Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.
Wet sturing en verantwoording ProRail
[0:00:04] MINISTER DE JONGE.
[0:00:04] Welkom dames en heren bij de technische briefing over de wetsturing en verantwoording ProRail.
[0:00:10] Dit is de tweede sessie in de week, omdat we de vorige sessie moesten afbreken vorige week.
[0:00:16] Hartelijk welkom weer dat u hier bent en als u het op afstand volgt ook hartelijk welkom weer, zou ik willen zeggen.
[0:00:22] En waarom wij ook aan onze gasten.
[0:00:23] En ook dank voor de flexibiliteit om hier voor de tweede keer in een week aan te schuiven in de Kamer.
[0:00:29] Dat geeft de commissie toch de gelegenheid om de vragen te stellen.
[0:00:32] De heer De Hoop van de GroenLinkspartij van de Arbeid is onderweg, die komt eraan.
[0:00:36] En als ik het goed begrepen heb, dan wil de heer Dronckens, denk ik,
[0:00:40] nog even een korte aftrap doen, of mag ik u het woord geven?
[0:00:42] Houdt u aan.
[0:00:43] Ja, hartelijk dank. We hebben nog even een korte recap gegeven
[0:00:46] van wat er vorige keer is gezegd, dus eigenlijk maar één sheet.
[0:00:51] En ik wil even vragen aan Heiko om dat nog toe te lichten
[0:00:54] en zonorg licht ik dan nog een beetje bij.
[0:00:57] Ja, houdt u aan.
[0:00:58] Dank u wel.
[0:01:00] Om nog even terug te pakken waar we vorige week zijn blijven bestaan.
[0:01:06] Een korte samenvatting, u heeft de sheet ook uitgereikt gekregen.
[0:01:10] Waar het voor ons om gaat is ProRail is een organisatie die 2,8 miljard euro per jaar besteedt aan een publieke taak.
[0:01:18] De vitale infrastructuur van het spoor waar heel veel Nederlanders dagelijks mee te maken hebben.
[0:01:24] En bij deze publieke taak horen ook publieke waarborgen en een structurele borging.
[0:01:31] Daartoe dient het wetsvoorstel wat hier aanhangt, het privaatrechtelijke ZBO.
[0:01:38] Dat leidt in vergelijking met de huidige situatie waar een beheerconcessie aan een partij wordt
[0:01:44] gegeven die ervan uitgaat dat er ook andere mogelijke infrastructuurbeheerders zijn, wat
[0:01:50] Wat gewoon niet het geval is, wordt met dit stelsel gewoon duidelijke sturing en verantwoording
[0:01:56] ten opzichte van de huidige situatie wordt daarmee beter en de samenwerking die ook
[0:02:02] nodig is, die nauwe samenwerking tussen beleid en uitvoering, waar ook uw Kamer aan hecht
[0:02:08] dat daar goede samenwerking is, die wordt ook structureel geboord en is niet meer langer
[0:02:13] afhankelijk van de persoonlijke relaties.
[0:02:16] Het betekent ook dat als het een keer slechter zou gaan,
[0:02:20] dan word je gewoon met die structuur die we hier neerleggen met dit wetsvoorstel,
[0:02:24] gewoon gedwongen om weer samen te werken.
[0:02:27] Ook geeft het door het van toepassing worden van de wet Open Overheid
[0:02:30] en ook de informatieplicht uit kaderwet meer transparantie, ook voor de maatschappij.
[0:02:37] En met dit gewijzigde voorstel komen we dus ook tegemoet aan de wensen vanuit de stakeholders,
[0:02:44] Daardoor dat ProRail BWI blijft, wordt de realisatie ook eenvoudiger en kan ook die overgang soepeler
[0:02:54] plaatsvinden.
[0:02:56] Daarnaast wordt ProRail daarmee ook gewoon op een vergelijkbare manier aangestuurd als
[0:03:01] andere uitvoeringsorganisaties en komen ze dus ook dichter in de afstemming voor ook
[0:03:07] dat hele mobiliteitssysteem, zodat ook gewoon in de discussies over de begroting dat gezamenlijk
[0:03:13] met de RWS ook gevoerd kan worden.
[0:03:15] En ook zijn de randvoorwaarden geborgen, namelijk geen hogere kosten.
[0:03:20] Die onafhankelijkheid van ProRail die door de Europese regelgeving vereist wordt, die blijft geborgen.
[0:03:25] En het CAO van ProRail en ook deelname aan het Spoorwegpensioenfonds blijft behouden.
[0:03:34] Dank u wel. Dan kijk ik naar de leden, de uiting van de PVV.
[0:03:39] Ja, allereerst bedankt dat u allen hier opnieuw vandaag onze vragen wil beantwoorden.
[0:03:47] Het is niet vanuit desinteresse, maar ik moet echt om half zes naar een ander overleg.
[0:03:52] Dus ik zal het ook kort houden.
[0:03:53] Ik wil graag een praktisch voorbeeld bij u neerleggen.
[0:03:58] En dan hoop ik een antwoord te krijgen of dit wetsvoorstel dat dan anders gaat borgen.
[0:04:03] En dat is in een situatie dat ProRail de KPIs niet haalt of dreigt te halen.
[0:04:10] Dan hebben we nu een aantal bevoegdheden waarop we dan daar wat mee kunnen doen.
[0:04:16] We nemen bijvoorbeeld boetes, een foeigesprek, even zo noemen.
[0:04:21] Krijgen wij met dit wetsvoorstel andere bevoegdheden of meer bevoegdheden...
[0:04:26] nog beter dan ten opzichte wat de huidige situatie ons aan bevoegdheden geeft?
[0:04:37] De boetesystematiek zal vervallen, omdat dat niet meer passend is bij een ZBO.
[0:04:44] Maar dat was tenslotte ook gewoon iets wat in die zin vastzaak-boekzaak was.
[0:04:48] Ook dat moest uit het budget van INW worden betaald.
[0:04:53] In die zin hebben we met elkaar een interventiemenu als onderdeel van de samenwerkingsvisie opgesteld,
[0:05:00] waar we gewoon veel meer het gesprek ook tijdig gaan voeren.
[0:05:04] En ook de verbeterprogramma's die je nu ook hebt,
[0:05:07] dat kunnen we straks ook nog.
[0:05:08] Ik weet niet of Wino mij nog wil aanvullen.
[0:05:14] De KPIs en het hele instrumentarium,
[0:05:17] het maakt nu onderdeel uit van de concessie.
[0:05:19] Dat is een concessie die we voor tien jaar hebben verleend.
[0:05:21] Die loopt bijna af.
[0:05:23] Die hebben we nu beleidsadem verlengd,
[0:05:24] om hem in stand te houden.
[0:05:26] In het wetsvoorstel zoals het er nu is,
[0:05:28] gaat die systematische sturingsrelatie,
[0:05:30] Die sturing op prestatie is nu onderdeel van het wet
[0:05:34] en daarmee is dat structureel geborgen.
[0:05:35] Dus dat betekent dat je niet iedere tien jaar opnieuw
[0:05:37] die heronderhandeling hebt met parole of hoe je dat wilt regelen.
[0:05:40] Dat is nu dan structureel geregeld.
[0:05:43] En we hebben heel erg goed gekeken naar welke dingen werken wel goed
[0:05:45] en welke dingen werken niet goed.
[0:05:47] De dingen, zoals Heike al zei, waarin sprake is van vestzak, broekzak,
[0:05:52] die hebben we uit het instrumentarium gehaald.
[0:05:54] De dingen die wel heel goed werken, die hebben we juist in het wetsvoorstel gebracht
[0:05:57] en die zitten dan ook structureel in.
[0:05:59] en die worden daarmee ook vergelijkbaar met de wijze waarop wij bijvoorbeeld Rijkswaterstaat aansturen.
[0:06:03] Want daar hebben we natuurlijk ook met enige regelmaat dat er iets is waarvan je denkt...
[0:06:07] dat had vanuit Rijkswaterstaatperspectief beter gedaan kunnen worden.
[0:06:10] En ook daar hebben wij dezelfde sturingsrelatie of samenwerksrelatie mee...
[0:06:14] dan dat we dan met ProRail gaan krijgen.
[0:06:18] Dank u wel.
[0:06:21] Korte verduidingsvraag hoor ik.
[0:06:23] Ik ben echt op zoek naar welke aanvullende bevoegdheden...
[0:06:27] Want het doel van deze wet is dat we meer grip krijgen op ProRail.
[0:06:31] Welke aanvullende bevoegdheden de regering krijgt op ProRail?
[0:06:37] Dat gaat om sturingselementen.
[0:06:39] Verantwoording is op zich duidelijk ten aanzien van de Wet Open Overheid.
[0:06:41] Maar welke extra bevoegdheden krijgen wij?
[0:06:46] De extra bevoegdheden liggen enerzijds in de informatievoorziening,
[0:06:52] de informatieplicht van ProRail op grond van de kaderwet.
[0:06:54] Die hebben we nu niet.
[0:06:56] en in de goedkeuring van de begroting en het meerjarenplan van ProRail.
[0:07:01] Dus we gaan tijdig met ProRail het gesprek voeren over begroting, met de doorkijk voor de vier jaar.
[0:07:09] Dat zijn instrumenten die we nu niet hebben.
[0:07:13] Dank u wel.
[0:07:14] Mevrouw Veldman.
[0:07:17] Hartelijk dank dat u er weer bent, ook alvast weer voor de toelichting.
[0:07:23] Ik hoor u vertellen over de gemoetkoming wensen omgeving.
[0:07:28] Kunt u misschien wat uitgebreider toelichten welke partijen in de omgeving er eerst op een
[0:07:35] bepaalde manier in zaten en hoe daar dan naar tegemoet gekomen wordt?
[0:07:41] Dan denk ik aan de sectorpartijen, ook vervoerders, maar ook de OR, de reizigersorganisatie.
[0:07:46] Kunt u daar misschien wat op toelichten, op die clubs, hoe ze erin zaten en hoe u ze
[0:07:51] tegemoet gekomen bent?
[0:07:52] We hebben met de diverse stakeholders gesprekken gevoerd, natuurlijk toen al over het publiekrechtelijk
[0:08:01] ZBO, maar ook in aanloop naar de noten van wijziging en de indiening van de noten van
[0:08:10] wijziging.
[0:08:11] Dat zijn de verschillende vervoerders, dus goederenvervoerders en verladers en reizigersvervoerders
[0:08:19] en ook de mede-overheden die tenslotte ook opdrachtgever zijn voor ProRail als ProRailwerk,
[0:08:26] voor derde verricht, en daarnaast Rover en ook de ondernemingsraad van ProRail.
[0:08:38] De provincies en mede-overheden waren ook voorstander voor het publiekrechtelijk ZBO.
[0:08:45] Zij waren blij dat het een correel overheid wordt.
[0:08:48] Ten aanzien van het privaatrechtelijk ZBO...
[0:08:51] hebben zij toen aangegeven...
[0:08:52] als hiermee de doelstellingen worden bereikt...
[0:08:55] die ook voor het oorspronkelijk voorstel golden...
[0:08:59] dan vinden wij dit ook goed.
[0:09:02] Bij de goederenvervoerders was de teneur verschillend.
[0:09:07] Sommigen waren voorstander voor publiekrechtelijk ZBO.
[0:09:12] Andere waren daar iets huiveriger, maar het ging hen alleen daarom dat gewoon de prestaties
[0:09:18] ook voor spoorgoederenvervoer ook beter worden.
[0:09:22] Ten aanzien van privaatrechtelijk ZBO hebben zij aangegeven van, goed als het nu ook gewoon
[0:09:29] een keer afgerond wordt, deze discussie loopt al te lang en kunnen we ons nu gewoon weer
[0:09:33] concentreren op de taakuitvoering.
[0:09:37] Dus laat daar ook gewoon een keer een keuze gemaakt worden.
[0:09:41] De ondernemingsraad van ProRail heeft ook een brief gestuurd, dus zij zijn geen voorstander.
[0:09:53] En ten aanzien van de reizigersvervoerders geldt dat NS ten aanzien van het publiekrechtelijk
[0:10:04] in eerste instantie halverig waren, maar later aangaf van ja,
[0:10:08] als de gelijkgerichte sturing hetzelfde blijft, is het goed.
[0:10:12] En hier gaan wij ook niet over.
[0:10:13] Dus zij zijn neutraal.
[0:10:15] En de andere reizigersvervoerders hebben aangegeven van,
[0:10:19] nou, laat vooral een keuze gemaakt worden,
[0:10:20] zodat we ons weer kunnen concentreren op de uitvoering.
[0:10:23] En zij hechten vooral aan de onafhankelijkheid van ProRail,
[0:10:27] zowel van het ministerie, maar ook van andere vervoerders.
[0:10:30] Dus in die zin zouden zij kunnen leven met privaatrechtelijk ZBO.
[0:10:37] Dank u wel.
[0:10:39] De heer Pierik, BWB.
[0:10:41] Dank, voorzitter.
[0:10:44] Een combinatie tussen privaat en publiek, die hybride ondernemingsconstructies, zeg maar,
[0:10:50] ZBO en met een rechtspersoonlijkheid.
[0:10:53] Dat is eigenlijk altijd bedoeld om de twee mooie dingen uit de wereld bij elkaar te brengen.
[0:11:00] En dat in het licht van dat we eigenlijk veel meer toe willen naar regie bij de bewindspersonen,
[0:11:08] is eigenlijk mijn vraag van wat zijn dan eigenlijk de dingen die we laten liggen?
[0:11:12] Dus wat is de keerzijde van de dingen uit die mooie wereld die je bij elkaar wilt brengen?
[0:11:18] Dus wat zou je eigenlijk dan beter kunnen doen als het alleen een ZBO zou zijn?
[0:11:22] Of wanneer het alleen een private onderneming zou zijn?
[0:11:30] Wij hebben natuurlijk vorige week al aangegeven dat het privaatrechtelijk ZBO is in die zin
[0:11:35] een compromis.
[0:11:37] Als ProRail publiekrechtelijk ZBO zou worden, dan valt ProRail alleen maar nog onder publieke
[0:11:43] kaders en heb je niet ook nog het vernootschapsrecht wat van toepassing zou zijn op ProRail.
[0:11:50] Tegelijkertijd is het natuurlijk wel een construct dat bekend is bij de uitoefening van publieke
[0:11:58] taken, zoals we vorige week al zeiden met de Nederlandse Bank.
[0:12:02] Is publiekrechtelijk ZBO eenduidiger?
[0:12:05] Ja.
[0:12:06] Werkt privaatrechtelijk ZBO?
[0:12:08] Ja, dat doet het, dat doet het ook bij andere organisaties.
[0:12:15] Dus in die zin is het een minder ingrijpend model.
[0:12:21] En daarmee eigenlijk waar u ook mee begon, het besten van twee werelden.
[0:12:27] Misschien even de aanvulling nog, want u vroeg in uw vraag van wat laat je nou liggen?
[0:12:32] En kijk, als je een publiek en een privaat zet bij elkaar,
[0:12:37] dan heb je natuurlijk wel twee rechtsregimes, die wat je goed op elkaar af moet stemmen.
[0:12:43] Dus wat je laat liggen...
[0:12:46] Kijk, bij een publiekrechtelijk ZBO heb je één rechtsregime, dus dat is eenduidiger en dat is ook niet voor tweede uitleg vatbaar.
[0:12:52] Dus dat is daar in die zin gemakkelijker voor.
[0:12:55] Dus dat laat je liggen bij een privaatrechtelijk ZBO.
[0:12:59] En als je kijkt natuurlijk naar de private kant...
[0:13:05] De kern natuurlijk van een besloten vennootschap is dat hij binnen de regels van het privaatrecht
[0:13:13] ook vrij kan ondernemen en dingen kan doen.
[0:13:17] Dat is in de statuten van ProRail wel anders gericht om die aansluiting met de Rijksoverheid
[0:13:22] op dit punt te maken.
[0:13:25] Maar dat element, ja, voor mensen die daar aan hechten, ja, ik bedoel dat karakter, als
[0:13:31] Als je alleen maar bent een besloten vennootschap, dan ben je eigenlijk toch van origine puur op rendement en op die kant van de sport gericht.
[0:13:40] Dat ProRail in zijn uitoefening niet op rendement is gericht, is wat anders.
[0:13:46] Maar in zijn zijn is het daar wel op gericht, want het is een besloten vennootschap.
[0:13:51] En met het combineren van beide werelden heb je dus deze beide elementen erin.
[0:13:57] maar mis je dus de pure reinheid van of publiekrechtelijke kant of een privaatrechtelijke kant.
[0:14:03] En dat laat je dus ook een beetje liggen.
[0:14:07] Dank u wel.
[0:14:09] Een verduidelijkheidsvraag, want dan...
[0:14:10] Ja, goed.
[0:14:12] Precies dat is eigenlijk m'n achtergrond.
[0:14:13] De achtergrond van m'n vraag, hè.
[0:14:14] Dat die complexiteit misschien toch, nou ja,
[0:14:16] meer grip vanuit de bewindsporenpersonen in de weg zou kunnen staan.
[0:14:21] Maar dat is dus eigenlijk wel één van de risico's die erin zit.
[0:14:25] Wij denken met het wetsvoorstel wat hier nu ligt,
[0:14:27] dat we die risico's uitgesloten hebben,
[0:14:29] want we hebben gewoon goed gekeken wat is dan een publiek eigen kader
[0:14:32] en biedt dat voldoende bevoegdheden, de vraag die eerder werd gesteld,
[0:14:36] om die sturingsrelatie en het grip daarop ook te houden.
[0:14:40] En in ieder geval technisch gezien, zoals wij hier ambtelijk in zitten,
[0:14:43] zit dat volgens ons goed in elkaar.
[0:14:47] Maar ja, u voedigt ook aan de schuilukanten
[0:14:48] en daar hebben we ook eerlijk antwoord op gegeven.
[0:14:51] Maar dat is in het wedstrijdstijl wel heel evenwichtig neergezet.
[0:14:54] Anders kan misschien de heer Evers daar nog iets over zeggen.
[0:14:57] Ja, in de BW, dan heb je de vennootschap, daar zijn de organen gericht op het vennootschappelijk belang.
[0:15:06] Dat is een term in BW en dat betekent inderdaad dat er iets is als een gemeenschappelijke stelsel van belangen rond de vennootschap.
[0:15:14] En daar moeten de organen zich altijd op richten.
[0:15:18] Dat kan, in uitzondering, zou dat iets anders kunnen zijn dan het publieke belang of het publieke belang zoals dat vanuit de minister wordt geformuleerd.
[0:15:27] Dus daar kan in principe zal enige wrijving in de vennootschap kunnen bestaan.
[0:15:32] Nu is de vraag inderdaad van waar ligt er nou de kern van de aansturing straks?
[0:15:36] Nou, de kern van de aansturing ligt via de kaderwet CBO's, de instrument inderdaad van begroting,
[0:15:42] meerjarenplan, dat soort dingen die gaan via de publiekrechtelijke kant.
[0:15:46] En dat zijn uiteindelijk verplichtingen die zich op de rechtspersoon richten
[0:15:50] en niet zozeer op de organen uit die rechtspersoon.
[0:15:53] Dus wij denken dat dat vanuitschappelijk belang zo alleen maar een rol kunnen spelen
[0:15:58] als het gaat om een discussie tussen aandeelhouder, bestuur, Raad van Commissarissen
[0:16:03] en niet zozeer als via de publiekrechtelijke weg, dus via de Kralerwet en via de Spoorwegwet
[0:16:08] wordt gestuurd op de organisatie zelf.
[0:16:11] Dus wij denken dat, ja hier zit dus een frictie, dat heeft ook de Raad van State gezegd,
[0:16:16] dat daar een aandachtspunt zit.
[0:16:20] Alleen, wij denken inderdaad dat je dat A,
[0:16:22] gewoon via de publiek-rechtelijke weg, op een goede manier op kan lossen.
[0:16:25] En mocht er dan nog vragen reizen,
[0:16:28] dan zou je er nog een specifieke aanspraak over kunnen maken.
[0:16:31] GESPREKSLEIDER. Dank u wel.
[0:16:33] Deel van Dijk namens Nieuws Jammertaart.
[0:16:35] JOURNALIST. Ja, bedankt voorzitter.
[0:16:36] Fijn dat mensen ook van het ministerie weer de moeite hebben genomen hier te zijn,
[0:16:40] eind van deze middag, na vorige week.
[0:16:43] Ik ga toch even door op de vraag van de heer Heutink en die sturing.
[0:16:46] En dat is, denk ik, ook wel de kern.
[0:16:48] Zo is het allemaal begonnen, dus voor ons denk ik de kern van...
[0:16:51] schieten we daar ook echt wat mee op.
[0:16:54] Ik begrijp dat we KPIs en dergelijke hebben...
[0:16:56] gaan we meer in de wet vastleggen.
[0:16:58] Nou, dat lijkt op zichzelf, dat geeft meer garantie...
[0:17:01] en tegelijkertijd kost dat een stukje flexibiliteit, zou ik denken.
[0:17:05] Dus hoe werkt dat in de praktijk uit?
[0:17:08] Zijn er andere mogelijkheden om, als je tot het inzicht komt...
[0:17:10] dat je op andere KPIs zou moeten sturen...
[0:17:12] of anderszins inzicht te krijgen dat je zou moeten wijzigen...
[0:17:15] zit je dan aan een wetswijziging vast of is dat geregeld met een ministeriële regeling
[0:17:18] of hangen daar op een andere manier zaken onder die je wat makkelijker zou kunnen wijzigen?
[0:17:25] Dat wordt inderdaad in een ministeriële regeling opgenomen.
[0:17:28] Dus het zal niet op wetsniveau geregeld worden.
[0:17:30] Alleen de systematiek die wordt wel op wetsniveau vastgelegd.
[0:17:34] Maar KPIs worden in een lagere regelgeving opgenomen, zodat die inderdaad ook
[0:17:39] als die aangepast moeten worden, dat snel kan gebeuren.
[0:17:45] Dank, meneer De Hoop van GroenLinks Partij voor de Arbeid.
[0:17:48] Dank voorzitter. En ook weer dank aan alle mensen van het ministerie die de moeite hebben genomen om ons vandaag weer een toelichting te geven.
[0:17:55] Ik heb afgelopen week ook de memorie van toelichting op de noten van wijzigingen weer gelezen.
[0:18:00] En ik moet zeggen dat het toch nog steeds proeft als een motivering waarbij nog altijd een publiek-rechtelijke vorm,
[0:18:07] voor mijn gevoel, beter past dan de privaatrechtelijke vorm die nu voor ligt.
[0:18:11] En ik heb nog specifiek een vraag over een aantal publiek-rechtelijke bevoegdheden,
[0:18:15] want door de kaderwet zijn er een aantal publieke bevoegdheden die ook in de
[0:18:20] privaatrechtelijke ZBO-vorm dan met ProRail terechtkomen, maar ook een aantal nog niet.
[0:18:25] Bijvoorbeeld de bevoegdheden voor optimalisering voor de capaciteitsverdeling
[0:18:29] en de taakverdeling voor rondom de stations staat ook in de reactie van de Raad van State.
[0:18:34] In hoeverre is dat ook beperkend weer voor de staatssecretaris en minister?
[0:18:39] En voldoet dat aan de wens om echt die publieke taak daaraan te voldoen?
[0:18:45] Roosgeheuter, denk ik.
[0:18:48] De heer Evers.
[0:18:51] De Raad van State heeft gewezen op de vraag of er niet meer bevoegdheden zouden kunnen worden toegekend aan het ZBO.
[0:19:02] Dat is... even kijken, ik kan het best uitleggen.
[0:19:05] De capaciteitsverdeling, daar is een evaluatie over plaats, heeft er over plaats gevonden.
[0:19:09] En hij heeft me gezegd van, nee, dit houden we privaatrechtelijk.
[0:19:13] Als je het publiekrechtelijk zou doen, dan zou je in feite ook...
[0:19:16] dan krijg je inderdaad meer die verticaliteit tussen de sector en ProRio.
[0:19:22] En de sector geeft juist aan, wij willen die verticaliteit niet.
[0:19:26] Wij willen het horizontaal houden.
[0:19:29] En als je het horizontaal wil houden, dan zal je het ook privaatrechtelijk moeten houden.
[0:19:33] Dus wat we eigenlijk doen in het voorstel, is vooral de wijze van aansturing...
[0:19:38] Die veranderen we, maar de verhouding van de organisatie tot sector,
[0:19:45] die blijft me nog meer geleiden.
[0:19:49] Is dat voldoende?
[0:19:51] En dat is ook... Mag ik nog even aanvullen?
[0:19:54] Dat is ook nodig ten aanzien van capaciteitsverdeling,
[0:19:58] omdat er ook een Europese voorordening is
[0:20:01] die ook bepaalde onafhankelijkheid van de infrastructuurbeheer
[0:20:07] dat in Europa eist.
[0:20:11] Dus om dan nu veranderingen aan te brengen en te zeggen
[0:20:13] dat ProRail voortaan AVB-besluiten zou moeten nemen,
[0:20:17] waarin bezwaar en beroep kan,
[0:20:19] dat zou het stelsel te ingewikkeld maken.
[0:20:24] Dus wij houden gewoon de taakuitvoering van ProRail hetzelfde.
[0:20:28] En het gaat alleen maar om de aansturing vanuit het ministerie
[0:20:31] richting ProRail en de verantwoording van ProRail ook over de taken,
[0:20:36] Zodat ook de sector hier gewoon veel minder door geraakt wordt.
[0:20:40] Eigenlijk niet geraakt wordt.
[0:20:44] Dus als ik het goed begrijp is ook na de reactie van de Raad van State niet nog de afweging gemaakt
[0:20:50] of op tafel geweest om toch nog een aantal publieke bevoegdheden de rang toe te voegen in de nieuwe vorm?
[0:20:58] Klopt, dat is de afweging geweest.
[0:21:01] En in de toekomst zou het theoretisch alsnog kunnen.
[0:21:04] Maar daar is nu niet het moment om voor.
[0:21:07] En wat de stations betreft, ook daarvoor is recent de keuze gemaakt
[0:21:11] om dat gewoon beleidsneutraal zo te houden als het nu is,
[0:21:16] ook in de uitwerking van de stationsagenda,
[0:21:20] omdat daar het nodige op geborgd is.
[0:21:24] Dank u wel.
[0:21:25] De heer Uiting.
[0:21:26] Ja, dank u, voorzitter.
[0:21:28] Ik wil het heel even hebben over de rol van ProRail als zijnde adviseur.
[0:21:34] De Raad van State is daar behoorlijk kritisch over geweest, kunnen we wel stellen.
[0:21:41] En de Raad van State zegt eigenlijk in het advies,
[0:21:45] en dat ga ik even kort samenvatten,
[0:21:48] beste ministerie, kennis en kunde over het maken van beleid ten aanzien van het spoor,
[0:21:53] dat moet u lekker zelf in huis halen.
[0:21:55] Maar als u advies wil over hoe het nou gaat op het spoor,
[0:21:58] dan kunt u gewoon afspraken maken met ProRail om advies.
[0:22:02] om advies en dat is iets wat nu al bestaat en de Raad van State stelt eigenlijk vraag over de
[0:22:08] wenselijkheid en het toegevoegde waarde als het gaat om het wettelijk verankeren van die adviesrol.
[0:22:15] Dus waarom is dat nodig en waarom spant het ministerie zich niet meer in om die adviesrol
[0:22:21] van ProRail gewoon te benutten en gewoon concreet en simpel afspraken met elkaar te maken want
[0:22:26] Anders gaan we natuurlijk overbodige wetgeving maken.
[0:22:29] De heer Evers.
[0:22:32] Een ZBO heeft normaal gesproken een gesloten stelsel van taak en bevoegdheden.
[0:22:36] Dus als je een taak echt wil aanduiden en wil toekennen aan het ZBO, dan doe je dat via wettelijke duiding.
[0:22:45] Daarom staat die adviestaak nadrukkelijk in het voorstel.
[0:22:50] Wij denken ook dat het belangrijk is dat die adviestaak bestaat.
[0:22:54] omdat het ministerie zo goed mogelijk advies moet krijgen van de infrastructuurbeheerder
[0:23:00] over de infrastructuur en het beleid wat in dat kader wordt gemaakt.
[0:23:05] En de vraag is, en dat is volgens mij de achterliggende vraag die de Raad van State stelt,
[0:23:09] is inderdaad, gaat dat nou ten koste van de beleidsvormende taak van het ministerie?
[0:23:14] Nou, dat is op geen enkele manier de bedoeling.
[0:23:17] Het beleid wordt op het ministerie gemaakt en niet bij de infrastructuurbeheerder.
[0:23:21] Alleen, het beleid kan wel een stuk beter worden als er zo goed mogelijk advies wordt gegeven
[0:23:28] door de infrastructuurbeheerder.
[0:23:32] Dank.
[0:23:36] Nog een vraag over begrotingen, het Meerjarenplan en de verantwoording daarover.
[0:23:44] Ik hoorde mevrouw net zeggen dat dat in deze situatie die voorgesteld wordt beter zou kunnen.
[0:23:49] Maar zou je dat ook niet als aandeelhouder kunnen afspreken, eventueel ook als je misschien de Raad
[0:23:58] van Commissarissen besluit daar afstand van te doen, of zou je het niet bijvoorbeeld in de concessie
[0:24:05] af kunnen spreken of met een aparte wettelijke bepaling, dus op een andere manier dan deze
[0:24:10] hele omvorming voor te stellen?
[0:24:13] Ik ben benieuwd hoe u daarnaar kijkt.
[0:24:16] In de situatie dat ProRail BW blijft zonder dit wetsvoorstel,
[0:24:24] wordt ProRail bekostigd door subsidies.
[0:24:27] Daar kunnen we ook niet van afwijken.
[0:24:28] Dat is door de Algemene Wet Bestuursrecht zo voorzien.
[0:24:32] In het systeem zoals het wetsvoorstel het beoogd te bewerkzeggen,
[0:24:38] wordt ProRail bekostigd door begrotingsbijdragen van INW.
[0:24:42] In de huidige situatie krijgen we van ProRail geen inzicht in een begroting.
[0:24:48] Natuurlijk stelt ProRail een begroting op, maar zij dienen diverse subsidieaanvragen bij INW in.
[0:24:55] Voor enerzijds beheer en onderhoud en anderzijds per aanlegproject.
[0:25:01] In het stelsel voor de BW wil je juist, voor het privaatrechtelijk ZBO,
[0:25:08] Zo wil ik juist na een integrale beoordeling van de bekostiging van ProRail en daarom ook
[0:25:14] gewoon die begroting zien en ook het meerjarenplan, om dan ook de discussie te voeren over de
[0:25:20] langere termijn.
[0:25:23] En daarvan kan je niet, daar kan je ook geen, van die bekostigingssystematiek van subsidies
[0:25:30] in het huidige stelsel versus begroting in het nieuwe stelsel kan je ook niet afwijken,
[0:25:35] ook niet door andere wettelijke afspraken.
[0:25:38] Wat uw vraag betreft of je de Raad van Commissaris zou kunnen afschaffen,
[0:25:45] ProRail valt nu onder het structuurregime.
[0:25:48] Daar zou je alleen maar van kunnen afwijken met een wetswijziging,
[0:25:53] maar daarmee heb je nog niet de borging die je met wetsvoorstel zoals het nu voor ligt,
[0:25:59] zult bewerkstelligen met de extra bevoegdheden.
[0:26:04] Dus daarmee maak je het weer een ingewikkeld iets.
[0:26:09] Dan heeft u een aanvullende vraag.
[0:26:13] Ja, want ik vraag me dan af of niet op andere manieren inzicht op die integrale beoordeling van
[0:26:20] de bekostiging en de begroting mogelijk is.
[0:26:23] Dus dat is me nog niet helemaal helder, want ook als je subsidie geeft zou je eisen kunnen stellen,
[0:26:28] zou ik zeggen, aan dat je zicht wil hebben in hoe dingen besteed worden en dat je zicht op die financiën krijgt.
[0:26:33] Dus ik ben aan het zoeken naar waarom het nu niet zou kunnen.
[0:26:42] Natuurlijk krijgen we informatie over hun subsidieaanvraag en voeren we daar ook het gesprek over,
[0:26:49] maar dat is niet over het complete pakket.
[0:26:53] De Algemene Wet Bestuursreden voorziet ook daarin dat er schotten zijn tussen de verschillende subsidies.
[0:26:59] Dus je kunt ook niet met elkaar het gesprek voeren als op een onderdeel van hun taken de uitvoering
[0:27:08] niet zo snel gaat als oorspronkelijk gepland, dat dan geschoven kan worden met budgetten.
[0:27:13] Als het een integrale begroting is, wordt dat makkelijker om met elkaar dat gesprek te voeren.
[0:27:24] In hoeverre dat dan niet gaat bij, nou ja, als ze niet ZBO worden, kan je niet van die systematiek afwijken.
[0:27:34] Daaraan voorziet de Algemene Wet Bestuursrecht dat we dat moeten aanhouden.
[0:27:41] Sorry, voorzitter, maar nog één sub-vraagje in mijn vraag of het via de concessie kon.
[0:27:44] Ik ga het u verduidelijk in de vraag geven. Gaat goed.
[0:27:47] Sorry, of het ook in de concessie kon worden afgesproken, is het daar mogelijk?
[0:27:51] Kan ook niet.
[0:27:52] Dan zijn wij echt gebonden aan de Algemene Wet Bestuursrechten.
[0:27:55] We kunnen geen begrotingsbijdrage geven als niet de kaderwet bij ons van toepassing wordt.
[0:28:01] Dank u wel.
[0:28:02] De heer Pieren, ik ga doorgaan.
[0:28:04] Ja, voorzitter.
[0:28:04] Ik heb zo ook een andere afspraak, dus ik wil iedereen erg bedanken voor de duidelijke
[0:28:08] antwoorden en we zullen kijken hoe het verder gaat.
[0:28:12] De heer Overdijk gaat doorgaan.
[0:28:14] Ja, dank, voorzitter.
[0:28:15] Ik ga nog even door op die interventies die mogelijk zijn of die nu meer mogelijk worden.
[0:28:19] Ik hoor over interventie-menu of verbeterprogramma's.
[0:28:22] dan wordt er nu al gewerkt aan een verbeterd programma.
[0:28:24] Eigenlijk is mijn vraag, in de huidige structuur kunnen we toch ook al daar die stap zetten
[0:28:30] naar betere interventie.
[0:28:31] Wat weerhoudt nu de minister, de staatssecretaris, maar ook handelijk apparaat om die stap in
[0:28:38] nu te zetten, om die gesprekken aan te gaan, om er meer bovenop te zitten?
[0:28:41] Dat is eigenlijk mijn vraag, want ik heb het gevoel dat dit nu ook al wel zou kunnen.
[0:28:47] Ik kijk even naar mevrouw Schreuter, denk ik. Of de heer Evers.
[0:28:54] Ik denk dat ook in de huidige situatie, als je het allemaal toeters en bellen bijzet,
[0:29:00] een situatie kan krijgen wat benadert wat wij nu beogen.
[0:29:06] Maar wat wij doen is eigenlijk een structuurwijziging.
[0:29:08] Want we zeggen die concessie, dat is niet het juiste instrument.
[0:29:12] Want er zijn niet meerdere infrastructuurbeheerderen.
[0:29:14] Er is maar één infrastructuurbeheerder.
[0:29:16] en diezelfde infrastructuurbeheerder zal er over tien, vijftien, twintig jaar nog steeds zijn.
[0:29:22] Dus wij positioneren die infrastructuurbeheerder als de infrastructuurbeheerder
[0:29:28] en we eiken het instrumentarium op deze infrastructuurbeheerder
[0:29:34] en de wettelijke taak van die infrastructuurbeheerder.
[0:29:37] En wij gebruiken daar instrumenten uit de Kaderwet, ZBO's voor,
[0:29:41] aangevuld met een aantal instrumenten die we in de Spoorwegwet opnemen,
[0:29:44] Omdat wij denken dat die instrumenten het meest eenvoudige,
[0:29:50] een soort motorblok, vormen van voortdurend sturen, verantwoorden, bijsturen,
[0:29:57] praten over wat er gebeurt.
[0:29:59] Dus daar vindt een doorgaand systeem voor.
[0:30:03] Dat maken wij met het wetsvoorstel.
[0:30:06] En je kan inderdaad in statuten...
[0:30:09] In het verleden is in de statuten al heel veel aangepast.
[0:30:12] En de statuten van ProRail zijn al sterk geëikt op de publieke taak.
[0:30:18] Dus je kan zeggen, nou, dus moet je in die statuten nog verder veranderingen aanbrengen.
[0:30:22] Nou, dat gaat wel erg ver, want hoever ben je dan nog steeds bezig met een BV en statuten van een BV?
[0:30:30] Dan vervolgens is de vraag, kan je in de concessie allemaal andere dingen opnemen?
[0:30:35] Ja, dat is denkbaar, maar dan zet je er zoveel dingen op.
[0:30:39] ...en dan is de vraag van ben je nou bezig met een concessiestelsel...
[0:30:43] ...of ben je eigenlijk bezig met de aansturing van de wettelijke taak?
[0:30:48] En wij denken van nee, het is de aansturing van de wettelijke taak.
[0:30:52] Eén organisatie die dat kan.
[0:30:54] En wij zetten die instrumenten erop, die passen we daarbij...
[0:30:56] ...en proberen de rest zoveel mogelijk daarvan, ja, te stoppen.
[0:31:03] Ik zie dat er nog aanvullingen zijn, meneer Dronckens.
[0:31:04] Ja, misschien nog even heel praktisch gezegd, hè, van...
[0:31:08] Kijk, het mobiliteitsbeleid, ja, dat is een integraal beleid, hè.
[0:31:11] Dus die weg, binnenvaart, spoorweg, dat hoort bij elkaar.
[0:31:16] En als we dat beleid moeten vormgeven in de bestuursraad...
[0:31:20] ...om daarover de minister of de staatssecretaris te adviseren...
[0:31:23] ...dan zit ik nu gewoon met de situatie dat de Rijkswaterstaat...
[0:31:26] ...wel wekelijks in die besluitvormende kaders hebt en ProRail niet.
[0:31:30] Dat hebben we apart allemaal geregeld.
[0:31:33] Dus dat leidt niet makkelijker tot integratie, dat bemoeilijkt die integratie.
[0:31:36] Daar kun je natuurlijk afspraken over maken,
[0:31:39] hoe je dat zo goed mogelijk doet.
[0:31:40] En dat doen we ook, want dat zijn we ook wel verplicht.
[0:31:43] Maar gemakkelijk is het niet.
[0:31:44] Het verschil in aansturing, de een met de begroting,
[0:31:47] de ander met een concessiesystematiek,
[0:31:49] de een met een advisering zuster,
[0:31:52] de ander met een advisering zo,
[0:31:54] als ik kijk naar beide, ja, dat maakt het niet makkelijker
[0:31:57] om integraal beleid te maken,
[0:31:59] om integraal mobiliteitsbeleid te maken.
[0:32:01] En dat is gewoon de praktische weerbarstigheid
[0:32:04] die zit in dit construct. En je hebt gelijk, daar kun je natuurlijk allemaal afspraken over maken,
[0:32:08] maar dan is het wel vooral relatie gestuurd. Je kunt het ook opnemen in statuten, daar heeft
[0:32:14] de heer Evers net iets over gezegd, dus er is veel mogelijk. Maar gelijkheid van sturing, gelijkheid
[0:32:20] van verantwoordingsmomenten, gelijkheid van informatievoorziening, helpt wel enorm om
[0:32:28] integraal beleid te maken. En dat is denk ik wel een wezenlijk punt met betrekking tot die verschillen.
[0:32:34] De heer De Hoop, gaat uw gang.
[0:32:38] Voorzitter, ik denk dat het beter is dat ik niet meer vragen stel...
[0:32:41] omdat het dan politiekere vragen worden.
[0:32:44] Maar ik wil iedereen danken voor de bijdrage...
[0:32:47] en ik denk dat het helpt bij het debat dat we in de Kamer binnenkort gaan voeren.
[0:32:51] Die politieke vragen komen nog. Dat lijkt me helder.
[0:32:55] De heer Heutink.
[0:32:58] Ik heb ook wel zeer de neiging om over te gaan op politiek...
[0:33:02] zeg ik in de richting van meneer De Hoop.
[0:33:03] Maar ik hoorde net wel meneer Dronckens één interessant ding zeggen...
[0:33:07] En dat is dat de relatie en de samenwerking tussen ProRail en het ministerie...
[0:33:14] dat dat een positieve impact kan hebben op het beleid wat door het ministerie wordt gemaakt.
[0:33:19] Maar daarom komt mij wel mijn vraag.
[0:33:22] ProRail maakt toch geen beleid? Dat doet toch het ministerie?
[0:33:25] Dus wat heeft dan de relatie met ProRail voor invloed op waar beleidsmakers...
[0:33:31] op het ministerie dan mee zouden moeten komen?
[0:33:34] De politieke vragen doen we later inderdaad.
[0:33:36] Dus dat bewaak ik vandaag, maar u mag het woord over deze vraag geven.
[0:33:41] Proost, Gert.
[0:33:42] Ik ga even beginnen.
[0:33:44] Wij hebben met ProRail de duidelijke afspraken gemaakt
[0:33:46] en dat is door deze moet ook gewoon dit wet voorstellen.
[0:33:51] Het ministerie gaat over het wat en ProRail gaat over hoe.
[0:33:54] Dus het ministerie maakt beleid en ProRail voert het beleid uit.
[0:34:00] Wij bemoeien ons niet daarmee hoe ProRail het uitvoert,
[0:34:03] maar we hebben natuurlijk wel het gesprek.
[0:34:05] Dus als het ProRail ergens tegenaan loopt en zegt van dit kan niet,
[0:34:09] dan moeten wij daar natuurlijk ook met hen over spreken,
[0:34:12] maar zij maken geen beleid en dat zal ook zo blijven.
[0:34:16] Dank u wel.
[0:34:17] Zal ik de heer Evers nog een schijnbeweging maken?
[0:34:20] Of was dat niet zo...
[0:34:21] Ja, nou, kijk aan.
[0:34:23] Dat was wel een goede schijnbeweging.
[0:34:24] Dank u wel.
[0:34:25] Dank u wel. Mevrouw Veldman.
[0:34:29] Nee, voor nu, hartelijk dank voor de informatie
[0:34:31] en dat u de tweede keer weer bent gekomen voor ons.
[0:34:34] En nou ja, mochten er nog vragen zijn, dan kunnen we die ongetwijfeld nog nazenden.
[0:34:39] Maar voor nu, hartelijk dank.
[0:34:42] Dan vraag ik aan de heer Onge van Dijk of hij nog vragen in z'n manier heeft.
[0:34:45] Ja, toch nog één. En het is volgens mij geen politieke, dus het is toch gewoon om hem te verduiden.
[0:34:49] Kijk, normaal is het zo, je hebt agentschap, zbo's en dat zegt ook iets over de ministeriële verantwoordelijkheid,
[0:34:54] zeg maar, voor de bewindspersoon.
[0:34:56] En dus ook of, al dan niet politiek, iemand afrekenbaar is.
[0:34:58] Dat is een technische vraag, die ik nu ga stellen.
[0:35:00] Dus op het moment dat we dit nu doen, wordt dan de verantwoordelijke bewindspersoon meer verantwoordelijk.
[0:35:05] Dus daar waar het, zou het bij ProA helemaal in de soep lopen, is het daarmee, ja,
[0:35:11] is die verantwoordelijke bewindspersoon meer verantwoordelijk te stellen, ook in politieke zin.
[0:35:15] Mevrouw Scheut.
[0:35:16] De ministeriële verantwoordelijkheid geldt voor daar waar de bewindspersoon ook bevoegdheden heeft.
[0:35:23] En met dit wetsvoorstel krijgt de bewindspersoon eenduidige bevoegdheden,
[0:35:28] ...zoals die ook voor andere uitvoeringsorganisaties gelden...
[0:35:31] ...zoals ook gewoon vanuit de Kamer met de kaderwet ZBO's is bewerkstelligd.
[0:35:36] Dus daarmee wordt het ook helderder...
[0:35:38] ...waarop uw Kamer de bewindspersoon kan afrekenen.
[0:35:41] Hoe meer we aan een ander systeem zouden gaan sleutelen, hoe diffuser het wordt.
[0:35:49] Het neemt toe ten opzichte van nu.
[0:35:53] GESPREKSLEIDER DE JOURNALISTE NEEMT TOE
[0:35:54] GESPREKSLEIDER DE JOURNALISTE Je kijkt even naar de heer Olgendijk...
[0:35:56] ...of hij nog andere vragen heeft.
[0:35:57] GESPREKSLEIDER DE JOURNALISTE Dank ook.
[0:36:00] Dan zijn de vragen gesteld, die gesteld moesten worden voor vandaag.
[0:36:04] Ook namens mij nogmaals hartelijk dank,
[0:36:06] ook voor het beantwoorden van de vragen in deze tweede bijeenkomst.
[0:36:11] En dan volgt de politieke behandeling op een later moment.
[0:36:15] Hartelijk dank. Dronges, wilt u nog iets zeggen?
[0:36:18] Hartelijk dank voor de ontvangst en dat we ook de mogelijkheid hadden
[0:36:20] om in ieder geval uw vragen te beantwoorden.
[0:36:24] Dus dank ook voor uw belangstelling van uw kant en veel wijsheid toegewenst.
[0:36:29] Dank u wel.
[0:36:29] Ik wil alle mensen die dit hier in de zaal, maar ook op afstand hebben gevolgd, danken
[0:36:35] voor de belangstelling.
[0:36:36] Dank voor de ondersteuning.
[0:36:37] Dank aan de leden en ik sluit deze technische briefing.