] En ik dank alle... Fijne middag voor vandaag.

[0:43:00] Dank u wel. Dag.