Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.

Technische briefing Monitor energiearmoede

[0:00:00] sessie van de vaste kamer commissie van klimaat en groene groei op de de klimaat

[0:00:05] dag officiële dag van het jaar dat de klimaat en energieverkenning worden

[0:00:10] aangeboden en de klimaat nota en we zien dat er nog heel veel meer nodig is om de

[0:00:16] klimaat doelen te halen dus aan de slag voor deze commissie en

[0:00:19] aan de slag voor het kabinet zou ik denken en dat doen we meteen met een

[0:00:22] technische briefing over de briefing monitor energiearmoede

[0:00:26] Ik heet welkom aan onze gasten, mevrouw Manon van Middelkoop van het CBS en de heer Peter Mulder van TNO.

[0:00:32] Ik ben zelf Joris Thijssen, voorzitter van deze commissie en ik heet welkom aan de leden, mevrouw Postma van Nieuw Sociaal Contract,

[0:00:38] de heer Erkens van de VVD, mevrouw Kreuger van GroenLinks PvdA.

[0:00:41] We hebben afgesproken dat er een briefing is van een kwartier, twintig minuten en dan gaan we vragen en antwoorden doen.

[0:00:47] Dus het woord is aan, wie mag ik het woord geven?

[0:00:50] Gauwgang.

[0:00:52] Ben ik zo te horen?

[0:00:53] Ja.

[0:00:54] Oké, hartelijk dank voor deze uitnodiging om hier een technische toelichting te geven

[0:00:58] op de monitor energiearmoede.

[0:01:00] We nemen jullie eerst even mee in een korte samenvatting van de monitor en wat publicaties

[0:01:06] daaromheen.

[0:01:06] En daarna zijn we heel benieuwd naar uw vragen.

[0:01:11] Zo gaat hij goed, hartstikke goed.

[0:01:13] Ik zal eerst even u meenemen over de trends tussen 2019 en 2022.

[0:01:19] Daarna neemt Peter Mulder hier naast mij het over met de eerste cijfers of de voorlopige

[0:01:23] inschatting van de cijfers voor 2023. Hij zal daarbij ook ingaan op energiearmoede die verborgen

[0:01:29] is, de onderconsumptie, en een vrij recente studie uit september dit jaar over de energiearmoedekloof.

[0:01:37] Maar eerst dus die trends. En de meest gestelde vraag daarbij is wat is nou eigenlijk energiearmoede?

[0:01:43] En energiearmoede gaat over huishoudens die een te hoge energierekening hebben in relatie tot hun

[0:01:50] dat is ook de overlap met de algemene armoede, mensen die aan het einde van hun geld nog een stukje maand over hebben.

[0:01:57] Maar energiearmoede is breder dan dat.

[0:01:59] Mensen die last hebben van een woning met een slechte kwaliteit en daardoor te hoge energiekosten hebben,

[0:02:04] of wellicht de energieconsumptie zo beperken dat ze letterlijk in de kou zitten,

[0:02:11] gezondheidsklachten daardoor ontwikkelen of hun sociale leven daaronder leidt, ook dat is energiearmoede.

[0:02:16] En tot slot zijn er ook mensen die niet mee kunnen komen in de energietransitie,

[0:02:21] omdat ze niet zelfstandig die kwaliteit van die woning kunnen vernieuwen.

[0:02:24] Dus dat zijn alle vormen van energiearmoede.

[0:02:26] Er zijn heel veel indicatoren voor.

[0:02:29] Die gaan we niet allemaal behandelen op dit moment,

[0:02:32] maar de belangrijkste indicator waar we het meest geloven hebben als het gaat over energiearmoede,

[0:02:36] het getal wat altijd naar buiten komt,

[0:02:38] dat is een combinatie van huishoudens met een laag inkomen,

[0:02:42] Hoge energiekosten of laag inkomen en een slechte woonkwaliteit.

[0:02:47] Wat belangrijk is bij deze definitie of het operationaliseren van deze definitie, is dat

[0:02:52] we daarbij uitgaan van een nieuw betaalbaarheidsconcept dat het CDS heeft ontwikkeld.

[0:02:56] Energiekosten worden daarbij berekend als de energierekening minus de compensatie die

[0:03:01] over het algemeen uit het beleid voortkomt, waar u over gaat.

[0:03:05] Deze definitie in dachtig zijn dit de cijfers voor 2019 tot en met 2023, dus ook een klein

[0:03:12] stukje voor Van Peters presentatie.

[0:03:15] U ziet daar dat in 2019 de energiearmoede volgens de voorgaande definitie uitkwam op

[0:03:22] 8,6%, dat daalde in 2020 en 2021 naar 6,3%, 6,4% en in 2022 toen de prijzen behoorlijk

[0:03:33] begonnen te stijgen en de meeste mensen daar last van begonnen te krijgen, daalde die naar 4%.

[0:03:37] Dat komt mede door de compenserende maatregelen die er waren.

[0:03:41] Zonder die compenserende maatregelen zou het op 6,2% zijn uitgekomen.

[0:03:45] En in 2023 verwacht de TNO een lichte toename van de energiearmoede naar 4,8%,

[0:03:52] maar als daar de compensatie niet zou zijn geweest, dan zou het ver boven de 10% uit zijn gekomen.

[0:04:01] Wat verklaren deze ontwikkelingen?

[0:04:03] Dat heeft te maken met de definities en de ontwikkelingen in de samenleving.

[0:04:07] Allereerst stijgende inkomens, waardoor het aantal mensen met een laag inkomen daalt.

[0:04:12] De woningkwaliteit verbetert ieder jaar een klein beetje,

[0:04:15] waardoor het aantal mensen met een woning die verbetering behoeft, ook daalt.

[0:04:20] En daarbij was het in 2022, toen die prijzen zo enorm stegen,

[0:04:25] erg opvallend dat een heleboel huishoudens veel minder energie gingen gebruiken.

[0:04:29] Tien tot vijftien procent.

[0:04:30] Daarbij was het ook nog eens een best wel warm jaar,

[0:04:32] waardoor nog eens tiende procent energie bespaard werd.

[0:04:35] En als dan de prijzen stijgen,

[0:04:36] dan dempt dat het aantal mensen wat last heeft van hoge energiekosten.

[0:04:41] In een plaatje ziet het er dan zo uit.

[0:04:43] De eerste vier staafjes gaat over de inkomens.

[0:04:48] Die zie je gestaag een klein beetje dalen.

[0:04:50] Dus het aantal mensen met een laag inkomen daalt over die vier jaar.

[0:04:54] Dan de hoge energiekosten.

[0:04:56] Dat schommelt een beetje, heeft ook te maken met weersinvloed.

[0:04:58] Op het moment dat het een koud jaar is,

[0:04:59] ...hebben mensen meer last van hoge energielasten dan in een warm jaar.

[0:05:03] Maar daarnaast gingen natuurlijk in 2022 begonnen die prijzen te stijgen.

[0:05:08] Dus dat heeft allemaal invloed op het aantal mensen...

[0:05:10] ...of het aantal huishoudens, moet ik zeggen, met hoge energielasten.

[0:05:14] En de derde set van staafjes heeft betrekking op de kwaliteit van de woning...

[0:05:19] ...die stijgt gestaagd.

[0:05:21] Dus het aantal mensen met een wat wij dan lek, laagenergieënige kwaliteit woning heeft...

[0:05:25] ...dat daalt.

[0:05:26] En daar heb ik nog een verdiepend plaatje over meegenomen.

[0:05:29] Dat is wel belangrijk om te beseffen dat de energiekwaliteit van woningen verschilt per

[0:05:34] eigendomstype.

[0:05:35] Meer een deel van de energiearme huishoudens woont in een corporatiewoning, maar als je

[0:05:40] dit plaatje goed bekijkt, dan ziet u dat de corporatiewoningen minder woningen hebben

[0:05:47] van een slechte kwaliteit.

[0:05:49] Ik zie iemand heel aandachtig, als het goed is heeft hij ook een hand-out gekregen, daar

[0:05:54] staat het ook in.

[0:05:55] De corporaties zijn de middelste staafjes van de...

[0:05:58] De eerste drie sets is het het middelste staafje.

[0:06:01] Dat zijn de laag energetische kwaliteit.

[0:06:03] En dan de rechter drie staafjes, dat zijn de zeer slechte woningen.

[0:06:07] Dus dat zijn gemiddeld de F en G-woningen.

[0:06:10] En ook daar weer ziet u dat bij de woningcorporaties...

[0:06:13] het aantal zeer slechte woningen bijna nieuw is geworden.

[0:06:17] Aan de linkerkant ziet u de woningeigenaren.

[0:06:20] Daar is het aantal woningen met een slechte kwaliteit hoger dan in de corporatiewoningen.

[0:06:27] Dat geldt ook voor de woningen in bezit van investeerders en particuliere verhuurders.

[0:06:33] Dit is de eerste set van verklaringen voor de ontwikkelingen die zojuist geschet zijn.

[0:06:37] Er zijn nog meer verklaringen, namelijk de beleidsmaatregelen.

[0:06:40] Die waren in 2022 fors om mensen uit die energiearmoede te houden.

[0:06:45] Allereerst waren er componenten of beleidsmaatregelen die de energierekening aan zich verlaagden,

[0:06:52] de energiebelasting die mensen terug kregen eenmalig op de elektriciteitsaansluiting werd verhoogd

[0:06:58] en ook was er een lager btw-tarief op energie.

[0:07:02] Daarnaast waren er heel gerichte compensatiemaatregelen.

[0:07:06] Allereerst een energietoeslag van 1300 euro voor de lage inkomens.

[0:07:10] Nou, gegeven de definitie dat mensen met een laag inkomen energiearm zijn,

[0:07:13] is dat heel effectief om de gemeten energiearmoede te verlagen.

[0:07:18] En daarnaast waren er aan het einde van het jaar, in november en december,

[0:07:22] voor alle huishoudens met een elektriciteitsaansluiting 190 euro tegemoetkoming.

[0:07:27] Dat was vooruitgelopen op het prijsplafond wat in 2023 werd ingevoerd,

[0:07:32] maar wat die invoeringsdatum van 1 november niet kon halen.

[0:07:35] Dus dat heeft een forse impact gehad op het verlagen van de energiekosten, en met name

[0:07:41] die 1300 euro bij die lage inkomens, waardoor hun energielasten zo laag werden dat eigenlijk

[0:07:45] alleen nog maar huishoudens met een laag energetische kwaliteit van de woning tot energiearmen behoorden

[0:07:52] in dat jaar.

[0:07:53] Tot zover de ontwikkelingen tot 2023, ik geef het stokje door letterlijk aan Peter Mulders.

[0:07:58] Ja, dankjewel. En misschien even ter toelichting de reden dat ik iets zeg over die inschatting.

[0:08:06] De rolverdeling die wij hebben werken al een aantal jaren intensief samen met het in kaart

[0:08:10] brengen van deze trends van energiearmoede, waarbij het CBS zich concentreert op de feitelijke

[0:08:14] cijfers zoals ze beschikbaar komen met één of twee jaar vertraging. En wij proberen om daar

[0:08:19] nog een inschatting bij aan te laten sluiten die actueler is, maar ook onzekerder is, omdat we

[0:08:24] aannames moeten maken. Als we nou kijken naar het aantal energiearme huishoudens in 2023,

[0:08:34] is een inschatting op basis van de daadwerkelijke cijfers in 2022 plus een aantal aannames. Dan

[0:08:39] staan hier een aantal cijfers. Je ziet hier de drie definities die Manon al eerder presenteerde

[0:08:45] over betaalbaarheid, woningkwaliteit en niet meekunnen doen met die transitie. Het aantal

[0:08:49] mensen wat energiearm is volgens die betaalbaarheidsdefinitie is zo'n 180.000, is onze inschatting.

[0:08:55] Als je kijkt naar die woningkwaliteit, is het zo'n 300.000.

[0:08:58] En als je die twee combineert in het lichtblauw,

[0:09:00] dat is dus de definitie, het cijfer wat het meest naar buiten komt,

[0:09:03] kom je inderdaad uit op zo'n 400.000 huishoudens afgerond.

[0:09:06] En dan heb je ook nog een groep mensen die niet mee kan doen aan de energietransitie,

[0:09:09] die is veel groter, dat zijn bijna een miljoen huishoudens.

[0:09:12] En dat zijn huishoudens met een lage energiekwaliteit van hun woning,

[0:09:16] die ze niet zelf kunnen verduurzamen.

[0:09:18] En dat bestaat voor het grootste deel 90 procent uit huurders.

[0:09:21] Dus dat zijn niet alleen mensen met een laag inkomen,

[0:09:22] Want ook als je een middeninkomen hebt, maar je huurbaas doet niets aan je woning,

[0:09:26] dan kan je niet zelf die woning verduurzamen.

[0:09:28] Dus dat is een veel grotere groep dan de mensen die een betaalbaarheidsprobleem heeft.

[0:09:33] En als we nog even inzoomen op die andere twee getallen,

[0:09:37] als je kijkt naar de mensen met een energiearmoedeprobleem,

[0:09:41] wat komt er onder andere door een lage energiekwaliteit van hun woning,

[0:09:46] dan is van die 300.000 woningen, 300.000 huishoudens die daarmee te maken hebben,

[0:09:50] hebben zo'n 33.000 mensen een woning van label F en G, helemaal rechts.

[0:09:55] En in totaal van de 400.000 mensen in energiearmoede in 2023...

[0:10:00] heeft zo'n 116.000 de twee laagste labels.

[0:10:03] Dat is ongeveer 1,6 procent van de bevolking.

[0:10:06] Dat zijn over het algemeen de huishoudens met het grootste probleem...

[0:10:09] maar dat is dus een minderheid van de groep die in de allerslechtste woningen zit.

[0:10:14] Hier staat inderdaad de impact van de financiële compensatie.

[0:10:17] Manon heeft het al even aangeduid.

[0:10:19] In totaal komen we op zo'n 400.000 huishoudens in energiearmoede.

[0:10:23] Zonder compensatie was dat 885.000 huishoudens geweest,

[0:10:27] naar onze beste inschatting.

[0:10:28] De definitieve cijfer komt natuurlijk nog volgend jaar of het jaar daarna.

[0:10:32] En dan zouden we boven de 10% uit zijn gekomen.

[0:10:35] Dus dat betekent dat die compensatiemaatregelen in 2023

[0:10:37] vermoedelijk zo'n kleine 500.000 huishoudens hebben behoed

[0:10:41] voor een val in energiearmoede.

[0:10:44] Dus u krijgt waarschijnlijk vaak kritiek te horen

[0:10:46] dat er veel nog moet gebeuren, maar dit is ook een compliment

[0:10:48] die u in uw zak kunt steken, dat dit inderdaad geholpen heeft.

[0:10:52] En misschien nog ter toelichting, in 2023 waren de prijzen al wat minder hoog

[0:10:56] op de markten dan in 2022.

[0:10:58] De grootste urgentepaniek was in 2022 na de inval in Oekraïne.

[0:11:03] Maar door allerlei contracten die mensen hadden,

[0:11:06] kwam bij de meeste huishoudens die marktontwikkeling met vertraging pas aan

[0:11:11] doordat ze nieuwe contracten kregen.

[0:11:13] Dus het grootste prijseffect zagen we in 2023 pas.

[0:11:17] Dus de energiecompensatiemaatregelen zijn in 2022 ingezet, maar hebben misschien wel

[0:11:22] in 2023 het grootste effect gehad.

[0:11:26] Als je dan kijkt naar de energiekosten en energiequote op de langere termijn, want energiearmoede

[0:11:30] gaat natuurlijk ook over van wat is dan het probleem.

[0:11:33] Hier ziet u twee indicatoren, links de energiekosten en rechts de energiequote, voor twee groepen

[0:11:38] huishoudens.

[0:11:39] De lichtblauwe lijnen zijn alle huishoudens in Nederland en de donkerblauwe lijnen de

[0:11:43] subgroep van energiearme huishoudens.

[0:11:45] En energiequote is het percentage van de energiekosten ten opzichte van je inkomen sinds 2019.

[0:11:51] Dus dan ziet u dat het sinds 2019 tot 2021 redelijk constant is dat mensen zo'n 130 euro

[0:11:59] per maand aan energiekosten kwijt waren.

[0:12:01] En dan zie je dat dat na 2022 daalt, met name door die energiebesparing die er is geweest

[0:12:06] en door de compensatie, en dan in 2023 weer stijgt.

[0:12:10] En u ziet hier dat energiearme huishoudens substantieel lagere energierekeningen hebben dan het gemiddelde

[0:12:16] van Nederland.

[0:12:17] Dat ziet u in de linker figuur.

[0:12:18] Maar in de rechter figuur ziet u dat die twee kleuren van die lijnen omgedraaid zijn, dat

[0:12:23] het percentage van het inkomen wat huishoudens kwijtstaan aan energiekosten uiteraard hoger

[0:12:27] ligt bij energiearme huishoudens, omdat hun inkomens lager zijn.

[0:12:31] Dus weliswaar een lager absoluutrekening, maar die tikt harder aan.

[0:12:34] En dat zie je met name in 2023 ook weer oplopen aan de rechterkant door die hogere prijzen.

[0:12:40] En de knik in 2023 komt dus door die combinatie van energiebesparing, die fors was, historisch

[0:12:46] uniek, zo'n 15%, plus die compensatiemaatregelen.

[0:12:53] Wat zijn dan de kenmerken van energiearme huishoudens?

[0:12:55] Daar zien we eigenlijk een vrij constant patroon.

[0:12:58] De meeste mensen wonen in meer gezinswoningen, dus flats, sportiek woningen, appartementen,

[0:13:03] zo'n 40%.

[0:13:04] Het tweede punt, ongeveer twee derde van hen woont in een corporatiewoning en een kleine

[0:13:09] kwart in particuliere huurwoningen en slechts zo'n 12 procent in koopwoningen.

[0:13:15] Eenspersoonshuishoudens en eenoude gezinnen zijn oververtegenwoordigd in de

[0:13:18] statistieken van energiearme huishoudens.

[0:13:20] En het zijn relatief veel mensen met een inkomen uit pensioen, de bijstand of een

[0:13:23] andere uitkering. En hier gebeurt niet zoveel in termen van dynamiek.

[0:13:27] Deze cijfers zien we eigenlijk al sinds we het monitoren, dat deze

[0:13:31] prestaties ongeveer constant blijven.

[0:13:34] Nou, waar wonen deze mensen?

[0:13:35] De eerste linker figuur laat zien het percentage energiearme huishoudens per gemeente in Nederland.

[0:13:40] Daar ziet u twee dingen.

[0:13:41] U ziet natuurlijk een hoger percentage, de donkere kleur, aan de randen van Nederland,

[0:13:47] Noordoost-Groningen met name, maar ook Zuidoost-Limburg en Oost-Nederland.

[0:13:52] Maar u ziet ook in een aantal grotere steden, met name Rotterdam, dat het percentage relatief hoog is.

[0:13:58] Rechts ziet u in de kleuren het verschil tussen 2022 en 2023.

[0:14:02] en hoe groener en geler de gemeente is, hoe hoger de toename is geweest tussen 2022 en 2023.

[0:14:10] En daar ziet u dan ook dat de toename het sterkst is geweest opnieuw aan de Oostrand

[0:14:15] en met name ook de Noordoostrand van Nederland,

[0:14:18] maar ook in een aantal grotere steden waar Amsterdam maar uitspringt, maar zeker ook Rotterdam,

[0:14:23] maar ook een aantal steden uit de G40-groep, waaronder de Heerlen, Sittard, Maastricht,

[0:14:30] Maar ook Almelo, Enschede, Arnhem, veel van dit soort middelgrootsteden,

[0:14:35] daar stijgt het ook vrij hard.

[0:14:39] Dan nog verborgen energieaarmoediging.

[0:14:40] Dat hebben we voor het eerst in kaart gebracht.

[0:14:42] Dat zijn huishoudens met een laag inkomen in een slecht geïsoleerde woning,

[0:14:45] die eigenlijk verdacht veel, weinig energie gebruiken.

[0:14:49] Dus die monitoren we niet met een hoge energierekening,

[0:14:51] maar juist met een te lage energierekening.

[0:14:54] En daarvan hebben we sterk het vermoeden dat deze mensen dus energie onderconsumeren

[0:14:58] doordat ze uit inkomensoverwegingen de verwarming laag of te laag hebben staan.

[0:15:05] Mensen met een zeer goed geïsoleerde woning die een heel laag energieverbruik hebben,

[0:15:08] dat is een teken van de energietransitie, dus dat is goed nieuws.

[0:15:11] Maar dit zijn mensen met een laag inkomen in een heel slecht huis,

[0:15:14] die zouden eigenlijk volgens onze berekeningen

[0:15:16] meer energie moeten gebruiken om hun woning warm te krijgen.

[0:15:19] En in de rechterfiguur ziet u het aantal huishoudens over de jaren heen.

[0:15:23] Dat was zo'n 119.000 in 2019.

[0:15:25] En met een knik in 2021 zitten we nu op zo'n 116.000 huishoudens.

[0:15:31] En vermoedelijk is dat in 2023 weer iets toegenomen.

[0:15:34] En links ziet u de percentages.

[0:15:36] Daar zit een typfout in.

[0:15:37] Het is niet het percentage van het totaal aantal huishoudens in Nederland, maar van

[0:15:41] de energiearme huishoudens.

[0:15:43] Dus ongeveer zo'n 39 procent in 2022 van alle huishoudens met een laag inkomen in een slecht

[0:15:49] geïsoleerde woning consumeert vermoedelijk onder en heeft dus te maken met die verborgen

[0:15:53] energiearmoede.

[0:15:54] Dus dat is een vrij hoog percentage van de groep energiearme huishoudens

[0:15:58] die niet een te hoog, maar eigenlijk een te lage energierekening heeft.

[0:16:02] Dan nog een paar woorden over de energiearmoedekloof.

[0:16:04] Dat is een recente studie geweest van TNO

[0:16:08] die zeer vermoedelijk zijn weg gaat vinden

[0:16:10] ook naar de volgende versie van de Energiearmoedemonitor,

[0:16:12] waarbij we niet alleen kijken wie is er energiearm,

[0:16:16] maar ook hoe arm is energiearm.

[0:16:18] Dus dan kijken we naar het bedrag wat mensen kwijt zijn

[0:16:21] als verschil tussen hun daadwerkelijke uitgaven

[0:16:24] en die energiearmoedegrens. Met andere woorden, hoe ver zitten mensen onder de energiearmoedegrens?

[0:16:29] En hier ziet u dan een concept. De energiearmoedegrens heeft een bepaald niveau en mensen zitten daar

[0:16:36] ver of minder ver onder. Dit is de kloof voor verschillende type huishoudens. Voor heel

[0:16:41] Nederland gemiddeld is dat zo'n 470 euro per jaar, wat mensen eigenlijk tekortkomen

[0:16:46] om boven die energiearmoedegrens uit te komen. Uitgesplitst naar meerdere soorten of type

[0:16:53] huishoudens. En met name bij huishoudens met kinderen is die kloof relatief hoog.

[0:16:58] Dat is wat hier staat. En hier ziet u de kloof uitgedrukt naar type woning en naar

[0:17:03] de type energiekwaliteit. Dus de drie groepen zijn eigenwoningen, particuliere

[0:17:08] verhuur- en corporatiewoningen. En u ziet dat met name die rode staafjes eruit

[0:17:12] springen en dat zijn de woningen met de laagste energiekwaliteit.

[0:17:15] Dus opnieuw de allerslechts geïsoleerde woningen met de laagste twee labels

[0:17:19] ongeveer, daar is die energiearmoedekloof meer dan het dubbele van het gemiddelde.

[0:17:25] En u ziet ook in het rechterplaatje de absolute aantallen.

[0:17:28] Dat is een subtiel, maar belangrijk verschil, is dat de totale energiearmoedekloof het meest

[0:17:35] optelt in de corporatiesector, bij de sociale huurwoningen, maar dan vooral in de woningen

[0:17:40] die vrij goed geïsoleerd zijn, omdat daar de meeste mensen wonen met energiearmoede.

[0:17:44] En dat is dus ook voor een belangrijk deel een probleem van een te laag inkomen volgens

[0:17:48] deze definities, en niet per se alleen van die woningkwaliteit.

[0:17:54] Opnieuw even heel snel de geografie ervan. Links ziet u het plaatje van waar

[0:17:57] komt energiearmoede nou het meest voor, zoals ik net ook liet zien, met name in

[0:18:01] Noordoost-Groningen en een aantal steden. En naarmate we meer naar rechts gaan, krijg

[0:18:05] je meer inzicht in hoe diep die kloof is. Je ziet dat die plaatjes steeds donkerder

[0:18:09] worden buiten de randstad. Dus de meeste energiearme huishoudens wonen in de

[0:18:13] stedelijke gebieden, omdat daar simpelweg de meeste mensen wonen.

[0:18:16] Maar procentueel gezien, de meeste mensen met de diepste niveaus van energiearmoede

[0:18:21] vind je in de landelijke gebieden buiten de landstad.

[0:18:25] Ten slotte, samenvattend, energiearmoede neemt tot en met 2022 langzaam af en die daling wordt

[0:18:31] vooral veroorzaakt door de kommie van financiële compensatie en die besparingen.

[0:18:36] In 2023 zien we een lichte stijging die ernstig of heel erg is afgeremd door die compensatiemaatregelen.

[0:18:43] En we zien dat het aantal energiearme huishoudens dat onderconsumeert vrij substantieel is en

[0:18:48] ook in een stijgende lijn zit.

[0:18:51] Ten slotte, laatste slide, de precieze getallen zijn minder belangrijk dan de trends.

[0:18:56] Het zijn cijfers en cijfers kunnen er ook naast zitten.

[0:18:59] Het zijn inschattingen voor 2023, dus de exacte getallen varieren wat, maar de trends zijn

[0:19:04] denk ik wel helder en overtuigend.

[0:19:09] Belangrijk is natuurlijk ook om te bedenken dat die getallen die we laten zien vaak gemiddelden

[0:19:13] zijn, daar zitten hele grote variaties achter. Energiearmoede is meer dan een betalingsprobleem,

[0:19:19] dat is denk ik een cruciaal inzicht uit de Monitor. Het heeft heel veel te maken met

[0:19:23] woningkwaliteit en of je wel of niet kan verduurzamen. Dus alleen het oplossen van de acute betalingsproblemen

[0:19:29] is niet genoeg om energiearmoede structureel te bestrijden. En een laatste opmerking over

[0:19:34] de monitor. We hebben hem nu denk ik twee, drie jaar lopen. We voegen daar steeds dingen aan toe

[0:19:43] en we kijken nu met name ook met de vernieuwingen naar die diepte van energiearmoede. Die willen

[0:19:48] we eraan toevoegen. We willen ook verder gaan kijken naar wat wij noemen een residu benadering,

[0:19:56] waarbij we niet alleen kijken naar energiearmoede onder de allerlaagste inkomens, maar ook onder

[0:20:00] de inkomens net boven die lage inkomensgrens, want daar zien we een grote groep die op

[0:20:04] dit moment volgens onze definities officieel niet energiearm is, maar wel heel kwetsbaar

[0:20:09] is voor hoge energieprijzen.

[0:20:11] Dus dat zijn de mensen met een inkomen boven die lage inkomensgrens, maar onder het modale

[0:20:16] inkomensniveau.

[0:20:17] En de laatste belangrijke observatie is denk ik dat wij in de data zien, maar nog niet goed

[0:20:22] in die monitoring kaart brengen, of helemaal niet, maar dat er een wisselwerking bestaat

[0:20:27] tussen energie- en woonlasten.

[0:20:28] Je zou het een soort waterbed-effect kunnen noemen.

[0:20:32] Als woningen verduurzaamd worden, dan gaat vaak de huur omhoog of als het koopwoningen

[0:20:36] zijn, de hypotheeklasten gaan omhoog als je een hypotheekverhoging neemt om je woning

[0:20:40] te verduurzamen.

[0:20:41] De energierekening gaat dan naar beneden, maar je woonlasten kunnen stijgen.

[0:20:45] We zien ook een uitruil geografisch dat mensen met de hoogste energielasten vaak in oudere

[0:20:50] woningen wonen en ook vaak in landelijke gebieden waar de woonlasten lager zijn en de energiekosten

[0:20:55] hoger.

[0:20:56] Dus die twee lijken tot op zekere hoogte communicerende vaten te zijn.

[0:21:03] Dat is natuurlijk wel een aandachtspunt voor beleid, denk ik, dat als je alleen de energiekosten

[0:21:06] heel erg verlaagt ten nadele van het verhoogen van de woonlasten, dan is de vraag of mensen

[0:21:10] er aan het eind van de maand op vooruitgaan.

[0:21:14] Tot zover, dank.

[0:21:15] Voorzitter.

[0:21:17] Dank u wel voor deze briefing, deze uitleg.

[0:21:22] En dank ook, denk ik, namens de commissie voor het compliment dat die energiecompensatiemaatregelen

[0:21:26] toch de energiearmoede hebben gehalveerd de afgelopen jaren.

[0:21:29] En ik denk ook een compliment terug, want u geeft ons wel het inzicht

[0:21:32] om dan ook echt beleid te maken. Dus compliment ook terug.

[0:21:35] We gaan beginnen aan de vragen.

[0:21:37] Welkom aan de heer Kops van de PVV en aan de heer Vermeer van BBB

[0:21:40] en mevrouw Posma met uw eerste vraag.

[0:21:44] Ja, dank u wel, voorzitter.

[0:21:45] Voor ons altijd goed om dit zo uitgebreid te kunnen bekijken.

[0:21:48] Dus dank voor de monitor en dank ook voor de presentatie.

[0:21:54] U had het al terecht over, dit zijn de lage inkomens, wat is nou precies de grens tussen laag en midden?

[0:22:00] En nu zijn het ook al een beetje van middeninkomens zitten eigenlijk ook wel in de gevarenzone.

[0:22:06] Dat is mijn eigen interpretatie van uw woorden.

[0:22:10] U heeft daar vast ook al wat onderzoek naar gedaan.

[0:22:12] Kan dat een op een gezet worden op de methodes die u hier heeft?

[0:22:16] Komen daar dezelfde dingen in?

[0:22:17] Ik zou daar graag wat meer zicht op hebben.

[0:22:21] Die kan ik het woord geven.

[0:22:24] De definitie van de lage inkomens, dat is 130% van de lage inkomensgrens.

[0:22:31] De lage inkomensgrens is een grens die aangeeft door de jaren heen wat ongeveer hetzelfde pakket aan koopkracht vertegenwoordigt.

[0:22:39] Die is in 1979 vastgesteld toen het bijstandsniveau op zijn hoofd was.

[0:22:45] Dat is gedefinieerd op één persoonshuishoudens,

[0:22:50] dus er wordt rekening gehouden met meer persoonshuishoudens,

[0:22:52] dan komt daar een equivalentiefactor overheen om dat te compenseren.

[0:22:56] Dus kort gezegd is het 130 procent van een bepaalde grens

[0:22:59] die een bepaald pakket aan koopkracht vertegenwoordigt.

[0:23:02] Dat is de simpele antwoord op de definitiekwestie.

[0:23:07] Hoe zit het met die middeninkomens?

[0:23:08] Met de huidige benadering krijgen wij die niet in beeld.

[0:23:11] De definitie is, je hebt een laag inkomen of niet,

[0:23:13] En als je geen laag inkomen hebt, dan kan je niet binnen de definitie vallen zoals we die nu hanteren.

[0:23:18] Behalve bij de LECWI, dus de laag ingreedskwaliteit van de woning, maar weinig investeringsmogelijkheden.

[0:23:24] Daar zitten ook inkomens bij die boven die laag inkomensgrens zitten.

[0:23:30] Zoals Peter al aangaf, willen we in de toekomst de monitor gaan verdiepen, verbreden.

[0:23:36] Afgelopen vorige week donderdag, precies een week geleden,

[0:23:39] hebben het SCP, het CBS en het Nibud een nieuwe armoededefinitie gedefinieerd.

[0:23:47] Daar hebben we op gewacht, omdat we daarop willen gaan aansluiten.

[0:23:50] En we gaan die benadering vertalen naar energiearmoede.

[0:23:55] Dat doen we uiteraard weer in samenwerking.

[0:23:57] En dan hopen we ook beter zicht te gaan krijgen op waar ligt nou die grens.

[0:24:00] De laaginkomensgrens is maar gewoon een grens.

[0:24:02] En waar verschuift dat?

[0:24:03] En die grens zal ook verschuiven naarmate bijvoorbeeld prijzen verstijgen.

[0:24:07] Op het moment dat de prijzen stijgen, heb je bij een hoger inkomen al problemen.

[0:24:12] Dus ik hoop dat daarmee uw vraag beantwoord is.

[0:24:16] En als ik mag, voorzitter, ik kan hier nog iets aan toevoegen.

[0:24:20] Ik heb nog een paar plaatjes.

[0:24:22] Ik heb niet al mijn onderzoeken meegenomen, maakt u zich geen zorgen.

[0:24:25] Maar ik heb één plaatje meegenomen waar dit punt volgens mij goed geïllustreerd wordt.

[0:24:30] En dat is deze.

[0:24:33] Dit is uit een aanvullend onderzoek en u ziet hier twee grafietjes.

[0:24:38] Links voor een midden energieprijs, ongeveer wat we nu hebben, en rechts voor een hele

[0:24:41] hoge energieprijs zoals we in 2022 hadden.

[0:24:44] U ziet drie kleurtjes de hele tijd.

[0:24:47] De rode zijn de groep huishoudens in de allerslechtste woningen, de oranje in slechte woningen, zeg

[0:24:53] maar, en de groene in goed geïsoleerde woningen.

[0:24:56] En u ziet vier groepen, dat zijn de laagste inkomens, dat zijn de blokjes links en dan

[0:25:01] van de mid-lage inkomens en rechts van die stippenlijn de mid-hoge en de hoge inkomens.

[0:25:06] Je ziet hier vier inkomensgroepen, drie kleurtjes voor woningkwaliteit en dan

[0:25:10] het grafiekje voor een mid- en een hoge prijs.

[0:25:14] En als we nu helemaal naar de drie meest linkse blokjes kijken, dat zijn dus de

[0:25:20] huishoudens met een laag inkomen in drie verschillende niveaus van woningkwaliteit.

[0:25:26] En op de verticale as staat de energiequote,

[0:25:28] dus het percentage wat de huishoudens kwijt zijn aan hun energierekening.

[0:25:31] En dan zie je dat in het groene blokje is dat gemiddeld zo'n 10 procent, 0,10 staat daar.

[0:25:36] Dus dat is de energiequote van energiearme huishoudens...

[0:25:40] met een laag inkomen in relatief goed geïsoleerde woningen.

[0:25:44] Dus dat is al een vorm van kwetsbaarheid...

[0:25:46] want dan ben je dan zo'n 10 procent van je inkomen kwijt aan energiekosten...

[0:25:50] terwijl je woning eigenlijk qua isolatiekwaliteit min of meer oké is.

[0:25:54] Het is niet allemaal A+, maar het is wel boven de C ongeveer.

[0:25:57] Dus de meeste van deze woningen zijn belabeld B of C.

[0:26:02] En je ziet dat bij die lage inkomens, als je een hele slechte woningkwaliteit hebt,

[0:26:05] dus het rode blokje, dan is je gemiddelde energiequote al boven de 15 procent.

[0:26:11] En als je dan naar de volgende inkomensgroep gaat, dan zie je dat al die blokjes dalen,

[0:26:16] dus daar is de energiequote een stuk lager.

[0:26:19] En het punt hier is dat zelfs bij een energieprijs die we ongeveer nu hebben,

[0:26:24] dus ook al de groep huishoudens met een lage inkomen in een groene woning, zogezegd,

[0:26:29] al kwetsbaar zijn, maar in die rode woningen veel kwetsbaarder.

[0:26:33] En rechts zie je eigenlijk het plaatje herhaald, maar dan voor hoge energieprijzen,

[0:26:36] en dan zie je natuurlijk dat alles naar boven schuift.

[0:26:39] En daar zie je dat ook met name die groep van midlageninkomens al een energiequote heeft

[0:26:44] in goed geïsoleerde woningen van boven de 10 procent.

[0:26:47] Dus de moraal van dit verhaal is dat als je in een slecht geïsoleerde rode woning zit,

[0:26:52] dan is je energiequote bijna onbetaalbaar aan het worden bij een hoge energieprijs.

[0:26:57] En dan heb je dus te maken met een ernstige vorm van energiearmoede.

[0:27:01] Dus die woningen isoleren zal die energiequote fors verlagen.

[0:27:05] Dat helpt dus enorm.

[0:27:07] En tegelijkertijd lost dat niet het hele probleem van deze mensen op.

[0:27:10] Want zelfs in een goed geïsoleerde woning is er dus een groep huishoudens

[0:27:12] die dus met een hoge energiequote achterblijft.

[0:27:15] Die je niet meer kan verlagen door het verbeteren van die woning.

[0:27:18] Dus dan kom je in de sfeer van inkomensbeleid als je dat te hoog vindt.

[0:27:22] Dank u wel voor het uitgebreide antwoord.

[0:27:24] Ik zou eigenlijk naar meneer Erkens willen, want het waren meerdere vragen met een uitgebreid antwoord.

[0:27:28] Kunt u uw vervolgvraag voor de tweede ronde bewaren, mevrouw Posner?

[0:27:31] Meneer Erkens, met uw vraag.

[0:27:32] Dank u voorzitter, en dank ook vanuit mij voor de inzichtelijke presentatie.

[0:27:37] Eén vraag misschien over de regionale verschillen in de energieaanmoeden.

[0:27:40] Daar zijn we in de verleden in briefings ook vaak wat dieper op ingegaan.

[0:27:43] Misschien kunt u ook wat meer, want ik zie al een slide die er tevoorschijn getoverd wordt tegelijkertijd, dat is heel fijn.

[0:27:48] Misschien kunt u daar wat dieper om ingaan,

[0:27:49] en met name ook van wat dat zou betekenen voor het beleid dat we nu hebben

[0:27:53] als je dat ook regionaal moet adresseren, als het enorm verschilt tussen regio's.

[0:27:58] Meneer Mulder? Ja, ga u gaan.

[0:28:00] Ja, we zien inderdaad dus twee trends.

[0:28:02] Enerzijds, het is de linkerkaart van Nederland.

[0:28:05] Het is procentueel gezien hoger in gemeentes in het noordoosten van Nederland en het oosten.

[0:28:12] Maar als je inzoomt op de kaart, zeker ook als je buurt inzoomt,

[0:28:14] dus ook in een aantal stedelijke gebieden, dus het is niet alleen een landelijk probleem.

[0:28:20] En met name in aantallen is het ook vooral een stedelijk probleem.

[0:28:24] En je ziet dat het natuurlijk sterk gecorreleerd is met algemene armoede.

[0:28:27] En daarom springen steden als Heerlen en Almelo en Rotterdam en Arnhem springen er dan ook

[0:28:34] uit, want het is bekend dat daar veel armoede is procentueel gezien.

[0:28:39] Dat het in bepaalde gebieden veel hoger is dan andere, en met name ook als je dan kijkt

[0:28:45] naar Noordoost-Groningen en de randen van Nederland,

[0:28:48] dan heeft dat te maken met drie zaken.

[0:28:51] Enerzijds het lagere inkomen.

[0:28:53] Twee is dat woningen daar over het algemeen wat groter zijn.

[0:28:57] Ook vaker niet in de vorm van galerijflats zijn,

[0:29:01] maar twee onder één kap of zelfs vrijstaand.

[0:29:04] Vrijstaande woningen in Amsterdam zijn voorbehouden

[0:29:06] aan mensen met een hoog inkomen,

[0:29:07] maar dat is niet zo in landelijke gebieden.

[0:29:10] En het derde is dat natuurlijk de woningvoorraad daar

[0:29:12] over het algemeen ook wat ouder is en daardoor ook slecht geïsoleerd is.

[0:29:17] Dus als je dit regionaal, als je het wilt vertalen naar regionaal beleid,

[0:29:23] dan zou je natuurlijk ervoor kunnen kiezen, maar dat is aan de politiek uiteraard,

[0:29:26] om je woningverduurzamingsopgave regionaal te concentreren.

[0:29:34] Ik denk dat de cijfers ervoor pleiten dat woningverduurzaming

[0:29:40] de beste structurele strategie is om dit probleem structureel aan te pakken.

[0:29:45] Het lost niet het hele probleem op wat ik net al zei,

[0:29:48] maar de rode woningen, zeg maar, die eruit te halen, dat helpt enorm.

[0:29:52] En die rode woningen zijn niet random verdeeld over de ruimte.

[0:29:54] En daar zie je dus inderdaad wel een concentratie.

[0:29:57] En dat is nogmaals niet alleen landelijk, maar zeker ook landelijk.

[0:30:00] Maar ook als je naar steden als Amsterdam en Rotterdam

[0:30:03] en ook de kleinere steden als Arnhem gaat,

[0:30:06] zie je ook daar binnen, als je in zou zoomen op zo'n kaart,

[0:30:09] ook dat ze geconcentreerd zijn in bepaalde buurten.

[0:30:12] Dus ook in een stad als Rotterdam of Amsterdam

[0:30:14] zijn ze niet random over de hele stad verdeeld,

[0:30:16] maar geconcentreerd in een aantal wijken.

[0:30:19] En dat pleit natuurlijk, als je daar een efficiëntieslag wil maken,

[0:30:22] wel voor een regionale of lokale aanpak, ja.

[0:30:26] Dank u wel. Marok Kreuger.

[0:30:28] Ja, ik had ook een vraag op precies dit punt,

[0:30:30] over eigenlijk welke beleidskeuzes dit nou vraagt.

[0:30:35] En misschien een vraag over...

[0:30:38] Veel van ons beleid is vaak, hoe zeg je dat, verkokerd op sociale huurwoningen...

[0:30:44] of subsidies voor mensen om zelf te verduurzaken of alle verschillende...

[0:30:50] In hoeverre, ja...

[0:30:53] Hoe zou je dat moeten klusteren om energiearmoede adequater aan te kunnen pakken?

[0:31:02] Meneer Mulder.

[0:31:02] Ja, ik ben natuurlijk niet een beleidsexpert of een politicus,

[0:31:12] maar ik denk, als ik daar vanuit de cijfers naar kijk,

[0:31:17] denk ik dat een regionale aanpak, een lokale aanpak kan helpen,

[0:31:22] omdat je dan efficiënter woningen kan renoveren.

[0:31:25] Het is niet efficiënt om hier een woning te doen en daar een woning,

[0:31:27] maar om de hele straat te doen.

[0:31:28] Dus dan kan je kostenvoordelen behalen.

[0:31:30] Ik weet dat er initiatieven zijn en inspanningen

[0:31:34] om bijvoorbeeld te koppelen die woningrenovatie

[0:31:36] aan programma's als bijvoorbeeld een nationaal programma Leefbare Wijken,

[0:31:40] waar je ook een regionale concentratie hebt op een aantal wijken.

[0:31:43] Dus ik weet dat dat loopt.

[0:31:45] Ik heb niet exacte details over de voortgang,

[0:31:47] maar het is dus niet zo dat dat helemaal nog niet gebeurt.

[0:31:53] Dus dat is, denk ik, één opmerking.

[0:31:55] Een tweede opmerking is, je ziet dat die slechte woningen...

[0:32:01] Energiearmoede concentreert zich in de sociale huursector.

[0:32:03] Twee derde van de energiearme huishoudens woont in een corporatiewoning.

[0:32:07] Maar het heeft ook te maken met het feit dat de lagere inkomens...

[0:32:10] logischerwijs geconcentreerd zijn in corporatiewoningen.

[0:32:13] Want daar zit een inkomenseis om een corporatiewoning te mogen huren.

[0:32:16] Maar als je kijkt naar de aantallen woningen, slecht geïsoleerde woningen...

[0:32:21] dan zijn die hoger bij, zeker procentueel gezien, bij particuliere huurwoningen,

[0:32:29] dus huurwoningen in de particuliere sector,

[0:32:31] en ook een aanzienlijk deel van de energiearme huishoudens

[0:32:34] met een hele slechte woning heeft een eigen woning, heeft een koopwoning.

[0:32:38] Die laatste groep is natuurlijk moeilijker met een regionale aanpak te bedienen,

[0:32:42] maar ik denk dat zowel in die particuliere verhuursector

[0:32:45] als ook in de corporatiesector er misschien nog winst is te behalen,

[0:32:49] maar ik ben daar voorzichtig, want ik heb dat niet onderzocht,

[0:32:52] met bijvoorbeeld maatwerkafspraken met grotere verhuurders.

[0:32:55] En dat kunnen natuurlijk corporaties zijn, maar ook grotere verhuurders.

[0:33:02] En ik zeg dat om twee redenen.

[0:33:04] Een is dat ik al weet uit de cijfers die ik al gezien heb,

[0:33:08] maar het is nog niet goed onderzocht, helaas.

[0:33:10] Dat is, denk ik, een missende puzzel in de data,

[0:33:12] is dat energiearmoede ook niet random verdeeld is over woningcorporaties.

[0:33:16] Er zijn woningcorporaties met maar één of twee procent huurders die energiearm zijn.

[0:33:21] Maar er zijn ook woningcorporaties waarbij dat vele veel hoger is.

[0:33:24] Tot tien, twintig procent van hun huurders die in energiearmoede zitten.

[0:33:29] En we weten niet goed waarom dat is.

[0:33:31] Dat kan zijn omdat de meest logische verklaring is,

[0:33:35] de meest logische hypothese is dat dat corporaties zijn met een woningbestand wat verouderd is

[0:33:41] in buurten waar de woningen slecht geïsoleerd zijn van oudsher.

[0:33:47] Het maakt natuurlijk nog wel uit of je een woningcorporatie in Rotterdam-Zuid bent of in Almere.

[0:33:51] In Almere zijn de woningen nieuwer en dus zou je daar minder energiearmoede vinden.

[0:33:56] Maar het zou ervoor kunnen pleiten om te onderzoeken of je niet maatwerkafspraken kan maken met corporaties

[0:34:01] die een heel hoog percentage energiearmoede hebben.

[0:34:04] En dat dat efficiënter is dan alle corporaties hetzelfde, dezelfde aanpak aan te bieden.

[0:34:12] En dat zou ook kunnen, en dat gebeurt helemaal niet, kunnen, die zou kunnen overwegen om

[0:34:18] te kijken of je dat ook voor grote, particuliere verhuurders kan doen.

[0:34:21] En daarmee is niet gezegd dat de ene corporatie of de ene verhuurder zich veel slechter gedraagt

[0:34:25] dan de ander, maar het kan ook gewoon te maken hebben met hun woningbestand.

[0:34:28] Maar dat zou een route kunnen zijn.

[0:34:31] Dank u wel.

[0:34:31] Meneer Kops van de PVV met uw vraag.

[0:34:33] Mag ik een aanvullend antwoord geven?

[0:34:35] Ja, natuurlijk, sorry.

[0:34:36] Excuus.

[0:34:36] Graag gedaan.

[0:34:37] Mevrouw Van Middelkoop.

[0:34:38] Ja, ik zou graag een aanvullende opmerking willen maken.

[0:34:40] Een van de indicatoren binnen de monitor energiearmoede is de woning is van mindere kwaliteit en er

[0:34:46] zijn weinig mogelijkheden om te investeren.

[0:34:49] Daarbij worden alle huurders gerekend tot de huishoudens die weinig kunnen investeren

[0:34:54] omdat ze afhankelijk zijn van hun verhuurder.

[0:34:56] Dat kun je als negatief bestempelen omdat de verhuurder, nou ja, ze zijn afhankelijk van

[0:35:02] een verhuurder.

[0:35:02] In het licht van wat Peter net zei, de woningcorporaties doen het op dit moment wat beter

[0:35:07] als het gaat om het verbeteren van die woningkwaliteit.

[0:35:10] En dat kun je ook als positief zien, de inkomensgroepen die daar geconcentreerd zijn,

[0:35:14] dat zijn lage inkomens en die hebben wellicht er profijt van dat een verhuurder dat voor ze doet

[0:35:20] in plaats van dat ze dat zelf doen, want gegeven het lage inkomen hebben ze ook weinig investeringsmogelijkheden

[0:35:25] zoals we dat in de koopsector bekijken.

[0:35:26] Dus het is niet alleen maar negatief dat, en die LEGWI, dus de verval in jargon, sorry,

[0:35:33] de indicator waarbij je aangeeft dat er weinig investeringsmogelijkheden zijn,

[0:35:37] die zou je dus ook op een iets andere manier kunnen bekijken dan zoals die nu gepresenteerd wordt.

[0:35:42] En de tweede opmerking die ik wilde maken is dat, jij ging vooral in op de regionale verschillen,

[0:35:48] investeringsstromen lopen natuurlijk ook via eigendom,

[0:35:50] dus het is niet zo vreemd dat het beleid zich daarop richt, want daar zitten ook de knoppen.

[0:35:56] Dus vandaar ook dat het in de monitor op die manier wordt uitgesplitst.

[0:36:00] Dat jullie hopelijk handwater geeft.

[0:36:02] Dank u wel, Helder.

[0:36:04] Meneer Kops, met uw vraag.

[0:36:06] Ja, veel dank voor de presentatie.

[0:36:08] We lezen in de monitor dat er in 2023 zo'n 400.000 energiearme huishoudens waren.

[0:36:15] En dan zien we in de presentatie dat dat dan gebaseerd is op een gecombineerde definitie van betaalbaarheid van energie en woningkwaliteit.

[0:36:23] Nou heb ik hier een onderzoek van TNO van een jaar geleden, juli 2023,

[0:36:30] en daarin staat dan dat er in 2023 600.000 energiearm huishoudens waren.

[0:36:36] En ik vroeg me af, ik vind het verschil zo groot, zo'n verschil van 200.000, hoe kan dat?

[0:36:42] Vooral omdat ik in de presentatie zag dat tot en met 2022, dus een jaar eerder nog,

[0:36:49] het aantal energiearme huishoudens is gaan afnemen door compensatiemaatregelen.

[0:36:54] Dus ik snap niet helemaal goed, waar is die 600.000 van toen dan op gebaseerd?

[0:36:59] Is dat een definitie geweest of?

[0:37:09] Die vonden we al in Parleys inderdaad, dus die kunnen we allemaal terugleven.

[0:37:13] Je moet even kijken waar die zit.

[0:37:15] U zoekt het even op.

[0:37:17] Even zoeken.

[0:37:20] Zit wel in de, ja nee, we zitten nog even verder.

[0:37:25] Ja, dit is het.

[0:37:27] U noemt getallen.

[0:37:31] U noemt getallen voor 2023, daar ben ik niet zo goed mee bekend, maar de monitor is zo opgebouwd

[0:37:38] dat het CBS die presenteert de cijfers op data zoals die zijn waargenomen, dus de realisaties

[0:37:44] noemen we dat dan.

[0:37:45] TNO heeft daarbij de rol om één jaar daarop al te kijken naar wat verwachten we eigenlijk

[0:37:51] voor de toekomst, maar dat doen ze op basis van microdata van het CBS, die wat achterlopen,

[0:37:56] die wat ouder zijn.

[0:37:57] De eerste keer dat dat gebeurde, dat was voor 2022, gebruikte TNO de microdata voor 2022.

[0:38:05] En ze maken daarbij ook gebruik van de CBS-prijzen-tabellen, dus wij publiceren maandelijks de gemiddelde

[0:38:13] prijzen.

[0:38:15] En er heeft een verandering plaatsgevonden in die prijzenmethode.

[0:38:19] Voordat de energieprijzen enorm begonnen te stijgen, was de prijzenmethode gebaseerd

[0:38:24] op nieuwe contracten, zoals die door de ACM worden geregistreerd.

[0:38:27] Dat was onze bron van informatie.

[0:38:30] Op het moment dat die prijzen begonnen te stijgen,

[0:38:32] nadat de Oekraïne werd binnengevallen, et cetera,

[0:38:35] bleek dat de nieuwe contracten veel sneller in prijs stegen,

[0:38:38] terwijl de bestaande contracten beschermd werden vaak

[0:38:41] doordat er afspraken waren voor één jaar, drie jaar of vijf jaar vast.

[0:38:44] Op het moment dat dat geconstateerd werd,

[0:38:47] zijn we bij het CBS begonnen met een nieuwe dataverzameling.

[0:38:50] We hebben op dit moment beschikking over 82 tot 83 procent van de energiecontracten.

[0:39:01] En de nieuwe methode die geïntroduceerd is, die is dus gebaseerd op het grootste deel

[0:39:08] van de contracten en niet alleen de nieuwe contracten.

[0:39:10] En als je met die nieuwe prijzenmethode diezelfde cijfers voor 2022 met dezelfde methode zou

[0:39:16] berekenen, dan zou je 2,2 procent lager uitkomen dan eerder berekend door TNO.

[0:39:22] TNO doet zijn uiterste best om met de nieuwste stand van zaken en inzichten een prognose te

[0:39:29] maken voor het meest recente jaar, maar door dit soort methodische vernieuwingen kan je

[0:39:33] daar af en toe naast zitten.

[0:39:34] Daarnaast, behalve die best wel grote verwijzigingen in de methode voor de prijzen, zijn ook die

[0:39:41] microdata twee jaar ouder dan het jaar waarover de uitspraken gaan.

[0:39:44] Dat wil zeggen dat de kwaliteit van de woningen kan veranderen,

[0:39:47] de inkomens kunnen veranderen en alle andere dingen kunnen veranderen

[0:39:51] in die periode, ietsje minder dan zo'n inbreuk

[0:39:53] of zo'n vernieuwing van een prijzenmethode.

[0:39:56] Maar dat is hieruit... We hebben dat bij de laatste monitor uitgezocht

[0:39:59] dat 2,1 procent van het verschil tussen de oude en de nieuwe methode

[0:40:04] kwam door die vernieuwde prijzenmethode

[0:40:06] en 1,3 procent kwam door actuelere gegevens op microniveaus

[0:40:10] over inkomen en de woningkwaliteit.

[0:40:13] Dat geeft ook een indicatie dat zo'n berekening van een jaar waarover je nog geen data hebt,

[0:40:18] dat dat omgeven is met een bepaalde vorm van onzekerheid.

[0:40:21] En we hebben met deze extra analyses proberen aan te geven hoe dat verdeeld is over de verschillende

[0:40:27] componenten die die onzekerheid veroorzaken.

[0:40:31] Dank u wel.

[0:40:32] En misschien eens in ter aanvulling, ja, stel dat we met die oudere prijsmethode van het

[0:40:37] CBS hadden doorgerekend, dan had je dus gezien dat in 2022, wat wij eerst zeiden, vrij hoog

[0:40:43] was geweest.

[0:40:43] En in 2023 zeer waarschijnlijk was gedaald omdat de energieprijzen zijn gedaald sinds 2022.

[0:40:51] En met die nieuwe prijsmethode zie je dus dat het in 2022 dus een minder groot probleem was dan wij eerst dachten.

[0:40:58] Maar in 2023 juist weer een groter probleem is dan we hadden gedacht op basis van die oude prijsmethode.

[0:41:04] Omdat die prijzen die op de internationale markten er zijn, dus vertraagd aankomen in de contracten van mensen.

[0:41:10] Dus in 2022 hebben we eigenlijk het probleem overschat door die prijsmethode en in 2023

[0:41:16] zien we juist dat die nieuwe prijsmethode goed laat zien, dat mensen nu eigenlijk, veel

[0:41:21] huishoudens in 2023 eigenlijk een groter probleem hebben dan in 2022, hoewel het in de krant

[0:41:26] zeg maar een minder groot probleem lijkt omdat de prijzen zijn gedaald op de markten.

[0:41:32] Dank u wel.

[0:41:33] Meneer Vermeer, met uw vraag.

[0:41:35] Ja, dank u wel voorzitter en bedankt voor de informatie.

[0:41:39] Heeft u ook gekeken wat de invloed is van niet kloppende energielabels?

[0:41:45] In maart heeft Enovesta daar in een rapportage nog wat over gemeld.

[0:41:49] Corporaties mogen bijvoorbeeld labelen met referentiewoningen.

[0:41:53] Bij een particulier moet echt iemand in het huis geweest zijn.

[0:41:56] En corporaties mogen gewoon prelabels uitgeven die een schatting zijn.

[0:42:01] En dat kan als dat je te hoog ingeschat wordt,

[0:42:03] dan betekent dat en een hogere uur en ook nog hogere energiekosten.

[0:42:07] Dus wij denken zelf dat dat wel van grote invloed is, met name in de armste wijken en waardoor

[0:42:16] ook die regionale plaatjes zo uitkomen.

[0:42:19] Heeft u daar zicht op?

[0:42:23] Ik sta te popelen om te antwoorden, dank u wel voor deze vraag.

[0:42:26] Het is namelijk een mooie gelegenheid om iets uit te leggen over hoe wij de energiekwaliteit

[0:42:30] van de woning meten.

[0:42:31] We gebruiken uiteraard ook de informatie uit de energielabels, maar die zijn notwaar.

[0:42:38] Er zitten problemen in die energielabels, wat u zelf noemt, maar een van de belangrijkste

[0:42:44] dingen is dat niet elke woning een energielabel heeft, dus je hebt over een flink deel van

[0:42:48] de voorraad geen informatie over het energielabel.

[0:42:51] En daarbij komt ook nog dat het energielabel wordt afgegeven op een heel specifiek moment,

[0:42:56] verhuur of verkoop.

[0:42:57] En die worden dus ook niet actueel gehouden.

[0:43:00] In de koopsector, u had het vooral over de huursector, maar in de koopsector is het vrij

[0:43:03] gebruikelijk om, als je een woning koopt, direct te gaan verbouwen

[0:43:06] voordat je erin trekt.

[0:43:07] En dat heeft ook invloed waarschijnlijk op dat energielabel.

[0:43:09] En daarmee weet je dat die energielabels vaak wat achterlopen,

[0:43:12] in ieder geval in de koopsector.

[0:43:14] In de huursector spelen wellicht andere mechanismen,

[0:43:16] maar we weten dat die energielabels een indicatie geven op een bepaald moment.

[0:43:20] En zelfs daar zitten nog onzekerheden in.

[0:43:22] Dus wat wij hebben gedaan, is om voor de hele woningvoorraad

[0:43:25] een indicatie te krijgen van de energiekwaliteit.

[0:43:27] Een methode ontwikkeld met regressieanalyses,

[0:43:30] die gebaseerd is op het daadwerkelijke verbruik van energie in woningen.

[0:43:34] Daar hebben we een heleboel informatie aan gekoppeld.

[0:43:36] Het energielabel, maar ook het aantal inwoners,

[0:43:42] inkomens, oppervlaktes,

[0:43:43] een heleboel kenmerken die we hebben van personen en huishoudens en de woning.

[0:43:48] Met een model hebben we geprobeerd om op de registratiedata die wij hebben in te schatten

[0:43:53] wat dan de werkelijke kwaliteit van die woning is, maar dan geredateerd in kosten.

[0:43:58] Een energielabel kijkt naar de CO2-uitstoot of het energieverbruik.

[0:44:02] Wij hebben ons gericht op kosten.

[0:44:04] En met dat regressiemodel wat we voor 2019 hebben geschat,

[0:44:07] dat houden we constant en dan schatten we voor de nieuwe jaren

[0:44:10] op basis van de nieuwe registratieinformatie die we hebben,

[0:44:12] hoe dan die kwaliteit van die woning zich heeft ontwikkeld.

[0:44:15] Daar zitten uiteraard ook onzekerheden weer in.

[0:44:18] Nogmaals, dat energielabel wordt niet actueel gehouden,

[0:44:20] maar er zitten ook andere kenmerken in die we wel beter kunnen volgen.

[0:44:24] Bijvoorbeeld het aantal zonnepanelen zit erin.

[0:44:27] De oppervlakte van een woning is wat constanter, maar ook die kan veranderen.

[0:44:31] Een andere belangrijke factor is de installaties in de woning.

[0:44:33] Dat kunnen we ook beter volgen dan het energielabel aan zich.

[0:44:36] Dus we proberen zo goed mogelijk met de registraties die we hebben

[0:44:38] een inschatting te maken van die kwaliteit van die woning.

[0:44:41] We spreken dus over grofweg energielabels,

[0:44:44] als we het hebben over die laag energetische kwaliteit,

[0:44:46] maar we gebruiken niet de energielabels als indicator daarvoor.

[0:44:51] Ja, dat is goed, meneer Vermeer. Kleine vervolgvraag.

[0:44:53] Ja, dank u. Dat intrigeert me wel, want u zou dus eigenlijk ook een rapport kunnen maken over

[0:45:00] wat het verschil is tussen de papieren energielabels en de werkelijke energietoestanden

[0:45:07] van de woningen in Nederland. Want dat werkt andersom en heel veel rapportages en zo,

[0:45:14] die zijn gebaseerd op de ontwikkeling van de energielabels van woningen,

[0:45:18] maar we lopen daar dus op vooruit, op de manier zoals u dat ook aangeeft.

[0:45:23] Het klopt dat de indicatie die uit een energielabel te halen is over het verwachte energieverbruik,

[0:45:30] dat dat niet overeenstemt met het daadwerkelijke energiegebruik in een woning.

[0:45:34] Dat heeft een heleboel redenen.

[0:45:35] Het gedrag van mensen is er één van.

[0:45:37] Het al dan niet helemaal goed gemeten hebben van het energielabel is een tweede.

[0:45:42] Er zijn heel veel studies die aantonen dat met name energiezuinige woningen een wat hoger

[0:45:49] ...dan je zou verwachten, terwijl de slechtste woningen...

[0:45:51] ...een lager energiegebruik hebben dan je zou verwachten.

[0:45:54] Dat heeft heel veel te maken met bijvoorbeeld die betaalbaarheid.

[0:45:57] Als mensen weten dat het te duur wordt om die woning helemaal te verwarmen...

[0:46:01] ...verwarmen ze wellicht een deel of...

[0:46:04] ...nou ja, nogmaals, ook het energielabel kan niet helemaal goed geregistreerd staan.

[0:46:07] Dus dat is een bekend fenomeen en wij kunnen inderdaad in beeld brengen...

[0:46:10] ...wat het energielabel is en wat het gemiddeld energieverbruik is daarvan.

[0:46:14] En er zijn een aantal tabellen op de CBS-site te vinden daarover.

[0:46:18] We zijn op dit moment ook actueel bezig om daar vernieuwing aan te geven.

[0:46:21] Dus daar komen binnenkort, hopen we, nieuwe, actuelere cijfers voor 2023 voor.

[0:46:28] Dank u wel.

[0:46:29] Dan heb ik een hele korte feitelijke vraag.

[0:46:33] U noemt het getal voor energiearmoede en dan ook nog de verborgen energiearmoede.

[0:46:38] Moet je die getallen dan bij elkaar optellen, of zitten verborgen armoede nu in het totaalcijfer van de energiearmoede?

[0:46:44] Nee, dat is daar een onderdeel van.

[0:46:46] Dus wij zeggen, als je die eerste twee indicatoren over betaalbaarheid en woningkwaliteit combineert,

[0:46:51] kom je op zo'n 400.000 huishoudens uit, naar schatting in 2023.

[0:46:55] En daarvan zijn er 116.000 die te maken hebben met verborgen energiearmoede.

[0:46:59] Dank u wel.

[0:47:00] Mevrouw Postma, met een tweede vraag.

[0:47:02] Ja, dank u wel.

[0:47:03] Even door over die verborgen energiearmoede, dat is natuurlijk gewoon ellendig.

[0:47:09] Die vindt plaats, zoals u al zei, onder de lage inkomens.

[0:47:14] Ik vermoed ook dat hij doorstijgt naar de middeninkomens.

[0:47:18] U gaf net al eerder een aantal suggesties die we konden doen.

[0:47:23] Maatwerkafspraken met corporaties, maar ook een groot groep verhuurders.

[0:47:29] Heeft u misschien andere dingen die u ziet waarvan u denkt...

[0:47:32] als u dit nou aanpakt, dan kunnen we die verborgen energiearmoede aanpakken?

[0:47:37] En dan u richting beleid, dus richting ons.

[0:47:43] Dat is een moeilijke vraag. Of de vraag is niet moeilijk, maar het antwoord is moeilijk.

[0:47:49] Ik denk dat links of rechts komt het neer op het verbeteren van die allerslechtste woningen.

[0:47:55] Want we zien gewoon dat deze verborgen energiearmoede is geconcentreerd in de allerslechtste woningen.

[0:48:03] En het uitfaceren, het renoveren van de woningen met de twee of drie slechtste labels gaat dit probleem voor een aanzienlijk deel verhelpen.

[0:48:12] dan hou je nog steeds opnieuw mensen over met een laag inkomen

[0:48:15] die zullen onderconsumeren.

[0:48:18] Maar we zien dat het zich concentreert in die subgroep

[0:48:20] van alle slechts geïsoleerde woningen.

[0:48:23] En dat is eigenlijk een minderheid van de woningen in Nederland

[0:48:26] en zeker ook een minderheid van de woningen

[0:48:29] waar mensen met een laag inkomen huren.

[0:48:31] Dus zowel in de corporatiesector als in de particuliere verhuursector

[0:48:35] gaat dat, nou ja, hoe je precies telt, daar hangt het vanaf,

[0:48:38] maar enkele tienduizenden tot zo'n honderdduizend woningen.

[0:48:40] Dus dat is niet half Nederland, zeg maar.

[0:48:43] Dus dat is een minderheid van de woningen.

[0:48:46] Als je een manier vindt om die met voorrang te renoveren,

[0:48:49] dan zal je dit probleem voor een aanzienlijk deel hebben verholpen.

[0:48:53] Als er dan nog steeds mensen zijn in een goed tot zeer goed geïsoleerde woning,

[0:48:58] die vanwege een inkomensproblematiek energie onderconsumeren,

[0:49:01] omdat ze te hoge woonlasten hebben of andere lasten,

[0:49:04] dan wordt het een verhaal van inkomensbeleid.

[0:49:08] En dat is buiten onze expertise.

[0:49:09] maar dan zou je niet via die energierekening of via woningrenovatie of energie- en klimaatbeleid

[0:49:14] daar nog iets aan kunnen doen.

[0:49:16] Maar we zien duidelijk dat die piek van verborgen energiearmoede en ook de piek,

[0:49:20] als je kijkt naar die energiearmoedekloof van waar is nou het probleem het allerdiepst,

[0:49:24] welke mensen zitten het verst onder die energiearmoedegrens,

[0:49:28] dat zit in die minderheidsgroep met de allerslechtste woningen.

[0:49:32] Dus ja, het komt links of rechts om neer, je moet die piek eruit halen.

[0:49:35] Dan is de piek van het probleem eruit.

[0:49:39] Dank u wel. Mevrouw Kreuger, met nog een vraag.

[0:49:43] Een vraag die ik niet helemaal zeker weet of jullie kunnen beantwoorden.

[0:49:49] De kosten die mensen kwijt zijn aan energie zijn natuurlijk deels voor verwarming van het huis en deels voor gebruik van elektra.

[0:49:58] In hoeverre is er iets te zeggen over het type energie die mensen gebruiken in hoeverre de energiearmoede is?

[0:50:08] Dus of mensen verwarmen, wat toch het grootste deel is van je energierekening,

[0:50:12] hoe mensen hun huis verwarmen.

[0:50:15] Dus of mensen op een warmtenet zitten of zelf een cv-ketel hebben of etc.

[0:50:20] Blokverwarming.

[0:50:23] Ja, dat laatste heb ik niet helemaal scherp.

[0:50:26] We zien natuurlijk wel dat inderdaad het grootste deel van de energierekening,

[0:50:29] zeker van mensen met lagere inkomens in niet zulke heel goed geïsoleerde huizen,

[0:50:33] is verwarming, is gas.

[0:50:35] We zien natuurlijk in de energietransitie dat er steeds meer huishoudens komen

[0:50:38] die een veel grotere prestage van hun energiekosten aan elektra uitgeven,

[0:50:41] tot en met all electric gaan.

[0:50:44] Maar dat is niet het springende punt hier, zeg maar.

[0:50:46] Het zit hem in de verwarmingskosten, zogezegd.

[0:50:50] En dat is zeker ook het geval bij huishoudens

[0:50:55] die op een warmtenet zijn aangesloten.

[0:50:56] Maar het gros van het probleem zit hem ook zeker in aantallen bij huishoudens

[0:51:00] die hoge kosten hebben vanwege de hoge gaskosten, zogezegd.

[0:51:05] Dus het ontkoppelen van huizen van gas zal zeker helpen.

[0:51:09] Maar nogmaals, de piek van het probleem zit hem in die woningrenovatie.

[0:51:13] Dus als je voorrang zou moeten geven aan zo snel mogelijk die piek eruit te halen...

[0:51:17] dan zit het springende punt hem in het isoleren van woningen...

[0:51:20] in plaats van in het ontkoppelen van woningen van het gas.

[0:51:24] En dat laatste gaat natuurlijk ook helpen.

[0:51:26] Maar de piek van het probleem wat mensen nu hebben in onze data...

[0:51:29] dat is inderdaad de koemie van het lage inkomen...

[0:51:32] en hoge gaskosten door slechte isolatie.

[0:51:37] Maar misschien... En nog een korte aanvulling.

[0:51:39] Ik heb inderdaad een korte aanvulling.

[0:51:42] Ik ga dan over de data, en de data vooral die we niet hebben in dit geval.

[0:51:46] Als u vraagt naar verwarmingstypen...

[0:51:49] Peter noemde zelf al gas wat overgaat op elektra.

[0:51:55] De mensen op warmtenetten, daar hebben wij niet zo goed zicht op

[0:51:57] wat daar precies de verbruiken zijn.

[0:51:59] We hebben bij het CBS informatie over gasleveringen en elektraleveringen

[0:52:04] en terugleveringen, maar we hebben op dit moment nog geen zicht

[0:52:07] op de warmteleveringen op individueel niveau.

[0:52:09] Die groepen zitten wel in de monitor,

[0:52:11] omdat wij volgens het niet-meer-dan-anders-principe

[0:52:14] bijschatten hoeveel dat type woningen gebruikt aan gas

[0:52:18] of zou gebruiken aan gas, maar dat is een bijschatting.

[0:52:21] En dat is dus niet gebaseerd op waarneming van die individuele leveringen.

[0:52:25] Dus we kunnen wat minder goed duiden hoe het in de warmtewoningen, in de stadswarmtewoningen zit.

[0:52:32] Dat is een belangrijke kanttekening bij de cijfers zelf.

[0:52:35] Dank u wel.

[0:52:38] Heel kort.

[0:52:39] Misschien denk ik dat het super interessant zou zijn een hele vergelijking collectieve warmte versus individuele verwarming.

[0:52:47] Is dat iets wat wel gaat komen in de volgende? Kan dat?

[0:52:51] Je zou het nu al uit kunnen draaien, maar omdat ik net uit heb gelegd dat die warmteleveringen

[0:52:56] of eigenlijk de gasequivalenten, zoals we dat dan noemen, gebaseerd zijn op bijschattingen,

[0:53:01] weten we niet in hoeverre zich dat verhoudt tot de daadwerkelijke leveringen.

[0:53:05] We zijn momenteel wel bezig om ook die warmteleveringen beter in beeld te krijgen,

[0:53:10] maar dat is een proces van jaren en helaas hebben we ze nog niet.

[0:53:16] Wat zijn uw verwachtingen voor 2024, wat betreft het aantal energiearme huishoudens?

[0:53:22] Valt daar al wat over te zeggen, als u zo de energieprijzen ziet of beleid?

[0:53:30] Het korte antwoord is nee, want we hebben geen glazen bol.

[0:53:33] Het iets langere antwoord is dat er twee trends tegen elkaar inwerken waar we inderdaad de

[0:53:40] balans nog niet van kunnen opmaken.

[0:53:42] Enerzijds is dat de energieprijzen verder zijn gedaald.

[0:53:46] En we verwachten ook dat die langzaam weer doorcijpelen...

[0:53:49] naar contractprijzen van huishoudens.

[0:53:51] Dus als je kijkt naar de energieprijzen, zou ik een daling verwachten.

[0:53:57] Tegelijkertijd is het enorme dempende effect van energiecompensaties...

[0:54:03] in de vorm van een energietoeslag, er niet meer in 2024.

[0:54:07] Dus met name de huishoudens met een laag inkomen...

[0:54:09] die in 2023 profijt hadden van die energietoeslag,

[0:54:13] van pakweg 1.300 euro per jaar,

[0:54:17] dat is er niet meer en dat werkt daar natuurlijk tegen in.

[0:54:20] En hoe dat uitpakt, dat weet ik niet.

[0:54:22] Ik denk dat de energiekosten van de huishoudens gemiddeld over heel Nederland,

[0:54:27] voor alle huishoudens, lager zal zijn, gemiddeld nogmaals, dan in 2023.

[0:54:32] Maar bij die lage inkomens die te maken hebben met de energiearmoede,

[0:54:35] Werkt dat effect van die toeslag daar weer tegen in, die er niet meer is?

[0:54:39] En de balans daarvan kunnen wij nog niet opmaken, dat weet ik niet.

[0:54:42] Dank u wel. Meneer Vermeer.

[0:54:45] Ja, dank u wel.

[0:54:46] Is er ook duidelijk wat de regelingen die allemaal zijn ingesteld

[0:54:50] voor mensen die eigenlijk geen geld hebben om te investeren,

[0:54:54] maar waarbij wel, zeg maar, nul procent leningen en dat soort dingen beschikbaar gesteld zijn?

[0:55:01] is goed duidelijk welke regelingen daarvan wel of niet effectief zijn.

[0:55:09] Ik heb daar geen integraal overzicht over, maar ik weet wel uit werk van naast de collega's die

[0:55:15] kijken naar de subsidieregelingen en waar die terechtkomen en hoe effectief die zijn,

[0:55:19] weet ik wel een aantal zaken. En dan zie je dat er wordt veel gebruik gemaakt van die

[0:55:25] Er lijkt een onderbenutting te zijn van regelingen waarbij je renteloos kan lenen

[0:55:32] als je een minder hoog inkomen hebt, omdat mensen het of niet weten of niet aandurven.

[0:55:39] En wat we ook zien bij het gebruik van zo'n ISDE-regeling,

[0:55:43] waarbij mensen als ze maatregelen in hun koopwoning nemen, subsidie kunnen krijgen,

[0:55:48] is dat er heel veel gebruik van gemaakt wordt, maar dat heel veel mensen één maatregel nemen.

[0:55:53] en dat kan ook tegenwoordig met die regeling.

[0:55:55] Dus we zien dat er heel veel gebeurt in Nederland,

[0:55:57] dat heel veel mensen een maatregel nemen en daar ook subsidie voor krijgen,

[0:56:01] maar dat het renovatieniveau wat daaruit volgt eigenlijk niet ambitieus genoeg is.

[0:56:06] Dus mensen verbeteren wel iets aan hun woning,

[0:56:08] maar onvoldoende om daarmee de energierekening echt hard naar beneden te krijgen.

[0:56:12] En als je zegt van die woningen zouden allemaal in een goed label moeten terechtkomen

[0:56:17] of aan een isolatiestandard moeten voldoen,

[0:56:19] dan zien we wel dat heel veel mensen een stap maken, maar niet tot dat niveau, zeg maar.

[0:56:23] Dus er is heel veel activiteit, maar het telt nog niet op tot forse renovaties.

[0:56:29] Het aantal woningen wat echt van heel slecht naar heel goed gaat,

[0:56:33] is daardoor veel lager dan het aantal woningen waar wel iets gebeurt

[0:56:36] en waarbij mensen een stap naar het midden zetten, zeg maar.

[0:56:40] Dank u wel. Dan is het tijd voor nog één vraag van u, maar u had net ook al twee vragen.

[0:56:44] Mevrouw Posma wil ook.

[0:56:46] Of...

[0:56:50] We hebben het heel beleefd naar elkaar gekeken.

[0:56:52] Dat is wel heel aardig. Mevrouw Posma, dan mag ik de laatste vraag stellen.

[0:56:56] Ik wou daar ook even op doorgaan.

[0:56:57] En dan op die middeninkomens.

[0:57:00] Ik vroeg me net ook af, want heel veel van de lage inkomens,

[0:57:03] die zitten vooral in huur, 10% koop.

[0:57:05] Ik ga er vanuit,

[0:57:06] maar dan hoor ik graag een reactie,

[0:57:08] dat zodra je richting middeninkomens gaat,

[0:57:10] dat veel meer richting koop ook gaat.

[0:57:12] En ik wil eigenlijk voortbeduren dan op de vraag van de heer Vermeer.

[0:57:16] van hoe zorgen we ervoor dat we hun ook kunnen ontzorgen?

[0:57:20] Want we zien eigenlijk dat er te weinig geld wordt opgenomen

[0:57:23] voor die nul procent leningen die ook heel begrijpelijk zijn.

[0:57:26] Wat zouden we daar nog meer kunnen doen?

[0:57:29] Meneer Mulder, een beetje kort antwoord als het kan.

[0:57:31] Ja, ik weet niet zo heel goed wat je daar meer kan doen,

[0:57:34] maar het is absoluut een issue.

[0:57:35] We zien het zowel in de cijfers dat er is ook een behoorlijke groep

[0:57:38] energiearme huishoudens in zo'n koopwoning en ook daarboven met name

[0:57:41] een groep mensen met een lager middeninkomen

[0:57:44] die dus heel kwetsbaar is voor die hogere energieprijzen.

[0:57:49] En die dus niet bediend worden met maatregelen die gericht zijn op de huursector, op de corporatiesector.

[0:57:53] Dus ik bevestig dat het een issue is.

[0:57:57] We zien dus wel dat er veel maatregelen genomen worden, maar kleine stapjes.

[0:58:01] We zien bijvoorbeeld ook uit de cijfers die we nu aan het analyseren zijn van het noodfonds energie,

[0:58:06] dat daar een aanzienlijk deel van de mensen die daar gebruik van gemaakt heeft en een uitkering heeft gehad,

[0:58:10] ook inderdaad een koopwoning heeft.

[0:58:13] En een aanzienlijk deel van deze koopwoningen, van die woningen waar mensen een aanvraag voor hebben gehonoreerd gekregen van het noodfonds,

[0:58:22] ook een slechte tot zeer slechte energiekwaliteit hebben.

[0:58:25] Dus we zien wel dat mensen dan de weg willen vinden naar zo'n noodfonds voor compensatie.

[0:58:31] Maar dat is niet, het noodfonds was natuurlijk afgelopen jaar niet voor woningverduurzaming.

[0:58:36] Daar zal denk ik misschien ook samen gewerkt kunnen worden, maar dat is een suggestie voor de vuistweg,

[0:58:40] waar ik geen onderzoek naar gedaan heb, met hypotheekverstrekkers,

[0:58:45] met de mensen die dus de leningen verschaffen voor de aankoop van die woning,

[0:58:50] dat daar misschien ook in de voorwaarden om te kunnen lenen,

[0:58:53] dat er ook via die kant misschien nog iets gebeuren kan.

[0:58:57] Kijk, een andere maatregel die, denk ik, goed zou kunnen werken,

[0:59:01] maar het is een politieke afweging of je dat wil of niet,

[0:59:04] is dat er op dit moment natuurlijk nog geen verplichting is

[0:59:07] als je een woning met een heel slecht label aankoopt,

[0:59:10] dat je een verplichting hebt om die te renoveren.

[0:59:13] Dus je ziet wel dat mensen met een laag inkomen,

[0:59:15] die net toegang hebben tot de koopmarkt, een woning aanschaffen.

[0:59:18] En hoe slechter het label gemiddeld genomen ook de goedkopere woning is,

[0:59:23] gecorrigeerd voor de locatie en de omvang en zo.

[0:59:26] Maar dan blijven ze dus, heel zwart-wit gezegd,

[0:59:28] dan tel je je laatste geld neer bij de makelaar

[0:59:30] en dan heb je een label G-woning die je vervolgens niet kan renoveren.

[0:59:35] En dan kan je dus toegang krijgen tot misschien renteloze leningen.

[0:59:40] Maar mensen met koopwoningen zijn ook vaak wel weer iets beter bemiddeld

[0:59:43] dan het echte lage inkomen.

[0:59:45] Maar je zou kunnen overwegen om daar een verplichting aan te koppelen,

[0:59:48] dat je zegt van als je een woning van label F of G koopt,

[0:59:51] dat je hem binnen twee of drie jaar moet opknappen.

[0:59:54] En dat je dat organiseert bijvoorbeeld via een bouwdepot,

[0:59:57] dat je een deel van het aankoopbedrag van de hypotheekverstreken

[1:00:01] reserveert in zo'n bouwdepot.

[1:00:03] Kijk, het nadeel is natuurlijk... Er zit een voor- en nadeel aan.

[1:00:06] Het voordeel is dat je daarmee mensen eigenlijk dwingt om...

[1:00:10] ...als ze een label G-woning aankopen, of F of G...

[1:00:13] ...dat ze in de aankoop rekening houden dat ze een bedrag over moeten houden voor renovatie.

[1:00:17] En een aankoop van een woning is een natuurlijk moment voor renoveren.

[1:00:21] Het nadeel is natuurlijk niet dat je zegt...

[1:00:22] ...ja, dan kunnen woningen nog moeilijker toegankelijk worden voor deze groep.

[1:00:25] Maar ik denk ook, als je dit als norm instelt...

[1:00:29] en ook zegt vanaf 2028 gaat dat gelden, of 2007, maar met enige termijn erin

[1:00:35] en dan ook daar consistent in bent,

[1:00:37] dat marktprijzen van woningen ook zich daarop aanpassen.

[1:00:41] We weten uit onderzoek, dat hebben we niet zelf gedaan,

[1:00:43] maar we weten uit onderzoek van anderen

[1:00:45] dat dezelfde woning met een slechte label

[1:00:47] goedkoper is dan die woning met een goed label.

[1:00:51] Dus de woningmarkt zal ook reageren op zo'n norm.

[1:00:55] Dat woningen die een slechte label hebben, en er is zo'n norm,

[1:00:58] Daarvan weet je ook dat je moet gaan bijbetalen om te gaan renoveren.

[1:01:02] Dus ook in de aankoopbedrag zullen mensen dan minder geld overhebben voor zo'n woning.

[1:01:05] Dus die woningmarkt zal zich daar denk ik ook op aanpassen,

[1:01:08] mits je die norm voor iedereen stelt en hem van tevoren aankondigt en hem dan ook consistent houdt.

[1:01:13] Als je hem twee jaar later afschaft, dan werkt het natuurlijk niet.

[1:01:16] Maar het is dus niet per se gegeven dat die woningmarkt daardoor ontoegankelijker wordt,

[1:01:20] omdat ik verwacht dat dat ook een daling zal teweegbrengen van de marktprijzen.

[1:01:26] En degene die dus waarschijnlijk bij zo'n maatregel misschien aan het kortste eind

[1:01:31] trekt, dat zijn de verkopers van woningen met de label G, die dan bij zo'n normstelling

[1:01:35] minder voor hun woning zullen krijgen dan als zo'n normstelling er niet zal zijn.

[1:01:40] Dank u wel.

[1:01:41] Dank u wel voor deze technische briefing en dank u wel voor deze monitor-over-initio.

[1:01:45] Ik zie een aantal collega's van TNO volgens mij ook op de tribune zitten.

[1:01:48] Dank voor dit belangrijke stuk werk, wat ons echt hele waardevolle inzichten geeft.

[1:01:53] Dank aan de leden voor hun aanwezigheid voor de G4 en uiteraard de collega's van de Tweede Kamer,

[1:01:58] zonder wie het zeker niet zou lukken, deze technische briefing.

[1:02:01] Dan sluit ik deze sessie.