Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.

Kennissessie over modernisering Wetboek van Strafvordering

[0:00:00] De sluits ook per briefing voor de briefing ontvangen zijn,

[0:00:03] dus die heeft u al kunnen inkijken.

[0:00:05] Ik heb begrepen dat u drie woordvoerders heeft.

[0:00:08] Mocht u nog een verdere introductie van uw grote genootschap willen geven,

[0:00:13] dan geef ik u daar ook alle gelegenheids voor.

[0:00:16] Na de presentatie geef ik de vloer aan de leden voor de vragen die er zijn.

[0:00:22] En wij hebben voor deze briefing anderhalf uur de tijd.

[0:00:26] Kan ik u het woord geven aan u?

[0:00:28] Dank u wel, voorzitter.

[0:00:30] Dames en heren, goedemiddag.

[0:00:33] Over ruim een maand start de mondelinge behandeling

[0:00:36] van het nieuwe wetboek van strafvordering.

[0:00:39] En op uw verzoek verzorgen wij vandaag namens het ministerie een technische briefing

[0:00:43] waarin wij het met name zullen hebben over de procesmatige kant

[0:00:46] van het wetgevingsproces, de implementatie en de structurele kosten.

[0:00:52] Zoals de voorzitter al zei, hebben we anderhalf uur de tijd

[0:00:55] en wij hebben ongeveer drie kwartier van die tijd een presentatie voor u

[0:00:59] en de rest van die tijd is bestemd voor uw vragen.

[0:01:03] Mijn naam is Ronald Verbeek en ik ben bij het ministerie projectleider van de wetgeving

[0:01:07] en dus projectleider van het nieuwe wetboek van strafvordering.

[0:01:10] En in april 2023 heb ik voor een aantal van u al eerder een technische briefing

[0:01:15] over dit wetgevingsproject verzorgd.

[0:01:17] Dat was toen kort na de indiening van de eerste vaststellingswet bij uw Kamer.

[0:01:22] Naast mij zitten drie wetgevingscollega's aan mijn rechterhand.

[0:01:26] Dat zijn Frederik Krips, Mark Kessler en Helene van Maurik.

[0:01:30] Zij zijn straks ook voor u vragen om die te beantwoorden.

[0:01:33] Frederik is het hoofd van onze afdeling wetgeving.

[0:01:37] En aan de andere kant zitten Gilles de Meij en Ronald Timmermans.

[0:01:40] Gilles is de waarnemend implementatiecoördinator van het nieuwe wetboek.

[0:01:45] En Ronald Timmermans is de projectleider van het beleidsmatige werk.

[0:01:50] Ik zal straks het eerste deel van deze technische briefing verzorgen over het wetgevingsproces.

[0:01:55] Dat zal ongeveer 25 minuten duren.

[0:01:58] Daarna geef ik het woord aan Gilles de Meij, die u wat zal vertellen over de implementatie.

[0:02:03] En tot slot zal Ronald Timmermans u wat vertellen over de effecten van het nieuwe wetboek, de

[0:02:07] structurele uitvoeringsconsequenties.

[0:02:10] En daarna is er dus alle tijd voor het stellen van vragen.

[0:02:15] Maar zoals gezegd, zal ik u eerst meenemen in de procesmatige kant van het grote wetgevingsproces

[0:02:21] bij dit nieuwe wetboek.

[0:02:23] Ik zal daar niet ingaan, althans niet heel erg veel ingaan op de inhoud, dat gaat u

[0:02:27] straks in 2025 meer dan genoeg, maar ik wil u wel nogmaals een overzicht geven van de

[0:02:33] verschillende wetsvoorstellen binnen dit project en ook hoe die wetsvoorstellen zich tot elkaar

[0:02:38] verhouden, hoe ze samenhangen, wat de stand van zaken is van de verschillende wetsvoorstellen,

[0:02:43] En dat is dus mijn deel.

[0:02:47] Afgelopen donderdag heeft u van de minister en de staatssecretaris de tiende voortgangsrapportage

[0:02:53] over het nieuwe wetboek van strafvordering ontvangen.

[0:02:56] En aan de hand van die rapportage zal ik u vandaag door het proces nemen.

[0:03:02] Bij mijn eerdere technische briefing in april 2023 ben ik ook heel uitgebreid ingegaan op

[0:03:07] het waarom van het nieuwe wetboek en de doelen van dat nieuwe wetboek en ook op de unieke

[0:03:14] samenwerking die binnen dit project is gehanteerd met de Cate & Partners.

[0:03:19] Die unieke samenwerking, waarin wij de Cate & Partners eigenlijk heel erg

[0:03:23] betrekken bij het tot stand komen van elk wetsvoorstel,

[0:03:26] die is doorgegaan ook na de indiening van de eerste vaststellingswet.

[0:03:30] Maar niet alleen het ministerie heeft die samenwerking gezocht.

[0:03:33] Ook u als Kamer heeft die samenwerking met bijvoorbeeld de advisering van de

[0:03:37] universiteiten tijdens de schriftelijke behandeling van de eerste vaststellingswet gehad.

[0:03:42] en de afgelopen periode tijdens, zoals u het zelf noemde op de website van de Tweede Kamer,

[0:03:47] de colleges die u van die universiteit heeft gehad.

[0:03:51] Maar ook met de ketenpartners bent u de afgelopen tijd in contact geweest,

[0:03:55] zoals in de ontbijtsessie van donderdag 28 november.

[0:04:00] Uw gedegen voorbereiding in dit wetgevingsproject

[0:04:02] heeft geleid tot een zorgvuldige schriftelijke behandeling

[0:04:05] van de eerste vaststellingswet en de beantwoording van uw bijna 800 vragen.

[0:04:10] Dat maakt dat ik vandaag niet uitgebreid stil hoef te staan bij het waarom van het nieuwe

[0:04:14] wetboek.

[0:04:15] Met het nieuwe wetboek is getracht te komen tot een overzichtelijk wetboek waarin het geldende

[0:04:21] recht bevat en een wetboek dat toegankelijk is voor burgers en professionals.

[0:04:27] De artikelen zijn op een logische plek gezet en goed geordend.

[0:04:31] Het nieuwe wetboek bevat een duidelijke regeling over de rechtspositie van de belangrijkste

[0:04:36] procesdeelnemers, waarbij u moet denken aan de verdachten en slachtoffers.

[0:04:40] Jurisprudentie is gekodificeerd, zodat het nieuwe wetboek volledig en de juiste stand

[0:04:45] van zaken op belangrijke strafvoordelijke onderwerpen weergeeft.

[0:04:50] Opsporingsbevoegdheden zijn geactualiseerd en vereenvoudigd.

[0:04:54] Het nieuwe wetboek faciliteert een digitaal strafproces.

[0:04:57] En tot slot draagt het nieuwe wetboek bij aan een voortvarende procesgang en betere voorbereiding

[0:05:03] van rechtszittingen.

[0:05:05] De verschillende plannen hiervoor door het wetboek heen worden aangeduid als de beweging

[0:05:09] naar voren. Een term die u waarschijnlijk inmiddels wel bekend is.

[0:05:16] Kort na onze vorige technische briefing heeft de toenmalig minister voor

[0:05:19] rechtsbescherming een regeringscommissaris voor het nieuw

[0:05:22] wetboek van strafvordering ingesteld. Dat is professor Knigge.

[0:05:26] Geert Knigge, voormalig advocaat-generaal bij de Hoge Raad, adviseert de

[0:05:31] bewindspersonen, gevraagd en ongevraagd, over systematische

[0:05:34] vraagstukken die zich aandienen bij de totstandkoming van de

[0:05:37] wetvoorstellen in dit project. Ook zal hij straks in 2025 de bewindspersonen als deskundige

[0:05:45] bijstaan tijdens de mondelingenbehandeling. De bewindspersonen kunnen ervoor kiezen om

[0:05:50] vragen van uw Kamer van wetsystematische en technisch-juridische aard door de regeringscommissaris

[0:05:56] te laten beantwoorden tijdens de WGO's of de plenaire behandeling.

[0:06:05] Om u door te nemen door het hele wetboek van strafvordering hebben wij de verschillende

[0:06:10] de wetsvoorstellen op deze slijt gezet.

[0:06:13] En u ziet ondereen verschillende kleuren en verschillende wetsvoorstellen.

[0:06:19] Elke kleur is een wetgevingspoor, zoals we dat hebben genoemd binnen dit project.

[0:06:24] En elke kleur bevat weer een aantal wetsvoorstellen.

[0:06:28] Helemaal links op het plaatje ziet u de roze innovatiewet in het innovatiespoor.

[0:06:33] Een wetsvoorstel dat in 2022 al in werking is getreden.

[0:06:37] De twee oranje wetsvoorstellen die u ziet, dat is het vaststellingsspoor en dat zijn de

[0:06:42] eerste twee vaststellingswetten.

[0:06:45] Dan hebben we het groene aanvullingsspoor met twee aanvullingswetten en het blauwe invoeringsspoor

[0:06:51] met invoeringswetten.

[0:06:54] Achter elk spoor ziet u een klein boekje staan en dat boekje houdt in publicatie in het staatsblad.

[0:07:00] Dat is het uiteindelijke doel voor elk wetsvoorstel binnen dit project.

[0:07:04] Die verschillende staatsbladpublicaties samen gaan straks het nieuwe wetboek van strafvordering

[0:07:13] vormen.

[0:07:14] Maar publicatie in het staatsblad betekent nog niet dat een wetsvoorstel ook in werking

[0:07:20] treedt.

[0:07:22] Onder vier ziet u namelijk dat er één moment van inwerking treding zal zijn voor de verschillende

[0:07:27] wetsvoorstellen binnen dit project.

[0:07:30] Dat moment van inwerking treding is afgelopen jaar in samenspraak met de ketenpartners vastgesteld

[0:07:35] op 1 april 2029.

[0:07:40] Voordat het zover is, en dat ziet u onder drie,

[0:07:43] zal er een implementatieperiode volgen van drie jaar.

[0:07:48] Die implementatieperiode start vanaf het moment

[0:07:52] dat de eerste twee oranje wetsvoorstellen,

[0:07:54] de eerste vaststellingswet en de tweede vaststellingswet

[0:07:57] en de eerste aanvullingswet, dat is de eerste groene wetsvoorstel,

[0:08:01] door uw Kamer zijn aanvaard.

[0:08:04] Zo is het ook afgesproken met de ketenpartners.

[0:08:06] Na aanvaarding van die eerste drie wetsvoorstellen hebben de ketenpartners voldoende zekerheid

[0:08:13] over de inhoud van het nieuwe wetboek, zodat zij de implementatieperiode van drie jaar

[0:08:18] kunnen starten.

[0:08:20] Dat betekent dus ook dat we ernaar zullen streven om die eerste drie wetsvoorstellen

[0:08:24] voor 1 april 2026 in het staatsblad te hebben staan.

[0:08:30] Ik bespreek met u graag de verschillende wetsvoorstellen, de stand van zaken en de verhouding tussen

[0:08:36] die verschillende wetsvoorstellen.

[0:08:38] En daarbij begin ik bij die eerste twee oranje wetsvoorstellen.

[0:08:42] De eerste en tweede vaststellingswet.

[0:08:46] Samen vormen die twee wetsvoorstellen de kern van het nieuwe wetboek.

[0:08:50] De boeken 1 tot en met 6 in de eerste vaststellingswet...

[0:08:54] en de boeken 7 en 8 in de tweede vaststellingswet.

[0:08:57] Daar gaat u het in januari ook tot en met maart over hebben.

[0:09:00] De eerste vaststellingswet, Kamerstukken 3-6-3-2-7, is in maart 2023 bij uw Kamer ingediend.

[0:09:11] Daarna heeft een uitgebreide schriftelijke behandeling plaatsgevonden.

[0:09:15] In januari 2025 start een reeks van wetgevingsoverleggen, gevolgd door een plenaire behandeling in maart.

[0:09:24] De tweede vaststellingswet, Kamerstukken 3-6-6-3-6, is op 18 oktober jongsleden ook bij uw Kamer

[0:09:31] ingediend.

[0:09:32] De vaste commissie besloot daarop over dit voorstel geen rapportages van de universiteit

[0:09:38] aan te vragen en dat dit wetsvoorstel wordt meegenomen bij de mondelingenbehandeling begin

[0:09:44] 2025.

[0:09:46] Dit is, naar wij aannemen, nog wel afhankelijk van het verslag dat aanstaande donderdag door

[0:09:52] u wordt vastgesteld en de nota naar aanleiding van het verslag over die tweede vaststellingswet

[0:09:57] door onze bewindslieden.

[0:09:59] Maar dat dit wetsvoorstel met de boeken 7 en 8 wordt meegenomen bij de Mondelingen Behandeling

[0:10:04] begin 2025, helpt de voortgang van het nieuwe wetboek enorm.

[0:10:11] Even terug naar die eerste vaststellingswet, de boeken 1 tot en met 6.

[0:10:16] Zes boeken die dusdanig met elkaar samenhangen, die begint bij de opsporing, dan de vervolging

[0:10:21] door het Openbaar Ministerie, de berechting door de rechtbank, het hoger beroep, de rechtsmiddelen

[0:10:26] en dan nog enkele bijzondere wetgeving.

[0:10:28] Die boeken hangen dusdanig met elkaar samen dat zij zijn samengevoegd in één wetsvoorstel.

[0:10:35] Die eerste vaststellingswet reserveerde ook alvast de plek voor de boeken 7 en 8.

[0:10:42] Vanaf april 2023 tot en met juli 2024 heeft de schriftelijke behandeling van dit grote

[0:10:48] wetsvoorstel plaatsgevonden.

[0:10:51] Daarbij is uw Kamer per boek te werk gegaan.

[0:10:55] Over elk boek hebben de vier ondersteunende universiteiten eerst een rapportage opgesteld

[0:10:59] en die rapportages zijn vervolgens door de rapporteurs Elian en Helder betrokken bij

[0:11:05] het opstellen van het verslag per boek. Uiteindelijk heeft uw Kamer dus zes

[0:11:11] verslagen vastgesteld over de eerste vaststellingswet.

[0:11:14] De bijna 800 vragen over dat wetsvoorstel zijn beantwoord in een gezamenlijke nota

[0:11:19] naar aanleiding van de verslagen. Daarin zijn uw vragen per boek beantwoord,

[0:11:26] maar ook zijn enkele centrale thema's benoemd die uit de verslagen kunnen

[0:11:31] worden gedestilleerd. Thema's die boekoverstijgend zijn en waarover op meerdere plekken vragen

[0:11:37] zijn gesteld. Die vijf centrale thema's zijn de volgende. Allereerst de rol van beginselen

[0:11:45] en de verhouding tussen het wetboek en lagere regelgeving. Als tweede de beweging naar voren,

[0:11:53] als derde het recht op rechtsbijstand van de verdachte, de vierde de rol en de rechten

[0:11:59] van het slachtoffer en tot slot de facilitering van een digitaal strafproces.

[0:12:05] Naar wij ambtelijk hebben begrepen, zullen deze centrale thema's tijdens het eerste

[0:12:10] WGO in januari aan de orde komen.

[0:12:16] Dan de tweede vaststellingswet, die zoals gezegd de boeken 7 en 8 bevat.

[0:12:22] Boeken die gaan over de tenuitvoerlegging van straffen en de internationale en Europese

[0:12:27] samenwerking in strafzaken.

[0:12:29] Die twee boeken zijn enkele jaren geleden al inhoudelijk gemoderniseerd als onderdeel

[0:12:34] van het huidige wetboek van strafvordering.

[0:12:37] Daarin zijn het de boeken 5 en 6.

[0:12:41] Die twee boeken moeten een plek krijgen in het nieuwe wetboek van strafvordering en zijn

[0:12:45] daartoe technisch omgezet naar de structuur van het nieuwe wetboek.

[0:12:50] Zij volgen na de zes boeken en worden daarom genummerd als 7 en 8.

[0:12:55] Naast de boeken 7 en 8 bevat de Tweede Vaststellingswet ook hoofdstuk 10 van boek 1.

[0:13:02] Dat is een hoofdstuk dat algemene bepalingen over de tenuitvoerlegging bevat en die hangen

[0:13:07] natuurlijk samen met boek 7, dat gaat over de tenuitvoerlegging.

[0:13:12] En dat hoofdstuk 10 was in de Eerste Vaststellingswet nog gereserveerd.

[0:13:18] Ook deze Tweede Vaststellingswet is weer in nauwe samenspraak met de uitvoeringsorganisaties

[0:13:23] opgesteld.

[0:13:23] In augustus van dit jaar heeft de Raad van State het advies over deze tweede vaststellingswet

[0:13:29] gepubliceerd.

[0:13:31] Een qua omvang beperkt advies van slechts zes pagina's met een positief dictum B.

[0:13:39] Dit maakte dat de minister en de staatssecretaris het na de rapport vrij vlot konden opstellen

[0:13:44] en zoals ik net al zei, het wetsvoorstel van de tweede vaststellingswet ongeveer twee maanden

[0:13:49] geleden bij uw Kamer konden indienen.

[0:13:51] Aanstaande donderdag staat vaststelling van het verslag over dit voorstel op de agenda

[0:13:56] van de commissie.

[0:13:59] Overigens staat daar ook nog de nazending van enkele consultatieadviezen, die was de minister

[0:14:06] en de staatssecretaris absoluut vergeten mee te sturen, maar die zijn alsnog naar u toegestuurd

[0:14:11] voorgemaakt.

[0:14:15] Dan het volgende wetgevingsspoor, dat is het groene aanvullingsspoor.

[0:14:20] Dat is vooral belangrijk voor de verhouding, hoe verhoudt dat aanvullingsspoor zich tot

[0:14:24] het oranje vaststellingsspoor.

[0:14:28] Via die groene aanvullingswetten

[0:14:30] kunnen er de komende jaren

[0:14:31] nog wijzigingen in het nieuwe wetboek worden

[0:14:34] doorgevoerd. Dus wijzigingen in

[0:14:36] de teksten van de twee vaststellingswetten.

[0:14:39] Die mogelijkheid

[0:14:40] is van groot belang om straks

[0:14:42] bij die uiteindelijke inwerking treding

[0:14:44] op 1 april 2029

[0:14:46] een zo up-to-date mogelijk wetboek

[0:14:48] te hebben. Het oranje vaststellingsspoor

[0:14:52] bevat het leeuwendeel van het

[0:14:53] nieuwe wetboek en door het

[0:14:55] Benutten van het groene aanvullingsspoor loopt de voortgang van de behandeling van die twee

[0:15:00] oranje vaststellingswetten geen vertraging op.

[0:15:04] Een andere keus zou zijn geweest om binnen dit grote project te werken met notas van

[0:15:09] wijziging.

[0:15:10] Die notas van wijziging zouden echter nog voor de behandeling aan de Raad van State moeten

[0:15:17] worden voorgelegd.

[0:15:18] En dat zou hebben geleid tot vertraging van de twee vaststellingswetten.

[0:15:23] En gelet op de eerdere motie van Elian is getracht die vertraging van de vaststellingswetten

[0:15:29] juist te voorkomen.

[0:15:31] Vandaar de keuze voor aanvullingswetgeving.

[0:15:35] Benodigde wijzigingen of aanvullingen in het nieuwe wetboek worden in een apart aanvullingswetsvoorstel

[0:15:40] in procedure gebracht.

[0:15:42] Een aanvullingswetsvoorstel volgt de volledige wetgevingsprocedure, waarbij dat wetsvoorstel

[0:15:47] na consultatie en advisering door de Raad van State wordt behandeld door de Tweede en Eerste

[0:15:52] Kamer.

[0:15:54] Er kunnen meerdere aanleidingen zijn om een onderwerp mee te nemen in een aanvullingswet.

[0:15:59] In eerdere voortgangsrapportages, ik dacht vanaf de zevende voortgangsrapportage, is

[0:16:04] steeds een opsomming gegeven van aanleidingen voor aanvullingswetgeving.

[0:16:10] Ik sta stil bij de onderwerpen die in de eerste aanvullingswet zijn opgenomen.

[0:16:15] Die eerste aanvullingswet is inmiddels in consultatie gegeven, in mei 2024.

[0:16:21] En die consultatieperiode is in november 2024 afgerond.

[0:16:25] De consultatieadviezen worden op dit moment amtelijk verwerkt.

[0:16:35] In de eerste aanvullingswet zijn een aantal relatief wat grotere onderwerpen opgenomen,

[0:16:40] zoals een regeling van procesafspraken, strafvoordelijke gegevensverwerking, aanpassingen van bepalingen

[0:16:46] over het onderzoek met betrekking tot het lichaam en verbetering van de regeling van

[0:16:51] buitengerechtelijke afdoening, waaronder de strafbeschikking.

[0:16:56] De eerste aanvullingswet verbetert ook foutjes die in de eerste vaststellingswet zijn op

[0:17:01] waren gekropen.

[0:17:04] Ook is nieuwe wetgeving die recent tot stand is gekomen in het huidige wetboek van strafvordering,

[0:17:10] door middel van de eerste aanvullingswet doorgevoerd in het nieuwe wetboek van strafvordering.

[0:17:16] En dan hebben we het dus over wetgeving die tot stand is gekomen nadat de eerste vaststellingswet

[0:17:20] al bij u was ingediend.

[0:17:23] In die eerste aanvullingswet zijn verder voorstellen opgenomen die voortvloeien uit de vragen

[0:17:28] van uw Kamer in de verslagen bij de eerste vaststellingswet.

[0:17:33] In de bijbehorende memorie van toelichting van die eerste aanvullingswet...

[0:17:37] is dan ook uiteengezet dat de voorgestelde wijziging is doorgevoerd...

[0:17:41] naar aanleiding van wensen die in de verslagen waren geuit.

[0:17:45] Ik geef daarvan twee voorbeelden.

[0:17:49] In het verslag over boek 2 van uw Kamer...

[0:17:51] werden verschillende vragen gesteld over de regeling van bevoegdheden...

[0:17:54] met betrekking tot het lichaam.

[0:17:56] Boek 2, hoofdstuk 6 is dat.

[0:17:58] Zo stelde u aan de orde of wat betreft de formulering van deze bevoegdheden een beter evenwicht kon

[0:18:04] worden bereikt tussen rechtszekerheid en toekomstbestendigheid.

[0:18:09] De vragen stellen ook aan de orde of deze bevoegdheden minder gedetailleerd kunnen worden opgeschreven.

[0:18:16] Mede naar aanleiding van deze vragen is in de eerste Avelingswet een voorstel gedaan

[0:18:21] om de regeling van bevoegdheden met betrekking tot het lichaam nog meer toekomstbestendig

[0:18:26] te maken en om die bevoegdheden minder gedetailleerd te formuleren.

[0:18:32] Een ander voorbeeld is het onderwerp strafvoordelijke gegevensverwerking.

[0:18:39] In de verslagen heeft u verschillende vragen gesteld over de voorschriften en waarborgen

[0:18:44] die gelden voor verdere verwerking van gegevens die zijn verkregen door de uitoefening van

[0:18:49] opsporingsbevoegdheden.

[0:18:52] En zoals in de beantwoording van deze vragen OSA gegeven, is van het aanvankelijke voornemen

[0:18:56] om strafvoordelijke gegevensverwerkingverpalingen niet in het nieuwe wetboek op te nemen, teruggekomen

[0:19:03] en is ervoor gekozen om het bestaande recht op dit punt alsnog in het nieuwe wetboek op

[0:19:08] te nemen via die eerste aanvullingswet.

[0:19:12] En zo zijn er in de nota naar aanleiding van de verslagen nog meer van dit soort voorbeelden

[0:19:17] genoemd waarin uw vragen ertoe hebben geleid dat het nieuwe wetboek er straks door middel

[0:19:22] van de eerste aanvullingswet anders uit komt te zien dan nu het geval is in de eerste vast

[0:19:29] Kortom, de Eerste Aanvullingswet is benut voor het verwerken van nieuw wensen die zijn

[0:19:34] geuit in de schriftelijke behandeling van de Eerste Vaststellingswet.

[0:19:38] Daarbij is er bewust voor gekozen om dit niet bij notas van wijziging te doen, omdat dit,

[0:19:43] zoals gezegd, het proces van de vaststellingswetten zou vertragen en daarnaast tot een minder

[0:19:49] overzichtelijke wetgeving zou leiden in dit toch al zo grote project.

[0:19:52] Die eerste aanvullingswet wordt na verwachting in het eerste kwartaal van 2025 voor advies

[0:20:00] voorgelegd bij de Raad van Staat.

[0:20:06] Dan kom ik bij de tweede aanvullingswet.

[0:20:10] De tweede aanvullingswet kan onder meer worden benut als van wensen vanuit de Tweede Kamer

[0:20:14] blijkt bij de mondelingenbehandeling van de eerste vaststellingswet.

[0:20:20] Zoals u inmiddels weet is het nieuwe wetboek veelomvattend.

[0:20:23] Het gaat om het hele terrein van het strafprocesrecht.

[0:20:26] Veel van de inhoud van de verschillende boeken hangt met elkaar samen.

[0:20:31] Het nieuwe wetboek vormt één samenhangend, systematisch doordacht geheel.

[0:20:38] U allen als Kamerlid kunt natuurlijk amendementen indienen bij dit wetsvoorstel.

[0:20:43] Maar omdat het nieuwe wetboek een veelomvattend en samenhangend geheel is, bestaat de kans

[0:20:49] dat niet snel te overzien is wat een amendement voor andere samenhangende onderdelen in het

[0:20:55] wetboek betekent of voor de uitvoerbaarheid.

[0:21:01] Daarom biedt de aanvullingswetgeving en in dit geval de Tweede Aanvullingswet

[0:21:05] voor u een te overwogen mogelijkheid om als alternatief voor amendeering

[0:21:11] een gewenste wijziging in een motie neer te leggen

[0:21:15] waarin de regering wordt opgeroepen om die bij Tweede Aanvullingswet te regelen.

[0:21:20] Over die motie kan vervolgens na een

[0:21:22] appreciatie door de bewindspersonen worden gestemd.

[0:21:27] Deze route van de aanvullingswet is vooral aantrekkelijk bij wijzigingen die de uitvoerbaarheid

[0:21:32] en de wetsystematische inbending raken.

[0:21:36] Door dergelijke wijzigingen in een tweede aanvullingswet op te nemen, kan, en dat is essentieel, worden

[0:21:42] geprofiteerd van de advisering door de ketenorganisaties.

[0:21:46] Ook zal de Raad van State hierbij steeds worden betrokken.

[0:21:51] Uiteindelijk worden de eerste en tweede aanvullingswet, inclusief de door u gewenste wijzigingen,

[0:21:55] bij u ingediend en kunt u als medewetgever het resultaat beoordelen.

[0:22:06] Die tweede aanvullingswet heeft ook te maken met een ander wetsvoorstel binnen dit project.

[0:22:10] Dat is de Innovatiewet Strafvordering.

[0:22:13] De Innovatiewet Strafvordering is op 1 oktober 2022 in werking getreden.

[0:22:20] In onze gesprekken met de ketenorganisaties in de voorbereiding op het nieuwe wetboek,

[0:22:25] bleek dat zij enthousiast waren om vooruitlopend op het nieuwe wetboek

[0:22:29] alvast enkele nieuwe onderdelen uit dat wetboek te beproeven in de praktijk.

[0:22:34] Voor de uitvoering fijn dat ze dat konden, en voor de wetgever goed om te weten

[0:22:38] hoe die nieuwe mogelijkheden het zouden doen in de praktijk.

[0:22:43] Toen is al gezegd dat mocht de bepaalde onderdelen niet goed werken,

[0:22:46] of juist wel goed werken, dan kunnen die nog via aanvullingswetgeving

[0:22:51] worden bijgesteld of ingevoegd in het nieuwe wetboek.

[0:22:55] Die wens van de ketenpartners heeft uiteindelijk geleid

[0:22:57] tot de innovatiewet strafvordering. Een wet waarin vijf nieuwe onderdelen zijn opgenomen

[0:23:04] in het huidige wetboek van strafvordering, waarmee vanaf 1 oktober 2022 al ervaring is

[0:23:11] opgedaan in de praktijk. U ziet de vijf onderwerpen waar het over gaat op de sluit.

[0:23:18] Dat opdoen van ervaring in de praktijk ging tot 30 september 2024 in pilots. Eén pilot

[0:23:26] per onderdeel. En die pilots zijn de eerste twee jaar na hun werkingtreding geëvalueerd

[0:23:31] door het WODC. De twee rapporten naar aanleiding van die evaluatie zijn begin oktober 2024

[0:23:39] aan uw Kamer gestuurd door de bewindspersonen. En nog deze maand ontvangt u de beleidsreactie

[0:23:45] van de minister en de staatssecretaris rechtsbescherming op deze evaluatie.

[0:23:52] De betrokken ketenpartners willen heel graag de komende jaren gebruik blijven maken van

[0:23:58] die vijf nieuwe onderdelen die in het huidige wetboek zijn ingevoegd.

[0:24:03] Gelet op het tijdelijk karakter van de innovatiewet, die geldt tot 30 september

[0:24:08] 2025, is een belangrijke aanbeveling van de onderzoekers en ook van de ketenpartners.

[0:24:15] Verleng de innovatiewet tot aan het moment van inwerkingtreding van het nieuwe wetboek van strafvordering.

[0:24:21] Zo vallen de ketenpartners niet in een gat als het gaat om de uitoefening van die nieuwe mogelijkheden

[0:24:26] na afloop van de innovatiewet, wat nu dus 30 september 2025 is, tot aan 1 april 2029.

[0:24:35] Uit paragraaf 3 van de 10e voortgangsrapportage blijkt dan ook dat het voornemen bestaat de

[0:24:41] werkingsduur van de innovatiewet te verlengen.

[0:24:45] Daartoe moet voor 30 september 2025 een wetsvoorstel tot verlenging zijn ingediend bij uw Kamer.

[0:24:55] Dat verlengingsvoorstel ziet dus op een technische verlenging van de bepalingen hierover in het

[0:24:59] huidige wetboek.

[0:25:01] Naar verwachting wordt dit verlengingsvoorstel begin 2025 in formele consultatie gegeven.

[0:25:08] Die aanbevelingen uit het WODC-rapport zien met name op de nieuwe bepalingen in het nieuwe

[0:25:14] wetboek van strafvordering.

[0:25:16] Inhoudelijke wijzigingen over die vijf mogelijkheden in het nieuwe wetboek van strafvordering zullen

[0:25:23] worden doorgevoerd in het nieuwe wetboek door middel van de Tweede Aanvullingswet.

[0:25:27] Die tweede aanvullingswet zal na verwachting in het tweede deel van 2025

[0:25:34] in formele consultatie worden gegeven.

[0:25:36] Dus er is een belangrijk verschil dat enerzijds het verlengingswetsvoorstel

[0:25:40] een inhoudelijk, ja, een inhoudsloze verlenging van de huidige bepaling is

[0:25:45] en dat inhoudelijke wijzigingen, naar aanleiding van die WUDC-rapporten,

[0:25:50] in de tweede aanvullingswet zullen worden doorgevoerd in het nieuwe wetboek.

[0:25:57] Dit brengt mij tot het laatste spoor en dat was een slijt

[0:26:00] die niet in de versie staat die u eerder heeft ontvangen.

[0:26:04] Het is alleen deze slide.

[0:26:06] Die gaat over het invoeringsspoor.

[0:26:09] Het invoeringsspoor bestaat uit invoeringswetten, wetten die later volgen.

[0:26:16] Eigenlijk de twee belangrijkste onderwerpen uit de invoeringswet

[0:26:20] zijn het overgangsrecht en de aanpassingswetgeving.

[0:26:25] Overgangsrecht, dat betekent als het nieuwe wetboek straks in werking zal treden,

[0:26:29] 1 april 2029, dan wordt het oude wetboek ingetrokken en dan bestaat er een overgangsperiode.

[0:26:37] Een periode waarin als uitgangspunt zou gelden dat de nieuwe regels uit het nieuwe wetboek

[0:26:42] gelden, maar in sommige gevallen moeten regels uit het oude wetboek nog blijven gelden.

[0:26:49] Denk bijvoorbeeld aan een strafzaak die al loopt voor 1 april 2029, dan moet wel duidelijk

[0:26:55] zijn welke regels gelden er voor deze strafzaak.

[0:26:58] In het overgangsrecht, dat dus onderdeel uitmaakt van de invoeringswet,

[0:27:03] wordt per onderwerp beschreven hoe daarmee om te gaan.

[0:27:08] En dat overgangsrecht, dat wordt in nauwe samenspraak per artikel bijna besproken met de ketenpartners.

[0:27:17] Een ander onderdeel van die invoeringswet is de aanpassingswetgeving.

[0:27:21] Aanpassingswetgeving, daar moet u denken aan alle verwijzingen in andere wetten

[0:27:26] naar het huidige wetboek van strafvordering, en dat zijn er heel veel.

[0:27:28] Al die verwijzingen moeten worden aangepast, dat moeten verwijzingen naar het nieuwe wetboek

[0:27:33] van strafvordering worden en dat noemen wij de aanpassingswetgeving.

[0:27:41] Dan kom ik tot een afronding voor mijn deel en deze slide staat stil bij de mogelijkheden

[0:27:47] die het ministerie heeft om uw Kamer te ondersteunen bij dit grote wetgevingsproject.

[0:27:52] Dat doet het ministerie, dat tracht het ministerie te doen door het sturen van periodieke voortgangsrapportages

[0:27:59] over dit wetgevingsproject, waarin de stand van zaken van de verschillende

[0:28:03] wetsvoorstellen wordt beschreven. Zoals gezegd, de meest recente is de

[0:28:07] tiende voortgangsrapportage die u op 5 december heeft ontvangen.

[0:28:11] Ook zijn wij de komende periode bereikbaar voor uw technische vragen

[0:28:15] in voorbereiding op de mondelingenbehandeling.

[0:28:20] Uw eerste vragen kunt u straks al stellen na deze presentatie.

[0:28:24] Dan geef ik nu graag het woord aan Gilles de Meij die u wat zal vertellen over de

[0:28:29] implementatie. Dank u wel. Ja, dank u wel. Ik heb twee slides.

[0:28:41] Eén die kijkt een beetje terug tot en met de dag van vandaag en de andere die

[0:28:45] kijkt vooruit. Ik hoop dat het allemaal leesbaar is,

[0:28:50] maar zoals Ronald van Beek net al aangaf, is het idee van de modernisering bestaat

[0:28:55] natuurlijk al veel langer en in september 2019 is de commissie

[0:29:00] Lechert in het leven geroepen om uit te zoeken hoe je dat ook allemaal praktisch vormgeeft.

[0:29:07] En op basis van het rapport van die commissie Lechert in januari 2021, zeg ik uit mijn

[0:29:13] hoofd, is door voormalig dat Rutte 4 is toen ook een implementatiebudget ter

[0:29:20] beschikking gesteld. En van dat geld is toen in 2022 een organisatie ingericht

[0:29:29] In opdracht van het bestuurlijk ketenberaad en die organisatie die heeft zich vooral gericht op

[0:29:36] hoe gaan we dit doen met elkaar, welke spelers, welke ketenpartners zijn er allemaal betrokken

[0:29:43] en op welke onderwerpen. Eigenlijk ontstond er toen een soort matrixstructuur waarvan er op

[0:29:48] in ieder geval financiën, op processen, op IV, communicatie, werkgroepen zijn ingericht waar in

[0:29:58] totaal van veertien ketenorganisaties mensen aan deelnemen.

[0:30:03] En daar is ook een governance bij opgesteld.

[0:30:06] Er zijn heel veel...

[0:30:07] Nou, eindeloos klinkt wat lang, maar er is wel heel veel over gepraat.

[0:30:10] Maar recentelijk, bij de laatste BKB van 7 november,

[0:30:14] is er een definitieve klap gegeven op de bijbehorende governance.

[0:30:21] In maart 2023 was die vorige technische sessie.

[0:30:25] Toen is er verteld dat er op dat moment de ketenpartners

[0:30:30] vooral ook heel druk bezig waren met het vaststellen

[0:30:33] van wat nou de beste datum voor inwerkingtreding was.

[0:30:37] Zoals jullie wellicht weten, was er eerst bedacht dat dat in 2026 zou zijn,

[0:30:41] want dat was zo'n mooi rond getal in verhouding

[0:30:45] tot het huidig wetboek van strafvordering, wat uit 1926 stamt.

[0:30:52] Maar tijdens die verdiepende analyse kwam men er eigenlijk toch wel achter

[0:30:57] dat dat toch geen goed idee was en dat er meer tijd nodig is.

[0:31:02] In een brief aan de Kamer is dat in maart van dit jaar is dat ook toegelicht

[0:31:09] wat de datum dan wel zou moeten worden. Dat was 1 april 2029.

[0:31:15] En om welke redenen die datum is gekozen.

[0:31:19] Men wilde dus voldoende stabiliteit,

[0:31:23] dus wat Rans van Beek net al aangaf, dat de wetstexten voldoende stabiel zijn.

[0:31:28] Men vroeg voldoende tijd, dus een periode na dat stabiel worden

[0:31:32] van die wetstexten, om de wijzigingen door te voeren.

[0:31:36] En men heeft dan ook een oproep gedaan voor voldoende capaciteit,

[0:31:40] zal ik het maar noemen, oftewel een beleidsluwe periode.

[0:31:44] maar ongetwijfeld vorige week donderdag door de verschillende ketenpartners

[0:31:50] ook gewezen is op het belang daarvan.

[0:31:58] Op het moment dat dus die definitieve datum er was,

[0:32:02] konden de ketenorganisaties ook pas echt goed gaan plannen,

[0:32:05] want zoals jullie weten, de planning is meestal een vorm van terugrekenen.

[0:32:12] Dus vanaf 1 april 2029, wat moet je dan gereed hebben op 1 april 2028?

[0:32:18] enzovoort. En die individuele plannen die zijn dit najaar aangeleverd bij het departement en de

[0:32:26] centrale ketenorganisatie. We hebben eigenlijk pas sinds 1 oktober 2024 hebben wij de beschikking

[0:32:34] over uitgebreide implementatieplannen van die verschillende ketenorganisaties.

[0:32:40] Daar hebben we heel nadrukkelijk heel goed naar gekeken. Daar is ook de auditdienst Rijk bij

[0:32:46] betrokken geweest bij het beoordelen van die plannen.

[0:32:48] Daar kan ik straks nog iets kort over vertellen.

[0:32:53] De drie opvallendste punten.

[0:32:55] Het eerste is dat het feit dat het dus drie jaar langer duurt dan oorspronkelijk gepland

[0:32:59] betekent ook dat de periode waarin kosten worden gemaakt toeneemt met drie jaar.

[0:33:07] Tweede conclusie is dat de commissie ledgert toch ondanks

[0:33:14] uitstekend werk wat ze hebben geleverd, toch een aantal organisaties over het hoofd had gezien,

[0:33:20] of dat zij op dat moment die organisaties dachten dat de impact verwaarloosbaar was,

[0:33:27] maar dat het toch bleek dat er impact was. En tot slot waren er kostenposten die ten tijde van

[0:33:37] van de Commissie-Ledgert lager leken dan dat ze nu in deze plannenmakerij bleken.

[0:33:51] Het mooie is dat die plannen, die lagen voor het eerst op tafel,

[0:33:56] die zijn ook gedeeld met elkaar.

[0:33:59] Dus de veertien organisaties hebben allemaal de plannen in alle openheid

[0:34:08] aan elkaar laten zien en elkaar daarop bevraagd.

[0:34:12] En dat is nu ook waar we in zitten, van hoe kunnen we nou

[0:34:18] vanuit die individuele plannen komen tot onderdelen

[0:34:22] waarin eigenlijk synergie te behalen is uit verdere samenwerking.

[0:34:28] Er werd natuurlijk al veel samengewerkt in de strafrechtketen,

[0:34:31] maar nu kunnen we specifiek vanuit die individuele plannen

[0:34:33] kunnen we inzoomen op onderdelen waar optimalisatie mogelijk is

[0:34:39] door samen op te trekken.

[0:34:41] Dus, en dat kan dus op alle gebieden zitten, dat kan zitten op het gebied van samen afspraken

[0:34:47] maken over ketenprocessen, informatievoorziening, maar ook op het gebied van opleidingen kan

[0:34:52] je je voorstellen dat er winst te behalen is door dingen samen te doen.

[0:35:03] Dus ik denk dat dus 2024 zal vooral in het teken staan van het optimaliseren van die

[0:35:11] individuele plannen en het komen tot een meer gemeenschappelijk plan.

[0:35:17] En ik had het net al over die auditdienstrijken.

[0:35:19] Een van de dingen waar zij ook bij helpen is het opstellen van wat we dan noemen een referentiekader,

[0:35:25] maar ook eigenlijk een soort begrippenkader om zeker te weten

[0:35:28] dat we dezelfde dingen bedoelen met dezelfde begrippen.

[0:35:32] Dus om een voorbeeld te noemen, je kan het hebben over inleereffecten,

[0:35:37] Dan kan je bepaalde kosten voorklemen,

[0:35:40] maar de een verstaat iets anders onder inleer-effecten dan de ander.

[0:35:44] En het helpt natuurlijk heel erg als je daar dezelfde taal over spreekt.

[0:35:48] En dan kan je ook kijken of je misschien in die implementatieperiode

[0:35:53] op een handige manier de opleiding op elkaar af kan stemmen,

[0:35:56] zodat de keteneffecten...

[0:36:00] Ja, dat het niet leidt tot onnodig productieverlies, om maar iets te noemen.

[0:36:08] Dus het is eigenlijk, zou je kunnen zeggen, een iteratief proces

[0:36:11] waarin je dus op basis van die individuele plannen zoekt naar de gezamenlijkheid

[0:36:15] en vanuit die gezamenlijkheid dan weer teruggaat naar je eigen organisatie

[0:36:19] om te kijken of het ook in te passen is in je eigen organisatie.

[0:36:23] Want uiteindelijk is het primair de verantwoordelijkheid

[0:36:25] van elke organisatie zelf om die implementatie tot een goed einde te brengen.

[0:36:31] En iedere organisatie heeft ook zijn eigen IV-afdelingen,

[0:36:35] en noem maar op, zijn eigen portfolio management.

[0:36:38] Dus het is een hele puzzel, maar de samenwerking gaat goed

[0:36:41] en er is veel vertrouwen en er wordt veel gedeeld met elkaar.

[0:36:45] Dus dat is prachtig.

[0:36:51] En elk jaar gaan we dus ook opnieuw kijken naar die plannen

[0:36:57] en naar de bijbehorende begrotingen, waarbij het elk jaar ook weer puzzelen is

[0:37:01] om te kijken of we uitkomen met de beschikbaar gestelde middelen

[0:37:04] voor de incidentele implementatiekosten.

[0:37:11] En dat herijken, dat is eigenlijk ook wat de commissie-ledger

[0:37:14] er ook al in 2021 had gezegd, van let op,

[0:37:19] dit is een inschatting van de kosten zoals we die nu zien,

[0:37:21] maar kijk daar vooral elk jaar kritisch opnieuw naar

[0:37:25] en schroom niet om te herijken.

[0:37:30] Dat voor zover de implementatie.

[0:37:32] Dan heb ik nu het stokje aan Ronald.

[0:37:36] Ja, dank u wel.

[0:37:38] Kort even iets over de structurele effecten van het wetboek.

[0:37:49] En even voor de goede orde, als inleiding dan hebben we het over de blijvende effecten,

[0:37:54] zeg maar even, die optreden voor de organisaties en voor de functionarissen

[0:37:57] in de keten na inwerkingstreding van het wetboek.

[0:38:02] Het gaat grotendeels, verwachten wij, om effecten op de werkbelasting.

[0:38:07] Dus kost en handeling, een functionaris in de keten meer of minder werk.

[0:38:12] En ook niet helemaal is uitgesloten dat het gaat om toenemende beheercosten, bijvoorbeeld

[0:38:19] van het moment dat uitbreiding van het digitale systeem noodzakelijk is.

[0:38:26] Veel is al bekend, en we hebben een kort inzicht al gegeven, zeg maar, in de memoir van toelichting

[0:38:33] bij het eerste wetsvoorstel voor de eerste vaststellingswet.

[0:38:37] Er zat ook een groot tabel in waarin artikels gewijs in beeld is gebracht

[0:38:42] van wat op dat moment het beeld was van de effecten van het nieuwe wetboek.

[0:38:49] En sinds die tijd zijn we daarmee doorgegaan,

[0:38:51] want we hebben toen ook toegelicht het was een voorlopig beeld, een eerste inzicht.

[0:38:55] En zoals mijn collega heeft toegelicht, het wetgevingspakket

[0:38:58] bestaat uit verschillende wetsvoorstellen.

[0:39:00] Dus per wetsvoorstel hebben we in kaart gebracht van wat die effecten zijn.

[0:39:05] En dat doen we natuurlijk niet alleen.

[0:39:08] Dat doen we natuurlijk uiteraard ook samen met de ketenorganisaties zelf,

[0:39:11] met name met de impactanalysten van die organisaties.

[0:39:14] Zodat vanuit de verschillen tussen het oude, het huidige recht en het nieuwe recht

[0:39:20] goed berekend kan worden wat dat betekent.

[0:39:26] En op die manier gaan we door.

[0:39:32] Dit moment natuurlijk het wetsvoorstel voor de eerste aanvullingswet, het lopende traject en ook

[0:39:39] in de memorie van toelichting bij dat wetsvoorstel zullen we kort inzicht geven in wat de effecten zijn.

[0:39:45] En zoals we ook hebben toegelicht in de eerdere memories van toelichting en ook in de voortgangsrapportages,

[0:39:52] verwachten wij een volledig beeld van de effecten van het wetboek te kunnen geven in het wetsvoorstel voor de invoeringswet.

[0:39:59] Dat is dan weer het voordeel van een pakket, zeg maar,

[0:40:02] dat we één wetsvoorstel gebruiken om het hele pakket in beeld te brengen.

[0:40:10] Dat zullen we ook op dezelfde manier doen,

[0:40:12] dus dat zal ook een algemene toelichting in het wetsvoorstel zitten

[0:40:16] en begeleid ook van een uitvoerige tabel,

[0:40:19] waar per artikel en per onderwerp de effecten in kaart zijn gebracht.

[0:40:25] En er zijn twee bewegingen zeg maar even die je daarin ziet, als ik het even toespits,

[0:40:33] op die werklast effecten. Zonder meer heeft het wetsvoorstel werklast verzwarende elementen.

[0:40:39] Die zijn ook met name verbonden aan de regelingen die de positie van verdachten

[0:40:45] en slachtoffers in het strafproces versterkt. Maar het wetboek biedt ook kansen op efficiënter

[0:40:53] en stroomleiding van het strafproces.

[0:40:57] Dat is ook bijvoorbeeld wat de commissie-ledger, die mijn collega al heeft genoemd,

[0:41:00] in het advies heeft aangegeven.

[0:41:03] En langs die twee lijnen wordt op dit moment gekeken van

[0:41:06] hoe kunnen we het strafproces onder het regime van het nieuwe wetboek

[0:41:09] zo optimaal mogelijk inrichten.

[0:41:14] En dat is nog best een klus, kan ik vertellen,

[0:41:16] want we zijn toch ook nog ver weg 1 april 2029.

[0:41:20] Dus de organisaties moeten goed nog wel beginnen met het inrichten van dat proces

[0:41:27] en met elkaar bespreken van die nieuwe werkprocessen

[0:41:29] en daar ook nieuwe beleidsregels voor maken.

[0:41:34] Dus dat vergt ook een beetje inzicht over hoe het in de toekomst eruit zou kunnen zien.

[0:41:48] Oh, die gaat te snel. Dit was hem.

[0:41:52] En ook nog even terugblikkend op die commissie-ledger.

[0:41:54] Mijn collega zei het eigenlijk net al voor de implementatiewerkzaamheden.

[0:41:59] Ook op het gebied van de structurele uitvoeringsconsequenties

[0:42:03] zien wij de commissie-Ledger het advies toch ook nog steeds als het kompas.

[0:42:07] Ook in de zin van het advies om telkens maar te blijven herijken.

[0:42:13] We hebben nog een paar jaar te gaan.

[0:42:16] Aan de hand van lagere regelgeving,

[0:42:18] aan de hand van beleidsregels die de organisaties opstellen,

[0:42:22] nieuwe werkprocessen,

[0:42:23] is de verwachting dat er ieder jaar toch ook wel weer nieuwe inzichten zullen ontstaan.

[0:42:27] Dus we blijven met de organisaties in contact en in bespreking of er jaar in jaar uit weer nieuwe inzichten zullen zijn.

[0:42:34] En dat zullen we ook doen na inwerkingstreding van het wetboek.

[0:42:39] We hebben een, ook in het eerste wetsvoorstel is een evaluatie voorzien vijf jaar na inwerkingstreding.

[0:42:47] Maar vijf jaar is wel lang om te wachten, zeg maar, om de effecten te bekijken.

[0:42:53] Dus wij gaan langs met het nieuwe instrument van de invoeringstoets.

[0:42:59] In de hand zijn we voornemens om na het eerste jaar na inwerkingtreding,

[0:43:04] en na je derde jaar in ieder geval ook uitvoeringstoetsen uit te voeren,

[0:43:09] zodat we over de werking van het wetboek en ook de effecten die het heeft,

[0:43:15] ook op die werkbelasting kunnen nagaan en ook liefst kunnen meten

[0:43:20] wat nou in de praktijk de effecten zijn geweest.

[0:43:24] En dus ook kunnen nagaan of de verwachtingen

[0:43:27] die we aan de voorkant met elkaar hadden, ook in de praktijk uitkomen.

[0:43:32] Of dat er misschien een ander effect optreedt

[0:43:34] en er in die zin aanvullende maatregelen moeten worden genomen.

[0:43:41] Dat voor dit moment.

[0:43:42] Dan dank ik u, alle drie, hartelijk voor de gegeven presentatie.

[0:43:47] Dan kunnen we nu overgaan naar het gedeelte van de vragen van de leden.

[0:43:52] En dat zou ik graag één voor één willen doen.

[0:43:54] Komt uw vraag mooi tot z'n recht.

[0:43:56] En u weet het beste wie die vraag waarschijnlijk kan beantwoorden.

[0:43:59] Dus wie zich dan geroepen voelt, neemt alsjeblieft het door.

[0:44:02] Mevrouw Helder, uw vraag graag.

[0:44:05] Allereerst natuurlijk dank voor de duidelijke uiteenzetting en de sheet.

[0:44:09] Ik heb niet zozeer een vraag, maar wel even een opmerking over...

[0:44:12] Als rapporteur doe ik dat, en dat staat op pagina 8...

[0:44:15] bij dat eerste streepje bij de aanvullingswet...

[0:44:19] omdat u zei van, nou, je kunt het benutten om juist eerder moties in te dienen...

[0:44:24] en dat heeft een voorkeur ten opzichte van amendementen.

[0:44:27] Dan hebben wij dat als rapporteur een voorstel in de commissie...

[0:44:30] en onze collega's in de commissie JNV voorgelegd.

[0:44:33] Ik zeg van, we begrijpen natuurlijk de wens...

[0:44:35] maar de Kamer gaat er zelf over of ze amendementen wil indienen...

[0:44:38] En dat waren de collega's ook met ons eens.

[0:44:40] We begrijpen natuurlijk wel dat je niet ieder met verschillende amendementen moet komen.

[0:44:43] Dus we proberen ze wel te clusteren.

[0:44:45] We proberen natuurlijk ook te kijken of collega's met amendementen eens zijn,

[0:44:49] zodat we het eigenlijk gezamenlijk kunnen doen.

[0:44:51] Dus we begrijpen de wens, maar met alle respect, iedereen is er vrij in,

[0:44:55] maar wij hebben onze collega's geadviseerd om daar niet in mee te gaan.

[0:44:59] Dus die wou ik toch wel eventjes nog een keer benadrukken,

[0:45:00] want er zijn ook nieuwe collega's die dat niet weten.

[0:45:04] Die denken van, kijk, het staat ze vrij maar voor te kiezen.

[0:45:06] Maar we gaan dus niet gewoon alleen maar moties doen en geen amendementen.

[0:45:13] Inderdaad. En dat is ook een afweging van de Kamer.

[0:45:15] En dat staat u helemaal vrij. Het was geen vraag.

[0:45:17] Dus ik neem ook niet aan dat er echt een behoefte is op een reactie.

[0:45:21] Dan de heer Elian.

[0:45:24] Dan sluit ik me bij. Want die opmerking heb ik ook in 2023 gemaakt.

[0:45:27] Dus het lijkt me goed dat we dat nu gewoon, moeten we wel achter ons laten.

[0:45:31] Want wij moeten er gewoon ook op kunnen vertrouwen dat als we amendementen straks

[0:45:36] ter hulp of ter beoordeling bij het departement neerleggen.

[0:45:39] Je moet je ook op kunnen vertrouwen dat er dan ook echt gewoon objectief

[0:45:43] naar gekeken wordt en niet met een in het achterhoofd een redelering, liever een motie.

[0:45:47] Maar dat gezegd, ik heb een vraag over de planning, die tweede aanvullingswet,

[0:45:50] voorzitter, die is omvangrijker dan ik in een eerder stadium had gedacht.

[0:45:55] Met, ik zag net op de sheet, 14 onderwerpen volgens mij in totaal.

[0:46:01] Een indiening bij de Tweede Kamer wordt verwacht, zag ik voor het zomerreces, als ik het goed begreep.

[0:46:06] Q1, de Raad van State.

[0:46:09] Lang verhaal kort.

[0:46:10] Het komt me allemaal wat ambitieus over, die tweede aanvullingswet.

[0:46:14] Maar daar zitten ook, politiek denk ik, wel wat gevoeligere onderwerpen in.

[0:46:20] Als ik zo door die G14 heen ging.

[0:46:24] En als de ketenpartners, als ik goed begrijp,

[0:46:28] hebben die op een bepaald moment echt duidelijkheid nodig

[0:46:33] over hoe de wetgeving eruit komt te zien,

[0:46:36] dan maak ik me wel wat zorgen over die tweede aanvullingswet,

[0:46:39] want wij moeten dat ook nog helemaal doorlopen.

[0:46:45] Mijn vraag is, is die planning niet te ambitieus,

[0:46:48] ook in het licht van de Big Bang-datum van 1 april 2029?

[0:46:53] Dat zou mijn vraag zijn.

[0:46:55] Ik denk dat u bedoelt de eerste aanvullingswet.

[0:47:02] De aanvullingswet met de 14 onderwerpen.

[0:47:04] Ja, de eerste.

[0:47:09] Het klopt dat dat een wetsvoorstel is waarin veel onderwerpen zijn opgenomen.

[0:47:14] Waarin ook, en dat zeg ik eerlijk, behoorlijke adviezen van de consultatiepartners liggen.

[0:47:21] Daar heeft u waarschijnlijk vorige week donderdag ook het een en ander over gehoord.

[0:47:24] Er zitten gevoelige onderwerpen in, zoals bijvoorbeeld de regeling van procesafspraken.

[0:47:28] procesafspraken, een onderwerp dat er juist in is gekomen op verzoek van uw Kamer.

[0:47:36] Voor wat betreft die planning, die is ambitieus en het ministerie zal daar de komende periode

[0:47:45] zoveel mogelijk aan doen om dat wetsvoorstel zo snel als mogelijk bij de Raad van State

[0:47:48] te krijgen.

[0:47:49] Maar daarna is het ook aan de Raad van State om het advies uit te brengen en daar kunnen

[0:47:52] wij dan niks over zeggen.

[0:47:55] Zoals het de afgelopen tien jaar is gebleken, is het voorspellen van planningen in dit wetgevingsproject

[0:48:01] lastig.

[0:48:03] Maar het is zoals u zegt, het is van belang voor die implementatie, dus uiteindelijk moet

[0:48:08] de tijd het leren.

[0:48:12] Hartelijk dank voor uw antwoord.

[0:48:14] De heer Van Nispen, heeft u een vraag?

[0:48:17] Ja, en dat sluit een beetje aan op de opmerking die beide rapporteurs net hebben gemaakt over

[0:48:21] het recht van amendement.

[0:48:22] En dat was ook mede namens mij, dus zeg ik er even meteen bij.

[0:48:25] Principieel hebben Kamerleden het recht op een amendement.

[0:48:27] Ik kan me echter ook voorstellen dat een Kamerlid kiest voor een motie,

[0:48:31] ofwel omdat je zelf nog niet precies weet hoe dat in een wet moet komen te luiden,

[0:48:35] of omdat je het belangrijk vindt dat de uitvoeringsconsequenties in kaart kunnen worden gebracht.

[0:48:38] Dat kan ook een keuze zijn, dus dat voordeel, dat begrijp ik wel degelijk.

[0:48:42] Maar stel nou dat een Kamerlid wel kiest voor een amendement.

[0:48:45] Het treedt toch allemaal gelijk in werking.

[0:48:47] Of je nou via een motie bij de eerste aanvullingswet kiest,

[0:48:50] zodat het in de tweede aanvullingswet kan worden opgenomen,

[0:48:53] of dat je direct kiest voor een amendement,

[0:48:56] ook dan kunnen toch de uitvoeringsconsequenties in kaart worden gebracht,

[0:49:00] dan is het alleen al in de wet gezet.

[0:49:03] Maar is dat nou de kern van het punt wat u maakte?

[0:49:09] Nou, in uw laatste route dan staat het inderdaad al in het staatsplot.

[0:49:13] En dan kan er nog wel wat uitgekend worden,

[0:49:16] maar dan zou je het nog kunnen wijzigen in een tweede aanvullingswet,

[0:49:20] maar dat ligt niet heel erg voor de hand.

[0:49:22] Maar het voordeel van die aanvullingswet is, en dat heb ik ook benadrukt,

[0:49:26] wij hebben in dit wetsvoorstel de afgelopen tien jaar

[0:49:29] bijna elke zin afgestemd met de ketenorganisatie,

[0:49:32] omdat het wetboek is uiteindelijk, zij moeten ermee werken.

[0:49:35] En we hebben dat heel erg nadrukkelijk steeds met hen afgestemd.

[0:49:39] En het voordeel van die aanvullingswet is dat zo'n voorstel tot wijziging,

[0:49:45] een gewenste wijziging, kan eerst worden gekeken,

[0:49:47] Oké, het is een wijziging in boek 1, maar wacht even,

[0:49:50] hetzelfde onderwerp speelt ook in boek 4 en indirect ook in boek 6.

[0:49:54] Dus let op, als we dat goed willen wijzigen,

[0:49:56] dan zullen we het op die drie verschillende plekken moeten wijzigen.

[0:49:59] Maar hoe zou dit in de praktijk kunnen uitpakken?

[0:50:02] En daarvoor zijn we de afgelopen tien jaar eigenlijk altijd

[0:50:04] naar die ketenorganisaties gaan opzoeken.

[0:50:06] Als wij dit doen, hoe zou dat uitpakken in de praktijk?

[0:50:10] En dat is essentieel om die samenhang van dat wetboek te bewaken.

[0:50:16] Dus ja, dat zien wij als groot voordeel.

[0:50:18] Maar u heeft natuurlijk helemaal gelijk.

[0:50:21] U heeft het recht op amendeering.

[0:50:23] En ja, dat is helemaal aan uw Kamer.

[0:50:26] Alleen dit is het grote voordeel daarvan.

[0:50:30] Hartelijk dank.

[0:50:31] Een verduidelijkende vraag, heer Van Nispen?

[0:50:33] Ja, eigenlijk ook een kort vervolger op.

[0:50:36] Want het nadeel van een motie, dat is ook onze ervaring,

[0:50:38] is dat het dan toch anders komt te luiden dan je het had bedoeld.

[0:50:41] Dus ik snap heel goed dat een Kamerlid voor een andere route kiest.

[0:50:45] Tegelijkertijd zie ik ook die voordelen wel.

[0:50:46] Maar is daar niet iets anders op te verzinnen, namelijk tijdig amendementen indienen?

[0:50:52] Ook dan zou je altijd in theorie nog een eigenwijze collega kunnen hebben die zegt

[0:50:55] ik doe dat wel pas de laatste dag voor de stemmingen,

[0:50:58] want het reglement van orde verbiedt dat niet.

[0:51:00] Dus dat zou in theorie nog steeds kunnen.

[0:51:02] Maar als je tijdig amendementen indient,

[0:51:04] dan zouden daar toch ook de uitvoeringsconsequenties wel van in kaart kunnen worden gebracht,

[0:51:07] zodat je niet per se hoeft te kiezen voor de toch iets minder elegante route van de motie.

[0:51:15] Het eerste punt, of de motie naar voldoening terecht komt in de aanvullingswet.

[0:51:20] Uiteindelijk krijgt u die aanvullingswet.

[0:51:22] Natuurlijk gaat u die gewoon behandelen als wetsvoorstel en kunt u altijd op dat moment,

[0:51:27] stel dat het niet voldoende naar wens is, een amendement op die tweede aanvullingswet indienen.

[0:51:32] Dat is het eerste punt.

[0:51:33] Het tweede punt, en nogmaals, het is uiteraard helemaal aan u om een amendement in te dienen,

[0:51:40] Maar een tijdig amendement, bijvoorbeeld in een WGO, waarbij we nu de luxe hebben om te zeggen

[0:51:48] we hebben twee maanden de tijd, want in maart is pas de plenaire behandeling, dat zou wellicht

[0:51:53] de ruimte kunnen geven om uitvoeringsconsequenties in die twee maanden te kunnen berekenen.

[0:51:57] En geeft wellicht ook de mogelijkheid om te kijken, landt het ook op andere plekken in

[0:52:01] de wetboeken?

[0:52:05] Dat klopt, maar dan is het ook weer aan uw Kamer om het proces over die amendementen

[0:52:10] te bepalen binnen de periode van die drie maanden natuurlijk.

[0:52:15] Hartelijk dank. Mevrouw Mütleur.

[0:52:18] Ik wil even inzoomen op de innovatiewet.

[0:52:22] De verlenging daarvan, de wens in ieder geval tot 1 april 2029.

[0:52:29] Kunt u ons even iets meer vertellen over de zaken

[0:52:33] of de initiatieven die worden ontplooid binnen die wet?

[0:52:38] Hoe dat wordt gemonitord, hoe dat wordt bijgestuurd,

[0:52:40] hoe dat wordt uitgebreid, zodat we weten waar partijen mee experimenteren, totdat we weten

[0:52:49] of het wel of niet werkt.

[0:52:50] Dus ik heb daar gewoon wat procesmatige vragen bij.

[0:52:54] Dat zal ik proberen te beantwoorden.

[0:52:57] Er zitten vijf onderwerpen in die innovatiewet.

[0:53:00] Extra bevoegdheden voor de hulpofficier van justitie, enkele nieuwe digitale bevoegdheden

[0:53:06] voor de opsporing. Denk vooral aan het onderzoek in de smartphones. Mediation in het strafproces.

[0:53:14] De vierde is de prejudicele procedure in strafzaken, waarbij de rechter vragen kan stellen aan de

[0:53:20] Hoge Raad. En de laatste is AVR, wat staat voor audiovisuele registratie. De afgelopen twee jaar

[0:53:29] is er echt daadwerkelijk, u noemt het, ja, geëxperimenteerd met die onderwerpen. Ja,

[0:53:34] Dat is de afgelopen twee jaar gebeurd, in pilots.

[0:53:39] En toen is er van alles bijgehouden over de uitoefening van die vijf nieuwe bevoegdheden.

[0:53:44] Toen zijn er werkgroepen in het leven geroepen...

[0:53:46] waarbij de betrokken ketenpartners waren, er zijn cijfers bijgehouden.

[0:53:50] Alles om ervoor te zorgen dat het WODC na die twee jaar die evaluatierapporten kon opstellen.

[0:53:57] Dus de afgelopen twee jaar is er van alles in het leven geroepen.

[0:54:00] Bijvoorbeeld door de politie, die kreeg nieuwe bevoegdheden.

[0:54:03] Nou, die moesten daarvoor nieuwe software kopen en dat is allemaal in het leven geroepen

[0:54:07] en daar is twee jaar mee geëxperimenteerd.

[0:54:10] En over het algemeen, maar goed, daar gaat de beleidsreactie nader op in, maar de rapporten

[0:54:15] zijn al openbaar, dus dat kan ik zeggen, over het algemeen zijn die vijf onderwerpen zeer

[0:54:20] positief ontvangen, enkele uitzondering daar gelaten.

[0:54:23] Dus de cijfers, bijvoorbeeld van de toepassing van die nieuwe bevoegdheden, daaruit blijkt,

[0:54:28] die hebben in zestig procent van de gevallen ervoor gezorgd dat er meer bewijs was.

[0:54:31] De nieuwe manieren waarop die telefoons konden worden uitgelezen,

[0:54:35] de nieuwe manieren om nieuwe gegevens te kunnen kennis nemen,

[0:54:39] van die gegevens, heeft daartoe geleid dat er meer bewijs is verzameld.

[0:54:44] En daarvan is het natuurlijk logisch dat na die twee jaar van experimenteren,

[0:54:47] de cijfers zijn er nu, dat de politie zegt ja, het zou wel heel zonde zijn

[0:54:51] als wij straks na 30 september 25 opeens vier jaar moeten wachten

[0:54:56] totdat we die nieuwe dingen weer mogen doen.

[0:55:00] Dus die wens, en dat geldt ook voor bijvoorbeeld de prejudicele procedure in strafzaken, er zijn niet veel vragen gesteld,

[0:55:08] maar de momenten dat ze zijn gesteld, was iedereen in de opspraak of in de strafgeestpraktijk er blij mee dat het kon.

[0:55:16] Dus ook daarvoor zou het heel zonde zijn als dat vier jaar niet meer kan.

[0:55:20] Op andere onderwerpen is wel wat kritiek geweest, bijvoorbeeld op de audiovisuele registratie,

[0:55:27] maar daarvan hebben de ketenpartners de afgelopen maanden in overleg wel gezegd

[0:55:30] ja maar het zou toch wel zonde zijn als we eventuele nieuwe dingen juist op dat

[0:55:34] punt willen ontplooien en dan kan het niet meer op basis van de wet dus al

[0:55:38] dat bij elkaar is al heeft er allemaal toe geleid tot de gezamenlijke wens van de

[0:55:43] uitvoeringsorganisatie om te zeggen we willen die via overbruggen en dat maakt de

[0:55:48] innovatiewet ook mogelijk want het laatste artikel uit innovatiewet zegt

[0:55:51] als je het wil verlengen, dan moet er voor 30 september een wetsvoorstel bij de

[0:55:57] Tweede Kamer zijn ingediend. Dus dat is eigenlijk over de verlenging van de

[0:56:02] innovatiewet. Ik hoop dat ik u vraagt daarmee.

[0:56:06] En die was helder. Dan meneer Koops heeft u een vraag.

[0:56:12] Ja meneer de voorzitter en voordat ik die stel zeg ik maar even tegen het

[0:56:15] gezelschap dat ik nu één week en twee en een half uur kamerlid ben en hier

[0:56:21] Als ik aanschuif bij een van de grootste wetgevingsprojecten die hier lopen,

[0:56:25] dat ben ik me zeer van bewust.

[0:56:27] Als mijn vraag dus dom is, dan is dat de oorzaak.

[0:56:30] Oké, dat wou ik gewoon eerst even zeggen.

[0:56:32] En meneer de voorzitter, u moet me corrigeren als ik buiten het boekje ga,

[0:56:35] want morgen krijg ik de cursus over dit soort briefingen.

[0:56:39] Zullen we alles door de vingers zien vandaag?

[0:56:41] Dank u. Gaat uw gang, stelt uw vraag.

[0:56:44] Mijn eerste vraag, die gaat over ontwikkelingen die plaatsvinden

[0:56:48] terwijl het wetboek wordt gemaakt.

[0:56:49] En ik hoorde daar al het woord procesafspraken vallen.

[0:56:53] Ik kende 800 suggesties of vragen die zijn gesteld.

[0:56:56] Die ken ik natuurlijk helemaal niet.

[0:56:57] Maar dat is een uitspraak van september 2022 en valt dus in de periode waarin hier aan

[0:57:02] wordt gewerkt.

[0:57:03] En er is nou weer een nieuwe.

[0:57:04] In oktober is er een belangrijke arrest geweest door het Hof van Justitie over smartphones.

[0:57:08] En dat komt weer terug hier in die, hoe heet die uitspraak, de Landek-uitspraak.

[0:57:16] Is geborgd dat dergelijke grootschalige belangrijke jurisprudentie telkens opnieuw wordt verwerkt

[0:57:23] in het wetsvoorstel, zodat we zo min mogelijk achterlopen tegen de tijd dat het ding af

[0:57:27] is?

[0:57:30] Ik weet niet aan wie ik die vragen best kan stellen.

[0:57:32] Ik zal proberen die ook weer te beantwoorden.

[0:57:34] In ieder geval, welkom in de Tweede Kamer.

[0:57:37] U weet wellicht dat uw naamgenoot een heel belangrijke commissie is geweest binnen dit

[0:57:41] wetboek, de commissie Koops.

[0:57:43] Ja, zeker. Maar voor de mensen, dat is een andere meneer Koops.

[0:57:47] Maar dat is toch een leuke bijkomstigheid.

[0:57:51] Ja, zeker. Om op uw vraag antwoord te geven.

[0:57:53] Daar is aan gedacht en daar dient nou juist dat aanvullingsspoor voor.

[0:57:58] Wij hebben op het moment dat het eerste wetsvoorstel is ingediend bij de Kamer natuurlijk ook gezien.

[0:58:03] Er zullen ontwikkelingen zijn. Het strafprocesrecht staat nooit stil.

[0:58:06] U noemt twee mooie voorbeelden van onderwerpen.

[0:58:09] Ja, de procesafspraken, daar had nog niemand over nagedacht in maart 2023,

[0:58:14] per wijze van spreken, toen wij het wetsvoorstel voor de eerste vaststellingswet indienden.

[0:58:18] En juist voor dat soort ontwikkelingen is dat aanvullingsspoor, zodat we straks,

[0:58:23] en ik noemde het al, een zo up-to-date mogelijk wetboek hebben op 1 april 2029.

[0:58:29] En daar zijn de ketenpartners zich ook van bewust.

[0:58:31] En die hebben op een gegeven moment ook gezegd, ja, die eerste aanvullingswet,

[0:58:35] waar de heer Elian het over had, dat is dusdanig groot.

[0:58:38] Dat is voor onze implementatieperiode echt van belang, maar daarna zullen er meer ontwikkelingen

[0:58:43] zijn die ook nog mee moeten worden genomen, anders hebben we straks een wetboek in 2029

[0:58:47] dat direct achterloopt.

[0:58:49] Dus zo'n landdekuitspraak, die zal worden meegenomen bij de voorbereidingen van de tweede

[0:58:54] aanvullingswet.

[0:58:56] En waarbij het dus toe kan leiden dat het voorstel voor onderzoek aan een smartphone, zoals

[0:59:01] dat nu in de eerste vaststellingswet staat, namelijk een getrapte bevoegdheid die tegemoet

[0:59:05] Dat komt aan de jurisprudentie van de Hoge Raad.

[0:59:08] Het smartphonearrest zei juist...

[0:59:09] ...nou, voor zo'n onderzoek aan een telefoon moet je een driedeling maken.

[0:59:14] Is het een beetje inbreukmakend, dan mag de politie het zelf doen.

[0:59:17] Is het meer, dan komt de officier van justitie in beeld.

[0:59:20] En is het ingrijpend, dan de rechtercommissaris.

[0:59:23] Nou, dat hebben we in de wet verwerkt, in de eerste vaststellingswet.

[0:59:27] Nu hebben we een landdekarrest, wat lijkt te zeggen...

[0:59:30] ...dat heeft de minister van Justitie ook beantwoord op recente vragen van uw Kamer...

[0:59:34] dat er misschien wel altijd een rechte commissaris bij moet komen.

[0:59:40] Maar zoals de minister ook heeft beantwoord in die vragen,

[0:59:42] is die jurisprudentie nog niet uitgekristalliseerd,

[0:59:45] zijn daar prejudicele vragen over gesteld, ook aan het Hof van Justitie.

[0:59:49] En als die jurisprudentie is uitgekristalliseerd,

[0:59:52] zal de minister, en dit is het onderwerp van de minister,

[0:59:57] bij zo'n aanvullingswet daar de gewenste wijzigingen kunnen doorvoeren.

[1:00:03] Dus ja, daar proberen we dus aan te moeten komen via dat aanvullingsspoor.

[1:00:09] Hartelijk dank.

[1:00:10] Wilt u nog een vervolgvraag stellen?

[1:00:12] Mag dat?

[1:00:13] Ja, gaat uw gang.

[1:00:17] Ik zal...

[1:00:18] Ik heb duizend vragen voor u.

[1:00:20] Sorry, maar die gaan we allemaal niet nu kunnen stellen.

[1:00:22] Dat moet ik op een andere manier gaan oplossen.

[1:00:25] Ik hoorde zojuist in de toelichting dat door wijzigingen in het traject

[1:00:31] dreigt de geldtekort.

[1:00:32] voor het maken van het wetboek zelf. Heb ik dat goed begrepen?

[1:00:41] De toegekende middelen komen volledig tot besteding, stond er.

[1:00:49] Het is nu natuurlijk niet op, maar je moet er wel goed op de centen blijven letten, ja.

[1:00:55] Dat is geld niet voor het maken van het wetboek, maar voor de implementatie van het wetboek.

[1:01:00] Dus om ervoor te zorgen dat het wetboek in werking kan treden,

[1:01:04] moeten de ketenpartners, opleidingen, software, dat soort zaken.

[1:01:09] Dus dat geldt dus voor de implementatie van het uiteindelijke wet.

[1:01:14] Ja. Goed.

[1:01:15] Ja, en dan gaan we even kijken naar een nieuwe ronde.

[1:01:18] Dus een vervolgvraag is altijd even goed, hoor, om de duidelijkheid te krijgen.

[1:01:21] Maar ik kijk even naar mevrouw Helder.

[1:01:23] Wilt u? Nee, de heer Allian van Nispen.

[1:01:25] Wilt u nog een vraag stellen? Ja, zeker.

[1:01:26] En als mijn laatste, en ook van mij kan nog dankt, had ik nog niet gezegd.

[1:01:30] Want het gaat kort door op dit vorige punt van de heer Koops.

[1:01:36] Want deels zullen er meer middelen nodig zijn als gevolg van het wetboek van strafvordering.

[1:01:43] Deels wordt het ook efficiënter.

[1:01:46] En hoe goed is dit nou, hoe grof of hoe precies is dit nou al in te schatten voor de periode 2029 en daarna?

[1:01:52] Wat is nou de marge erin?

[1:01:54] En ik heb uw opmerking net goed gehoord hoor, dat het qua besteding al krap wordt geschat.

[1:02:01] Ja, exact. En daar ging de vraag over, dacht ik.

[1:02:09] Nee, want het is op dit moment nog lastig in te schatten.

[1:02:12] In de zin van, we hebben veel werklastverhogende elementen in beeld.

[1:02:18] Ook werklastverlagerende elementen.

[1:02:20] Maar we gaan er nog wat door.

[1:02:22] En wat ik zei, de organisaties zijn op dit moment ook bezig om te kijken

[1:02:26] hoe ze met nieuwe werkprocessen dat strafproces kunnen optimaliseren.

[1:02:30] en efficiënter kunnen kunnen maken.

[1:02:33] Dus wat uiteindelijk het saldo zal worden van het meer kosten en minder kosten,

[1:02:38] of anders gezegd meer capaciteit en minder capaciteit,

[1:02:42] dat hebben we nu nog niet in beeld, maar daar werken we komende jaren aan,

[1:02:46] zodat we ook in die invoeringswet daar een volledig beeld van kunnen geven.

[1:02:51] Ja, dat was helder zo. Mevrouw Putleur.

[1:02:55] Ja, dat was ook mijn laatste vraag. Even hierop doorgaand,

[1:02:58] Want in die sheets die u met ons deelde, stond nadrukkelijk in dat de periode van de implementatie

[1:03:05] langer kostte, meer organisaties dan in het rapport, een beroep doen op middelen en de

[1:03:10] bijstelling van enkele kostenposten nodig is.

[1:03:14] Dus ik ben even zoekende naar mijn eigen rol als Kamerlid.

[1:03:18] Natuurlijk komen er momenten aan, zoals de voorjaarsnota en richting de begroting.

[1:03:24] Wanneer kunnen wij daar ook een voorstel voor doen?

[1:03:29] Is dat tijdens het debat wat we voeren in januari over de boeken?

[1:03:33] Wachten we nog even?

[1:03:34] Dus ik ben eigenlijk meer benieuwd naar de informatieverstrekking hieromtrend richting de Kamerleden,

[1:03:40] zodat zij hun eigen afweging kunnen maken op de momenten dat daarvoor bedoeld is.

[1:03:48] Op dit moment is gewoon de ter beschikking gestelde middelen door, zeg maar, Rutte 4, zijn voldoende.

[1:03:57] We zullen alleen heel scherp op de kosten moeten blijven letten.

[1:04:00] Dus zolang het zich binnen die grenzen bevindt, komt er niemand terug om meer geld.

[1:04:08] Het is natuurlijk wel verstandig om dat potje, zeg maar, wat ervoor stond, om dat intact te laten.

[1:04:14] Dat wil ik wel graag meegeven.

[1:04:17] Mevrouw Muik-Luur.

[1:04:19] Het ministerie kan van mening zijn dat het potje voldoende is.

[1:04:25] Maar de partners in kwestie kunnen zeggen, ik krijg te weinig of de andere krijgt meer.

[1:04:31] En dan komen weer die Kamerleden waarschijnlijk allerlei verzoeken en vragen stellen.

[1:04:38] We hebben tot nu toe gezegd, voor 2025 is iedereen tevreden met wat ze krijgen.

[1:04:44] En we gaan op 1 oktober 2025 opnieuw kijken naar de periode daarna.

[1:04:52] Hartelijk dank daarvoor.

[1:04:54] De heer Koops heeft u nog een vraag.

[1:04:56] Dank u, meneer de voorzitter.

[1:04:58] Een korte afsluitende vraag in mijn geval.

[1:05:04] Ik ga het gewoon vragen.

[1:05:06] Er spelen natuurlijk discussies over in hoeverre wetten aan de grondwet kunnen worden getoetst in

[1:05:11] Nederland en hoe dat zou moeten gebeuren.

[1:05:14] Er hebben allerlei mensen verschillende meningen over.

[1:05:16] maar wordt de grondwet ook betrokken bij het formuleren van de huidige voorstellen?

[1:05:26] Een heel naïeve vraag misschien,

[1:05:27] maar ik kom zelf nooit verder dan de mensenrechten gewoon van de mensenrechtenhof

[1:05:31] en daar kan ik wat mee als advocaat.

[1:05:33] Ziet u?

[1:05:34] Nou, daar kan ik het volgende op zeggen.

[1:05:38] De wetsvoorstellen worden op vrijwel elk punt bekeken

[1:05:42] op mensenrechtelijke en grondrechtelijke consequenties.

[1:05:45] Dat is overigens standaard de situatie met wetsvoorstellen,

[1:05:50] omdat er een grondrechte toets bij elk wetsvoorstel door het ministerie van BZK plaatsvindt.

[1:05:56] Dus langs die weg wordt gekeken of wij binnen de kaders van de grondwet opereren.

[1:06:03] Mag ik daar dan een verduidelijkende...

[1:06:05] Ja, stelt u nog eens een vraag.

[1:06:08] Dank u zeer.

[1:06:09] En kan ik dat als Kamerlid zien, dat die toets heeft plaatsgevonden,

[1:06:12] en wat daar dan het resultaat van is?

[1:06:13] Zeker in de memorie van toelichting bij elk wetsvoorstel en dus ook bij de wetsvoorstellen van dit project zit vrijwel standaard een paragraaf

[1:06:22] rond rechtelijke en mensenrechtelijke aspecten waarin daar verslag van wordt gedaan.

[1:06:28] Ja, ja, ja, dat wordt een druk reces, kan ik je vertellen.

[1:06:32] Hartstikke goed. Dan dank ik de leden voor hun vragen op dit onderwerp.

[1:06:36] Heeft u nog een laatste ding om mee te geven aan de Kamerleden?

[1:06:41] Nee? Dan dank ik u hartelijk voor uw presentatie, ook voor uw ondersteuning,

[1:06:46] die ongetwijfeld flink wat uurtjes hier aan hebben gewerkt.

[1:06:49] Dank voor het werk dat u doet op het ministerie, voor ons land.

[1:06:53] En ik sluit bij deze debriefing.