Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.
Procedurevergadering commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
[0:00:00] Meneer Koops, wilt u gaan zitten?
[0:00:02] We gaan beginnen.
[0:00:04] Welkom bij de procedurevergadering van de Vaste Commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
[0:00:08] Laatste dag voor het meidences en een bijzondere dag voor een van de Griffie-medewerkers hier, Margreet Arends, haar allerlaatste dag voordat ze met pensioen gaat.
[0:00:24] Dan zijn we aangekomen bij agenda punt 1, onder de regeling van werkzaamheden.
[0:00:29] Een overzicht verzoek bij commissie regeling van werkzaamheden.
[0:00:00] 24 april 2025.
[0:00:36] Het voorstel is ter bespreking.
[0:00:45] Er ligt namelijk een verzoek van het lid Koops van de NEC om in de eerste weken na het meireces een ambtelijke technische briefing te organiseren over de hervorming van de NPO.
[0:00:53] Leer Koops, wilt u een toelichting geven?
[0:00:57] Ik had bij het laatste debat stellig het idee dat er zoveel dingen tegelijk werden besproken en ook werden betoogd dat het nuttig is om vragen te kunnen stellen aan die mensen die daar ook echt iets vanaf weten over wat nu echt het voorstel is van de heer Bruins.
[0:01:12] Het leek me gewoon nuttig en ik heb onderschans contact gehad van mevrouw van den Velde die zei van joh is het niet een beetje te vroeg.
[0:01:21] Ik ben heel benieuwd wat mevrouw Van den Velde daar nog even op toe te lichten heeft.
[0:01:23] Mij leek het nou juist handig om het zo snel mogelijk te gaan doen.
[0:01:26] Maar verder zit ik er heel neutraal in.
[0:01:27] Het is geen halszaak, zou ik maar zeggen.
[0:01:31] Mevrouw Van den Velde.
[0:01:33] Dank u wel, voorzitter.
[0:01:35] Ik had de heer Koops inderdaad gevraagd of het niet wat te vroeg is.
[0:01:38] Juist omdat er nog niks ligt, lijkt het mij heel lastig voor ambtenaren om juist een technische briefing te verzorgen, aangezien technische briefings natuurlijk vaak heel concreet gaan over zaken die er al liggen, maar er ligt nog heel weinig.
[0:01:51] Dus het is heel moeilijk als je geen kaders hebt om echt een briefing te hebben.
[0:01:54] Dus ik vind de briefing een heel goed idee, maar dan wel later als er meer concreet ook is.
[0:02:00] Op reageren, meneer Koops?
[0:02:02] De vraag is dan hoeveel later, want dat begrijp ik ook, want ik weet niet op dit moment, misschien iemand hier wel, in welk tempo er nou nog meer informatie komt.
[0:02:11] Zelf had ik gewoon het idee zo snel mogelijk, juist omdat het ook nog weinig ligt en wij als Kamer dan misschien maximale invloed kunnen uitoefenen op wat we nou uiteindelijk willen.
[0:02:18] Wie heeft er behoefte aan zo'n technische briefing zoals de heer Koops nu voorstelt op korte termijn?
[0:02:24] Ik vraag handen omhoog.
[0:02:29] De kistman.
[0:02:30] Wat de VVD betreft is zo'n technisch brief niet per se nodig, maar we willen het prima steunen, maar niet met deze haas wat de heer Koops voorstelt.
[0:02:40] Is het een idee, meneer Koops, als u over een tijdje nog een keer terugkomt met dit voorstel?
[0:00:00] 22 mei is de volgende procedurevergadering.
[0:02:55] Akkoord.
[0:02:55] Houd ik nu mijn verzoek aan, moet ik dan zeggen?
[0:02:57] Ja.
[0:02:59] Heel goed, dank u wel.
[0:03:00] Dan zijn we bij agenda punt 2, de brievenlijst van particulier.
[0:03:05] Iemand daarover?
[0:03:08] Nee?
[0:03:08] Dan gaan we die zo vaststellen.
[0:03:10] Agenda punt 3, de brievenlijst van organisaties.
[0:03:16] Ook niemand?
[0:03:16] Dan gaan we die vaststellen.
[0:03:30] Op de brievenlijst onder de organisaties 17 staat een brief van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten.
[0:03:40] Het voorstel ter bespreking is of de commissie in wens te gaan op de uitnodiging van de VEG voor een werkbezoek in Zutphen over erfgoed, of zullen we dat overlaten aan individuele leden en fracties?
[0:03:58] Voorzitter, als ik nog even mag bij brief 18.
[0:04:04] Daar zouden wij heel graag conform het voorstellen, maar dan met een kabinetsreactie erbij.
[0:04:13] Agenda punt 18 gaan wij een kabinetsreactie vragen.
[0:04:17] Dank u wel.
[0:04:18] Al dus besloten.
[0:04:20] Dan zijn we bij agenda punt 18.
[0:04:26] Vier onderbrieven van de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
[0:04:29] Het rapport van de ZBO-evaluatie van de Koninklijke Bibliotheek.
[0:04:33] Het voorstel is dit voor kennisgeving aan te nemen.
[0:04:36] Akkoord al dus besloten.
[0:04:37] Agenda punt 5.
[0:04:38] Een reactie op het verzoek van de commissie in zaken de planning van het wetsvoorstel, wetswijziging, stelsel, openbare bibliotheekvoorzieningen.
[0:04:45] Het voorstel is om dit voor kennisgeving aan te nemen, maar mevrouw Van der Velden heeft een opmerking.
[0:04:49] Mevrouw Van der Velden.
[0:04:52] Dank u wel, voorzitter.
[0:04:54] De heer Mohandas en ik zijn natuurlijk rapporteur op dit onderwerp en wij zouden toch graag zien dat er een brief van de commissie richting de minister gaat waarin wij aangeven dat wij kennis genomen hebben van zijn brief, maar ook dat de commissie er ook van uitgaat dat het wetsvoorstel ook echt in het derde kwartaal bij de Kamer ingediend wordt, conform de planningsbrief, om te zorgen dat dit niet ook uitgesteld gaat worden.
[0:05:20] Dank u wel.
[0:05:21] Is daar draagvlak voor?
[0:05:23] Ja?
[0:05:23] Dan gaan we dat doen.
[0:05:24] Dank u wel.
[0:05:26] Dan zijn we bij agenda punt 6, een wijziging van de gemeenschappelijke regelingen Historisch Centrum Limburg, Brabants Historisch Informatiecentrum, het Noord-Hollands Archief en het Zeeuws Archief.
[0:05:36] Het voorstel is om dit voor kennisgeving aan te nemen.
[0:05:39] Mevrouw Van den Velde.
[0:05:41] Ja, nogmaals dank, voorzitter.
[0:05:42] Wij zouden toch graag hier een schriftelijk overleg aan willen vragen.
[0:05:48] De heer Koops wil het ook inbrengen.
[0:05:50] Heel eensgezind, hè?
[0:05:55] Ja, gaan we doen.
[0:05:57] Agenda punt 7.
[0:05:58] Stand van zaken.
[0:05:59] Wetsvoorstel screening kennisveiligheid.
[0:06:02] Het voorstel is om dit te agenderen voor het commissiedebat onderzoeks- en wetenschapsbeleid op 19 juni 2025.
[0:06:07] De heer Koops.
[0:06:10] In dit verband is van belang dat er schriftelijke vragen zijn gesteld over deze wet.
[0:06:16] Ik kan alleen even de datum niet meer zien.
[0:06:18] Sorry daarvoor.
[0:06:18] Ik heb ze wel, de vragen, voor mij.
[0:06:22] Dus het voorstel is om die schriftelijke vragen, die zijn twee weken geleden ingediend, dat mag één keer worden aangehouden, maar of die kunnen worden beantwoord, dat wil ik hier opmerken, voorafgaand aan dat overleg.
[0:06:31] Want... Nee.
[0:06:43] Wij gaan ambtelijk vragen of de vragen beantwoord kunnen worden voor het commissiedebat.
[0:06:51] Dan zijn we bij agenda punt 8, een reactie op het onderzoek naar de mogelijkheid tot verlaging van het aantal proeven met niet-humane primaten.
[0:06:58] Het voorstel is om de behandeling hiervan over te dragen aan de Commissie Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur.
[0:07:08] Een lijst van vragen en antwoorden in zaken de publicatie van documenten naar aanleiding van het WOO-verzoek, kabinetsbijdragen, overheids- en onderwijswerkgevers.
[0:07:17] Het voorstel is om dit te agenderen voor het WGO-slotwet, jaarverslag 2024 en de staat van het onderwijs, en ook om beide brieven daarbij te organiseren.
[0:07:29] Dat is op 2 juli 2025.
[0:07:32] Agendepunt 10.
[0:07:34] Het jaarverslag 2024 van de Inspectie van het Onderwijs.
[0:07:37] Het voorstel is om dit ook te agenderen voor het WGO-slotwet, het jaarverslag 2024 en de Staat van het Onderwijs.
[0:07:44] Mevrouw Rodekerker.
[0:07:46] We zouden hier wel een schriftelijk overleg over willen hebben.
[0:08:01] Wil jij een schriftelijk overleg of een feitelijke vragenronde?
[0:08:06] Want het debat vindt plaats bij het WGO op 2 juli.
[0:08:17] Dan is een feitelijke vragenronde logischer, dus gaan we dat doen.
[0:08:20] Prima.
[0:08:21] Al dus besloten.
[0:08:24] Agendepunt 11.
[0:08:25] De beleidsreactie staat van het onderwijs 2025.
[0:08:29] Deze ook agenderen voor de WGO-slotwetjaarverslag en de staat van het onderwijsakkoord, al dus besloten.
[0:08:35] Dan zijn we bij de brieven van de staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
[0:08:39] Agendepunt 12.
[0:08:40] Midterm evaluatie alliantiesemancipatiebeleid.
[0:08:45] Het voorstel is om dit te agenderen voor het commissiedebat emancipatie van 18 juni 2025.
[0:08:51] Akkoord.
[0:08:51] Al dus besloten.
[0:08:53] Agenda punt 13.
[0:08:54] Tweede voortgangsreportage.
[0:08:56] Nationaal actieprogramma aanpak seksueel grensoverschrijdend gedrag en seksueel geweld.
[0:09:01] Het voorstel is om dit te agenderen voor het commissiedebat emancipatie van 18 juni.
[0:09:06] Akkoord.
[0:09:07] Al dus besloten.
[0:09:08] Agenda punt 14.
[0:09:09] Een publicatie naar aanleiding van het WO-verzoek in zaken het wetsvoorstel wet toezicht informeel onderwijs.
[0:09:14] Het voorstel is om dit voor kennisgeving aan te nemen.
[0:09:17] Maar mevrouw Pijperlink heeft een opmerking.
[0:09:19] Wij zouden dit heel graag betrekken bij de verdere behandeling van de wet Toezicht Informeel Onderwijs.
[0:09:27] Sorry, ik verstond het niet.
[0:09:29] Deze zouden wij heel graag betrekken bij de behandeling van de wet Toezicht Informeel Onderwijs.
[0:09:34] Ja, dat is prima.
[0:09:38] Dan zijn we bij agendapunt 15, voortgang, verkenning, invoering en doorstroomtoets.
[0:09:43] Het voorstel is om dit te agenderen voor het commissiedebat Toetsen en examens van 15 mei.
[0:09:48] Akkoord.
[0:09:48] Al dus besloten.
[0:09:49] Agenda punt 16.
[0:09:50] Voortgang, schooladvisering en doorstroomtoetsen 2025.
[0:09:54] Het voorstel is om dit te agenderen voor het commissiedebat Toetsen en examens van 15 mei.
[0:09:59] Akkoord.
[0:10:00] Al dus besloten.
[0:10:01] Agenda punt 17.
[0:10:03] Kerndoelen Nederlands en rekenen en wiskunde.
[0:10:05] Het voorstel is om dit te agenderen voor het ongeplande commissiedebat Curriculum in afwachting van de andere kerndoelen.
[0:10:13] De heer Koops.
[0:10:15] Mevrouw de voorzitter, kunnen we ervoor zorgen dat dat debat over het curriculum gepland wordt voor het wetgevingsoverleg, het wetgevingsdebat dat later ook komt?
[0:10:25] Die wet is in de maak, herziening grondslagen kerndoelen.
[0:10:29] En ik weet ook nog niet precies wanneer die gepland is, maar als we even letten op de volgorde, zouden we het eerst over het curriculum moeten hebben.
[0:10:41] Het gaat mij puur om de timing, dat we die twee niet omdraaien, zeg maar.
[0:10:44] Ja, het verzoek is duidelijk.
[0:10:46] Wie kiest de man?
[0:10:47] Er staat verderop nog een agendapunt over de in te plannen debatten voor na de zomerreces.
[0:10:52] Dat laten we dan gewoon als commissie daar even met alle groet naar kijken, zou ik voor willen stellen.
[0:10:57] Ja, doen we hem straks nog even bij dat agendapunt.
[0:10:59] En het verzoek is duidelijk.
[0:11:03] Al dus besloten.
[0:11:04] Dan zijn we bij de race geagendeerde en behandelde stukken en brieven van de bewindspersonen.
[0:11:09] Dat zijn allerlei brieven die bij debatten betrokken zijn, die al geweest zijn.
[0:11:14] Agenda punt 18, 19 en 20.
[0:11:16] Kan ik die in één keer zo afdoen?
[0:11:18] Akkoord.
[0:11:19] Al dus besloten.
[0:11:20] Dan zijn we bij het kopje Europa.
[0:11:22] Agenda punt 21, een fiche mededeling vaardigheidsunie, het voorstel
[0:11:28] is ook al betrokken bij het schriftelijk overleg over de formele OJCS-raad.
[0:11:34] Akkoord al dus besloten.
[0:11:36] Agenda punt 22.
[0:11:37] Een verslag van het schriftelijk overleg over de geannoteerde agenda van de informele EBSCO-raadgelijkheid 16 april 2025.
[0:11:43] Het voorstel is om dit voor kennisgeving aan te nemen.
[0:11:47] Akkoord al dus besloten.
[0:11:48] En de volgende brief daaronder, dat agendapunt, idem dito.
[0:11:56] De geannoteerde agenda is de OJCS-raad van 12 en 13 mei, onderdelen jeugd en sport.
[0:12:05] Dit is betrokken bij het schriftelijk overleg over de formele OJCS-raad.
[0:12:14] Ook die gaat over de geannoteerde agenda onderdeel onderwijs en cultuur.
[0:12:20] Die is ook al betrokken bij het schriftelijk overleg.
[0:12:22] Akkoord al dus besloten.
[0:12:24] Dan zijn we bij de brieven van adviesraden en andere bewindspersonen.
[0:12:27] Agenda punt 25.
[0:12:29] Een aanbod van de ATR voor een technische briefing over de uitgebrachte adviezen aan het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wenst de commissie
[0:12:38] een moment in september of oktober in te plannen voor een gesprek met het adviescollege Toetsing Regeldruk over de uitgebrachte adviezen aan de bewindspersonen van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over regeldruk.
[0:12:49] De heer Kisteman.
[0:12:51] Ja, ik vind het zeker interessant.
[0:12:53] Bij EZ doen we dit ook.
[0:12:55] Als ze gewoon een uurtje kunnen doen, maximaal, dan kunnen we daar best wel als commissie veel informatie uit harens.
[0:13:00] Als we het gewoon met een uurtje kunnen inplannen, dan zou ik er zeker voorstander van zijn.
[0:13:04] Ik zie geen bezwaren en geknik, dus dat gaan we inplannen.
[0:13:08] Agenda punt 26.
[0:13:09] Een aanbieding van het rapport Nederlands onderzoek en ontwikkeling in internationaal perspectief van het Rathenouw Instituut.
[0:13:17] Het voorstel is om hier een reactie aan de bewindspersoon over te vragen.
[0:13:21] Akkoord?
[0:13:22] Anders besloten.
[0:13:23] Agenda punt 27.
[0:13:25] Het verdrag tussen de regering en het Koninkrijk der Nederlanden en de regering van de Republiek Indonesië inzake de audiovisuele co-productie Yogyakarta 4 december 2024.
[0:13:36] Het voorstel is om dit voor kennisgeving aan te nemen.
[0:13:40] Een aanbod van de Algemene Rekenkamer voor een technische briefing over het onderzoeksrapport met betrekking tot de administratieve lasten in het basisonderwijs.
[0:13:51] Het voorstel is ter bespreking.
[0:13:53] Wenst de commissie een besloten technische briefing door de Algemene Rekenkamer over het op 12 juni 2025 te publiceren onderzoek naar administratieve lasten in het basisonderwijs?
[0:14:06] Ik zie enthousiast geknik, dus dat gaan we inplannen.
[0:14:09] Agendepunt 29.
[0:14:10] Een afschrift van de brief van de Raad van Cultuur aan de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap met betrekking tot de reactie op de Kamerbrief de hervorming van de landelijke publieke omroep.
[0:14:26] Dit is betrokken bij het notenoverleg media van 14 april, akkoord al dus besloten.
[0:14:32] Agende punt 30.
[0:14:33] De informatie van de Onderwijsraad ten behoeve van het werkbezoek Werkprogramma 2025-2026 Onderwijsraad.
[0:14:41] Dit is ook betrokken bij het jaarlijkse gesprek met de Onderwijsraad op 15 april.
[0:14:47] Akkoord.
[0:14:47] Al dus besloten.
[0:14:48] Agende punt 31.
[0:14:49] Een aanbieding van het advies Armoede en Onderwijs van de Onderwijsraad.
[0:14:54] De voorstel is om een reactie aan de bewindspersoon te vragen.
[0:15:00] Dan zijn we bij de overige stukken gekomen.
[0:15:03] Agenda punt 32.
[0:15:05] Verzoek van de leden Kisteman en Rodekerk om ten behoeve van de planning van commissiedebatten op het gebied van onderwijs, cultuur en wetenschappen een voorbereidingsgroep te formeren als aanvulling op het overzicht aan debatten dat tijdens de strategische procedurevergadering van 6 februari is besproken.
[0:15:22] Wie kan ik daarover het woord geven?
[0:15:23] De heer Kisteman.
[0:15:25] Ja, voorzitter, dank u wel.
[0:15:27] Het is mij in ons opgevallen dat wij best wel vaak discussie hier hebben over debatten, debatten samenvoegen, debatten opnieuw inplannen, et cetera.
[0:15:34] En toen leek het mij samen met collega Rodekerk verstandig dat wij eens samen hiernaar gingen kijken van welke debatten zouden wij nou na het zomerreces willen hebben met logische volgordes.
[0:15:43] En dat we daar als commissie dan na de zomer wat minder discussie kunnen krijgen over alle debatten die wij voeren.
[0:15:49] een goede logische volkoorlijke agenda gaan krijgen.
[0:15:52] Niks ten nadelen van alle andere mensen die hier in de voorbereiding aan hebben gewerkt, maar ik denk dat dat wel kan bijdragen aan de samenwerking in deze commissie.
[0:16:02] Is daar draagvlak voor?
[0:16:07] Ja?
[0:16:08] Goed.
[0:16:08] Ik neem aan dat jullie als voorbereidingsgroep dan ook contact opnemen met je collega's in de commissie, zodat het... Ja?
[0:16:16] Oké.
[0:16:18] De heer Uppelschoot.
[0:16:20] Ik dacht het zou misschien ook een beetje leiden tot een evenwichtige verspreiding van de commissiedebatten.
[0:16:27] Maar je ziet dan dat april heel druk is, september heel druk, oktober heel druk.
[0:16:36] Ik denk niet dat we nu gaan bespreken hoe die agenda eruit gaat zien.
[0:16:41] Dat gaat deze voorbereidingsgroep doen.
[0:16:42] Ik maak alleen een opmerking.
[0:16:43] Ja, dank u wel.
[0:16:43] Die wordt meegenomen.
[0:16:47] Dank u wel.
[0:16:47] En voor alle leden geldt, als er wensen zijn of opmerkingen, dan zijn er twee aanspreekpunten, namelijk mevrouw Rodekerk en de heer Kisteman.
[0:16:56] Akkoord al dus besloten.
[0:16:58] Dan zijn we bij agenda punt...
[0:00:00] 33, een brief van de voorzitter van de Commissie Koninkrijksrelaties aan de Commissie OC&W, over stukken voor een breed debat onderwijs Caribisch deel Koninkrijk.
[0:17:12] Het voorstel is ter bespreking.
[0:17:14] Er zijn drie opties gesuggereerd door de Griffie, waarvan ik geloof dat optie 3, namelijk de behandeling van deze stukken zelf in handen te houden zoals eerder in onze procedurevergadering besloten,
[0:17:26] en om dan de leden van de commissie Koninkrijksrelaties voor het commissiedebat op 10 september 2025 uit te nodigen.
[0:17:35] Is dat iets waar de leden zich in kunnen vinden of hebben ze een ander voorstel?
[0:17:39] De heer Koopse.
[0:17:41] Mevrouw de voorzitter, geloof het of niet, maar hier kan je dus een hele lange discussie over hebben.
[0:17:44] Dat hebben we gehad op de gang en wij kwamen uit op optie 2.
[0:17:47] De discussie zal ik u besparen, overigens.
[0:17:50] Maar optie 3 is ook prima.
[0:17:56] Goed, ik stelde voor optie 3 te doen, maar het tegenvoorstel van de heer Koops is optie 2.
[0:18:01] Is er draagvlak voor optie 2?
[0:18:05] Is er iemand met een sterke mening?
[0:18:08] Ik zie allemaal verbaasde gezichten, mevrouw Peitling.
[0:18:11] Ik weet niet een sterke mening, maar wel een sterke voorkeur voor optie 3.
[0:18:15] Dan houden we het ook echt in eigen hand.
[0:18:18] Ook gezien de hoofdrol van de minister van OCW lijkt ons dat het beste.
[0:18:26] We zouden voor optie 3 gaan.
[0:18:30] Ja, optie 3, voorzitter.
[0:18:33] Nou, dan staak ik mijn stoïcijns in verzet, mevrouw de voorzitter.
[0:18:36] U heeft verloren, maar het zal even goed een goed debat worden.
[0:18:40] Besluiten wij als commissie om de behandeling van deze stukken zelf in handen te houden.
[0:18:45] Akkoord, dat is besloten.
[0:18:47] Dan zijn we bij de planning van werkzaamheden.
[0:18:49] Agenda punt 34, dat is een overzicht van geplande activiteiten.
[0:18:53] Die is de informatie.
[0:18:57] De zomerrecesdata en daarna de geplande debatten.
[0:19:07] Iemand nog wat over de agenda?
[0:19:11] Nee?
[0:19:11] Dan komt hij de volgende procedurevergadering weer automatisch terug.
[0:19:14] Agenda punt 35, een overzicht van de geplande activiteiten.
[0:19:20] Iemand daarover?
[0:19:22] Een overzicht van de geplande activiteiten met de commissie-OCNW als volgcommissie.
[0:19:25] Dat is ter informatie.
[0:19:25] Een overzicht van ongeplande commissiedebatten.
[0:19:27] Dat is ter informatie.
[0:19:28] Een overzicht van ongeplande commissiedebatten.
[0:19:29] Dat is ter informatie.
[0:19:30] Een overzicht van ongeplande commissiedebatten.
[0:19:32] Dat is ter informatie.
[0:19:32] Een overzicht van ongeplande commissiedebatten.
[0:19:35] Dat is ter informatie.
[0:19:35] Een overzicht van ongeplande commissiedebatten.
[0:19:37] Dat is ter informatie.
[0:19:40] Een overzicht van ongeplande commissiedebatten.
[0:19:42] Dat is ter informatie.
[0:19:43] Een overzicht van ongeplande commissiedebatten.
[0:19:44] Dat is ter informatie.
[0:19:45] Een overzicht van ongeplande commissiedebatten.
[0:19:46] Dat is ter informatie.
[0:19:47] Een overzicht van ongeplande commissiedebat
[0:19:53] Iemand daarover?
[0:19:54] Nee?
[0:19:55] Dan gaan we die zo vaststellen.
[0:19:57] Zijn we aangekomen voordat we straks overgaan naar het besloten gedeelte bij de rondvraag.
[0:20:02] Ik begin bij de heer Koops.
[0:20:08] Strafwerk voor de heer Uppelschoten.
[0:20:10] Tweede keer is afpakken van het telefoon.
[0:20:16] Ik sta voor hem.
[0:20:18] Dievenhoef.
[0:20:22] Kunt u hem dan even afpakken?
[0:20:26] Dan sluit ik hierbij het... Oh, nee, maar niet kwalijk.
[0:20:29] Mevrouw Rodekerk voor de rondvraag.
[0:20:30] Er is net een verklaring naar buiten gebracht van de sectorpartners, primair het voorgezet onderwijs, naar aanleiding van de voorjaarsnota.
[0:20:38] En ik vroeg me af of daar een brief van de minister of staatssecretaris van kunnen krijgen als reactie.
[0:20:49] Gaan we vragen.
[0:20:50] Dank u wel.
[0:20:53] Niemand meer voor de rondvraag?
[0:20:57] Nou ja, een informatieverzoek is een informatieverzoek.
[0:20:59] Een brief mag je altijd vragen.
[0:21:03] Wilt u iets toevoegen, meneer Kisteman?
[0:21:11] Het is een actueel bericht waar mevrouw Rodekerk net kennis van heeft genomen en nu gebruik maakt van de gelegenheid om een brief hierover te vragen.
[0:21:21] Gaan we over naar het besloten gedeeld.