Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.

Personeel/Materieel (voortzetting)

[0:00:00] aan uw commissie, als zij voornemend zijn om daar een motie of iets dergelijks op in te brengen,

[0:00:08] dan het verzoek om dan dat...

[0:00:13] Ik kan de staatssecretaris zeggen, als er moties zijn vanuit de Kamer,

[0:00:16] dienen ze ook vandaag ingediend te worden.

[0:00:19] Ja, maar goed, maar het gaat ook over stemming.

[0:00:21] Dat we in elk geval ervoor zorgen dat ik de tijd heb.

[0:00:27] Ja, net daarvoor.

[0:00:31] Ik overleg het met de griffier en ik hoorde dat de griffier zegt

[0:00:33] dat de stemming is na het herfstres, en dan zou het te laat zijn.

[0:00:38] Dus ik denk dat we even moeten overleggen met de plenaire griffier

[0:00:43] of die gewoon ook donderdag meegenomen kunnen worden met de stemming.

[0:00:46] Als dat nodig is, ja.

[0:00:49] Zodat ik mijn verplichting aan kan gaan en dat erheen kan krijgen.

[0:00:54] Een paar zaken, ik zal het kort houden.

[0:00:57] We kijken naar versnelle technische debrieven.

[0:00:59] 2% gaat kortop zijn, materiële gereedheid en wat overige zaken.

[0:01:06] Hier heb ik het over gehad.

[0:01:10] Mevrouw van der Werff heeft het ook over MKB-bedrijven.

[0:01:15] Hoe kunnen we er beter voor zorgen dat we die aan de voorkant betrekken?

[0:01:19] Ik denk dat een van de belangrijkste zaken is dat we het innovatieproces samen met onze Nederlandse kennisinstellingen doen.

[0:01:24] Ook met start-ups en MKB.

[0:01:27] Ik heb net het securityfonds erop aangekondigd.

[0:01:30] 12 november tekenen we dat en kunnen ondernemers ook daadwerkelijk instappen.

[0:01:35] En zo denk ik dat we een instrument hebben waar we voornamelijk de financiële belemmeringen deels op kunnen wegnemen.

[0:01:44] We werken ook samen met TNO, NLR en Marin.

[0:01:48] En daarin kunnen starters en MQB's hun innovaties ook daadwerkelijk betrekken.

[0:01:53] Ik heb van de week ook gesproken met mensen die een technology center bij het klas gaan opzetten.

[0:02:00] Dat komt bij Matlochco.

[0:02:02] En daar kijken we ook daadwerkelijk of je daar eventueel met innovatieve bedrijven kunt co-loceren op defensielocaties.

[0:02:08] Want we zitten vaak in een soort van sandbox waar net wat andere regelgeving in zit.

[0:02:14] En de AWTI, we hebben gesproken met EZ en OCW en daar komt een kabinetsreactie voor.

[0:02:21] Wat ik wel wil aangeven, is dat alle vier de conclusies die ze trekken, de aanbevelingen,

[0:02:28] daar zijn we op dit moment ook mee aan de slag.

[0:02:30] En ik ben trouwens heel blij dat de voormalig voorzitter van het AWTI de huidige minister is van OCW, de heer Bruins.

[0:02:38] Dus dat gaat best wel soepel.

[0:02:40] Wat niet al te soepel gaat, volgens mevrouw Heijt, is in de aanbestedingsproces.

[0:02:46] Kijk, we hebben dat onderzoek gedaan en daartoe hebben we uiteindelijk ook een Kamerbrief

[0:02:50] een paar weken geleden teruggestuurd naar uw Kamer om uiteindelijk

[0:02:58] actief gebruik te maken van uitzonderingsposities

[0:03:01] in de aanbestedingsprocedures en regels voor defensieve veiligheid,

[0:03:08] maar ook 3-4-6, dat is nationale veiligheid.

[0:03:11] Dus dat doen we nu ook daadwerkelijk actief.

[0:03:14] Ik heb er ook nog een alinea opgenomen over cultuur.

[0:03:17] Ik heb binnen mijn eigen organisatie, en daar ben ik met deze dame en heer

[0:03:20] elke dag mee bezig. We hebben nog steeds wel een beetje de neiging dat als de deadline over drie

[0:03:25] maanden is, dat we een tweeënhalve maand overleg hebben en dat we uiteindelijk die deadline

[0:03:29] achterschuiven en dat moet eigenlijk omgekeerd. En ik denk dat we wel een omslag in teweeg hebben

[0:03:35] gebracht, ook refererend naar alle d-brieven die ik naar jullie, naar u heb toegestuurd.

[0:03:43] Administratieve lastendruk, ja, daar maak ik me ook zorgen over. Ik denk dat, nou één ding is die

[0:03:49] die ik heb gestuurd of die uitzondering opzoeken.

[0:03:52] Maar het gaat ook om alle stappen die voorafgaand aan het inkoopproces...

[0:03:56] voorafgaand aangaan, dat we die eigenlijk proberen te versnellen.

[0:03:59] We zijn nu in gesprek met IRF,

[0:04:01] wie omgaat met voorafgaand financieel toezicht op raamcontracten,

[0:04:05] bijvoorbeeld om dat sneller te doen.

[0:04:06] En we hebben eigenlijk een hele set en pilots lopen

[0:04:09] om de administratieve lasten in het bestelproces terug te brengen

[0:04:14] en gebruikers sneller de nodige goederen en diensten in kan voorzien.

[0:04:19] Ik wil niet zo noemen, want ik wil geen cultuurverandertrajecten,

[0:04:23] maar uiteindelijk is het dat uiteindelijk wel.

[0:04:26] En daar heb je een veilige omgeving voor nodig.

[0:04:28] Dat is één. Je moet duidelijke doelen hebben.

[0:04:30] En je moet er voorspelbaar in zijn en hoe dat werkt.

[0:04:33] En dan denk ik dat het snelst alle mensen om zijn...

[0:04:36] om uiteindelijk van de mogelijkheden die we hebben...

[0:04:38] ook daar gebruik van te maken.

[0:04:41] Mevrouw Wijnas zei daarvan...

[0:04:43] misschien moet je het onderzoeken om het betalen van orders...

[0:04:46] Dat versnellen doen we eigenlijk al, die bestaat ook al.

[0:04:49] Dus het is niet zo dat we alleen achteraf betalen.

[0:04:52] We doen het ook wel zeker wel vooraf.

[0:04:55] En daarvoor hebben we wel een compatibiliteitswet met financiële regelgeving.

[0:05:00] En we zijn ook wel degelijk ook in gesprek met met IRF en onze collega's bij MINFIN...

[0:05:06] om daar ook die vertrouwensband op te op te bouwen, dat we dat sneller kunnen doen.

[0:05:11] Wat we ook doen met mkp, scale-ups, maken we ook maatwerk in betaal- en leveringsschema's.

[0:05:17] En ik denk ook dat op het gebied van financiering, we hebben daar een hele actielijst op gemaakt

[0:05:24] om eigenlijk al die belemmeringen ook weg te nemen.

[0:05:26] En ik denk ook met zijn secfunds dat we laten zien ook dat we dat serieus nemen, 100 miljoen

[0:05:30] specifiek om ondernemers in hun start-up, scale-up juist te faciliteren om dat snel

[0:05:37] te doen.

[0:05:37] Maar ik denk dat de allerbeste methode, of de allergrootste methode is,

[0:05:41] is dat Defensie voorspelbaar wordt in de langetermijncontracten die we neerleggen.

[0:05:46] En als je die uiteindelijk neerlegt, dan is het voor indernemers ook makkelijker om erop in te stappen.

[0:05:50] Heb je zekerheid? Kun je financiering krijgen?

[0:05:53] En dan gaat het allemaal wat sneller.

[0:05:58] Dus dat met betrekking tot versnellen.

[0:06:01] Op het gebied van debriefing stond ook snel een koorthouder.

[0:06:09] Mevrouw Wijnas zegt, wat is eigenlijk de samenhang tussen al die brieven?

[0:06:12] Nou, dat zijn eigenlijk de strategische doelstellingen die uit defensievisie komen.

[0:06:16] Dat is, hoe kijken we naar de wereld? Hoe ziet het opbretingsconcept eruit?

[0:06:20] Dus, hoe denken we in de toekomst op te kunnen treden?

[0:06:23] En, nou ja, wat daar de consequenties van zijn en personeel, materieel, randvaarde.

[0:06:28] Dat zijn die drie dingen. Die zitten eigenlijk in onze defensienote 24.

[0:06:31] En daar ben ik nu versneld daadwerkelijk aan invulling aan aan het geven.

[0:06:35] Dat is eigenlijk hoe we dat doen.

[0:06:40] Tanks, voor de tanks.

[0:06:43] Tanks, ik denk dat we wel degelijk aan het kijken zijn waar we die kunnen stationeren.

[0:06:48] Zowel dichter bij de plek waar ze moeten zijn, richting het oosten,

[0:06:53] betekent per definitie voor ons samenwerken met de Duitsers,

[0:06:56] want alles wat we doen op het gebied van land is geïntegreerd.

[0:07:00] Dus met het onderzoeken voor stationeren van tanks,

[0:07:03] Eventueel een Bergenhone bewegen we eigenlijk, wat dat betreft, al een heel stuk oostwaarts.

[0:07:09] Die motie van uw voormalige Kamerlid ging ook specifiek om een complete gevechtscapaciteit.

[0:07:17] Tanks alleen is niet de complete gevechtscapaciteit.

[0:07:19] Daar hoort uiteindelijk, wat dat betreft, veel meer bij.

[0:07:24] Hoe staat het nu met de gesprekken met de Duitsers?

[0:07:27] Die gesprekken staan heel goed.

[0:07:29] Ik heb goed contact met mijn collega Siemer.

[0:07:31] Laatst hier ook nog over gesproken, onze beelden gedeeld.

[0:07:35] Er is volgens mij, as we speak of net, weer terug een eerste verkenningsgroep geweest

[0:07:40] van onze departement in Duitsland om te kijken hoe dat zit.

[0:07:44] Antwoord op de heer Pool.

[0:07:46] Moet je tanks niet in Nederland hebben?

[0:07:48] Nou, ik denk dat tanks in Nederland, dat we ze beter in Duitsland kunnen hebben zitten.

[0:07:54] Past ook een beetje ook in de plannen hoe dat vroeger hadden.

[0:07:56] Toen hadden ze namelijk deels ook in C-dorf staan, bij de 1e VVC-lichtenbrigade.

[0:08:04] En goed, de zware brigade, de 13e, die stond wel in Nederland.

[0:08:07] Maar die tanks waren wel degelijk voorzien in Duitsland.

[0:08:13] Toen kwam er nog de vraag over, kun je dan uiteindelijk wel het personeel daarvoor werven?

[0:08:18] Dat vind ik een terechte vraag, hoor. Maar twee dingen daarover.

[0:08:22] In de tijd dat we daadwerkelijk een hele divisie en uiteindelijk ook een wat kleiner brigade hadden in Seedorf,

[0:08:29] die brigade was volledig gevuld.

[0:08:31] Er zaten een aantal specifieke voorwaarden voor.

[0:08:34] En ik denk dat die tanks, dat je die op een plek neerzet waar je elke dag kan rijden, schieten en radio maken.

[0:08:41] Fahren, schiessen und funken, zoals ze dat in het Duits wil zeggen.

[0:08:45] Dat is eigenlijk de basisfunctionaliteit van kavalerie en tanks.

[0:08:49] En je doet het op een plek waar je het met je collega's kan doen,

[0:08:52] dat je de beste wordt die er kan zijn.

[0:08:54] Ik denk dat dat ook stimulerend werkt voor het personeel.

[0:08:59] En we zijn het nu allemaal uit aan het werken.

[0:09:00] En wel degelijk moet het attractief zijn.

[0:09:03] Maar ik besef me ook goed, als we nu aan het kijken,

[0:09:06] als je er uiteindelijk met je gezin heen gaat,

[0:09:08] dat je daar ook perspectief moet hebben.

[0:09:11] Maar goed, Defensie heeft veel mensen in het buitenland zitten.

[0:09:14] En dat gaat over het algemeen zijn de plekken in het buitenland vaak

[0:09:16] de best gevulde eenheden die we hebben.

[0:09:18] Dus ik denk dat we daar wel een mouw aan weten te passen.

[0:09:22] Hij heeft ook nog gehad over de mini-utility-helikopter voor speciale operaties.

[0:09:27] Dat niet alleen.

[0:09:28] Gebruik in de achtervang ook voor maritiem en, nou ja, wat zijn naam zegt, utility.

[0:09:34] Dat is voor conventionele operaties.

[0:09:36] Nou gaat inderdaad van 14 naar 12.

[0:09:38] Moet je wel even meewijgen dat de kosten voor die helikopter significant zijn toegenomen.

[0:09:47] Het is een generieke helikopter.

[0:09:51] De usergroep, het aantal landen die er mee vliegen, dat zijn er veel.

[0:09:54] Maar uiteindelijk, als je hem voor soft gaat gebruiken, heb je er ook een softkit voor nodig.

[0:09:58] Dan heb je het aantal specifieke zaken ervoor nodig.

[0:10:01] En het is uiteindelijk duurder dan wat we verwachtten.

[0:10:04] En aan, ja, eigenlijk verspeld, nee, wat wij verwachtten.

[0:10:07] En daarom past dit erbij.

[0:10:11] Vind ik het jammer dat we van twee lange termijnen naar één lange termijn gaan.

[0:10:18] Ja, is het nog steeds minimaal benodigd, is ook zo.

[0:10:22] Dus ja, het is nog steeds een hele grote additie in het soft optreden,

[0:10:30] want op dit moment hebben we geen specifieke capaciteit.

[0:10:32] We kunnen nog steeds prima voldoen aan onze NAVO-taken.

[0:10:36] Er zit een clausule in om binnen achttiende maanden er twee extra af te roepen.

[0:10:43] Maar op dit moment en de budgetten die ik heb, ben ik voor nu nog niet vernemens om

[0:10:47] dat te doen.

[0:10:49] U heeft ook nog gehad over de Cougars, dat klopt.

[0:10:52] We hebben een verlenging Cougar, dat betekent dat we daar sowieso tot 2030 mee kunnen vliegen.

[0:10:57] Vijf daarvan zijn operationele reserven, maar niet alle onderdelen zijn altijd beschikbaar.

[0:11:01] Die kunnen we daarvoor gebruiken.

[0:11:03] Het schiet er wel naar uit, omdat we ze echt intensief gebruiken,

[0:11:06] dat de airframes, het gaat dus over het chassis,

[0:11:09] dat dat wel echt, echt, echt op is.

[0:11:12] Gaan we ze dan langer gebruiken of niet? Wat gaan we ermee doen?

[0:11:14] Daar hebben we DAP voor, Defensie Afstotingsplan.

[0:11:19] Dat volgt gewoon daaruit.

[0:11:20] Dan moet je die tijd kijken wat ze nog betekenen

[0:11:23] en of anderen daar überhaupt mee veilig mee kunnen vliegen.

[0:11:26] Wat ik er wel over wil zeggen, over afstoting,

[0:11:29] dat ik vooralsnog even alles tegenhoud.

[0:11:31] dus ik ga nog helemaal niks afstoten.

[0:11:33] Dus tot nu toe houden we alles wel op het gebied van materieel,

[0:11:36] als op het gebied personeel sowieso,

[0:11:38] maar ook wel op het gebied van randverwaarde en infra.

[0:11:42] Dus voorlopig stoten we nog even niks af op dat vlak.

[0:11:45] We hebben het gehad over luchtverdediging.

[0:11:47] Luchtverdediging is een belangrijk keur

[0:11:50] en misschien wel van sommigen het allerbelangrijkste.

[0:11:53] Dus ik ben blij dat u daar specifieke aandacht voor heeft.

[0:11:56] U heeft wat specifieke vragen gesteld over of we u daarop kunnen updaten.

[0:12:01] Dat is een tijdje terug een technische briefing geweest over radar, dekking.

[0:12:05] Maar dat is ook wel uitgelegd hoe het luchtverdeling en integrated air missile defense het allemaal in elkaar steekt.

[0:12:11] Maar als je echt behoefte aan heeft, dan ben ik altijd, of nee, niet zo goed,

[0:12:15] maar mijn collega's zijn altijd bereid om je daar in een technische briefing helemaal wijs op te maken.

[0:12:20] Het is best complex. Het is gelaagd. Het gaat niet alleen over shooters die ze eruit schieten.

[0:12:24] Het gaat overigens over sensors. Er zijn allerlei verschillende radarsystemen die je nodig hebt, soms optisch.

[0:12:29] En het lastige dan is, je hebt shooters, je hebt senders.

[0:12:31] Moet je die ook nog eens een keer met elkaar kunnen laten communiceren.

[0:12:34] Daarom heb je commando modules ertussen.

[0:12:36] Dat is ICT.

[0:12:37] En wat ik ook naar mevrouw Weijennas wil aangeven.

[0:12:40] Ja, we zijn voornemens om verschillende type raketten te kopen.

[0:12:43] Maar die heb je altijd nodig.

[0:12:45] Omdat je van de hulnden nabij...

[0:12:47] heb je iets anders nodig voor middel- lange afstand.

[0:12:50] Heb je iets anders nodig voor lange afstand.

[0:12:52] Heb je weer een ander type raket nodig als het ballistisch en hypersoon is.

[0:12:56] En de truc is, denk ik, wat uniek is aan dit project,

[0:12:59] is dat we die commandevoeringsmodulen en de ICT die erin zit,

[0:13:03] eigenlijk interoperabel maken.

[0:13:04] Dus het maakt niet zoveel uit wiens raketten het zijn.

[0:13:07] Je kunt ze er eigenlijk altijd wel in programmeren.

[0:13:10] En dat is mega interoperabel.

[0:13:12] Even kijken. Nou, daar heb ik het eigenlijk ook over gehad.

[0:13:14] En volgens mij zijn we dan door de D-brieven heen.

[0:13:18] U heeft het gehad over 2%.

[0:13:20] Ik wil er niet teveel over wijden.

[0:13:22] Wat vind ik nou echt zo'n thema, voorzitter, als iets mij toestaat?

[0:13:25] om dat met de begroting te bespreken.

[0:13:28] Kijk, zullen we dat doen?

[0:13:31] Dan kunnen we er echt ook alle tijd aan besteden.

[0:13:37] Dank je wel, voorzitter.

[0:13:38] Dan hebben we twee punten, materiële gereedstelling en overige.

[0:13:42] Kijk, materiële gereedstelling, ik ben heel blij

[0:13:44] dat u eraan wat vragen heeft gesteld,

[0:13:47] want ik krijg heel vaak de vraag ook van...

[0:13:49] Nou, die krijgsmacht moet groter worden, dus je koopt allemaal spullen.

[0:13:53] Mooi, dat zegt u ook, hè?

[0:13:54] Maar misschien wat nog mooier is,

[0:13:56] als we ervoor zorgen dat we structureel al het personeel hebben.

[0:13:58] Maar met spullen en mensen heb ik nog steeds niks.

[0:14:02] Want ik moet het namelijk bij elkaar brengen en daar heb ik ook ruimte voor nodig.

[0:14:06] Nou, daar zijn we nu in gesprek over ruimte voor defensie.

[0:14:08] Maar wat het uiteindelijk wat omgaat, is gereedstelling.

[0:14:10] Dus militair vermogen, gevechtscapaciteit of gevechtskracht...

[0:14:15] is dus de optelsom tussen spullen, mensen bij elkaar brengen...

[0:14:21] in realistische scenario's oefentrainen, en dat is uiteindelijk gereedstelling.

[0:14:26] En de eerste vraag ook van mevrouw van der Wal over,

[0:14:29] nou ja, dat we materiaal best wel veel aan Oekraïne hebben gegeven,

[0:14:32] dat zorgen dat die gereedheid de komende jaren juist moet toenemen.

[0:14:37] En hoe we zorgen daarvoor met het tekort aan materiaal en munitie,

[0:14:41] vind ik echt een hele passende vraag.

[0:14:44] En ik ben er wel heel eerlijk in, dus met de leveringen in Oekraïne,

[0:14:48] zowel materiaal, maar ook met de steun op het griep van instructeurs

[0:14:51] van die twee missies die ik over heb gehad, is onze netto geredenheid of de bankgenomen

[0:14:55] is afgenomen.

[0:14:58] Maar wat ik wel zeg, is dat de kwaliteit, de investering in kwaliteit in de mensen die

[0:15:03] met de Oekraïners hebben gewerkt, gaat ons op de lange termijn, gaat ons dat helpen.

[0:15:07] Moet ik wel de mensen kunnen behouden en uw zorgpunten neem ik daar uiteindelijk wat dat

[0:15:11] betreft in mee.

[0:15:12] Het tweede punt dat u ook aangeeft over materiële munitie, ben ik helemaal met u eens.

[0:15:16] op het gebied van Oekraïne.

[0:15:19] Maar goed, daar gaan we in de begroting denk ik ook nog wel specifiek over terugkomen.

[0:15:23] Is dat we eigenlijk alles wat we nu doen, is niet meer uit eigen voorraad leveren,

[0:15:26] maar we doen het allemaal bestellen bij de industrie,

[0:15:28] of vanuit onze raamcontracten afroepen.

[0:15:31] Wat ik wel wil zeggen is dat,

[0:15:34] is dat ook met de Defensie Nota,

[0:15:39] is dat het is soms best wel lastig uit te leggen als ik heel veel geld investeer

[0:15:43] in munitie, in randvoorwaarden.

[0:15:46] Maar dat heeft ook wel te maken met hoe we naar de zaken kijken.

[0:15:48] Ik moet altijd ook wel een verhaal hebben, ook naar u toe, van waar investeren we nou uiteindelijk in?

[0:15:53] Er is toch eigenlijk altijd wel een noodzaak om daar de big shiny objects van te maken,

[0:15:58] dus extra voertuigen, helikopters.

[0:16:02] Maar uiteindelijk, wat ik denk wat het verschil maakt, is het kunnen volhouden.

[0:16:07] Dat is eigenlijk die derde component, het kunnen volhouden, volhouden, volhouden.

[0:16:10] Dat betekent ook dat best wel veel geld, ook denk ik vanuit de defensienote,

[0:16:15] Het meeste geld zit hem natuurlijk in volhouden.

[0:16:18] Zijn er reserveonderdelen, voorraden, is munitie, is medische capaciteit, ook naar de heer Boswijk toe.

[0:16:24] Daar investeren we heel veel in, maar dat ziet u niet, omdat we de afgelopen jaren ontzettend door onze voorraden heen zijn gegaan en daar niet hebben in geïnvesteerd.

[0:16:33] Twee is dat de industrie en waar we het kopen vaak met achterstanden lopen en dat het lang duurt voordat ik de spullen heb.

[0:16:40] En de derde is, als we gaan kijken, ook wat de NAVO van ons verwacht,

[0:16:45] en ook in onze voorbereiding op hoofdtaak.

[0:16:47] Eén, dat ik niet, even platgezegd, één container moet hebben met munitie,

[0:16:53] maar dat ik nu een stuk of tien moet hebben.

[0:16:54] Dus dat ben ik helemaal met u eens.

[0:16:55] En daarom ziet u ook bij elke investeringsslag die we doen,

[0:16:58] dat er eigenlijk best wel wat geld het grijze gebied ingaat.

[0:17:01] Niet naar big shiny objects, maar specifiek hierin zit.

[0:17:04] Is het voldoende? Nee, het is nog niet voldoende.

[0:17:06] Dat ben ik met u eens.

[0:17:07] maar dat het wel is, we zitten op zeker kapitaal en munitie,

[0:17:10] zitten toch echt wel, nou op sommige zaken op 100%,

[0:17:13] sommige zaken toch echt wel op een 80% capaciteit van wat we daadwerkelijk nodig hebben.

[0:17:20] Zal het ooit voldoende zijn? Nee, het is nooit voldoende,

[0:17:23] want als ik namelijk genoeg heb om 40 dagen te kunnen vechten,

[0:17:25] dan wil ik na 60 dagen toewerken.

[0:17:27] Dus het is continu een belangrijke afweging tussen waar je uiteindelijk die euro's in laat vallen,

[0:17:32] Maar ik neem uw punt wel degelijk mee in het voor.

[0:17:37] U heeft ook nog een vraag gesteld over die logistieke ketens.

[0:17:39] Daar ben ik helemaal met u eens.

[0:17:41] Die logistieke ketens is superbelangrijk.

[0:17:43] En daar hebben we als Defensie de afgelopen twintig jaar ontzettend op ingeteerd.

[0:17:48] Omdat we voornamelijk altijd een tip hoeven te speren in de gevechtseenheden.

[0:17:51] En de gevechtsondersteunende eenheden, of de vuursteeneenheden, archerie en dat soort dingen,

[0:17:56] inlichting wel hebben geïnvesteerd.

[0:17:58] Omdat dat uiteindelijk eerst wat moet rijden.

[0:18:00] want anders, als dat niet rijdt, heb je geen voorraden nodig.

[0:18:03] Dus we moeten daar wel meer aan doen.

[0:18:05] Wat ik wel mooi vind, ook om te zien,

[0:18:07] een aantal van jullie kamerleden zijn meegeweest naar StatVisDefender.

[0:18:13] Nou ja, jullie hebben voornamelijk in die keten gezeten.

[0:18:15] En dat is gewoon mooi werk.

[0:18:17] En ik heb dat, nou laatst in een interne interview in het Defensiekrantje,

[0:18:21] heb ik het ook gezegd.

[0:18:22] Mijn les is wel, als staatssecretaris nu, de eerste honderd dagen of les.

[0:18:27] Ja, misschien wel, wat wel bij mij is binnengekomen.

[0:18:29] Ik zit normaal altijd aan de voorkant, op de vergatten, de onderzeeërs, in de tanks, in de vliegtuigen.

[0:18:33] En ik zit nu juist heel veel in de ondersteuning, dus bij Mat Logco, bij de herstel van F-35's, in de ketens.

[0:18:41] Ik moet eigenlijk wel zeggen dat dat misschien wel onze primaire focus is.

[0:18:45] En het is ook wel mooi om te zien dat daar sinds jaren geld komt, aandacht bij is en dat die motivatie van die mensen ook omhoog gaat.

[0:18:52] En ja, dat ik dat uiteindelijk wel zie goedkomen, maar we moeten er wel meer op insteken.

[0:18:58] Regionale opschaling van Defensie, van mevrouw Weijenaars.

[0:19:02] Kijk, voorbeeld.

[0:19:05] Securityfond, 100 miljoen.

[0:19:07] Doen we per definitie ontwikkeling over de regionale ontwikkelingsmaatschappijen.

[0:19:11] Allemaal in Nederland.

[0:19:12] Wij zijn het eerste land binnen de NAVO-lidstaten die een volledig model uitwerken...

[0:19:19] waarbij innovatie, scale-ups, maar ook kennisontwikkeling...

[0:19:23] echt tot in de haarvaten zit van de samenleving en van ons land.

[0:19:27] Wat dat doet, is dat ik uiteindelijk niet hoef aan te geven een brainport.

[0:19:31] Jullie moeten dit, dit en dit doen.

[0:19:32] Brightlands in Zuid-Limburg, jullie moeten op, weet ik veel wat, slimme materialen zitten.

[0:19:38] Maar voornamelijk dat ze er zelf uiteindelijk mee op kunnen komen.

[0:19:46] En we zijn daar nu met IRF uiteindelijk nog de laatste steentjes weg in te tikken.

[0:19:53] Om dat allemaal mooi, strak en rond te krijgen.

[0:19:59] Even kijken, mevrouw Bijenas had het nog over de plaats van orders.

[0:20:03] Goed kijken naar de levensduur en de houdbaarheid van munitie en materiaal, dat doen we zeker.

[0:20:08] We kijken altijd, het heet een ELOD, de technische levensduur van systemen.

[0:20:13] Dat zit ook in onze lifecycle planning en management, hoe we kijken naar groot materiaal.

[0:20:19] Dus we kijken niet alleen naar wat het kost om het naar binnen te halen,

[0:20:21] maar er zit in onze planning, aan onze budgetten zit ook het geld

[0:20:25] om dat uiteindelijk voor die vijftien of twintig jaar

[0:20:28] dat systeem te kunnen onderhouden.

[0:20:30] Munitie vind ik ook een goeie, daar kijken we ook specifiek naar.

[0:20:34] Ik heb het in het vorige debat over de venti-industrie gezegd.

[0:20:38] Dat is dat op het gebied van kapitale munitie, zoals bijvoorbeeld stingers,

[0:20:43] er zit ook een datum op dat die dingen uiteindelijk niet meer houdbaar zijn

[0:20:46] omdat de batterijen of de sensoren over z'n dergels versleten zijn.

[0:20:49] en dat komt uiteindelijk van de fabrikant.

[0:20:52] Wat we eigenlijk doen, in het laatste jaar dat die systemen aan hun levensduur komen,

[0:20:58] dan gaan ze uiteindelijk de gereedstelling in.

[0:21:00] En dan kunnen ze ook daadwerkelijk mee oefenen en mee trainen.

[0:21:03] En dan helpt het dat we grote raamcontracten hebben,

[0:21:06] dat we elk jaar een aantal nieuwe wapens en systemen daadwerkelijk inkopen,

[0:21:10] zodat ze op z'n tijd vervallen,

[0:21:12] dat we die gereedstelling daar snel mee kunnen doen.

[0:21:15] En op het gebied van klein-kaliber munitie,

[0:21:17] Ja, daar gebruiken we zoveel voor in de gereedstelling van onze eenheden en mensen dat het eigenlijk daar nooit op aankomt.

[0:21:24] Dan de overige.

[0:21:27] De heer Noordkamp heeft het over vastgoed en minder geld.

[0:21:31] Wat ik, voorzitter, tegen de heer Noordkamp wil zeggen.

[0:21:34] Mijn grootste aangrijpingspunt voor vastgoed gaat niet eens zozeer over geld.

[0:21:40] Want het budget is zat. Het gaat echt over realiseren.

[0:21:43] Dus ik ben met mijn strategisch vastgoed eigenlijk dat in stukjes aan het hakken.

[0:21:47] Dat doe ik samen met het Rijksvatstgoedbedrijf.

[0:21:51] Dat doen we eigenlijk samen.

[0:21:52] En eigenlijk wat ik aan het doen ben, ik ben aan het kijken wat moet het snelst gerealiseerd worden.

[0:21:57] En dat doen we eigenlijk over de band van hoofdtaak 1.

[0:22:01] Hoe zorg je ervoor dat je dat zo snel mogelijk kunt realiseren?

[0:22:04] Dat is de eerste.

[0:22:05] Ik heb ook gewoon vergunningen nodig.

[0:22:06] Ik heb ook gewoon stikstofruimte nodig.

[0:22:08] We weten allemaal hoe lastig dat is.

[0:22:10] Daar moet ik in prioriteren.

[0:22:11] maar het gaat er echt over wat de snelste impact heeft om gereed te komen voor hoofdzaak 1.

[0:22:16] En hoe sneller ik mijn geld kan uitgeven, hoe meer impact.

[0:22:19] Want elk jaar wordt het 15 procent, wat dat betreft, duurder.

[0:22:24] En het verlengde daarvan had u, geloof ik, ook nog een...

[0:22:28] Kijken we...

[0:22:36] Ja, in ieder geval dat is over vastgoed.

[0:22:39] Dus het gaat mij niet zozeer om het totale pot met geld.

[0:22:42] Daar heb ik genoeg van, maar het voornamelijk geldt over leveren, leveren, leveren en kunnen realiseren.

[0:22:49] Kunt u echt proberen zo kort mogelijk te zijn in uw beantwoording?

[0:22:52] We lopen echt tegen de deadline aan qua tijd.

[0:22:55] Ik ben bijna klaar, voorzitter.

[0:22:59] Gaat u door, staatssecretaris.

[0:23:01] Ik zag nog een vraag voor Grit van de heer Boswijk.

[0:23:05] Daar geldt eigenlijk hetzelfde voor.

[0:23:06] U kijkt er heel negatief naar.

[0:23:09] Nou goed, ik kijk er toch iets anders naar.

[0:23:11] En dat is ook een beetje het sentiment of de richting die zit in de laatste voortgangsrapportage.

[0:23:16] Kijk wat we hebben gedaan, we hebben geluisterd naar de Kamer.

[0:23:18] We hebben echt het programma hereikt.

[0:23:20] We zijn al de laatste slagen op aan het leggen.

[0:23:23] Maar wat je wel ziet is dat we hebben gezegd drie prioriteiten.

[0:23:25] De eerste prioriteit is die grensverleggende aspect.

[0:23:28] Dat zijn de operationele capaciteiten.

[0:23:31] De tweede is hoe zorgen we ervoor dat we de ondersteunende diensten erin hebben.

[0:23:36] En de derde is eigenlijk alle randverwaarden.

[0:23:38] Wat ik ook zie met GRID en wat ik ook wil zeggen,

[0:23:40] is dat we wel degelijk daar een aantal projecten hebben opgeleverd.

[0:23:43] Het Twin Data Center hebben we opgeleverd en we hebben ook op verzoek van de operationele

[0:23:49] eenheden en capaciteiten ook daar een, ja hoe noemen we dat, een data warehouse box,

[0:23:56] een klein ding wat je operationeel kunt meenemen, dat hebben we wat dat betreft ook opgeleverd.

[0:24:01] Dus ik wil degelijk, er ligt een nieuwe business case, daar zijn we wel degelijk mee bezig.

[0:24:06] We hebben nieuwe dingen gerealiseerd en stellen het programma dusdanig in,

[0:24:10] dat we het ook opknippen, dat we dat leveren wat de meeste impact heeft aan deze tijd.

[0:24:17] AB2E hebben we het denk ik over gehad.

[0:24:21] Wat ik kan zeggen over de onderzeeboten, contract is getekend, dat ziet er goed uit.

[0:24:27] Ik hou de vinger aan de pols, ik heb ook tegen de CEO van de val, de heer Pommelet, gezegd

[0:24:31] ik kom pas naar Scheurboer op het moment dat hij daadwerkelijk de contracten heeft getekend

[0:24:37] met de Nederlandse bedrijven, wat ook in de ICA staat.

[0:24:42] En op het moment dat mijn Nederlandse team, dat zijn een stuk of tien man, vrouw, in Cherboer zit,

[0:24:47] en zodra ik signale krijg dat dat lekker werkt, kom ik naar Cherboer toe.

[0:24:51] En ik denk dat dat snel kan gaan.

[0:24:54] Het is een groot project, dus u wordt daar periodiek over, elke halfjaar over geïnformeerd.

[0:25:00] En jaarlijks komt de ADR daarop terug hoe we er uiteindelijk voor staan.

[0:25:05] Ik heb nog een vraag gesteld over cultureel erfgoed.

[0:25:08] Ik denk dat mevrouw Van der Wal daar een hele mooie reflectie op gaf.

[0:25:13] Ja, daar wordt nu aan gewerkt binnen OCW.

[0:25:16] Maar de NCTV samen met Defensie kijken er ook samen met alle ministeries hoe we de weerbaarheid

[0:25:22] tegen militaire dreigingen daarin vorm kunnen geven en bescherming van dat cultureel erfgoed.

[0:25:27] En ook deels van onze identiteit is er wel degelijk onder veel van.

[0:25:32] en de toegezegde Kamerbrief van het kabinet maatschappelijke weerbaarheid tegen hybride en militaire dreiging

[0:25:38] zal er ook aandacht aan besteden.

[0:25:41] En voorzitter, dan concludeert dit mijn eerste...

[0:25:48] Dank aan de staatssecretaris.

[0:25:51] Ik zag de heer Noordkamp als eerste nog vragen.

[0:25:53] Probeer het als het liefst zo kort en bondig mogelijk te houden.

[0:25:55] Ik had eigenlijk een vraag over vastgoed,

[0:25:57] maar nu ik dus verneem dat de eerste termijn van de staatssecretaris erop zit,

[0:26:03] Vraag ik hem waarom mijn, mijn bedenking, dat is dan enerzijds, maar waarom mijn specifieke vraag

[0:26:08] ook over de input uit Israël niet behandeld is. De staatssecretaris. Even kijken, voorzitter.

[0:26:19] Nou ja, die emrat had ik wel benoemd. Kijk, wat ik wel denk is dat u geeft aan de defensie moet

[0:26:26] afzien van de aankopen in Israël en dat alles materiële moet moeten vinden. Kijk, wat ik erover

[0:26:33] We moeten het beste spul hebben voor onze mensen, maar dat moet ook tijdig beschikbaar zijn.

[0:26:41] Dus voor het materiaal dat we in Israël willen bestellen, dan kijken we er case-by-case naar.

[0:26:45] En voor de andere materiaalbehoeften die we uiteindelijk in Israël uitkomen,

[0:26:53] er zijn gewoon geen goede alternatieven voor beschikbaar.

[0:26:57] En als u mij een opdracht geeft om naar alternatieven te gaan kijken,

[0:27:01] dan wil ik een paar dingen.

[0:27:02] Dan wordt het per definitie een latere levering.

[0:27:05] En daar zitten risico's in, maar het gaat ook een stuk meer geld kosten.

[0:27:08] En als we het helemaal niet bestellen,

[0:27:10] omdat het gewoon nu niet beschikbaar is buiten de genoemde bedrijven,

[0:27:15] dan zijn onze mensen wat dat betreft minder goed beschermd

[0:27:17] en hebben we uiteindelijk minder slagkracht.

[0:27:20] En die grote risico's ben ik op dit moment niet bereid te nemen.

[0:27:25] De heer Pol.

[0:27:28] Dank u wel, voorzitter.

[0:27:29] Ja, ik had nog een onbeantwoorde vraag over de uren in de simulator met het vliegen,

[0:27:34] omdat dat zo enorm is verhoogd onder het kopje van de duurzaamheid.

[0:27:38] De staatssecretaris.

[0:27:40] En terecht de vraag.

[0:27:41] Ik vind het heel mooi dat u die vraag stelt.

[0:27:44] Dan kan ik toch kort even iets over zeggen.

[0:27:46] Kijk, uiteindelijk gaan piloten niet per definitie minder vliegen.

[0:27:50] Kijk, wat ik denk, wat simulatie doet,

[0:27:52] en een gesimuleerde virtual reality of augmented, hoe je het wil noemen, wat je doet.

[0:27:58] Je kunt scenario's trainen die je niet real life kunt trainen.

[0:28:02] En wat dat ervoor zorgt, is dat de kwaliteit van de vlieguren van onze piloten gewoon omhoog gaat.

[0:28:08] En ik denk dat dat het beste argument is.

[0:28:11] Dus we blijven vliegen wat we vliegen.

[0:28:14] Het kan best betekenen dat een helikopterpiloot misschien wat minder uren maakt.

[0:28:19] Maar het zijn nu uren die hij eigenlijk nodig heeft om zijn basis vaardig op orde te krijgen

[0:28:24] om die hele complexe scenario's te trainen.

[0:28:27] Dus met knetterhard investeren in veel meer uren en simulators zijn piloten meer bezig

[0:28:33] met de kern van hun vak, worden ze beter en daardoor kunnen ze real-time vele complexe

[0:28:38] scenario's vliegen.

[0:28:40] Dat is mijn antwoord.

[0:28:41] De heer Pol voor uw tweede interruptie.

[0:28:44] Ja, dank u wel.

[0:28:46] Nee, dan wil ik de staatssecretaris heel concreet vragen of dus het verhogen van 15% naar 60%

[0:28:53] die vlieguren in de simulator, dat dat dus niet ten koste gaat van de opleiding en daarmee

[0:28:59] dus ook niet van de veiligheid van onze vliegers.

[0:29:01] Klopt dat dan?

[0:29:03] De staatssecretaris.

[0:29:04] U heeft over de vervanging van de vliegtuigen die gebruiken voor de enfo, dus de initiële

[0:29:10] opleiding.

[0:29:11] Kijk, ik ga die toezegging niet doen.

[0:29:13] Kijk maar, wat mij omgaat is dat zo'n opleiding het meeste rendement heeft.

[0:29:20] En ik denk dat we daar hetzelfde in denken.

[0:29:22] Is dat piloten, en zeker dit is de basisopleiding voor vliegen,

[0:29:27] dat zij zo kwalitatief mogelijk uiteindelijk naar hun type vliegopleiding toegaan die ze nodig hebben.

[0:29:34] Want die Envo...

[0:29:40] Nee, wat die Envo omgaat is de basisopleiding van piloten.

[0:29:44] En dus met het gebruik van de simulators gaat de kwaliteit van onze vliegopleiding en de kwaliteit van de vliegers die we afleveren,

[0:29:53] gaat juist omhoog in plaats van omlaag.

[0:29:58] Mevrouw Weijenas.

[0:30:00] Ja, dank u wel voorzitter. Ik had nog een vraag over de munitiedepots in Gelderland.

[0:30:05] En het kan zijn dat ik het in de beantwoording heb gemist, maar volgens mij heb ik geen beantwoording daarop gehoord.

[0:30:11] De staatssecretaris.

[0:30:12] Nee, voorzitter. Munitiedepots, je hebt ze in verschillende vormen en maten.

[0:30:16] Maak er onderdeel uit van het Nationaal Programma Ruimte voor Defensie.

[0:30:23] We kijken daar heel goed naar. We hebben dat nu in NPRD gezet, de MER,

[0:30:28] dus de Milieu- en Effectrapportage, waarbij we kijken hoe dat allemaal inpast op alle verschillende niveaus die lopen op dit moment.

[0:30:35] Ik ben dan nu ook in gesprek met de provincies en alle bestuurders in elke regio.

[0:30:44] En tuurlijk, wij kijken altijd hoe je die munitiecomplexen het best kunt inpassen in de praktijk.

[0:30:50] En uiteindelijk schuw ik daar ook niks voor.

[0:30:53] Dus ik ben best wel bereid om te kijken hoe dat multifunctioneel ingepast kan worden.

[0:30:59] Dank. Dan zie ik dat er geen vragen meer zijn. Dan gaan we naar de tweede ronde.

[0:31:05] Ik begin met mevrouw Heijten en graag kort en bondig, want we zitten echt al tegen de 11 uur aan.

[0:31:15] Voorzitter, dank u wel. Ik wil allereerste staatssecretaris bedanken voor de zeer

[0:31:19] uitgebreide beantwoording van alle vragen en ik heb eigenlijk alleen maar twee moties die

[0:31:23] ik graag wil voorlezen. De Kamer, gehoord de beraadslaging, constaterende dat het voor

[0:31:27] Defensie van belang is om zich beter te positioneren in de grote opgave die voor

[0:31:31] haar licht en met het huidige dreigingsbeeld, overwegende dat een brede communicatiestrategie

[0:31:37] de zichtbaarheid van Defensie in de maatschappij en daarmee ook de bewustwording en weerbaarheid

[0:31:41] in de maatschappij kan vergroten, constaterende dat Defensie op dit moment met grote personeelstekorten

[0:31:47] te maken heeft, overwegende dat Defensie om de potentiële doelgroepen in de Nederlandse

[0:31:52] samenleving te enthousiasmeren om bij Defensie te komen en te blijven werken en om tenminste

[0:31:57] de 9000 militairen per jaar vanaf 2030 te werven.

[0:32:01] Een concrete communicatiestrategie nodig heeft met meer aandacht voor diversiteit,

[0:32:06] omdat niet alle potentiële doelgroepen nu voldoende worden bereikt en verzoekt

[0:32:10] de regering om voor de zomer een communicatiestrategie te ontwikkelen

[0:32:13] die haar eigen positionering en zichtbaarheid aanscherpt, de bewustwording

[0:32:17] in de maatschappij van het huidige dreigingsbeeld benadrukt en daarmee

[0:32:20] haar weerbaarheid vergroot met aandacht voor alle potentiële doelgroepen

[0:32:23] en de maatschappij als geheel en gaat over tot de orde van de dag.

[0:32:26] Mede namens Noordkamp, Boswijk, Van der Wal, Van Dijk en Ceder.

[0:32:36] De Kamer, gehoord de beraadslaging, overwegende dat het van belang is dat Defensie meer met

[0:32:41] één been in de maatschappij staat, om de bewustwording en weerbaarheid in de samenleving

[0:32:46] te vergroten, overwegende dat alle onderwijsinstellingen van WNBO tot WO daarbij kunnen helpen en dat

[0:32:52] dit tevens een arbeidspotentieel stimuleert in de samenleving, overwegende dat de werving

[0:32:57] van talent moet worden doorontwikkeld door gezamenlijke onderwijsprogramma's op te zetten

[0:33:01] en stages te organiseren.

[0:33:03] Overwegende dat samenwerking met onderwijs- en kennisinstellingen de hoogwaardige technologische

[0:33:08] innovatiekracht van Defensie versterkt, verzoekt de regering om met onderwijs- en kennisinstellingen

[0:33:13] wederzijdse afspraken voor een duurzame samenwerking te maken, ten behoeve van de ontwikkeling

[0:33:18] van innovatiebeleid voor de Defensiesector en het aanboren van arbeidspotentieel in

[0:33:22] de samenleving gaat over tot de orde van de dag.

[0:33:25] Mede namens Noordkamp, Boswijk, Van der Wal, Weijenas en Ceder.

[0:33:30] Dank u wel, voorzitter.

[0:33:31] Dan is nu het woord aan de heer Pol.

[0:33:35] Voorzitter, zou de heer Boswijk eerst mogen, want hij moet de trein halen.

[0:33:39] Dat mag zeker, de heer Boswijk.

[0:33:41] Geweldig, dank aan mijn collega's.

[0:33:42] Ja, voorzitter, dat geheugt van mij dat zo meteen de laatste trein rijdt.

[0:33:46] Dus dat wordt wat.

[0:33:47] Ik had allereerst dank aan de staatssecretaris voor de antwoorden.

[0:33:50] Ik had alleen nog geen antwoord gekregen op de vraag.

[0:33:52] Het MDT loopt af.

[0:33:54] 25 procent van de MBT kwam bij Defensie.

[0:33:58] Als de antwoord schriftbaar kan, gevorderd de begroting graag.

[0:34:03] De staatssecretaris zei net wel een soort van toezegging over het verschil aangeven tussen

[0:34:08] de reservistennoten in 2014 en wat nou de maatregelen zijn die we nu gaan genomen.

[0:34:13] Wat is nou het verschil?

[0:34:15] Kan de staatssecretaris dit ook voor de begroting aangeven?

[0:34:18] Dank voor de toezegging over het VST en andere toezeggingen over de medische keten.

[0:34:23] En dan had ik tenslotte nog een motie.

[0:34:24] De Kamer, gehoord de beraadslaging, overwegen dat het uitbreiden van de

[0:34:27] flexibele schil van reservisten rond de kruis nog van groot belang is.

[0:34:31] Overwegen dat landen als Zweden, Denemarken en de Verenigde Koninkrijken

[0:34:33] een jaarlijkse Uniform at Work Day hebben, met als doel reservisten zichtbarer

[0:34:37] te maken in de samenleving en het gesprek met collega's in de civiele baan

[0:34:39] aan te gaan over de banen van reservisten.

[0:34:41] Verzoekt de regering te onderzoeken of samen met werkgeversorganisatie afspraken

[0:34:44] gemaakt kunnen worden over de invoering van een jaarlijkse uniform

[0:34:47] uniform naar het werkdag en gaat over tot de orde van de dag.

[0:34:50] Boswijk van der Wal, Uyten, Van Werf, Van Dijk en Ceder. Dank u wel.

[0:34:55] Dank aan de heer Boswijk en dan is het woord nu wel aan de heer Pol.

[0:35:00] Ik dank u hartelijk, voorzitter, en ook de staatssecretaris voor de uitgebreide

[0:35:05] beantwoording in de eerste termijn. Ja, nog even een kort punt over de tanks.

[0:35:11] De staatssecretaris zegt ja, we gaan ze echt in Duitsland plaatsen,

[0:35:14] want het gevaar komt ook uit het oosten.

[0:35:17] Ik zou de staatssecretaris graag op het jaar 1799 willen wijzen.

[0:35:22] Toen kwamen de Russen vanaf de zee de Bataafse Republiek via Noord-Holland binnenvallen.

[0:35:28] Toen kwam dus het gevaar niet via Duitsland, maar landden ze gewoon op onze eigen kust.

[0:35:32] Als dat nu weer gebeurt, staan onze tanks ergens in Duitsland.

[0:35:35] Zijn ze veel te laat, is een verschrikkelijk scenario.

[0:35:38] Dus is het niet echt heel erg verstandig om die tanks gewoon in Nederland te stationeren.

[0:35:42] Ik dank u wel.

[0:35:43] Dank aan de heer Paul. Dan het woord aan mevrouw van der Wal.

[0:35:47] Dank voorzitter, dank voor alle beantwoording.

[0:35:52] Ik heb een vraag om een toezegging en twee moties.

[0:35:55] En die vraag om die toezegging stel ik zodat ik dan die motie niet hoef in te dienen.

[0:36:00] Maar ik zou heel graag voor de begrotingsbehandeling die we hebben op 13 november.

[0:36:07] En dat weet ik zo goed, want dan is het mijn verjaardag.

[0:36:10] En wat doe je nou liever dan een begrotingsbehandeling defensie?

[0:36:14] Dat is toch waar we allemaal naar uitkijken.

[0:36:16] Maar ik zou heel graag voor die begrotingsbehandeling een brief ontvangen over dat NATO-Force model.

[0:36:22] En dan met name, wat zijn nou exact de juridische verplichtingen?

[0:36:32] Volgens mij is het zo dat het NFM echt vraagt om gevulde eenheden.

[0:36:38] Maar wij hebben een groeipad, kunnen we überhaupt voldoen, wat zijn precies de verplichtingen

[0:36:44] die we aan zijn gegaan en wat betekent dat voor de organisatie?

[0:36:48] Ik zou heel graag daarvoor de begrotingsbehandeling een brief over ontvangen.

[0:36:52] Dan hebben we twee moties.

[0:36:55] De Kamer, gehoord de beraadslaging, overwegende dat het van groot belang is dat onze kruismacht

[0:36:59] zo spoedig mogelijk klaar is om hoofdstaak 1 uit te voeren en daarvoor een groot aantal

[0:37:02] examensen nodig heeft, constaterende dat de eerste lichting van het dienjaar een overtuigend

[0:37:07] succes is geweest en een groot aantal van deze dienjaarmilitairen besloten heeft te blijven

[0:37:11] bij defensie, overwegende dat defensie het dienjaar aan het opschalen is naar tenminste

[0:37:15] 4.000 deelnemers per jaar, verzoekt de regering een onderzoek in te stellen naar variaties

[0:37:19] van het dienjaar defensie, waarbij ook rekening wordt gehouden met opties waarbij het dienjaar

[0:37:23] korter, part-time of doorwerkend en ouder dan de 27 jaar kan worden ingevuld en de Kamer

[0:37:29] uiterlijk in het tweede kwartaal van 2025 te informeren, gaat over tot de orde van de dag.

[0:37:34] Van der Wal, Van der Werff, Boswijk, Noordkamp, Heijten en Van Dijk.

[0:37:38] Dan de tweede motie.

[0:37:43] De Kamer, gehoord de beraadslaging, overwegende dat het van groot belang is dat onze krijgsmacht

[0:37:47] volledig paraat staat om Nederland en het NAVO-grondgebied te verdedigen om een sterke,

[0:37:52] afschrikwekkende werking te werk te kunnen stellen, constaterende dat Defensie bijna

[0:37:56] 10.000 vacatures open heeft staan die moeten worden opgevuld,

[0:37:59] constaterende dat de Defensieorganisatie op 1 juli 2024

[0:38:03] nog altijd slechts voor 18,7% uit vrouwen bestaat,

[0:38:07] terwijl dat onze hele bevolking 50% is,

[0:38:09] overwegende dat onder andere scherfvesten en rugzakken

[0:38:12] die Defensie gebruikt niet altijd geschikt zijn voor vrouwen,

[0:38:15] wat zorgt voor ongemak en zelfs blessures,

[0:38:17] verzoekt de regering in de hele Defensieorganisatie te onderzoeken

[0:38:20] tegen welke obstakels vrouwen aanlopen tijdens het werken

[0:38:22] en deze waar mogelijk weg te nemen,

[0:38:25] zonder dat dit invloed heeft op de op het oud-IJssen en normen binnen de defensie.

[0:38:29] Verzoek de regering na te gaan of het huidige personeelsbeleid van defensie voldoende past

[0:38:33] bij de huidige tijd, bijvoorbeeld op het gebied van de gezinssituatie van Nederlanders en

[0:38:37] voor het einde van het eerste kwartaal de Kamer hierover te informeren.

[0:38:41] Verzoek de regering op korte termijn extra maatregelen te nemen ten behoeve van de werving

[0:38:44] van vrouwen voor defensie.

[0:38:46] Ik ga over tot de orde van de dag.

[0:38:47] Van der Wal, Van der Werf, Boswijk, Noordkamp en Heijten.

[0:38:51] Dank mevrouw Van der Wal.

[0:38:52] Dan het woord is aan mevrouw Van der Werf.

[0:38:56] Dank, voorzitter. Ik ga het kort houden.

[0:38:59] Ik heb twee moties die ik vanavond in wil dienen.

[0:39:01] De eerste gaat over defensie als werkgever van de 21ste eeuw.

[0:39:06] De Kamer, gehoord de beraadslaging, constaterende dat meer dan de helft van het defensiepersoneel

[0:39:10] bestaat uit mensen tussen de 18 en de 43, dat het bij militairen zelfs gaat om ongeveer

[0:39:15] 70 procent en dat jaarlijks tussen de 2.000 en 3.000 van hen defensie verlaten, overwegende

[0:39:22] dat jongere en toekomstige generaties veel vaker van baan verwisselen

[0:39:26] dan voorgaande generaties en ook andere eisen stellen aan voorkeuren hebben bij een baan,

[0:39:31] overwegende dat Defensie tot 2029 nog 9000 vacatures te vullen heeft

[0:39:36] en dat personeelsbehoud specifiek voor wat betreft de jongere generaties daarbij cruciaal zal zijn,

[0:39:42] verzoekt de regering om met concrete stappen te komen op het gebied van personeelsbehoud

[0:39:47] met als doel jongere en toekomstige generaties langer aan de krijgsmacht te binden

[0:39:52] en de Kamer over de plannen te informeren.

[0:39:54] De voorzitter gaat over tot de orde van de dag.

[0:39:57] De voorzitter is ondertekend door Van der Werf, Van der Waal en de heer Noordkamp.

[0:40:03] De tweede motie gaat over Defensie en het MKB.

[0:40:07] De Kamer, gehoord de beraadslaging, constaterende dat het onderzoek van de Adviesraad voor Wetenschap,

[0:40:12] Technologie en Innovatie blijkt dat MKB-bedrijven en start-ups moeite hebben met het benutten

[0:40:17] van de testfaciliteiten van Defensie en dat de eisen voor deelname aan publiek-private

[0:40:22] samenwerkingen voor deze bedrijven zo hoog zijn dat zij nauwelijks kunnen deelnemen, overwegende

[0:40:28] dat deze drempels leiden tot verlies van kennis en innovatiekracht, bijvoorbeeld op het gebied van

[0:40:33] drones, AI en robotica, overwegende dat andere landen hun defensietestfaciliteiten gratis of

[0:40:41] via subsidies tegen sterk gereduceerde tarieven beschikbaar stellen aan mkb-bedrijven en startups,

[0:40:47] verzoekt de regering in lijn met het AWTI-advies de defensietestfaciliteiten toegankelijk te

[0:40:52] maken voor MKB-bedrijven en start-ups door bestaande drempels weg te nemen en te onderzoeken

[0:40:57] welke eisen voor deelname aan publiek-private samenwerking worden versoepeld, met name door

[0:41:02] het verlagen van cofinancieringseisen en administratieve verplichtingen.

[0:41:06] Hij gaat over tot de orde van de dag, ondertekend door Van der Werf, Van der Waal en de heer Boswijk.

[0:41:13] Dank aan mevrouw Van der Waal, de heer Noordkamp.

[0:41:17] Dank voorzitter. Terugkijkend op de beantwoording van de staatssecretaris op gebied van de bijzondere

[0:41:22] regeling defensie. Fijn dat hij ook wel mijn gedachten hierover volgt. Maar ik volg tegelijkertijd

[0:41:29] ook wel de keuze van de staatssecretaris om nu snel te handelen, want er zit niks anders

[0:41:33] op in die continuïteiten te waarborgen. Ik had toch misschien wel liever een bredere reflectie

[0:41:39] gezien tussen de wens en de capaciteit, maar ook vanwege tijdsgebrek. Ik denk dat we dat

[0:41:43] natuurlijk bij de begrotingen moeten doen. Veteranen, het duidelijke woord van de

[0:41:49] staatssecretaris gaan we ook nog over hebben met de minister.

[0:41:51] Wat betreft het verouderde vastgoed, ik volg ook in dit geval wel, ik ben ook

[0:41:57] blij, de heldere lijn van de minister, van we hebben voldoende geld, we hebben wel

[0:42:01] beperkte mankracht, vergunningsruimte, stikstof et cetera, dus we kiezen waar we

[0:42:06] het meeste impact maken in relatie tot hoofdtaak 1. Ik ben blij met deze duidelijke

[0:42:10] uitspraak. Tegelijkertijd is er natuurlijk ook vastgoed wat niet direct bijdraagt aan

[0:42:14] hoofdtaak E, maar waar wel onze mensen bij defensie dagelijks in leven of inwerken.

[0:42:22] Dus ik ben even aan het kijken wat we daarmee moeten doen. Ik ben blij dat het

[0:42:25] CHP open blijft, dat is een hele geruststelling. Wat betreft het tankbataillon en mijn

[0:42:32] verzoek om die te betrekken bij de verkenning hoe we de uitvoering kunnen

[0:42:36] geven aan de motie van onder andere de staatssecretaris Tuijman van die

[0:42:39] permanente aanwezigheid aan de oostflank.

[0:42:41] Zou ik toch wel graag een toezegging willen hebben dat

[0:42:43] de aanschaf van de

[0:42:45] tanks, dat die wordt meegenomen daarin.

[0:42:47] Anders moet ik wellicht een motie in overweging

[0:42:49] nemen.

[0:42:52] Verder, een echt

[0:42:53] compliment ook, het duurde misschien wat lang, maar ik

[0:42:55] vond het echt fijn dat niet alleen werd verteld wat we doen,

[0:42:57] maar ook waarom we het doen. Dus echt fijn dat u ons meeneemt

[0:42:59] in de gedachten gang.

[0:43:01] Zeer verfrissend.

[0:43:03] Klein punt van kritiek, en ik wil echt niet te

[0:43:05] activistisch uithangen over u of welke collega dan ook

[0:43:07] in de schoenen schuift, maar hoe argeloos we hier spreken over wapenimport uit

[0:43:13] israël en dat we soms net doen alsof het internationale gerechtshof hier niks

[0:43:17] over geadviseerd heeft. En dat we met elkaar meteen spreken over het beste

[0:43:23] spul, het moet tijdig, anders wordt het misschien duurder.

[0:43:27] Dat hadden wij graag anders gezien, dat heb ik ook benadrukt in mijn eerste

[0:43:31] inbreng en daarover lienen wij ook een motie in.

[0:43:34] De Kamer, gehoord de beraadslaging, constaterende dat de regering voornemens is om meerdere

[0:43:41] Israelische wapensystemen aan te schaffen, constaterende dat het internationaal gerechtshof

[0:43:46] lidstaten zwaarwegend heeft geadviseerd om af te zien van handels- of investeringsbetrekkingen

[0:43:51] die bijdragen aan de instandhouding van de illegale bezetting van de Palestijnse gebieden

[0:43:55] door Israël, constaterende dat het internationaal gerechtshof heeft geoordeeld dat er een reëel

[0:44:00] aandregend risico is op genocide in de Gazastrook, verzoekt de regering de aankoop van Israëlische

[0:44:05] wapens op te schorten en op zoek te gaan naar alternatieve producenten, en gaat over tot

[0:44:09] de orde van de dag.

[0:44:11] En dat voor zover.

[0:44:14] Dank aan de heer Nortkamp.

[0:44:15] Dan is het woord aan mevrouw Weijen Nass.

[0:44:18] Ja, dank u wel, meneer de voorzitter.

[0:44:19] Ik zal allereerst even terugkomen op de vraag die mevrouw Van der Werff mij had gesteld in de

[0:44:24] vorige termijn over de motie over de munitiedepots en hoe wij daartegen aankijken.

[0:44:30] We hebben destijds tegen die motie gestaan omdat we het belangrijk vonden dat de staatssecretaris

[0:44:35] alle locaties kon bekijken.

[0:44:37] Mijn vraag vandaag over het gebied in Gelderland, over de provincie Gelderland, was vooral dat ik heel

[0:44:44] benieuwd was hoe de staatssecretaris tegen die locaties daaraan zou kijken.

[0:44:48] Daar heb ik inmiddels antwoord op gekregen.

[0:44:50] Het is mij duidelijk dat de staatssecretaris breed kijkt naar alle belangen die hier spelen.

[0:44:55] Dus in dat opzicht ben ik voor nu gerustgesteld.

[0:44:57] Dan heb ik nog één motie en dat is de volgende, meneer de voorzitter.

[0:45:02] De Kamer, gehoord de beraadslaging, constaterende dat de staatssecretaris met de materieel

[0:45:08] verwerfingsprojecten SORAD en MRAD de luchtverdediging in Nederland significant versterkt,

[0:45:14] constaterende dat Nederland onder artikel 3 van het NAVO-verdracht verantwoordelijkheid draagt

[0:45:18] voor onze individuele zelverdediging, constaterende dat we op het gebied van

[0:45:22] luchtverdediging van bevolkingscentra nog onvoldoende capaciteiten hebben,

[0:45:27] verzoekt de regering om in toekomstige uitbreiding van onze

[0:45:31] luchtverdedigingscapaciteit rekening te houden met het beschermen van

[0:45:34] bevolkingscentra en gaat over tot de orde van de dag.

[0:45:37] Weijenas en Heijten. Dank u wel.

[0:45:39] Dank aan mevrouw Weijenas. Ik kijk de staatssecretaris aan.

[0:45:42] Heeft u voldoende na vijf minuutjes schorsen?

[0:45:48] Dan proberen we kwart over hier te zijn.

[0:45:55] Laten we dan twintig over hier terug zijn.

[0:46:00] Ik schors de vergadering.

[0:54:22] Ik heropen de vergadering en geef het woord aan de staatssecretaris voor de applicatie

[0:54:31] van de moties en het beantwoorden van een aantal vragen.

[0:54:35] Ja zeker voorzitter, dank allemaal.

[0:54:38] Nou, de heer Pol, u heeft het over dat via de westkant de risico is.

[0:54:43] Dat is zeker waar, maar daar heb je geen tanks voor nodig.

[0:54:46] Kijk, wat wij doen, we kijken naar multidomein optreden.

[0:54:49] En dat kun je beter doen met het versterken en verstevigen van onze marine, wat we dus ook uiteindelijk doen.

[0:54:56] Maar ik neem uw boodschappen mee.

[0:54:58] En volgens mij heb ik ook aangegeven dat ik daarna ga kijken hoe we dat gaan vormgeven.

[0:55:03] De tweede, de heer Boswijk, die gaat het over MDT-missie.

[0:55:06] Hij gaf aan dat 2025 dat afloopt.

[0:55:11] Op dit moment is er budget voor 2027.

[0:55:14] En ik wil wel aangeven, wat Defensie doet met MDT...

[0:55:18] is dat wij subsidie aanvragen bij OCW.

[0:55:20] Dat is 3 miljoen, daar plussen we zelf 3 miljoen bij.

[0:55:24] En zo draaien we uiteindelijk dat programma.

[0:55:27] Maar MDT is wel eindig.

[0:55:30] Maar goed, tot en met 2027...

[0:55:32] Als de subsidieaanvraag van Defensie wordt goedgekeurd,

[0:55:39] dan kunnen we dat gewoon nog een tijdje volhouden.

[0:55:42] Het gaat ook over reservisten en of ik kon aangeven wat ik nu aan het doen ben ten opzichte van de reservistennota's.

[0:55:50] Er zijn verschillende geweest. De eerste was specifiek in 2014.

[0:55:53] En mijn verzoek eigenlijk aan de heer Boswijk, en is er nu niet, maar in ieder geval wat ik wil gaan doen,

[0:55:58] ik zie dat wel als een aanmoedigingsvraag.

[0:56:02] En ik ben er nu hard mee bezig.

[0:56:03] Ik ben ook in gesprek met de vakbonden hierover in het sociaal overleg, het SOD.

[0:56:11] En wat ik eigenlijk wil doen, is zodra ik met de bonden daadwerkelijk tot resultaat kom en ik kan het concretiseren,

[0:56:16] dan aanvullend de Kamer informeren hoe we dat hele pakket bij elkaar brengen.

[0:56:21] want die rechtspositie is denk ik de belangrijkste.

[0:56:23] En daar zit ik nu midden in gesprekken en onderhandelingen over.

[0:56:27] Even kijken. Mevrouw van der Wal had het over NFM.

[0:56:30] Kijk, wat lastig is, mevrouw van der Wal, is dat het allemaal geheim is.

[0:56:34] En dat is maar goed ook, wat dat concreet betekent.

[0:56:37] Wat die getallen zijn, is ook geheim.

[0:56:40] Dat moet nog deels helder worden.

[0:56:43] Maar wat ik wel wil voorstellen, om dat in een besloten sessie te doen.

[0:56:46] Dus je kunt het geen onderdeel laten zijn van het debat.

[0:56:49] Maar ik stel wel uw positie en ook uw interesse op dit vlak.

[0:56:54] Stel ik wel een prijs en ik denk dat het wel goed is om een...

[0:56:57] Nou ja, daar laat ik het nu over.

[0:56:59] Ik ben wel bereid om dan met mijn specialisten in de besloten sessie te kijken wat het uiteindelijk betekent.

[0:57:06] En dan ben ik door de vragen heen, zo goed als...

[0:57:09] Nee, de heer Van Nortkamp had het ook over vastgoed.

[0:57:12] Kijk, ik zeg niet dat ik genoeg geld heb.

[0:57:15] Wat ik zeg is dat ik een hele hoop zakken met geld heb.

[0:57:17] En wat ik zeg, dat mijn probleem zit voornamelijk in het snel kunnen realiseren.

[0:57:22] En daar maak ik nu harde beslissingen in.

[0:57:24] En hoofdtak één is voor mij ook per definitie personeel.

[0:57:28] Dus dat mijn mensen hun werk en leefomgeving hebben die gewoon goed is, dat is mijn eerste prioriteit.

[0:57:39] En die staan ook op de lijst om zo snel mogelijk mee aan de gang te gaan.

[0:57:44] Wat betreft die tanks, ik heb nog geen beslissingen daarin genomen.

[0:57:48] We zijn nu dat onderzoek aan het doen.

[0:57:50] En ja, dat klopt. Ik ben met de Duitsers over heel veel zaken in gesprek.

[0:57:56] En vooralsnog richt het onderzoek op Berghonen, maar ik sluit er niks voor uit.

[0:58:01] We zijn met de Duitsers, zoals mij uw Amstelvergranger ook heeft aangegeven, altijd in gesprek.

[0:58:05] Hoe kun je dat uiteindelijk versterken?

[0:58:07] En ik besef ook heel goed dat de meeste afschikking is de dichtstbij de grens.

[0:58:13] Dan wil ik doorgaan naar de moties, voorzitter.

[0:58:17] De eerste motie van mevrouw Heijten over onderwijs- en kennisinstellingen.

[0:58:23] Die krijgt oordeel Kamer.

[0:58:34] Heel goed, oké.

[0:58:37] De tweede motie van mevrouw Heijten over de communicatiestrategie.

[0:58:42] Kijk, ik wil die best wel oordeel Kamer geven.

[0:58:44] Maar wat ik wel wil aangeven is dat ik dit al doe.

[0:58:46] En ik doe dat al, ik ben ook met de JNV bezig met zo'n publiekscampagne.

[0:58:53] Ik ben ook bezig met een onderzoek over mensen met bioculturele achtergrond van CBS.

[0:58:58] Maar ik wil hem best wel ordekamer geven.

[0:59:00] Wat ik dan aangeef is dat ik in 2025 specifiek erop terugkom hoe we dit uiteindelijk allemaal aanpakken.

[0:59:07] En dan kan ik hem ordeelkamer geven.

[0:59:09] Ja, dan krijgt u ordeelkamer.

[0:59:11] De motie van de heer Boswijk, mooi initiatief over uniform op de werkdag.

[0:59:17] Uiteindelijk is het wel aan de bedrijven zelf om dat te doen, moet ik veilig kunnen.

[0:59:22] Maar ik ga er zeker over in gesprek, dus die krijgen ze ook in de oordeelkamer.

[0:59:30] Even kijken, de motie van mevrouw Van der Wal over variaties op het dienjaar.

[0:59:37] Ik ben daarmee bezig. Ik ben echt aan het kijken naar hoe je het allemaal bij elkaar kunt brengen.

[0:59:42] Aan de voorkant heb ik allerlei verschillende programma's.

[0:59:45] Ik heb bijvoorbeeld FIFA met confinant 21-mbo's, Defensity College, 10 jaar MDT-lei, dat levert op dit moment ook nog wat op.

[0:59:57] Ik wil eigenlijk geen extra onderzoek doen, maar ik wil u in de loop van 2022 informeren...

[1:00:05] over wat de stand van zaken is en hoe we die verschillende variaties allemaal in ontwikkeling

[1:00:13] brengen.

[1:00:17] Dus ik ga geen onderzoek doen, maar eigenlijk roept hij mij op om stappen te zetten op dit

[1:00:21] dossier en daar in 2025 terug te komen hoe die variaties op dien jaar daarin zitten.

[1:00:26] Dat ga ik doen.

[1:00:28] Ja, Alkoerd?

[1:00:29] Ik zie mevrouw Van der Wal knikken, dus ze is eens met de uitleg van de staatssecretaris.

[1:00:45] Dan zitten we op de motie van mevrouw Van der Bal over de werving van vrouwen.

[1:00:51] Als ik de motie kan interpreteren dat ik geen nieuw extern onderzoek moet doen,

[1:00:55] maar gewoon inzet en stappen zetten hierop en voor de zomer 25 al die activiteiten inventariseer,

[1:01:02] operationaliseer en hiervoor leg, dan ga ik dit ook doen.

[1:01:06] Ik heb die 30 procent vrouwen erin zitten, ik heb me daar aan gecommiteerd,

[1:01:12] Ik doe dat ook vanuit het tonen uit de top.

[1:01:16] Ik zet er hard op in.

[1:01:19] Als u mij ook opdracht geeft om hier stappen in te zetten, dan krijgt u heel de Kamer.

[1:01:24] Ik zie mevrouw Van der Wal knikken.

[1:01:26] Even kijken.

[1:01:29] Mevrouw Van der Wal over Defensie, de werkgever van de 21ste eeuw.

[1:01:36] Ja, dat gaat elke keer mis.

[1:01:38] Nou, opnieuw, de motie van mevrouw Van der Werf over Defensie de werkgever van de 21e eeuw.

[1:01:46] Eigenlijk wil ik u ook wel zeggen, ik wil stappen zetten.

[1:01:49] Ik wil niet onderzoek doen, maar ik wil echt daarop stappen zetten.

[1:01:53] En daarin kan ik u ook informeren.

[1:01:57] Mevrouw Van der Wal, of Van der Werf, nu ga ik zelf ook de fouten.

[1:02:01] Mevrouw Van der Werf.

[1:02:02] Het is laat, voorzitter, laten we daarop houden.

[1:02:05] Er staat geen onderzoek.

[1:02:06] De staat verzoekt de regering om met concrete stappen te komen op het gebied van...

[1:02:13] De staatssecretaris.

[1:02:15] Voorzitter, ik heb in mijn moties verzoekt de regering ondertussen naar personeelsbehoud

[1:02:18] en welke maatregelen genomen moeten worden.

[1:02:22] Die van ons staat echt concrete stappen te komen op het gebied van personeelsbehoud.

[1:02:27] Als ik u hoor, kunt u me dan een oordeelkamer geven?

[1:02:30] Ja, als het over stappen gaat, dan krijgt u een oordeelkamer, zeker weten.

[1:02:33] Ja.

[1:02:38] Dan zitten we bij de volgende motie, ook van mevrouw Van der Werft.

[1:02:42] Het gaat over toegang van mkb en start-ups tot testfaciliteit.

[1:02:49] En ik wil ook aangeven, die kabinetsreactie op het AWTI-advies komt er aan.

[1:02:54] We nemen die sowieso al over.

[1:02:56] Dat heb ik ook bij de ontvangstname op Innovation in Defence aangegeven.

[1:03:00] Dat ga ik sowieso doen. En daarmee kan ik deze motie ook voor een oordeel Kamer geven.

[1:03:06] De motie 8 van de heer Noltkamp over aanschafmateriaal en Israel.

[1:03:11] Die moet ik toch echt ontraden, omdat de consequenties er voor mij eigenlijk onaanvaardbaar zijn.

[1:03:17] Ik heb dat onderzoek gedaan. Er zijn geen alternatieven.

[1:03:20] En er komt dus uiteindelijk wel op deze behoeftes aan.

[1:03:23] Misschien krijgt u wat dat betreft van mij ontraden en verzoek ook aan de voorzitter om hem dan...

[1:03:28] ja, ik ga er niet over, maar wel voor het herfstreces in stemming te brengen,

[1:03:33] want anders wordt het lastig om uitvoering aan de motie te geven, omdat ik aan de deadline zit.

[1:03:40] De motie van mevrouw Wijnas gaat over luchtverdediging en bevolkingscentra.

[1:03:53] Het nationale erfgoed is al benoemd, die halen we er tussenuit en dan kan ik een oordeelkamer

[1:03:58] geven.

[1:03:59] Het gaat specifiek over de luchtverdediging van bevolkingscentra.

[1:04:12] Dank aan de staatssecretaris, dank ook aan de Kamerleden, maar we hebben ook nog een drietal

[1:04:20] toezeggingen, die ga ik voorlezen en dan kan de staatssecretaris aangeven of hij daarmee

[1:04:26] eens is.

[1:04:27] De staatssecretaris Defensie zegt toe voor eind 2024 de Kamer een opzet voor de periodieke

[1:04:33] rapportage mensen toe te zullen sturen en bij de gelegenheid ook in te gaan op een aantal

[1:04:38] vragen gesteld door de rapporteurs over de strategische evaluatieagenda.

[1:04:44] De tweede toezegging is de staatssecretaris Defensie zegt toe dat de Kamer direct na het

[1:04:51] kerstreces 2024-2025 een strategische P-agenda ontvangt waarin de adviezen van de externe

[1:04:57] adviseur betrokken worden.

[1:04:58] Ja, voorzitter, direct. In ieder geval in Q1 gaat u die krijgen, zo snel mogelijk.

[1:05:04] Q1. Ja, dan noteer ik dat het in Q1 is.

[1:05:09] Dan de derde toezegging. De staatssecretaris van Defensie zegt toe de Kamer voor de plenaire begrotingsbehandeling

[1:05:14] een brief te zullen sturen waarin hij in kaart brengt welke voorbereidingen en maatregelen worden getroffen

[1:05:20] op medisch gebied in een artikel 5 scenario. Toezegging aan het lid Boswijk.

[1:05:27] Dank, dan zijn deze drie toezeggingen genoteerd en dan wil ik de staatssecretaris bedanken

[1:05:34] voor zijn beantwoording en ook voor de appreciatie en dank ik ook de Kamerleden, maar ik wil

[1:05:42] ook de bodes bedanken voor het adequate handelen vanavond bij het publiek.

[1:05:48] Dank.

[1:05:50] Dan sluit ik om half twaalf deze vergadering en dank ik iedereen en wens ik iedereen nog een fijne avond.