Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.
Verzamelwet 2024 (Kamerstuk 36682)
[0:00:01] Goedemorgen allemaal.
[0:00:02] Het is maandag 14 april 2025 en ik heet u allen op de publieke tribune dan wel aan deze zijde van de zaal van harte welkom bij de vergadering van de vaste commissie voor volksgezondheid, welzijn en sport.
[0:00:18] Het is niet zomaar een vergadering, het is een wetgevingsoverleg.
[0:00:22] We hebben er vandaag twee.
[0:00:23] De eerste heeft de welluidende titel... wijziging van een aantal wetten op het terrein van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
[0:00:32] Oftewel de verzamelwet VWS 2024 voor de fanatiekelingen, kamerstuk 36682.
[0:00:39] Minister Agema, minister van VWS, van harte welkom en natuurlijk ook heel hartelijk welkom aan de aanwezige leden.
[0:00:46] Meneer Bussel namens de fractie van GroenLinks, PvdA, meneer Klaassen namens de fractie van de PVV, mevrouw Jansen namens het Nieuw Sociaal Contract.
[0:00:56] en mezelf.
[0:00:57] Ik ben vandaag M-woordvoerder en voorzitter, dus in de eerste merkt u weinig van mijn mening en dan mag ik straks het voorzitterschap even kort aan meneer Busshof geven en dan zal ik ook wat dingen zeggen.
[0:01:07] Het is een wetgevingsoverleg.
[0:01:09] Dat betekent dat de leden zelf hebben aangegeven hoeveel tijd zij ongeveer denken nodig te hebben voor hun inbreng en dat we in de tweede termijn ook gewoon moties in kunnen dienen.
[0:01:20] Dat maakt een wetgevingsoverleg bijzonder.
[0:01:23] Of het een bijzondere wordt, dat gaan we merken.
[0:01:25] We beginnen met de bijdrage van meneer Busselhoff.
[0:01:29] Dank u wel, voorzitter.
[0:01:32] Bij deze verzamelwet zijn er vier korte punten die ik zou willen aanstippen.
[0:01:36] Allereerst wil ik ingaan op het belangrijkste onderdeel van deze verzamelwet.
[0:01:41] De reparatie die wordt uitgevoerd ten aanzien van de tekortenbesluiten.
[0:01:45] In Nederland hebben we helaas te maken met tekorten van medicijnen.
[0:01:49] De schrijnende voorbeelden kennen we allemaal.
[0:02:03] Ik heb wekelijks overlegd met de apotheek.
[0:02:08] Ze noemden dat dat taferelen zijn die je alleen uit de tropen kent.
[0:02:14] En dat dat niet echt iets is wat zij kennen in Nederland.
[0:02:18] En dat dat tot hele spannende situaties leidt.
[0:02:23] te kort aan medicijnen.
[0:02:24] Een middel waarmee we de gevolgen van die medicijntekorten kunnen mitigeren, is zo'n tekortenbesluit.
[0:02:38] Op het moment dat er een tekort is, mogen er ook medicijnen uit het buitenland gehaald worden... om die tekort te bestrijden.
[0:02:47] De juridische basis daarvoor bleek niet in orde te zijn.
[0:02:51] Dat repareert de minister nu met deze verzamelwet.
[0:02:55] Ik heb er nog wel een paar vragen over.
[0:02:57] Ik ben benieuwd wanneer deze regeling in werking gaat treden.
[0:03:01] Ik denk dat het van belang is dat dat zo snel mogelijk is.
[0:03:05] en de minister schrijft in de beantwoording vanuit het schriftelijk overleg op meerdere Kamervragen daarover dat zodra het wetsvoorstel door de Eerste Kamer is de minister ook inderdaad die regeling in werking wil laten treden.
[0:03:17] Dus ik ga er dan ook vanuit, en dat wilde ik nog even verifiëren, dat dat ook betekent bij wijze van de dag nadat het is goedgekeurd dat die regeling ook van kracht wordt.
[0:03:27] Tweede, waar ik toch ook nog wel even een vraag over heb, is het feit dat de Raad van State natuurlijk geen advies heeft kunnen geven over deze
[0:03:35] Dat is ergens begrijpelijk, omdat deze reparatie later is ingevoegd.
[0:03:40] Maar gelet op de reden waarom we hier nu staan, is dat de vorige juridische basis onder het nemen van de tekortenbesluiten door de Raad van State...
[0:03:53] De minister heeft zichzelf ervan verzekerd dat dat niet opnieuw gaat gebeuren.
[0:03:56] Ik hoop dat ze dat ook kan garanderen.
[0:04:10] Ik maak me toch best wel zorgen over het feit dat als wij geneesmiddelen uit het buitenland halen, door middel van die tekortenbesluiten, er dan niet dezelfde wettelijke juridische kaders zijn.
[0:04:26] van toepassing zijn als wanneer die medicijnen niet middels zo'n tekortenbesluit uit het buitenland worden gehaald.
[0:04:35] Het is dan bijvoorbeeld niet mogelijk om... Maximum geneesmiddelenprijzen zijn dan bijvoorbeeld niet van toepassing.
[0:04:42] Op het moment dat je zo'n tekortenbesluit neemt en dan middelen uit het buitenland haalt.
[0:04:49] Dat zou kunnen betekenen dat we de hoofdprijs betalen voor de medicijnen die uit het buitenland worden gehaald.
[0:04:54] Ik ben benieuwd of dat een gegeven is dat we voor lief moeten nemen als keerzijde van de tekortenbesluiten.
[0:05:03] Is het legitiem om te zeggen dat we die tekortenbesluiten af en toe moeten nemen?
[0:05:07] Of zou er ook nog iets denkbaar zijn om wel, als je tekortenbesluiten neemt, iets te doen aan dat je toch dezelfde soort maximumgeneesmiddelenprijzen kan hanteren als in een gewone situatie?
[0:05:21] Ik ben benieuwd of daar ruimte voor is of dat echt niet mogelijk is.
[0:05:25] Tot slot op dit punt, voorzitter.
[0:05:29] De minister heeft ook eerder al aangegeven, onder andere op verschillende moties van de Kamer, dat ze werkt aan een aangepaste beleidsregel.
[0:05:44] Aangaande de medicijntekorten.
[0:05:48] Ook wil ze daar dan onder andere naar aanleiding van de motie in regelen hoe om te gaan met dreigende tekorten en een meldplicht.
[0:05:56] Ik ben benieuwd wanneer we die beleidsregel kunnen verwachten.
[0:06:01] Ik ben nog even benieuwd of de minister iets meer duiding zou kunnen geven aan het verplichtende karakter, of niet, van een dergelijke meldplicht.
[0:06:08] Is het voornemen in die beleidsregel dat die meldplicht een verplichtend karakter heeft, met dus ook sancties daar aangekoppeld, of is het meer vrijblijvend?
[0:06:17] Ik ben benieuwd of de minister daar ook nog op in kan gaan.
[0:06:20] Voorzitter, dan laatste punt.
[0:06:24] De verzamelwet ging ook over de enkele met name technische
[0:06:30] verbeteringen aanbrengen als het gaat om de wet donorgegevens en kunstmatige bevruchting.
[0:06:36] Sprak eigenlijk vrij voor zich, zei het, dat vanochtend, maar ook al eerder, signalen bij mij terecht zijn gekomen en ook bij meerdere van mijn collega's, ook bij mijn collega Wieke Paulusma, over het feit dat de regels die wij hebben gesteld met z'n allen in die wet donorgegevens en kunstmatige bevruchting aangaande
[0:06:54] het aantal kinderen van één en dezelfde donor, dat die regels worden overschreden door verschillende klinieken.
[0:07:02] Ik heb gelezen dat het kabinet deze week met een brief naar de Kamer komt.
[0:07:09] Ik zou de minister willen vragen om de schriftelijke vragen...
[0:07:13] die vorige week al zijn ingediend door mijzelf en mijn collega Paulus, maar om die vragen misschien ook te beantwoorden in die brief die is toegezegd aan de Kamer.
[0:07:22] Dat voorkomt dat ik nu al te veel op in hoef te gaan.
[0:07:26] En dat maakt het, denk ik, makkelijker.
[0:07:28] Maar dat geeft ook de tijd om die vragen zorgvuldig te beantwoorden.
[0:07:31] En fijn als die meegenomen kunnen worden in die brief die is toegezegd.
[0:07:34] Tot zover.
[0:07:36] Dank u wel, meneer Bussel.
[0:07:37] Dan geef ik het woord aan meneer Klaassen namens de fractie van de PVV.
[0:07:40] Ja, en het is vreselijk dat er in een welvarend land als Nederland mensen hals over kop en vaak met de nodige paniek zelf over de grens op zoek moeten naar passende medicatie.
[0:07:50] Dit is en blijft vooralsnog wel een terugkerend probleem, voorzitter.
[0:07:54] Maar met de voorliggende wetswijziging wordt een wettelijke grondzag vastgelegd.
[0:07:57] Echter, met deze wijziging wordt niet het initiële probleem van geneesmiddeldekorten aangepakt, maar alleen de effecten van een niet meer afdoende preferentiebeleid.
[0:08:06] Gelukkig zijn de minister en ik het daarover eens, want zij beaamden dit ook in de beantwoording van het schriftelijk overleg.
[0:08:13] Het tekortenbesluit geen oplossing is voor de oorzaken van de tekorten.
[0:08:18] Het wetsvoorstel is enkel een reparatie naar aanleiding van de uitspraak van de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State waarmee artikel 3.17a regeling geneesmiddelenwet onverbindend werd verklaard.
[0:08:29] Deze uitspraak heeft tot veel onrust in de praktijk gezorgd en er kwam een omroep
[0:08:34] geen omroep, want die doen we niet meer, kwam een oproep vanuit het zorgveld om zo snel mogelijk oplossingen te realiseren.
[0:08:41] Zonder deze wetswijziging is het onzeker of alle patiënten tijdig en adequaat behandeld kunnen worden met de juiste medicatie.
[0:08:47] Daarnaast is er een grote toename aan administratieve lasten van zorgverleners.
[0:08:52] De PVV-fractie is daarom ook blij dat deze wetswijziging vandaag met spoed behandeld wordt om de impact van de geneesmiddelen tekorten voor patiënten en zorgverleners te beperken.
[0:09:01] Wij zien de urgentie en de belang en steunen dit wetsvoorstel.
[0:09:04] Echt, we willen daarnaast dat vooral het initiële opstartprobleem op maandag aangepakt moet worden.
[0:09:11] Kan de minister kort toelichten wat zij inmiddels al gedaan heeft en wat de vooruitzichten zijn voor de komende tijd om hier verdere stappen in te maken?
[0:09:23] Vorige week kwam het bericht over de pufjes en PFAS en CO2 naar buiten.
[0:09:29] Ik wil dat niet ongemerkt voorbij laten gaan.
[0:09:32] Ik was benieuwd wat de minister vindt van dat bericht en of daar überhaupt iets mee gedaan gaat worden.
[0:09:41] Ik hoop het niet.
[0:09:43] Ik vind dat het grootste voorbeeld van de grootste gekkigheid van de
[0:09:49] klimaatwanzin waar wij ons tegenwoordig mee bezig houden.
[0:09:53] Tot zover, voorzitter.
[0:10:04] ja, zonder er een heel ander debat van te maken dan dat hier de bedoeling is.
[0:10:09] Ik was alleen even benieuwd, stel nou dat artsen zeggen, er is een beter middel voor handel, of een andere medicatie voor handel, of een andere behandeling, en artsen geven dat aan, dan neem ik aan dat vanuit medisch oogpunt de PVV hopelijk ook altijd dan ons zorgveld daarin volgt en ook die verstandige keuze maakt.
[0:10:26] Neem aan dat ze daar niet van af wilden wijken.
[0:10:29] Nou ja, voorzitter, meneer Bushoff zegt zelf, als er een beter medicijn, dus dan ga ik uit van de werkzame stof, voorhanden is, ja natuurlijk, dan zullen we daar zeker geen tegenstander van zijn.
[0:10:43] Ook mevrouw Jansen heeft nog een vraag voor u, of was u klaar voor uw eigen inbreng?
[0:10:48] Dan geef ik het woord aan mevrouw Jansen die haar inbreng doet namens de fractie van Nieuw Sociaal Contract.
[0:10:55] Ik ga ook binnen het behandelen van de verzamelwet in op de aanpassingen in de geneesmiddelenwet.
[0:11:03] Net zoals mijn buurman aan de rechterzijde...
[0:11:10] Is het tekortensbesluit waar we het vandaag over hebben een noodmaatregel, mijn inziens, en geen structurele oplossing voor medicijntekorten die er nog steeds voor zijn?
[0:11:21] De voorgestelde wetswijziging pakt niet de kern van het probleem aan.
[0:11:25] Het verlicht vooral de gevolgen van de tekorten.
[0:11:28] En wat de oorzaken van de medicijntekorten zijn, dat is onduidelijk, maar in ieder geval veelkoppig en hardnekkig.
[0:11:33] Het hangt samen met een doorgeschoten preferentiebeleid, kwetsbare toeleveringsketens en een gebrek aan regie op beschikbaarheid.
[0:11:44] En ik denk dat het preferentiebeleid mede verantwoordelijk is voor leveringsproblemen.
[0:11:50] Even kijken.
[0:11:52] Mijn zorgen over preferentiebeleid richten zich op de grenzen van kostenbesparing en de toenemende onbedoelde bijeffecten.
[0:12:00] Een nieuw sociaal contract kan zich voorstellen dat op een gegeven moment er simpelweg niet meer veel meer te besparen is, zonder dat dit ten koste gaat van de beschikbaarheid van geneesmiddelen.
[0:12:11] Ik zou graag aan de minister willen vragen of zij het hiermee eens is.
[0:12:14] Hoeveel besparing levert het preferentiebeleid op ten opzichte van de kosten die ontstaan door tekorten, door noodmaatregelen, waar we het vandaag over hebben, en ook extra administratieve lasten van apothekers die overal achteraan moeten bellen?
[0:12:31] Hoe voorkomt de minister dat het preferentiebeleid zelf een oorzaak wordt van nog meer tekorten waarvoor nu met spoed tijdelijke oplossingen nodig zijn?
[0:12:40] Is er bijvoorbeeld een evaluatie beschikbaar die laat zien of de besparingen van het preferentiebeleid nog in verhouding staan tot de impact op de schikbaarheid en continuïteit van zorg?
[0:12:50] Dus in hoeverre kan de minister een antwoord geven op de vraag of het preferentiebeleid nog geschikt is als instrument voor doelmatige en betrouwbare farmaceutische zorg?
[0:13:01] In de voortgangsbrief Beschikbaarheid geneesmiddelen van december 2024 lees ik dat de minister een aantal acties heeft ondernomen of uitgezet, onder andere gebaseerd op een aantal moties.
[0:13:11] Kan de minister een update geven van alle acties die in die brief genoemd worden?
[0:13:16] Ik waardeer de inzet van uw minister zeer, maar het punt is dat patiënten en apothekers nog dagelijks geconfronteerd worden met geneesmiddelentekorten.
[0:13:24] Het tekort is inderdaad minder dan vorig jaar, 1563 tegenover 2292, maar het is nog steeds onacceptabel hoog.
[0:13:33] En ook nog het één na hoogste tekort in de afgelopen tien jaar.
[0:13:38] De voorzitter van de KNP, de heer Aris Prins, zegt, we merken aan niets dat het minder erg wordt.
[0:13:46] En om even te illustreren waar het over gaat, het tekort aan salbutamol raakte meer dan een half miljoen astma patiënten.
[0:00:00] 1,5 miljoen kinderen en volwassenen werden geconfronteerd met een tekort aan antibiotica.
[0:13:58] In totaal zijn ruim 4,5 miljoen mensen in 2024 getroffen door een medicijntekort waarvan 13% definitief is.
[0:14:06] De gemiddelde duur van het geneesmiddeltekort was vorig jaar 104 dagen.
[0:14:11] En kan de minister aangeven waar zij naar streeft?
[0:14:14] In welk jaar moet het met zoveel procent minder zijn?
[0:14:18] Kan zij dat aangeven?
[0:14:19] En hoe lang gaat het nog duren voordat het tekort acceptabel is of opgelost is?
[0:14:24] Want we blijven hangen met deze cijfers.
[0:14:27] In de beantwoording van het schriftelijk overleg geeft de minister aan dat voordat de IGJ overgaat tot het afgeven van de tekortenbesluit, het meldpunt geneesmiddelen tekorten en defecten, eerst andere oplossingen of richtingen onderzoekt, zoals een tijdelijke afwijkende verpakking of magistrale bereidingen.
[0:14:44] Kan de minister aangeven hoe dit tijdspad eruitziet en hoeveel tijd gaat die overheen en valt daar volgens de minister ook nog winst te behalen?
[0:14:52] Dat was het.
[0:14:55] Meneer Bussels heeft een vraag voor u.
[0:14:57] Ja, op het punt van het preferentiebeleid.
[0:15:00] Ik denk dat we het allemaal over eens zijn dat het preferentiebeleid ons best veel heeft gebracht qua kostenbesparing.
[0:15:06] Tegelijkertijd dat we niet willen dat het doorslaat en daarmee als gevolg heeft dat we minder beschikbaarheid hebben over generieke geneesmiddelen.
[0:15:14] De eerste vraag eigenlijk.
[0:15:17] Er is aangekondigd, mede op initiatief van de Kamer, om dat preferentiebeleid op punten te herzien.
[0:15:23] Vindt NRC dat we die herziening eerst moeten afwachten?
[0:15:26] Of hoorde ik NRC pleit om gelijk nu maar alles overboord te
[0:15:29] We schaffen het hele preferentiebeleid af.
[0:15:34] Ik snap de vraag van de heer Bussel.
[0:15:37] Er staat in uw brief een aantal aanknopingspunten om het preferentiebeleid te herzien.
[0:15:49] Ik vrees dat het te veel ad hoc oplossingen zijn.
[0:15:54] Dus dat we gaan proberen totdat het tij iets gaat keren.
[0:15:58] Dat hebben we de afgelopen jaren natuurlijk al veel genoeg gedaan.
[0:16:01] En het brengt ons tot niets.
[0:16:04] Dus ik zou veel meer toe willen naar iets waardoor je dat hele preferentiebeleid tegen het licht legt en nagaat.
[0:16:13] Ik ben het helemaal met de heer Bushoff eens.
[0:16:16] Het heeft veel goede dingen gebracht, maar het lijkt alsof het bijna tot een kantelpunt, dat er de rek eruit is en dan kun je gaan zoeken naar oplossingen of nu al gaan kijken van waar je moet aanpassen.
[0:16:28] Maar ik zou veel liever een soort doorlichting van het preferentiebeleid willen, zodat je eigenlijk meer gericht kunt kijken naar waar je het zou moeten aanpassen.
[0:16:41] We hebben nu te maken met tekorten.
[0:16:46] Dus lijkt het me ook logisch dat mocht preferentiebeleid daar een rol in spelen, het zinvol is om nu al, en dat is enigszins ad hoc, omdat we ook ad hoc tekorten hebben, daar aanpassingen in te doen.
[0:16:57] Maar dat kan prima parallel bestaan aan dat je telkens monitort of dat preferentiebeleid met die aanpassingen nog voldoende werkt of niet.
[0:17:04] Dus ik neem aan dat NRC dat dan ook de gewenste lijn vindt, voorzitter.
[0:17:10] Ja, dat zou ik prima vinden, dat die maatregelen wel doorgaan.
[0:17:14] Maar inderdaad pleit ik nog wel voor om het eens goed te doorlichten, omdat eigenlijk wat we tot nu toe doen, heeft gewoon marginaal effect, vind ik.
[0:17:23] En de tekorten, die blijven gewoon onacceptabel hoog.
[0:17:28] Tot slot.
[0:17:30] Dat lijkt me op zichzelf niet zo gek om dat preferentiebeleid... goed onder de loep te blijven nemen.
[0:17:38] Ook met de aanpassingen die we daar mogelijk in gaan doen.
[0:17:40] Dat lijkt me op zichzelf zinvol.
[0:17:42] Een punt nog.
[0:17:43] Dat is mijn vraag aan NEC.
[0:17:46] is het niet het voornaamste reden voor het medicijntekort.
[0:17:51] Dat ligt er ook in dat wij als Europa en Nederland afhankelijk zijn van landen buiten de Europese Unie.
[0:17:59] Wat ziet NEC op dat vlak voor oplossingen voor zich om die tekorten te bestrijden en die afhankelijkheid te verminderen?
[0:18:09] Ja, voorzitter, ik zou willen dat de productie van geneesmiddelen veel meer dichterbij is, dus dat we niet afhankelijk zijn van industrieën buiten Europa.
[0:18:21] Dus ik zeg niet dat we het per se naar Nederland moeten halen, want daar zitten ook haken en ogen aan, maar in ieder geval dichterbij lijkt me zeer wenselijk.
[0:18:31] Dank u wel.
[0:18:31] Dan vraag ik meneer Bussel om het voorzitterschap tijdelijk waar te nemen.
[0:18:35] Dan neem ik tijdelijk het voorzitterschap over en geef ik het woord aan mevrouw Thiele van de VVD-fractie.
[0:18:41] Dank u wel, voorzitter.
[0:18:43] De voorliggende verzamelwet met daarin wat technische aanpassingen had volgens mij een fractie in de hamer stuk kunnen zijn.
[0:18:49] De behoefte aan een betere grondslag was duidelijk.
[0:18:52] En er zitten weinig wat dat betreft.
[0:18:55] En dat hebben de voorgaande sprekers eigenlijk ook niet ter discussie gesteld.
[0:18:59] Rekke dingen in.
[0:19:00] Maar nu het alsnog behandeld gaat worden, vind ik dat we wel de gelegenheid moeten gebruiken.
[0:19:05] En ook daar heb ik al wat inbrengen van collega's op gehoord.
[0:19:09] om de minister te vragen naar de voortgang van de aanpak tegen medicijntekorten, gebaseerd op de brief van de minister en uiteraard ook op eerdere inbrengen en moties van mijn hand.
[0:19:19] De eerste vraag stond natuurlijk wanneer de minister ook echt effect verwacht van haar beleid en wat haar betreft daar de grote
[0:19:26] Ik heb een paar aandachtspunten.
[0:19:29] Allereerst strategische autonomie.
[0:19:30] Een paar weken geleden zei de minister op een televisieprogramma van WNL dat ze positief is over productie dicht bij huis, samenwerking met producerende landen en Europese wetgeving.
[0:19:41] En de VVD onderschrijft die positieve grondhouding.
[0:19:45] En het sluit ook aan bij onze eerdere oproep om meer strategische autonomie als het gaat om productie van
[0:19:51] geneesmiddelen of kritieke geneesmiddelen helemaal.
[0:19:55] En mijn motie om te komen tot een nationale apothekerskast.
[0:19:58] Maar wat betekent deze uitspraak van de minister in de praktijk?
[0:20:02] Recent is de Critical Medicines Act verschenen.
[0:20:05] Kan de minister kort uitleggen wat haar eerste reactie is op die wet die bedoeld is om de beschikbaarheid, de levering en de productie van kritieke medicijnen te verbeteren?
[0:20:15] Uiteraard zullen we daar nog later over debatteren, maar ik ben wel benieuwd naar een eerste inschatting.
[0:20:20] Dan het Europees regelen van heruitgiften.
[0:20:23] Ik heb al meerdere malen aandacht gevraagd voor vele medicijnen die ongebruikt worden teruggebracht naar de apotheek.
[0:20:29] over naar het ziekenhuis en die moeten dan worden vernietigd omdat Europees is vastgelegd dat heruitgiften niet mag.
[0:20:34] En dat is gewoon zonde, verspilling.
[0:20:37] Er was laatst een mooie innovatie in de media voor medicijnen die gekoeld moeten worden, de zogenaamde medicijnkluis, die eigenlijk kan garanderen dat de medicijnen die erin zitten goed zijn bewaard.
[0:20:49] En dat maakt heruitgiften mogelijk en daarmee worden zowel medicijnen als kosten bespaard.
[0:20:55] Ik wil eigenlijk van de minister weten op welke manier zij zulke innovaties sneller en breder in zou kunnen zetten, wellicht ook voor andere type medicijnen, om te voorkomen dat medicijnen weggegooid moeten worden terwijl ze nog heel erg nuttig kunnen zijn.
[0:21:07] En ik zou willen dat de minister kijkt hoe het zit met het onderzoek naar het aanpassen van de Europese wetgeving over heruitgiften.
[0:21:14] Graag een toelichting en wellicht een toezegging.
[0:21:18] Dan de standaarduitgifteperiode.
[0:21:21] Ik heb al best wel vaak gevraagd om die standaarduitgifteperiode van medicijnen ook te verlagen ter bestrijding van verspilling.
[0:21:28] Maar elke keer als ik daar aan vraag, dan is de minister een beetje terughoudend.
[0:21:32] En een van de redenen die ik begrijp van de minister dat ze die weerstand heeft, is dat het al mogelijk is.
[0:21:38] Dus waarom zou zij dan nog in moeten grijpen?
[0:21:40] En dat is natuurlijk voor heel veel gevallen is dat zo.
[0:21:43] Maar mijn vraag is waarom de minister dan ziet dat het in sommige gevallen wel wordt toegepast en in anderen niet?
[0:21:50] Waarom worden sommige uitgiftehoeveelheden zo groot gehouden?
[0:21:57] Volgens mij kan de minister bovendien nog steeds een oproep doen.
[0:22:00] Want de mensen in het land en met name apothekers, voorschrijvers en professionals achter de apotheekbalies kijken echt wel naar de minister om wat zij ervan vindt.
[0:22:09] En als zij zegt van het kan best met minder per keer, dan zal dat ook effect hebben.
[0:22:15] Wil de minister dat doen?
[0:22:16] En zo nee.
[0:22:17] Waarom dan niet?
[0:22:17] Graag een toelichting en alsnog een toezegging.
[0:22:20] En ik zou graag willen dat de minister met de professionals rondom medicijnen, en dan heb ik het zowel over voorschrijvers als uitgevers, dus apothekers, meer afspraken kan maken in een plan tegen verspilling van medicijnen.
[0:22:34] Graag een toezegging daarop.
[0:22:35] Dat was het, voorzitter.
[0:22:38] Er zijn nog geen interrupties, dus dan geef ik het voorzitterschap weer over aan mevrouw Thielen.
[0:22:43] Dank u wel, meneer Bushoff.
[0:22:44] Dat betekent tegelijkertijd dat we aan het eind van de eerste termijn vanzij de Kamer zijn gekomen en dat de minister haar eerste termijn kan gaan voorbereiden.
[0:22:51] Ik kijk even hoeveel tijd ze daarvoor nodig heeft.
[0:22:56] Kwart voor 11.
[0:22:57] Zie ik u weer.
[0:22:58] Ik schors voor korte tijd.
[0:42:00] We hervatten het wetgevingsoverleg over de verzamelwet 2024.
[0:42:03] We zijn toegekomen aan de eerste termijn van de zijde van de minister.
[0:42:06] Dus ik geef minister Agema het woord.
[0:42:09] Dank u wel, voorzitter.
[0:42:11] Allereerst hartelijk dank voor de brede steun die ik proef, ook in het schriftelijk over de nota die we hier al hebben besproken over de tekortbesluitregeling.
[0:42:23] Op 22 november heeft de Raad van State de tekortbesluitregeling onverbindelijk verklaard en hierdoor kon de IGJ geen nieuwe tekortbesluiten meer afgeven en konden lopende tekortbesluiten niet worden verlengd.
[0:42:34] Dat was bijzonder zorgelijk, want het tekortbesluit is een belangrijk instrument om in te kunnen zetten als alle andere instrumenten en maatregelen onvoldoende zijn om het tekort op te lossen.
[0:42:43] En belangrijk is dat we bij het tekort alternatieven uit het buitenland kunnen importeren, anders zou een arts voor ieder individuele patiënt toestemming moeten vragen aan de inspectie.
[0:42:51] En dat zou echt ondoenlijk zijn.
[0:42:53] En daarom heb ik een aanwijzing gegeven aan de inspectie om niet handhavend op te treden
[0:42:58] bij de import van vergelijkbare geneesmiddelen uit het buitenland en in geval van een tekort, en om te onderzoeken op welke manier de geneesmiddelenwet zo snel mogelijk aangepast kan worden om tekortbesluiten weer mogelijk te maken.
[0:43:11] En dat ligt vandaag ter bespreking voor, voorzitter.
[0:43:14] En er komt ook meer bij kijken, onder meer de vraag van de heer Busshof, wat de tijdlijnen zijn van de wetgeving en of er nog meer nodig is.
[0:43:24] Naast deze wetswijziging werk ik aan de aanpassing van de regeling Geneesmiddelenwet.
[0:43:28] Hierin wordt beschreven onder welke voorwaarden de IgE een tekortbesluit kan verlenen.
[0:43:33] Ik streven naar de wijziging van de regeling zo snel mogelijk in werking te laten treden.
[0:43:37] Aan die regeling wordt nu ook hard gewerkt.
[0:43:39] Die moet nog gemeld worden bij de Europese Commissie.
[0:43:42] Dat is een notificatie.
[0:43:44] Dat is een verplichte stap en dat duurt nog enkele maanden.
[0:43:46] Om deze periode te overbruggen, heb ik eind vorig jaar de aanwijzing aan de IgE gegeven.
[0:43:51] waardoor ze niet handhavend optreden bij import van vergelijkbare producten uit het buitenland.
[0:43:56] En ik hoop alles na de zomer bij elkaar te kunnen brengen.
[0:44:01] Kan de minister verzekeren dat er niet weer een gerechtelijke uitspraak komt die dit onverbindend verklaart?
[0:44:06] Ik kan geen volledige zekerheid geven of de rechter dezelfde ruimte in artikel 5 uit de Europese richtlijn ziet als wij om het tekortbesluit in Nederland de situatie mogelijk te maken.
[0:44:15] Het is wel zo dat veel landen het op deze manier regelen en ik daar ook vertrouwen in heb.
[0:44:20] Er is een risico op een andere interpretatie, maar er is zeer goed nagekeken door mijn juristen vanwege het grote belang van deze reparatiewetgever voor patiënten hebben besloten om dat risico te nemen.
[0:44:30] Het gaat om verschillende interpretaties in de toekomst te verkleinen, dat wij inzetten hiernaast om artikel 5 van de Europese richtlijn daarom ook helderder te formuleren.
[0:44:42] kunnen ook de maximumprijzen gesteld worden voor middelen die met een tekortbesluit naar Nederland worden gehaald, of moeten we accepteren dat dit niet kan?
[0:44:48] Het klopt dat dit niet kan en dat we dat ook niet willen, omdat we hebben haast bij een tekortbesluit en de middelen die we uit het buitenland halen.
[0:44:58] En in het belang van de patiënten kunnen we dan niet ook nog eens een maximumprijs gaan vaststellen, want er wordt kostbare tijd verloren.
[0:45:08] Even kijken.
[0:45:10] Hoeveel tijd gaat er overheen totdat de tekortbesluiten genomen worden?
[0:45:15] Het nemen van een tekortbesluit kan op dit moment binnen 24 uur worden genomen.
[0:45:20] Volgens mij waren dat de vragen als het gaat om de tekortbesluiten, voorzitter.
[0:45:26] Meneer Bussel heeft daar nog een vraag.
[0:45:28] Ja, goed om even wat nageduiding te hebben bij de juridische grondslag die nu wordt gekozen voor deze reparatie.
[0:45:33] En dat dat eigenlijk is wat veel landen dan in Europa ook op die wijze doen.
[0:45:38] Gewoon, hardopdenkend is het de moeite waard als het toch nog even duurt voordat deze regeling in werking treedt om dan wel advies te vragen aan de Raad van State hierover.
[0:45:48] Of heeft dat helemaal geen meerwaarde meer?
[0:45:51] De minister.
[0:45:53] Ik denk dat dat geen meerwaarde heeft.
[0:45:55] En de juristen van het ministerie hebben natuurlijk ook goed hiernaar gekeken.
[0:45:58] En het is inderdaad zo dat meerdere landen het op deze manier invullen.
[0:46:04] En dat we dus gaan proberen om op Europees niveau artikel 5 van de geneesmiddelenwet een betere, een nadere duiding te geven om dit ook te regelen.
[0:46:15] Dat je het ook nadrukkelijk terugleest in het artikel 5.
[0:46:24] Daar was het.
[0:46:26] Nou, dat was het debat, voorzitter.
[0:46:30] Waar zijn nog wat meer vragen gestort?
[0:46:31] Ja, nou, natuurlijk.
[0:46:34] Met u heb ik natuurlijk hele grote zorgen over de geneesmiddellijke tekorten in Den Breten.
[0:46:40] De geneesmiddelen zorgen ervoor dat mensen...
[0:46:43] kunnen functioneren, naar hun werk kunnen gaan.
[0:46:45] Mensen kunnen ook in levensbereigende situaties komen als hun geneesmiddelen niet beschikbaar zijn.
[0:46:53] Het heeft ieders grote aandacht, voorzitter.
[0:46:56] Voordat u daar de diepte in gaat, geeft meneer Bussels nog even gelegenheid, want hij had toch nog een vraag.
[0:47:01] Niet helemaal zeker of dan ook hiermee het mapje of het kopje afgerond is rondom die verduidelijkende beleidsregel waar de minister aan werkt.
[0:47:09] Ook als het gaat over die nadere duiding geven wanneer dan die tijdelijke leveringsonderbrekingen van geneesmiddelen door leveranciers gemeld moeten worden.
[0:47:18] Of dat ook al is behandeld hiermee of dat dat nog komt?
[0:47:22] Oh die komt, oké.
[0:47:27] De beleidsregel over de meldplicht van handelsvergunningshouders... is nu in consultatie.
[0:47:37] Het gaat om verduidelijkende beleidsregel.
[0:47:39] Die moet verduidelijken wanneer handelsvergunningshouders... wel of niet moeten melden bij een verwachte leveringsonderbreking.
[0:47:47] De IGJ kan in de tussentijd gewoon handhaven op deze wettelijke verplichting.
[0:47:58] Ik vroeg me af of deze beleidsregel verduidelijk wanneer het de bedoeling is dat er een melding wordt gemaakt van een tekort.
[0:48:09] Zoals ik het tot nu toe heb gelezen, zit daar geen verplichtend karakter in.
[0:48:17] En vroeg ik me af, is het niet wenselijk om dat wel op te nemen?
[0:48:22] Omdat je daarmee ook wat meer een stok achter de deur hebt dat ze, nou ja, al die leveranciers zich aan die beleidsregel zoals we hem hebben moeten houden.
[0:48:33] Het is wettelijk verplicht.
[0:48:34] Dus dat is ook de bedoeling.
[0:48:36] Naar wordt verduidelijkt dat het verplicht is en op welke manier.
[0:48:40] Het kan best wel zijn dat iets wettelijk verplicht is, maar het niet duidelijk is wat er nou precies de bedoeling is.
[0:48:44] En daar is die nare verduidelijking voor nodig.
[0:48:47] Maar het is wettelijk verplicht.
[0:48:53] De tekorten.
[0:48:56] Aan de minister kort toeleggen wat ze inmiddels heeft gedaan aan de tekorten en wat de uitgangspunten zijn om hier in de toekomst aan te werken.
[0:49:02] Kort kan dat niet, voorzitter.
[0:49:05] Ik heb gistermiddag nog even de brief van 12 december teruggelezen.
[0:49:12] Kort, elk regeltje is een actie en die gaat pagina's lang
[0:49:20] door, dus er zijn tientallen acties die wij ondernemen.
[0:49:25] Dus ik zou het wel allemaal willen oplezen, maar ik denk niet dat dat is wat de heer Klaassen bedoelt met kort.
[0:49:30] Maar ik zal er wel een aantal dingen uitlichten als het gaat om preferentiebeleid.
[0:49:37] En mevrouw Jansen wilde het ook graag weten, een update van de acties.
[0:49:40] Nou, wat ik in ieder geval doe, en wat ik ook meteen zal toezeggen, is de brief van 12 december gaf de stand van zaken van dat moment, met een hele grote hoeveelheid acties op provinciebeleid, apotheek, productie, internationaal, het hele spectrum.
[0:49:55] En voor de zomer houdt de Kamer nog een debat, geneesmiddelenbeleid.
[0:50:00] En ik zal in ieder geval een update van de brief van 12 december ruim voor het debat naar de Kamer sturen.
[0:50:07] zodat u ook kunt zien wat de voortgang is op de verschillende terreinen.
[0:50:11] Het is natuurlijk fijn dat daar waren in 2021, 22, 23 de tekorten toe.
[0:50:16] Namelijk dat in 2024 30% van de tekorten eraf zijn.
[0:50:21] Het is een goede eerste klap, maar het is niet genoeg.
[0:50:24] En daarom gaan we op alle mogelijke terreinen op dit veelgemonsterde verder.
[0:50:29] Meneer Klaas heeft daar een vraag over.
[0:50:34] Ja, voorzitter, en ik weet dat de minister nog een heleboel dingen daarmee bezig is en een heleboel acties is.
[0:50:39] Het is mooi om te zien dat er heel mooie lijstjes zijn waar je kunt laten zien dat dat is.
[0:50:44] Mijn vraag was eigenlijk meer specifiek over niet per definitie de acties, maar wel al welke deelresultaten er behaald zijn ten gevolge van de acties.
[0:50:53] Misschien dat dat een optie is om dat dan mee te nemen.
[0:50:57] Dat ga ik zeker doen.
[0:50:58] Er gebeurt heel veel op dit terrein.
[0:51:00] Er is ook een team onlangs naar India geweest.
[0:51:14] de onafhankelijkheid van met name China beter te borgen.
[0:51:19] Mevrouw Thiele vroeg naar de Critical Medicine Act, waarbij we met Europese landen toch meer onafhankelijk willen worden van verre landen.
[0:51:27] Heel erg belangrijk.
[0:51:31] We zullen afspraken moeten maken.
[0:51:32] Zo heb ik het ook bij de Europese gezondheidsraad gezegd, waar ik ben geweest.
[0:51:36] We moeten ervoor zorgen dat we ook gaan verdelen in Europa meer wat allemaal belangrijk is.
[0:51:41] We hoeven niet allemaal een paracetamolfabriek te hebben, maar dat we er eentje hebben is wel heel belangrijk.
[0:51:45] Frankrijk wil er eentje gaan bouwen, maar wij bouwen bijvoorbeeld weer een pallas.
[0:51:49] Een pallas is ook cruciaal als het gaat om de medische preparaten.
[0:51:53] Dus het is belangrijk dat we in Europa onafhankelijker worden van het buitenland.
[0:51:59] Wat geen gemakkelijke opgave is.
[0:52:01] Als het gaat om de grondstoffen.
[0:52:03] Dat is een industrie die wij niet meer willen hebben in Europa.
[0:52:07] Dus hoe kunnen we die nou wel weer terughalen?
[0:52:09] Het is een zeer vervuilende industrie.
[0:52:12] Dus wat kunnen wij doen met nieuwe mogelijkheden die er zijn om dat soort wegen te begaan?
[0:52:17] Maar dat is een uitdaging die we op Europees niveau met elkaar aangaan.
[0:52:22] Die ik ook belangrijk vind.
[0:52:23] Dat we dus één van meer landen...
[0:52:26] Dus niet voornamelijk China afhankelijk zijn, maar ook India.
[0:52:29] India is een groot geneesmiddelen producerend land, ook grondstoffen.
[0:52:33] Dat we daar goede banden mee opbouwen.
[0:52:35] En als Europa ook goed weet waar onze kwetsbaarheden liggen en daar onafhankelijkheid zoveel als mogelijk maximaal proberen te creëren.
[0:52:44] Het preferentiebeleid.
[0:52:45] Mevrouw Jansen en de heer Klaas hebben daar specifiek naar gevraagd wat we daar nou mee doen.
[0:52:52] In ieder geval als het gaat om een evaluatie van het preferentiebeleid waar mevrouw Jansen over begon.
[0:53:03] Daar heb ik op zich wel oren naar, maar of dat kan en hoe, daarop kom ik dan in die brief voor de zomer terug.
[0:53:09] Want het is een uitdagende klus waar veel vertrouwelijke informatie in zit, een bedrijfsgevoelige informatie.
[0:53:15] Dus ik ga uitzoeken hoe we dit kunnen doen.
[0:53:17] Dus het kost even tijd en ik kom daar dus in die brief die wij voor de zomer nog gaan sturen op terug.
[0:53:23] Want het is wel zo dat wij met z'n allen hier gevoelsmatig
[0:53:27] gevoelsmatig denken dat er hier gewoon meer aan de hand zit dan wat we met verbetervoorstellen voor elkaar kunnen krijgen.
[0:53:37] Nou zijn die nu natuurlijk wel, die zijn er ook veelvuldig.
[0:53:39] Onder regie van VWS is een taakgroep opgericht, preferentiebeleid, die afspraken tussen leveranciers en zorgverzekeraars, die nadelige effecten
[0:53:48] moeten voorkomen en er worden ook afspraken gemaakt voor aanpassingsmogelijkheden van de prijzen, het sturen en het voorkomen van verschaling van de markt en wie verwijtbaar is bij tekorten.
[0:53:59] En er is ook een taakgroep geneesmiddeleninkoop en beschikbaarheid onder onze regie in oprichting, waarbij we ook gezamenlijke en voor alle partijen gelderde inkoopkaders willen vaststellen.
[0:54:10] En dat moet zorgen voor een gelijk speelveld.
[0:54:12] We gaan ook sneller aanpassen als het gaat om het preferentiebeleid bij dreigende tekorten.
[0:54:18] We willen voorkomen dat monopolitisering, doordat alle verzekeraars bijvoorbeeld hetzelfde product aanwijzen.
[0:54:24] We gaan voorwaarden stellen voor het opbouwen van voorwaarden voor preferente middelen.
[0:54:29] De uitkooptermijn van bestaande producten moet verlengd worden.
[0:54:32] En we gaan kijken waar we het preferentiebeleid kunnen loslaten voor specifieke groepen en producten, bijvoorbeeld kinderen of de lijst kritieke geneesmiddelen die we dus recentelijk hebben ontvangen.
[0:54:43] En er komt een regio model geneesmiddelen inkoop die moet zorgen voor verbetering van de logistieke en administratieve lasten.
[0:54:50] Maar ik hoor de Kamer en ik deel de mening van de Kamer dat het
[0:54:55] Dat er ook iets niet goed lijkt te zijn met het preferentiebeleid aan zich.
[0:55:02] Het heeft ons veel gebracht.
[0:55:04] Het heeft ons ongelooflijk veel kosten bespaard.
[0:55:08] Maar we moeten ook niet de ogen sluiten voor de keerzijde en waar de balans ligt.
[0:55:15] Ik denk dat dat is wat mevrouw Jansen en meneer Klaassen aangaven.
[0:55:19] Daar kom ik voor de zomer op terug.
[0:55:30] Waar streef ik naar?
[0:55:31] Nou, ik denk dat iedereen hier in deze Kamer streeft naar het einde aan tekorten.
[0:55:36] Maar we weten ook dat dat een te idealistisch genomen stellingwijze is.
[0:55:41] We moeten ons vooral richten op de kritieke geneesmiddelen.
[0:55:44] De geneesmiddelen op leven en dood.
[0:55:47] Daar moeten we als allereerste de situatie stabiel voor maken.
[0:55:52] En dat is een enorme klus waar mijn mensen in ieder geval elke dag mee bezig zijn en ik ook.
[0:56:00] Kunnen we daar een jaar op plakken?
[0:00:00] 30 procent eraf is natuurlijk een grote eerste klap.
[0:56:06] Maar dat betekent niet dat het voor de rest maar oké is.
[0:56:09] Je zal maar net wat geneesmiddelen nodig hebben waar gewoon nog niet een stabiele, langdurige oplossing voor is.
[0:56:16] Als het gaat om salbitomol en antibiotica heb ik, als het gaat om de taakstelling van de 252 miljoen op de subsidies, 20 tot 30 miljoen extra bezuinigd.
[0:56:26] En dat gebruik ik dus voor het aanleggen van extra voorraden salbitomol en antibiotica.
[0:56:32] Ik vroeg me nog even af, is dat door de late stemming in de Eerste Kamer, heeft dat nog vertraging opgelopen?
[0:56:37] Nee, dat zijn we aan het doen.
[0:56:42] Mevrouw Jans heeft een vraag.
[0:56:45] Ja, het is meer, want ik snap ook dat het niet heel realistisch is, zeg maar, of een realistische vraag van mij is om een jaartal op te plakken, omdat, ja, dat is heel lastig, dat snap ik ook.
[0:56:58] En ik snap ook dat de minister teruggrijpt naar de daling, en het is een daling, wel een kleine daling,
[0:57:06] Maar we weten ook dat die daling er wel eens eerder is gegaan en toch een jaar daarna weer omhoog is gegaan.
[0:57:11] Dus daar ben ik bang voor.
[0:57:13] Ik begrijp dat de minister er bovenop zit, maar we zien ook dat alleen daar bovenop zitten uiteindelijk dat we iedere keer achter de feiten aanlopen.
[0:57:23] Ik ben een beetje meer naar op zoek, maar van het preferentiebeleid ben ik al heel blij om.
[0:57:29] Maar hoe zorgen we ervoor dat we er toch nog strakker bovenop zitten en niet iedere keer constateren dat het toch weer omhoog gaat of te weinig daalt?
[0:57:41] De daling van 30 procent is natuurlijk geen kleine daling.
[0:57:44] Er hebben mensen in het veld met man en macht aan gewerkt.
[0:57:48] Fabrikanten, leveranciers, apothekers, assistenten, ambtenaren.
[0:57:54] En het is niet genoeg, maar 30 procent is wel veel.
[0:58:00] Dus we zijn nu met tientallen acties tegelijkertijd bezig om verder te gaan.
[0:58:06] We hebben het ook over de verkenning die ik op dit moment doe naar aanleiding van die lijstkritieke geneesmiddelen.
[0:58:14] De aanwijzingen die we vandaag bespreken.
[0:58:18] De Critical Medicine Act waar we serieus mee bezig zijn.
[0:58:22] De deelname aan de Critical Medicine Alliance.
[0:58:26] Maar ook weerbare zorg.
[0:58:27] Wat we hebben meegemaakt met de coronacrisis.
[0:58:33] Persoonlijke beschermingsmiddelen, zo'n scenario zou ook plaats kunnen vinden met pijnstillers en dat soort belangrijke, cruciale geneesmiddelen.
[0:58:49] Waarom we ook deelnemen aan de Critical Medicine Alliance... is dat alle Europese landen hiermee te maken hebben.
[0:58:56] Die productie is weggegaan uit Europa.
[0:59:01] We zijn het nu terug aan het halen.
[0:59:02] Het is niet een proces van de een op de andere dag.
[0:59:06] Soms gebeurt het ook spontaan.
[0:59:11] Hurricane in Florida bij Baxter, geloof ik.
[0:59:15] En ineens hadden we hier in Nederland geen vuurzakken tekort.
[0:59:19] Nou, dan is het wel fantastisch dat het UMC Groningen die zelf heeft kunnen produceren.
[0:59:23] Dus het is wel zo dat wij ook wel de mensen en de middelen in huis hebben om zelf in te springen.
[0:59:29] Maar dat soort dingen wil ik eigenlijk ook meer, met het bedrijfsleven.
[0:59:33] Als wij nou een crisis krijgen in eigen land, wie kan inspringen?
[0:59:36] Tijdens de coronacrisis hebben we ook gezien dat er een beddenfabrikant was die kon helpen met mondkapjes.
[0:59:44] Maar ik spreek daar nu liever over met bedrijven.
[0:59:46] In welke scenario's kunnen wij nou te maken krijgen met tekorten?
[0:59:49] En kunnen wij dan in eigen land inspringen?
[0:59:53] Daar zijn we dus eigenlijk in den breedte mee bezig.
[0:59:58] Ook als het gaat om het versterken van die productie dicht bij huis.
[1:00:03] Dat doe ik ook met de economische zaken en allerhande projecten.
[1:00:09] In die brief die ik u ga sturen voor het debat dat we gaan houden nog voor de zomer, kom ik daar allemaal op terug.
[1:00:18] Dus 30% is een grote eerste klap, maar het is niet genoeg, dus het moet meer.
[1:00:23] Mevrouw Janssen heeft een vervolgvraag.
[1:00:26] Dat zegt de minister terecht.
[1:00:28] Ik ben ook blij dat het aan het dalen is, maar ik maak mij zorgen over de zin van de voorzitter van de apothekersvereniging, namelijk we merken aan niets dat het minder erg wordt.
[1:00:39] Kan de minister daarop reflecteren?
[1:00:41] Want dat zou juist de bedoeling moeten zijn.
[1:00:45] Ja, maar het is natuurlijk ook dat de apothekers en de apothekersassistenten een ongelooflijke kluts hier aan hebben.
[1:00:52] Ook een van de vragen ging over, van mevrouw Thiele, over de leveringshoeveelheden.
[1:01:00] Bij een tekort aan antibiotica, mijn dochter had dat nodig, en dan krijg je 200 milliliter voorgeschreven.
[1:01:07] Wat doen ze op dit moment?
[1:01:08] Is dat ze je 100 milliliter meegeven, omdat veel kinderen worden misselijk en moeten overgeven.
[1:01:13] En is het eigenlijk zonde als je 200 milliliter meegekregen hebt, dan gooi je het allemaal weg.
[1:01:18] Dus je krijgt eerst 100 milliliter mee en dan kijken ze van nou, hoe komt u dan over drie dagen die andere 100 milliliter ophalen?
[1:01:24] Dat is best een hoop administratieve belasting voor de apotheek, maar ze doen het wel.
[1:01:29] En dat is fantastisch vanuit het veld, hoe er meegewerkt wordt aan de problemen waar we nu voor staan.
[1:01:37] En je wil natuurlijk ook dat er op een gegeven moment verlichting komt.
[1:01:40] Dat mogen duidelijk zijn, want zij staan hier wel het meeste van aan de lat.
[1:01:45] Het is wel zo dat het er ook bij hoort.
[1:01:47] Ik vind ook wel dat de kleine leverhoevelheden er ook gewoon bij moeten horen in het kader van verspilling.
[1:01:53] Maar de druk die er vaak op zit, het moeten rondbellen om te kijken of een andere apotheker nog wat antibiotica heeft.
[1:02:01] Dat geeft veel stress.
[1:02:04] voor de assistenten, ook voor de eigen patiëntenpopulatie.
[1:02:07] Zij zien de mensen aan de balie voor hun neus staan die gewoon een product nodig hebben om te kunnen functioneren in hun dagelijk bestaan.
[1:02:15] En dan hebben ze het niet.
[1:02:17] Dus het lukt op heel veel gebieden wel, maar de tekorten zijn er.
[1:02:21] En daar moet dus veel meer aan gebeuren nog.
[1:02:24] En dat zijn we dan ook aan het doen, voorzitter.
[1:02:28] De heruitgifte van mevrouw Thielen is voor mij ook een doorn in het oog, voorzitter.
[1:02:36] de medicijnkluis.
[1:02:37] Het idee van de medicijnkluis is een mooi idee.
[1:02:39] Met deze kluis worden medicijnen bij iemand thuis onder gecontroleerde omstandigheden bewaard en dat als ze dat niet zijn gebruikt, kunnen ze aan een ander worden verstrekt.
[1:02:48] En dat mag nu dus wettelijk niet, omdat dit heruitgiften betreft.
[1:02:52] En ik maak me dus in Europa hard voor de mogelijkheid dat heruitgiften er wel komt, dus dat het wel mag wettelijk.
[1:02:58] Een andere juridisch idee van de initiatiefnemer voor de medicijnkluis gaat over de definitie van een apotheek in de geneesmiddelen
[1:03:05] En dat is een lastige, want de apotheker is een belangrijke speler in de eerstelijnsorg en is dé expert als het gaat om het veilige gebruik van geneesmiddelen waar een recept nodig is.
[1:03:15] En die rol kunnen we dus niet uitkleden door de wettelijke definitie van de apotheker aan te passen.
[1:03:34] Kunnen we extra afspraken maken met zorg dat we tegengaan van verspilling en tekorten?
[1:03:39] Dit gebeurt in de praktijk veelvuldig.
[1:03:41] We hebben het er zojuist al even over gehad.
[1:03:44] En als wij daarin kunnen ondersteunen of regie kunnen nemen, dan doen we dat natuurlijk.
[1:03:49] Een voorbeeld hiervan is de herziening van een leidraad die helpt om verspilling van geneesmiddelen in instellingen voor langdurige zorg te verminderen.
[1:03:56] En ook ben ik in gesprek hoe de verspilling in de palliatieve zorg door bijvoorbeeld de palliatieve kit kan worden verminderd.
[1:04:02] En het tegengaan van verspilling van geneesmiddelen maakt uiteraard ook onderdeel uit van de zorgbrede Green Deal.
[1:04:08] Dan kan de minister kijken naar onderzoek naar de aanpassing van de Europese wetgeving over de uitgifte.
[1:04:13] Er wordt nadrukkelijk gesproken over het mogelijk maken van heruitgifte van medicijnen onder voorwaarden.
[1:04:18] En sommige landen staan daar dus positief tegenover, maar dus niet allemaal.
[1:04:22] Het is dus nog geen gelopen race, maar ik werk daar hard aan.
[1:04:29] Wat waren de vragen over de tekorten?
[1:04:31] Ja?
[1:04:40] Het bericht over de PFAS in pufjes.
[1:04:44] Het klopt dat er inhalers, dat er drijfgassen in zitten die niet goed zijn voor het klimaat.
[1:04:49] En daarom worden ze uitgefaseerd.
[1:04:50] En gelukkig zijn er alternatieven.
[1:04:52] En daar ging het nieuwsbericht ook over.
[1:04:54] Artsen kunnen waar mogelijk poederinhalatoren voorschrijven.
[1:04:57] En voor de gevallen waarin dit niet mogelijk is en een drijfgas nodig blijft, is de industrie alternatieven aan het ontwikkelen.
[1:05:04] Maar het kan natuurlijk niet zo zijn dat dat op enig moment tot tekorten zal leiden, voorzitter.
[1:05:10] Dit roept de vragen bij meneer Klaas.
[1:05:12] Misschien niet zozeer een vraag, maar eigenlijk is het gek.
[1:05:16] Er is dus een onderzoeksteam die kostbare uren en mankracht gaat investeren om te onderzoeken wat het effect van die drijfgas en gebaseerde pufjes is op het klimaat.
[1:05:28] Dat is 0,0000 niks.
[1:05:31] En dan denk ik, had deze man of had dat team niet veel beter aan de wijkzorg in de buurt kunnen gaan helpen om daar de mensen een beetje te gaan ondersteunen.
[1:05:41] Ja, maar ik begrijp ook dat er ook wetgeving achter ligt, achter die PFAS, dus dat we uiteindelijk dan ook daar niet onderuit kunnen.
[1:05:48] Maar wat ik al zeg, als het me niet leidt op nieuwe tekorten, want dan, nou, dan krijg ik u terecht daar op de lijn.
[1:05:56] De wet donorgegevens kunstmatige bevruchting van lid Busshof, vorige week door...
[1:06:03] Oh, sorry.
[1:06:04] De vraag van meneer Bussel.
[1:06:06] De vraag van meneer Bussel, sorry.
[1:06:11] Vorige week zijn door meneer Bussel en mevrouw Paulus maar schriftelijke vragen gesteld en worden ze beantwoord in de brief.
[1:06:17] Namens de staatssecretaris van Jeugd, Provincie en Sport zeg ik toe dat in de brief zoveel mogelijk van de vragen worden beantwoord en meegenomen.
[1:06:25] Maar het moet ook door de lijn heen en die duurt waarschijnlijk iets langer.
[1:06:29] Dus maar zoveel mogelijk vragen worden meegenomen.
[1:06:35] Ik zie dat u aan het eind bent van de blaadjes.
[1:06:39] En de mapjes leeg zijn.
[1:06:41] Maar meneer Bussel heeft nog een vraag.
[1:06:44] Nog één verduidelijkende vraag waar ik even mee heb gewacht.
[1:06:48] Dat gaat nog eventjes over die tijdelijke... In de geneesmiddelenwet is vastgelegd... een verplichting voor bedrijven om tekorten te melden.
[1:06:57] Volgens mij gaf de minister dat helder aan.
[1:06:59] En we weten dat dat niet altijd goed is.
[1:07:03] Daarom werk ik aan een beleidsmaatregel die dat verduidelijkt.
[1:07:09] Zover snap ik dat.
[1:07:12] De enige vraag die nog bij mij bleef liggen is... zit er ook een soort handhavend karakter in... of wordt er ook gehandhaafd op het feit... dat er misschien niet altijd die tekorten op de juiste en tijdige wijze worden gemeld?
[1:07:25] Ja of nee?
[1:07:28] Kan de minister daar even op ingaan?
[1:07:35] Als er nu al gehandhaafd kan worden, gebeurt dat dan ook?
[1:07:39] En waarom kunnen we er nog steeds die jaden in zien dat het niet tijdig en goed wordt gemeld?
[1:07:47] Dat rijmt toch niet helemaal met elkaar?
[1:08:00] Dus die handhaving, dat handhavende optreden, dat kan nu, maar dat wordt dus heel erg vervelend geworden en daardoor ontstaat er heel veel ruis op de lijn.
[1:08:07] En daar is nou juist die verduidelijking voor nodig.
[1:08:14] Dank u wel.
[1:08:17] Dan gaan we door naar de tweede termijn van het wetgevingsoverleg en dan geef ik meneer Busshof
[1:08:24] Ik ga even kort een minuutje of anderhalf, misschien twee, ik praat het gewoon eventjes vol voordat iedereen klaar is om de tweede termijn in te gaan.
[1:08:56] Dank u wel, voorzitter.
[1:09:02] Dank aan de beantwoording van de minister over de vragen die ze heeft beantwoord.
[1:09:07] Ik denk dat een aantal dingen die nog wat verduidelijker konden worden ook verduidelijk zijn.
[1:09:12] Ten aanzien van de belangrijkste wijziging die vandaag werd besproken, namelijk een juridische basis voor tekortenbesluit.
[1:09:20] Het is goed dat er snel aan gewerkt wordt.
[1:09:23] Laten we hopen dat de oplossing die gevonden is wel juridisch stand houdt... mocht dat weer in vragen zijn.
[1:09:33] Maar gelet op dat andere Europese landen gebruik van maken... hoop ik en denk ik dat dat het geval zal zijn.
[1:09:43] Twee, dit is natuurlijk nog geen oplossing...
[1:09:50] De tekorten aan zich, daarvoor moet je op andere dingen inzetten.
[1:09:55] Het belangrijkste punt daarvan is dat je zorgt dat je als Europa-zijnde... Ik ben het met de minister eens dat dat niet als Nederland alleen kan... maar als Europa-zijnde onafhankelijker wordt van landen zoals China... als het gaat om die geneesmiddelen- en grondstoffenproductie.
[1:10:10] Volgens mij gebeurt er op Europees vlak daarop heel veel.
[1:10:15] Ik heb ook de minister gehoord dat zij daar ook een voortrekkingsrol in wil spelen.
[1:10:19] En ik denk dat het alleen maar heel prettig is voor ons als Kamer om de komende tijd gewoon goed op de hoogte te houden van de acties die de minister heeft ondernomen en nog gaat ondernemen.
[1:10:28] In het licht van dat ook de minister graag die onafhankelijkheid beter wil borgen.
[1:10:32] En ook in het licht van wat er Europees al gebeurt.
[1:10:37] En tot slot dank voor de toezegging, of in ieder geval de halve toezegging, om de vragen die gesteld zijn over die wet tonengegevens en kunstmatige bevruchting zo goed als mogelijk mee te nemen in de brief.
[1:10:49] Dat is fijn.
[1:10:52] Dank u wel, voorzitter.
[1:10:53] Dit is een onderwerp waar we met elkaar vrij vaak en ook vandaag heel erg eensgezind zijn dat we het voor de Nederlanders, die medicijnen nodig hebben, het allemaal een stukje beter willen maken.
[1:11:05] En dat was eigenlijk voor onze hamerstuk geweest, deze wet.
[1:11:10] Maar nu we er toch zijn, wil ik ook met een motie weer een stapje doen om het
[1:11:16] de geneesmiddelenbeschikbaarheid proberen te verbeteren.
[1:11:20] En dat gaat, wil ik doen, met de volgende motie.
[1:11:22] De Kamer, gehoord de beraadslaging, constateren dat er in Nederland allerlei restricties en regels zijn waardoor apothekers soms niet mogen leveren terwijl ze dit wel kunnen.
[1:11:31] Constateren dat apothekers niet aan elkaar mogen leveren of geneesmiddelen zelf uit het buitenland mogen importeren indien zij geen groothandelsvergunning hebben.
[1:11:39] voor mening dat wanneer een apotheker een middel niet heeft en een collega wel, zij dat onderling met elkaar zouden moeten kunnen regelen zonder dat het valt onder illegale handel in geneesmiddelen, verzoekt de regering apothekers meer vrijheden toe te kennen en het mogelijk te maken aan elkaar te leveren of geneesmiddelen zelfstandig uit het buitenland te importeren en gaat over tot de orde van de dag.
[1:11:58] Dank u wel.
[1:12:11] Is het niet zo dat juist tekortenbesluiten het mogelijk moeten maken om medicijnen uit het buitenland te halen, maar dat we dat niet zonder meer altijd maar zouden willen?
[1:12:21] Dat is mijn eerste vraag.
[1:12:22] En mijn tweede vraag is of wat de motie deels beoogt, namelijk de mogelijkheden
[1:12:26] voor apothekers verruimen als het gaat om medicijnen doorleveren.
[1:12:31] Of dat ook niet iets is wat Europees geregeld is en waar dan ook Europese wet en regelgeving nu voor herzien wordt.
[1:12:38] Dat laatste weet ik eerlijk gezegd niet, moet ik u bekennen.
[1:12:45] Misschien dat daar de minister nog het antwoord op heeft.
[1:12:49] Maar het gaat ook om... Het kan zijn dat er nog geen tekortenbesluit is.
[1:12:54] En dan zie je vooral in de grensregio's dat op vijf kilometer of twee kilometer afstand de geneesmiddelen wel te verkrijgen zijn en dat het dan nu niet kan.
[1:13:04] Terwijl de mensen elkaar in de grensregio wel heel erg goed kennen.
[1:13:07] En ook heel goed met elkaar proberen te samenwerken.
[1:13:10] Maar dat dat nu de regelgeving, als je het legaal zou willen doen, wordt beperkt.
[1:13:15] Al weet ik dat men het vaak als vriendendienst toch doet.
[1:13:24] Dank u, voorzitter.
[1:13:26] Ik ben blij om te horen dat er een brief komt voor het hulp- en geneesmiddeldebat, waarin een update wordt gegeven van de vele acties.
[1:13:35] En ook goed om te horen dat de minister ook openstaat om het preferentiebeleid wat onder de loep te nemen.
[1:13:43] Daar gaat mijn motie ook over.
[1:13:46] De Kamer, gehoord de beraadslaging, constaterende dat het preferentiebeleid gericht is op kostenbeheersing binnen de farmaceutische zorg, constaterende dat het aantal geneesmiddelentekorten nog steeds onacceptabel hoog is met in 2024 ruim 1500 meldingen en miljoenen getroffen patiënten, overwegende dat doelmatigheid niet ten koste mag gaan van de beschikbaarheid van geneesmiddelen,
[1:14:06] overwegende dat de baten van het preferentiebeleid niet langer lijken op te wegen tegen de maatschappelijke en financiële kosten van tekorten, administratieve lasten en tijdelijke noodmaatregelen, verzoekt de regering een onafhankelijk evaluatie te laten verrichten naar de verhouding tussen de baten van het preferentiebeleid en de kosten die voortkomen uit geneesmiddelentekorten, noodmaatregelen en administratieve lasten, en de Kamer hierover voor 1 juli 2025 te informeren, en gaat over tot de orde van de dag, mede ingediend door collega Thielen.
[1:14:39] Dank u wel.
[1:14:40] En collega Thielen ziet af van haar tweede termijn.
[1:14:42] Dus kijken we even naar de minister.
[1:18:09] Sneller dan verwacht gaan wij weer verder met dit wetgevingsoverleg met de tweede termijn van de zijde van het kabinet.
[1:18:15] Het woord is aan minister Agema.
[1:18:24] Dank u wel, voorzitter.
[1:18:25] Er zijn geen extra vragen meer gesteld.
[1:18:27] Er zijn twee moties ingediend.
[1:18:30] Ik snap de bedoeling van beide moties, maar zoals ze nu geformuleerd staan, gaat het veel te snel, veel te ver en kan het niet.
[1:18:41] De eerste motie van de heer Klaas is ontijdig, maar er gebeurt wel een en ander.
[1:18:47] Het is sowieso dat je met een Nederlands recept over de grens je geneesmiddelen mag halen.
[1:18:52] Het recept is geldig in heel Europa.
[1:18:56] Als ik dat hierbij nog eens kan benadrukken, dan bij deze ook voor grensregio's.
[1:19:00] Je kunt gewoon over de grens stappen in je recept in het buitenland, in Duitsland of in België gaan halen.
[1:19:07] Europa is ook bezig in de farmawetgeving om dat soepeler te maken en het leveren aan elkaar als apotheken.
[1:19:15] Maar de diktum van de motie gaat veel stappen verder en daarom is het ontijdig, moet ik hem ook ontraden.
[1:19:21] Maar misschien kan de heer Klaas in de richting van de stemmingen nog iets aan het diktum doen in de richting van wat ik zojuist heb gezegd en kan er dan misschien nog een
[1:19:31] De richting ondersteun ik zeker, maar ik kan niet leveren wat er nu in het dictum staat.
[1:19:39] Datzelfde geldt voor de andere motie.
[1:19:41] Ik heb gezegd dat ik oren heb naar een onafhankelijke evaluatie van het preferentiebeleid, maar er staat in het dictum dat dat voor 1 juli moet gebeuren.
[1:19:50] Dat is echt veel te snel.
[1:19:52] Dat kan niet.
[1:19:53] Ik heb toegezegd in de brief die ik stuur voor het debat, wat wij voor de zomer nog gaan hebben, dat ik uitzoek of we zo'n evaluatie kunnen doen en hoe die er dan uitziet.
[1:20:02] Maar die vindt dan wel daarna plaats.
[1:20:04] Het kan qua tijdigheid niet.
[1:20:07] Dus als het dictum zo kan worden aangepast dat we voor het geneesmiddeldebat en in de brief dat ik dan aangeef het hoe, dan kan ik het oordeel Kamer geven.
[1:20:17] Maar het dictum zoals dat er nu staat, kan ik helaas niet ontraden.
[1:20:22] Mevrouw Jansen.
[1:20:23] Is het ook een optie om 1 juli te wijzigen in iets anders?
[1:20:29] Ik kan dat niet overzien.
[1:20:31] Ik kan niet overzien op welke termijn... Ik moet dat nu gaan uitzetten en dan krijgen we een beeld erbij.
[1:20:37] En dan kunnen we ook kijken of ik een datum kan toezeggen hoe lang dat gaat duren.
[1:20:42] Dus het is vooral de datum die erin staat die een probleem is.
[1:20:45] We willen alles gisteren.
[1:20:47] Maar onderzoekers en mensen die een evaluatie moeten uitvoeren, die moeten ook gewoon even kijken hoe ze dat gaan doen in de kosttijd.
[1:20:53] Dus het is vooral de datum die voor mij lastig is.
[1:20:56] En ik heb toegezegd hier op terug te komen bij de brief die ik nog ga sturen voor het debat dat voor de zomer nog plaatsvindt.
[1:21:03] Dus ja, als mevrouw Jansen nog naar het dictum wil kijken, dat zou fijn zijn.
[1:21:07] Maar zoals het er nu staat, moet ik het helaas niet ontraden.
[1:21:09] Mevrouw Jansen.
[1:21:11] Nou, dan kijk ik nog wel even naar het dictum.
[1:21:16] Motie 2 is daarmee ontraden.
[1:21:19] U zei eigenlijk twee dingen bij motie 1, namelijk het is ontijdig en ik moet het ontraden.
[1:21:24] Ja, het is niet helemaal hetzelfde.
[1:21:27] Ontijdig is eigenlijk dat als de indiener de motie aanhoudt tot een bepaalde uitkomst van een rapport of een overleg of zo, dan is dat zeg maar ontijdig.
[1:21:36] En als u zegt van ja, maar eigenlijk gaat dit zoveel te snel, dan is het eigenlijk ontraden.
[1:21:44] We kunnen niet vooruitlopen op de farmerwetgeving in Europa, waar dit wel een onderdeel van is, het leveren aan elkaar als apotheek.
[1:21:51] En daarmee is het ontijdig.
[1:21:53] En daarmee kan het dictum niet en moet ik de motie ontraden.
[1:21:57] Ja, alleen de Europese wetgeving neemt zoveel in beslag dat dat ontijdig wel heel erg ontijdig is.
[1:22:03] Dan zou ik heel eerlijk zeggen, dan zou u moeten ontraden.
[1:22:07] Maar ik kijk even naar wat meneer Klaassen ervan vindt.
[1:22:11] Het is mooi om te zien dat de voorzitter bijna de minister naast speelt, zullen we zeggen.
[1:22:21] Maar ik heb de minister gehoord en ik zal de dictum gaan wijzigen waar de minister wel iets mee zou kunnen.
[1:22:35] De voorzitter probeert vooral heel duidelijk volgens onze afspraken te krijgen wat er voor ligt.
[1:22:40] Maar we zien een gewijzigde motie van meneer Klaas het gemoed, begrijp ik.
[1:22:46] Daarmee zijn we aan het eind gekomen van dit wetgevingsoverleg.
[1:22:49] Er zijn naast de twee moties ook nog twee toezeggingen gedaan.
[1:22:53] Als eerste ontvangt de Kamer ruim voor het commissiedebat geneesmiddelenbeleid dat op 2 juli staat gepland.
[1:23:00] Een update van de brief van 12 december, inclusief onder meer de deelresultaten en het punt in zaak en evaluatie van het preferentiebeleid waarnaar zojuist werd verwezen.
[1:23:10] En als tweede toezegging dat de antwoorden op de schriftelijke vragen van de leden Paulusma en Busshof in ieder geval gelijktijdig, want schriftelijke vragen is een apart stroom,
[1:23:22] en dat is ook voor de helderheid voor terugvinden.
[1:23:24] Maar in ieder geval gelijktijdig met de brief over de massa-donoren worden beantwoord namens de staatssecretaris.
[1:23:33] Gelijktijdig kan ik namens de staatssecretaris niet toezeggen, maar ik kan wel toezeggen dat hij zoveel als mogelijk uitschriftelijke vragen in de brief meeneemt.
[1:23:41] Daarmee zijn we aan het eind gekomen van alles.
[1:23:45] We stemmen over de ingediende moties en het wetsvoorstel volgende week dinsdagmiddag.
[1:23:50] En voor die tijd zien we dus nog een motie tegemoet.
[1:23:54] Daarbij sluit ik dit wetgevingsoverleg.
[1:23:56] We hebben vanmiddag nog een wetgevingsoverleg VWS.
[1:23:59] Dat staat nu gepland op drie uur.
[1:24:01] We gaan even kijken of dat misschien eerder kan aanvangen, maar dat wordt een administratief dingetje.
[1:24:07] Precies, maar niet iedereen.
[1:24:12] Een deel van de deelnemers vanmiddag is anders dan wat er nu zit, maar we gaan even kijken wat we kunnen doen.
[1:24:19] Tot later.