Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.

Voortgangsrapportage Hersteloperatie toeslagen periode september - december 2024

[0:00:04] Goedemiddag, welkom bij deze technische briefing van de Vaste Commissie voor Financiën.

[0:00:10] We gaan het vandaag hebben over de voortgangsrapportage hersteloperatie toeslagen periode september tot en met december.

[0:00:17] Welkom allemaal, ook u thuis als u het volgt.

[0:00:20] En aan mijn rechterzijde van harte welkom aan Dennis van Bremen, Stefan Lilieveld, Anna Koenen en Martijn ten Ham.

[0:00:29] Welkom.

[0:00:36] Zojuist met de heer Van Bremen afgesproken dat de eerste en korte presentatie daarbij niet geïntrupeerd wordt.

[0:00:43] Maar dat dat na de hand gewoon in uw vragenronde kan gebeuren.

[0:00:49] Dus dan ga ik nu Dennis Van Bremen het woord geven.

[0:00:53] Ja, dank u wel, voorzitter.

[0:00:55] We hebben inderdaad een korte presentatie voorbereid.

[0:00:57] Mijn collega's, omdat die ook de blokjes en de eventuele vragen die u heeft... daarover verzorgen, die komen zo nog aan het woord.

[0:01:04] Dus ik loop hem even langs.

[0:01:06] De voortgang van de hersteloperatie, waar staan we?

[0:01:08] Daar zal ik zo dadelijk kort bij stilstaan.

[0:01:10] Mevrouw Koenen zal daarna ingaan op informatieverstrekking en bezwaren.

[0:01:15] Martijn ten Ham bij aanvullende schade.

[0:01:17] En ten slotte Stefan Lelieveld bij de brede ondersteuning en de intensieve...

[0:01:22] En fijn dat wij deze briefing voor u mogen verzorgen in aanloop naar het debat van volgende week donderdag.

[0:01:31] En ik wilde nog aangeven, want wellicht is dat nog aan uw aandacht ontgaan, dat als het goed is vandaag ook de antwoorden op de feitelijke vragen aan u zijn gezonden.

[0:01:42] Goed, waar staan we?

[0:01:47] Als het goed is heeft u ook de sheets gevonden die we nog even op het hoekje hadden gelegd, maar ook natuurlijk in beeld.

[0:01:52] Waar staan we?

[0:01:54] Voor een grote groep ouders is het herstelproces gelukkig gevorderd.

[0:01:58] We hebben ruim 60.000 afgeronde integrale beoordelingen en voor 2000 ouders moet die nog starten.

[0:02:06] En voor ruim 6700 ouders loopt de integrale beoordeling.

[0:02:12] Dat betekent, want die integrale beoordeling is natuurlijk de belangrijkste toets.

[0:02:15] Naast de eerste toets om te kijken, is iemand die zich heeft aangemeld gedupeerd.

[0:02:21] En geeft ook toegang natuurlijk tot een aantal vervolgregelingen.

[0:02:25] Dus dat is een heel belangrijk punt.

[0:02:27] En ik ben blij dat we daar vorderingen in hebben gemaakt.

[0:02:31] En we ook op schema, of misschien zelfs wel licht voor schema...

[0:02:35] En die integrale beoordelingen hebben geleid tot 41.000 erkend gedupeerde ouders.

[0:02:45] Maar daarachter natuurlijk gezinnen en hun kinderen.

[0:02:50] Want achter iedere ouder, ondanks dat ik over algemene aantallen vertel... en ook op de sheet een aantal dingen staat van als een ouder gedupeerd is...

[0:03:00] Welke vormen van hulp en compensatie worden er dan geboden en zijn er ook afgerond?

[0:03:04] Dan moeten we natuurlijk wel de kanttekening maken dat achter ieder ouder en ieder gezin een eigen verhaal zit en geen situatie is hetzelfde.

[0:03:15] Voor een flink deel van die groep, die getallen die ik net noemde... kunnen we aannemen dat het herstelproces helemaal of grotendeels is afgerond.

[0:03:22] Er is ook een groep, wij proberen dat te volgen door te kijken... van zijn er mensen die bijvoorbeeld geen bezwaar instellen... of die we nog niet terugzien in een aanmelding bij de aanvullende schaderoutes.

[0:03:35] Dus wij nemen aan, maar we kunnen dat met de uiterste aanmeldtermijnen... die ook in de wet zitten, nooit helemaal met zekerheid op dit moment vaststellen...

[0:03:43] dat een redelijke groep ouders geholpen is.

[0:03:46] Maar wat we ook zeker weten... is dat een flinke groep ouders nog allerminst geholpen is.

[0:03:50] Want we hebben in totaal nog 9000 openstaande bezwaren.

[0:03:54] Mevrouw Koenen gaat er zo nog op in.

[0:03:57] En we weten ook op dit moment al...

[0:04:00] dat er zich ongeveer 7.500 ouders hebben gemeld voor aanvullende schade.

[0:04:07] En dat zijn gezinnen waar natuurlijk heel veel meer speelt.

[0:04:09] Er lopen ook nog, we weten de exacte cijfers hier... en nu niet precies, maar tussen de 10.000 en 16.000 trajecten... in brede ondersteuning.

[0:04:18] En dat geeft volgens mij ook heel duidelijk aan... dat er nog heel veel gezinnen zijn die hulp en voortgang hard nodig hebben.

[0:04:27] Ehm...

[0:04:29] In de rechterkolom, en daar sluit ik dan mee af... kunt u in ieder geval samengevat zien, ouders en gezinnen die gedupeerd zijn... welke vormen van hulp zij al hebben ontvangen.

[0:04:41] De kathuisregeling gemiddeld komt er een iets hogere vergoeding... of compensatie ook uit de integrale beoordeling.

[0:04:49] En verder kunt u nog een aantal details over de schuldenaanpak lezen... waarvan ik gelukkig kan vaststellen dat we daar helemaal mee op schema lopen.

[0:05:01] Ik rond af en ik geef het stokje over aan mevrouw Koenen.

[0:05:04] Die in zal gaan op de informatieverstrekking en de bezwaar.

[0:05:08] Dankjewel.

[0:05:10] De informatieverstrekking is al die tijd dat we bezig zijn met de hersteloperatie gebleken.

[0:05:16] Het is ongelooflijk belangrijk voor ouders om hun verhaal terug te zien in de informatie die ze van ons krijgen.

[0:05:23] Maar ook voor de afhandeling van bezwaar of bijwerkelijke schade is die informatie heel belangrijk om dat af te kunnen handelen.

[0:05:31] De dossiers die we verstrekt hebben, dat loopt in de blokjes die u rechtsbovenin ziet, cumulatief op.

[0:05:38] Dus dat betekent dat we tot en met 2024 zo'n 16.000 dossiers verstrekt hebben.

[0:05:44] We beogen dit jaar nog ruim 10.000 te verstrekken.

[0:05:47] En dan zou je dus einde dit jaar zo'n beetje op 26.000 dossiers zitten.

[0:05:52] Ik denk dat het belangrijk is dat ik daar even bij meld dat we sinds mei dat doen in de vorm van het oudere dossier.

[0:06:01] een goede volledigheid heeft en ook het hele proces bruikbaar is.

[0:06:05] Dus ook bij de bezwaarbehandeling of bij de commissie werkelijke schade... kan datzelfde dossier gehanteerd worden.

[0:06:13] Het dossier maken gaat nog steeds beperkt met capaciteit.

[0:06:19] Dus er is schaarste om al die dossiers te maken.

[0:06:22] Dus we kunnen dit in aantallen halen dit jaar.

[0:06:26] We gaan nog een aantal maatregelen nemen om dat verder te versnellen...

[0:06:31] die versnelling kunnen realiseren en meer dossiers zouden kunnen verstrekken.

[0:06:35] Maar ik denk dat het ook goed is dat ik nog even vermeld dat in de informatieverstrekking krijgen ouders die in een integrale beoordeling zitten ook altijd een heel uitgebreid formulier van ons bij de uitslag van hun integrale beoordeling.

[0:06:54] En in dat formulier zit eigenlijk een tijdlijn opgenomen met alle samengevatte besluiten die er in de loop der jaren gemaakt zijn door toeslagen.

[0:07:03] En daar kunnen ouders dus ook makkelijk uithalen wat is eigenlijk in die beschikking gebeurd en is dat toen een terugvordering geweest.

[0:07:10] Dus dat wordt in zo'n formulier toegelicht.

[0:07:13] En daarnaast zit in dat formulier ook de analyse, dus de manier waarop de beoordeling tot stand komt en hoe dus ook de uitkomst van de beoordeling plaatsvindt.

[0:07:22] Dat gecombineerd met een gesprek met een persoonlijk zaakbehandelaar... die het een en ander kan toelichten... geeft heel veel ouders ook wel al voldoende informatie.

[0:07:31] Maar het is uiteraard zo dat ouders die daar behoefte aan hebben... dan nog een dossier zouden kunnen opvragen.

[0:07:39] Nou, dan nog iets misschien over de maatregelen die we nog voornemend zijn te nemen.

[0:07:45] We willen graag nog wat extra controlestappen schrappen bij het anonimiseren van dossiers.

[0:07:53] Dat hangt samen met de lagsoftware.

[0:07:54] Dus hoe beter de lagsoftware functioneert, hoe makkelijker dat soort stappen eruit te halen zijn.

[0:08:00] Dat is één element.

[0:08:01] Tweede is dat we conform het advies van de commissie van Dam... zouden willen stoppen met het verstrekken van persoonlijk dossiers.

[0:08:11] En het derde is dat we de mogelijkheden verder onderzoeken... om de dossiers ongelakt te verstrekken.

[0:08:17] En daar moet u denken aan een individuele toets die we op de dossiers doen... om te kijken of daar informatie in zit die toch gelakt moet worden.

[0:08:25] En zo niet zou je ongelakt kunnen verstrekken.

[0:08:29] Ik denk dat dat even voor de eerste sheet belangrijk is.

[0:08:34] Dan gaan we door naar... Dat heb je al gedaan.

[0:08:38] Naar bezwaar.

[0:08:41] De bezwaar... De heer Van Bremen zei het al...

[0:08:46] De voorraad aan bezwaar die nog afgehandeld moet worden is groot.

[0:08:50] En dat betekent ook dat veel mensen heel lang moeten wachten op hun bezwaarafhandeling.

[0:08:55] Ook hier hebben we een paar blokjes toegevoegd bovenin.

[0:08:58] Die geven de afgehandelde bezwaren aan en de ingediende bezwaren.

[0:09:03] En laten ook wel zien dat we wel versnelling maken.

[0:09:08] Maar nog steeds is het voor heel veel ouders natuurlijk heel lang voordat ze aan de beurt zijn en hun bezwaar behandeld wordt.

[0:09:14] Dus er zijn heel veel maatregelen die we aan het nemen zijn om te kijken of we daar in bezwaarafhandeling ook tot een versnelling kunnen komen.

[0:09:23] Het belangrijkste wat je zou kunnen doen, is natuurlijk proberen om de bezwaren aan de voorkant te voorkomen.

[0:09:29] Want wat je niet aan bezwaar ingediend krijgt, hoef je natuurlijk ook niet te afhandelen.

[0:09:33] We zien daar dat we hebben in het verleden een aantal maatregelen genomen.

[0:09:37] Bijvoorbeeld persoonlijk zaakbehandelaren veel meer opleiden in het...

[0:09:43] toelichten van de compensatieberekening, die best heel complex is.

[0:09:47] Maar dat informatieformulier waar ik het zojuist over had, om dat te verstrekken, dat soort maatregelen hebben, denk ik, bijgedragen aan het verminderen van het aantal bezwaren.

[0:09:58] We zien nu dat we inmiddels zo'n 15% gemiddeld aan bezwaar halen.

[0:10:03] En dat was in het verleden

[0:10:06] Eind 2023 120 procent.

[0:10:08] Dus er is wel degelijk een daling in het aantal ingediende bezwaren ingezet.

[0:10:12] En hoe dat natuurlijk rechtstreeks met die maatregelen samenhangt, dat kan ik u niet precies vertellen.

[0:10:17] Maar we hebben daar wel onze inzet op gepleegd om bezwaren ook te voorkomen.

[0:10:24] Daarnaast nemen we een aantal maatregelen die heel specifiek de versnelling in afdoening van bezwaren tot gevolg moeten hebben.

[0:10:32] Ik denk dat de grootste versnelling op dit moment is gerealiseerd door het generieke schikkingsvoorstel.

[0:10:39] Daar bent u eerder over geïnformeerd.

[0:10:44] In september vorig jaar, in 2024, zijn we daarmee gestart met het...

[0:10:50] Met het generieke schikkingsvoorstel.

[0:10:52] En we zien inmiddels dat daar zo'n 1500 mensen ook voor gekozen hebben, getekend hebben om in te gaan op dat schikkingsvoorstel.

[0:11:00] En er zijn totaal zo'n kleine 5000 mensen voor benaderd.

[0:11:05] En we verwachten dat er de komende tijd dus nog veel meer mensen deze keuze gaan maken.

[0:11:11] Dan heb ik nog een aantal andere maatregelen erbij staan.

[0:11:15] Daar bent u denk ik deels ook wel eens eerder over geïnformeerd.

[0:11:18] Maar we zijn dus hard bezig met meer kantoren in de regio in te richten.

[0:11:25] Zodat we...

[0:11:27] Ja, meer mensen kunnen eigenlijk met de opschaling meer mensen kunnen huisvesten.

[0:11:32] Maar ook gerichter met advocaten die ook in de regio zitten aan de slag kunnen.

[0:11:37] We zijn ook in het kader van de versnelling bezig met responsieve bezwaarbehandeling.

[0:11:43] En dat gaat eigenlijk, ja, het doel is duidelijk veel sneller met ouders eruit te komen.

[0:11:49] Wat hebben ze precies nodig en hoe?

[0:11:51] Zouden we daar ook aan tegemoet kunnen komen.

[0:11:54] Ik pak er even een paar belangrijke uit.

[0:11:55] Want anders praat ik denk ik te lang.

[0:11:57] En ik weet eigenlijk niet of jij nog iets over het blokje blauw wil zeggen.

[0:12:05] Zoals u ook in de brief als reactie op de commissie van Dam heeft gelezen... kijken we dus vooral van hoe kunnen we dat bezwaar zo responsief mogelijk afinrichten.

[0:12:15] En voor welke gevallen wil je bijvoorbeeld die bezwaaradviescommissie... die door heel veel ouders wordt gewaardeerd... maar tegelijkertijd ook een heel lang proces met zich meebrengt... hoe kun je die nou zo gericht mogelijk inzetten?

[0:12:25] Dus zoiets als prioriteren, responsief bezwaar afwikkelen... maar ook het gerichte inzetten zijn zaken waar we op dit moment ook...

[0:12:33] samen met de BAK, dat is de bezwaaradviescommissie, aan werken.

[0:12:39] Want het allerbelangrijkste is toch, en dat wil ik misschien dan benadrukken... is dat we de beweging maken om van een bezwaarproces te kijken... naar van hoe kun je nou zoveel mogelijk...

[0:12:49] Maar het blijven natuurlijk wel 9000 mensen waar het om gaat.

[0:12:52] Die kan je niet allemaal in één keer spreken.

[0:12:54] Maar hoe kun je nou zoveel mogelijk met een ouder in gesprek en kijken wat is er nodig?

[0:12:58] Informatiebehoeften, misschien wel een besluit om eruit te komen.

[0:13:02] Want dat is waar iedereen natuurlijk ook om vraagt.

[0:13:11] Dank.

[0:13:11] Dan heb ik hier een slide met aan de linkerkant eigenlijk de huidige stand van zaken.

[0:13:17] Althans de stand per eind februari, begin maart van de vier verschillende schaderoutes die er zijn.

[0:13:23] Dat is eigenlijk een beetje het blik op het heden dan wel voor een deel het verleden.

[0:13:27] En aan de rechterkant waar werken we naartoe.

[0:13:29] Om even te beginnen bij waar staan we nu.

[0:13:32] De commissie werkelijke schade, dat is natuurlijk de bestuursrechtelijke route.

[0:13:36] Dat is een commissie die adviseert UAT op wat de werkelijke schade is van ouders die zich daar vermelden.

[0:13:42] Dat is ook de oudste aanvullende schaderoute die we hebben.

[0:13:47] Daar is ook bezwaren beroep op mogelijk.

[0:13:50] En daar zijn op dit moment in totaal 6000 aanmeldingen voor.

[0:13:53] En die hebben dan op dit moment ongeveer 800 à 900 adviezen opgeleverd.

[0:13:58] Daaronder staan drie andere routes.

[0:14:00] Dat zijn alle drie civiel-rechtelijke routes.

[0:14:02] Dat betekent dat die afgesloten worden met een vaststellingsovereenkomst.

[0:14:06] Daarmee wordt dan ook de route ook echt afgesloten.

[0:14:08] Daar is dan geen bezwarenberoep meer mogelijk.

[0:14:12] In het geval de Stichting Gelijkwaardig Herstel is daarvan natuurlijk de grootste.

[0:14:15] Die heeft 3000 aanmeldingen ongeveer en heeft tot op heden 640 VSO's opgeleverd.

[0:14:20] De regieroute VSO wordt uitgevoerd door het ministerie van Financiën... met ongeveer 250 aanmeldingen en...

[0:14:28] Volgens mij deze week de honderdste VSO.

[0:14:31] En de digitale route, die is natuurlijk gepilot.

[0:14:34] Die pilot liep nog op het moment dat de commissie van Dam met het spoedadvies kwam... en ook eigenlijk om dan door te schakelen naar het volgende deel van de slide... adviseerde om voortaan met twee forfaitaire routes te gaan werken.

[0:14:47] Dat houdt dus ook in dat we in ieder geval die digitale route, die toch al een pilotvorm was... daarvan zeggen, oké, die stoppen we eigenlijk...

[0:14:54] Ouders die nog in die route zitten, die krijgen nog steeds de kans, nadat zij voldoende geïnformeerd zijn over wat hun rechten zijn, om die route te beëindigen met de VSO, als ze dat zouden willen.

[0:15:05] En anders krijgen ze de mogelijkheid om over te stappen.

[0:15:08] En dan werken we naartoe.

[0:15:09] De commissie van Dam heeft geadviseerd om naar een stelsel toe te werken met twee forfaitaire routes.

[0:15:14] We noemen het even de route A en de route B, waarvan de route A de bestaande stichting gelijkwaardig herstel is.

[0:15:21] De route B is dan een route die grotendeels lijkt op die methode als het gaat over de schadeanalyse, maar waarbij niet een luisterend schrijver samen met de ouder het verhaal optekent, maar dat de ouder samen, al dan niet met een advocaat,

[0:15:34] of op een andere manier zelfstandig de schade aannemelijk maakt.

[0:15:39] Zoals u ook ziet, ook nog een beetje aan de naam Route B... dat is nog een route die we echt aan het ontwikkelen zijn.

[0:15:44] Daar kunnen we ook nog niet heel veel over vertellen... van hoe dat dan precies in zijn werk gaat.

[0:15:50] Er zijn ook twee aandachtspunten die ik er even bij wil benoemen.

[0:15:53] De eerste is eigenlijk de schaalbaarheid van het stelsel als geheel.

[0:15:56] De heer van Bremen zei het net ook al.

[0:15:58] Er zijn in totaal ongeveer 7500 aanmeldingen voor aanvullende schade.

[0:16:02] Dat telt niet precies op zoals u dan ziet van die cijfers die u daar ziet.

[0:16:06] Maar dat komt door het feit dat er ook nog redelijk veel dubbelingen zijn.

[0:16:10] Ouders kunnen bij twee verschillende routes tegelijkertijd ingeschreven staan.

[0:16:15] Dat betekent dat op dit moment ook nog geen enkele route eigenlijk zelfstandig en ook alle vier routes samen zouden dus in dit tempo het niet voor elkaar krijgen om voor eind 2027 het financiële deel van de hersteloperatie afgerond te krijgen, terwijl dat wel de doelstelling is.

[0:16:31] Het andere aandachtspunt staat hier nu een beetje samengevat als lopende gesprekken met SGA.

[0:16:36] Wat daar eigenlijk mee bedoeld wordt zijn ook de punten die u in de kabinetsreactie heeft kunnen lezen.

[0:16:40] Er zijn een aantal punten die voortkomen uit dat spoedadvies van Van Dam dat het kabinet overneemt...

[0:16:46] die het noodzakelijk maken om daarover gesprekken te voeren met de SGA.

[0:16:48] Te denken valt aan dat het ministerie geadviseerd wordt... een terugtrekkende beweging te maken... op het controleren van de individuele schadestaten.

[0:16:57] Dat is op dit moment wel onderdeel van het proces.

[0:16:59] Dus daarover moeten dan afspraken worden gemaakt... van hoe gaan we daar naartoe werken.

[0:17:05] Dat geldt ook voor een aantal, wat ik dan maar even noem, losse eindjes uit de afspraken die we in de zomer hebben gemaakt.

[0:17:11] Er gelden nu nog een meerderheid aan deelnemersvoorwaarden voor SGA.

[0:17:15] Daarover moeten we het gesprek aan gaan van hoe gaan we daar in de toekomst mee om.

[0:17:20] En dan ook de aandachtspunten die de commissie daarbij noemde en die ook samenhangen met die eerder genoemde punten.

[0:17:26] En dat is de schaalbaarheid van de route zelf en ook de governance die daarbij genoemd werd.

[0:17:31] En dan geef ik daarmee denk ik ook het stokje over aan mijn collega.

[0:17:37] Dat is goed, dankjewel.

[0:17:38] En kan die één slide verder?

[0:17:41] Dank.

[0:17:43] Ik zal in het laatste blokje even bij twee aspecten stilstaan.

[0:17:47] De brede ondersteuning en de ondersteuning aan gezinnen die de regie kwijt zijn.

[0:17:52] Zoals de commissie van Dam dat noemt.

[0:17:55] Als eerste, voor de brede ondersteuning zien we in het advies van de commissie van Dam... dat Van Dam eigenlijk signaleert dat er op twee manieren...

[0:18:06] Wat problemen zijn met de brede ondersteuning zou je kunnen zeggen.

[0:18:09] Aan de ene kant ouders die niet altijd tevreden zijn met hoe het gaat.

[0:18:14] Bij de brede ondersteuning niet het gevoel hebben dat ze daar altijd terecht kunnen.

[0:18:18] Voor de zaken waar ze terecht voor zouden willen kunnen.

[0:18:21] En het tweede is aan de andere kant ook bij gemeenten.

[0:18:24] Dat gemeenten zeggen van nou we hebben ook moeite om op een goede manier te bieden.

[0:18:29] Wat wij willen bieden aan ouders.

[0:18:35] En Van Dam zegt nou kom nu tot harmonisatie van de brede ondersteuning.

[0:18:40] Nou daar hebben wij op twee manieren eigenlijk zijn we daar sindsdien mee aan de slag gegaan.

[0:18:46] Het ene is dat we zien dat de wetswijziging die is doorgevoerd per 1 januari van dit jaar.

[0:18:53] Waarin we in ieder geval harmonisatie aanbrengen als het gaat over de termijnen.

[0:18:58] dat we de eerste signalen merken dat daar goede reacties op komen.

[0:19:03] Dus dat we hopen dat dat in ieder geval een stap is in de richting van het geven van duidelijkheid... zowel voor gemeenten als ook voor ouders.

[0:19:10] Dus dan gaat het over enerzijds de duidelijkheid dat je vanaf het moment van een eerste gesprek...

[0:19:18] Dat je vervolgens een plan van aanpak kunt opstellen wat een looptijd kent van twee jaar.

[0:19:24] Of in elk geval twee jaar lang waarbinnen je afspraken kunt maken en bepaalde zaken kunt toekennen als gemeente.

[0:19:32] Daarna kunnen eventueel bepaalde zaken die je daarbinnen afspreekt nog langer doorlopen, maar dan heb je in ieder geval een helder eindpunt.

[0:19:39] Daarbinnen heeft de wetwijziging ook mogelijk gemaakt... dat er een einde komt aan materiële verstrekkingen... als uitgangspunt na een half jaar.

[0:19:50] Zodat je ook daar op het juiste moment kunt gaan focussen... ook in de gesprekken tussen gemeenten en ouders... op de bedoeling van de brede ondersteuning... de daadwerkelijke ondersteuning op de vijf leefgebieden.

[0:20:03] Het tweede is dat we na het advies van de commissie met onder andere de VNG in gesprek zijn gegaan en gekeken hebben hoe kunnen we vorm gaan geven aan verdere stappen richting harmonisatie.

[0:20:16] En daar zien wij een aantal richtingen en daar gaan we in de komende paar maanden intensief over naderen in gesprek met onder andere de 35 regio's.

[0:20:25] ...gemeenten met de meeste toeslag gedupeerden.

[0:20:28] Maar ook met de VNG en ook met ouders zelf gaan we gesprekken voeren over... ...hoe kun je die verschillen die er tussen gemeenten bestaan, hoe kun je dat nu verkleinen?

[0:20:39] Ofwel, hoe kun je zorgen dat die verschillen wat beter uitlegbaar worden?

[0:20:44] Steeds met inachtneming van maatwerk dat ook mogelijk moet blijven voor gemeenten.

[0:20:51] Een tweede element is dat we willen kijken naar hoe kun je nu financieel herstel koppelen aan de brede ondersteuning.

[0:20:57] Dus hoe kun je recht doen aan het feit dat we ook al een eind gevorderd zijn in de hersteloperatie als het over financieel herstel gaat.

[0:21:06] Hoe kun je de gemeente daar ook bepaalde informatievoorziening...

[0:21:11] voordoen toekomen, zodat je daar ook weer op een goede manier gebruik van kunt maken in het gesprek met ouders.

[0:21:18] En als laatste, hoe kunnen we ook toewerken naar een overdracht in de toekomst naar het reguliere sociaal domein.

[0:21:28] Kom ik als laatste bij de ondersteuning op de volgende slide.

[0:21:32] De ondersteuning voor de gezinnen die de regie kwijt zijn.

[0:21:36] Daarvan herkenden en herkennen wij veel in wat de commissie van Dam daar schreef.

[0:21:46] een groot aantal ouders is waarvan het herstelproces vastloopt... en waarin het uit verschillende onderdelen bestaat... en waarin je zou willen dat je op een integrale manier... er met ouders uit probeert te komen.

[0:22:00] Die aanpak hebben we onder andere met uw Kamer... natuurlijk veel over gesproken in het kader van de nabestaanden.

[0:22:07] Dat heeft nu zijn eerste...

[0:22:08] ...zijn eerste start op een heel hoopvolle manier gekregen met het Instituut voor Publieke Waarde.

[0:22:14] We denken dat dat een model kan zijn wat ook mooi van toepassing kan zijn op deze groep.

[0:22:22] En eigenlijk hebben we met elkaar en met alle partijen in het veld die daar een grote rol in spelen gezegd... ...laten we daar zo snel mogelijk...

[0:22:32] In ieder geval voor de zomer laten we daar een start mee maken met een kleine groep gezinnen... om daar te gaan beproeven hoe werkt dit nu als je zoveel mogelijk... met alle partijen die daarbij betrokken zijn in één keer om tafel gaat... en in één keer probeert tot een oplossing te komen met dat gezin.

[0:22:48] We willen daar nadrukkelijk niet kiezen voor een regeling waar je je voor kunt aanmelden... maar eigenlijk in lijn met wat de commissie van Dam schrijft te zeggen...

[0:23:00] Partijen, de mensen, de organisaties die nu al veel met mensen werken... die hebben echt wel goed zicht op voor wie dit nu echt meerwaarde zou hebben.

[0:23:07] Nou, we willen die partijen gaan vragen om die mensen bij ons aan te dragen... en dan stap voor stap met die integrale aanpak aan de slachtoffer.

[0:23:18] Dank u wel.

[0:23:19] Dan zijn we nu bij de ronde gekomen waarin u vragen kunt stellen.

[0:23:23] Ik zou willen voorstellen dat u even per vraag de vragen doet.

[0:23:26] Tenzij u samenhangende vragen hebt, dan kunt u die combineren.

[0:23:30] En we gaan niet net zo lang het rondje langs totdat de vragen op zijn.

[0:23:35] Dan begin ik met mevrouw Van Eyck.

[0:23:38] Ja, dankjewel.

[0:23:38] Wat ik nog mis in de presentatie, maar ik wel nieuwsgierig naar ben, is het aanmeldportaal wat eind vorig jaar in de lucht is gekomen.

[0:23:47] En of dat werkt zoals verwacht en ook wat de eerste ervaringen daarmee zijn.

[0:23:56] Ja, u kunt gewoon beantwoorden.

[0:23:58] U hoeft niet op mij te wachten.

[0:23:58] Ik ga er niet de hele tijd geef alleen even de Kamerlid te woord, maar ik ga er dan niet iedere keer tussen zitten.

[0:24:03] Ik was helemaal voorbereid op het, en ik had niet goed opgelet, voorzitter, op het noteren van een reeks vragen en even kijken hoe we dat zouden gaan beantwoorden.

[0:24:11] Ja, mevrouw Van Eyck, het aanmeldportaal hiervoor, en daar heeft de commissie van Dam volgens mij een heel helder advies over gegeven, hadden we een

[0:24:21] Bijna een weerwar aan schaderouteopties.

[0:24:23] En daar was dat portaal heel hard voor nodig.

[0:24:26] Dat portaal heeft nog wel twee andere doelen.

[0:24:29] Het is ook in het kader van de termijnen om te weten wie zit waar.

[0:24:32] Heel erg belangrijk dat we wel op een plek... en ook om onze wettelijke verplichtingen te kunnen nakomen... dat er een plek is waarop we zien...

[0:24:40] Wie heeft zich aangemeld voor aanvullende schade?

[0:24:43] En helpen we die ook op tijd?

[0:24:46] Het portaal is nu niet in bedrijf genomen.

[0:24:52] En dat gaan we pas doen op het moment dat duidelijk is... dat we ook passende voorlichting kunnen geven aan ouders... over de routes waar mijn collega net toelichting op gaf.

[0:25:05] Want als we een product...

[0:25:10] of zo'n voorziening zou interesseren met onvolledige informatie... dan schept dat alleen maar heel veel verwarring.

[0:25:15] Om die reden heeft de staatssecretaris ook in de brief bij de VGR... en ik geloof ook in de reactie op de commissie van Dam aangegeven... dat ook de aanmeldtermijn voor een aantal ouders... om zich te melden voor aanvullende schade, om die ook te gaan verlengen.

[0:25:34] Is dat voldoende, mevrouw Van Eyck?

[0:25:35] Dan kom ik bij mevrouw Van Dijk.

[0:25:38] Dank je wel, voorzitter.

[0:25:39] Mij gaat het over de sheet van waar staan we.

[0:25:43] Als ik goed gehoord heb aangegeven van dit hebben we geregeld... dan wil ik me vooral even focussen op de kinderen.

[0:25:50] Want er hebben...

[0:25:52] zie ik in de voortgangsrapportage de VGR.

[0:25:55] Ruim 105.000 euro hebben kindregelingen toegekend gekregen.

[0:25:59] Dat betekent dat voor 105.000 kinderen... brede ondersteuning en aanvullende hulp beschikbaar gesteld moet worden.

[0:26:05] Wij spreken heel veel kinderen dat dit gewoon echt heel slecht loopt...

[0:26:09] Nu lijkt het net alsof dit allemaal geregeld is en loopt.

[0:26:12] Alleen wij horen dus echte verhalen dat die kinderen zich niet erkend voelen.

[0:26:15] En ook gewoon niet weten hoe ze nu eigenlijk verder moeten.

[0:26:18] Ik maak me daar zorgen over.

[0:26:20] Ik wil hier ook helemaal geen politiek debat over voeren.

[0:26:22] Maar zo lijkt het een beetje alsof het allemaal wel goed loopt.

[0:26:24] Terwijl de signalen echt wel anders zijn.

[0:26:27] Dat vind ik ingewikkeld in de voorstelling zoals die hier staat.

[0:26:31] Mijn vraag is eigenlijk, herkennen jullie de zorgen die ik hier op tafel heb?

[0:26:37] Ja, die zorgen herkennen we, want ik denk een aantal zaken.

[0:26:41] Het zijn zeker grote gemeenten waar bijvoorbeeld ook een wachtrij is op dit moment voor de toegang tot brede ondersteuning.

[0:26:47] En dat treft vooral ook kinderen die daar een beroep op doen.

[0:26:53] Wat we ook herkennen is de barrière die kinderen en jongeren ervaren om de stap naar de gemeente te zetten...

[0:27:02] Om die reden is er ook in de breedte van de kindregeling heel veel aanvullend aanbod.

[0:27:08] En onder andere werken we met Diversion en andere partijen om te kijken van hoe kun je toch in gesprek komen en de hulpvraag op tafel krijgen.

[0:27:18] We zien ook gemeenten die het wel.

[0:27:21] goed doen, bijvoorbeeld een gemeente als Arnhem... waar we goede verhalen over horen.

[0:27:25] En we zetten dus ook in op het delen van ervaringen.

[0:27:29] Je ziet dat gemeenten die een goed, wijdvertakte netwerk... in de wijken hebben met werkers daar... dat die ook veel beter in staat zijn om die hulpvragen op te vangen.

[0:27:40] Logisch, zou je zeggen.

[0:27:41] Maar dat veroorzaakt ook een ongelijke.

[0:27:43] Dus het is zeker een onderwerp waar we aandacht voor hebben...

[0:27:46] Het was ook niet de bedoeling om een valse voorstelling van zaken te geven.

[0:27:50] Dus terecht dat u dit opmerkt.

[0:27:55] En het is ook nog wel een vraag waar we ook in het kader van de gezinnen die de regie kwijt zijn... en de vindplaats die daarbij hoort.

[0:28:04] Dus we willen niet alleen ook aan de gemeente de vraag stellen van... zijn er nou mensen die absoluut extra hulp en begeleiding nodig hebben... maar bijvoorbeeld ook aan lotgenoten netwerken.

[0:28:15] En wat we wel zien is dat daar in ieder geval vergroot dat de kans dat kinderen...

[0:28:22] jongeren of volwassenen zijn het soms al, die onder de kindregeling vallen... toch de hulp kunnen krijgen die zij nodig hebben.

[0:28:32] Mevrouw Wingelaar.

[0:28:33] Ja, dank u wel.

[0:28:34] Even een algemene opmerking over de voortgangsrapportage.

[0:28:39] Wij missen eigenlijk de cijfers van SGH.

[0:28:41] En ik stel dat ook in het kader van de schaalbaarheid en de gesprekken met SGH.

[0:28:46] Overal hebben we mooie tabellen en grafiekjes van, behalve daarvan.

[0:28:49] U verwijst dan een andere rapportage, maar daar vinden we eigenlijk ook niet de cijfers.

[0:28:54] Kunt u ons daar wat nader over informeren?

[0:28:58] En dan als ik de vraag goed begrijp, is dat kunt u ons nader informeren?

[0:29:02] Zou dat dan zijn in het vervolg?

[0:29:09] Vanmiddag vond ik je mail, dat hoor ik nu.

[0:29:12] Een beetje verwarrend om het niet door de microfoon te zeggen.

[0:29:17] Ik fluister mijn buurvrouw in dat SGH ons vanmiddag een mail gestuurd heeft.

[0:29:22] Daar staan cijfers in, dus ik weet niet of dat voldoende is.

[0:29:24] En anders moeten we nog aanvullend vragen stellen.

[0:29:28] Is het een keuze om die niet gewoon integraal mee te sturen dan?

[0:29:31] Want ik bedoel, als we gaan kijken dadelijk naar een opschalingsroute... dan is dat toch wel handig om dat ook bij elkaar te hebben.

[0:29:41] Ik denk dat het inderdaad logisch is om mee te nemen in de voortgangsrapportage.

[0:29:44] Maar ik zou ook tegelijkertijd... En ik denk dat dat lijkt op wat u misschien ook heeft ontvangen van SGH.

[0:29:50] Zij publiceren wekelijks, ongeveer wekelijks, een leermonitor met hun meest actuele stand van zaken.

[0:29:57] Dus daar zijn wel cijfers en die worden wel bijgehouden.

[0:30:02] Maar ik denk dat het logisch is om die ook een meer expliciete plek te geven in de VGR.

[0:30:07] Dit voldoet mevrouw Wengelaar.

[0:30:09] Mevrouw Haga.

[0:30:12] Ja, dank u wel, voorzitter.

[0:30:15] Ik heb een vraag over die route B. Die moet, zegt u, nog verder worden doorontwikkeld.

[0:30:22] Hoe betrekt u daar ouders en kinderen bij die zelf ook gelupeerder zijn?

[0:30:28] Dat is een goede vraag.

[0:30:30] We hebben nu een aantal brainstormachtige sessies gehad.

[0:30:35] En dat is dan onder andere geweest met gedupeerde ouders, maar ook met vertegenwoordigers uit de advocatuur, vertegenwoordigers uit verschillende op dit moment schaderoutes die ook al bestaan.

[0:30:47] Zoals bijvoorbeeld SGH, maar ook van CWS om hun geleerde lessen daarin mee te nemen.

[0:30:53] En die zijn er nu een klein aantal geweest.

[0:30:56] Maar ik ga ervan uit dat we bij het doorontwikkelen van deze route... ook in verdere stadia steeds er wel oog voor zullen hebben... dat we daarmee ook ouders en degene die daar gebruik van gaan maken mee zullen nemen.

[0:31:09] Eer Ginnis.

[0:31:12] Voorzitter, bij wetwijziging zijn er een paar termijnen verlengd.

[0:31:17] En...

[0:31:19] Misschien is het wat prematuur, maar wat kan er gezegd worden over of deze termijnen nu voldoen?

[0:31:24] Zeker u andersom gevraagd.

[0:31:27] Gaat het lukken om binnen deze termijnen plan van aanpak en materiële verstrekkingen te doen?

[0:31:40] Ja, het eerste beeld daarvan is dat dat lukt.

[0:31:45] En dat je dus vanaf het moment dat je het gesprek start met een gedupeerde als gemeente... dat het in de basis goed mogelijk is om daar in het eerste half jaar te kijken...

[0:31:58] Welke materiële verstrekkingen zouden van meerwaarde kunnen zijn... voor deze persoon in het kader van het plan van aanpak?

[0:32:05] En ook in de basis dat je een looptijd hebt van twee jaar... waarin je je belangrijkste afspraken maakt... en je belangrijkste diensten verleent, zou je kunnen zeggen, aan de gedupeerden.

[0:32:18] Maar dat is in die zin inderdaad prematuur... dat het natuurlijk voor een deel van de tijd nog in de toekomst ligt.

[0:32:26] Mevrouw Rikkers.

[0:32:27] Dank u wel, voorzitter.

[0:32:29] Kunt u nog een duiding geven wat het verschil is tussen het persoonlijk dossier en het oude dossier?

[0:32:34] Want dat is me nog niet helemaal duidelijk.

[0:32:37] Ja, dat kan.

[0:32:39] Het persoonlijk dossier is eigenlijk alle informatie in alle systemen vindbaar of toeslagen in het dossier gezet.

[0:32:48] En bij het oude dossier hebben we veel meer een keuze gemaakt over wat relevante informatie is ten aanzien van de beoordeling die gedaan wordt.

[0:32:55] En het oude dossier is daarmee ook heel geordend.

[0:32:59] Dus het geeft een heel goed beeld over de informatie... die in de integrale beoordeling betrokken is.

[0:33:04] Het geeft informatie per toeslagjaar.

[0:33:06] Dus alle brieven die ooit gestuurd zijn, zitten daarin...

[0:33:11] En hele specifieke informatie bijvoorbeeld rondom FSV, dat soort dingen.

[0:33:14] Ik heb een inhoudsopgave hier bij me van het oude dossier.

[0:33:18] Dus die kan ik zo nog even delen.

[0:33:19] Dan heeft u daar een beeld bij.

[0:33:23] We hebben de ervaring dat het persoonlijk dossier vaak zoveel informatie...

[0:33:27] ...biedt met eigenlijk van alles wat uit die systemen komt... ...waar eigenlijk door de boom het bos niet meer te zien is voor ouders die dat ontvangen.

[0:33:35] Het zijn vaak multimappen vol met alle informatie waar ze eigenlijk ook niks mee kunnen.

[0:33:40] Er zit heel veel technische informatie in van dingen uit systemen, et cetera.

[0:33:44] En door het juist zo gericht te verzamelen, denken we dat we...

[0:33:48] Ja, hen veel beter helpen over de juiste informatie beschikking te krijgen.

[0:33:54] Dus ik zal straks eventjes de inhoudsopgave laten zien.

[0:33:57] Is dat voldoende?

[0:34:00] Ja.

[0:34:01] Mevrouw van Eyck, hebt u nog een vraag?

[0:34:03] Ja, dankjewel.

[0:34:04] De staatssecretaris heeft in het laatste twee minuten... wat een toezegging gedaan op de dwangsommen.

[0:34:08] Dat is natuurlijk ook weer een advies nu van de commissie van dan.

[0:34:11] Daar staat ook informatie over in de voortgangsrapportage.

[0:34:14] Eh...

[0:34:16] Hoe ver staat de dienst met het uitvoeren van die verkenning?

[0:34:19] En wanneer krijgen we daar meer informatie over, over de mogelijkheden of onmogelijkheden?

[0:34:29] Dit is een onderwerp wat nu ambtelijk ook met onder andere met BZK en Justitie en Veiligheid wordt onderzocht.

[0:34:39] Ik vind...

[0:34:41] Het was een spoedadvies, dus we willen ook met spoed aanbevelingen uitwerken.

[0:34:45] Dit is tegelijkertijd ook complexe materie... omdat je aan de ene kant een helder advies hebt... maar we ook te maken hebben met huidige wet- en regelgeving... waar mensen ook recht aan kunnen ontlenen.

[0:34:57] Dus dat is een onderzoek en een belangenafweging... die we heel zorgvuldig moeten doen.

[0:35:02] U hoort het al aan mijn inleiding.

[0:35:04] Ik kan u geen concreet perspectief daarop geven, maar we willen...

[0:35:09] daar voor de zomer, en u mag geloven, onze staatssecretaris houdt ons daar ook aan, daar zeker helderheid over kunnen verschaffen.

[0:35:19] Het is uiteindelijk aan haar, denk ik, de afweging wat ze daarin wil doorzetten.

[0:35:27] Mevrouw Van Dijk.

[0:35:29] Dank u wel, voorzitter.

[0:35:29] En ik heb nog een vraag over de bak.

[0:35:32] Want die is voor het CDA erg belangrijk.

[0:35:34] Omdat we dat ook zien als een stukje rechtsbescherming, binnendelen, operatie.

[0:35:39] De opdracht van de bak aanpas.

[0:35:40] We hebben natuurlijk ook in de brief van de staatssecretaris gelezen.

[0:35:43] Ik word er een beetje onrustig van.

[0:35:44] Want dan denk ik, o jee, wat gaan we dan doen?

[0:35:46] Gaan we dan rechtsbescherming minder maken?

[0:35:49] Dus mijn vraag is, één, is er al een beetje een beeld bij hoe ze daar naar kijken?

[0:35:53] En ik heb nog een vraag.

[0:35:54] En ik snap dat die nu niet opgeleverd kan worden.

[0:35:56] Maar dat zou wel fijn zijn voor het debat.

[0:35:59] Je hebt de bak, die doen uitspraken.

[0:36:00] UIT kan je overhoelen.

[0:36:02] En sommige ouders gaan dan vervolgens naar de rechter.

[0:36:03] Ik zou het wel interessant vinden om te weten of er inzicht is... wat vervolgens de rechter heeft gezegd.

[0:36:09] Oftewel of ze het bak alsnog gelijk geven of het UIT.

[0:36:12] Want dat geeft ook wel een beetje aan waar we hier mee te maken hebben... als het gaat om rechtsbescherming.

[0:36:19] Dank u wel.

[0:36:19] Laat ik beginnen met de eerste vraag.

[0:36:21] Of het eerste deel van uw vraag.

[0:36:24] Zoals ook in de presentatie of in de nadere toelichting die ik aangaf... is het een samenspel van meer inzetten op responsieve bezwaarafwikkeling... in gesprek gaan met ouders en tegelijkertijd kijken... kunnen we die, want het zijn er heel veel, 9000 nu...

[0:36:41] Kunnen we die bezwaren zo prioriteren dat die bezwaren waarvoor het echt van belang is... en ouders hebben natuurlijk ook gewoon rechten op grond van de wet hersteloperatie toeslagen... kunnen we die zo prioriteren dat die bij de bak komen?

[0:36:53] Dan zou je kunnen denken bijvoorbeeld aan ouders die zeggen... u vindt mij niet gedupeerd na die integrale beoordeling... maar ik zie dat anders of ik wil daar een andere beoordeling op.

[0:37:03] Dat zijn natuurlijk heel bepalende beslissingen waarvan je je kan voorstellen... dat juist dat soort zaken aan de bak...

[0:37:11] wordt voorgelegd.

[0:37:13] Maar goed, hier is het een... Wij zien ook dat je pas die beweging van het ontlasten van de bak... want ik denk dat je het zo vooral moet zien... niet het weghalen bij de bak, maar het ontlasten van de bak.

[0:37:25] Want deze hoeveelheden, 9000 zaken aan de bak voorleggen... dat gaat een heel lang proces en lange wachttijden veroorzaken.

[0:37:35] Dus dat we die stappen op die manier maken.

[0:37:40] Dat is deel 1.

[0:37:41] Deel 2, daar moeten we denk ik even op terugkomen.

[0:37:45] Want dat kan ik u helaas hier niet beantwoorden.

[0:37:49] Ja, mevrouw Van Dijk.

[0:37:51] Omdat er rechtsbescherming is, is het best wel een gevoelig onderwerp voor de ouders.

[0:37:55] Hoe wordt de Kamer meegenomen in de keuzes die worden gemaakt?

[0:37:57] Want ik kan me heel goed voorstellen dat je bijvoorbeeld zegt... als het gaat om een discussie over een datumpje die verkeerd is... procedurele dingen, kan ik me echt wel iets meer voorstellen dat je daar anders over nadenkt.

[0:38:07] Maar worden wij erin meegenomen en hoe dan?

[0:38:15] Dit is een deels politieke vraag, want het is de staatssecretaris die daar uiteindelijk over gaat.

[0:38:21] Maar het lijkt mij volkomen logisch dat beleidswijzigingen... of het traject dat we inzetten om meer responsief af te wikkelen... en te prioriteren wat er naar de bak gaat... dat we de Kamer daar in ieder geval via de voortgangsrapportage...

[0:38:37] over informeren.

[0:38:40] En ik heb het beeld dat ook in de brief op de reactie van Dam, de kabinetsreactie, dat ook is aangegeven dat de Kamer daarin wordt meegenomen.

[0:38:50] Dank u wel, mevrouw Wingelaar.

[0:38:52] Twee dingen over de brede ondersteuning.

[0:38:55] Het starten van de brede ondersteuning, staat dat nog ter discussie?

[0:38:58] Wanneer gaat iemand daarmee starten?

[0:39:01] Maar vooral ook, u zei, wij gaan gemeenten beter informeren over de positie van ouders.

[0:39:07] Hoe gaan jullie dat doen?

[0:39:08] Meer informatievoorziening, maar wat denken jullie dan aan?

[0:39:15] Ja, dank u wel.

[0:39:16] Op uw eerste vraag.

[0:39:18] Het startpunt van de brede ondersteuning staat niet zozeer ter discussie.

[0:39:23] Dus het moment van aanmelding van iemand bij UAT is ook het moment dat iemand recht krijgt op de brede ondersteuning.

[0:39:32] Dat ligt natuurlijk voor veel mensen al redelijk ver in het verleden.

[0:39:37] Dus voor veel mensen is die kans er al.

[0:39:39] Voor een flink deel van de mensen loopt ook de brede ondersteuning inmiddels.

[0:39:44] Het enige wat speelt, en dat doet zich met name bij een aantal grote gemeenten voor... dat de vraag naar brede ondersteuning zo groot is... dat niet alle gemeenten dat op dit moment ook daadwerkelijk al kunnen bieden aan mensen.

[0:39:56] Dus dat er een wachtlijst ontstaat.

[0:39:58] Dus dat is een lastigheid als het gaat over het...

[0:40:02] Over het startpunt.

[0:40:04] Op je tweede vraag, als het gaat over die gegevensuitwisseling... daar zijn we op dit moment naar aan het kijken.

[0:40:12] Hoe kun je dat nou op zo'n praktisch mogelijke manier doen?

[0:40:16] Een manier die natuurlijk ook die juridische basis heeft.

[0:40:19] Dat je gegevens kunt delen tussen gemeente en UAT...

[0:40:22] maar ook eentje die praktisch is.

[0:40:24] En we weten bijvoorbeeld dat er nu al een servicepunt bij UHT beschikbaar is... waar gemeenten altijd naartoe kunnen bellen om even wat op te halen... over hoe het ervoor staat met een ouder.

[0:40:37] We zouden bijvoorbeeld kunnen verkennen of dat punt... of je de informatievoorziening die daar mogelijk is, of je dat wat kunt uitbreiden.

[0:40:45] Maar dat is één van de denkrichtingen nu.

[0:40:50] Is dit zo voldoende?

[0:40:52] Mevrouw Hagen.

[0:40:53] Ja, dank voorzitter.

[0:40:54] Mijn vraag gaat over de bezwaren.

[0:40:57] U heeft het goed toegelicht over die generieke schikkingsvoorstellen, maar ik weet niet of ik dat helemaal goed begrijp.

[0:41:04] Mijn vraag gaat over het schikken als dat nou bij bezwaren bijvoorbeeld al tot een rechtszitting komt.

[0:41:13] heb ik van advocaten begrepen dat er dan soms wel tot vijf ambtenaren naar rechtszitting komen.

[0:41:19] Als de advocaat dan voorstelt, zullen we toch schikken voor een x-bedrag... dat uw collega's dan geen mandaat hebben.

[0:41:28] Dus mijn vraag is niet over dat specifieke... want daarover gaan we hier natuurlijk geen vragen beantwoorden, maar...

[0:41:35] Hebben voldoende mensen mandaat om terechtzitting of misschien daarvoor al te schikken?

[0:41:42] En vallen die dan ook onder dat generieke schikkingsvoorstel zoals u dat hier op de sheet vermeld heeft?

[0:41:49] Nee, daar zit inderdaad een verschil in.

[0:41:52] Dus het generieke schikkingsvoorstel is eigenlijk het schikkingsvoorstel dat vanuit de UAT-organisatie aangeboden wordt aan een afgebakende groep ouders die nog in het bezwaarproces zaten.

[0:42:04] Dus die krijgen ook een generiek bedrag.

[0:42:07] En daar kunnen ze ja of nee tegen zeggen.

[0:42:09] En als ze nee zeggen, dan gaan ze het normale bezwaarproces nog in.

[0:42:13] Ik denk dat u het heeft over een situatie waarin een zaak voorkomt bij de rechtbank.

[0:42:19] En het mandaat wat de medewerkers daar hebben om dan tot schikking te komen.

[0:42:23] Of het zou kunnen gaan over een hoorzitting bij de bak.

[0:42:26] Die hoor ik namelijk ook nog wel eens terug.

[0:42:29] Waar ook een schikking uit zou kunnen komen.

[0:42:31] En waar ook op dat moment geen mandaat is.

[0:42:35] En we zijn op dit moment bezig om het... Want bij de zaken die voor de rechtbank komen... daar gaan de medewerkers vaak wel met een mandaat op pad.

[0:42:44] Maar bij de bak herken ik dit.

[0:42:46] En daar kijken we nog naar hoe we het mandaat voor medewerkers kunnen inrichten...

[0:42:52] Ook omdat als we meer responsief willen gaan behandelen... dan is het ook handig als onze medewerkers in gesprek met ouders of een gemachtigde... tot een overeenkomst kunnen komen en daar niet iedere keer voorheen en weer moeten.

[0:43:06] Dus dat mandaat zijn we aan het uitwerken.

[0:43:15] Dank u wel.

[0:43:15] Ik heb een vraag over de toekomst van UAT.

[0:43:17] In de voortgangsrapportage lezen we dat er in december...

[0:00:00] ...2366 FTE werkzaam waren, maar dat de groeibehoefte wel 2507 FTE is.

[0:43:29] Tegelijkertijd zien we in de presentatie bij de aanvullende schades... ...dat een groot deel zich aanmeldt bij CWS en SGH, weinig bij UHT.

[0:43:38] Dus ik was even benieuwd van...

[0:43:41] Wat is op dit moment nu het beeld rondom wat nodig is aan FTE en het toekomstperspectief?

[0:43:47] Want ik lees dat daar in het eerste kwartaal, en dat is nu bijna voorbij, over wordt nagedacht.

[0:43:52] Dus kan daar wat over gedeeld worden?

[0:43:55] Ja, dus de UAT-organisatie die betreft eigenlijk de FTE's exclusief de commissiewerkschade of exclusief de capaciteit die bijvoorbeeld bij een stichting ingezet wordt.

[0:44:11] Maar de opschalingsbehoefte bij UAT zat met name op de bezwaar.

[0:44:16] Dus wij waren nog aan het groeien om de bezwaren die we in de komende tijd moeten doen... en die we bij voorkeur natuurlijk voor eind 26 ook allemaal af willen doen... om die ook daadwerkelijk af te kunnen handelen.

[0:44:30] Dus dit jaar was er nog enige groei daarop voorzien.

[0:44:33] En tegelijkertijd zijn we op basis van de afdoening van de integrale beoordelingen... waar we een eind gevorderd zijn, ook al bezig met het bekijken hoe we de organisatie...

[0:44:42] op dat onderdeel aan het kunnen afbouwen.

[0:44:45] En we kijken natuurlijk ook nog naar capaciteit... die bijvoorbeeld bij de integrale beoordeling ingezet is... die misschien op andere onderdelen nog doorgezet kan worden... omdat deze mensen met hun kennis en kunde heel behulpzaam kunnen zijn... op bijvoorbeeld bezwaarafhandeling of andere onderdelen.

[0:45:02] Dus op dit moment zijn die twee bewegingen tegelijkertijd gaande.

[0:45:06] Maar dat ook nog in een situatie waarin we te maken hebben met de wet DBA.

[0:45:11] Dus daar ontstaat ook een eigen dynamiek door.

[0:45:17] Proberen we alle werkzaamheden wel voor te zetten.

[0:45:20] Maar is dat het plaatje?

[0:45:22] En dat geeft dus niet een heel vast beeld op dit moment.

[0:45:25] We weten niet precies hoe die ontwikkeling eruit ziet.

[0:45:29] En zijn dus nog steeds bezig met het zoeken van mensen die op bezwaar ingezet kunnen worden.

[0:45:33] En hebben die formatie niet gevuld.

[0:45:35] Niet 100% gevuld op dit moment.

[0:45:39] Geeft dat een voldoende beeld?

[0:45:41] Nog een duidelijke vraag?

[0:45:42] Ja, voorzitter.

[0:45:43] Dank, zeker.

[0:45:45] Alleen omdat inderdaad een aantal onderdelen van de hersteloperatie al ver gevorderd zijn... kan ik me ook voorstellen dat op een gegeven moment de organisatie weer wat gaat krimpen...

[0:45:57] Dan wel misschien bij andere hersteloperaties bij de Rijksoverheid worden ingezet.

[0:46:02] Maar ik weet niet, misschien is deze vraag nog te vroeg.

[0:46:05] Maar ik kan me voorstellen dat best wel wat lessen geleerd zijn in deze hersteloperatie.

[0:46:12] Dus zeker wordt de krimp van de organisatie ook daadwerkelijk voorbereid.

[0:46:16] Want dit jaar is er dus al krimp gaande op de integrale beoordeling, op de eerste toetsen.

[0:46:22] Daar zijn we al helemaal mee klaar.

[0:46:24] Dus die krimp is daadwerkelijk gaande.

[0:46:25] En ik verwacht dat dat aan het einde van het jaar ook echt in grote aantallen gaat plaatsvinden.

[0:46:30] Dus we bouwen af door...

[0:46:33] voor zover ze er nog zijn, eerst ZZP'ers af te bouwen... dan mensen die op een detacheringsbasis werken.

[0:46:38] En vervolgens komen de mensen die in vaste dienst zijn aan bod.

[0:46:42] En we kijken eigenlijk in die hele afbouw... is de kennis en kunde die we hebben, is die op andere plekken behulpzaam?

[0:46:48] En dat kan dus ook zijn bij andere hersteloperaties.

[0:46:52] Ook daar is contact mee op het moment dat dat mooi aan zou kunnen sluiten... bij de kennis en kunde die ons mensen hebben.

[0:46:59] Mevrouw Rikkers.

[0:47:02] Ik blijf nog even bij de dossiers.

[0:47:04] De mogelijkheden voor ongeluk te verstrekken heeft u net al een beetje toegelegd.

[0:47:08] Heeft u ook een termijn waarop dat normaal gesproken zou kunnen?

[0:47:15] Op dit moment staan we in principe klaar om dat uit te gaan voeren.

[0:47:18] Dus dat betekent dat er ook gekeken moet worden of er advocaten zijn die ook daadwerkelijk zo'n ongelak dossier zouden willen ontvangen.

[0:47:29] En de procedures worden daarvoor verder ingericht.

[0:47:33] Dus we staan op het punt om daarmee te kunnen starten.

[0:47:38] Dan begin ik weer even voor.

[0:47:39] Neem mevrouw Van Eyck niet.

[0:47:40] Heeft mevrouw Van Eyck nog een vraag?

[0:47:43] Ja, ik heb die intensieve begeleidingen.

[0:47:46] Jullie weten, ik geloof heel erg in zo'n integrale aanpak.

[0:47:49] Alleen ik vind het op uitnodiging wel spannend.

[0:47:50] Ik vind het heel goed dat breed uitgevraagd wordt... bij allerlei betrokken instanties.

[0:47:55] Van, goh, zijn er ouders die we zouden moeten uitnodigen?

[0:47:58] Maar ja, ik zie ook alweer gebeuren dat onze mailbox voor gaat lopen... met ouders die graag uitgenodigd willen worden.

[0:48:03] Want ik kan me echt wel voorstellen dat er heel veel ouders zijn... die zeggen, ja, maar die gaat over mij.

[0:48:07] Ik worstel een beetje hoe we daar op een goede manier mee omgaan.

[0:48:09] Want ik ga niet degene zijn die gaat zeggen... nee, jullie worden niet uitgenodigd in ieder geval.

[0:48:16] Ja, dat snap ik heel goed.

[0:48:18] En dat is natuurlijk ook voor ons een belangrijke zoektocht... van hoe geven we daar vorm aan.

[0:48:24] Daar zijn denk ik twee dingen over te zeggen.

[0:48:27] Ten eerste dat we hier nu heel... in de uitwerking met alle partners heel nauwkeurig naar kijken... van hoe kun je nu...

[0:48:35] Met een lelijk woord, triage hierop toepassen.

[0:48:39] Dus hoe kun je nou voordat je iemand daadwerkelijk uitnodigt voor deze aanpak... hoe kun je op basis van bepaalde criteria, zonder dat helemaal dicht te regelen... maar toch een soort inschatting maken van... vinden we dit met elkaar, met de experts die daarbij betrokken zijn... vinden we dat iemand die inderdaad voor deze aanpak in aanmerking zou kunnen komen.

[0:48:56] Dus dat is één.

[0:48:59] Het andere is dat we nu ook in de uitvoering bij UAT... dat we zien dat we behalve voor urgentie... dat we ook in het kader van wat we daar dan noemen ernstige gedupeerdheid... dat we ook kijken van hoe kan iemand dan eerder aan de beurt komen... voor een integrale beoordeling bijvoorbeeld.

[0:49:17] En ook daar werken we met een systeem dat we zeggen... dat is niet iets waar je jezelf voor kunt aanmelden...

[0:49:24] Als een gemachtigde, als een gemeente, als iemand dicht bij een ouder zegt van ik heb hier iemand en ik wil deze persoon graag aandragen, dan kan dat.

[0:49:31] En daarvan zien we tot nu toe dat het om aantallen gaat die te behappen zijn.

[0:49:38] Dus dat het systeem op die manier ook daadwerkelijk werkt.

[0:49:42] Dus dat geeft ons enige hoop ook dat een dergelijk systeem ook bij deze gezinnen zo zou kunnen werken.

[0:49:49] Ik heb een hele korte aanvullende vraag.

[0:49:52] Ik kan me voorstellen dat we dat nu nog denken.

[0:49:55] Want we zijn eigenlijk nog niet echt begonnen.

[0:49:57] Ik denk dat het enorm gaat groeien.

[0:50:00] Mijn vraag is, het dossier is nu niet helemaal vastgelopen.

[0:50:02] Want die hebben natuurlijk ook best wel een aantal.

[0:50:04] Kunnen die alsnog in aanmerking komen om uitgenodigd te worden?

[0:50:07] Om te zeggen van, hoe we nu met elkaar in het proces zitten, dat werkt niet.

[0:50:11] We gaan het op een andere manier proberen.

[0:50:15] Ik begrijp niet helemaal precies op welke dossiers u dan... Nou, dossiers die nu in het proces zitten, maar die gewoon compleet vastlopen.

[0:50:21] Die heel lang duren, moeizaam gaan, waar veel over en weer gepingpong is.

[0:50:26] Die hebben we natuurlijk echt wel een aantal.

[0:50:28] En ik kan me heel goed voorstellen dat zo'n aanpak... zoiets misschien wel in beweging zou kunnen krijgen voor ouders.

[0:50:33] Nee, dat denk ik ook.

[0:50:34] Het is heel moeilijk om daar natuurlijk nader dan nu specifiek iets over te zeggen.

[0:50:38] Maar op basis van hoe je het nu beschrijft, denk ik, ja, dat is bij uitstek... zijn dat de dossiers waarvan je kunt zeggen, daar zou zo'n integrale aanpak voor helpen.

[0:50:47] En als ik daarop mag aanvullen, ik denk dat dat ook hier en nu al gebeurt.

[0:50:54] Iedere week bereiken we ons signalen over gezinnen waar echt iets ernstigs aan de hand is... waar iets dreigt en waar ook actie op wordt ondernomen.

[0:51:01] Dus daar is ook wel nu...

[0:51:03] een structuur op ingericht om daarop te handelen.

[0:51:07] En die gaan we uitbouwen, omdat juist de commissie van Dam zegt... let op, het gaat niet om een eenmalige doorbraak.

[0:51:13] Dat is waar we in het begin van de hersteloperatie op inzitten met IPW.

[0:51:17] Maar het gaat om langdurige begeleiding.

[0:51:18] Dus we moeten wel degelijk de aanpak veranderen.

[0:51:20] Maar ik zal niet hier stellen dat wij geen ouder missen.

[0:51:25] Maar ik denk, iedere week bereiken ons meerdere signalen over gezinnen... waar het echt niet goed mee gaat en waar, naar mijn beeld...

[0:51:32] ook adequaat op gereageerd worden.

[0:51:38] Ja, dan krijg ik toch een beetje buikpijn, want 2.000 tot 3.000 gezinnen zijn er giekwijd.

[0:51:43] Die zijn niet eens in beeld.

[0:51:44] Tenminste, dat was ook een constatering van de heer Van Dam.

[0:51:47] U wilt met 50 gezinnen voor de zomer van start.

[0:51:51] Zijn dat de hartschreeuwenden of de gemeenten die hier de beste ingangen hebben om die mensen aan te dragen?

[0:51:58] Hoe kiest u die 50 mensen?

[0:51:59] Want dat is natuurlijk... Ja, dan voel ik alweer ongelijkheid aankomen.

[0:52:07] Ik denk dat het goed is om daar twee dingen over te zeggen.

[0:52:13] Ten eerste is het natuurlijk zo dat deze aanpak een integrale aanpak is.

[0:52:22] Het gaat over het samenbrengen van organisaties om mensen heen om eruit te komen.

[0:52:27] Het is niet zo dat deze mensen iets anders aangeboden krijgen.

[0:52:31] Of een speciaal soort regeling of meer vergoeding.

[0:52:34] Daar gaat het niet om.

[0:52:35] Het gaat echt over het samenbrengen van dat wat er bestaand is.

[0:52:40] Het tweede is dat we natuurlijk ook, en meneer Van Bremen zei daar al iets over, we doen al zoveel mogelijk wat we kunnen om doorbraken te realiseren op het moment dat we signalen krijgen.

[0:52:53] We hebben natuurlijk ook met het Instituut voor Publieke Waarde ook echt al vrij forse aantallen, dus in de orde van grote 1500, 1600 mensen, waar we een dergelijke doorbraak mee hebben kunnen realiseren.

[0:53:08] Er gebeurt ook al het een en ander op dat vlak.

[0:53:12] Blijft de vraag staan, hoe gaan we nu tot die 50 komen?

[0:53:16] Daarvan is nu ons voornemen om in lijn met hoe commissie van Dam dat adviseert... om te zeggen, laten we daar niet nu een half jaar of een jaar met elkaar...

[0:53:27] over overleggen, om heel precies te bepalen en exact te regelen... wie wel, wie niet en in welke volgorde.

[0:53:33] Maar laten we het eerst eens gaan beproeven.

[0:53:35] Dus laten we met de partijen, met gemeenten, met een stichting lotgenotencontact... als die nu echt situaties, mensen hebben waarvan ze zeggen... ja, maar daar is dit nu echt hard voor nodig.

[0:53:46] Nou, laten we daar eens een eerste start mee maken... en dan ontdekken hoe dat het beste werkt... en van daaruit stapjes gaan maken om op te schalen.

[0:53:58] Voldoende sommen, mevrouw Bingelaar?

[0:54:01] Ja, dank.

[0:54:02] De buikpijn van mijn buurvrouw deel ik.

[0:54:04] Dat wil ik alleen nog even zeggen, maar daar komen we op een ander moment op terug.

[0:54:09] Ik heb een vraag over pagina 36 van de voortgangsrapportage, de financiën.

[0:54:16] Ik weet niet of u dat nu kan beantwoorden, maar ik denk stellen maar gewoon.

[0:54:19] Kunnen we altijd nog zien.

[0:54:22] Wat kan ik hier nou van die begroting eigenlijk zien als overhead?

[0:54:30] En wat hoort echt onder de schadebetalingen?

[0:54:34] En specifieker gezegd, u heeft allerlei programmakosten.

[0:54:39] Daaronder staan dan wel weer de regelingen, maar zijn dat de kosten...

[0:54:44] om überhaupt de regelingen in stand te houden... of om deze uit te voeren en gaande gelden ook naar de mensen toe.

[0:54:50] Want ik krijg hier heel veel vragen over van allerlei mensen.

[0:54:54] En eigenlijk kan ik hem zo zelf net niet helemaal goed beantwoorden.

[0:54:59] Ik kan me goed voorstellen dat u die vraag heeft, want in andere VGR's heeft ook wel eens wat meer verduidelijkende tekst gestaan.

[0:55:04] Want die vraag die speelt, die komt ook regelmatig op.

[0:55:08] Ik doe dit even uit mijn hoofd en dan moet u me ook vergeven dat ik het misschien niet helemaal precies zeg.

[0:55:13] En daar kom ik anders graag nog op terug, mocht dat zo zijn.

[0:55:16] Maar ons beeld is dat tussen de 20 en 30 procent van alle kosten in de hersteloperatie apparaatskosten zijn.

[0:55:23] En dat is een beetje wisselend hoe dat... en dat is dus van iedere euro gaat 70 cent naar de gelupeerden... en 30 procent naar de organisaties.

[0:55:34] En dat zit hem bijvoorbeeld ook in de kosten... die bij trajecten als intensieve begeleiding de beoordeling zit.

[0:55:40] Want een deel van die kosten zit verstopt bijvoorbeeld... in de kosten voor brede ondersteuning... waar natuurlijk niet alleen maar middelen of trajecten worden verstrekt... maar waarin er ook een begeleider die door de gemeente wordt bekostigd...

[0:55:52] meeloopt met het gezin.

[0:55:55] Maar dit is even indicatief wat ik u kan meegeven.

[0:55:58] En ik kan u toezeggen dat we daar nog even proberen... heel precies op terug te komen.

[0:56:07] Heer Gilles?

[0:56:08] Voorzitter, ik heb geen nieuwe vraag.

[0:56:10] Dank voor de presentatie en de beantwoording.

[0:56:17] Ik zou het nog heel even aan de hand van... U geeft net twee keer aan om wat informatie te kunnen verstrekken.

[0:56:22] Dat kan ook via de G4 naar alle woordvoerders verstuurd worden.

[0:56:27] Mevrouw Rikkers, had u nog een vraag?

[0:56:32] Nee hoor, dank u wel.

[0:56:34] Ik kijk even... Mevrouw Van Dijk heeft vast nog een vraag.

[0:56:37] Ja, maar ze zijn gewoon te politiek.

[0:56:39] Dus ik vind het gewoon niet netjes om dat hier te maken.

[0:56:43] Voorzitter, mag ik nog heel kort even... Ik gaf net als eerste reactie op de vraag van mevrouw Van Dijk over de bak... dat het een politieke vraag is.

[0:56:50] Dat is niet omdat er een lastige politieke beslissing ligt... maar omdat wij dingen voorbereiden en het gewoon via de staatssecretaris loopt.

[0:56:59] Dat heeft volgens mij niets te maken met het feit... dat we ook met de bak goed in gesprek zijn om te kijken... hoe gaan we die balans tussen responsieve bezwaaropwikkeling... en die rechtsbescherming via de bak goed vormgeven.

[0:57:09] Want dat staat buiten de discussie.

[0:57:13] Maar ik bedoel dat ook helemaal niet als sneer of zo.

[0:57:15] Het is meer van dat ik mezelf besef dat ik de neiging heb om die vragen politiek te stellen.

[0:57:19] En ik vind niet dat ik jullie daarmee moet belasten.

[0:57:22] Ik kijk even naar alle Kamerleden.

[0:57:25] Zijn er nog vragen, mevrouw Wingelaar?

[0:57:28] Mevrouw Hagen?

[0:57:30] Ja, dank u voorzitter.

[0:57:31] Nog een laatste vraag op mijn lijstje inderdaad.

[0:57:35] SGH heeft ons laten weten dat zij ook bepaalde succesblokkades zien.

[0:57:41] Ze hebben er elf omschreven.

[0:57:44] Kunt u misschien vanaf uw kant ook inzage geven in wat u denkt dat de voortgang daarop is?

[0:57:53] Ja, dat kan ik.

[0:57:54] Dat zijn inderdaad, even ook ter context, de elf punten die Stichting Gelijkwaardig Herstel in oktober vorig jaar heeft gedeeld met het ministerie.

[0:58:03] Daar hebben we toen in december een eerste gezamenlijke reactie op gegeven van wat is nu eigenlijk de voortgang op die punten.

[0:58:11] Een groot deel van die elf punten, dat zeg ik ook wel voor een deel in mijn hoofd, maar laten we zeggen pak een beetje drie of vier daarvan, die zagen echt op de controle die het ministerie uitvoert op de individuele schadestaten.

[0:58:23] Zoals ik ook al aangaf en zoals ook in de kabinetsreactie staat, is het voornemen van het kabinet hier echt ook om het advies van Van Dam over te nemen en dus over te schaken, of in ieder geval zelf een terugtrekkende beweging te maken op die controle.

[0:58:37] Een aantal zat ook op wat ik net noemde, wat we dan even de losse eindjes noemen.

[0:58:41] Dus dat is inderdaad bijvoorbeeld die deelnemersvoorwaarden.

[0:58:45] Daar zijn we dus nu over in gesprek, is denk ik het meest neutrale antwoord dat ik kan geven.

[0:58:55] Kijk even, zij nu... Ik wilde nog even mijn collega aanvullen... want ik denk dat het natuurlijk ongelooflijk belangrijk is... dat we die onderwerpen oplossen... om te zorgen dat dit ook de route wordt zoals de commissie van Dam adviseert... waarin het leeuwendeel van de ouders ook snel en goed geholpen wordt.

[0:59:12] Daar horen aan de ene kant...

[0:59:14] aandachtspunten bij die het proces, want een ouder moet ook een goed proces doorlopen om ook bereid te zijn om tot een vaststellingsovereenkomst te komen.

[0:59:25] Dus hiccups daarin, die hebben absoluut ook onze aandacht en daar zijn we ook over bezig.

[0:59:31] Het is nog niet opgelost, dat moet ik u ook vertellen.

[0:59:36] Maar er zitten ook mensen van gelijkwaardig herstel in de zaal, zag ik.

[0:59:40] Daar zijn we mee in gesprek, met de inzet om dat ook zo snel mogelijk gezamenlijk uit te werken.

[0:59:47] Net als de onderwerpen die meneer Van Damme in het rapport ook heeft aangegeven.

[0:59:51] Hoe gaan we die opschaling nou samen mogelijk maken?

[0:59:54] En hoe zorgen we er ook voor dat, zoals dat zo deftig wordt genoemd, de governance.

[1:00:01] Wat moeten we regelen zodat financiën er eigenlijk zoveel mogelijk uit kan stappen?

[1:00:06] Dat zijn dingen waar we hier eigenlijk nu over in gesprek zijn en hopelijk ook heel snel tot conclusies kunnen komen.

[1:00:14] Dank u wel voor die toelichting.

[1:00:16] Ik kijk even naar de Kamerleden of er nog vragen op uw lijstje staan.

[1:00:20] Ik zie dat dat niet het geval is.

[1:00:22] Dan dank ik u voor alle vragen, maar u ook alle vier voor de presentatie en voor alle beantwoording van de vragen.

[1:00:31] En dan sluit ik hierbij de vergadering.