Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.
Lange-termijn ruimtevaartagenda (24446-87) namens SpaceNed.
[0:00:05] Welkom bij deze bijeenkomst van de Vaste Kamer Commissie voor Economische Zaken.
[0:00:10] Aan de orde is een technische briefing over de lange termijn ruimtevaartagenda namens SpaceNet.
[0:00:17] Aanwezig zijn mevrouw Van Metelen van de PVV, de heer Sneller van D66.
[0:00:22] Ikzelf ben ook lid van deze commissie. Ik ben Joris Thijssen van GroenLinks PvdA.
[0:00:25] En u ook even fungerend voorzitter.
[0:00:28] Er kunnen nog een aantal leden komen, daar hoop ik op, maar het zijn drukke dagen hier.
[0:00:31] Dus laten we hopen dat we nog wat meer gezelschap krijgen.
[0:00:35] En dan heet ik natuurlijk welkom aan onze gasten.
[0:00:37] Mevrouw Van der Hoeven, voorzitter van de lange termijn ruimtevaartagenda, welkom.
[0:00:41] Tjerk Opmeer, plaatsvervangend DG bedrijfsleven innovatie van het ministerie van EZ, welkom.
[0:00:47] Lenny Hazelbach, brigadegeneraal ministerie van Defensie.
[0:00:51] Nou, dat is duidelijk wie dat is.
[0:00:53] Jeroen Rotteveel, voorzitter Spacenet en CEO Isis Space.
[0:00:58] En Kees Buijsrogge, directeur ruimtevaart TNO.
[0:01:02] Welkom allemaal. Ik geloof dat jullie beginnen met een presentatie.
[0:01:06] En dan doen we een aantal vragenrondes totdat het half vier is.
[0:01:09] En dan hebben we hopelijk een nuttige uur gehad. Ga in gang.
[0:01:12] Dank u wel, meneer de voorzitter. Ja, eigenlijk dank u wel dat we hier vandaag mogen zijn.
[0:01:16] Want dat rapport wat we gemaakt hebben, is eigenlijk de uitwerking van een motie van uw Kamer.
[0:01:21] De motie van Strien van 8 november 2022.
[0:01:24] Dit is dus heel erg mooi dat we nu hier dit rapport mogen presenteren.
[0:01:28] Ik was voorzitter van de regiecommissie
[0:01:30] die het rapport Vanuit de Ruimte voor de Aarde heeft gemaakt.
[0:01:34] En dat hebben we gedaan in samenwerking en afstemming
[0:01:37] met een aantal departementen, met EZK, met OCW,
[0:01:40] met Buitenlandse Zaken, Defensie, INW,
[0:01:43] maar ook met vertegenwoordigers uit de wetenschap,
[0:01:45] KNMI, ESROM, TNO Space, andere overheden en het bedrijfsleven.
[0:01:49] Het is een hele breed samengestelde groep.
[0:01:52] Voorzitter, ik zal een algemene aftrap doen,
[0:01:54] maar een andere aanwezigheid gedetailleerd in op een aantal aspecten.
[0:01:58] Waarom deze agenda en waarom nu?
[0:02:01] Kijk, we hebben die titel van het rapport niet voor niets gekozen,
[0:02:04] want ruimtevaarttechnologie reikt veel verder
[0:02:07] dan ruimtevaart naar de maan of naar Mars.
[0:02:10] Het draait eigenlijk gewoon om aardse zaken
[0:02:13] die meer dan ooit aandacht vragen.
[0:02:15] En dan heb ik het over veilige satellietcommunicatie,
[0:02:18] cruciaal in een digitaliserende samenleving.
[0:02:20] Denk aan betalingsverkeer, afrekenen met je PIN-pas,
[0:02:23] GPS, navigatiesalieten voor vliegverkeer, nieuwe transportvormen,
[0:02:27] veilig dataverkeer wereldwijd, internet, je smartphone,
[0:02:32] aardobservatie voor dijkbewaking, meten van emissies,
[0:02:36] klimaatveranderingen, weersvoorspellingen.
[0:02:37] Dus het is eigenlijk een onderdeel van onze vitale infrastructuur in de ruimte.
[0:02:41] En dan vragen ze mij wel eens, wat heb ik ermee te maken
[0:02:44] als schone man in de straat? En doe ik die voorbeelden.
[0:02:46] Je hebt er dus mee te maken.
[0:02:48] Het maakt namelijk een aantal dingen mogelijk
[0:02:50] die je eigenlijk in je dagelijkse leven gebruikt.
[0:02:52] Maar er is ook een strategisch belang.
[0:02:55] Zowel Trump als de EU en ook een aantal EU-landen, als Frankrijk en Duitsland, noemen de ruimtevaartsector
[0:03:02] van strategisch belang.
[0:03:04] U gaat waarschijnlijk ook nog spreken over het rapport Draghi.
[0:03:07] Er staan twee aanbevelingen in technologie die hierover gaan.
[0:03:11] Punt 1.
[0:03:11] Verdiep de synergie tussen civiele en militaire toepassingen.
[0:03:15] Punt 2.
[0:03:16] Veiligheid.
[0:03:17] Punt 3.
[0:03:17] Definier een EU-kader voor lanceerders om een eigen toegang tot de ruimte te houden, zodat
[0:03:22] dat je niet afhankelijk wordt van andere landen
[0:03:24] of van commerciële bedrijven als SpaceX voor al die vitale diensten.
[0:03:29] Ja, en dan die eigen Europese en Nederlandse toegang tot de ruimte
[0:03:32] en die eigen infrastructuur in de ruimte
[0:03:34] voor communicatie, navigatie, veiligheidsdiensten, defensie.
[0:03:39] En Nederland heeft een heel sterke positie in de ruimtevaarttechnologie.
[0:03:44] Meneer de voorzitter, we zijn eigenlijk gewoon uniek.
[0:03:46] We hebben ESTEC, ja, tuurlijk.
[0:03:48] We hebben ESRON, we hebben TNO, we hebben een opleiding in industrie.
[0:03:52] En het mooie is dat in de nationale technologie-strategieagenda
[0:03:56] komt ruimtevaart terug in acht van de tien sleuteltechnologieën.
[0:04:00] En dat betekent dus dat er kansen zijn voor het bedrijfsleven.
[0:04:03] Dat betekent ook dat je sleutelposities
[0:04:05] en wereldwijde waardeketens moet ontwikkelen,
[0:04:08] want er is een wereldwijde groeimarkt.
[0:04:09] We hebben ESTEC, het grootste ruimtevaartcentrum in Europa.
[0:04:13] En als u mij dan vraagt wat levert dat op,
[0:04:15] nou, dan moet je denken aan zo'n half miljard voor de Nederlandse economie.
[0:04:18] Alleen Estec. En er is een enorme potentie voor Space Campus.
[0:04:24] Werkgelegenheidsruimtevaartsector, dik 10.000 banen.
[0:04:27] En alles bij elkaar levert dat jaarlijks een 1 miljard euro op.
[0:04:31] We hebben in ons rapport zes missies benoemd.
[0:04:34] Zes concrete missies om voor Nederland een internationale status te houden.
[0:04:39] En op twee van die missies,
[0:04:41] namelijk gebruik van de ruimte maakt Nederland en de wereld veiliger,
[0:04:44] en op Nederland gebruikt de ruimte voor klimaat en leefomgeving,
[0:04:48] zullen we verder en dieper ingaan, want de tijd ontbreekt om al die elementen verder,
[0:04:53] dieper uit te diepen. Maar je kunt dat niet alleen. Je hebt gewoon internationale samenwerking nodig
[0:04:59] binnen de ESA, de European Space Agency, binnen de EU en ook binnen NAVO-programma's. En meneer
[0:05:05] de voorzitter, die EU-programma's worden steeds belangrijker. Dus het EU Space Programme,
[0:05:10] dat neemt gewoon in omvang toe. En daar moeten we aangehaakt zijn, want we hebben wat te bieden.
[0:05:16] Ja, we zullen toch ook moeten investeren om het ingehaald te worden door andere landen
[0:05:19] en om ook ons economisch rendement te behouden.
[0:05:23] Dus regie, een scherpe keuzes om structureel te investeren
[0:05:27] in de sterktes van Nederland en dus ook het versterken
[0:05:29] van de technologische ontwikkeling en concurrentiekracht.
[0:05:33] Ja, dat geldt, hè? Ja, ik moet er toch even over hebben.
[0:05:36] Kijk, Nederland doet nu mee in elk ESA-programma
[0:05:40] als verhoudingswijs de kleinste speler.
[0:05:42] En als ik kijk naar die inschrijvingen per jaar in 2022,
[0:05:46] dan hadden we daar voor vanuit Nederland zo'n 9,20 euro per inwoner voor over.
[0:05:51] Duitsland 22 euro, Noorwegen 32,50 euro, België ongeveer 20 euro.
[0:05:57] Nou ja, dat kan natuurlijk wel beter.
[0:05:59] Als ik kijk naar de overheidsbijdrage, dan hebben we het over 136 miljoen in 2030.
[0:06:06] En wij vinden dat het omhoog zou moeten naar 274 miljoen in 2030.
[0:06:10] En dan gaat u dus in de richting van de ESA-norm.
[0:06:13] En dat is een verdubbeling in de komende vier jaar, daar zijn we ons van bewust.
[0:06:16] Dan kun je ook capaciteit uitbreiden
[0:06:19] en dan heb je voldoende overheidsinvesteringen
[0:06:21] om grip te houden op dit snel groeiende domein.
[0:06:25] Nou, hoe nu verder?
[0:06:26] Op de eerste plaats extra financiën, dat noemen we dan,
[0:06:29] maar ook versterking van de governance.
[0:06:31] En dat betekent de interdepartementale ruimtevaartraad op DG-SG-niveau,
[0:06:36] waar afwegingen en keuzes gemaakt kunnen worden.
[0:06:39] Een intensievere samenwerking en synergie tussen civiel en militair
[0:06:43] en een versterking van het Nederlands Space Office.
[0:06:46] Ik ben heel benieuwd naar de kabinetsreactie, net zoals u, neem ik aan,
[0:06:49] en naar de behandeling door uw Kamer. Daar kijk ik naar uit.
[0:06:53] En mijn laatste zin. In de Verenigde Staten, de Europese Unie, maar ook China en Rusland
[0:06:58] is ruimtevaardigheid en ruimtevoor technologie van hoog strategisch belang.
[0:07:03] Waarom niet ook in Nederland?
[0:07:04] En als u het mij diep in mijn hart trekt, dan zou ik zeggen, kabinet, organiseer hier een kathuissessie over.
[0:07:13] En dat was het.
[0:07:17] Dank u wel.
[0:07:18] Nog anderen die iets toevoegen, of we gaan naar de vraag eronder?
[0:07:20] Nee, er komt een heleboel.
[0:07:21] Oh, dat wil ik zeggen.
[0:07:21] Oké, helemaal goed.
[0:07:22] Ik neem een stokje van u over.
[0:07:23] Ja, hartstikke goed.
[0:07:24] Ga je gang.
[0:07:24] Dank u wel.
[0:07:25] Voorzitter, geachte leden van de commissie, dank voor de mogelijkheid om iets toe te lichten
[0:07:28] over de militaire ontwikkeling en de geopolitieke ontwikkeling in de wereld.
[0:07:32] Militaire ontwikkeling met name natuurlijk ook in de ruimte.
[0:07:34] Goedemiddag ook allemaal op de tribune.
[0:07:39] Ruimte onlosmakelijk verbonden met ons dagelijks leven.
[0:07:42] Mevrouw Van den Hoeven heeft dat net al aangegeven.
[0:07:44] Maar ook als onderdeel van de inzet in conflicten.
[0:07:48] En ik zal er straks op ingaan, maar militair en ruimte is echt met elkaar verbonden.
[0:07:55] Ik doe dat aan de hand van een beschrijving van geopolitieke ontwikkelingen,
[0:07:58] maar ook de dreigingen in de ruimte en de rol van defensie daarbinnen.
[0:08:02] Ik kan wel zeggen, en dat is ook geen nieuws voor ons allemaal, dat de verhoudingen in
[0:08:07] de wereld op scherp staan sinds de grootschalige aanval van Rusland in Oekraïne, de situatie
[0:08:12] in Gaza, de spanningen in het Midden-Oosten.
[0:08:16] En alhoewel dat voor sommige mensen hier in Nederland nog ver van ons bed lijkt, de dreigingen
[0:08:23] raken ons misschien niet heel direct, is dat eigenlijk wel zo.
[0:08:27] Ze raken ons echt wel, onze veiligheid, onze vrijheid van handelen, maar ook die van onze
[0:08:33] bondgenoten.
[0:08:35] Cyberaanvallen, desinformatie bereiken al de Nederlandse huiskamers, ondermijnen de
[0:08:39] stabiliteit van de samenleving en daar zal ik ook straks wat uitergebreider op terugkomen.
[0:08:45] Mevrouw Van den Hoeven gaf aan dat een aantal landen echt aan het intensiveren zijn en ze
[0:08:51] refereren aan de Catshuis-sessie, maar hier ziet u die intensivering.
[0:08:56] In rood de lanceringen die China in de afgelopen jaren heeft gedaan.
[0:09:01] In blauw die van de Verenigde Staten.
[0:09:03] In geel die van Rusland en in groen die van Europa.
[0:09:06] Dus het geeft denk ik duidelijk weer dat het aantal lanceringen, zeker als we dat als maat gebruiken,
[0:09:12] dat China al sinds 2018 enorm aan het intensiveren is.
[0:09:17] Hetzelfde geldt ook voor de Verenigde Staten.
[0:09:19] Dus we kunnen echt wel spreken van een space race die, net zoals in de jaren zestig zich
[0:09:24] nu weer voordoet, misschien met een aantal andere spelers, maar een aantal spelers hebben
[0:09:29] dus die space race geopend of heropend.
[0:09:35] We zien ook dat Rusland eigenlijk aan het afnemen is.
[0:09:39] Rusland kan die space race met de VS en China eigenlijk niet bijbenen.
[0:09:43] En we zien ook, misschien ook wel heel treffend en constant confronterend, dat het aantal
[0:09:49] lanceringen van Europa daarop achterblijft.
[0:09:53] Eigenlijk zijn we een soort van passieve toeschouwer in het geweld tussen Rusland en de Verenigde
[0:09:58] Staten.
[0:10:00] Om wat meer over de dreigingen te kunnen duiden, zitten we hier een soort van escalatieladder
[0:10:07] uitgesplitst naar non-kinetische en kinetische dreigingen, die ik met jullie zal doornemen.
[0:10:14] Onderaan van relatief eenvoudig en ook omkeerbaar tot helemaal bovenin de nucleair attack die
[0:10:21] zwaar kinetisch is en onomkeerbare schade zal toebrengen.
[0:10:28] Non-kinetisch cyberaanvallen of elektronische oorlogsvoering, en dat gaat er dan om dat
[0:10:35] wij de signalen van de satellieten proberen te ontregelen.
[0:10:38] Denk bijvoorbeeld aan de verspreiding van Russische propaganda via televisiekanalen.
[0:10:44] Baby-tv waar beelden van Russische militairen op werden laten zien midden op de dag, terwijl
[0:10:53] kleine kinderen daarna zaten te kijken.
[0:10:55] Dat is een voorbeeld dus van cyberattack en electronic warfare.
[0:10:59] In het geval van het gebruik van directed energy weapon wordt met laserstralen een of
[0:11:05] satellieten verblindt, waardoor hij tijdelijk zijn werking verliest.
[0:11:10] Halverwege de ladder zien we dan de aanvallen van de ene op de andere
[0:11:15] satelliet, bijvoorbeeld door te botsen of door middel van een arm een satelliet
[0:11:20] vast te pakken, uit de baan te helpen, waardoor de effectiviteit van die
[0:11:25] satelliet zijn waarde verliest. Dit zijn de zogenaamde co-orbit anti-satellite
[0:11:34] En in het geval van een directe ascent wordt er met een raket op een satelliet geschoten,
[0:11:41] waardoor hij natuurlijk ook zijn werking verliest.
[0:11:44] En als laatste, helemaal bovenaan, de nuclear attack op de ladder.
[0:11:48] Dat is een nucleaire explosie die vanuit een satelliet geactiveerd kan worden, waardoor
[0:11:54] in een bepaalde straal rondom die satelliet, afhankelijk van de nucleaire lading die in
[0:12:00] die satelliet zat. Eigenlijk alle satellieten dus ook van het land zelf
[0:12:06] worden uitgeschakeld. Nou en dat is natuurlijk wel eigenlijk het wapen van
[0:12:11] een botterbijl om schade toe te brengen. Ik denk dat mevrouw van der
[0:12:18] Hoeve al heeft gesproken over de waarde en het belang van satellieten.
[0:12:23] Als het goed is hebben jullie ook allemaal een filmpje toegestuurd gekregen over wat
[0:12:27] de satellieten in ons dagelijks leven betekent.
[0:12:30] En dat geldt eigenlijk ook voor het militaire domein.
[0:12:33] En als ik dat terug mag brengen naar drie kern taken,
[0:12:36] dan is dat inlichtingen waar we satellieten voor gebruiken,
[0:12:40] communicatie, maar ook positionering, navigatie en timing,
[0:12:44] oftewel het gebruik van GPS doormidden van satellieten.
[0:12:49] En om dan die dreiging en het gebruik met elkaar te combineren
[0:12:53] Aan de hand van een voorbeeld, in maart 2021 gaf president Poetin zijn leger de opdracht
[0:12:59] om te mobiliseren aan de Russische-Oekraïnse grens en juist de satellietbeelden van de
[0:13:05] Verenigde Staten brachten dat heel goed in kaart en konden dat onder de aandacht brengen
[0:13:08] van bondgenoten, maar eigenlijk van alle spelers in de wereld, om hen te waarschuwen.
[0:13:14] Voertuigen, raketten, ander zwaarmateriaal kon goed geïdentificeerd worden, zelfs terugbrengen
[0:13:20] tot op welke eenheid zich daar op dat moment bevond.
[0:13:26] Voorafgaand aan de invasie heeft Rusland de enige communicatiesatelliet van Oekraïne
[0:13:33] uitgeschakeld, waardoor de communicatie van Oekraïne stilvield.
[0:13:38] Gelukkig was Starlink vanuit de Verenigde Staten bereid om de satellieten ter beschikking
[0:13:45] te stellen, zodat de communicatie weer hersteld kon worden.
[0:13:48] Dat geeft aan hoe satellieten gebruikt kunnen worden in het militaire domein, maar ook welke
[0:13:53] dreiging er is.
[0:13:55] Denk verder aan waarvoor wij satellieten gebruiken, bijvoorbeeld voor het inzetten
[0:13:59] van precisiewapens om over langere afstand via een bepaalde vlucht een bepaald doel heel
[0:14:04] specifiek aan te grijpen.
[0:14:06] Zonder satellieten zijn dat soort wapens eigenlijk verminderd of helemaal niet inzetbaar.
[0:14:11] Kortom, ik denk dat een tegenstander ook belangen heeft om die capaciteiten voor inlichtingen,
[0:14:17] voor communicatie en voor gps om dat te verstoren, om dat tegen te gaan en daar moeten we ons ook op
[0:14:24] voorbereiden. Nou als laatste, Defensie die heeft die rol, die voelt ook die verantwoordelijkheid om
[0:14:31] haar zicht en inzicht in de ruimte te vergroten, dus we kijken ook vanuit Defensie echt naar die
[0:14:36] ruimte toe wat zich daar allemaal afspeelt, welke dreigingen daar spelen en vanaf de Defensienote
[0:14:42] 2022 zijn we begonnen met een intensiveren, onder andere door er een speciaal centrum voor op te
[0:14:48] maar ook door te investeren in extra capaciteiten.
[0:14:51] En het is ook een volwaardig domein, net zoals land, maritiem, zee en cyber.
[0:14:57] Die extra capaciteiten worden deels commercieel aangeschaft,
[0:15:03] maar ook samen met partijen zijn we die aan het ontwikkelen.
[0:15:09] Ik krijg een seintje dat ik bijna aan mijn tijd zit.
[0:15:16] We zitten in die periode dat we moeten rijmen.
[0:15:19] Die behoefte leiden we af naar wat wij zelf voor behoefte hebben, operationeel behoefte,
[0:15:25] maar natuurlijk ook de behoefte die we vanuit NAVO te horen krijgen of in EU-verband.
[0:15:30] En weet dat de NAVO geen eigen capaciteit heeft in tegenstelling tot de EU.
[0:15:35] Dus de NAVO is echt aangewezen op wat de lidstaten, de allies, inbrengen.
[0:15:40] Dus we luisteren goed naar wat de NAVO van ons vraagt, maar we vinden ook dat we nauw
[0:15:44] met de EU moeten samenwerken, omdat investeringen in de EU ook daarmee
[0:15:49] een versterking is van de navel en andersom. En daar wil ik het eigenlijk
[0:15:55] even belaten. Dank u wel. Dank u wel, voorzitter, commissieleden. En ook hiervoor
[0:16:03] dank u wel. Kees Buijssel, Rotterdam Deater Ruimtevaart. Ik zit hier namens TNO
[0:16:08] uiteraard, maar eigenlijk ook namens de rest van de kennisinstellingen hier
[0:16:11] Nederland, Canemie, Esrom, NLR, TU Delft. Ik wil eigenlijk inzoomen op drie voorbeelden
[0:16:19] die vanuit ons perspectief belangrijk kunnen zijn of zijn voor Nederland. Ik denk aansluitend
[0:16:23] op wat mevrouw Van den Hoeven al zei en wat de generaal Hazelbach zei. Het eerste voorbeeld
[0:16:28] is aardobservatie. En dit werkt niet. Ja, daar is die. Nederland, niet alleen TNO, maar
[0:16:38] het Nederlands ecosysteem heeft een wereldleidende positie op het ontwikkelen van aardobservatie
[0:16:43] En dat gaat er met name over atmosfeerinstrumenten.
[0:16:46] Wij zijn al jarenlang heel goed in het, vanaf een satelliet, meten van de samenstelling van onze atmosfeer.
[0:16:52] En dat met name voor twee onderwerpen.
[0:16:55] Luchtfrondreiniging en broeikasgassen.
[0:16:58] Kijk, dit gaat wel goed.
[0:17:02] Het beste uitobservatie-instrument wat op dit moment op de satelliet rondvliegt is het Nederlandse Tropomy-instrument.
[0:17:10] Airbus Nederland was daar hoofdaannemer.
[0:17:12] en daar ziet u hier een plaatje van.
[0:17:17] En dit is eigenlijk waarom ik het belang van dit soort instrumenten wil benadrukken.
[0:17:21] Wat u hier ziet, zijn zes Australische mijnen waar kolenwilling plaatsvindt.
[0:17:26] En die zes mijnen, het is een beetje een technisch verhaal,
[0:17:29] zijn met z'n zessen verantwoordelijk voor 7% van de nationale kolenproductie in Australië.
[0:17:34] Dan zou je ook verwachten dat dat ongeveer 7% van de methaanuitstoot is
[0:17:38] wat bij dit soort kolenwilling vrijkomt.
[0:17:41] Dat blijkt niet zo te zijn.
[0:17:43] Dus de gerapporteerde emissie, wat wij verwachten,
[0:17:46] is nogal anders dan de daadwerkelijk gemete emissie.
[0:17:49] Want deze 7% mijnen zijn verantwoordelijk voor 55%
[0:17:54] van de totale verwachte emissie van al die kolenmijnen in Australië.
[0:17:59] Dus wat wij eigenlijk zeggen is,
[0:18:02] werk aan systemen die niet alleen maar uitgaan van gerapporteerde,
[0:18:05] dus opgegeven emissies, maar gaat daadwerkelijk meten.
[0:18:08] Het vervolg van dit instrument is de Tango-missie, wederom een Nederlands instrument, met collega
[0:18:14] Rotteveel, ons hoofdaannemer, de kennisinstellingen daarbij, waarbij wij bijna letterlijk in de
[0:18:21] schoorsteen van energiecentrales gaan meten wat daar aan CO2 of methaan bij vrijkomt.
[0:18:27] Dus heel nadrukkelijk om die klimaatdoelstellingen te halen.
[0:18:29] Iets vergelijkbaars kunnen wij ook ontwikkelen voor stikstof.
[0:18:32] Wij werken aan een concept dat op 500 meter nauwkeurig emissies van ammoniak kan detecteren.
[0:18:42] Dat is het eerste onderwerp.
[0:18:43] Het tweede onderwerp is het militair, waar de generaal het over had.
[0:18:46] Hij vertelde ons dat het gaat over positie, navigatie, timing.
[0:18:50] Het gaat over intelligence, dus het kijken wat waar op de grond gebeurt.
[0:18:54] En het gaat over satellietcommunicatie.
[0:18:56] Nederland heeft, dan moet ik even spieken, in 2021 de eerste militaire satelliet gelanceerd.
[0:19:02] een samenwerking van NLR, TNO, de Noren, het ministerie van Defensie,
[0:19:06] waarbij we zo'n payload, noemen wij dat, zo'n sensor vanaf een satelliet naar de aarde laten kijken.
[0:19:13] Daaropvolgend zijn nog eens twee satellieten gelanceerd die hetzelfde doen.
[0:19:16] Die kijken naar radarinstallaties ter wereld, zodat het ministerie kan zien wat gebeurt waar.
[0:19:22] En een volgende mijlpaal op militair gebied, en dat is eigenlijk een bruggetje naar dual use.
[0:19:27] TNO werkt al 60 jaar in ruimtevaart, met name aan de civiele kant,
[0:19:30] en we zetten die kennis nu in, ook voor militair.
[0:19:32] En u ziet dat voorbeeld daar staan, dat kleine doosje.
[0:19:37] Smallcat maakt verbinding met een grondstation vanaf een satelliet
[0:19:41] om veilige communicatie mogelijk te maken.
[0:19:44] En waar we hier eigenlijk aan werken is de opvolger
[0:19:47] of misschien wel de tegenhanger van het Amerikaanse Starlink-systeem.
[0:19:51] Wij werken aan technologie die straks Defensie, maar vooral ook Europa,
[0:19:56] zou helpen veilige communicatie mogelijk te maken.
[0:19:58] Dat apparaatje heeft voor het eerst vanaf zo'n klein platform veilige communicatie mogelijk gemaakt,
[0:20:04] met een laser, veel data tegelijkertijd, en niet af te luisteren.
[0:20:09] En waarom is dat nu relevant?
[0:20:11] Eigenlijk geeft het, en dat is mijn derde onderwerp satellietcommunicatie,
[0:20:15] ons ministerie een positie om te zeggen, dit is wat Nederland heeft ontwikkeld,
[0:20:20] op basis van die jarenlange ruimtevaarteervaring die wij al hebben,
[0:20:24] maar vooral positioneert het daarnaast ook onze industrie.
[0:20:27] Wat wij hier doen is de kennis van de kennisinstellingen, hier aanwezig al 60 jaar, inzetten voor het
[0:20:34] ministerie en het positioneren van de Nederlandse bedrijven die traditioneel al in de ruimtevaart
[0:20:38] aanwezig zijn, maar vooral ook het ecosysteem rondom ASML hierin betrekken.
[0:20:43] Dat ecosysteem is namelijk gewend dit soort modules seriematig te produceren, en dat is
[0:20:49] nou precies wat voor dit soort honderden duizendenachtige satellieten nodig is, op een competitieve
[0:20:55] en reproduceerbare manier dit soort systemen neerzetten.
[0:21:00] Jeroen zal daar zo wat verder op ingaan, denk ik.
[0:21:02] Dus ik denk met de positie die wij als Nederland hebben,
[0:21:05] dat we zowel onze overheid als in onze industrie
[0:21:08] op een geweldige manier kunnen positioneren
[0:21:10] en het een goede uitgangspositie voor ons geeft.
[0:21:13] Dank u wel.
[0:21:14] Dank u wel. Meneer Rotteveel.
[0:21:17] Ja, dan neem ik het stokje weer over.
[0:21:20] Dank. Het scheelt als ik aan de achterkant zit, is veel al gezegd.
[0:21:24] Dank voor de gelegenheid, voorzitter en mede-Kamerleden en commissieleden.
[0:21:30] Interessant. Er is een behoefte, hebben we gehoord.
[0:21:33] We hebben een geweldige kennispositie op een aantal niches.
[0:21:36] En we zitten in een tijd waar opeens ruimtevaart-infrastructuur weer belangrijk wordt.
[0:21:40] Om te beschermen, om te hebben, om in te zetten.
[0:21:42] En eigenlijk informatie, een soort de olie van de 21ste eeuw.
[0:21:47] Zonder informatie kun je eigenlijk niets.
[0:21:49] En zoals al gezegd werd, ruimtevaart kan drie dingen heel goed wereldwijd navigeren,
[0:21:58] communiceren en observeren. En in die dingen zijn wij als Nederland en als
[0:22:03] Nederlands bedrijfsleven, denk ik, heel erg goed om dat ook voor eigen gebruik te
[0:22:08] implementeren, maar vooral ook dat aan de rest van de wereld te kunnen sluiten.
[0:22:13] En daar kunnen we in Nederland hele mooie ketens sluiten als we de ambities van
[0:22:18] die lange termijn-ruimtevaartagenda gaat naleven
[0:22:20] om de kleine eilandjes bedrijvigheid die we hebben,
[0:22:24] vaak een beetje in isolement, spin-off van een kennisinstelling
[0:22:27] of een klein clubje slimme wetenschappers
[0:22:30] die radardata gebruikt om dijken te meten,
[0:22:34] om die ketens te sluiten en daar echt massa te maken.
[0:22:37] Als je dan kijkt naar de voorbeelden die we hebben gehad,
[0:22:40] Defensie en Veiligheidsdomein, heel erg duidelijk,
[0:22:43] waar we nu zien dat we met de optomechanische kennis
[0:22:45] van bijvoorbeeld een TNO in de universiteiten,
[0:22:49] nu naar seriematige communicatiesystemen kunnen gaan,
[0:22:53] die veilige communicatie voor allerlei eindgebruikers
[0:22:58] in Nederland en wereldwijd mogelijk kunnen maken,
[0:23:00] waar we gewoon honderden units per jaar kunnen gaan leveren
[0:23:03] met hoog toegevoegde waarden, met slimme koppen,
[0:23:09] echt hoogwaardige maakindustrie in Nederland.
[0:23:11] want daar zijn in die ruimtevaart een heleboel van dit soort ketentjes te maken.
[0:23:15] Juist op dit moment. We zitten op zo'n kantelpunt dat de technologie er is,
[0:23:19] de noodzaak er is en nu moeten we even weten door te pakken.
[0:23:23] En ik denk dat de ruimtevaartsector daarvoor klaar is.
[0:23:28] Er missen af en toe nog wat dingen.
[0:23:32] Partijen, en daar zijn we als sector erg mee bezig,
[0:23:35] om ons te organiseren dat wij iedereen op de juiste plek krijgen,
[0:23:38] zodat we niet alleen kunnen deelnemen in de ontwikkelfase van een Europees project
[0:23:42] of voor een nationale klant als ministerie van Defensie,
[0:23:46] maar dat we alles aan mekaar geschakeld kunnen krijgen
[0:23:48] om echt een speler te zijn in een exportpropositie
[0:23:54] richting andere Europese integrators voor Europese infrastructuur,
[0:23:58] EU, Europese ruimtevaartorganisatie, maar ook daarbuiten.
[0:24:03] En daar kunnen we echt nu een mooie slinger maken,
[0:24:06] waarbij die investeringen vanuit Nederland,
[0:24:08] die vaak aan de voorkant zitten in dat technologie- en kennisontwikkeling,
[0:24:11] dan kunnen gaan renderen in een implementatie,
[0:24:14] het bouwen en produceren,
[0:24:15] het inrichten van een echte eigen productiecapaciteit op die infrastructuur,
[0:24:20] en in de utilisatie, het echt gaan inzetten en gebruiken
[0:24:23] van al die ruimtevaartsystemen om er wat mee te doen
[0:24:26] en om die capability ook te kunnen verkopen of te leveren als een dienst.
[0:24:32] En dan zie je inderdaad, in de veilige communicatie
[0:24:35] zitten we heel erg in de equipment, een mooie propositie waar we honderden of duizenden
[0:24:38] modules kunnen leveren en bijvoorbeeld in het aardobservatiedomein, het kunnen kijken
[0:24:45] in de fabriekspijp of de kolenmijn, overal ter wereld op een gestandardiseerde manier
[0:24:53] om te kijken wat de CO2-uitstoot is, waar dan ook ter wereld, daar kunnen wij allerlei
[0:24:58] businessmodellen op gaan ontwikkelen.
[0:24:59] Dan kunnen we in de CBAM, de Carbon Border Adjustment Mechanism, de CO2-tax,
[0:25:05] zouden wij gewoon de hele staal supply chain van geïmporteerd staal in kaart kunnen gaan brengen
[0:25:12] op basis van Nederlandse meetinfrastructuur.
[0:25:16] Dat kunnen we in de watersector, dat kunnen we in de landbouwsector.
[0:25:19] Dit soort ketens kunnen we nu eindelijk gezamenlijk met ons ecosysteem gaan opbouwen
[0:25:25] en vaak ook met hulp van de overheid samen ook naar het buitenland gaan brengen.
[0:25:32] En de LTR geeft ons daar een geweldige kapstok voor,
[0:25:36] die lange-termijn-ruimtevaartagenda,
[0:25:37] om nu op die hoofdprioriteitsthema's dat te gaan doen.
[0:25:41] Wat Kees ook al zei, niet alleen de standaard-ruimtevaartpartijen aanhaken,
[0:25:46] maar door slimme samenwerkingen ook andere partijen,
[0:25:50] zoals de ASML Supply Chain partijen als een VDL en een DEMCON
[0:25:55] die dan opeens instappen, want ze zien groeipotentie
[0:25:59] en die dan onze sector kunnen helpen met wat hulp
[0:26:03] om dan echt door te stoten naar een grote seriematige productie.
[0:26:06] En daar staan wij in de LTR als sector ook voor aan de paal,
[0:26:10] want wij in missie vijf zeggen wij, wij gaan in de komende tien jaar
[0:26:13] drie keer zo groot worden qua omzet in Nederland.
[0:26:17] Nou, wou ik het even belaten.
[0:26:21] Ik zal het kort houden, zodat we voldoende ruimte hebben om vragen te beantwoorden.
[0:26:27] Het is voor ons als Coördinerend Ministerie van Economische Zaken, coördineerd op het
[0:26:30] gebied van ruimtevaart, heel mooi om te zien hoe we hier in de totstandkoming van deze lange-termijn
[0:26:34] ruimtevaartagenda heel mooi hebben kunnen samenwerken met alle partijen, zoals hier aan tafel zitten,
[0:26:38] maar ook veel breder in de samenlevende kennisinstellingen, de partijen, de bedrijven.
[0:26:43] En dat is vaak dat we toch soms het beeld hebben dat er te veel hier uit de Haagse ivore torens werken.
[0:26:50] Is dit juist een heel mooi voorbeeld waarin juist ook de samenleving wordt opgezocht?
[0:26:53] Ik denk dat het heel mooi is en zeker ook samen met onze uitvoeringsorganisatie NSO,
[0:26:57] die daar ook een hele belangrijke rol in speelt om die verbinding ook te maken,
[0:27:01] wat dat betekent voor de uitvoering.
[0:27:03] Dus iedereen die die ruimtevaart een warm hart toedraagt,
[0:27:05] heeft ook heel erg actief meegedacht en bijgedragen aan die agenda.
[0:27:07] En die geeft een hele helde boodschap volgens mij ook om de benodigde ruimtevaartcapaciteit
[0:27:12] in Nederland verder te ontwikkelen en te versterken.
[0:27:15] En ik denk dat het goed is om dat proces ook zo snel mogelijk in werking te zetten.
[0:27:19] Ik denk dat wat de voorgaande speakers ook hebben aangegeven, de kracht van ruimtevaart
[0:27:23] en de directe toepassingen zijn denk ik heel evident en ook heel mooi om te zien, maar
[0:27:27] geeft ook meteen de kwetsbaarheid aan, zeker als we daarbij ook afhankelijk soms zijn van
[0:27:32] anderen.
[0:27:32] En die afhankelijkheid van externe partijen zoals Starlink, ik denk dat we daar ook allemaal
[0:27:37] onze beelden bij hebben, die willen natuurlijk ook voorkomen dat dat te lang duurt en zorgen
[0:27:41] dat we zelf ook onze eigen apparatuur en infrastructuur kunnen ontwikkelen.
[0:27:46] En dat betekent natuurlijk ook investeren in technologieontwikkeling en wij lopen daarin
[0:27:50] voorop via onze jaarlijkse bijdrage aan ESA, waarmee we ook in internationaal verband die
[0:27:55] technologie oriale hebben kunnen ontwikkelen en ook verder blijven ontwikkelen.
[0:27:59] En ze sluit ook heel mooi aan, werd ook net al aangegeven, op de Nationale Technologie
[0:28:02] Strategie, maar liefst acht sleuteltechnologieën komen hier terug in de ruimtevaartontwikkelingen.
[0:28:09] En dat helpt enorm, als het gaat over bijvoorbeeld optische systemen en imaging, dat we die lasersatellietcommunicatie
[0:28:15] en die klimaatmonitoring ook op een hele goede manier kunnen ontwikkelen, maar ook de data
[0:28:19] die daaruit naar voren komt ook op een goede manier kunnen inzetten.
[0:28:22] En daarmee helpt de NTS, die Nationale Technologie Strategie, ook om die focus aan te brengen
[0:28:26] en dat dat daarmee ook een hele mooie bijdrage levert, ook als we naar de lange termijn kijken,
[0:28:32] zowel in Nederland, maar natuurlijk ook in het licht van Draghi in breder Europa.
[0:28:37] En als coördinerend departement spelen wij een rol in de wereld van de ruimtevaart.
[0:28:41] En wij zien steeds breder dat de interesse ook binnen Den Haag, maar ook daarbuiten toeneemt.
[0:28:46] En dat is natuurlijk van ons perspectief ook heel goed om te zien.
[0:28:50] De geopolitieke spanningen is denk ik al voldoende overgezegd, maar die maken natuurlijk die urgentie steeds groter.
[0:28:55] en we zien ruimtevaart dan ook als een vitale infrastructuur
[0:28:58] waar de samenleving volledig van afhankelijk is
[0:29:00] en daarmee ook die kwetsbaarheid die we moeten beschermen.
[0:29:04] Dus het zorgen dat we die weerbaarheid ook breder daarin goed verzorgen
[0:29:07] is denk ik van groot belang.
[0:29:09] Kortom, er is heel veel werk te verzetten
[0:29:12] wat we alleen maar samen kunnen doen
[0:29:13] met partijen zoals hier aan tafel en ook op de tribune
[0:29:17] en ook uiteindelijk in de politieke constellatie.
[0:29:20] We gaan ook druk aan de slag.
[0:29:22] Daar zijn we ook mee bezig natuurlijk met de kabinetsreactie
[0:29:24] op de lange-termijn-ruimtevaartagenda.
[0:29:27] En daar gaan we met de minister en de verschillende betrokken departementen
[0:29:30] heel snel mee aan de slag en hopen die uiterlijk 28 februari
[0:29:35] aan de Kamer te sturen.
[0:29:37] Dank u wel.
[0:29:39] Dank u wel. Toch gaan wij er volgende week over debatteren in deze commissie.
[0:29:43] Maar wat een mooi en fascinerend vakgebied is het toch, de ruimtevaart.
[0:29:46] Dank voor deze presentaties en deze uitleg en de lange-termijn-strategie.
[0:29:50] En dan gaan we over naar de vragen vanuit de zijde van de Kamer.
[0:29:52] Welkom aan de heer Peter de Groot van de VVD.
[0:29:54] U mag meteen aftrappen met uw eerste vraag.
[0:29:57] Dank u wel, voorzitter, en dank ook voor het mooie verhaal.
[0:30:01] Ik wil als eerste zeggen dat ik hier mijn collega Claire Martens,
[0:30:04] die eigenlijk woordvoerder op dit terrein is, vervang.
[0:30:06] Zij is op dit moment het woord aan het voeren over de onderwijsbegroting.
[0:30:10] Als INW-woordvoerder onder andere op luchtvaart en ook een aantal andere zaken
[0:30:13] voel ik me eigenlijk ook nog een beetje op mijn plek.
[0:30:17] Iedere werkbezoeker onder andere bij het KNMI laat ook zien hoe belangrijk het is.
[0:30:22] Dus dan ga ik niet helemaal vertellen wat ik allemaal gedaan heb.
[0:30:24] Dus ik ga gewoon over naar mijn vraag.
[0:30:26] Want anders zitten we hier nog een tijdje, vanaf de afgelopen 3,5 jaar.
[0:30:28] Jij zit al te lachen en de voorzitter stelt het zeker niet toe.
[0:30:30] Maar ik zou graag willen beginnen met een vraag over een opmerking die mevrouw Van der Hoeven gaf
[0:30:35] over de institutionele versterking of misschien wel betere samenwerking.
[0:30:39] Ik lees het ook terug in de agenda.
[0:30:42] Aan de kant van de overheid, samenwerking in werkgroepen over de ministeries heen, coördinatie.
[0:30:48] Maar hoe zit het eigenlijk met sturing?
[0:30:50] Dus aan de kant van de overheid zijn allerlei verschillende departementen bijbetrokken,
[0:30:55] Defensie, INW, je kunt zo recht niet verzinnen, en ook aan de sectorkant.
[0:31:00] Dus allebei die twee kanten zou ik graag bijvragen.
[0:31:03] Voorzitter.
[0:31:04] Het was een lange vraag, hè? Ik zal het volgende kortje doen.
[0:31:06] Het zou wel leuk vinden als we twee rondes kunnen doen van vragen.
[0:31:09] Ik ben onmoedig te lijden om iets kortere vragen te stellen,
[0:31:12] maar de antwoorden nemen daar vooral de ruimte voor.
[0:31:15] Gaan we gaan.
[0:31:15] Nou, dank u wel voor de vraag, want u heeft gelijk.
[0:31:18] Kijk, je kunt een heleboel op papier zetten,
[0:31:20] maar als de governance niet op orde is, dan wordt het niks.
[0:31:24] Dat is een feit waar u op doelt.
[0:31:25] Nou, dat is precies de reden waarom we van mening zijn
[0:31:28] dat met name die interdepartementale ruimtevaartraad er gewoon moet komen,
[0:31:35] zodat je op hoog niveau inderdaad afwegingen en keuzes kunt maken.
[0:31:41] Want als je dat op een te laag niveau doet, dan komt het niet verder.
[0:31:45] Natuurlijk is het zo dat die interdepartementale raad ergens op moet steunen.
[0:31:50] Dan hebben we het over werkgroepen die daaronder zitten, maar ook over de samenwerking
[0:31:54] met het bedrijfsgedeelte.
[0:31:55] Je moet wel weten waar je over spreekt.
[0:32:00] Dank u wel.
[0:32:01] Nog een korte vervolgvraag?
[0:32:04] Misschien dat dat vanuit economische zaken nog iets aan toegevoegd kan worden, of vanuit de sector.
[0:32:09] Nee, in die zin vanuit wat er inderdaad in de aanbevelingen staat.
[0:32:13] Sommige dingen kan je ook sowieso doen, dus de opzet om die structuur zo te versterken.
[0:32:18] We hebben nu wat we noemen een regiecommissie,
[0:32:20] maar die willen we ook naar een hoger niveau tillen, om het maar zo te zeggen,
[0:32:25] zodat echt die urgentie en de betrokkenheid
[0:32:28] van de verschillende departementen ook zichtbaar is.
[0:32:31] Dat zagen we al in de tot stand komen van de lange termijn-ruimtevaartagenda.
[0:32:34] Dat klinkt dan een beetje ambtelijk, maar er zaten ook behoorlijk wat DG's en SG's
[0:32:38] aan tafel die ook daarmee de kracht van en de urgentie ook neerzetten.
[0:32:42] Dus daar willen we ook mee verder.
[0:32:44] Binnenkort hebben we ook een collega uit Brussel die op bezoek komt.
[0:32:47] Dat is ook een mooie aanleiding om daarmee ook de urgentie neer te zetten.
[0:32:52] Vervolgens is het, denk ik, ook van belang om te kijken
[0:32:54] hoe we de NSO op een goede manier neerzetten,
[0:32:56] dus de Netherlands Space Office, die dan ook volgens het advies
[0:32:59] een agency zou moeten worden, om die ook voldoende zo neer te zetten
[0:33:03] dat die ook inderdaad echt in de verbinding, ook met de verschillende bedrijven,
[0:33:06] dus met Spacenet, maar ook met de individuele bedrijven,
[0:33:08] de juiste stappen kan zetten om dat ook inderdaad echt bij elkaar te brengen.
[0:33:10] Dus die stappen, die zetten we, zou ik ook bijna zeggen, ongeacht het advies,
[0:33:16] Omdat er gewoon een aantal hele zinnige dingen in staan.
[0:33:19] Dank u wel.
[0:33:20] Mevrouw Van Metelen van de PVV, met uw vraag.
[0:33:24] Ja, dank u wel.
[0:33:25] Allereerst bedankt voor uw inbreng.
[0:33:27] Ik vind het gewoon een heel prachtig mooi onderwerp.
[0:33:30] En volgens mij heeft ieder jongetje ooit wel gedroomd om astronaut te worden.
[0:33:35] Sommige meisjes ook.
[0:33:37] Dus het is gewoon echt heel erg leuk om te doen.
[0:33:39] Om hier naar te luisteren.
[0:33:41] Maar ik heb eigenlijk...
[0:33:42] U zegt van, wilt u ook toch een tegenhanger voor Starlink worden?
[0:33:45] Nou, dat begrijp ik zeer zeker.
[0:33:48] Wat ik me afvraag, want ik heb er eigenlijk helemaal geen zicht op,
[0:33:51] dus misschien kunt u daar een beetje een idee over geven.
[0:33:55] Hoe werkt het eigenlijk? Hoe is het geregeld, zeg maar, in de ruimte?
[0:33:59] Met wat je mag plaatsen, hoeveel je mag plaatsen, op welk moment is dat al afgebakend?
[0:34:04] En hoeveel tijd denkt u nodig te hebben om eventueel de aansluiting te vinden
[0:34:08] in wat Starlink eventueel voorloopt?
[0:34:15] Ik kan misschien om de eerste deel van de vraag wel wat licht schijnen.
[0:34:21] We hebben sinds heel wat jaren de Nederlandse wet ruimtevaartactiviteiten...
[0:34:26] waarin wij hebben geregeld hoe we activiteiten in de ruimtevaart moeten doen.
[0:34:31] Mijn bedrijf heeft een vergunning om satellieten te mogen opereren.
[0:34:35] Dat is nu best een spannende tijd.
[0:34:36] We hebben sinds deze week in Brussel een nieuwe set commissaris...
[0:34:41] want daar ligt de Europese wet voor de ruimtevaart ook voor.
[0:34:46] Daar gaat wel wat aan de regels veranderen,
[0:34:49] maar in principe is het een soeverein recht van ieder land
[0:34:52] om daar infrastructuur op te hangen
[0:34:54] en dus ook boven ieder ander land opnames te maken
[0:34:57] om daar je satellieten te hebben vliegen.
[0:35:01] Dus dat is in principe goed geregeld
[0:35:02] en daar hebben we het wettelijk kader goed voor op orde.
[0:35:06] Ook voor kleine ondernemingen zoals wij is dat best te doen
[0:35:10] om daar eigen infrastructuur voor te bouwen.
[0:35:13] En dat geeft ons dus als Nederland, ook in Europa,
[0:35:15] nog best wel een voorloperspositie, bijvoorbeeld ten opzichte van een Frankrijk
[0:35:19] of voorheen de EU, het Verenigd Koninkrijk, zijn onze regels wel zodanig
[0:35:25] dat een MKB gewoon eigen infrastructuur zou kunnen optuigen en gaan exploiteren.
[0:35:32] Dus dat zit goed.
[0:35:34] Hoe snel we dat zouden kunnen met een eigen systeem,
[0:35:36] Dan geef ik hem door aan Kees, die zit daar wat meer in.
[0:35:41] Ik zal u kort schetsen wat er, misschien een klein beetje wereldwijd,
[0:35:44] en wat er in Europa en wat er in Nederland gebeurt.
[0:35:46] De generaal had het er al over het Starlink-systeem, hè.
[0:35:48] De dag dat Rusland-Oekraïne binnenviel, hekte de Russen het Feyenstad-systeem.
[0:35:53] Toen kon gelukkig Oekraïne overschakelen naar Starlink.
[0:35:58] Van Elon Musk, dat weet u, hè, een rijk mens in Amerika.
[0:36:04] Op enig moment wilden de Oekraïners, dat hebben we niet verteld, met een drone een Russisch schip aanvallen.
[0:36:11] Een Russisch vergat op de Krim.
[0:36:13] En toen besloot Elon Musk dat hij dat geen goed idee vindt.
[0:36:16] Dus Elon Musk zette Starlink uit rondom de Krim-regio.
[0:36:21] En toen werd denk ik heel pijnlijk duidelijk hoe afhankelijk we zijn van een systeem van een commerciële onderneming.
[0:36:29] Gelukkig kwam vrij vlot daarop een Europees antwoord, dat heet Iris-2, Iris-kwadraat, Iris-squared in het Engels.
[0:36:36] Dat is een Europees satellietcommunicatiesysteem.
[0:36:39] Dat gaat nu gerealiseerd worden.
[0:36:43] De eerste beelden zijn dat dat rond 2030 operationeel moet worden.
[0:36:49] Plus of min een aantal jaren, dat weten we.
[0:36:51] Nooit in de ruimte vaart, zou ik bijna zeggen.
[0:36:53] Maar dat maakt dus nu heel erg duidelijk hoe afhankelijk wij nog steeds zijn van een Amerikaans systeem.
[0:37:00] We zien natuurlijk dat nationale landen zelf iets aan het doen zijn.
[0:37:03] De Amerikanen, de Fransen horen geruchten over dat daar iets gebeurt.
[0:37:07] En wat wij eigenlijk voorstellen als ruimtevaartsector, dat Nederland, omdat het voor ons als klein land niet makkelijk is
[0:37:13] om bij zo'n groot Europees consortium aan te haken, maar dat wij eigenlijk synergetisch aan Starlink
[0:37:20] een eigen satellietcapaciteit willen gaan opzetten.
[0:37:24] Met name met het ministerie van Defensie,
[0:37:26] dat wij goed kijken wat de behoefte is vanuit het ministerie,
[0:37:28] wat willen wij waarzien, maar dat daar ook een communicatiecomponent aan zit,
[0:37:33] met die lasersatelliet waar ik het net over had,
[0:37:36] zodat wij kunnen voldoen aan wat het ministerie nodig heeft
[0:37:39] en dat dat in ruimtevaart worden interoperabel,
[0:37:43] dus kan samenwerken met het Europese IRIS-systeem.
[0:37:47] Nou, dat is eigenlijk wat wij voorstellen.
[0:37:48] De eerste stap is daar al voor gezet.
[0:37:51] Vorige week heeft het ministerie met de industrie- en kennisinstellingen een contract getekend voor de PAMI-satelliet.
[0:37:58] PAMI is een grote satelliet die zowel een payload heeft van een Nederlands bedrijf,
[0:38:03] dus die gaat kijken wat er op de grond gebeurt,
[0:38:06] en de veilige dataverbinding met een andere satellietconstellatie kan maken.
[0:38:11] Het doel daarvan is dat in 2027 te lanceren.
[0:38:14] Dus ja, wij roepen op tot snelheid om te voldoen aan wat de overheid wil,
[0:38:20] maar vooral ook Nederland te positioneren aan de Europese tafel.
[0:38:26] Maar uw vraag had nog een andere dimensie.
[0:38:29] En daar wil ik toch ook nog graag even naar binnen gaan,
[0:38:31] want eigenlijk zei u ook, u moet dat nu daarboven in die ruimte, hè?
[0:38:35] Wat is daarvoor een regelgevend kader?
[0:38:38] Want dat kwam ook uit uw vraag naar voren toe.
[0:38:41] En ik denk dat dat een heel belangrijk element is
[0:38:44] waar juist Nederland op dit moment zich echt actief voor inzet,
[0:38:47] om die internationale, juridisch bindende regulering
[0:38:51] van het gebruik van de ruimte te krijgen.
[0:38:53] Want dat is natuurlijk ook waar het om gaat.
[0:38:55] Dan gaat het over de ontginningen en het gebruik van natuurlijke hulpbronnen.
[0:38:59] Het gaat over het tegengaan van dreigingen in de ruimte.
[0:39:01] Het gaat over het garanderen van een duurzaam gebruik van de ruimte
[0:39:04] door beheersing van het ruimtepuin.
[0:39:06] En dat is ook één van de missies die in ons rapport benoemd zijn geworden,
[0:39:10] omdat je ook daar... Je hebt daar kennis van.
[0:39:13] Je hebt er een aantal dingen van.
[0:39:15] We hebben bijvoorbeeld onze nationale wet ruimtevaartactiviteiten.
[0:39:18] En die borgt duurzaam en veilige ruimtevaart.
[0:39:21] Die biedt ruimtevaartindustrie een duidelijk en concurrerend juridisch kader.
[0:39:26] Op basis daarvan kun je verder werken.
[0:39:28] En dat betekent dus ook dat je die internationale kennis,
[0:39:32] die kennis die je hebt op het terrein van expertise van ruimterecht bijvoorbeeld,
[0:39:38] ruimteveiligheid, internationale ruimteconflictbeslechting,
[0:39:41] Allemaal dingen die evenzeer een rol spelen.
[0:39:44] Ook daar heeft Nederland behoorlijk wat kennis op.
[0:39:46] Het is niet voor niks een van onze missies genoemd.
[0:39:49] Nederland bevordert een sterk internationaal juridisch kader voor de ruimte.
[0:39:53] Dus dank voor uw vraag.
[0:39:54] Dank u wel. Een vervolgvraag, mevrouw Van Meentelen?
[0:39:57] Nee, ik geef even nu de tijd aan mijn collega.
[0:40:01] Helemaal goed. Meneer Sneller van de D66.
[0:40:04] Dank u wel en dank voor de toelichting.
[0:40:05] Ik stel even de vraag als simpele woord voor de economische zaken
[0:40:08] over de businesscase en de investeringsbehoeften,
[0:40:11] over het funding gap wat u schetst.
[0:40:12] Zou u iets meer kunnen vertellen over waar dat gat tussen 136 en 274
[0:40:17] vandaan zou moeten komen?
[0:40:19] Miljoenen in 2030.
[0:40:21] Welke departementen of wat dat precies, wat daaronder zit?
[0:40:25] Want wij hebben hier net weer een begrotingsbehandeling gehad
[0:40:27] waar er alleen maar afgaat qua innovatiebudget voor ons gevoel.
[0:40:31] En dat eigenlijk alleen bij Defensie er nog geld lijkt te zijn.
[0:40:34] Dus wat is de uitsplitsing en wat is de propositie
[0:40:37] ...waarmee wij dit kabinet het beste zouden kunnen overtuigen daarvan?
[0:40:41] Ja, wie wil deze vraag?
[0:40:45] Meneer Opmeer, die past even.
[0:40:48] Nou, laat ik iets noemen.
[0:40:51] In ieder geval bij EZK, bij OCW, bij INW voor aardobservatie, Defensie...
[0:40:59] ...daar zul je op een gegeven ogenblik een afweging moeten maken.
[0:41:02] Die afweging kan ik nu niet maken, dat is precies de reden...
[0:41:05] waarom dat we inderdaad die groep willen hebben op dat hoge niveau.
[0:41:09] Om met name te kijken waar je die afwegingen kunt maken,
[0:41:12] wat dan prioriteit moet hebben wanneer.
[0:41:15] Het hoeft ook niet allemaal in één keer.
[0:41:18] Ik kan wel iets zeggen over niet waar de bedragen vandaan moeten komen,
[0:41:23] maar hoe je dat misschien zou moeten inzetten.
[0:41:26] Ik zei het net al, we zitten vaak een beetje te geïsoleerd
[0:41:30] en dan blijft het een eenmalige financiering
[0:41:32] en dan rendeert het niet in duurzaam verdienvermogen.
[0:41:35] Als we nu, en die LTR helpt daar echt in, die agenda, om te zeggen,
[0:41:38] als we hier nou ketentjes maken, dan hebben we op het technisch ontwikkelen wat financiering nodig.
[0:41:46] Dat is een typische rol in de ruimtevaart van overheden, bijvoorbeeld via nasa-programma.
[0:41:51] Als dat goed staat en we kunnen rekenen op een overheid, bijvoorbeeld het ministerie van Defensie als eindgebruiker,
[0:41:56] dan denk ik dat de sector een groot deel van die implementatie uit de markt kan halen.
[0:42:00] Maar dan moet je wel die ketens gaan orchestreren en zorgen dat er een launching customership
[0:42:07] is en dat er dan voldoende op het juiste niveau geïnvesteerd wordt in die positieopbouw.
[0:42:14] En daar komt die verdubbeling vandaan.
[0:42:16] De norm in Europa is een bepaald percentage naar raten van je bbp en daar vallen we ver
[0:42:21] onder.
[0:42:22] Dus de kaas wordt een beetje door een land als Frankrijk van ons brood afgesnoept.
[0:42:27] Als je dat aan de voorkant goed regelt, dan denk ik dat de sector in staat is om die overbrugging
[0:42:33] van de implementatie van de infrastructuur voor heel veel businesscases wel te kunnen
[0:42:37] financieren.
[0:42:38] Want technisch risico is heel moeilijk voor onze sector om door financiers afgedekt te
[0:42:45] krijgen.
[0:42:46] Commercieel risico is veel makkelijker als je dat technische risico met hulp van een
[0:42:50] overheid in het bestaande instrumenten hebt kunnen dirisken.
[0:42:54] Dus daar zit ook een hele bewuste keuze op.
[0:42:57] Hoe ga je die schaarste middelen die we hebben nu zo efficiënt mogelijk inzetten en helpt dan ook om die ketens naar een volwaardige markt te sluiten?
[0:43:07] Dat gaat ook al heel veel helpen.
[0:43:10] Dank u wel.
[0:43:10] Nog meer toevoegingen?
[0:43:11] Nou ja, op de specifieke vraag...
[0:43:14] Kijk, nu krijgen we het echte antwoord.
[0:43:16] Ik wou dat ik daar het antwoord op had.
[0:43:17] Nee, kijk, dus de additionele middelen zoals die ook aangegeven zijn, wat is de inschrijving voor ESA, dat is natuurlijk een politieke vraag die denk ik ook op tafel ligt.
[0:43:26] Tegelijkertijd, en wat Jeroen denk ik ook aangeeft,
[0:43:28] hoe kunnen we ook zorgen dat de middelen die er zijn, dat we die slim inzetten?
[0:43:32] Dus we kijken ook, als we kijken naar bijvoorbeeld
[0:43:33] één van de groeifondsvoorstellen, NextGen Hightech,
[0:43:36] zitten daar natuurlijk ook elementen in die ook worden ingezet.
[0:43:38] En op die manier kan je ook kijken van hoe kan je met de middelen die er zijn,
[0:43:42] proberen we meer middelen, ik zou bijna zeggen, op uit de markt te halen,
[0:43:45] op het Europese kader ook te kijken van hoe kan je dat slim bij elkaar brengen?
[0:43:50] En daar is het ook van belang om de blended finance
[0:43:52] op het mogelijkheden natuurlijk ook goed in te zetten.
[0:43:54] Dus daar kijken we vanuit EZ samen met de verschillende partners ook heel actief naar van hoe kan je dat ook slimmer doen.
[0:43:59] Dus het is ook niet alleen maar meer geld, maar ook het geld ook slimmer inzetten.
[0:44:04] Dank u wel.
[0:44:06] Meneer Haas, mag.
[0:44:08] Ja, Defensie werd ook genoemd, dus ik voel me ook wel aangesproken.
[0:44:10] Kijk, aan de ene kant wordt er ook meer geïnvesteerd in capaciteiten.
[0:44:14] Dat hebben we in 2020-2022 aangekondigd.
[0:44:17] En ook in deze Defensie-nota.
[0:44:22] Bijvoorbeeld ook in het programma Bescherming Noordzee Infrastructuur,
[0:44:25] waar we voor de komende jaren gaan investeren eerst in civiele capaciteit,
[0:44:28] maar daarna in eigen capaciteit om dat goed onder het oog te kunnen houden.
[0:44:35] Maar ook op het gebied van kennis en innovatie zijn de budgetten aan het groeien.
[0:44:40] Ik zeg niet, en ik ga daar nu nog geen bedrag aan koppelen,
[0:44:43] maar ik denk wel dat het goed is om specifiek één van de vijf NLD-gebieden
[0:44:47] waar we met prioriteit op willen inzetten op kennis en innovatie,
[0:44:52] dat we dus ook gaan kijken naar space.
[0:44:55] En, nou, net werd er nog een vraag gesteld over regievoering.
[0:44:58] Je kunt het ook een beetje pragmatisch proberen te bekijken.
[0:45:01] Ik probeer altijd een aantal lagen bij elkaar te koppelen.
[0:45:04] Dus wat zijn de operationele behoeften van Defensie?
[0:45:07] Waar liggen in Nederland eigenlijk de kennis?
[0:45:11] Waar zijn we goed in?
[0:45:12] Waar kunnen we dat, ja, ook gaan produceren bij industrie?
[0:45:16] Nou, misschien nog het bruggetje naar de EZ maken, waar we ook nog fondsen kunnen vinden en de lange termijn.
[0:45:22] En ik denk als je dat aan elkaar koppelt, dan kun je ook echt wel focus aanbrengen,
[0:45:26] zonder dat je gelijk hele grote governance zaken erboven hoeft te hangen.
[0:45:32] Maar dan kun je wel focus aanbrengen in de keuzes die je maakt.
[0:45:36] Ja, misschien kort, voorzitter. Kijk, ik werk bij een kennisinstelling,
[0:45:41] maar ik denk dat wij een goed beeld hebben van wat er wereldwijd in Europees gebeurt.
[0:45:45] En ik wil graag aansluiten wat de generaal zegt, kies voor een niche, zeker als Nederland.
[0:45:52] We hebben beperkte middelen, dus ik ben erg blij met die interdepartementale route,
[0:45:58] dat we de departementen bij elkaar hebben en daar echt zeggen, dit zijn de speerpunten voor Nederland.
[0:46:03] En kies dan waar je als Nederland een verschil kan maken, met misschien een technologie als uitgangspunt,
[0:46:08] met een sector die dat kan leveren en een eerste-eindgebruiker die dat dan heet.
[0:46:13] En ik wil echt meegeven, hoe langer wij wachten, hoe kleiner de kans wordt dat we die niets kunnen invullen.
[0:46:19] Want andere landen zitten absoluut niet stil.
[0:46:22] Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, met name die laatste twee met corona herstelfondsen.
[0:46:27] Hoe langer wij wachten, hoe lastig het wordt voor onze industrie en onze overheid om daar een positie in te nemen.
[0:46:33] Dank u wel. Vijf antwoorden op één vraag.
[0:46:35] Wil u nog een volgvraag?
[0:46:37] Dank u.
[0:46:39] En heb ik zelf ook een vraag en dat is eigenlijk wel een vervolgvraag hierop.
[0:46:41] We hebben natuurlijk wel gezien dat er nu met de discussie over de innovatiegelden
[0:46:46] dat er ook wel rapporten zijn die zeggen als je 1 euro investeert
[0:46:49] dan verdient zich dat veelvuldig terug op de langere termijn.
[0:46:53] Is er ook zoiets te zeggen over gelden die naar innovatie gaan in ruimtevaart
[0:46:56] of gewoon gelden die geïnvesteerd worden in ruimtevaart?
[0:46:59] Is dat hetzelfde of verdient zich dat nog meer terug
[0:47:01] omdat het acht keer klopt met de Nationale Technologie Strategie?
[0:47:06] Dat is een hele goede vraag inderdaad.
[0:47:09] En ik denk dat in de directe meetbare returns zit dat volgens mij,
[0:47:13] ik doe het even uit mijn hoofd, orde grote vier tot vijf.
[0:47:17] En wat natuurlijk moeilijker meetbaar is,
[0:47:20] is dan nog de indirecte maatschappelijke impact,
[0:47:23] want heel veel van de dingen die wij leveren,
[0:47:27] daar wordt dan voor betaald, maar dat is dan ook voor maatschappelijk belang.
[0:47:29] Hoe druk je het verbeteren van luchtkwaliteit
[0:47:32] in bewoond gebieden uit in directe euro's?
[0:47:37] Dat is... Daar hebben wij nog een groeifonds voorstel op weten te verliezen
[0:47:43] rondom klimaatmonitoring, indirect verdienvermogen.
[0:47:47] Maar direct zitten we inderdaad in zo'n vier tot vijf factor return.
[0:47:52] En dan moet je daar eigenlijk...
[0:47:55] Het gevoel is dat het eigenlijk nog veel groter is, die indirecte return.
[0:47:59] Veiligheid is nog veel moeilijker uit te drukken in euro's natuurlijk.
[0:48:03] Dan zou je moeten gaan kijken naar het voorkomen van schade.
[0:48:05] Wat als je kunt voorkomen door zo'n investering
[0:48:09] dat je niet één keer in de vijf jaar helemaal zonder communicatie zit?
[0:48:12] Wat is dat waard?
[0:48:14] Maar directe verdienvermogen zit goed
[0:48:16] on par met andere high-tech maakindustriegetallen.
[0:48:20] En dan hebben we nog het voordeel dat dit dus ook direct
[0:48:23] voor de maatschappij ook nog is rendeerd.
[0:48:26] Dank u wel.
[0:48:28] Dan een korte tweede ronde met een korte vraag.
[0:48:31] Meneer Peter de Groot gaat het voorbeeld geven.
[0:48:33] Ik wil eigenlijk op een vervolgvraag stellen.
[0:48:36] Ik was eigenlijk ook benieuwd naar hoe zou je eigenlijk de bijdrage kunnen versterken die je doet,
[0:48:42] of samenwerk je?
[0:48:43] Daar hebben jullie net antwoord op gegeven.
[0:48:45] Maar hoe hindert het lage percentage van het BWP je in de samenwerking?
[0:48:49] In de zin van, word je wel eens teruggedoeld van kom eerst maar met meer geld,
[0:48:53] bijvoorbeeld bij Defensie, of zit er ook een hinderfactor in als je weinig geld meebrengt?
[0:49:05] Wat je merkt bij bijvoorbeeld ESA, dus ook in de toegevoegde waarden zie je daar natuurlijk
[0:49:11] ook dat we per euro die we erin stoppen, krijgen we daar meer uit terug.
[0:49:14] Dat is ook de georeturn die erin zit, die voor Nederland positief is, maar tegelijkertijd
[0:49:19] zie je natuurlijk ook op het moment dat we kijken naar bijvoorbeeld ESTEC, wat een enorme
[0:49:22] toegevoegde waarde heeft, maar omdat wij als Nederland, zeg maar, relatief weinig daaraan
[0:49:27] En in beide dagen komt er een continue druk van,
[0:49:29] goh, moeten we Estec wel in Nederland houden?
[0:49:31] En er zijn landen die ook gewoon heel actief al zeggen,
[0:49:34] dat stukje wat er nu in Estec gebeurt,
[0:49:36] daar willen wij voor betalen om dat ergens anders in Europa neer te zetten.
[0:49:38] Vanuit Europese gedachte maakt dat niet zoveel uit,
[0:49:41] maar vanuit een Nederlandse gedachte is dat wel een zorgelijke.
[0:49:43] En die druk is continu, dus dat hindert in die zin zeker.
[0:49:46] GESPREKSLEIDER DE JONGEREN DOOR ELKAAR Ik heb nog één aanvulling daarop.
[0:49:51] Estec is er, maar je hebt ook de ontwikkeling van de Space Campus eromheen.
[0:49:54] En ook dat is iets wat voor Nederland van enorm belang is,
[0:49:59] omdat het ook spin-offs kan genereren.
[0:50:01] En ik denk dat we daar eigenlijk nog wel wat meer op zouden moeten inzetten.
[0:50:05] Ik zou wel heel kort twee voorbeelden willen geven.
[0:50:08] Het ene voorbeeld gaat over dat Iris Squared initiatief, wat ik vertelde.
[0:50:11] Dat wordt voornamelijk door de commissie beschiksteld,
[0:50:14] maar voor waarschijnlijk nieuwe technologieontwikkeling binnen ESA.
[0:50:17] ESA stelt er 600 miljoen beschikbaar voor en Nederland heeft 5 miljoen ingeschreven.
[0:50:21] Nou, dan weten we wel wat er gebeurt.
[0:50:23] Het andere voorbeeld gaat over kwantumtechnologie,
[0:50:26] waar we als Nederland echt sterk en goed in zijn.
[0:50:28] Dat wordt ook relevant voor de ruimte.
[0:50:30] Als je kwantuminformatie op lange afstanden wil verzenden, moet dat via een satelliet.
[0:50:34] Wij werken daar als Nederlands ecosysteem nu aan de demonstrator voor,
[0:50:38] maar het uiteindelijke systeem wordt in een ander project ontwikkeld.
[0:50:41] De Italianen schrijven daar 75 miljoen in en wij worden grote 2, 3.
[0:50:47] Dus dit hindert onze positie echt.
[0:50:50] En ik denk dat dat een belangrijk punt is. Hoe hindert ons dit?
[0:50:55] Er is zicht op een meer vrije wereldwijde markt, maar de markt verwacht wel dat technologiekwalificatie
[0:51:02] en ontwikkeling nog op nationaal of internationaal niveau door institutioneel geld gedaan wordt.
[0:51:09] Dus als je dan gaat kijken naar Leving Playing Field, als bedrijven uit andere landen
[0:51:14] hun technologiekwalificatie in productdemonstratie betaald kunnen doen
[0:51:20] en wij moeten dat uit de markt meenemen als Nederlands bedrijven,
[0:51:23] ja, dan lig je wel een rondje achter in de wedstrijd.
[0:51:28] Dank u wel. Mevrouw Van Metelen, met een tweede vraag.
[0:51:32] Ja, dank u wel. Ik ga even nog een hele andere kant op,
[0:51:35] want helemaal terug eigenlijk naar het begin,
[0:51:37] toen het ging over het strategisch belang
[0:51:41] en dat we ook, zeg maar, die grafieken zagen.
[0:51:43] Dan zag je China, Rusland, Europa en de Verenigde Staten.
[0:51:48] Maar zijn er ook nog andere landen of andere regio's die er aan zitten te komen...
[0:51:53] ...die we kunnen verwachten of die misschien wel gaan samenwerken met bepaalde landen...
[0:51:57] ...waardoor we worden ingehaald en dat dat dan ook weer onze veiligheid kan schaden?
[0:52:02] Hebben jullie dat eventueel in beeld? Hoe moet ik dat zien?
[0:52:07] Misschien kort wat ik net al schetste. We zien de blokken Amerika, China.
[0:52:13] Maar wat ik net ook noemde, binnen Europa zitten andere landen echt niet stil.
[0:52:19] Wat ik al vertelde, Frankrijk, Duitsland, traditionele ruimtevaartlanden met de grote
[0:52:23] Airbussen en Thalassen, de Spanjaarden en de Italianen zien dit als een goeie kans.
[0:52:28] Ik denk dat wij een kans hebben door zeker te partneren.
[0:52:32] Wij moeten dit niet in ons eentje doen als Nederland, maar we moeten slim kiezen met
[0:52:35] welke, of juist grootland als Duitsland, of misschien wel een kleinland als wat we nu
[0:52:39] doen met Noorwegen, of de Belgen of de Luxemburgers moeten gaan partneren om toch een samenwerking
[0:52:46] daar neer te zetten, zodat we een positie aan tafel krijgen, want daar gaat het om.
[0:52:53] Misschien vanuit de dreiging ook landen zoals India, Brazilië en Iran, die zijn echt aan
[0:52:57] de weg aan het timmeren.
[0:53:07] Om hem af te maken, als Nederlandse partijen waren wij de afgelopen twintig jaar heel goed
[0:53:13] om in de non-aligned countries export te realiseren, omdat we niet zo'n hele sterke
[0:53:22] Nederlandse sector hadden. Defensie is sinds 2017 pas een nationale klant voor ruimtevaart,
[0:53:27] Dus we zaten overal op de wereld en de nieuwe geopolitieke realiteit
[0:53:31] valt een heel groot deel van die exportmarkt eigenlijk weg.
[0:53:37] De allies, EU, NAVO-landen wel,
[0:53:39] maar die hebben vaak zo'n goed gevunde nationale industrie.
[0:53:44] Dus daar zit zeker ook wel een ontwikkeling dat het moeilijker is
[0:53:47] om in den verre kans te ontwikkelen,
[0:53:49] omdat we geopolitiek daar misschien geen exportvergunningen meer voor krijgen
[0:53:53] en dat soort zaken, en dat we dus meer moeten concurreren
[0:53:56] met beter gefinancierde conculega's in de blokken waar we wel aan de gang kunnen?
[0:54:04] Wel of niet, mevrouw Van Metelen?
[0:54:06] Oh, heel even nog.
[0:54:08] Want ja, natuurlijk, het antwoord is gegeven,
[0:54:11] maar we kijken meer naar met wie wij, zeg maar, kunnen teamuppen.
[0:54:15] Maar ik bedoelde het eigenlijk nog meer naar landen
[0:54:18] die niet ons goedgezind zijn, die kunnen teamuppen.
[0:54:21] En hoe hebben we dat al een beetje in beeld?
[0:54:24] want wij hebben ook veel met de veiligheid laatst ook een briefing gehad,
[0:54:29] dat je toch wel snel zorgen kan maken.
[0:54:32] Dus dan vind ik dit best wel een hele belangrijke.
[0:54:35] Ik denk een vraag voor de generaal.
[0:54:37] Voorzitter, als hij er iets kan zeggen.
[0:54:39] Ja, inderdaad.
[0:54:42] Kijk, wat ik net zei, er zijn dus een aantal andere landen, ook zoals Iran.
[0:54:47] Ik denk dat dat de meest zorgwekkende is.
[0:54:50] Kijk, India en Brazilië, daar ga ik me niet over uitspreken aan welke kant die staan,
[0:54:56] maar ik denk dat landen zoals Iran toch wel zorgwekkend is wat zij nu aan het doen zijn
[0:55:01] en hoe ze onder dwars kunnen zitten en hoe ze ook andere landen kunnen versterken, zoals Rusland.
[0:55:08] Nog even ter aanvulling daarop, kijk, waar het natuurlijk om gaat bij dat strategisch belang
[0:55:15] Het belang is ook dat je zelf, Nederland, Europa,
[0:55:19] je eigen toegang tot de ruimte en de ruimteinfrastructuur houdt
[0:55:23] en dat je dus niet afhankelijk bent van derden voor je data,
[0:55:27] want die kunnen gemanipuleerd zijn.
[0:55:29] Dus er is al meer dan één reden van belang
[0:55:31] om inderdaad die eigen ruimte en infrastructuur te houden,
[0:55:37] voor communicatie, voor navigatie, voor veiligheidsdiensten, voor defensie
[0:55:41] en vooral open oog te houden van hetgeen dat om je heen gebeurt.
[0:55:44] Absoluut, helemaal niet eens.
[0:55:46] Dank u wel. Meneer Sneller.
[0:55:48] Dank u wel. Ja, mevrouw Van den Hoeven begon ook met het rapport Draghi noemen.
[0:55:51] En de balans tussen Nederland-Europa, wat doe je op welk niveau, is nog een paar keer langsgekomen.
[0:55:56] Zou u nog iets meer inkleuring kunnen geven over, zeg maar, de Europese governance-architectuur?
[0:56:01] En wat moeten wij daarin bepleiten ook?
[0:56:05] Mevrouw Van den Hoeven.
[0:56:06] Heel kort iets over zeggen, maar ik denk dat dan het...
[0:56:08] Dan zou ik graag aan Tjerk Opmeer willen vragen om daar verder op in te gaan.
[0:56:12] Kijk, we hebben natuurlijk ESA, European Space Agency,
[0:56:15] maar er is niet alleen Europa, er zijn zelfs een aantal Europese landen
[0:56:18] geen lid van en er zijn een aantal niet-Europese landen lid van.
[0:56:21] Dat is één kant van de zaak.
[0:56:23] Maar verder zie je dus het European Space Programme,
[0:56:25] wat meer en meer van belang gaat worden
[0:56:27] en waar we, denk ik, niet voldoende zijn aangehaakt op dit moment.
[0:56:30] Dus je hebt daar een dubbele governance-structuur,
[0:56:32] enerzijds het ESA-verhaal en anderzijds vanuit de Europese Unie.
[0:56:37] Ja, en misschien in aanvulling, die zijn er
[0:56:40] en die hebben ook allemaal wel verschillende benaderingen.
[0:56:42] Dus je hebt ook daar voor Nederland wel het zoeken naar van...
[0:56:46] ...op welke manier ga je met de ESA bepaalde dingen doen...
[0:56:49] ...waar je natuurlijk een ander type samenwerking hebt dan binnen Europa.
[0:56:52] Daar zit ook een financiële kant aan hoe dat uiteindelijk zich doorvertaalt...
[0:56:55] ...in hoeveel opdrachten wij krijgen.
[0:56:57] In de governance zie je dat dat regelmatig ook bij elkaar komt.
[0:57:01] Dus er zijn ESA-bijeenkomsten, er zijn Europese ruimtevaartbijeenkomsten...
[0:57:05] ...van de ruimtevaartministers, et cetera, en soms in gezamenlijkheid.
[0:57:08] Dus dat is soms nog wat complex voor de...
[0:57:11] ...in ieder geval voor de buitenwereld en soms ook voor de binnenwereld.
[0:57:14] Daar vindt wel hele goede afstemming over plaats.
[0:57:17] Dus je hebt ook in dat overleg zitten bijvoorbeeld de nationale autoriteiten,
[0:57:22] de uitvoeringsagentschappen, die ook met elkaar coördineren
[0:57:25] van op welke manier werken we samen, ook om te kijken van hoe kan je
[0:57:27] op een slimme manier die samenwerking tussen verschillende industrieën
[0:57:31] en kennisinstellingen op een goede manier bevorderen.
[0:57:33] Dus er zitten verschillende structuren die min of meer over elkaar heen lopen.
[0:57:40] Dank u wel, meneer Sneller.
[0:57:43] Heel snel.
[0:57:44] Dan heb ik nog een vraag over die lancering.
[0:57:47] We zien dat wij als Europa een kwart doen van Amerika en een derde van China.
[0:57:51] En ik krijg niet helemaal gevoel bij, zijn we nou veilig?
[0:57:55] Maar ook de vraag van, we moeten het budget verdubbelen,
[0:57:58] dan komen we nog niet in de buurt van wat China en Amerika doen.
[0:58:00] Dus of we nou veilig zijn of niet, maar is het wel genoeg, dit voorstel?
[0:58:09] Zeker voor toegang tot de ruimte is een zeer precair onderwerp.
[0:58:15] Het rapport van Draghi was daar zeker niet mals over.
[0:58:18] En ja, afgelopen jaar heeft Europa één raket gelanceerd.
[0:58:23] En het bedrijf van Elon Musk, 99.
[0:58:27] Daar zaten nog wel wat meer Amerikaanse dingen bij.
[0:58:30] Dus dat zit fors uit het lood.
[0:58:32] Ja, dat is wel een zorgwekkend ding.
[0:58:36] Daar is ook wel fors wat opgeschud, denk ik, in de Europese sector.
[0:58:40] We hebben traditioneel dat altijd via ESA en de Ariane-ontwikkeling gegaan.
[0:58:44] Daar kwamen hele goede raketten uit, maar niet erg responsief.
[0:58:50] Perfect, zou ik zeggen, voor een strategische capability.
[0:58:53] En je ziet nu dat dat aangevuld wordt in Europa met wat meer commerciële initiatieven,
[0:58:58] die ook wel door de institutionele financiers gesteund worden.
[0:59:01] En ook daar vinden Nederlandse bedrijven wel weer hun rol voor werk.
[0:59:06] Dus het komt eraan, maar het is nu wel heel precair.
[0:59:09] We zien nu dat Europese raketten met onze instrumenten erop,
[0:59:14] zelfs voor onze navigatiesystemen, die we hebben ontwikkeld,
[0:59:17] omdat we niet afhankelijk wilden zijn van GPS,
[0:59:19] toch naar de VS gaan om met Amerikaanse raketten gelanceerd te worden.
[0:59:24] Dus het is ook echt wel zo over de afgrond heen schrapen.
[0:59:30] en dit is iets inderdaad wat je eigenlijk niet wil laten gebeuren.
[0:59:34] En ruimtevaart heeft lange cyclie.
[0:59:36] Vijftien jaar is niets voor een technologiegeneratie,
[0:59:39] dus je kunt niet even dingen aan- en uitzetten,
[0:59:41] want dan krijg je zoiets.
[0:59:43] Dit is het gevolg van iets van heel lang geleden.
[0:59:46] Niet op tijd geschakeld. Dus ja, dit is tricky.
[0:59:50] Mevrouw Van den Hoeven, het laatste woord.
[0:59:52] Een heel kleine opmerking daarbij.
[0:59:55] Kijk, we moeten als Nederland niet denken dat we het alleen hoeven te doen.
[0:59:59] Dat is niet waar.
[1:00:00] Het moet allemaal in samenwerking gebeuren, in ieder geval binnen Europa.
[1:00:04] Maar dat betekent wel dat je iets aan tafel moet brengen,
[1:00:07] dat je iets mee moet brengen, anders krijg je geen plek aan de tafel.
[1:00:11] En wat we hebben, is enorm van belang.
[1:00:14] We hebben een heel goed functionerend ecosysteem.
[1:00:17] We kunnen wat dat betreft ook de lange waardeketens echt tot zijn recht laten komen.
[1:00:21] En dit bedrag, om daarop terug te komen, dat was van jou een vraag,
[1:00:24] dit bedrag is in ieder geval een hele goede stap in de goede richting.
[1:00:31] Dank u wel.
[1:00:32] Dank voor uw komst naar de Tweede Kamer,
[1:00:34] voor de lange termijn-strategie en de vraag en antwoord sessie.
[1:00:37] Dank aan de leden voor hun aanwezigheid.
[1:00:38] Dank voor het publiek.
[1:00:40] Het is niet vaak dat die helemaal vol zit.
[1:00:42] Dank u wel, ook voor de mensen online.
[1:00:43] Dank aan de collega's van de Tweede Kamer om dit mogelijk te maken.
[1:00:46] Dan sluit ik deze technische briefing.