Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.
Ctgb over de beoordeling en toelating van gewasbeschermingsmiddelen en/of biociden
[0:00:04] Goedemorgen. Nu wij er allemaal zijn, ik ga ervan uit dat de meesteren er nu zijn, wil
[0:00:11] ik maar snel beginnen met de technische briefing over de beoordeling en toelating van gewasbeschermingsmiddelen
[0:00:16] en of biociden. Iedereen van harte welkom, de mensen op de tribune, de Kamerleden natuurlijk
[0:00:25] en de mensen thuis die deze technische briefing volgen. Wij hebben al een factsheet gehad.
[0:00:35] De Kamerleden hebben daar al kennis van kunnen nemen. Deze presentatie van de drie genodigde
[0:00:41] mensen duurt ongeveer twintig minuten. Goedemorgen, mevrouw Bromet, gaat u rustig zitten. De presentatie
[0:00:57] staat ook in Parlis, dus daar kunt u kennis van nemen. Ik wil er maar snel aanvangen.
[0:01:02] Van harte welkom ook de heren Van Rij en Van Lint en mevrouw Van Straten. Ik heb begrepen
[0:01:08] dat meneer Van Lint begint met de presentatie. Mag ik u het woord geven?
[0:01:14] Dank u wel, voorzitter. Allereerst heel fijn dat u als commissie gebruik maakt van het
[0:01:22] aanbod dat we een tijdje geleden gedaan hebben om een technische briefing te verzorgen over
[0:01:28] het CTGB. Belangrijk onderwerp, toelating van gewasbeschermingsmiddelen en biociden.
[0:01:33] We zijn blij dat we daar wat meer kunnen vertellen over onze organisatie en hoe ons werk in
[0:01:41] elkaar zit.
[0:01:46] Ik wil wat aandacht besteden aan wat is het CTGB, welke basisprocessen hebben we, wat
[0:01:54] voor maatregelen, schuine streep besluiten neemt het college en wat vertellen over transparantie
[0:02:01] van ons werk.
[0:02:02] Vervolgens zal Marcel Verraaij, onze directeur, ingaan op het EU-beoordelingskader, de kwaliteitscontrole
[0:02:10] daarbij, een apart onderwerp, vrijstellingen en tot slot een aantal ontwikkelingen in dit
[0:02:16] veld die onze aandacht hebben.
[0:02:21] Allereerst het CDGB, de Nederlandse autoriteit voor de beoordeling en toelating van gwasbeschermingsmiddelen
[0:02:28] en biociden.
[0:02:30] Elk land heeft er een, dat is overal natuurlijk anders georganiseerd qua structuur en inbedding
[0:02:37] in de overheidsorganisatie, maar wij zijn in Nederland een zelfstandig bestuursorgaan.
[0:02:46] Daarmee hebben we een onafhankelijke rol waar het gaat om het nemen van besluiten over toelading
[0:02:54] van middelen.
[0:02:55] We hebben een secretariaat van ongeveer 170 mensen die de beoordeling van stof en middel
[0:03:05] aanvragen op risico's voor mens, dier en milieu voorbereid.
[0:03:11] In dat secretariaat, ik zei al, 170 mensen ongeveer, en het overgrootste deel daarvan
[0:03:18] is theoretisch opgeleid en een flink deel daarvan is gepromoveerd in het vakgebied waarop
[0:03:30] zij de beoordelingen uitvoeren. Naast het secretariaat, wat geleid wordt door mijn twee
[0:03:37] collega's rechts van me, hebben we een college bestaande uit negen personen, waarvan acht
[0:03:44] leden ook weer experts zijn op een bepaald vakgebied. Toxicologie, ecotoxicologie, werkzaamheid,
[0:03:55] noem maar op. Acht grootstaande experts. Ikzelf ben de voorzitter van het college. Met zijn
[0:04:02] negenen nemen wij uiteindelijk besluiten over de toelating van middelen. Dat is de wettelijke
[0:04:10] taak die we opgedragen gekregen hebben. Naast het beoordelen van stofaanvragen en besluiten
[0:04:19] over middeltolatingen hebben we een beleidsadviserende en signalerende rol. Veel is dat op verzoek
[0:04:26] van departementen, maar we hebben ook de mogelijkheid om ongevraagd advies uit te brengen. En als
[0:04:39] Een zelfstandig bestuursorgaan, maar het ministerie van LVVN is onze eigenaar, zoals dat dan in
[0:04:47] de terminologie heet.
[0:04:49] We hebben vier opdrachtgevers, LVVN voor gewasbescherming, INW voor biocide, VWS als het gaat om gezondheid
[0:04:59] en met name residue op voedsel en SZW, maar het gaat om de effecten op werknemers die
[0:05:06] middelen toepassen.
[0:05:08] En tot slot, hoe komen we aan ons geld?
[0:05:12] Wij zijn voor het overgrote deel tarief gefinancierd.
[0:05:16] Dat betekent dat de aanvrager van een middel die betaalt voor het werk wat wij doen.
[0:05:24] Daarnaast hebben we een in omvang bescheiden financiering van potentieel de vier opdrachtgevers
[0:05:33] in de praktijk is dat vooral LVVN, INW en een klein stukje VWS, die ons voor specifieke
[0:05:41] werkzaamheden voor hen betalen. Dan, ik zei al, maakt al het onderscheid
[0:05:52] tussen gewasbeschermingsmiddelen en biociden. Gewasbeschermingsmiddelen gebruiken in, voor
[0:05:57] en buiten de landbouw, natuurlijk ook particulier. En biociden is een heel brede groep van stoffen
[0:06:06] Het kan gaan om aangroeiende verven op scheepshuiden, het kan gaan om desinfectiemiddelen die we
[0:06:13] allemaal massaal gebruikt hebben in de coronaperiode. De DEET, wel bekend om andere insecten te
[0:06:25] weren. Een heel brede groep van stoffen en middelen die daarmee ook te maken hebben met
[0:06:31] heel veel verschillende sectoren in de samenleving. Wat is ons basisproces? Ik maakte al onderscheid
[0:06:41] tussen stof en middel. We hebben allereerst een beoordelingsproces en al of niet leidend
[0:06:50] tot een goedkeuring op Europees niveau van actieve stoffen. Stoffen die werkzaam zijn
[0:06:57] in het middel. Er wordt gekeken naar wat zijn de eigenschappen van die stof. Er staat achter
[0:07:04] eindpunten de norm die je daarbij hanteert. Het moet in ieder geval wereldwijd eenveilig
[0:07:13] representatief gebruik representeren. Dat is een heel proces, daar zal Marcella Ferrahi
[0:07:21] zo meteen dieprobing gaan. Maar uiteindelijk, als het leidt tot een goedkeuring, dan vindt
[0:07:27] er in ieder geval periodiek een herbeoordeling plaats. Of met de nieuwe inzichten die stof
[0:07:33] nog steeds zo veilig is als gedacht wordt op basis van op het moment van goedkeuren.
[0:07:41] Het tweede stap is nadat een stof is goedgekeurd, dan kan die in een middel worden toegepast
[0:07:47] Door een aanvrager, door een industrie, het kan een groot bedrijf zijn als Bayer, Monsanto,
[0:07:55] et cetera, het kunnen ook zeker in de biocidesector hele kleine bedrijfjes zijn, maar die dient
[0:08:01] een aanvraag in, levert alle dossiergegevens en wij kijken daar weer opnieuw naar.
[0:08:10] Als die stof in dat middel wordt toegepast op die en die wijze, in die en die teelten
[0:08:15] of branches, is het dan veilig voor mens, dier en milieu.
[0:08:20] Bij de middelen van gewasbescherming is Europa ingedeeld in drie zones, noord, midden en
[0:08:27] zuid.
[0:08:27] Wij zitten in midden, omdat daar vergelijkbare geografische omstandigheden gelden.
[0:08:34] In het proces, na de beoordeling, waar verschillende lidstaten, maar ook de verschillende Europese
[0:08:42] instanties een rol in hebben, is weer sprake van intensief peer review en commentaarproces.
[0:08:54] Maar nogmaals, Marcel zal dat zometeen wat nader uitdelen zetten.
[0:09:00] Als zo'n stof is goedgekeurd en als er een middelaanvraag is en het beoordeelde voorstel
[0:09:14] wordt voorgelegd aan het college, dan komen wij tot een besluit.
[0:09:19] We hebben even gekeken naar de afgelopen periode en wij wijzen ongeveer 6% van de middelaanvragen
[0:09:27] af, gewoon in z'n geheel. Bij ruim 50% wordt het aantal aangevraagd te gebruiken ingeperkt
[0:09:40] of er worden nadere voorschriften aan verbonden, scherper dan de aanvrager beoogde.
[0:09:48] Ik dacht dat mijn telefoon ging bellen, maar die had ik uitgezet, maar dit is de stemtelefoon.
[0:09:58] Dat is je eerste handeling, hè, je eigen telefoon. En als je denkt aan wat voor maatregelen,
[0:10:09] we kunnen zeggen bijvoorbeeld er wordt voor een tiental teelten een middel aangevraagd
[0:10:16] En in acht achten wij dat veilig en in twee niet.
[0:10:20] En dan kunnen die twee niet toegestaan worden.
[0:10:24] Daarnaast kunnen er allerlei maatregelen, beperkende voorwaarden worden opgelegd,
[0:10:28] zoals driftreductie, voldoende uit de sloot blijven,
[0:10:33] gebruik van beschermende kleding voor de toepassers,
[0:10:37] toepassing van integraal plaagtiermanagement, etcetera.
[0:10:43] Dan tot slot, voor wat ik u wil zeggen, als wij de middelen hebben toegelaten, dan wordt
[0:10:51] dat volledige beoordelingsrapport van secretariaat, behalve de vertrouwelijke bedrijfsgegevens,
[0:10:59] gepubliceerd en wordt op de toelatingenbank ook herkenbaar gemaakt.
[0:11:09] Stofdossiers worden volgens de Europese Transparency Regulation naar indiening gemaakt. Sinds kort
[0:11:19] publiceren wij ook als we een middel hebben afgekeurd, dan geven we ook in de publiciteit
[0:11:28] en op onze website aan dat een middel gevraagd voor bepaalde teelten gebaseerd op een bepaalde
[0:11:35] afgekeurd is. Daarmee mogen we de transparantie nog verder te vergroten en
[0:11:41] we zijn open over agenda en verslagen van collegevergaderingen, agenda van
[0:11:49] directeur en collegevoorzitter en verschillende beleidsbesluiten of
[0:11:56] beleidsadviezen die we uitbrengen maken we ook openbaar.
[0:12:00] Dan wil ik het bijlaten en Marcel gaat door, alsjeblieft.
[0:12:05] Dankjewel.
[0:12:07] Even naar de volgende slide.
[0:12:11] Het Europese beoordelingskader, dat bestaat uit een aantal verordeningen die in onze opdracht zitten.
[0:12:24] Die ziet u hier op de slide.
[0:12:26] Er is een verordening voor de toelating van grasbeschermingsmiddelen.
[0:12:29] Er is er ook eentje voor de toelating van biociden.
[0:12:31] Er is een aparte veroordening die iets zegt over residue op voedsel en food and feed.
[0:12:39] En ook niet onbelangrijk, er is een veroordening die gaat over klassificatie en labeling.
[0:12:44] En daar bedoelen we mee, daarmee wordt in Europa de gevaars eigenschappen van een stof wel of
[0:12:51] niet vastgelegd.
[0:12:51] Dus is een stof irriterend voor de huid, krijgt hij een bepaald label.
[0:12:55] Is een stof wel of niet kankerverwekkend, krijgt hij een bepaald label.
[0:12:58] Dat is de klassificatie- en labelingactiviteit.
[0:13:03] In ons hele werk maken we gebruik van geharmoniseerde werkwijzen.
[0:13:07] In het Nederlands noemen we dat dan richtsnoeren.
[0:13:10] De term guidance documents is misschien wat meer ingeburgerd...
[0:13:13] in het Engelse talige repertoire.
[0:13:16] Dus voor alle werkzaamheden die wij doen...
[0:13:19] zijn er wetenschappelijk onderbouwde guidance documents opgesteld.
[0:13:23] In Europa, onder leiding van EFSA, als het gaat om de gewasbeschermingsmiddelen...
[0:13:29] Daar zitten dan ook weer wetenschappers en experts van alle Europese lidstaten en ook onafhankelijk.
[0:13:36] Ook daar wordt bijvoorbeeld een publieke consultatie door EFSA op gedaan.
[0:13:41] En uiteindelijk moeten die guidance documents echt op basis van consensus tot stand komen.
[0:13:46] Daar zit ook altijd een beetje een spanningsveld.
[0:13:47] Je wilt het wetenschappelijk zorgvuldig doen, maar wij vinden het ook belangrijk dat nieuwe wetenschappelijke inzichten
[0:13:52] ook relatief snel tot onze beschikking komen in het repertoire.
[0:13:57] En daarvoor wil je ze ook in een guidance-document hebben.
[0:14:00] Dus die balans in dat proces is altijd even zoeken.
[0:14:05] Alle toelatingen zijn te vinden op de toelatingsdatabank van het CTGB.
[0:14:13] We gaan in de EU het streven.
[0:14:16] Een hoog niveau van bescherming voor mens, dier en milieu.
[0:14:19] En we noemen deze drie.
[0:14:22] Uitgangspunt is, een gewasbeschermingsmiddel mag niet worden gebruikt, tenzij kan worden
[0:14:27] aangetoond dat het voldoende veiligheid is, dat is de premisse.
[0:14:33] En hierbij ook eventjes benadrukt, het gaat om deze drie aspecten.
[0:14:38] En in de verordening is dus geen andere aspecten, dus een landbouwkundige noodzaak of economisch
[0:14:44] belang, dat zijn geen onderdelen van wat het CTGB beoordeelt of waaraan CTGB een belangenafweging
[0:14:50] Het gaat om deze drie aspecten.
[0:14:54] Wat ik net al zei, dat doen we met geharmoniseerde werkwijze.
[0:14:57] Ook om een level playing field in Europa te hebben.
[0:15:01] Dat alle CTGB's van Europa dezelfde methodiek hanteren.
[0:15:05] Dat is belangrijk.
[0:15:08] Maar voor sommige onderdelen is er ook ruimte voor specifieke nationale onderdelen.
[0:15:13] Bijvoorbeeld, in Nederland hebben wij veel oppervlaktewater.
[0:15:16] Dus water is voor Nederland een belangrijk element waar wij extra naar kijken.
[0:15:20] En dat is bijvoorbeeld in Spanje anders, omdat daar de klimatologische omstandigheden anders zijn.
[0:15:26] Dus zo zie je dat er wel in Europa ook verschillen worden aangebracht in wat we nationaal nog belangrijk vinden.
[0:15:35] Het periodieke herbeoordelen van alle stoffen en na een herbeoordeling van een stof dus ook weer een herbeoordeling van de middelen.
[0:15:44] Na een bepaalde periode waarvoor de stof is goedgekeurd.
[0:15:48] Maar daarnaast, en je ziet dus ook eigenlijk nu dat door die periodieke herbeoordeling
[0:15:53] en de guidance documents die door de tijd heen zijn ontwikkeld, ook strenger zijn geworden,
[0:15:58] dat je na tien jaar bijvoorbeeld tot een andere conclusie komt dan tien jaar geleden.
[0:16:03] En dat mechanismus hier gewoon optreden en dat is ook het gevolg van het voortschrijdend
[0:16:07] inzicht of de nieuwe kennis die is opgedaan.
[0:16:12] Maar daarnaast zijn er ook nog twee andere mogelijkheden om bij indicaties iets te doen.
[0:16:19] De producent heeft namelijk een meldplicht, dus als hij informatie heeft over nieuwe inzichten
[0:16:26] over stof of middel is hij verplicht om dat te melden.
[0:16:31] Maar er is ook een mogelijkheid voor de Europese Commissie op stofniveau of voor een CTGB op
[0:16:38] middelniveau om in een toelating in te grijpen op het moment dat we daar indicatie voor hebben.
[0:16:51] Dan gaan we naar de volgende. Dit is een beetje een schools plaatje misschien, maar dit is
[0:16:58] zeker in de maatschappelijke discussie vaak een heel belangrijk thema. Gevaar versus risico.
[0:17:08] Stoffen hebben gevaarseigenschappen, alle stoffen. Ook de stoffen die wij in ons keukenkastje
[0:17:14] hebben staan, die hebben gevaarseigenschappen. Maar het hangt eraf of de mate waarin je wordt
[0:17:22] blootgesteld aan die stof bepaalt het risico. Dus het feit dat een stof nare eigenschappen
[0:17:29] heeft, wil niet per definitie zeggen dat de risico heel hoog is. Want als de blootstelling
[0:17:33] heel laag is, is dat risico eigenlijk heel laag. Een stof met wat minder nare eigenschappen,
[0:17:39] maar met een hoge blootstelling kan misschien een veel groter risico opleveren.
[0:17:46] Dus de gevaarseigenschappen van een stof...
[0:17:49] en de mate van blootstelling bepalen uiteindelijk het risico.
[0:17:53] Hier uitgebeeld, zolang je als zwemmer op het strand staat...
[0:17:56] heb je geen risico om gebeten te worden door de haai, want er is geen blootstelling.
[0:18:00] Dus op die manier is het wel belangrijk om daarnaar te kijken.
[0:18:08] Dan iets over de dossiervereisten.
[0:18:13] Een stof of een middel, als die aanvraag wordt gedaan,
[0:18:18] dan moet dat voldoen aan een groot aantal eisen.
[0:18:21] Er moeten behoorlijk wat studies worden ingeleverd om te kunnen aantonen
[0:18:24] dat het veilig is voor mens, dier en milieu.
[0:18:27] We moeten studies hebben die aantonen dat de stof ook werkzaam is
[0:18:31] waarvoor het wordt aangevraagd.
[0:18:33] We willen niet een stof op de markt die eigenlijk niet werkt.
[0:18:36] Dat willen we bij een geneesmiddel ook niet,
[0:18:38] maar dat geldt ook voor gewasbeschermingsmiddelen.
[0:18:41] De fysisch-chemische eigenschappen en de analyse-methode om zo'n stof ook te kunnen meten, die moet
[0:18:48] er ook zijn.
[0:18:49] Dan gaat het ook om de humane toxicologie, zoals we dat noemen, de effect op de gezondheid
[0:18:54] van de mens.
[0:18:55] Het gaat om residuën in voedsel, in welke teelten.
[0:18:59] Er moet ook aangetoond zijn dat de teelten waarvoor je het wilt aanvragen, dat daar voldoende
[0:19:03] residuën gegeven zijn om te laten zien dat dat ook veilig is.
[0:19:07] Het gaat om het gedrag in het milieu, hoe verspreidt een stof zich in het milieu op diverse manieren.
[0:19:15] Uitspoeling naar oppervlaktewater, grondwater, verdamping, drift bij spuittoepassingen, etcetera.
[0:19:22] En het gaat natuurlijk over de effecten op het milieu, de ecotoxicologie, zoals we dat noemen.
[0:19:27] Al die studies worden beoordeeld en uiteindelijk resulteert dat in een eindrapport.
[0:19:34] Er is wel eens kritiek dat in het debat, ja, een fabrikant die betaalt zelf voor deze
[0:19:43] studies, dus het is eenzijdig, et cetera, de meeste van deze studies worden ook echt uitgevoerd
[0:19:50] in onafhankelijke laboratoria, onder good laboratory practice, dus onder kwaliteitscontroles,
[0:19:58] waarbij wij ook de toegang hebben tot alle data, want die worden ook echt aan ons geleverd,
[0:20:02] zodat we dat kunnen controleren.
[0:20:04] Dat zijn goed geprotocoleerde studies.
[0:20:07] En daarnaast, bij een dossier, wordt ook de vraag gesteld
[0:20:11] om zoveel mogelijk de relevante openbare literatuur mee te leveren.
[0:20:18] Hier zit natuurlijk onder het profijtbeginsel
[0:20:21] dat wij, zoals bij heel veel andere stoffenkaders dat ook geldt,
[0:20:26] maar niet alleen bij stoffen, maar ook bij anderen,
[0:20:28] Degene die er profijt van kan hebben om een product op de markt te brengen,
[0:20:33] die is ook verantwoordelijk om aan te tonen dat het voldoende veilig is
[0:20:36] of aan de eisen voldoet. Dat is natuurlijk ook de geest die hierachter zit.
[0:20:43] Dan iets over kwaliteitsbehorging.
[0:20:50] De behoorlingsrapporten worden in een peer-review becommentarieerd,
[0:20:53] dus de stof door alle lidstaten en door EFSA.
[0:20:57] Dat wordt verantwoord in de dossiers.
[0:20:59] Bij stofdossiers doet EFSA ook een publieke consultatie, zodat daar ook nog informatie
[0:21:07] kan worden ingebracht.
[0:21:09] Beoordelingsrapporten zijn openbaar en ook bij ons intern wordt er altijd een vier ogenprincipe
[0:21:15] gehanteerd, dus er is altijd collegiale toetsing op de beoordeling.
[0:21:23] Hierbij nog even de kwaliteitscontrole, wij doen dat in een ISO-gecertificeerd proces.
[0:21:28] Ook de kaderwet ZPO schrijft dat wij periodiek, dat weet u, worden getoest op onze doelmatigheid
[0:21:35] als organisatie en doeltreffendheid, maar het CTGB doet zelf ook eens in de vijf jaar
[0:21:41] een internationale visitatiecommissie uitnodigen om naar de wetenschappelijke en juridische
[0:21:46] kwaliteit van ons werk te kijken.
[0:21:49] En daar krijgen we ook aanbevelingen hoe we dat verder kunnen doen.
[0:21:54] Kort iets over vrijstellingen, dat is ook iets dat nog weleens discussie oplevert.
[0:21:59] Dat is echt in de wetgeving een element dat georganiseerd is waar uiteindelijk de bewindspersoon
[0:22:04] een besluit over neemt.
[0:22:07] Dat kan worden aangevraagd, het is een tijdelijk toestaan van een middel als er een ernstige
[0:22:14] bedreiging is van een teelt of van een plaag en er geen andere optie is om dat te beheersen.
[0:22:20] Dat is even vrij vertaald de lijn.
[0:22:22] De NVWA coördineert daar het advies van is dat noodzakelijk, is dat handhaafbaar, naleefbaar
[0:22:30] en het CTGB adviseert over de risico's.
[0:22:33] Op basis van die adviezen komt de minister tot een besluit.
[0:22:37] Het is altijd tijdelijk, bij gewasbescherming is dat voor 120 dagen een vrijstelling en
[0:22:43] wordt niet automatisch verlengd, daar moet dan opnieuw een oordeel over worden gedaan.
[0:22:48] Hier ga ik niet alles over vertellen, maar wel belangrijk om even te zeggen dat wij als
[0:22:55] CTGB, als uitvoeringsorganisatie, maar toch ook echt proactief zijn bij nieuwe signalen.
[0:23:00] Ik haal er alleen twee even uit.
[0:23:04] Bijvoorbeeld de acties die wij vanuit Nederland hebben gedaan naar EFSA, de derde bullet,
[0:23:09] in verband met mogelijke risico's op de ziekte van Parkinson, ook iets wat regelmatig bediscussieerd
[0:23:16] wordt.
[0:23:16] Daar heeft het CTGB samen met professor Bas Bloem van de Radboud Universiteit,
[0:23:20] maar ook samen met collega's van het RIVM, hebben wij bij EFSA initiatief genomen van
[0:23:25] hier zit toch nog een stukje lacune in onze methodieke beoordeling,
[0:23:30] dus hier moeten we echt stappen op ondernemen.
[0:23:33] EFSA is daar ook mee aan de gang gegaan.
[0:23:37] En wij willen ook binnenkort heel graag van EFSA weten hoe het daar verder mee staat.
[0:23:42] De andere die ik even uithaal is de ene laatste bullet,
[0:23:45] Het aanscherpen van de mogelijkheden om in te grijpen bij normoverscheiding.
[0:23:49] We zien dat in Nederland toch sommige stoffen in enige structurele mate...
[0:23:55] de toelatingsnormen voor oppervlaktewater overschijden.
[0:23:58] En we hebben nu een beleidsregel ingesteld, recent, om te zeggen...
[0:24:02] als wij dat dus naar aanleiding van bepaalde criteria zien...
[0:24:05] dan gaan wij een herbeoordeling van dat middel starten...
[0:24:08] om te zorgen, dan zit er iets in de toelating wat dit toch zou kunnen veroorzaken.
[0:24:13] De andere voorbeelden kunt u gewoon lezen, mochten er vragen over zijn dan behandelen
[0:24:18] we dat graag.
[0:24:20] Ja en dit is natuurlijk een gebied wat uitermate in de belangstelling staat, waarschijnlijk
[0:24:24] ook omdat we hier vandaag met u dit kunnen doen.
[0:24:28] Ook hier ga ik ze niet allemaal langslopen, maar dit zijn natuurlijk allemaal onderwerpen
[0:24:31] die in debat zijn in de media, in de samenleving, in de politiek, waar wij ook als CTGB ons
[0:24:36] toe verhouden en daarnaar moeten kijken.
[0:24:44] Deze zitten ook in de factsheet. Dat is de informatie over hoe de cijfers zich ontwikkelen.
[0:24:53] En volgens mij brengt ons dat aan het einde van onze presentatie.
[0:24:57] Dank je wel.
[0:24:59] Dank u wel voor uw heldere uiteenzetting. Ik verwacht toch zeker dat het vragen op gaat
[0:25:03] leveren.
[0:25:04] Bij wie mag ik beginnen?
[0:25:04] Mevrouw Bromet.
[0:25:08] Sommige van ons hebben vanochtend al een ontbijt bijgewoond waar allerlei wetenschappers ons
[0:25:12] verteld hebben over de atlas van bestrijdingsmiddelen, waar overschrijdingen zijn in Nederland en
[0:25:20] wat de cumulatie van gifstoffen allemaal kan betekenen.
[0:25:25] Voorzitter, we hebben hier heel veel discussie over, ook over het CTBGB, en ik zou dat liever
[0:25:30] niet willen, want je wil eigenlijk een instantie die robuust is en waarvan elke politieke partij
[0:25:35] kan weten dat als een bepaalde stof toegelaten wordt, dan is dat gegarandeerd veilig.
[0:25:42] Maar die discussies zijn er wel.
[0:25:45] Ik dank het CTGB voor de presentatie, maar ik zou ook, behalve de goede kanten van het
[0:25:53] CTGB die benadrukt worden in deze presentatie, een keertje willen horen van het CTGB, wat
[0:25:59] zijn nu eigenlijk de beperkingen van het CTGB en welke onderzoeken worden er niet gedaan
[0:26:05] die misschien wel heel erg belangrijk zouden zijn.
[0:26:09] En aanvullend daarop nog, de financiering is me duidelijk, maar je kan natuurlijk ook
[0:26:14] denken aan een hele andere financiering, bijvoorbeeld door belastingheffing, waardoor het CTGB nog
[0:26:19] veel onafhankelijker wordt dan dat het nu is.
[0:26:25] Ja, we kunnen twee dingen doen.
[0:26:27] We kunnen het rijtje afgaan met vragen, maar misschien is het ook handig dat we meteen
[0:26:30] de vraag beantwoorden.
[0:26:31] Dat lijkt me handiger, hè?
[0:26:32] Laten we dat maar doen.
[0:26:33] Wie mag ik het woord geven?
[0:26:36] Meneer Van Lint.
[0:26:42] Allereerst, wat zijn er voor beperkingen waar wij tegenaan lopen in ons werk? Ik denk dat
[0:26:50] die laatste, of de voorlaatste sheet, daar stonden er ook een aantal. Eén is het vraagstuk
[0:26:59] van cumulatie. We beoordelen middelen op basis van dat ene middel of die ene stof in de stap
[0:27:07] daarvoor, de cumulatie, daar weten we lang niet alles van. Dus dat is een vraagstuk
[0:27:12] waar wij erop hameren om daar weer wetenschappelijk inzicht in te hebben en op basis daarvan dan
[0:27:20] ook weer een guidance document te kunnen hebben. Een tweede is die Marcel al noemde, Parkinson,
[0:27:27] of breder misschien neurodegeneratieve ziekte. Het verband daar al of niet tussen, daar vinden
[0:27:35] Wij vinden het ontzettend belangrijk dat daar snel op basis van goed onderzoek duidelijkheid
[0:27:40] over komt, zodat dat ook weer meegenomen kan worden in onze beoordeling.
[0:27:43] Voelen wij nu als een gemis dat, terwijl er wel allerlei zorgen zijn, we onvoldoende regelgeving
[0:27:51] hebben om daarop te kunnen toetsen.
[0:27:55] In de derde plaats werd net genoemd wat wij recent gedaan hebben, het maken van een beleidsregel
[0:28:05] om te toetsen of als middelen de toelatingsnormen overschrijden, wat blijkt uit de beschrijvingsmiddelenatlas,
[0:28:16] om daarop op te treden.
[0:28:18] Dat is een stap die we zelf konden zetten, maar er zit ook nog een discrepantie tussen
[0:28:23] de toelatingsnorm en de normen van de kaderrichtlijn water. In het vorige regeerakkoord van het
[0:28:35] vorige kabinet stond die discrepantie ook benoemd waaraan gewerkt zou worden. Op basis
[0:28:40] daarvan hebben wij advies uitgebracht hoe daarmee om te gaan en gevraagd om regelgeving
[0:28:47] aan te brengen. En ons een werkbaar handvat te bieden. Nou, dat vinden wij belangrijk
[0:28:57] dat dat gebeurt, maar dat is er nog niet. En dat is natuurlijk uiteindelijk een politiek
[0:29:03] besluit om ons die regelgeving in handen te geven. Dat denk ik even een paar voorbeelden,
[0:29:10] anders moeten jullie nog maar even aanvullen. Wat de financiering betreft, helemaal gelijk,
[0:29:14] je kan het ook anders inrichten, maar dat is bij uitstek een politieke keus. Wij worden
[0:29:21] op dit moment volgens de wet zo gefinancierd en wij maken alleen bezwaar tegen als in
[0:29:30] de berichtgeving te makkelijk gezegd wordt de industrie betaalt dus het ctgb is niet
[0:29:36] onafhankelijk. Wij staan voor onze onafhankelijkheid en mijn reactie is ook altijd het feit dat
[0:29:43] ik om een rijbewijs te halen moet betalen, geeft me geen garantie op een rijbewijs. Dat
[0:29:48] zie je wel aan de slagingspresentaties bij het CBR. Wij durven echt te staan voor onze
[0:29:59] onafhankelijkheid, ondanks het feit dat de industrie betaalt. Maar uiteraard kan het
[0:30:05] anders geregeld worden. En dat is aan het gezelschap waar u deel van uitmaakt.
[0:30:11] Dank u wel. Mevrouw Boromet, wilt u daar nog vervolgvragen op stellen of niet?
[0:30:17] Ik vind het wel opmerkelijk dat juist die lankunes, dat dat de dingen zijn die vanuit het politieke
[0:30:22] debat komen. Dus als het gaat over Parkinson of over glyfosaat, dan zijn dat bij uitstek
[0:30:27] dingen die de politiek naar voren heeft gebracht en waar nu dan op gereageerd wordt door het
[0:30:32] CTGB. En dat geeft me wel een beetje ongemakkelijk gevoel, want er is misschien nog wel veel
[0:30:36] meer.
[0:30:38] Als ik daar ook even op door mag gaan, ik sluit me helemaal aan bij het beeld dat mevrouw
[0:30:44] Bromet geeft, dat jullie onafhankelijk zijn, er is geen enkele kritiek mogelijk op jullie
[0:30:48] vind ik vanuit de Kamer in die zin, maar u schetst de problematiek en er is wel een probleem
[0:30:53] en als we vanmorgen de cijfers zien dan verontrust mij dat heel erg, dan schrik ik.
[0:30:58] Jullie herkennen het probleem, wij herkennen het probleem, is het nu zo, een beetje in
[0:31:07] voeten om die problematiek te handelen en daar wat voor te bedenken? Of ligt de discussie
[0:31:13] nu bij de politiek op de tafel en zouden wij tot een soort andere opdracht naar jullie moeten
[0:31:18] komen? Misschien eerst nog even op de opmerking van mevrouw Bromet. Ik denk dat heel vaak
[0:31:32] dit soort wetenschappelijk technische discussies over wat er moet ontwikkeld worden al veel
[0:31:37] eerder plaatsvinden dan dat in de media of in de Kamer er plaatsvindt.
[0:31:41] Alleen, ja, dat is waarschijnlijk heel vaak niet zichtbaar.
[0:31:44] En dat is niet een enorme verdedigingslijn, want ik vind ook, wij vinden ook met elkaar,
[0:31:49] dat als er een maatschappelijk debat is over een bepaald onderwerp, een wetenschappelijke
[0:31:53] discussie over hoe dingen beter kunnen, dan moet je daar ook voor openstaan.
[0:31:57] Dat is het punt niet.
[0:31:59] Maar er wordt vaak al veel eerder aan allerlei methodiek gewerkt voordat dat echt in de buitenwereld
[0:32:06] een enorme discussie is. Misschien laten we dat onvoldoende zien. Dat is CTGB die daaraan
[0:32:12] meewerkt, maar ook collega's van het RIVM. Dat doen wij niet alleen.
[0:32:17] Tweede onderdeel misschien eventjes over de problematiek die we zien met de overschrijdingen
[0:32:23] waar u ook op doet. Enerzijds gaat het om de toelating van een middel of dat volgens wettelijk
[0:32:31] gebruiksvoorschrift voldoende veilig is aangetoond.
[0:32:34] En dat is het werk wat het CTGB doet.
[0:32:36] Wij gaan niet over hoeveel volume er dan
[0:32:38] vervolgens gebruikt wordt of mensen zich aan het wettelijk gebruiksvoorschrift houden.
[0:32:44] Dus samen met de collega's van de NVWA
[0:32:46] zien wij ook wel dat hier en daar de naleving
[0:32:51] van de voorschriften ook sterk verbeterd kan worden.
[0:32:55] Daar zitten wij hier niet voor.
[0:32:57] Wij zijn niet de toezichthouder.
[0:32:58] Dus er zit een heel samenspel van elementen waar verbeteringen kunnen zijn.
[0:33:04] Dat is deels de toelating.
[0:33:06] En in de afgelopen decennia zou ik kunnen zeggen, hebben wij natuurlijk door voortschijnend
[0:33:11] inzicht uit de wetenschap, uit de kennis, zie je dat die guidance en die beoordelingen
[0:33:17] ook steeds strenger zijn geworden.
[0:33:18] Met nieuwe inzichten leiden tot nieuwe elementen.
[0:33:21] Zo hoort dat ook.
[0:33:23] En dat is as we speak ook gaande.
[0:33:26] Maar daarnaast zit volumebeperking. Als je dat met z'n allen wil. Bepaalde teelten waar
[0:33:34] meer of minder middelen in worden gebruikt. Dat is ook gewoon een maatschappelijke politieke
[0:33:39] discussie. En natuurlijk het onderdeel handhaving.
[0:33:47] Er wordt net gezegd dat de wetenschappelijke discussie wel eerder plaatsvindt dan de politieke
[0:33:52] en maatschappelijke discussies soms. Maar als het gaat om cumulatieve effecten, die stapeling
[0:33:58] van die gifstoffen, dat speelt al decennia. Hoe kan het dan dat we nog steeds geen model,
[0:34:05] methode hebben, en ook dus een instrument voor jullie, om daar echt veiliger op te kunnen
[0:34:11] toetsen?
[0:34:12] Ik denk dat ik daar wel even wat over kan zeggen. De discussie over cumulatie is echt
[0:34:17] al enige decennia aan de gang. Gelukkig niet alleen vanuit de politiek, want wij zien het
[0:34:21] ook vanuit onze verordeningen en de speelruimte die we hebben met methodieken die er zijn,
[0:34:26] is op het moment nog klein. Maar er worden echt wel stappen gezet. En als we dan even
[0:34:30] uit elkaar trekken de humane kant en het milieu, dan zijn we al veel stappen verder. Dat wil
[0:34:39] zeggen dat we vanaf volgend jaar in onze beoordelingen voor residu aanvragen gaan meenemen wat al
[0:34:47] die verschillende stoffen die een bepaald toxisch effect hebben, wat die samen allemaal
[0:34:51] doen. Dus voor de consument vanaf volgend jaar zit het in onze methodiek. Dat is overigens
[0:34:57] ook niet een kleine klus geweest, want daar ligt een computerprogramma en ten grondslag
[0:35:02] wat ontzettend complex is en een methode. Omdat je moet voorstellen dat je allerlei
[0:35:05] soorten combinaties van voedsel met allerlei soorten combinaties van stoffen hebt die allerlei
[0:35:09] soorten effecten kunnen hebben. Dus dat vergt tijd en ook rekenkracht. En straks ook van
[0:35:15] onze beoordelaars. Maar daarmee hebben we het voor de consumenten echt wel vanaf 2025 in
[0:35:21] onze beoordelingsmethodiek opgenomen. Voor milieu ligt het een stuk ingewikkelder, omdat
[0:35:27] het heel erg lastig is om uit te vinden welke combi's van stoffen in welke mate voor wat
[0:35:35] voor soort organismen cumulatieve effecten hebben. In feite is de mens maar één species
[0:35:42] en moet je in het milieu naar duizenden species of organismen kijken.
[0:35:47] Daar staan wel acties op vanuit Europa.
[0:35:50] Het PERA-project is daar bijvoorbeeld mee bezig.
[0:35:52] Maar in alle eerlijkheid, dat duurt nog veel langer voordat je daar een methode van hebt.
[0:35:58] En bij milieu moet je dan ook nog denken...
[0:35:59] we hebben het nu over gewasbeschermingsmiddelen...
[0:36:01] maar alles komt voor in het milieu en niet alleen gewasbeschermingsmiddelen.
[0:36:06] Dus eigenlijk zou je het dan zelfs nog wat breder moeten trekken...
[0:36:09] Want meer stoffen hebben effecten op organismen in het milieu.
[0:36:17] Doorgraag, hè?
[0:36:20] Maar we weten, bijvoorbeeld het recente onderzoek van Eryviem en Leijden uit mijn hoofd...
[0:36:25] over de stapeling van stoffen in het milieu en water...
[0:36:27] dat het dodelijk is voor diersoorten, voor plantensoorten...
[0:36:31] en ook voor waterhielzeschadelijke...
[0:36:34] ook als de individuele stoffen binnen de normen blijven.
[0:36:38] Gaat dat dan...
[0:36:40] waar zit dat voorzorgsbeginsel in? Als we grote vermoedens hebben dat die stoffen schadelijk
[0:36:49] zijn en het CDPG heeft wel verantwoordelijkheid om al die stoffen op de markt toe te laten,
[0:36:56] kan het CTGB niet meer gebruikmaken van dat voorzorgsbeginsel om te zeggen dat we zoveel
[0:37:01] aanwijzingen dat het niet goed gaat om dan een Fianna-beleidsregel, ik hoorde net voor
[0:37:09] het eerst dat er een Fianna-beleidsregel iets meer kan, daar toch veel meer terughoudnijding
[0:37:16] in te bouwen.
[0:37:24] We volgen natuurlijk al die onderzoeken ook vanuit Leiden en in overleg met het RIVM volgen
[0:37:30] we al die onderzoeken heel nauwkeurig.
[0:37:33] Het lastige toch bij het milieu blijft wat je dan als CTGB als maatregel moet gaan doen
[0:37:38] omdat je niet weet welke stoffen samen wat doen. Ultimo zou je willen voorstellen om
[0:37:45] dan maar alle middelen te verbieden. Maar dan moeten we wel kunnen bewijzen dat dat een
[0:37:51] juiste maatregel is. Dus vanuit een milieuperspectief is dat veel lastiger. De verordening geeft
[0:37:59] niet handvatten om op zo'n manier het voorzorgsprincipe toe te passen. Dus voor milieu blijven wij
[0:38:08] nog enigszins afhankelijk van de beoordeling per stof, per middel. En als er meerdere stoffen
[0:38:13] in een middel zitten, beoordelen we natuurlijk die combinatie toxicologie ook wel. Maar hebben
[0:38:17] we gewoon nog onvoldoende handvatten en ook onvoldoende handvatten voor een beleidsregel
[0:38:23] die stand houdt?
[0:38:28] Dank u wel. We zijn even de diepte ingegaan. Ik denk dat dat goed is, maar ik ga even terug
[0:38:32] naar het rijtje en dan is mevrouw Nijhoff aan het woord.
[0:38:35] Dank u wel, voorzitter. Ik zou graag willen weten hoe dat loopt. Ik pak even een advies
[0:38:43] van bij de tijdelijke toelating van een aantal jaren op rij van de XRL. Er wordt vaak gezegd
[0:38:53] dat ze gewoon wat moeten doen, want ze vragen iedere keer maar een uitzondering. Maar tegelijkertijd
[0:38:57] zie ik in dat advies inderdaad, er staat ook daarboven in die sheet het aantal jaren hoelang
[0:39:06] het CTGB daar ook al mee bezig is. Dus ik vraag me af hoe dat zit met die doorlooptijden.
[0:39:16] Want als ik dan die adviezen op een rij leg, dan zie ik dat dat best al een aantal jaren
[0:39:21] teruggaat. Dus ik zou eens willen weten hoe dat in jullie systeem werkt.
[0:39:23] Het CTGB heeft als een van zijn speerpunten dat we de doorlooptijden moeten gaan verkorten.
[0:39:34] Ook in het werkplan voor komend jaar.
[0:39:36] We zijn daar niet uniek in in Europa, want alle CTGB's van Europa kampen met lange doorlooptijden
[0:39:41] omdat de workload er heel erg groot is.
[0:39:45] Voor XRL heeft gespeeld dat er heel lang geen aanvragen voor de specifieke teelten die gevraagd
[0:39:51] zijn, met name kers, pruim, fruitteelt, bij het CTGB zijn binnengekomen.
[0:39:56] en de aanvragen die we hadden uiteindelijk van een dusdanig slechte kwaliteit dossier
[0:40:01] waren dat die niet tot een toelating zouden kunnen leiden.
[0:40:04] Uiteindelijk zijn er nu wel een aantal aanvragen, want wat je wil is juist die vrijstellingen
[0:40:09] voorkomen door een reguliere toelating af te geven.
[0:40:13] En een van de aanvragen die we niet al te lang geleden, maar toch wel een of twee jaar
[0:40:18] geleden binnen hebben gekregen, is een aanvraag vanuit België, een zogenaamde wederzijdse
[0:40:22] erkenning om Exirel toe te laten in de teelten waarvoor nu een vrijstelling werd aangevraagd.
[0:40:27] Deze hebben we vorige maand afgerond, dus dat wil zeggen dat voor het komend seizoen Exirel
[0:40:31] via reguliere toelating beschikbaar is voor de fruittelers.
[0:40:37] Laat onverlet dat wij natuurlijk ook graag kortere doorlooptijden hebben.
[0:40:41] Daar zijn we druk aan aan het werk intern door een organisatiewijziging, waardoor we op een
[0:40:46] andere manier werken en waardoor we sneller een aanvraag kunnen oppakken, beoordelen en
[0:40:51] ook afronden dan in het verleden.
[0:40:54] Meneer Peerik?
[0:40:59] Ik lees in de fact sheet dat jullie vorig jaar 165 toelatingsbesluiten hebben genomen.
[0:41:07] Ik ben eigenlijk wel benieuwd welk deel van die besluiten te maken hebben gehad met toelating
[0:41:12] van groene middelen en of je dan ook ziet dat er steeds meer verzoeken komen om toelatingen
[0:41:19] van groene middelen en of dat ook consequenties heeft voor de doorlooptijd. Ik kan me voorstellen
[0:41:23] dat je zegt dat groene middelen sneller beoordeeld kunnen worden dan traditionele middelen.
[0:41:35] Goeie vraag. Dat is wel even uitzoemend. Je ziet een trend inderdaad dat er meer zogenaamde
[0:41:43] groene middelen of biocontrol, zoals die in Europa genoemd wordt, dat soort middelen op
[0:41:48] op de markt komen. Je hoort ook dat daar meer ontwikkeling aan plaatsvindt. Ook daar speelt
[0:41:55] dat een stof dan eerst op Europees niveau goedgekeurd moet zijn voordat wij een middel kunnen toelaten.
[0:42:02] Maar wij hebben daar als CTGB echt een speerpunt van gemaakt, een zogenaamd verduurzamingsloket
[0:42:09] geopend, waar dit soort middelen kunnen worden aangevraagd. Die worden dan ook met prioriteit
[0:42:16] opgepakt en beoordeeld. We zien dit jaar dat er ook de eerste lijn van dit soort type middelen
[0:42:24] door het collegeproces heen komen. Soms zijn dat middelen, soms zijn dat nog goedkeuringen
[0:42:30] van stoffen waar wij aan bijdragen in Europa. Wat je Europees breed ziet, is wel een wat
[0:42:37] beperkte capaciteit en expertise op dit terrein. Dus CTGB heeft hier een heel groot aandeel
[0:42:43] van de Europese aanvragen op ons bordje liggen en de manier waarop wij dit nu doen, met een
[0:42:53] apart team expertise en zo'n verduurzamingsloket, dat leidt ook tot gesprek in Europa van, hey,
[0:42:59] moeten andere landen niet ook meer gaan doen op dit punt.
[0:43:05] Nou, dat is ook voor ons een continue met de collega's om te zorgen van, hey, hoe gaan
[0:43:10] gaan we dit versnellen en verder brengen. Maar de echte effecten, die ga je de komende
[0:43:21] periode zien. Ik weet niet of jij nog wilt aanvullen, Nicole?
[0:43:24] Misschien een korte aanvulling met iets wat van getallen erbij. Je moet je voorstellen
[0:43:27] voor alle niet-genische stoffen die in Europa nu beoordeeld worden, is CTGB voor 70% de lidstaat
[0:43:35] die de beoordeling doet van de stof. Dat is een ontzettend groot aantal. En dat betekent
[0:43:40] dat wij ook heel graag willen dat collega's in de andere lidstaten dat ook leren om die
[0:43:45] soort stoffen, vooral microbiologische stoffen, micro-organismen, ook te beoordelen. Dus we
[0:43:50] geven trainingen. Maar dat neemt niet weg dat wij met die hele grote voorraad stoffen zitten.
[0:43:55] Dit jaar leveren we er acht af aan EFSA. Dat is een ontzettend aantal. En dat is eigenlijk
[0:44:01] was het startschot voor middelaanvragen die daarna komen. Er zit een ontzettende vertraging
[0:44:06] op die mede verklaart waarom er nog niet zo heel veel middelen in Nederland of in Europa
[0:44:12] op de markt zijn die echt laag risico zijn of die van microbiologische oorsprong zijn
[0:44:18] of die groen zijn. Er zijn allerlei benamingen voor. In ons verduurzamingsloket, wat we sinds
[0:44:23] dit jaar hebben, hebben we nu ongeveer tien aanvragen actief in behandeling. Dat zijn middelaanvragen
[0:44:28] met een toelating in Nederland. En die krijgen echt voorrang bij ons. En daarvan hebben we
[0:44:32] er nu drie afgerond. En een aantal moeten we soms wachten op een collega lidstaat, maar
[0:44:36] sommige zitten we ook zelf in de lead. En we proberen die ook snel er doorheen te krijgen.
[0:44:41] Als je dan kijkt naar hoe breed dat het middelenpakket maakt om een chemisch middel te vervangen door
[0:44:48] een groen middel, dan is dat nog best heel smal. Het is niet zo dat al die middelen in
[0:44:52] de breedte toepasbaar zijn op allerlei onbedekte teelten en bedekte teelten. Dus ook dat is
[0:44:57] dus nog wel een aandachtspunt voor de groene middelen.
[0:45:03] Korte vervolgvraag.
[0:45:04] Als ik goed beluister, is Nederland wel een soort koploper
[0:45:07] als het gaat om de ontwikkeling van groene middelen.
[0:45:15] Zo zie de Europese Commissie ons ook nadrukkelijk.
[0:45:19] Daar waar het gaat om de beoordeling van groene middelen,
[0:45:22] de ontwikkeling van middelen, ligt bij bedrijven.
[0:45:26] Dank u wel. Mevrouw Appelt.
[0:45:30] Ik denk nog even terug aan die eerste sheet.
[0:45:32] volgens mij hebben we het allemaal nog wel op onze netvlies met die haai, over gevaar
[0:45:37] versus blootstelling. En ik vroeg me een beetje af, ik denk dat iedereen zich daar wel wat
[0:45:44] bij voor kan stellen, maar hebben we, hebben jullie dan toch, die blootstelling, testen
[0:45:50] we dat nou voldoende, vroeg ik me een beetje af. Want jullie noemden in jullie rijtje al
[0:45:54] een beetje van nou, hoe verspreidt de stof zich door het milieu, bijvoorbeeld uitspoeling
[0:45:58] We zaten vanmorgen met die andere wetenschappers en dan komt er nog een heel rijtje met lucht,
[0:46:05] huisstof, allerlei andere dingen. Dus zit daar nou ook nog iets, als je het nou hebt, over
[0:46:13] de beperkingen waar je eigenlijk nog meer op zou moeten doen?
[0:46:24] Ja, je kunt natuurlijk heel veel meer blootstellingsroutes meenemen. Bij blootstelling geldt altijd dat
[0:46:32] dat het een combinatie is van data die je beschikbaar hebt en ook een modelmatige berekening, want
[0:46:38] je kunt niet op ieder moment, op iedere plek altijd meten. De modellen worden dan geverifieerd
[0:46:45] met de data in de praktijk. Dus bijvoorbeeld voor een omwonende berekening ga je uit van
[0:46:55] een bepaalde afstand van de akker, zou ik maar even zeggen, en daar toets je de blootstelling
[0:47:01] die dan berekend is of die aan de normen voldoet. Als dat zo is, dan zal de blootstelling
[0:47:08] honderd meter verder lager zijn dan dichterbij. Dus vandaar dat wij dus niet ook nog eens
[0:47:14] een keer een berekening doen voor verderaf. Maar, even in de discussie die we net ook
[0:47:22] al op tafel hadden, stoffen komen ook vanuit verschillende bronnen ergens samen en moet
[0:47:29] je daar niet toch op een bepaalde manier naar kijken. Dat kan. De vraag is of dat tot
[0:47:38] hele andere conclusies in de toelating leidt. Of dat je zegt, we moeten volume beperken
[0:47:43] of er zijn andere bronnen die bijdragen. Dat is ook een complex geheel. Dus ook in die
[0:47:50] blootstellingskant zie je wel continu ontwikkeling in hoe we daarmee omgaan.
[0:47:57] Wat wij ook altijd doen is elke rapport wat door bijvoorbeeld een NGO als meten is weten
[0:48:02] of een RIVM rapport als het gaat om omwonende blootstelling, alle rapporten die uitkomen
[0:48:07] die evalueren wij en wij kijken of de blootstelling waar die gemeten is volgens onze verordening
[0:48:13] aan onze normen nog steeds voldoet, die dus niet te hoog is en met betrekking tot bijvoorbeeld
[0:48:20] huisstof, want daar is veel over te doen geweest, dan analyseren we echt helemaal hoeveel stof
[0:48:24] zit er in huisstof? Wat is de meest kritische persoon in een huis? Dat zal altijd een rondkruipende
[0:48:29] baby zijn. En dan kijken wij wat dat voor percentage is dat dat bijdraagt aan de totale blootstelling.
[0:48:34] Als we vanuit die echte blootstellingsgegevens redenen hebben om in te grijpen, dan zullen
[0:48:40] zoals Rob en Marcel dat lieten zien, zullen we dat ook doen. Als dat niet zo is, dan nemen
[0:48:45] wij het even voor kennis aan. En dan worden deze gegevens vaak wel gebruikt om modellen
[0:48:50] verder te verfijnen. Met betrekking tot uw vraag over blootstelling via de lucht, voor
[0:48:57] vluchtige stoffen kijken we wel naar blootstelling over verdere verspreiding door de lucht. Maar
[0:49:02] dat is een iets wat beperktere beoordeling dan wij doen, zoals Marcel zegt, dicht bij
[0:49:06] de akker, waar de blootstelling het grootste is.
[0:49:08] Dank u wel. Meneer Van Kampen.
[0:49:12] Omwille van de tijd een korte vervolgvraag.
[0:49:15] En een korte antwoord, graag.
[0:49:18] Want daar gerelateerd aan...
[0:49:20] Jullie schrijven in de factsheet...
[0:49:22] We toetsen de nalevel van de voor... Nee, sorry, nog een keertje.
[0:49:27] We toetsen het door de aanvrager aangevraagd gebruik.
[0:49:33] Kijken jullie daarbij ook naar hoe realistisch dat dan is...
[0:49:37] wat zo'n aanvraag vervolgens zegt. Ik zie jullie knikken, dus de vraag is voldoende duidelijk.
[0:49:48] Ja, er wordt bij die beoordeling ook gekeken of dit een realistische dosering is die wordt
[0:49:55] aangevraagd. Maar ook als het college bijvoorbeeld beperkende maatregelen oplegt, dan zit er
[0:50:04] ook advies van de NVWA bij. Is dit ook naleefbaar en is dit handhaafbaar? Dus we kijken ook
[0:50:08] naar kan dit in de praktijk ook zo worden gecontroleerd?
[0:50:13] Dank u wel. Meneer Van Kappen.
[0:50:18] Wat mij altijd weer verbaast, dat is de grote werklast van het CTGB
[0:50:22] als het gaat om toelating en beoordeling van nieuwe middelen.
[0:50:25] En ik vind persoonlijk dat dat Europees veel meer verdeeld zou moeten worden
[0:50:30] en andere instituties ook hun verantwoordelijkheid daarvoor zouden moeten nemen.
[0:50:33] Mijn vraag zou zijn...
[0:50:35] We hebben natuurlijk de gewasbeschermingsmiddelenverordening gehad.
[0:50:37] die is helaas van tafel. Mijn vraag zou zijn, zou dat die verordening die werklast beter
[0:50:44] hebben verdeeld over Europese ctgb's, noem ik het maar even en zo? Nee. Wat is er voor
[0:50:49] nodig om ook andere Europese lidstaten te houden aan hun verantwoordelijkheid voor toelating?
[0:50:54] Want ons ctgb mag dan misschien toonaangevend zijn en heel goed zijn op het gebied van die
[0:50:59] toelating, maar andere landen profiteren daar natuurlijk in de toelating van middelen ook
[0:51:03] Ik zou wel eens een stevig pleidooi van u willen horen wat er voor nodig is dat in die
[0:51:09] unie van 27 landen ook uw collega's in de 26 andere landen hun verantwoordelijkheid
[0:51:14] gaan nemen.
[0:51:17] Voor zover ik weet zou dat niet via de SUR geregeld gaan worden.
[0:51:21] We hebben enige jaren geleden wel bij de evaluatie van onze gewasbeschermingsverordening aangegeven
[0:51:27] dat wat ons betreft de capaciteit in andere landen zou moeten worden vergroot.
[0:51:31] We hebben voorgesteld om meer landen te bewegen om tarief gebaseerd te worden, want dat is
[0:51:37] vaak wel de kern.
[0:51:38] Als je een klein agentschap binnen een ministerie bent, is het vaak niet zo makkelijk om zomaar
[0:51:43] even te groeien.
[0:51:44] Er is uiteindelijk ook een voorstel vanuit de commissie voortgekomen die 10 miljoen euro
[0:51:50] beschikbaar hebben gesteld voor landen om uit te breiden in capaciteit, mits zij ook
[0:51:55] via dit systeem zouden gaan werken.
[0:51:57] Daar hebben een aantal landen op ingeschreven.
[0:51:59] Maar de eerlijkheidsgebieden zeggen dat een hele hoop landen gewoon een veel kleinere beoordelingscapaciteit
[0:52:04] hebben nog steeds dan dat Nederland heeft.
[0:52:06] Wij zijn ook wel flink gegroeid de afgelopen acht jaar.
[0:52:10] Wij proberen vanuit onze verantwoordelijkheid, maar misschien willen Rob en Marcel er wat
[0:52:12] meer over zeggen, in bestuurlijke overleggen die we hebben, echt steeds wel een pleidooi
[0:52:16] te houden, ook naar andere landen, maar ook naar EFSA, naar de commissie, om te proberen
[0:52:20] de beoordelingscapaciteit in andere landen te vergroten.
[0:52:22] We geven trainingen zodat mensen zich wat beter ingewerkt kunnen voelen, zodat ook aanvragers
[0:52:28] weer naar andere landen gaan. Nou ja, dat is een beetje wat binnen onze mogelijkheden
[0:52:32] nu ligt.
[0:52:33] Practisch.
[0:52:34] Een korte reactie graag van meneer Van der Vries.
[0:52:36] Ik denk dat je heel compleet bent. We hebben hier nadrukkelijk over het overleg met de commissie
[0:52:42] die ons standpunt deelt. Aan de ene kant zegt de CTGP stonaangevend in Europa, maar ook
[0:52:51] nadrukkelijk wil dat andere landen dat ook meer worden. We hebben zelf initiatief genomen
[0:52:56] ook in overleg met gelijkgestemde landen in de zon, dan kunnen we niet tot een betere
[0:53:01] verdeling komen. Maar uiteindelijk is het de politieke verantwoordelijkheid in elk van
[0:53:06] die lidstaten om daarop in te gaan of niet. En het is een beslissing van de aanvrager
[0:53:17] waar hij zijn aanvraag indient. Dat is natuurlijk wel een belangrijk aspect wat in de regelgeving
[0:53:23] zit.
[0:53:25] Korte vervolgvraag, graag.
[0:53:28] Voorzitter, dat snap ik.
[0:53:29] En dat ze dan bij het CTGB uitkomen is een mooi compliment, want dan zou dat u op met
[0:53:32] de werklast.
[0:53:34] Nee, dat snap ik.
[0:53:37] Voorbeeldje, volgende week voeren wij een debat over dierproeven.
[0:53:40] En wat je daar ziet in het stelsel is dat de aanvraagvergunning aanvragende instantie
[0:53:44] zelf een hele grote verantwoordelijkheid heeft voor het doorlopen van dat hele stappenplan
[0:53:49] voor het uiteindelijk goedkeuren of zo'n proef mag worden gedaan of niet.
[0:53:52] Is er weleens nagedacht over een systeem waarbij, en ik begrijp niet of ik het helemaal eens
[0:53:57] met Bromet, instituties en toelating mag geen enkele twijfel over objectiviteit verheven
[0:54:04] zijn, maar is er weleens nagedacht om eerder meer van die procedures op toelating dichter
[0:54:09] bij het bedrijfsleven zelf te leggen, om daar zelf een belangrijke verantwoordelijkheid
[0:54:16] te leggen voor snellere toelating?
[0:54:21] Ik ken de situatie bij de dierproeven waar u mee vergelijkt, even niet zou ik meer moeten
[0:54:26] verdiepen, maar ik denk dat in het toelatingssysteem zoals wij dat kennen ligt natuurlijk al een
[0:54:31] grote verantwoordelijkheid bij het bedrijfsleven om zelf heel veel studies op al die aspecten
[0:54:37] in te leveren.
[0:54:38] Daar gaat veel geld in zitten en dat maakt ook, ik liet net die cijfers zien, dat wij
[0:54:43] uiteindelijk 6% van de aanvragen afwijzen, volledig afwijzen.
[0:54:48] Dat komt natuurlijk ook door dit systeem, want het is absoluut niet in belang van een
[0:54:53] bedrijf om iets in te dienen wat het gaat verliezen.
[0:55:00] Ik zit ook even met uw werkvoorraad en ik zit even te kijken naar de rol die zaadveredeling
[0:55:08] en Gentech eventueel zou kunnen spelen, zodat groot gedeelde van de middelen misschien helemaal
[0:55:13] niet meer nodig zijn.
[0:55:16] Zijn daar ook gesprekken over?
[0:55:17] Hebben jullie daar gesprekken over met jullie collega's in Europa of met de staatveredelingssector?
[0:55:24] Dat er ook meer integraal wordt gekeken, zeg maar.
[0:55:27] Dat is een vraag die mij bezighoudt.
[0:55:31] Misschien even in eerste lijn.
[0:55:34] Naar de toekomst kijken is breder dan alleen de toelating van gewasbeschermingsmiddelen.
[0:55:39] Daar heeft u helemaal gelijk in.
[0:55:40] Dus wat we in Nederland zien, is bijvoorbeeld in het uitvoeringsprogramma wat het ministerie
[0:55:46] samen met de partijen doet. Weerbare tilten is ook zo'n element om naar te kijken. Het
[0:55:53] CTGB doet daar geen ontwikkeling aan. Wat daar wel weer speelt, is op het moment dat zaden
[0:56:02] behandeld worden, om ze langer goed te houden. Dat kan een gewasbeschermingsmiddel zijn en
[0:56:08] op die manier raakt het weer aan onze verantwoordelijkheid. Maar de ontwikkeling om andere tilten, waardoor
[0:56:14] minder middelen zou nodig hebben, ja, dat is niet direct een taak van het CTGB.
[0:56:22] Heel kort daaraan gegeven, we zien natuurlijk wel allerlei ontwikkelingen,
[0:56:26] ook met precisietechnieken en pleksgewijze toepassingen, et cetera,
[0:56:31] die heel veel kunnen betekenen voor totaal volumegebruik,
[0:56:34] waar wij in de toelating weer wel mee te maken gaan krijgen.
[0:56:36] En daar voeren we dus ook met allerlei partijen gesprekken over.
[0:56:39] Hoe doen we dat dan op een goede manier?
[0:56:40] Hoe zorgen we dat het dan straks niet tegen allerlei grenzen aan loopt?
[0:56:44] Dus ja, in dat soort innovaties zijn we zeker wel bij de toekomst.
[0:56:49] Dank u wel. Meneer Holman.
[0:56:51] Dank u wel, voorzitter.
[0:56:52] Afgelopen jaar werden we geconfronteerd met de uitspraak van de rechter.
[0:56:56] Dat die zei van op dat perceel mag iets niet geteeld worden
[0:56:58] of het middel mag niet gebruikt worden op grond van het voorzoekprincipe.
[0:57:03] In theorie loopt nu elke boer het risico
[0:57:05] dat een willekeurige burger of een NGO naar de rechter stapt
[0:57:08] en de rechter een uitspraak doet.
[0:57:10] We hebben in de Kamer daarvan gezegd van dat is onwenselijk.
[0:57:13] dat geeft een mate van onzekerheid. En we hebben ook gezegd in welke mate gaat de CDGB daar
[0:57:19] rekening mee houden, als ze dat überhaupt al kunnen. Dus mijn vraag is van de ene kant
[0:57:23] van hoe hebt u dat opgepakt, wat vindt u daarvan? En aan de andere kant kunnen teelvoorschriften
[0:57:29] door bijvoorbeeld BO Akkerbouw daar een rol in spelen om juridische gevechten te voorkomen
[0:57:35] of te verminderen?
[0:57:42] Wij beoordelen volgens de guidance documenten die ons gegeven zijn.
[0:57:50] En dat betekent dat een uitspraak van een rechter, als die niet automatisch leidt tot
[0:57:57] een aanpassing van het document, blijven wij de beoordeling doen zoals ze hem deden.
[0:58:05] Dit soort uitspraken op verschillende locaties is natuurlijk aan de ene kant toegestaan
[0:58:12] naar de rechter, stappen en een uitspraak vragen en tegelijkertijd als je een eenvormig
[0:58:18] beleid in het hele land, liefst in de hele EU wil, dan is het natuurlijk heel ongelukkig
[0:58:26] dat in plaatsje A een boer iets niet mag om het even opgewassen bescherming te houden
[0:58:33] en in plaatsje B wel. Dat levert ongelijkheid op en is uit dat oogpunt ongewenst. Wat wij
[0:58:43] als college het meest ongemakkelijk vinden is dat het allemaal nog uitspraken in kort
[0:58:47] geding zijn. Ik zou heel erg uitkijken naar als er zo'n zaak is dat die ook in een bodemprocedure
[0:58:56] wordt doorgevoerd, dan krijg je echt de richting aan wat vinden we hier nou van. En moet dat
[0:59:04] leiden tot een aanpassing van het toelatingsbeleid? Dan bent u en de commissie en de Europese Raad
[0:59:11] weer aanzet. Maar is dat de richting? Of moet er meer regionaal iets gebeuren? Er is ook
[0:59:20] een uitspraak in Friesland rond de Vrunningenstelsel. Dat is een heel ander aspect dat hier aan
[0:59:25] vast zit, waar wij niet over gaan. Ik zou het liefst willen dat er een keer een meer bodemprocedure
[0:59:34] wordt doorgevoerd en er uitspraken in komen. Dat geeft veel meer richting aan dit ongemak
[0:59:39] wat we nu met z'n allen voelen. Niet anders dan gekoppeld aan wat we al doen. Wij lieten
[0:59:52] plaatje zien dat we in de helft van de gevallen ook beperkingen stellen aan het aangevraagde
[0:59:59] gebruik. Dat kan ook een teeltvoorschrift zijn. In een bepaalde teelt mag iets niet
[1:00:05] gebruikt worden, of alleen voor opkomst, of alleen na opkomst, of in een bepaalde tijd
[1:00:10] van het jaar. Dat is wat al in onze gewone geestschapskist zit en wat we ook blijven
[1:00:17] toepassen.
[1:00:18] Dank u wel. Ik merk dat het een hele levendige uiteenstelling is en die een hoop vragen oplevert.
[1:00:25] We zitten wel aan de tijd nu. Zijn er nog prangende vragen die zouden nog gesteld kunnen
[1:00:29] worden? Dan gaan we wel iets over de tijd. Kostiets heeft nog een prangende vraag.
[1:00:47] De vraag die mensen thuis willen weten. Er zijn grote zorgen, mensen krijgen van hun
[1:00:53] ramen druipende bestrijdingsmiddelen om de paar weken. Kunt u verzekeren dat de huidige
[1:01:00] methode en wet en regelgeving mens en dier, hun gezondheid, voldoende beschermd?
[1:01:09] Kunt u dat verzekeren?
[1:01:14] Het korte antwoord daarop is verzekering, nee. We leven niet in een risicoloose samenleving.
[1:01:22] Maar u gebruikt zelf het woord, is het voldoende veilig? En wij beoordelen volgens de kaders
[1:01:29] die u dan wel de Europese collega's hebben vastgesteld, die zeggen als je het op die manier
[1:01:34] doet dan is het voldoende veilig. Dat betekent niet dat er nul risico is.
[1:01:41] Dank u wel. Mevrouw Anijhoff had toch een vraag over contactgegevens.
[1:01:44] Nou ja, contactgegevens. Ik zou graag wat doorvragen richting jullie capaciteit om daar ook te
[1:01:52] kijken hoe we op een andere manier daar wat in kunnen doen. Maar als ik dan mevrouw van
[1:01:55] straat, als ik daar een e-mailadres zou hebben, dan zou dat helpen.
[1:01:59] Dus dat kan zo meteen even, want anders dan lopen we nog verder uit de tijd.
[1:02:04] Ja, ik leg die vraag bij het college neer
[1:02:05] en dan gaat het vast verzocht worden door u.
[1:02:09] Meneer voorzitter, wij zijn altijd bereid om
[1:02:12] kamerleden te woord te staan om vragen te beantwoorden.
[1:02:15] Dus dat geldt in zijn algemeenheid.
[1:02:16] Nou, ik had niet anders verwacht.
[1:02:18] Ik dank u voor uw komst.
[1:02:19] Ik dank ook de kamerleden en dan sluit ik hiermee de bijeenkomst.
[1:02:22] Dank u wel.