Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.
Artikel 100-brief over de verlenging van de Nederlandse force protection bijdrage aan de NAVO Missie Irak
[0:00:04] Nou, welkom allemaal bij de technische briefing over de artikel 100-brief Navolmissie in Irak.
[0:00:12] We zijn voor de mensen die digitaal meekeken even iets verlaat omdat de plenaire stemmingen wat uitliepen.
[0:00:19] In ieder geval verharten welkom aan de gasten en aan collega Karaman.
[0:00:24] En ik verwacht dat een aantal andere collega's nog wel binnen druppelen, maar we gaan omwille van de tijd gewoon beginnen.
[0:00:31] Het is ook later nog terug te zien.
[0:00:32] We koersen op een eindtijd rond vijf uur in verband met de agenda.
[0:00:37] Maar het is geen harde eindtijd. Sommige collega's zullen dan verlaten.
[0:00:40] Welkom aan collega Van den Burg.
[0:00:42] En dan wil ik allereerst de gasten het woord geven.
[0:00:45] De heer Jurgens.
[0:00:47] Dank u wel, voorzitter.
[0:00:49] Dank u wel aan de commissie dat we de gelegenheid hebben om deze technische briefing te geven.
[0:00:53] Misschien heel kort.
[0:00:55] Ik zal als directeur veiligheidsbeleid van buitenlandse zaken kort de aftrap doen.
[0:00:59] Daarna zal het hoofd Marschrek toelichting geven op de situatie in Irak.
[0:01:03] directeur MIVD op het veiligheidsbeeld,
[0:01:06] directeur operatie van defensie op de militair-operationele aspecten
[0:01:11] en directeur stabiliteit op de inzet van de stabiliteitsprogramma in Irak.
[0:01:20] We zullen proberen het compact te houden, zodat er voldoende ruimte is voor vragen.
[0:01:24] Misschien heel kort, de allereerste reden waarom we hier zijn,
[0:01:29] de strijd tegen ISIS, en die moeten we voortzetten.
[0:01:31] De Nederlandse en Europese veiligheid is gebaat bij een stabiel en veilig Irak en de internationale
[0:01:39] inspanningen, waaronder die van de NAVO, leveren een belangrijke bijdrage in het duurzaam verslaan
[0:01:43] van ISIS en aan het voorkomen van een heropleving die zou kunnen leiden tot hernieuwde instabiliteit
[0:01:49] en ook ontheemding.
[0:01:52] En ook al lijkt ISIS verzwakt in Irak, het is nog altijd actief in Irak en in Syrië.
[0:01:58] NMI beoogt op lange termijn en in kleine stapjes, met erkenning voor de bescheiden rol die Nederland
[0:02:06] in het grote geheel heeft, de Iraakse autoriteit beter in staat te stellen verder instabiliteit
[0:02:11] en die heropleving van ISIS en andere terroristische organisaties te voorkomen.
[0:02:15] En daarbij is de samenhang tussen diplomatieken en het stabilisatieinzet van belang.
[0:02:21] Zoals u weet is NMI een militaire non-combat missie die de Iraakse autoriteiten adviseert
[0:02:27] over de versterking van de veiligheidssector, onder meer om Irak beter in staat te stellen
[0:02:32] om weerstand te bieden aan ISIS en andere bedreigingen van instabiliteit.
[0:02:36] Nederland voert tot mei 2025 het commando van de missie en Nederland draagt bij met een
[0:02:42] helikopterdetachement en met force protection.
[0:02:44] De commandant is het boegbeeld van de Nederlandse aanwezigheid in de missie en het is van belang
[0:02:50] om de force protection bijdrage in stand te houden voor de duur van de Nederlandse commando
[0:02:54] van de missie.
[0:02:54] Dus tot en met juni 2025.
[0:02:57] En daarmee is het, waar we het over hebben, geen nieuwe uitzending, maar een verlenging.
[0:03:05] Nederland leeft met ongeveer 145 personen, ongeveer de helft van de mobiele force protection
[0:03:09] van NMI.
[0:03:10] En die is van essentieel belang om de activiteiten van NMI te kunnen laten plaatsvinden.
[0:03:17] De Nederlandse bijdrage wordt zowel door de Iraakse autoriteiten als de NAVO zeer gewaardeerd
[0:03:22] en is daarmee ook een belangrijke bijdrage in de burden-sharing onder de NAVO.
[0:03:29] Zo blijven we een belangrijke rol spelen en zorgdragen voor de veiligheid van de missie,
[0:03:34] de mensen, onze mensen in de missie, het vermogen van Irak om ISIS tegen te gaan en de internationale
[0:03:42] rechtsorde te bevorderen.
[0:03:44] Deelname van Nederland en andere internationale partners aan de missies in Irak staat daarnaast
[0:03:48] steeds meer in het teken van het weerbaar maken van Irak tegen invloeden van buitenaf.
[0:03:53] Dat komt ook vaak aan de orde in uw Kamer, met name de invloeden van Iran.
[0:03:58] En medegelet op het risico van de Iraanse as,
[0:04:01] die ook de veiligheid van andere landen in de regio, waaronder Israël, bedreigt.
[0:04:06] Ten slotte, bescheidenheid blijft ook gepast.
[0:04:08] We moeten de bescheiden omvang en opdracht van de missie
[0:04:11] en de Nederlandse bijdrage niet uit het oog verliezen,
[0:04:14] zeker in relatie tot de grote uitdagingen
[0:04:16] waar de Iraakse veiligheidsdiensten voor staan.
[0:04:18] En die zullen in de komende jaren ook nog voortduren.
[0:04:21] Dan wil ik graag het woord geven aan mijn collega Pieter.
[0:04:26] Dank je wel, Wouter.
[0:04:29] Goedemiddag.
[0:04:30] Ik zal even een korte, echt heel korte
[0:04:31] schets geven van de politieke situatie op dit moment in Irak.
[0:04:36] Ondanks een fragiele stabiliteit zit de
[0:04:38] regering van Soedanië nu bijna 2,5 jaar in het zadel en werkt gestaag door aan het
[0:04:44] uitvoeren van het regeringsprogramma waarbij de focus ligt op het behouden van de
[0:04:48] stabiliteit, investeringen in infrastructuur, ziekenhuizen en scholen.
[0:04:52] We vorderen van basisvoorzieningen en het tegengaan van corruptie.
[0:04:56] Sinds het formele terugtreden van Muqtada al-Sadr van het politieke toneel is het Shia
[0:05:01] Coordination Framework, het SCF, de belangrijkste politieke speler.
[0:05:06] Het SCF is een verzameling van verschillende voornamelijk pro-Iraanse politieke partijen
[0:05:11] waarvan een aantal nauwe banden onderhoudt met aan Iran geleerde milities in Irak.
[0:05:18] Er is echter ook sprake van interne verdeeldheid over zowel binnenlandse als buitenlandse aangelegenheden.
[0:05:23] Denk hierbij aan de spanningen in de zogenaamde betwiste gebieden, de verdeling van olie- en
[0:05:28] gasinkomsten en de parlementsverkiezingen in 2025.
[0:05:32] Ondanks de verkiezing van een parlementsvoorzitter onlangs, Mashadani, en de verkiezingen in
[0:05:37] de Koerdische regio heerst er ook verdeeldheid in de Soenitische en Koerdische huizen.
[0:05:42] De verdeeldheid binnen Irak vraagt van premier Soudani nog altijd een behoorlijke balanceeract
[0:05:47] ten behoeve van zijn positie en de stabiliteit van Irak.
[0:05:51] Dit zien we bijvoorbeeld op het punt van de aanwezigheid van buitenlandse troepen.
[0:05:55] De veranderende veiligheidssituatie in Irak en de regionale escalatie – Gaza, Libanon,
[0:06:01] Syrië, Rode Zee – versterken de al langer bestaande politieke spanningen over de aanwezigheid
[0:06:06] van Amerikaanse en coalitietroepen in Irak.
[0:06:10] Premier al-Sudani steunt de aanwezigheid van de internationale coalitie openlijk en recent
[0:06:16] is dat ook weer bevestigd in gesprekken met onze ambassadeur in Baghdad.
[0:06:19] Maar in de regering zitten ook uitgesproken tegenstanders.
[0:06:23] De ontwikkelingen in de regio leiden het afgelopen jaar weer tot toenemende politieke druk vanuit
[0:06:28] verschillende delen van het SCF op al-Sudani, ook via het parlement, om het vertrek van de
[0:06:33] anti-ISIS-operatie OIR uit Irak te realiseren.
[0:06:39] In zijn balanceeract beweegt premier al-Sudani zich op twee sporen, het publiekelijk veroordelen
[0:06:44] van de toegenomen aanvallen op coalitiebasis en het veroordelen van recente Amerikaanse
[0:06:48] tegenreacties op Iraakse grondgebied. Een van de uitkomsten van deze balanceeract
[0:06:54] is de overeenkomst die Irak en de VS op 27 september jongsleden sloten, waarin ze een
[0:07:00] geleidelijke omvorming en transitie van de anti-ISIS-coalitie overeenkwamen. In een bilaterale
[0:07:06] Higher Military Commission zal hier verder over gesproken worden. Nederland blijft hier
[0:07:12] bij aangehaakt. Tot zover. Goedemiddag. Vanuit mijn kant. Ik heb er zelfs al plaatjes mee. Korte
[0:07:24] inleiding op de veiligheidssituatie. En dat gaat dan vooral over milities als wel ISIS. Ik had
[0:07:31] nog één slide over politiek, maar die laat ik na de inleiding van mijn collega achterwegen. En
[0:07:37] dan beginnen we met het eerste plaatje. De eigen naaidoeksituatie. En met excuus voor de eerste
[0:07:43] de regel die wat gescrabbeld is. We zijn niet voor niks een inlichting- en veiligheidsdienst.
[0:07:49] Het is bijna bewust gebeurd. Eerst over de Iraangeleerde milities.
[0:07:55] De Iraangeleerde milities zijn na het begin van het gazenconflict op 18 oktober 2023
[0:08:02] aanvallen gaan uitvoeren op coalitielocaties in Irak en Syrië. Deze aanvallen zijn voor
[0:08:08] voor een groot deel kleinschalig en bestaan uit raketten en drones.
[0:08:14] De intentie van de Shiitse milities hierbij is om de druk op de coalitie
[0:08:18] te houden ten einde een terugtrekking van deze troepen uit Irak te realiseren.
[0:08:24] De aanvallen in Irak werden met naam uitgevoerd op de coalitielocatie
[0:08:27] Ain al-Assad Airbase, oftewel Triple A-B,
[0:08:31] waar het Nederlands Helikopterdeutschement is gestationeerd,
[0:08:33] iets ten noordwesten of noordwesten van Baghdad.
[0:08:37] en ook op Airbil Airbase. Na het omkomen van drie Amerikaanse militairen bij een aanval op
[0:08:44] een coalitiebasis in Jordanië op 28 januari van dit jaar en de daarop volgende Amerikaanse vergelding
[0:08:51] nam het aantal aanvallen sterk af. Vanaf maart jongsleden voeren de milities vooral kleinschalige
[0:08:59] aanvallen uit op Israëlisch grondgebied. Hoewel de MFUD niet al deze aanvallen kan bevestigen,
[0:09:04] Correleren een aantal wel met Israëlische onderscheppingen of berichtgeving van inslagen.
[0:09:12] De aanvallen op Israël worden uitgevoerd door middel van raketten en drones.
[0:09:15] Deze aanvallen staan in het teken van symbotische steun aan Hamas en Hezbollah als onderdeel
[0:09:22] van de Excess of Resistance geleid door Iran.
[0:09:25] Vanaf half september, jongsleden, was er een significante toename van de militieaanvallen
[0:09:30] ten tijde van de Israëlische aanval in Libanon.
[0:09:33] De Iraakse regering is niet bij machten om die milities onder controle te houden.
[0:09:39] Dit resulteert voor de milities en de facto ook Iraan in veel bewegingsvrijheid, met name
[0:09:45] op het gebied van transporteren van wapens en strijders naar Syrië en Libanon, en het
[0:09:50] ongehinderd aanvallen kunnen uitvoeren.
[0:09:54] In de aanloop naar het staart uit vuren en na het staart uit vuren tussen Israël en
[0:09:59] Hezbollah nemen de militieaanvallen op Israël significant af.
[0:10:03] De locaties Airbil Airbase, maar ook Triple Air B, en het internationale vliegveld van
[0:10:09] Baghdad, met de presentie ook van Nederlandse troepen, zijn het afgelopen jaar meerdere
[0:10:15] keren het doelwit geweest van een aanval.
[0:10:18] De huidige dreigingsniveaus zijn matig, een matige dreiging tegen Nederlandse troepen
[0:10:24] in Baghdad, significant als het gaat om raket en drones tegen Nederlandse troepen in Airbil
[0:10:31] en op triple ABI. En een significante spionagedreiging en matige cyberdreiging.
[0:10:45] Dan ga ik verder naar ISIS. De voornaamste reden dat ze nog steeds militair gecommitteerd zijn aan
[0:10:54] Irak is dat ISIS nog steeds een bedreiging is voor de stabiliteit in de regio. Ten opzichte van
[0:11:00] 2023 is ISIS wel verder verzwakt en beschikt op dit moment nog over circa 2000 strijders.
[0:11:07] En die treden op Irak en Syrië.
[0:11:12] En een groot aantal aanhangers onder de Soenitische bevolking.
[0:11:15] ISIS voert dus een soort van ondergrondse strijd in beide landen.
[0:11:19] In Irak pleegt ISIS maandelijks nog enkele aanslagen.
[0:11:23] Het aantal schommelt momenteel rond de vijf aanslagen per maand, maar er zijn soms ook
[0:11:28] meerdere weken dat er geen aanslagen zijn.
[0:11:31] Dit is een aanzienlijke vermindering ten opzichte van 2023, toen het tussen de 10 en 15 aanslagen
[0:11:36] per maand waren.
[0:11:38] Een en ander is ook wel een gevolg van de aanhoudende Iraakse en Koerdische druk vanuit de veiligheidstroepen.
[0:11:46] Vaak is samenwerking met OIR.
[0:11:48] Het betreft overwegend kleinschalige aanslagen met een eenvoudige hit-and-run tactiek.
[0:11:55] Het merendeel van de aanslagen in Irak vindt plaats in de betwiste gebieden, ten westen
[0:11:59] en zuiden van de binnengrens van de Koerdische Autonomische Regio, de CAR, en dat is de zwarte
[0:12:05] ellips op de kaart.
[0:12:06] De troepen van de coalitie zijn in 2024 geen doelwit geweest van ISIS-aanslagen.
[0:12:14] Ook in 2021, 22 en 23 niet overigens.
[0:12:19] De situatie met betrekking tot de vluchtelingenkampen Al-Hol en Al-Hoi in de Noord-Oosterland-serie
[0:12:24] is nog min of meer hetzelfde.
[0:12:27] Op dit moment zitten er ongeveer 41.2600, respectievelijk dus, voornamelijk kinderen
[0:12:34] in die kampen.
[0:12:34] Ik was er zelf 1,5 jaar geleden en toen waren dat aantallen die 55.000 waren en net boven
[0:12:43] de 3.000.
[0:12:44] Dus het neemt wel langzaam af.
[0:12:47] Verder zitten er nog ruim 9.000 personen vast in 20 SDF-gevangenissen en dat zijn de aantallen
[0:12:54] van eind september 24.
[0:12:56] Slechts een beperkt aantal personen zijn afgelopen jaar gerepatrieerd van hun thuisland.
[0:13:01] De repatriering is vertraagd als gevolg van de verslechterde veiligheidssituatie.
[0:13:05] en met name Noordoost-Syrië.
[0:13:07] Irak heeft tot nu toe ruim 2500 gezinnen gerepatrieerd naar Irak.
[0:13:13] Dat gaat dan vaak met een soort tussenkamp gesteund door de VS.
[0:13:18] In de Koerdische Autonome Regio wordt ISIS-dreiging tegen Nederlandse troepen als laag ingeschat.
[0:13:25] ISIS heeft geringe intenties en capaciteiten en heeft geen aanslagactiviteit uitgevoerd.
[0:13:31] In Baghdad en omgeving wordt ISIS-dreigheid in Nederlandse troepen eveneens als laag ingeschat.
[0:13:36] ISIS heeft geringe intenties en capaciteiten en heeft geen aanslagactiviteiten uitgevoerd.
[0:13:43] Hoewel niet van toepassing op het voorliggende artikel 100 en op de brief is het voor de
[0:13:48] volledigheid goed om te noemen dat vanuit ISIS-standpunt bezien Syrië nog steeds een onlosmakelijk
[0:13:55] deel uitmaakt van het ISIS-gebied.
[0:13:57] Hier bevindt zich nog een deel van het strategisch leiderschap dat de netwerken in beide landen
[0:14:03] aanstuurt.
[0:14:04] Verder vindt er hiervandaan logistieke en personele ondersteuning plaats, richting netwerken
[0:14:08] in Irak en vice versa.
[0:14:11] Tot slot vormt Syrië voor ISIS een gebied waarin zij zich kan terugtrekken en aansterken.
[0:14:16] Tot zover.
[0:14:22] Dan is het aan mij om het stokje over te nemen van Peter.
[0:14:28] Ik hoop dat er... Nee, er gebeurt niets.
[0:14:31] Ik had een paar lichtbeelden van u, kan ook zonder.
[0:14:34] Ik begin met een kort overzichtje van... Ah, kijk.
[0:14:38] We zijn er bijna.
[0:14:40] Ja, we zitten voor Operation Inherent Resolve sinds 2014 in Irak.
[0:14:46] Dat is niet waar dit over gaat.
[0:14:47] Het gaat ook niet over onze bilaterale bijdrage aan het Ministry of Peshmerga.
[0:14:52] Daar hebben wij een militaire adviseur zitten.
[0:14:56] Waar het over gaat, is de NATO Mission in Iraq.
[0:14:59] Sinds 2018 hebben we daar de mogelijkheid om tot twintig adviseurs naartoe te sturen.
[0:15:05] En dat is een verdeling, tien militair, tien civiel, ongeveer.
[0:15:10] Soms zijn het er wat minder, maar dat is in ieder geval het mandaat dat we hebben.
[0:15:14] en ze hebben nadrukkelijk een adviesrol op strategisch niveau.
[0:15:18] Dus dat streven wat daaronder staat over bevorderen internationale rechtswoorden,
[0:15:22] deescalatie en beschermen burgerbevolking zijn eigenlijk indirecte effecten
[0:15:27] van het verbeteren van de governance wat wij nastreven met ons bijdrage.
[0:15:32] We zitten daar sinds 2024 ook met de commandant NMI
[0:15:36] en met een Tactical Air Detachment en zijn eigen adviesteam.
[0:15:45] Het operatieconcept, die Force Protection,
[0:15:47] is puur voor het begeleiden van de adviseurs van A naar B.
[0:15:51] Dus het is niet zo dat zij bijvoorbeeld verantwoordelijk zijn
[0:15:53] voor het beveiligen van een locatie.
[0:15:56] Het is mobiele beveiliging onderweg,
[0:16:00] zoals u op het middelste plaatje ziet, om dat te regelen.
[0:16:03] En je kunt zich voorstellen dat het een essentiële capaciteit is om het advieswerk veilig te kunnen doen.
[0:16:11] De Force Protection, dat is ongeveer 100 mensen, gehuisvecht op kamp Union 3.
[0:16:16] En zij beslaan de regio, de Greater Baghdad Area.
[0:16:21] Lichtbewapend, ze hebben grote ingehuurde gepanzerde wagens en daarop zit een jamcapaciteit om eventuele IED's te zorgen dat ze die kunnen neutraliseren.
[0:16:32] voordat ze daar overheen rijden.
[0:16:35] Ik heb begrepen dat een aantal van u met mij meegaat,
[0:16:39] of ik ga met u mee, dat is net hoe je het bekijkt,
[0:16:42] volgend weekend naar Irak.
[0:16:45] En we gaan dan in ieder geval Baghdad bezoeken,
[0:16:48] de Greater Baghdad Area, Union 3.
[0:16:50] Dat is waar de force protection gehuisvest is,
[0:16:53] samen met de commandant.
[0:16:54] Dan gaan we ook op bezoek bij Tripoli-B,
[0:16:57] Al Asad Air Base.
[0:16:59] Daar staan nu drie Chinook helikopters
[0:17:01] met ook nog een klein national support element.
[0:17:05] Helemaal in het noorden gaan we niet naartoe, dat is Erbil.
[0:17:08] Maar daar zitten dus wel nog wat mensen in de adviesrol
[0:17:11] vanuit Operation Inherent Resolve.
[0:17:15] En ja, wij gaan met z'n allen slapen op de...
[0:17:19] op de Baghdad Diplomatic Support Area van de Amerikanen bij de vluchtbasis.
[0:17:26] En dan geef ik het stokje graag door aan mijn collega aan mijn rechterzijde.
[0:17:31] Dank u wel dat we hier ook mogen zijn in het kader van de eenheid van beleid.
[0:17:36] Een kleine aanvulling nog vanuit de ontwikkelingshulp, wat natuurlijk ook gericht is op stabilisatie
[0:17:42] tegengaan van irreguliere migratie en het voorkomen van gewelddadig extremisme.
[0:17:48] En ook dat is in het belang van Nederland.
[0:17:50] Focus voor Irak is verschoven van humanitaire hulp en wederopbouw naar meer de institutionele
[0:17:57] capaciteitsopbouw en meer Iraks eigenaarschap.
[0:18:01] Dat betekent ook dat we Irak aanspreken op eigen financiële middelen
[0:18:05] en inhoudelijke expertise ter beschikking te stellen.
[0:18:09] Nou, Irak kent ook nog steeds grote uitdagingen
[0:18:11] om bijvoorbeeld de ontheemden, dat zijn er ongeveer 1,1 miljoen,
[0:18:15] terug te laten keren naar de gebieden waar ze oorspronkelijk vandaan komen
[0:18:18] of te re-integreren.
[0:18:21] En dat wordt bemoeilijkt door gebrek aan veiligheid en economisch perspectief.
[0:18:25] Ik denk wel bekend, misschien.
[0:18:27] Wat wij dan proberen, onder andere met een programma zoals Prospects,
[0:18:31] is om onderwijs te ondersteunen, om werkgelegenheid te creëren
[0:18:34] en om sociale bescherming te creëren.
[0:18:39] En ook worden middelen uit ontwikkelingshulp ingezet
[0:18:42] om de veiligheidssector te versterken.
[0:18:45] We kijken daarbij heel erg naar lokaal en gemeenschapsniveau.
[0:18:48] Een voorbeeld is Community Police,
[0:18:50] waarbij we ook kijken naar deelname van vrouwen aan de politie.
[0:18:55] En tot slot, want ik wil het heel graag korthouden, dus ik kan daarover uitweiden als daar behoefte toe is,
[0:19:00] maar tot slot heeft Nederland ook inzet op humanitaire ontmijning, op traumaverwerking, ook belangrijk,
[0:19:07] het bevorderen van sociale cohesie, het tegengaan van radicalisering en het verminderen van spanningen tussen gemeenschappen,
[0:19:14] waarbij we ook kijken naar versterking van het maatschappelijk middenveld.
[0:19:18] Een voorbeeld is een samenwerking met Norwegian People's Aid in Noord-Irak,
[0:19:23] maar zoals bekend heel veel Yezidi vrouwen en kinderen wonen.
[0:19:28] Ik kan er meer over zeggen dan is gewenst, maar ik houd even hierbij.
[0:19:34] Geweldig.
[0:19:35] Ontzettend dank voor jullie toelichtingen en presentaties.
[0:19:39] Dan wil ik eerst even naar mijn collega's kijken.
[0:19:41] De heer Karraman moest helaas al eerder weg, dat had hij aangegeven.
[0:19:44] Dus ik kijk eerst naar de heer Van den Burgel of hij vragen heeft.
[0:19:47] En ja, we hebben de tijd, dus we mogen er meer dan één zijn.
[0:19:50] Ja, vooruit.
[0:19:54] Is uw presentatie aangepast dan wel anders dan twee weken geleden zou zijn geweest datgene wat we nu in Syrië zien?
[0:20:03] Want het gaat hier formeel over Irak, maar er zaten ook elementen in gerelateerd aan Syrië.
[0:20:09] Dus heeft dat effect op wat u hier tegen ons zegt? Dat is één.
[0:20:13] En twee, het ging net even over licht en matige aanslagen.
[0:20:18] Wat is de definitie van licht en matige aanslagen?
[0:20:22] Moet ik dan denken aan een loodgieter in Vlaardingen?
[0:20:27] Of, kortom, kunt u daar iets meer over zeggen?
[0:20:31] De heer Patelotten.
[0:20:32] Ik had eigenlijk min of meer de tweezelfde vragen.
[0:20:35] Maar ten aanzien van Syrië inderdaad, wat we de afgelopen week zien,
[0:20:38] wat ik me kan voorstellen is dat het een impact heeft op de,
[0:20:41] in ieder geval de positie van IS in de regio.
[0:20:45] Omdat er hier en daar in de analyse wat verwachtingen zijn
[0:20:48] en dat het voor IS de kans om zich weer op te richten vergroot.
[0:20:53] En dat het iets doet met de positie van de Koerden, natuurlijk met name in Syrië,
[0:20:56] maar de vraag of dat een spillover kan hebben in Irak.
[0:20:59] Ja, dus eigenlijk of er de laatste week nog iets...
[0:21:03] een update is geweest van deze presentatie en wat daarover te zeggen valt.
[0:21:07] En ik... Daar is net door de heer Rezni natuurlijk al wat een en ander gezegd.
[0:21:10] En er wordt ook in de brief beschreven de risico's op Russisch en Iraanse spionage
[0:21:16] en andere dreigingen, maar zijn er ook nog die andere hybride dreigingen die hierbij te noemen zijn.
[0:21:24] En ik moet er nog eens even bij zeggen, ik zit hier nu, ik moet ook nog zo meteen naar twee minuten de bal te rennen,
[0:21:28] dus ik ben zo weer even eruit en dan ben ik er dan even terug.
[0:21:32] Dat is altijd het nadeel als je na collega Van den Burghe en Pater Lotte bent,
[0:21:36] dat dan alle briljante vragen gesteld zijn.
[0:21:38] Ik had er nog wel één, wij zijn natuurlijk niet het enigste land wat hier in deelneemt,
[0:21:42] Ik was wel benieuwd hoe de andere landen...
[0:21:47] wat hun standpunt en afweging is hierin.
[0:21:50] Dat was hem.
[0:21:51] Ik stel even voor dat jullie zelf de vragen verdelen.
[0:21:54] Dat is gemakkelijk, denk ik.
[0:21:58] Zal ik beginnen?
[0:22:02] Of de presentatie aangepast is?
[0:22:06] Ik denk niet dat je twee weken geleden al klaar was.
[0:22:08] Dus ik denk het niet.
[0:22:09] Dat is het makkelijke antwoord.
[0:22:13] Nee, dat snap ik.
[0:22:15] Maar, kijk, het is daardegen zo dat we natuurlijk ook...
[0:22:19] Kijk, vanuit de diensten hebben we niet Syrië als aandachtsgebied.
[0:22:24] Dus dat maakt het enigszins lastig.
[0:22:25] Tegelijkertijd volgen we nauwgezet wat daar plaatsvindt.
[0:22:29] En zitten er ongemerkt natuurlijk mogelijke overspeeleffecten in.
[0:22:33] Want we zien natuurlijk wel dat Iran-gesteunde milities in Irak...
[0:22:39] ...zich ook proberen aan te sluiten bij.
[0:22:42] Maar dat is vooral dus richting Syrië.
[0:22:44] en vooralsnog niet zozeer de situatie in Irak beïnvloedt.
[0:22:50] Als ik de klok, zeg maar, twee, drie weken geleden zet, had ik meer zorgen over de veilige
[0:22:58] situatie in Irak met betrekking tot de situatie in Israël, omdat we ook zagen dat Iran toch
[0:23:03] ook wel probeerde om via de milities in Irak Israël aan te grijpen.
[0:23:09] Niet dat die druk nu helemaal weg is, maar na de wapenstilstand is die druk wel wat verminderd.
[0:23:17] Dus je ziet wel degelijke relatie, maar zeker de ontwikkelingen nu in Syrië zijn nog zo
[0:23:22] bezig dat we ook nog gaan kijken wat dat precies betekent.
[0:23:26] Maar ik heb de prestatie, wij hebben volgens mij de prestatie afgelopen week niet aangepast.
[0:23:32] Dan de definitie van de verschillende categorieën, die heb ik ook niet bij me, maar ik kan wel
[0:23:38] aangeven wat die schaalverdeling is. Dus we kennen onbekend, we kennen
[0:23:44] verwaarloosbaar, dan gaan we naar laag, matig, significant en hoog.
[0:23:49] Dus daar kijken we naar wat het beste past.
[0:23:54] Dus het is een schaalverdeling van zeg maar vijf punten en significant
[0:23:57] betekent ook dat er serieus rekening wordt gehouden met bijvoorbeeld aanslagen.
[0:24:03] Dan nog een laatste vraag over de cyberdreiging.
[0:24:06] Ja, in principe kunnen NAVO-operaties altijd rekenen op cyberdreiging en spionagedreiging
[0:24:13] overigens.
[0:24:15] Wij denken dat in Irak op dit moment een significante spionagedreiging is tegen Nederlandse
[0:24:19] troepen door Iran en door de aan hen geleerde Shiëtische milities en ook vanuit Rusland.
[0:24:26] En Rusland en Iran zelf vormen een matige cyberdreiging, dus dat is het eigenlijk.
[0:24:33] Dit is zover van mijn kant.
[0:24:38] Misschien kan ik in aanvulling iets over de algemene context zeggen.
[0:24:42] Het is natuurlijk zo dat NAVO constant de situatie in de regio monitoort.
[0:24:47] Het is duidelijk dat naast het conflict tussen Iran en Israël,
[0:24:53] nu deze ontwikkelingen in Syrië een effect hebben op de veiligheidssituatie.
[0:24:58] We zeggen in het brief ook duidelijk dat er gespraken is van één theater dat elkaar beïnvloedt.
[0:25:05] Maar u kunt ervan verzekerd zijn dat die effecten ook door NAVO worden gemonitord
[0:25:10] en daar waar het noodzakelijk is, aanvullende maatregelen genomen zullen worden.
[0:25:14] En daarbij voegen we, zoals net is aangegeven, ook onze eigen analyse.
[0:25:19] Maar eerst en vooral ligt dat in Brussel bij NAVO
[0:25:22] en we hebben er vertrouwen in dat dat op goede manier gebeurt.
[0:25:26] Daarnaast laat deze situatie, denk ik, ook zien dat het des te meer noodzakelijk is
[0:25:30] dat we blijven investeren in die veiligheidssituatie in Irak,
[0:25:33] juist om te voorkomen dat door het waterbedeffect
[0:25:35] het niet ISIS zich van Syrië terug verplaatst naar Irak
[0:25:39] en dat we daar dus het nodige doen
[0:25:40] door die versterking van Iraakse strijdkrachten
[0:25:43] en veiligheidssector om daar tegenwicht aan te bieden.
[0:25:46] Dank u wel.
[0:25:50] Nou, dan kan ik wellicht nog iets aanvullen op andere landen.
[0:25:54] Onze commandant, die wordt in mei afgelost door Frankrijk.
[0:25:58] Die komt daarin met zijn eigen stuk staf
[0:26:00] en ook wel onze force protection taak.
[0:26:04] doen we nu samen met Polen. De Spanjaarden zijn vrij fors vertegenwoordigd.
[0:26:10] Noorwegen zit erbij, Engeland, Australië, België, Italië en Denemarken.
[0:26:15] Ja, en de VS die vormt eigenlijk overal een basis. Dat zult u ook zien als u daar bent.
[0:26:25] Dank u wel. Ik kijk nog even naar mijn collega's als er nog vervolgvragen zijn.
[0:26:29] Die zijn... Oh, toch wel? Pater Notte.
[0:26:31] Nou, misschien nog even over Operation Inherent Resolve,
[0:26:34] die dan nu afgebouwd gaat worden in twee fasen door de VS.
[0:26:39] Wat zou het betekenen als in die planning iets zou veranderen
[0:26:42] als gevolg van de nieuwe administratie die daar gaat komen
[0:26:46] en die natuurlijk eerder heeft bewezen
[0:26:49] plannen wel eens bereid zijn aan te passen,
[0:26:53] ook al zitten daar afspraken met bondgenoten onder?
[0:26:58] Wie kan ik daarvoor?
[0:27:01] Ja, dank u wel.
[0:27:03] Ja, ik kan en wil daar niet te veel over speculeren.
[0:27:06] Dat blijft afwachten tot na 20 januari.
[0:27:11] De situatie zoals die is, is dat er heel met veel zorgvuldigheid wordt gewerkt
[0:27:15] aan die transitie van OIR, waarbij ervoor gezorgd wordt
[0:27:19] dat de faciliteiten die NMI nodig heeft ter beschikking staan.
[0:27:26] Dus ik denk, daar gaan we op dit moment van uit.
[0:27:29] En als ik ook kijk naar de manier waarop NAVO dat aanvliegt,
[0:27:31] dan gaat dat buitengewoon zorgvuldig.
[0:27:32] en rekenen we op dat die overdracht tot september zo zal lopen.
[0:27:39] Dank u.
[0:27:41] Dank u wel.
[0:27:42] De laatste kans... Oh, excuus.
[0:27:44] Ik kan misschien nog wat toevoegen, maar bij de verkiezing van president Trump
[0:27:50] is hij gebeld door de premier en de president van Irak
[0:27:55] en het tweetal zou steun hebben uitgesproken
[0:27:57] voor de verdieping van de strategische partnerschap tussen Irak en de VS.
[0:28:00] Soudani zou verklaard hebben met bijzondere interesse te hebben geluisterd naar Trumps
[0:28:05] verkiezingsbeloftes om de oorlogen in de regio te stoppen. Dat weten we alvast. Trump zou op zijn
[0:28:11] beurt gezegd hebben uit te kijken naar een spoedige ontmoeting met al-Soudani. Dus ja,
[0:28:16] meer kunnen we daar niet over zeggen. Helder, dank u wel. Ontzettend dank voor de briefing.
[0:28:23] Geeft u wat inzicht. Excuus dat het hier wat allemaal uitliep, maar goed, uiteindelijk stemmen
[0:28:29] Het belangrijkste is dat wij ervoor betaald worden.
[0:28:33] Dus ja, daar ontkomen we niet aan.
[0:28:35] Maar nogmaals dank voor jullie komst.
[0:28:37] En dan wil ik bij deze bijeenkomst sluiten.
[0:28:40] Dank jullie wel.