Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.
Vreemdelingen- en asielbeleid
[0:00:02] Goed, het is tien uur.
[0:00:06] Goedemorgen allemaal.
[0:00:08] Ik open de vergadering van de vaste commissie voor asiel en migratie.
[0:00:11] En aan de orde is het commissiedebat vreemdelingen en asielbeleid.
[0:00:14] Ik heet de minister en de leden van de Kamer aan mijn andere zijde welkom.
[0:00:21] Mevrouw Vondeling van het PVV, meneer Bontebal, CDA.
[0:00:25] Mevrouw Verzanten van de BBB.
[0:00:27] Mevrouw Pot van D66.
[0:00:29] De heer Boomsma van NSC.
[0:00:32] De heer Van Baarle van DENK.
[0:00:33] Mevrouw Bikker, ChristenUnie, goedemorgen.
[0:00:37] Mevrouw Rijkowski voor de VVD.
[0:00:39] En mevrouw Piri van GroenLinks, PvdA.
[0:00:43] En iedereen die dit debat verder volgt, hier op de tribune of thuis.
[0:00:47] U heeft een spreektijd van vier minuten per fractie.
[0:00:50] En ik stel voor om drie interrupties in de vorm van drie vragen per lid toe te staan in de eerste termijn van de Kamer.
[0:00:56] Het commissiedebat duurt tot twee uur, dus ik ga mijn best doen om binnen de tijd te blijven.
[0:01:01] En ik hoop dat de rest dat ook wil doen.
[0:01:04] En dan geef ik nu het woord aan de eerste spreker van de zijde van de Kamer.
[0:01:07] En dat is mevrouw Vondeling van de PVV.
[0:01:11] Mevrouw de voorzitter, de PVV is heel blij dat de strenge asielwetten van deze minister ongewijzigd door de ministerraad zijn vastgesteld.
[0:01:18] Een historisch moment voor Nederland.
[0:01:20] We kunnen nu eindelijk grote stappen zetten om de asielinstroom te verminderen.
[0:01:24] Het is nu aan ons in de Kamer om de wet snel te behandelen en aan te nemen.
[0:01:27] Naast deze wetten om de instroom te beperken, moet de spreidingswet ook heel snel worden ingetrokken.
[0:01:33] Vrijwel dagelijks krijgen wij mails van bezorgde burgers omdat de gemeente een AZC wil openen in hun stad, dorp of gemeente.
[0:01:39] Zij maken zich zorgen om de veiligheid en de veiligheid van hun kinderen.
[0:01:43] De PVV verwacht dat het wetvoorstel om deze dwangwet in te trekken nog deze maand door de ministerraad en naar de Raad van State wordt gestuurd.
[0:01:52] Voorzitter, asielzoekers die geweld gebruiken moeten heel snel ons land uit.
[0:01:55] En dat geldt ook voor terroristen.
[0:01:57] Een van de daders van de verschrikkelijke jodenjacht die vorig jaar in Amsterdam plaatsvond, Mahmoud A., die iemand bijna dood trapte, hoopt nog op asiel in Nederland.
[0:02:05] Ik vraag de minister om duidelijk te maken dat er voor terroristen en geweldplegers geen plek is in Nederland.
[0:02:11] Ook wil ik de minister opheldering vragen over de berichten dat misstanden in het AZC te Apel door het COA verzwegen zouden worden en er niet altijd aangifte gedaan wordt van criminele incidenten.
[0:02:22] gaat de minister dit tot de bodem uitzoeken.
[0:02:24] De minister heeft al wat maatregelen genomen om overlastgevende asielzoekers van de straat te houden.
[0:02:30] Zo gaat ze bekijken of er een avondklok kan worden ingevoerd en asielzoekers die overlast blijven plegen worden vastgezet.
[0:02:36] Maar kunnen we niet meer doen, vraag ik de minister.
[0:02:39] Op grond van de EU-regels kunnen we asielzoekers toch in bewaring stellen wanneer de openbare orde en de nationale veiligheid dat vereisen.
[0:02:46] En mogen asielzoekers worden vastgehouden totdat hun identiteit of nationaliteit is vastgesteld.
[0:02:51] Wat de PVV betreft worden criminele asielzoekers altijd vastgezet.
[0:02:55] Desnoods zes op een cel of rechtop slapend.
[0:02:58] Dan nog is het hier beter vertoeverd dan in hun eigen land.
[0:03:00] Mevrouw Vondeling, u heeft een interruptie.
[0:03:04] Mevrouw Rakovski.
[0:03:05] Dank voorzitter.
[0:03:07] Ik hoor mevrouw Vondeling zeggen asielzoekers worden vastgezet.
[0:03:11] Overlastgevende asielzoekers.
[0:03:13] Waar dan?
[0:03:16] Mevrouw Vondeling.
[0:03:18] Nou, als mevrouw Rakowski goed had geluisterd, zei ik die blijvend overlast veroorzaken.
[0:03:22] Er is een tredenstelsel ingevoerd.
[0:03:24] Dus asielzoeker die blijvend overlast pleegt, die kan naar een HTL worden geplaatst.
[0:03:29] Daarnaast is er een motie aangenomen inderdaad om het PBL te realiseren.
[0:03:32] En daar heeft de minister gisteravond een brief over gestuurd dat ze daarmee bezig is.
[0:03:35] Dus dat bedoel ik daarmee.
[0:03:37] Tweede interruptie voor mevrouw Rakowski.
[0:03:39] Ja, helder.
[0:03:40] Dank, voorzitter.
[0:03:41] Ik heb inderdaad die brief gisteravond laat ook gelezen.
[0:03:45] Waar inderdaad staat dat er een voornemen is om die motie uit te voeren.
[0:03:49] Ik lees alleen nog niet waar en hoe.
[0:03:51] Wat ik wel lees, is dat de enige locatie die we in Nederland hebben... waar een PBL per direct geopend zou kunnen worden, namelijk Interapel... dat de minister daar iets anders heeft geopend.
[0:04:01] En dan is mijn grote zorg, gaat die PBL er überhaupt al komen?
[0:04:05] En mijn vraag is dan aan mevrouw Vondeling, vind ik u dan aan mijn zijde om dit straks met de minister te gaan regelen?
[0:04:11] Jazeker, daarom hebben wij ook de motie mede ondertekend van de VVD.
[0:04:21] Voorzitter, een paar weken geleden verscheen het bericht dat er massaal gefraudeerd wordt met taxiritten door asielzoekers.
[0:04:27] Ik heb hier ook kamervragen over gesteld.
[0:04:29] Op kosten van een belastingbetaler worden asielzoekers lekker met de taxi het hele land doorgereden.
[0:04:34] Het enige wat ze hoeven te doen is zeggen dat ze wat mankeren en vervolgens boekt het COA een taxi.
[0:04:39] Dat is natuurlijk onacceptabel.
[0:04:41] Laat asielzoekers zelf een taxi betalen en stop met het vergoeden van deze peperdure ritjes.
[0:04:46] Voorzitter, tot slot.
[0:04:48] Een op de drie inwoners van AZC's zijn statushouders.
[0:04:51] Volgend jaar is zelfs de helft van de COA-bewoners een statushouder.
[0:04:55] Het is goed dat de minister maatregelen neemt om statushouders uit de AZC's te krijgen.
[0:05:00] Opvang in de AZC is namelijk hartstikke duur en op die manier kunnen we ook meer AZC's gaan sluiten.
[0:05:05] Wat de PVV betreft mag het nieuwe beleid er niet toe leiden dat statushouders alsnog ten koste van Nederlanders met voorrang woning krijgen van gemeenten.
[0:05:14] Wij willen zeker niet dat gemeenten beloond worden met 10.000 euro's als zij een woning regelen voor statushouder.
[0:05:20] Als het aan de PVV ligt gaan statushouders in eerste instantie maar bij familie op de bank logeren.
[0:05:25] Graag een reactie van de minister.
[0:05:27] En u heeft een vraag van mevrouw Potten.
[0:05:30] Nou, voorzitter, dat klinkt natuurlijk lekker bij je familie op de bank logeren.
[0:05:33] Maar hoe stelt de PVV zich dat precies voor?
[0:05:35] Want betekent dat dan als je geen familie hebt... dat je het beste gewoon maar op straat kunt slapen... met alle gevolgen voor de openbare orde van dien?
[0:05:43] Of welke andere mogelijkheden ziet de PVV dan?
[0:05:48] Daar hebben we ook afspraken over gemaakt.
[0:05:52] Wij zijn ook voor doorstroomlocaties, daar is de minister mee bezig.
[0:05:55] Dus dat is een optie bijvoorbeeld.
[0:05:58] Maar wij willen gewoon niet dat die woningen als eerste naar statushouders gaan... terwijl Nederland 7, 8, 9, 10 jaar moet wachten op een woning.
[0:06:06] Dat is gewoon niet eerlijk.
[0:06:07] Dat is gewoon discriminatie van Nederlanders en dat willen wij niet.
[0:06:09] En daarom zeg ik ook, er zijn er ook genoeg die wel familie in Nederland hebben.
[0:06:13] Ga daar maar eerst logeren.
[0:06:15] Daarnaast steunen we die doorstroomlocaties.
[0:06:17] Dat zijn gewoon onze oplossingen.
[0:06:21] Tweede vraag, mevrouw Pot.
[0:06:23] Ja, voorzitter.
[0:06:24] Dit is dan iets waar de PV en D66 elkaar vinden.
[0:06:27] Het lijkt me uitstekend als mensen vaker bij familie gaan.
[0:06:30] Wij hebben dat in het verleden ook al vaker voorgesteld.
[0:06:32] Je zult dan wel wat afspraken moeten maken over bijvoorbeeld de meldplicht.
[0:06:36] ...en jij bent toebedeeld aan een AZC in Limburg... ...dan werkt dat niet.
[0:06:41] Maar als we daar samen in kunnen optrekken... ...lijkt me dat uitstekend.
[0:06:45] Maar dan die doorstroomlocaties.
[0:06:46] Want het probleem daarmee is natuurlijk wel... ...dat we op dit moment gemeenten hebben die zeggen... ...wij willen ze niet.
[0:06:52] Want als je er eenmaal...
[0:06:54] dan kom je er nooit meer uit op het moment dat er geen urgentieverklaring is voor mensen.
[0:06:58] Dus dan wordt het een soort Hotel California.
[0:07:00] Dan kom je erin en dan moet je maar afwachten wat er ooit nog gebeurt.
[0:07:03] Dus dan stromen die locaties voller en voller en voller.
[0:07:05] En daarvan zeggen gemeenten nee, dank je wel.
[0:07:08] Dus hoe stelt de PVV zich dan die doorstroomlocaties precies voor?
[0:07:13] Mevrouw Vondeling.
[0:07:14] Nou, hoe stel ik die voor?
[0:07:15] Volgens mij heeft de minister, ik denk dat ze daar ook op terugkomt, al wat aanvragen gekregen voor doorstroomlocaties.
[0:07:20] Dus het is ook helemaal niet zo dat gemeenten dit niet willen.
[0:07:23] Maar kijk, wij leggen gewoon de prioriteit bij de Nederlanders in eerste instantie.
[0:07:27] Er is een woningtekort en ook die Nederlanders moeten een huis hebben.
[0:07:31] Die willen ook op zichzelf jongeren die nog bij hun ouders wonen, jarenlang, omdat ze geen huis kunnen krijgen.
[0:07:36] Dat vinden wij heel belangrijk.
[0:07:37] Dus daar stellen wij de prioriteit bij.
[0:07:39] Uw laatste interruptie, mevrouw Vondeling.
[0:07:42] Voorzitter, ik vind dat natuurlijk prima dat de prioriteit bij Nederlanders komt liggen.
[0:07:46] Maar dan moet je wel met een oplossing komen.
[0:07:47] En die hoor ik niet van mevrouw Vondeling.
[0:07:49] Mevrouw Vondeling blijft iedere keer herhalen dat ze wil dat het beter gaat voor Nederlanders.
[0:07:52] Nou, prima.
[0:07:53] Maar dan moet je ook eerlijk zijn en zeggen... de doorstroomlocaties zoals die eerder bedacht waren...
[0:07:58] Daar zien gemeenten brood in.
[0:08:00] Daar hadden ze inderdaad de hand voor opgestoken.
[0:08:02] Op dit moment, ik spreek alleen maar gemeenten die in totale verwarring zijn over wat er wel en niet mag.
[0:08:07] En die zeggen, wij willen geen doorstroomlocatie als er geen zicht is op doorstroom.
[0:08:12] En dat is op dit moment het probleem.
[0:08:14] Dus nogmaals, wat is de oplossing van mevrouw Vondelen?
[0:08:18] Mevrouw Vondeling?
[0:08:19] Nou ja, ik denk dat u andere informatie hebt dan ik.
[0:08:21] Want ik hoor andere berichten.
[0:08:22] Ik hoor dat gemeenten wel dit willen gaan regelen.
[0:08:25] En daarnaast, ja, doorstroom, doorstroom.
[0:08:28] Ja, wat ons betreft, dan blijven ze maar even in zo'n doorstroomlocatie.
[0:08:32] Ik bedoel, als er geen woningen zijn, dan zijn die er niet.
[0:08:35] Ja, mevrouw Pot kan hier gaan lachen.
[0:08:37] Maar ik vind het gewoon belangrijk dat die Nederlander... die soms ook in een auto moet slapen, op een vakantiepark... bij de ouders nog, dat die gewoon eerst een woning krijgen... en daarna een statushouder die nog maar net in Nederland is... waar alles al voor wordt geregeld.
[0:08:51] Waarom zouden we de Nederlander niet vooropstellen?
[0:08:57] Ik wil wel even een opmerking maken.
[0:08:58] Ik wil graag iedereen alvast voorhand al verzoeken... om niet buiten de microfoon te spreken.
[0:09:03] Dank u.
[0:09:09] Dan geef ik nu... Meneer Van Baanen, interruptie.
[0:09:13] Ja, voorzitter, toch doorgaan hierop.
[0:09:15] Want mevrouw Potten stelt natuurlijk een terechte vraag.
[0:09:20] Waar zit volgens de PVV nou straks de stimulans in het systeem... om ervoor te zorgen dat als mensen in zo'n doorstroomlocatie komen... overigens, we moeten nog wachten op de eerste signalen... dat deze minister serieus zo'n doorstroomlocatie ook op grote schaal kan gaan realiseren.
[0:09:37] Maar dat terzijde.
[0:09:38] Waar zit nou de stimulans om ervoor te zorgen... dat die statushouder dan uiteindelijk in een woning terechtkomt?
[0:09:44] Maar mevrouw Vondeling?
[0:09:45] De stimulans komt gewoon achteraan op de lijst.
[0:09:47] Dat is hoe wij erin staan.
[0:09:48] Achteraan op de lijst.
[0:09:49] En als er dan een woning vrijkomt, dan gaat die naar de statushouder.
[0:09:53] Zo werkt het.
[0:09:53] Zo werkt het voor Nederland ook.
[0:09:55] Waarom zouden we het voor statushouders anders moeten doen?
[0:09:59] Tweede interruptie, meneer Van Baanen.
[0:10:00] Ja, voorzitter, omdat het anders gewoon in de praktijk het creëren... van een soort andere vorm van opvang is, voorzitter.
[0:10:07] Want als je zegt dat je mensen niet meer met urgentie op de woningmarkt wil plaatsen... omdat je ze uit de opvang wil hebben en wil laten meedoen in de samenleving... ga je ze gewoon op een andere manier opvangen.
[0:10:17] Dus het is hetzelfde organiseren, alleen maar een ander naamtje.
[0:10:20] En dan is het het verplaatsen van het probleem.
[0:10:23] Dus mevrouw Vondeling, die staat hier eigenlijk gewoon een schijnoplossing voor.
[0:10:27] En mijn...
[0:10:28] Vraag aan de PVV is, waarom draait zij Nederland hiermee gewoon een rat voor de ogen?
[0:10:35] Mevrouw Vondeling.
[0:10:36] Dat draaien wij niet.
[0:10:38] Ik ben gewoon duidelijk geweest.
[0:10:39] In eerste instantie, als er familie is in Nederland, ga daar maar op de bank slapen.
[0:10:44] Daarnaast zijn er de doorstroomlocaties die zullen worden gerealiseerd.
[0:10:47] Sobere opvang, sobere huisvesting, gedeeld wonen, al dat soort dingen.
[0:10:52] Maar niet met voorrang eens gezinswoningen weggeven, terwijl Nederlanders die ook graag zouden willen hebben.
[0:11:01] Ik zie geen interrupties meer.
[0:11:03] Dan geef ik nu het woord aan de heer Bontebal van het CDA.
[0:11:53] Voorzitter, ik heb getwijfeld over mijn inbreng in dit debat.
[0:11:57] Want ik zou graag concreet met deze minister het debat willen aangaan over verbeteringen die we kunnen doorvoeren in het asielbeleid.
[0:12:04] En deze verbeteringen zijn ook nodig.
[0:12:07] Het CDA wil, en ik heb dat al vaker gezegd, dat we op een aantal punten het asielbeleid strenger maken.
[0:12:12] Maar ook dat we de asielketen in Nederland veel beter gaan organiseren.
[0:12:16] Maar voorzitter, ik loop steeds aan tegen een minister met oogkleppen op, die doorgaat en die niet luistert.
[0:12:22] Ze luistert niet naar de Kamer, ze luistert niet naar de uitvoeringsorganisaties, ze luistert niet naar haar eigen ambtenaren, ze luistert niet naar de signalen die fracties afgeven, die cruciaal zijn voor het draagvlak van haar asielwetten in de Tweede en de Eerste Kamer.
[0:12:38] We staan aan de vooravond van een grote en noodzakelijke hervorming van de asielwetgeving in Nederland en in Europa.
[0:12:43] En als Tweede Kamer moeten wij daar een oordeel over vellen.
[0:12:46] Maar de minister maakt het ons onmogelijk om deze wetgeving fatsoenlijk te behandelen.
[0:12:52] Het CDA is bijvoorbeeld voorstander van het invoeren van het tweestatenstelsel.
[0:12:55] De beperking van gezinshereniging tot het kerngezin.
[0:12:58] En het beperken van het stapelen van asielverzoeken.
[0:13:00] En dat heb ik ook al meermaals gezegd.
[0:13:03] Maar dat betekent niet dat mijn fractie dan ook meteen akkoord geeft op de wetten die dat regelen.
[0:13:08] Zo werkt goede wetgeving niet.
[0:13:10] Wetgeving is de juridische verankering van politieke keuzes die uitvoerbaar moeten zijn.
[0:13:15] En wij moeten ons als Kamerleden, als medewetgever, verplaatsen...
[0:13:20] In de beslismedewerker van de IND, die met ons beleid in de hand de aanvraag van een asielzoeker moet beoordelen.
[0:13:26] We moeten ons verplaatsen in de medewerker van het COA, die dagelang hotels in de regio afbelt om plekken te regelen voor asielzoekers.
[0:13:33] Het beleid en de wetgeving die we met elkaar hier gaan goedkeuren, die moeten in de praktijk tot verbeteringen leiden.
[0:13:40] En de minister is aangesteld om wetten te maken die uitvoerbaar zijn en niet de uitvoering verder in de problemen brengen.
[0:13:47] Deze minister gooit echter de problemen in de uitvoering over de schutting van de Tweede en Eerste Kamer.
[0:13:53] Want er mag niets gewijzigd worden aan haar wetsvoorstellen, zo heeft de minister meermaals gezegd.
[0:13:58] Maar alle adviezen laten zien dat er nog veel reparatiewerk nodig is.
[0:14:03] En door dat nu volledig bij de Tweede Kamer neer te leggen, verzaakt de minister haar verantwoordelijkheid en riskeert zij bewust een vertraging van de behandeling van deze wetten.
[0:14:13] De minister is nu acht maanden bezig.
[0:14:15] In deze acht maanden heeft zij tientallen adviezen gekregen van uitvoeringsorganisatie, maar daar luistert ze meestal niet naar.
[0:14:22] Oogkleppen op en niet luisteren naar de signalen die gegeven worden door partijen die de minister nodig heeft om haar asielwet door de Kamer te krijgen.
[0:14:31] Ik heb twee simpele vragen aan de minister.
[0:14:33] Ik ben bijna klaar.
[0:00:00] 1.
[0:14:37] Blijft de minister ook in de Tweede Kamer op de lijn dat er niks mag worden gewijzigd in de wetteksten als de uitvoering daarmee geholpen is?
[0:00:00] 2.
[0:14:45] Waarom is geen enkel advies van de IND om aanpassingen te doen die deze wetgeving uitvoerbaar maakt overgenomen?
[0:14:52] Voorzitter, deze minister moet straks niet aankomen met teksten als de kiezer heeft gesproken.
[0:14:56] Want het is de opdracht van de Kamer om goede wetgeving te maken.
[0:15:00] En die opdracht neemt het CDA serieus.
[0:15:02] Ik rond af, voorzitter.
[0:15:03] Ik begrijp dat dit een wat bijzondere inbreng is.
[0:15:06] Maar ik voel me genoodzaakt dit duidelijk signaal af te geven.
[0:15:09] Laat één ding...
[0:15:10] heel helder zijn.
[0:15:11] Het CDA laat zich niet afschepen met een haastige, chaotische wetsbehandeling die tot een puinhoop in de uitvoering leidt.
[0:15:18] Wij doen niet mee aan cynische politiek.
[0:15:20] Het CDA kiest voor verantwoordelijke politiek.
[0:15:22] Dank u wel.
[0:15:30] Ja, voorzitter, dank u wel.
[0:15:33] Ik denk dat CDA en ChristenUnie... die delen van harte een gevoel van verantwoordelijkheid... voor de samenleving, juist in tijden dat er veel onder druk staat.
[0:15:41] En dat zou je dan ook verwachten van een kabinet.
[0:15:44] Alleen al in het contact zoeken met fracties... die mogelijk kunnen steunen om ook problemen op te lossen.
[0:15:50] Mijn vraag aan collega Bontebal is... stel dat de minister toch de telefoon gevonden heeft... of de koffiepot heeft aangezet...
[0:15:58] Op welke punten zegt het CDA nu... deze wet moet daar echt daadwerkelijk op veranderen?
[0:16:04] Zit dat in de timing?
[0:16:05] Zit dat dus op eerst het verdrag uitvoeren... of het pact wat we hebben afgesproken... en dan pas naar deze wet te kijken?
[0:16:12] Zit dat in de uitvoering?
[0:16:13] Omdat we zien dat de beroepszaken eindeloos en eindeloos gaan oplopen... langer gaan duren met als deze wet op deze manier wordt uitgevoerd.
[0:16:20] Zit dat op de gezinshereniging?
[0:16:22] Waar de waarschuwing is dat minderjarige kinderen mogelijk zo lang wachten... dat ze meerderjarig zijn en buiten boord gaan vallen...
[0:16:28] Waar zit het op voor het CDA?
[0:16:32] Ja, voorzitter, ik begon mijn inbreng met mijn aarzeling... om dit zo stellig in dit debat te zeggen.
[0:16:38] Maar ik vond het nodig om dat nu al te zeggen.
[0:16:40] Kijk, wat ik wil voorkomen is dat we in dit debat de wetsbehandeling doen.
[0:16:43] Want dan moeten we namelijk al die onderdelen langs.
[0:16:46] En u zegt, zit het op de inhoud of zit het op de uitvoering?
[0:16:50] Ik denk dat die twee zo met elkaar verknoopt zijn... dat je de inhoud soms moet aanpassen, omdat het in uw uitvoering gaat knellen.
[0:16:57] Neem bijvoorbeeld de twee-staten-stelsel.
[0:16:58] U weet van ons dat wij daar principieel voorstander van zijn.
[0:17:02] Maar ik weet ook wat de IND schrijft.
[0:17:03] Ik lees ook de nota's en de adviezen van de IND.
[0:17:06] Dus dan kan je principieel voor het tweestaatstelsel zijn.
[0:17:10] Maar als de IND zegt, je moet dat wel slim in de uitvoering gaan regelen... dan ben ik daar niet ongevoelig voor.
[0:17:14] Dan ben ik nog steeds voor het tweestaatstelsel.
[0:17:17] Maar dan weet ik ook dat dat iets betekent voor de manier waarop we dat invoeren.
[0:17:20] En zo kan ik dat hele lijstje afgaan en neem het punt van de onmiddellijke werking.
[0:17:27] Dat kunnen we met z'n allen willen.
[0:17:28] Maar als er tienduizenden verzoeken nog liggen bij de IND in verschillende werksporen... dan betekent het dus dat we daarmee de IND gaan vragen ze allemaal opnieuw te beoordelen... en dan twee, drie jaar vertraging extra te krijgen.
[0:17:40] Willen wij dat hier voor onze kap nemen?
[0:17:43] Ik kan nog wat doorgaan, want dit zijn namelijk alle maatregelen.
[0:17:46] En ik wil dat eigenlijk bewaren voor de wetsbehandeling.
[0:17:47] Mijn punt hier is...
[0:17:49] Ik voel nu al dat ik eigenlijk niet als Kamerlid mijn werk straks goed kan gaan doen.
[0:17:54] Want die hele fase die de minister had moeten doen... namelijk die wetgeving beter maken op basis van wat... Er komen vragen van vluchtelingenwerk.
[0:18:05] Daar kan ik me nog van voorstellen dat de minister zegt... dat is niet mijn kleur, dat voer ik niet uit, want ik ben het de politiek niet mee eens.
[0:18:11] Maar als je uitvoeringsorganisatie, COA, IDA...
[0:18:14] IND, de rechtspraak, dienst terugkeer en vertrek, de politie.
[0:18:17] Als die zulke grote vraagtekens plaatsen en ook gewoon soms zeggen in adviezen... stuur dit niet naar de Kamer, want we hebben er nog niet goed over na kunnen denken.
[0:18:27] Wat de minister dan doet, is dit over de schutting naar ons kieperen.
[0:18:32] er een politiek spel van maken.
[0:18:33] Want ze gaat er druk op zetten.
[0:18:34] Want ik kan helemaal uittekenen wat haar politieke strategie zal zijn.
[0:18:38] De Kamer klem zetten en aan andere partijen de schuld geven... dat er geen goede wetgeving komt.
[0:18:44] Ik laat me daar niet door piepelen.
[0:18:45] Wij gaan goede wetgeving maken.
[0:18:47] En als die wetgeving niet goed genoeg is, dan komt die er niet.
[0:18:50] En dan is dat niet mijn schuld, maar dan is het het verzaken van de minister... om een goede wetgeving te maken.
[0:18:54] Dat noem ik cynische politiek.
[0:18:56] Cynische politiek is dat je bezig bent met een wit voetje halen bij de kiezer... en niet de dingen...
[0:19:01] Echt goed willen regelen voor Nederland.
[0:19:03] En ik kies voor het laatste en niet voor het eerste.
[0:19:05] Zo, daar zat boosheid achter.
[0:19:07] Dat klopt.
[0:19:09] Ja, voorzitter.
[0:19:10] Ik kan dat goed volgen.
[0:19:11] Want dit kabinet kiest voor de route van... Interruptie van mevrouw... Ja, zeker.
[0:19:19] Ik wil wel even... Het is nog niet wetsbehandeling.
[0:19:22] Ik snap het.
[0:19:23] Maar laten we dan de tijd wel in de gaten houden.
[0:19:25] Want die tijd kun je goed gebruiken dan plenair.
[0:19:29] Dank voor uw wijze waarschuwingen, voorzitter.
[0:19:31] Maar ik wil je graag wel een vervolg aangeven.
[0:19:33] Dat zult u begrijpen.
[0:19:34] Want ik kan het heel goed volgen dat de heer Bontebal zegt... ik laat me niet lenen voor chaos op chaos.
[0:19:39] En dat is wel wat hier gebeurt.
[0:19:40] Ook met de vier coalitiepartijen die het toestaan... dat een minister wetsvoorstellen met een dictum C onaangepast doorstuurt.
[0:19:48] Of alleen een beetje schaven in die memorie van toelichting.
[0:19:50] Maar de fundamentele bezwaren van de uitvoering van IND, van COA... van rechtspraak, van politie, van een raad van staten... staan allemaal overeind.
[0:19:58] Ik kan me dat zeer goed voorstellen.
[0:19:59] Alleen is het dan niet zo dat we, als we hier eindeloos daarover debatteren, dat we dan dat Europese pakt, waar we veel van kunnen verwachten en waar in Europa ook een frisse wind waait, dat we dat niet alleen maar aan het vertragen zijn hier met elkaar.
[0:20:11] En moeten we dan wel het gesprek voeren over deze wetten nu?
[0:20:15] Zo is mijn vraag aan de heer Bontebal.
[0:20:16] Of zouden we niet alle energie eerst moeten zetten in het goed laten invoeren van dat pakt, waar we ook al de eerste positieve effecten van zien?
[0:20:25] De heer Bontebal.
[0:20:26] Zoals u weet ben ik groot voorstander van het Europese Migratiepact.
[0:20:31] Ik weet ook dat mijn eigen christendemocratische collega's... vanuit het Europarlement daar heel veel werk aan hebben verzet.
[0:20:37] Dus vertel niet dat het CDA niet met migratiebeleid bezig is.
[0:20:42] Dat doet de ChristenUnie overigens niet.
[0:20:43] Maar voordat dat beeld ontstaat, de grootste stappen worden Europees gezet.
[0:20:47] En daar heeft de Europese Volkspartij een hele belangrijke rol in gespeeld.
[0:20:53] Natuurlijk kijk ik ook naar die twee wetstrajecten.
[0:20:56] En daar zitten we ook tijd tussen.
[0:20:58] Maar stel nu dat de behandeling een paar maanden in beslag neemt... dan komt de termijn van invoering van die eerste set wetten... wel vrij dichtbij bij die tweede.
[0:21:07] Nou hoeft dat elkaar niet te bijten.
[0:21:09] Want het gaat er met name om dat in de uitvoering... men één implementatietraject kan doen.
[0:21:15] Dus het gebeurt wel vaak dat in de loop van de tijd wetten worden aangepast.
[0:21:18] Maar dan moet het niet zo zijn dat bijvoorbeeld in wet A...
[0:21:21] ...een definitie wordt opgeschreven die bijvoorbeeld in wet B dan weer wordt aangepast.
[0:21:25] Het moet er ook niet toe leiden dat de IND op basis van wet A... ...een bepaalde procedure moet inregelen die ze dan in wet B weer moeten aanpassen.
[0:21:34] Dus we moeten heel goed kijken dat die twee wetten goed bij elkaar passen.
[0:21:39] En dat is een van de criteria waar wij de hele wetspandeling goed naar gaan kijken.
[0:21:47] De antwoorden mogen iets korter, maar prima.
[0:21:50] Mevrouw Vondeling heeft de interruptie.
[0:21:53] Voorzitter, de heer Bontebal van het CDA verwijt deze minister van politieke spelletjes.
[0:21:57] Terwijl het is nu de heer Bontebal zelf die eigenlijk al laat zien... dat hij alles gewoon gaat tegenwerken in deze Kamer, in de Tweede Kamer.
[0:22:05] U heeft het ook over, ja, de minister moet zich verplaatsen... in de IND-medewerker, in de COA-medewerker.
[0:22:11] Maar waarom hoor ik u niet over het verplaatsen in de Nederlander... die deze maatregelen wil, die...
[0:22:18] Dit kabinet wilde, die deze maatregelen wilde, die eigenlijk ook die noodwet wilde.
[0:22:22] Waardoor de helft van de maatregelen al ingevoerd zouden worden.
[0:22:25] Waarom hoor ik de heer Bontebal daar niet over?
[0:22:27] De heer Bontebal.
[0:22:29] Ik ben mijn betoog begonnen met de noodzaak meer grip te krijgen op migratie.
[0:22:32] We hebben in ons verkiezingsprogramma daar allerlei dingen over opgeschreven.
[0:22:36] En een aantal weken geleden was ik nog vrij constructief.
[0:22:40] En dacht ik, ik ga alles op zijn inhoud beoordelen.
[0:22:42] Maar ik kijk gewoon nu naar het spel wat gespeeld wordt.
[0:22:44] En uw reactie bevestigt dat alleen maar.
[0:22:49] En de tegenstelling tussen het verplaatsen in de Nederlanden en de COA-medewerker... dat is natuurlijk gewoon een hele rare tegenstelling.
[0:22:55] De COA-medewerker probeert ook iets te doen wat goed is voor Nederland.
[0:22:58] Die IND-medewerker, die mensen beoordeelt of ze hier wel of niet mogen blijven... dat zijn mensen met een vrij zware baan, want die kijken namelijk de asielzoeker in het gezicht.
[0:23:07] Maar die moeten met uitvoerbare regels kunnen werken.
[0:23:10] En wij praten ook met IND-medewerkers, we praten met COA-medewerkers... en die hebben gewoon recht op...
[0:23:16] goed doordacht asielbeleid.
[0:23:17] En als wij dat als Kamer niet maken... wordt het gewoon een puinhoop.
[0:23:20] Dan zetten wij die mensen weer in de wind.
[0:23:22] En de minister staat ook voor die organisaties.
[0:23:26] Dus ik vind dat zij gewoon goede wetgeving moet maken.
[0:23:28] En als al die organisaties zeggen... er wordt niet naar ons geluisterd... de minister slaat onze adviezen in de wind...
[0:23:34] Nou, dan vind ik dat een heel groot probleem.
[0:23:36] En ik vind dat het mijn rol als Kamerlid, ik zou geen knip voor de neus waard zijn, als ik deze wetsvoorstellen zomaar als klapvee, als stemvee hierdoor zou laten gaan.
[0:23:46] Dan zou ik mijn rol als Kamerlid gewoon helemaal niet serieus nemen.
[0:23:48] Ik zou iedereen aanraden zijn rol als Kamerlid en medewetgever wel serieus te nemen.
[0:23:53] We hebben genoeg problemen in de uitvoering gezien de afgelopen jaren, waar hele parlementaire enquêtes over gehouden zijn.
[0:23:59] Laten we die fout niet nog een keer maken.
[0:24:02] Nog even een opmerking.
[0:24:03] Er is nu een puinhoop.
[0:24:06] Die puinhoop is ontstaan, mede door het CDA.
[0:24:08] Die verantwoordelijk is geweest, ook voor jarenlang bestuur.
[0:24:12] En die puinhoop is deze minister nu aan het opruimen.
[0:24:14] En dat is ook wat de Nederlander wil.
[0:24:20] Ik heb voor dit debat een aantal weken geleden een aantal schriftelijke vragen gesteld.
[0:24:24] Om gewoon te kijken van oké, wat is er nou in die eerste acht maanden dan gebeurd?
[0:24:27] Zijn de cijfers beter geworden?
[0:24:29] Nou, nee.
[0:24:31] Kijk het setje schriftelijke vragen van gisteren gewoon nog eens na.
[0:24:35] We zitten nu op 61 weken bij de IND.
[0:24:38] Dat is inmiddels tot 64 weken opgelopen.
[0:24:41] Dus iemand die in de vierde stroom zit... dus de algemene en verlengde asielprocedure... die moet één jaar en nog een aantal weken wachten... totdat hij gewoon fatsoenlijk uitslag krijgt.
[0:24:53] En dat kan nog ook veel verder oplopen.
[0:24:55] En die cijfers lopen ook gewoon op.
[0:24:57] U kunt niet steeds naar alle vorige kabinetten blijven verwijzen...
[0:25:02] Deze minister trekt een hele grote broek aan.
[0:25:04] Zij heeft het strengste migratiebeleid.
[0:25:06] En zij zou de hele asielketen op orde brengen.
[0:25:08] Dan mag ik haar gewoon op afrekenen of ik dat terugzie in de cijfers.
[0:25:11] En ik zie dat niet.
[0:25:12] Dus dat is gewoon heel terecht verwijt.
[0:25:14] Maar mevrouw Vondeling, uw laatste interruptie.
[0:25:16] Dat mag u zeker doen.
[0:25:17] Maar ik kijk ook even naar u zelf, ook naar het CDA.
[0:25:20] Want het CDA heeft mede ook die noodwet geblokkeerd in de Eerste Kamer.
[0:25:24] En dan hadden we gewoon die maatregelen al in kunnen voeren.
[0:25:26] Dus het is ook uw partij die constant tegenwerkt.
[0:25:32] Sorry, nee, het is niet mijn partij die constant tegenwerkt.
[0:25:34] Het was voordat het kabinet viel een vrij groot omvangrijk migratiepakket.
[0:25:38] En het CDA stond aan de kant van dat migratiepakket er doorheen halen.
[0:25:43] En het is niet het CDA die het kabinet toen heeft laten vallen op dat migratiepakket.
[0:25:48] Het CDA heeft in het Europarlement...
[0:25:50] ...een hele grote rol gespeeld in dat migratiepact.
[0:25:54] Daar plukken wij nu in Nederland de vruchten van.
[0:25:55] Maar dat is niet de verdienste van deze minister.
[0:25:57] Dat is gewoon de Europese Volkspartij met Jeroen Leenaars... ...die dat voor een groot deel heeft gefixt.
[0:26:03] Bij de algemene politieke beschouwingen was mijn eerste verzoek aan deze minister... ...om de terugkeerverordening weer op de agenda te zetten in Europa.
[0:26:10] Gelukkig komt daar nu iets, daar ben ik blij mee.
[0:26:12] Maar ik ga niet zeggen dat wij niks gedaan hebben.
[0:26:14] Ik heb constant aan dat touw proberen te trekken...
[0:26:17] Maar ja, inderdaad, wij willen goede wetgeving.
[0:26:20] En een noodwetgeving om hier iets door de kamer heen te jassen... zonder goede, deugdelijke debatten over, dat vind ik onverantwoord.
[0:26:30] Dus ga mij niet verwijten dat ik niet meedoe aan pyromanenpolitiek.
[0:26:36] Dan heeft u nog een interruptie van mevrouw Piri.
[0:26:39] Dank u wel, voorzitter.
[0:26:41] Ik sta een beetje versteld.
[0:26:44] Eigenlijk vooral van de vorige interruptie, als ik heel eerlijk mag zijn.
[0:26:47] Niet van de heer Bantebal, maar de interruptie op hem.
[0:26:50] Want deze minister en deze coalitie weten ontzettend goed dat ze afhankelijk zijn van een aantal partijen in de Eerste Kamer.
[0:26:57] En die worden hier even openlijk debaat genomen.
[0:26:59] Kijk naar uzelf, de puinhoop van het CDA, et cetera.
[0:27:02] Voorzitter, mijn vraag aan de heer Bontebal.
[0:27:05] Mijn fractie heeft soms andere oplossingen dan het CDA.
[0:27:08] Maar ik ben ervan overtuigd dat het CDA wel altijd op zoek is naar oplossingen die werken.
[0:27:13] naar zorgvuldige wetgeving.
[0:27:14] En ik hoor hem zeggen, dit traject was onzorgvuldig.
[0:27:17] Kritiek op de uitvoerders.
[0:27:20] En mijn vraag vooral aan de heer Bontebal is... wat verwacht u eigenlijk op dit moment nu van deze minister?
[0:27:26] Denkt u dat dit nog aan te passen is met goede wetswijzigingen?
[0:27:31] Verwacht u dat ze nu zegt open te staan voor verbeteringen van de wet?
[0:27:36] Wat is precies uw verwachting in deze vergadering van de minister... op de terechte kritiek, mijn inziens, die u heeft?
[0:27:43] Ik hoop dat de minister zegt, ik ben dienaar van de kroon.
[0:27:47] Ik zit hier om het belang van Nederland te dienen.
[0:27:50] Ik wil uiteindelijk goede wetgeving die in de praktijk werkt.