Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.

Procedurevergadering commissie voor Binnenlandse Zaken

[0:00:02] Beste leden, goedemorgen.

[0:00:03] Ik open deze procedurevergadering van de vaste commissie voor binnenlandse zaken.

[0:00:08] Ben ik goed hoorbaar?

[0:00:08] Ik heb het idee dat ik zo zacht overkom.

[0:00:10] Dan ben ik van nature heel zacht, maar misschien is het qua geluid minder.

[0:00:15] Het is te doen?

[0:00:17] Oké.

[0:00:17] En ik kan mezelf niet harder zetten, geloof ik.

[0:00:20] Ik ga naar agenda punt 1.

[0:00:21] Dat is de regeling van werkzaamheden.

[0:00:23] En daar zijn een aantal zaken die voorliggen.

[0:00:28] Een voorstel van de leden Rajkowski en Van Waveren omspoedig na een technische briefing door de minister van BZK in haar beleidsreactie op de brief van de TIB en CTIV is aangeboden in zaken criminele ondermijning.

[0:00:41] Een commissie belt over dit onderwerp in te plannen met de minister van BZK.

[0:00:44] En ik kijk de commissie rond.

[0:00:46] Ja, daar kunt u zich in vinden.

[0:00:49] Minister Deen.

[0:00:50] Dank u, voorzitter.

[0:00:52] Is die technische briefing al gepland?

[0:00:57] Oké, omdat ik zag dat er een commissiedebat IVD-aangelegenheden op 19 juni plaatsvindt.

[0:01:03] Hoe moet ik die links zien?

[0:01:05] Dit is in feite een extra debat.

[0:01:08] Ja, u kunt zich daarin vinden.

[0:01:10] Mooi.

[0:01:12] Twee.

[0:01:13] Voorstel van het lid Sneller om in de procedurevergadering van 22 mei 2025 met de commissie te spreken over werkafspraken en de opvolging van gemaakte afspraken in het gesprek met de minister van BZK over werkafspraken d.d.

[0:00:00] 14 januari 2025.

[0:00:00] 3.

[0:01:29] Voorstel van het lid Weyenas om de minister van BCK te verzoeken de Kamer te informeren over de uitkomsten van het overhedenoverleg van 14 april.

[0:01:42] Meneer Sneller.

[0:01:43] Op korte termijn daarna zou dan wel handig zijn.

[0:01:52] Dat is helder.

[0:01:54] Dank.

[0:01:57] Dank je wel, voorzitter.

[0:01:58] Het is niet gewoon de bedoeling dat Rome 14 april zelf de minister de Kamer informeert.

[0:02:15] Zullen we het op zo snel mogelijk houden?

[0:02:17] Dat is misschien het soepelste compromis.

[0:02:22] Dan ga ik naar punt 4, voorstel van het lid Weijen Nass om de minister van BZK te verzoeken de beantwoording van het SOBFTK, en ik kort het af vanwege het feit dat mijn Friese wat minder is, zo spoedig mogelijk aan de Kamer te doen doekomen.

[0:02:38] Ja, ik heb geen hoge verwachtingen als het om mijn Friese uitspraak gaat.

[0:02:42] Kunt u zich daarin vinden.

[0:02:44] Zodat het geval is.

[0:02:46] Zijn wij door punt 1 heen en gaan wij naar de brievenlijst.

[0:02:50] Agende punt 2.

[0:02:53] En als ik u wat betreft agenda punt 2 mag wijzen op de punten 1 en 2.

[0:02:59] Bij punt 1 aanbod van het Groninger Gasberaad voor presentatie over enquête stap verder rapportage, onderzoek naar schadeafhandeling en versterken neem ik aan.

[0:03:10] Versterken dank.

[0:03:11] Domeinbouw.

[0:03:13] En het voorstel is ter bespreking wens de commissie in te gaan op het aanbod van het Groninger Gasberaad voor een presentatie en gesprek over de enquête.

[0:03:19] En ik kijk de commissie rond.

[0:03:22] Ik zie nog niet heel veel enthousiasme.

[0:03:30] Voorzitter, ik begreep dat de vorige keer ook gebeurd is en dat het toen heel nuttig was.

[0:03:34] Mijn collega Bussel zou hier graag gebruikmaken van dit aanbod.

[0:03:41] Het lijkt me inderdaad een goed voorstel om het te inventariseren.

[0:03:44] Dat is het makkelijkste, denk ik, onder deze omstandigheden.

[0:03:47] Dan ga ik naar punt 2.

[0:03:50] op de brievenlijst.

[0:03:51] En daar gaat het om een aanbod van de ATR.

[0:03:54] En dat is ter bespreking wetscommissie in te gaan op het aanbod van het ATR voor een technische briefing over uitgebrachte adviezen aan de minister van BZK.

[0:04:03] En ik zie daarvan bevestiging.

[0:04:06] Ja.

[0:04:10] Dan ga ik naar punt drie en dat is de brievenlijst particulieren.

[0:04:15] En daar heb ik op zich geen opmerkingen over.

[0:04:18] zijn er van de kant van de commissie opmerkingen zo niet.

[0:04:23] Dan stel ik voor om eerst verder te gaan met punt 24 van de agenda vanwege het feit dat meneer Van Baarle zometeen naar een debat moet.

[0:04:31] Gaat u daarmee akkoord?

[0:04:33] Dan gaan we naar punt 24.

[0:04:37] Dat is voorstelvoorbereidingsgroep voor het programma van het rond de tafel gesprek moslimdiscriminatie.

[0:04:43] Het voorstel daarvoor is stem de commissie in met de voorstel de invulling van het rond de tafel gesprek moslimdiscriminatie op donderdag 22 mei 2025.

[0:04:54] Kunt u zich daarin vinden?

[0:05:00] Dan is dat punt in ieder geval behandeld.

[0:05:06] En dan gaan we door met het volgende agendapunt en dat is in dit geval punt 4.

[0:05:13] Benoemingsprocedure lid klachtencommissie CTIVD.

[0:05:17] Het voorstel is de benoemingscommissie samenstellen ten behoeve van twee voordrachten voor de functie van lid van de klachtencommissie van de CTIVD.

[0:05:25] Weer verbaden.

[0:05:26] Succes.

[0:05:33] Zijn er op dit moment al gegadigden?

[0:05:35] Zo niet, dan komen we uiteraard met een e-mail-inventarisatie.

[0:05:39] Meneer Deen, wij rekenden eigenlijk al op uw stilletjes.

[0:05:42] Dus wat dat betreft, dat is dan toch goed gekomen.

[0:05:45] Meneer Siks-Dijkstra.

[0:05:47] Dank u. Agenda punt 5.

[0:05:51] Initiatiefnota van de leden Siks-Dijkstra en Omtzigt over centraal toezicht op staatsgeheimen.

[0:05:55] Het voorstel is de minister van BZK verzoeken om een kabinetsreactie op de initiatiefnota aan de Kamer te doen toekomen.

[0:06:03] Meneer Koops.

[0:06:04] Meneer de voorzitter, de vraag is hier het ook zo te regelen dat er feitelijke vragen aan de initiatiefnemers kunnen worden gesteld.

[0:06:14] Dat is één ding ervan.

[0:06:15] Voordat die kabinetsreactie komt.

[0:06:19] Heer Sneller, u weet heel goed waarom ik hier zit en wat ik hier aan het doen ben.

[0:06:25] Dus ik lees verder voor.

[0:06:27] Is het mogelijk om per omgaande een nota overleg in te plannen ten aanzien van dit punt?

[0:06:43] Kan het alle drie tegelijk?

[0:06:47] U popelt om te reageren.

[0:06:48] DE JONGE.

[0:06:49] Ik vond het mooi dat de heer Siksdijkstra nog een goede aanvulling had.

[0:06:55] Volgens mij is het handiger, maar ik weet niet precies wat de achtergrond is van de vragen van de heer Koops en de voorstellen, maar ik zou het zelf prettiger vinden om de feitelijke vragen pas te doen nadat we de kabinetsreactie hebben gekregen en dan te besluiten om een overleg in te plannen.

[0:07:11] wat we ook hebben gedaan in het verleden, een schriftelijke ronde met initiatiefnemers.

[0:07:15] Ik heb zelf gewoon onvoldoende tijd gehad om de initiatiefnota in deze fase al te lezen, om daar allemaal nu toe te kunnen besluiten hoe we dat daarna nog doen.

[0:07:25] Meneer Koops.

[0:07:26] Ja, meneer de voorzitter, het leek nou juist efficiënt om, voor zover er nu al feitelijke vragen zijn naar aanleiding van die nota, om dit nu al te stellen, zodat dat ook meegenomen kan worden, de antwoorden erop in de kabinetsreactie.

[0:07:41] Dan zou ik kunnen denken dat er tweemaal sprake is van feitelijke vragen.

[0:07:47] Voorafgaand en na?

[0:07:52] In ieder geval dat voor zover de feitelijke vragen worden gesteld, dat die zo snel mogelijk komen.

[0:08:00] Maar dan is het niet verstandig om nu al een kabinetsreactie te vragen, maar dan eerst een feitelijke vragenronde te doen als de achtergrond van het voorstel is dat ze kunnen worden meegenomen in de beantwoording.

[0:08:10] Ik probeer ook maar wat.

[0:08:13] Uitstekend.

[0:08:13] Wordt op prijs gesteld.

[0:08:26] Als eigen initiatiefnemer past het mij minder om hier veel over te zeggen.

[0:08:33] Wat dat betreft...

[0:08:36] maakt dat van mijn kant niet heel veel uit.

[0:08:38] Ik ben gewend van andere commissies dat het wel gelijktijdig is, een kabinetsreactie en feitelijke vragen die zowel aan de indiener als aan het kabinet gesteld kunnen worden, dat ook feitelijke vragen richting het kabinet gaan en dat de kabinetsreactie komt en een beantwoording van die feitelijke vragen en dan naar aanleiding daarvan het notaoverleg wordt gepland.

[0:09:02] De volgorde die hier wordt gehanteerd hangt ook samen met het feit dat er veilige vragen gesteld worden naar aanleiding van de standpunt van het kabinet.

[0:09:09] Terwijl als we natuurlijk als commissie vragen om een kabinetsreactie en dan ook veilige vragen gelijktijdig, dan overlapt dat mogelijk.

[0:09:16] Maar het staat de commissie vrij om alle drie de onderdelen van de behandeling tegelijkertijd in te zetten.

[0:09:22] Alleen dan is de vraag vervolgens wel, wat zijn dan de termijnen die we gaan hanteren?

[0:09:27] Omdat het een vrij technische nota is, kan ik ook goed begrijpen als de commissie zegt laten we eerst de kabinetsreactie afwachten en daarna dan nog de feitelijke vragen ronden.

[0:09:34] Dan leg ik me in principe neer bij het voorstel van de commissie.

[0:09:40] Prima, ik zie dat er overeenstemming over is in de commissie.

[0:09:45] Dan ga ik naar punt vijf.

[0:09:48] Initiatiefnota van de leden Sigrid Dijkstra en Omtzigt over centraal toezicht op staat.

[0:09:53] Uitkomstige gesprekken met mede-overheden.

[0:09:56] Agenderen voor een ongepland commissiedebat over financiën en decentrale overheden.

[0:10:13] ...punt 7, verslag van een schriftelijk overleg over vervolgtraject... ...verdeelmodel van het gemeentefonds per januari 2026... ...met kamerstuk nummer R achter.

[0:10:21] Voorstel agenderen voor een ongepland commissiedebat... ...financiën, decentrale overheden.

[0:00:00] 8.

[0:10:28] Toezeggingen gedaan tijdens het commissiedebat... ...financiën, decentrale overheden van 26 maart.

[0:10:33] Voorstel agenderen voor een ongepland commissiedebat... ...financiën, decentrale overheden.

[0:00:00] 9.

[0:10:39] Nationaal programma Vitale Regio's.

[0:10:42] Voorstel agenderen voor een ongepland commissiedebat, regio's en grensoverschrijdende samenwerking.

[0:00:00] 10.

[0:10:49] Hervormingsagenda voor versobering van de Algemene Bestuursdienst.

[0:10:52] Voorstel agenderen voor het commissiedebat Functionaire Rijksdienst op 24, 20 april 2025. 11.

[0:11:01] Uitstel, toezending, beleidsreactie, evaluatie, inkopen met impact, voortgangsbrief, monitoring, MVOI en gemeenschappelijke centrale meldkamer.

[0:11:11] Een voorstel agenderen voor het commissie-debat functioneren, Rijksdienst op 24 april 2025.

[0:11:14] Twaalf.

[0:11:14] Meneer Koops.

[0:11:21] Zal ik maar gewoon ronduit toegeven, meneer de voorzitter, dat ik dat niet zo heel goed begreep.

[0:11:24] Omdat de brief waar we het hier over hebben, daar staat alleen maar in dat er komt toch een reactie voor de zomer.

[0:11:30] En dus niet voor 24 april.

[0:11:32] Dus ik begreep niet wat er nou geagendeerd wordt op 24 april.

[0:11:38] Volgens mij wordt hier geagendeerd de mededeling dat er voor de zomer een reactie komt.

[0:11:43] U heeft het beter begrepen dan u eigenlijk dan.

[0:11:46] Is dat zo?

[0:11:47] Maar dan is het opeens zo'n primitief voorstel.

[0:11:50] Misschien kon de griffier een toelichting op dit voorstel geven.

[0:11:54] In dit geval stond er ook nog aanvullende informatie waardoor de griffier dacht dat kan dan betrokken worden in het gesprek bij mij.

[0:12:00] U staat natuurlijk vrij om het voor kennisgeving aan te nemen.

[0:12:03] Wij hebben altijd de neiging om liever iets teveel brieven te agenderen zodat u de ruimte heeft om erover te spreken met de minister dan het voor kennisgeving aan te laten nemen.

[0:12:11] Maar het staat u vrij.

[0:12:12] Dat is op zich positief, meneer Koops.

[0:12:14] Ik ga de griffie geen strobreedte in de weg leggen, maar nu snap ik het iets beter gewoon.

[0:12:20] Dank u, dan ga ik naar punt 12.

[0:12:24] Voortgang bij punt 12, uitvoerbaarheidstoets, stedencentrale overheden agenderen, is het voorstel voor het ongeplande commissiedebat, bestuurlijke organisatie en democratie.

[0:12:35] Punt 13, naderanalyse ter reikendheid juridische en beleidsmatige kaders bij gemeentelijke afschaling.

[0:12:44] Voorstel agenderen voor het ongeplande commissiedebat bestuurlijke organisatie en democratie.

[0:12:50] In de vorige parlementariële vergadering hebben we afgesproken om iets over decentrale democratie te gaan inprennen.

[0:12:57] Is het misschien beter om het daarbij te betrekken, zodat we de thematiek van de lokale overheden bij elkaar houden in dat debat?

[0:13:07] Dat kan inderdaad.

[0:13:08] Ik kijk naar de andere commissieleden en die bevestigen dat.

[0:13:12] Behalve meneer Buijzen.

[0:13:15] Even iets meer verduidelijken, meneer Sneller.

[0:13:16] Wat bedoelt u precies?

[0:13:18] Meneer Sneller, er staat nu dat we dit moeten betrekken bij het debat, of het voorstel is om het te betrekken bij het debat over bestuurlijke organisatie en democratie.

[0:13:24] Dat zijn veel landelijke thema's, terwijl we in de vorige procedurevergadering hebben besloten om een speciaal debat in te plannen over de lokale thema's, ook in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen.

[0:13:33] En aangezien dit over gemeentelijke afschaling en ook Maas-Horst denk ik zometeen dat het logisch zou kunnen zijn om dat dan allemaal bij elkaar te betrekken in een decentrale democratie debat.

[0:13:45] Een toelichting van de griffie.

[0:13:47] Wij plannen voornamelijk als het gaat over herindelingen stoppen we dat vaak bij bestuurlijke organisaties in democratie.

[0:13:53] Uiteindelijk is dat ook een keuze in welk debat er eerder komt.

[0:13:56] In dit geval kan ik ook heel goed begrijpen als de commissie zegt versterker lokaal bestuur komt eerder, dus dan bespreken we het liever daar.

[0:14:02] Maar dat is de reden dat we soms kiezen voor het andere debat.

[0:14:05] Maar dan gaan we het in dit geval dan plannen voor versterker lokaal bestuur na het zomerreces.

[0:14:10] Meneer Buijers.

[0:14:11] Ik kan de lijn van de eerste helft volgen, dus akkoord met de voorstel.

[0:14:20] Dat zou inderdaad kunnen voor de volgende.

[0:00:00] 14.

[0:14:22] Een evaluatierapport functioneerde de gemeente Maashorst.

[0:14:25] Agenderen voor het onverplande commissiedebat bestuurlijke organisatie en democratie.

[0:14:30] En dan tegen datzelfde woord.

[0:14:31] Ja.

[0:14:35] Punt 15.

[0:14:35] Voortgangsrapportage ABRO-programma.

[0:14:39] En nu zit de uitleg van de afkorting erachter.

[0:14:41] Voorstel agenderen voor het commissiedebat IVD-aangelegenheden op 19 juni. 16.

[0:14:48] de web van haat, de online grip van extremisme en terrorisme op minderjarigen.

[0:14:52] Het voorstel daarbij is agenderen voor het commissie-debat IVD-aangelegenheden op 19 juni.

[0:00:00] 17.

[0:14:59] Uitstel toezending actieplan toegankelijk stemmen.

[0:15:02] Voorstel is voor kennisgeving aannemen.

[0:15:07] Dan ga ik naar herstel Groningen en agenda punt 18, actualisatie diepte analyse.

[0:15:11] Het voorstel is agenderen voor het ongeplande commissie debat herstel Groningen en de nood daarbij is de commissie wordt een overweging gegeven het commissie debat herstel Groningen na het zomerreces te plannen.

[0:15:25] Ja, dank u wel, voorzitter.

[0:15:27] Mijn collega Busshof zou graag dit debat voor het zomerreces willen, omdat anders de Kamer pas na de zomer, uit mijn hoofd zeg ik even, pas in oktober weer zou spreken met de staatssecretaris.

[0:15:39] Dus dat is het verzoek.

[0:15:42] Hoe kijkt de commissie daar tegenaan, meneer Koops?

[0:15:45] Ik ben het er roerend mee eens.

[0:15:46] De steun van voor de zomer, daar voeg ik ook aan toe.

[0:15:49] Het gaat hier gewoon ook echt over het tempo waarin woningen moeten worden hersteld.

[0:15:53] We mogen die mensen niet laten bungelen voor zomaar een half jaar.

[0:15:58] Ik herinner dat we dit al eerder hadden afgesproken om het voor het zomer de zesde in een van de eerdere PV's dus akkoord.

[0:16:07] Dat is alleen maar positief.

[0:16:08] Dan doen we dat.

[0:16:13] Dan ga ik naar agenda punt 19.

[0:16:15] Het juislag van het IMG.

[0:16:18] Instituut Mijnbouwschade Groningen.

[0:16:20] Voorstel, agenderen voor het ongeplande commissiedebat Herstel Groningen.

[0:00:00] 20.

[0:16:26] Toezegging gedaan tijdens het commissiedebat Herstel Groningen op 19 maart over onder andere de wijze waarop het kabinet invulling geeft aan het advies van de commissie van Geel.

[0:16:35] Voorstel is agenderen voor het ongeplande commissiedebat Herstel Groningen.

[0:00:00] 21.

[0:16:41] Toepassing van het letterlijk bewijsvermoeden in de omgeving van Norg.

[0:16:45] Voorstel, agenderen voor het ongeplande commissiedebat Herstel Groningen.

[0:16:50] En dan ga ik naar het punt overig.

[0:16:54] Agenda punt 22.

[0:16:55] Aankondiging onderzoek nationale ombudsman, kinderombudsman en veteranenombudsman naar discriminatie van kinderen.

[0:17:01] Voorstel is voor kennisgeving aannemen.

[0:00:00] 23.

[0:17:07] Mandaat notitie, wetgevingsrapporteurs, wetsvoorstel, wet op de politieke partijen.

[0:17:12] Voorstel.

[0:17:13] Stemt de commissie in met de voorgestelde mandaatnotitie van de wetgevingsrapporteurs in zaken het wetsvoorstel, wet op de politieke partijen.

[0:17:21] Meneer Blikkers.

[0:17:22] Ja, voorzitter, dank u wel.

[0:17:24] Als ik kijk naar de planning en het duurrapporteurschap, ik zou wel willen verzoeken om tussen indiende wetsvoorstel en het eerste rondetafelgesprek echt ruim de tijd te nemen.

[0:17:33] Dit is een belangrijke wetsvoorstel wat eraan komt, omvangrijk ook.

[0:17:38] Dus laten we daar wel ruim de tijd voor nemen om ons goed voor te kunnen bereiden, alsjeblieft.

[0:17:43] Misschien kunt u aangeven wat u onder ruim verstaat.

[0:17:45] Dat zou bijvoorbeeld een maand kunnen zijn.

[0:17:46] U geeft het aan.

[0:17:48] Een maand is volgens mij goed, maar niet dat we na het wetsvoorstel anderhalf week later met elkaar een rondetafelgesprek gaan voeren.

[0:17:57] Dat lijkt me niet verstandig.

[0:17:59] Maar ook niet waarschijnlijk, want het kost alle tijd natuurlijk om een rondetafel op te starten.

[0:18:03] Ik kijk naar de rest van de commissie, meneer Sneller.

[0:18:06] Met de voorganger van de heer Bikkers hebben we ook besproken dat we juist het tempo er een beetje in willen houden.

[0:18:12] Het kabinet doet er al heel lang over dat we als Kamer kijken of we dat een beetje kunnen bevorderen.

[0:18:18] Daarom ook nu al het voorstel.

[0:18:19] Dus misschien, en ik snap tegelijkertijd dat we de wet ook moeten lezen voor het rond de tafel gesprek, dat we misschien drie weken kunnen doen als termijn.

[0:18:29] Dat zie ik als een mooi compromis, voorzitter.

[0:18:30] Ja, dat kan ik me voorstellen.

[0:18:32] Dan worden het drie weken.

[0:18:36] Dan ga ik naar het tweede besluitpunt.

[0:18:40] Dank.

[0:18:41] Stemt de commissie in met de benoeming van het lid Wikkers als wetgevingsrapporteur ter vervanging van het lid Erkens.

[0:18:50] En ik zie geen bezwaren.

[0:18:57] Agenda punt 24 hebben wij al gehad en dan ga ik naar agenda punt

[0:19:06] Lijst met EU-voorstellen in de periode van 7 november 2024 en 3 april 2025.

[0:19:13] Het voorstel is ter informatie.

[0:00:00] 26.

[0:19:18] Parlementaire behandeling van de verantwoordingstukken over 2024 en de voorjaarsnoten 2025.

[0:19:23] Er liggen verschillende voorstellen ter bespreking.

[0:19:27] Wens de commissie de jaarverslagen in een wetgevingsoverleg te behandelen.

[0:19:35] Ik begrijp dat daar, ja.

[0:19:40] Wens de commissie rapporteurs te benoemen om namens de commissie de kwaliteit van de verantwoordingsstukken te onderzoeken.

[0:19:49] Uiteraard, de volgende vraag is... U meldt zich aan, denk ik, of niet?

[0:19:53] Mevrouw Weijenas.

[0:20:00] Nee.

[0:20:01] Niet een rapporteur, maar wat onze fractie betreft hoeven er überhaupt geen rapporteurs te zijn.

[0:20:10] Dat is teleurstellend.

[0:20:14] Hoe kijken de andere commissieleden daartegen aan?

[0:20:19] Wel rapporteurs.

[0:20:22] Nee, dat heb ik niet.

[0:20:24] Maar wel rapporteurs.

[0:20:27] De andere, meneer Buijzen.

[0:20:28] Nou, voor ons hoeven wij een rapporteur ook niet, dus we melden ons ook niet aan.

[0:20:34] Meneer Deen.

[0:20:34] Voor ons ook niet, voorzitter, niet noodzakelijk.

[0:20:38] Meneer Sneller.

[0:20:39] Voor ons wel.

[0:20:46] Mevrouw Tsjechaai.

[0:20:47] Dit lijkt mij gewoon goed om te inventariseren wie het wel zou willen doen, want mijn fractie heeft daar ook wel behoefte aan.

[0:20:52] Dat zou onmiddellijk mijn volgende voorstel zijn.

[0:20:55] Meneer Deen.

[0:20:57] Ja, dan krijg ik de vraag licht voor of de commissie rapporteurs wens te benoemen überhaupt.

[0:21:02] Dan zouden we daar eerst even over moeten stemmen, denk ik.

[0:21:09] Als voorzitter van de commissie Rijksuitgave, waar we elk half jaar een sessie organiseren met rapporteurs uit alle verschillende commissies om ook de rode draden tussen de verschillende commissies te identificeren en ook vanuit de commissie Rijksuitgave rapporteurs ondersteunen bij

[0:21:28] Wat zijn nou de onderwerpen die we op verschillende terreinen terugzien, waar we ook V100 organiseren met verschillende belanghebbenden van buiten.

[0:21:37] In dit geval zijn het notabene uitvoeringsorganisaties als extra aandachtspunt waar deze commissie het voortouw heeft om ook de bestaat van de uitvoering te behandelen.

[0:21:48] Dus ik zou het heel mooi vinden als wij ook vanuit deze commissie die rol van het controleren van de jaarverslagen expres ook dit jaar, gezien het aandachtspunt van de uitvoeringsorganisaties, ook met rapporteurs ondersteunen.

[0:22:02] En gezien de omgang van de fractie stond ik niet te springen.

[0:22:05] En ook gezien de dubbelrol die ik heb als woordvoerder Rijksuitgave.

[0:22:08] Maar mocht het nodig zijn,

[0:22:10] Dan ben ik bereid dat te doen, maar ik zou wel in ieder geval de collega's willen verzoeken om hier te besluiten wel rapporteurs aan te stellen en dan de e-mail inventarisatie te doen.

[0:22:22] Ja, laat ik een beetje terugschakelen.

[0:22:23] De commissie gaat wel akkoord met de inventarisatie, even als basis.

[0:22:29] Daar heb ik voldoende steun voor.

[0:22:31] Ja, maar volgens mij, meneer de voorzitter, zijn er vier leden aanwezig die zagen we wel en het niet.

[0:22:37] Het was voor de toelichting.

[0:22:38] Is er na de toelichting van meneer Sneller nog iets veranderd?

[0:22:42] Bij mij niet.

[0:22:44] Er is helaas niks veranderd, meneer Sneller, in zoverre.

[0:22:47] Maar u gaat akkoord met de inventarisatie?

[0:22:49] Nee.

[0:22:51] Oh, helaas, meneer Sneller.

[0:22:58] Ik zal er op een ander moment in een andere hoedanigheid op terugkomen.

[0:23:03] Goed.

[0:23:05] Dan ga ik naar het derde punt.

[0:23:08] Het is niet dreigend bedoeld.

[0:23:24] We hebben hier ook in het reglement van orde expres iets over opgenomen bij de herziening.

[0:23:28] We proberen dit, en dat wordt door breed ondersteund in de Kamer in algemene zin altijd, dat we dit serieus nemen en dat we daar met de rekenkamer ook afspraken over maken en daarom teleurgesteld.

[0:23:42] Maar wat ik zeg, dat is verder hier is het besloten.

[0:23:45] De collega's hebben volledig gelijk dat er geen meerderheid is om rapporteurs aan te stellen.

[0:23:52] om toch ook wel constructief te willen blijven staan in deze materie.

[0:23:57] Kijk, het is misschien wel een suggestie om richting de begrotingsbehandeling wel na te denken, ook over rapporteurs vanuit deze commissie.

[0:24:05] Misschien is dan de jaarverslaggeving iets te vroeg, maar richting de begroting zou het misschien wel helpen.

[0:24:12] Ik wil het niet kapen.

[0:24:14] Het idee is juist om in de planning en controlecyclus ook in de controlefase terugkijkend de aandachtspunten die er uit de rekenkamer onderzoeken komen ook vast te houden voor in het najaar weer vooruitkijkend bij de begrotingsbehandeling.

[0:24:30] Wat dat betreft moet de cirkel gesloten zijn idealiter en betekent dat een wetgevingsoverleg met rapporteurs in het voorjaar en in het najaar inderdaad

[0:24:40] liefst dezelfde rapporteurs die weer bij de begroting kijken, zijn die aandachtspunten dan ook opgevolgd in de ontwerpbegroting?

[0:24:46] Ik kan de gedachtelein van de heer Sneller ontzettend goed volgen, voorzitter.

[0:24:51] En misschien is het in het algemeen een opmerking om in de toekomst dus na te denken of als we het hebben over rapporteurs in de zin van de financiële jaarcyclus, om rapporteurs voor die cyclus te benoemen in plaats van steeds

[0:25:03] Ofwel de jaarverslaggeving ofwel de begroting.

[0:25:06] Want in die zin kan ik de lijn wel volgen.

[0:25:09] Voor ons is het belang voor een begroting groter en voor de jaarverslag op dit moment even niet aanwezig.

[0:25:17] Maar ik kan de lijn in die zin ook wel volgen.

[0:25:21] Het komt, zover ik van de revier begrijp, ook in de strategische procedurevergadering aan de orde.

[0:25:25] Maar er komt nog een kleine toelichting van de kant van de revier.

[0:25:29] Nee, dat dit expliciet juist ook het punt is wat elk jaar in de strategische procedurevergadering wordt benoemd om rapporteurs te benoemen voor zowel de begroting als daarna.

[0:25:38] Alleen afgelopen jaar was de commissie heeft besloten om geen rapporteurs te benoemen op de begroting.

[0:25:45] Dan ga ik naar het derde punt.

[0:25:47] Wenst de commissie een besloten technische briefing door de Algemene Rekenkamer te ontvangen over de verantwoordingsrapporten bij de te behandelen jaarverslagen?

[0:26:00] Dat verlangt de commissie.

[0:26:01] En dan ga ik naar de planning.

[0:26:03] En zijn er van de kant van de commissie opmerkingen over de planning?

[0:26:06] En heb ik ook graag in de punt 27, 28, 29.

[0:26:11] En 30.

[0:26:14] En zodat niet het geval is, zijn er van de kant van de commissie rondvragen.

[0:26:20] En zodat ook niet het geval is, sluit ik deze vergadering.

[0:26:24] Dank u wel.