Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.

Long Covid

[0:00:03] Welkom bij deze technische briefing over de regeling voor zorgmedewerkers met langdurige

[0:00:11] post-covid-klachten.

[0:00:13] Hartelijk welkom aan onze gasten die de technische briefing komen verzorgen vanuit het ministerie

[0:00:18] van VWS, mevrouw Daming, mevrouw Bosma, mevrouw Wesselius en mevrouw Schumann.

[0:00:28] Ja, jullie hebben een presentatie voor ons en daarna hoop ik dat we genoeg gelegenheid hebben voor vragen, maar dat denk ik wel.

[0:00:37] En we, dat zijn de volgende Kamerleden, mevrouw Bikker namens de ChristenUnie, meneer Bussel namens GroenLinks PvdA,

[0:00:42] mevrouw Jozef namens Nieuw Sociaal Contract en meneer Thiadens namens PVV.

[0:00:46] Ik zit voor, maar wellicht dat mijn collega Kamerleden het ook nog wel oké vinden als ik straks nog een vraag heb.

[0:00:52] Maar, de wisdom of the crowd, waarschijnlijk worden er vragen al gesteld die ik er graag zou horen.

[0:00:57] Geef ik jullie het woord, en mevrouw Weselius de regie over hoe jullie dat met elkaar doen.

[0:01:03] Helemaal goed, dank u wel.

[0:01:05] Ik ga eerst even beginnen om aan te geven dat wij publiek op dit tribune hebben zitten,

[0:01:11] maar dat zijn alle collega's die met de regeling bezig zijn geweest in de uitvoering.

[0:01:16] En ze wilden heel graag hierbij zijn om ook hiermee te laten zien hoe belangrijk wij het allemaal vinden,

[0:01:22] maar zij ook, en hoe hard ze gewerkt hebben om goed contact te hebben

[0:01:27] met alle mensen die een aanvraag hebben gedaan

[0:01:30] en alle mensen ook verder te helpen in dat proces.

[0:01:35] Dus...

[0:01:38] Dan ga ik even beginnen met mijn collega's voor te stellen.

[0:01:42] Links van mij Ilse Daming, collega bij het ministerie van VWS.

[0:01:46] Ze heeft mede regeling opgesteld samen met jou, Anouk Bosma.

[0:01:50] en Erna van de uitvoeringsorganisatie van DUS-IE.

[0:01:56] En ik ben Tanya Wesselius, MT-lid bij dezelfde directie waar Ilse werkt.

[0:02:03] Het mooie is dat ik hiervoor heb ik bij het ministerie van SZW gewerkt

[0:02:08] en al vanuit dat ministerie ook betrokken geweest

[0:02:11] bij de totstandkoming van deze regeling.

[0:02:15] Natuurlijk willen we ook beginnen met jullie bedanken dat we hier mogen zijn

[0:02:20] en ook uitleg mogen geven over deze regeling.

[0:02:24] En dat gaan we hierbij ook doen.

[0:02:27] Wij hebben een presentatie van ongeveer twintig minuten.

[0:02:31] Stel gerust vragen tussendoor en die gaan wij proberen

[0:02:34] zo goed mogelijk ook te beantwoorden.

[0:02:38] Onze presentatie is als volgt opgebouwd.

[0:02:42] Wij beginnen met de aanleiding en het doel van de regeling.

[0:02:46] Vervolgens zal er een onderdeel zijn

[0:02:48] Dat gaat over het doel en de afbakening van de regeling,

[0:02:52] vervolgens de juridische houdbaarheid, daarna speerpunten

[0:02:57] en tot slot ook een belangrijk onderdeel, de lessen die we geleerd hebben

[0:03:01] uit de totstrandkoming, maar ook de uitvoering van de regeling.

[0:03:13] Even kijken. Nou, dit is wat ik dus net al aangaf.

[0:03:19] Wij hebben met z'n allen hart gewerkt aan deze regeling

[0:03:24] En wat we hebben gemerkt was dat daar waar we allemaal het belang ook zagen

[0:03:28] dat er iets moest komen van een soort van compensatie

[0:03:33] voor de mensen die leed hebben als gevolg van de post-COVID,

[0:03:39] was het juridisch gezien alleen al best wel complex

[0:03:43] om tot een goede regeling te komen

[0:03:45] die ook echt een uitwerking kon hebben op de mensen

[0:03:51] die dit leed hebben ervaren van post-covid.

[0:03:57] Sowieso hebben we natuurlijk allemaal gemerkt dat het leed voor veel mensen in Nederland

[0:04:02] groot was door de langdurige post-covid klachten.

[0:04:07] En de groep die er nog steeds last van heeft, heeft er ook dagelijks last van

[0:04:11] en ervaart ook grote gevolgen, zowel in werk als privéleven.

[0:04:17] De zorgmedewerkers waar deze regeling ook voor bedoeld was,

[0:04:21] Nou, dat weten we allemaal natuurlijk heel goed.

[0:04:23] We hebben alle beelden gezien, stonden zo klaar voor mensen helemaal in het land

[0:04:29] om te zorgen dat iedereen goed geholpen werd in die eerste golf en ook daarna.

[0:04:39] En dat was ook wel de reden waarom wij ook als ambtenaren het erg belangrijk vonden

[0:04:45] dat er iets aan een regeling zou komen.

[0:04:48] Natuurlijk met in eerste instantie de werkgevers die verantwoordelijk zijn,

[0:04:53] maar we wilden toch ook vanuit de overheid iets doen.

[0:04:58] Afgelopen vrijdag hebben we ook weer de cijfers gezien van nog steeds 10.000 mensen

[0:05:05] die of geheel of gedeeltelijk arbeidsongeschikt zijn als gevolg van post-COVID.

[0:05:12] Ook daarom is het gewoon noodzakelijk dat deze regeling er is gekomen.

[0:05:18] Maar we moesten ook kijken naar de trend van onverplicht tegemoetkomen, zoals het heet.

[0:05:26] En daarom willen we jullie graag meenemen in deze briefing in de complexiteit rondom de juridische houdbaarheid en ook de afbakening.

[0:05:38] En dat heeft ook te maken met dat we als overheid ook steeds vaker verzoeken krijgen om toch iets van een compensatie vanuit de overheid.

[0:05:51] Ik geef aan dat de juridisch gezien was het complex, maar daarnaast ook het opstellen en

[0:05:58] ook het uitvoeren van de regeling bood best wel wat uitdagingen voor ons.

[0:06:08] Dat had onder andere te maken met bijvoorbeeld het via stelsel dat er natuurlijk ook, maar

[0:06:13] ook de privacy-borging, maar ook administratieve last voor de groep die juist al kwetsbaar

[0:06:18] is in de gezondheid.

[0:06:26] De mensen die post-covid ervaren, daar is natuurlijk een ervaring grote last.

[0:06:34] En daarom wilden wij ook een zo goed mogelijk regeling,

[0:06:38] met alle complexiteit die de regeling ook bood om het goed op te zetten.

[0:06:44] En we hebben gezocht, het was een zoektocht tussen verschillende speerpunten,

[0:06:50] speerpunten, het moest een regeling worden die juridisch houdbaar was, uitvoerbaar, maar

[0:06:56] ook rechtmatig.

[0:06:59] En dat moest zich weer goed verhouden tot ook een menselijke maat die juist hier zo hard

[0:07:05] nodig is.

[0:07:09] We gaan straks ook komen tot het delen van de lessen, dat noemde ik al even, de lessen

[0:07:15] die we hebben geleerd uit deze regeling, maar die zijn ook relevant naar de toekomst kijkend.

[0:07:23] Ilse, wil ik jou het woord geven.

[0:07:28] Ja, en voordat we toegaan naar die lessen die we allemaal hebben geleerd,

[0:07:31] zou ik jullie graag nog even willen meenemen

[0:07:33] wat nou de doel en de afpakening is voor de regeling.

[0:07:36] Het gaat uiteindelijk om een gebaar ter erkenning

[0:07:39] voor een specifieke groep zorgmedewerkers

[0:07:41] voor het ontstaande leed en de getoonde inzet in een uitzonderlijke situatie.

[0:07:47] In deze zin is al heel wat keuzes,

[0:07:49] ingewikkelde keuzes gemaakt ten aanzien van de juridische complexiteit.

[0:07:53] Daar zal mijn collega Anouk jullie ook zo in meenemen.

[0:07:57] En voor wie is die financiële ondersteuning er uiteindelijk gekomen?

[0:08:01] Het is uiteindelijk een eenmalig bedrag van 24.010 euro voor de zorgmedewerkers...

[0:08:07] die tussen 1 maart en 31 december 2010 werkzaam waren bij een zorgaanbieder.

[0:08:13] In dat tijdvak veelvuldig en intensief zorg heeft verleend aan covid-patiënten...

[0:08:17] of nauw betrokken was bij die zorgverlening.

[0:08:20] In het tijdvak ook ziek gemeld bij de werkgever door langdurige post-covid-klachten en uiteindelijk

[0:08:27] minstens twee jaar ziek is geweest en sinds die ziekmelding niet meer in staat is om het

[0:08:33] eigen werk uit te voeren.

[0:08:35] Dus dat is de doelgroep van de regelingen uiteindelijk geworden.

[0:08:44] Toen de keuze werd gemaakt om een regeling te gaan maken, toen hebben we eerst nog advies

[0:08:50] ingewonnen bij de Raad van State. Dat is jullie wellicht bekend. Ik ga kort in op wat voor

[0:09:00] uitgangspunten de Raad van State bij deze regeling onderstreepte. Allereerst onderkennen

[0:09:06] ze de reden voor deze regeling, dat er een dringend beroep is gedaan op een bepaalde

[0:09:13] groep zorgmedewerkers die om essentiële functies in die periode overeind te houden en ondanks

[0:09:25] de onbekendheid met de risico's en de maatregelen die in het verband met die risico's wel of

[0:09:31] niet genomen konden worden, toch die zorg hebben verleend.

[0:09:36] Maar de afdeling wees er ook op dat de overheid niet de eerste partij is die daarop aangesproken

[0:09:42] moet worden. Want het is natuurlijk een ziekte wat opgelopen op werk is. En dat is in eerste

[0:09:50] instantie een aangelegenheid van de werkgever of de opdrachtgever. Daarbij is er natuurlijk

[0:09:56] ook al een maatschappelijk vangnet, namelijk de WIA voor diegenen die een arbeidsovereenkomst

[0:10:05] hebben en eventueel een verzekering voor een ZZP'er.

[0:10:11] Wij hebben daarbij ook als staat, is het standpunt ook ingenomen, dat we niet aansprakelijk zijn

[0:10:16] en we zijn ook tot op heden nog niet aansprakelijk gesteld.

[0:10:21] Dus ja, dat is belangrijk om voor ogen te hebben, ook met het oog op het gebruik van

[0:10:25] het begrip compensatie bijvoorbeeld, dat is meer iets wat speelt in aansprakelijkheidskwesties.

[0:10:31] En we hebben het hier dus over een financiële ondersteuning die niet een rol speelt, wat

[0:10:40] is de daadwerkelijke schade geweest en is die hiermee gecompenseerd.

[0:10:47] Tot slot zegt de afdeling van het lijkt hun dus het meest gepast om een regeling samen

[0:10:52] met de werkgevers op te stellen en als je dan een regeling opstelt dan moet je daar een

[0:10:59] een objectieve afbakening bij bepalen.

[0:11:04] Dat betekent dat je goed voorop moet stellen wie er in aanmerking komt en waarom.

[0:11:10] Zodat ook diegenen die niet in aanmerking komen...

[0:11:14] zich daarin begrepen voelen waarom zij niet in aanmerking komen.

[0:11:20] En dat heeft een juridische basis in het gelijkheidsbeginsel.

[0:11:28] Voor de zorgmedewerkers zelf, waarom die persoon die op de IC zorg heeft verleend wel,

[0:11:35] en ik als apotheker niet, dat moet je kunnen uitleggen.

[0:11:38] Maar ook naar andere cruciale beroepen waar een beroep op is gedaan.

[0:11:42] De leraar, waarom die niet en de zorgmedewerker wel.

[0:11:48] En ook naar andere patiënten die langdurige post-covid klachten hebben.

[0:11:53] Die hebben op dit moment ook leed, zoals we net ook al besproken dat er nu 10.000 mensen zijn met deze klachten.

[0:12:03] Dus waarom is er dan niet een regeling voor iedereen?

[0:12:06] Dat moet allemaal uitlegbaar zijn.

[0:12:09] Daarvoor heb je dus objectieve gronden nodig, die ook toetsbaar zijn.

[0:12:17] Het zijn nou eenmaal overheidsmiddelen, dus je moet kunnen toetsen of het verhaal van iemand op waarheid gebaseerd is.

[0:12:30] En het laatste waar de Raad van State op heeft gewezen is de presidentwerking.

[0:12:35] Willen we deze kant op een compenserende staat zijn?

[0:12:39] Er is al een, wat ik net al zei, een sociaal zekerheidsstelsel

[0:12:44] waar voor langdurig zieken een vangnet is.

[0:12:49] Dus waarom ga je dan specifiek voor deze groep daar nog iets aanvullends op doen?

[0:12:55] Dat zijn de punten die naar voren kwamen.

[0:12:59] Uiteindelijk heeft het kabinet ook in eerste instantie besloten

[0:13:04] om een collectieve regeling te gaan opstellen.

[0:13:08] Nou ja goed, er is met het veld over gesproken en daar zijn we niet uitgekomen en uiteindelijk

[0:13:16] is het kabinet ervoor toebesloten om toch een regeling te treffen voor deze specifieke

[0:13:22] groep dan.

[0:13:29] En daarmee is het ook eigenlijk een dossier wat bij ons ook al heel lang in ons pakket

[0:13:34] zit.

[0:13:36] Graag wil ik jullie nog even meenemen in de belangrijkste wijzigingen die we hebben gehad,

[0:13:41] want we hebben twee aanvraagronden uiteindelijk gehad.

[0:13:44] Dus toen het kabinet eenmaal zei wij voelen de urgentie om wat te doen...

[0:13:48] is er een regeling opengesteld.

[0:13:50] En dit jaar is die regeling opnieuw weer opengesteld.

[0:13:53] Ik neem jullie zo even mee in de cijfers daarover.

[0:13:56] Maar belangrijk is daarbij dat er wijzigingen zijn...

[0:14:00] tussen de eerste aanvraagronde en de tweede aanvraagronde.

[0:14:04] Allereerst is het tijdvak waarin een zorgmedewerker moet zieken gaan gemeld...

[0:14:08] is aangepast.

[0:14:09] In eerste instantie had het kabinet het besluit genomen om het alleen te doen voor zorgmedewerkers

[0:14:13] die ziek zijn geworden in de eerste golf.

[0:14:16] Uiteindelijk is dit verlengd naar zorgmedewerkers die ziek zijn geworden tussen 1 maart en 31

[0:14:22] december.

[0:14:23] Dit is ook naar aanleiding van het amendement Busshof aangenomen in de Kamer.

[0:14:29] Daarnaast is ook het bedrag voor de financiële ondersteuning verhoogd.

[0:14:32] We hadden in eerste instantie een bedrag van 15.000 euro en dit bedrag is verhoogd naar

[0:14:37] 24.010 euro, naar aanleiding van de motie van het lid Dijk.

[0:14:42] Daarnaast is de aanvraagperiode fors verlengd, hij is van vier weken naar twaalf weken gegaan.

[0:14:48] En hebben we de ziekmelding na de tijdvak, terwijl iemand wel degelijk ziek is geworden.

[0:14:57] Nou, deze is wat complexer, maar we zagen zorgmedewerkers die waren ziek geworden

[0:15:02] volgens het UWV na het tijdvak, terwijl de oorsprong van het tijdvak, de besmetting,

[0:15:07] wel degelijk in het tijdvak lagen.

[0:15:10] In eerste instantie dachten we, nou daar kunnen we helemaal niks mee.

[0:15:14] Maar ja, we zien bij deze regeling, en dat is ook iets waar ik zo nog verder op inga,

[0:15:18] best wel een verschil tussen de theorie en de praktijk.

[0:15:21] We hebben hier gewoon te maken met hele loyale zorgmedewerkers.

[0:15:24] Dus zorgmedewerkers die er alles op alles op zetten om hun werk te kunnen blijven doen.

[0:15:29] Dus daar moesten we toch echt wel wat mee als overheid.

[0:15:33] Dus ook voor die groep hebben we uiteindelijk een oplossing bedacht en is er voor ronde twee de regering gewijzigd.

[0:15:42] Hier zijn een aantal feiten en cijfers.

[0:15:44] In de eerste aanvraagronde hadden we 806 aanvragen waarvan 434 toekenningen en 372 afwijzingen.

[0:15:53] De voornaamste reden van afwijzen waren toch zorgmedewerkers die ziek waren geworden buiten het tijdvak.

[0:15:59] In de tweede aanvraagronde hebben we 824 aanvragen, waarvan 491 toegekend en 102 afgewezen.

[0:16:09] Wel goed om daarbij te zeggen dat dat tot op heden is, omdat uitvoeringsorganisatie Dussie

[0:16:13] momenteel nog bezig is met aanvragen beoordelen, maar we verwachten zo rond de 80 procent te

[0:16:21] zitten.

[0:16:22] Daarnaast hebben we in aanvraag ronde 2 ook alle tegemoetkomingen uit het vorige aanvraag

[0:16:29] ronde is verhoogd.

[0:16:31] Dus daarmee is dit het beeld over de feiten en de cijfers.

[0:16:38] En wat misschien ook wel de kern is van deze technische briefing, waarin we jullie ook

[0:16:43] graag willen meenemen, is toch ook de speerpunten en de lessen die wij daaruit hebben geleerd.

[0:16:47] En dan om te beginnen bij de speerpunten.

[0:16:51] Vooraf hebben we bij elkaar gezeten van, nou, deze regeling en uitvoering is een uitdaging,

[0:16:56] maar wat vinden wij nou het allerbelangrijkste om die regeling straks goed te kunnen doen?

[0:17:02] Dus dit zijn de speerpunten geworden van de regeling, maar graag neem ik jullie ook mee

[0:17:06] dat deze speerpunten vaak ook best wel tegenstrijdig zijn, wat het ook maakt voor ons om die regeling

[0:17:11] uit te voeren ook best wel ingewikkeld is.

[0:17:15] Maar het speerpunt wat absoluut voorop staat was de menselijke maat.

[0:17:20] En dat heeft zich ook echt geuit, doordat alle aanvragers ook meermaals telefonisch zijn benaderd door Dussie

[0:17:27] en ook de mensen die een bezwaar zijn geweest, om ook het verhaal aan te horen.

[0:17:32] En dat is wel iets waar we ons in eerste instantie misschien niet zo bewust van waren.

[0:17:37] Maar met name het persoonlijke contact dat je had met elke van deze aanvrager heeft een enorme meerwaarde gehad.

[0:17:43] En in die menselijke mate hebben we ook altijd gezegd dat het doel van de regeling centraal

[0:17:49] Het doel van de regeling is het erkennen van het leed dat deze zorgmedewerkers ervaren.

[0:17:55] Maar daarbij kwamen we wel met het vraagstuk van uitvoerbaarheid en rechtmatigheid.

[0:18:02] We hebben met meerdere uitvoerders ook verkend wie deze regeling zou kunnen uitvoeren.

[0:18:07] Veel zagen het al zo complex en hebben daarvoor bedankt.

[0:18:12] Uiteindelijk heeft ook uitvoeringsorganisatie DUSI,

[0:18:15] de Dienst Uitvoering Subsidies aan Instellingen,

[0:18:17] wilde deze regeling voor ons uitvoeren.

[0:18:20] Wat alleen wel, ze hebben het onwijs goed gedaan,

[0:18:23] maar het moest in een hele korte tijd.

[0:18:26] En tegelijkertijd heeft deze organisatie heel veel ervaring

[0:18:29] met subsidies verstrekken aan instellingen.

[0:18:32] En dit was echt iets nieuws dat het ook ging naar burgers.

[0:18:37] En vervolgens zitten we ook als VWS

[0:18:39] heel erg op het belang van de rechtmatigheid van de overheidsuitgaven.

[0:18:45] Dus natuurlijk, je wil heel erg kijken vanuit het doel van de regeling...

[0:18:48] en je wil uit elke aanvraag het maximale halen...

[0:18:51] maar het moet in alle tijden wel rechtmatig.

[0:18:55] En dat zit hem ook bij de beginselen die we hebben vanuit de juridische wereld.

[0:19:01] Wat mijn collega Anouk ook zei, de gelijkheidsbeginsel is heel erg belangrijk...

[0:19:07] Juist omdat we ook te maken hebben met een groep van,

[0:19:10] nou afgelopen vrijdag in het nieuws,

[0:19:12] 10.000 mensen zijn in de via beland door langdurige post-covid klachten.

[0:19:17] Dus we moeten heel zorgvoordelig kunnen uitleggen en alle casussen gelijk behandelen.

[0:19:22] Waarom de ene aanvrager wel de financiële ondersteuning krijgt en de andere niet.

[0:19:29] In de regeling, omdat het een beleidsregel is, hebben we inherente afwijkingsbevoegdheid.

[0:19:36] Dat is alleen ook iets waar we heel zorgvuldig mee moeten omgaan.

[0:19:40] Juist omdat we al die casussen gelijk moeten behandelen.

[0:19:45] Dat is zowel in het belang van de overheid, vanwege het proces, maar ook in het belang

[0:19:51] van de burger.

[0:19:52] Want we moeten ook kunnen uitleggen waarom bepaalde aanvragen en waarom mensen deze financiële

[0:19:57] ondersteuning ook niet krijgen.

[0:20:00] En tot slot wat ook een heel belangrijk speerpunt is geweest in de regeling, is de administratieve

[0:20:04] last.

[0:20:04] Omdat we er wel heel erg bewust van waren dat wij een administratieve last creëren bij een doelgroep

[0:20:11] die het eigenlijk juist nou net niet kan gebruiken.

[0:20:14] Deze mensen kampen namelijk dagelijks met de gevolgen van hun post-covid klachten.

[0:20:19] Dus we hebben altijd ingezet op het vragen op van zo min mogelijk stukken.

[0:20:24] Daarbij is de oog voor privacy heel belangrijk, juist omdat je te maken hebt met de medische gegevens

[0:20:29] en is de begeleiding van de aanvrager ook des te belangrijker.

[0:20:37] En tot slot de geleerde lessen die wij in elk geval als VWS...

[0:20:43] en uitvoeringsorganisatie hebben geleerd.

[0:20:47] En dat is misschien toch wel het meest belangrijke.

[0:20:50] Wij zijn er wel echt achtergekomen, een gebaar ter erkenning.

[0:20:54] Die voelen mensen met name door onze mensgerichte aanpak.

[0:20:57] Wij kregen, en met name alle behandelaren, vooral te horen hoe fijn het is dat naar deze mensen is geluisterd.

[0:21:05] En dat zij een erkenning hebben voor de diagnose die zij hebben.

[0:21:08] En het eerlijke verhaal is ook wel bij het verhogen van het bedrag van 15.000 naar 24.000 gaven mensen niet aan dat ze nu meer erkenning ervaren.

[0:21:18] Zij gaven vooral aan dat ik nu ben gehoord en gezien door de overheid heeft echt bijgedragen.

[0:21:23] Een les die we ook hebben geleerd is de communicatie, waar we in de eerste aanvraagronde volop hadden

[0:21:30] ingezet dat we mensen zo goed mogelijk moesten informeren.

[0:21:33] We hebben bij de tweede ronde gedacht dat we mensen niet zo goed mogelijk moesten informeren.

[0:21:38] We moeten mensen vooral informeren dat ze deze financiële ondersteuning kunnen aanvragen.

[0:21:44] Zolang we die aanvraag maar binnen hebben, kunnen we met deze mensen verder aan de slag.

[0:21:48] Dat heeft geresulteerd in een factsheet met een paar plaatjes in plaats van volledige informatie.

[0:21:55] Wat we ook hebben geleerd, is dat de samenwerking tussen juristen, beleid en uitvoering ontzettend

[0:22:02] belangrijk is.

[0:22:02] Het klinkt als een open deur, maar het ministerie is een ontzettend groot gebouw.

[0:22:08] Vaak bedenkt een beleidsmedewerker iets, maakt de juristen regeling en mag de uitvoering

[0:22:14] het uitzoeken.

[0:22:15] Maar juist door die nauwe samenwerking met die uitvoering hebben we echt casussen uit de praktijk kunnen halen

[0:22:22] en ons beleid daarop kunnen aanpassen.

[0:22:25] Eerlijk is ook wel dat wij vooraf het risico op fraude compleet hebben overschat.

[0:22:32] Wij hadden echt gedacht dat er veel meer aanvragen zouden komen,

[0:22:36] dat er veel meer mensen het maar zouden proberen.

[0:22:38] Maar tot op heden is slechts één casus van fraude bekend.

[0:22:42] En zien we eigenlijk dat de mensen die een aanvraag indienen ook echt daadwerkelijk die

[0:22:47] kampen met die post-covid-klachten?

[0:22:50] Wat we wel ook zien, en dat is ook wel goed om als Kamer te beseffen, is dat de uitvoering

[0:22:56] van de regelingen enorme administratieve last creëert voor het departement in de uitvoering,

[0:23:04] terwijl het uiteindelijk gaat om een best wel kleine groep.

[0:23:06] We hebben bij VWS regelingen die minder geld kosten en een veel groter bereik hebben, denk

[0:23:12] aan bijvoorbeeld het opleiden in ziekenhuizen of het vaccineren van stagiaires.

[0:23:19] En tot slot, waar we heel erg tegenaan hebben gelopen en waar we nog steeds wel mee worstelen,

[0:23:25] is toch de theorie versus de praktijk, dus bijvoorbeeld de aanvragers die te laat zijn.

[0:23:30] Een regeling moet nou eenmaal een deadline hebben, maar een zorgmedewerker die zich net

[0:23:34] vergist in het tijdstip. Daar moet je toch wat mee en dat staat dan soms haaks op de rechtmatigheid

[0:23:39] van de overheid. Daarnaast wat ik al eerder zei, het zijn loyale zorgmedewerkers die alles

[0:23:44] op alles zetten om het werk door te gaan en daardoor soms dan net in de knel komen met de voorwaarden.

[0:23:51] En de gepensioneerde zonder via-beslissing, dat is ook eentje waar we ons op hebben verkeken en

[0:23:56] gelukkig bij de aanvraag ronde twee het hebben kunnen oplossen. Maar omdat deze mensen de

[0:24:02] pensioengerechtigde leeftijd bereikten tijdens de wachttijd, zijn ze in de eerste ronde afgewezen,

[0:24:07] terwijl die mensen er natuurlijk helemaal niks aan kunnen doen dat zij niet in aanmerking komen

[0:24:12] voor die WIA, want zo is de WIA nou eenmaal geregeld. Dus al met al een boel uitdagingen,

[0:24:21] maar volgens mij mogen we ook wel trots zijn dat we toch namens het kabinet de erkenning

[0:24:27] hebben kunnen bieden.

[0:24:34] Dat was onze presentatie.

[0:24:37] Dank u wel allemaal.

[0:24:40] Dan ga ik naar links kijken voor de vragen daarover.

[0:24:43] Dan begin ik bij mevrouw Bikker.

[0:24:46] Veel dank voor de presentatie en ook aan iedereen hier aanwezig die keihard heeft gewerkt om deze

[0:24:51] regeling voor mensen die dat ook echt enorm verdienen mogelijk te maken.

[0:24:55] Dank jullie wel.

[0:24:57] En ook dank voor de toelichting.

[0:24:59] Aan de kant van de Kamer heb ik gezien hoe moeilijk het was om tot een goede definiëring te komen

[0:25:08] en tegelijkertijd ook het ongeduld geproefd, omdat we graag zo snel mogelijk juist naar deze doelgroep

[0:25:13] de erkenning wilden geven die zij verdiende.

[0:25:16] Ergens zal dat ook een druk op jullie hebben gelegd, dat besef ik goed.

[0:25:21] Toch zou ik op dat punt wel willen vragen wat nu ook wel de dingen zijn die jullie daarin ook aan deze

[0:25:26] Kamer mee zouden willen geven die ook bevorderen dat we snel uit tot een goede

[0:25:32] definiëring komen die mensen recht doet en ook dat we op dat ik vond namelijk

[0:25:36] heel onverkwikkelijk dat we in een discussie terecht kwamen op een juridische

[0:25:39] definitie terwijl we al een aantal keer zo'n regeling hebben gehad als overheid

[0:25:42] dus zijn daar lessen uit te trekken voor zover dat ambtelijk geformuleerd kan

[0:25:47] worden dus je hoeft hem niet politiek te maken maar uit de eerdere regelingen

[0:25:50] zijn er nou lessen uit te trekken waardoor we hier dit beter kunnen doen

[0:25:58] Ja, ik zit deze lessen vanuit eerdere regelingen, vind ik misschien lastig omdat andere collega's

[0:26:07] van mij zijn geweest die bijvoorbeeld de Q-coords regeling hebben opgezet, maar ten aanzien

[0:26:14] van deze regeling, de lessen die we hebben kunnen leren, ik zit dan in eerste instantie

[0:26:23] toch te denken aan de lessen in de uitvoering. Door wel een uitvoeringsorganisatie op te hebben staan

[0:26:30] die wel met aanvragen van burgers kunnen werken. Dus dat is er eentje. Waar we ook erg veel tijd

[0:26:39] aan kwijt zijn geweest is bijvoorbeeld het ontbreken van de grondslag voor gegevens. Omdat het UWV

[0:26:46] had natuurlijk de mensen wel in beeld die ziek zijn geworden, langdurig ziek, arbeidsongeschikt.

[0:26:54] en met post-covid, maar er is bijvoorbeeld geen grondslag voor gegevensuitwisseling.

[0:26:59] Dus dat is wel iets waar we als overheid, volgens mij, echt aan kunnen inzetten.

[0:27:03] Ja, we moeten privacy waarborgen, maar we moeten het ook met elkaar echt wel uitvoerbaar houden.

[0:27:11] Ten aanzien van de afbakening...

[0:27:15] Ik weet niet of jullie aanvullingen hebben.

[0:27:20] Als u dan even de microfoon aan doet, mevrouw Bosman.

[0:27:25] Bij de tweede ronde is bijvoorbeeld het tijdvak aangepast.

[0:27:32] De eerste golf was het initieel.

[0:27:35] Dat was door het RIVM bepaalde periode.

[0:27:39] Naar aanleiding van een motie is die aangepast tot met december 2020.

[0:27:47] En het waarom daarachter, waarom die periode.

[0:27:51] Dat is lastig te onderbouwen op dit moment.

[0:27:55] Dus die mensen die op 6 januari 2021 zijn besmet en ziek geworden.

[0:28:03] Die vragen nu, waarom ik dan niet?

[0:28:09] Ja, en dat antwoord is lastig te geven.

[0:28:15] Het was natuurlijk een uitzonderlijke periode en het kabinet heeft de afweging gemaakt dat dat in

[0:28:23] december 2020 de uitzonderlijke periode was.

[0:28:29] Mevrouw Bikker heeft daar nog een aanvulling op.

[0:28:31] Het lijkt me dat ergens elke datum arbitrair is, omdat er daarna ook weer iemand ziek kan worden.

[0:28:36] Dus daar zit ergens ook een...

[0:28:38] Nou ja, maar goed.

[0:28:39] Ja, maar deze regeling die was natuurlijk...

[0:28:45] Deze regeling is er natuurlijk voor die mensen die echt in uitzonderlijke omstandigheden zich hebben ingezet.

[0:28:53] En ja, wat is het einde van die uitzonderlijke omstandigheden?

[0:28:57] Dat is inderdaad lastig af te bakenen.

[0:29:01] Maar dat is wel belangrijk voor die mensen die buiten die periode vallen.

[0:29:11] Als u dan weer de microfoon aan doet, mevrouw Weselys.

[0:29:15] Ik doe hem bij jou aan en bij mij uit.

[0:29:18] De vraag die u stelde, wat we u als Tweede Kamer mee willen geven, zit echt wel in...

[0:29:25] Wij hebben ook van het begin af aan het belang gezien om wel iets te doen,

[0:29:30] nou, vanuit het kabinet, vanuit de overheid,

[0:29:34] maar de wereld die daarachter zit, en dat zit inderdaad in de periode vaststellen,

[0:29:40] de definitie en dergelijke,

[0:29:44] wij dachten ook van nou, we kunnen echt wel snel daar keuzes in maken,

[0:29:50] maar dat blijkt dan toch, dat is licht gevoelig natuurlijk,

[0:29:55] Het luistert heel nauw, want het is niet dat wij een compensatieregeling kunnen geven.

[0:30:04] Het is echt een stukje erkenning.

[0:30:06] En dat maakt het ingewikkeld.

[0:30:08] En dat maakt ook dat er meer tijd overheen is gegaan dan we misschien allemaal wel hebben gewild.

[0:30:18] Meneer Bussel.

[0:30:20] Ja, ik sluit me aan bij de woorden van mijn buurvrouw over dank voor zowel de presentaties,

[0:30:24] maar ook dank aan iedereen op de publieke tribune die zich hier heel hard mee bezig heeft gehouden

[0:30:28] en soms ook ongetwijfeld lastige of vervelende Kamervragen hierover heeft beantwoord

[0:30:33] en ondertussen heel hard hun best deed voor deze groep mensen, want dat wordt gewaardeerd.

[0:30:39] Ik had nog een vraag, of ik heb nog een paar vragen eigenlijk,

[0:30:42] maar één die mij nog een beetje niet helemaal helder was.

[0:30:44] Een van die schriftelijke vragen die ik recentelijk daarover heb gesteld.

[0:30:48] Toen werd ook verwezen naar deze technische briefing en dat ging over die groep mensen

[0:30:53] die net buiten dat tijdvak valt.

[0:30:56] En daarbij is mij nog niet helemaal duidelijk, ook niet naar de hand van deze presentatie,

[0:31:01] hoe daarmee om is gegaan of wordt gegaan nog de komende tijd.

[0:31:04] Vallen die per definitie eigenlijk allemaal buiten deze regeling?

[0:31:08] Of zijn er dingen denkbaar waardoor sommigen toch nog aanspraak maken op deze regeling?

[0:31:15] En zo ja, wie dan, wanneer wel en wanneer niet?

[0:31:18] Dat werd naar verwezen in de beantwoording van de schriftelijke vragen.

[0:31:21] En dat bleef mij nog een beetje onduidelijk, ook nu nog.

[0:31:26] Waarbij inderdaad ook het keusmaken heeft ook altijd veel met politiek te maken.

[0:31:30] Maar goed, ik laat dan nu zeg maar om daar de ruimte te nemen die u zelf plezierig acht.

[0:31:36] Ja, terecht wat u zegt.

[0:31:39] Want we hebben ook lang gesproken, ook binnen de departementen...

[0:31:44] van hoe moeten we hem afbakenen? Over welke periode gaat het nu?

[0:31:47] En precies wat u aangeeft, van iemand kan er net buiten vallen, wat betekent dat nou?

[0:31:52] Voor ons is dat een relatief makkelijke keuze,

[0:31:55] maar het heeft ook veel effect voor de mensen die dit leed ervaren.

[0:32:01] En toch is er ook politiek gezien een keuze gemaakt voor een bepaald tijdvak

[0:32:07] waar we wel zo strak mogelijk aan vasthouden.

[0:32:10] Maar wel, wat Ilse ook eerder aangaf,

[0:32:13] Of er zijn ook mensen die buiten dat tijdvak lijken te vallen,

[0:32:20] maar wel al eerder ziek zijn gevallen.

[0:32:22] Dus dat zijn wel de...

[0:32:25] Ik wil niet zeggen gevallen, maar dat klinkt echt heel onerbiedig,

[0:32:29] maar waar we echt wel goed naar kijken van

[0:32:32] kunnen we dat wel of niet onder deze regeling laten vallen?

[0:32:36] Dus daar zit... Ja, volgens mij mag ik dat wel zo noemen,

[0:32:39] toch wel ook wel een stuk maatwerk zit daarin. Kun je daar nog wat meer over zeggen?

[0:32:47] Nou ja, ik sluit mij daarbij aan. Alle aanvragen worden heel zorgvuldig beoordeeld. Dus ook als het

[0:32:54] in eerste instantie lijkt van iemand voldoet niet aan de regeling, nemen we contact op met de zorg

[0:32:59] medewerker. We vragen goed uit, wat is uw persoonlijke situatie? Heeft u niet thuis misschien toch iets

[0:33:04] meer onderbouwing wat kan bijdragen aan uw aanvraag? In veel gevallen levert dat ook echt iets op,

[0:33:10] waardoor iemand misschien toch aan de voorwaarden kan voldoen.

[0:33:16] Ik vraag me wel een beetje af bij uw vraag,

[0:33:18] in gevallen die net erbuiten vallen,

[0:33:21] gaat het dan om mensen die bijvoorbeeld veel later ziek zijn geworden?

[0:33:25] Dus laten we zeggen februari 2020,

[0:33:28] want in theorie zou het kunnen dat die aanvrager ook tussen zitten.

[0:33:34] Of gaat het bijvoorbeeld om iemand die,

[0:33:36] bij wijze van spreken, in de nacht van 31 december op 1 januari

[0:33:40] ziek is geworden. Dus dat maakt wel verschil bij de beoordeling.

[0:33:49] Ja, meneer Bisschof. Ik weet niet of het slim is om individuele...

[0:33:53] Ik aarzel even, omdat het dan snel individuele casuïstiek gaat worden.

[0:33:58] Ik weet niet of dat... Ja, meneer Bisschof.

[0:34:01] Nee, ik snap het. Dus de vraag was gericht inderdaad op die tijdsperiode van kort na het sluiten van het tijdvak.

[0:34:08] Dus dat is één. En twee, ik probeer gewoon wat meer grip te krijgen.

[0:34:10] En dat vind ik echt een lastige en een ingewikkelde voor de uitvoering.

[0:34:14] Je hebt natuurlijk die mogelijkheid om in sommige gevallen maatwerk te leveren en af te wijken van de regeling.

[0:34:20] En misschien is dat ook onmogelijk om helden te krijgen van wanneer kan dat nou wel en wanneer niet.

[0:34:26] Om daar een beetje een gevoel bij te krijgen.

[0:34:28] Want als Kamer zeggen wij van vaker dat we het zo belangrijk vinden...

[0:34:32] dat er in hele moeilijke gevallen afgeweken kan worden van de regeling zoals die bedoeld is.

[0:34:39] Maar ja, als dat eigenlijk niet kan, is het ook niet zo eerlijk van ons als Kamer om daar dan heel vaak mee te schermen.

[0:34:44] Dus vandaar dat ik daar wat meer feeling bij probeer te krijgen.

[0:34:48] Mevrouw Bosma zie ik naar de microfoon.

[0:34:52] Ik denk dat je hier moet zien dat afwijken van de regeling betekent dat je echt van de voorwaarden afwijkt.

[0:35:00] Maar je wel kijkt of iemand binnen de doelgroep valt.

[0:35:04] En dat is zoals op de sheet de doel en de afbakening van de regeling.

[0:35:09] Dus dat is waar de regeling zich toericht.

[0:35:15] En daar zit de ruimte om van de voorwaarden af te wijken, maar wel te zien dat iemand binnen

[0:35:26] doelgroep valt.

[0:35:28] Dus op die manier hebben we eigenlijk alle gevallen bekeken en behandeld.

[0:35:35] Maar ik denk dat de concrete vraag is of iemand die echt de eerste besmetting op 6 januari 2021,

[0:35:45] die valt dus buiten het tijdvak wat in deze doelgroepomschrijving staat en die zijn afgewezen.

[0:35:53] Dank u wel.

[0:35:54] Mevrouw Jozef.

[0:35:56] Dank u wel.

[0:35:57] Sorry voor het heen en weer lopen.

[0:35:59] Misschien ook met risico dat ik iets gemist heb, maar in eerste instantie bedankt voor de presentatie

[0:36:03] natuurlijk ook bedankt voor iedereen die er zo hard aan heeft gewerkt.

[0:36:08] Ik had ook vragen, want ik begreep dat jullie, dat vond ik ook echt mooi, een mensgerichte aanpak

[0:36:14] hebben gebruikt en dat jullie daar ook best wel tevreden over zijn.

[0:36:18] Ik vroeg me ook af, voor de mensen die afgewezen zijn, of jullie ook een soort van nazorg hebben

[0:36:23] gedaan, want ik dacht ook dat het zonde was als die mensen via juridische procedures bijvoorbeeld,

[0:36:28] of op dat soort moeilijke wegen alsnog willen proberen gelijk te halen, terwijl je misschien ook

[0:36:35] een nazorg zou kunnen helpen om dat goed af te hechten.

[0:36:42] Wat we in ieder geval hebben gedaan, en dat geldt ook voor mensen die een afwijzende beschikking

[0:36:47] hebben gekregen, is dat we nogmaals telefonisch contact met ze hebben gezocht en waarbij we de

[0:36:53] beschikking ook hebben toegelicht, middels een telefoongesprek.

[0:36:57] Dus iemand krijgt, vooraf dat de beschikking wordt verstuurd, dus voordat hij op de duurmat

[0:37:02] valt, eerst even een persoonlijke mededeling en uitleg over afwijsgronden.

[0:37:10] Dat werd over het algemeen wel goed ontvangen, maar ik wil zeggen dat het dan daarna ook

[0:37:18] daarbij bleef.

[0:37:20] Dus als er dan nog vragen waren, dan waren we altijd beschikbaar om die te beantwoorden.

[0:37:25] Maar ook onze taak heeft wel ergens een grens.

[0:37:31] Dus niets nog na zorg daarna.

[0:37:36] Ja, wat daarna... Mensen hebben natuurlijk ook rechtsmiddelen aangewend.

[0:37:40] En in bezwaar hebben we eenzelfde aanpak gehad.

[0:37:43] Dus iedereen heeft een hoorzitting gehad...

[0:37:46] die eigenlijk nagenoeg allemaal fysiek zijn geweest.

[0:37:51] En dat hoeft niet per se gebaseerd op de Algemene Wet Bestuursrecht.

[0:37:55] Maar daar hebben we dus bewust voor gekozen.

[0:37:59] En ook die mensen zijn allemaal gebeld.

[0:38:03] En op dit moment zijn er maar drie beroepen.

[0:38:06] Dus dat geeft wel weer dat die mensen zich ook in die procedure nog gehoord hebben gevoeld.

[0:38:16] En zich meer hebben kunnen leggen bij het besluit dat genomen is.

[0:38:25] Als ik daar nog iets aan mag toevoegen, is...

[0:38:28] Daar hebben wij het ook met elkaar over gehad.

[0:38:31] Die erkenning zit hem niet altijd bij iedereen alleen in dat geldbedrag.

[0:38:37] Het zit hem ook echt naar het feit dat er zorgvuldig naar de aanvraag is gekeken.

[0:38:42] Dat is beoordeeld.

[0:38:44] En men voelt zich vaak ook wel...

[0:38:46] Geld niet voor iedereen, maar in ieder geval wel serieus genomen dat daar zorgvuldig naar is gekeken.

[0:38:52] Dus die erkenning is niet alleen het geldbedrag.

[0:38:57] Dank u wel. Meneer Tejarens heeft u een vraag.

[0:38:59] Ja, dank, voorzitter.

[0:39:01] En ook van mij dank voor de uitleg en het vele werk

[0:39:04] wat u erin heeft gestoken en de collega's.

[0:39:08] En ik ben redelijk nieuw in deze materie,

[0:39:13] maar ik heb daarom ook best wel wat vragen,

[0:39:16] maar ik zal het beperken tot twee, als het mag, voorzitter.

[0:39:20] Ten eerste, de regeling is gebaseerd op aanmeldingen van mensen uit het veld.

[0:39:29] Dus het aantal aanmeldingen viel enorm mee, als ik het goed heb begrepen.

[0:39:35] Dus dat werd bij mij meteen de vraag op.

[0:39:37] Maar heeft iedereen zich dan wel aangemeld?

[0:39:39] Of zijn er nog mensen die dat niet om wat voor reden dan ook hebben gedaan?

[0:39:45] En als dat zo is, hoe ga je deze mensen dan nog bereiken...

[0:39:51] en bewegen om zich alsnog aan te melden?

[0:39:55] Als dat terecht is.

[0:39:58] En een tweede vraag.

[0:40:00] Er zijn best wel wat mensen afgewezen ook.

[0:40:03] Nou ja, meer dan 400, bijna 500.

[0:40:08] En is daar...

[0:40:10] Want de criteria zijn heel duidelijk, maar is er een soort rode draad...

[0:40:14] in te ontdekken van gronden voor afwijzing?

[0:40:19] Daar ben ik ook benieuwd naar.

[0:40:24] Om uw eerste vraag te beantwoorden.

[0:40:26] Het eerlijke antwoord is dat we niet met 100% zekerheid kunnen stellen dat wij iedereen hebben bereikt.

[0:40:33] We hadden vooraf ingezet om de gegevens van het UWV te krijgen.

[0:40:37] Maar met het oog op dat er geen grondslag is voor gegevensuitwissing plus de privacyborging mocht dat niet.

[0:40:43] en hebben we het dus echt via deze manier moeten doen

[0:40:46] om ons rechtstreeks te wenden tot de zorgmedewerkers.

[0:40:49] Daar hebben de vakbonden ons wel enorm goed bij geholpen

[0:40:52] en ook hebben we aandacht gevraagd bij CSupport bijvoorbeeld.

[0:40:57] En wat we wel zien bij aanvraag ronde twee

[0:41:00] is dat waar we bij aanvraag ronde één vlak voor de deadline

[0:41:05] nog heel veel aanvragen binnen kregen,

[0:41:07] zagen we bij aanvraag ronde twee toch wel dat het mondjesmaat echt afnam.

[0:41:11] Dus in die zin kunnen we wel dat we de grootste groep inmiddels wel bereikt hebben.

[0:41:17] En met duizend toekenningen...

[0:41:18] Nou, vooraf zeiden we duizend en we komen ook uit op duizend.

[0:41:22] Dus in die zin gaan we er wel van uit dat we de allergrootste groep hebben bereikt.

[0:41:27] Maar dat valt dus niet met zekerheid te zeggen.

[0:41:34] Ik heb hier nog een toevoeging op.

[0:41:36] Wij houden ook bij hoeveel te late aanvragen we hebben gekregen na sluiting van het tweede aanvraagtijdvak.

[0:41:42] En dat zijn er tot nu toe, dus vanaf 23 september, elf gevallen geweest.

[0:41:48] Dus dat zegt ook wel iets over, niet helemaal, maar wel over de aantallen en hoeveel mensen

[0:41:56] zich dan te laat waren met het indienen van een aanvraag.

[0:42:03] Nou, we hebben daar wel iets voor bedacht na sluiting.

[0:42:07] De eerste week na sluiting van het aanvraagportaal hebben we in die zin coulantsen betracht dat

[0:42:14] we mensen die aangaven van ik heb mij echt vergist in het tijdstip van de sluiting of

[0:42:19] de dag, hebben we gezegd, er wordt alsnog in gelegenheid gesteld om een aanvraag in te

[0:42:26] dienen.

[0:42:26] Dan hebben we het echt over zeven dagen na sluiting.

[0:42:28] En daarna, dus vanaf oktober, hebben we eigenlijk al mensen die zich te laat een aanvraag indienen,

[0:42:37] die ontvangen een afwijzing.

[0:42:39] En die kunnen daarin in bezwaar.

[0:42:45] En om uw tweede vraag te beantwoorden, u vroeg naar de afwijzingsronde.

[0:42:51] En daarbij zien we dat zowel een aanvraagronde één als tweede voornaamste reden is,

[0:42:56] is dat de ziekmelding buiten het tijdvak valt.

[0:42:59] dus toch zorgmedewerkers of andere aanvragers ziek zijn geworden na 2020.

[0:43:05] Dus dat is de voornaamste reden van afwijzing.

[0:43:12] Er is nog wat tijd en er zijn ook nog wat vragen, dus we gaan gewoon nog even...

[0:43:15] Nee, ik hoor genoeg waar ik me al mee kan en ik ben nog benieuwd naar de tweede ronde.

[0:43:20] Mevrouw Bikker.

[0:43:21] Ja, veel dank, ook voor de antwoorden op collega's.

[0:43:26] Ik zat nog even na te denken of er is een afbakening in tijd.

[0:43:29] Er is een afbakening in uitzonderlijke omstandigheden,

[0:43:32] Die is ook in die tijd gelegen.

[0:43:34] En we hebben een aantal gevallen gezien waarvan mensen net bijvoorbeeld door de termijnen naastvielen,

[0:43:39] maar bijvoorbeeld ook door pensionering is een categorie geweest.

[0:43:42] Die noemen jullie ook aan het einde van de presentatie.

[0:43:46] Is dat probleem nu helemaal opgelost of zijn er in deze categorie, maar ook in andere categorieën,

[0:43:53] nog andere waarvan jullie zeggen van dat hadden we van tevoren niet bedacht?

[0:43:56] En op dat punt is het wel even schurend geweest of schuurt het nog steeds?

[0:44:00] Volgens mij, maar dan kijk ik jou ook even.

[0:44:07] Ik zal nog eentje toelichten waarom, bijvoorbeeld een zwangerschapsverlof of iemand die uit dienst is gegaan.

[0:44:15] Ik zat aan een aantal verlofmogelijkheden bijvoorbeeld te denken.

[0:44:18] Dus is dat allemaal gecoverd nu?

[0:44:21] Nou, wat we wel zien bij aanvraag ronde 2 is dat er meer tijd zit tussen de ziekmelding en het moment dat iemand een IWIA-beslissing heeft kunnen krijgen.

[0:44:31] Dus dat maakt wel, wat we zelf ook denken,

[0:44:34] dat we in aanvraag ronde twee echt wel meer toekenningen hebben.

[0:44:39] En hierbij helpt wel heel erg onze maatgerichte aanpak.

[0:44:43] Dus door bij elke zorgmedewerker echt door te vragen wat is er.

[0:44:47] Want op momenten dat we bijvoorbeeld inderdaad zien zwangerschapsverlof

[0:44:50] en iemand die bijvoorbeeld nog wacht op de WIA-beslissing,

[0:44:53] maar wel kan aantonen van ja, maar ik ben objectief, ik ben toen ziek geworden

[0:44:58] en ik ben nog steeds niet in staat om het werk te doen.

[0:45:00] Naar elke casus kijken we echt individueel van ligt er dan een vergelijkbaar, objectief en verifieerbaar stuk voor die WIA-beslissing?

[0:45:10] En op het gebied van pensioen is de kous af, hè? Is mijn beeld dat klopt?

[0:45:15] Ja, klopt. Dat is opgelost, ja.

[0:45:19] En misschien nog een kleine aanvulling hierop.

[0:45:22] We merken dus ook dat het daarom ook echt zo belangrijk is dat wij ook onderling regelmatig contact hebben met elkaar.

[0:45:29] Juist om dit soort situaties, om daar alsnog een andere keuze in te maken

[0:45:36] die past binnen het doel van de regeling.

[0:45:41] Zou ik nog wat moeten... Ja.

[0:45:44] Ten aanzien van de gepensioneerden, in de tweede ronde was dat opgelost.

[0:45:49] En ook de dossiers uit de eerste ronde, die waren afgewezen.

[0:45:52] Daarom zijn die weer opgepakt.

[0:45:54] En die hebben alsnog de kans gekregen om een aanvraag in te nemen

[0:45:57] en hebben naartoe het goedmoedkoming ontvangen.

[0:46:05] Nieuwsbussoffer.

[0:46:06] Ja, ik was nou even praktisch benieuwd van wanneer...

[0:46:09] Er zijn nu nog een aantal aanvragen die zullen afgewezen worden of zijn afgewezen.

[0:46:12] Die hebben nog de mogelijkheid van bezwaar.

[0:46:14] Wanneer denken jullie dat alles eigenlijk is afgerond?

[0:46:16] Of wanneer begint die ronde van bezwaar bij jullie?

[0:46:21] Nou, ik begin in ieder geval even bij de aanvragen die we nog hebben liggen van de tweede ronde.

[0:46:28] Dat zijn nog 180 aanvragen.

[0:46:31] Wij verwachten echt binnen een maand daar een beschikking op te hebben, te kunnen nemen.

[0:46:38] En dan begint de bezwaartermijn van zes weken te lopen.

[0:46:45] Dus ja, afhankelijk van hoeveel bezwaren daaruit zullen rollen.

[0:46:50] Het zijn er tot nu toe nog niet zo heel veel.

[0:46:52] Ja, hopen we toch wel in het vroege voorjaar, denk ik, klaar te zijn.

[0:46:56] Het term begin 2025 hebben we vandaag vaker gehoord.

[0:47:03] Mevrouw Jozef heeft hier nog een vraag.

[0:47:11] Ik ben ook relatief nieuw op het dossier en misschien is hier wel discussie over geweest,

[0:47:16] maar er werd gesproken over erkenning en we hebben het nu over bedragen,

[0:47:20] maar ik merk dat veel long-COVID-zorgmedewerkers nu ook geschrapt worden uit het PIG-register

[0:47:26] en dat dat ook ontzettend pijnlijk is.

[0:47:28] Alles waar ze voor gewerkt hebben, wordt aan de kant gezet.

[0:47:34] Ik vroeg me af of daar ooit ook over nagedacht is, of ze later niet makkelijker weer terugkunnen

[0:47:42] in het BRIC-register.

[0:47:43] Dat valt eigenlijk een beetje bij de bestek, maar is de vraag hierover nagedacht of was

[0:47:47] het nog niet aan de orde geweest?

[0:47:52] In de hele totstandkoming van de regeling is dit niet op deze manier meegenomen.

[0:47:58] Nee.

[0:47:59] Nee, het ligt inderdaad meer op het terrein van de bewindspersoon, dus het is iets om

[0:48:02] mee te nemen dan naar het debat en naar de bewindspersoon te vragen.

[0:48:06] En die kijkt vast mee, tenminste, iemand kan het wel doorgeven dat die vraag gaat komen

[0:48:11] van u.

[0:48:12] Meneer Thiades, heeft u nog een vraag?

[0:48:14] Ja, nog één vraagje dan.

[0:48:16] Dat gaat over de presidentwerking, die heeft u ook behandeld.

[0:48:22] En ik ben erg benieuwd of er interesse is vanuit andere ministeries of andere organisaties

[0:48:31] in de regeling om daar ook iets zelf mee te doen.

[0:48:39] Wij hebben de regeling met meerdere departementen opgesteld.

[0:48:46] Zijn we daarbij betrokken geweest?

[0:48:47] VWS, SZW, OZW, EZK, ik weet niet of ik ze nu allemaal noem.

[0:48:53] Dus dat zijn de departementen die, als ze zouden willen, ook nog een soortgelijke regeling

[0:49:00] ergens anders voor zouden kunnen maken, maar ik weet op dit moment niet of andere departementen

[0:49:06] daar mee bezig zijn.

[0:49:07] Dus ik kan er geen antwoord op geven.

[0:49:09] Anouk, jij?

[0:49:10] Ik kan nog wel aanvullen voor dit soort regelingen, ze heetten eerst nog onverplichte tegemoetkomingen.

[0:49:18] Er is ook een gremium die interdepartementaal is.

[0:49:20] en daar is deze regeling ook in meegedeeld en besproken voordat die gepubliceerd is.

[0:49:27] Dus dat is eigenlijk, daar worden allemaal dit soort regelingen behandeld.

[0:49:33] Dus als die interesse er was geweest, dan was dat daar ook wel geuit.

[0:49:39] Ja, het is bekend bij alle departementen, ja.

[0:49:43] En nu ook bij een deel van de Kamer, dus hopelijk kunnen wij daar ook ons voordeel mee doen.

[0:49:50] Ik wilde eigenlijk, hoe noem je dat, deze technische briefing beëindigen met hartelijke

[0:49:59] dankzegging aan de dames aan tafel voor de toelichting en het antwoord op vragen.

[0:50:04] Het is al een paar keer gedaan, maar alle mensen die betrokken zijn geweest bij de totstandkoming

[0:50:08] en uitvoering ook en afhandeling van deze onverplichte tegemoetkoming, was het dat zeg

[0:50:13] maar.

[0:50:16] Interessant, vond ik zelf ook heel erg.

[0:50:18] Nog wel wat vraagjes over, maar die kunnen politiek vastkomen.

[0:50:21] En er is een commissiedebat, arbeidsmarktbeleid in de zorg, waar dit zeg maar onder hoort.

[0:50:28] Dus dat is om 19 december.

[0:50:30] En jullie succes met het verder afwikkelen.

[0:50:34] En ik hoor in ieder geval dat er door de mensen wie het betreft met een warm hart zeg maar over wordt gesproken.

[0:50:42] En dat is denk ik, dat is heel goed.

[0:50:44] En dat is fijn om in ieder geval van jullie gehoord te hebben.

[0:50:48] Dan sluit ik deze bijeenkomst.

[0:50:50] Fijne dag verder.