Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.
IenW-aspecten Klimaat- en Energieverkenning door PBL
[0:00:03] Dames en heren, een hele goede morgen voor de mensen die hier aanwezig zijn.
[0:00:07] Hartelijk welkom. En ook de mensen die dit op afstand volgen.
[0:00:10] Ik zou ook hartelijk welkom letten, ook aan onze gasten van vandaag.
[0:00:14] We gaan beginnen met de technische briefing
[0:00:18] door het Planbureau van de Leefomgeving
[0:00:20] over de I&W-aspecten van de klimaat- en energieverkenning.
[0:00:23] Welkom ook aan de leden.
[0:00:25] We gaan eerst luisteren naar een introductie, een korte presentatie.
[0:00:30] Daarna is de gelegenheid voor het stellen van vragen.
[0:00:34] En wie mag ik het woord geven voor de aftrap?
[0:00:37] De heer Hamming, ga doorgaan.
[0:00:39] Ja, goedemorgen. Dank voor de introductie.
[0:00:42] Wij willen jullie graag wat vertellen over de klimaat- en energieverkenning...
[0:00:45] die we zelf vaak afkorten tot de KEF.
[0:00:47] Dus dat woord zult u regelmatig voorbij horen komen.
[0:00:50] En die maken wij met het consortium die u hier op de begin ziet staan.
[0:00:56] De KEF brengen wij ieder jaar uit.
[0:00:58] Ook staan wij in de Klimaatwet dat het PWL de KEF ieder jaar uitbrengt.
[0:01:03] Wij rekenen het beleid door in termen van energie, emissies en nieuwbare energiebesparing.
[0:01:10] We kijken naar het verleden, het heden en de toekomst.
[0:01:13] Dus dat is de CAF in grote lijnen.
[0:01:16] Sinds 2023 brengen we om het jaar eigenlijk een grote CAF en om het jaar een wat kleinere CAF uit.
[0:01:23] Dit jaar is het een uitgebreide CAF in 2024.
[0:01:27] Volgend jaar komt er weer een wat CAF op hoofdlijnen uit.
[0:01:31] Dat is inclusief een hele getallenbijlage, dus daar zijn heel veel mensen in Nederland
[0:01:35] en ook de ministeries en iedereen is daar heel erg mee gediend, veel achtergrondrapporten.
[0:01:42] En daar zit ook weer het onderscheid in, in vastgesteld, voorgenomen en in geagendeerd
[0:01:47] beleid.
[0:01:48] Waarbij het vastgestelde beleid, dat zijn de maatregelen die wettelijk zijn vastgelegd,
[0:01:52] handtekeningen van alle Kamers staan eronder.
[0:01:54] Het voorgenomen beleid is openbaar beleid, wat goed is uitgewerkt, zijn openbare voornemens,
[0:01:59] maar de finale handtekeningen van de Tweede of Eerste Kamer bijvoorbeeld, die missen nog.
[0:02:04] En geagendeerd beleid zijn ook openbare plannen of beleidsintenties,
[0:02:08] maar die zijn soms, door ons is daar een inschatting aan te hangen,
[0:02:11] en soms zijn ze nog zo weinig uitgewerkt dat daar door ons geen inschatting aan te hangen is.
[0:02:18] Dan is er ook een ontwikkeling in de KEF,
[0:02:20] en dat is dat we dit jaar ook de onzekerheden eigenlijk het doelbereik weer geven met kansen.
[0:02:26] Voorheen gaven we alleen bandbreedtes weer,
[0:02:29] om onzekerheden ook een plek te geven in de kerf.
[0:02:31] En dit jaar hebben we daar ook kansen aan toegevoegd.
[0:02:36] Nieuw kabinetsbeleid hebben we meegenomen voor zover doorrekenbaar.
[0:02:39] Dat wil zeggen, het hoofdlijnenakkoord was op 16 maart beschikbaar.
[0:02:42] Daar hebben we nog in gekeken.
[0:02:44] Wat is daar nou echt aan beleid dat al relatief concreet is, wat doorrekenbaar is?
[0:02:48] Dat hebben we meegenomen.
[0:02:50] En dan gaat het om de verlaging van energiebelastingen.
[0:02:52] Om een voorbeeld te noemen van de eerste en tweede schijf.
[0:02:55] Het afschaffen van de salderingsregeling.
[0:02:56] Het schrappen van de verplichte installatie van de warmtepompen vanaf 2026.
[0:03:03] Maar ook de wens van het nieuwe kabinet om een nieuwe aanvraag voor derogatie te doen.
[0:03:07] Dus dat zit ook bij het geagendeerd beleid dan in het laatste geval.
[0:03:11] Rode diesel 130 km per uur zijn ook van die typische maatregelen die een plek hebben gekregen
[0:03:16] in onze CAF.
[0:03:19] Dan is het denk ik ook goed om te melden dat de CAF de basis is voor de ramingen voor luchtverontreinigende
[0:03:24] stoffen.
[0:03:24] Dat rapport komt in februari uit en dat is ook weer een belangrijke basis voor de monitoring
[0:03:30] en evaluatie van stikstof en natuur en ook voor luchtkwaliteitsrapporten in Nederland.
[0:03:36] Dus dat komt in februari uit.
[0:03:41] Dan wil ik jullie kort twee slides wat vertellen over de hoofddoelen, of eigenlijk de hoofdconclusies
[0:03:48] van deze CAF.
[0:03:49] Nou, de grootste, de hoofdconclusie, gaat over het klimaatdoel van 55 procent, waarvan
[0:03:55] we hebben aangegeven dat de kans dat dat binnen bereik komt kleiner dan 5 procent is.
[0:04:02] We zien in de CAF heel vaak, zeg maar, deze grafieken waarin we de trends zien van de
[0:04:08] emissies of van energie vanaf 1990 tot 2035 in dit geval.
[0:04:14] Tot en met 2023 gaat het om de realisaties.
[0:04:16] En vanaf 2025 tot 2035 ziet u de ramingen in de gestippelde lijn.
[0:04:22] U ziet de onzekerhedenbandbreedte in 2030 en 2035.
[0:04:25] En het klimaatdoel van 55% ziet u ook in de grafiek staan.
[0:04:30] Dan de trend daalt tot en met 2023.
[0:04:33] En de laatste jaren gaat dat eigenlijk best wel snel.
[0:04:36] Dat heeft ook met een aantal tijdelijke aspecten te maken, zoals de hoge energieprijzen in 2022 en 2023.
[0:04:42] Maar bijvoorbeeld ook het stilliggen van Tata door groot onderhoud in 2023.
[0:04:46] Dat scheelde ook meteen een flink aantal, toch meer dan een megaton.
[0:04:53] Nou, die tijdelijke aspecten doen zich dan in 2024 niet meer voor.
[0:04:58] In 2025 zien we weer wat meer terugveren van de productie in de industrie.
[0:05:03] Maar ook in de glastuinbouw, zelfs in de mobiliteit en bij de huishoudens.
[0:05:07] Maar vanaf 2025 dan gaat de emissie dus weer omlaag door al het klimaat- en energiebeleid in Nederland.
[0:05:13] en dan komen we in 2030 uit op 44 tot 52 procent.
[0:05:17] Dat is met dat vastgesteld en voorgenomen,
[0:05:19] dat concreet uitgewerkte beleid,
[0:05:21] en dan is die kans kleiner dan 5 procent toch nog
[0:05:26] om zeg maar dat doel van 55 procent te halen.
[0:05:30] Dan kijken we ieder jaar dus ook naar dat geagendeerde beleid,
[0:05:33] die beleidsintenties,
[0:05:34] die beleidsplannen die vaak nog onvoldoende zijn uitgewerkt.
[0:05:38] Van het deel wat we konden doorrekenen,
[0:05:40] dat levert netto niet zoveel meer op.
[0:05:42] Er zitten wat maatregelen bij de industrie en gebouwde omgeving die juist tot wat meer
[0:05:46] emissiereductie leiden, maar in de landbouw en in de mobiliteit zitten daar juist maatregelen
[0:05:50] die juist weer leiden tot een toename van emissie en die heffen elkaar een beetje op.
[0:05:55] Ten opzichte van de cap vorig jaar met een bandbreedte van tot 57% zien we wel dat dus
[0:06:03] het resultaat dit jaar wat minder is en dat komt dus door tegenslagen in de uitvoering
[0:06:08] en door geschrapte beleidsmaatregelen.
[0:06:13] Dit is het hoofddoel, maar er zijn nog veel meer doelen die we in de CAF beschrijven.
[0:06:20] Op deze slide proberen we eigenlijk een overzicht te geven van de belangrijkste klimaat- en
[0:06:25] energiedoelen waar Nederland voor staat.
[0:06:28] Dat zijn doelen voor emissies, voor hernieuwbare energie en voor energiebesparing.
[0:06:33] In lichtblauw zien we daarbij de streefdoelen, in donkerblauw zien we daarbij de bindende
[0:06:39] doelen.
[0:06:39] We zien op de figuur vaak VV en VV plus G staan.
[0:06:43] VV dat is vastgesteld en voorgenomen beleid en dan plus G dat is inclusief het geagendeerde
[0:06:49] beleid.
[0:06:50] We zien hier ook de kansen staan en we zien in de rechter onderhoek ook de duiding staan
[0:06:56] die wij bij de kansen geven.
[0:06:58] Dus als een kans minder dan 5% is, dan noemen we dat heel erg onwaarschijnlijk.
[0:07:03] Dan als we naar de doelen kijken, dan het Nederlandse klimaatdoel van 55%, dat streefdoel, dat hebben
[0:07:09] we gehad.
[0:07:09] Die kans is kleiner dan 5 procent.
[0:07:11] Met voorgenomen of geagendeerd beleid.
[0:07:13] Dat maakt niet uit.
[0:07:15] Dan hebben we ook een methaandoel in 2030.
[0:07:17] Van 30 procent reductie van methaan ten opzichte van 2020.
[0:07:22] Een internationaal akkoord waar Nederland zich aan heeft gecommiteerd.
[0:07:26] Dat doel halen we ook.
[0:07:27] Dat halen we niet.
[0:07:29] Dan komen we bij Europese doelen voor Nederland.
[0:07:32] Dat is het EU-ESR doel.
[0:07:34] Dat is het doel voor meer de kleine bronnen.
[0:07:36] Dus de kleine industrie.
[0:07:37] de mobiliteit, gebouwde omgeving en de landbouw.
[0:07:41] En daar hebben we als Nederland het doel van 48% reductie in 2030 ten opzichte van 2005.
[0:07:46] En dat doel wordt wel gehaald.
[0:07:49] Het is heel erg waarschijnlijk dat we dat halen.
[0:07:52] Er is een doel voor landgebruik.
[0:07:54] En ook daar zijn de kansen dat we dat halen een stuk gunstiger.
[0:07:59] Dan hebben we Europese doelen voor hernieuwbare energie.
[0:08:03] En die doelen zijn voor Nederland nog niet binnen bereik.
[0:08:07] Nederland moet 39 procent reductie halen of aandeel hernieuwbare energie verkrijgen in 2030.
[0:08:14] Maar we zitten op 32 tot 38 procent.
[0:08:18] Dan bij energiebesparing. Ook daar heeft Nederland een doel voor het finaal verbruik.
[0:08:23] Dat is het verbruik van de eindverbruikers.
[0:08:26] Ook weer de industrie, gebouwde omgeving, mobiliteit, landbouw, een stukje luchtvaart.
[0:08:33] De besparingsdoel daarvoor wordt niet gehaald.
[0:08:38] Met geagendeerd beleid is een iets hogere kans.
[0:08:42] Dan gaat het van 5 naar 10 procent.
[0:08:46] De hoofdboodschap van deze sheet is dat we het nationale klimaatdoel niet halen.
[0:08:51] De Europese emissiedoelen voor ESR en landgebruik halen we wel.
[0:08:58] Of zijn veel beter binnen bereik.
[0:09:00] En bij hernieuwbare energie en energiebesparing heeft Nederland nog stappen te zetten.
[0:09:06] Dan geef ik nu het woord aan Jordi, die bij ons de mobiliteitsexpert is.
[0:09:12] En daarna zal Jordi het woord geven aan Dick van Dam, die wat zal vertellen over circulaire
[0:09:17] economiemaatregelen.
[0:09:21] Dankjewel Pieter.
[0:09:23] Ik zal de komende slides ingaan op de ontwikkelingen binnen de mobiliteitssector.
[0:09:27] Ik zou graag de heer Hammink willen vragen om de microfoon uit te doen, want dan kunnen
[0:09:32] de mensen op afstand u ook goed te zien. Gaat uw gang even meer krijgen.
[0:09:36] Ja, dankjewel. Ik zal na de komende slides ingaan op de ontwikkelingen binnen de mobiliteitssector.
[0:09:43] Hier ziet u een figuur wat gaat over de binnenlandse mobiliteit en dat is het deel van de mobiliteitssector
[0:09:48] wat bepalend is voor de nationale uitstoot, het klimaatdoel. In die doorgetrokken lijn ziet
[0:09:53] u de historische ontwikkeling. Er is al een bepaalde stapsgewijze dalende trend gaande.
[0:09:58] En dat heeft onder meer te maken met periodes van economische terugval, de bijmenging van
[0:10:05] biobrandstof de laatste tijd en de toenemende ingroei van elektrische auto's.
[0:10:11] En ook het tankgedrag van internationale vervoerders speelt hierbij een rol.
[0:10:16] Deze uitstootcijfers worden bepaald op basis van de brandstofverkoop en niet op basis van
[0:10:20] brandstofverbruik.
[0:10:22] Dus in die zin is het ook van belang in hoeverre internationale transporteers over de grens
[0:10:26] heen tanken.
[0:10:27] Dus dat draagt hij ook bij aan de reductie die u hier stapsgewijs ziet.
[0:10:32] De gestippelde lijn, dat is het vastgestelde en het voorgenomen beleid van de KEF.
[0:10:39] En daarin ziet u dat er duidelijke stappen worden gezet.
[0:10:43] Er is een snelle afname waarneembaar, met name richting 2050 of 2035 als gevolg van het Europese bronbeleid.
[0:10:52] Er zit wel een forse bandbreedte omheen, rondom 2030 en 2035.
[0:10:58] En dat heeft voor een heel groot deel te maken met factoren die exogeens zijn en die moeilijk
[0:11:02] te beïnvloeden zijn door nationaal beleid.
[0:11:05] Dat maakt het een uitdaging om het klimaatdoel of het streefdoel van de sector mobiliteit
[0:11:09] te halen.
[0:11:11] Op dit moment valt het nog net binnen de bandbreedte.
[0:11:13] We komen uit in de raming op ongeveer 23 megaton in 2030 en het nationale streefdoel voor de
[0:11:21] sector mobiliteit valt nog net binnen de bandbreedte.
[0:11:23] Het tikt het nog net aan.
[0:11:25] En dat maakt het dat het erg onwaarschijnlijk is dat het doel wordt gehaald met ongeholfijk
[0:11:30] een kans van 10 procent.
[0:11:32] Sterker nog, ook met gekwantificeerd geagendeerd beleid raakt het doel verder uit zicht.
[0:11:37] De bandbreedte schuift dan grosso modo een halve megaton op naar boven.
[0:11:42] En dat heeft te maken met de zaken die mijn collega al had genoemd.
[0:11:46] De maximale snelheidsverhoging, de herinvoering van rode diesel bij landbouwvoertuigen en ook
[0:11:52] de versobering van de MRB-korting voor EV's. Dat zat wel in het voorgenomen pakket al meegenomen,
[0:11:57] maar dat wordt met gage in dit beleid wat versoberd. Dat draagt eraan bij dat het door wat verder uit
[0:12:02] zicht raakt. Maar desondanks, er worden wel duidelijke stappen gezet, zoals hier te zien is,
[0:12:07] en dat heeft echt met name te maken met het beleid, het vastgestelde en het voorgenomen beleid. En
[0:12:12] er zit hem vooral in het wegverkeer. Dat ziet u op de volgende slide. Daar ziet u wederom de historische
[0:12:17] ontwikkeling. Ik heb net ook uitgelegd waar dat mee te maken heeft. U ziet ook heel duidelijk de
[0:12:22] Covid-periode hierin terugkomen. In 2023 is daar een klein herstel waarneembaar, maar desondanks
[0:12:28] zet die daling zich voort en dat heeft met name te maken met het beleid. Ter vergelijking zit hier ook
[0:12:34] de CAF 2022 bij, de raming die we destijds twee jaar geleden hebben gemaakt. Ten opzichte van die
[0:12:40] raming ziet hij duidelijk een sterkere afname en dat heeft onder meer te maken met de fiscale
[0:12:45] maatregelen die gaan optreden. Vanaf komend jaar de afschaffing van de BPM-vrijstelling
[0:12:51] voor bestelbusjes van ondernemers, met uitzondering van elektrische bestelbusjes.
[0:12:57] Dus daar ontstaat een forse financiële prikkel in de komende jaren.
[0:13:01] En dat geldt ook voor de vrachtwagens.
[0:13:03] Er komt een gedifferentieerde vrachtwagenheffing
[0:13:06] op basis van de herziene eurovignetrichtlijn
[0:13:08] en die wordt gebaseerd op de CO2-uitstoot.
[0:13:12] In combinatie met de terugsluis en de zero-emissiezones
[0:13:15] levert dat straks een forse bijdrage aan de CO2-reductie.
[0:13:21] Daarnaast speelt ook het feit dat er in toenemende mate biobrandstoffen worden bijgemengd door
[0:13:26] middel van een ophoging van de jaarverplichting, dat is de implementatie van de RET3 en daarnaast
[0:13:32] ook de verhoging van 20 petajoule in het wegverkeer als gevolg van de voorjaarsnoten van 2023.
[0:13:37] Die twee gecombineerd zorgen ervoor dat in de komende jaren de bijmenging van biobrandstoffen
[0:13:41] verder op gang komt.
[0:13:44] Dat gecombineerd leidt ertoe dat er duidelijke stappen worden gezet.
[0:13:46] Het is nog wel een uitdaging om dit pad te halen.
[0:13:49] Zoals ik net al zei, zit er ook een hele belangrijke mate van elektrificatie hierin.
[0:13:53] Maar ja, des te meer wordt het belangrijker om het ook te faciliteren
[0:13:57] in termen van uitrol van ladeninfrastructuur
[0:14:00] en dan in de context met een toenemende netcongestie de komende jaren.
[0:14:09] Dan ziet u hier de ontwikkelingen van de emissies uit de bunkerbrandstoffen.
[0:14:12] Dat zijn de emissies die niet bijdragen aan het nationale klimaatdoel,
[0:14:15] maar niet onbelangrijker zijn, want qua termen van omvang
[0:14:19] is het ongeveer anderhalf keer zo groot als de binnenlandse mobiliteit.
[0:14:22] Dus het is niet minder belangrijk.
[0:14:24] Maar goed, in vergelijking met het wegverkeer
[0:14:27] is er bij de bunkers duidelijk minder progressie waarneembaar.
[0:14:31] Afgelopen jaren, even sinds 2007, ziet u aan de linkerkant
[0:14:33] de ontwikkeling bij de scheepvaart, dat daar wel een dalende trend waarneembaar is.
[0:14:37] Dus dat heeft ook te maken met een zuiniger wordende zeevaartvloot
[0:14:40] op basis van mondiale afspraken.
[0:14:43] Maar daarnaast heeft het ook te maken met meer exogene factoren.
[0:14:45] Dus de positie van de Nederlandse zeehavens
[0:14:47] in de mondiale bunkermarkt neemt wat af.
[0:14:50] Dat draagt ook bij aan de dalende trend die u hierin ziet.
[0:14:55] Ten opzichte van de CAF 2022 is die ook wederom wel een afname.
[0:14:59] Dat heeft onder meer te maken met de Fuel EU Maritime Verordening, dus de bijmeniging
[0:15:02] van biobrandstof wederom in de RET3.
[0:15:05] Dus daar zit wel een bepaalde mate van verduurzaming in, maar het beeld is duidelijk anders bij
[0:15:09] wegverkeer.
[0:15:09] En datzelfde geldt voor de luchtvaart.
[0:15:11] Tot aan de coronacrisis is daar een structureel stijgende trend waarneembaar.
[0:15:16] Gedurende de coronaperiode is er een forse daling, maar het herstel zet zich nu in.
[0:15:22] En we verwachten dat ook voor de komende jaren.
[0:15:24] Maar goed, ook daarin, op Tenduur, zie je daar ook het Europees beleidswerking doen.
[0:15:30] Dat is dus de oplopende bijmenging van de Refuel Aviation Verordening.
[0:15:34] Dus ook daarin zie je een bepaalde mate van verduurzaming optreden.
[0:15:38] Maar nogmaals, het beeld ten opzichte van het wegverkeer dat we daar net hebben gezien, is duidelijk anders.
[0:15:43] Dus hier zijn nog wel duidelijke stappen te maken.
[0:15:44] Dat geef ik nu het woord aan mijn collega.
[0:15:49] Meneer Bedan, gaat u gang.
[0:15:51] Ja, dank u wel.
[0:15:54] Ik ga in één slide iets vertellen over de circulaire economie.
[0:15:59] Dat is immers ook het domein van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
[0:16:05] En circulair materiaalgebruik is essentieel...
[0:16:08] voor het bereiken van de leefomgevingsdoelen.
[0:16:12] En uiteraard houden we daarom in de KEF ook rekening mee.
[0:16:16] Belangrijk is wel om te benoemen dat de productieketens en de afvalmarkt internationaal zijn en dat
[0:16:22] betekent dat de effecten van nationaal beleid vaak ook ergens anders merkbaar zijn en vice
[0:16:27] versa ook natuurlijk.
[0:16:30] Voor meer daarover verwijs ik naar de Integrale Circulaire Economie-rapportage van PBL die
[0:16:35] over een paar maanden verschijnt.
[0:16:38] In deze KEF, waar houden we rekening mee?
[0:16:40] Nou, de belangrijkste maatregelen staan hier op de slide.
[0:16:44] Dan gaat het om nationale eisen en Europese eisen voor circulaire plastics.
[0:16:48] Dat is een nationale circulaire plasticsnorm.
[0:16:52] Daarnaast diverse subsidie- instrumenten voor circulaire fabrieken.
[0:16:57] Maar ook generieke industriemaatregelen,
[0:17:00] zoals de CO2-heffing voor de industrie die ook op de afvalsector van toepassing is.
[0:17:08] Wat we niet hebben meegenomen, zijn de heffing
[0:17:11] voor circulaire plastics, die in het hoofdlijnenakkoord staat, omdat de invulling daarvan niet duidelijk
[0:17:14] is.
[0:17:15] En ook in het nationaal programma circulaire economie staan nog diverse maatregelen die
[0:17:22] we niet hebben meegenomen, bijvoorbeeld in de grondweg en waterbouw en in de textielsector,
[0:17:29] omdat die nog niet concreet genoeg zijn.
[0:17:32] Daar zit nog wel veel potentieel om emissiereductie te behalen, zowel in Nederland als elders.
[0:17:39] Ik heb één plaatje opgenomen en dat is de hoeveelheid verbrand afval per jaar in Nederland
[0:17:45] in miljoen ton.
[0:17:46] En dan aan de linkerkant zien we dat dat redelijk stabiel is het laatste decennium.
[0:17:51] En de impact van circulair materiaalgebruik daarop in de toekomst hangt heel erg sterk
[0:18:00] af van import.
[0:18:01] Dus op het moment dat de hoeveelheid verbrand afval nationaal afval afneemt en het wordt
[0:18:06] ingevuld door import, dan is er nauwelijks daling te zien.
[0:18:09] En wanneer de verbrandingscapaciteit ook daadwerkelijk afneemt,
[0:18:12] dan schatten we dat dat ongeveer 20 procent kan doen in 2030.
[0:18:20] Ja, dat is het wat ik wilde zeggen over circulaire economie.
[0:18:22] En daarmee is ook deze presentatie ten einde.
[0:18:26] Ik dank u wel, alle drie, voor deze introductie bij deze presentatie.
[0:18:30] Dan hebben we nu tijd om een rondje te maken langs de leden.
[0:18:33] De heer Geenwiss is ook aangeschoven, dus laat ik u het eerst het woord geven.
[0:18:38] U zit als eerste in het rijtje, dus zo werkt dat dan.
[0:18:41] De heer Geenwiss, ga te gang.
[0:18:44] Dank, voorzitter, en dank voor de presentatie.
[0:18:47] Helder verhaal, en het rapport was ook al helder.
[0:18:50] Een vraag die ik als eerste... Eén vraag per keer, neem ik aan.
[0:18:54] Laten we dat maar doen, hè.
[0:18:56] Gelijk maar over de laatste schiet, circulaire economie-maatregelen.
[0:18:59] want het grootste deel van de presentatie ging over CO2-reductie via brandstoffen en energie.
[0:19:09] Dit gaat over materialen en de materialentransitie is een van de allergrootste opgaves.
[0:19:17] Kunt u daar misschien meer duiding over geven?
[0:19:20] Hoe gaat het nou echt? Wat betekent het huidige pad tot 2050?
[0:19:26] En hoe ver houdt zich deze transitie tot de energietransitie?
[0:19:32] Waar relatief veel aandacht naar uitgaat, gaat hier in de praktijk...
[0:19:35] We hebben het er wel over, maar in the end zetten we hier toch wat minder stappen op.
[0:19:39] En is het wat taaier allemaal?
[0:19:40] Kan er wat meer geduid worden?
[0:19:43] Meneer Van Dam.
[0:19:45] Dank voor deze goede vraag.
[0:19:47] In de KEV gaat het hier eigenlijk niet over.
[0:19:50] En dat is misschien al meteen een...
[0:19:54] Nou, dat heeft, denk ik, twee redenen.
[0:19:55] En één is dat het beleid nog minder ver is,
[0:19:58] waardoor er minder effecten te zien zijn daarvan.
[0:20:01] En het andere is de ongrijpbaarheid, omdat die ketens zo internationaal zijn.
[0:20:06] Dus op het moment dat we hier...
[0:20:10] bijvoorbeeld veel meer spullen langer gaan gebruiken, bijvoorbeeld,
[0:20:13] of meer gaan hergebruiken,
[0:20:15] dan heeft dat een enorme impact op de leefomgeving,
[0:20:17] omdat we uiteindelijk hetzelfde kunnen doen met minder primaire materialen, zoals we dat noemen.
[0:20:25] Maar het is lastig om die effecten dan specifiek aan Nederland toe te kennen.
[0:20:29] En dat is natuurlijk de scope van deze publicatie.
[0:20:34] Dus ik denk echt dat het het beste is als u onze collega's,
[0:20:37] die gaan over de Integrale Circulaire Economie-rapportage die binnenkort uitkomt,
[0:20:41] als u die uitnodigt, die kunnen daar nog veel meer over zeggen.
[0:20:44] Maar ik deel de observatie dat het een taaier verhaal is...
[0:20:48] en dat het meer van de lange adem is...
[0:20:50] en dat die transitie achterloopt in opzicht van de energietransitie.
[0:20:52] Daar ben ik het wel mee eens.
[0:20:55] Mevrouw Veldman.
[0:20:57] Dank u wel voor de toelichting en uw verhaal.
[0:21:02] Op een van de sheets gaat het over de bijmenging van biobrandstoffen...
[0:21:07] en de implementatie van een Rep3.
[0:21:10] Nou, dacht ik begrepen te hebben dat daar een maximering van de bijmenging in stond.
[0:21:14] Kunt u misschien wat vertellen over hoe het bijmengen van biobrandstoffen
[0:21:20] toch bij kan dragen in de transitie die we maken
[0:21:23] en wat die maximering daar eventueel voor invloed op heeft?
[0:21:27] Meneer Van Meerkerk.
[0:21:29] Ja, dank u wel voor deze vraag.
[0:21:31] De herziening van die richtlijn betekent
[0:21:33] dat er meer biobrandstoffen moeten worden bijgemengd.
[0:21:35] Dus ten opzichte van de RET2, die tot nu toe van toepassing was,
[0:21:40] ja, levert dat een extra bijdrage qua bijmenging.
[0:21:43] Er zit wel een belangrijke maat van interactie met de elektrificatie.
[0:21:47] Dat is wat interessant hieraan.
[0:21:48] Dus hoe meer elektrische auto's er komen, hoe minder bijmenging er nodig is om aan die
[0:21:51] jaarverplichting te voldoen.
[0:21:53] Dus dat zijn communicerende vaten.
[0:21:55] Maar de bijmenging van bierbrandstof neemt wel toe, dus de jaarverplichting wordt ook
[0:21:59] opgehoogd.
[0:21:59] En ook in aanloop naar de introductie van de Red 3 er deze jaar, ook met terugwerkende
[0:22:03] kracht voor dit jaar, vindt er een ophoging plaats van twintig petajules.
[0:22:08] Dus die dragen de bijmenging van biobrandstof wel degelijk bij aan de afname van de CO2-uitstoot.
[0:22:16] Dank u wel.
[0:22:17] Nog een verduikingsvraag?
[0:22:18] Ja, het draagt bij, maar zou het nog meer bij kunnen dragen als je daar meer ruimte voor
[0:22:27] zou geven?
[0:22:29] Dat is een korte antwoord daarop, dus ja, je kan meer bijmengen en dan levert dat meer
[0:22:34] bijdrage op.
[0:22:36] Dank u wel.
[0:22:36] De heer Pierik.
[0:22:39] Ik wil nog even verder borduren op de vraag die de heer Grimwis heeft gesteld over de circulaire
[0:22:44] economie.
[0:22:45] De materialen gebruiken en verder circulair maken is natuurlijk heel cruciaal.
[0:22:54] Jullie hebben een aantal maatregelen gelezen in het hoofdlijnakkoord, maar die zijn niet
[0:22:59] concreet genoeg.
[0:23:00] Op wat voor manier zouden die maatregelen geconcretiseerd kunnen worden om ze wel mee
[0:23:04] te kunnen nemen?
[0:23:11] Op dit specifieke gebied heb ik alleen die circulaire plasticsheffing genoemd en ik weet
[0:23:19] dat daar nu ook aan gewerkt wordt op het ministerie van Financiën, dus ik kan daar nu verder
[0:23:27] niet veel over zeggen.
[0:23:28] Daar hebben we nog niet echt onderzoek naar gedaan, maar ik denk in die zin dat het vooral
[0:23:33] is om ook te kijken, naast het hoofdlijnenakkoord,
[0:23:37] naar de andere werk wat al gedaan is op dit gebied,
[0:23:40] bijvoorbeeld dat nationaal programma Circulaire Economie.
[0:23:44] Heel veel maatregelen daarin zijn ook geanalyseerd
[0:23:46] in een publicatie van CE Delft van eerder dit jaar.
[0:23:50] En ik denk dat daar nog wel heel veel potentieel zit,
[0:23:55] dus ook nog wel voor 2030.
[0:23:59] Dus ik zou aanraden om die publicatie, die kan ik even doorsturen,
[0:24:03] goed te lezen, want daar is specifiek wel gekeken naar welke maatregelen
[0:24:08] in welke sectoren nog kunnen bijdragen.
[0:24:13] Want het lastige van circulaire economie is natuurlijk ook
[0:24:15] dat er een enorme diversiteit is aan productketens
[0:24:18] en dat je niet echt met generiek beleid al die ketens kan adresseren.
[0:24:25] Dus dat zijn toch specifiek beleid voor specifieke ketens die kunnen werken.
[0:24:29] Dus ik verwijs naar die publicatie.
[0:24:31] Kan ik even dan delen als dat nuttig is.
[0:24:34] Dank u wel.
[0:24:35] Mevrouw Wingelaar.
[0:24:37] Ja, dank u wel. Dank u wel ook voor de heldere presentatie.
[0:24:41] Op de sheet van mobiliteit, daar stelt u dat bandbreedte grotendeels gedreven wordt door exogene factoren.
[0:24:47] Wat kan ik me daarbij voorstellen?
[0:24:51] Meneer Meekerijk.
[0:24:53] Ja, terechte vraag.
[0:24:54] De exogene factoren, dat hangt onder meer samen met onzekerheid ten aanzien van economische ontwikkeling.
[0:24:59] Dat is moeilijk beïnvloedbaar door nationaal beleid.
[0:25:02] Andere zaken zijn het tankgedrag, waar ik het over had.
[0:25:05] Dat heeft ook te maken met het beleid in andere landen.
[0:25:07] Dat is ook nationaal moeilijk te beïnvloeden.
[0:25:10] En ook de marktacceptatie van EV speelt daarin een belangrijke rol.
[0:25:14] In bepaalde mate kan je dat beïnvloeden door financiële prikkels of door een normering.
[0:25:19] Maar voor een deel is dat ook marktacceptatie door consumenten.
[0:25:22] Daar zit een bepaalde onzekerheid in.
[0:25:23] die niet altijd of grotendeels niet te beïnvloeden beïnvloed is, maar is door nationaal beleid.
[0:25:32] Dank u wel.
[0:25:34] Dank u wel, voorzitter.
[0:25:37] Ik vroeg me af of het überhaupt nog mogelijk is om de doelen voor mobiliteit te halen in 2030 en zo'n jaar.
[0:25:44] Wat is er daarvoor nodig?
[0:25:48] Ik denk dat ik het antwoord daarop schuldig moet blijven.
[0:25:53] Uiteindelijk is dat ook een politieke afweging van...
[0:25:55] in welke mate is het doel haalbaar als je binnen die bandbreedte zit?
[0:25:59] Moet je dan exact in het midden zitten of niet?
[0:26:02] Ja, goed. En de tijd wordt ook steeds korter, richting 2030.
[0:26:04] Dus ja, er zijn nog een aantal quick wins wellicht denkbaar.
[0:26:09] Maar goed, dat blijft een politieke afweging waar je precies op gaat sturen.
[0:26:14] Ik neem aan dat u een verdelingsvraag heeft.
[0:26:16] Ja, precies. Ik zou graag juist die quick wins willen weten.
[0:26:20] Ik was er al bij over.
[0:26:22] Ik was al aan het wachten op die vervolgvraag.
[0:26:24] Daar ga ik inderdaad op in. Er zijn wel wat quick-wins denkbaar.
[0:26:27] Dan gaat het vooral om gedragsmaatregelen.
[0:26:29] Zolang nog een heel groot deel van het autopark ook op fossiele brandstof nog rijdt...
[0:26:33] dan kan je ook met bijvoorbeeld volumemaatregelen nog winst behalen.
[0:26:37] We hebben ook bijvoorbeeld vorig jaar in de KEF 2023 gezien...
[0:26:40] dat bijvoorbeeld zo'n instrument als betalen naar gebruik...
[0:26:43] een forse bijdrage kan leveren aan CO2-reductie.
[0:26:46] Goed, ja, de tijd om dat nog in te voeren wordt ook steeds korter.
[0:26:50] Dus dan is het ook onzeker of dat instrument ook dan nog voor dat jaar haalbaar is.
[0:26:54] En goed, dat zal ook afhangen van de vormgeving.
[0:26:57] En daarnaast zou je ook kunnen denken aan normerende maatregelen.
[0:27:00] Dus normering voor het zakelijke park.
[0:27:03] En er zijn ook nog wel niches denkbaar waar nog veel potentieel zit.
[0:27:06] Denk aan de werkschepen voor wind op zee.
[0:27:10] Een ander belangrijk punt is nog de mobiele werktuigen.
[0:27:12] Daar zit echt een elektrificatie in.
[0:27:14] Maar niet bij de landbouwvoertuigen.
[0:27:17] Sterker nog, daar wordt rode diesel weer geïntroduceerd.
[0:27:20] Dus dat gaat juist de andere kant op.
[0:27:22] maar daar is nog wel een potentieel.
[0:27:26] Dank u wel.
[0:27:27] Meneer Gimmes, u bent toe aan uw tweede vraag.
[0:27:29] Nou, dat gaat lekker hard.
[0:27:30] Ja, en we kunnen natuurlijk de fiscale versoepelingen van dit kabinet weer herzien.
[0:27:37] Daar heb ik bij de belastingplannen een poging toe gedaan...
[0:27:39] ...en ik denk dat ze het in het voorjaar alsnog gaan doen.
[0:27:41] Maar dat is terzijde, mijn vraag.
[0:27:43] Dat terzijde, want het is geen politieke...
[0:27:45] Het is geen debat hier, maar meneer Gimmes kan het toch nooit laten.
[0:27:48] Maar dat maakt het ook altijd wel gezellig.
[0:27:51] Stelt u uw technische vraag?
[0:27:52] Ik stel me een technische vraag.
[0:27:53] Mijn technische vraag is wel echt technisch.
[0:27:55] Namelijk, het heeft hier wel mee te maken.
[0:27:58] Het ministerie van Financiën kwam bij de...
[0:28:01] In de voorjaarsnota was bepaald dat de EV een 40% korting kreeg vanaf 2026.
[0:28:07] In plaats van 100%, nu een 75% volgend jaar.
[0:28:10] En nu is dat omlaaggeschroefd bij de augustusbesluitvorming naar 25%.
[0:28:14] Dat is een politieke keuze geweest.
[0:28:16] Maar de achtergrond daarachter is...
[0:28:18] Ik kwam in het nieuws als rekenfout.
[0:28:19] Maar wat ik begrepen heb, is door het PBL het oude model vervangen door een nieuw model.
[0:28:26] Dat moest allemaal nog gekalibreerd worden.
[0:28:30] Uiteindelijk bleek daar in het basispad, heb ik begrepen, een hoger aandeel EV's in te zitten.
[0:28:36] Wat dan weer tot grondslagproblemen leidt.
[0:28:39] En met de begrotingsregels die Financien nu hanteert, leidt dat tot minder inkomsten.
[0:28:43] En dus was er een grad van cumulatief tussen 2026 en 2030 van 1,5 miljard.
[0:28:47] Dat is opgelost zoals het is opgelost, dat is politiek.
[0:28:49] Maar kan het PBL iets meer duiding geven over de modelverwijzigingen
[0:28:53] ten opzichte van het vorige model dat werd gebruikt?
[0:28:56] En hoe hard dat model nu uitgetrild is?
[0:28:59] Want een model heeft altijd even tijd nodig om te calibreren, om uit te trillen.
[0:29:04] En in hoeverre is er nou echt een rekenfout geweest van financiën
[0:29:07] of nieuwe inzichten, of zit het er ergens tussenin?
[0:29:10] En hoe staan we nu?
[0:29:12] Dank u wel. De heer Van Meerkerk.
[0:29:15] Ja, dank u wel. Dat is inderdaad een zeer technische vraag.
[0:29:16] Ik moet ook even goed nadenken wat mijn antwoord hierop is.
[0:29:20] Er is inderdaad gebruik gemaakt van een nieuwe versie van het model, maar in belangrijke mate
[0:29:24] zijn de uitgangspunten gewijzigd, dus in die voorjaarsnota is nog gerekend met een verouderd
[0:29:28] basispad en waarin nog rekening werd gehouden met een bepaalde ingroei van elektrische auto's.
[0:29:33] En de afgelopen jaren zien we dat dat sneller gaat dan wat we eerder hadden geraamd.
[0:29:37] Dus daar is rekening mee gehouden.
[0:29:38] En het klopt inderdaad dat het model, modellen zijn altijd in ontwikkeling, een model is
[0:29:42] eigenlijk nooit uitgetrild, maar het is uiteindelijk de verantwoordelijkheid van
[0:29:45] financiën om het model als instrument te gebruiken.
[0:29:48] En modellen zijn, ja nogmaals, dat hebben we al eerder verteld,
[0:29:51] zijn een hulpmiddel. Uiteindelijk is de keuze van hoe ga je daarmee om,
[0:29:54] er zit een bepaalde onzekerheid in en dat bevelen wij zelf ook altijd vanuit
[0:29:58] PBL aan om rekening te houden met bepaalde bandbreedte.
[0:30:01] Dus de middenraming is uitermate kwetsbaar, maar ja, dat is een noodzaak
[0:30:05] om ook van de bandbreedte gebruik te maken, zeker als het gaat om de ingroei van
[0:30:08] elektrische auto's. Dat laat zich heel moeilijk modelleren.
[0:30:11] Dus moet je met een bandbreedte rekening houden.
[0:30:16] Die geven we dus nog een verduidelijkende vraag.
[0:30:22] Maar de materiële effecten van een kleine wijziging...
[0:30:27] in een van de uitgangspunten of een van de variabelen...
[0:30:30] heeft dus hele grote consequenties.
[0:30:32] Weliswaar zijn het de beleidsmatige consequenties...
[0:30:34] die zijn getrokken aan ministerie van Financiën.
[0:30:36] Maar gelijk anderhalf miljard en van 40 naar 25 procent...
[0:30:39] zijn hele grote veranderingen.
[0:30:41] Hoe is er een mogelijkheid om dit robuuster te krijgen of beter voorspelbaar?
[0:30:45] Want nu is het eigenlijk onvergoeds voor mij als buitenstaander bij dit proces van 40 procent.
[0:30:50] Hup, een paar maanden later dan 25 procent.
[0:30:51] Het zijn best wel onvergoeds grote bewegingen die ook impact hebben op consumentenbeslissingen.
[0:30:59] Ik deel uw zorgen daarover.
[0:31:01] Uiteindelijk, juist omdat die markt zo onzeker is, zou je ook enigszins adoptief beleid moeten vormen.
[0:31:07] Dus eigenlijk nooit moeten willen vastpinnen voor x aantal jaar vooruit.
[0:31:11] zeker in zo'n markt die nogal volatiel is,
[0:31:14] dan maakt het uitermate kwetsbaar,
[0:31:17] in ieder geval een beetje een herhaling merk ik,
[0:31:18] om dan rekening te houden met alleen de middenraming.
[0:31:21] Dus het blijft de verantwoordelijkheid van,
[0:31:22] in dit geval van financiën, om daarin een keuze te maken.
[0:31:25] Dat is niet aan ons.
[0:31:27] Dank u wel.
[0:31:28] Mevrouw Veldman.
[0:31:31] Ja, dank u voorzitter.
[0:31:32] De laatste sheet, vroeg ik mij af,
[0:31:35] het laatste punt daar staat,
[0:31:38] en het grafiekje over de hoeveelheid
[0:31:40] verbrandt afval per jaar, afhankelijk van import.
[0:31:44] Nou heb ik wel eens begrepen dat die import soms nodig is...
[0:31:48] om die afvalcentrales efficiënt en effectief te laten draaien.
[0:31:53] Dus eigenlijk is een heel eenvoudige vraag...
[0:31:56] maar als we het niet importeren, waar wordt het dan verbrand...
[0:31:59] en dan zijn er daar toch emissies?
[0:32:02] Meneer Van Dam.
[0:32:05] Nou, dat laatste klopt wanneer de hoeveelheid afval gelijk blijft...
[0:32:10] Maar wanneer de totale hoeveelheid afval afneemt,
[0:32:14] doordat bijvoorbeeld recycling plaatsvindt,
[0:32:18] of doordat we spullen langer gebruiken en minder afval naar de vuilnisbak brengen,
[0:32:23] zal ik maar zeggen, dan nemen de emissies natuurlijk af,
[0:32:26] ongeacht of er sprake is van import of niet.
[0:32:30] Dus uiteindelijk is het daarom belangrijker om te kijken
[0:32:34] naar de totale hoeveelheid afval die wij met z'n allen op deze aardbol produceren
[0:32:39] en die naar beneden brengen.
[0:32:40] Dat is belangrijker dan wat er dan toevallig
[0:32:44] binnen onze landsgrenzen wordt verbrand.
[0:32:50] Ja, dus...
[0:32:52] Maar ik denk wel dat het belangrijk is om te benoemen
[0:32:53] dat die import dus wel een rol speelt,
[0:32:56] en dat ook daarbij dus echt die integrale blik van belang is
[0:33:04] en niet alleen te kijken naar binnenlandsgrenzen.
[0:33:08] Dank u wel, de heer Peerik.
[0:33:11] Ik heb nog een vervolgvraag over de emissies van brugelsgassen en dan vooral als we kijken
[0:33:16] naar de landgebruikemissies, dan zien we dat de kans dat die gehaald worden, dat die doelen
[0:33:23] gehaald worden, wel redelijk groot is met voorgenomen beleid en geagendeerd beleid.
[0:33:30] Mijn vraag is eigenlijk van welke beleidsinstrumenten hebben er dan vooral voor gezorgd dat we die
[0:33:36] doelen waarschijnlijk wel gaan halen?
[0:33:44] Ik denk dat het eerlijke antwoord is dat het doel voor landgebruik vanuit de EU voor Nederland
[0:33:51] niet heel erg scherp is.
[0:33:54] We zien juist dat bij het landgebruik de maatregelen de afgelopen jaren, we dachten eerst dat het
[0:34:03] wat meer zou opleveren, dat ging bijvoorbeeld om de bossenstrategie, maar dat blijkt allemaal
[0:34:07] moeilijker te lopen.
[0:34:09] De veenwaaide maatregelen, dat loopt ook niet zo snel als de bedoeling was,
[0:34:14] ook in het kader van het NPOG.
[0:34:16] Dus ik denk dat in deze CAF zie je ook dat de emissies in het landgebruik
[0:34:22] tussen nu en 2030 vrij stabiel zijn.
[0:34:25] Dus eigenlijk daar gebeurt op het moment niet zo heel veel.
[0:34:31] Dus ik denk dat dat het antwoord is.
[0:34:33] En ja, er is dus zeg maar een Europees doel, dat ligt dus binnen bereik.
[0:34:37] Die kansen zijn 60 en dat hebben we gezien op de sheet.
[0:34:42] Maar het nationale indicatieve restemissiedoel voor het landgebruik is wel heel erg laaggesteld.
[0:34:50] Die wordt dan niet bereikt.
[0:34:51] Maar goed, dat is misschien nog een apart verhaal.
[0:34:55] Dan nog één kort volgvraag.
[0:34:59] Ook een beetje technisch misschien, maar u heeft het over de bossenstrategie.
[0:35:03] Als het gaat over die bruutgasgasemissies dan zien we dat er grote verschillen zitten
[0:35:07] tussen de kortcyclische en de langcyclische CO2, zeg maar.
[0:35:11] En dat verhaal heb ik nog nooit zo goed begrepen,
[0:35:13] van wanneer is nou iets kortlopend of wanneer is iets langlopend CO2.
[0:35:18] Want we hebben natuurlijk niet alleen bossen, maar we hebben tegenwoordig ook landbouwgewassen,
[0:35:20] zeker als het gaat om biobased bouwmaterialen,
[0:35:22] waar ook veel gewassen in geteeld worden die langer dan één jaar op het land staan.
[0:35:32] Ik denk dat alles wat over gewassen gaat, ook iets wat langer...
[0:35:38] Kijk, bomen nemen voor een gedurende aantal jaren CO2 op.
[0:35:43] En dat wordt bijgehouden.
[0:35:46] Biomassa die zometeen in hout wordt verwerkt...
[0:35:50] krijgt straks misschien ook wel een waarde in een eventueel negatief emissiesysteem.
[0:35:55] Maar gewoon gewassen op het veld die gerooid worden en geconsumeerd worden...
[0:36:01] en direct verwerkt worden en verbrand worden, dat is dan meer kortcyclisch.
[0:36:06] Dank u wel, mevrouw Wiggelaar.
[0:36:09] Op diezelfde sheet zie je ook, als je het hebt over hernieuwbare energie...
[0:36:15] geeft u aan, aandeel hernieuwbare warmte exclusief en inclusief...
[0:36:19] hernieuwende koude, restwarmte en elektrificatie.
[0:36:22] Die kans neemt ook aanzienlijk toe.
[0:36:24] Waar zit dat in?
[0:36:35] Dat heeft toch met de grondslag te maken van wat daar gebeurt.
[0:36:41] In het ene geval is er een aantal aandeel hernieuwbare warmte.
[0:36:47] Dat is dan exclusief hernieuwbare koude restwarmte en elektrificatie.
[0:36:52] Daar is een wat strenger doel.
[0:36:56] Wanneer wij ook hernieuwbare koude restwarmte en elektrificatie meenemen...
[0:37:00] Daar is een groter aandeel al van hernieuwbaar.
[0:37:03] Dus hernieuwbare koude, dat gaat met warmtepompen, restwarmte en elektrificatie.
[0:37:08] Bijvoorbeeld bij elektrificatie in elektriciteit neemt het aandeel hernieuwbare elektriciteit
[0:37:13] stevig toe.
[0:37:15] Dus daar zitten dan een aantal voordelen in die je dan in die indicator met die extra
[0:37:21] categorieën erbij meeneemt.
[0:37:25] Dank u wel.
[0:37:26] De heer Ebermenger.
[0:37:28] Dank u wel, voorzitter.
[0:37:29] We hebben net gesproken over de quick wins.
[0:37:32] Ik was eigenlijk benieuwd naar de quick losts.
[0:37:36] Als ik het zo mag zeggen.
[0:37:37] Dus eigenlijk welke maatregelen zorgen ervoor...
[0:37:40] dat op dit moment de doelen juist verder weg komen te liggen.
[0:37:47] De heer Van Meer krijgt misschien om mee te beginnen.
[0:37:51] Ik nodig u uit om het aan te vullen.
[0:37:53] Gaat uw gang.
[0:37:56] Laat ik vooropstellen dat we in de KEV alle maatregelen combineert doorrekenen.
[0:38:00] Dus nooit afzonderlijke maatregelen.
[0:38:01] Het is één samenhangend pakket.
[0:38:04] Maar goed, er zitten ook altijd een aantal instrumenten bij.
[0:38:07] Die ertoe leiden dat je juist verder...
[0:38:09] dat het doel verder uit zicht raakt.
[0:38:13] Ja, dan zou ik nu niet zo snel weten wat voor materialen er tussen zitten.
[0:38:17] Maar een belangrijk aspect is bijvoorbeeld inderdaad dus de afbouw van fiscale stimulering voor elektrische auto's bij personenauto's.
[0:38:24] Dus de afgelopen jaren is dat gestimuleerd.
[0:38:26] Maar nu wordt dat afgebouwd.
[0:38:28] Terwijl juist bij bestel- en vrachtauto's zie je juist een andere beweging.
[0:38:31] en daar worden wel financiële prikkels gegeven de komende jaren.
[0:38:38] De heer Hammink nog een aanvulling.
[0:38:40] Met een aanvulling, sorry.
[0:38:42] Ja, precies.
[0:38:43] Kijk, het afschaffen van de salderingsregeling zo plotseling
[0:38:46] helpt ook niet bij het bevorderen van installatie van zonnepanelen.
[0:38:51] Het schrappen van de verplichte installatie van warmtepompen IDEM.
[0:38:56] Dus dat zijn maatregelen die niet helpen.
[0:38:58] Een nieuwe derogatieaanvraag zal ook niet helpen
[0:39:01] in termen van uitstoot van broeikasgassen.
[0:39:05] Rodendiesel 130 kilometer per uur zijn ook allemaal maatregelen die niet helpen.
[0:39:10] Dus dat zijn ook het verlagen van de energiebelasting.
[0:39:14] Helpt, helpt niet.
[0:39:17] Dus ja, zo zijn er wel een heel aantal maatregelen.
[0:39:19] Kijk, naast maatregelen die, zeg maar, niet helpen,
[0:39:24] zien we ook bijvoorbeeld wel een vertraging bij wind op zee.
[0:39:27] Dat helpt dan niet voor het aandeel hernieuwbaar en voor hernieuwbare elektriciteit in 2030.
[0:39:31] Maar dat is wel de verwachting dat dat kort na 2030 beschikbaar komt.
[0:39:38] En verder, je ziet vertraging bij de uitrol van de maatwerkafspraken met de industrie.
[0:39:43] Dat is ook een belangrijke.
[0:39:45] De groei van groene waterstof bijvoorbeeld, die valt tegen.
[0:39:49] Als we het hebben in vergelijking ook met de vorige CAF.
[0:39:53] Betalend na gebruik is niet opgepakt.
[0:39:55] Dat is ook iets.
[0:39:59] Dus ja, dat zijn een aantal dingen die we kunnen noemen, denk ik.
[0:40:04] Verduidelijke vragen?
[0:40:05] Ja, wellicht ook de zero-emissiezones, die discussie.
[0:40:12] De heer Ramming of de heer Vermeerkerk?
[0:40:14] Ja.
[0:40:14] De heer Vermeerkerk.
[0:40:15] Altijd mijn straatje.
[0:40:17] Nee, de zero-emissiezones, die hebben we wel natuurlijk meegenomen,
[0:40:19] wat ik net ook al zei.
[0:40:20] Maar we rekenen met de stand van 1 mei.
[0:40:22] De wijzigingen die daarna vandaan optreden,
[0:40:24] die nemen we in volgende KEV-edities mee.
[0:40:27] maar de koers die nu wordt gevaren, dat draagt er dan wat minder aan bij.
[0:40:34] Dank u wel.
[0:40:36] Als het mij toestaat, zou ik als voorzitter ook een vraag willen stellen.
[0:40:38] Natuurlijk.
[0:40:40] Maar het is meer een algemene vraag.
[0:40:41] Kijk, de Staatscommissie voor Demografische Ontwikkeling heeft natuurlijk nu een rapport opgeleverd.
[0:40:49] Daar gaan we nog over debatteren met elkaar.
[0:40:51] Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd, want de afgelopen tien jaar is het bevolking natuurlijk behoorlijk gegroeid.
[0:40:55] Het heeft impact op mobiliteit, het heeft impact op afval, onder andere.
[0:41:00] Dus het heeft ook een, eigenlijk zou je kunnen zeggen,
[0:41:02] een negatief effect op de hoeveelheid emissies die wellicht erbij komen.
[0:41:07] Ik ben wel benieuwd met de doorrekening van de CAF,
[0:41:09] waar jullie rekening mee houden, met welk scenario.
[0:41:10] Hebben jullie een specifiek scenario die de staatscommissie ook benoemt?
[0:41:15] Zitten jullie daar aan de, nou zeggen, sober of...
[0:41:18] Hoe zit dat in jullie model verweven eigenlijk?
[0:41:21] Daar ben ik wel benieuwd naar.
[0:41:24] Ik weet niet precies hoe ik het scenario voor de demografie moet karakteriseren, maar het
[0:41:29] is een scenario dat door het CBS wordt opgesteld, dus dat is meegenomen en dat zit dus ook verwerkt
[0:41:36] in de KEF.
[0:41:37] Dus ja, het aantal woningen neemt met 70.000 woningen toe in plaats van 100.000 in de KEF,
[0:41:43] zeg maar.
[0:41:43] Dus daar kunnen de mensen gaan wonen en mensen gaan meer rijden met die bevolkingsgroei die
[0:41:50] daarin zit, met de economische groei.
[0:41:51] Dus al dat soort groeiparameters, inclusief demografie,
[0:41:55] nemen we mee in de CAF.
[0:41:58] En als u het precies wilt weten, staat in de getallenbijlage van de CAF,
[0:42:03] dus je moet helemaal naar achter bladeren,
[0:42:05] daar staan volgens mij de cijfers waar we precies van uitgaan
[0:42:08] als het gaat om aantal mensen en economische groei en dergelijke.
[0:42:12] Ik meen dat dat bijlage 1 is.
[0:42:15] Hartelijk dank, dan ga ik dat nog eens even opstuderen.
[0:42:18] Dank voor het antwoord.
[0:42:20] We hebben nog even tijd,
[0:42:22] Dus als er nog vragen zijn, wil ik graag de gelegenheid geven.
[0:42:26] Ja, ik zit even te twijfelen welke ik zal stellen.
[0:42:28] Ik heb er nog twee. Nou, laat ik eerst maar eens eentje doen naar de aannames.
[0:42:35] Die zullen ook alvast in de bijlage staan beschreven,
[0:42:37] maar de gevoeligheidsanalyse erop.
[0:42:39] Een voorbeeld, de elektrische auto.
[0:42:43] De innovatie in accutechnologie en de prijsdaling in accu's
[0:42:47] is heel hard gegaan de afgelopen jaren en naar verwachting gaat dat nog even door.
[0:42:52] zodanig dat Chinese EV's goedkoper zijn dan fossiele auto's.
[0:42:56] Bij Volvo zie je nu ook dat EV goedkoper in de markt wordt gezet, weliswaar marginaal,
[0:43:02] dan de fossiele.
[0:43:03] Veel Europese merken nog niet.
[0:43:06] Hoe zit dat in jullie modellen en wanneer zie je omslagpunten, wanneer het voor de consument
[0:43:13] en het ook in de hearts en minds komt van een EV is veel aantrekkelijker op alle mogelijke
[0:43:18] manieren dan een fossiele auto. Qua aanschaf, qua rijden, et cetera. Dat zijn natuurlijk
[0:43:24] hele belangrijke marktprikkels waar je als overheid niet zoveel voor hoeft te doen, behalve
[0:43:29] dan je laadinfrastructuur en netcongestie een beetje oplossen. Maar hoe gaan jullie
[0:43:33] daarmee om in gevoeligheidsanalyses?
[0:43:37] Dat is een heel belangrijk punt. Die nemen we zeker mee. Daar zit ook een forse bandbreedte
[0:43:43] op. We gebruiken internationale studies om te bepalen wat die prijsontwikkeling qua accu's
[0:43:47] De BNF-studie uit mijn hoofd is dat.
[0:43:50] Een bepaalde mate van ontwikkeling en ook nieuwe accutechnologie...
[0:43:53] dat leidt ertoe dat die kosten ook flink omlaag gaan.
[0:43:55] Dat zien we ook in de afgelopen jaren.
[0:43:57] Als je die lijntjes ook naast elkaar ziet...
[0:43:59] dan zie je ook dat er steeds een verbetering zit...
[0:44:01] ook in de raming naar de toekomst toe.
[0:44:03] Dus dat gaat inderdaad heel hard.
[0:44:04] Het verschilt wel per segment wanneer het concurrerend is...
[0:44:06] ten opzichte van een benzineauto.
[0:44:08] We zien dat de grotere segmenten eerder een kant op hun bereiken...
[0:44:12] dan de kleinere segmenten.
[0:44:15] Dank u wel, mevrouw Veldman.
[0:44:17] Een vraag over de laadinfrastructuur.
[0:44:19] Ik las in het onderdeel mobiliteit van het rapport dat de laadinfrastructuur voor elektrische
[0:44:27] voertuigen, personenauto's, denk ik, dat er dan bedoeld wordt, is op orde.
[0:44:31] Dat is voldoende om de slag te kunnen maken op dit moment, als ik dat goed heb begrepen.
[0:44:36] Maar misschien kunt u daar nog wat meer over vertellen, en vooral ook de relatie met netcongestie.
[0:44:41] Want we lopen er juist ook heel erg veel tegenaan dat die laadinfrastructuur op plekken helemaal
[0:44:46] nog niet op orde is en niet die stimulans is om die overstap te maken.
[0:44:51] Dus fijn als u daar wat meer over kunt vertellen.
[0:44:55] Een belangrijk aspect daar is de nationale agenda laadinfrastructuur.
[0:45:00] Waarin fors wordt geïnvesteerd en de kennis wordt uitgebreid om die laadinfrastructuur
[0:45:04] op orde te krijgen.
[0:45:05] We zien dat het voor het lichte wegverkeer inderdaad minder problematisch is op dit moment.
[0:45:09] Dan komt ook een situatie op gang wat meer richting slimladen gaat.
[0:45:13] Dus er worden allerlei maatregelen getroffen om die netcongressie tegen te gaan,
[0:45:18] de issues die daarbij spelen.
[0:45:19] Maar we zien met name bij het zware wegverkeer, waar ook wordt gevraagd om grotere vermogens,
[0:45:22] dat er knelpunten ontstaan.
[0:45:25] En dat zijn zaken die we ook in de raming hebben meegenomen,
[0:45:27] wat ertoe leidt dat de ingroei van elektrische trucks wat gedempt wordt.
[0:45:33] Mevrouw, vraagt me nog een duidelijke vraag.
[0:45:36] Nee, de vraag is dan natuurlijk ook welk effect dat heeft op de totale raming voor emissie.
[0:45:44] Even meer, Greg.
[0:45:46] Die partiële analyse hebben we niet gedaan, dus we hebben alles in samenhang bekeken.
[0:45:49] Maar het zit wel in onze raming verwerkt.
[0:45:52] Ik had net ook met meneer Grimwist over de kosten en de prijsontwikkeling van accu's.
[0:45:57] Dat is een aspect, maar ook inderdaad in termen van laadinfra, hoeveel drempel gaat dat teweeg
[0:46:03] brengen?
[0:46:03] Dat nemen we ook mee in de modelleringen.
[0:46:07] Ik heb nog een vraag over de afbouw van de derogatie.
[0:46:11] Ik neem aan dat dat vooral terug te vinden is in de reductiecijfers van methaan.
[0:46:17] Als ik naar het grafiekje kijk, dan zien we dat het voorgenomen en vastgesteld beleid dezelfde
[0:46:23] reductie oplevert dan het voorgenomen en vastgestelde beleid, inclusief het geagendeerde beleid.
[0:46:30] Het geagendeerde beleid komt waarschijnlijk uit de hoofdlijnakkoord, en dat is dat er
[0:46:33] weer een aanvraag komt voor een nieuwe derogatieaanvraag.
[0:46:38] En in het voorgenomen beleid zien we dat die derogatie verder afgebouwd wordt.
[0:46:42] En toch is het percentage hetzelfde.
[0:46:45] Is dat toeval?
[0:46:46] Of hoe kan het dat die percentage hetzelfde zijn, terwijl er een heel groot verschil zit tussen het vastgestelde beleid en het gegendeerde beleid?
[0:46:53] Dat is vast geen toeval, die cijfers.
[0:46:56] Toch even een checkvraag.
[0:46:58] Welk percentage blijft hetzelfde?
[0:47:02] De kans dat je het haalt?
[0:47:03] Ja, de kans dat je het haalt, die 5%.
[0:47:05] Het gaat om de vraag over het tweede blokje op de bovenste rij.
[0:47:10] Waar allebei kleiner dan vijf procent blijft staan.
[0:47:13] Precies, bij metaan.
[0:47:18] Het metaandoel is 30% reductie tussen 2020 en 2030.
[0:47:23] Wij komen in de raming met vastgesteld en voorgenomen beleid uit op 18,5%.
[0:47:28] Met een bandbreedte van 13 tot 22%.
[0:47:31] Dus dat zit ver onder de 30%.
[0:47:34] Dus de kans dat we dat doel halen is kleiner dan vijf procent.
[0:47:39] Dan dus met vastgesteld ervoor genomen beleid, inclusief het vervallen van derogatie.
[0:47:44] En door het vervallen van de derogatie komt er een druk op de mesmarkten staan en op de omvang van de melkveestapel.
[0:47:49] Waardoor wij berekenen dat die melkveestapel wel eens flink zou kunnen afnemen richting 2030.
[0:47:55] Dat is vastgesteld ervoor genomen beleid.
[0:47:57] Dan wanneer we naar geagendeerd beleid gaan, dan wordt het slechter.
[0:47:59] want dan gaan we uit van een nieuwe derogatieaanvraag,
[0:48:04] dan mag er weer meer mest uitgereden worden,
[0:48:06] ontstaat er geen druk op de mestmarkt,
[0:48:08] en dus niet op de melkveestapel of in veel mindere maten,
[0:48:12] waardoor de uitstoot van methaan niet zo ver afneemt
[0:48:14] als onder vastgesteld en voorgenomen beleid.
[0:48:17] En dan neemt de kans ten opzichte van vastgesteld en voorgenomen beleid
[0:48:21] nog verder af, maar dat is onder de 5%.
[0:48:23] Dus de een is onder de 5% en de andere is veel verder onder de 5%.
[0:48:30] We hebben al een stukje van de technische briefing op 11FIN gedaan.
[0:48:35] Dan pakken we hem maar mooi weer mee.
[0:48:39] Mevrouw Wingerlaer, uit de gang.
[0:48:41] Het is altijd leuk als je zo'n sheet aan denkt.
[0:48:43] Dan valt je altijd weer wat op.
[0:48:45] U noemt het afschaffen van de solderingsregeling...
[0:48:49] het afschaffen van de warmtepompen.
[0:48:51] Dat helpt allemaal niet.
[0:48:53] Toch zie je bij de vermindering van de energieverbruik...
[0:48:56] dat de kans iets toeneemt.
[0:48:58] Wat begrijp ik dan niet goed?
[0:49:02] Ja, dat heeft soms gewoon te maken met welk beleid wordt er onder geagendeerd beleid meegenomen.
[0:49:09] En in het geval van energiebesparing gaat het bijvoorbeeld om 1,5 miljard.
[0:49:15] Want in het kader van het Klimaatfonds is er 1,5 miljard gereserveerd.
[0:49:19] Maar dat is nog onder voorwaarden.
[0:49:21] Die voorwaarden, daar wordt nog niet aan voldaan.
[0:49:23] Daarom nemen wij het mee bij geagendeerd beleid.
[0:49:25] Het is nog niet concreet uitgewerkt.
[0:49:26] Maar als die 1,5 miljard beschikbaar komt voor de ISDE...
[0:49:30] dan kunnen daarmee warmtepompen en na-isolatie plaatsvinden...
[0:49:33] en dan neemt dus het finaal verbruik af.
[0:49:40] Dank u wel.
[0:49:40] Meneer Bominga.
[0:49:42] Ja, dank u wel.
[0:49:43] Nou ja, alle kleine beetjes helpen.
[0:49:45] En zoals ik begrijp is het gebruik van elektrisch vervoer...
[0:49:49] die draagt in ieder geval positief bij aan het behalen van de doelstellingen.
[0:49:53] maar we zien wel dat niet iedereen in Nederland daar gebruik van kan maken.
[0:49:59] En zo is er dus, naar aanleiding van wat er in Frankrijk gebeurt,
[0:50:06] het voorstel over sociale lease voor mensen die dat zelf niet kunnen betalen,
[0:50:12] zo'n elektrisch vervoer, is het mogelijk gemaakt dat mensen die dat niet kunnen betalen,
[0:50:17] dat ze dus via een sociale lease bijvoorbeeld wel elektrisch vervoer krijgen.
[0:50:21] Wat voor effecten hebben dat soort maatregelen als het gaat om de doelstellingen voor mobiliteit?
[0:50:32] Een dergelijk beleidsinstrument, of sommige, hebben we niet doorgekregen.
[0:50:36] Dat past ook niet in de scoop van deze studie.
[0:50:40] Maar ik kan wel zeggen, uiteindelijk is dat een politieke afweging.
[0:50:43] Van waar ga je je op richten?
[0:50:45] Is dat inderdaad de groep met lagere inkomens?
[0:50:49] Je ziet wel dat de afgelopen jaren vooral de nieuwmarkt is gestimuleerd.
[0:50:52] Dat is ook via zakelijk en de privémarkt, maar dat is allemaal de nieuwmarkt.
[0:50:57] In de tweedehandsmarkt is er nog een groot potentieel.
[0:51:00] En daar zit over het algemeen natuurlijk ook de groep mensen met een wat lager budget.
[0:51:07] De heer Bemenger nog een verduidelijkende vraag?
[0:51:09] Ja, inderdaad. Het gaat niet zozeer om nu even de politieke vraag...
[0:51:14] Bij wie je een stimulans moet geven, maar meer de hoeveelheid.
[0:51:20] Dus hoeveelheid mensen daar uiteindelijk gebruik van maken.
[0:51:24] Op welke manier dat dat bijdraagt.
[0:51:27] Dat lijkt me een moeilijke vraag om te beantwoorden.
[0:51:29] Maar de heer Van Meerkerk.
[0:51:30] Ik kan dat beamen.
[0:51:31] Ik heb daarin geen antwoord op.
[0:51:32] Daar heb ik geen analyse naar gedaan.
[0:51:37] Ik kijk even of er nog vragen zijn bij de leden.
[0:51:39] De heer Griemers heeft er nog één.
[0:51:41] Mevrouw Wingelei niet.
[0:51:44] We hebben nog een kleine tien minuten.
[0:51:46] Dan gaan we afronden, dus dan de heer Geenwis gaat de gang.
[0:51:49] Voorzitter, dank u wel.
[0:51:52] Ik heb nog een vraag over de bijmenging van biobrandstoffen in het wegverkeer.
[0:51:56] In het voorjaar van 2023 hebben we na aanleiding van de KEF 2022...
[0:52:03] hebben wij inderdaad besloten om de twintig petasjoule extra bij te mengen.
[0:52:09] En dat was gebaseerd weer op een maatregel uit de reportages van Van Geest...
[0:52:14] die tot en met 50 petasjoule ging.
[0:52:18] En wij hebben toen de afweging gemaakt, wat is nou wel of niet verantwoord...
[0:52:21] qua afruilen met grondgebruik, verdringing van voedselgewassen, et cetera.
[0:52:27] Het heeft natuurlijk ook een prijseffect, van hoe meer je bijmengt...
[0:52:30] hoe duurder het wordt voor de consument.
[0:52:32] Ik geloof dat wij in onze eigen doorrekening nog wel tot 30 durven te gaan.
[0:52:35] Maar ergens zit er een soort van optimum.
[0:52:38] Is inderdaad het verantwoord om die 50 petersjoule uit de rapportage van Vergees te nemen?
[0:52:45] Of zien jullie zelf ook afruilen tussen, nou ja, wat ik net zei, tussen voedsel, grond, et cetera?
[0:52:52] Kunnen jullie daar iets over zeggen? Want je krijgt soms iets aanbevolen...
[0:52:56] als politici, als beleidsmakers, om te besluiten.
[0:52:59] Dat ligt in het voorjaar waarschijnlijk weer op tafel, dit.
[0:53:02] Maar ja, wat zijn de afruilen?
[0:53:07] U zegt het zelf, het is inderdaad een politieke afweging, maar wat hierbij speelt is dat er
[0:53:12] heel veel verschillende soorten type biobrandstof zijn, met allemaal hun eigen meerkosten en
[0:53:17] beschikbaarheid.
[0:53:17] Het is ook een internationale markt en die onzekerheid zou je daar wel in die afweging
[0:53:22] mee moeten nemen.
[0:53:23] Het kan natuurlijk leiden dat de pompprijs fors omhoog gaat als je die biobrandstoffen verder
[0:53:28] gaat bijmengen.
[0:53:30] Maar goed, daar zit een bepaalde onzekerheid omheen, dus dat is wel een belangrijk aspect
[0:53:34] in deze. En daarnaast is het ook gewoon een politieke afweging om te bekijken van in
[0:53:39] hoeverre ga je dan op korte termijn daar nog je op stimuleren. Weten dat je ook autonoma
[0:53:44] op basis van Europees bronbeleid op bij het wegverkeer al richting elektrificatie gaat.
[0:53:48] Dus ja, die bierbrandstof is inderdaad wel een quick win, maar het is een politieke afweging
[0:53:53] om dat te maken. Dank u wel. Ik kijk naar het rijtje bijvoorbeeld van een vrouw.
[0:53:57] Daar zijn we, Veldman, Heerhik niet, Ferk, Wingleij niet, Dibbemenga.
[0:54:04] Nou, dan zijn we rond, denk ik.
[0:54:06] U had uw laatste vraag, heeft u die al gesteld?
[0:54:08] Nou, dan gaan we afronden.
[0:54:10] Dan wil ik u allen drieën hartelijk bedanken voor uw komst,
[0:54:13] voor uw presentatie en voor de beantwoording van de vragen.
[0:54:16] Ik wil ook de mensen die het vandaag hier op de tribune hebben gevolgd
[0:54:19] en op afstand danken voor de belangstelling.
[0:54:22] Dank aan de leden, dank aan de ondersteuning.
[0:54:24] En ik sluit de technische briefing. Dank u wel.