Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.

Wet sturing en verantwoording ProRail

[0:00:00] Dames en heren, ik zou u van harte welkom willen heten.

[0:00:04] Uiteraard de mensen op de publieke tribune en de mensen die dit op afstand volgen.

[0:00:10] Een hartelijk welkom aan onze gasten, de heer Donkers, mevrouw Schreuter, de heer Evers.

[0:00:17] En ik heb begrepen dat de heer Arnink nog onderweg is.

[0:00:22] Hij bevindt zich bij de poortjes, dus die komt er zo dadelijk aan.

[0:00:27] Een heel hartelijk welkom ook aan de leden bij deze technische briefing.

[0:00:32] Ik stel voor dat we snel aan de slag gaan, omdat de Kamer tot de hoofdelijke stemming

[0:00:36] heeft verzocht om kwart over vijf.

[0:00:39] Dus we gaan kijken of het lukt om de briefing voor die tijd te doen.

[0:00:43] Mocht dat niet lukken, dan moeten we daarna nog even kort terugkomen.

[0:00:48] Ik kijk even naar de gasten, wie ik het woord mag geven om de presentatie te starten.

[0:00:55] De heer Dorcus, ga ter gang.

[0:00:57] Hartelijk dank, voorzitter, en dank ook voor de mogelijkheid om een technische briefing te kunnen

[0:01:03] geven en voor de aandacht van de Kamer voor dit onderwerp. Ik wil het eigenlijk zo doen dat ik

[0:01:10] even snel de rode draad schets en dan zullen we vervolgens zowel het inhoudelijk deel als het

[0:01:15] juridisch deel als de relatie, ook wat het heeft met het totale spoorbeleid, willen we dan aan uw

[0:01:21] Kamer presenteren en dan willen we natuurlijk ook graag vragen van uw zijde beantwoorden. Maar

[0:01:26] Eerst maar even de rode draad.

[0:01:29] Vroeger was de infrastructuur en het vervoersdeel één organisatie.

[0:01:36] En dat was, zeg maar, de Nederlandse Spoorwegen, om het maar zo te zeggen.

[0:01:40] Dus ongedeeld en onvermengd, om het maar zo te betitelen.

[0:01:44] En toen is dat op een gegeven moment gesplitst.

[0:01:47] En dat kwam door de marktwerking.

[0:01:49] Dat men het idee had van, luister eens, de infrastructuur...

[0:01:52] die moeten we in één organisatie beheren.

[0:01:55] maar het gebruik van de infrastructuur, dat kan door meerdere organisaties worden gedaan.

[0:02:02] En daar is dan ook een zekere marktwerking voor nodig,

[0:02:04] om daar ook concurrentie in te krijgen.

[0:02:06] En, nou, later is dat ook echt vastgeworden in de Europese regelgeving,

[0:02:11] vandaar dat die scheiding tot stand kwam.

[0:02:13] En toen is bij de scheiding gekozen om die nieuwe organisatie

[0:02:18] die de infrastructuur beheert, ProRail, dat heette toen anders,

[0:02:21] maar ik zal het maar even ProRail blijven noemen,

[0:02:23] om dat in een vorm te gieten van een besloten vennootschap.

[0:02:27] Een besloten vennootschap is iets uit het privaatrecht,

[0:02:31] waar dus ook het privaatrechtelijk regime op van toepassing is,

[0:02:36] met ook een aandeelhoudersvergadering,

[0:02:38] waar ik dan persoonlijk namens de staatssecretaris dat vaak mag doen,

[0:02:42] maar ook een raad van commissarissen.

[0:02:45] Die entourage is gekozen voor deze taak.

[0:02:49] Als je dat nu spiegelt tegen hoe deze organisatie gefinancierd wordt,

[0:02:54] daar gaat ongeveer 2,8 miljard overheidsgeld in om,

[0:02:58] dan zie je dat ik daar in de rol van aandeelhouder,

[0:03:01] ik maak het maar even persoonlijk, niet geïnteresseerd ben in rendement.

[0:03:05] Want het gaat mij niet om het rendement,

[0:03:07] het gaat mij om welke publiekrechtelijke taken wordt door die organisatie verricht.

[0:03:13] Hoeveel vervoer wordt er geleverd, gebeurt het op een veilige manier?

[0:03:17] Nou, noem verder maar op. Dat staat daar centraal.

[0:03:21] Maar ik moet dat doen in de jas van het civielrecht,

[0:03:24] wat gericht is op een bv en wat gericht is meer op privaatrechtelijke vereisten.

[0:03:30] En dat betekent ook dat er een moeizame aansluiting is

[0:03:33] tussen dat wat wij in het publiekrechtelijk domein doen,

[0:03:36] want we geven niet alleen in dit land geld aan het spoor,

[0:03:40] we geven ook geld aan de wegen, ook aan de binnenvaart,

[0:03:43] aan de vaarwegen, dus aan een tal van infrastructuren.

[0:03:46] Dat doen we, ik zeg maar even ruwweg, bij Rijkswaterstaat in de vorm van een agentschap

[0:03:52] wat ook een publiek-rechtelijk kader om zich heen heeft.

[0:03:55] Maar voor het spoor hebben we een bijzondere situatie, daar zit een privatrechtelijk kader omheen.

[0:04:00] En die kaders zijn niet hetzelfde.

[0:04:01] Laat ik een voorbeeldje noemen, de wet Open Overheid, die geldt niet voor ProRail,

[0:04:06] geldt wel voor de andere onderdelen.

[0:04:09] En zo kan ik er nog wel een paar noemen, die komen straks in de presentatie wel terecht.

[0:04:13] En dat leidt toch tot een beetje een gewrongen situatie.

[0:04:17] Te meer omdat je de infrastructuur in zijn totaliteit...

[0:04:20] ...we hebben het ook over motorshiftbeleid en al dat soort dingen...

[0:04:22] ...ja, als een eenheid wil behandelen.

[0:04:24] En dat ook vanuit, zeg maar, de INW vanuit het departement ook als eenheid wil doen.

[0:04:30] Dus daar zit frictie in.

[0:04:32] En die frictie komt ook wel naar buiten op momenten dat het vaak moeilijk is.

[0:04:38] En ja, dat wil je eigenlijk niet.

[0:04:39] En daardoor heeft het idee postgevat om te zeggen van...

[0:04:44] ...kunnen we daar een andere constructie voor bedenken...

[0:04:46] ...waarbij ook, zeg maar, rond ProRail een publiekrechtelijk kader geldt.

[0:04:51] En nou, toen is gekozen.

[0:04:52] Uiteindelijk, dat komt in de presentatie verder naar voren...

[0:04:54] ...voor een privaatrechtelijke vorm...

[0:04:57] ...de publiekrechtelijke zelfstandig bestuursorgaan.

[0:05:01] Ja, dat betekende wel voor de BV ProRail...

[0:05:06] ...er hadden mensen die daarbij werkten, een behoorlijke verandering.

[0:05:08] Dat betekent dan, er moet een ambtenaar worden,

[0:05:11] dan moet je de raad van commissaris afschaffen.

[0:05:13] Dat is best wel ingrijpend voor de entiteit ProRail,

[0:05:17] zoals het op dit moment is.

[0:05:19] En toen heeft de vorige staatssecretaris, mevrouw Heijner,

[0:05:22] gevraagd van, kom met een oplossing die meer recht doet

[0:05:25] aan de bestaande situatie van ProRail,

[0:05:29] maar die ook wel voorziet in dat publiekrechtelijk kader

[0:05:32] wat je nodig hebt om ook de infrastructuur als totaliteit

[0:05:35] te kunnen bezien en te kunnen aansturen.

[0:05:38] Nou, daar is het privaatrechtelijke CBO uit naar voren gekomen.

[0:05:42] Dan hoef je geen ambtenaar te worden,

[0:05:43] dan kan de Raad van Commissarissen ook in stand blijven,

[0:05:45] maar dan kun je ook een publiek-rechtelijk kader scheppen

[0:05:48] waarbij je in ieder geval de aansturing van de infrastructuur

[0:05:51] voor zowel de weg als de vaarweg als de spoor

[0:05:54] op een gelijke manier kunt vormgeven.

[0:05:57] Nou, dat wetsvoorstel ligt nu in de Kamer

[0:05:59] en ja, daar gaat u als Kamer over wat u daarmee gaat doen.

[0:06:03] Daar kan ik verder niks over zeggen, maar dit is een beetje de rode draad

[0:06:06] in het dossier van, zeg maar, de scheiding aan het begin,

[0:06:09] tot en met het wetsvoorstel wat nu in de Kamer ligt.

[0:06:13] En die rode draad willen we verder met de bijdrage van collega's

[0:06:16] even naartoe lichten.

[0:06:18] Dus ik wou graag, als het kan, voorzitter, het woord geven aan Roos Schreuter.

[0:06:23] Of is Wino? O, Wino.

[0:06:25] Goedemiddag.

[0:06:25] Goedemiddag. Dank u wel.

[0:06:27] Ik wilde eigenlijk zeggen welkom ook bij deze technische briefing.

[0:06:31] Dank u wel. Excuus dat ik daar net iets te laat was.

[0:06:33] Ik kom nogal vaak in het gebouw en ik was helemaal gewoonom

[0:06:36] via de bezaardersweg binnen te komen, maar ik kreeg de instructie dat ik aan de andere kant moest zijn.

[0:06:41] En dat vroeg een beetje extra tijd. Dus dat, nou ja, goed, zo gaat dat.

[0:06:44] Wees welkom. Gaat uw gang.

[0:06:45] Dank u wel, dank u wel. Ik ben Wino Aneke, ik ben directeur Openbaar Voer en Spoor.

[0:06:48] En in dat verband kom ik hier met enige regelmaat.

[0:06:54] Plezierig om hier opnieuw een technische briefing te helpen faciliteren.

[0:06:58] Vanuit de directie Openbaar Voer en Spoor, eigenlijk vanuit de DGMO, werken wij in de volle breedte

[0:07:02] en ook nog vanuit DGLM in de volle breedte aan de mobiliteitsopgave.

[0:07:06] Nederland wil graag in beweging blijven.

[0:07:08] Dat doen we via vaarwegen, via de weg, via het spoor,

[0:07:11] nog ook op allerlei andere manieren.

[0:07:13] En dat is een belangrijke rol.

[0:07:15] En vanuit de directie waar ik leiding aan geef, directie Openbaar Voer en Spoor,

[0:07:18] kijken we heel specifiek aan wat kunnen we daar in het OV-domein doen

[0:07:21] en nog wat specifieker, als we dan kijken wat ProRol doet,

[0:07:24] wat kunnen we daar ook in het spoordomein doen.

[0:07:26] En ProRol is daarbij een hele belangrijke speler,

[0:07:28] hele belangrijke uitvoeringsorganisatie.

[0:07:29] En zoals Jan-Denirk Dronckens net al zei,

[0:07:33] een heel bijzonder daarbij is, de wijzeroprollen is georganiseerd.

[0:07:37] En daar voeren we al een tijd met elkaar gesprekken over.

[0:07:40] De opgave in het mobiliteitsdomein is groot in de volle breedte.

[0:07:44] Vandaag was volgens mij de grootste, de heftigste spits van het jaar weer.

[0:07:47] En dat krijgen we ieder jaar natuurlijk, de heftigste spits van het jaar.

[0:07:49] Maar je ziet gewoon dat er een grote opgave is.

[0:07:52] Er komen steeds meer mensen in dit land wonen.

[0:07:53] En die mensen die ook heel graag in beweging blijven of die willen goederen

[0:07:57] hebben, pakjes als het straks weer Sinterklaas is, et cetera, et cetera.

[0:08:01] En dat vraagt om een enorme opgave.

[0:08:04] En daar werken we met z'n allen heel erg hard aan.

[0:08:06] En daar speelt Parole dus een belangrijke rol bij.

[0:08:08] We verwachten dat die opgave de komende jaren nog gaat groeien.

[0:08:11] Want we verwachten dat er meer mensen in Nederland komen wonen.

[0:08:14] Ruimte wordt schaarser, et cetera, et cetera.

[0:08:16] Dus dat maakt dat we met elkaar eraan werken.

[0:08:18] En dat is natuurlijk een publieke opgave.

[0:08:21] De mensen willen heel graag in dit land in beweging blijven.

[0:08:24] En de vraag is hoe gaan we dat goed georganiseerd krijgen.

[0:08:31] Zoals gezegd, dat doen wij op verschillende manieren vanuit DGMO.

[0:08:36] Dat hebben we op verschillende manieren georganiseerd.

[0:08:38] Voor het spoorste domein geven we daarvoor zo'n jaarlijks 2,8 miljard euro aan uit.

[0:08:45] Allemaal belastinggeld.

[0:08:47] ProRail is de enige organisatie in dit land die het spoor kan beheren.

[0:08:51] Dat is uniek.

[0:08:52] We hebben meerdere vervoerders.

[0:08:53] We hebben NS, we hebben Arriva, Keolis, etcetera, etcetera.

[0:08:56] Maar er is maar één partij die hoofdspoor mag beheren.

[0:08:59] Dat is ProRail.

[0:09:01] We hebben ook nog natuurlijk tramsporen.

[0:09:04] Dat is op een andere manier georganiseerd, maar dat is wat het is.

[0:09:06] En ProRail heeft voor ons vervuld twee taken.

[0:09:10] Een belangrijke taak is aanleg van nieuw spoor.

[0:09:13] Dat doen we onder andere bijvoorbeeld in het kader van het programma Hoogfrequent Spoor.

[0:09:17] Maar ProRail vervult ook een hele belangrijke rol om het huidige spoor in stand te houden.

[0:09:21] Ook daar hebben we de afgelopen tijd veelvuldig met elkaar over gesproken.

[0:09:27] En ProRail speelt daar ook een belangrijke rol tussen de vervoerders, tussen de reizigers,

[0:09:31] et cetera, et cetera, et cetera.

[0:09:33] Op dit moment is, zoals gezegd, ProRail een besloten vennelschap en dat maakt dat de sturingsrelatie,

[0:09:38] kan ik ook uit eigen ervaring zeggen, want ik heb in het verleden ook gewerkt aan de

[0:09:41] aansturing van Rijkswaterstaat, heel bijzonder is georganiseerd, omdat we daar met bijvoorbeeld

[0:09:48] suicidisch werken in plaats van dat we met een begrotingsartikel werken.

[0:09:52] Een belangrijk onderdeel van het werk is dus de instandhouding.

[0:09:57] En daarover hebben wij een tienjarige beheerkoncessie afgesproken.

[0:10:00] En die tienjarige beheerkoncessie loopt eind van dit jaar af.

[0:10:04] En dat maakt eigenlijk ook wel dat dit gesprek wat we nu voeren over de omvorming, dat die urgent is.

[0:10:09] Zodanig urgent dat we hebben bedacht dat we eigenlijk een constructie hebben moeten organiseren,

[0:10:15] omdat die beheerkoncessie aan het einde van dit jaar afloopt.

[0:10:19] En we willen graag een beheerkoncessie houden.

[0:10:22] De behandeling daarvan zal zeker niet voor het einde van dit jaar aflopen.

[0:10:25] En daarom zijn we bezig met een beleidsneutrale verlenging van de beheerconcessie,

[0:10:30] die we ook in september aan de orde hebben gehad in deze Kamer.

[0:10:35] En door dat te doen, en dat is bijna rond, die beleidsneutrale verlenging,

[0:10:41] hebben we de tijd om de behandeling van het wetsvoorstel wat voor ligt aan de Kamer,

[0:10:45] om dat netjes met elkaar af te komen.

[0:10:48] Dat zou mijn bijdrage zijn.

[0:10:49] Dan geef ik het woord aan Heike.

[0:10:57] Waar komen we vandaan?

[0:11:00] Die discussie over de rechtsvorm van ProRail loopt dus eigenlijk sinds de ontvlechting van de NS in 1994.

[0:11:07] Toen zijn drie organisaties afgesplitst, namelijk NS Reel Infra Beheer BW voor aanleg, beheer en instandhouding,

[0:11:16] railnet voor capaciteitsmanagement, capaciteitsplanning en spoorwegveiligheid

[0:11:22] en de NS-verkeersleiding BWE voor de regeling en beheersing van het spoorverkeer.

[0:11:27] Vervolgens werd voorgesteld om verkeersleiding en railnet onder te brengen in een publiekrechtelijk ZBO,

[0:11:34] dat was toen dus al het idee, omdat het ook om publieke taken gaat.

[0:11:40] En die moesten, was toen het idee, binnen de werkingssfeer van de overheid worden geplaatst,

[0:11:46] maar wel op afstand van de beleidskern, vandaar ook een ZBO.

[0:11:49] En voor de beheeractiviteiten was toen ook het idee om er een ZBO van te maken.

[0:11:54] Dat is ook zo toen in het wetsvoorstel opgenomen.

[0:11:57] Alleen was er toen ook sprake van diverse issues op het spoor

[0:12:03] die ertoe leidden dat de keuze werd gemaakt dat ervan af te zien

[0:12:06] en voor een privaatrechtelijke structuur te kiezen,

[0:12:09] omdat men toen het gevoel had van er is te veel onrust op het spoor

[0:12:12] En laten we die grote stap nu niet nemen, die kan later namelijk altijd nog worden genomen, was het idee.

[0:12:20] Daarna is die discussie over de ordening van ProRail nooit stil geweest.

[0:12:27] Er was heel veel discussie in de Kamer, verschillende onderzoeken tekens weer naar de ordening.

[0:12:33] Totdat dus in 2017 onder het kabinet Rutte 2 besloten is om ProRail om te vormen tot een publiekrechtelijk ZPO.

[0:12:41] Dat werd ook in Rutte 3 voortgezet.

[0:12:44] En zoals de heer Dronckes net als schetste bleek dan bij Rutte 4 dat er onvoldoende draagvlak

[0:12:49] was voor die publiekrechtelijke omvorming, maar er was wel behoefte om die verbeteringen

[0:12:54] die in de tussentijd in de samenwerking ook geboekt waren, om die ook structureel te borgen,

[0:12:59] zodat die niet meer afhankelijk zijn, ook alleen maar van de personen.

[0:13:03] De staatssecretaris Heijner heeft ons toen verzocht, ProRail en INW gezamenlijk,

[0:13:10] om een alternatief uit te werken.

[0:13:12] Dat is dus het privaatrechtelijke ZBO.

[0:13:15] Een minder ingrijpende vormgeving.

[0:13:19] ProRail blijft een besloten vennootschap,

[0:13:22] maar krijgt dus een aantal publiek-rechtelijke waarborgen

[0:13:26] die de aansturing dan makkelijker en ook de verantwoording makkelijker maken.

[0:13:31] Dat voorstel is ook aan de Raad van State voor advies voorgelegd.

[0:13:34] Naar aanleiding van het advies van de Raad van State zijn nog een paar punten aangepakt.

[0:13:39] En in januari is dat voorstel zo ook bij uw Kamer ingediend.

[0:13:48] ProRail voert dus een publieke taak uit en wordt bekostigd uit de publieke middelen.

[0:13:53] Die 2,8 miljard waar we het net over hadden.

[0:13:56] Tegelijkertijd is er nu dus in de huidige situatie geen sprake van publieke waarborgen.

[0:14:02] Sprake van afstand.

[0:14:04] Uitgangspunt van de deelnemingbeleid, BW als beleidsdeelneming, is dat de aandeelhouder

[0:14:11] stuurt op dat ondernemingsresultaat en in principe dus ook geen basis heeft om onderwerpen

[0:14:17] als bijvoorbeeld personeelsbeleid aan te snijden.

[0:14:21] Aandeelhouder hoort zich gewoon formeel gezien te beperken tot we per jaar vragen stellen

[0:14:26] tijdens de algemene vergadering van aandeelhouders.

[0:14:28] Als hij iets wil, dan heeft hij nog de keuze de jaarstukken niet goed te keuren of met

[0:14:33] een het zwaarste middel, namelijk bestuurders ontslamen, dat is natuurlijk een veel te zwaar

[0:14:37] middel.

[0:14:39] Tegelijkertijd is het bij de bedrijfsvoering wel zo dat die grote impact kan hebben op

[0:14:44] een organisatie, ook op de prestaties.

[0:14:47] Dat maakt dat die sturing in de bw-systematiek lastig is.

[0:14:53] Ook transparantie is een issue.

[0:14:56] Het vennootschapsrecht kent drempels voor de informatiedeling die het ZBO-stelsel niet kent.

[0:15:03] De Raad van Bestuur en de Raad van Commissarissen moeten eigenlijk eens kijken naar het vennootschapsrechtelijke belang.

[0:15:09] En daardoor kan er vertraging optreden in de informatievoorziening richting INW en ook richting uw Kamer.

[0:15:15] Wat dan bijsturen weer lastig maakt.

[0:15:19] Een besloten vennootschap valt ook niet onder de wet Open Overheid.

[0:15:22] heeft dus ook geen verplichting om de informatiehuishouding op orde te hebben,

[0:15:26] geen verplichting om zoveel mogelijke informatie openbaar te maken,

[0:15:29] dan wel informatieverzoeken van burgers of media te faciliteren.

[0:15:37] Dat maakt dus dat het samenspel gewoon moeilijker is in de huidige structuur.

[0:15:46] En in de concessiesystematiek is er gewoon in die zin ook een ingewikkeldere sturing dan nodig.

[0:15:58] ProRail vraagt nu aparte subsidies aan voor instandhouding en per aanlegproject.

[0:16:05] En de concessieverlener heeft geen verantwoordelijkheid voor het intern functioneren van de organisatie

[0:16:11] en kan pas ingrijpen als de prestaties verslechteren.

[0:16:13] Maar we hebben het eerder meegemaakt bij problemen bij de verkeersleiding.

[0:16:17] De uitval van treinen was niet significant genoeg om sturing via prestatieindicatoren

[0:16:23] om de actie op te ondernemen met de drempelvaarden.

[0:16:28] En als een nieuwe concessie moet worden opgesteld, dan kom je weer in een onderhandelingstraject

[0:16:32] terecht, terwijl ProRail de enige aanbieder is en er geen sprake is van een markt.

[0:16:39] En wat de collega net ook al aangaf, ProRe zit niet aan tafel naast de staatssecretaris

[0:16:46] bij de besprekingen over besteding van de middelen, terwijl Rijkswaterstaat wel naast

[0:16:50] de minister aan tafel zit.

[0:16:54] Dus we hebben meerdere organisatieformen onderzocht, we hebben ook gekeken naar, zou je het kunnen

[0:17:00] vormgeven als een agentschap, eerder onderzoek, maar dat valt af omdat het Europees recht

[0:17:07] dat ook niet toestaat.

[0:17:08] Verkeersleiding en capaciteitsverdeling moeten op afstand staan van het ministerie en onafhankelijk

[0:17:15] kunnen functioneren en er moet ook afstand zijn tussen ProRail en de inspectie leefomgeving

[0:17:20] en transport.

[0:17:23] Daarnaast, als ProRail agentschap zou zijn, zouden ze ook niet eigen CAO kunnen houden.

[0:17:30] We hebben eerder dus het publiekrechtelijk ZPO uitgewerkt zoals dat eerder in de Kamer

[0:17:35] voor lag, maar dat voorstel kon dus op onvoldoende draagvlak rekenen.

[0:17:39] En het privaatrechtelijke ZPO, zoals het voorstel nu in uw Kamer ligt,

[0:17:45] waarin ProRail dus een bw blijft, de wettelijke taak krijgt

[0:17:49] en een aantal publieke waarborgen van toepassing worden.

[0:17:52] Een voorstel wat we ook samen met ProRail hebben uitgewerkt.

[0:17:58] Dat voorstel zoals het nu aanhanger is, verbetert dus de informatiepositie van de Kamer

[0:18:03] en de sturing, verantwoording en de samenwerking.

[0:18:08] Ik wil ze nu niet allemaal doorlopen.

[0:18:10] de presentatie voor u. De taken van ProRail worden dus wettelijk verankerd en daarnaast

[0:18:17] krijgt INW ook de rol van eigenaar die dus naar de fitheid en continuïteit van de organisatie

[0:18:24] kan kijken. ProRail dient dan straks ook een integrale begroting in, dus er is niet meer

[0:18:30] sprake van die gescheiden subsidieaanvragen. En ProRail stelt ook een miljardenplan op,

[0:18:36] Dus we kunnen ook op de langere termijn met elkaar doorkijken.

[0:18:41] En je krijgt daarmee een structurele borging ook van het samenspel, onafhankelijk van personen.

[0:18:47] En daarmee ook een nauwere samenwerking tussen beleid en uitvoering, waar uw Kamer ook voorstander

[0:18:52] van is.

[0:18:54] Met de informatieverplichting dan uit de kaderwet ZBO's en ook de wet Open Overheid verbetert

[0:19:00] de informatiepositie voor uw Kamer en INW en ook voor de maatschappij.

[0:19:05] En met het voorstel wordt dus ook valdaan aan alle randvoorwaarden die met de Kamer eerder

[0:19:13] en met ProRail zijn afgesproken.

[0:19:16] CAO blijft gewoon in stand en ProRail blijft aangesloten bij het spoorwegpensioenfonds.

[0:19:22] De verkeersleiding en capaciteitsverdeling blijven dus op afstand van het ministerie

[0:19:26] en ProRail blijft ook op afstand van de inspectieleven, omgeving en transport.

[0:19:30] En er is geen sprake van hogere kosten.

[0:19:33] Daar waar welkosten ontstaan, worden die gecompenseerd en dat kan ook makkelijk, omdat er in opzichte

[0:19:40] van hoge kosten namelijk hogere belastingopbrengsten aan de orde zijn, sprake van vestzak, broekzak.

[0:19:48] Het is ook niet de bedoeling dat de staat beter daarvan wordt, maar hier worden die

[0:19:54] hogere belastingopbrengsten gewoon gebruikt voor de compensatie.

[0:20:03] Dus ook het prijs van de treinkaartje blijft hetzelfde, wordt niet door de omvorming verhoogd.

[0:20:09] Dat is alles in de regelgeving ook opgenomen.

[0:20:16] Dan geef ik het woord aan mijn collega.

[0:20:20] Meneer Evers.

[0:20:24] Het is allemaal ingewikkeld.

[0:20:26] Wat is een privatrechtelijk CBO, wat is een publiekrechtelijk CBO?

[0:20:30] en daarom probeer ik aan te geven wat nou eigenlijk het oorspronkelijke voorstel was

[0:20:34] en waarin het nieuwe voorstel, of die van de nota van wijziging, het oude voorstel aanpast

[0:20:38] en welke gevolgen dat dan eigenlijk heeft.

[0:20:42] Het idee, het oorspronkelijke idee van het wetsvoorstel

[0:20:45] is dat ProRail meer een overheidsorganisatie dan een bedrijf.

[0:20:49] Het is een overheidsorganisatie, belast met een publieke taak

[0:20:51] en wordt gefinancierd met publieke middelen.

[0:20:55] En de aansturing van zo'n meer publieke organisatie

[0:20:58] ...zou ook gericht moeten zijn op het feit dat het meer een overheidsorganisatie is...

[0:21:04] ...en dat het is belast is met die wettelijke taken.

[0:21:08] En daarom zou de concessiesystematiek, zoals die nu nog in de Spoorwegwet...

[0:21:13] ...zouden moeten verdwijnen en ook de BV zou in het oorspronkelijke voorstel verdwijnen.

[0:21:18] En daarvoor in de plaats kwam een publiekrechtelijke aansturing...

[0:21:22] ...en een publiekrechtelijke organisatie.

[0:21:24] En die publiekrechtelijke organisatie, en dat ziet er in het voorstel ongeveer zo uit...

[0:21:28] Je zou in het voorstel eerst een ZBO inrichten.

[0:21:32] Dus je had in het voorstel dat ProRail een ZBO is.

[0:21:36] In het oorspronkelijke voorstel is het ook zo dat een raad van bestuur en een raad van

[0:21:40] toezicht worden ingericht op basis van de wettelijke voorschriften.

[0:21:45] Op basis van die wettelijke voorschriften kreeg ProRail ook rechtspersoonlijkheid, waardoor

[0:21:50] ProRail rechtshandelingen kan verrichten, waardoor ze actief kunnen deelnemen aan het maatschappelijk

[0:21:55] verkeer.

[0:21:55] Ze kunnen daardoor overeenkomsten sluiten.

[0:21:59] Daarnaast kent het wetsvoorstel taken en bevoegdheden toe aan de pro-euro-organisatie,

[0:22:05] zodat ze inderdaad zijn belast met die publieke taken.

[0:22:09] Als gevolg van die toekenning van die taken en die bevoegdheden

[0:22:12] is ook de Kaderwet zelfstandig bestuursorganen op pro-euro van toepassing.

[0:22:18] En die toepassing van die Kaderwet zelfstandig bestuursorganen

[0:22:21] brengt een aantal instrumenten mee die handig zijn in de aansturing.

[0:22:27] Dat gaat bijvoorbeeld over het feit dat ProRail een begroting moet vaststellen en dat de minister die moet goedkeuren.

[0:22:33] In het voorstel is ook opgenomen dat ProRail een miljardenplan moet opstellen en dat de minister dat moet goedkeuren.

[0:22:40] En er moet natuurlijk een jaarrekening worden opgesteld en die moest ook worden goedgekeurd door de minister.

[0:22:44] Dus dat zijn allemaal onderdelen, basisfactoren voor de wijze van aansturing van ProRail in de nieuwe situatie.

[0:22:51] Het zou ook tot gevolg hebben, deze constructie, dat bepaalde publiekrechtige regels op de organisatie

[0:23:00] van ProRail van toepassing zouden zijn en dan heb je het bijvoorbeeld over de wet over

[0:23:05] overheid en de wet normering topinkomens en dan zie je ook echt inderdaad dat het meer

[0:23:11] een publiekrechtige organisatie wordt, meer een overheidsorganisatie.

[0:23:15] De werknemers zouden vallen onder de ambtenarenwet en zouden inderdaad ambtenaren zijn.

[0:23:20] De derde nota van wijziging komt inderdaad voort uit het feit dat de sector de gevolgen

[0:23:30] voor ProRail te groot vond.

[0:23:32] Dan is er inderdaad de vraag van hoe we de voordelen van het voorstel kunnen behouden

[0:23:37] en de gevolgen voor ProRail minder groot waren.

[0:23:41] De oplossing is gekozen om ProRail als juridische organisatie in stand te houden en de aansturing

[0:23:50] te vernieuwen. Dat betekent dus dat de ProRail een BV blijft, maar de regels, de publiekrechtelijke

[0:23:59] regels die op die organisatie van toepassing zijn en dus ook de instrumenten van aansturing

[0:24:04] worden wel vernieuwd. En daarmee komt inderdaad de concessie nog steeds te vervallen, maar

[0:24:09] de BV blijft. De gevolgen zijn inderdaad dat de organisatie van ProRail niet wordt aangepast.

[0:24:19] Er blijft nog steeds een BV en die BV heeft gewoon normale organen van de raad van bestuur,

[0:24:25] raad van commissarissen en vergadering van aandeelhouders.

[0:24:28] De werknemers van ProRail worden geen ambtenaar in het nieuwe systeem.

[0:24:34] Wel zou ProRail worden aangestuurd op min of meer dezelfde wijze als in de publiekrechtelijke structuur de bedoeling was.

[0:24:39] Dus dan ga je nog steeds in de aansturing ervan uit dat we met een soort overheid te maken hebben

[0:24:44] en niet met een soort marktpartij die willekeurig kan worden ingewisseld door een andere partij

[0:24:50] die het infrastructuur zou kunnen beheren.

[0:24:53] En ook de toepassing van de Kralenwet met de instrumenten van de Sporregels blijft in stand.

[0:25:00] En ook, tot slot, en dat is niet onbelangrijk om te melden,

[0:25:02] dus ook de regels die op de overheid van toepassing zijn,

[0:25:04] zoals de wet Open Overheid en de wet noeming TOP inkomen,

[0:25:07] zouden in dit nieuwe systeem in stand liggen.

[0:25:14] Dus de voordelen heb ik aangegeven.

[0:25:15] ProRail blijft in BV, bestaande organisatie blijft in stand.

[0:25:19] De juridische verplichtingen van de ProRail BV hoeven niet te worden overgedraagd naar een nieuwe organisatie.

[0:25:27] Dus moet niet gekeken worden naar nieuwe contracten of iets dergelijks.

[0:25:32] En de werknemers worden geen ambtenaren.

[0:25:34] Nadeel is natuurlijk ProRail, althans nadeel.

[0:25:37] Dat is natuurlijk hoe je het bekijkt.

[0:25:38] Maar nadeel zou kunnen zijn dat ProRail een BV blijft.

[0:25:42] Met een raad van bestuur, een raad van commissarissen en een vergadering van aandeelhouders.

[0:25:47] En waarom kan je dat zien als een nadeel?

[0:25:50] Omdat je in feite dan twee systemen van aansturing krijgt in één organisatie.

[0:25:56] Het oorspronkelijke plan ging uit, het oorspronkelijke voorstel ging uit,

[0:26:01] voor een publiekrechtelijke wijs van aansturing.

[0:26:04] Als je de BV in stand houdt, dan heb je nog steeds een privaatrechtelijke wijs van aansturing,

[0:26:10] want je hebt nog steeds een fernoodschap, de regels van de BV zijn van toepassing,

[0:26:14] En ProRail en de aandeelhouders zullen nog steeds moeten voldoen aan die regels van BW.

[0:26:21] Dus krijg je inderdaad dat een publiekrechtelijke en een privaatrechtelijke structuur naast elkaar bestaan.

[0:26:28] En daar heeft de Raad van State ook op gewezen, van is dit niet ingewikkeld?

[0:26:34] Nou ja, dan is de laatste vraag natuurlijk, is het ingewikkeld?

[0:26:38] Nou ja, laat ik zo zeggen, het is niet ideaal, het is een compromis.

[0:26:41] Het compromis is, we gaan uit van de publiek-rechtelijke aansturing,

[0:26:47] alleen we laten de huidige organisatie zoveel mogelijk in stand.

[0:26:53] Maar dit is niet uniek.

[0:26:57] In de huidige concessie is er min of meer sprake van een zelfde soort systeem.

[0:27:04] Er is daar weliswaar een andere wijze van aansturing door middel van de concessie,

[0:27:09] maar het is ook een vorm van publiek-rechtelijke aansturing.

[0:27:12] En daarnaast heb je ook de BV die in stand blijft.

[0:27:16] En ook daar zit de staat als aandeelhouder in de BV.

[0:27:22] Dus als men denkt dat er grote problemen zich zouden voordoen in deze constructie,

[0:27:30] dan zou die problemen zich mogelijk ook nu al voordoen op die manier.

[0:27:34] En daarvan hebben we tot nu toe geen aanleiding om dat te geloven.

[0:27:41] Daarnaast, deze structuur is ook niet uniek voor ZBO's.

[0:27:45] De bekendste ZBO die deze structuur heeft is de Nederlandse Bank.

[0:27:49] Die heeft ook een publiek-rechtelijke aansturing.

[0:27:52] Voor zover natuurlijk de Nederlandse Bank mag worden aangestuurd.

[0:27:55] Wat dat betreft is elke ZBO wel uniek.

[0:27:58] En heeft daarnaast, is daarnaast een vennootschap.

[0:28:02] Dus ook hier is er een publiek-rechtelijke manier van borging.

[0:28:07] En een privaatrechtelijke wijze van borging.

[0:28:09] En die verschillende wijzen moeten op elkaar worden toegespitst.

[0:28:17] En daar moeten natuurlijk afspraken worden gemaakt.

[0:28:19] Maar wij denken dus, als die afspraken gemaakt zijn, en we hebben nog alle tijd, sowieso is

[0:28:24] het voorstel uitgebreid doorgesproken met de mens van ProRail, als er nog onduidelijkheden

[0:28:31] over zijn, dan hebben we nog een betrekkelijk grote tijd om te implementeren.

[0:28:38] We kunnen in die implementatie de nodige botsproeven houden en we kunnen daarover afspraken maken.

[0:28:44] Dus wij denken dat dit niet de ideale oplossing is, maar het is wel een mogelijke oplossing

[0:28:51] en een mogelijke oplossing die ook tegemoet komt aan de problemen die wij zien in de huidige reis van aansturing.

[0:28:59] Ik dank u allen voor de uitgebreide presentatie, zou ik willen zeggen.

[0:29:03] Ik wil alvast op voorhand zeggen dat de Kamer, denk ik, blij is met deze uitgebreide presentatie,

[0:29:08] maar dat er ook voldoende ruimte moet zijn voor het stellen van vragen.

[0:29:13] Dus we hebben nog tien minuten en mocht dat te kort zijn, dan moeten we een oplossing zoeken.

[0:29:17] Het zou kunnen betekenen dat we u voor een tweede keer vragen om langs te komen,

[0:29:20] om deze technische briefing af te maken.

[0:29:22] Maar laten we gewoon beginnen.

[0:29:24] De heer De Hoop wil daar alvast een voorstel voor doen.

[0:29:26] De heer De Hoop.

[0:29:28] Ja, voorzitter.

[0:29:29] Ik had een vraag over de derde note van wijzigingen die we hebben gezien.

[0:29:33] En daar zie je toch wel een andere keuze dan dat het voorstel...

[0:29:39] Wacht even hoor, meneer De Hoop.

[0:29:41] Ik was in ieder geval ondersteund dat u een punt van orde ging maken.

[0:29:43] Oh nee, excuses.

[0:29:44] Want dan gaan we gewoon het rijtje af.

[0:29:45] Oké, prima.

[0:29:46] Dan wacht ik op mijn beurt.

[0:29:47] Mevrouw Veldman, gaat uw gang.

[0:29:49] Dank u wel, voorzitter, en hartelijk dank voor de toelichting.

[0:29:54] Ik ben aan het zoeken naar dat we enerzijds zien dat dit wel een tijdrovend en heel ingewikkeld

[0:29:58] proces is en ook de vraag die opkomt wat we ons hiermee op de hals halen.

[0:30:04] U geeft daar in ieder geval een goede toelichting over, maar ook mijn informatie is dat de sector en

[0:30:10] reizigersorganisaties en vakbonden zich toch erg moeilijk kunnen voorstellen dat dit een oplossing

[0:30:16] voor problemen gaat zijn.

[0:30:20] Tegelijkertijd zie ik dat je met de huidige situatie ook betere afspraken zou kunnen maken in de

[0:30:24] beheersprocessie of met statuutwijzigingen.

[0:30:27] Dus de aanleiding daarvan is mijn vraag.

[0:30:30] U schetst, er zijn geen financiële consequenties.

[0:30:33] Ik kan me voorstellen dat met alle aannemers en leveranciers opnieuw contracten gesloten

[0:30:38] moeten worden als we deze omvorming doen.

[0:30:40] En ik kan me ook voorstellen dat dat wel financiële consequenties heeft, omdat voorwaarden en bedragen

[0:30:46] zullen wijzigen als leveranciers en aannemers dat moment daarvoor aan kunnen grijpen.

[0:30:54] van inflatiecorrectie tot personeelstekorten die doorgewerkt worden.

[0:30:58] Dus wat zijn toch de financiële consequenties die op dat vlak misschien nog zich voorgaan doen?

[0:31:05] Wie stelt er deze vraag?

[0:31:08] Ik denk dat degene die zich geroepen voelt mag reageren.

[0:31:13] Mevrouw Schreuter, denk ik.

[0:31:15] Ga ervan.

[0:31:16] Juist, in de constellatie zoals het nu bij uw Kamer aanhangig is met een privaatrechtelijk ZBO,

[0:31:22] hoeven dus geen contracten te worden omgezet.

[0:31:25] Dus hoeft ook geen toestemming van contractpartijen gehaald te worden om door te gaan.

[0:31:32] Dus ProReBW blijft gewoon intact.

[0:31:36] Ze krijgen additioneel gewoon een aantal publiekrechtelijke waarwogen worden op hen van toepassing verklaard.

[0:31:43] Dus de contracten blijven onveranderd.

[0:31:46] En de prijzen hoeven in die zin ook niet te veranderen.

[0:31:53] Nogmaals, daar was in het publiek rechtelijk ZBO sprake van compensatieafspraken,

[0:32:00] als dus de fiscale behandeling van het publiek rechtelijk ZBO zou veranderen.

[0:32:04] Die afspraken zijn er natuurlijk nog.

[0:32:06] Dus als de Belastingdienst tot de conclusie komt dat ProRail als privaatrechtelijk ZBO

[0:32:14] als overheid wordt beschouwd, niet langer als btw-ondernemer,

[0:32:18] dan kunnen we natuurlijk terugvallen op die compensatieafspraken.

[0:32:22] Dus in die zin zullen de sector, de reizigersorganisatie

[0:32:25] en de vakbonden hier gewoon veel minder van meekrijgen.

[0:32:28] Dit gaat echt om het samenspel ook tussen INW en ProRail

[0:32:33] en daarmee om de informatievoorziening

[0:32:37] richting uw Kamer, richting maatschappij.

[0:32:40] Datgene wat iets gaat kosten is het inrichten van de IT-systemen

[0:32:45] voor het van toepassing worden van de Wet Open Overheid, zodat het archief op orde is.

[0:32:50] Maar dat is iets wat ook goed is voor een overheidsorganisatie als ze meer inzicht kunnen geven.

[0:32:56] Het is nu gek als een journalist bij allerlei uitvoeringsorganisaties een hoofdverzoek kan indienen,

[0:33:02] maar bij ProRail gewoon niet doorkrijgt.

[0:33:06] En dat mag dan misschien ook iets kosten.

[0:33:07] maar dat zijn in vergelijking kleine bedragen.

[0:33:13] Dank u wel.

[0:33:14] De heer Uiting van de PVV.

[0:33:15] Ja, dank voorzitter en dank voor het geven van de presentatie.

[0:33:19] Mij bekruipt een beetje het gevoel dat we een probleem aan het zoeken zijn voor een oplossing.

[0:33:25] En dat hebben we in 2020 al aangegeven.

[0:33:27] Ik moet eerlijk zeggen, dat gevoel heb ik nu ook.

[0:33:30] Want ja, in de richting dan van de vervanger van de staatssecretaris

[0:33:34] in de vergadering van aandeelhouders, meneer Dronkers,

[0:33:38] Er werd net aangegeven dat ik moeite heb als ik in de aandeelhoudersvergadering zit...

[0:33:43] om het algemeen belang te bespreken.

[0:33:45] We zien nu in de huidige situatie ook al dat we in een situatie zitten...

[0:33:50] waarin we het aandeelhouderschap hebben met de railinfratrust BV...

[0:33:54] en de rol die we hebben in de beheerconcessie.

[0:34:01] Nu in de nieuwe situatie is dat dus niet anders.

[0:34:04] want we hebben net van meneer Evenstoren gekregen dat het dus ook nog steeds de bv is waarin we enig

[0:34:10] aandeelhouder zijn en dus dan ook de publiek de publieksrechtelijke tak hebben waar we dan ook

[0:34:15] nog zeggenschap over gaan krijgen dus mijn vraag is hoe gaat dit dan in de aandeelhoudersvergadering

[0:34:21] als we deze wet aannemen hoe gaat dat dan beter? Kijk ik zit nu in de situatie dat ik geen enkel

[0:34:30] publiekrecht kader heb richting ProRail en dat is ook de vraag van mevrouw Veldman ik neem toch

[0:34:35] even bij. Kun je dan geen afspraken maken? Ja, als men mijn informatie wil versterken of dingen wil

[0:34:41] vertellen, dan kan dat nu natuurlijk altijd goed onderling overleggen. Maar er is geen institutionele

[0:34:45] kader die dat bewaakt, dat dat als er oneenigheid overkomt, dat dat geborgd is. Dat is de huidige

[0:34:52] situatie. Dus het is wel degelijk van belang om een publieke kader te hebben. Zeker waar

[0:34:57] zoveel overheidsgeld naar een organisatie gaat. En dat hebben we net ook proberen aan te geven met

[0:35:02] Bijvoorbeeld het voldoen aan de WOA, archiefwet, noem al die dingen maar op.

[0:35:06] Dus dat is wel van belang. Dat is punt één.

[0:35:10] Punt twee, ja, dan zegt hij dan...

[0:35:12] ...kom je aan met zo'n hybride construct van een privaatrechtelijke ZBO.

[0:35:18] Ja, dat vinden wij ook hybride. Dat is net ook door meneer Evers aangegeven.

[0:35:24] Maar als er geen steun is voor een publiekrechtelijk ZBO...

[0:35:30] wat een zuivere constructie is als het gaat om de aansturing,

[0:35:33] ja, dan moet je ook kijken welk compromis kan dan wel op steun rekenen

[0:35:37] en biedt in ieder geval een betere propositie,

[0:35:40] een betere situatie dan de huidige situatie.

[0:35:43] Want in de huidige situatie hebben we daar toch,

[0:35:45] dat blijkt ook historisch, wel problemen mee.

[0:35:49] Dus ja, dat is dan het compromis wat voorligt.

[0:35:51] Als u dan zegt, daar zit een compromis in,

[0:35:53] dan hebt u daar volkomen gelijk in, dat moet ik ook eerlijk in zijn.

[0:35:56] Dat is het geval.

[0:35:57] Maar het is echt veel beter dan de huidige situatie

[0:36:00] waarbij dat publieke rechterkade totaal ontbreekt.

[0:36:03] En dat maakt de aansturing vergeleken met spoorweg en vaarweg ongelijk,

[0:36:09] ongelijksoortig, en dat is ook lastig.

[0:36:11] Laat ik het heel praktisch verwoorden.

[0:36:13] In de bestuursraad elke maandag vergaderen wij

[0:36:15] om de minister en de staatssecretaris te kunnen adviseren.

[0:36:18] Maar zit ProRail niet aan tafel.

[0:36:20] Ik kan natuurlijk geen besloten vennoodschap

[0:36:21] in de bestuursraad opnemen.

[0:36:25] Dus dat is toch een ongemakkelijke situatie.

[0:36:28] En daarmee is het spoor eigenlijk altijd, in de hele adviesaanvraag,

[0:36:33] altijd iets later dan de andere infrastructurelementen.

[0:36:37] Dat is niet een hele handige situatie.

[0:36:39] Als het dan gaat om de opstelling van het hele financiële verhaal,

[0:36:43] de begrotingssystematiek afwijkend ten opzichte van spoor,

[0:36:47] vergeleken met de andere infrastructuurcomponenten.

[0:36:50] Dat is gewoon niet handig.

[0:36:52] Zeker niet als je het infrastructuur als totaliteit wil gebruiken en benutten.

[0:36:58] Dus dat ongemak zit er gewoon in.

[0:37:00] Het voorstel bevat inderdaad een compromissekarakter.

[0:37:03] Daar hebt u gelijk aan, maar het is wel beter.

[0:37:06] Anders hadden ze hem natuurlijk ook niet aan de minister- en staatssecretaris voorgesteld.

[0:37:09] Het is wel beter, echt veel beter dan de huidige situatie.

[0:37:12] GESPREKSLEIDER. Dank u wel. De heer Pierik.

[0:37:16] Ik denk, als ik zo kijk naar de vragen en antwoorden,

[0:37:18] dat dit de laatste vraag is voor dit moment.

[0:37:23] Dan wil ik de vraag wel even doorschrijven naar mijn buurman, die had net al een hele belangrijke vraag.

[0:37:28] Dat is heel aardig.

[0:37:28] Ja, kijk, we moeten het even doen met de tijd die we hebben vandaag.

[0:37:31] Maar ik denk dat het goed is, want ik denk, ik zie aan de heer Orbendijk ook dat hij ook vragen wil stellen.

[0:37:35] Dat wil iedereen, denk ik.

[0:37:36] En we moeten ook goed recht doen aan het onderwerp.

[0:37:38] Maar daar gaan we zo even afspraken over maken.

[0:37:39] De heer De Hoop.

[0:37:41] Dank, collega Pielik.

[0:37:43] Nee, ik wilde het inderdaad hebben, ook over de derde note van wijziging.

[0:37:46] En dat het toch echt, nou ja, het doel wat de eerste in de wet zat,

[0:37:50] om echt nadrukkelijk die publieke aansturing,

[0:37:53] dat daar echt wel van afgestapt is.

[0:37:56] En u zegt ook dat is een compromis geweest.

[0:37:59] Maar ik kan me ook voorstellen vanuit ProRail,

[0:38:01] degene die niet aangestuurd...

[0:38:04] Ja, ik kan me voorstellen dat als het over jou gaat,

[0:38:06] dat je ook niet per se meer aangestuurd wil worden.

[0:38:09] Dus mijn vraag zou eigenlijk zijn,

[0:38:12] is dat nadrukkelijk een compromis richting ProRail,

[0:38:15] of is dat breder de wens?

[0:38:17] En is het daarmee dan ook een duurzame oplossing

[0:38:20] van het doel wat eerst beoogd werd met de originele wet, zeg maar.

[0:38:27] Mevrouw Schreuter.

[0:38:30] Het is... ProRail heeft... We hebben een gezamenlijk programma ingericht.

[0:38:35] Dus de publiekrechtelijke ZPO-vorming, daar heeft ProRail aan meegewerkt.

[0:38:41] En het verzoek van de voormalige staatssecretaris...

[0:38:44] om dus met een alternatief te komen, om dus een structurele borging...

[0:38:48] ook van die verbetering in de samenwerking te realiseren...

[0:38:51] Dat is ook met ProRail samen uitgewerkt.

[0:38:56] Dus in die zin waren er weleens zorgen bij ProRail over het publiekrechtelijk ZBO,

[0:39:04] omdat we natuurlijk ook een beetje ingehaald werden door de tijd.

[0:39:07] Op het moment dat het besluit werd genomen publiekrechtelijk ZBO te maken,

[0:39:11] was de ambtenarenwetgeving nog zo

[0:39:14] dat de medewerkers van een publiekrechtelijk ZBO

[0:39:17] daarop uitgezonderd konden worden, zouden ze geen ambtenaren worden.

[0:39:20] Later is die wetgeving aangepast en in de vorm van een publiekrechtelijk ZBO zouden de medewerkers

[0:39:26] dan wel een eed of belofte moeten afleggen.

[0:39:29] En daar waren zorgen bij de leiding van ProRail over, van hoe komt dat over, hoe verhoudt

[0:39:35] zich dat ook tot de rust op de werkvloer.

[0:39:39] Dus de stuur van ProRail was heel blij toen de stap werd genomen van de BW blijft intact,

[0:39:47] wel de publiek-rechtelijke kaders, maar zonder dat dus de implementatieopgave zo groot is.

[0:39:55] En toen dat voorstel werd uitgewerkt, zijn ook gesprekken met stakeholders gevoerd en die vonden

[0:40:00] dit ook een goede oplossing, omdat ze zagen dat het minder ingrijpend is, maar wel de winstpunten

[0:40:06] die behoogd werden, ook werden gehaald. Dank u wel. Ik wil haar voorstellen dat wij deze

[0:40:17] en dat we op zoek gaan.

[0:40:18] We hebben morgenochtend een procedurevergadering met onze commissie-INW,

[0:40:22] dat wij nog zoeken naar een ander moment om deze technische briefing voor te zetten.

[0:40:26] Wij moeten zo duidelijk stemmen over het verzoek van de heer Timmermans.

[0:40:29] Moeten wij hoofdelijk stemmen in de plenaire zaal.

[0:40:32] Daar moeten wij ook heen.

[0:40:34] Dus dat hebben wij te doen met elkaar.

[0:40:38] Dus dat zou betekenen dat wij u vragen op een ander moment terug te komen.

[0:40:42] De heer Dronckens.

[0:40:43] Ja, dat doen we graag natuurlijk.

[0:40:44] Dus we komen graag om alle vragen die er zijn echt goed te beantwoorden.

[0:40:49] Dus we komen graag terug om dat te doen.

[0:40:52] Dan nemen we ook voldoende ruimte in de agenda om die vragen te stellen en dan voor een goede

[0:40:58] beantwoording te zorgen.

[0:41:00] Ik dank voor het naarwezigen en ik schors je bij deze technische briefing tot een nader moment.