Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.
NAVO/OVSE (CD 24/11)
[0:00:00] Verminderen overeenkomstig vastgestelde benchmarks.
[0:00:05] Nou denk ik dat de meeste legers in de wereld dit niet gaan doen
[0:00:09] en in Rusland in Moskou in het Kremlin en ook in Peking waar waarschijnlijk ook veel andere plaatsen zullen zeer hartelijk om lachen. Die gaan dat gewoon niet doen.
[0:00:19] Maar goed. Meneer Stoltenberg was ooit VS speciaal afgezant voor kleine James. Dat heeft hij maar kort gedaan maar
[0:00:27] daar is blijkbaar toch iets in in zijn hoofd blijven hangen. Dus hij komt met dit
[0:00:33] met dit voorstel waarmee hij zich schaart in een groep van klimaathysterie ziet. Naar mijn mening. Ik zie in ieder geval het nut niet van in. Maar ik zie wel problemen en daarom de volgende motie de kamer gehoord. De beraadslaging constaterende dat de NAVO aan een plan werkt om de C O twee uitstoot van naastgelegen te berekenen en de NAVO. Deze cijfers wil koppelen aan klimaatdoelstellingen, constaterende dat dit plan pas definitief uitgewerkt kan worden als alle navo-lidstaat. Hiermee akkoord gaan,
[0:00:59] overwegende dat het plan indien uitgevoerd door klimaatactiviste aangegrepen kan worden om onze krijgsmacht tot vergaande maatregelen te dwingen,
[0:01:07] overwegende dat in een enorm negatieve impact kan hebben op onze nationale veiligheid en de verdediging van ons eigen grondgebied en dat van bondgenoten verzoekt de regering niet in te stemmen met haar plan om de C O twee uitstoot van onze krijgsmacht te berekenen gaat over tot de orde van de dag
[0:01:23] Dankuwel meneer
[0:01:24] dan heb ik nog een tweede motie.
[0:01:26] Die zat ik zonder inleiding voor het eerst in de kamer gehoord. De beraadslaging constaterende dat Nederland militaire samenwerking met Oekraïne de komende tijd nader vorm wil geven overwegende dat Oekraïne geen NAVO is en daarna de vormgeven van de samenwerking onder meer vanwege de spanningen in de regio onwenselijk is, verzoekt de regering de militaire samenwerking met Oekraïne niet intensiveren en gaat over tot de orde van de dag Dankuwel. Dank u, voorzitter.
[0:01:55] En dan geef ik het woord aan de heer Brekelmans van de VVD
[0:01:59] emoties.
[0:02:11] We hebben dit debat vandaag met name ook gesproken over de Russische dreiging en de troepenopbouw, troepenopbouw aan de grens met Oekraïne en die baart ons allemaal zorgen, zeker gezien de omvang en de tijd van het jaar. We hebben besproken dat het nodig is om maximale tegendruk uit te oefenen. Maar de minister gaf begrijpelijk aan dat het verstandig is om daar niet al te openlijk over te speculeren en over te spreken, maar het is duidelijk dat dit zorgen baart en dat we ons tegen moeten verzetten en we hebben verschillende dreigingen en spanningen in de brede regio Belg hoes Balkan kon elkaar gebak en dat laat zien ook het belang van de NAVO en van het NAVO tweeduizend dertien proces waar we mee bezig zijn dat het van belang is om ons te richten op onze eigen regio, de bescherming daarvan, maar ook te beschermen tegen de globale dreigingen die ons op ons grondgebied kunnen raken, zoals China dat doet met cyber aanvallen potentieel met haar hypersonische raketten en ook toenemende activiteiten in bijvoorbeeld de noordpool regio.
[0:03:12] We hebben daarnaast ook gesproken over Afghanistan en dat de deelname van de Taliban eventueel potentieel aan bijeenkomst van multilaterale organisaties. Dat dat de schijn kan wekken dat er internationale erkenning van Taliban plaatsvindt
[0:03:27] en dat is onwenselijk en het is ook belangrijk dat dat dat dit niet gebeurt en deze schijn niet wordt gewekt en daarom wil ik de volgende motie indienen.
[0:03:36] De kamer gehoord. De beraadslaging constaterende dat de Taliban door de meeste landen, inclusief Nederland, niet wordt erkend als het legitieme regime van Afghanistan overwegend dat erkenning en hulpgeld de belangrijkste drukmiddelen van de internationale gemeenschap tegen de Taliban zijn overwegend dat deelname van Taliban vertegenwoordigers namens Afghanistan aan bijeenkomsten van multilaterale organisaties. De indruk wekt dat de Taliban internationaal wordt gezien als de legitieme vertegenwoordiger van Afghanistan en deze indruk dient te worden voorkomen, overwegende dat op korte termijn bijeenkomst van multilaterale organisaties gepland zijn, waarvoor niet duidelijk is wie namens Afghanistan zal deelnemen, verzoekt de regering en binnen multilaterale organisaties op aan te dringen. Dat Taliban afgevaardigden niet namens Afghanistan deelnemen en dat bij relevante multilaterale organisaties hierover een gemeenschappelijk standpunt wordt ingenomen en gaat over tot de orde van de.
[0:04:23] Dankuwel. Meneer Brekelmans schorst de vergadering voor vijf minuten qua voorbereiding voor de motie is geschorst voor vijf minuten
[0:09:50] benadering en ik geef het woord aan de minister van buitenlandse zaken.
[0:09:55] Daarvoor zitten veel Dank Dank voor de
[0:09:59] moties en
[0:10:01] de aansporingen die erin zijn vervat motie. De eerste motie van de heer de Roon dat
[0:10:10] hij geen voetprint gaat worden opgesteld van wat defensie zoal doet. Die wil ik ontraden eerder een discussie al aangegeven dat het spanningsveld tussen
[0:10:22] klimaat en veiligheid altijd op een adequate manier zal worden uitgelegd. Dus geen zorgen. Ik zou graag willen halen dan de volgende motie. Dat wil ik even iets preciezer bij stilstaan in de zin van
[0:10:36] daar staat dat de wij worden verzocht om de militaire samenwerking met de Oekraïne niet de incentive niet te intensiveren.
[0:10:46] Nou is het zo dat binnen het
[0:10:51] versterkte partnership wat op dit moment al bestaat
[0:10:55] er mogelijkheden zijn om dingen te doen. Wij zouden bijvoorbeeld binnen dit partnerschap iets extra's kunnen doen op het gebied van
[0:11:09] cyber assistentie. Wij zouden ook iets extra's kunnen doen op het gebied van medische ondersteuning.
[0:11:19] Het zou vreemd zijn wanneer wij nu af zouden spreken dat wij dit versterkte partnerschap chip
[0:11:28] en de mogelijkheden die het biedt niet zouden benutten, maar niet op het moment dat misschien de behoefte daaraan heel groot zal zijn. Dus ik wil deze motie. Om die reden wil ik ontraden,
[0:11:42] voorzitter dan de derde motie van de heer Brekelmans
[0:11:47] even heel precies.
[0:11:50] Let nou
[0:11:54] kijk
[0:11:55] als het gaat om internationale organisaties is het over het algemeen is het zo dat het juridische kader van die organisatie maakt dat
[0:12:04] plenaire organen beslissen over
[0:12:09] toelating.
[0:12:12] Wij proberen ons
[0:12:14] ook vanuit vanuit volkenrechtelijk standpunt in die zin ook terughoudend op te stellen.
[0:12:20] Ik moet er meteen ook bij zeggen dat
[0:12:24] als het gaat om de uitvoering van een aantal moties van deze kamer.
[0:12:31] Wij in praktische zin helaas maar onvermijdelijk. Soms zijn aangewezen op de Taliban omdat zij nu eenmaal in Kabul aan de touwtjes trekken.
[0:12:42] Maar ik zeg er meteen bij. Wij willen uiteraard dit ook zoveel mogelijk die aanwezigheid ontmoedigen
[0:12:49] en als ik het zo kan uitleggen
[0:12:51] dat wij overal waar dit speelt bij multilaterale organisaties waar dit aan de orde is en waar organisaties vragen om een gemeenschappelijk standpunt
[0:13:04] dat wij er in elk geval voor zullen pleiten dat eventuele toelating,
[0:13:08] maar wij geen voorstander van zijn, maar dat eventuele toe toelating in elk geval geen erkenning van de Taliban inhoudt
[0:13:15] zoveel mogelijk ontmoedigen en mocht het zover komen geen impliciete erkenning van de Taliban overigens even heel praktisch voor volgende week Zweden.
[0:13:29] Dat hebben we na het debat vanochtend kunnen verifiëren. Zweden gaat ervan uit dat volgende week de Taliban bij die ministeriële conferentie van de OVSE in Stockholm niet aanwezig zal zijn.
[0:13:46] Afghanistan is geen lid. Maar goed. Het grenst aan drie lidstaten. Dus als waarnemer zouden ze dat kunnen doen. Maar hij gaat ervan uit dat ze afwezig zullen zijn. Volgende week. Als ik het geheel zo kan uitleggen. Dan wil ik het graag
[0:13:59] oordeel kamer geven.
[0:14:00] Even naar de Brekelmans. Als hij zich kan vinden in u interpretatie. Het woord staan hier Brekelmans.
[0:14:06] Ik kan me wel vinden in de interpretatie. Maar toch een vraag want de minister formuleerde het vrij passief. Hij zei in de zin dat als het aan ons wordt gevraagd, dan zullen wij dit. Ik zou de minister willen vragen naar een actieve rol in te spelen want we hadden vandaag discussie over de OVSE en daar kwam eigenlijk ook wel in naar voren dat er nog niet helemaal duidelijk was. Gelukkig heeft tenminste dat vandaag geverifieerd dus veel Dank daarvoor. Maar ik zou graag willen dat in die multilaterale organisaties Nederland ook waar dat juridisch mogelijk is binnen de kaders, maar een proactieve rol speelt om dat standpunt mee te bepalen en op de heldere of de Taliban wel of niet mag deelnemen. Ik hoop dat die die aanmerking.
[0:14:43] Van meenemen, voorzitter.
[0:14:45] Dat is me duidelijk. Ik had gedacht. Maar ik denk dat we nu over hetzelfde spreken dat ik met formuleringen. We willen dat zoveel mogelijk ontmoedigen.
[0:14:54] Dat kun je niet doen door te zwijgen. Maar dat kun je alleen doen door actief je stem te laten horen. Heb ik het zo uitgelegd als de heer Brekelmans dat juist aangaf. Dus dan kunnen we heel goed. Mijn leven en geef ik het graag oordeel kamer.
[0:15:08] Dankuwel. Daarmee zijn we het einde gekomen aan deze beraadslaging. We gaan morgenmiddag stemmen over de ingediende moties en dat komt omdat de navo-raad volgende week, dinsdag en woensdag vergadert. Ik Dank de minister voor zijn aanwezigheid hier die schorst vergadering voor vijf minuten en dan gaan we verder met het debat over de begroting van justitie en veiligheid.