Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.
IZA-monitor
[0:00:00] Oké, ik open de vergadering. Ik heet u allemaal welkom bij deze technische briefing over de
[0:00:07] ISA-monitor. Inmiddels is ISA een geïntegreerd begrip. Ik ken het gewoon nog als integraal
[0:00:13] zorgakkoord. Ik heet diverse gasten welkom. Ik begin maar even rechts. Niet alleen oud
[0:00:27] collega, maar tegenwoordig ook directeur volksgezondheidszorg. Mevrouw Volp, welkom. Mevrouw Engwieda, zeg ik
[0:00:35] dat goed? Voorzitter van de Raad van Bestuur van het NZA. Check. We hebben hier Beniers,
[0:00:47] programmadirecteur Isa VWS. En dan kom ik bij mevrouw Wilkers, beleidsmedewerker Isa. En
[0:00:56] Ik begrijp dat er nog twee komen, maar we gaan gewoon beginnen.
[0:01:00] Er komt nog een collega van het Nivel en het Zorginstituut.
[0:01:02] Die staan bij de balie en er was een trein vertraagd, dus die komen er zo aan.
[0:01:05] Check.
[0:01:09] Links van mij diverse vertegenwoordigers...
[0:01:13] in deze commissie van verschillende partijen.
[0:01:16] Ik begin even helemaal hier links.
[0:01:18] Mevrouw Slag Tichelman, GroenLinks Partij van de Arbeid.
[0:01:20] Heer Bushof, GroenLinks Partij van de Arbeid.
[0:01:22] Mevrouw Paulusma, D66.
[0:01:23] Mevrouw Danieliansen, NSC, de heer Klaassen, PVV en mevrouw Thielen, VVD.
[0:01:29] En ik stel voor, we hebben maximaal anderhalf uur.
[0:01:32] Ik mag altijd ook iets korter, dat hangt ervan af hoe dat gaat.
[0:01:36] Maar ik stel voor dat u gewoon begint.
[0:01:39] En ik kijk ook even naar de Kamerleden.
[0:01:40] Ik ben altijd wat makkelijker met vragen tussendoor.
[0:01:42] Maar we kunnen het ook gewoon even laten en dan doen we gewoon een rondje daarna.
[0:01:46] Dus afhankelijk van of er echt prangende, verduidelijkende vragen zijn,
[0:01:50] dan laat ik ze toe en anders toch even opsparen,
[0:01:52] zodat we wat meer rondes hebben. Ik geef u het woord.
[0:01:55] Dank. Veel dank dat we deze mogelijkheid hebben om iets te vertellen over hoe wij het integraal
[0:02:02] zorgenkort volgen, monitoren en bijhouden of het effect heeft. We hebben een hele stapel
[0:02:08] slits voorbereid. Die gaan we niet allemaal doorlopen. Ik zal heel kort het overzicht
[0:02:16] bieden over hoe we nu de monitor van het integraal zorgenkort doen. Dat zal ik in een paar slides
[0:02:21] Ik denk dat ik daar tien minuten mee bezig ben, op z'n hoogst.
[0:02:25] En vervolgens hebben we collega's vanuit verschillende instituten...
[0:02:29] die verschillende deelmonitors doen.
[0:02:30] Die zitten daar ook achter.
[0:02:31] En ik denk afhankelijk van de vragen dat we daar dan naartoe kunnen gaan.
[0:02:36] Begrijp ik goed dat er dan meer presentaties zijn achter elkaar?
[0:02:38] Zeg ik dat goed?
[0:02:39] Zeker. En afhankelijk van de vragen.
[0:02:41] Dus stel dat u een vraag heeft over de deelmonitor...
[0:02:43] over spreiding en concentratie.
[0:02:45] Dan kan de NS daar iets over vertellen.
[0:02:48] En zo kunnen we denk ik doorklikken.
[0:02:49] Ik heb, denk ik, nu tussen tien sheets als algemene start.
[0:02:53] Ja, oké. Laten we gaan starten.
[0:02:57] Heel kort, ik zal iets vertellen over de aanleiding, het doel en de achtergrond van de monitoring,
[0:03:02] hoe we dat hebben opgebouwd en wat het tijdspad is.
[0:03:07] Aanleiding is, denk ik, kan ik er kort op zijn,
[0:03:10] veel aandacht bij jullie, maar ook in het veld,
[0:03:13] voor de voortgang van het Integraal Zorgakoorts, ook bij de Rekenkamer bijvoorbeeld.
[0:03:18] En het is belangrijk om goed te volgen van zo'n onvangrijk akkoord, wat zijn nou de effecten
[0:03:23] daarvan.
[0:03:24] En we willen graag in deze technische briefing u iets vertellen over de opzet van de monitor.
[0:03:34] En hoe we dat hebben opgebouwd.
[0:03:38] Doet hij het zo?
[0:03:44] Misschien iets over het doel en de achtergrond van de monitor.
[0:03:47] Sluit 4.
[0:03:48] Kijk, de ambitie van het ISAI, die is denk ik voor iedereen bekend, we willen de zorg
[0:03:53] toegankelijk, kwalitatief, goed en betaalbaar houden. Daarom is er 2,5 jaar geleden een
[0:03:58] akkoord gesloten met de onder 400 acties. Over domeinen heen en over sectoren heen.
[0:04:05] En de monitor, die hebben we destijds met elkaar, dus ook met alle ISA-partijen afgesproken
[0:04:10] om te zeggen dat we dat grote akkoord moeten volgen om te kijken wat het effect is en of
[0:04:14] iedereen doet wat hij beloofd heeft. En daarmee zijn die 14 partijen ook meteen de opdracht
[0:04:22] geven van de monitor. Daarnaast is het goed om te zeggen dat een deel van de uitvoering
[0:04:28] vindt plaats in de regio en daar vindt ook het effect plaats. We ondersteunen het met
[0:04:33] financiële middelen. We hebben bij het ISA extra middelen aan de gemeente gegeven, 150
[0:04:41] miljoen structureel, voor specifieke taken rondom gezondheid en preventie. We hebben
[0:04:46] transformatiemiddelen die worden verdeeld via verzekeraars waar partijen plannen kunnen
[0:04:50] en er zijn middelen uit het vorige coalitieakkoord voor gegevensuitwisseling.
[0:04:57] Hoe gaan we dat nou monitoren?
[0:05:01] Het is goed om aan de voorkant te zeggen dat er een paar disclaimers zijn.
[0:05:05] Want een transformatie is niet van de een op de andere dag en ook niet van het een op het andere jaar.
[0:05:10] Dat is uiteindelijk een meerjarenproject.
[0:05:13] En het is dus ook kost veel tijd om te volgen of het effect heeft.
[0:05:17] Tweede disclaimer is, we hebben 400 afspraken gemaakt, groot en klein.
[0:05:22] en we hebben middelen. En er zit niet een directe één-op-één-relatie tussen één afspraak
[0:05:26] en het effect. Dus bij de monitor zullen we ook juist naar die integraliteit moeten kijken.
[0:05:33] Wat we hebben gedaan is, dit jaar hebben we de monitor opgezet en ook een nulmeting gedaan,
[0:05:39] ook de verschillende instituten. En volgend jaar zullen we dan de zogeheten één meten
[0:05:43] nieuws, zodat we ook de verandering zichtbaar kunnen maken.
[0:05:47] Hoe ziet de monitor eruit? Dat is in drie blokken belangrijk om die als leideraar te gebruiken
[0:05:59] ook voor het gesprek. Op drie niveaus monitoren we. Het eerste niveau is de inputskant. Dat
[0:06:05] gaat over worden er acties gedaan, wordt er geld uitgegeven, welke plannen worden er
[0:06:10] ingevoerd, alles wat je erin stopt. Dat is de ene kant, de inputskant. De middenkant
[0:06:18] is de output. We willen met het integraal zorgakoord een bepaalde beweging realiseren. Bijvoorbeeld
[0:06:24] we willen meer samenwerking hebben in de regio. Lukt dat eigenlijk ook? Dus de output hebben
[0:06:30] we vijf bewegingen geïdentificeerd die we zouden willen volgen. En rechts is het meest
[0:06:35] relevant, de outcome. Heeft het ook effect op mensen? Dus we hebben een aantal doelgroepen,
[0:06:40] de zorginstituut komt net binnen, die volgen een aantal specifieke doelgroepen of het effect
[0:06:46] heeft op die doelgroepen. De acties, het geld, wat stoppen we daarin? Doen we de afspraken
[0:06:53] die we hebben nagekomen. De middelste kant is de beweging, zien we bepaalde bewegingen.
[0:06:58] Daar hebben we ook een aantal monitors op. En de rechterkant heeft het effect op de burger
[0:07:03] en dan specifiek op een aantal doelgroepen. Dat is het overzicht. Die drie niveaus hebben
[0:07:14] We hebben dus ook elk zijn eigen monitor.
[0:07:16] Ik kan me voorstellen dat wij sturen ook ja, kwartaal, de voortgangsrapportage...
[0:07:20] is dat het misschien nog wel een beetje als een weerwaar over kan komen...
[0:07:23] want het zijn veel verschillende monitors.
[0:07:25] Maar ook zo hebben wij ze gecategoriseerd.
[0:07:27] Dus de inputkant.
[0:07:28] Dan volgen wij alle ISA-acties.
[0:07:30] Worden ze gerealiseerd?
[0:07:32] We volgen de transformatieplannen.
[0:07:34] Hoeveel plannen zijn er al ingevoerd?
[0:07:36] Hoeveel zijn er al door de snelle toetsen heen?
[0:07:39] We volgen hoeveel geld wordt uitgegeven door de verschillende sectoren.
[0:07:44] Dat is de inputkant. De bewegingskant, daar hebben we vijf bewegingen die we zouden willen
[0:07:50] realiseren. Passende zorg als norm, meer regionale samenwerking, meer hybride zorg,
[0:07:57] een monitor op concentratie en spreiding in de MSZ en een sterkere eerste lijn. Dat is
[0:08:03] de beweging die we willen monitoren. Daar zijn de verschillende instituten, daar hebben
[0:08:07] hebben we daar een bewegingsmonitor opgezet. En tot slot het laatste niveau, het effect
[0:08:13] op de burger. Daar is een doelgroepenmonitor onder leiding van het zorginstituut opgezet,
[0:08:18] die voor specifieke doelgroepen meet of de veranderingen zijn.
[0:08:24] Ik zal nu die drie blokjes kort langslopen. Voordat ik dat doe, nog één sluit met de
[0:08:30] uitgangspunten. Vanuit VWS voeren wij de regie op dit monitor, maar het is belangrijk om
[0:08:36] te benoemen dat onderzoeksbureaus, zowel instituten die hier zitten, maar ook als wij nog extern
[0:08:41] onderzoek vragen, dat het onafhankelijk is. Tweede, we doen dit met de IJsselpartijen
[0:08:46] samen, omdat we zien, en dat is belangrijk om te benoemen, dat het niet alleen een beweging
[0:08:50] is vanuit VWS, maar ook van het veld samen. Dat is ook iets wat een gedeeld eigenaarschap
[0:08:55] is. En derde, wat we destijds hebben afgesproken, is we willen niet de administratieve lasten
[0:09:01] verhogen, dus we willen zoveel mogelijk gebruik maken van bestaande data. Dus de monitors
[0:09:06] die er al zijn, en dat zijn de talrijke, die willen we hiervoor gebruiken. Vierde is, we
[0:09:13] gebruiken ook data uit het zorgdomein en het sociaal domein, omdat het een integraal zorgakwoord
[0:09:18] is, waarbij je ook kijkt naar effecten op zorg en welzijn. Tussen de deelmonitors, en we
[0:09:27] proberen straks een conclusie te trekken, ook op basis van de eenmeting, als we veranderingen
[0:09:37] Dan het eerste blok, de input monitor. Bij die input monitor hebben we 400 afspraken.
[0:09:45] Hebben we die afspraken nou nagekomen? Dus we monitoren elk kwartaal. Zijn al die afspraken
[0:09:50] nagekomen? Welke lopen? Welke zijn afgerond? Welke zijn nog niet opgestart? U krijgt dat
[0:09:57] als Kamer ook. En dan schetsen we ook in die voortgangsrapportage niet alleen de staatjes,
[0:10:03] hoeveel acties zijn er afgerond, maar ook een aantal resultaten die meer tot verbeelding
[0:10:09] misschien spreken. Bijvoorbeeld het opleidingsfonds voor de wijkbeweging of de structurele bekostiging
[0:10:16] voor meertijdvolle patiënten. Dat waren één van de 400 afspraken van 2,5 jaar geleden
[0:10:21] en die is nu afgerond. Dus de acties is één deel daarvan. Tweede is de transformatieplannen.
[0:10:32] Daarvan laten we zien hoeveel plannen er al in zijn gediend, hoeveel plannen al zijn
[0:10:37] goedgekeurd en hoeveel plannen nog in de pijplijn zitten.
[0:10:41] We monitoren ook de financiën, hoeveel geld geeft elke sector eruit.
[0:10:47] We hebben een monitor van de toegankelijkheid die de NCA doet en we hebben de stand van
[0:10:52] de arbeidsmarkt.
[0:10:54] En het is belangrijk om te zeggen dat we deze voortgangsrapportage sturen naar uw Kamer.
[0:10:58] We bespreken ook elk kwartaal met alle iso-partijen.
[0:11:02] Hoe ziet dat eruit? Dat herkent u misschien uit de voortgangsrapportage.
[0:11:08] Dat we per tafel, zoals wij dat laten zien, hoeveel acties zijn er afgerond?
[0:11:13] De tafel regionale samenwerking, daar zie je dat er elf zijn afgerond.
[0:11:19] Tien lopen op schema, vijf lopen wat achter en een aantal zijn nog niet gestart.
[0:11:26] Zo proberen we dat in beeld te brengen.
[0:11:33] transformatieplannen. Ook daar laten we zien hoeveel zijn er ingediend. In de huidige
[0:11:39] stand is dat zo dat de dertig plannen, dat is het rechter plaatje, volledig goedgekeurd
[0:11:45] zijn. We laten zien hoeveel geld er meegemoet is. Dat is ongeveer 300 miljoen. En het linker
[0:11:51] plaatje laat zien hoeveel plannen er al ingediend zijn, maar nog niet volledig goedgekeurd.
[0:11:55] In 1996 zijn er door de eerste snelle toetsen heen van de transformatieplan.
[0:12:03] Dat is het eerste blok, de input monitor.
[0:12:06] Dan het tweede, dat is de output.
[0:12:11] Dus welke bewegingen willen we realiseren? Dat is meer langere termijn.
[0:12:15] De input monitor kan je direct meten...
[0:12:16] dat je ziet welke acties zijn afgerond, welke plannen zijn goedgekeurd.
[0:12:20] De output monitor moet je een beweging volgen.
[0:12:23] Bijvoorbeeld de beweging naar regionale samenwerking...
[0:12:25] waar het RIVM naar kijkt of de beweging naar hybride zorg.
[0:12:29] Passende zorg als norm, concentratie en spreiding en sterke eerste lijn.
[0:12:34] Zo proberen we elk van die bewegingen in zicht te maken.
[0:12:38] En we hebben ook een aantal sluits erachter...
[0:12:41] die laten zien hoe die metingen zijn van die bewegingen.
[0:12:44] Maar ik denk dat het voor het overzicht volstaat...
[0:12:47] en dan kunnen we straks misschien, als u vragen hoort, er nader op ingaan.
[0:12:51] Dat is het tweede blok, de beweging.
[0:12:53] En tot slot, de derde blok is de outcome, dus het effect op mensen.
[0:12:59] Daar heeft het Zorginstituut op vijf verschillende doelgroepen gaat kijken wat is het effect
[0:13:04] van het zorgakkoord op de gezondheid van mensen, de gezondheidsverschillen.
[0:13:10] En daar volgen we over de tijd heen data om te kijken hoe deze doelgroepen, wat het effect
[0:13:16] daarvan is.
[0:13:16] Dat is in hoofdlijn de monitor. Input, output, outcome. Acties, beweging en het effect op
[0:13:29] mensen. En eronder liggen verschillende deelmonitors. Tot slot, hoe ziet de planning eruit? Vorig
[0:13:37] jaar hebben wij de start van het idee uiteraard in de kabelbrief geschetst. En vervolgens hebben
[0:13:43] wij verschillende brieven gestuurd met de voortgangsrapportage. De volgende brief komt
[0:13:49] deze week, als het goed is ook ter voorbereiding op het debat dat u volgende week met de bewindspersonen
[0:13:54] hebt. Dit jaar hebben we ook de nulmeting gedaan voor de bewegingsmonitoring en in het
[0:14:00] voorjaar van het komende jaar zullen we kijken wat het effect is en dan doen we de eenmeting.
[0:14:04] Ik denk dat dat even als aftrap van onze kant.
[0:14:08] Weetende dat er hierna nog een andere verdieping komt, is het goed om nu al even te kijken of
[0:14:15] er vragen zijn over dit stuk.
[0:14:21] Zeker.
[0:14:22] Ik heb vragen en ik denk meer collega's ook, maar dat zijn misschien ook vragen die beantwoord
[0:14:26] worden in de opvolgende presentaties, dus misschien helpen we ons.
[0:14:31] Dan stel ik voor om even door te gaan.
[0:14:33] Dank u wel.
[0:14:34] Lijkt me alleen maar goed.
[0:14:35] Dank voor dat voorstel.
[0:14:37] Dan stel ik voor om even de presentaties voor te zetten.
[0:14:39] En dan doen we de vragen rond de naam.
[0:14:50] En ik wil ondertussen ook welkom heten mevrouw Zonneveld, die gaat nu het woord nemen en mevrouw Wagner.
[0:14:58] Welkom.
[0:14:59] Bedankt.
[0:15:02] We monitoren passende zorg als norm.
[0:15:04] Dat is één van de bewegingsmonitors dus.
[0:15:12] ISA monitor passende zorg als norm presenteert de cijfers over de beweging richting passende zorg.
[0:15:17] En daarvoor hebben we de principes van passende zorg als leidraad genomen.
[0:15:24] waarbij we de vier principes uitgebreid proberen te drukken in indicatoren.
[0:15:32] Voor als u de principies minder goed kent...
[0:15:34] de passende zorg is waardig gedreven en effectief.
[0:15:36] Dat hebben we in negen indicatoren proberen te vatten.
[0:15:39] Passende zorg komt samen met en rondom de patiënt.
[0:15:42] Daar hebben we ook vijf indicatoren over.
[0:15:45] Dichtbij, wanneer mogelijk en verder weg als het moet, zes indicatoren.
[0:15:49] En de focus op gezondheid in plaats van ziekte.
[0:15:52] Daar hebben we één indicator over.
[0:15:54] voorbeelden die ervan volgen later in de presentatie. Hoe hebben we deze opgesteld? Dit hebben wij
[0:16:02] niet zelf als zorginstituut in ons eentje zitten doen. Dit hebben wij voornamelijk gedaan
[0:16:05] met de thematafel monitoring en de thematafel passende zorg, zodat we de juiste indicatoren
[0:16:11] hadden en zodat we het gevoel hebben dat mensen hier ook iets mee kunnen. Daar hebben we voornamelijk
[0:16:17] mee het gesprek over aangegaan. Wat hebben de partijen nodig om hier ook daadwerkelijk
[0:16:25] een antwoord op te geven. Om het gevoel te krijgen, gaan we de goede kant op, ja of nee?
[0:16:30] En hoe kunnen we dat dan het beste in indicatoren vatten die al in de bestaande data zitten?
[0:16:36] Dat is een van de uitgangspunten van het ISA. Naar voor de zomer, rond de MTR, is de nulmeting
[0:16:45] uitgebracht van de monitor. Komende zomer zal de eenmeting volgen. Volgens mij in juni.
[0:16:53] In juni staat die op de planning. In de tussentijd zijn we nog bezig in klankbordsessies om samen
[0:16:59] met het veld deze verder te brengen. Want zijn we nu al... Nee, ons gevoel is nog niet. Maar
[0:17:06] het is een mooie eerste poging. En laten we het nog verder concretiseren. En daar zijn
[0:17:11] we dan nu mee bezig. En wat voor soort indicatoren hebben we dan
[0:17:18] momenteel in de monitor staan? Denk bijvoorbeeld aan de reisafstanden in reisduur en in kilometers.
[0:17:25] naar een zorginstelling voor laagcomplexe operaties.
[0:17:29] Hoe ver moeten mensen eigenlijk hiervoor reizen?
[0:17:36] Maar we kunnen ook denken aan de implementatie van verbeterafspraken
[0:17:41] rond de passende zorgverbetertrajecten.
[0:17:44] En hoe ver zijn die al geïmplementeerd, ingang gezet,
[0:17:49] of nog niet eens begonnen?
[0:17:51] Dus hoe loopt dit?
[0:17:53] Omdat het een bewegingsmonitor is, zitten we niet heel erg op de uitkomsten,
[0:17:56] maar kijken we echt naar, is die beweging al ingang gezet?
[0:18:03] Zo heb ik hier in de slide per principe van passende zorg een indicator opgenomen als
[0:18:11] voorbeeld van hoe we dit dan proberen uit te werken.
[0:18:17] Wanneer we denken aan passende zorg is waarde gedreven en effectief, kijken we naar de implementatiegraad
[0:18:22] van de ZEG-onderwerpen, dat is de zorg, evaluatie en gepaste gebruik onderwerpen.
[0:18:30] De passende zorg komt samen met en rondom de patiënt tot stand.
[0:18:34] Kijken we naar de samenbeslissen in de GGZ.
[0:18:36] We kijken ook trouwens naar de samenbeslissen in de MEZ.
[0:18:38] En hoeveel van deze maatregelen zijn geïmplementeerd.
[0:18:41] Hoeveel komen in de richtlijnen.
[0:18:43] Ook al voor.
[0:18:45] Passende zorg vindt dichtbij plaats als het kan.
[0:18:48] Kijken we naar de polyclinische zorg buiten het ziekenhuis.
[0:18:50] Hiervoor werken we ook samen met de NCA onder andere.
[0:18:53] Met de hybride zorgmonitor.
[0:18:56] Proberen we hier bij elkaar aan te sluiten.
[0:19:00] En als we kijken naar passende zorg focus op gezondheid.
[0:19:02] Het lastigste te implementeren, het lastigste te interpreteren,
[0:19:06] principe van passende zorg,
[0:19:09] hebben we gekeken hoe mensen hun eigen gezondheid scoren.
[0:19:14] En hopen daar ook in de loop der tijd een verandering in te zien, naar boven.
[0:19:24] Wat is het doel van onze monitor uiteindelijk?
[0:19:26] We willen dat de gebruikers inzicht krijgen
[0:19:28] in de manier waarop de beweging naar passende zorg vorm krijgt.
[0:19:33] En hoe gaat dit in de praktijk?
[0:19:34] En hoe proberen we dan te operationaliseren
[0:19:37] door te laten zien waar de focus op ligt. Maar ook waar nog blinde vlekken zijn en waar
[0:19:44] nog meer aandacht aan zou moeten worden besteed. Dat was het vanuit deze monitor.
[0:20:00] Dank. Dan neem ik het stokje over. RIVM doet ook twee delen van het monitor van de beweging
[0:20:07] van ISA. Het eerste deelmonitor gaat over meer regionale samenwerking. Hoe breng je
[0:20:16] ISA heeft aangegeven dat gemeenten en zorgverzekeraars met partners een regiobeeld, op basis van
[0:20:23] de cijfers.
[0:20:23] Wat zien we prioriteiten kiezen in wat zij daar vervolgens in samenwerking in gang willen
[0:20:30] zetten?
[0:20:31] Die regiobeelden en regioplannen zijn inmiddels gemaakt.
[0:20:34] Dan is het van belang om te kijken wat we vervolgens zien in het meer regionaal samenwerken.
[0:20:40] en uiteindelijk beoog je natuurlijk ook effecten te zien in wat dat betekent voor bijvoorbeeld
[0:20:45] de burgers zelf. Dus dat is meer op de outcome kant. Wat we doen, is dat we bestaande bronnen
[0:20:53] met name gebruiken. Omdat die met elkaar wat zeggen over regionale samenwerking. Er is
[0:21:00] niet één specifieke manier om regionale samenwerking in beeld te brengen. En we hebben daarbij
[0:21:05] gekeken naar welke bronnen hebben we nu, maar het is ook zo dat we in de loop van de tijd
[0:21:10] ook willen kijken welke relevante bronnen kunnen we eventueel daar nog aan toevoegen.
[0:21:14] Dat betekent, en het proces is net ook al aangegeven, dat we op basis van een eerste
[0:21:20] inventarisatie veertien indicatoren gebruikt hebben voor een nulmeting, maar dat we verwachten
[0:21:25] — de nulmeting is in mei gepubliceerd — in mei 2025 de eenmeting te kunnen doen.
[0:21:31] en daarbij zullen we nog meer indicatoren gebruiken om een goed beeld te kunnen schetsen van die regionale samenwerking.
[0:21:40] Ik denk dat het ook belangrijk is dat we, dit heb ik net genoemd, in de opzet proberen een aantal dingen met elkaar te combineren
[0:21:49] en waarbij we ook heel bewust om de verdere regeldruk en verantwoordingsdruk richting partijen zo laag mogelijk te houden,
[0:21:57] geen nieuwe uitvragen doen. Dus we zo veel mogelijk geprobeerd hebben om gebruik te maken van bestaande
[0:22:04] bronnen en onderzoeken. Wat doen we daarin dan? Een vragenlijst die inderdaad die samenwerkingsverbanden
[0:22:14] krijgen, om inzicht te krijgen in aspecten van hoe het georganiseerd is, maar ook wat de manieren
[0:22:20] zijn waarop deze samenwerkingsverbanden de gestelde doelen proberen te bereiken. Daarnaast ook over de
[0:22:26] De gala-afspraken — daar refereerde meneer Biniers net al aan — gaan ook over de voorkant.
[0:22:32] ISA is uiteindelijk ook zo goed als wat we aan de voorkant weten te voorkomen.
[0:22:37] De gala-afspraken kunnen we daarin ook heel goed gebruiken om zicht te krijgen op waar
[0:22:42] die samenwerking in het voorkomen al plaatsvindt.
[0:22:46] We gebruiken een aantal bestaande registraties die iets zeggen over het gebruik van zorg.
[0:22:50] Daar gebruiken we inderdaad onder andere gegevens vanuit de NZA, Factis-gegevens, CBS en die kunnen
[0:22:57] inzicht geven in hoe we die beweging zien aan het gebruik van zorg.
[0:23:04] De nulmeting heeft ons een aantal inzichten gegeven.
[0:23:08] De belangrijkste daarbij zijn inderdaad inzichten in hoe je dat nou organiseert, wat netwerkeffectiviteit
[0:23:17] Wie moet daarin ook leidend zijn?
[0:23:20] Hoe moeten dingen bekostigd worden?
[0:23:23] We hebben daarin ook bijvoorbeeld gekeken naar hoe je ervoor zorgt als netwerkzame werkingspartners
[0:23:29] dat je vertrouwen hebt in elkaar.
[0:23:30] Dat is vaak nog een van de mensen die zeggen dat ze allemaal met elkaar willen, maar kunnen
[0:23:34] ze ook erop vertrouwen dat ze dat in gezamenlijkheid kunnen doen?
[0:23:39] Daarnaast hebben we de galamonitor.
[0:23:41] Die gegevens verwachten we op korte termijn.
[0:23:43] kunnen we benutten om te zien welke beweging via het Gala-akkoord ook al in gang is gezet
[0:23:49] aan de voorkant.
[0:23:51] En de registraties zeggen inderdaad iets over die indoor- en uitstroom.
[0:23:55] Dat bij elkaar moet dus inderdaad een eerste inzicht geven van wat de basis is van waarop
[0:24:01] we de beweging die Isa wil gaan maken, zijn we gestart.
[0:24:05] Dit zijn een aantal voorbeelden van de inzichten die we hebben vanuit die nulmeting.
[0:24:10] Dus op de vraag hoe effectief u uw samenwerkingsverband tot op heden vindt, hebben de ondervraagden,
[0:24:19] dus vanuit die meer dan honderd partners, deze cijfers gegeven.
[0:24:24] En wat je natuurlijk wil zien, is in de eenmeting dat daar een progressie in zit.
[0:24:33] En dit geeft ook wat harder aan wat de verhouding is tussen de uitgaven eigenlijk voordat je
[0:24:40] in het zorgdomein uitgaven maakt zich verhouden tot de uitgaven in het sociale domein.
[0:24:46] Je kan niet 1 op 1 zeggen dat het 1 stijgt op het moment dat het ander minder wordt, maar
[0:24:51] het geeft wel inzicht in de beweging die je daarin hoopt te gaan zien, dat het voorkomen
[0:24:56] en daarmee misschien meer inzet en uitgaven in het sociale domein uiteindelijk ook zou
[0:25:00] moeten kunnen leiden tot een beweging richting de uitgaven in het zorgdomein.
[0:25:05] Waar we in de eenmeting verderop willen doorgaan, is natuurlijk wat ik net al noemde,
[0:25:14] die verschillende aspecten.
[0:25:18] Daarmee kijken we wat we op die regionale samenwerking aan beweging zien, maar ook welke aspecten
[0:25:25] daarin werkend zijn, wat ook inderdaad de kosten en het zorggebruik met zich in beeld
[0:25:32] brengen om vervolgens ook iets te kunnen zeggen over de effectiviteit van ISA.
[0:25:37] Dan ga ik door naar het andere deel van de monitoring, zoals wij dat doen.
[0:25:42] Dat gaat over de beweging die ook zichtbaar moet zijn naar meer hybride zorg.
[0:25:50] Het doel van ISAI is om zorg toegankelijk, kwalitatief en betaalbaar te houden.
[0:25:54] Daarvoor is natuurlijk ook de transformatie naar hybride zorg, dus een effectieve mix
[0:25:58] van digitaal- en fysiek aangeboden zorg en ondersteuning van gezondheid, nodig.
[0:26:03] We proberen dat in deze monitor in kaart te brengen.
[0:26:09] Dat gaat eigenlijk over een vijftal aspecten.
[0:26:12] Ik denk dat de meeste blokjes zich spreken voor zich, maar misschien ten aanzien van het
[0:26:18] blokje rechtsonder.
[0:26:19] Het doel van wat we beogen te zien, en dat is zoals het ook is afgesproken in ISA, is
[0:26:26] te komen tot een mix van zorg, waarbij het gaat over de zorg die geschikt is om hybriden
[0:26:36] aan te bieden. Daarvan willen we ook dat die voor 70% hybride kan worden aangeboden. Daarnaast
[0:26:42] gaat de 50% ook over de toegankelijkheid van deze zorg voor een populatie. Dus minimaal
[0:26:48] 50% van de patiëntenpopulatie moet ook gebruik kunnen maken van die hybride zorgpaden. Daarvoor
[0:26:55] worden ook in het ISA sectorale afspraken gemaakt. Ook deze monitor hebben we zo ingericht
[0:27:03] dat we eigenlijk gebruik maken van bestaande monitoring, dus geen nieuwe dingen toevoegen.
[0:27:09] Ik heb een verduidelijkende vraag. Ik weet niet of ik het dan snap, want hybride
[0:27:14] zorg is volgens mij en contactzorg. Maar hoe kan je dan niet gebruik van kunnen maken,
[0:27:24] want het is en digitale en contactzorg.
[0:27:27] Dus ik zou me voor kunnen zetten dat iedereen er gebruik van moet kunnen maken,
[0:27:30] alleen dat de nadruk op het een of het ander ligt.
[0:27:32] Maar waarschijnlijk begrijp ik het al niet goed, dus misschien kunt u mij uitleggen
[0:27:35] wat u dan precies bedoelt met die 50 procent op hybrides.
[0:27:38] Ja, dank voor de vraag.
[0:27:42] Dan heb ik het waarschijnlijk niet goed genoeg uitgelegd, dus dat ligt niet aan u.
[0:27:45] Wat we willen zien, is dat binnen de zorg die aangeboden wordt,
[0:27:49] dat daar 70 procent van de aangeboden zorgt, zowel die combinatie heeft.
[0:27:53] Maar dat betekent dat als je die combinatie in bepaalde zorg hebt georganiseerd,
[0:27:59] dat je ook wil dat de populatie die daar gebruik van moet maken,
[0:28:02] van die hybride zorg gebruik moet maken.
[0:28:04] Dus niet alleen van het digitale, maar ook van het fysieke.
[0:28:08] En dat is dus de voorwaarde.
[0:28:10] Want anders is het zorg die voor een beperkt deel van de zorgpopulatie geschikt is.
[0:28:14] En daarmee creëer je natuurlijk eigenlijk ook een risico op dat dat zorg is
[0:28:18] die voor een deel van de mensen niet toegankelijk is.
[0:28:21] En dat is wat je uiteindelijk beoogt.
[0:28:22] Dus het moet eigenlijk voor minstens 50% van de populatie de manier kunnen zijn om, en
[0:28:28] van de zorg die we hebben, willen we 70% in die vorm ook aan kunnen bieden.
[0:28:36] De monitor op zich, net als gezegd net, we willen zoveel mogelijk de regeldruk en de verantwoordingsdruk
[0:28:44] daarin beperkt houden.
[0:28:45] We maken gebruik van bestaande monitoring, bijvoorbeeld artsenpanel, niveaupanels, bestaande
[0:28:51] registratiegegevens daarbij en declaratiegegevens, die natuurlijk ook daarin weer een beeld kunnen
[0:28:58] geven van hoeveel daadwerkelijk gebruikt wordt gemaakt van deze vorm van zorg.
[0:29:04] Een aantal voorbeelden.
[0:29:06] Dit is vanuit de nulmeting.
[0:29:10] Hierbij zie je dat verpleegkundigen in 2022 eigenlijk al aangeven dat telemonitoring leidt
[0:29:19] tot een verlaging van hun werkdruk.
[0:29:20] Dat is natuurlijk een hele mooie score.
[0:29:25] En bij medisch specialisten zie je dat die nog lager is.
[0:29:28] Waar je natuurlijk uiteindelijk naartoe wil, is dat de manier waarop we de zorg hybride maken
[0:29:32] ook bijdraagt aan de verlaging van die werkdruk, waardoor zorgpersoneel ook in staat is
[0:29:37] om het werk beter nog te kunnen inrichten.
[0:29:41] Dit zullen we dus bij de eenmeting verder weer monitoren.
[0:29:45] En hopelijk zien we daarin een beweging dat met name ook de medisch specialisten
[0:29:49] en huisartsen wat verder richting die 69 procent en hopelijk nog verder daarop verbeteren.
[0:29:57] Als je nu kijkt naar wat mensen, zorgverleners geschikte zorgprocessen vinden, dan zien
[0:30:03] we in 2022 dat verpleegkundigen aangeven dat een heel groot deel van de zorg, zoals zij
[0:30:10] het zien, hybride aangeleverd kan worden.
[0:30:12] Dat is natuurlijk mooi, want dat is makkelijker dan om de uitgangspunten of de doelstellingen
[0:30:17] van ISA te kunnen behalen.
[0:30:18] Hier wederom zien we dat medisch specialisten en huisartsen hierin een wat minder positief
[0:30:24] beeld hebben.
[0:30:25] Dat betekent ook daarin weer dat er goed gekeken moet worden wat er voor nodig is om te komen
[0:30:30] tot een goede inrichting.
[0:30:33] Daarnaast hebben we ook gekeken naar hoe je zorgprocessen, zorgpaden, dus het hele pad
[0:30:40] van iemand die zorg nodig heeft, kan veranderen om te kijken naar of het hybride aangeboden
[0:30:48] zou kunnen worden.
[0:30:48] Dus daarin betrekken we ook de veldpartijen om te kijken naar wat is er voor nodig om
[0:30:54] bestaande zorg ook op een nieuwe manier in te kunnen richten.
[0:30:58] Dat is ook een van de uitvragen die we doen in de monitor.
[0:31:02] En het allerbelangrijkste is natuurlijk dat we kijken van kan iedereen dan ook die zorg
[0:31:07] krijgen?
[0:31:07] Is het voor mensen mogelijk om gebruik daarvan te mogen maken?
[0:31:11] En daarvan weten we dat er natuurlijk verschillen zijn, dat niet iedereen even goed in staat
[0:31:16] is om dat ook te kunnen doen.
[0:31:17] Op basis daarvan kijken we bijvoorbeeld naar declaraties en kunnen we daarmee wat zeggen.
[0:31:23] Maar er zijn ook uitvragen die hier worden gedaan naar patiëntengroepen en patiënten
[0:31:28] toe om daar inzicht in te krijgen en ook te kijken wat er dan randvoorwaardelijk voor
[0:31:33] nodig is om dat verder mogelijk te maken.
[0:31:38] Op langere termijn zien we trends in werkdruk.
[0:31:43] Is er een verschil tussen groepen in toegankelijkheid?
[0:31:46] Wat vinden zorgprofessionals zelf geschikte processen om deze zorg te gaan aanbieden?
[0:31:51] En in hoeverre wordt dit ook daadwerkelijk gebruikt en gedeclareerd?
[0:31:56] Dat voor het stukje nu.
[0:32:03] Dank u wel, fijn om hier te zijn en een aantal vragen te kunnen beantwoorden ook straks.
[0:32:09] Ik ga iets vertellen over concentratie en spreiding, een belangrijk onderdeel van de 400 afspraken
[0:32:16] in het integraal zorgakkoord.
[0:32:19] Dit onderdeel in het integraal zorgakkoord is niet uit de lucht komen vallen.
[0:32:23] Het is natuurlijk een ontwikkeling die al een tijd gaande is in de medisch-specialistische
[0:32:27] zorg, maar is wel onderdeel gemaakt van het integraal zorgakkoord om met elkaar te zorgen
[0:32:32] dat we de beweging op een goede manier begeleiden en monitoren.
[0:32:38] Het belangrijkste achtergrond daarbij is dat de concentratie- en spreiding gaat bijdragen
[0:32:43] aan kwalitatief goede en betaalbare zorg. Omdat de mogelijkheden voor medispecialistische
[0:32:48] zorg zowel qua diagnostieken als behandeling enorm aan het toenemen zijn de afgelopen jaren.
[0:32:52] Dat gaat naar de toekomst toe ook door. En we hebben er maatschappelijk belang bij dat
[0:32:58] deze zorg op een goede manier op een goede plek wordt aangeboden. Daarvoor is meer samenwerking
[0:33:03] nodig en uiteindelijk is de verwachting dat die concentratie en spreiding van zorg gaat
[0:33:10] leiden tot betere kwaliteit, betere toegankelijkheid, maar ook een betere inzet van personeel.
[0:33:17] Deze beweging is ook echt tot stand gekomen vanuit patiënten en vanuit professionals,
[0:33:23] meer nog dan vanuit zorgaanbieders en verzekeraars, dus misschien ook goed om even hier nog te
[0:33:28] benoemen.
[0:33:30] Dan naar onze rol.
[0:33:32] We hebben eigenlijk een tweeledige rol in dit proces.
[0:33:35] We zitten in deze fase vooral in de faciliterende rol, waarbij we de vraag hebben gekregen om
[0:33:44] de volumenormen en in hoeverre die in de praktijk, die specifieke verrichtingen, want het gaat
[0:33:51] over de oncologie en de vaatciologie, voorkomen bij ziekenhuizen.
[0:33:56] Dus daar hebben wij een rapportage over gepubliceerd die ongetwijfeld bekend is, waarin inzichtelijk
[0:34:02] is welke ziekenhuizen welke specifieke verrichtingen doen en in welke volumes. En we hebben een
[0:34:08] kader opgesteld, ook samen met veldpartijen voor de regionale impactanalyses en begeleiden
[0:34:14] het bureau SIRM samen met ZN om de regionale impactanalyses op een goede manier in de regio's
[0:34:22] tot stand te brengen. We hebben een tweede rol, maar die zal eind 2025 met name in werking
[0:34:33] treden. Dan gaat het over de effecten op de publieke belangen als het gaat om toegankelijkheid
[0:34:38] en betaalbaarheid van zorg. Wij hebben daarvoor nodig dat impactanalyses gemaakt zijn, maar
[0:34:46] dat ook de transformatieplannen gemaakt zijn om deze beweging te faciliteren. En die transformatieplannen
[0:34:53] verwachten we in juni volgend jaar. Met die transformatieplannen en die impactanalyses
[0:34:59] kunnen wij eind 2025, is de verwachting, een zienswijze geven over de effecten van de implementatie
[0:35:09] van de volume-normen.
[0:35:11] We maken geen effectmeting op dit dossier, maar er is wel een werktafel.
[0:35:17] Een van de belangrijke veronderstellingen is natuurlijk dat ook de kwaliteit minimaal
[0:35:22] hetzelfde blijft, zo niet verbeterd.
[0:35:25] Er is een werktafel ingericht rondom data en transparantie, om dat ook beter te kwantificeren
[0:35:30] en zichtbaar te maken.
[0:35:32] Een thema dat ook de Patiëntenfederatie uitdrukkelijk monitoort en volgt.
[0:35:42] Dan nog even wat achtergrond.
[0:35:46] De volumenormen, zoals die nu in concept zijn geformuleerd, zijn aan werktafels onder begeleiding
[0:35:53] van het Zorginstituut tot stand gekomen.
[0:35:57] Die worden op basis van de impactanalyses, die in december van dit jaar af moeten zijn,
[0:36:06] worden het in het eerste kwartaal de volumenormen vastgesteld. De regio's gaan ook met die impact
[0:36:15] analyses aan de slag om vervolgens transformatieplannen te maken. Dat doen ze met alle stakeholders
[0:36:21] in de regio, zowel met zorgaanbieders, patiënten, verzekeraars en professionals. En wel onder
[0:36:31] begeleiding van SIRM, zodat we ook een vorm van impactanalyses krijgen waar we ook landelijk
[0:36:37] straks naar kunnen kijken. Op basis van die impactanalyses moeten dan vervolgens ook transformatieplannen
[0:36:45] worden gemaakt, samen ook met verzekeraars, om deze bewegingen op een goede manier te
[0:36:50] begeleiden, ook in de regio's. Tot slot, in de impactanalyse wordt aandacht
[0:36:59] besteden aan vijf onderwerpen, dus er zijn vijf hoofdstukken. Het gaat over de effecten
[0:37:04] op de patiënt, het gaat over de effecten voor zorgaanbieders, het gaat over effecten
[0:37:08] voor zorgprofessionals, zowel artsen als verpleegkundigen, maar indien nodig ook in breder. Het gaat ook
[0:37:15] over keteneffecten, zowel in de zorg met andere zorgaanbieders, maar ook als het gaat over
[0:37:22] het opleiden van professionals en het gaat ook over de maatschappelijke effecten. Nou,
[0:37:28] Dat zijn de vijf thema's in de impactanalyses die nu worden uitgewerkt bij alle regio's.
[0:37:49] Wat u in de voorgaande presentatie heeft gehoord, de verschillende elementen daarvan richten
[0:37:54] zich op het geheel van de ISA-partij en het geheel van de medisch-specialistische zorg.
[0:37:59] De deelmonitor waar het NIVAL bij betrokken is en zich vooral op gaat richten is ook specifiek
[0:38:04] op de eerste lijn.
[0:38:07] De ambitie is een beweging te maken naar een sterkere eerste lijn en vandaar dat wij ook
[0:38:12] een navolging van alle andere principes, dus ook op grond van bestaande data, ook op grond
[0:38:17] van de eerdere vragen en uitdagingen, dat doorvertalen naar de eerste lijn door daarnaartoe te kijken.
[0:38:23] Net als in de andere deelmonitors is er een eerste nulmeting geweest, daarop kon nog
[0:38:29] niet op alle elementen en vragen natuurlijk antwoorden en beschikbaar data en inzichten
[0:38:34] gegeven worden.
[0:38:35] Dus bij de halverwege komend jaar bij de T1 zal dat wat meer zijn.
[0:38:40] Maar goed, eerste resultaten konden daar in ieder geval wel gegeven worden, en daar kom
[0:38:45] ik zo nog op iets terug.
[0:38:47] Maar ik denk voor het belangrijke nu is dat we in dat kwadrant, in het vierkant zien,
[0:38:50] de sterke organisatie, effectieve inzet, personele capaciteit, passende zorg en veranderende
[0:38:57] patiëntenstromen, heeft u net ook over gehoord bij de andere monitors, maar hier de focus,
[0:39:01] dus echt eerste lijn. En dat is dan naast de huis. Dat zijn natuurlijk ook andere partijen
[0:39:06] in de eerste lijn, ook het sociaal domein, voor zover dat mogelijk is qua data, maar
[0:39:10] in ieder geval gaat het om de brede eerste lijn. Wat daar bijzonder aan is, zou ik kunnen
[0:39:16] zeggen is dat wij expliciet kijken naar het burgerperspectief. Dus we maken gebruik van
[0:39:21] wat het Nivel heeft, een groot, met 11.000 deelnemers, burgers in een panel die bereid
[0:39:27] zijn om regelmatig vragen over de zorg te beantwoorden. Soms ook verdiepende vragen,
[0:39:32] soms ook met elkaar in gesprek gaan. Maar dat is een bestaande registratie, een bestaande
[0:39:37] bron waar we dus fel elementen die op die andere kwadranten ook zitten, vanuit het perspectief
[0:39:43] van de burger kunnen belichten. En ik denk dat dat in het algeheel van de beweging die
[0:39:47] geambieerd wordt belangrijk is om ook die stem te laten horen en daarin mee te nemen
[0:39:52] en te volgen. Vervolgens, hoe monitoren wij? Dus van welke bronnen maken wij gebruik? Ik
[0:39:59] noemde net al het nieuwe consumentenpanel. Dat is waar de burgers in zitten, waar gebruik
[0:40:03] van wordt gemaakt. Maar daarnaast, voor de eerste lijn wordt ook gebruik gemaakt van
[0:40:07] een dashboard arbeidsmarktzorg en welzijn. Dus daar gaat het natuurlijk meer van hoe
[0:40:12] zit het met de capaciteit in de eerste lijn? Is er voldoende ruimte? Is er voldoende aanbod?
[0:40:17] Is dat toegankelijk? Dat zit daarin. Er zit een aantal elementen in om te kunnen verdiepen
[0:40:22] bij de volgende stap rondom de interviews in de regio's. Niet om daar extra druk of
[0:40:27] last op te leggen, maar zoals we net ook gedaan, daar vinden activiteiten plaats. Daarop aansluitend
[0:40:33] kunnen soms verdiepende vragen worden gesteld op elementen en onderdelen.
[0:40:37] Volgende bron is zorgregistraties eerste lijn.
[0:40:41] Voor een heel groot deel, 10% van alle burgers, zijn gegevens bekend vanuit de huisartsenzorg,
[0:40:48] de dagzorg.
[0:40:49] Ook de huisartsenposten nog een veel groter deel van de Nederlandse bevolking, dus dat
[0:40:53] zijn de avondnacht- en weekenddiensten.
[0:40:55] De acute zorg zit erin, maar daar zitten ook gegevens in vanuit oefentherapeuten, diëtetiek,
[0:41:02] fysiotherapeuten, dus andere eerste lijnsdisciplines die ook heel erg belangrijk zijn om mee vorm
[0:41:07] en inhoud te geven aan zorgbehoeften. Die kunnen ook in de vorm waar eerder bekend is
[0:41:13] met declaratiegegevens gecombineerd worden. Daar wordt samengewerkt met het zorginstituut
[0:41:17] en we hebben ervaring met elkaar in een onderzoek werkbaar hoe je dat op een goede manier kan
[0:41:23] doen zodat je uiteindelijk richting de patiënten stroomt, dus de combinatie hebt van de zorg
[0:41:27] in de eerste lijn, maar ook gecombineerd met declaratiegegevens uit de tweede lijn.
[0:41:33] Dus ik denk dat dat een mooie aanvulling is.
[0:41:35] En voor de rest, voor zover het nodig en mogelijk is, wordt er ook nog van Gala en van de hybride
[0:41:40] zorgmonitor over digitale zorg gebruikgemaakt, waar net iets geschetst is door het RIVM.
[0:41:47] Als we dan bijvoorbeeld gaan naar een van de voorbeelden die in de eerste metingen naar
[0:41:52] voren zijn gekomen, effectieve inzet van beschikbare capaciteit.
[0:41:55] Je zou willen dat de capaciteit personeel gezien voldoende is, werkdruk en plezier van
[0:42:01] de zorgprofessionals goed op orde is, zodat er geen uitstroom is, maar mensen blijven
[0:42:06] in het vak en ook beschikbaar zijn.
[0:42:09] En er worden ook gegevens bekend rondom knelpunten en oplossingen, natuurlijk rondom capaciteit
[0:42:13] in de regio's.
[0:42:14] Er zitten natuurlijk echt verschillen.
[0:42:16] Uit de eerste meting blijkt dat 58 procent van de huisartsenpraktijken één of meer patiëntenstops
[0:42:22] bijvoorbeeld had in 2022. En als je dan over de beweging naar een sterkere eerste lijn
[0:42:27] en richting toegankelijkheid kijkt, dan zou je willen zien dat in de komende metingen
[0:42:32] die gedaan worden, dat het percentage natuurlijk omlaag gaat. Je wil geen patiëntenstops
[0:42:36] hebben. Je wil dat het toegankelijk is op het moment dat het nodig is en dat patiënten
[0:42:41] daar dan gebruik van kunnen maken. Een voorbeeld van na een sterkere organisatie. Als we dan
[0:42:49] kijken van wat bedoelen we daarmee, dan zijn er veranderingen noodzakelijk om tot een sterkere
[0:42:54] organisatie te komen en, zoals we net ook zagen in de monitor die het RIVM heeft gehaald,
[0:42:58] het over samenwerking.
[0:42:59] Kan je elkaar aanvullen, kan je met elkaar afstemmen zodanig dat er via de meer samenwerking
[0:43:06] een goede verdeling plaatsvindt, niet iets dubbels, maar dat je elkaar gewoon aan kunt
[0:43:10] vullen?
[0:43:11] Voor een deel wordt dan gekeken naar de inzet van de ISA-subsidies, die moeten bijdragen
[0:43:16] en het mogelijk maken om tot die verandering en die samenwerking te komen.
[0:43:20] Ook daar worden de regionale plannen bij gebruikt om te kijken waar verschillen zijn, waar knelpunten
[0:43:25] zijn, en hoe die en of die in een of andere vorm worden opgelost.
[0:43:29] En je wilt dus naar meer samenwerking toe.
[0:43:32] Hoe kan je dat evalueren of monitoren?
[0:43:34] Het een wat net genoemd is, je kan bij de professional nagaan hoe de samenwerking wordt ervaren,
[0:43:39] dat ook richten op verschillende elementen, maar je kan dat natuurlijk ook aan de burger
[0:43:43] zelf vragen die gebruik maakt van de zorg.
[0:43:45] Dus bijvoorbeeld zou je kunnen vragen hoe ver is de samenwerking in het algemeen de afgelopen
[0:43:50] periode tussen hulpverleners en zorgverleners geweest en je kan dat wat specifieker maken
[0:43:55] natuurlijk om dat herkenbaar te laten zijn.
[0:44:00] Het derde is richting de passende zorg.
[0:44:02] Daar hebben we ook net al iets over gehoord, maar nu dus weer passende zorg dan meer in
[0:44:06] de eerste lijn.
[0:44:08] En daar wordt heel specifiek de ambitie natuurlijk genoemd rond meer tijd voor de patiënt, kwaliteit
[0:44:14] van leven en preventie, daar wil men zich oprichten. Samen beslissen, zeker ook in
[0:44:19] de spreekkamer, samen keuzes maken. De digitalisering die een rol speelt en natuurlijk de continuïteit
[0:44:24] van zorg, waar vooral de kracht van de eerste lijn ook zit. Coördinatie, overzicht, herzijn
[0:44:30] voor de patiënten als eerste. Het interessante is dat uit de eerste nulmeting is gebleken
[0:44:36] dat 95 procent van de gebruikers, dus de burgers die gebruik hebben gemaakt, van de eerste lijn
[0:44:42] aangeeft dat zij meestal of altijd voldoende tijd ervaren als zij in de consultkamer in
[0:44:48] het gesprek zijn met de huisarts. Dus op zich is dat een positief teken, maar daar is nog
[0:44:55] steeds ook wel iets wat verder naar gekeken wordt hoe dat ervaren wordt en hoe mogelijke
[0:44:59] verschillen zitten. Dan de laatste uitdaging zouden we kunnen zeggen, elementen die ook
[0:45:07] in de andere monitor zitten en die we voor de eerste lijn willen, is natuurlijk verandering
[0:45:10] en de patiëntenstromen, als die gepland zijn, als die opgenomen zijn, dan wil je daar ook
[0:45:16] naar kijken. Ook weer voor een deel vanuit het perspectief van de patiënt, zoals ik
[0:45:21] net al noemde, of de burger. Dit is fictief qua balk en data, maar je kan dus vanuit de
[0:45:28] verschillende jaartallen, omdat de zorgregistratie eerste lijn die ik net benoemde, die bestaat
[0:45:33] al heel erg lang. Dus we hebben ook heel erg veel gegevens vanuit eerdere jaren. Dus het
[0:45:39] monitoren en de trends die we over de jaren in beeld kunnen brengen is daarmee goed gewaarbehoord.
[0:45:44] En we zouden dus kunnen kijken van percentage patiënten bijvoorbeeld nek- en rugklachten
[0:45:48] worden die wel of niet verwezen. Als de richtlijnen of met elkaar in samenspraak en de samenwerking
[0:45:53] gezegd wordt pas dan en dan verwijs je daarvoor. Ga je eerst de fysiotherapie bevragen of ga
[0:45:59] je eerst houdingsoefeningen voor patiënten of begeleiding zelf geven? Dan zou je hier
[0:46:04] terug willen zien dat over de jaren het percentage verwijzingen bijvoorbeeld gaat dalen en niet
[0:46:09] gaat open.
[0:46:15] Wat vertelt ons dat op de langere termijn?
[0:46:18] Aan de ene kant is het natuurlijk ook een verantwoording, het rapporteren over de voortgang van de beweging,
[0:46:23] laten zien wat beweegt, hoe het beweegt en of het in voldoende mate beweegt, zouden we
[0:46:28] kunnen zeggen.
[0:46:30] Het geeft ook, omdat er veel met bestaande data wordt gewerkt die ook teruggegeven wordt
[0:46:34] Dat is ook een soort spiegelvoorhouder, zou je kunnen zeggen.
[0:46:37] En die informatie kan dus gebruikt worden om met elkaar te leren en bij te sturen.
[0:46:41] Want je wilt natuurlijk naar een lerend zorgsysteem...
[0:46:44] ook in de eerste lijn aansluiting op de andere elementen die zorg verlenen.
[0:46:50] Het derde is zicht op, mogelijk ontbrekende informatie...
[0:46:54] die relevant wordt gevonden voor zowel het ISA zelf als de monitoring bijvoorbeeld.
[0:46:59] Dus als er lacunes zijn, kunnen wij op zoek gaan naar andere indicatoren...
[0:47:03] of een systematieke uitgevraagd wordt. Of dat we zeggen dit is voor nu en voor de toekomst
[0:47:08] van belang. Mogelijk ook andersom, dat we zeggen dit is nu niet meer van belang en dan
[0:47:12] kan iets misschien op een gegeven moment gestopt worden.
[0:47:16] Laatste, is belangrijk ook, het geeft de data, de monitoring geeft inzicht in het traject
[0:47:23] visie op eerste lijn zocht 2030. Belangrijk voor de sector zelf. Ik denk dat wat uitkomt
[0:47:28] uit de monitor kan daar input op geven en versterkend ondersteunend werken. En daarbij
[0:47:34] wil ik het graag laten.
[0:47:41] Ik heb nog een presentatie. Het moet wel iets bondiger, anders hebben we een probleem
[0:47:46] met vragen stellen.
[0:47:47] Ik zal het proberen heel kort te houden, bij het tweede deel.
[0:47:50] Ja, maar het moet echt heel kort, want anders gaan de Kamerleden geen vragen stellen.
[0:47:55] We hebben naast een bewegingsmonitor ook de outcome monitor bij het zorginstituut, ook
[0:48:02] bekend als de doelgroepenmonitor, waarin we cijfers presenteren over het aantal mensen
[0:48:12] en patiënten en de uitkomsten van zorg per regio.
[0:48:15] In het ISA is ook nadrukkelijk gezegd dat de uitkomsten per regio moeten worden gepresenteerd.
[0:48:20] Dat doen we op basis van de vijf doelgroepen die ook in het ISA zijn opgenomen.
[0:48:27] Mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden, psychische problemen, hart en vaat, oncologie
[0:48:32] of kwetsbare en kwetsbare ouderen.
[0:48:39] Hoe hebben we dit gedaan?
[0:48:40] Even, ik zal het heel kort dus houden.
[0:48:43] We hebben meerdere werksessies gehad, zowel met de thematafel monitoring voornamelijk,
[0:48:48] maar ook met andere ISA-partijen, waarin we uiteindelijk met meer dan veertig partijen
[0:48:53] hebben afgestemd. Met welke indicatoren zijn nou nodig hiervoor? Het plan van aanpak is
[0:49:00] door het BO ISA geaccordeerd in september 23, waarna wij de eerste versie in het begin
[0:49:07] van 2024 hebben gepubliceerd op regiobeeld.nl. We zijn momenteel in gesprek met de verschillende
[0:49:14] partijen die de monitor bekijken van hoe kunnen we dit nou nog verbeteren? Dat hebben we ook
[0:49:18] in een aantal werksessies over gehad al, en zijn nu de één meting op aan het duigen,
[0:49:24] zodat deze eind dit jaar op regeel beeld zal verschijnen. De twee meting zal dan volgend
[0:49:32] jaar, eind van het jaar, verschijnen enzovoorts, waarna we hopen dat er na 2026, hopen we
[0:49:40] dan in ieder geval, de trends zichtbaar zijn, waardoor al de eerste uitkomsten van het
[0:49:44] kunnen worden gezien. Wat voor indicatoren denken we dan aan? Die zou ik dan overslagen
[0:49:56] zien in de tijd. Maar kijk er zeker nog even naar. De gele balk is de regio.
[0:50:09] Is Amsterdam vergeleken met Nederland? Omdat allemaal regionaal, op zorgkantoorregio,
[0:50:17] maar ook op andere regio's mogelijk in beeld wordt gebracht.
[0:50:22] Zo kunnen we de eigen regio vergelijken met het landelijk gemiddelde.
[0:50:26] Gaat het goed, gaat het minder goed? Wat kunnen we aanpassen?
[0:50:29] En waar moeten we de focus op leggen?
[0:50:33] Wat voor type indicatoren denken we dan aan?
[0:50:37] Bijvoorbeeld bij beperkte gezondheidsvaardigheden.
[0:50:40] Kijk maar naar een uitsplitsing in inkomensklassen voor de toegankelijkheid.
[0:50:46] Welke zorgen gebruiken mensen verdeeld naar inkomensklassen?
[0:50:49] is dit verschillend over de klassen? En zie je daar verschillen over in de jaren?
[0:50:55] Bij de psychische problematiek kijken we bijvoorbeeld naar de wachttijden in de GGZ...
[0:51:01] maar ook naar de Consumer Quality Index.
[0:51:04] Hart- en vaatziekten kijken we naar sterfte als een kwaliteitsmeting...
[0:51:09] maar ook naar opname naar hartfalen.
[0:51:13] Bij het risico op kanker naar de levensverwachting.
[0:51:18] Bij kwetsbare ouderen kijken we naar de ervaren kwaliteit van leven.
[0:51:21] Daarmee zitten we het dichtst bij wat we eigenlijk willen meten.
[0:51:24] Want natuurlijk wil je eigenlijk meten van hoe ervaren mensen de zorg en hun kwaliteit
[0:51:29] van leven.
[0:51:30] En doen we dit ook allemaal naar een zorgtredenmodel waarin we kwetsbaarheid proberen te duiden.
[0:51:36] Zodat we ook per zorgtreden inzicht te kunnen maken wat de ervarende kwaliteit van leven
[0:51:40] is, maar ook wat de levensverwachting is enzovoort.
[0:51:49] En dit doen we zodat gebruikers per regio kunnen volgen hoe de doelgroepen zich ontwikkelen
[0:51:54] in de tijd en dat we op basis daarvan ook effecten op kwaliteit kunnen er gaan zien
[0:52:01] na een aantal jaar. Vanaf 2026 is de doelstelling. Dan hebben we ook de eerste vier jaar online
[0:52:11] staan en dan kunnen we echt de eerste trends zichtbaar worden. We zijn nog bezig met een
[0:52:18] aantal nieuwe bronnen. Zo gaan we het sociaal domein includeren. Dat hopen we begin volgend
[0:52:23] jaar te doen en zijn nu bezig met een aantal cohortstudies om zo ook nog de kwetsbare ouderen
[0:52:29] beter te kunnen bekijken, maar ook met lifelines om te kijken of we verschillende doelgroepen
[0:52:37] mee kunnen bedienen.
[0:52:39] Dank u wel.
[0:52:41] Dank voor de uitvoerige presentatie, ik hoop dat dat ook leidt tot wellicht minder vragen
[0:52:46] gezien de verdieping, maar ik kan me altijd goed voorstellen dat Kamerleden altijd vragen
[0:52:51] zullen blijven stellen.
[0:52:53] Ik begin met één vraag en dan gaan we proberen om het tempo erin te houden.
[0:52:57] Mevrouw Slachting-Gomman.
[0:52:59] Heel hartelijk bedankt voor de zeer uitgebreide presentatie.
[0:53:03] Mijn hoofdvraag is over een helikopterview op de monitor.
[0:53:09] Want dit kabinet heeft natuurlijk ook tegengesteld beleid ingezet ten opzichte van de ISA-doelstellingen.
[0:53:18] Als je kijkt naar regionale bezuinigingen op gemeentes, hoe wordt die tegengestelde effecten
[0:53:28] en mogelijk het effect van dat de gemeentes de stekker eruit gaan trekken uit het ISA,
[0:53:32] hoe wordt dat meegenomen en hoe wordt dat gerapporteerd in de monitor?
[0:53:36] Dit is trouwens een stemmingsspel, ik zie sommigen kijken, er is niks aan de hand, er gebeurt
[0:53:41] iets elders in de Tweede Kamer, we gaan gewoon door, gelet op de tijd, ik stel voor om die
[0:53:46] vragen te noteren en dan bepaalt u onderling wel wie het antwoord geeft. Het liefst wel
[0:53:50] één per vraag.
[0:53:53] De heer Bisschoff.
[0:53:55] Dank u wel en ook dank namens mij voor de presentatie. Bij de verschillende presentaties werden eigenlijk
[0:54:01] een aantal indicatoren telkens genoemd waar je een effect op wil zien. Maar mijn vraag
[0:54:04] is eigenlijk, hoe weten we nou dat de ingezette acties vanuit het ISA ook daadwerkelijk bijdragen
[0:54:10] aan die effecten die je dan monitoort? Dus dat is de eerste vraag. En op welke termijn
[0:54:16] kunnen we dat dan verwachten, eigenlijk?
[0:54:20] Tweede vraag.
[0:54:22] Mag ik een vraag aan de voorzitter stellen?
[0:54:25] Want ik heb denk ik 25 vragen.
[0:54:29] Dat gaan we niet redden.
[0:54:31] Het is wel bekend, ook aan de voorkant, met anderhalf uur in totaal.
[0:54:35] Wat zegt u?
[0:54:35] Ook met anderhalf uur in totaal is dat best veel.
[0:54:38] Zouden we als commissie niet nog een set vragen, gezamenlijk,
[0:54:43] naar het isa.nl kunnen sturen, zodat dat beantwoord kan worden.
[0:54:51] Dat hoort via het... Ja, er is geen politiek mandaat dat...
[0:54:54] Nee, dat snap ik, maar zo blijven er vragen hangen. Dat vind ik ook zonde.
[0:55:00] Nou... Ja, als ze zo een beetje technisch kunnen...
[0:55:03] dan durf ik het wel door te geleiden, maar dan is het echt aan hen...
[0:55:05] om daar wel of niet op in te gaan.
[0:55:07] Heel goed dat u nog even zegt dat het technisch moet zijn.
[0:55:14] Ik ben zeer enthousiast over het integrale zorgakkoord. Ik denk dat heel veel regio's
[0:55:18] dit al deden, maar toen noemden we het nog niet zo. Ik heb wel altijd veel zorgen gehad
[0:55:23] over de regie. En ik hoorde de heer Beniers zeggen dat VWS de regie heeft. Maar waar ligt
[0:55:30] de regie als er doorgepakt moet worden, als er goede voorbeelden moeten worden overgenomen,
[0:55:33] als we niet naar elkaar blijven kijken, bij jullie werkt het zo en bij ons werkt het niet
[0:55:37] zo, wie pakt er door? En dat mag bijvoorbeeld concreet gekoppeld worden aan digitale ontwikkelingen.
[0:55:46] Dank u wel. Is genoteerd. Mevrouw Daniëlle Janssen.
[0:55:49] Ik heb een hele brede, overkoepelende vraag. Wat zijn volgens jullie de grootste uitdagingen
[0:55:55] die jullie liever vandaag dan morgen zouden willen weghebben?
[0:56:07] Ik heb ook de noordelijke vraag, want wij waren nooit zo heel erg positief over het
[0:56:13] Sorry, dat was geen vraag, maar een korte inleiding. Dan kies ik nu de vraag uit die
[0:56:23] gaat over concentratie en spreiding. Want het wordt mij niet duidelijk of dat concentratie
[0:56:30] en spreiding dan gaat over de laagvolume hoogcomplex, of dat de onderscheid wordt gemaakt naar hoogvolume
[0:56:40] daar zitten voor ons natuurlijk wel een groot verschil in. En daar kan ik nog tien vragen
[0:56:54] over stellen.
[0:56:59] Ik begin door de bomen het bos te zien, maar goed, daar gaan we volgende week in het debat
[0:57:07] Uiteindelijk gaat het over die outcome maten. De beweging is dienend aan de outcome maten
[0:57:15] en de input is al die acties om die bewegingen in gang te zetten. Dan zie ik de outcome monitor
[0:57:21] met die doelgroepen en dan zie ik eigenlijk alleen maar toegang en kwaliteit maten. Terwijl
[0:57:28] u bij de inleiding ook al zei dat het over toegankelijkheid, kwalitatief goede zorg en
[0:57:34] betaalbaarheid. Dus hoe komt het dat betaalbaarheid geen monitor heeft gekregen in het overzicht?
[0:57:43] Dank u voor de eerste vraagronde. U kunt zelf kijken wie welke opbakt.
[0:57:49] Ik ga eerst in ieder geval in volgorde. Dan begin ik bij de vraag over de helikopterview.
[0:57:59] We proberen ook via de brief en de voortgangsrapportage te schetsen hoe de totaalbeweging gaat van
[0:58:09] het integraal zorgakkoord.
[0:58:10] En dat gaat niet alleen om acties, maar ook om wat zij zien in de praktijk.
[0:58:16] Daar probeert de bewindspersonen iets te schetsen over hoe het loopt.
[0:58:21] De vraag over dit kabinet, deze ISA-monitor is 2,5 jaar geleden opgezet naar aanleiding
[0:58:27] van het integraal zorgakkoord.
[0:58:28] Dus dat loopt nu. We hebben natuurlijk nu een nieuw geheerprogramma met nieuwe maatregelen
[0:58:35] op heel veel terreinen. En een van de maatregelen in het geheerprogramma is om een aanvullend
[0:58:40] zorg- en welzijnsakkoord te sluiten, waarbij er ook gekeken wordt of we dingen kunnen concretiseren
[0:58:46] en verbreden en intensiveren. Dat sluit misschien aan bij uw vraag over de regie. We hebben
[0:58:56] We hebben in het regeerprogramma ook gezegd dat we een vervolgakkoord willen sluiten, waarbij
[0:59:02] het geconcretiseerd moet worden.
[0:59:05] Daar zijn de bewindspersonen nu met de veelpartijen in gesprek en die zullen ook kijken waar moet
[0:59:11] dan doorgepakt worden als het nog niet goed genoeg gaat.
[0:59:14] Uiteindelijk ligt de beslissingsmacht bij het ministerie van VWS als regiehouder.
[0:59:22] De vraag over of de ingezette acties effect hebben op de beweging, de verschillende bewegingsmonitors
[0:59:34] zijn net gepresenteerd. Er zit niet een een-op-een relatie in tussen de acties en de bewegingsmonitors.
[0:59:41] Als ik kijk naar regionale samenwerking, dan gaan we op het middel van allerlei indicatoren
[0:59:46] kijken wordt er meer regionaal samengewerkt. Dat heeft een samenhang met de acties die zijn
[0:59:51] afgesproken over regiobeelden, regioplannen, samenwerkingsverbanden, de transformatiemiddelen
[0:59:56] die daar zijn. Daar zie je een verband tussen wat er is afgesproken en wat je meet. Dat
[1:00:02] is hoe we proberen te kijken of die acties effect hebben in die beweging. Of dat naar
[1:00:07] regionale samenwerkingen of hybride zorgt. Misschien de vraag over concentratie en spreiding
[1:00:15] denk ik dat het beste is dat de NZA dat doet.
[1:00:19] Dank u wel voor de vraag.
[1:00:22] Ja, concentratie en spreiding. Het term zegt het al.
[1:00:26] Als het gaat over volumenormen...
[1:00:29] gaat het nadrukkelijk over laag volume, hoog complexe zorg.
[1:00:34] Dat is waarschijnlijk geen nieuws, wat ik nu vertel...
[1:00:36] maar in de eerste tranche rondom de oncologie en de faat-COG.
[1:00:41] Bij het format voor de impactanalyses en de transformatieplannen...
[1:00:46] Dat is ook het gesprek dat in de regio's nu plaatsvindt om te inventariseren wat de scenario's
[1:00:53] kunnen zijn rondom laag volume, hoog complexe zorg qua interventies en concentratie daarvan,
[1:00:59] maar ook als het gaat om spreiding van laag complexe zorg waar hoofdalgemeen hogere volumes
[1:01:04] voor zijn.
[1:01:06] We gaan dat straks ook zien in de transformatieplannen die na aanleiding van de impactanalyses moeten
[1:01:18] worden opgesteld, of er dan verschuiving van zorg nodig gaat zijn en hoe dat vorm gaat
[1:01:22] krijgen.
[1:01:27] Als ik daar een aanvullende vraag op mag stellen, want inderdaad, van concentraties heeft u
[1:01:31] echt een doel geformuleerd, maar verspreiding eigenlijk niet.
[1:01:34] is het niet verstandig om ook voor spreiding een doel neer te zetten, omdat dat ook helpt
[1:01:38] in het beoordelen van de beweging?
[1:01:42] Voor spreiding zijn er geen bepaalde patiëntencategorieën gedefinieerd, zoals voor concentratie.
[1:01:48] De spreidingsthema is met name gekoppeld aan de concentratie in het ISA om te zorgen dat
[1:01:53] het beschikbare zorgaanbod ook beschikbaar blijft.
[1:01:57] Dus de bespreking in de regio die nu plaatsvindt als het gaat over de impactanalyses, is het
[1:02:04] spreidingsthema ook echt bedoeld om te kijken als er zorg geconcentreerd wordt naar een bepaald
[1:02:09] ziekenhuis, welke zaken kunnen dan eventueel naar het ziekenhuis, wat bepaalde ingrepen
[1:02:16] niet meer gaat doen, geleid worden.
[1:02:24] Het wordt nu even heel kort dan, want ik wil even proberen om mijn eerste trontje af
[1:02:29] te maken.
[1:02:29] Dan gaan we naar een tweede.
[1:02:31] Dank u wel, voorzitter. Die volumenorm wordt vooral geïntroduceerd als het gaat om de kwaliteit
[1:02:37] van de zorg die geleverd wordt. Dat is het uitgangspunt, zo lees ik dat. Maar kwaliteit
[1:02:42] van zorg is niet alleen afhankelijk van een volumenorm. Dus wordt bij zo'n monitor ook
[1:02:46] gerekend gehouden met andere indicatoren. Denk aan de eigen kwaliteitszorg van ziekenhuizen,
[1:02:51] werkplezier van medewerkers, bijna- en nascholingsaanbod, eigenaarschap van de hulpverleners. Zijn dat
[1:02:59] We hebben vijf thema's gedefinieerd en naar de regio's geleid als het gaat over het maken
[1:03:06] van de impactanalyses en daar zijn deze zeker onderdeel van.
[1:03:12] Nog even over de technische vragen, die kunnen wij beantwoorden, binnen de tijdsbestek past,
[1:03:22] maar we kunnen zeker na de tijd die beantwoorden.
[1:03:24] De vraag over de uitdagingen vind ik lastig, want die gaat voorbij aan hoe de monitor in
[1:03:30] elkaar zit.
[1:03:31] De uitdaging raakt over wat er politiek belangrijk wordt gevonden.
[1:03:38] Ik denk ook dat u volgende week tijdens het debat alle gelegenheid krijgt om aan de bewindspersonen
[1:03:43] te vragen.
[1:03:45] We hebben vandaag een aantal bewegingen geschetst, vijf bewegingen, regionale samenwerking, concentratiespreiding,
[1:03:51] hybride zorg.
[1:03:51] Dat zijn belangrijke thema's in het integraal zorgakkoord.
[1:03:55] Waarbij wij zien dat dat uitdagingen zijn om die in ieder geval verder te brengen.
[1:03:59] Daar zijn al heel veel acties voor ingezet.
[1:04:01] En nu wordt er vervolg gekeken van waar is dat onvoldoende impact.
[1:04:05] Dan wil ik ook nog even verwijzen naar de Midterm Review...
[1:04:07] die u voor de zomer heeft gekregen.
[1:04:09] In de Midterm Review zijn een aantal conclusies getrokken...
[1:04:12] door IZ-partijen waar gaat het nog onvoldoende snel.
[1:04:15] Dus bijvoorbeeld als het gaat over betrokkenheid van burgers in de regio.
[1:04:18] Als het gaat om de focus van de transformatieplannen.
[1:04:20] Daar worden een aantal conclusies getrokken over uitdagingen die nog niet snel genoeg zijn.
[1:04:27] En tot slot de vraag over de outcome en betaalbaarheid.
[1:04:32] Misschien de collega van het zorginstituut al aanvullen.
[1:04:34] Betaalbaarheid is zeker een belangrijke doelstelling en wordt ook gemonitord.
[1:04:39] We kijken elk jaar ook naar de kaders die worden vastgesteld of die niet overstreden worden.
[1:04:46] En daar zijn ook gesprekken uiteraard met de sectoren over.
[1:04:49] dat ook de financiële kant binnen de norm blijft.
[1:04:54] En binnen die kaders zijn ook bezuinigingsopgaven opgenomen.
[1:04:59] En daarnaast wordt er ook gekeken naar het burgerperspectief.
[1:05:02] Die hebben wij niet in onze monitor opgenomen.
[1:05:04] Daar hebben we wel bijvoorbeeld een monitor eigen betalingen van CBS voor.
[1:05:07] Daar leveraarszorg is natuurlijk ook cijfers voor.
[1:05:09] Die is ook verzoek van de Kamer.
[1:05:12] We hadden zelf ook niet heel veel indicatoren om de burgerperspectief
[1:05:15] op betaalbaarheidsgoed te monitoren.
[1:05:17] Behalve bijvoorbeeld de premie-uitgaven.
[1:05:33] Ik kom toch nog even terug op de helikopterinterview, want dat heeft wel degelijk effect op de monitor,
[1:05:41] want de resultaten kunnen vertekend worden. Dus hoe wordt er rekening gehouden met mogelijk
[1:05:47] tegenstrijdige bewegingen in de maatschappij, bijvoorbeeld op samenwerking, die van invloed
[1:05:54] kunnen zijn in een onderschatting of overschatting van de resultaten.
[1:06:00] Ik ga nog even door op waar ik net was gebleven in het laatste stukje van betaalbaarheid.
[1:06:04] Wat je zou willen is natuurlijk dat de beweging die we inzetten met het ISA er ook voor zorgt
[1:06:10] dat je wat meer gaat van zorg naar gezondheid en dat je dan uiteindelijk dat misschien ook
[1:06:14] wel op termijn ziet in de betaalbaarheid voor ons als samenleving, als politiek op het gebied
[1:06:20] van zorg.
[1:06:20] En hoe weten we of dat slaagt of niet?
[1:06:24] Wat voor indicatoren hebben we daarvoor?
[1:06:27] En wanneer zijn we dan tevreden?
[1:06:29] Dank u. Mevrouw Paulusma.
[1:06:32] Dank u wel. Mooi dat we zo op elkaar gaan aansluiten.
[1:06:34] Want ik had hier ook heel klein opgeschreven.
[1:06:36] Patiënten, maar vooral geen patiënten.
[1:06:38] Dat hoor ik heel weinig terugkomen in het stuk.
[1:06:40] Maar ik wil nog even terugkomen op die volumenormen.
[1:06:44] Want die worden nu vastgesteld door de beroepsgroep.
[1:06:46] En op basis daarvan komt er een plan.
[1:06:49] maar even heel plat gezegd, de beroepsgroep is nu ook eigen vlees aan het keuren. En hoe
[1:06:52] zorgen we er nou voor welk mandaat, en dat komt dan toch weer terug op die vraag van
[1:06:57] regie, hoe gaat het ISA nou bewerkstelligen dat partij A zegt, oké, ik ga het niet meer
[1:07:04] doen, want partij B doet het net zo goed of wellicht wel beter en daardoor lossen we problemen
[1:07:09] op arbeidsmarkt, blablabla. Ik maak mij zorgen over die volumenormen en de regie die daar
[1:07:14] bij zou moeten horen.
[1:07:19] Ik heb een vraag over de doelgroepen. Er is een selectie gemaakt, dat snap ik ook, want
[1:07:25] anders wordt het heel veel. Ik vraag me af waarom er bij de ene doelgroep veel minder
[1:07:33] indicatoren zijn dan bij de andere doelgroep. Ik kan me er wel wat bij voorstellen, maar
[1:07:37] misschien kunnen jullie er iets over vertellen. En of je ook voldoende zicht hebt op andere
[1:07:43] door bijvoorbeeld kinderen en jongeren.
[1:07:49] Dik-Klaas.
[1:07:50] Ja, voorzitter.
[1:07:51] Het recht de vraag overigens van de collega's gaat over van
[1:07:54] ja, de omgeving verandert en er ontstaan zoveel andere variabelen.
[1:07:58] Ja, hoe gaan we daarmee om als je een bepaalde relatie zou willen aantonen?
[1:08:02] Volgens mij is dat onmogelijk.
[1:08:04] Dus bedankt voor die vraag.
[1:08:05] Dan heb ik een andere vraag.
[1:08:06] Bijvoorbeeld pagina 21.
[1:08:08] Althans, sheet 21, dat is deze.
[1:08:12] Dat is misschien een hele simpele vraag.
[1:08:14] Maar als je met kleurcoorderingen gaat werken op deze manier van, nou, dit zijn dingen die
[1:08:20] zijn gelukt en dit zijn dingen die zijn stopgezet of die zijn in gang of er is geen actie, dat
[1:08:26] kan een mooi beeld geven.
[1:08:27] Maar als je daar een bepaalde weging of een censuur aan zou geven, welke wel gelukt zijn
[1:08:31] en welke niet gelukt zijn, als het gaat over de potentiële impact wat die verandering
[1:08:36] zou hebben gehad.
[1:08:37] Het kan zijn dat je 52 projecten hebt gehad, die zijn allemaal gelukt, maar hebben misschien
[1:08:42] maar een beperkte impact.
[1:08:45] maar zeven die hadden een heel groot impact kunnen hebben.
[1:08:48] Die hadden de wereld echt veranderd, maar die zijn zich erop gezet.
[1:08:51] En die nuancen, dat beeld, dat zie ik dan niet terug in de overzicht.
[1:08:57] Dan is dat een optie voor de toekomst, om wel eens die weging te krijgen...
[1:09:01] van dit is allemaal gelukt, fijn, het verandert de wereld niet echt...
[1:09:04] en vijf zijn niet gelukt, maar dat had de wereld kunnen veranderen.
[1:09:07] Heldere vraag. Mevrouw Thielen.
[1:09:09] Dan ga ik nog even op die betaalbaarheidsmaat door. Ik snap heel goed dat mevrouw Van Zonneveld
[1:09:17] zegt dat ze die monitor niet heeft, maar die zijn er wel. Maar ik denk dat ze heel belangrijk
[1:09:21] zijn voor het totaalplaatje. Dus mijn vraag aan het ministerie is dan, hoe zie ik die
[1:09:26] dan terug in het overzicht van de outcome monitor?
[1:09:33] Dank u. Ik geef weer het woord aan de heer Biniers.
[1:09:36] Ik ga ze weer in volgorde af. De tegengestelde beweging. Als de wereld veranderd is, door
[1:09:43] welke omstandigheden dan ook, of beleidsbeslissingen, daar zetten wij niet een aparte monitor op.
[1:09:50] Dit is de monitor op basis van alle afspraken die we tweeënhalf jaar geleden hebben gemaakt.
[1:09:55] Dus we kijken niet tussentijds of de wereld is veranderd. Daar passen we dat op aan. Dat
[1:10:00] Dat is ook intellectueel heel moeilijk om dat te meten.
[1:10:04] Wat je wel ziet, als de wereld verandert of als het beleid verandert...
[1:10:08] dat zal impact hebben op die verschillende bewegingsmonitoren...
[1:10:12] ten positieve of ten negatieve.
[1:10:14] Dat zal daar wellicht wel in doorgaan klinken.
[1:10:17] Dat gaan we straks zien bij de TS1-monitor.
[1:10:21] Maar dat zal, denk ik, wel een effect kunnen hebben.
[1:10:25] Misschien daaraan toevoegend, we doen natuurlijk zowel kwantitatieve als kwalitatieve metingen.
[1:10:31] Dus dat betekent dat we ook bij de uitvragen van deelnemers horen wat zij bijvoorbeeld
[1:10:38] merken van onzekerheid, om maar wat te noemen, rondom de voortzetting van gala.
[1:10:44] Dus de galamonitor gaan we binnenkort uitbrengen.
[1:10:46] Een van de dingen die we daarin zien is dat het elkaar vinden, dat dat gebeurd is.
[1:10:51] maar op het moment dat er onzekerheid bestaat over de continuering van financiering,
[1:10:55] geven deelnemers in de interviews aan dat dat wel zorg is die zij hebben over
[1:11:00] hoe kunnen we dit dan ook echt verder brengen.
[1:11:04] Dus juist die combi kan ook inzicht geven.
[1:11:07] En uiteraard zullen we natuurlijk ook in de eenmeting kijken naar...
[1:11:11] krijgen we dit terug vanuit bijvoorbeeld de interviews,
[1:11:14] maar zien we ook een verandering die we niet helemaal zouden kunnen duiden,
[1:11:17] waarbij je rekening moet houden met nieuwe consequenties van eventuele beleidskeuzes.
[1:11:26] Ga ik terug naar de vragen over de betaalbaarheid. Volgens mij is het ontscheid tussen macro betaalbaarheid
[1:11:31] en micro betaalbaarheid. Even uw vraag over macro betaalbaarheid en die verschuiving. Uiteindelijk
[1:11:37] volgen we natuurlijk de uitgaven in de verschillende sectoren. Dus als we bijvoorbeeld zien dat
[1:11:42] de uitgaven in de MSZ lager worden en in de eerste lijn hoog, dan zou je daaruit kunnen
[1:11:47] concluderen dat die beweging van de tweede naar de eerste lijn gemaakt wordt.
[1:11:51] En als je de vervolgstap maakt is dat als je dus bijvoorbeeld de uitgaven in het
[1:11:56] sociaal domein omhoog gaat en de uitgaven in het zvw domein kan je dat natuurlijk op
[1:12:00] macroniveau kan je dat volgen. Overigens wil ik erop wijzen ook dat de
[1:12:04] groeipercentages die zijn afgesproken in het integrale zorgakort ook al die lijn
[1:12:09] volgen van die bewegingen. Dus de groeipercentages voor de huisarts en de
[1:12:13] wijk zijn hoger dan in de MSZ. De micro betaalbaarheid. We volgen de premiegevolgen. Hoe monitoren
[1:12:30] we de effecten op burgers? Dat zit er nu inderdaad nog niet in. Ik kan niet direct beantwoorden
[1:12:36] of dat wel of niet zou kunnen. Ik denk dat we daar even over zouden moeten nadenken.
[1:12:43] Misschien als optie en als toevoeging, want ik gaf aan dat vanuit het consumentenpanel
[1:12:47] en de patiënten en de burgers natuurlijk veel bevraagd wordt.
[1:12:50] Er wordt ook regulier meegenomen soms of kan aan toegevoegd worden afhankelijk van de behoeften
[1:12:54] om bij burgers uit te vragen welke kosten zij voor bepaalde onderdelen hebben en hoe
[1:12:59] je dat bijvoorbeeld ook over de tijd heen zou kunnen volgen.
[1:13:02] Dan zou je misschien wel zien dat dat niet toeneemt of niet bij bepaalde groepen is,
[1:13:06] maar dan kan je ook bepaalde doelen en ontwikkelingen aan verbinden.
[1:13:17] Wat ik net begon te zeggen. Deze beweging is inderdaad niet nieuw en in het verleden gebeurde
[1:13:22] al heel veel op dit gebied. Vooral vanuit Professional Self en ook steeds meer gedragen
[1:13:29] door patiëntenorganisaties. In het ISA is het nu een beweging van ons allemaal geworden.
[1:13:35] Dat betekent dat we in de ronde tafel opzet die een hele belangrijke rol spelen ook straks
[1:13:40] in het vaststellen van de volumenormen ook die breedte hebben opgezocht. Dus daar zitten
[1:13:43] verpleegkundigen, naast professionals zitten verpleegkundigen aan tafel, zitten patiëntenvertegenwoordigers
[1:13:47] aan tafel en ook zorgverzekeraars. Juist om het brede perspectief op het vaststellen van
[1:13:53] de volumenormen ook op dat niveau te borgen. Dus.
[1:14:01] Ga ik naar de vraag over de andere doelgroepen. Dan kan ik misschien naar het Zorginstituut
[1:14:05] kijken.
[1:14:08] Ja, het klopt inderdaad dat niet alle doelgroepen evenveel indicatoren mogelijk momenteel kennen.
[1:14:12] en vooral de beperkte gezondheidswaardigheden zijn nu nog lastig te operationaliseren.
[1:14:19] Verder hebben we soms echt beperkte data nu over ervaringen en uitkomsten.
[1:14:26] De probese kraten proberen we nog wel te dichten in de komende jaren, vooral nu met cohortstudies
[1:14:35] bijvoorbeeld, omdat daar meer over in zit.
[1:14:38] en door nu vaker te kijken naar inkomensdata, zodat we de beperkte gezondheidsvaardigheden
[1:14:44] als een proxy daarvoor beter hier kunnen uitleggen.
[1:14:57] U heeft het helemaal gelijk. Het kan natuurlijk zijn dat in het groene balkje wat gereed,
[1:15:04] dat daar acties zijn die heel weinig impact hebben en in het gele balkje wat stopgezet
[1:15:08] Het is heel impactvolle maatregelen, dus het is denk ik ook heel belangrijk om deze monitor
[1:15:14] dus ook niet blind te staren op één indicator of één uitslag, maar het geheel te bezien.
[1:15:19] En zowel het geheel van de acties die worden nagekomen en de indicatoren die we hebben,
[1:15:24] maar ook de kwalitatieve duiding erop.
[1:15:28] We hebben daarom ook geprobeerd, en ik hoop ook dat de verschillende collega's het ook
[1:15:31] laten zien, dat je die monitor van een beweging ook niet op basis van één proxy of één indicator,
[1:15:36] maar juist in een mix dat we dat laten zien, zodat we ook een afgewogen conclusie daar aan kunnen
[1:15:42] trekken, omdat je anders blind staat op één onderdeel. Dank u wel. Even kijken, ja, we gaan
[1:15:52] gewoon nog een rondje doen. En dan wil ik nog even verblijden met een procesvoorstel aangaande het
[1:15:59] verzoek van het lid Paulusma. Maar dan kom ik aan het einde even op. Dus dit is even, denk ik,
[1:16:04] even de laatste vraag ronde voor nu, maar dan kom ik nog met de procesvoorstel. Mevrouw Slachtingholman,
[1:16:07] kort en bondig.
[1:16:09] Kort en bondig. We zitten nu nog in projecten. En hoe gaan we naar bestendige structurele
[1:16:16] implementatie?
[1:16:22] We hebben natuurlijk nu een aantal nulmetingen gehad. En de eerste metingen werden net met
[1:16:27] ons gedeeld. Maar wanneer kunnen we met recht conclusies trekken uit die eerste metingen?
[1:16:32] Wanneer krijgen we die informatie? Dat is denk ik voor ons zinvol om te weten. Zodat
[1:16:36] ook met het licht op het nieuwe akkoord dat gesloten wordt en als we daar nog onze lessen
[1:16:42] uit de eerste monitoring willen trekken. Dus ik ben benieuwd wanneer we die eerste lessen
[1:16:47] echt werkelijk kunnen leren.
[1:16:51] Nog een vraag over het delen van data. Daar valt of staat een hele hoop mee. Wordt er
[1:16:56] nu in de verschillende regio's door de verschillende partijen op dezelfde manier de juiste data
[1:17:01] gedeeld zodat de effecten ook op de juiste manier gemeten kunnen worden? En als nee,
[1:17:05] wat is daarvoor nodig?
[1:17:11] Ik had een vraag over de regionale samenwerkingsmonitoring, slide 26, daar hebben jullie op het laatste
[1:17:21] punt bestaande registratie in medische en sociaal domein ten aanzien van de juiste zorg op de
[1:17:26] juiste plek.
[1:17:27] En dan staat er onder landelijke uitkomsten waarvan je hoopt dat meer regionale samenwerking
[1:17:31] dat gaat opleveren.
[1:17:33] En daarvoor zie ik wel wat problemen, dus zouden jullie dat iets kunnen concretiseren?
[1:17:43] Ik ga proberen ook geen politieke vragen te stellen. Er kunnen ook heel veel politieke
[1:17:50] vragen worden, dus ik ga gewoon een hele feitelijke droge vraag weer stellen over een grafiekje.
[1:17:55] Het is het meest veilig om te doen, denk ik. Daar staat de inzicht in verhoudingen tussen
[1:18:01] uitgaven tussen sociale domein en zorgdomein. Volgens mij, als je daar zo naar zou kijken,
[1:18:07] dan zie je inderdaad dat het zorgdomein veel meer vraagt dan het sociale domein. Maar waarschijnlijk
[1:18:12] uiteindelijk is de populatieomvang niet gelijk. Dus dan zou je ook zeg maar die twee lijnen
[1:18:19] niet tegen elkaar mogen afzetten. En is het dan mogelijk om dat op een manier te brengen
[1:18:24] dat je het afzet tegen de populatiegrootte? En dat zou ik moeten uitdrukken in procenten
[1:18:28] volgens mij. Ik ben benieuwd hoe jullie dat zien.
[1:18:33] Tot slot mevrouw Thielen.
[1:18:37] Die vijf kernindicatoren, die komt uit een motie van mij, dat heb ik ook met minister
[1:18:42] De Kuipers, toen, konden er ook acht zijn.
[1:18:44] Het maakt niet zoveel uit.
[1:18:45] Jullie noemen wel dat die één meting met vijf kernindicatoren.
[1:18:49] Welke zijn dat nu volgens jullie, de kernindicatoren?
[1:18:55] Dank u wel. Dan geef ik weer de woord aan de heer Beníés.
[1:19:03] De eerste vraag over implementatie in plaats van projecten.
[1:19:06] Ik denk dat het goed is wel te benadrukken dat,
[1:19:09] en dat hopelijk hebben we dat ook in de voorgangsrapportage geprobeerd duidelijk te maken,
[1:19:13] is dat het niet alleen maar bij projecten is, maar dat er ook daadwerkelijk al in de
[1:19:18] praktijk effecten zijn. Dus denk aan meer tijd voor de patiënt, dat is gewoon ingevoerd,
[1:19:24] dat wordt bekostigd, dus dat is er nu al. Of denk aan het verkennend gesprek in de GGZ,
[1:19:29] dat wordt nu op heel veel plekken uitgerold. Of denk aan projecten rondom hybride zorg
[1:19:35] of telemonitoring, daar zitten allerlei projecten in het ziekenhuis die dat al doen. Dus het
[1:19:40] het is niet alleen maar plannen, het zijn er ook op heel veel plekken in het land, wordt
[1:19:44] dit al gewoon gedaan. Dus eens, er zijn nog heel veel plannen ook in voorbereiding, maar
[1:19:49] er zijn ook in het afgelopen twee jaar ook al heel veel dingen gewoon daadwerkelijk gebeurd.
[1:19:54] Dan de vraag over de eerste lessen.
[1:19:58] Ik hoor hier een korte verduidelijkende vraag, heel kort.
[1:20:00] Ja, een hele kleine, want ik zie dat ook, dat het wordt uitgerold, maar ik zie het ook
[1:20:04] nog dat het op willekeur wordt uitgerold. Dus mijn vraag is, hoe krijgen we dat dekkend
[1:20:09] over heel Nederland?
[1:20:11] DIEDERIK JEKELER Nee, die vraag begrijp ik heel goed. Maar goed,
[1:20:15] dan wordt het iets meer politiek. In het regeerprogramma staat ook dat we dit op basis van het bestaande
[1:20:20] akkoord, dat we het kunnen concretiseren, verbreden en intensiveren. Dat sluit aandenken
[1:20:25] bij uw vraag. Dan de vraag over de conclusies in de eerste lessen. Als het gaat om de bewegingsmonitoren,
[1:20:35] volgend jaar zomer zullen wij een TS1-meting hebben. En dan kunnen we de effecten krijgen.
[1:20:45] Dan het vraag over delen van data in regio's. Misschien kijken we even naar Marit.
[1:20:50] Ten aanzien van sluit 26. Het lastige is, wat je wil doen, is natuurlijk kijken naar wat
[1:20:55] zien we nou inderdaad in bijvoorbeeld de verschuiving vanuit het medisch domein naar het sociaal
[1:21:01] We doen dat op basis van bestaande bronnen, dus dan kijk je naar de indoor- en uitstroom
[1:21:07] en de verhouding, eerstelijns- en tweedelijnsbehandelingen, samenwerking in declaratie tussen domeinen
[1:21:15] in en ook de uitgave van zorg- en ondersteuning per hoofd van de bevolking.
[1:21:20] Wat we zien is dat we op dat medisch domein heel veel gegevens kunnen gebruiken.
[1:21:24] Op het sociaal domein zijn er helaas nog minder gegevens, daarom zien we ook dat we in de
[1:21:29] nu al een eenmeting ook proberen zoveel mogelijk aanvullende gegevens uit het
[1:21:34] sociaal domein te halen om meer zicht te krijgen.
[1:21:37] Klopt het?
[1:21:38] Kunnen we een verschuiving zien?
[1:21:41] En het is en dat is ook het lastige met het monitoren van een dergelijke beweging,
[1:21:47] dat je je kan wel inzicht krijgen in wat is dit nou de juiste zorg op de juiste
[1:21:51] plek, maar heel hard kan je het daarmee ook niet maken.
[1:21:55] Dus dat blijft natuurlijk toch ingewikkeld
[1:21:58] om direct een een-op-een-relatie te vinden met komt dit nu omdat die regionale samenwerking
[1:22:05] ingezet is. Daarom is juist het bredere kijken en ook kwalitatief kijken, dus mensen die
[1:22:11] zorgverlener zijn, dan wel in het medisch domein of in het sociaal domein te vragen op
[1:22:16] wat ervaar je, wat zie je. En daarnaast natuurlijk het burgerperspectief idem, voelen mensen
[1:22:20] dat ze ook de goede zorg op die goede plek krijgen.
[1:22:24] Heel kort, bedoelt u met het sociaal domein ook de GGZ?
[1:22:28] De GGZ is in principe medisch.
[1:22:31] Dus als het daar gaat over de declaratiegegevens, dan zit je in het medisch domein.
[1:22:35] Dus het sociaal domein zou het inderdaad ook over welzijn gaan bijvoorbeeld.
[1:22:41] Misschien nog de vraag over sluit 29 en die verhouding tussen sociaal en medisch domein.
[1:22:48] De vraag was, dat is ten opzichte van een andere type populatie, of je dat als percentage
[1:22:54] kan uitdrukken.
[1:22:55] Ik weet niet of we dat kunnen beantwoorden.
[1:23:01] Wat je ziet, je kan niet 1 op 1 zeggen, we zien het bovenste lijntje naar beneden gaan
[1:23:06] en eventueel het onderste lijntje wat omhoog, maar inzicht krijgen in de trends en dat dus
[1:23:15] ook aangevuld met wat wordt ervaren vanuit een patiëntperspectief,
[1:23:20] wat wordt ervaren vanuit zorgverlenersperspectief.
[1:23:22] Hoe zien we bijvoorbeeld ook aspecten als werkdruk?
[1:23:25] Vermindert de werkdruk in het medische domein?
[1:23:28] Zien we effectieve toegang en ervaren we effectieve toegang in het sociaal domein?
[1:23:33] Dus zo kan je dat vanuit die nulmeting monitoren.
[1:23:36] Maar om nou zeg maar hard één op één te kunnen zeggen...
[1:23:39] hé, dit is precies het effect van ISA.
[1:23:41] Daarom is het goed dat we de veelheid aan monitoringsgegevens met elkaar proberen te
[1:23:47] voorzien van z'n goedmogelijke duiding daarop.
[1:23:49] Ik weet niet of dat voldoende antwoord is.
[1:23:53] En tenslotte uw vraag over de vijf kernindicatoren.
[1:23:56] Ik denk dat de vijf bewegingen die we willen realiseren zouden kunnen kenmerken tot vijf
[1:24:01] kernindicatoren.
[1:24:02] Dus passende zorg als norm, meer regionale samenwerking, sterkere eerste lijn, meer hybride
[1:24:07] zorg en spreiding en concentratie.
[1:24:09] Ik denk dat dat vijf hoofdprokken zijn van de beweging die we willen realiseren.
[1:24:14] En daaronder zitten natuurlijk heel veel indicatoren.
[1:24:15] Maar ik denk dat als je het samen zou willen vatten, die vijf.
[1:24:20] Check. Dank u wel.
[1:24:22] Dan kom ik ook een beetje bij het einde van de technische briefing.
[1:24:27] En wil ik in ieder geval alvast bedanken voor alle presentaties...
[1:24:31] en het beantwoorden van de vragen die gesteld zijn.
[1:24:33] Ik weet ook dat er nog vragen ongetwijfeld zijn blijven liggen op het groot onderwerp.
[1:24:38] Ik wil dan het volgende doen, procesvoorstel.
[1:24:41] Ik leg het even mee voor voorstaande leden.
[1:24:45] Na afloop doen we een hele snelle mail-inventarisatie.
[1:24:49] Voor het aanleveren van echt beperkt technische of verduidelijkende feitelijke vragen.
[1:24:54] Maar we proberen ook echt te beperken.
[1:24:55] Want volgende week is er gewoon een debat.
[1:24:58] En daar moet echt een politieke vraag voor gesteld worden.
[1:24:59] Dus als we echt politiek zijn, dan halen we het er ook gewoon weer uit.
[1:25:01] Zo simpel is het.
[1:25:03] De vragen zullen dan in de vorm van een commissiebrief worden voorgelegd.
[1:25:08] En uiteraard hopen wij dan, omdat wij ons ook gaan beperken als commissie,
[1:25:12] beantwoording te krijgen voor het debat aanstaande donderdag.
[1:25:15] Dus dat is een beetje het voorstel.
[1:25:17] Dus let op uw mail. Binnen 24 uur wordt u geacht om die vragen te droppen.
[1:25:21] Het hoeft niet, het mag. U heeft volgende week een debat en daarna kunt u ook weer vragen stellen.
[1:25:25] Dus dit onderwerp gaat echt nog wel even bij ons blijven, verzeker ik u.
[1:25:29] Nogmaals, alle zesde insprekers, veel dank voor uw tijd.
[1:25:31] Veel dank voor de verdieping en de bereidheid om nog nadere vragen te beantwoorden.
[1:25:37] Iedereen hier ook aanwezig, dank u wie dit heeft gevolgd.
[1:25:40] Ik sluit de vergadering, dank u wel.