Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.
Klimaat- en Energieverkenning 2024 (KEV) door PBL
[0:00:01] Het is drie uur geweest.
[0:00:03] Het wachten is nog even op het aanschuiven van de Kamerleden.
[0:00:05] Ik hoop dat ze zullen nog even aanschuiven, maar ik stel voor om nog even vijf minuten te wachten.
[0:02:59] Een goede middag allemaal.
[0:03:01] Welkom bij deze technische briefing voor de vaste commissie Klimaat en Groen en Groei.
[0:03:05] Het gaat vandaag over klimaat en energieverkenning, de KEV, door het Planbureau van de Levenomgeving.
[0:03:12] Aan mijn rechterzijde, voor de kijkers thuis en op de tribune de linkerzijde, zijn aangeschoven de heer
[0:03:17] Jakko Stremner, sectorhoofd van klimaat, lucht en energie van PBL.
[0:03:23] Dan hebben we de volgende spreker, dat is de heer Pieter Hamming,
[0:03:28] projectleider van de KEV.
[0:03:31] En als laatste, last but not least, mevrouw Marijke Menkveld,
[0:03:35] energie-expert van TNO, en dat is natuurlijk de Nederlandse organisatie
[0:03:38] voor toegepaste natuurwetenschappelijk onderzoek.
[0:03:41] Aan mijn linkerzijde, voor de kijkers thuis, zijn aangeschoven
[0:03:44] de Kamerleden, mevrouw Postma van Nieuw Sociaal Contract
[0:03:47] en mevrouw Kreuger van GroenLinks PvdA.
[0:03:50] Het woord is aan de heer Jakko Stremla.
[0:03:55] Dank u voor de uitnodiging om deze technische briefing te geven
[0:04:00] over de Klimaat- en Energieverkenning 2024, kortweg KEV.
[0:04:04] Eigenlijk een traditie, iedere jaar is er wel een technische briefing.
[0:04:08] Dit keer zelfs meerdere, heb ik begrepen.
[0:04:10] Dus heel mooi.
[0:04:13] We willen een korte presentatie geven aan de hand van zes sheets.
[0:04:16] Die zal ik geven.
[0:04:17] Daarna is er alle gelegenheid om vragen te stellen.
[0:04:20] Daarvoor heb ik ook mijn collega's bij me om ze te kunnen beantwoorden.
[0:04:25] Ik begin even met een introductie over de KEF 2024.
[0:04:30] Een paar algemene punten.
[0:04:32] Die KEF 2024 was weer een hele uitgebreide KEF.
[0:04:36] Inclusief een gedetailleerde getallenbijlage en allerlei achtergrondrapporten.
[0:04:40] Ik zeg dat even omdat wij ook in afstemming met het ministerie van KGG hebben besloten...
[0:04:45] besloten dat we het ene jaar een hele uitgebreide CAF uitbrengen en het jaar daarop een CAF meer op
[0:04:50] hoofd lijnen, dus dat zal het ook het geval zijn in 2025. In de CAF maken we altijd een onderscheid
[0:04:57] tussen vastgesteld, voorgenomen en geagendeerd beleid, u waarschijnlijk bekent, dus wij laten
[0:05:03] ook getallen zien van hoe het beeld eruit ziet met vastgesteld en voorgenomen beleid en een apart
[0:05:08] met het geagendeerde beleid en geagendeerd beleid, dat zijn dan de plannen die nog verder
[0:05:13] uitgewerkt moet worden. Een belangrijk nieuw element in deze CAF is dat wij de onzekerheden
[0:05:19] die samenhangen met het halen van de doelen, dat we daar ook kansen aan hebben gekoppeld.
[0:05:25] Die berekenen we altijd wel, maar die presenteren we nu ook. Dus we zullen straks ook laten
[0:05:30] zien dat we ook kansen aangeven over het doelbereik. En wij denken dat dat ook behulpzaam kan zijn
[0:05:39] in de politieke besluitvorming. Wij hebben in deze KEF het nieuwe kabinetsbeleid meegenomen
[0:05:45] voor zover dat doorrekenbaar was. De pijldatum die we normaal altijd hanteren is 1 mei en
[0:05:51] op 16 mei lag er een hoofdlijnenakkoord en de maatregelen die daarin stonden en die voldoende
[0:05:58] concreet waren om te kwantificeren hebben we dus meegenomen. Dus bijvoorbeeld de wijziging
[0:06:04] in de energiebelasting, afschaffen van de solderingsregelingen, dat soort maatregelen
[0:06:11] Ik wil hierop wijzen dat we op onze website ook een wat uitgebreide sheetpresentaties hebben staan
[0:06:17] met een aantal aandachtspunten voor aanvullend beleid, want dat is natuurlijk de discussie
[0:06:22] naar aanleiding van deze CAF.
[0:06:25] Wellicht dat daar ook vragen over komen, maar daar wil ik op wijzen.
[0:06:28] Daar staat ook al het antwoord op de motie van collega Grinwis, want die had gevraagd
[0:06:33] om een compleet overzicht over het geagendeerd beleid en wat er nu wel en niet meegenomen is
[0:06:38] En wat heeft nu een positief en negatief effect?
[0:06:40] Nou, dat hadden we al in kaart gebracht.
[0:06:42] Dus dat kunt u daar ook vinden.
[0:06:44] We hebben nu de KEF gepubliceerd en op basis van deze KEF komen we in het eerste
[0:06:48] kwartaal van volgend jaar met een raming van de emissies van luchtverontreinigende stoffen.
[0:06:53] Ook een belangrijke publicatie, denk ik, voor u als Kamercommissie.
[0:06:58] Dan heeft u even een beeld over de KEF op hoofdlijnen.
[0:07:03] Dan even een, ja, toch wel een kernboodschap die uit de KEF volgt.
[0:07:08] want hier in uw Kamer zult u als eerste kijken naar de doelstelling die in de Klimaatwet staat,
[0:07:15] namelijk om 55% CO2-emissies te reduceren in 2030 ten opzichte van 2090.
[0:07:22] En wij zien in de KEF dat dat doel uit zicht raakt en dat er extra beleid nodig is,
[0:07:28] en ook beleid wat snel effect heeft om ook nog daadwerkelijk bij te dragen aan emissiereductie voor 2030.
[0:07:36] U ziet hier een grafietje en het goede nieuws is toch wel dat ten opzichte van 1990 er inmiddels
[0:07:42] 36 procent reductie van de emissies van broeikasgassen is.
[0:07:46] Dat is toch een significant percentage en daarmee zie je ook echt een daadwerkelijke ontkoppeling
[0:07:51] tussen economische groei en emissiereductie.
[0:07:56] Maar ja goed, we moeten naar 55 procent en het is inmiddels 2024 en in onze raming ziet
[0:08:03] dat het vastgestelde en het voorgenomen beleid uitkomen op een bandbreedte van 44 tot 52 procent.
[0:08:12] En als we ook het geagendeerde beleid meenemen,
[0:08:14] dan komt er een procentpuntje bij aan de onderkant van de bandbreedte.
[0:08:18] Dus al die geagendeerde plannen, die hebben eigenlijk nog weinig aanvullend effect.
[0:08:24] Hoe komt het nu dat dit de getallen zijn in vergelijking met de CAF vorig jaar?
[0:08:30] Toen waren ze positiever.
[0:08:33] En dat is echt een combinatie van factoren.
[0:08:35] Aan de ene kant tegenvallen ze in de uitvoering.
[0:08:38] U kunt bijvoorbeeld denken aan de vertraging die er is met wind op zee.
[0:08:42] Of toch moeizaam tot stand komen van de maatwerkafspraken met de industrie.
[0:08:47] Aan de andere kant ook dat als gevolg van de val van het vorige kabinet,
[0:08:52] de missionaire periode en keuzes van het nieuwe kabinet en maatregelen zijn geschrapt.
[0:08:57] Die wel zijn meegenomen in de kef van vorig jaar.
[0:08:59] Een mooi voorbeeld is het betalen na gebruik voor de automobiliteit.
[0:09:04] Dat zat nog in de ramingen van vorig jaar en dat ligt niet meer op tafel.
[0:09:09] Dit over die hoofddoelstelling en dan heb ik een volgende sheet die is een beetje ingewikkeld
[0:09:14] misschien en kleurrijk, maar ik praat u er even doorheen want dit is eigenlijk wel een
[0:09:20] soort goed totaalbeeld van hoe het nu staat met alle verschillende doelen.
[0:09:26] Wat u hier ziet is drie rijen.
[0:09:28] De eerste zijn de doelen die gaan over de emissies van broeikasgassen.
[0:09:33] De tweede rij zijn twee doelen op het griep van hernieuwbare energie.
[0:09:37] En de derde rij twee doelen op het griep van energiebesparing.
[0:09:41] Vervolgens ziet u daar...
[0:09:43] Sommige blokjes zijn donkerblauw en andere lichtblauw.
[0:09:46] De donkerblauwe blokjes zijn ook echt bindende doelen.
[0:09:50] Die ook juridisch bindend zijn.
[0:09:53] En de lichtblauwe blokjes zijn streefdoelen.
[0:09:57] U ziet dan vervolgens bolletjes en in ieder vakje staan twee bolletjes.
[0:10:02] Eén daar staat VV en dat is de raming met vastgesteld en voorgenomen beleid.
[0:10:07] En VV plus G, daar zit ook het geagendeerde beleid bij.
[0:10:11] En daarbinnen ziet u een percentage en die percentage geeft aan hoe groot de kans is
[0:10:17] dat het doel wordt gehaald.
[0:10:19] En in de legenda rechtsonder zijn die kansenclasses ook benoemd met percentages en hoe waarschijnlijk
[0:10:28] of onwaarschijnlijk dan is dat een doelstelling wordt gehaald.
[0:10:32] Ik loop de drie rijen even langs en dan begin ik even met de emissies van broeikasgassen.
[0:10:39] Ik zei net al, dat was de vorige sheet, het Nederlandse doel van 55 procent, dat is het
[0:10:43] eerste blokje, daar ziet u of het nou met vastgesteld, voorgenomen en geagendeerd beleid
[0:10:48] is de kans dat dat doel wordt gehaald is kleiner dan vijf procent.
[0:10:52] Dus in onze nieuwe terminologie, het is heel erg onwaarschijnlijk
[0:10:56] dat het doel wordt gehaald, tenzij er natuurlijk maatregelen worden genomen.
[0:11:00] Datzelfde geldt voor de methaandoelstelling.
[0:11:03] Dat is een internationale afspraak dat er 30 procent reductie van de methaan
[0:11:07] emissies in 2030 moet komen ten opzichte van 2020.
[0:11:12] Ook met het beleid wat er nu is, is de kans heel erg klein dat het wordt gehaald.
[0:11:16] Dan het positieve nieuws.
[0:11:18] Want als het gaat over de broeikasgasemissies,
[0:11:20] dan zijn er eigenlijk twee Europese doelen die bindend zijn.
[0:11:24] Eén voor de ESR-sectoren, met name de gebouwde omgeving en de mobiliteit.
[0:11:29] Met het beleid wat er is, is het heel erg waarschijnlijk dat dit bindende Europese doel wordt gehaald.
[0:11:35] En ook het doel voor landgebruik, dat zit best aan de positieve kant.
[0:11:40] De kans dat dat doel wordt gehaald is waarschijnlijk en met geagendeerd beleid erbij zelfs erg waarschijnlijk.
[0:11:48] Het is toch wel belangrijk om te melden, dit zijn de twee Europese emissiedoelen voor broeikasgassen en daar liggen we op koers.
[0:11:58] Als het gaat om hernieuwbare energie, dan hebben we de hoofddoelstelling.
[0:12:03] Recent eigenlijk pas echt definitief vastgelegd in de Renewable Energy Directive, RET3.
[0:12:09] En Nederland moet in 2030 39 procent hernieuwbare energie halen.
[0:12:15] En als we dan kijken naar onze ramingen, dan liggen we daar niet op koers en is de kans,
[0:12:20] ook met het geagendeerde beleid erbij, kleiner dan 5 procent.
[0:12:25] Er zijn daarnaast nog een aantal nieuwe subdoelstellingen.
[0:12:28] Ik heb er één uitgelicht, die gaat over hernieuwbare warmte.
[0:12:31] En die kan je ook nog op twee verschillende manieren berekenen.
[0:12:35] Dat ziet u hier.
[0:12:36] en rondom die doelstelling zien we dat als we rekenen inclusief hernieuwbare koude,
[0:12:42] restwarmte en elektrificatie, dat het best een redelijke kans is dat die doelstelling wordt
[0:12:48] gehaald, maar exclusief niet. En er zijn ook nog een aantal niet bindende doelstellingen,
[0:12:54] die heb ik hier nu niet genoemd, bijvoorbeeld over het aandeel groene waterstof in de industrie,
[0:13:00] nou over het algemeen is het beeld daar niet heel erg positief. Ten slotte zijn er twee
[0:13:05] Europese doelstellingen voor energiebesparing, een op het finale verbruik en een op het primaire
[0:13:11] verbruik. En eigenlijk is bij beide toch ook het beeld van ja de kans dat die doelen wordt gehaald
[0:13:17] die is klein of ja heel erg klein. Dus dit geeft eigenlijk het totale beeld van hoe staat het er
[0:13:24] nu voor met alle verschillende doelstellingen. Betekent ook dat als je kijkt van wat zijn
[0:13:31] We hebben nu de Europese bindende doelstellingen,
[0:13:34] dat zijn die donkerblauwe vakjes,
[0:13:36] dat er dus met name moet worden ingezet op energiebesparing en hernieuwbare energie,
[0:13:42] om in ieder geval aan de Europese verplichtingen te doen.
[0:13:45] En daarnaast hebben we nog het streepdoel uit de Klimaatwet van 55 procent.
[0:13:50] Dat kan voor een belangrijk deel worden ingevuld als het lukt om meer energie te besparen
[0:13:55] en meer hernieuwbare energie te realiseren.
[0:13:57] Maar daar is nog wel meer voor nodig.
[0:14:01] Dus even wat meer woorden voor deze sheet, maar ik hoop dat u de essentie te pakken heeft.
[0:14:10] Dan een sheet, wil ik even heel kort stilstaan bij de verschillende sectoren,
[0:14:14] die we allemaal afzonderlijk bekijken, ook in de klimaat- en energieverkenning.
[0:14:20] En daar hebben we een tabelletje weergegeven.
[0:14:21] Wat zijn nu de belangrijkste trends die we zien tot en met 2030?
[0:14:24] En wat zijn ook de belangrijkste verschillen ten opzichte van vorig jaar?
[0:14:29] Als we kijken naar de trends, dan zie je wel dat bij alle sectoren de trend positief is
[0:14:36] in de zin van ja, er worden echt stappen gezet om het doel dichterbij te brengen.
[0:14:40] Alleen, het is gegeven de doelstelling, ook in alle sectoren zeg ik gelijk bij, nog niet
[0:14:46] voldoende om de doelen ook te halen.
[0:14:49] Bij elektriciteit zien we echt een toename van hernieuwbare energie, maar voor een deel
[0:14:53] wordt pas gerealiseerd na 2030.
[0:14:57] En ook het verbod op de inzet van kolen straks,
[0:14:59] dat speelt natuurlijk een belangrijke rol bij het emissiedoel.
[0:15:03] Als we kijken naar de industrie,
[0:15:04] daar speelt CCS, CO2-afvang en opslag, een hele grote rol.
[0:15:09] En zien we ook toename van elektrificatie,
[0:15:11] dat is een positieve ontwikkeling.
[0:15:13] In de gebouwde omgeving, het aantal warmtepompen gaat door.
[0:15:17] Kijk, er is de verplichting om bij vervanging van een ketel
[0:15:20] een warmtepomp installeren is geschrapt maar onze inschatting is nog wel dat de
[0:15:27] business case in veel gevallen nog interessant genoeg is en ook samen met de
[0:15:31] subsidies die er nog wel zijn dat er wel geïnvesteerd blijft worden in
[0:15:34] warmtepomp alleen wel in een ander tempo dan eerder was voorzien en datzelfde
[0:15:40] geldt ook voor de na isolatie. Bij mobiliteit groei van het aandeel
[0:15:45] elektrische auto's, dat zet door en ook de bijmenging van biobrandstof is een hele belangrijke.
[0:15:53] En in de landbouw speelt met name de afname van de veestapel door de mestregelgeving, het
[0:16:02] vervallen van de derogatie in Brussel, maar ook de beëindigingsregelingen die er al zijn
[0:16:06] hebben daar ook een positief effect.
[0:16:08] Dus dat zijn allemaal trends die, ja, ze gaan wel de goede kant op, alleen niet hard genoeg
[0:16:12] zou je kunnen zeggen, gegeven de doelstellingen.
[0:16:15] Dus we kijken naar de verschillen ten opzichte van vorig jaar,
[0:16:18] toch ook even eruit lichten.
[0:16:20] Bij elektriciteit zien we een iets lagere vraag.
[0:16:24] Er is ook echt minder productie van groene waterstof in onze ramingen dan eerder voorzien.
[0:16:29] Groene waterstof gaat nog niet echt lekker, zou je kort samengevat kunnen zeggen.
[0:16:35] En ook de elektrificatie van processen, dat blijft achter.
[0:16:40] Industrie, zei ik net al even, de maatwerkafspraken.
[0:16:43] Ja, daar zit nog relatief weinig schot in.
[0:16:48] Er worden gesprekken gevoerd, er is ook budget gereserveerd.
[0:16:51] Dat neemt me voor een deel ook wel mee in het geagendeerde beleid.
[0:16:55] Maar goed, de oorspronkelijke planning was dat dat eerder al effect zou hebben.
[0:16:59] En ook daar zie je dat die productie van groene waterstof,
[0:17:01] die toch heel belangrijk is voor industriële processen, echt achterblijft.
[0:17:05] In de gebouwde omgeving zien we een goede ontwikkeling van het zuinige stookgedrag.
[0:17:09] Dat was natuurlijk met name na de energiecrisis echt een impuls om minder te gaan stoken.
[0:17:16] Maar we zien dat dat best voor een deel ook overeind blijft.
[0:17:20] Het heeft voor een deel ook te maken met klimaatverandering, de minder strenge winters.
[0:17:27] Waardoor er ook minder gestookt wordt en ook meer na-isolatie.
[0:17:32] Ook dat heeft weer een effect op de stookgedrag.
[0:17:34] Bij de mobiliteit zien we eigenlijk een aantal dingen die niet de goede kant opgaan.
[0:17:41] Het rekeningrijden, dat betalen naar gebruik, dat wordt niet opgepakt, dus dat zie je ook
[0:17:47] structureel terug.
[0:17:49] De 130 kilometer per uur staat hier, daar hebben we ook een bandbreedte aan genomen.
[0:17:55] Inmiddels is duidelijk dat het verhogen van die maximumsnelheid waarschijnlijk maar heel
[0:17:59] beperkt mogelijk is op beperkt aantal trajecten, dus het negatieve effect zal daar ook van
[0:18:03] beperkt zijn.
[0:18:04] maar het is er wel. En een belangrijke bij de landbouwsector is dat de inzet van het kabinet
[0:18:10] is natuurlijk om het vervallen van de derogatie ten aanzien van die mest om dat weer geherintroduceerd
[0:18:16] te krijgen, die derogatie. En dat zou betekenen dat er gewoon minder krimp er zal zijn van de
[0:18:23] veestapel dan in de situatie met die vervallen derogatie. En we zien ook dat in de glastuinbouw
[0:18:31] het gewoon heel aantrekkelijk blijft om de WK's in te zetten.
[0:18:34] Die zijn veel al gas gestookt, dus dat heeft ook niet direct een positief effect, zou je kunnen zeggen.
[0:18:40] Dit is even in een nutshell, maar er zit nog veel meer onder natuurlijk.
[0:18:45] Gewoon het beeld als u kijkt naar de verschillende sectoren.
[0:18:50] Dan heb ik nog twee sheets.
[0:18:54] Eentje toch ook even over de lange termijn.
[0:18:56] Want het hele verhaal wat ik nu verteld heb, dat focust heel erg op 2030.
[0:19:00] En de doelen voor 2030, en dat is ook logisch, want daar zijn doelen voor vastgesteld.
[0:19:05] Maar uiteindelijk is het echte doel Nederland klimaatneutraal.
[0:19:08] En dat zou volgens de Klimaatwet in 2050 moeten.
[0:19:13] Dus als het gaat over de doelen, moeten we ons realiseren van het is een tussenstap op weg naar die klimaatneutraliteit.
[0:19:20] En je moet het dus ook in het perspectief van de lange termijn zien.
[0:19:24] En dan zie je aan de ene kant dat er best een forse reductie is geweest ten opzichte van 1990.
[0:19:30] Maar de beweging richting 2050 is niet de goede.
[0:19:35] We hebben hier een blauw lijntje getekend.
[0:19:37] Dat is het lijntje van 55% de doelstelling voor 2030.
[0:19:42] Dan 90% reductie in 2040.
[0:19:45] Het Europese voorstel wat op tafel ligt.
[0:19:48] En nul in 2050.
[0:19:50] Dit staat ook in het klimaatplan van de minister van KGG.
[0:19:54] En u ziet daarboven het strippenlijntje...
[0:20:01] En dan ziet u dat dat eigenlijk een beetje weg beweegt van het blauwe lijntje.
[0:20:06] Dus er moet echt wat gebeuren.
[0:20:08] Wil je op het goede pad terecht gaan komen richting 2040, 2050?
[0:20:16] Dan mijn laatste sheet.
[0:20:20] Er was ons gevraagd om al wat aandachtspunten ook aan de minister van KGG mee te geven over aanvullend beleid.
[0:20:26] Daar hebben we ook mee gesproken.
[0:20:28] We hebben wat aandachtspunten en suggesties gedaan voor de verschillende sectoren.
[0:20:31] Die staan dus ook in die sheet-presentatie op onze website.
[0:20:34] Ik wil hier even acht soort principes of aandachtspunten langslopen.
[0:20:42] Want ambtelijk zijn de ministeries heel druk bezig om die voorjaarsnotabesluitvorming voor te bereiden.
[0:20:48] U heeft er al een debat over gehad bij de begroting van KGG.
[0:20:52] Ik ben natuurlijk ook benieuwd wat is nu wel en niet verstandig.
[0:20:56] Ik wil een paar dingen noemen.
[0:21:00] Als eerste denk ik dat het goed is om te realiseren dat in die onzekerheidsbandbreedte het niet
[0:21:07] zo is dat je alles zomaar kan bijsturen.
[0:21:10] Want er zitten ook onzekerheden die te maken hebben met de olieprijs of met het weer of
[0:21:15] andere exogene factoren, om het even deftig te zeggen, waar je niet zoveel invloed hebt.
[0:21:22] En er is dus maar een deel van de onzekerheid stuurbaar.
[0:21:25] Ik zeg dat omdat dat medebepalend kan zijn voor waar je dan politiek op koerst.
[0:21:33] Het vorige kabinet zei bijvoorbeeld wij zetten een doel van 60% om zeker te zijn dat we op 55% uitkomen.
[0:21:42] En dit hangt bijvoorbeeld ook samen met de discussie met hoeveel procent kans wil je nu koppelen aan het doel wat je wil halen.
[0:21:50] Want dat betekent ook wat voor de omvang van het maatregelenpakket.
[0:21:53] We hebben in de KEF gezegd, als je die 55 procent met 50 procent zekerheid wil halen, dan moet
[0:21:59] er nog 16 megaton bij, wil je met 95 procent zekerheid halen, dan moet er nog 24 megaton
[0:22:06] bij.
[0:22:08] Mijn tweede bullet, en misschien is dat wel de allerbelangrijkste, 16 megaton bij 50 procent
[0:22:19] en 24 megaton bij 95 procent.
[0:22:25] De tweede is misschien wel de belangrijkste.
[0:22:28] Het is zo ontzettend belangrijk dat er gewoon consistent en stabiel beleid is voor de lange termijn.
[0:22:34] Niet alleen gericht op 2030, maar ook voor de periode daarna.
[0:22:38] En niet alleen kijkend naar Nederland, maar ook kijkend naar Europa.
[0:22:42] Ik denk dat dat echt cruciaal is.
[0:22:44] En die internationale context speelt echt op heel veel vlakken een rol.
[0:22:49] Zeker ook voor de industrie.
[0:22:50] Ik denk dat het heel belangrijk is dat als je kijkt van wat is er nu nodig voor de industrie,
[0:22:56] ja dan kan je natuurlijk hier nationaal allerlei maatregelen nemen.
[0:23:00] Maar goed dat heeft al heel snel effect op de concurrentiepositie of het leidt tot zogenaamde waterbed effect
[0:23:05] dat het hier wel minder is maar de emissie elders meer zijn.
[0:23:09] En daar is denk ik ook Europees beleid met de nieuwe Europese commissie die vandaag,
[0:23:15] geloof ik, officieel van start gaat, lijkt mij cruciaal.
[0:23:20] Ik wil toch ook even de lucht- en de zeevaart noemen, want we hebben een doelstelling in
[0:23:25] de Klimaatwet staan dat gaat alleen over de landsgrensgebonden emissies en daar zitten
[0:23:30] lucht- en zeevaart niet in, in die 55 procent, maar het zijn natuurlijk wel belangrijke sectoren
[0:23:35] waar ook emissies van broedjasgassen plaatsvinden en die doen ook iets met klimaatverandering.
[0:23:41] Daar is wel aanpalend beleid voor in internationaal verband, maar ik noem het ook omdat het formuleren
[0:23:48] van beleid voor die sectoren, dat kan een positief dan wel negatief effect hebben ook
[0:23:53] op andere sectoren en emissies die wel grondgebonden zijn. Als je bijvoorbeeld in zou zetten op
[0:24:00] echt het snel verduurzamen van de luchtende scheepvaart met duurzame brandstoffen, dan
[0:24:05] betekent dat wat voor de industrie, betekent ook iets voor de mogelijkheden voor negatieve
[0:24:10] emissies om maar iets te noemen. Als u dan vraagt wat is belangrijk, voor u zijn het
[0:24:16] misschien voor de hand liggende dingen, maar ik noem ze toch even.
[0:24:20] Er zijn echt heel veel knelpunten in de uitvoering, ook van het staande beleid.
[0:24:25] Dus uitvoeren, uitvoeren, uitvoeren.
[0:24:26] Vorig jaar zeiden we dat eigenlijk ook al bij deze technische briefing.
[0:24:29] Ik herhaal het nog maar een keer.
[0:24:31] Dus dat gaat over menskracht, dat gaat over vergunningen,
[0:24:34] dat gaat over netcongestie, alle thema's die u bekend zijn.
[0:24:38] Voor de EU-doelen zei ik net al, focus op hernieuwbare energie en energiebesparing.
[0:24:44] Vorig jaar was er ook de vraag van, heeft u één tip?
[0:24:46] Toen was het antwoord energiebesparing.
[0:24:49] Want energiebesparing is goed voor het halen van het energiebesparingsdoel.
[0:24:53] Energiebesparing is vervolgens ook goed voor het halen van het hernieuwbare energiedoel.
[0:24:57] Want dat is een percentage van het verbruik.
[0:25:01] En het is ook goed voor emissiereductie.
[0:25:03] Dus dat is en blijft een belangrijke.
[0:25:06] Maar ook het hernieuwbare energiedoel, daar moet echt nog een scheppen bovenop.
[0:25:10] Want anders komen we weer in de situatie dat het doel niet wordt gehaald.
[0:25:13] en moet er wellicht weer iets ingekocht worden van elders
[0:25:17] om toch die doelstelling te halen, zoals ook in 2020 het geval was.
[0:25:23] Het is, denk ik, ook goed om te kijken welke maatregelen er zijn
[0:25:26] om snel effect te hebben, want 2030 is echt heel snel.
[0:25:31] En heel veel maatregelen zijn hartstikke goed om te nemen voor de lange termijn,
[0:25:35] maar die leveren niet per se iets op voor 2030.
[0:25:38] En wij denken dat we prijzen en normeren,
[0:25:41] Dat zijn de maatregelen die het snelste effect hebben,
[0:25:43] zeker ook als je aansluit bij al bestaande maatregelen
[0:25:46] en die bijvoorbeeld aanscherpt.
[0:25:49] Ja, en tenslotte is er natuurlijk nog een hele lijst geagendeerd beleid.
[0:25:52] Ja, onze boodschap is, werkt dat zo snel mogelijk uit
[0:25:55] als dat maatregelen zijn met een positief effect?
[0:25:58] En denk nog eens goed na of je die wil implementeren
[0:26:01] als het maatregelen zijn met een negatief effect.
[0:26:05] Daar wilde ik het bij laten. Dank u wel.
[0:26:09] Dan dank ik u voor uw uitvoerige en uitgebreide presentatie.
[0:26:13] En dan kijk ik naar mijn linkerzijde voor de kijkers thuis in de tribune rechts.
[0:26:16] En dan vraag ik aan mevrouw Posma of zij nog een vraag heeft.
[0:26:19] Ik stel voor dat we per persoon even een vraag stemmen.
[0:26:23] Of ja, in ieder geval mevrouw Posma stelt als eerste de vraag.
[0:26:25] Dan komt de beantwoording aan de zijde van PBL en NTO.
[0:26:30] Vervolgens een vervolgvraag.
[0:26:31] Wederom beantwoording dan mevrouw Kreuger.
[0:26:33] Hetzelfde verhaal dan de heer Erkens.
[0:26:35] En dan kunnen we nog een rondje doen als er tijd over is.
[0:26:38] Mevrouw Pasma.
[0:26:40] Hartelijk dank. Fijn dat jullie hier zijn om toelichting te geven.
[0:26:43] Dat helpt ons altijd zeer.
[0:26:45] Ik had een vraag over de grafiek die op de slide hiervoor zit.
[0:26:50] Als we kijken naar hoe die staat, dan zie je in het donker groen,
[0:26:55] is het volgens mij, zie je de realisatie en vervolgens met de stippellijn de raming.
[0:26:59] Als we kijken naar de periode 2024, ongeveer, 2025,
[0:27:03] zit die raming echt veel hoger dan de realisatie.
[0:27:06] Betekent dat dat er zo'n enorme uitstootvermeerdering verwacht wordt in dat jaar, of lees ik het
[0:27:13] verkeerd?
[0:27:18] Dat is eigenlijk een stukje terugveren.
[0:27:22] We zien dat de emissiereducties in de jaren 2022 en 2023 vrij snel gaan.
[0:27:27] Dat heeft onder andere met de hoge energieprijs te maken, maar bijvoorbeeld ook met het stilliggen
[0:27:31] van een productieeenheid bij Tata Steel.
[0:27:34] Dat zijn deels tijdelijke factoren, waardoor wij nu weer zien dat vanwege de weer wat genormaliseerde
[0:27:40] energieprijzen, de productie in de industrie, maar ook in de glastuinbouw, zelfs in de gebouwde
[0:27:46] omgeving en bij de mobiliteit, zien we dat de activiteiten juist weer wat toenemen en
[0:27:51] de uitstoot dus ook.
[0:27:53] En dan zien we vervolgens wel dat daarna, door het klimaat- en energiebeleid, de emissies
[0:27:57] tot 2030 en 2035 wel gaan dalen.
[0:28:02] Dat zijn met name de exogene factoren waarop je doelde, die zo'n sterk effect hadden op
[0:28:10] die daling.
[0:28:15] Dan is het woord aan mevrouw Kruger, GroenLinks PvdA.
[0:28:21] Dank.
[0:28:22] En ook van mijn kant een grote dank dat jullie er zijn, in brede zin, niet alleen vandaag.
[0:28:27] Ik had een vraag over de tabel op bladzijde 28.
[0:28:33] Met de wijziging in het geagendeerde beleid.
[0:28:37] Daar staan een aantal dingen in.
[0:28:38] Ik vroeg me af of daar meer te zeggen is over wat de effecten zijn van die verschillende maatregelen.
[0:28:46] Of daar nog een meerdere kleuring aan te geven is.
[0:28:48] Ik ben benieuwd naar de geen nieuwe nationale koppen.
[0:28:53] Aangezien er natuurlijk best wel veel van Europa geagendeerd is, maar nog niet helemaal
[0:29:02] doorkomt.
[0:29:03] Dus ja, wat daar het effect van gaat zijn.
[0:29:07] Dan kijk ik naar mijn rechterzijde en zie ik dat hier Stremlorg het woord neemt.
[0:29:13] U heeft het over tabel 1.3, denk ik dan, hè?
[0:29:17] 1.4a.
[0:29:19] Dat is bij het eerste algemeen, bestaande afspraken worden niet gewijzigd, geen nieuwe
[0:29:23] nationale koppen.
[0:29:25] Dat is natuurlijk een zin uit het hoofdlijnakkoord die een enorme schaduw vooruitwerpt en een
[0:29:31] hele grote impact kan hebben, maar ook een hele kleine.
[0:29:34] Het hangt natuurlijk een beetje af van of dat er vanuit Europa komt, dus wat is de impact
[0:29:39] daarvan?
[0:29:42] Wij hebben in dit overzicht zo volledig mogelijk proberen te omschrijven wat er allemaal in
[0:29:48] het hoofdlijnakkoord en het regeerprogramma staat, dus ook die boodschap geen nationale
[0:29:52] koppen.
[0:29:53] Wij hebben er alleen nog geen enkele betekenis aan kunnen geven, omdat wij nog niet hebben gezien van hoe...
[0:29:59] En daarom staat hij ook in de tabel van dat er nog geen effecteinschatting is.
[0:30:03] Omdat we gewoon nog niet weten hoe het kabinet daar invulling aan gaat geven.
[0:30:08] Nu is het zo van, we hebben natuurlijk allerlei Europese richtlijnen die vooral gericht zijn op 2030.
[0:30:15] Maar goed, er kan worden gekozen en dat is eerder gebeurd om bovenop wat er vanuit Europa komt nog dingen extra te doen.
[0:30:23] Dit kabinet zegt dat gaan we niet doen, maar wij weten nog niet wat dat betekent.
[0:30:29] Dus er is quantitatief nog niks over te zeggen.
[0:30:34] Ja, dan denk ik.
[0:30:36] Ik weet het, geen aanvullingen van mijn collega's.
[0:30:41] Toch zie ik dat de heer Hamming nog graag iets wil zeggen.
[0:30:44] Nou, ze zijn niet geformuleerd van welke nationale koppen gaan er af.
[0:30:49] Dus dat is van belang om daarna te kunnen bepalen wat de effecten zijn.
[0:30:57] Maar daarmee is het natuurlijk een zin die uitermate veel onzekerheid met zich meebrengt.
[0:31:03] Dus ik zoek even naar, bij de aandachtspunten bij aanvullend beleid worden er nog een aantal
[0:31:08] onzekerheden eigenlijk geschetst.
[0:31:11] En hoe ik die zin lees is, sommige dingen gaan wel of niet vanuit Europa komen, zitten
[0:31:18] in de pijplijn.
[0:31:22] Als daar vertraging in optreedt en we het nationaal niet besluiten...
[0:31:27] om het nationaal te regelen, dan is dat een extra obstakel.
[0:31:32] Dat is dan een extra onzekerheid.
[0:31:35] Volgt het PBL deze logica?
[0:31:39] De logica die we nu hebben achtergekomen met de implementatie.
[0:31:42] Ik volg deze logica, maar dat is uiteindelijk een politieke keuze van het kabinet.
[0:31:47] Deze zin kan twee dingen betekenen.
[0:31:48] Het kan betekenen van er zijn nationale koppen en die gaan we schrappen.
[0:31:52] Dan zijn dat concrete maatregelen die terug gaan komen in de volgende berekeningen en daar
[0:31:58] nemen we dat mee.
[0:31:59] Iets anders is van het kan ook iets gaan betekenen over toekomstig beleid.
[0:32:04] Want als je geen nationale koppen gaat uitleggen van al het nieuw beleid wat we hier nationaal
[0:32:09] maken moet in lijn zijn met bestaande Europese regelgevingen, mag niet extra zijn, dan wordt
[0:32:15] het heel ingewikkeld denk ik.
[0:32:17] maar dat is echt een politieke afweging die gemaakt moet gaan worden.
[0:32:24] Dan dank ik voor de beantwoording. Eerst het woord aan de heer Erkens, VVD.
[0:32:28] Ja, dank, voorzitter. En ook dank voor de presentatie van de MijnKan...
[0:32:30] en al het werk wat de laatste maanden hier weer ingestopt is.
[0:32:34] Ik heb een vraag over...
[0:32:35] ook de sluiting bij beelden, dus de lange termijn emissiereductie.
[0:32:39] Vanuit de Europese Unie is gekeken naar een tussendoel van 2040...
[0:32:43] een 90 procent CO2-reductie.
[0:32:44] Daarbij graven zij zelf aan in een impact assessment...
[0:32:47] dat met het bestaande Europese beleid, ETS1 en ETS2...
[0:32:51] we waarschijnlijk al op circa 88 procent reductie uitkomen.
[0:32:54] Dus in hoeverre is dat Europese beleid door het PBL ook meegenomen?
[0:32:58] Want hier staat iets heel anders in.
[0:33:01] Het woord is aan de heer Hamming.
[0:33:04] Ja, die 88 procent die gaat ervan uit dat in het ETS 1 er vanaf 2040 geen emissierechten meer zijn.
[0:33:12] En onder het ETS 2, zeg maar, het ETS voor de wat kleinere bronnen,
[0:33:17] dat daar vanaf 2043 geen nieuwe emissierechten zijn.
[0:33:23] Nu hebben wij in de CAF, zeg maar, als je kijkt naar de uitwerking van ETS1,
[0:33:28] dan zit er daar nog heel veel onzekerheden in.
[0:33:30] En datzelfde geldt bij ETS2.
[0:33:33] En wat wij dan hebben gedaan, is bij ETS1 hebben we gekeken van
[0:33:36] hoe kijkt de markt nu aan tegen ETS1?
[0:33:39] En die komen eigenlijk, als je de markthypothese, theorie volgt,
[0:33:43] kom je op CO2-prijzen van ongeveer onder de 200 euro per ton in 2040.
[0:33:47] Dat zijn CO2-prijzen waarbij je dus zeg maar niet die hele diepe reducties krijgt die overeenkomen
[0:33:54] met de doelstelling van ETS1, namelijk nul emissie eigenlijk vanaf 2040 of geen nieuwe
[0:34:00] rechten moet ik zeggen vanaf 2040.
[0:34:02] Dus daar zitten allerlei onduidelijkheden in ten aanzien ook van bijvoorbeeld hoe wordt
[0:34:08] omgegaan straks met negatieve emissies, hoe wordt omgegaan met extra flankerend beleid
[0:34:13] vanuit lidstaten richting de ETS1-bronnen helpen bij verduurzaming.
[0:34:17] Het kan ook zijn dat activiteiten stoppen.
[0:34:21] Dus er zijn allerlei nog onzekerheden in de uitwerking van ETS1
[0:34:25] die maken dat wij in ieder geval dat als PBL niet gaan invullen.
[0:34:29] Wij volgen de CO2-prijs die de markt op dit moment hanteert.
[0:34:32] Daarmee komen we op CO2-prijzen
[0:34:35] waarmee je niet die hele diepe emissiereducties haalt.
[0:34:37] Iets hoort gelijk, zie je bij ETS2.
[0:34:39] Er zijn tot 2030 allerlei prijsbeschermingsmechanismes in het leven geroepen om de ETS2-prijs niet
[0:34:46] te hoog te laten worden, want dat zou direct effect hebben op de energierekening van huishoudens.
[0:34:55] Voor na 2030 is het dus heel erg lastig om ook weer met een andere ETS2-prijs te komen
[0:35:02] die heel erg hoog is, waarmee je dan maatregelen kunt krijgen voor hele diepe emissiereducties.
[0:35:07] Dus wij hebben ook verondersteld dat die prijsbeschermingsmechanismes na 2030 er misschien nog zullen zijn.
[0:35:15] In ieder geval, ja, dat is ongeveer het verhaal bij ETS2.
[0:35:22] Voorvolgende vraag van de heer Erkens.
[0:35:24] Ja, dank voor de toelichting ook.
[0:35:26] En bij ETS2 volgde, maar bij ETS1 is natuurlijk de werking dat er vanaf 2040 in principe geen veilingen meer zouden zijn.
[0:35:32] Dat betekent niet dat er geen rechten meer zijn, uiteraard.
[0:35:34] In hoeverre is het mogelijk om in de toekomst ook vanuit jullie kant
[0:35:39] ook hier bij meer bandbreedte of scenario's te gaan werken,
[0:35:42] zodat wij ook onze inschatting kunnen maken
[0:35:43] wat is er nog van het nationaal beleid nodig
[0:35:45] ten opzichte van het Europees beleid?
[0:35:47] Want het is heel lastig voor ons natuurlijk
[0:35:48] als afhankelijk van die Europese ontwikkeling van deze instrumentaria
[0:35:52] wij eigenlijk ook niet precies weten wat nationaal beleid nog moet realiseren
[0:35:56] en wat de inzet ook van een kabinet in Europa moet zijn.
[0:35:58] Dus er zit natuurlijk heel veel onzekerheid omheen.
[0:36:02] Het woord is aan de heer Stremberg.
[0:36:06] Misschien even op dat eerste punt nog.
[0:36:08] Kijk, de commissie kiest er eigenlijk heel simpel voor van we hebben een plafond en dan is het nul.
[0:36:13] Dus halen we 88 procent.
[0:36:14] En dat is even de theoretische exercitie.
[0:36:16] Maar we weten allemaal, vanwege het in de praktijk realiseren,
[0:36:20] dan moet er CO2-afvang en opslagcapaciteit zijn.
[0:36:24] Dan moeten de netten beschikbaar zijn.
[0:36:26] Dan moet er geïnvesteerd worden in elektrificatie en al dat soort dingen meer.
[0:36:29] En dat is nu precies het flankerende beleid wat nodig is om in combinatie met ETS
[0:36:34] ook daadwerkelijk die reducties te realiseren in Nederland met ook het behoud van die industrie
[0:36:40] die onder ETS valt. Want als je dat flankerende beleid niet biedt en je hebt wel het ETS en
[0:36:48] de prijzen gaan dan gigantisch hoog, dan is er maar één alternatief en dat is sluit.
[0:36:55] En dan is uw vraag, die ging er om van of wij aanvullend in onze ramingen iets daarover
[0:37:01] kunnen meenemen. Die had ik niet helemaal.
[0:37:07] De afhankelijkheid van wat je in 2040 bereikt in je pad, wat ook doorgerekend is nu, hangt natuurlijk heel erg af van hoe de Europese instrumentaria ingezet worden.
[0:37:16] En ik vind het lastig nu in te schatten wat in additioneel nationaal beleid nodig gaat zijn, aangezien het zo afhankelijk is van het Europese instrumentaria.
[0:37:23] En jullie maken er best aannames in, dus is het daar ook mogelijk om in de toekomst meer te gaan werken met scenario's,
[0:37:29] Dus onder welke voorwaarden vanuit het Europese beleid, ook vanuit de inzet van Nederland,
[0:37:34] zou een bepaalde reductie mogelijk zijn?
[0:37:36] Dus precies wat u eigenlijk naartoe ligt.
[0:37:39] We gaan niet met scenario's in de KEF werken, want dat is echt een raming waarin we kijken
[0:37:44] naar het beleid.
[0:37:45] En we gaan natuurlijk straks de focus steeds meer op 2040 leggen.
[0:37:49] En dan is het ook heel belangrijk om te weten wat voor Europees beleid er de komende jaren
[0:37:53] wordt ontwikkeld voor die termijn na 2040.
[0:37:56] En dat gaan we dan allemaal meenemen in de KEF.
[0:37:57] Wat we wel doen, is dat we daarnaast ook scenariostudies maken.
[0:38:02] Wij gaan bijvoorbeeld starten met een hele brede industrieverkenning...
[0:38:06] waarin we echt kijken naar verschillende toekomstscenario's voor de industrie.
[0:38:10] En wat dat dan betekent, gegeven ook die internationale context, Europese beleid.
[0:38:16] Maar dat zijn andere type studies die wij de komende jaren als PBL gaan doen.
[0:38:20] En voor zover nodig en relevant betrekken we die uiteraard in onze KEF-ramingen.
[0:38:24] Maar de KEV is echt een raming en geen scenariostudie, dus daarom maken we dat onderscheid.
[0:38:32] Dan zijn we aangekomen bij de volgende ronde en dan is het woord aan mevrouw Postma, Nieuwssociaalcontract.
[0:38:40] Ik heb een heel ander type vraag.
[0:38:43] Ik zit nu een jaar op dit dossier en ik breek altijd aan mijn hoofd waarom lucht- en zeevaart
[0:38:47] eigenlijk helemaal nergens meegenomen wordt in de uitstoot.
[0:38:52] En u zit hier volgens mij al veel langer op, dus ik ben heel benieuwd of u misschien
[0:38:56] in de achtergrond kan schetsen waarom daar ooit die keus voor is gemaakt.
[0:39:04] En laten we daarmee beginnen als eerste vraag.
[0:39:08] Dan geef ik het woord aan mevrouw Menkveld.
[0:39:15] Ja, het probleem met lucht en zeevaart is natuurlijk dat het een internationale
[0:39:24] internationale bewegingen zijn, transportbewegingen.
[0:39:29] En de vraag is, welke energieverbruik reken je toe aan welk land?
[0:39:37] Dus als er hier getankt wordt op Schiphol, reken je dat aan Nederland toe?
[0:39:42] Als er heel veel luchtbewegingen zijn naar andere landen, is dat dan voor rekening van Nederland of niet?
[0:39:51] Dus dat zit daarachter.
[0:39:53] Je ziet wel dat nu steeds meer het ook binnen emissiehandel komt en dat binnen de Europese
[0:40:01] kaders ook steeds meer eisen gesteld worden aan scheepvaart en aan luchtvaart qua emissiereductie
[0:40:08] en qua bijmengen van bijvoorbeeld alternatieve brandstoffen.
[0:40:13] En misschien ook goed om te benoemen dat ook in het energiebesparingsdoel voor finaal verbruik,
[0:40:23] daar wordt in tegenstelling tot de emissiedoelstellingen, wordt de luchtvaart ook meegenomen.
[0:40:32] Dan is er nog een aanvulling door de heer Stremler.
[0:40:35] Misschien ook goed te benoemen dat de wortel of de oorzaak hiervan, die zit hem ook in hoe het akkoord van Parijs tot stand is gekomen.
[0:40:45] Want daar is gezegd van we hebben een klimaandoelstelling.
[0:40:50] En vervolgens gaan we kijken naar wat zijn emissiedoelen voor alle afzonderlijke lidstaten.
[0:40:54] En daarnaast is afgesproken dat voor de internationale sectoren lucht- en scheepvaart apart afspraken worden gemaakt...
[0:41:01] in de VN-organisaties die daarover gaan.
[0:41:05] Dus voor luchtvaart is ICAO, de internationale VN-organisatie, daar zijn afspraken gemaakt.
[0:41:11] En voor de scheepvaart is dat de IMO.
[0:41:14] Dus er zijn ook wel degelijk emissiereductiedoelen.
[0:41:17] We hebben natuurlijk in Europa, wat collega Mengveld zei,
[0:41:20] we hebben ook een emissiehandelssysteem
[0:41:22] waar lucht- en scheepvaart steeds meer onderdeel van uit gaan maken.
[0:41:25] Maar als u me vraagt, hoe komt dat nu dat ervoor is gekozen?
[0:41:28] Ja, dat heeft echt met de systematiek te maken
[0:41:31] van hoe dat ook internationaal in VN-verband is afgesproken.
[0:41:37] Maar mevrouw Posma heeft daar nog een vervolgvraag op.
[0:41:39] Zeker, ja, dank.
[0:41:42] Die parallel kunnen we natuurlijk ook trekken met wegtransport,
[0:41:44] waarbij we wel degelijk gewoon meten wat er in een tank gaat en dat toerekenen aan een land.
[0:41:51] Dus daar komt bij mij wat merkwaardig over, maar dat is mijn politieke oordeel.
[0:41:57] Ik stel me af te vragen, hoe meten jullie dan die voortgang van die ICO en die IMO?
[0:42:03] Is dat ook iets wat jullie in de gaten houden, van hoe die reductie daarin voortkomt?
[0:42:06] Ik weet dat het al meer onder ETS2 gaat vallen, dat er maatregelen zijn.
[0:42:10] Maar dit lijkt mij ook wel een hele belangrijke om toch ook in de een of andere manier invloed
[0:42:16] op te uitoefenen als Nederland.
[0:42:21] Mevrouw Menkveld zal daarop antwoorden.
[0:42:23] In de CAF ramen we wel ook de bunkers voor scheepvaart en luchtvaart.
[0:42:30] Dus hoeveel wordt er hier getankt in de Rotterdamse haven, in Schiphol, op alle luchthavens in
[0:42:36] Nederland.
[0:42:37] Dus die raming maken we wel.
[0:42:40] Dat is ook terug te vinden volgens mij in de tabellenbijlagen en in de tekst.
[0:42:46] Ik weet niet of collega's kunnen aanvullen wat er in internationaal kader en wat Nederland daarin doet.
[0:42:52] Hoe telt die precies mee dan? Hoe moet ik die vinden?
[0:42:56] Nou ja, voor de emissies telt die dus niet mee, zeg maar.
[0:43:01] Maar voor finaal energieverbruik bijvoorbeeld wel.
[0:43:05] Een luchtvaart wel, een scheepvaart weer niet.
[0:43:08] Voor het totaal aandeel hernieuwbare energie...
[0:43:11] zijn daar ook weer allerlei rekenregels voor...
[0:43:13] dat je tot een bepaald percentage...
[0:43:17] soms maar iets van 6 procent of zo...
[0:43:19] van jouw verbruik aan bunkers moet meetellen...
[0:43:25] als voor je aandeel hernieuwbaar.
[0:43:28] Dus binnen de verschillende doelstellingen...
[0:43:31] zijn daar gewoon verschillende afspraken over.
[0:43:33] en die volgen wij ook.
[0:43:37] En dan nog een aanvulling door de heer Stremlen.
[0:43:39] Mag mevrouw Menkveld even de microfoon laten zien.
[0:43:42] Het is in de aanvulling ook dus niet zo dat wij doelstellingen die in IKEA of IMO
[0:43:47] over de internationale lucht- en scheepvaart zijn afgesproken,
[0:43:50] dat wij die ook monitoren of ramen in deze CAF.
[0:43:55] Ook niet in andere publicaties van het PBL.
[0:44:00] Dank voor de beantwoording.
[0:44:02] Dan is het woord aan mevrouw Kreuger, GroenLinks PvdA.
[0:44:05] Ja, dankjewel.
[0:44:06] Ik had een vraag over uitstootbeprijzingen in de industrie, want daar ligt het grootste
[0:44:13] blok restemissies.
[0:44:14] Ik lees in de powerpoint die ons net werd aangeraden dat er een forse verhoging nodig
[0:44:23] is om uitstoot te beprijzen.
[0:44:27] Waar moet ik dan aan denken?
[0:44:29] Waar wordt op geduid?
[0:44:33] Dan kijk ik even naar mijn rechterzijde, wie ik daarvoor het woord mag geven.
[0:44:39] Het woord is alweer Stremblok.
[0:44:43] Misschien even de context.
[0:44:46] Wij hebben heel nadrukkelijk in die PowerPoint niet een soort soort
[0:44:50] limitatief en heel gericht pakket op tafel gelegd.
[0:44:53] Wij hebben aandachtspunten meegegeven.
[0:44:55] En we hebben gezegd, als u nou vraagt van wat zijn nou knoppen
[0:44:59] waar je nog aan zou kunnen draaien voor de sectorindustrie,
[0:45:01] is bijvoorbeeld de CO2-heffing.
[0:45:04] Die is er.
[0:45:05] Daar lag een voorstel om hem te verhogen,
[0:45:07] dat is niet doorgegaan, maar die heffing is er
[0:45:09] en die kan nog steeds verhoogd worden.
[0:45:12] We hebben daar begin dit jaar, hebben wij ook een
[0:45:13] studie uitgebracht over die CO2-heffing,
[0:45:16] van hoeveel je hem zou kunnen verhogen,
[0:45:17] wat daar dan de effecten van zijn.
[0:45:20] We hebben gezegd, van ja, je kan hem
[0:45:21] echt nog best wel een stuk verhogen
[0:45:23] en dat levert dan nog een aantal megatonnen
[0:45:25] extra op. Ik heb de exacte
[0:45:27] getallen niet paraat, maar die staan in die studie.
[0:45:29] Maar we hebben ook gezegd van ja, op een gegeven moment is het ook een soort omslagpunt van
[0:45:34] dan kan je nog wel heel veel meer verhogen, maar dan is het gewoon niet meer verstandig
[0:45:38] om dat te doen.
[0:45:38] Dan kan je veel beter met maatwerkafspraken werken.
[0:45:41] En er staat ook heel nadrukkelijk bij van ja, als je die CO2-heffing nog verder verhoogt,
[0:45:47] dan moet de industrie wel in staat zijn daar ook op te reageren met het doen van de goede
[0:45:52] investeringen.
[0:45:52] En dat is natuurlijk wel een van de grote problemen op dit moment.
[0:45:56] Dus ja, een verhoging.
[0:45:57] Je loopt ook serieus het risico dat het dan feitelijk leidt tot reductie van emissies
[0:46:03] door het sluiten van industriële locaties.
[0:46:05] Dan wel het vertrekken van bedrijven.
[0:46:08] Maar voor de getallen en de effecten verwijs ik even naar de studie over de CO2-heffing van begin dit jaar.
[0:46:17] Een volgvraag van mevrouw Kröger.
[0:46:19] Ja, op dan net een ander stukje op de energiebesparing.
[0:46:22] Eigenlijk in de KEF toch de conclusie dat de kans...
[0:46:25] Het is zeer onwaarschijnlijk dat we energiebesparingsdoelen halen.
[0:46:30] Wat is daar de voornaamste verklaring voor?
[0:46:37] Dat woord is aan mevrouw Menkveld.
[0:46:39] We zien dat de afgelopen jaren het hele beleid gericht is geweest op de reductie van broeikasgassen
[0:46:48] en niet zozeer op energiebesparing.
[0:46:51] Dat daar dan ook in de keuze van maatregelen dan andere keuzes worden gemaakt, bijvoorbeeld
[0:46:56] dat je CCS toepast in de industrie, wat weliswaar goed is om je broeikasgasemissies te reduceren,
[0:47:05] maar wel een extra energieverbruik oplevert.
[0:47:08] En we zien dat dus eigenlijk ook terug, ook even terug naar die vraag over de figuur die
[0:47:15] hiervoor staat, we zien ook gewoon dat met lagere energieprijzen in feite de activiteiten
[0:47:23] weer toenemen, dat de industrie weer meer productie heeft en de glastuinbouw bijvoorbeeld.
[0:47:30] En eigenlijk moeten we ons vooral, er moet gewoon meer aandacht komen voor maatregelen
[0:47:36] die echt gericht zijn op energiebesparing en dan moet je of denken aan bijvoorbeeld meer
[0:47:40] elektrificatie, wat echt efficiënter is, elektrische auto's, maar ook elektrificatie
[0:47:47] in de industrie of elektrische warmtepompen in de gebouwde omgeving en dingen die echt
[0:47:55] de energievraag verminderen na insolatie, zuinig stoken, het beter inregelen van installaties
[0:48:03] in gebouwen, optimalisatie van industriele processen, puur gericht op het besparen van
[0:48:10] energie.
[0:48:14] Dan is het woord aan de heer Erkens voor zijn tweede vraag.
[0:48:18] Dank, voorzitter.
[0:48:19] Eén vraag over die uitvoeringsknelpunten.
[0:48:23] U geeft er ook aan, het zet er maximaal op in.
[0:48:25] Wat zijn de grootste knelpunten hierin?
[0:48:27] Mijn gevoel zou zijn het stroomnet waar geen ruimte op is.
[0:48:29] Maar moet u ook aan andere zaken denken?
[0:48:33] Het woord is aan de heer Stremler.
[0:48:37] Netcongestie is inderdaad gewoon over de volle breedte.
[0:48:40] Die staat echt wel met stip op één.
[0:48:43] Tegelijkertijd zien we ook...
[0:48:44] Wij komen volgende week bijvoorbeeld uit met een reflectie op de clusterenergie-strategieën.
[0:48:50] En daarin zien we ook dat...
[0:48:53] bijvoorbeeld gewoon echt het daadwerkelijk realiseren van projecten ook wordt vertraagd...
[0:48:57] omdat er gewoon onduidelijkheid is over...
[0:49:01] wanneer krijg ik nu een netaansluiting?
[0:49:04] Maar bijvoorbeeld ook vergunningsprocedures die over het algemeen nog lang duren.
[0:49:08] Het zoeken is naar ruimte.
[0:49:10] En zeker ook arbeidskrachten, dat is ook echt een uitdaging voor de komende jaren.
[0:49:16] Dus er is echt wel een stapeling van dingen.
[0:49:20] Maar ja, netcongestie staat denk ik toch wel met stip op één.
[0:49:25] De heer Hamming van Averling.
[0:49:27] Ja, voor de industrie is er door RVO ook een hele mooie studie naar de knelpunten gedaan voor de grote projecten.
[0:49:34] En dan staat eigenlijk op één stad financieringsknelpunten, op twee staan de infrastructuurknelpunten.
[0:49:40] waarbij de grootste dan voor CCS zijn en daarna pas voor netcongrestie
[0:49:43] en vervolgens reguleringen en vergunningen.
[0:49:46] Dus dat is ook een mooie studie waarin denk ik ook handvaten zitten
[0:49:49] om te kijken wat daar meer kan gebeuren
[0:49:51] of in ieder geval kan helpen bij het oplossen van knelpunten.
[0:49:56] Dan wil ik even de heer Stremlen vragen om even de microfoon aan te zetten, want ze staan eraan.
[0:50:00] Mevrouw Menkveld had u daar nog een aanvulling op?
[0:50:04] Nou misschien nog voor de gebouwde omgeving.
[0:50:06] Ik denk ook het belang van echt de wil en de aandacht...
[0:50:12] om daadwerkelijk die na-isolatie en die warmtepompen te gaan doen.
[0:50:16] Ik denk dat er ook gewoon bij allerlei vastgoedeigenaren...
[0:50:19] nog gewoon te weinig aandacht is voor verduurzaming.
[0:50:25] De heer Erkens voor zijn vervolgvraag.
[0:50:28] Dan nog één vraag over alle doelen die we gezien hebben met elkaar.
[0:50:32] Om even de focus hier weer op te leggen.
[0:50:35] We zien dus eigenlijk dat heel veel van de subdoelen Europese en nationale klimaatdoelen
[0:50:39] heel onwaarschijnlijk zijn.
[0:50:42] De Europese klimaatdoelen met ESR, het ETS-systeem en Lulus-CF, die lijken we als Nederland wel
[0:50:47] te halen.
[0:50:48] Dus het zit vaak op het niveau van de Europese subdoelen en de nationale klimaatdoelen.
[0:50:51] Vat ik het nou goed samen?
[0:50:54] Het woord is aan de heer Stremler.
[0:50:56] Ik denk dat het een goede samenvatting is.
[0:51:01] En dan hebben we nog tijd voor een korte vragenronde, dus iedereen mag nog een vraag stellen.
[0:51:05] Eerst mevrouw Posma.
[0:51:07] Ja, ja, ja.
[0:51:07] Van het Nieuws Sociaal Contract.
[0:51:08] Ik zal het bijeenhouden deze keer, voorzitter.
[0:51:11] Even over de landbouw.
[0:51:13] Even kijken.
[0:51:14] De trend stond er met 2030, met de afname van de veestapel.
[0:51:17] Waar geven jullie beeld van?
[0:51:19] Dan zijn de doelen haalbaar, volgens mij.
[0:51:22] We hebben nu een verschil erin met nieuwe
[0:51:24] derogatie en meer inzet van WKK-
[0:51:26] glastuinbouw. Als die derogatie niet
[0:51:29] doorgaat en die oude situatie
[0:51:30] blijft, zitten we dan
[0:51:34] in lijn
[0:51:35] om de doelen te halen voor landbouw?
[0:51:36] Wat zou nog meer moeten gebeuren?
[0:51:39] Het woord is aan de heer Hammink.
[0:51:42] Volgens mij is het doel voor de landbouw, die indicatieve restemissie, dat sectordoel, niet binnen bereik.
[0:51:50] Dat is er niet binnen bereik van uitgaande, zelfs dat de derogatie dus vervalt.
[0:51:58] Door het vervallen van de derogatie zie je juist een trend naar beneden, tussen 2000 tot en met 2030 in de landbouw.
[0:52:07] dan, wanneer dit kabinet wil graag die derogatie vernieuwen,
[0:52:12] dan zal die daling veel minder gaan optreden,
[0:52:14] omdat er dan geen druk optreedt op de mistmarkt,
[0:52:16] die er nu wel optreedt met het vervallen van de derogatie.
[0:52:24] Nee.
[0:52:26] Dan dank ik u voor de beantwoording.
[0:52:27] En dan is het woord aan mevrouw Kröger, GroenLinks, PvdA GroenLinks.
[0:52:33] GroenLinks PvdA, ja.
[0:52:34] Ik had ook een landbouwvraag, namelijk eigenlijk over methaan.
[0:52:37] We hebben natuurlijk die Global Methane Pledge en ook daar halen we de doelen niet, maar
[0:52:43] gegeven het feit dat methaan 34 keer sterker broeikasgas is dan CO2, in hoeverre zou dat
[0:52:53] dan meer aandacht wellicht behoeven?
[0:52:59] Het woord is aan de heer Hamming.
[0:53:02] Op zich rekenen we alle broeikasgassen om in CO2-equivalenten en daarmee vereven je de
[0:53:09] de waarde van de verschillende broeikasgassen.
[0:53:12] Het wordt wel gezegd van metaan blijft minder lang in de atmosfeer.
[0:53:16] Dus daarom zou je als je metaan sneller bestrijdt, zeg maar daar al eerder wat
[0:53:21] effecten mee voor het klimaat kunnen bereiken.
[0:53:28] En dan hebben we nog tijd voor een extra ronde.
[0:53:32] Wie mag ik als eerste het woord geven?
[0:53:33] Kijk even naar links.
[0:53:35] Begin ik bij mevrouw Kröger.
[0:53:38] Een vraag waar ik al heel vaak aan gevraagd heb.
[0:53:40] waar ik nu toch weer over de WLO-scenario's, pagina 37, want dat zijn de cpb-cijfers op
[0:53:49] basis waarvan de KEF gewerkt werkt, alleen begrijp ik uit die studie dat die eigenlijk
[0:53:56] uitgaan van veel meer dan twee graden opwarming van de aarde in het hoge scenario.
[0:54:04] Dus hoe werkt dat dan als we wel die groeicijfers, zeg maar bijvoorbeeld voor aantal passagiers,
[0:54:09] aantal wegkilometers, et cetera, uit het hoogste scenario invoeden hierin.
[0:54:13] Maar dat scenario gaat uit van, ik meen, wat was het, meer dan drie graden
[0:54:18] temperatuurstijging. Klopt dat dan wel modelmatig?
[0:54:23] Ik keek even naar de rechterzijde van die tafel, hoe het kan groeien.
[0:54:25] Ik zie de heer Hamming al naar de microfoon grijpen.
[0:54:28] Ja, ik vermoed dat op bladzijde 37 gaat het over KNMI-scenario's.
[0:54:36] Onder de methodiek economisch en demografisch groei gaat het dus om die,
[0:54:40] De basiscijfers die jullie gebruikt hebben in de modellen komen uit de WLO-scenario's.
[0:54:47] Alleen die WLO-scenario's, in het hoogste scenario halen we die twee graden niet.
[0:54:53] In het hoogste scenario gaan we ver boven de twee graden uit.
[0:54:56] Dus die invoedcijfers liggen wel te gronslag aan deze CAF.
[0:55:02] In hoeverre is dat methodologisch niet een ingewikkeldheid?
[0:55:05] Ja, even kijken. Dit gaat om macro-economische scenario's.
[0:55:19] En daar pakken wij dan dus een gemiddelde van voor de KEF.
[0:55:24] Ik heb zo niet even paraat wat dan de macro-economische ontwikkeling in die andere scenario's is.
[0:55:30] En hoe dat samenhangt met klimaatverandering.
[0:55:33] Dus daarop moet ik u het antwoord schuldig blijven.
[0:55:37] Korte aanvulling tot de heer Stamloch.
[0:55:39] Ik wil nog wel benadrukken dat we van voorstel hebben die cijfers gebruiken alleen macro-economie
[0:55:44] en voor de periode na 2030 is, maar hoe het exact uitpakt in de Raming, dat heb ik niet
[0:55:50] paraat.
[0:55:52] Ik kan nog aanvullen dat wij komend jaar met een nieuwe WLO uitkomen en dan kunnen we ook
[0:55:57] weer die geactualiseerde cijfers in de toekomst van de KEV gaan gebruiken.
[0:56:03] En dan wil de heer Hammink toch nog iets toevoegen.
[0:56:06] Ja, kijk, het is wel zo, wij rekenen met een soort gemiddelde economische ontwikkeling.
[0:56:11] En in onze onzekerhedenanalyse hanteren we altijd een bandbreedte voor een hogere en
[0:56:15] lagere groei.
[0:56:16] Dus dat soort dingen zit vervolgens wel weer in de bandbreedte van onze berekeningen meegenomen
[0:56:20] voor een deel.
[0:56:22] Is het misschien een optie om de technische vragen ook schriftelijk te beantwoorden tot
[0:56:27] het nog even nagelezen kan worden?
[0:56:31] Dat kan.
[0:56:33] Prima, dan kan dat via de commissie doorgeleid worden naar de Kamerleden.
[0:56:36] Hartelijk dank daarvoor.
[0:56:36] En dan is mevrouw Posma nog met een kwalijde vraag.
[0:56:40] Een laatste vraag, want u geeft ook aan van focus op consistent stabiel langtermijnbeleid.
[0:56:45] Dit focust zich op 2030, dat is ontzettend belangrijk.
[0:56:48] Maar de jaren daarna, 2024, 2025, zijn natuurlijk net zo belangrijk.
[0:56:54] En ik weet niet hoe dat in de CAF-systematiek werkt.
[0:56:56] Wanneer gaan we over naar ook een focus op 2040 of 2050 in net zulke uitgebreide stukken?
[0:57:02] Want ik denk dat we nu inmiddels wel een beetje op een periode komen
[0:57:05] dat je en en moet gaan inzetten en daar wil ik ook graag zicht op hebben.
[0:57:11] Dan is het woord aan de heer Stremberg.
[0:57:15] Kijk, wat ik in het begin zei, de KEF is een raming.
[0:57:18] Dus je probeert vooruit te kijken en wil je goed kunnen ramen met beleid,
[0:57:22] dan is tien jaar vooruit kijken, vijftien jaar.
[0:57:26] Dat is echt wel het maximum wat met een raming lukt.
[0:57:30] En wij hebben dus in deze KEF hebben niet alleen naar 2030 gekeken,
[0:57:33] hebben ook een raming gemaakt voor 2035 en een kwalitatieve doorkijk naar 2040.
[0:57:40] Voor 2040 zijn er nog heel veel onzekerheden, omdat heel veel beleid
[0:57:44] moet nog geformuleerd worden voor de periode na 2030.
[0:57:48] Wij gaan niet ramen tot 2050, dat is gewoon te ver weg.
[0:57:52] Wat we daarvoor wel doen, is weer andere studies, scenario studies maken,
[0:57:56] zoals bijvoorbeeld de trajectverkenning klimaatneutraal,
[0:57:59] die we eerder dit jaar hebben gepresenteerd.
[0:58:02] En dat soort ramingen in combinatie met die scenario's geven denk ik wel een heel goed beeld.
[0:58:10] Dan kijk ik op de klok en dan zie ik dat we tot het einde van deze technische briefing zijn gekomen.
[0:58:16] Een leuke samenspel en ik dank iedereen voor zijn aanwezigheid.
[0:58:20] Ik dank u ook voor toezegging tot er nog een kleine technische toelichting komt op bevraag van mevrouw Kreuger,
[0:58:25] die dan via de commissie zal worden doorgeleid naar de Kamerleden.
[0:58:28] En dan sluit ik bij deze de technische briefing.
[0:58:30] Dank allen voor de aanwezigheid.