Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.

Uitvoering van het hervormde Stabiliteits- en Groeipact

[0:00:07] Goedemorgen Allen, van harte welkom bij de technische briefing over de uitvoering van

[0:00:12] de hervormde Europese Stabiliteits- en Groeipact.

[0:00:16] Dit is een eerste van twee bijeenkomsten die de Kamer vandaag organiseert.

[0:00:21] Eerst een technische briefing waarin de heer Maaters-Verweij meer uitleg zal geven, ook

[0:00:27] aan de hand van een presentatie.

[0:00:29] en nog een Engelstalige rondetafelgesprek met verschillende landesdeskennigen.

[0:00:37] Welcome to you. Thank you.

[0:00:41] Welkom aan allen die de briefing hier op afstand volgen.

[0:00:46] De heer Verweij had ik al welkom geheten.

[0:00:51] U gaat een korte presentatie geven, waarna we de gelegenheid hebben voor de woordvoerders om vragen te stellen.

[0:00:59] Dus we wachten wel, tenminste, als het ook u voorkeur heeft, eerst de presentatie en daarna de vragen.

[0:01:05] Ja, gaan we dat doen. Dus dan geef ik u nu het woord.

[0:01:11] Dank u voorzitter en een goede morgen.

[0:01:14] En allereerst hartelijk dank voor de uitnodiging om hier te komen om een toelichting te geven

[0:01:18] op de uitvoering van het hervormde stabiliteits- en groeipact.

[0:01:27] Ter herinnering, op 30 april van dit jaar zijn er nieuwe begrotingsregels van kracht geworden in

[0:01:36] Europa. Dit volgde op een lang proces van onderhandeling. De nieuwe begrotingsregels,

[0:01:44] net zoals de oude begrotingsregels, die hebben als primair doel de houdbaarheid van de schuld op

[0:01:50] de middellange termijn. Maar in vergelijking met de oude regels zijn er wel enkele accentwijzigingen

[0:01:59] in de nieuwe regels. Een belangrijke accentwijziging is dat er meer gewicht wordt toegekend aan

[0:02:08] het stimuleren of het bemoedigen van investeringen en hervormingen. De aanpak is ook meer risico

[0:02:19] georiënteerd. Dus we willen ons meer concentreren op die landen waar ook

[0:02:24] echte problemen zijn en wat minder op landen waar dat minder is.

[0:02:31] Belangrijk is ook een doelstelling dat we willen dat de regels meer,

[0:02:37] in een slecht Nederlands woord, ownership krijgen van de lidstaten.

[0:02:43] En daartoe een belangrijke vernieuwing is dat de begrotingstoezicht in

[0:02:48] in belangrijke mate wordt vormgegeven op basis van plannen die door lidstaten zelf worden ingediend,

[0:02:54] maar die wel aan gezamenlijke afspraken moeten voldoen.

[0:02:59] En een belangrijk element, of eigenlijk het belangrijkste element in die plannen,

[0:03:05] zijn een netto-uitgavenpad of een netto-uitgavenkader

[0:03:09] om het in de Nederlandse systematiek te houden,

[0:03:13] Dat ervoor moet zorgen dat schuld en tekort op een prudent niveau worden gebracht als

[0:03:22] dat niet het geval is of worden gehouden als dat al wel het geval is.

[0:03:27] En heel concreet betekent dat dat voor landen die nu een schuld hebben van hoger dan 60%

[0:03:34] van het BBP, van het nationaal inkomen, dat die een aanpassingspad moeten laten zien voor de uitgave

[0:03:44] dat daartoe leidt, dat aan het einde van die aanpassingsperiode de schuld duidelijk op een

[0:03:52] dalend pad zit en ook blijft als we tien jaar vooruit kijken en dat het tekort onder de 3% wordt

[0:04:00] gebracht en daar ook als we weer projecties maken, tien jaar vooruit, dat die daar ook blijft en voor

[0:04:06] landen zoals Nederland, die al onder die 60% zitten, moet het uitgavenpad ervoor zorgen dat

[0:04:14] dat ook in de toekomst zo blijft en weer kijken we dan weer tien jaar vooruit en ook het tekort

[0:04:24] moet blijvend onder die drieprocentsgrenzen blijven.

[0:04:27] Dus dat in heel kort, de regels zijn wat gecompliceerd, maar in heel kort is dat de essentie van de regels.

[0:04:37] Nou, we zitten nu in een belangrijk moment, want we gaan nu naar de implementatie van die nieuwe regels.

[0:04:46] En een eerste formele stap in de implementatie is het indienen van de plannen door de lidstaten.

[0:04:54] Tot op heden hebben 22 lidstaten hun plannen ingeleverd en dat volgt op een periode van

[0:05:05] hele intense discussie tussen de lidstaten en de commissie om ervoor te zorgen dat die

[0:05:14] plannen ook passen binnen de afspraken die gemaakt zijn in Europa.

[0:05:22] Ik denk dat u kan zeggen dat dat proces op zich goed gewerkt heeft.

[0:05:28] Want 20 van de 22 lidstaten, als we daar nu naar kijken, dan komen we tot de conclusie dat het uitgavenpad wat ze voorstellen,

[0:05:41] dat voldoet aan de Europese afspraken.

[0:05:49] Daarvoor doen wij een aanbeveling aan de Raad om dat netto uitgavenpad te nemen als basis

[0:05:56] voor het begrotingstoezicht voor de komende jaren.

[0:06:00] Er zijn twee uitzonderingen.

[0:06:02] Een uitzondering is Hongarije.

[0:06:06] Wij zijn op dit moment nog in gesprek met Hongarije over hun plan.

[0:06:14] Ik heb goede hoop dat we in de komende weken daar wel uit gaan komen met hun.

[0:06:19] Dan blijft Nederland over.

[0:06:23] Ik kom daar zo meteen in iets meer detail op terug.

[0:06:33] Dit uitgavenpad, of die aanpassingsperiode waar ik het al eerder over had, heeft normaal

[0:06:39] gesproken een termijn van vier jaar.

[0:06:43] Dat is ook de horizon van plannen die worden ingediend door lidstaten.

[0:06:48] En aan het einde van die vier jaar moet het dus eigenlijk de overheidsfinanciën op orde zijn.

[0:06:56] In de manier die ik al beschreven heb.

[0:06:59] Daar is echter een mogelijkheid voor landen om te vragen om een langere aanpassingsperiode.

[0:07:06] En dat kan bijvoorbeeld nodig zijn als startpunt.

[0:07:09] dat het tekort in eerste instantie zo hoog is dat het niet realistisch is om zo snel terug te gaan.

[0:07:19] Dan is het mogelijk om die aanpassingstermijn te verlengen van vier naar zeven jaar,

[0:07:25] maar daartegenover staan dan committeringen van die lidstaten voor hervormingen en investeringen

[0:07:33] die kunnen bijdragen aan het versterken van het groeivermogen van die economie

[0:07:37] ...en ook kunnen bijdragen aan het verbeteren van schuldhoudbaarheid op de lange termijn.

[0:07:49] Voor de eerste ronde van plannen, dus voor deze ronde, is er ook afgesproken...

[0:07:55] ...dat we in de beoordeling dan rekening moeten houden...

[0:07:59] ...ook met committeeringen die al gedaan zijn onder het coronaherstelplan.

[0:08:06] Vijf lidstaten hebben tot nu toe gebruik gemaakt van die mogelijkheid.

[0:08:15] Dat zijn Finland, Spanje, Italië, Roemenië en Frankrijk.

[0:08:21] De commissie heeft die plannen ook als positief beoordeeld.

[0:08:25] Dan zijn er nog vijf landen die nog geen plannen hebben ingediend.

[0:08:33] Dat is mogelijk, ook onder de nieuwe verordening.

[0:08:38] De reden daarvoor is dat we graag willen dat de plannen die in worden gediend...

[0:08:46] Dat betekent niet dat ik over de tijd ben, of...

[0:08:48] Nee, wij zijn er aan gewend.

[0:08:50] Dat zijn de bellen van de plenaire zaal.

[0:08:52] Als het u niet stopt, mag u gewoon doorpraten.

[0:08:55] Nee, ik praat gewoon door.

[0:09:03] De verordening geeft die mogelijkheid voor uitstel.

[0:09:11] Vijf landen hebben daar gebruik van gemaakt.

[0:09:14] België, Bulgarije, Duitsland, Litouwen en Oostenrijk.

[0:09:18] In alle 50 gevallen hangt dat samen met verkiezingen die of net hebben plaatsgevonden of nog plaats moeten vinden.

[0:09:24] We willen graag dat plannen die lidstaten indienen ook politiek gedragen worden in hun binnenland.

[0:09:31] Dus dan wachten we liever even dat we nog politiek gedragen plannen hebben dan dat we insisteren op een deadline.

[0:09:39] Als ik nog tijd heb, heel kort een paar andere dingen.

[0:09:46] Met de inwerking treden van de nieuwe regels, maar ook belangrijker nog, het einde van de

[0:09:57] zogenaamde National Escape Clause, die was ingeroepen eerst vanwege corona en later vanwege

[0:10:03] de energiecrisis, is nu ook weer de handhaving van de regels hervat.

[0:10:14] Op 26 juli heeft de Raad vastgesteld dat er in zeven landen, België, Frankrijk, Hongarije,

[0:10:23] Italië, Malta, Polen en Slawenkije, een situatie is van een buitenspoorttekort, dat wil zeggen

[0:10:30] dat het tekort boven de drie procent is.

[0:10:37] En dan, als dat zo is, als de Raad dat vaststelt,

[0:10:40] dan wordt ook een correctief pad voorgeschreven

[0:10:44] om die overheidsfinanciën weer op orde te brengen.

[0:10:48] En dat is nu op 26 november plaatsgevangen.

[0:10:54] Daar hebben wij voorstellen gedaan voor zo'n correctief pad.

[0:10:59] Waar mogelijk heeft de commissie dat correctieve pad laten samenvallen met het pad dat ook in de

[0:11:08] plannen van de lidstaten zelf is opgenomen.

[0:11:12] Dat was mogelijk in zes lidstaten, dus als er sprake was van een positieve beoordeling van de

[0:11:20] plannen door de commissie, dan kunnen we dat pad overnemen.

[0:11:26] Voor twee van de lidstaten was dat niet mogelijk, voor Hongarije omdat we nog geen overeenstemming

[0:11:33] over het plan hadden en voor België omdat ze nog geen plan hebben ingedied en in dat

[0:11:37] geval heeft de commissie een aanbeveling gedaan die gebaseerd is op eigen berekeningen wat

[0:11:48] nodig zou zijn om het tekort te corrigeren in vier jaar.

[0:11:56] Dan ga ik heel snel even naar Nederland.

[0:12:01] Nederland is een beetje een speciaal geval, deze ronde moet ik heel eerlijk zeggen.

[0:12:11] Nederland heeft een plan ingediend.

[0:12:14] Dit plan is gebaseerd op het hoofdlijnenakkoord dat eerder was bereikt, dit jaar.

[0:12:22] De commissie heeft het Nederlandse plan voor de middellange termijn beoordeeld.

[0:12:26] Ze hebben vastgesteld dat het plan niet voldoet aan de vereisten van de verordening.

[0:12:34] Heel simpel gezegd, en ik ga even terug naar waar ik begon.

[0:12:39] De afspraken die zijn gemaakt in Europa over de vereisten waarin die plannen moeten voldoen,

[0:12:51] Aan het einde van zo'n plan, als we dan doorrekenen hoe het tekort en de schuld zich gaan ontwikkelen

[0:12:59] in de tien jaar na dat plan, is de eis dat het tekort zonder extra maatregelen onder

[0:13:06] de drie procent blijft en de schuld zonder extra maatregelen onder de zestig procent

[0:13:14] blijft.

[0:13:15] Nou, dat is niet het geval in het geval van Nederland.

[0:13:21] Dus het Nederlandse plan zal leiden tot een schuldkorte van meer dan 60% van het bbp vanaf 2033.

[0:13:28] En het overheidsakkoord zal vanaf 2029 hoger zijn dan 3%.

[0:13:33] En daarmee garandeert dit plan dus niet dat blijvend aan de normen van het verdrag wordt voldaan.

[0:13:41] Dus de 3% in de 60% pad.

[0:13:47] De volgende stap die de verordening voorziet is dat de lidstaat de mogelijkheid krijgt om dat plan aan te passen.

[0:13:58] De Nederlandse regering heeft ervoor gekozen om geen gebruik te maken van die mogelijkheid.

[0:14:05] en dan voorziet de verordening dat de commissie een pad vaststelt

[0:14:11] wat dan de basis wordt voor de begrotingstoezicht

[0:14:17] en dat pad is dan weer gebaseerd op de technische berekeningen die de commissie maakt

[0:14:23] en ook al eerder in dit geval met Nederland heeft gedeeld.

[0:14:27] Wat is hier nou de consequentie van voor Nederland?

[0:14:37] Het betekent dat de commissie en ook de Raad de Nederlandse begrotingssituatie,

[0:14:46] hoe die zich ontwikkeld in de komende jaren, zal volgen.

[0:14:50] Met als referentiepad, het technische pad, dat is vastgesteld door de commissie.

[0:14:58] Als de Nederlandse uitgaven hoger zijn dan dat referentiepad,

[0:15:05] dan zal dat geregistreerd worden in een zogenaamde controleaccount.

[0:15:12] En als die afwerkingen bepaalde margen overschrijden,

[0:15:18] dan zou Nederland een schuld hebben gehad hoger dan 60%,

[0:15:23] dan zou dat een reden zijn om een buitenspoortekortprocedure te starten vanwege schuld.

[0:15:33] Nederland zit in de gelukkige situatie dat de schuld heel laag is, ongeveer 45% van het

[0:15:42] bruto nationaal inkomen.

[0:15:45] Dus voorlopig zit Nederland niet aan die 60% grens.

[0:15:51] Dus in die zin zal die volgende stap op basis daarvan, van de afwijking van het traject, niet zo snel komen.

[0:16:02] Maar wat ik wel moet zeggen, wat onverminderd van kracht blijft, is de vereiste om te kort onder de 3% te houden.

[0:16:14] En het is natuurlijk duidelijk, als je dichter naar die 3% stuurt, dat ook het risico groter wordt dat je over die 3%

[0:16:22] op een gegeven moment heengaat met wat economische tegenwind die kan gebeuren.

[0:16:27] En ja, in dat geval gelden de normale regels zoals die ook vroeger al geholden,

[0:16:33] dat bij een overschrijding van de drie procent, dat in principe de buitensporige tekortenprocedure

[0:16:39] wordt gestart voor een hoog tekort. Dus dat is de situatie zoals die geldt voor Nederland.

[0:16:47] Dan laat ik hier stoppen, dank u.

[0:16:50] Dank u wel voor deze heldere uitleg over de mythologie van de hervorming.

[0:16:57] Ik kan me zo voorstellen dat er vanuit de kant van de Kamer nogal wat vragen zijn.

[0:17:03] Dan begin ik bij mevrouw De Vries.

[0:17:06] Ik kwam wel als laatste binnen, voorzitter.

[0:17:09] Maar u zit er toch aan?

[0:17:10] Nee, dat weet ik. Er was geen andere stoel meer.

[0:17:13] Ik heb wel een vraag, want u gaf in een van uw eerdere sheets aan dat de schuld op een prudent

[0:17:19] niveau moet worden gebracht of gehouden binnen vier of zeven jaar door de verschillende lidstaten.

[0:17:26] Ik ben wel benieuwd wat dat prudent niveau is, want bij Italië zien we in 2031 132,5% staatsschulden

[0:17:34] dat de staatsschuld van het BBP is.

[0:17:37] En Frankrijk 113,5 procent.

[0:17:39] En die worden voor de middellange termijn eigenlijk niet aangesproken erop.

[0:17:44] Wel voor de korte termijn natuurlijk als het gaat om de buitensporige tekortprocedure.

[0:17:47] Dus de vraag is wel wat is dan het prudent niveau?

[0:17:49] Want Nederland zit in feite lager.

[0:17:53] En krijgt vervolgens wel te horen van ja jongens, jullie moeten nu eigenlijk toch dingen aanpassen.

[0:17:58] Dus de vraag is wel wat het prudent niveau is.

[0:18:02] Dat is gedefinieerd in de verordening wat dat betekent.

[0:18:10] Ik heb dat afgekort als prudent.

[0:18:15] Maar wat dat betekent concreet is dat voor landen die beginnen met een schuld boven de 60%

[0:18:21] dat aan het einde van die aanpassingsperiode de schuld een duidelijke dalende trend moet hebben

[0:18:30] En dat we die dalende tred met ongewijzig beleid, dus zonder verdere beleidsmaatregelen,

[0:18:37] ook doorzetten voor de tien jaar na dat programma.

[0:18:42] En als dat zo is, dan is daarmee ook de definitie van schuldhoudbaarheid,

[0:18:50] dan is de schuld houdbaar, omdat de noodzakelijke aanpassingen om die schuld naar beneden te krijgen,

[0:18:56] die zijn gemaakt.

[0:18:59] En omgekeerd kan het dus zijn dat een land een lagere schuld heeft, even los van Nederland,

[0:19:13] maar bijvoorbeeld een hoog tekort, of een hele lage groei in combinatie met een hoog tekort,

[0:19:19] waar je ziet dat de schuld heel erg snel stijgt en dan kun je tot de conclusie komen

[0:19:26] omdat dat toch een groot risico is voor schulden.

[0:19:29] Houdbaarheid is een simpel weg omdat zonder extra beleidsaanpassingen

[0:19:33] de schuld op een onhoudbaar traject zit.

[0:19:37] Ja, een korte vervolgvraag.

[0:19:39] Wat als je nu naar, even kijken, Frankrijk kijkt.

[0:19:43] Die zit in 2024 op 112,9 en die zit in 2031 op 113,5.

[0:19:50] En u zegt, dat moet een geloofwaardige dalende trend zijn.

[0:19:54] Dit is een stijging.

[0:19:56] Dus ik krijg dat niet zo heel goed bij elkaar, zeg maar.

[0:20:00] Ja, dus aan het einde van die periode moet dat naar beneden...

[0:20:07] en moet dat dus op een dalende trend zijn.

[0:20:14] En ik zal eens even kijken, even een moment.

[0:20:17] Zit zo'n helde vrouw de Vries, of hebt u daar nog een...

[0:20:24] We hebben nog tijd, we gaan gewoon de rondje door.

[0:20:27] Maar eerst even ieder een eerste vraag.

[0:20:31] Heer De Vree, u kunt uw vraag stellen.

[0:20:34] Of wilt u nog eerst toelichten, heer Verweij?

[0:20:36] Nee, dat is...

[0:20:37] Ja, oké.

[0:20:38] Dan gaan we eerst even...

[0:20:39] Misschien komen we daar straks al veel op terug.

[0:20:41] Ja, dank, voorzitter.

[0:20:42] Hoe beoordeelt u de balans tussen flexibiliteit voor investeringen en begrotingsdiscipline?

[0:20:51] Heer Verweij.

[0:20:54] Daar hebben wij een betere balans proberen in te vinden en die zit onder andere in de

[0:21:05] mogelijkheid om dat aanpassingspad te verlengen van vier tot zeven jaar, maar daar ook eigenlijk

[0:21:17] een eis aan te verbinden, dat dan wel ook investeringen inderdaad minimaal op pelg gehouden

[0:21:25] moeten worden en dat er ook extra hervormingen en investeringen zijn.

[0:21:31] Dus in het huidige systeem zitten meer prikkels om in ieder geval voor te zorgen dat als het

[0:21:40] even tegen zit, dat niet meteen die investeringen worden wegbezuinigd, want dat is in het verleden

[0:21:48] veel of toch toch gebeurt en dat is voor de economische groei of de potentiële of de

[0:21:56] economische groei is dat is dat kostbaar kostbaar gebleken dus dat dat willen we eigenlijk proberen

[0:22:01] te vermijden.

[0:22:03] Dank u wel, duidelijk zo, of hebt u nog een verduidelijke vraag?

[0:22:08] Dan kom ik bij heer Van der Lee.

[0:22:10] Dank voorzitter en dank ook voor de inleiding.

[0:22:12] Ik heb misschien wel een technische vraag, maar ik wil eigenlijk toch nog wat bredere

[0:22:15] vragen stellen.

[0:22:15] Ik weet waarom de presentaties zijn zoals ze zijn, maar hoe gaat in de beoordeling straks meespelen wat er mondiaal gebeurt?

[0:22:28] Als we zien dat de VS een schuld heeft van 123%, China boven de 100% volgens de onafhankelijke rating agency.

[0:22:35] De mondiale schuld is 93%, de gemiddelde schuld in Europa is 88%.

[0:22:41] Nederland zit op 44% nu en krijgt een negatief oordeel.

[0:22:47] Wat zegt dat nou over dit systeem?

[0:22:58] Ik denk toch wel dat het systeem proportioneel is.

[0:23:03] Wat we proberen te doen met het systeem is dat er meer naar de middellange termijn wordt gekeken.

[0:23:15] En daar zijn voordelen voor.

[0:23:19] En als je kijkt naar de Nederlandse situatie, dan zie je dat in Nederland met name de kosten

[0:23:28] gerelateerd aan verhoudering, aan aging, dat die snel toenemen.

[0:23:36] Dus als je daar niks op doet, dan blijft dat doorgaan.

[0:23:43] En dat kun je zien in, dus als gewoon de Nederlandse schuld op dit moment laag is,

[0:23:52] kan dat vrij snel veranderen, met ongewijze beleid verandert dat vrij snel.

[0:23:57] En je wilt dat eigenlijk voor zijn.

[0:24:01] Je wilt eigenlijk zorgen dat er niet heel hard moet worden ingegrepen later in het proces.

[0:24:07] Dus daarom probeer je meer te sturen van tevoren.

[0:24:10] Dus dat is de verklaring voor waarom we nu...

[0:24:16] Ja, het is een waarschuwing.

[0:24:17] Tegelijkertijd is het proportioneel, want als u goed...

[0:24:21] Ik heb ook duidelijk gezegd, het is niet dat Nederland nu...

[0:24:25] Dat er nu een kans is op sancties of dat er een kans is op boete.

[0:24:29] Daar zit Nederland nog ver vandaan.

[0:24:35] En dat heeft alles te maken met het feit dat op dit moment de schuld...

[0:24:41] Het zou economisch gezien beter zijn om nu maatregelen te nemen die ervoor zorgen dat

[0:24:51] je niet later veel harder moet ingrijpen, maar we realiseren ons ook dat Nederland in

[0:24:57] vergelijking met andere landen wat meer tijd heeft vanwege die lagere schulden.

[0:25:02] Dat is eigenlijk de balans die we daar in zoeken.

[0:25:06] Dank u wel.

[0:25:12] Kijk, de vergrijzing in Amerika en China is ook gaande en een antwoord op vergrijzing

[0:25:18] is ook de productiviteit verhogen en zorgen dat je voldoende investeert en als onze grootste

[0:25:23] concurrenten dat wel doen met een veel hogere staatsschuld en wij doen dat niet, dan is

[0:25:27] het een probleem om die productiviteit omhoog te krijgen en met een negatief oordeel als

[0:25:33] het gaat om Nederland, zeg je eigenlijk tegen Nederland, de samenleving, de politiek, de

[0:25:38] economie, doe even rustig aan, jullie moeten niet investeren.

[0:25:41] Nee.

[0:25:42] En is dat niet precies het verkeerde advies op dit moment, als je kijkt naar de mondiale

[0:25:46] verhoudingen?

[0:25:47] Maar er is ook niet veel te zeggen.

[0:25:49] Daar ga ik heel erg duidelijk in zijn.

[0:25:51] Kijk, als we kijken naar de Nederlands begrotingscijfer, de reden waarom de begrotingscijfer verslecht

[0:25:59] is, is niet omdat Nederland bovenmatig of bovenmatig investeert.

[0:26:06] Dat zit hem in een andere uitgave.

[0:26:10] We hebben dat ook heel duidelijk gezegd in de country-specific recommendations, de landenaanbeveling.

[0:26:19] We zeggen ook dat een van de aanbevelingen is om inderdaad beter grip te krijgen op die kosten

[0:26:27] die samenhangen met de langdurige zorg.

[0:26:33] Als je dat niet doet...

[0:26:34] Kijk, die zijn heel erg hoog in Nederland in vergelijking met andere landen.

[0:26:38] En als je dat laat lopen, dan heb je inderdaad op een gegeven moment geen ruimte meer

[0:26:43] om de noodzakelijke investeringen te doen.

[0:26:47] Dus uiteindelijk is het ook een kwestie van...

[0:26:53] Maar goed, dat is voor de Nederlandse overheid en voor het parlement.

[0:26:57] Welke uitgaven wil je prioriteren of niet?

[0:27:03] Uiteindelijk gaan wij daar niet over.

[0:27:08] Maar ik wil niet verkeerd begrepen worden.

[0:27:10] Wij zeggen absoluut niet dat er minder geïnvesteerd moet worden tegendeel.

[0:27:17] Meneer Van der Leijen, is dit zo voldoende voor u op deze vraag?

[0:27:24] Het gelden van de vragen gaat over de vergrijzing die genoemd werd.

[0:27:29] U refereert nu aan de langdurige zorg.

[0:27:31] Daar zitten we inderdaad veel hoger dan vaak andere landen.

[0:27:34] We hebben natuurlijk ook wel een heel ander pensioensysteem.

[0:27:37] In hoeverre wordt dat meegenomen?

[0:27:39] Heel veel andere landen hebben niet van dat type pensioensystemen die zorgen voor een

[0:27:45] betere houdbaarheid naar de toekomst.

[0:27:53] Ten grondslag aan onze schuldhaalbaarheidszomer liggen ook projecties voor kosten die gerelateerd

[0:28:04] zijn aan vergrijzing, voor zover die hun weerslag hebben op de begroting.

[0:28:14] Dus als het inderdaad zo is dat landen een ongedekte cheque hebben,

[0:28:21] of als we kunnen zien dat in de toekomst pensioenkosten hoger zijn,

[0:28:27] hoger gaan worden en als daar niet extra inkomsten tegenover staan,

[0:28:32] dan heeft dat zijn weerslag in de lange termijn projecties voor die landen

[0:28:39] en komt dat dus ook terug in onze aanbeveling.

[0:28:49] Nederland heeft niet een volledig gedekt pensioen.

[0:28:53] Je hebt ook AOW, wat natuurlijk wel gewoon in de begroting loopt.

[0:28:58] Maar voor zover het gedekte deel, zorg ervoor dat er een deel niet in de begroting gaat lopen.

[0:29:05] In die zin helpt dat Nederland in die sommen.

[0:29:09] maar waar dus Nederland echt eruit springt in vergelijking met andere landen is de langdurige zorg.

[0:29:18] En dat is volgens mij niet een nieuw iets.

[0:29:21] Ik kan me herinneren toen ik zelf in het ministerie van Financiën werkte lang geleden,

[0:29:25] was dat ook al iets wat duidelijk op het netverlies stond.

[0:29:33] Dank u wel.

[0:29:34] Dank u wel mevrouw De Vries.

[0:29:37] Gaan we nu naar de heer Itzikar.

[0:29:38] Dank u wel en dank u voor de toelichting.

[0:29:44] Ik heb een vraag die ziet iets meer op de toekomst en de middellange en lange termijn.

[0:29:50] Als we kijken naar de Nederlandse staatsfinanciën dan zien we eigenlijk dat die zeker de afgelopen ongeveer tien jaar vaak te negatief of te pessimistisch zijn ingeschat.

[0:30:06] De uitgaven die zijn stukken lager achteraf dan vooraf geraamd.

[0:30:12] Ook de belastingontbreksten, of met name de belastingontbreksten, die zijn jaar in jaar

[0:30:16] uit veel en veel hoger dan vooraf geraamd.

[0:30:22] Met andere woorden, Nederland schetst altijd een redelijk pessimistisch beeld van zichzelf.

[0:30:29] Wordt dat ook vertaald naar de manier waarop richting Europa wordt gerapporteerd?

[0:30:34] En vertaalt zich dat dan ook in dat vrij negatief beeld wat een tijd geleden over Nederland is geschetst?

[0:30:43] Met andere woorden, doen we ons dit zelf eigenlijk niet aan?

[0:30:45] En zouden we niet veel beter, op basis van meer realistische ramingen, onze stukken moeten presenteren?

[0:30:57] Wat u zegt is feitelijk juist, dus dat we inderdaad zien dat er in Nederland een groot verschil

[0:31:06] zit tussen de ramingen die gemaakt worden en de uiteindelijke realisaties.

[0:31:13] Een deel zit aan de inkomstenkant, een deel zit ook aan de uitgavenkant, ik begrijp ook

[0:31:17] dat ook gerelateerd is aan bijvoorbeeld de personeelstekorten die het moeilijk maken

[0:31:24] om bepaalde investeringen die gepland zijn om die uit te voeren.

[0:31:30] Hoe wij daarmee omgaan is, wij nemen natuurlijk als de basis, de ramingen die aangeleverd worden

[0:31:38] door Nederland, die ook vaak, het CPB maakt zijn raming, dus daar kijken we, maar het

[0:31:43] Het is niet dat wij klakkeloos overnemen de ramingen van de landen, dus daar kijken we zelf ook naar.

[0:31:50] En je kunt dat bijvoorbeeld zien ook als je kijkt naar onze ramingen voor dit jaar en volgend jaar in de herfstvoorspellingen.

[0:32:07] en je vergelijkt dat met het beeld wat in het draft budgetary plan is ingediend door Nederland,

[0:32:21] dan komen wij op een wat gunstiger beeld uit dan Nederland.

[0:32:27] En dat heeft inderdaad hiermee te maken, ook omdat we met name aan de inkomstenkant nu ook al hebben meekunnen nemen,

[0:32:34] dat ook dit jaar weer dingen beter uitvielen dan voorheen.

[0:32:40] Dus dat algemene advies voor ons zou altijd zijn, probeer zo goed mogelijk te ramen.

[0:32:46] Maar ja, kennelijk is dat lastig gebleken dit jaar.

[0:32:52] Maar algemeen, ja, hoe nauwkeuriger de raming, hoe beter voor het beleid.

[0:33:04] En inderdaad, voor Nederland, het zou mee kunnen vallen uiteindelijk.

[0:33:13] En dan hangt het een beetje vanaf waar de meevaller vandaan komt, of je dat positief of negatief wilt beoordelen.

[0:33:19] Als er meer inkomsten binnenkomen, nou prachtig, dat is natuurlijk alleen maar fijn.

[0:33:25] Als het meevalt omdat bepaalde investeringen uiteindelijk niet van de grond komen,

[0:33:29] en dan weer terug naar het vorige punt, dan is dat eigenlijk niet zo positief.

[0:33:34] Dat is kostbaar.

[0:33:36] Of bijvoorbeeld dat dan niet snel genoeg je defensiecapaciteit wordt opgebouwd,

[0:33:41] of andere belangrijke investeringen, dat die niet voldoende snel van de grond komen.

[0:33:45] Dat is kostbaar.

[0:33:48] Dank u wel, zit zo duidelijk.

[0:33:49] Jij hebt er nog of duidelijk aan het vragen, ja?

[0:33:51] Ga u gang, ja, van de link.

[0:33:52] Ja, misschien nog een beetje meer generiek dan.

[0:33:56] In hoeverre wordt een track record een realisatie?

[0:34:01] meegenomen in het systeem. Het is wel heel erg geënt op toekomstige plannen. Plannen die ook nog een

[0:34:07] kabinetsperiode of twee of drie overschrijden. We weten allemaal in democratie hoe twijfelachtig

[0:34:14] dat is. In hoeverre wordt er nou naar de realisaties gekeken? Dat is één van de innovaties in dit

[0:34:21] het systeem, is dat inderdaad, en ik sprak al eerder over de controleaccount, hoe het

[0:34:32] systeem werkt, er is een meerjarig pad en dan natuurlijk de realiteit gaat zich in die

[0:34:41] jaren afspelen en wat wij dus uiteindelijk doen in het begrotingstoezicht is de realisaties

[0:34:47] vergelijken met het pad dat is afgesproken.

[0:34:49] Dat wordt uiteindelijk hoe het toezicht gaat werken.

[0:34:53] Nou, en daar zullen, elk jaar zal daar, of het kan meevallen of het kan tegenvallen.

[0:34:58] Nou, en die mee- en tegenvallers, die registreren we in die controller-account.

[0:35:02] En als die, eh, en dat is met name om inderdaad een geheugen te geven aan dit systeem.

[0:35:11] Want als, nou, daar even vanuit gaan dat, nou, in Nederland kan het meevallen.

[0:35:15] In vele landen hebben we in het verleden gezien dat het eigenlijk structureel een beetje tegenvalt.

[0:35:19] Dan is vaak op een paar tiende van het procentpunt op jaarbasis...

[0:35:25] kun je zeggen dat dat niet zo'n big deal is.

[0:35:27] Maar als dat heel lang, heel veel jaren achter elkaar gebeurt...

[0:35:30] dan is dat wel een probleem.

[0:35:33] En dat proberen we nu te vangen met die control account.

[0:35:36] En dat gaat een rol spelen in de handhaving.

[0:35:42] Er zijn bepaalde grenswaardes afgesproken.

[0:35:45] Als het daar overheen gaat, dan is dat een reden om inderdaad de handhaving duidelijk in gang te zetten.

[0:35:56] Dus wij onderkennen dat probleem.

[0:36:02] Ik denk dat de nieuwe regels daar dus ook in ieder geval proberen een antwoord op te geven.

[0:36:07] Dank u wel.

[0:36:08] Dan de tweede vraag, mevrouw de Vries.

[0:36:11] Ja, misschien iets daarop voorbedurend, maar wel met een beetje een andere insteek.

[0:36:16] We zien natuurlijk bij Frankrijk dat er best een aantal politieke...

[0:36:20] Nou ja, een beetje een politieke crisis is geweest door het wegsturen van de premier.

[0:36:27] Er is ook voor gekozen om de oude begroting volgens mij nu te verlengen...

[0:36:31] en dus niet de begroting waarin toch voorgesteld wordt...

[0:36:36] om het saldo fors te verlagen.

[0:36:41] Wanneer is dan het moment dat u vanuit de Europese Commissie zegt...

[0:36:46] Dan moeten we er toch nog eens even naar kijken.

[0:36:48] Want eigenlijk wordt er nu al van afgeweken, zeg maar.

[0:36:51] Wordt dat dan gewoon een jaar na dato nog eens een keertje bekeken...

[0:36:55] of wordt er tussentijds ook wel gekeken van...

[0:36:59] Wordt het plan nu al wel uitgevoerd?

[0:37:04] Ja, de situatie in Frankrijk is complex.

[0:37:08] Ook omdat... Wij hebben een positieve aanbeveling op het plan gegeven...

[0:37:12] Maar het plan is nog niet vastgesteld.

[0:37:19] Dus we moeten de komende dagen en weken afwachten.

[0:37:27] Dat er eerst een nieuwe regering wordt gevormd.

[0:37:30] En dan snel contact met hen hebben.

[0:37:32] Maar wat zijn jullie plannen nu?

[0:37:39] Dus daar gaan we nu niet mee, we gaan nu niet wachten tot een jaar en kijken wat er gebeurt.

[0:37:46] In alle gevallen, dat geldt voor alle landen, is er weer in dit voorjaar een moment, eigenlijk

[0:37:54] het eerste moment dat we gaan kijken van oké, er zijn nou die plannen en hoe verhoudt zich

[0:38:00] nou de ontwikkeling die we zien met die plannen.

[0:38:05] Dus dat, nou nog specifiek over Frankrijk.

[0:38:11] Het is niet zo dat dat nu, doordat die begroting wordt doorgerold,

[0:38:16] dat nou in een keer, dat ze op het tekort blijven hangen waar ze het verleden jaar op uitkwamen.

[0:38:27] Er zijn een aantal dingen die al eigenlijk veroordeneerd waren in vorig jaar,

[0:38:33] die eigenlijk de uitgaven beperken. Dus ook zelfs in eerste instantie het doorrollen van

[0:38:40] die begroting zou moeten leiden tot een lager begrotingstekort. Alleen, en daarom denk ik

[0:38:49] dat ze toch belang bij hebben om snel een begroting op te zetten, het betekent ook,

[0:38:59] voor zover ik het heb begrepen, dat ze geen nieuwe investeringen kunnen doen.

[0:39:04] Dus de bestaande betalingen kunnen door worden gerold,

[0:39:08] maar voor nieuwe investeringen zal dat een nieuwe begroting of een nieuwe...

[0:39:14] En ja, om in deze tijd niet nieuwe investeringen te kunnen starten is heel erg kostbaar.

[0:39:20] En dat komt weer terug naar de eerdere uitwisseling die we daarover hadden.

[0:39:26] Dus ik denk dat de nieuwe regering hele sterke prikkel heeft om heel snel met een begroting

[0:39:31] te komen om deze situatie weer op te heffen.

[0:39:37] Dank u wel.

[0:39:37] Keir de Vree.

[0:39:39] Ja, dank u voorzitter.

[0:39:40] Eigenlijk in het verlengde, welke impact kan dit hebben op de implementatie van de EU-begrotingsregels?

[0:39:47] Is er impact?

[0:39:50] Sorry, de impact van wat er gebeurt in Frankrijk of?

[0:39:54] Ja, ik heb het inderdaad nog steeds over Frankrijk.

[0:39:56] eigenlijk in het verlengde van mijn buurvrouw?

[0:39:59] Ja, kijk, probeer...

[0:40:03] Nou ja, in zekere zin heeft het een impact op Frankrijk,

[0:40:08] want je wil een regering hebben om inderdaad de plannen die ze hebben,

[0:40:14] om die te kunnen uitvoeren. Dus dat is in die zin...

[0:40:19] Nou, ik wil er wel bij zeggen...

[0:40:24] Kijk, de vereisten die in de verordeningen liggen, die zijn neutraal qua wat voor regering daar zit.

[0:40:36] Dus ook een nieuwe regering zal zich daar mee moeten verhouden, waarbij moet worden aangetekend dat in tegenstelling tot Nederland,

[0:40:48] Kijk, Frankrijk niet. Die zitten al in een buitenspoortekortprocedure.

[0:40:53] Dus daar is, daar wordt al een pad voor voor voorgesteld.

[0:40:57] Dus daarin zullen ze zich moeten houden, ongeacht welke regering daar zit.

[0:41:07] Dus in die zin zou de directe impact op de handhaving van de regels eigenlijk beperkt moeten zijn.

[0:41:19] Dank u wel.

[0:41:20] Meneer Van der Lee.

[0:41:21] Misschien hier toch op doorgaan, omdat we natuurlijk bij de eerste keer dat het Stabiliteits-

[0:41:26] en Groeipact werd overeengekomen, kwam er ook van vrij snelle lakmoesbehoef.

[0:41:31] En die is bij twee grote lidstaten niet gelukt, Duitsland en Frankrijk.

[0:41:35] En nu ziet het ernaar uit dat het in dit geval ook weer ons eerste Frankrijk wordt.

[0:41:40] En de volgende regering is mogelijk minder Europees gezind dan wat er nu nog aan de macht

[0:41:45] is.

[0:41:47] Wat is het risico daarvan?

[0:41:48] in termen van de geloofwaardigheid van het systeem.

[0:41:54] Defensie op spending is nog geen twee procent.

[0:41:57] Dat was de bedoeling met dit nieuwe budget.

[0:41:59] Maar dat is eigenlijk geen geld.

[0:42:01] Het is de enige nucleaire macht in Europa.

[0:42:11] Eerlijk gezegd wil ik daar helemaal niet over speculeren.

[0:42:15] We zijn inderdaad net begonnen met nieuwe begrotingsregels.

[0:42:22] Om al te zeggen, voordat we begonnen zijn, het gaat niet werken.

[0:42:26] Ik denk niet dat dat de geëigende weg is.

[0:42:38] Ik heb u uitgelegd hoe wij daarin staan.

[0:42:43] Frankrijk zit in een buitensporige tekortenprocedure.

[0:42:45] Daar hebben we een pad voor aanbevolen.

[0:42:53] Nou, ik ga er vanuit dat de Raad dat gaat overnemen in januari.

[0:43:01] En dan, ja, that's it.

[0:43:05] Dank u wel. Korte vervolgvraag?

[0:43:08] Ja, dat is toch wel even terugkomen op Nederland.

[0:43:11] Dat is ook misschien speculeren, maar voor zover u dat bereid bent te doen.

[0:43:16] We weten al dat in 2026 ons tekort voor bijna 3% gaat.

[0:43:21] Dat heeft te maken met onze nieuwe pensioenenvorming...

[0:43:23] en een eenmalige bijdrage die over de pensioenen gestort zou moeten worden.

[0:43:32] Welke gevolgen heeft dit nou voor de procedure in Brussel?

[0:43:38] Ja, dat is inderdaad best lastig om dat nu met zekerheid iets over te zeggen.

[0:43:46] Uiteindelijk, als er een tekort over de 3% gaat,

[0:43:55] dan zullen we op dat moment een beoordeling moeten maken

[0:43:58] of we dat zien als een buitenspoortekort.

[0:44:07] En dat moeten we echt alle factoren weten op dat moment.

[0:44:11] Maar een paar dingen die hier relevant kunnen zijn,

[0:44:14] Maar is dat in principe een reden om bij een tekort boven de 3% om niet een buitenspoortekortprocedure te openen?

[0:44:28] Het kan bijvoorbeeld zijn als die overscheiding van de 3% volledig veroorzaakt wordt door een one-off.

[0:44:33] Dat was een van de dingen die u aangaf.

[0:44:38] Nou, ik ga hier niet zeggen dat wij niet een buitenspoortekort gaan openen,

[0:44:42] Want tegen de tijd dat we in 26 zijn, kunnen een hele hoop andere dingen ook een rol spelen die misschien een andere kant op wijzen.

[0:44:50] Maar inderdaad, als de enige reden van de overschrijding zou zijn, nou, dat is een one-off en die overschrijding is niet te groot,

[0:44:59] et cetera, dan kan dat en het tekort gaat dit jaar daarna weer onder de drie procent.

[0:45:05] Dan kan de commissie tot de conclusie komen, oké, dit rechtvaardigt niet de opening van een buitenspoortekort.

[0:45:12] Dat doet het.

[0:45:15] Dank u wel. Heer Itzik, graag.

[0:45:17] Ja, dank u wel. Ik had nog een vraag over dat, u noemde dat net ook in de presentatie, over het correctief pad.

[0:45:24] Dat stond in een van de slides.

[0:45:28] Mijn simpele vraag is, hoe ziet zo'n pad er nou uit in de praktijk?

[0:45:32] Wat levert dat op? Hoe dwingend is het?

[0:45:37] Wat zou er extra nodig zijn om zo'n correctief pad, mocht het niet effectief zijn,

[0:45:42] om dat effectiever te maken.

[0:45:46] Een correctief pad is een netto-uitgavenpad, wat we definiëren in groeitermen, dus dat is in de techniek.

[0:46:01] Wat we dus doen, is kijken hoe de feitelijke netto-uitgavenontwikkeling zich verhoudt tot dat pad.

[0:46:11] En als daar dus een afwijking van is, dan is het met name in het geval van...

[0:46:17] dan kan dat dus aanleiding zijn om stappen, om maatregelen te nemen.

[0:46:26] Dus daar is een... of om handhavingsstappen te zetten.

[0:46:33] Daarbij is een belangrijke onderscheid moeten worden gemaakt

[0:46:38] tussen landen die onder de 60% schuld zitten en boven de 60% schuld.

[0:46:44] Dus waarbij als landen onder de 60% schuld zitten...

[0:46:49] en daar is een afwijking, dan kunnen we daar een opmerking over maken...

[0:46:55] of een aanbeveling over doen, et cetera.

[0:46:58] Maar goed, dan kunnen we niet zeggen dat dat gaat leiden tot boetes.

[0:47:03] En dat komt weer terug naar proberen ook dingen in verhouding te zien tot de feitelijke situatie.

[0:47:11] Dus dat is het.

[0:47:13] Maar is een land boven de 60% en is er een afwijking van dat pad, dan kan dat de eerste stap in een buitensporige tekortprocedure betekenen.

[0:47:29] Zelfs als het tekort op dat moment onder de 3% is.

[0:47:33] Dat is een innovatie ten opzichte van wat we hadden in het verleden.

[0:47:41] We hebben in het verleden vaak gezien dat landen een tekort terugbrengen tot net onder de drie procent...

[0:47:50] en sturen daar dan vervolgens op.

[0:47:52] Als je een lage groei hebt, dan is dat niet genoeg om je schuld naar beneden te krijgen.

[0:47:59] Sterker nog, je schuld kan nog steeds blijven stijgen.

[0:48:02] En daar hebben we eigenlijk proberen iets op te vinden en dat is dus dit.

[0:48:07] En ja, dus dat bestond nog niet.

[0:48:12] Dus we zijn daar, we gaan dat zien hoe effectief dat werkt.

[0:48:17] Maar ik zou zeggen dat in vergelijking met het verleden er een sterkere prikkel is,

[0:48:24] zeker voor landen met een hogere schuld, om niet te dicht bij die drie procent te zitten

[0:48:30] Om het tekort verder terug te dringen.

[0:48:33] Of om in ieder geval dat uitgavenpad te volgen.

[0:48:39] Dank u wel.

[0:48:40] Een vervolgvraag?

[0:48:42] Misschien een gewetensvraag.

[0:48:44] Verwachten we dat die prikkel voldoende is?

[0:48:46] Of zou er idealiter meer moeten zijn?

[0:48:50] Ja.

[0:48:52] Ja.

[0:48:53] Goed.

[0:48:58] Ja.

[0:49:01] Dat is...

[0:49:02] Dat vind ik lastig te zeggen.

[0:49:04] Ik ga ervan uit dat dat nu voldoende is.

[0:49:06] Daar moet ik ook van uitgaan.

[0:49:11] Maar goed, Europa is, zoals het is vormgegeven,

[0:49:16] nog steeds een verzameling van lidstaten.

[0:49:21] We kunnen en willen niet.

[0:49:25] Er zijn grinsen aan wat Europa kan doen.

[0:49:36] Dat gezegd hebben, daar zeg ik ook wel meteen bij.

[0:49:43] Je moet de handhaving ook breder zien dan alleen maar boetes en sancties.

[0:49:52] etcetera. Er gaat ook een signaalwerking vanuit, van het oordeel dat wij geven,

[0:50:03] wat de raad geeft, als wij signaleren van nou ja. Kijk, dat pad is zo gecalibreerd dat het leidt

[0:50:12] tot schuldhoudbaarheid. Nou ja, als je stelselmatig afwijkt van een pad dat leidt tot schuldhoudbaarheid,

[0:50:18] dan gaat dat op een gegeven moment ook wel, dan gaan de bellen ook wel af op financiële markten.

[0:50:23] Dus je moet het ook een beetje zien in combinatie met andere mechanismes voor discipline.

[0:50:33] Dank u wel. Een vervolgvraag op hetzelfde punt, ga ik graag heen.

[0:50:36] Ja, het nam toch nog wel de vraag, mocht het zover komen,

[0:50:41] hoe wordt nou precies de hoogte van een boete vastgesteld?

[0:50:44] En wat gebeurt er als een land zegt, ja, we gaan het niet betalen?

[0:50:54] Om op dat laatste te beginnen, daar ben ik eerlijk gezegd niet zo bezorgd over.

[0:51:02] De lidstaten betalen hun verplichtingen aan de Unie en als dat niet zo is, dan zijn er

[0:51:09] ook mogelijkheden om dat te corrigeren met betalingen die de andere kant op gaan.

[0:51:18] Dus daar zijn mechanismes voor en daar ondervinden we over het algemeen geen problemen mee.

[0:51:25] De boetes, daar is eigenlijk voor gekozen, en dat is misschien een beetje kant-intuitief,

[0:51:35] om de maximale boete, of om de boetes wat te verlagen ten opzichte van wat het voorheen was.

[0:51:47] En de reden daarvoor was dat de boetes zoals die voor hem waren gegeven in het verleden

[0:51:53] waren zo groot dat eigenlijk dat een enorme barrière was om ze op te leggen.

[0:51:58] Dus wij hebben ervoor gekozen, of wij met de commissie en de Raad, voor kleinere boetes,

[0:52:07] maar die wel kunnen accumuleren als er geen actie wordt genomen.

[0:52:16] Ik weet nu niet meer zo uit mijn hoofd hoe we het precies hebben gecalibreerd, maar het is niet niks.

[0:52:24] Het zijn wel beduidend lagere boetes dan voorheen, maar met dit idee is het ook makkelijker om ze op te leggen.

[0:52:32] Dank u wel.

[0:52:33] Kijkend naar de klok constateer ik dat ik nog ruimte heb voor één vraag.

[0:52:37] Dus ik kijk even welke brandende vraag er van uw zijde nog is.

[0:52:41] nog is en we kunnen ook afronden en inderdaad naar de volgende gaan, dus ik zie dat we die kant

[0:52:52] inderdaad op gaan en dan dank ik ook de heer Verweij, nadat ik ook vermeld heb dat die directeur

[0:52:58] generaal van EGFIN is en hier vandaag informatie heeft gegeven namens de Europese Commissie over

[0:53:05] de gehanteerde methodologie en uitvoering van het hervorming van het Stabiliteits- en Groeppak.

[0:53:11] Dan schors ik nu voor vijf minuten voordat wij verder gaan met de ronde tafel.

[0:53:18] Dan zie ik u zometeen weer terug.