Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.
Procedurevergadering commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
[0:00:00] Procedurevergadering van de Commissie Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
[0:00:04] We beginnen even met de regeling van werkzaamheden.
[0:00:09] Allereerst een verzoek van het leertje om het commissiedebat leermiddelen in het funderend onderwijs van 3 april te hernoemen in digitalisering en leermiddelen.
[0:00:19] En het commissiedebat digitalisering in het onderwijs van 10 april te hernoemen in digitalisering in het mbo, hbo en wo.
[0:00:26] En de stukken die voor het oorspronkelijk commissiedebat digitalisering in het onderwijs zijn geagendeerd.
[0:00:30] En die betrekking hebben op digitalisering in het funderend onderwijs te agenderen voor het commissiedebat van 3 april 2025.
[0:00:41] Geen toelichting nodig?
[0:00:44] Ja, ik heb in de wandelgangen begrepen dat dit vanuit het ministerie ook heel erg gewenst is.
[0:00:50] Om die onderwerpen met elkaar in samenhang te bespreken.
[0:00:52] Leermiddelen en digitalisering.
[0:00:55] Dank u wel.
[0:00:56] Is daar... O, de heer Soepoer wil daar iets over zeggen.
[0:01:00] Dank u wel, voorzitter.
[0:01:01] U weet dat ik natuurlijk altijd heel graag met mevrouw Tsegai meega.
[0:01:04] In dit geval kan ik dat helaas niet doen.
[0:01:07] Omdat, kijk, als je puur naar de brieven kijkt die eronder liggen, zou je misschien kunnen verwachten dat ze bij elkaar zouden kunnen passen.
[0:01:13] Alleen als je het vanuit onderwijskundig perspectief aanvliegt, gaat het echt over hele andere dingen.
[0:01:17] ...digitalisering kan gaan over, in zijn algemeenheid, de digitalisering in het onderwijs.
[0:01:21] Terwijl ik het ook echt wil hebben over leermiddelen en hoe gaan we nou om met die leermiddelen.
[0:01:24] Al dan niet licenties.
[0:01:25] Dus het zijn echt twee verschillende onderwerpen.
[0:01:27] En ik zou er dus voor pleiten om ze ook gewoon allebei te laten staan zoals ze nu staan.
[0:01:32] Iemand anders nog daarover?
[0:01:38] Ja, en excuus dat ik wat later was.
[0:01:40] Ik ben er ook niet voor om het zo te doen.
[0:01:42] Omdat het gewoon echt digitalisering gaat over de kerndoelen.
[0:01:45] Digitalisering over AI, over allerlei zaken die het onderwijs treffen en kinderen.
[0:01:50] En leermiddelen gaat over boeken.
[0:01:52] Het kan ook digitaal zijn, maar het gaat natuurlijk over een heel ander onderwerp.
[0:01:55] Dus wat mij betreft houden we het gewoon op twee debatten.
[0:01:57] Ik heb juist gevraagd om ze naar voren te halen.
[0:01:59] Daar was toen geen steun voor.
[0:02:01] En nu komen ze eraan en dan worden ze bijna eraf gehad.
[0:02:03] Dat vind ik heel erg zonde, omdat het echt over andere onderwerpen gaat.
[0:02:08] Wilt u nog even reageren, mevrouw Tjegaard?
[0:02:10] Ja, ik denk juist dat die onderwerpen die mevrouw Rodekerk noemt ook heel goed besproken zouden kunnen worden bij dan een debat digitalisering in het vervolgonderwijs, dus mbo, hbo en wo, zoals AI en dergelijke.
[0:02:24] En ik denk dat juist het punt is dat een groot deel van de leermiddelen al uit 2025 digitaal is.
[0:02:29] Dus vandaar het voorstel om dit in samenhang te bespreken.
[0:02:35] We gaan daar niet verder over discussiëren.
[0:02:38] Ik wil even handen zien van degenen die het voorstel steunen.
[0:02:45] Dan is er geen steun, helaas.
[0:02:47] Dan gaan we naar het tweede verzoek op de regeling van werkzaamheden.
[0:02:51] Oh, sorry, die sla ik over.
[0:02:53] Dan het verzoek van het lid Rodekerk van D66 om, voorafgaand aan het commissiedebat Toetsen en examens van 15 mei, een ronde tafelgesprek te organiseren over de toetsing en selectie in het funderend onderwijs.
[0:03:07] Mevrouw Rodekerk.
[0:03:08] Ja, ik denk dat het goed zou zijn, omdat we nogal veel speelte dat om toetsen op het moment.
[0:03:12] Zowel bij de doorstandstoets als de eindtoets naar de middelbare school.
[0:03:17] En ik moest een format aanleveren, maar ik zie heel graag tegemoet of mensen in een voorbereidingsgroep willen of suggesties hebben, zodat we er een goede sessie van kunnen maken.
[0:03:26] Dank u wel.
[0:03:27] Is daar instemming met dit voorstel van mevrouw Rodekerk?
[0:03:31] Ik zie geen bezwaren.
[0:03:32] Is er nog iemand die wil worden van de voorbereidingscommissie?
[0:03:39] Nou, dan mag u het helemaal... Voorzitter, ik zal het vragen aan onze hoortvoerder.
[0:03:45] Dus misschien kan die daar nog per mail op terugkomen.
[0:03:48] Ik ga niet over zijn agenda, maar wellicht is hij hier voor te polen.
[0:03:50] Ik denk het wel, ja.
[0:03:53] Ik zie meerdere Kamerleden hetzelfde doen.
[0:03:56] De heer Soepoer.
[0:03:57] Ik kom wel graag met suggesties.
[0:04:00] Dank u wel.
[0:04:01] Dan gaan we dat zo doen.
[0:04:02] En daarmee zijn we aan het einde van de commissie regeling van werkzaamheden.
[0:04:06] En wil ik met uw permissie doorgaan eventjes allereerst naar agendapunt 31.
[0:04:10] En dat heeft te maken met de heer Van Nispen die zometeen weer weg moet.
[0:04:17] En het agendapunt is het brief van de tijdelijke commissie grondrechten en constitutionele toetsing aan alle vaste commissies over de rol en werkwijze van de tijdelijke commissie.
[0:04:26] En ik wil daarvoor even graag het woord geven aan de heer Van Nispen.
[0:04:30] Dank jullie wel.
[0:04:31] Fijn dat wij hier te gast mogen zijn.
[0:04:32] Naast mij zit Jury Klink, de gevier van onze tijdelijke commissie Grondrechten en Constitutionele Toetsing.
[0:04:37] Dat is een korte toelichting op de rol en werkwijze van onze commissie.
[0:04:41] Wie zijn we, wat doen we en wat kunnen we betekenen, laat ik het zomaar zeggen.
[0:04:45] Wij zijn op 5 november 2024 door de Tweede Kamer ingesteld vanuit het besef dat het belangrijk is om aandacht te hebben voor de grondrechten.
[0:04:51] En er is in het verleden veel aandacht geweest voor grondrechten.
[0:04:54] Moet je die nou achteraf laten toetsen door de rechter?
[0:04:55] Die discussie loopt ook.
[0:04:56] Maar dit gaat om het toetsen aan grondrechten vooraf.
[0:04:59] Door de wetgever.
[0:05:00] Dus door de regering.
[0:05:01] Maar zeker ook door de Tweede Kamer.
[0:05:02] Dus wij hebben nu als Tweede Kamer zelf die tijdelijke commissie grondrechten en constitutionele toetsing ingesteld.
[0:05:08] En u bent daarover per brief 20 februari geïnformeerd.
[0:05:11] En primair hebben we een adviserende rol richting de Tweede Kamer als geheel en ook richting de vakcommissies.
[0:05:17] Dus over de grondrechten en de constitutionele aspecten van onder andere wetsvoorstellen.
[0:05:23] We kunnen dat doen op eigen initiatief of op verzoek van een vaste commissie.
[0:05:27] Daar kom ik zo op.
[0:05:27] Maar op eigen initiatief doen wij dit als er sprake is van een C of D dictum van de Raad van State.
[0:05:32] En voor zover dat de grondrechten betreft of constitutionele aspecten heeft.
[0:05:37] En we kunnen pas een wetsvoorstel in behandeling gaan nemen als het wetsvoorstel aan de Kamer is toegestuurd.
[0:05:42] Dus niet op het moment dat de afdeling advies van de Raad van State met iets is gekomen.
[0:05:46] Maar pas als het wetsvoorstel is ingediend.
[0:05:48] Dan wordt u daar als vaste commissie direct over geïnformeerd.
[0:05:51] En het is belangrijk om te zeggen, en dat benadruk ik overal, dat de regie voor de behandeling, die blijft altijd bij de vakcommissie liggen.
[0:05:57] Daar gaan wij niet over, hoe snel of langzaam u dat doet.
[0:06:00] En ik gebruik in andere commissies ook het voorbeeld van de commissie OCW, want we hebben tot nu toe, we staan pas net, één advies uitgebracht.
[0:06:07] En dat was aan uw commissie, bij de wet terugdringen schoolverzuim.
[0:06:11] En u heeft daar besloten om de schriftelijke inbrengdatum gewoon te plannen.
[0:06:16] En dat is ook prima.
[0:06:17] Daarna zijn wij met het advies gekomen.
[0:06:19] En dan heeft het natuurlijk verschillende smaken wat u met het advies kunt doen.
[0:06:22] U zou daarop een reactie kunnen vragen van de regering.
[0:06:24] U zou kunnen overwegen een nadere schriftelijke ronde uit te brengen als dat wel of niet gewenst is.
[0:06:29] Maar u kunt ook zeggen we betrekken die brief verder gewoon bij de plenaire behandeling van het wetsvoorstel.
[0:06:33] Dat is het enige en eerste advies wat we hebben uitgebracht.
[0:06:36] En jullie zijn het voorbeeld wat ik dan ook in andere commissies noem van hoe zoiets kan gaan.
[0:06:40] Om te benadrukken dat de vakcommissie dus het voortouw houdt, de regie houdt over de behandeling.
[0:06:45] En dat het parallele processen zijn.
[0:06:46] Het hoeft dus niet tot vertraging te leiden.
[0:06:48] Het is ondersteunend bedoeld.
[0:06:51] De andere modaliteit is dat wij op verzoek van een vaste commissie werken.
[0:06:56] Dat kan ook pas als het voorstel is ingediend.
[0:06:58] En dat zou dus ook kunnen bij een A of B dictum van de Raad van State.
[0:07:01] En als er toch grondrechten of constitutionele aspecten in het geding zouden zijn.
[0:07:06] Dan zou een commissie ons kunnen verzoeken om ergens naar te kijken.
[0:07:10] We hebben ook al staak om te adviseren over kwesties in zaken artikel 68 grondwet, de inlichtingenplicht van de regering.
[0:07:17] Dat doen wij alleen op verzoek van een vakcommissie.
[0:07:19] En dan zouden we kunnen nagaan of de motivering van het kabinet om bepaalde stukken vertrouwelijk te houden of informatie te weigeren, of dat voldoende is onderbouwd.
[0:07:31] Hierbij moet ik nog zeggen, dat is niet een scheidsrechtersrol.
[0:07:33] We zeggen niet, dit kan wel of dit kan niet.
[0:07:35] Maar we gaan dus na of de motivering deugelijk is.
[0:07:39] En het doel daarbij is ook wel om overzicht en expertise op te bouwen op dit terrein.
[0:07:43] En te kijken hoe we dat in andere commissies gaat of voor rode lijnen kunnen ontdekken.
[0:07:46] En daarin meerwaarde kunnen bieden.
[0:07:49] Nou, daarnaast die adviserende rol, die denk ik de hoofdmoot is, hebben we ook een informerende en aanjagende rol voor de hele Kamer.
[0:07:55] Dat gaat over het vergroten van kennis en aandacht voor de grondrechten in de Tweede Kamer.
[0:07:59] En hierover volgt nadere informatie hoe dat eruit komt te zien en wat we verder nog van plan zijn.
[0:08:05] En dat was het eigenlijk al.
[0:08:06] En nu ben ik op het punt dat ik vraag aan jullie of er nog vragen zijn op dit moment.
[0:08:10] Maar dat mag ook altijd achteraf, informele setting of informeel.
[0:08:13] Dat kan allemaal wat ons betreft.
[0:08:16] Dank u wel.
[0:08:16] Heel duidelijk verhaal.
[0:08:17] Is er iemand die een vraag heeft?
[0:08:20] Nee, dat bevestigt wel dat het een goed verhaal is.
[0:08:22] Dank u wel voor de komst.
[0:08:23] Dan kunt u weer vertrekken.
[0:08:25] Succes ook.
[0:08:28] Met ontslagen.
[0:08:29] Dank u wel.
[0:08:30] Dan zijn we gekomen bij agenda punt 2, de brievenlijst van particulieren.
[0:08:35] Iemand daarover?
[0:08:36] Nee?
[0:08:38] Even wachten.
[0:08:40] Al dus besloten, dan gaan we naar agenda punt 3, de brievenlijst van organisaties.
[0:08:52] Daarop staan twee zaken ter bespreking.
[0:08:54] Zaak 4, een brief van het Landelijk Actiecomité Scholieren.
[0:08:58] Een petitieaanbieding.
[0:09:03] Is daar draagvlak voor?
[0:09:05] Ja?
[0:09:05] Dan gaan we die inplannen.
[0:09:07] Oh, ik ben drie vergeten.
[0:09:10] Dat is een brief van de gemeente Utrecht.
[0:09:13] Ook een verzoek tot aanbieding van een petitie over herwaardering van het beroepsonderwijs.
[0:09:20] Akkoord.
[0:09:21] Gaan we die inplannen.
[0:09:25] Dan gaan we naar agenda punt 4.
[0:09:28] Dat staat onder de brieven van de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
[0:09:31] Voorhang, instelling, subsidies, VO en MBO, vakwedstrijden.
[0:09:36] Het voorstel is om dit voor kennisgeving aan te nemen.
[0:09:39] Al dus besloten.
[0:09:40] Agenda 5.
[0:09:41] Onderzoeksrapport HBO is gelijkgeschakeld van de inspectie van het onderwijs.
[0:09:45] Het voorstel is dit agenderen voor het commissiedebat DUO en hoger onderwijs van 23 april.
[0:09:52] Akkoord al dus besloten.
[0:09:53] Agenda 6.
[0:09:54] Het behandelen van de herzieningsverzoeken controle uit wonende beurs.
[0:09:58] Het voorstel is...
[0:09:59] Om dit te agenderen voor het commissiedebat duo en hooggrondwijs.
[0:10:03] Akkoord al dus besloten.
[0:10:04] Agenda punt 7.
[0:10:06] Onderzoeken van Research Nederland en de inspectie van het onderwijs en de reactie op de brief uit de provincie Zeeland over de wet internationalisering in balans.
[0:10:15] Heb oog voor de regio.
[0:10:16] En het voorstel is om dit te betrekken bij de behandeling van het wetsvoorstel wet internationalisering in balans.
[0:10:23] Akkoord.
[0:10:23] Al dus besloten.
[0:10:24] Agenda punt 8.
[0:10:25] De beleidsreactie op het adviesrapport van de evaluatiecommissie van de Nederlandse Gedragscode Wetenschappelijke Integriteit.
[0:10:32] Het voorstel is om deze te agenderen voor het commissiedebat Onderzoeks- en Wetenschapsbeleid van 25 juni.
[0:10:37] Akkoord.
[0:10:38] Al dus besloten.
[0:10:39] Agenda punt 9.
[0:10:40] Ministrieel Vierlandenoverleg OCW 2024.
[0:10:44] Het voorstel is op dit te agenderen voor het commissiedebat Onderwijs en Wetenschap in Caribisch Nederland van 11 juni 2025.
[0:10:50] Mevrouw Van der Velden heeft daar een vraag over.
[0:10:54] Dank u wel, voorzitter.
[0:10:57] In dit document werd ook iets genoemd over koloniale collecties en museale samenwerking.
[0:11:02] Het gaat om een werkgroep die een voorstel doet rondom het proces van teruggraven van kunst binnen het Koninkrijk.
[0:11:09] Daarom zou ik deze brief ook graag willen laten betrekken bij het aanstaande cultuurdebat wat eraan komt.
[0:11:16] Ik zie geen bezwaar hier tegen, dus dat gaan we doen.
[0:11:21] Agenda punt 10.
[0:11:23] Digitalisering in het mbo, hbo en wo.
[0:11:26] Het voorstel is om deze te agenderen voor het commissiedebat digitalisering in het onderwijs van 10 april.
[0:11:31] Akkoord al dus besloten.
[0:11:33] Agenda punt 11.
[0:11:34] Bedenkingen tegen de uitvoer van een middeleeuwse ring.
[0:11:37] Het voorstel is om deze te agenderen voor het commissiedebat cultuur van 12 juni.
[0:11:42] Akkoord al dus besloten.
[0:11:43] Agenda punt 12.
[0:11:44] Verslag van een schriftelijk overleg over de voorhang subsidieregeling instructeursbeurs MBO 2025.
[0:11:51] En het voorstel is om deze voor kennisgeving aan te nemen.
[0:11:54] Akkoord al dus besloten.
[0:11:56] En vervolgens is ook het voorstel om deze... Of is deze brief al betrokken bij het schriftelijk overleg?
[0:12:06] Agenda 13.
[0:12:06] Een reactie op het verzoek van de commissie over de brief van de Stichting Leido... met een voorstel over de aanpassing van de huidige beleidsregel... investeren met publieke middelen in private activiteiten.
[0:12:16] Het voorstel is om deze te agenderen voor het ongeplande commissiedebat beroepsonderwijs.
[0:12:21] Akkoord, al dus besloten.
[0:12:22] Dan komen we bij de brieven van de staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
[0:12:26] Agenda 14.
[0:12:27] Stand van zaken door ontwikkeld traject praktijkgerichte HAVO voorjaar 2025...
[0:12:33] Het voorstel is om deze te agenderen voor het WGO-slotwet jaarverslag 2024 en de staat van het onderwijs 2025.
[0:12:41] Akkoord is dus besloten.
[0:12:42] Agenda punt 15, de toekomst van de examenvoorzieningen voor voortgezet onderwijs.
[0:12:47] Het voorstel is om deze... Oh, ik ga te snel misschien.
[0:12:50] Mevrouw Tjegaai.
[0:12:53] Wij zouden agenda punt 14 dat stuk liever betrekken bij het commissiedebat onderwijskansen.
[0:13:03] Zullen we die dan extra doen, dus ook bij het debat over de onderwijskansen?
[0:13:07] Ja?
[0:13:08] Akkoord, al dus besloten.
[0:13:10] Agenda punt 15, daar waren we bij de toekomst van de examenvoorzieningen voor het gezet onderwijs.
[0:13:14] Voorstel is om deze te agenderen voor het commissiedebat toetsen en examens van 23 mei.
[0:13:19] Akkoord, al dus besloten.
[0:13:21] Agenda punt 16, onvolledige afname doorstroomtoetsen stichting Spaarnezand en samen katholieke scholen.
[0:13:28] Voorstel om deze te agenderen voor het commissiedebat toetsen en examens van 23 mei.
[0:13:33] Akkoord al dus besloten.
[0:13:35] Agenda punt 17, het sponsorkoffer van de hand 2025-2029.
[0:13:39] Het voorstel is om deze voor de kennisgeving aan te nemen.
[0:13:43] Mevrouw Tseka.
[0:13:45] Ja, mijn fractie wil hier graag een schriftelijk overleg over.
[0:13:50] Is daar draagvlak voor in de commissie?
[0:13:55] Ik zie ook geen bezwaren, dus dan gaan we die inplannen.
[0:13:59] Agenda punt 18.
[0:13:59] Een wijziging van de wet op het primair onderwijs, de wet op het primair onderwijs BES, de wet op de expertisecentra, de wet voortgezet onderwijs 2020 en de wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek in verband met de herziening van de wettelijke grondslagen van de kerndoelen met focus op lezen, schrijven en rekenen.
[0:14:16] Het voorstel is om de inbrengdatum voor het verslag vast te stellen op 16 april om 10 uur.
[0:14:22] En het voorstel is om een ambtelijke technische briefing te organiseren op 19 maart van 12 tot 1.
[0:14:29] Mevrouw Rodeker.
[0:14:31] Ik zou graag willen vragen om een brief van de staatssecretaris wanneer de kerndoelen klaar zijn.
[0:14:35] En een tijdpunt met de cruciale momenten voor invoeren.
[0:14:38] Want dat zou een paar maanden duren, maar die zijn inmiddels al verstreken.
[0:14:43] Gaan we vragen.
[0:14:43] Dank u wel.
[0:14:45] Voor de rest akkoord.
[0:14:47] Aldus besloten.
[0:14:48] Agenda punt 19.
[0:14:49] Een reactie op het verzoek van de commissie over een afschrift van de brief aan de kinderombudsman.
[0:14:54] Als reactie op de brief over het leerlingenvervoer.
[0:14:57] En het voorstel is om deze te agenderen voor het commissiedebat passend onderwijs van de 21 mei.
[0:15:02] Akkoord, al dus besloten.
[0:15:04] Agenda punt 20.
[0:15:06] De lijst van vragen en antwoorden over de vijfde voortgangsbrief masterplan basisvaardigheden.
[0:15:11] Een brief van de regering, agenderen voor het ongepland commissiedebat curriculum.
[0:15:17] En een andere brief, ook te agenderen voor een ongepland commissiedebat curriculum.
[0:15:21] Akkoord, al dus besloten.
[0:15:23] Agenda punt 21.
[0:15:24] Een lijst van vragen en antwoorden over de zesde voortgangsreportage nationaal programma onderwijs.
[0:15:30] Het voorstel is om deze te agenderen voor het WGO-slotwet, jaarverslag 2024 en de staat van het onderwijs.
[0:15:36] Akkoord al dus besloten.
[0:15:41] En ook de brief van de regering die erachter zit.
[0:15:45] Dan zijn we bij het kopje Europa, agenda punt 22.
[0:15:49] De prioriteringsexercitiewerkprogramma van de Europese Commissie, CWB 2025.
[0:15:56] Het voorstel is ter informatie...
[0:15:59] En het voorstel is ook om de stafnotitie om de EU-prioriteiten per e-mail te inventariseren.
[0:16:06] En daar heeft u een stafnotitie over ontvangen.
[0:16:09] Gaat u daarmee akkoord?
[0:16:10] Ja?
[0:16:11] Gaan we dat doen.
[0:16:12] Al dus besloten.
[0:16:13] Agenda punt 23.
[0:16:14] Een verslag van de interparlementaire conferentie over cultureel erfgoed en de identiteit van traditionele nationale minderheden op 4 en 5 december in Boedapest.
[0:16:24] En dat is ter informatie.
[0:16:26] Akkoord al dus besloten.
[0:16:28] Agenda punt 24.
[0:16:29] Een afschrift van de brief van de EU-cultuurministers aan de eurocommissarissen Virkunen, Michalef en Serafin over Creative Europe.
[0:16:39] En het voorstel is om deze te agenderen voor het schriftelijk overleg over de OECS-raad van 7 en 8 april.
[0:16:48] Akkoord al dus besloten.
[0:16:50] Begin op punt 25.
[0:16:52] Een verslag van de informele OECS-raad van 21 en 22 januari in Warschau.
[0:16:58] En het voorstel is om deze desgewenst te betrekken bij de inbreng voor het schriftelijk overleg over de formele OECS-raad op 24 april.
[0:17:08] al dus besloten.
[0:17:16] Dan zijn we bij de brieven van adviesraden en andere bewindspersonen.
[0:17:21] Agenda punt 27.
[0:17:23] Afschrift van de brief van de Onderwijsraad aan de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap met betrekking tot het briefadvies over het omgaan met dalende studentenaantallen.
[0:17:33] Twee voorstellen om het te agenderen voor het commissiedebat DUO en hoger onderwijs van 23 april en om het te agenderen voor het commissiedebat stages en aansluiting op de arbeidsmarkt van 2 april.
[0:17:46] Akkoord al dus besloten.
[0:17:47] Agenda punt 28.
[0:17:48] Een voorstel AP voor briefing over online openbaarmaking CABR.
[0:17:55] Het voorstel is ter bespreking.
[0:17:57] Wens de commissie in te gaan op het aanbod van de autoriteit persoonsgegevens... om een brief te verzorgen over de online openbaarmaking... van het Centraal Archief Bijzondere Rechtspleging.
[0:18:09] Ik zie geknik, dus die gaan we inplannen.
[0:18:11] Akkoord al dus besloten.
[0:18:13] Agenda punt 29.
[0:18:14] Een afschrift van de brief van de Onderwijsraad aan de staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap met betrekking tot het briefadvies over het wetsvoorstel gerichte bekostiging.
[0:18:23] Het voorstel is om dit terzijde tijd desgewenst te betrekken bij het nog interdiene wetsvoorstel gerichte bekostiging.
[0:18:31] Ja, mevrouw Rodekerk.
[0:18:34] Ik had eigenlijk bij punt 27 nog een vraag.
[0:18:37] Dus excuse, ik had even niet opgelet.
[0:18:39] Het verzoek zou zijn om daar een technische briefing over te organiseren.
[0:18:42] Als de collega's dat ook een goed idee zouden vinden.
[0:18:45] Of anders een schriftelijk overleg.
[0:18:49] Eerst maar even de technische briefing.
[0:18:50] Wie wil dat steunen?
[0:18:53] Ja.
[0:18:55] Ja.
[0:18:59] Ik moet even nadenken over een vraag.
[0:19:01] Wat zou mevrouw Rodekerk uit de technische briefing willen halen?
[0:19:04] Want ik vond de stukken eigenlijk best wel heel duidelijk.
[0:19:08] Ja, precies, van de onderwijsraad.
[0:19:12] Dus de onderwijsraad zou er dan kunnen uitnodigen voor een briefing over de studentenaantallen, zodat we daarover in gesprek kunnen gaan.
[0:19:20] Mevrouw Martens-Amerika.
[0:19:22] Ja, voorzitter, dank.
[0:19:22] En ik ga het elke PV aangeven en ik doe het nu ook.
[0:19:26] De hoeveelheid technische briefings, ronde tafels, schriftelijke overleggen... in de commissie OCW is in vergelijking met andere commissies heel hoog.
[0:19:34] En ik wil me eigenlijk aansluiten bij de woorden van mevrouw Tsegay.
[0:19:37] Ik deel de zorgen van mevrouw Rodekerk...
[0:19:39] Het is een ontzettend belangrijk onderwerp, het fundament onder de bekostiging van ons onderwerp.
[0:19:43] Volgens mij heeft de minister ook aangegeven dat we hier binnenkort over een debat gaan.
[0:19:47] Er komen nog stukken aan.
[0:19:48] Dus laten we dat nou even afwachten voordat we weer nieuwe sessies gaan opzadelen.
[0:19:53] En op het moment dat het moment daar is dat we dit gaan bespreken, dan steun ik het voorstel van mevrouw Rodekerke van harte.
[0:20:00] Maar laten we het wel behapbaar houden met z'n allen.
[0:20:04] Mevrouw Rodekerk, wilt u het even nog aanhouden of wilt u het wel in stemming brengen nu?
[0:20:09] Ja, ik zal het ook even met mijn collega Jan Patenot bespreken, die hier natuurlijk over gaat.
[0:20:14] Maar de lastigheid is dat er nu een brief voor ligt van de Onderwijsraad.
[0:20:18] Als we dat nu niet doen, dan kunnen we ze... Het is nu natuurlijk de vraag of we hier wat mee willen.
[0:20:22] Dus vandaar dat we het hierbij aangeven.
[0:20:26] Maar goed, een technische briefing kan altijd nog.
[0:20:28] Dus dat is niet afhankelijk van het tijdstip van toezending van de brief van de Onderwijsraad.
[0:20:32] Dus misschien even terugkomen op een volgende PV hierover.
[0:20:36] En als het gaat over het voeren van een schriftelijk overleg, dan kan dat niet.
[0:20:40] Omdat het geen brief van de regering is, maar een brief van de onderwijsraad.
[0:20:43] Dus die gaat sowieso niet door.
[0:20:46] Dan zien we dat voorstel een volgende procedurevergadering tegemoet, als u dat wilt doen.
[0:20:52] Agenda punt 28.
[0:20:54] Voorstel van... Oh, die heb ik al gehad.
[0:00:00] 29.
[0:21:00] Had iemand daar nog opmerkingen over?
[0:21:03] Nee?
[0:21:03] Alles besloten.
[0:21:05] Dan gaan we naar de overige openbare stukken.
[0:21:08] Agenda punt 30, dat is een uitnodiging voor de ontbijtsessie Masterclass AI op dinsdag 2 april.
[0:21:17] Het is ter informatie en wie mee wil doen, die kan zich aanmelden bij de commissie Digitale Zaken.
[0:21:22] Er staat een e-mailadres in de stukken.
[0:21:24] Akkoord al dus besloten.
[0:21:26] Agenda punt 31, een brief van de tijdelijke... Oh, die hebben we al gehad net.
[0:21:30] Dan zijn we bij 32, een uitnodiging voor de dag van de publieke dienstverlening 2025.
[0:21:37] Dit is ter informatie.
[0:21:43] Dan zijn we bij agenda punt 33, kennisthema financiering van het onderwijs.
[0:21:50] Het voorstel is ter bespreking, maar ik wil eerst het woord even geven aan de heer Van der Hoef die een toelichting wil geven.
[0:21:56] Ja, voorzitter, dank u wel.
[0:21:58] Mocht mijn stem me een beetje in de steek laten, is het het virus waar iedereen misschien wel een beetje last van heeft, maar we gaan ons best doen.
[0:22:05] Binnen de kennisagenda thema financiering van het onderwijs verdiepen we ons in de systemen van bekostiging en verantwoording.
[0:22:11] En in de tussenbalans notitie geven we aan welke producten en activiteiten we hebben opgeleverd en hoe we willen verder gaan met de nog onbeantwoorde vragen.
[0:22:20] De openstaande vragen voor het funderend onderwijs willen we dit voorjaar oppakken.
[0:22:24] Mede ter voorbereiding op het wetsvoorstel gerichte bekostiging.
[0:22:27] En dat verwachten we in Q3 van 2025.
[0:22:29] Een vraag of de commissie hiermee in kan stemmen.
[0:22:37] Ik ga zo alle punten wel even af.
[0:22:39] Als u gewoon even uw toelichting geeft.
[0:22:40] De openstaande vragen voor het mbo en het hoger onderwijs willen we oppakken.
[0:22:45] Nadat de hoofdlijnenbrief over het vervolgonderwijs van minister Bruins is gestuurd naar de Tweede Kamer.
[0:22:51] Ook een vraag aan de commissie.
[0:22:53] Tijdens dit traject zijn ook nieuwe kennisvragen opgekomen met betrekking tot het onderwerp overhead.
[0:22:58] Aangezien de regering een norm voor overhead in het funderend onderwijs wil uitwerken en de voorbereidingsgroep hier specifieke vragen bij heeft om het voorstel van de regering straks goed te kunnen beoordelen, stellen wij voor om hier nader onderzoek naar te laten doen.
[0:23:11] Aan de commissie daarom de vraag.
[0:23:13] Wil de commissie dit onderzoek zelf uitbesteden aan een gespecialiseerd onderzoekbureau
[0:23:18] Of wil de commissie de onderzoeksvragen meegeven aan de staatssecretaris via een commissiebrief?
[0:23:23] De voorkeur van de voorbereidsgroep gaat uit naar optie 1.
[0:23:26] En enkele redenen daarvoor zitten dan zelf dicht op de vragen en kunnen zelf de scherpte van de vragen ook bepalen.
[0:23:33] De voordelen van zelf uitbesteden is dat we zelf kunnen kiezen voor de partij die dit onderzoek gaat uitvoeren en daarmee het onderzoek in eigen hand houden.
[0:23:42] Onafhankelijk van het kabinet.
[0:23:44] Dit levert mogelijk ook nog alternatieve voorstellen op.
[0:23:48] Naast het voorstel waar de regering mee komt, ook kunnen we snel van start gaan, terwijl het ministerie zich nog in de oriënterende fase bevindt.
[0:23:55] De nadelen zijn dat dit geld kost en de inschatting is dan tussen de 20.000 en de 30.000 euro.
[0:24:01] En ook een doorlooptijd van enkele maanden heeft en het onderzoek vermoedelijk overlap zou hebben met het onderzoek dat het ministerie ook van plan is om te laten uitvoeren.
[0:24:10] De voordelen van het meegeven van vraag aan het ministerie is dat we het onderzoek van de regering kunnen bijsturen en dat er geen dubbel onderzoek wordt gedaan.
[0:24:18] De nadelen zijn dat het meenemen van onze vragen geen garantie biedt op succes.
[0:24:23] Met andere woorden, onze vragen krijgen misschien een andere interpretatie of worden toch niet helemaal beantwoord.
[0:24:29] En het ministerie staat onderzoek in dienst van de uitwerking van het regeerakkoord en is daarbij op zoek naar specifieke informatie.
[0:24:35] Terwijl onze vragen vermoedelijk breder van aard zijn en verschillende alternatieve definities van overheid willen verkennen.
[0:24:45] Dus het...
[0:24:47] Concluderend zou de voorbereidingsgroep graag naar optie 1 gaan, het in eigen hand houden van.
[0:24:54] Bovendien, nu ik toch het woord heb, zijn we ook wel in de voorbereidingsgroep op zoek naar uitbreiding.
[0:25:01] We hebben enkele weken geleden van de heer Stoffer ook een brief gehad die ook wat vragen had.
[0:25:05] En we wilden proberen om de heer Stoffer bij ons te laten aansluiten in de voorbereidingsgroep.
[0:25:12] Voordat ik langs alle punten ga, wil ik even het woord geven aan de Kamerleden.
[0:25:16] Mevrouw Martens-Amerika.
[0:25:18] Dank en ook dank aan de voorbereidingsgroep voor dit werk.
[0:25:22] Volgens mij wordt de bekostiging van het onderwijs een van de grotere onderwerpen... gezien de dalende aantallen waar wij de komende jaren met z'n allen een antwoord op moeten gaan vinden.
[0:25:32] Dus mijn fractie zou zeggen laten we dit onafhankelijk insteken.
[0:25:35] Ook omdat we dan hier...
[0:25:36] Met z'n allen daar onze vragen zouden kwijt kunnen.
[0:25:40] Als aanvulling, ik zit ook in de voorbereidingsgroep, maar het gedeelte MBO, HBO, WO.
[0:25:44] Dus op het moment zeg ik naar mijn collega van de PVV dat we het weer gaan verbreden, help ik uiteraard weer met liefde.
[0:25:53] Dank u wel.
[0:25:53] Voordat ik de beslispunten afga, is er nog iemand die zitting wil nemen in de voorbereidingsgroep, zoals de heer Van der Hoeven verzoekt?
[0:26:01] Of vraag het even aan uw collega's, als dat beter uitkomt.
[0:26:05] Ja?
[0:26:06] Goed, dat gaan de collega's doen.
[0:26:09] De stafnotitie.
[0:26:11] Punt 1.
[0:26:12] Stemt de commissie in met het voorstel van de voorbereidingsgroep om de openstaande vragen rondom de financiering en de verantwoording in het funderend onderwijs voor het zomerreces 2025 op te pakken, mede ter voorbereiding op het wetsvoorstel gerichte bekostiging funderend onderwijs?
[0:26:27] Al dus besloten.
[0:26:29] Punt 2.
[0:26:29] Stemt de commissie ermee in om de openstaande vragen omtrent het hbo en mbo op te pakken nadat de hoofdlijnenbrief van minister Bruins is ontvangen, die dit kwartaal nog wordt verwacht?
[0:26:41] Ja, al dus besloten.
[0:26:43] Agenda punt 3a.
[0:26:44] Stemt de commissie in met het voorstel van de voorbereidingsgroep om de nieuwe kennisvragen over de overhead te laten beantwoorden, zodat de Kamer de uitwerking van de kabinetsvoornemens op dit vlak straks goed kan beoordelen?
[0:26:56] Ja, al dus besloten.
[0:26:57] En b. Wenst de commissie deze kennisvragen aan de staatssecretaris
[0:27:02] onderwijs, cultuur en wetenschap mee te geven die eenzelfde soort onderzoek gaat doen?
[0:27:06] Of wenst de commissie dat onderzoek zelf uit te laten voeren door een extern onderzoeksbureau?
[0:27:10] En we hebben van mevrouw Martens Amerika al begrepen dat zij daar een voorkeur voor heeft.
[0:27:17] Wie heeft er voorkeur voor zo'n extern onderzoeksbureau?
[0:27:22] Ja?
[0:27:24] Nou, gaan we dat doen.
[0:27:28] Dan is ook nog de vraag aan de commissie of de commissie akkoord gaat met de openbaarmaking van het verslag.
[0:27:34] En als de commissie ervoor kiest om een interne notitie openbaar te maken, dan kan deze notitie ook onderdeel worden van het debat met de regering.
[0:27:42] Ja?
[0:27:43] Gaan we dat ook doen?
[0:27:45] En dan zijn we bij agenda punt 34, het kennisthema lerarentekort.
[0:27:50] Ook daar is een stafnotitie voor verschenen en die is ter informatie.
[0:27:54] Het akkoord al is besloten.
[0:27:56] Dan zijn we bij de planning van werkzaamheden.
[0:28:00] Even aandacht voor het gesprek met de Tsjechische delegatie op donderdag 10 april om 1 uur.
[0:28:05] We hebben daar nu twee aanmeldingen voor ontvangen.
[0:28:07] Het zou wel goed zijn als daar nog wat meer leden bij aanwezig kunnen zijn.
[0:28:12] Dus ook een verzoek aan u om dat even te bespreken met andere leden van de commissie in uw fractie.
[0:28:20] Dan zijn er opmerkingen over agenda punt 35, het overzicht van de geplande activiteiten.
[0:28:26] Mevrouw Tsekai.
[0:28:28] Ja, ik twijfel een beetje of dit het moment is dat ik dit aan moet kaarten.
[0:28:32] Maar 2 april staat er een commissiedebat, stage en uitsluiting op de arbeidsmarkt in het mbo gepland.
[0:28:41] Alleen op ons verzoek overigens waar ik heel blij mee ben.
[0:28:44] Alleen de titel van het debat leidt bij mij tot vragen.
[0:28:50] Want ik zou eigenlijk dit debat willen voeren ook over het hbo en het wo.
[0:28:54] Dus stages in het mbo, hbo en wo.
[0:29:00] En ook aansluiting op de arbeidsmarkt in het mbo, hbo en wo.
[0:29:03] Zeker ook met het licht op de brief die we daar gisteren over hebben gekregen trouwens.
[0:29:09] Zijn daar bezwaren tegen in de commissie?
[0:29:14] Nee?
[0:29:15] Nou, gaan we dat doen.
[0:29:16] Gaan we die titel veranderen.
[0:29:18] Zijn we bij agenda punt 36, het overzicht van geplande activiteiten ter informatie en de recessen.
[0:29:26] Akkoord, al dus besloten.
[0:29:28] Agenda punt 37, het overzicht van de geplande activiteiten met de commissie OCW als volgcommissie.
[0:29:34] Deze zijn ter informatie.
[0:29:36] Akkoord al dus besloten.
[0:29:38] Agenda punt 38.
[0:29:38] Het overzicht van de ongeplande commissiedebatten.
[0:29:42] Dit is ook ter informatie.
[0:29:44] Akkoord al dus besloten.
[0:29:46] O, mevrouw Rodekerke.
[0:29:48] Ja, nee, sorry.
[0:29:51] Agenda punt 39.
[0:29:53] Debatten, dertig ledendebatten en twee minuten debatten op het OCMW-terrein.
[0:29:57] Heeft iemand daar opmerkingen over?
[0:30:00] Akkoord al dus besloten.
[0:30:02] En dan zijn we aangekomen bij de rondvraag.
[0:30:05] En ik wil beginnen bij mevrouw Martens Amerika.
[0:30:12] Goedemorgen.
[0:30:12] Nee, dank u wel.
[0:30:16] Nee.
[0:30:19] Dan was dit de procedurevergadering.
[0:30:20] Dank voor alle inbreng.
[0:30:21] Dank voor de ondersteuning en de stafnotities.
[0:30:23] En tot de volgende keer.