Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.

Advies Gezondheidsraad 'Preconceptionele dragerschapsscreening'

[0:00:02] Ik moet de microfoon aan doen. Hartelijk welkom aan de dames van de gezondheidsraad.

[0:00:12] Ik vraag zodadelijk dat jullie jezelf voorstellen en daarna meteen met de presentatie gaan starten.

[0:00:22] U gaf aan dat de presentatie ongeveer 25 minuten duurt.

[0:00:26] Ik heet ook hartelijk welkom aan deze Commissie, de vaste Commissie voor Volksgezondheid, Welzijn

[0:00:33] en Sport.

[0:00:35] Links naast mij zit mevrouw Slagt, de heer Diederik van Dijk, we hebben een aantal van

[0:00:41] Dijken in de Tweede Kamer, dit is de heer Diederik van Dijk van de SGP-fractie, de heer

[0:00:47] Bevis van de VVD-fractie, en mevrouw Paulus Ma van D66.

[0:00:53] Ik mis nog mevrouw Bikken van de ChristenUnie en mevrouw Hertsbergen van Nieuw Sociaal Contract.

[0:01:01] Wou u wat zeggen? Nee? Dan nodig ik u uit om u zelf voor te stellen en te starten met

[0:01:11] de presentatie.

[0:01:15] Mijn naam is Shona Kalkman. Ik ben wetenschappelijk secretaris bij de Gezondheidsraad. Naast mij

[0:01:22] zit mijn collega Rachel van de Hellemond. Ik wil het graag met u hebben over het advies

[0:01:28] van de gezondheidsraad over preconceptionele dragerschapsscreening. Dat is een advies dat

[0:01:33] de gezondheidsraad precies een jaar geleden heeft uitgebracht en heeft aangeboden aan

[0:01:38] de toenmalige minister van VWS. Voor degene onder u die mogelijk nog niet bekend zijn

[0:01:46] met de gezondheidsraad even heel in het kort. De gezondheidsraad is een onafhankelijke wetenschappelijke

[0:01:51] adviesraad voor regering en parlement. Die heeft een wettelijke taak, dat staat opgenomen

[0:01:57] in de kaderwet adviescolleges. De gezondheidsraad adviseert op basis van de stand van de wetenschap,

[0:02:04] dus verricht niet zelfwetenschappelijk onderzoek, maar adviseert op het brede terrein van de

[0:02:08] volksgezondheid en de gezondheidszorg. Dat gebeurt hoofdzakelijk gevraagd door departementen,

[0:02:15] hoofdzakelijk het ministerie van VWS, en in een klein deel ook ongevraagd. De gezondheidsraad

[0:02:21] bestaat uit een netwerk van meer dan honderd raadsleden. Dat zijn onafhankelijke wetenschappers

[0:02:26] en die zijn werkzame aan de verschillende universiteiten in Nederland. De gezondheidsraad komt nooit

[0:02:33] in zijn totaliteit samen, dus die vergadert nooit in het geheel. Dat gebeurt in vaste

[0:02:42] commissies, afhankelijk van het adviesonderwerp en ook in tijdelijke commissies. En het advies

[0:02:48] over de preconceptie dragenschapsscreening is belegd bij de vaste commissie screening

[0:02:53] rond zwangerschap in geboorte. Die bestond uit tien deskundigen op het gebied van de

[0:02:59] medische ethiek, kindergeneeskunde, verloskunde, klinische genetica, specialist op het gebied

[0:03:05] van het laboratorium testen, klinische epidemioloog en een hoogleraar ouder- en patiëntperspectieven

[0:03:11] op genetische testen. Ik wil u graag in vogelvlucht door het advies

[0:03:17] meenemen. Ik begin met de aanleiding voor de adviesvraag en de adviesvraag zelf. Daarna

[0:03:24] direct de belangrijkste conclusies en aanbevelingen om vervolgens uit te leggen waar die op gebaseerd

[0:03:30] zijn en ik sluit af met een samenvatting. 1 op de 600 kinderen wordt geboren met een

[0:03:36] ernstige erfelijke aandoening. En dit soort aandoeningen gaan gepaard met een grote impact

[0:03:43] op de levensverwachting en de kwaliteit van het leven van deze kinderen en aangepaard

[0:03:48] ook met ernstig lijden voor het kind zelf en daarmee ook voor ouders en het gezin. Een

[0:03:55] aanzienlijk deel van dit soort aandoeningen erft autosomaal recessief over, zo 1 op de

[0:04:00] 400. Dat gebeurt via dragerparen. Wat wil dat nou zeggen? Dragerparen betekent dat beide

[0:04:09] de biologische ouders een ziekte veroorzakende variant hebben in hetzelfde gen. Dat ziet

[0:04:16] u in dat oranje blokje. Deze mensen weten over het algemeen niet dat ze drager zijn.

[0:04:22] Het geeft geen klachten. Dat betekent dus bij de overerving dat bij elke zwangerschap

[0:04:28] de kans 1 op de 4 is dat dat kind die betreffende aandoeningen heeft. Dat ziet u rechtsonder

[0:04:34] maar in de figuur de twee rode blokjes krijgt het kind dan. En dan komt die ziekte tot uiting.

[0:04:42] Dat is dus 25 procent kans. Dat betekent ook dat de 75 procent kans dat per zwangerschap

[0:04:51] dat het kind die betreffende aandoening niet heeft. Iedereen is drager van een of meerdere

[0:04:59] autosomaal recessieve aandoeningen. De meeste mensen weten dat zelf niet. Drager zijn misschien

[0:05:06] geeft geen klachten. En dat komt pas tot uiting als het nageslacht die twee varianten krijgt.

[0:05:14] De kans om in de algemene bevolking dragerpaar te zijn is ongeveer 1 procent, laten wetenschappelijke

[0:05:21] studies zien. Voor sommige groepen geldt een hoger dan deze aangenomen gemiddelde kans.

[0:05:27] En dat is het geval bij wensouders die bekend zijn, die zelf drager zijn, dat dat bekend

[0:05:34] is of dat dat dragenschap in de familie voorkomt. En de specialisten hebben ook omschreven

[0:05:40] een groep hoog risicogroepen, ook weer groepen of wensouders die een hoger dan gemiddelde

[0:05:46] kans hebben. En die worden gedefiniëerd onder andere op basis van hun geografische of etnische

[0:05:51] afkomst, waar bepaalde van dit soort aandoeningen vaker voorkomen. En die kans kan ook hoger

[0:05:59] zijn bij wensouderparen die verwant aan elkaar zijn, denk aan een neef-of-nicht-relatie.

[0:06:06] Het is mogelijk om kennis over drager zijn en dragerpaar zijn te krijgen. Dat kan voorafgaand

[0:06:14] aan de zwangerschap al, dat heet dus preconceptie dragerschapsonderzoek, testen voorafgaand

[0:06:18] aan de zwangerschap. En het is inmiddels mogelijk om te testen op dragerschap van een groot

[0:06:24] aantal ernstige erfelijke aandoeningen tegelijk door toegenomen technologieën. Dat kan door

[0:06:31] gericht te testen. Dat kan ook met een techniek die whole exome sequencing heet. De gedachte

[0:06:38] is dat die informatie wensouderparen die dat willen in staat stelt om verschillende keuzes

[0:06:45] te maken, voor hen zinvolle keuzes te maken rond het krijgen van een kind met een ernstige

[0:06:50] erfelijke aandoening. Om wat voor keuzes kan het dan gaan?

[0:06:57] Het kan in eerste instantie gaan om de keuze om de geboorte of de zwangerschap van een kind

[0:07:03] met die betreffende aandoening te voorkomen door gebruik te maken van reproductieve technologieën,

[0:07:10] voortplantingstechnologieën. Dan gaat het om IVF, dus het tot stand brengen van een zwangerschap

[0:07:15] buiten het lichaam om. Vervolgens het embryo te testen en het terugplaatsen van het embryo

[0:07:22] dat die aandoening niet heeft. Een andere optie is dat wensouders dragerpaarden gebruik

[0:07:29] kunnen maken van donoreicellen, donerzaadcellen, om de kans te minimaliseren op een kind met

[0:07:35] die betreffende ernstige erfelijke aandoening. Een andere optie is dat een dragerpaard ervoor

[0:07:41] kiest om zwanger te worden en vervolgens de keuze heeft om prenatale diagnostiek te laten

[0:07:49] verrichten. Ze testen of het ongeboren kind die aandoening heeft. En vervolgens zijn daar

[0:07:56] dan ook reproductieve handelingsopties voor. Dat kan zijn het voorbereid uitdragen van

[0:08:01] de zwangerschap, voorbereid zijn op het leven met een kind met deze beperking. En een andere

[0:08:07] optie is het afbreken van de zwangerschap. Tot slot is het ook een optie om af te zien

[0:08:14] van het krijgen van biologisch eigen kinderen. En uiteraard is het ook een optie om met deze

[0:08:19] informatie vervolgens niks te doen. In Nederland wordt preconceptioneel dragerschapsscreening

[0:08:29] onderzoek momenteel aangeboden. Maar voor heel beperkte groepen, voor de hoogrisicogroepen,

[0:08:35] is er een richtlijn opgesteld door de federatie medisch specialisten. En dat is dus een dragerschapstest

[0:08:43] wordt vergoed voor wensouderparen die behoren tot die hoogrisicogroepen. Dat is een vorm

[0:08:50] van screening, maar een vorm van opportunistische screening. Wat houdt dat in? Als een wensouderpaar

[0:08:57] bij een zorgverlener zit en die zegt heeft u misschien de wens om in het komende jaar

[0:09:02] zwanger te worden, u behoort mogelijk tot de hoogrisicogroepen, zou u misschien zo'n

[0:09:08] dragenschapstest willen doen. U voelt het misschien al aan, bereikt dat deze groepen voldoende?

[0:09:15] Dat is sterk de vraag. Maar het is wel beschikbaar en het wordt vergoed. Daar is dus ook een

[0:09:20] richtlijn voor. Het is ook beschikbaar in twee universitair medische centra in Amsterdam

[0:09:27] en in Groningen. Dat is beschikbaar en wordt aangeboden aan mensen die niet tot die hoog

[0:09:32] risicogroepen behoren. Dat kan op eigen verzoek, dus daar moeten mensen zelf op komen. En

[0:09:38] dat is tegen betaling. En in Amsterdam kan dat voor 600 euro voor een dragenschapstest.

[0:09:46] Daar wordt gescreend op 50 ernstige erfelijke aandoeningen. En in Groningen gaat het om

[0:09:51] een panel van 70 aandoeningen. En daar wordt een paar een uitslag gegeven voor ongeveer

[0:09:57] 850 euro. De gezondheidsafdeling heeft zich in eerdere adviezen al uitgesproken over de

[0:10:05] meerwaarde van een screeningsprogramma aan de algemene bevolking. Omdat het hen in staat

[0:10:13] stelt om voor hen betekensvolle keuzes te maken. Dan gaat het specifiek om het advies

[0:10:17] uit 2007 over preconceptiezorg, dus dat is veel breder. Daar adviseerde de Raad een pilotstudie

[0:10:24] naar de effectiviteit, haalbaarheid, doelmatigheid van een screeningsprogramma naar thaislijmziekte,

[0:10:31] dus dragerschap op thuislijmziekte en vormen van erfelijke bloedarmoede. Dat advies is

[0:10:37] niet opgevolgd, dus die pilotstudie is er ook niet gekomen. In 2019, in het advies over

[0:10:44] heel prik-screening op SMA, spinale spieratrofie, heeft de Raad destijds ook gezegd overweeg

[0:10:51] ook preconceptionele dragerschapsscreening voor deze aandoening. En ook dat een advies

[0:10:57] geëigend was over brede preconceptionele draagschapsscreening aan de algemene bevolking.

[0:11:05] In 2021 verscheen een onderzoeksrapport in opdracht van het ministerie van VWS. Dat ging

[0:11:15] specifiek over de gevolgen, maatschappelijk draagvlak en de aids-aspecten rondom zo'n

[0:11:20] breed programma aan de algemene bevolking. Dat heeft de opmaat gegeven voor de vraag

[0:11:25] van de minister aan de Gezondheidsraad is een overheidsaanbod van preconceptie-dragenschapsscreening

[0:11:32] wenselijk. Er werd gevraagd om specifiek de vraag te bezien in de context van wat er al

[0:11:37] wordt aangeboden aan screening, zorg rondom zwangerschap en geboorte. Ook de ethisch-maatschappelijke

[0:11:44] aspecten, de doelgroep, toegankelijkheid en betaalbaarheid. En ook om rekening te houden

[0:11:51] met de krapte aan middelen en capaciteit in de zorg.

[0:11:56] Wat zijn de belangrijkste conclusies en aanbevelingen van de gezondheidsraad?

[0:12:01] De gezondheidsraad zegt dat er een scenario is denkbaar...

[0:12:03] waarin de voordelen van populatiebrede preconceptiedragerschapsscreening...

[0:12:09] zouden kunnen opwegen tegen de nadelen.

[0:12:12] Het voldoet ook mogelijk aan de criteria voor verantwoorde screening.

[0:12:16] Alleen dat laatste criterium, dat gaat over toegankelijkheid...

[0:12:20] en doelmatigheid van het programma op zichzelf. Daarvan zegt de gezondheidsstaat dat we eigenlijk

[0:12:26] onvoldoende gegevens hebben om daar volmondig ja tegen te kunnen zeggen. Daaruit vloeit

[0:12:31] de aanbeveling voort om een pilotonderzoek uit te voeren naar preconceptie, dragenschapsscreening

[0:12:37] en de algemene bevolking. Met specifiek aandacht voor de mate van geïnformeerde deelname, de

[0:12:44] ervaringen van deelnemers en niet-deelnemers, ook vooral de toegankelijkheid en de doelmatigheid

[0:12:49] en ook de uitvoerbaarheid. Waar zijn deze conclusies op gebaseerd? De Raad begint in

[0:12:56] het advies met een verkenning van wat de doelstelling nou is van preconceptiedraagschapsscreening.

[0:13:02] Dat is het bieden van reproductieve keuzes. Wat wil dat zeggen? De informatie die dragerparen

[0:13:09] die dat willen, in staat stelt om voor hen betekenisvolle keuzes te maken rondom het

[0:13:14] krijgen van kinderen met een ernstige erfelijke aandoening. Dit wordt ook wel de autonomiedoelstelling

[0:13:20] genoemd. Ze bieden van keuzes. De raad zegt ook dat het een uiterst persoonlijke afweging

[0:13:26] is. Het hangt af van de persoonlijke waarden, de voorkeuren, de situatie van ouders, hun

[0:13:32] verantwoordelijkheden, toekomstverwachting, mentale draagkracht. En daarbij zegt de raad

[0:13:38] ook wat expliciet geen beleidsdoelstelling is, is preventie. Dus die preventiedoelstelling

[0:13:45] die we ook heel erg kennen van uitscreening. Het is niet zo dat hij is minder kinderen

[0:13:52] met een ernstige aandoening. Dus dat is belangrijk om te noemen daarbij. Het gaat echt om de

[0:13:59] autonomiedoelstelling. Vervolgens heeft de raad gekeken, wat zou de mogelijke meerwaarde

[0:14:05] kunnen zijn van zo'n aanbod. Het eerste is dat de raad zegt dat het gaat om aandoeningen

[0:14:11] waarop tijdens de zwangerschap niet gescreend wordt. Dus die komen niet aan het licht. Als

[0:14:16] we kijken naar de niet-invasieve prenatale test die vanaf tien weken zwangerschap wordt

[0:14:21] aangeboden, de bloedtest bij de moeder op ernstige chromosomale afwijkingen, die autosomaal

[0:14:28] recessieve aandoeningen komen dan niet aan het licht. Dus die vind je niet. Ook later

[0:14:33] bij het regulier aangeboden screening van de 20-weken-echo. Ook daar gaat het om het

[0:14:40] bekijken van lichamelijke afwijkingen bij het ongeboren kind. En nu is het zo dat de autosomaal

[0:14:46] resistieve aandoeningen vaak niet gepaard gaan met dat soort afwijkingen. Dus die kun

[0:14:49] je dan ook niet zien. Dus daar zou het een meerwaarde hebben. Een tweede punt is dat

[0:14:57] er meer keuzes zijn, meer reproductieve handelingsopties, dus meer bevorderingen van die reproductieve

[0:15:03] autonomie voor de zwangerschap. En er is ook meer tijd om complex keuzes te maken. Kennis

[0:15:10] over een ernstige aandoening bij het kind tijdens de zwangerschap, dan is er één handelingsoptie

[0:15:16] om een kind met de ziekte te voorkomen. Het is ook maar enkele weken beslistijd. Kennis

[0:15:22] over dragenschap op een ernstige aandoening voorafgaand aan de zwangerschap, daarvoor

[0:15:26] geldt wat ik net ook liet zien. Er zijn meerdere opties om voor die wensouderparen die dat

[0:15:33] woorden van een kind ernstig lijden te voorkomen. En de gedachte is dat wensouders daar al een

[0:15:40] of twee jaar van tevoren dat soort informatie zouden kunnen krijgen. Dus er is meer tijd

[0:15:44] om na te denken over die keuzes. Een derde punt waar de raad het over heeft

[0:15:51] is dat de doelgroep toch het beste bereikt zou worden met een populatiebreedte aanbod.

[0:15:56] Het huidige bereik van die hoogrisicogroepen noemt de raad onvoldoende. Ik had het over

[0:16:01] die opportunistische screening. Er zitten allerlei haken en ogen aan. Er is weliswaar

[0:16:05] een richtlijn voor de beroepsgroepen, voor de medispecialisten, maar veel zorgverleners

[0:16:10] weten daar niet van. Het is ook zo dat mensen zelf vaak niet weten dat ze tot een hoog

[0:16:16] risicogroep behoren. Het gaat om aandoeningen die zo'n vele generaties teruggaan. Het correct

[0:16:23] identificeren door zorgverleners van mensen die tot een hoog risicogroep behoren, dat

[0:16:30] Het kan ook stigmatiserend zijn. Hoe dan ook noemt de Raad dat op dit moment onvoldoende.

[0:16:36] En daarbij komt ook nog eens dat de meeste dragerparen helemaal niet tot de risicogroep

[0:16:41] behoren. Dus die zou je daar niet mee die opties kunnen bieden. Het rapport heeft uitgebreid

[0:16:49] onderzoek gedaan naar de attitudes van de doelgroep. En dan blijkt een derde van doelgroep

[0:16:57] positief te zijn, zou graag deelnemen aan zo'n programma en zo'n test ondergaan. In het advies

[0:17:06] gaat ook uitverbreid in op wat zou dit dan kunnen betekenen. Dat blijkt lastig. Dat is

[0:17:12] heel erg afhankelijk van schattingen. De studies die zijn uitgevoerd zijn vaak heel klein.

[0:17:18] Er worden geen dragerparen gevonden. Maar de schatting is dat jaarlijks een paar honderd

[0:17:22] dragerparen die zouden die reproductieve handelingsopties geboden kunnen worden. Dan gaan we uit van

[0:17:27] een heel voorzichtige inschatting dat 20% van de doelgroep in eerste instantie zou meedoen

[0:17:34] en dat 1% van hen zou dan draagbaar zijn. Screening heeft naast voordelen ook altijd

[0:17:42] nadelen. Specifiek voor reproductieve screening gaan de discussies ook in op de meer ethisch

[0:17:50] fundamentele bezwaren en nadelen. Die kennen we goed vanuit de discussies over de prelatale

[0:17:56] screening. En die komen hier ook weer aan bod. Die zijn terug te vinden in de wetenschappelijke

[0:18:01] literatuur. De eerste is het bezwaar van de medicalisering. Dat wil zeggen dat niet medische

[0:18:08] verschijnselen zoals de kinderwens te sterk worden geplaatst binnen een medische frame.

[0:18:15] Vervolgens wordt ook gezegd dat er een druk zou kunnen ontstaan om deel te nemen door

[0:18:20] zo'n programma. En als gevolg daarvan de indruk zou kunnen ontstaan dat er ook juiste keuzes

[0:18:28] zijn. En daardoor ook minder acceptatie van mensen met een ernstige aandoening, discriminatie,

[0:18:34] stigmatisering of ook van ouders van kinderen met een ernstige aandoening.

[0:18:40] De bezware nadelen van een andere orde gaan meer over de aard van dit soort beslissingen.

[0:18:45] Er worden vragen gesteld of draagherparen wel om kunnen gaan met dit soort uitslagen,

[0:18:52] wat het voor hen betekent. Er wordt ook zorgen uitgesproken over een mogelijk glijdende schaal

[0:18:58] naar minder ernstige aandoeningen. Het streven naar perfecte kinderen, dat is dat maakbaarheidsdenken.

[0:19:05] Er zijn ook wetenschappelijke papers die het hebben over een soort eugenetisch effect.

[0:19:11] Ook dat uitkomsten uit DNA-onderzoek ook onzeker kunnen zijn. Dat het niet altijd duidelijk

[0:19:18] is of een bepaalde afwijking leidt tot ernstige klachten. Dat zou heel onwenselijk zijn. En

[0:19:25] tot slot een argument van meer pragmatische aard. Er worden vragen gesteld, de commissie

[0:19:32] zelf uitgebreid bij stilgestaan. Hoe kan een toegankelijk programma, dat betekent voor

[0:19:40] iedereen uit die doelgroep, gerealiseerd worden? En is het wel doelmatig staan? Staat

[0:19:46] die investering in proportie tot wat het oplevert? De gezondheidsmaat die beoordeelt of een screening

[0:19:55] verantwoord is aan de hand van criteria, beoordelingskader, die zijn gebaseerd op criteria van verantwoorde

[0:20:02] screening internationale criteria, en die is de Raad afgegaan. Het moet om een ernstig

[0:20:08] gezondheidsprobleem gaan. De Raad zegt ja, er zijn aandoeningen tussen die zeer ernstig

[0:20:18] zijn, gepaard gaan met ernstig letten, verkorte levensverwachting, een kind met ernstige hemmen

[0:20:23] die handicapt zijn. Dat kan afgepakend worden met het testaanbod.

[0:20:31] Bij andere vormen van screening gaat het vaak om de vraag of er een behandeling beschikbaar

[0:20:36] Voor reproductieve screening kijken we of er ook zinvolle handelingsopties zijn.

[0:20:40] Kun je daar wat mee leveren?

[0:20:43] En ook hiervan zegt de Raad dat als je kijkt naar wat er aan reproductieve handelingsopties

[0:20:47] is, dat IVF, de pre-implantatie, genetisch testen, de predatale diagnostiek, het gebruik

[0:20:56] van donerijcellen, donerzaadcellen, dan is dat zo. Is er dan een betrouwbare test aanwezig?

[0:21:02] Ook daarvan zegt de raad ja. Ik had het net over die gerichte DNA testen of de whole exome

[0:21:08] sequencing. Daar is ook ervaring mee. En dan het juridicatiem, geïnformeerde toestemming,

[0:21:14] kan dat gerealiseerd worden? Ook daarvan zegt de gezondheidsraad dat zou goed mogelijk

[0:21:20] kunnen zijn. Er is ook ruime ervaring mee bij de hoogrisicogroepen om die complexe informatie

[0:21:27] goed op een begrijpelijke manier uit te leggen. Het laatste criterium uit het kader is het

[0:21:34] rechtvaardigheidscriterium. Daar zijn twee vormen van. De eerste is formele rechtvaardigheid.

[0:21:40] Toegankelijkheid is het programma. Kunnen we verzekeren dat het voor iedereen in de doelgroep

[0:21:47] Toegankelijkheid, distributieve rechtvaardigheid, doelmatigheid. Het moet toch vergoed worden

[0:21:52] uit collectieve middelen. Staat die opbrengst in verhouding tot wat het kost? Niet alleen

[0:21:58] economisch. De raad zegt dat dat zou kunnen, maar dat is heel erg afhankelijk van de vorm

[0:22:03] waarin je het aanbiedt en verschillende factoren. Bijvoorbeeld toegankelijkheid. Dan zegt de

[0:22:14] dat het alleen beschikbaar is voor mensen die dat kunnen betalen. En dan moet de overheid

[0:22:21] zich ook inspannen om iedereen in die doelgroep te bereiken. Maar hoe doe je dat? Schrijf je

[0:22:26] iedereen een brief in de vruchtbare leeftijd? Hoe bereik je die wensen ouderbaar? Hoe weet

[0:22:30] je überhaupt wie dat zijn? Dat is nog best ingewikkeld. En doelmatigheid, of de verhouding

[0:22:40] gunstig is tussen de opbrengst en wat het kost, wat je erin stopt. Dat is ook ingewikkeld,

[0:22:46] niet onmogelijk, want we kennen het ook vanuit de prenatale screening, maar het doel is het

[0:22:50] bieden van keuzes zelf. Die reproductieve autonomie, niet de gemaakte keuzes op zichzelf.

[0:22:56] En die opbrengst is gewoon niet goed in matige tal uit te drukken. Hooguit het aantal paren

[0:23:01] dat kiest voor een dragenschapstest en vervolgens het aantal dragenparen dat je vindt, dus van

[0:23:07] wie je de reproductieve autonomie hebt vergroot. De raad heeft een grove inschatting gemaakt

[0:23:14] van wat de orde van grootte is, en dan komt de raad eruit op een paar honderd dragerpaden

[0:23:18] per jaar en de investering was of is onbekend. Als we teruggaan naar de weging van de voor-

[0:23:27] en nadelen, is het kader doorgelopen. Ook in het advies staat de raad stil bij deze

[0:23:35] bezwaren, die moeten uiterst serieus genomen worden. En de raad heeft gekeken naar dat medicaliseringsargument.

[0:23:42] En dan zegt de raad dat medicalisering niet persisch slecht is. De preconceptie-draagschapsscreening

[0:23:52] kan ernstig leed voorkomen voor kinderen en ouders die dat willen. Ook de druk om deel

[0:24:00] te nemen. Daar is redelijk wat wetenschappelijke evidentie over. En dan blijkt uit die langer

[0:24:06] bestaande prenatale screening dat er eigenlijk geen aanwijzingen voor zijn. Dat geldt ook

[0:24:12] voor minder acceptatie of discriminatie van mensen met een aandoening. Het onderzoeksrapport

[0:24:17] heeft bijvoorbeeld focusgroepen gedaan met patiënten met een automaal recessieve aandoening

[0:24:24] met ouders. En dan blijkt eigenlijk dat draagvak best wel hoog te zijn. Dus daarvan zegt de

[0:24:29] raad dat er eigenlijk onvoldoende aanwijzingen zijn. En voor zover het er is, is het heel

[0:24:34] belangrijk dat via de counseling, door informatie, door het bewaken van de autonomie doelstelling,

[0:24:40] door het niet sturend counselen, dat dit hier bewaakt kan worden.

[0:24:45] Vervolgens die complexe beslissingen, glijdende schaal en onzekere uitkomsten, ook daarvan

[0:24:52] gezondheidsraad. Er zijn criteria voor verantwoorde screening, die kijken ook weer naar de counseling,

[0:25:01] dat mensen op een begrijpelijke informatie krijgen, zodat ze ook goed kunnen omgaan met

[0:25:06] die uitkomsten. Afbakening van het testaanbod is ook zeer belangrijk. Echt alleen ernstige

[0:25:12] aandoeningen. Dus die glijdende schaal, dat streef naar perfecte kinderen, staat heel

[0:25:17] ver af van wat de gezondheidsraad hier voor oog heeft. En die DNA-uitkomsten die dan onzeker

[0:25:24] zouden zijn, daarvan zegt de Raad dat het ook mogelijk is om in ieder geval al die uitkomsten

[0:25:30] waarbij het onzeker is, hoe precies, die scheidsrit op de uiting komen, die koppie je dan ook

[0:25:37] niet terug en bijvoorbeeld ook alleen dragerpaar-uitslagen terug te koppelen. Dan zou je dit ook goed

[0:25:44] kunnen bewaken. En dat laatste, die onzekerheid of de toegankelijkheid en de doelmatigheid,

[0:25:50] dat is een lastige. Want daar ontbreken toch gegevens over. Die wil je eigenlijk toch.

[0:25:56] En dan zegt de gezondheidsraad, de voorkeur gaat dan toch om dit te verkennen, te onderzoeken

[0:26:03] in een pilotonderzoek. En de voorkeur heeft het dan om dat te koppelen aan preconceptie

[0:26:09] zorg. Preconceptie zorg, dat heeft de Raad in 2007 ook geadviseerd. Wat dat wil zeggen

[0:26:15] is bijvoorbeeld kinderwens spreekuren. Dus voorafgaand aan de zwangerschap, wensouders

[0:26:22] adviseren en een voorlichting geven over allerlei aspecten van gezond zwanger worden, van leefstijl,

[0:26:28] medicatie, gebruik tot genetische risico's. Dus als je zo'n infrastructuur hebt en je

[0:26:33] hangt daar de screening in, dan zou je de doelmatigheid en die toegankelijkheid potentieel

[0:26:37] kunnen verhogen. Dan kom ik naar het einde toe. Het samenvatten

[0:26:45] van dit advies. De gezondheidsraad stelt dat het huidige aanbod, de opportunistische screening

[0:26:54] die we hebben voor hoogrisicogroepen, niet wenselijk is, omdat hij niet toegankelijk

[0:27:00] genoeg is. De optie het programmatisch screenen van hoogrisicogroepen, dus het systematisch

[0:27:06] benaderen van deze groep. Daarvoor ziet de gezondheidsraad ook problemen. Dat is onrechtvaardig

[0:27:16] en potentieel ook stigmatiserend. Een populatiebreed aanbod tussen alle wensenouderparen omzeilt

[0:27:23] die problemen en zorgt er ook voor dat alle dragerparen bereikt kunnen worden. Het meest

[0:27:33] is dat het gekoppeld wordt aan preconceptiezorg om de doelmatigheid en toegankelijkheid te

[0:27:39] verhogen. En of dat dan zo is om te beginnen de preconceptiezorg en daar vervolgens de

[0:27:46] screening in te plaatsen. Of het andersom te doen, te beginnen met de screening en daar

[0:27:50] vervolgens de preconceptiezorg aan te koppelen. Dat zou nader onderzocht moeten worden. Maar

[0:27:56] er is een absoluut aanleiding om nader te onderzoeken de haalbaarheid en de effectiviteit

[0:28:03] van deze vorm van screening. Tot slot, de adviesvraag ging daar ook over.

[0:28:11] De Raad realiseert zich dat er steeds meer keuzes gemaakt moeten worden vanwege de schaarste

[0:28:16] aan middelen en capaciteit in de zorg. Dus ook als uit het pilotonderzoek zou komen dat

[0:28:23] dit aanbod doelmatig is, dan geeft dat nog geen antwoord op de vraag hoe dit geprioriteerd

[0:28:31] zou moeten worden ten opzichte van andere bewezen doelmatige interventies. Dat is bij

[0:28:36] uitstek een politieke en maatschappelijke afweging, maar hoe dan ook is het heel nuttig

[0:28:44] om die keuze te laten informeren door evidentie uit zo'n wetenschappelijk onderzoek.

[0:28:51] Dank u wel. Mevrouw Koopman, hartelijk dank voor uw presentatie. Toen wij gestart waren,

[0:29:07] zijn nog drie leden binnengekomen. Mevrouw Bikker van de ChristenUnie, de heer Verhoudingen

[0:29:11] van Forum voor Democratie en mevrouw Hertzberger van Nieuw Sociaal Contract. Dit is een technische

[0:29:19] We stellen alleen technische vragen. Ik wil de commissie uitnodigen om een eerste vraag

[0:29:26] te stellen en dat u daar dan op antwoordt. Dan begin ik aan de linkerzijde bij u, mevrouw

[0:29:32] Slacht.

[0:29:35] Ik heb eigenlijk meerdere vragen, maar ik zal beginnen met één. Het wordt nu ook al

[0:29:42] gedaan bij mensen met herhaalde miskramen, dit als hoogrisicogroep. Ik vroeg me af hoe

[0:29:51] jullie aankijken, ook al is het programmatisch hoogrisico benaderen, om dat uit te breiden

[0:29:57] naar mensen die nu al gebruikmaken van IVF-technieken, waarbij de kwaliteit van het zaad en de ijzer

[0:30:07] al bekeken is, maar als extra mogelijkheid voor de selectie.

[0:30:17] Zijker. Dank u. Even zodat ik de vraag goed begrijp. Vraagt u naar de preconceptie-dragerschapsscreening

[0:30:25] specifiek in de context van zorg in de voortplantingsgeneeskunde? Is dat uw vraag?

[0:30:32] Mijn vraag is precies, als een koppel herhaalde miskramen heeft en het koppel krijgt een preconceptionele

[0:30:51] dragenschapsscreening, dat is nu al zo en kan daar keuzes uit verbinden die jullie al

[0:30:57] opgenoemd hebben.

[0:30:58] Maar mijn vraag is om dat uit te breiden naar mensen die in IVF- en ICSI-behandelingen zitten.

[0:31:06] Om dat op koppelparen ook aan te bieden.

[0:31:13] Ja, ik begrijp het, dank u wel voor de toelichting.

[0:31:17] De gezondheidsraad adviseert een screeningsprogramma voor alle wensenouderparen, dus dat betekent

[0:31:24] ook voor wensenouderparen die op dat moment niet weten dat ze mogelijk in een voortplantingstraject

[0:31:29] terecht gaan komen. Dus op die manier zou dat ook ondervangen dat die kennis ook al eerder

[0:31:34] beschikbaar is.

[0:31:37] Dat is niet mijn vraag. Mijn vraag is echt heel selectief. Wat is jullie visie op het

[0:31:45] huidige systeem een stapje uit te bereiden? Dat is mijn vraag.

[0:31:53] Dat scenario heeft de gezondheidsstaat niet besproken in het advies, dus daar kan ik helaas

[0:31:58] geen antwoord op geven.

[0:32:01] Nee, daar moet ik het bij laten.

[0:32:05] Dank u wel, ook dank voor de strakke presentatie, die was helder.

[0:32:10] Wat blijkt uit uw toelichting, en ik lees het ook letterlijk terug in de samenvatting van

[0:32:15] jullie rapport, het doel van preconceptionele draagschapsverkening is het vergroten van

[0:32:21] de reproductieve autonomie. Dat is het leidend principe en dat stelt natuurlijk ook de wensouders

[0:32:27] heel erg centraal aan jullie geven. Ook in jullie presentatie wel rekenschap van maatschappelijk

[0:32:32] effect, maar dat leidend principe blijft overeenstaan. En het viel mij op dat daar onder meer vanuit het

[0:32:38] Ratenouw Instituut toch hele stevige kritiek op is gekomen, op dat leidend principe. Ik citeer ook

[0:32:46] Daaruit gaat selectieve voorplanting niet alleen ouders aan.

[0:32:50] Het moet juist gaan om een zorgvuldige afweging van collectieve waarde.

[0:32:55] En dan gaat het over vragen.

[0:32:56] Wordt een gezond kind de norm en maakbaarheid?

[0:32:59] En hoe kijken we aan tegen kinderen met aandoening, et cetera?

[0:33:03] Die specifieke kritiek van hebben we het niet te eng aangevlogen door zozeer te focus op de wensenouders?

[0:33:10] Herkennen jullie dat? En ja, hoe wegen jullie dat?

[0:33:14] In het advies zelf wordt uitgebreid ingegaan op deze bezwaren, die niet alleen gaan vanuit

[0:33:22] het perspectief van de wensouders zelf op de dragerparen, maar juist ook de maatschappelijke

[0:33:29] aspecten.

[0:33:30] Dan gaat het inderdaad wat u zegt, wat het raad er nou ook benoemt, om aspecten van wat

[0:33:34] voor samenleving willen wij eigenlijk zijn, wat bieden we wensouderparen aan, wat voor

[0:33:40] consequenties heeft dat. Het rapport waar ik aan refereerde, daar is het advies ook grotendeels

[0:33:49] op gebaseerd op de bevindingen uit dat onderzoek. Er blijkt dat veel van deze zorgen, als we

[0:33:55] echt kijken naar de empirische zorgen, dat we een samenleving hebben die toegaat naar

[0:34:00] minder acceptatie, discriminatie, stigmatisering, dat we vanuit die langer bestaande praktijk

[0:34:06] van prenatale screening, dat we dat niet terugzien. Wat ik zei, door de criteria voor verantwoorde

[0:34:18] screening heel strak na te leven, bijvoorbeeld een van de argumenten die daar ook toe zou

[0:34:23] kunnen horen, is het streven naar perfecte kinderen. Dan verwijs ik terug naar het kader

[0:34:29] wat de raad heeft gebruikt. Het moet echt alleen gaan om zeer ernstige erfelijke aandoeningen.

[0:34:35] Dus die is ook zeker breder bekeken, ja.

[0:34:39] Dank u wel.

[0:34:40] De heer Bevis.

[0:34:42] Ik moet even op het bepalen van die ernstige aandoeningen.

[0:34:51] Want in de pre-implantatietesten, de genetische testen, wordt ook heel erg toegezien op de

[0:35:02] lijst van aandoeningen waarvoor getest mag worden. Dat wordt heel streng bewaakt, dus

[0:35:08] ik heb daar veel vertrouwen in. Mijn vraag was ook even, als we kijken naar die glijdende

[0:35:14] schaal en het vaststellen van die ernstige aandoeningen, moet ik dan ook denken aan het

[0:35:19] CCMO-commissie voor het mensgebonden onderzoek? Waar valt dat kader onder, de wet voor het

[0:35:30] onderzoek met menselijk materiaal. Dus waar wordt dat kader vastgesteld?

[0:35:38] Dank u wel. Heeft u het over het kader voor hoe gekomen wordt tot het panel, dus de afpakening

[0:35:48] van de type aandoeningen?

[0:35:52] Het gaat mij er echt om. We hebben volgens mij een hele strakke en hoge wetenschappelijke

[0:35:58] standaard. Daar speelt de CCMO een belangrijke rol in als het gaat om mensgebonden onderzoek.

[0:36:06] En specifiek het vaststellen van welke aandoeningen wel opgetest mogen worden en welke niet. Geldt

[0:36:13] dat voor dit onderzoek ook?

[0:36:18] Ik denk dat het goed is om eerst te benoemen dat waar de gezondheidsraad in eerste instantie

[0:36:23] over heeft, is een screeningsaanbod door de overheid. Dat is niet een wetenschappelijk

[0:36:33] onderzoek. Wat daar wel een voorwaarde voor is, is natuurlijk een zorgvuldige afbakening

[0:36:43] van het testpanel, om welke aandoeningen gaat het. En in het advies zelf heeft de raad het

[0:36:50] daar ook over. De raad zegt zelf in het advies niet welke aandoeningen daar allemaal wel

[0:36:55] en niet toe zouden moeten behoren. En zegt daarover dat kan het beste aan het veld, de

[0:37:00] deskundigen uit het veld, de klinisch genetici en de artsen gelaten worden. Want het beoordelen

[0:37:07] van ernst bijvoorbeeld en hoe vaak een aandoening voorkomt, dat doet er allemaal heel erg toe.

[0:37:12] Dus vandaar dat is de aanbeveling die in het advies staat.

[0:37:23] Dank u wel, voorzitter. Ik wil beide bedanken voor de bijdrage en ook het hele heldere verhaal

[0:37:30] wat mij betreft. Ik had wat zorgen over hoe bereik je nou de doelgroep en hoe ziet dat

[0:37:35] er nou uit. Maar de duiding rondom die pilot stemt mij in die zin gerust. Ik ben nog wel

[0:37:42] een beetje op zoek naar, want ik hoorde het u kort zeggen, dat er ook patiënten en ouders

[0:37:48] gesproken zijn. Maar hoe zorgen we er nou met elkaar voor dat we dat ook continueren? Hoe

[0:37:53] zorgen we ervoor dat we dit gesprek met patiënten ook gaande houden als het gaat om dit soort

[0:37:58] vraagstukken? Ik leg dat wellicht op het bordje van de gezondheidsraad en daar hoort het wellicht

[0:38:03] wel niet. Maar ik denk dat het belangrijk is dat als je continu met ontwikkelingen bezig

[0:38:08] hebt dat je die groep ook altijd goed betrekt. Ik zie u knikken, dus volgens mij was mijn

[0:38:14] vraag...

[0:38:14] Ik kan bevestigen dat wat erachter die aanbeveling zit om een pilotonderzoek uit te voeren, is

[0:38:23] ook een kans om juist wetenschappelijk onderzoek te doen naar de mate van geïnformeerde deelname.

[0:38:29] Wat vinden mensen die deelnemen?

[0:38:31] Wat vinden ook de wensouderbaren die niet deelnemen?

[0:38:33] Waarom nemen ze niet deel?

[0:38:35] Hoe hebben we ze bereikt in het onderzoek?

[0:38:38] Dat dat ook echt een kans is om die informatie te verzamelen en op die manier het gesprek

[0:38:44] daarover te informeren of zoiets geïmplementeerd zou kunnen worden.

[0:38:56] Voorzitter, dank. En ook dank voor de technische briefing die hier wordt verzorgd. Ik ben benieuwd

[0:39:03] hoe de gezondheidsraad weegt dat naast de ouderparen waarover dit gaat, dit ook weer

[0:39:09] een impact heeft op alle mensen om hen heen. Of het dan gaat om broers of zussen, kinderen,

[0:39:16] Dus wat je hiermee losmaakt, betekent niet alleen wat voor ouders zelf, maar ook wat

[0:39:20] voor de familie eromheen.

[0:39:21] Hoe is dat gewogen?

[0:39:25] Wat ik daarover kan zeggen, in eerste instantie is dat er bijvoorbeeld aanbeveling is om alleen

[0:39:36] een pare-uitslachtvloes te koppelen.

[0:39:38] Dat is ook een manier, daar heeft de Raad het over, om te voorkomen dat een van de wensouders

[0:39:45] weet dat diegene het drager is en vervolgens familieleden moeten informeren. Dus echt alleen

[0:39:53] informatie die voor dat betreffende wensouderpaar ten aanzien van de zwangerschappen relevant

[0:39:57] is. Dat is alvast één manier om dat bezwaar te minimaliseren.

[0:40:06] Ik moet eerlijk zeggen, in het advies zelf wordt niet op dit specifieke punt ingegaan.

[0:40:11] En het pilotonderzoek, als het gaat om ervaringen van deelnemers, zou ik me kunnen voorstellen

[0:40:18] dat dat daar ook in wordt meegenomen.

[0:40:26] Dankjewel voor de interessante presentatie.

[0:40:28] Als ik u goed begrijp, zijn een van de hoog risicogroepen afkomstverwantschappen.

[0:40:33] Ik kan me voorstellen dat vooral bij bepaalde migrantengroepen, waar meerdere nichten en

[0:40:37] neven bij elkaar trouwen, dat een hoog risico is.

[0:40:38] Zou dat kunnen betekenen dat dit soort screenings vooral aangeboden worden aan migrantengroepen?

[0:40:43] Ik wil even de implicaties begrijpen.

[0:40:48] Het is inderdaad zo dat op basis van de richtlijn is inderdaad een groep wens Europaren geïdentificeerd

[0:40:56] die een vooraf bekend hoger dan gemiddeld risico hebben om draagbaar te zijn.

[0:41:02] En afhankelijk van de geografische en etnische afkomst gaat dat om andere aandoeningen.

[0:41:09] In het advies heeft de gezondheidsraad overwogen of het niet effectiever zou zijn om het systematisch

[0:41:29] aan te bieden, programmatisch aan deze groep, dus de hoogrisicogroepen.

[0:41:36] En het probleem daarvan, dat de raad ziet, is dat daar ook de vraag speelt hoe wordt

[0:41:44] die groep dan bereikt, die problemen spelen er nog steeds. En ook hoe worden ze dan correct

[0:41:52] geïdentificeerd op een niet-stigmatiserende manier? Dat is behoorlijk ingewikkeld. En

[0:41:58] het tweede argument is dat ja, hoogrisicogroepen hebben een hoger dan gemiddelde kans, maar

[0:42:03] De meeste dragerparen bevinden zich toch in de algemene bevoelking.

[0:42:11] Dank u wel voor de beantwoording.

[0:42:12] Mevrouw Hertsbergen.

[0:42:14] Dank voor de heldere briefing.

[0:42:16] Excuus dat ik een beetje laat was.

[0:42:17] Dat was een heel interessant dilemma, zal ik maar even zeggen.

[0:42:23] Ik was geïnteresseerd in de commerciële test, want whole exome sequencing wordt steeds goedkoper.

[0:42:31] Je zou het in principe ook thuis tegenwoordig kunnen doen met een Minion nanopore.

[0:42:39] Het wordt steeds toegankelijker voor mensen.

[0:42:42] Je kunt je ook voorstellen dat er commerciële aanbieders komen die het op een gegeven moment

[0:42:45] voor honderd euro aanbieden.

[0:42:47] En dan heb je al die ethische vragen die bedrijven moeten gaan oplossen.

[0:42:54] Bij welke aandoeningen, welke risico moet het ook hebben?

[0:42:59] Welke regelgeving is er nu voor commerciële aanbieders van deze testen?

[0:43:04] En welke regelgeving is er nu?

[0:43:09] Dat durf ik u helaas niet te zeggen.

[0:43:11] Het advies richt zich op een screeningsaanbod door de overheid en gaat niet in op de regelgeving

[0:43:18] van commerciële testen.

[0:43:20] Dat kan ik u helaas niet antwoorden.

[0:43:28] We hebben nog een kwartier voor deze technische briefing, dus ik wil u voorstellen om een

[0:43:33] tweede vraag een rondje te doen.

[0:43:35] En dan begin ik weer bij u, mevrouw Slacht.

[0:43:40] Ja, dankjewel.

[0:43:42] Dit rapport is natuurlijk...

[0:43:44] De wetenschap gaat zo snel dat er nieuwe ontwikkelingen zijn.

[0:43:48] Er is Australisch onderzoek uitgekomen.

[0:43:50] En er moeten nog resultaten van bekend worden gemaakt.

[0:43:54] En de PGD, de pre-implantatie genetische diagnostiek,

[0:43:59] heeft een all-in-one test nu gegenereerd.

[0:44:03] en de professionals zeggen dat daar bijna niet meer omheen kunnen. Welke kaders is

[0:44:12] het veld mee bezig? Weten jullie daarvan of daar al ethische kaders voor zijn?

[0:44:21] Het gaat om de ethische kaders van het toepassen van deze screeningstest, dus de draagschapsscreeningstest

[0:44:31] in de context van de zorg.

[0:44:35] En dan met name op de koppels die voor PGD kiezen.

[0:44:41] Helder.

[0:44:46] Waar het advies over gaat, is echt dat de overheidsaanbod een screeningsaanbod is voor

[0:44:53] mensen waar de definitie daarvan is eigenlijk een populatie waar geen indicatie is dat dat

[0:45:02] nodig zou zijn. Natuurlijk, het preconceptie-dragerschapsonderzoek wordt uitgevoerd op indicatie ook. En in de

[0:45:14] context die u noemt, en ik realiseer me dat de ontwikkelingen daar ook heel hard gaan.

[0:45:19] Ik geloof dat het Australische pilotonderzoek waar u aan refereert, dat was helaas, waren

[0:45:26] die bevindingen nog niet beschikbaar toen de gezondheidsraad zich over dit advies boog.

[0:45:32] Dus ja, die ontwikkelingen gaan hard.

[0:45:36] Wat de kaders zijn die in de zorg gehanteerd worden, daar is het advies ook niet over gegaan,

[0:45:45] helaas.

[0:45:45] ja. De heer Van Dijk. Ik heb geen nieuwe vragen meer, bedankt. De heer Bevers, heeft u een vraag?

[0:45:53] Ja, misschien wat inhoudelijk, maar ik ga hem toch stellen. Ik kan me voorstellen, als je zo'n

[0:46:00] aanbod doet, dat het ook iets... Sidelinks heeft u het wel genoemd. Het betekent ook iets voor mensen

[0:46:07] en voor hun omgeving als ze weten dat ze drager zijn voor hun kinderen, voor hun naagst. Jullie

[0:46:15] noemen zelf counseling daarbij. Ik kan me voorstellen dat het een hele emotionele belasting

[0:46:23] is voor mensen om op een gegeven moment tot de conclusie te komen van bij onze kinderen

[0:46:28] of onze kleinkinderen zullen altijd belast zijn met een ernstige ziekte. Hoe willen jullie

[0:46:35] daarmee omgaan? Wat is het advies daarmee? Is dat ook dat je zorgt dat daar een vangnet

[0:46:41] om me heen zit. Ik was heel benieuwd in hoeverre jullie daarnaar gekeken hebben.

[0:46:48] Het advies benoemt inderdaad dat een gevolg van het ondergaan van dragenschapsscreening

[0:46:55] en een uitkomst dat een paardragerpaar is, dat dat informatie is die gepaard gaat met

[0:47:02] complexe beslissingen, niet alleen over deze reparatieve handelingsopties, maar ook ten

[0:47:08] in aanzien van de familie. Het criterium of manier of voorwaarde om dit toch een verantwoord

[0:47:21] programma te laten zijn zit in de counseling. Dat inhoudt voorafgaand aan de test goed uitleggen

[0:47:30] aan wensouderparen wat het betekent, wat het voor ze zou kunnen betekenen. Op die manier

[0:47:38] wensouders in staat stellen om een geïnformeerde keuze te maken. En daarmee zou dat bewaakt

[0:47:45] kunnen worden.

[0:47:49] Vraag?

[0:47:50] Ja, nog een. Of een korte, hoop ik. Want mevrouw Hersbergen triggert mij. Want zou de aanname

[0:47:57] kunnen kloppen... Ja, dat is heel interessant. Zou de aanname kunnen kloppen dat als we in

[0:48:02] Nederland een mogelijke zorgvuldige screening gaan aanbieden, zoals nu wordt voorgesteld,

[0:48:08] juist wensouders niet afhankelijk worden van vaak buitenlandse commerciële fertiliteitsklinieken.

[0:48:15] En we daarmee dus een zorgvuldig aanbod zouden kunnen bieden.

[0:48:20] De raad in het advies gaat inderdaad op wat zijn nou de randvoorwaarden om verantwoord

[0:48:25] deze vorm van screening aan te kunnen bieden.

[0:48:28] En het mooie is dat op deze manier in Nederland door zo'n screeningsprogramma overheidswegen

[0:48:34] aan te bieden op de manier waarop we dat doen, aan de hand van criteria, dat dat een waarborg

[0:48:40] is.

[0:48:40] En dat wat daarbuiten gebeurt, dat is dus impliciet, dat dat niet of veel minder het

[0:48:46] geval is.

[0:48:47] Dus dat klopt.

[0:48:53] Dankjewel, voorzitter.

[0:48:56] Ik vind het wat lastig te formuleren, maar mijn vraag zit op het volgende punt.

[0:49:00] op het moment dat je hier veel energie insteekt, zullen ouders ook eerder keuzes maken. Dat

[0:49:08] beschrijft u ook. Die zullen zien op het afbreken van een zwangerschap bijvoorbeeld of een keuze

[0:49:14] voor een ander embryo op het moment dat men een reproductieve keuze maakt die hieruit voortkomt.

[0:49:21] Ik vroeg me af welk gevolg dat heeft voor het onderzoek juist ook naar de andere mogelijkheid,

[0:49:29] namelijk het onderzoek naar het genezen van deze ziekte op termijnen. Ik wil niet suggereren

[0:49:37] dat het van de ene op de andere dag mogelijk is, maar het is ook een kant van het onderzoek.

[0:49:41] En welke impact heeft deze keuzes ook juist op die kant?

[0:49:46] Wat u noemt is een argument dat veel wordt teruggezien in de wetenschappelijke etische

[0:49:54] literatuur. Dat noemde ik inderdaad net niet, maar het is zeker waar dat er zorgen leven

[0:50:00] over dat op het moment dat er minder kinderen en mensen zijn, dit zijn al heel zeldzame

[0:50:05] aandoeningen dat dat zou kunnen betekenen, dat innovatie naar geneesmiddelen, behandelingen,

[0:50:11] dat dat zou kunnen afnemen. Dat is een zorg die ook uit de serieus te nemen is. De gezondheidsstaat

[0:50:18] heeft gekeken in de wetenschappelijke literatuur of er vanuit wederom de langer bestaande praktijk

[0:50:23] van prenatale screening of of daar ook aanwijzingen voor zouden kunnen zijn. En die worden op

[0:50:31] dit moment niet gezien.

[0:50:38] De heer Verhoudingen, heeft u nog een technische vraag?

[0:50:41] Nog één vraag. Het woord genetica, ken je in uw presentatie? Ik vroeg me af. De doel

[0:50:47] is natuurlijk reproductieve autonomie, maar het gevolg daarvan is ongetwijfeld dat dragenparen,

[0:50:53] die misschien een genetisch probleem kunnen opleveren, dat die afzien van voortplanting.

[0:51:00] Hoe duidt de gezondheidsraad dit? Is dit een eerste stap richting eugenetica?

[0:51:06] DIEDERIK JEKELS De raad gaat ook in op dit punt dat u noemt.

[0:51:13] Eén van de zorgen die leven is het streven naar perfecte kinderen. Een soort eugenetisch

[0:51:17] effect. En wat daarmee bedoeld wordt is het selecteren op eigenschappen die gewend zijn

[0:51:23] in de bevolking. En de gezondheidsraad staat daarbij stil en bekijkt ook de wetenschappelijke

[0:51:29] etische literatuur die daarover gaat. En daarbij wordt opgemerkt dat in die discussies gaat

[0:51:36] het altijd over een druk die toch wordt uitgeoefend. En in dit geval, dat benadrukt de raad ook,

[0:51:45] Het punt dat u ook noemt, natuurlijk kan het zo zijn dat het gevolg van de keuzes die mensen

[0:51:52] maken naar aanleiding van deze kennis, dat dat kan resulteren in minder geboortes van

[0:51:58] kinderen met ernstige erfelijke aandoeningen. En toch zegt de gezondheidsraad dat daar veel

[0:52:08] minder druk van uitgaat, omdat het wat anders is als de overheid zelf zegt dat dit een beleidsdoelstelling

[0:52:14] is, dus preventie van gezondheidsschade. Dus dat benoemt de Raad in het advies.

[0:52:23] Dan stel ik voor dat mevrouw Hertsbergen de laatste vraag van deze commissie stelt.

[0:52:27] Dank u wel, mevrouw Saris. Het staat vast in het advies helemaal uitgeschreven, maar wat

[0:52:36] stelt u precies voor als pilot? Dus op welke ziektes en hoe benader je de wenshouders daarin

[0:52:44] precies?

[0:52:46] De gezondheidsraad adviseert een pilotonderzoek en doet verschillende aspecten om daarin mee

[0:52:52] te nemen. De gezondheidsraad zegt eigenlijk vrij weinig over hoe dat er precies moet uitzien.

[0:52:58] De reden is dat om goed te bepalen hoe zo'n pilot eruit kan zien, dus de aspecten staan

[0:53:07] benoemd, maar hoe je dat goed kan onderzoeken, methodologisch, de raad zegt dat kan het beste

[0:53:13] overgelaten worden aan het onderzoeksveld zelf.

[0:53:16] In Nederland hebben veel onderzoekers een onderzoeksteam die zich hier al langere tijd

[0:53:20] mee bezighouden.

[0:53:21] Dus dat adviseert de raad om over te laten aan de onderzoekers uit het veld.

[0:53:33] En wat is het ethisch kader dat het onderzoeksveld daarbij gehanteerd moet worden?

[0:53:38] Er werd net al even gesuggereerd aan de CSIMO, maar welke mogen daar wel en welke mogen daar

[0:53:45] niet in zitten?

[0:53:47] In de eerste plaats is het goed om te benoemen dat het pilotonderzoek dan een wetenschappelijk

[0:53:53] onderzoek is.

[0:53:53] U refereerde daar ook aan. Wetenschappelijk onderzoek heeft zich te houden aan de wet

[0:53:58] en regelgeving die daarvoor geldt. Die wet en regelgeving geldt daarvoor als hoe verantwoord

[0:54:10] onderzoek wordt gedaan. En vervolgens hoe precies wat wordt onderzocht en wat de onderzoeksvragen

[0:54:19] dan precies zijn. En dan heb ik het over, daar gaat het advies ook over, bijvoorbeeld

[0:54:24] zoiets als moeten de brieven worden verstuurd, moeten mensen in een vruchtbare leeftijd geïdentificeerd

[0:54:31] worden op basis van de basisregistratie personen. Ja, daar zijn zoveel keuzes eigenlijk in,

[0:54:38] dat dat beter op een andere plek belegd is om daar de juiste keuzes in te maken.

[0:54:48] Dank u wel. We hebben nog vijf minuten, dus ik wil de commissie vragen of er iemand is

[0:54:53] die nog een vraag wil stellen. Ik kijk even rond.

[0:55:03] De heer Van Dijk refereerde er al even aan, omdat het Ratenouw Instituut verschillende

[0:55:11] in de maatschappelijke discussie. Eén daarvan gaat in op de Kimba-modificatie, alleen die

[0:55:22] is gewoon niet toegestaan op menselijke embryo's. Dus ik vroeg me af of jullie ook een advies

[0:55:29] uitgeven. Dat kon ik niet echt vinden in het advies preconceptionele dragenschapsscreening.

[0:55:35] En wat er in de maatschappelijke discussie besproken moet worden als we die gaan voeren

[0:55:44] op dit vlak.

[0:55:45] Wat er wel en niet meegenomen moet worden.

[0:55:49] Dit gaat een beetje buiten het bestek van dit advies.

[0:55:53] Alleen, we hebben een aantal jaar terug een advies uitgebracht en dat had ingrijpen in

[0:56:02] het DNA.

[0:56:02] Dat ging nou juist over de Kimba-modificatie.

[0:56:07] En nog even een aanvulling op de zorg of een pilot eigenlijk niet gereguleerd wordt.

[0:56:13] Er is gewoon een regelgeving rond het wetenschappelijk onderzoek wat ervoor zorgt dat er een ethische

[0:56:20] toetsing plaatsvindt voordat het gaat plaatsvinden.

[0:56:24] En dan ligt het heel erg eraan hoe dat onderzoek is opgezet, welk orgaan er gaat toetsen.

[0:56:30] Maar het zal niet zo zijn dat er een wetenschappelijk onderzoek straks gaat plaatsvinden zonder dat

[0:56:34] daar een beoordeling aan vooraf is gegaan.

[0:56:38] De vraag is dus eigenlijk in het wetenschappelijk onderzoek, want de kindbaarmodificatie is

[0:56:43] wel in WO toegestaan door de embryowet, dat zou dus eigenlijk buiten moeten vallen omdat

[0:56:48] dat in de maatschappij niet kan, dus die discussie zouden we op dit onderwerp eigenlijk los moeten

[0:56:56] zien van elkaar.

[0:56:57] Dat is mijn vraag.

[0:56:57] Klopt dat?

[0:57:00] Dat is een even andere vraag.

[0:57:07] Ik kijk rond.

[0:57:09] Volgens mij kunnen wij concluderen dat er geen vragen meer zijn.

[0:57:14] Mag ik nog één vraag over de wetgeving?

[0:57:17] Dat valt ook binnen een ander wetgevingskader.

[0:57:19] U noemde het al, de embryoliet.

[0:57:23] Dank u voor de aanvulling.

[0:57:26] Ik wil u hartelijk danken, mevrouw Van Hellemond en mevrouw Koukman,

[0:57:29] voor de heldere presentatie.

[0:57:31] Ik wil de commissieleden hartelijk danken, hun ondersteuning hier aanwezig ook.

[0:57:38] Vanmorgen was er een debat gepland, dat gaat morgen niet door, maar wanneer het wel geagendeerd

[0:57:43] wordt medische ethiek, ZSM, nou ja, even afwachten wat dat geeft.

[0:57:52] Mag ik u hartelijk danken, sluit ik de vergadering en ik wens u een fijne avond toe.