Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.

Status van kartonnen bekers en de juridische definitie van hoogwaardige recycling volgens de SUP-richtlijn

[0:00:01] Goedemiddag dames en heren op de publieke tribune, zij die meekijken op de buis en hier aan tafel.

[0:00:11] Welkom de vertegenwoordigers, mag ik wel zeggen, namens het ministerie van de IOW, die ons in deze technische briefing over, ik kan het bijna niet uitspreken, maar eenmalig gebruik van plastic, oftewel de single use plastics, gaan brengen.

[0:00:29] Ik heet de Kamerleden Gabriel van Buijzen, van harte welkom.

[0:00:32] En bij deze excuseer ik de heer Pierik van BBB, want die zit helaas nog hiernaast vast in een andere bijeenkomst.

[0:00:41] En mocht dat eerder zijn afgelopen, dan schuift hij alsnog aan.

[0:00:45] Dus u zult het met ons moeten doen.

[0:00:46] En omdat onze vaste voorzitter verhinderd was, ben ik de invulvoorzitter voor deze sessie.

[0:00:53] Dus we zijn van alle markten thuis.

[0:00:56] Nogmaals van harte welkom.

[0:00:58] Technische briefing dus over de status van de kartonnen bekers en de juridische definitie van hoogwaarderecycling volgens een subrichtlijn.

[0:01:04] En deze technische briefing is naar aanleiding van de laatste commissievergadering, waarin de nodige vragen waren over wat is nou precies, wat is dit nou voor een bekertje?

[0:01:19] Nou, wie van...

[0:01:21] De heer of de dames mag ik als eerste voorstellen.

[0:01:24] Mevrouw Ligvoet, u gaat van start.

[0:01:26] Ik zou zeggen, grijp uw kans voor het podium.

[0:01:30] Dank u wel.

[0:01:31] Goedemiddag.

[0:01:32] Hagar Lichtvoet, inderdaad, plaatsvangend directeur duurzame leefomgeving en circulaire economie.

[0:01:37] Misschien allereerst heel erg fijn om hier te zijn.

[0:01:39] En ook dank voor de mogelijkheid en de gelegenheid om de technische en juridische aspecten van ons beleid hier toe te lichten.

[0:01:49] We weten dat het een onderwerp is, dat merken wij ook, waar ook regelmatig vragen over zijn.

[0:01:53] Dus daarom ook voor ons heel fijn meer toelichting te kunnen geven.

[0:01:58] Misschien goed om ook nog even te wijzen op de brief die vorige week ook nog is gestuurd.

[0:02:04] Wij gaan eigenlijk een beetje in op de verschillende onderdelen van die brief.

[0:02:09] Daar staat het nog in meer detail, mocht u dat daarna nog erop na willen slaan.

[0:02:14] We geven eerst een korte presentatie.

[0:02:16] Die gaat in op eerst de Europese Single Use Plastics-richtlijn.

[0:02:21] Dan de Nederlandse implementatie daarvan.

[0:02:24] Inclusief de maatregelen waar we het over hebben instaan.

[0:02:29] En dan ook nog even over de Europese verpakkingenverordening... waar raakvlakken mee zijn.

[0:02:34] Dat is om het kader te schetsen.

[0:02:36] En vervolgens natuurlijk welkom alle vragen...

[0:02:40] Eén voor één of op een specifiek onderwerp.

[0:02:43] Dat horen we dan graag.

[0:02:44] Dus dan geef ik nu het woord aan Suzanne voor de presentatie.

[0:02:47] Zeker.

[0:02:48] Goedemiddag.

[0:02:49] Fijn om hier te zijn.

[0:02:50] Ik zal inderdaad door de presentatie heen lopen.

[0:02:53] En wellicht vullen mijn collega's hier en daar...

[0:02:56] Hagar noemde al dat we dus stilstaan bij deze drie dingen en vooral aandacht hebben voor de papieren en kartonnen bekers met een plastic laagje en voor de juridische definitie van hoogwaardige recycling.

[0:03:08] Dus dan begin ik met de Europese Single Use Plastics richtlijn.

[0:03:14] Dat is een richtlijn die er sinds 2019 is in Europees verband.

[0:03:19] Met als doel om de milieueffecten van bepaalde kunststofproducten op de menselijke gezondheid en het milieu te voorkomen en verminderen.

[0:03:28] En dan hebben we het vaak over het zwerfafval en het marine zwerfafval.

[0:03:32] Dus dat is eigenlijk de zee.

[0:03:33] En de overgang naar de circulaire economie te stimuleren.

[0:03:38] In de richtlijn zijn voor verschillende producten die plastic bevatten en ontworpen zijn om eenmalig te gebruiken maatregelen opgenomen.

[0:03:47] En dan moet u denken aan de producten op de poster die ook op de slide staat.

[0:03:51] Dus dat zijn bijvoorbeeld bestekjes, zakjes en wikkels, bekers, ballonstokjes, et cetera.

[0:03:57] Voor elk productgroep die gedefinieerd is in de richtlijn is per product gekeken... wat is nou de beste aanpak om het doel van de richtlijn te behalen.

[0:04:05] Dus wat is de beste aanpak per product...

[0:04:08] ...om het meer circulair te maken en om die milieueffecten te verminderen.

[0:04:13] De richtlijn is dus ook best wel een groot pakket met maatregelen... ...waar we u vandaag niet helemaal doorheen gaan praten, want wij kunnen hier heel lang over praten.

[0:04:21] Maar u moet bijvoorbeeld eraan denken dat er voor plastic rietjes is gekozen voor een handelsverbod.

[0:04:26] Voor plastic flessen zijn er productvereisten.

[0:04:30] De dop die vastzit aan de fles is vrij bekend bij veel mensen...

[0:04:35] En wij gaan het vandaag dus hebben over de onderste lijn in het groen en dat is de consumptievermindering van bekers en bakjes met plastic erin die ontworpen zijn om één keer te gebruiken.

[0:04:47] Daarvoor is in de richtlijn opgenomen in artikel 4 dat lidstaten verplicht zijn...

[0:04:54] Ik maak deze zin afgoed.

[0:04:56] Dat lidstaten verplicht zijn om maatregelen te nemen... om te komen tot een ambitieuze en aanhoudende vermindering van het gebruik.

[0:05:04] Dus lidstaten zijn verplicht om te zorgen... dat we dat type bekers en bakjes minder gebruiken.

[0:05:09] De heer Buijzen.

[0:05:10] Ja, even punt van orde...

[0:05:13] Staan wij het ons zelf toe dat we vragen tijdens de presentatie stellen?

[0:05:17] Of is het beter om het te bewaren tot later?

[0:05:20] Voor ons is dat prima.

[0:05:21] Soms gaat het ook over de slide.

[0:05:23] We zullen het wel aangeven als we weten dat het later komt.

[0:05:26] Ik denk dat het handig is als u hem gelijk stelt.

[0:05:28] We zijn maar met een kleine groep.

[0:05:30] Anders wordt het te lang wachten.

[0:05:32] Ik laat het uit mezelf spreken.

[0:05:35] Ik ben dan vaak al de zaken alweer kwijt.

[0:05:37] Meneer Gabriels.

[0:05:38] Kunt u dan ook rekening houden met mensen met ADHD die daar dan misschien weer van in de stress raken en daardoor het grote verhaal misschien niet meer kunnen volgen?

[0:05:48] Ook dat beeld herken ik, heer Gabriels.

[0:05:51] Dus daar hou ik zeker rekening mee.

[0:05:55] Ja?

[0:05:56] Meneer Buijs, u had dan gelijk een vraag dan.

[0:06:00] Nou ja, het zijn natuurlijk ook gewoon bekertjes in den landen.

[0:06:05] Die het uiterlijk hebben van een eenmalig te gebruiken kartonnen bekertje met een plastic coating.

[0:06:12] Die wel degelijk binnen een gesloten kringloop circuleren.

[0:06:18] Dus dat is mijn eerste vraag.

[0:06:20] Valt dat ook onder die consumptievermindering van wegwerpbekers?

[0:06:24] Want dat zijn geen wegwerpbekers.

[0:06:28] Dank u wel.

[0:06:29] Ik denk dat we daar inderdaad zo op komen bij de nationale maatregelen.

[0:06:33] Wat wij hier in Nederland gedaan hebben om deze Europese verplichting in te vullen.

[0:06:37] Maar ik heb hem wel even opgeschreven om te checken of we dat ook echt gaan doen.

[0:06:41] En als u dan toch gelijk dadelijk antwoord geeft op de vraag van de heer Buijzen.

[0:06:46] Vallen dan onder deze regeling dan ook zeg maar de kartonnen bekers.

[0:06:51] Die geen plastic binnenkant hebben.

[0:06:55] Maar een afbreekbare bio plastic.

[0:06:58] In de vorm van maïssetmeel, suikerriet, setmeel, noem ze maar op allemaal wat ze voor zin hebben.

[0:07:07] Ja, in de subrichtlijn staan ook de definities die voor de hele subrichtlijn gelden.

[0:07:12] Dus voor alle maatregelen en voor alle lidstaten.

[0:07:15] Daar staat ook een definitie van kunststof en van kunststofproducts voor eenmalig gebruik.

[0:07:20] En daar staat ook wanneer een papieren beker met een laagje daar wel of niet onder valt.

[0:07:27] En bij de definitie van kunststof is gebruik gemaakt... Even naar Ruben, want die weet het uit zijn hoofd.

[0:07:32] Een natuurlijk polymeer wat niet chemisch gewijzigd is.

[0:07:38] Zoals bijvoorbeeld een banaan?

[0:07:41] Nou, ik heb zelf een alfa-achtergrond.

[0:07:44] Dus het is ook echt aan producenten om zelf te kijken... het type materiaal dat ik gebruik in mijn product...

[0:07:53] of in het product dat ik inkoop als ondernemer... hoe verhoudt dat zich tot de definities die in de richtlijn staan?

[0:07:59] Er staat een definitie van kunststof... en een definitie van kunststofproduct voor eenmalig gebruik... die ook wordt toegelicht.

[0:08:05] Dus wat is een polymeer?

[0:08:07] Wat is chemisch gewijzigd?

[0:08:11] En dat is om dat aan te toetsen.

[0:08:17] Misschien nog even om toe te voegen, dus ook als een plastic kan ook gemaakt worden uit een bio-gebaseerde basis, dus bijvoorbeeld suikeriet.

[0:08:26] Dus het gaat er vooral om, is het een polymeer die chemisch is gewijzigd?

[0:08:32] Ja, dan is het een kunststof, ook al heeft het een biologische oorsprong.

[0:08:38] Het gedraagt zich als een kunststof, ook in de natuur, ook qua afbreekbaarheid en microplastics.

[0:08:44] En daarmee valt het er dus onder.

[0:08:46] Dus die chemische wijziging ervan, dat is wel het belangrijke.

[0:08:59] Alle lidstaten hebben verplicht die maatregelen te nemen om het minder te gaan gebruiken.

[0:09:03] Alles staat omschreven heel duidelijk.

[0:09:05] Ik hoef me daar volgens mij niet in te verdiepen.

[0:09:07] Maar als je die dingen produceert of gebruikt staat overal goed omschreven.

[0:09:11] Dit valt er wel onder.

[0:09:12] Dit is wel chemisch gewijzigd.

[0:09:15] Alles staat gewoon daarin zodat het duidelijk is.

[0:09:19] Nou, het is natuurlijk wel complex en ook technisch.

[0:09:22] Er zijn heel veel soorten plastic.

[0:09:24] En producenten of inkopers van producten... die weten eigenlijk het beste en soms ook als enige... wat zit er precies in mijn product.

[0:09:34] En ja, het is wel zo dat je daarvoor de definitie... je zal zelf als ondernemer dat moeten toetsen aan de richtlijn... die ook verder is uitgelegd in Europees verband...

[0:09:50] Misschien als kleine aanvulling.

[0:09:51] De definitie verwijst in feite heel erg naar de wetgeving voor chemische stoffen.

[0:09:56] Zoals Eka dat hanteert.

[0:09:57] Dus dat sluit aan bij het internationale kader waar definities staan voor polymeren.

[0:10:02] Volgens mij ook grotendeels voor natuurlijke polymeren.

[0:10:05] En inderdaad, zoals net al gezegd werd, zijn het eigenlijk twee afwegingen.

[0:10:08] Is het een polymer dat van nature voorkomt?

[0:10:12] En is daar vervolgens nog een chemische stap mee gedaan of niet?

[0:10:16] En als het antwoord in het eerste geval ja is en in het tweede geval nee, dan valt het niet onder de richtlijn.

[0:10:23] En nu, dit is toch weer een samenvatting.

[0:10:25] De volledige tekst staat het beste, denk ik, uitgelegd in de richtsnoer van de Europese Commissie.

[0:10:29] Maar goed, we zijn hier om een toelichting te geven.

[0:10:33] Maar het klopt, misschien afrondend, dat producten die dus plasticvrij zijn, zoals bijvoorbeeld een papieren servet of een kartonnen pizzadoos zonder coating of een wijnfles waar geen coating in zit, dat zijn producten die niet onder deze richtlijn vallen.

[0:10:49] Het gaat echt om producten die plastic bevatten.

[0:10:54] Ik probeer het toch voor ook kijkers wat te vereenvoudigen.

[0:11:00] Want ik hoor u vrij snel naar kunststof gaan.

[0:11:05] Terwijl mensen die allerlei uitzendingen gezien hebben in de praktijk, die een bekertje ergens halen.

[0:11:14] Het zij in de supermarkt of bij to-go winkels.

[0:11:19] Dat bekertje oogt als een kartonnen bekertje.

[0:11:23] En ik hoor u zeggen, ja want dit is een kunststof bekertje.

[0:11:28] Dus daar probeer ik dan toch even naar te zoeken.

[0:11:31] Dat zit verborgen in die uitleg in die richtlijn.

[0:11:36] Want een kartonnen bekertje wordt volgens de richtlijn dan een kunststof bekertje.

[0:11:42] Nou, het wordt een single-use plastic product... omdat er inderdaad kunststof in zit.

[0:11:48] Dus die kunststoflaag die in dat kartonnen bekertje zit... en die maakt dat het water erin blijft zitten en niet eruit loopt... en het kartonnen bekertje niet helemaal zacht wordt.

[0:12:01] Dat maakt inderdaad dat het op basis van de definities in de richtlijn... dus inderdaad een single-use plastic is en dus ook onder de richtlijn valt.

[0:12:10] En dus ook als het dus geen PE-coating bevat, of een andere soort, maar stel je voor dat het inderdaad die maïsetbel of die suikerriet-substantie is, ook dan wordt het dan een kunststof.

[0:12:28] Want dat snap ik niet.

[0:12:30] Wil jij die?

[0:12:31] Ga je gang.

[0:12:34] Ja.

[0:12:35] Dat hangt er dus weer vanaf of het materiaal wat wordt gebruikt plastic is... wat ofwel niet van nature voorkomt of chemisch gemodificeerd is.

[0:12:43] Als met maïs of suikerriet of wat dan ook zo'n beker waterdicht wordt gemaakt... met een polymeer van nature voorkomt en niet chemisch is gewijzigd... dan valt het niet onder de regelgeving.

[0:12:53] In de praktijk zien we dat deze bekers wel onder de regelgeving vallen... op een andere manier waterdicht zijn gemaakt en dan vallen ze er wel onder.

[0:13:01] Dus dat zijn de afwegingen.

[0:13:08] Ik zag mijn blindeling ook niet.

[0:13:10] Nee, dankjewel.

[0:13:11] Omdat we straks verder gaan, toch een vraagje.

[0:13:13] Is dit de Nederlandse vertaling van de subrichtlijn?

[0:13:16] Of is dit, zoals alle landen in Europa, de subrichtlijn vertalen?

[0:13:21] Of, ja, even voor mijn duidelijkheid.

[0:13:24] Ik ben nu nog bij het stukje Europese subrichtlijn.

[0:13:27] Ze gaan zo vertellen wat er in Nederland gebeurt.

[0:13:30] Wat er nu op de slide staat, dat zijn onderdelen van de Europese richtlijn.

[0:13:35] En ook de definities die gelden, staan in de Europese richtlijn.

[0:13:38] Dus gelden ook voor alle lidstaten.

[0:13:41] En de onderste lijn, die groene lijn, die ook bewust gearcheerd is, dat is dus een verplichting voor lidstaten om maatregelen te nemen om het gebruik van plastic bekers en bakjes voor eenmalig gebruik te verminderen.

[0:13:55] Daar worden nationale maatregelen genomen, waar we dus zometeen op ingaan.

[0:14:01] Misschien mag ik nog een vraag, want om even zeker te zeggen dat we de vraag goed beantwoorden.

[0:14:05] Als u zegt dit is dus Europees en niet Nederlands, bedoelt u dan inderdaad de maatregelen of bedoelt u specifiek die kartonnen beker met een plastic laagje en of die eronder valt of niet?

[0:14:21] Waar mijn twijfel zit is dat wij de interpretatie van de Europese richtlijn, gewoon door hem simpelweg te vertalen, mogelijk al anders hebben.

[0:14:30] Als bijvoorbeeld in België, Duitsland, Polen.

[0:14:33] Waardoor wij in Nederland uiteindelijk komen op veel strengere uitvoering van die richtlijn als in die andere landen.

[0:14:42] Of minder streng.

[0:14:43] Of minder streng kan ook.

[0:14:45] Maar ik denk eerder strenger.

[0:14:46] Maar ja, dat is mijn zorg die erachter schuil gaat, achter deze vraag.

[0:14:50] Ja, ik denk dat we daar zo opkomen dat we dan misschien ook nog wat toe kunnen lichten.

[0:14:56] In ieder geval, de definitie is echt Europees.

[0:14:59] We hebben de hele Single Use Plastics-richtlijn één op één zuiver geïmplementeerd.

[0:15:04] Dus daar ook niets aan toegevoegd.

[0:15:06] En nu komen we natuurlijk bij die maatregelen.

[0:15:09] Daar is de verplichting Europees.

[0:15:10] De maatregelen moeten we zelf nemen binnen de context van die richtlijn.

[0:15:15] Daar komen we nu op.

[0:15:16] Dus daar is het dan misschien goed om ook die vraag misschien nog verder te verfijnen.

[...] TV Gelderland 2021

[0:15:27] Excuus, dat hebben wij op kantoor niet.

[0:15:30] We gaan even door met die tabel die we net ook hadden op de vorige slide.

[0:15:35] Wij hebben dus die verplichting om maatregelen te nemen.

[0:15:38] Dat moet.

[0:15:39] En de subrichtlijn geeft richtingen aan waar je aan kan denken als lidstaat om jouw eigen nationale maatregelen vorm te geven.

[0:15:47] Die staan op de slide.

[0:15:49] Dat zijn bijvoorbeeld nationale doelstellingen.

[0:15:51] Maatregelen om ervoor te zorgen dat de consument bij verkooppunten herbruikbare alternatieven tegenkomt.

[0:15:57] Economische maatregelen, bijvoorbeeld een prijs of een opslag.

[0:16:02] Om ervoor te zorgen dat verkooppunten, kunststof bekers en bakjes, voor een maand gebruik niet gratis aanbieden.

[0:16:09] En marktbeperkingen.

[0:16:10] om ervoor te zorgen dat de producten vervangen worden door andere alternatieven.

[0:16:14] Dus dit zijn richtingen die in de richtlijn stonden om lidstaten handvatten te geven... van als je die nationale maatregelen gaat nemen, dan kan je hier aan denken.

[0:16:25] Dit was het Europese stukje, dus ik check even of dat voldoende helder is... voor we dus echt naar de Nederlandse situatie gaan.

[0:16:35] De Europese richtlijn heeft een bredere focus, maar laat ruimte voor nationale wetgeving om regels in te voeren.

[0:16:39] Is Nederland strenger en op welke punten?

[0:16:59] Ja, misschien moeten we hem dan toch maar gewoon... De Europese richtlijn is destijds echt, dat noemen wij dan zuivere implementatie, is echt één op één.

[0:17:10] Dus niets aan toegevoegd.

[0:17:12] En het is natuurlijk wel zo dat artikel 4 legt een verplichting op.

[0:17:16] Je moet het gebruik van wegwerpbekers en bakjes verminderen.

[0:17:21] Maar lidstaten mogen zelf, afhankelijk van hun nationale context...

[0:17:25] bepalen wat daar de beste maatregelen voor zijn om dat gebruik te reduceren.

[0:17:30] Je ziet ook in de praktijk dat dat gebruik ook heel erg verschilt van land tot land.

[0:17:34] Hoeveel wegwerpbekers er zijn.

[0:17:36] Is het een culturele gewoonte om je koffie on the go te drinken?

[0:17:42] Of doe je dat in een cafeetje?

[0:17:44] Nou ja, dat is natuurlijk ook per land verschillend.

[0:17:47] Je ziet ook het gebruik, hoeveel bekers er worden gebruikt, scheelt enorm.

[0:17:52] Dus daarom is daar ook heel bewust de ruimte aan lidstaten gelaten... om te kiezen welke maatregelen ze nemen.

[0:17:58] Daar komen we zo op, welke maatregelen we nemen.

[0:18:01] Maar dat we die consumptie op die manier moeten verminderen... dat geldt dus voor iedereen.

[0:18:07] En daarbij gelden wel, in ieder geval voor ons... de contouren hebben we aangehouden die ook...

[0:18:13] in de single use plastics richtlijn worden gegeven.

[0:18:16] Dus wat een single use plastic product is, dat is allemaal binnen de context en contouren van de richtlijn.

[0:18:26] Wat de heer Pierik in feite vraagt is, is dan vervolgens Nederland strenger en op welke punten?

[0:18:36] Wat lastig is, is dat die nationale maatregelen dus heel erg verschillen per lidstaat.

[0:18:40] Bijvoorbeeld in Frankrijk zijn bij fastfoodrestaurants, bij consumptie ter plaatse, alle wegwerpproducten verboden.

[0:18:48] Dus niet alleen producten met plastic, maar alle wegwerpproducten.

[0:18:52] En in Vlaanderen zijn op evenementen van de Vlaamse overheid of locaties van het bestuur ook wegwerpproducten verboden.

[0:19:02] Dus...

[0:19:03] Wij hebben de richtlijn zuiver geïmplementeerd.

[0:19:07] Maar we hebben wel in Nederland nationale maatregelen genomen voor artikel 4.

[0:19:13] En dat hebben andere lidstaten ook gedaan.

[0:19:15] En dat zorgt dus wel voor een verschil.

[0:19:18] Dus je kunt eigenlijk niet spreken van strenger of minder streng.

[0:19:21] Iedereen moet de richtlijn uitvoeren en omzetten in nationaal recht.

[0:19:26] En er is wel ruimte voor nationale interpretatie.

[0:19:30] En dat leidt tot verschillen in hoe lidstaten hem implementeren.

[0:19:34] Maar dat is dus niet een kwestie van strenger of minder streng dan de richtlijn.

[0:19:37] Iedereen moet hem zelf uitvoeren.

[0:19:40] Heer Gabriels.

[0:19:41] Ik wil wel eens meer een orde voorstellen om gewoon dan eventjes door te gaan.

[0:19:44] Want...

[0:19:46] Ja.

[0:19:47] Dat was de vraag.

[0:19:48] Oké.

[0:19:57] Oké, dan ga ik dus nu naar het tweede blok.

[0:20:00] De implementatie in Nederland.

[0:20:01] Hager gaf al aan, we hebben dit één op één geïmplementeerd in een zuivere implementatie.

[0:20:05] We hebben op alle lijnen van die tabel actie ondernomen in Nederland en in onze wetgeving.

[0:20:11] En ik ga nu dus specifiek in op die groene lijn en hoe we die geïmplementeerd hebben.

[0:20:16] Dat hebben we in Nederland gedaan met aan de ene kant maatregelen voor consumptie voor onderweg...

[0:20:22] afhalen en bezorgen.

[0:20:23] Dat is de rechterkant van deze afbeelding.

[0:20:26] En aan de andere kant hebben we maatregelen genomen... voor consumptie ter plaatse.

[0:20:30] Dat is de linkerkant van deze afbeelding.

[0:20:33] Voor onderweg geldt dat er sinds 1 juli 2023... ondernemers wegwerpbekers en bakjes met plastic... niet meer gratis mogen verstrekken.

[0:20:45] En daarnaast heeft men, dus naast de meerprijs die geldt...

[0:20:49] ...heeft men de verplichting om een herbruikbaar alternatief aan te bieden.

[0:20:53] En daarbij kunnen ondernemers zelf kiezen of zij bring your own accepteren.

[0:20:58] Dus dat betekent dat mensen zelf een beker of een bakje meenemen... ...en ter plekke laten vullen.

[0:21:03] Of dat zij hun eigen herbruikbare systeem organiseren.

[0:21:06] Dus bijvoorbeeld met...

[0:21:08] bekers of bakjes van de plekken waar je eten of drinken haalt... waar bijvoorbeeld een borg geldt of die je kan inleveren.

[0:21:15] Dat is voor onderweg.

[0:21:16] En daarnaast is op 1 januari 2024... zijn maatregelen ingegaan voor consumptie ter plaatse.

[0:21:25] Ik zal trouwens nog even teruggaan.

[0:21:26] Onderweg is dus bijvoorbeeld u haalt ergens koffie... of u haalt Indonesisch eten af.

[0:21:31] En ter plaatse, dat zijn echt gesloten omgevingen.

[0:21:33] Dus waar we bijvoorbeeld nu zijn, een kantoor, een gesloten evenement...

[0:21:38] een sportvereniging, et cetera.

[0:21:41] Daar geldt een verbod op weg... waar bekers en bakjes die plastic bevatten.

[0:21:45] Hergebruik is daar de norm.

[0:21:47] En er is een beperkte uitzondering op het verbod... die nu zwart ontcirkeld wordt.

[0:21:55] Ondernemers of bedrijven en organisaties... kunnen nog steeds gebruikmaken... van eenmalige bekers en bakjes met plastic... als de verpakkingen weer worden ingezameld... volgens een wettelijk vastgesteld...

[0:22:08] en worden aangeboden voor hoogwaardige recycling.

[0:22:12] En als men dit meldt bij de inspectie leefomgeving en transport.

[0:22:15] Ik zal deze even nog opnieuw doen, want het zijn dus best wel veel voorwaarden.

[0:22:18] Men moet dus, als je die wegwerpekers en bakjes met plastic gebruikt... je moet ze dus weer inzamelen... volgens percentages die we wettelijk hebben vastgesteld.

[0:22:30] Ze moeten aangeboden worden voor hoogwaardige recycling.

[0:22:33] En je moet dat allemaal melden bij de ILT als ondernemer.

[0:22:41] De heer Buijzen.

[0:22:43] Dit roept bij mij dan de vraag op.

[0:22:44] Hoe verhoudt zich dit dus ten opzichte van andere landen in Europa?

[0:22:50] Gaan wij hier verder?

[0:22:58] Dat komt ook een beetje op wat we net zeiden.

[0:23:01] Ieder land kiest voor zijn eigen mix aan maatregelen.

[0:23:06] Of dat verder gaat, is soms ook best lastig in te schatten.

[0:23:10] Want het zijn soms hele andere maatregelen.

[0:23:13] Frankrijk werkt toen naar een compleet verbod.

[0:23:16] En doet dat stapje voor stapje.

[0:23:21] Dus ieder land kiest een beetje maatregelen.

[0:23:24] Je noemde net al een paar voorbeelden van België...

[0:23:29] Het is best lastig om te zeggen wat gaat verder of minder ver.

[0:23:33] Omdat het ook heel erg afhangt van de context.

[0:23:36] Hoe vaak en hoeveel wordt daar wegwerp gebruikt?

[0:23:41] Dus ja, je kijkt zelf.

[0:23:43] We weten dat we allemaal die reductieverplichting moeten halen.

[0:23:46] Dus die ambitieus en aanhoudend en ook meetbaar.

[0:23:51] Dat moet iedereen, maar wat je dan precies doet... en op welke manier, dus welk type maatregel je kiest... ja, dat verschilt.

[0:24:00] Dus je ziet landen die kiezen voor beprijzing... je ziet landen die kiezen voor verboden... ja, combinaties, net zoals wij.

[0:24:11] Ja, je ziet daar gewoon een verschillend palet aan mogelijkheden.

[0:24:16] Meneer Galpijos.

[0:24:19] Ik heb nog een vraag over het consumptie van onderweg.

[0:24:25] Dus niet meer gratis verstrekken en verplicht aanbieden van een herbruikbaar alternatief.

[0:24:29] Dus als je betaalt kun je toch nog gewoon meenemen, punt.

[0:24:35] Want je maakt dan geen gebruik van het herbruikbaar alternatief.

[0:24:39] En je betaalt daar gewoon voor.

[0:24:41] Dus het is niet en-en, het is of je gebruikt dan een alternatief en betaal je niet extra.

[0:24:46] Want het woord en doet net alsof het beide is, maar het is of-of.

[0:24:50] Dus of je betaalt en gaat dus niet voor een herbruikbaar alternatief, of je gebruikt het herbruikbaar alternatief.

[0:24:56] En dus het woord en is hier dus in het geval of-of.

[0:24:59] Vanuit het perspectief van de consument klopt dat.

[0:25:02] Want als u bij een koffieplek komt, kunt u of uw eigen beker meenemen en dan betaalt u die meerprijs niet.

[0:25:09] Of u kiest voor een wegwerpbeker waarbij u de meerprijs moet betalen.

[0:25:14] Dus wat u zegt klopt vanuit de consument.

[0:25:16] Vanuit de ondernemer moet die persoon en in zijn of haar kassa die meerprijs organiseren...

[0:25:23] En organiseren dat klanten die komen van een herbruikbaar alternatief kunnen gebruiken.

[0:25:29] En daarbij kan de ondernemer dus kiezen.

[0:25:31] Dus dat is zeg maar het allerrechter groene blokje.

[0:25:34] Daarbij kan de ondernemer kiezen.

[0:25:36] Neem ik bring your own aan.

[0:25:38] Dus iemand neemt de eigen beker of bakje mee.

[0:25:41] Of maak ik mijn eigen systeem.

[0:25:44] Met bekers en bakjes.

[0:25:45] Met bijvoorbeeld borg die je de week daarna weer inlevert.

[0:25:49] En waarom is dan hiervoor gekozen... waarom niet voor een van die andere zaken... zoals die marktbeperkingen opleggen of bepaalde zaken verbieden... waarom dan juist dit?

[0:26:07] Je ziet nog steeds iedereen met milkshakebekers overal lopen... bij wijze van spreken, want men betaalt gewoon.

[0:26:11] Dus is het effectief?

[0:26:14] En waarom deze keuze?

[0:26:16] Er is onderzoek naar gedaan, neem ik aan.

[0:26:18] Er is onderzoek gedaan.

[0:26:20] Ik moet ook een beetje oppassen hier, want uiteindelijk kom je dan ook een beetje op de keuzes.

[0:26:27] Uiteindelijk is de keuze en het besluit daarover politiek.

[0:26:30] Maar we hebben hier wel dus gekeken wat is haalbaar.

[0:26:35] Het is ook echt iets nieuws wat we vragen van consumenten.

[0:26:39] Dus het betekent ook echt wel iets aan gedragsverandering van de consument.

[0:26:43] Wil je dat heel abrupt doen?

[0:26:44] Of wil je daar juist ook iets meer tijd voor gewenning voor geven?

[0:26:49] En als we dit maatregelenpakket optellen... komen we dan tot die 40% reductie die we willen beogen.

[0:26:57] Dat heeft dus geleid tot deze combinatie van maatregelen.

[0:27:04] En verder denk ik dat zeker op die keuze voor het een of het ander...

[0:27:09] Dat ik daar een volstrekte ambtelijk technische reactie op kan geven.

[0:27:17] Misschien als aanvulling, want uw tweede vraag was eigenlijk, werkt het?

[0:27:20] We hebben vorig jaar een evaluatie laten doen en die hebben we op 13 december naar de Kamer gestuurd.

[0:27:25] Die is naar de Kamer gestuurd met daarbij ook een Kamerbrief met een kabinetsreactie.

[0:27:29] En die gaat hier ook op in.

[0:27:32] Ik had zelf ook nog even een vraag.

[0:27:36] Want in feite, er wordt gezegd een wegwerpbeker, maar in feite wordt daarmee bedoeld een beker voor eenmalig gebruik.

[0:27:45] Dat is één.

[0:27:46] Wat u net liet zien met zwart omcirkeld en wat mevrouw Elias toelichtte, dat herken ik wel uit de berichtgeving van de voorganger van de huidige secretaris, mevrouw Weijnen.

[0:27:58] Dat wat u net vertelt, al die maatregelen die heb ik terug kunnen vinden vanuit de berichtgeving rondom de vorige staatssecretaris.

[0:28:08] Waar het mij nu even om gaat is, want ik hoorde u zeggen, ja, de aanbieder moet eigenlijk, als ik met mijn eigen bekertje kom, eigenlijk dus die toeslag niet, mag die niet in rekening brengen voor de beker die ik daar koop.

[0:28:23] Nou ben ik daar heel benieuwd, want ik ben niet zo'n,

[0:28:27] koffie of thee afhalen in die zaakjes.

[0:28:31] Maar als ik daar wel eens langs loop, en ik heb toevallig de laatste keer wat staan observeren, dan zie ik daar mensen zo'n bekertje pakken, onder dat apparaat zetten, en dan zeg maar naar de kassa, en dan tikken ze het af.

[0:28:41] Maar volgens mij is die kassa, maar misschien dat iemand wel ervaringen weet, maar misschien dat u zegt, zijn ze dan wel verplicht, dus als ik daar bij mijn eigen beker kom, dan zou ik dus een mogelijkheid moeten hebben om op de toetsen te kunnen rammen, dit is mijn eigen beker, ik betaal minder.

[0:28:58] Want dat is eigenlijk wat het ministerie heeft voorgeschreven, zeker u geregeld heeft.

[0:29:06] Ja, dat klopt.

[0:29:07] En we zien ook bij een aantal koffiezaakjes... dat je inderdaad dus de menukaart hebt met de verschillende drankjes... en dat er vaak onderaan staat, dit is trouwens vooral mijn persoonlijke ervaring... dat er onderaan staat voor een beker geldtoeslag van... op dit moment geldt dat men die richtprijs zelf mag bepalen als ondernemer...

[0:29:25] Dus bijvoorbeeld 10 cent, onze richtprijs is 25 cent.

[0:29:28] En het klopt dat als je dan de eigen beker mee hebt, die daar ter plaatse gevuld wordt, dat je de meerprijs niet betaalt.

[0:29:35] Niet iedereen heeft inderdaad een beker bij zich.

[0:29:37] Soms denk je ook niet, ik ga vandaag koffie drinken.

[0:29:41] Dan maak je inderdaad gebruik van de beker voor eenmalig gebruik met plastic erin.

[0:29:46] En dan betaal je dus de meerprijs.

[0:29:51] Sorry meneer Buijzen, gaat u gang.

[0:29:53] Ja, ik weet ook gewoon soms niet goed waar ik moet beginnen.

[0:29:56] Ik heb eigenlijk twee sporen waar langs ik vragen heb.

[0:30:00] Enerzijds, we willen naar minder zwerfafval toe.

[0:30:04] Daar hebben we Europese regels voor.

[0:30:11] Hoe ver zijn we nu al in die doelstelling?

[0:30:14] Want 40% is het doel, maar waar staan we nu?

[0:30:18] En tegelijkertijd zie ik hier dus een soort van doelstellingen, hiërarchie voor de komende jaren.

[0:30:27] Ja, dat is leuk opgeschreven op papier, maar A, hoe wordt dat gemeten?

[0:30:36] Wat gebeurt er als we de doelen niet halen?

[0:30:40] En volgens mij gaat het er uiteindelijk om dat we de doel wat in Europa staat voor zwerfafval, 40% dat we dat halen.

[0:30:44] Dat is volgens mij, zover ik het kan interpreteren tot nog toe, het echte doel.

[0:30:49] Waar we echt in Europa een verantwoordelijkheid in hebben in het overleggen van die resultaten op dat vlak.

[0:30:58] Dus wie heeft eigenaarschap over deze doelstellingen?

[0:31:06] Ik heb eigenlijk vier dingen opgeschreven.

[0:31:09] Ik bedoelde maar twee.

[0:31:13] Misschien als eerste.

[0:31:15] U zei volgens mij, we hebben in Europa een zwerfafvaldoel van 40% minder zwerfafval.

[0:31:21] Als ik het goed begrepen heb.

[0:31:23] Dat is niet het geval.

[0:31:25] Het doel van de subrichtlijn is minder zwerfafval en minder marien zwerfafval.

[0:31:30] Dus minder zwerfafval op zee of in zee dat aanspoelt.

[0:31:34] En om dat doel te bereiken is dus per product gekeken hoe kan je dat het beste doen.

[0:31:41] En dat verschilt dus per product.

[0:31:43] Voor de bekers en bakjes met plastic is gezegd...

[0:31:48] Daar kan je het dus het beste bereiken door er minder van te gebruiken.

[0:31:57] Lidstaten hebben een verplichting om maatregelen te nemen.

[0:32:00] En in Nederland als lidstaat is de keus gemaakt om te streven naar 40% reductie.

[0:32:09] Van het gebruik?

[0:32:11] Niet van het zwerfafval, maar van het gebruik van bekers en bakjes met plastic voor eenmalig gebruik.

[0:32:17] En dan misschien ook de vraag, want die kwam ook over... hoe meet je dat en hoever staan we?

[0:32:23] En misschien goed om daar toe te lichten... het is de impact van plastic door bijvoorbeeld zwerfafval... maar dat artikel 4, die consumptievermindering... dus die vermindering in het gebruik... is niet gericht op zwerfafval per se... maar echt gericht op het verminderen van het gebruik...

[0:32:47] Eenmalige producten.

[0:32:48] Producten die ontworpen zijn om één keer te gebruiken en weg te werpen.

[0:32:54] Dus dat is denk ik een belangrijke nuancering.

[0:32:57] Wij hebben inderdaad in Nederland ervoor gekozen om te streven naar die 40% reductie.

[0:33:02] Dus dat is Nederland.

[0:33:04] En ja, die cijfers... Wij hebben Rijkswaterstaat de opdracht gegeven... om dat te monitoren in het zwerfafval.

[0:33:13] Dus ook te zien, zien we daar nou verschil?

[0:33:17] Naast dat er ook gerapporteerd moet worden... want dat moeten we ook rapporteren aan Brussel... het gebruik, verminderd het gebruik daar al.

[0:33:25] Ja, deze waardregelen zijn natuurlijk relatief kort geleden ingegaan.

[0:33:30] Dus die cijfers, ook over zwerfafval...

[0:33:33] Die hebben we gemeten over 2024.

[0:33:34] En die hopen we op misschien niet al te lange termijn te hebben.

[0:33:40] Maar op dit moment hebben we die nog niet.

[0:33:43] Dus op dit moment kunnen we niet zeggen... deze specifieke producten zijn in het afgelopen jaar met zoveel verminderd.

[0:33:51] En misschien is het goed om deze context te verwijzen... naar de evaluatie die de Kamer dus vorig heeft ontvangen.

[0:33:55] Daar is u expliciet naar gekeken.

[0:33:57] En kort gesteld is de conclusie dat het aannemelijk is... dat de reductie van consumptie...

[0:34:03] van 40 procent, dat die bereikt wordt.

[0:34:06] Maar is, gelet op de korte doorlooptijd, dat nog niet echt hard te maken met cijfers.

[0:34:10] Dus dat verwachten we later dit jaar te kunnen doen.

[0:34:12] Dus dat is het antwoord op uw vraag van hoe ver zijn we bij het bereiken van die doelstelling.

[0:34:17] En uw andere vraag was, die volgende dia, over het bereiken van deze doelstellingen die hier staan.

[0:34:25] Maar dit zijn niet doelstellingen die we ons als land hebben opgelegd.

[0:34:29] Dit zijn voorwaarden voor het gebruik mogen maken van de uitzonders.

[0:34:33] Dus als je gebruik kan maken van de uitzondering... op het verbod op gebruik van eenmalige bekers bij consumptie te plaatsen... moet je aan een aantal voorwaarden voldoen, zoals Suzanne heeft uitgelegd.

[0:34:44] Een daarvan is dat je ze weer inzamelt voor hoogwaardig recycling.

[0:34:48] En dat moet je dus doen tot een percentage van wat je verkoopt.

[0:34:54] En dat is dus voor 2024-2075 en dat loopt elk jaar met 5% op...

[0:34:59] Reden daarvoor is dat de uitzondering altijd bedoeld is geweest voor specifieke situaties.

[0:35:06] Bijvoorbeeld voor festivals.

[0:35:08] En ook heel doelbewust beperkt is gehouden.

[0:35:11] Omdat, zoals daarboven staat bij consumptie ter plaatse bedoeling, dat hergebruik de norm is.

[0:35:16] Dus de uitzondering is in die zin bewust beperkt gemaakt.

[0:35:19] En de opbouw is ook om te zorgen dat het moeilijk blijft en moeilijker wordt.

[0:35:25] Aanvullende vraag, meneer Buijzen?

[0:35:26] Ja, dit is even een verduidelijkende vraag, maar gewoon een praktijkvoorbeeld.

[0:35:29] Stel, ik ben een festival of ik ben een bedrijf.

[0:35:33] En ik heb een deal gesloten met een leverancier van kartonnenbekertjes met een kunststofcoating.

[0:35:45] En ik leef in het jaar 2027.

[0:35:49] Kan ik dan dat bedrijf als leverancier bedienen met deze...

[0:35:54] Bekertjes, en met een inzameldoelstelling, dat ik dat haal, van 90%.

[0:36:03] Is dat gewoon hoe het werkt dan in de praktijk?

[0:36:06] Nou, ik ga zo naar de volgende slide om antwoord te geven.

[0:36:09] Of dan specifiek over die papieren bekers met hun kunststofdeel.

[0:36:12] Maar om hem toch even hypothetisch te beantwoorden voor petbekers.

[0:36:18] Dat kan een businessmodel zijn, zeker.

[0:36:20] Maar ik ga dan toch misschien even naar die volgende slide.

[0:36:22] Misschien voordat u naar de volgende gaat.

[0:36:25] Ik weet niet of ik nu beantwoord heb, maar dat komt misschien nog.

[0:36:37] Dank u wel.

[0:36:39] Als ik het zo goed zie, dan slaat dit eigenlijk ook op het afhalen bij, waar u net een mooi voorbeeld van gaf, dat koffiehalen op de hoek.

[0:36:56] Het eenmalig gebruik van... Maar we hebben natuurlijk ook te maken, ik weet niet of u er zo op komt, met het gesloten systeem.

[0:37:03] We hebben fabrikanten die zetten hun kartonnen beker uit aan contoren.

[0:37:10] Daar wordt het ook ingezameld, dat wordt gewogen, dat wordt teruggehaald en dat wordt uiteindelijk helemaal gerecycled.

[0:37:17] En dat karton wat ooit uit dat FSC-bos is gehaald, dat papierpulp, dat komt weer terug als papierpulp.

[0:37:26] Zit dat dan ook onder deze hoek?

[0:37:28] Want wat mij het meest triggerde was eigenlijk dat wij juist uit die discussie die we hadden in het laatste commissiedebat, dat wij eigenlijk een gesloten systeem wat we hebben, wat deze doelstellingen dus haalt, dan eigenlijk gaan verbieden.

[0:37:44] Ik denk dat het goed is dat ik de volgende slide toelicht en dan de vraag van de heer Buijsen beantwoord en dan deze vraag.

[0:37:51] En dit snap ik dus niet.

[0:37:53] Want nu grijpen we terug op twee vragen.

[0:37:55] We gaan dus nu naar een volgende sheet.

[0:37:58] Waar de vraag van de heer Buijzen.

[0:38:00] Welke vraag was dat?

[0:38:02] Dit is voor mij heel ingewikkeld.

[0:38:04] Excuus.

[0:38:04] Dan ga ik de vraag herhalen bij beantwoording.

[0:38:07] Even kijken of dat helpt.

[0:38:08] En anders horen we het.

[0:38:10] Even kijken, want we zijn dus... We zijn dus nu op het punt dat bij, aan de linkerkant van deze slides, bij consumptie ter plaatse, is dus een verbod op eenmalige bekers en bakjes met plastic.

[0:38:27] Er is een beperkte uitzondering op het verbod, met een aantal voorwaarden.

[0:38:31] Inzameling, hoogwaardig recycling en melden bij de ILT.

[0:38:36] En voor die hoogwaardige recycling is in de, nou dit is onze juridische term waar al deze regels in staan, dus de regeling kunststofproduct voor eenmalig gebruik, is een definitie opgenomen.

[0:38:50] Die definitie staat ook in de slide deck die u bij de hand heeft.

[0:38:57] Specifiek dus voor de situatie waar mensen gebruik maken van de uitzondering op het verbod, geldt deze definitie.

[0:39:06] Wat in de praktijk betekent dat een beker of een bakje, inclusief het kunststofdeel, gerecycled wordt tot een voedselcontactmateriaal.

[0:39:16] Dat is ook een vrij juridische term, maar in de praktijk betekent dat dat het product is wat in aanraking mag komen met voedsel.

[0:39:25] Uit mijn hoofd pharma en make-up, maar dat is uit mijn hoofd.

[0:39:28] Bij deze formulering van de juridische tekst op de slides zijn we aangesloten bij gelden de Europese regelgeving voor voedselcontactmaterialen.

[0:39:38] En wat belangrijk is, ook in de beantwoording van de vraag van meneer Buijzen, die ik zo even herhaal, op dit moment kunnen alleen producten van PET voldoen aan deze definitie, die is opgenomen in deze regelgeving.

[0:39:54] Dus op dit moment, als je gebruik wil maken van de uitzondering, die bewust beperkt is gehouden, kan dat alleen met PET-bekers.

[0:40:03] Wat zijn petbekers?

[0:40:04] Dat zijn bijvoorbeeld de doorzichtige bekertjes... waar u op een festival fris drank of bier in krijgt.

[0:40:09] De gangbare plastic beker.

[0:40:13] Het type beker wat op dit moment niet voldoet aan deze definitie...

[0:40:18] is de samengestelde papieren beker met een plastic laagje.

[0:40:22] Dus de vraag van de heer Buijzen was... in de hypothetische situatie dat ik een festival ben... en een deal heb met de leverancier... om kartonnen bekers met een kunststof coating te leveren in 2027... die bekers vallen dus niet onder deze uitzondering.

[0:40:39] De enige producten die onder deze uitzondering vallen... zijn producten van PET.

[0:40:44] Dus de gangbare bekertjes.

[0:40:49] Pet zijn dus in feite fossiele bekers.

[0:40:55] Ik ga wel even mee op dit hypothese festival.

[0:40:58] Wij weten natuurlijk niet of dat bekers zijn van bioplastic, van airpet, dus dat is recycled pet, synthetisch kunststof, fossiel kunststof.

[0:41:09] Dat weten we niet.

[0:41:09] Het kan inderdaad dat dat pet bekers zijn van fossiele oorsprong.

[0:41:15] Ja, meneer Buijzen, want ik popel ook, maar gaat u eerst.

[0:41:21] Nee, kijk, we zijn natuurlijk allemaal op zoek naar een duurzamere wereld.

[0:41:26] Laat ik het dat even vooropstellen.

[0:41:30] Maar ik heb hier echt het gevoel dat we het doel voorbij schieten.

[0:41:34] Echt waar.

[0:41:37] Als we bekers hebben, 95% biologisch, bio-organisch materiaal.

[0:41:44] Vanwege hygiëne-eisen om het consumptiegedrag van mensen te kunnen doen, wordt daar een toepassing gedaan met een kunststof.

[0:41:57] Die worden gerecycled met het leven.

[0:00:00] 100% wellicht.

[0:00:00] 90 tot 100%.

[0:42:03] Nee, zegt de wetgeving dan.

[0:42:05] Dat mag niet, want het moet pet zijn als we daarop een uitzondering... Ja, sorry, dat kan er bij mij echt niet in.

[0:42:11] Dat schiet ik echt even vanuit duurzaamheid.

[0:42:14] En de doelen die we gewoon allemaal nastreven, schiet ik echt eventjes tekort.

[0:42:19] Misschien is het wel nuttig om aan te vullen... even terug te grijpen op wat het doel was van het artikel... waar deze maatregelen uit voortkomen.

[0:42:27] En dat is natuurlijk een reductie in het gebruik... van het aantal bekers en bakjes.

[0:42:32] Dus het is echt de consumptie van bekers en bakjes.

[0:42:36] Als je recycelt, maak je er misschien...

[0:42:39] iets nieuws van.

[0:42:40] En dat iets nieuws komen we dan zo ook nog even op.

[0:42:43] Maar je vermindert niet het gebruik door te recyclen.

[0:42:46] Want je gebruikt evenveel bekers.

[0:42:47] Je gebruikt ze één keer, je gooit ze weg.

[0:42:49] Je maakt er iets anders van.

[0:42:53] En je koopt weer nieuwe bekers.

[0:42:55] Dus het gebruik wordt daarmee niet verminderd.

[0:42:58] Dus de uitzondering is ook letterlijk dat.

[0:43:03] Het is een uitzondering voor specifieke situaties...

[0:43:07] de norm hergebruik lastig uitvoerbaar is.

[0:43:12] En dat je daar dus een hele beperkte uitzondering hebt.

[0:43:16] En hoe groter en hoe makkelijker je die uitzondering maakt... hoe meer de uitzondering de regel wordt... en hoe minder je dus bereikt op wat de doelstelling is... waar je aan moet voldoen, namelijk het verminderen in het gebruik.

[0:43:31] Dus dat is ook misschien het antwoord op dat gesloten systeem...

[0:43:37] Dat vermindert niet het gebruik.

[0:43:39] Je recycelt en dat is op zich voor de circulaire economie iets prachtigs.

[0:43:43] Maar we moeten hier ook gewoon de afvalberg verminderen en gewoon echt minder gebruiken.

[0:43:50] Ja, u mag voor mij meneer Bouwens.

[0:43:52] Kijk, dan gaan we naar het alternatief en dat zijn dan de petbekertjes.

[0:43:58] Die verminderen helemaal niet de afvalberg.

[0:44:01] Die verminderen dat helemaal niet.

[0:44:02] Want ze kunnen... Ik neem nu even het voorbeeld van McDonald's.

[0:44:07] Die kunnen dan misschien twee of drie keer gebruikt worden.

[0:44:09] Maar dan gaan ze alsnog in die afvalberg.

[0:44:13] Dus wat wint u dan eigenlijk met dit?

[0:44:17] Ik durf te beweren... Maar goed, ik ben natuurlijk een simpele Tweede Kamerlid.

[0:44:22] Maar ik durf te beweren dat netto het milieueffect negatief is... voor de situatie die u nu schept.

[0:44:29] En dat is toch niet wat de bedoeling kan zijn.

[0:44:31] Nou ja, de staatssecretaris is pas geleden op werkbezoek geweest.

[0:44:36] En toevallig bij hetzelfde bedrijf waar wij ook een paar keer op werkbezoek zijn geweest.

[0:44:42] En de conclusie daar was, sinds de maatregelen dat zij die harde plastic bekers moesten gebruiken, dat zij het hergebruikpercentage niet halen.

[0:44:54] Dat er veel meer afschrijving is op die hard plastic beker, waardoor ze dus meer plastic in omloop komt.

[0:45:00] Dat zij meer energie kwijt zijn om die beker schoon te maken.

[0:45:02] Dat ze meer waterverbruik kwijt zijn, dat ze ook een personeel kwijt zijn.

[0:45:06] En dan denk ik, dan kom ik op de vraag van de heer Buijzen.

[0:45:08] Schieten we daarmee dus ons doel niet voorbij?

[0:45:11] Want er komt gewoon meer... En dan... Wacht ik even met het stellen van de volgende vraag.

[0:45:18] Ja, mag ik gelijk doorgaan?

[0:45:18] Want...

[0:45:20] Wij horen dus, en dat heeft de staatssecretaris ook doorgekregen, heb ik begrepen, vanuit dat concern, wat er dus nu in de praktijk gebeurt.

[0:45:27] En de heer Buijs zegt het terecht.

[0:45:30] Halen wij dan ons doel?

[0:45:31] Want deze doelstelling die gedefinieerd is, ik weet niet wie hem heeft gemaakt, deze doelstelling,

[0:45:37] Maar die bewerkstellig wel eigenlijk, of mijn woorden, draait eigenlijk de nek om van een gesloten systeem, waarbij dus een beker wordt uitgeplaatst, wordt ingenomen, wordt gerecycled, tot en met de coating toe.

[0:45:52] Daar kunnen ze recyclat van maken.

[0:45:54] Dat karton wordt helemaal tot papier terugverwerkt en kan dan vervolgens weer tot een nieuwe beker gemaakt worden eventueel.

[0:46:01] Terwijl bij die hardplastic bekers natuurlijk nog ook de voedselveiligheid op de hoek kan komen.

[0:46:06] Dus ik zit echt met het probleem, want in dat zwerfafval waar u naar verwees, toen de tijd in 23, de Rijkswaterstaatmonitor, daar zat dat zwerfafval van een kanton naar bekers in, dat was nog geen 5%.

[0:46:18] De meeste plastic wordt aangetroffen, komt uit supermarkten vandaan en dergelijke.

[0:46:22] En die lobby is natuurlijk enorm krachtig geweest, machtig.

[0:46:25] Maar die supermarkt werd in veel grotere hoeveelheden aangetroffen,

[0:46:29] Dan dat kartonnen bekertje.

[0:46:30] En dat geldt hetzelfde voor toen de tijd toen dat marine onderzoek werd plaatsgevonden.

[0:46:34] Dat zeeonderzoek.

[0:46:36] Ook daar zat veel meer soorten plastics in.

[0:46:38] Dan dat kartonnen bekertje.

[0:46:40] En toch op een of andere manier.

[0:46:43] Is door iemand.

[0:46:45] Ik ga niet wijzen of zeggen.

[0:46:46] Maar ergens is op een gegeven moment in het proces gezegd.

[0:46:49] Wij gaan een gesloten systeem.

[0:46:52] Wat voor 100% functioneert.

[0:46:54] Wat dus op basis van de voorgangen van meneer Janssen en mevrouw Heijnen.

[0:46:58] is goed gekeurd, die melding van IOT en administratie, een reductiedoelstelling, een hergebruiktoeziening, dat gaan we nu verbieden.

[0:47:07] Even een punt van orde, want volgens mij moeten we dit niet doen.

[0:47:11] Je wijst op, er is iemand die dit blijkbaar gedaan heeft, we volgen dit.

[0:47:17] Volgens mij moeten we dat niet willen.

[0:47:18] Ik heb vooral heel veel technische vragen.

[0:47:20] Ik vind dit voorbeeld heel ingewikkeld.

[0:47:24] Omdat ik denk, het is een uitzondering van een uitzondering van een uitzondering.

[0:47:28] Dus ik...

[0:47:29] Ja, laten we verder gaan.

[0:47:31] Ja, maar ik probeer te achterhalen waar dit nu op gebaseerd is.

[0:47:34] Want uit de informatie die, zeg maar, misschien u niet eens bereikt, maar bij meneer Buijzen en mij is, daar blijkt gewoon uit dat wij dus iets hebben gecreëerd met toestemming van de voorganger en dat dat nu dan niet meer mag.

[0:47:49] Misschien kunnen we even ingaan op de duurstmeidsvraag.

[0:47:55] En ik denk misschien ook op het gesloten systeem van de papierenbeker met plastic lagen.

[0:48:06] In uw laatste vraag liepen heel veel dingen door elkaar, dus ik vind het ingewikkeld om op te antwoorden.

[0:48:09] Misschien terugvallen eerst op de vraag, als ik die in mijn eigen woorden mag samenvatten.

[0:48:14] Misschien de vraag van u beiden is, schieten we het doel niet voorbij?

[0:48:18] Of sterker nog, is met deze aanpak niet een slechtere milieueffect bereikt?

[0:48:23] Of wordt hiermee niet een slechtere milieueffect bereikt?

[0:48:24] Als dat de kern is van de vraag, kan ik daar misschien een antwoord op geven.

[0:48:30] Kijk, zoals ze hebben geprobeerd uit te leggen, even, en dat klinkt misschien een beetje flauw, maar strikt juridisch speelt dat op dit moment geen rol.

[0:48:38] De opdracht vanuit de Europese richterrijn is, zoals we steeds hebben gezegd, een reductie van het gebruik.

[0:48:46] Dus daarin is dit niet verwerkt, breken wat de beste milieuscore is en acteer daarop.

[0:48:54] De opdracht is, reduceer het gebruik en daarvoor moet je maatregelen nemen.

[0:48:58] Dat is het structuurlijke antwoord.

[0:49:01] Inhoudelijk, wat is dan het milieueffect?

[0:49:04] Dat is ook in de evaluatie die u voorgeeft ontvangen, is daar wat over geschreven.

[0:49:10] Daar is een aantal studies gedaan, onder andere ook in opdracht van onszelf door CE Delft.

[0:49:16] Hij is gekeken met deze aanpak, waar eigenlijk ook... Ik sla het helemaal plat, het is allemaal veel ingewikkelder, maar...

[0:49:25] Als je die studie hebt gekeken naar waar het breakevenpunt ligt, hoe vaak moet je een beker hergebruiken, wil hergebruik beter zijn dan het gebruik van wegwerp.

[0:49:34] En daar zie je eigenlijk dat er best een brede bandbreedte is, ligt ergens tussen de 10 en de 100 keer.

[0:49:42] En waarom is er nou zo'n brede bandbreedte?

[0:49:45] Omdat het heel erg afhangt van hoe je je hergebruikssysteem dan inricht.

[0:49:49] Hoeveel uitval is er van die bekers?

[0:49:52] Hoe worden ze schoongemaakt?

[0:49:53] Hoeveel energie is er nodig?

[0:49:56] En dat hangt heel erg af van hoe je je systeem inricht.

[0:50:01] Dat hebben we niet in de wetgeving beschreven.

[0:50:04] Er staat weinig over hoe je zo'n hergebruikssysteem moet inrichten.

[0:50:08] Maar daar is wel waar de ondernemer het maakt of breekt, zo u wil.

[0:50:13] Of dat systeem beter is of niet.

[0:50:15] En dat is dus nu wel de verantwoordelijkheid van de ondernemer om dat in te richten.

[0:50:21] Maar je zal dus zien dat het erg van de praktijk afhangt wat beter is.

[0:50:27] Voor onze implementatie van de richtlijn nogmaals, maakt het eigenlijk dus niet uit.

[0:50:31] Wij moeten de reductie bewerkstelligen en daarom zijn de maatregelen daarop gericht.

[0:50:34] Met name bij consumptie ter plaatse.

[0:50:43] Meneer Buijzen, kort.

[0:50:53] U wilt een toelichting geven.

[0:50:55] Nou ja, misschien nog heel even toch op de uitzondering.

[0:51:00] De norm die in de wetgeving is opgenomen is... bij consumptie ter plaatse, als u hier bent op een kantoor... is hergebruik de norm.

[0:51:09] Daar is hergebruik toepasbaar, daar is het mogelijk.

[0:51:12] En dat zien we ook echt wel uit de evaluatie, blijkt dat...

[0:51:16] Eigenlijk in het overgrote deel van kantoren dat ook wordt gedaan.

[0:51:19] Of misschien zelfs al werd gedaan.

[0:51:24] We hebben toch een hele beperkte uitzondering opgenomen.

[0:51:28] Dat was toen vooral festivals die zeiden... wij hebben hier eigenlijk een hele goed werkende praktijk...

[0:51:34] waar we enorme hoge inzamelingscijfers halen... en waar het lastig uit te voeren is om hier volledig herbruikbaar in te voeren... hebben we een hele beperkte uitzondering.

[0:51:45] En daar is dus inderdaad, om die beperkt te houden, een scherpe definitie opgesteld...

[0:51:51] En die definitie is dus eigenlijk dat het product hetzelfde product moet kunnen worden... en dan ook voldoet aan die eisen voor voedselcontactmaterialen uit Europese regelgeving.

[0:52:04] En je ziet dat in de praktijk alleen pet daaraan kan voldoen.

[0:52:09] Alleen een petbeker kan een petbeker worden.

[0:52:11] Een papieren beker, een kartonnen beker met een plastic laagje... kan niet opnieuw een kartonnen beker met een plastic laagje komen...

[0:52:18] Dus het is niet zozeer als de recycling dusdanig ontwikkeld dat het wel aan eisen kan voldoen en dat die eisen dus ook op worden gesteld en onder deze voorwaarden kan dat.

[0:52:33] Nou ja, dan zou theoretisch ook een kartonnen beker met een plastic laagje eronder kunnen vallen.

[0:52:39] Maar op dit moment kunnen zij niet die hoogwaardige recycling behalen.

[0:52:46] U heeft hem, meneer Buijsen.

[0:52:47] Ja, ik heb hem weer beet.

[0:52:48] Ja, excuses hoor.

[0:52:49] Ik doe mijn best gewoon.

[0:52:51] Kijk, volgens mij zijn er best leveranciers van kartonnen bekertjes met een kunststof coating die dat wel kunnen.

[0:52:59] Die kunnen wel recyclen van bekertje naar bekertje.

[0:53:02] Alleen, omdat er aangenomen wordt dat ze dat niet kunnen, zijn ze bij voorbaat uitgesloten.

[0:53:09] En zij doen dat in een gesloten systeem.

[0:53:13] Nee, het is andersom.

[0:53:16] Als ze kunnen aantonen dat ze van beker tot beker zouden recyclen... en aan andere voorwaarden voldoen, dan zou het mogen.

[0:53:22] Maar dat kunnen ze niet en daarom is het... U ziet ook in de definitie op het scherm... we sluiten aan bij Europese regelgeving op het gebied van voedselcontactmaterialen.

[0:53:33] In deze definitie staat ook niet... het moet pet zijn of iets dergelijks...

[0:53:42] Dit is de definitie die wij hebben opgenomen.

[0:53:44] Waar men aan moet voldoen.

[0:53:46] En ook hier geldt weer wat we eigenlijk aan het begin zeiden.

[0:53:49] Uiteindelijk is de producent degene die haar of zijn product het best kent.

[0:53:55] En de persoon die een product inkoopt ook.

[0:54:01] Die weet hoe kan het gerecycled worden.

[0:54:03] Is dat hoogwaardig of laagwaardig, et cetera.

[0:54:06] Dat is ook echt aan de ondernemer of aan de producent om te kijken wat kan ik aan deze definitie voldoen.

[0:54:18] Voor ik u het woord geef, meneer Buijzen, ik zag dat wij nog drie sheets te gaan hebben.

[0:54:26] Nee, maar dit is wel een urgente vraag.

[0:54:28] Want ik krijg gewoon echt informatie door dat bedrijven uit Nederland wel degelijk van bekertje naar bekertje kunnen recyclen.

[0:54:36] En u zegt nu net terecht, u bevestigt mij in ieder geval het beeld en scenario dat dit dus wel mogelijk zou kunnen zijn binnen de wet via de uitzondering.

[0:54:47] Hoewel dat nu niet beschreven is.

[0:54:49] Dat is voor mij echt heel relevant wat u daar zojuist zei.

[0:54:52] Dus even de vraag is, kunt u dat echt bevestigen?

[0:54:54] Want dat zou me toch een slok om de borrel schelen.

[0:55:00] Ik weet niet wat u voor informatie heeft.

[0:55:02] En sowieso zijn wij niet in een positie om van een individuele toepassing te zeggen of dat voldoet aan de wet.

[0:55:07] Wat ik zeg is, de wet beschrijft de condities waaronder van de uitzondering gebruik mag worden gemaakt.

[0:55:11] En daarvoor moet het hoogwaardig worden gerecycled volgens deze definitie.

[0:55:16] En er gelden ook de andere voorwaarden zoals inzamelpercentage van de vorige sheet.

[0:55:22] Iedere toepassing die aan al die eisen kan voldoen, kan van de uitzondering gebruikmaken.

[0:55:27] Dat is namelijk de wetsbeschrijfde uitzondering.

[0:55:30] Dat was ook de verduidelijking die we net proberen te geven.

[0:55:32] Er staat nergens, het mag alleen met PET.

[0:55:37] De facto weten we dat op dit moment met de stand van techniek van nu, alleen met PET het mogelijk is om van beker tot beker te recyclen.

[0:55:53] Maar ook daar geldt weer dat de producent zijn of haar product het beste kent.

[0:55:58] Inclusief de technische specificaties, de stoffen die in het product zitten.

[0:56:05] Dat weten wij natuurlijk niet.

[0:56:12] Even.

[0:56:13] Oké.

[0:56:14] Ja.

[0:56:15] Even kijken.

[0:56:15] Ik denk dat... Misschien voor meneer Gabriels even kijken of we alle vragen nou hebben beantwoord.

[0:56:21] Volgens mij wel.

[0:56:24] Even kijken.

[0:56:25] Dan zijn we in de kaberbrief die vorige week, dinsdag, verstuurd is, ook ingegaan op de Europese verpakkingenverordening.

[0:56:34] Daar zal ik ook kort nog over toelichten.

[0:56:37] Even kijken wat lukt in de tijd.

[0:56:39] Dit is een nieuwe Europese wetgeving.

[0:56:43] Die geldt voor verpakkingen.

[0:56:45] En de verpakkingenverordening gaat over alle verpakkingen.

[0:56:48] Dus we hebben tot nu toe vooral gehad over...

[0:56:51] bekers en bakjes waar eten of drinken in zit.

[0:56:53] Dit is wetgeving voor alle verpakkingen, dus ook transportverpakkingen, consumentenverpakkingen, allerlei verpakkingen.

[0:57:00] Deze nieuwe wetgeving wordt halverwege volgend jaar van kracht.

[0:57:04] Ik ga hier iets sneller doorheen met oog op de tijd.

[0:57:09] Wat wel van belang is denk ik voor nu, is dat er raakvlakken zijn tussen de subrichtlijn en de verpakkingenverordening.

[0:57:18] Dat de verpakkingenverordening op diverse plekken ook naar de subrichtlijn verwijst.

[0:57:23] Om aan te geven en te verduidelijken dat de maatregelen elkaar kunnen versterken uit allebei de stukken wetgeving.

[0:57:30] U ziet op dit Venn-diagraam dat de paarse cirkel is bijvoorbeeld de verpakkingenverordening.

[0:57:36] Is dus regelgeving voor alle verpakkingen.

[0:57:38] Dus ook voor verpakkingen van glas, verpakkingen van karton.

[0:57:43] En de groene cirkel is de subrichtlijn met regelgeving voor bepaalde kunststofproducten voor eenmalig gebruik.

[0:57:49] En sommige van die producten zijn verpakkingen.

[0:57:52] En hier ziet u ook dat plastic bekers en bakjes voor eenmalig gebruik vallen onder allebei die stukkenwetgeving.

[0:58:01] Dat is denk ik belangrijk.

[0:58:02] Maar daarbij is het goed om te weten, wat ook in de Kamerbrief is aangegeven... dat de verpakkingenverordening de subrichtlijn niet vervangt.

[0:58:10] Dat de verpakkingenverordening geen rechtstreeks gevolgen heeft voor de nationale maatregelen.

[0:58:16] Dus artikel 4, die groene lijn van die tabel...

[0:58:21] ...voor de nationale maatregelen die lidstaten hebben genomen ter implementatie van de subrichtlijn... ...en dat die nationale maatregelen die wij dus hebben genomen in het kader van artikel 4... ...voorrang hebben op eventuele strijdige bepalingen met de verpakkingenverordening.

[0:58:36] En het klopt ook dat bedrijven of organisaties die in dat tussenstuk zitten... ...nu ook best zoeken van, hé, wat gebeurt er, wat staat er...

[0:58:47] Wat geldt er voor mij?

[0:58:48] Dus daarom is het belangrijk dat we dit ook benadrukken.

[0:58:55] Ja, volgens mij zijn we dan toch erdoorheen.

[0:59:00] Dus ik hou deze wel even bij de hand voor als iemand nog ergens naar terug wil.

[0:59:09] Sorry, doe ik het weer fout?

[0:59:11] Ik zag natuurlijk die twee zegeltjes.

[0:59:13] Verpakking van glas valt dus onder de verpakkingverordening, maar niet onder de subrichtlijn.

[0:59:18] Nou, dan heb ik gewoon een simpel voorbeeld.

[0:59:19] Ik heb een shampot.

[0:59:22] Er zit een dekseltje op, van metaal.

[0:59:25] En een kunststof ringetje erin.

[0:59:28] Een rubberingetje.

[0:59:30] Is dat dan zeg maar een subrichtlijn of is het dan weer een verpakking?

[0:59:33] Ja, maak het consument maar eens even lekker gek zou ik zeggen.

[0:59:36] Wat is het dan?

[0:59:38] Want volgens de richtlijnen die ik heb gelezen, zou dus dat verpakking van glas, omdat die iets van kunststof bevat, zou die dus onder de subrichtlijn moeten vallen.

[0:59:48] Ja, sowieso hoop ik dat de consument er niet te veel last van heeft.

[0:59:51] Maar het klopt dat in de subrichtlijn is ook ingegaan op deksels en doppen.

[0:59:56] Dus even kijken of we daar nu op in kunnen gaan.

[1:00:01] Want er zijn hele specifieke situaties waar de verpakking... Bijvoorbeeld ook bij het bierflesje.

[1:00:06] Het goudbare bierflesje is van glas, maar in de dop zit kunststof.

[1:00:10] Dus dat is gedefinieerd.

[1:00:11] Dus ik kijk even of we daar nu iets over kunnen zeggen.

[1:00:16] Ja, voor drankflessen is het opgenomen.

[1:00:19] Voor voedselverpakkingen, dat weet ik niet uit mijn hoofd.

[1:00:23] Ik zou dat even moeten uitzoeken.

[1:00:32] Nee, dus volgens mij ga ik ook een beetje... Ik heb hem ooit mee uit onderhandeld.

[1:00:40] Het voorbeeld dat u noemt zou evident niet onder de kunststofproducten voor eenmalig gebruik vallen.

[1:00:48] Omdat het geen kunststofproduct voor eenmalig gebruik is.

[1:00:53] Toch?

[1:00:54] Maar goed, dat wilden we niet.

[1:00:59] Inmiddels heb ik toch een antwoord op deze vraag geformuleerd.

[1:01:05] Voedselverpakkingen vallen onder de subrichtlijn op het moment dat zij bestemd zijn voor onmiddellijke consumptie.

[1:01:12] Een sham is niet een product dat voor onmiddellijke consumptie bestemd is.

[1:01:18] Dus dat valt buiten de definitie van voedselverpakkingen.

[1:01:23] Dat is ook niet echt eenmalig gebruik.

[1:01:24] Er zitten sowieso in de subrichtlijn veel afwegingen.

[1:01:28] Dus om te kijken van valt dit product eronder.

[1:01:31] Over het algemeen misschien voor nu is het goed om in het hoofd te houden.

[1:01:34] Het gaat vooral over verpakkingen waar je direct iets uit eet of drinkt.

[1:01:39] Dat is waar wij het vandaag het meest over hebben.

[1:01:42] Dus wederom die groene lijn.

[1:01:44] Verder zijn er inderdaad veel allerlei producten die eronder vallen.

[1:01:47] Maar dat is denk ik voor nu waar u voor vandaag ook gevraagd heeft waar de focus op ligt.

[1:01:55] Is een verbod op plastic, blijven ze spreken, niet het allersimpelst?

[1:02:01] Of kan het niet vanwege iets anders?

[1:02:09] Of iets kan.

[1:02:11] In de Single Use Plastics-richtlijn is niet gekozen voor een verbod.

[1:02:14] En je ziet ook echt wel dat in dat voorstel, dat daar de strekking ook echt wel is.

[1:02:20] Plastic is op zich een heel mooi, goed en nuttig materiaal.

[1:02:24] En in heel veel contexten misschien ook wel duurzamer dan een ander materiaal.

[1:02:29] Het gaat vooral om...

[1:02:30] ...de impact die plastic of bepaalde plastics kunnen hebben... ...door de manier waarop we ze gebruiken, ermee opgaan... ...of de waarde die het heeft als het bijvoorbeeld afval wordt.

[1:02:41] En daar is deze richtlijn natuurlijk heel erg op gericht.

[1:02:47] Ja, je ziet ook dat bij consumptiereductie dat er landen zijn die kiezen voor een verbod op het gebruik.

[1:02:54] Dat is voor dat specifieke artikel een optie.

[1:02:57] En daarnaast heeft de Single Use Plastics-richtlijn natuurlijk ook voor bepaalde specifieke Single Use Plastics wel degelijk een verbod.

[1:03:05] Zoals het plasticbestek.

[1:03:11] De roerstaafjes, de rietjes, dat zijn allemaal voorbeelden van verboden die in de Single Use Plastics-richtlijn zitten.

[1:03:19] Maar er is dus heel erg gekeken, zijn er alternatieven die niet van plastic zijn, dus kun je een verbod doen?

[1:03:26] Als dat geen mogelijkheid is, wat voor maatregelen kun je dan doen?

[1:03:30] En dan heb je dus al die opties die in het begin langskamen.

[1:03:32] De markeringsvereisten, ontwerpvereisten, uitgebreide producentenverantwoordelijkheid.

[1:03:40] Dus meebetalen aan het opruimen van het zwerfafval van die producten.

[1:03:43] Dus er zitten legio-type maatregelen in die Single Use Plastics-richtlijn.

[1:03:48] Maar geen algemeen verbod, in ieder geval.

[1:03:54] Meneer Bouwsen.

[1:03:55] Dankjewel, voorzitter.

[1:03:57] Wat ik gewoon verwarrend vind, is dat, zover mijn informatie juist is, de PPWR, de Packaging and Waste Regulations, als je het hebt over karton... Oh, wacht, nu is mijn...

[1:04:18] Die hebben dus twee interpretaties voor plastic.

[1:04:20] Als je in de packaging en waste regulation spreekt van karton, dan kan daar 5% plastic in zitten.

[1:04:28] Maar als er dan datzelfde product met 5% plastic neerlegt op de S-subregeling, dan is het plastic.

[1:04:39] Dus datzelfde product met twee regelingen wordt beoordeeld...

[1:04:45] Eén keer als karton en de andere keer als plastic.

[1:04:49] Dat is voor de gewone gemiddelde burger echt niet te volgen.

[1:04:52] Het is echt niet te volgen.

[1:04:53] En voor alle duidelijkheid, uw Engelse is vertaald naar de verordening voor verpakkingen en verpakkingsafval.

[1:05:02] Ja, dus dat is wat wij net omschreven als de verpakkingenverordening.

[1:05:05] Dat is inderdaad de PPWR.

[1:05:06] Dat is wat ik net ook aangaf.

[1:05:08] Producenten van producten die in dat diagram tussen die cirkels vallen... daar snappen wij ook van dat het nu best even zoeken is in de juridische teksten... wat staat waar en wat geldt voor mij.

[1:05:22] En in de Kamerbrief die vorige week dinsdag verzonden is... zijn we ook uitgebreid ingegaan op die definitie van samengestelde verpakking...

[1:05:29] in de verpakkingenverordening en hoe die zich verhoudt tot de subrichtlijn.

[1:05:33] Wat ik daar nu kort over kan zeggen is dat wat we uiteenzetten... dus als iets minder dan 5% is, dan gaat het mee met het stuk waar het 95% van is.

[1:05:43] Maar daar is ook duidelijk bij aangegeven... dat dat alleen geldt voor de rijkwijde van de verpakkingenverordening... en de regelgeving die daaruit volgt...

[1:05:56] Dus in de verpakkingenverordening staat ook dat die definitie geen gevolgen heeft voor de subrichtlijn.

[1:06:01] Dan is het nog steeds een kunststofproduct voor eenmalig gebruik met minder dan 5% plastic.

[1:06:12] Want het valt binnen beide cirkels.

[1:06:14] Als u begrijpt wat ik bedoel.

[1:06:15] Het valt in ieder geval ook binnen de definitie van de subrichtlijn.

[1:06:20] Ik hoorde ook net voorbij komen met pet en dergelijke.

[1:06:23] In aanleiding van het voorbeeld wat de heer Buijs gaf en met die versie en dergelijke.

[1:06:26] Ja, van pet maken we weer pet.

[1:06:28] Dus daardoor is het toegestaan met die uitzonderingspositie.

[1:06:32] Maar ja, daar kan je niet 100% pet, want je moet daar weer wat toevoegen.

[1:06:37] Dat recyclaat moet toevoegen.

[1:06:38] En dat valt dan ook onder die uitzondering.

[1:06:40] Want hoeveel procent kan je dan op een gegeven moment wel toevoegen?

[1:06:43] Want we weten allemaal wat we op dit moment binnenkrijgen als recyclaat.

[1:06:51] Nou, het materiaal, dus de bekers en bakjes die van het festival komen, worden hoogwaardig gerecycled tot producten van PET, denk ik dan, die een voedselcontactmateriaal kunnen zijn.

[1:07:09] Ja, ik kan me voorstellen in dat technische proces, er is sowieso bij de recycling altijd een stukje verlies.

[1:07:14] En ik weet niet of er dan nog nieuw pet wordt toegevoegd.

[1:07:17] Maar kijk ook even op mijn... Nou ja, ik kan u wel zeggen, er wordt dan gewoon recyclat toegevoegd.

[1:07:22] Wat wordt ingekocht, het, China of Amerika.

[1:07:25] Want ons eigen recyclat is te duur geworden.

[1:07:28] We kunnen het gewoon niet opbossen.

[1:07:29] Maar je kent niet van een inzameling van pet van een festival of aan een voetbalstadion, noem ze maar op.

[1:07:36] Daar kan je niet één op één een nieuwe petbeker maken.

[1:07:38] Je moet wat toevoegen.

[1:07:40] Ja, maar de beker kan wel 100% gerecycled worden en opnieuw worden toegepast.

[1:07:46] En of je dan in je beker een mix moet hebben van nieuw en recyclaat... dat verandert niet het feit dat de beker die je recycelt... volledig gerecycled wordt en weer in iets kan worden toegepast.

[1:08:02] Dus het gaat erom dat het materiaal dat gerecycled wordt, volledig gebruikt wordt.

[1:08:06] Ja, dat doet dat kartonnenbekertje ook.

[1:08:11] Ja, sorry.

[1:08:13] Ja, ik snap het heel goed.

[1:08:15] Ik snap het heel goed.

[1:08:17] Dus als dat koffiebekertje een eierdoos wordt, is dat dan een uitzondering?

[1:08:30] Een eierdoos valt niet onder de regels van voedselcontactmaterialen.

[1:08:38] Omdat eieren volgens mij een schil hebben.

[1:08:44] Al die regels, ook deze, daarom hebben we juist aangesloten... in plaats van zelf iets te verzinnen... hebben we juist heel bewust aangesloten bij geldende Europese regelgeving... zodat die ook overal helder en eenduidig is...

[1:08:57] ...aan die criteria moet worden voldaan.

[1:08:59] En daarmee is ook duidelijk waaraan moet worden voldaan.

[1:09:02] En ja, dan is het dus, kan dat?

[1:09:04] Nou ja, dan kun je gebruik maken van de uitzondering.

[1:09:07] Kan dat niet?

[1:09:08] Ja, dan kun je dus geen gebruik maken van de uitzondering.

[1:09:11] Ik heb nog één toekomstige vraag.

[1:09:17] Want we gaan dadelijk naar het circulair materialenplan toe.

[1:09:20] Daar gaan we de inspraakronden in, of die zijn al gaande.

[1:09:23] Wij mogen dadelijk ook allemaal vragen aanleveren, heb ik begrepen.

[1:09:28] maken we nou nog kans op veranderingen ten opzichte van wat we net voorbij hebben gekomen waar wij een spervuur van vragen heb afgevuurd zit daar dan nog toekomstmuziek in in dat circulaire materialenpan met betrekking tot een eventuele mogelijkheid van dat kartonnen bekertje met een al of niet plastic coating minder dan 5% enzovoort of blijft het zoals het nu is

[1:09:53] Het circulaire materialenplan gaat niet over de single use plastics wetgeving of hoe we dit implementeren.

[1:09:59] Verandert daar ook niets aan.

[1:10:02] Voor zover dit soort regelgeving in het circulaire materialenplan staat of zou staan...

[1:10:08] Dan is dat ook dat, dat er in het plan staat wat de regels zijn die daarvoor gelden.

[1:10:14] Maar dat circulair materialenplan verandert niets aan deze regelgeving.

[1:10:17] Wat er aan deze regelgeving verandert is wat in die kamerbrief stond, waar we eerder naar hebben verwezen.

[1:10:24] Wat daar in de regelgeving wordt aangepast op basis van de evaluatie.

[1:10:29] Maar het circulair materialenplan verandert daar niets aan.

[1:10:33] Ik kijk even nog naar links of meneer Gabriels of meneer Buijzen nog een prangende vraag heeft.

[1:10:38] En ik geef als eerste dan de kans aan de heer Gabriels.

[1:10:44] Ik zou graag vijf minuten van uw tijd willen na deze vergadering, als dat mag.

[1:10:47] Want ik ben de draad door de vragen die heel gedetailleerd gaan en weinig vertrouwen uitstralen in de doordaktheid van hoe dit uitgevoerd is.

[1:10:59] Dan ben ik het gewoon even kwijt.

[1:11:05] Ik zie het dadelijk tegemoet.

[1:11:07] Heer Buijsen.

[1:11:09] Ja, afrondend hoor.

[1:11:11] Het doel is om te komen tot minder zwerfafval.

[1:11:17] Het doel van de sub is minder zwerfafval.

[1:11:21] Daar hebben we een Rijkswaterstaat die monitort dat.

[1:11:25] En wij hebben gezegd, de maatregel die wij nemen als lidstaat Nederland, is te streven naar 40% reductie van het gebruik van eenmalig zwerfafval.

[1:11:33] Eenmalige bekertjes.

[1:11:36] Stel... De vraag die ik heb is van... Ja, waar komt die 40% vandaan?

[1:11:46] En... Ja, is het proportioneel?

[1:11:51] Voor mij komt het echt... En dat zeg ik met alle respect voor het goede werk wat geleverd is.

[1:11:55] Echt waar, met de beste intentie.

[1:11:57] Maar ik vind het echt...

[1:11:59] Ik vind het echt doorgeslagen.

[1:12:00] Sorry dat ik het even zo moet zeggen.

[1:12:02] Maar ik vind het echt heel verstrekkend.

[1:12:04] Ik vind het echt bureaucratie ten top.

[1:12:07] Het komt op mij niet proportioneel over.

[1:12:09] Ik vind het echt heel moeilijk te verteren, dit.

[1:12:12] Deze nuance terecht, dat meneer Gabriels daar ook een punt van maakt.

[1:12:16] En meneer Buijs, ik maak hier ook even een punt van.

[1:12:20] Wat zitten er nu voor technische vragen?

[1:12:23] De vraag is die 40%.

[1:12:27] Of dat echt juridisch vasthoudt als we daar echt een juridische zaak van zouden maken.

[1:12:32] Als bedrijven dat ter discussie zouden stellen.

[1:12:35] Moet dat echt 40% zijn?

[1:12:37] Is dat goed onderbouwd?

[1:12:38] Dat is mijn technische vraag.

[1:12:39] Dat neigt naar een politieke vraag.

[1:12:43] Nee, 40%.

[1:12:43] Ja, maar 40% is wel doelstelling.

[1:12:44] Maar de achterliggende gedachte van blijft dat dan overeind bij een rechtszaak?

[1:12:47] Nee, dat neigt naar politiek.

[1:12:50] Dat is wel een technische vraag.

[1:12:52] Waar komt de 40% vandaan?

[1:12:57] Ja, die 40 procent, dat is dus ook niet over zwerfafval... maar een 40 procent reductie in het gebruik van deze bakjes.

[1:13:05] En dat is de Nederlandse vertaling van het doel... voor een ambitieuze en aanhoudende reductie in het gebruik van deze producten.

[1:13:13] En dat is in de Nederlandse context vertaald naar een streefdoelstelling van 40 procent.

[1:13:19] En om die 40 procent te bereiken...

[1:13:22] is een pakket aan maatregelen ontworpen die dus dat effect moeten hebben.

[1:13:29] En dat hebben we inderdaad laten onderzoeken.

[1:13:32] Telt dat daartoe op?

[1:13:34] Zou je meer maatregelen moeten nemen?

[1:13:37] Bereikt dat die 40%?

[1:13:40] Ik wil afronden.

[1:13:41] Maar dat is uiteindelijk een politieke keuze geweest.

[1:13:44] Dat onderzoek is van tevoren gedaan, dus voordat de regeling er was.

[1:13:48] En daarom zijn de maatregelen vorig jaar ook al best wel snel geëvalueerd.

[1:13:53] En dat is dus op 13 december naar de Kamer gestuurd, die evaluatie.

[1:13:59] Goed.

[1:14:00] Meneer Gabriels had het verzoek neergelegd bij u... of hij na sluiting van deze verhaal nog even met u kon...

[1:14:07] Ik dank u allen heel hartelijk voor uw inzet.

[1:14:19] We hebben het u niet makkelijk gemaakt, dat geef ik onmiddellijk toe.

[1:14:24] Maar dat komt misschien door de betrokkenheid van deze Kamerleden bij de materie.

[1:14:30] Nogmaals mijn dank.

[1:14:31] En ik sluit hierbij deze vergadering om kwart over vijf.

[1:14:35] En ik dank ook iedereen die hier aanwezig is geweest bij de verzorging, et cetera.

[1:14:41] Bedankt.