Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.
Digitale ontwikkelingen in de zorg (voortzetting)
[0:00:00] al verplicht is, maar er zijn dus nog heel veel zorgorganisaties die dat niet hebben.
[0:00:08] We blijven een beetje hangen met wat er dan nog gebeurt met de zorgorganisaties die het niet hebben, want het is gewoon niet veilig.
[0:00:14] We willen graag een twee minuten debat aanvragen.
[0:00:20] Dank u wel.
[0:00:21] Meneer Klaassen.
[0:00:26] Dan bedank ik namens de minister met mij voor de beantwoording van de vragen.
[0:00:32] Ik twijfel niet aan de goede wil van deze minister als het gaat om digitalisering.
[0:00:37] Maar ik vroeg mij af, stel dat jij als patiënt naar dit debat hebt zitten luisteren of als verpleegkundige of als bestuurder van een grote zorgorganisatie.
[0:00:45] Wat ben je hier dan wijzer van geworden?
[0:00:47] Waarmee ben je dan geholpen?
[0:00:49] En ik maak mij ook zorgen over de hele makkelijke opmerking van de minister die zegt zorgaanbieders staan aan de lat als het gaat om die financiën.
[0:00:57] Dat kan ze het zorgveld niet opleggen met de grote opgaven die er nog steeds liggen.
[0:01:01] En voorzitter het was duidelijk in mijn eerste termijn, ik baal enorm.
[0:01:05] Maar dan ook enorm van hoe de minister de opt-out in de spoedeisende hulp afhandelt en ook een aantal keren de begrippen door elkaar haalt.
[0:01:13] En dat maakt mij ook enigszins ongerust.
[0:01:15] En ten aanzien van die medicatieoverdracht.
[0:01:17] Ik heb de minister een aantal keren horen zeggen 25, 26, 27.
[0:01:21] Ik vroeg bewust naar die rode vlag, want ik krijg uit het zorgveld te horen dat als de minister niet meer versnelling gaat maken, als het gaat bijvoorbeeld om die medicatieoverdracht, dat 25, 26, 27 ook niet haalbaar is.
[0:01:32] Dus ik zou graag willen dat de minister niet alleen enthousiasme toont, maar ook tempo en regie.
[0:01:42] Als het gaat over de veiligheid van onze digitale infrastructuur... en dat we deze ook beschermen tegen overnames van buitenlandse mogendheden... waar we niet op zitten te wachten... dan is het goed dat de minister zegt dat hij dat risico ook ziet.
[0:02:02] op een soort zelfde niveau kunnen krijgen als die andere cruciale sectoren.
[0:02:05] Volgens mij is dat hartstikke belangrijk, want je wil er echt niet aan denken dat op een gegeven moment zo'n soort cruciale digitale infrastructuur in handen valt van bedrijven vanuit China of Rusland en dat ze daarmee van alles kunnen doen waar wij absoluut niet op zitten te wachten.
[0:02:21] Dus dat is goed.
[0:02:23] Ik ben nog wel benieuwd naar wanneer de minister komt met wetgeving voor het standardiseren van die open data.
[0:02:33] Ik denk dat dat heel belangrijk is en dat we daar niet al te lang op moeten wachten.
[0:02:40] Ik sluit me aan bij het punt van mijn collega Paulus... maar als het gaat om zorgaanbieders die niet alleen aan de lat kunnen staan... voor de implementatie van veiligheidsnormen in aangaande data... daar zul je ze ook, als je daar strenge eisen aan stelt... die ik best begrijp, ook bij moeten helpen, zeg ik tegen de minister.
[0:03:04] Ik zou toch wel graag een soort routekaart willen van de minister...
[0:03:07] A, I en digitalisering in de zorg, wanneer zij met welke maatregelen hoeveel administratieve tijd bespaard denkt te hebben.
[0:03:16] Ik denk dat dat zinvol is als we die routekaart tot aan dat heilige doel van de minister in 2030, het halveren van die administratietijd, daar een routekaart voor krijgen.
[0:03:27] Dank, voorzitter.
[0:03:29] En ook dank aan de minister, maar ook aan de collega's voor het debat, dat ik hier weer een keer te gast mocht zijn.
[0:03:35] Het ging een beetje mis, maar goed.
[0:03:40] Voor wat betreft de gegevensuitwisseling en de administratieve lasten, fijn dat de minister daar vaart mee maakt.
[0:03:45] Ik zit nog wel een beetje te worstelen met ook een aantal collega's van het PVV en NSC die aangeven van ja,
[0:03:52] Het moet allemaal wel veilig.
[0:03:53] Het moet veilig, maar ik denk nog even terug aan de periode in 1988.
[0:03:59] Dat is lang geleden, maar dat krijg je als je zo oud bent.
[0:04:01] Als rundgelabberant liep ik daar met mappen en foto's en die slingen er ook overal.
[0:04:07] En die deuren waren niet op slot en ik klom over de balie heen als ik een sleutel gestolen had.
[0:04:12] Niet goed, ik weet het.
[0:04:14] Dus ik denk wel, we kunnen niet alles dicht timmeren.
[0:04:18] En daar ben ik wel een beetje bang voor, dat we het gaan dicht timmeren, terwijl daardoor de gezondheid van patiënten op de tocht komt te staan, doordat we geen gegevensuitwisseling hebben.
[0:04:28] Dus dat voorop.
[0:04:30] En verder, in 2005 hadden we ook al op de radiologie spraakgestuurde dossiers.
[0:04:38] En ik denk, we zijn nu twintig jaar verder, dus dat kan wel wat sneller.
[0:04:41] Ik ben blij...
[0:04:45] Ja, want ik zie dat ook voor met die mappen, voorzitter.
[0:04:48] En dan kon je inderdaad misschien met drie, vier mappen de deur uit.
[0:04:52] Maar met die digitalisering kun je met indruk op de knop alle mappen van het hele ziekenhuis en het ziekenhuis daarnaast ook meenemen.
[0:04:59] Dus ik vind het risico toch echt wel groter.
[0:05:01] Bent u dat niet met mij eens?
[0:05:04] Nou, voorzitter, ik ben dat niet helemaal eens, want daar zitten echt nu al wel veiligheidschecks op.
[0:05:11] En ik weet ook nog wel dat als ik foto's digitaal wilde versturen, dat dat allemaal via beveiligde mail moest, dat dat allemaal op een beveiligde manier.
[0:05:18] Dus ja, ik ben het wel met meneer Klaassen eens helemaal dat we dat echt wel veilig moeten doen, maar heel af en toe dat we eens even terug moeten denken naar de tijd van toen.
[0:05:28] En toen was echt niet alles beter en nu ook niet, maar dat we een beetje die balans moeten gaan vinden.
[0:05:34] Ik ben blij dat de minister ook aangeeft de samenwerking met de markt belangrijk te vinden.
[0:05:40] Ik hoop dat we echt nog terugkrijgen wanneer die opt-out eraan komt en dat we daar wat terug over horen, want daar zitten patiënten en patiëntenverenigingen enorm op te wachten.
[0:05:52] Verder heb ik in een aantal zaken nog wel wat termijnen gemist.
[0:05:58] Mijn collega Judith Thiele heeft ook al regelmatig gevraagd over medische
[0:06:03] het ethisch hek in de zorg en wanneer komt daar bericht over.
[0:06:08] Dank u wel.
[0:06:09] Mevrouw Rikkers.
[0:06:11] Dank u wel, voorzitter.
[0:06:12] Ook ik wil graag de minister en iedereen bedanken voor het debat.
[0:06:15] Ondanks de technische storingen in het...
[0:06:19] De minister heeft toegezegd dat tijdelijke oplossingen en pilots uitgerold gaan worden op korte termijn.
[0:06:26] Zo had ik heel graag de tweede termijn willen afsluiten.
[0:06:29] Echter, het wordt weer in het ISA geschoven.
[0:06:32] Wij willen echt meer urgentie van het ministerie.
[0:06:35] En we begrijpen heel goed dat vanuit het ministerie heel lekkundige mensen zijn die op dit moment de regie nemen.
[0:06:42] Maar voorzitter, dezelfde ministerie heeft ook de motie Rikkers-Krul overgenomen die vraagt om regie te houden over de ontwikkeling van gebruiksvriendelijke systemen voor patiëntgegevens die voor patiënten en zorgprofessionals voelen als één systeem.
[0:06:55] Daarom willen we echt graag meer.
[0:06:57] De patiënten en de artsen verdienen ook meer.
[0:07:00] Hierom willen we graag een onafhankelijke kwartier maken zodat alle belangen goed vertegenwoordigd worden.
[0:07:05] en iemand echt full focus door kan op dit dossier.
[0:07:07] Het is twaalf uur.
[0:07:08] We helpen de patiënten niet genoeg en we doen dubbele onderzoeken en we verspillen zorg.
[0:07:12] Dank u wel.
[0:07:14] Dank u wel.
[0:07:14] En daarmee komen we aan het einde van de tweede termijn van de zijde van de Kamer.
[0:07:18] Ik kijk even naar de minister of zij schorsing nodig heeft.
[0:07:23] Drie minuten voor de minister.
[0:09:41] Ik heropen voor de tweede termijn van de minister.
[0:09:44] Dank u wel, voorzitter.
[0:09:46] In de richting van mevrouw De Korte.
[0:09:47] Als het gaat om de kwaliteitsregistraties, het optouw zit daar niet in.
[0:09:51] Ik kan het haar nog in een brief toezeggen, voorzitter, om dat uiteen te zetten.
[0:09:55] Als het gaat om de NEN 7510, daar moeten aanbieders aan voldoen.
[0:10:01] Een inspectie houdt haar toezicht op.
[0:10:02] En als dat niet goed gaat, dan komt daar een sanctie van de inspectie.
[0:10:07] Een boete kan, een aanwijzing.
[0:10:10] En er zit een oploop in.
[0:10:11] Dus op een gegeven moment dan ga je wel, voorzitter.
[0:10:13] En we intensiveren dus ook het toezicht, zoals ik eerder in het debat al aangegeven heb.
[0:10:19] Mevrouw Paulusma en de financiën.
[0:10:21] Inderdaad, we begonnen met 1,4 miljard euro.
[0:10:24] Daar zit nog 566 miljoen in de pot.
[0:10:27] Die gaan we ook goed besteden.
[0:10:30] Als het gaat om de medicatieoverdracht, dat er tempo en regie op moet, dat onderschrijf ik en dat doe ik ook.
[0:10:36] Op de korte termijn staat het inderdaad in de planning.
[0:10:40] Als het gaat om de opt-out, mevrouw Van der Heel en mevrouw Paulusma.
[0:10:44] Ik heb inderdaad besloten de wooggas niet door te zetten en te vervangen voor de EADS en daarop te versnellen, omdat ik anders zou werken aan een wet die heel tijdelijk zou zijn en het juist van belang is dat de wet die komt en die blijvend is, zo snel mogelijk wordt geïmplementeerd.
[0:11:03] Dan de veiligheid van Inbussof.
[0:11:06] Daar ben ik het helemaal mee eens.
[0:11:08] De FIFA komt vanuit de EZ.
[0:11:10] Ik zal hem daarover informeren.
[0:11:12] Het standardiseren, open source, dat doen we.
[0:11:15] Ik heb daar ook een brief over toegezegd.
[0:11:18] Als het gaat om de kosten en data en ICT, het zijn wel private ondernemingen en ze hebben ook hun eigen verantwoordelijkheid om ook te investeren in noodzakelijke investeringen.
[0:11:28] Dan heeft u een interruptie van mevrouw Palus.
[0:11:31] Ik zal op zoek gaan naar keurige woorden.
[0:11:36] Mijn moeder appt wel eens dat ik me moet gedragen achter deze microfoon.
[0:11:40] Maar wat de minister zegt, is echt onzin.
[0:11:48] hier in huis met elkaar beslechten, invoeren, uitvoeren, omdat mensen in gevaar waren.
[0:11:55] Dat is exact wat er nu aan de hand is rondom de opt-out in de spoedeisende hulp.
[0:12:00] Dus ik vind het een onzinargument.
[0:12:03] Ik vind het getonen van onwil.
[0:12:06] En ik vind dat de minister daarmee ook speelt met de levens van patiënten.
[0:12:09] En dat zou zij zich zeer aan moeten trekken.
[0:12:13] Ja, voorzitter, dat trek ik mij zeker aan, maar er lopen hier ook dingen door elkaar.
[0:12:19] Waar ik op inzet, is dat juist de Wegis-onderdelen van de basisgegeven zetzorg, de acute zorg, de beeldbeschikbaarheid, de medicatieoverdrag, dat dat prioritaire, nu in de komende jaren, 25, 26, 27, wordt uitgerold en het landelijk dekkelt netwerk.
[0:12:34] En daarmee, daar zit ook de acute zorg in, en daarmee gaan wij de situatie op de spoedhuis en de hulp verbeteren.
[0:12:42] En als het gaat om het alles inzetten op de auto en het allemaal nog moeten regelen en moeten implementeren.
[0:12:48] Mensen moeten dat allemaal gaan aangeven, terwijl je al werkt aan wat anders.
[0:12:52] Dat vind ik onverstandig.
[0:12:54] En mevrouw Paulusma moet er ook rekening mee houden dat ongeveer 3% of 4% van de mensen
[0:12:59] daar uiteindelijk voor zal kiezen.
[0:13:01] Dus dat is ook niet het probleem waar we nu voor staan.
[0:13:05] Het probleem waar we voor staan en wat we aan het oplossen zijn, dat gaat over dat de gegevens slecht uitwisselbaar zijn.
[0:13:13] En daar ligt de prioriteit ook op.
[0:13:16] Voorzitter, naast onzin is het nu ook onwaar wat de minister zegt.
[0:13:21] Nederlanders in dit land gaan er al van uit dat als ze in een spoedsituatie in de ambu worden gerold, dat mensen bij hun gegevens kunnen.
[0:13:28] Dus dat is niet 3%.
[0:13:28] De minister had continu in dit hele debat gegevens door elkaar.
[0:13:33] Voorzitter, ik ben aan het woord.
[0:13:35] Het zou fijn zijn als de minister de microfoon uit doet.
[0:13:42] Want dan ben ik namelijk zelf in beeld als ik praat en niet als u aan het zuchten bent.
[0:13:45] Dat is misschien voor de camera ook beter.
[0:13:48] Maar de minister haalt een aantal dingen door elkaar.
[0:13:51] Het draagvlak voor die opt-outregeling en die spoedeisende hulp is immens.
[0:13:56] Dat is niet drie procent, dat is enorm groot.
[0:13:59] Ze doet alsof het een enorme exercitie is.
[0:14:00] Het zorgveld staat gewoon klaar.
[0:14:05] De minister kan zuchten, maar dit is wel hoe het is.
[0:14:08] Ik baal daar echt van.
[0:14:10] Het is ook lastig, als ik met mevrouw Paulus in debat ben, dat zij dingen zegt die ik zou zeggen die ik niet zeg.
[0:14:18] Als het gaat om de spoedeisende hulp, die onderschrijf ik en die zie ik.
[0:14:24] En die lossen wij dus op door...
[0:14:27] de kortst mogelijke termijn, 25, 26, 27, de weeg is kaders voor de basisgegevens, de medicatieoverdracht, de e-overdracht, de beeldbeschikbaarheid en de acute zorg te organiseren.
[0:14:41] Daar zit de oplossing.
[0:14:42] Het zit dus niet in de oplossing en daarvan, zei ik, 3 of 4 procent van de mensen die de behoefte heeft aan een opt-out.
[0:14:50] Dus het hele systeem omgooien voor een korte periode, die je ook moet implementeren, terwijl we al werken aan iets anders, dat vind ik onverstandig.
[0:14:58] En in de tussentijd werken wij met gezwinderspoed aan het op orde brengen van de situatie.
[0:15:03] Want als je die gegevens, als je die sets
[0:15:06] georganiseerd hebt, die wegen is gezet, dan verbetert die situatie, waar mevrouw Paulus maar terecht de zorgen over heeft, snel.
[0:15:16] En dat is effectiever dan het uitlopen van wetgeving en het moeten implementeren terwijl er andere wetgeving aankomt.
[0:15:30] Ik dacht even, hij deed het niet.
[0:15:33] Voorzitter, dank.
[0:15:34] Ik ga even proberen een bemiddelende rol te spelen.
[0:15:38] Want ik hoor positief dat de minister heel snel aan de slag gaat om de wegen eens aan te passen, zodat zo snel mogelijk die opt-out in de spoedtijs in de zorg komt.
[0:15:50] En dat ze daar zo snel mogelijk 25, 26, 27... We zitten al halverwege 25.
[0:15:56] En de vraag is dan, en dat is denk ik ook waar mevrouw Paulus maar naar zoekt, is van kan dat dan zo snel mogelijk en kan dat dan wat vooraankomen?
[0:16:05] En kunnen we daar vooral ook spoedig over geïnformeerd worden?
[0:16:10] Dank u wel, voorzitter.
[0:16:11] Dat is ook niet precies wat ik zei.
[0:16:14] Als het gaat om de wens van mevrouw Paulusma en mevrouw Van den Heel, als het gaat om de opt-out, om de spoedwijzende zorg, dan is hier vooral ingegeven vanuit de problemen die er zijn nu, op het moment dat patiënten worden binnengereden.
[0:16:30] Die problemen los je vooral op door de uitvoering van de WeGIS... op die gegevensuitwisseling prioritair op te pakken.
[0:16:40] En dat doe ik ook.
[0:16:40] Dat gaat dus over de gegevensuitwisseling, de medicatieoverdracht, de beeldbeschikbaarheid.
[0:16:45] Dat gaat over de acute zorg.
[0:16:47] Wij moeten ervoor zorgen dat de gegevensuitwisseling voor de acute zorg op orde is.
[0:16:51] Dat is die niet.
[0:16:52] En daar komen de problemen vandaan en de roep om die opt-out.
[0:16:56] En dat is dus iets anders.
[0:16:58] Die opt-out gaat over een hele kleine groep mensen die in de nieuwe situatie nog steeds niet zou willen dat hun gegevens worden uitgewisseld.
[0:17:06] En daarin zoek ik naar een mogelijkheid van een gelaagde opt-out, dat op het moment dat die groep mensen die die opt-out krijgt, die drie tot vier procent van de mensen,
[0:17:15] Op het moment dat zij zeggen van als ik binnengereden word op de spoedthuis in de hulp, dan mag u wel bij mijn gegevens, dan zijn straks de gegevens beschikbaar en heb je een landontdekkend netwerk, heb je een opt-out, maar heb je die situatie voorkomen op de spoedthuis in de hulp dat die zeer schrijnende situaties ontstaan.
[0:17:34] Dank u wel.
[0:17:35] Dan nog een vraag van de heer Klaassen.
[0:17:36] Ja, tot slot.
[0:17:37] Volgens mij lopen daar twee dingen door elkaar.
[0:17:40] Eén is van, als het nodig is, zijn die gegevens uitwisselbaar.
[0:17:43] En de tweede is van, in een acute situatie is volgens mij gewoon al geregeld in bijvoorbeeld de WGBO en ook in de AVG dat in spoedsituaties die gegevens gedeeld mogen worden.
[0:17:55] Dus er is überhaupt nog geen sprake van opt-in en opt-out.
[0:17:57] Volgens mij is dat gewoon de huidige situatie.
[0:17:59] Dus ik snap de discussie over opt-in en opt-out niet.
[0:18:02] Volgens mij is dat wel zo.
[0:18:03] De WGBO regelt volgens mij dat in acute situaties gegevens zonder toestemming van de patiënten, als die dat niet zelf kan, uitgegeven mogen worden.
[0:18:12] Dank u wel.
[0:18:13] De minister.
[0:18:15] Nee, dat is niet zo.
[0:18:29] Nee, dat is inderdaad dus... Maar ik herken de zorgen van mevrouw Paulus en mevrouw Van der Nijl.
[0:18:36] Die herken ik.
[0:18:38] En ik licht toe het pad waar ik op korte termijn mee bezig ben.
[0:18:42] En op korte termijn gaan we dit regelen door die gegevensuitwisseling op orde te brengen.
[0:18:45] En dat landelijk dekkelt netwerk.
[0:18:47] En de uitwisseling van de basisgegevens zet zorg.
[0:18:50] De uitwisseling van de medicatieoverdracht, de beeldbeschikbaarheid en de acute zorg.
[0:18:53] En dat gaat deze situaties oplossen.
[0:18:56] Opt-out is iets anders wat vooral aan de orde komt in de ERDS, waar mensen straks een recht op hebben.
[0:19:02] En wat ik ga doen, wat ik aan het uitzoeken ben, is of ik daar een gelaagdheid in kan aanbrengen, dat die straks, niet nu, straks, drie, vier procent van de mensen die een opt-out willen, dat ik ook aan hen kan vragen, maar op het moment dat u binnengereden wordt op de spoedtuig in de hulp, mogen we dan toch uw gegevens en dan zal een heel groot deel alsnog ja zeggen.
[0:19:22] Dus dat is een ander verhaal in een andere situatie.
[0:19:26] Dank u wel.
[0:19:36] Het etische hekken van mevrouw Van den Heel, dat doen we met behulp van de DNB.
[0:19:40] Dat heb ik ook aangegeven in mijn beantwoording.
[0:19:44] Waarbij ik ook aangegeven heb, ja, dat doen we.
[0:19:46] En daar maken we bedanktbaar gebruik van.
[0:19:48] Maar dat doen we dus met behulp van de DNB.
[0:19:50] Maar er zijn twintig banken en er zijn zestigduizend zorgaanbieders.
[0:19:54] Dus dat is wel een hele andere orde van grote, voorzitter.
[0:20:00] Het hele pakket is bedoeld om het arbeidsmarkttekort af te wenden.
[0:20:07] Dat is wat we monitoren, of dat daadwerkelijk gebeurt.
[0:20:10] Dat doen we met behulp van de Monitor, met behulp van KPMG, maar ook met behulp van factuurgraden en arbeidsmarktprognoses.
[0:20:21] Mevrouw Rikkers, als het gaat om de motie over een kwartiermaker, dat vind ik erg jammer.
[0:20:26] Het veld heeft, met de prijs die hier uitgereikt is, aangegeven dat dit hun kwartiermaker is.
[0:20:33] En als het gaat om doorzettingsmacht, die ligt bij mij en die ligt niet bij een kwartiermaker.
[0:20:38] Ik kan ANVB's maken, daar kunt u mij toe oproepen.
[0:20:40] Dat heb ik toegezegd, dat als het mogelijk is, ik dat ook doe.
[0:20:44] En wetten liggen ook bij mij, dus de kwartiermaker vroegt
[0:20:47] lijkt iets toe te voegen, maar doet dat niet?
[0:20:53] Dank aan de minister voor de beantwoording van de vragen.
[0:20:58] Ik kijk even aan mijn linkerzijde.
[0:20:59] Ik zie geen vragen meer afvullend.
[0:21:03] Daarmee gaan we richting het einde van dit debat.
[0:21:06] Maar niet voordat ik de toezeggingen heb
[0:21:11] opgelezen en mevrouw de Korter heeft een twee minuten debat aangevraagd wat de zijdertijd gepland gaat worden.
[0:21:17] De toezeggingen die wij hebben genoteerd zijn dat als eerste de minister de Kamer een brief stuurt in het tweede kwartaal van dit jaar over AI in de zorg waar onder andere kaders en een gezamenlijk implementatie strategie in vermeld staan.
[0:21:34] En in deze brief zal ook een verdere planning worden opgenomen.
[0:21:38] De minister stuurt de Kamer een brief over de verankering van een opt-out bij onder andere de wet kwaliteitsregistratiesorg en hoe de WKKGZ en EHDS zich tot elkaar verhouden ten aanzien van opt-out.
[0:21:54] De brief komt na de zomer.
[0:21:57] is dat de minister een brief stuurt aan de Kamer in zaken de doorzettingsmacht van de patiënt en samen beslissen.
[0:22:07] Dat is een toezegging aan mevrouw Van den Heel.
[0:22:09] De vierde toezegging is dat de Kamer voor de zomer een brief ontvangt met een update over de financiële impactanalyse van EHDS.
[0:22:19] De vijfde toezegging is dat de minister de Kamer informeert in het derde kwartaal over een plan van aanpak over het versleutelen van data via quantumcomputers.
[0:22:31] De zesde toezegging is dat de minister in het derde kwartaal terugkomt met haar bevindingen ten aanzien van genomen... van open normen, dataopenheid, taken, publieke organisatie, et cetera.
[0:22:48] Voor die tweede toezegging gaan we natuurlijk versturen voor de wetsbehandeling.
[0:22:54] Ja, dat is een hele belangrijke toevoeging.
[0:22:56] Dank u wel.
[0:22:57] Dan is er nog een vraag van mevrouw Van der Heer.
[0:23:01] Ja, voorzitter, dank.
[0:23:02] Volgens mij was ook nog... Er was een toezegging en daar zou ik ook de rol van het bedrijfsleven in toegezegd.
[0:23:09] En die heb ik even niet teruggehoord in die...
[0:23:14] Kunnen ze iets specifieker zijn over deze toezegging?
[0:23:17] Hoe zou die luiden?
[0:23:19] Dat was die AI toezegging.
[0:23:27] Volgens mij is die genoteerd en genoemd.
[0:23:31] Maar niet zo specifiek en dat was even de vraag.
[0:23:34] Dan gaan we dat nog toevoegen.
[0:23:38] Dan sluit ik hierbij de vergadering door alle deelnemers en de minister.
[0:23:44] En de kijkers op de publieke tribune en de kijkers naar de stream die met een hiccup het hebben kunnen volgen hopelijk.