Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.

Nederlandse Arbeidsinspectie over het Jaarverslag 2024

[0:00:01] Goedemiddag, welkom allemaal.

[0:00:05] Welkom specifiek aan Rits de Boer en Maarten Naranja.

[0:00:13] Welkom, we zijn bij elkaar met de vaste commissie voor sociale zaken en werkgelegenheid voor een technische briefing van de Nederlandse arbeidsinspectie.

[0:00:20] Aan onze rechterkant Rits de Boer, directeur-generaal van de Nederlandse arbeidsinspectie en Maarten Naranja.

[0:00:27] van projectleider bij de Nederlandse Arbeidsinspectie.

[0:00:29] En aan de linkerkant de heer Etscher en de heer Boon van de PVV en mevrouw Saris van NSC.

[0:00:36] En ik ben zelf manierpartij van GroenLinks Partij van de Arbeid.

[0:00:40] En onze gefeer Onverprezen, altijd aanwezig en heel prettig.

[0:00:44] En welkom ook aan de mensen op de tribune.

[0:00:49] Misschien is het ook wel eens goed om jullie de bonusaandacht te besteden in het kader van de belangrijke arbeidsomstandigheden en de waardering die wij hebben voor al het werk wat verricht is.

[0:01:00] Wij hebben een technische briefing.

[0:01:02] Het is de bedoeling dat we beginnen met een presentatie.

[0:01:08] Nou, bij u misschien niet bekend, dat wij vragen mogen stellen als Kamerleden, maar dat het niet de bedoeling is dat wij politieke vragen zijn.

[0:01:17] Dat betekent dus, wij zullen erop letten dat dat niet gebeurt, maar mocht dat toch gebeuren en u voelt zich daar niet comfortabel bij, dan hoeft u die antwoorden ook niet te geven.

[0:01:26] En ik stel voor, en ik kijk wel even naar de Kamerleden of dat akkoord is,

[0:01:29] ...dat we ruimte nemen om tijdens de presentatie vragen te stellen, maar dat we wel zorgen dat het...

[0:01:34] Het verhaal een beetje continu blijft en ook daar zal ik opletten.

[0:01:38] Ik geef graag het woord aan de heer De Boer.

[0:01:41] Ja, hartelijk dank, voorzitter.

[0:01:44] Ja, en hartelijk dank aan u allemaal voor de gelegenheid om hier wat te kunnen vertellen over het werk van de Nederlandse Arbeidsinspectie.

[0:01:52] Op deze eerste sheet staat... Wij werken aan eerlijk, gezond en veilig werk en bestaat de zekerheid voor iedereen.

[0:01:59] En dat is namelijk de missie van ons als Arbeidsinspectie.

[0:02:04] Ik ga heel in algemene zin even iets zeggen over het jaarverslag en Maarten is projectleider, zij de voorzitter net al, die gaat dan in op specifiek één van de zaken.

[0:02:20] Het jaarverslag 2024.

[0:02:23] Vorig jaar bestond het uit drie delen en ik ben heel blij dat dit jaar vanaf dit jaar het jaarverslag uit vier delen bestaat.

[0:02:30] Het vierde deel is namelijk bijgekomen en dat is het verslag van de Opsporingsdienst van de Nederlandse Arbeidsinspectie.

[0:02:37] Voorheen kwam dat eigenlijk pas maanden later.

[0:02:39] Dat had ook te maken met dat bijvoorbeeld het Openbaar Ministerie nog bepaalde cijfers moest verzamelen.

[0:02:46] En ik ben dus heel blij dat het Openbaar Ministerie en de Opsporingsdienst erin geslaagd zijn om nu eigenlijk al in

[0:02:51] vroegstadium in het jaar het jaarverslag op te leveren, zodat we dat vanaf dit jaar ook kunnen toevoegen aan het jaarverslag, wat we dus in maart naar buiten hebben gebracht.

[0:03:06] Eerst even wat feiten en cijfers die ontleend zijn aan het jaarverslag.

[0:03:11] De toezichtspopulatie die staat hier op de slide als 335.000 bedrijven.

[0:03:18] En u moet het zich zo voorstellen dat we in Nederland meer dan 2 miljoen bedrijven hebben, maar lang niet alle bedrijven in Nederland zijn ook werkgever.

[0:03:28] En voor de wetgeving van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid gaat het met name om de werkgevers, want ja, dan speelt de werkgever-werknemer relatie.

[0:03:41] Een ander belangrijk feit en cijfer is, denk ik, de interventiedekking.

[0:03:46] Dat is eigenlijk op alle manieren, ja, dat wij of direct via het doen van inspecties of via anderen, bijvoorbeeld via samenwerking met branches, ja, hoeveel procent van die bedrijven wij nu eigenlijk aantekenen in een jaar.

[0:04:03] En dat drukken we dan uit in het percentage interventiedekking en dat was afgelopen jaar 17,4 procent.

[0:04:12] Nou dan, en dat is heel erg belangrijk, dat burgers, werknemers, werkgevers, ja die hebben de gelegenheid om meldingen te doen of klachten in te brengen bij de

[0:04:25] Bij de Nederlandse arbeidsinspectie kan over van alles en nog wat gaan waar mensen tegen aanlopen.

[0:04:31] Bijvoorbeeld omdat ze denken dat ze te weinig betaald krijgen of omdat ze denken dat er iets niet in de haak is met de arbeidsomstandigheden.

[0:04:42] Of dat ze vinden dat ze onheusbejegend zijn door hun werkgever.

[0:04:49] Dat zijn er dus ongeveer 12.000 op jaarbasis.

[0:04:53] Daarnaast krijgen we zo'n 4.300 meldingen van ongevallen op jaarbasis.

[0:04:59] Niet al die meldingen gaan over een ongeval dat ook echt daadwerkelijk onderzocht dient te worden.

[0:05:07] Maar dat zijn dus zo'n 2.700 die op jaarbasis ook echt daadwerkelijk tot onderzoek leiden.

[0:05:14] Daar zit dus wel een stijging in, hebben we geconstateerd ten opzichte van het jaar daarvoor.

[0:05:19] En verder is het zo, en dat hebben we ook in het jaarverslag nog een keer beschreven, dat we een nieuwe wijze hebben om ongevallen te onderzoeken, waarbij we met name ook...

[0:05:30] De inspecteur gaat ter plekke, stelt eventueel bewijsmateriaal veilig, hoort eventueel het slachtoffer of mensen die daarbij betrokken zijn of getuige van waren.

[0:05:47] Maar het belangrijkste nieuwe aspect eraan is dat de werkgever vervolgens aan de slag gaat om te analyseren van wat is er nou fout gegaan bij dit onderzoek.

[0:05:56] Dat is een nieuwe aanpak en die is behoorlijk succesvol.

[0:06:03] Dan het stelseltoezicht is ook nog wel goed om even te benoemen.

[0:06:07] Dat gaat echt over het stelsel van werk en inkomen zoals we dat in Nederland hebben.

[0:06:12] De uitkeringsregelingen en reintegratieregelingen zoals die uitgevoerd worden door de gemeente.

[0:06:20] de Sociale Verzekeringsbank en het UWV en met name ook de samenwerking tussen die partijen.

[0:06:26] En dat noemen we stelseltoezicht.

[0:06:28] Daar schrijven wij, ja, doen we eigenlijk een monitoring op van hoe goed gaat dat.

[0:06:35] Ja, daar hebben we een heel ander instrumentarium dan bij de werkgevers.

[0:06:39] We geven daar geen boetes of zo, maar we maken meer onze bevindingen daarover bekend.

[0:06:46] En dan is het denk ik goed om te noemen dat we ook zaken van de inspectie denken die van belang zijn, bijvoorbeeld voor u als politiek of voor een bewindspersoon of voor gemeentes of voor de maatschappij als geheel.

[0:07:00] Daar geven wij signalen over af.

[0:07:03] Afgelopen jaar bijvoorbeeld over de registratie niet ingezetenen.

[0:07:06] de hoogte van de boetes in het kader van de wetarbeidsvreemdelingen, ontslag op staande voet, waar een aantal uitzendbureaus dadig misbruik van maakten.

[0:07:20] Nou, dat soort onderwerpen maken we dan een signaal over dat we ook openbaar maken.

[0:07:27] Nou, dan de Opsporingsdienst.

[0:07:29] De ademhak was net een mooi moment om even een vraag te geven aan voorzangers.

[0:07:34] Ga je gang.

[0:07:36] Ja, als we even naar de vorige sheet teruggaan mogen.

[0:07:39] Dank u wel.

[0:07:40] Ik ben wel even benieuwd hoe het stelseltoezicht er praktisch uitziet, bijvoorbeeld met het UWV.

[0:07:46] En ik probeer hem even iets in te kleuren.

[0:07:50] Het UWV ontvangt natuurlijk mensen die onder andere arbeidsongeschikt raken en misschien valt het daarop dat in een bepaalde sector of branche veel mensen aan de poort komen van het UWV.

[0:08:06] Moet ik me dan zo voorstellen dat vanuit daar een signaal komt naar u en dat u dat bedoelt met stelseltoezicht of bedoelt u iets anders met stelseltoezicht?

[0:08:18] Het stelseltoezicht gaat eigenlijk over iets anders.

[0:08:21] Het gaat niet zozeer over de statistiek van hoeveel mensen bij welke poort komen, maar gaat meer over... Stel nou dat het een situatie is waarbij iemand zowel met de gemeente te maken heeft als met het UWV.

[0:08:34] En hoe gaat dan bijvoorbeeld de overdracht?

[0:08:37] Is dat een beetje op een warmer manier of dreigen mensen daar eigenlijk tussen wal en schip te vallen?

[0:08:46] Een ander voorbeeld van ons stelseltoezicht is bijvoorbeeld dat we afgelopen jaren een aantal keren eigenlijk hebben gekeken naar het niet-gebruik van bepaalde regelingen.

[0:08:56] En ik denk dat het afgelopen jaar was of het jaar daarvoor dat we het niet-gebruik van de toeslaagwet hebben bekeken.

[0:09:06] waarbij een behoorlijk hoog percentage mensen die eigenlijk recht zouden hebben op een toeslag, en dat heeft niks met kindertoeslag te maken, maar de toeslagenwet, dat is eigenlijk om mensen die net onder het sociaal minimum zouden zitten, die kunnen dan via de toeslagenwet aangevuld worden tot het sociaal minimum.

[0:09:28] Ja, en dan blijkt eigenlijk dat een behoorlijk percentage mensen daar dan niet voor... Ja, daar uiteindelijk geen gebruik van maakt.

[0:09:36] Ze zouden misschien wel in aanmerking komen.

[0:09:38] Dus dat is dan eigenlijk ook een signaal, nou, en naar het UWV, maar bijvoorbeeld, we hebben ook niet gebruik van de bijstand bekeken.

[0:09:46] Er kwam ook uit dat, nou ja, wel iets van 30 procent, geloof ik,

[0:09:50] mensen misschien wel recht hebben op bepaalde bijstandsuitkeringen.

[0:09:55] Nou ja, dat zijn dan eigenlijk signalen voor gemeentes om daar eens naar te kijken of dat in hun geval ook aan de orde is.

[0:10:01] Dat is eigenlijk de functie van het stelseltoezicht.

[0:10:07] Dan de...

[0:10:09] Wilt u nog een vraag stellen?

[0:10:12] Ik had ook wat anders bedenkt dat dat voorbij is.

[0:10:16] Uit het jaarverslag bleek ook dat er 50 tot 70 procent ondermelding is, dus van meldingen waarbij eigenlijk wel een ongeval geplaatst heeft gevonden die had gemeld worden.

[0:10:25] Hebben jullie daar nou specifieke aandacht voor om dat omhoog te krijgen en wat voor soort melding moet ik dan aan denken?

[0:10:33] Ja, dat zijn dus meldingen van arbeidsongevallen.

[0:10:38] De regelgeving die maakt het duidelijk wanneer een werkgever moet melden.

[0:10:44] Dat is bijvoorbeeld als er ziekenhuisopname is, als er ernstig

[0:10:48] vorm van letsel is.

[0:10:50] Kijk, de dodelijke arbeidsongevallen, dat klinkt een beetje cru, maar ja, die zullen op een of andere manier altijd wel ons ter oren komen, omdat ja, daar is eigenlijk altijd ook politie ter plekke en als dan de werkgever in alle consternatie zou vergeten om te melden, dan meldt de politie wel.

[0:11:07] Ook heel veel andere arbeidsongevallen waar de politie verschijnt en daar zijn we ook heel dankbaar voor dat de politie dan ook gewoon ons dat meldt.

[0:11:15] De werkgever moet ook wel melden en dat doet hij vaak ook wel.

[0:11:21] Maar er zijn ook allerlei situaties waarbij de werkgever, bewust of onbewust, het onderzoek dat wij daarna gedaan hebben dat wijst uit dat veel werkgevers zeggen dat ze zich niet goed bewust zijn van het feit dat ze moeten melden.

[0:11:36] Maar ja, dat kan natuurlijk ook een beetje een politiek correct antwoord zijn in de zin van, ja, sommigen hebben er waarschijnlijk ook belang bij om het niet te melden dat iemand een arbeidsongeval is overkomen, want ja, dan denkt de werkgever misschien, ja, dan komt de arbeidsinspectie langs en dat wil ik misschien liever niet.

[0:11:56] Dat zou ook zomaar kunnen.

[0:11:58] Nou, voor ons is het natuurlijk niet te bepalen

[0:12:01] hoeveel arbeidsongevallen er nou precies zijn geweest die wel gemeld hadden moeten worden, maar die niet gemeld zijn.

[0:12:07] Via een aantal statistische methodes, een rekenkamer heeft er ook naar gekeken, zijn we uitgekomen op die range van 50 tot 70 procent.

[0:12:17] En de afgelopen jaren is er eigenlijk behoorlijk wat effort in gaan zitten aan de kant van de inspectie om te proberen juist zoveel mogelijk de bekendheid bij werkgevers, omdat ze dus zeggen dat ze eigenlijk niet goed bekend zijn met die verplichting,

[0:12:31] Onder andere via branchecommunicatie, maar ook via socialmediacommunicatie, proberen we om de bekendheid van die verplichting zo groot mogelijk te maken.

[0:12:42] We weten natuurlijk niet of het hogere aantal meldingen in 2024, of dat dan komt omdat er daadwerkelijk meer ongevallen waren, of omdat de ondermelding aan het afnemen is.

[0:12:55] Dat kunnen we nog niet helemaal weten.

[0:13:00] Ja, ik heb het idee dat u zegt, om echt honderd procent correct beeld te krijgen, dat dat heel erg lastig is om dat voor elkaar te krijgen.

[0:13:11] Dat geeft u eigenlijk aan.

[0:13:14] Ja, dit zal je, denk ik, nou ja, dat is wel met meerdere dingen denk ik zo in de maatschappij, daar zul je niet zo snel honderd procent, maar hier is dus echt een heel behoorlijk groot percentage, naar huidige inschatting, wat niet meldt, wat wel zou moeten melden.

[0:13:33] En dat is overigens ook een internationaal fenomeen.

[0:13:37] Ik spreek ook regelmatig inspectiediensten uit andere landen.

[0:13:42] En die hebben daar ook last van.

[0:13:46] En dat is niet om het te relativeren dat ik dat noem, want wij doen er alles aan om te proberen de bekendheid van die verplichting zo groot mogelijk te krijgen, zodat de kans dat bedrijven werkgevers melden ook zo groot mogelijk wordt.

[0:14:03] Namelijk, als de arbeidsinspectie niet langskomt, dan krijg je dus ook niet als werkgever die verplichting van ons of eigenlijk die mogelijkheid van ons opgelegd om dat onderzoek te doen.

[0:14:15] Nou kan het zo zijn in theorie dat een werkgever die niet meldt, dat hij toch zelf onderzoekt wat er mis is gegaan en tot verbeteringsacties komt.

[0:14:23] Maar ik denk dat de kans veel groter is dat als hij hem bij ons meldt, dat wij ook dat hele proces met de werkgever in gang zetten om dat te gaan onderzoeken.

[0:14:32] Als die het niet goed onderzoekt, dan gaan we het zelf toch weer onderzoeken.

[0:14:37] Maar die nieuwe methode, dat is eigenlijk ook een kans voor werkgevers om naar hun eigen werkprocessen te kijken en waar kan het veiliger georganiseerd worden.

[0:14:49] De eerste resultaten van die nieuwe methode laten ook zien dat in 84 procent van de gevallen de werkgevers ook daadwerkelijk extra maatregelen ter beveiliging nemen.

[0:15:06] Sorry, ja, ik meen te lezen hebben we 700 onderzoeken wat jullie doen in de stukken.

[0:15:12] Ja, klopt.

[0:15:12] Ja, orde van grootte 700 of 594.

[0:15:15] Ik weet het niet, maar die orde van grootte inderdaad, dat is eigenlijk de eerste grote groep waar we die resultaten op baseren inderdaad.

[0:15:25] Ja, klopt.

[0:15:27] Dank.

[0:15:28] Gaat u verder.

[0:15:29] Ja, dank u wel.

[0:15:30] De opsporingsdienst van de Nederlandse Arbeidsinspectie, waar we dus dit jaar voor het eerst het jaarverslag meteen van meenemen, dat is één van de vier bijzondere opsporingsdiensten.

[0:15:43] En de bekendste andere bijzondere opsporingsdienst, dat is de FIOD, die natuurlijk op het fiscale terrein zit.

[0:15:52] De bijzondere opsporingsdienst van de Nederlandse Arbeidsinspectie doet onderzoek op het terrein van sociale zaken en werkgelegenheid, maar ook op het terrein van VWS, dus ook zorgfraude doen wij erbij.

[0:16:08] Onze bijzondere opsporingsdienst heeft eigenlijk drie grote afdelingen en dat zijn werk en inkomen, dus dat gaat over alles met fraude met uitkeringen bijvoorbeeld, arbeidsuitbuiting, nou de naam zegt het al, en zorgfraude en dat gaat dan echt om fraude met bijvoorbeeld pgb's of regelingen van het ministerie van VWS voor onverzekerde

[0:16:36] Nou, dat soort zaken, daar lopen wij tegenaan.

[0:16:41] Een bijzondere opsporingsdienst en ieder van de onderzoeken bij een bijzondere opsporingsdienst, dat zijn echt rechercheonderzoeken, die vallen onder het gezag van het Openbaar Ministerie en dan in het bijzonder van het functioneel pakket van het Openbaar Ministerie.

[0:16:57] Ja, en in onze werkwijze, daar maken we gebruik van, ja, dat noemen we intelligence beelden.

[0:17:04] Dus dat is eigenlijk het van signalen, het opwerken naar intelligence beelden en van crime scripting.

[0:17:11] En dat is een, ja, eigenlijk een manier om zo zoveel mogelijk de modus operandi, die criminelen, om het zomaar even te noemen, gebruiken, of vermoedelijke criminelen gebruiken, om, ja,

[0:17:28] meestal geld te verdienen aan het overtreden van de wet.

[0:17:32] Daar komt het meestal op neer.

[0:17:35] En als wij goed weten hoe die crimescripts in elkaar zitten, dan kunnen we ook onze interventie daarop proberen aan te passen.

[0:17:44] Ik heb even een technische vraag.

[0:17:46] De bijzondere opsporingsdiensten, zijn die ook vertegenwoordigd in het Riek of niet?

[0:17:53] Dat is een beetje de RIEC.

[0:17:56] Dat zijn de regionale informatie- en expertisecentra.

[0:18:04] En dat is eigenlijk een samenwerkingsverband op regionaal niveau van meestal de gemeente en een aantal partijen.

[0:18:14] En daar kan zowel de toezichtskant van de Nederlandse Arbeidsinspectie

[0:18:18] kan daarbij betrokken zijn, maar het kan ook gaan over strafrechtelijke zaken en dan is vaak ook zo'n bijzondere opsporingsdienst kan betrokken zijn.

[0:18:32] Je hebt bijvoorbeeld de bijzondere opsporingsdienst van de ILT, de Inspectie Leven, Omgeving en Transport.

[0:18:38] Wij zijn dan op arbeidsterrein actief, zij zijn vooral ook op bijvoorbeeld milieuterrein actief, dus als het

[0:18:45] in riekverband daarover zou gaan, dan zouden zij aangehaakt kunnen zijn.

[0:18:50] Maar in heel veel gevallen is de toezeggerskant van de arbeidsinspectie in ieder geval aangehaakt en soms ook de opsporingskant.

[0:19:03] Nou, dan arbeidsuitbuiting misschien wel goed.

[0:19:06] Het is ook fijn dat we al zo vroeg na het afsluiten van het jaar daar de gegevens over hebben, omdat dat thema ook echt wel veel aandacht krijgt, ook in uw Kamer, omdat er ook natuurlijk wetgeving eigenlijk in voorbereiding is om de strafbaarstelling van mensenhandel

[0:19:29] artikel 273 heeft te moderniseren.

[0:19:32] En eigenlijk parallel daaraan is bij de arbeidsinspectie de manier waarop wij dat in de bijzondere opsporingsdienst organiseren, ja, hebben we eigenlijk nog een slag geprofessionaliseerd door er echt een gespecialiseerde afdeling van te maken.

[0:19:51] Dit is dan, als we het cijfermatig op een rij zetten, wat er aan werkzaamheden rond arbeidsuitbuiting in de opsporing is gedaan.

[0:19:59] En om dit een beetje toe te lichten, 285 signalen van arbeidsuitbuiting zijn tot ons gekomen.

[0:20:09] Dat kan zijn omdat we er

[0:20:11] aan de toezegskant ergens tegen aanlopen, maar dat kan ook zijn omdat we een melding of een signaal van extern krijgen, van NGO's bijvoorbeeld, die slachtoffers bijstaan.

[0:20:25] Die signalen hebben uiteindelijk geleid tot 102 meldingen, zodat er ook daadwerkelijk is vastgesteld dat er een aanwijzing is

[0:20:37] Die 102 meldingen leiden dan tot 96 intakes, waarbij dus ook echt met het vermoedelijke slachtoffer gesproken wordt.

[0:20:48] Dat leidt dan tot 62 aangiftes.

[0:20:54] Dan zijn er zes van die aangiftes hebben al geleid tot een ingeleverd onderzoek.

[0:20:59] En ingeleverd is dan door ons als inspectie ingeleverd bij het functioneel parket.

[0:21:06] Dus ook een onderzoekstopgezet staat daar en er zitten nog 35 in de lopende werkvoorbereiding.

[0:21:13] Dus die kunnen nog, dat kan nog allerlei kanten op.

[0:21:17] En ook nog wel goed om te noemen is dat uit al die intelligence en informatie die uit die onderzoeken, ook als ze worden afgebroken, naar voren komt, die leiden ook nog eens tot 70 processen verbaal, waarbij je eigenlijk vanuit de opsporing opschrijft wat je bent tegengekomen en dat daarmee in zo'n proces verbaal eigenlijk overdraagt

[0:21:40] bijvoorbeeld aan de toezichtspoot van de arbeidsinspectie of eventueel aan een andere dienst die er iets mee zou kunnen, om eigenlijk met die informatie iets te kunnen.

[0:21:55] Ja, en het is goed om dit overzicht ook zo cijfermatig eigenlijk al zo snel te hebben.

[0:22:02] Ik weet niet of dit nog vragen zijn, anders gaan we wat mij betreft door naar...

[0:22:10] Oh, nou wel.

[0:22:12] Even over die 1.

[0:22:14] Welke kleur is dat?

[0:22:16] Waar valt die?

[0:22:18] Geel, naast geel.

[0:22:19] Die is stopgezet.

[0:22:20] Oh, die is stopgezet.

[0:22:21] Ja.

[0:22:26] Ik had één vraag over de Algemene Rekenkamer heeft een aantal jaren geleden gezegd het aantal zaken is wel erg beperkt.

[0:22:35] Hebben jullie het gevoel dat jullie er meer mee kunnen op dit moment?

[0:22:38] Of gaat het vooruit?

[0:22:40] Of is de kritiek van de Algemene Rekenkamer beter te weerleggen dit jaar dan andere jaren?

[0:22:46] Dat hangt er, denk ik, vanaf hoe je daarnaar kijkt.

[0:22:50] Ik denk dat we... Een van de punten van kritiek was ook van, ja, je hebt die cijfers... Die hebben we nu, denk ik, heel goed op orde.

[0:22:59] Tenminste, als ik me herinner, was dat in ieder geval een van de punten van, hé, hoe zit het met die cijfers?

[0:23:03] Nou, dit zijn de cijfers op een rij.

[0:23:06] Dan is het nog steeds zo dat je zou kunnen zeggen, ja, hoe kan het nou in Nederland...

[0:23:10] maar zes onderzoeken die dan ingeleverd worden bij het FP en die dus tot vervolging gaan leiden.

[0:23:20] Ja, maar dat is ook juist nou het hele punt met die aanpassing van 273F.

[0:23:26] Dat is arbeidsuitbuiting.

[0:23:30] En de drempel, voordat je in strafrechtelijke zin van arbeidsuitbuiting kunt spreken, die is behoorlijk hoog.

[0:23:37] En die aanpassing, die modernisering van die strafbaarstelling, die ziet er ook op om die drempel minder hoog te maken.

[0:23:46] Dus dat is eigenlijk... Dus in de toekomst zou je verwachten dat je...

[0:23:51] met deze aantallen meldingen en signalen dat meer daarvan tot een strafrechtelijk vervolg zouden kunnen leiden.

[0:24:01] Meer dan die zes die het nu zijn.

[0:24:07] Ik heb zelf in veel bedrijven gewerkt en dan hadden we altijd een onvallenrapport.

[0:24:12] Wordt dat ook meegenomen?

[0:24:14] Dat je misschien een bepaald betroon ziet in het onvallenrapport van... ...hé, we hebben een signaal hier dat het vaker gebeurt, dat ergens iets fout gaat in een afdeling?

[0:24:26] Bij ongevalsonderzoek bedoelt u?

[0:24:28] Ja, onvallenrapport.

[0:24:30] Onvallenrapport in bedrijven.

[0:24:32] Heel veel bedrijven maken vaak ongevallige rapporten en die slaan ze dan op.

[0:24:36] Wordt daar dan ook nagekeken als er iets gebeurt in een bedrijf?

[0:24:39] Ja.

[0:24:40] Ja, nee, oh, nu begrijp ik uw vraag, ja.

[0:24:43] Nee, klopt, want een bedrijf moet natuurlijk bepaalde ongevallen moeten ze melden bij ons, maar het bedrijf heeft natuurlijk ook de, nou ja, in ieder geval de morele verplichting om het, en maar ook de verplichting vanuit ons, zeker voor de professionele bedrijven, ja, die moeten dat natuurlijk ook intern bijhouden en

[0:25:01] Laten we het ook zo zeggen, de bedrijven die het echt goed doen, die houden natuurlijk ook de near misses, zoals ze dat dan noemen, houden ze goed bij.

[0:25:09] Zodat die gevallen waarin het bijna fout ging, dat je die ook goed boekstaft en documenteert en dat je daar ook lering uit trekt.

[0:25:19] En als een inspecteur bij een bedrijf komt, dan vraagt hij over het algemeen natuurlijk naar de risico-inventarisatie en evaluatie.

[0:25:27] Nou, als een bedrijf dat niet heeft, dat is natuurlijk al meteen een teken aan de wand.

[0:25:31] Want dan zal hun registratie van de arbeidsongevallen ook wel niet zo goed zijn.

[0:25:36] Nou ja, dan kan het nog steeds zo zijn dat ze die wel op orde hebben.

[0:25:40] Ja, dan kan het natuurlijk nog zo zijn dat er veel meer arbeidsongevallen in een bedrijf plaatsvinden dan dat aan de inspectie gemeld worden.

[0:25:47] En dat kan dan ook nog zo zijn omdat dat wel of niet terecht is dat ze niet aan ons gemeld worden.

[0:25:53] Dus dat probeert een inspecteur dan ook te achterhalen als hij echt diepgravend onderzoek doet.

[0:25:58] Maar voordat hij dat diepgravende onderzoek doet, ja, er moeten wel indicaties zijn dat hij dat diepgravende onderzoek gaat doen.

[0:26:10] Ja, prima.

[0:26:12] Nou, dat was eigenlijk het meer algemene gedeelte.

[0:26:15] En dan is het denk ik goed om echt in te zoomen op uitzendarbeid.

[0:26:20] Uitzendsector is natuurlijk een grote sector in Nederland.

[0:26:24] Nou, daar is Maarten voor aangesloten.

[0:26:26] Hij is dus projectleider binnen het programma Uitzendbureaus.

[0:26:29] En daarbinnen hebben we dan weer een project gedaan dat specifiek kijkt naar hoe uitzendarbeiders eigenlijk

[0:26:35] met fysieke belasting te maken hebben in de pakketbezorgingsdiensten en Maarten gaat het toelichten.

[0:26:41] Ik wacht heel even, ik kijk nog even rond of er over het eerste deel nog vragen zijn, want dan kunnen we dat ook afronden.

[0:26:49] Ik had dan nog één vraag.

[0:26:56] U had heel specifiek in uw

[0:27:01] In uw inleiding of in uw beschouwing, hoe heeft u het aangegeven?

[0:27:08] Heeft u het over de reflectie, over de contante waarde van de arbeidsrelatie?

[0:27:13] Kunt u daar nog iets meer over zeggen?

[0:27:16] Ja, daar heb ik inderdaad verder nu geen aandacht aan besteed, maar... want nu hebben we voor het eerst dat vierde deel erbij, die Opsporingsdienst.

[0:27:26] De afgelopen jaren hebben we steeds al het jaarverslag zo gemaakt dat we een reflectie doen, meestal van mijn hand, maar dat mag ook van iemand anders zijn wat mij betreft, verhalen uit de inspectiepraktijk en één van de verhalen daarvan gaat Maarten zo duidelijk vertellen, en dan feiten en cijfers.

[0:27:42] Dit jaar heb ik in de reflectie eigenlijk willen...

[0:27:45] willen wijzen op het feit dat als je de arbeidsrelatie uitdrukt in een contantewaarde, welke verplichting gaat de werkgever nou aan, dat er dan eigenlijk een verband blijkt te zijn tussen het aantal arbeidsongevallen of het risico op arbeidsongevallen en de contantewaarde.

[0:28:07] Hoe kleiner de verplichting die de werkgever aangaat in het contract dat hij met jou heeft, hoe groter eigenlijk de kans dat er een arbeidsongeval plaatsvindt.

[0:28:17] Dat is misschien ook wel een aardig bruggetje naar de situatie hier.

[0:28:23] een pakketdistributiecentra.

[0:28:28] Daar werkt ontzettend veel uitzendarbeid.

[0:28:32] Dat is eigenlijk een lage contentenwaarde.

[0:28:35] Ja, en je ziet dus ook, maar goed, daar zal Maarten zo duidelijk meer over vertellen, dat dat niet alleen misschien meer tot arbeidsongevallen leidt, maar ook tot een hele ongezonde werksituatie.

[0:28:47] Dus die contentenwaarde lijkt een soort verklarende factor te zijn, wat mij betreft.

[0:28:52] En het is, denk ik, goed om op die manier ook naar arbeidsrelaties te kijken.

[0:28:56] Wat is het nou in financiële termen als verplichting voor de werkgeving?

[0:29:02] Dank u wel.

[0:29:02] Ik geef graag het woord aan de heer Naringa.

[0:29:06] Ja, ik vind dat een heel goed voorbeeld is van lage contantewaarden.

[0:29:11] Het programma Uitzendbureau richt zich op gezond, eerlijk en veilig werk.

[0:29:15] De uitzendbranche waar we in de pakketsector... Deze inspecties zijn gericht op gezond en veilig werk.

[0:29:22] We zien ook heel vaak dat uitzendkrachten ingezet worden voor vastwerk in plaats van ziek en piek waarvoor het eigenlijk bedoeld is en we zien ook dat uitzendkrachten ook een

[0:29:39] een kwetsbare groep zijn.

[0:29:41] Ze zijn vaker werkzaam in sectoren met hoge risico's.

[0:29:44] En ze zijn... We hadden het net ook over de arbeidsongevallen gehad.

[0:29:48] Ze zijn vaker slachtoffer van arbeidsongevallen.

[0:29:52] Hier 22 procent van de slachtoffers van een arbeidsongeval is een uitzendkracht, terwijl voor de beroepsbevolking zijn ze 5 tot 7 procent.

[0:30:01] Dus dat is wel onevenredig veel.

[0:30:05] Nou, het werk...

[0:30:08] Even kijken, de aanleiding naar de inspecties is ook een beetje tweeledig geweest.

[0:30:14] Het is een samenloop van omstandigheden geweest.

[0:30:16] We hadden al een project nachtarbeid.

[0:30:18] Dus dat we inspecties in de nachten, ja, gericht op nachtwerk wilden doen.

[0:30:23] Er was al een depot van een pakketbedrijf geselecteerd.

[0:30:27] En toen kwam ook nog een melding van de vakbond van FNV.

[0:30:30] Die had het over hele zware fysieke belasting.

[0:30:33] Nou, 1 in 1 is 2, dus daar hebben we nu extra focus op gehad.

[0:30:38] En die bevindingen gaven weer het vermoeden dat het niet alleen hoog fysieke belasting was bij één depot of bij één bedrijf, maar dat het eigenlijk door de hele sector speelde.

[0:30:52] Dus dat was een reden om sectorbreed te gaan kijken.

[0:31:00] Dit is onze aanpak geweest.

[0:31:02] We hebben de zes grootste pakketbezorgdiensten onderzocht.

[0:31:07] Die hebben ongeveer 98 procent van de hele pakketmarkt, zeg maar.

[0:31:11] Dus dat zijn echt wel de aangewezen partijen om veranderingen in de wereld te vormen.

[0:31:18] Per pakket hebben we minstens vijf depots geïnspecteerd.

[0:31:22] Om gewoon een goed beeld te krijgen, klopt het dat het... Ja, is het een beetje allemaal dezelfde werkwijze natuurlijk.

[0:31:30] We zien inderdaad dat het vaste werk door uitzendkrachten wordt gedaan.

[0:31:34] Ook vaak midden in de nacht.

[0:31:35] Want als je je pakketjes in de middag bestelt, wordt je morgen bezorgd.

[0:31:40] Dus het werk wordt midden in de nacht gedaan.

[0:31:44] Het is ook gewoon in een loods.

[0:31:48] Dus in de winter is het ook echt koud.

[0:31:50] De deuren staan open en nu is het lekker weer.

[0:31:53] Maar dan is het in de zomer echt wat bloedheet.

[0:31:56] Dus die omstandigheden zijn ook niet optimaal.

[0:32:00] Daarnaast hebben ze natuurlijk ook gebruik van veel verschillende uitzendbureaus en dat onderzoek van eerlijk werk loopt nog.

[0:32:11] Ik wil jullie graag dus meenemen wat onze inspecteurs hebben gezien.

[0:32:17] Ik zal eerst even een beetje het werkproces uitleggen.

[0:32:19] Wat een pakketje meemaakt, of wat wij hebben gezien.

[0:32:22] In principe is het redelijk gelijk allemaal.

[0:32:24] Er komt een vrachtwagen binnen.

[0:32:26] Daar zitten allemaal pakketten in.

[0:32:28] Of op pallets gestapeld, of op rolcontainers, of gewoon los.

[0:32:33] Dat wordt dan weer handmatig eruit gehaald.

[0:32:35] Dat wordt dan op een opvoerlijn geplaatst.

[0:32:39] En dan wordt het via een sorteerband gesorteerd.

[0:32:42] En dan wordt het weer handmatig in een andere...

[0:32:45] container gepraatst en dan gaat het weer naar een andere vrachtwagen in.

[0:32:49] Dus je ziet ook echt dat de mens dus echt de schakel in het systeem en als consument denk je van een pakket geautomatiseerd, allemaal mooi gestroomlijnd, het werkt ook goed, het gaat ook heel snel.

[0:33:01] Maar het is dus niet geautomatiseerd en vol met robots.

[0:33:05] Dus dat is meestal het beeld wat ik had, het beeld wat je als consument hebt.

[0:33:11] Dat is toch wel dat het allemaal heel erg stroomlijnd is.

[0:33:13] Maar hier zie je gewoon dat elk pakketje wordt gewoon tien keer... Nou, tien keer.

[0:33:18] Het wordt door tientallen handen vastgepakt en zo weer.

[0:33:22] Ik zie... Ja, daar hebben we heel veel foto's en filmpjes gemaakt.

[0:33:27] Een hoge tempo, dat valt natuurlijk meteen op.

[0:33:29] 500 tot 1100 pakketten per uur.

[0:33:31] Dus dat is... Nou, op een goede dag is dat dan om de vijf seconden dat je een pakketje pakt.

[0:33:38] Continu tempo, dus die verhouding zie je dan bij de rolcontainer.

[0:33:42] Je ziet ook dat de transportband waar het pakketje op verwerkt moet worden, die staat voor.

[0:33:49] Dus je bent de hele tijd met je rug aan het draaien.

[0:33:53] En als die container leeg is, dan komt natuurlijk meteen de volgende container aan.

[0:33:56] Dus het gaat gewoon continu door.

[0:34:00] Zware pakketten.

[0:34:03] In de volgende sheets heb ik nog een beter voorbeeld.

[0:34:08] Je weet ook niet wat het gewicht is van een pakket.

[0:34:11] Dus ja, het is nogal lastig, slecht voor je rug als je zegt... Je kunt niet inschatten wat het gewicht is.

[0:34:17] Soms is het één kilo, soms is het tien kilo.

[0:34:19] Soms is een groot pakket heel licht en soms is een klein pakket heel erg zwaar.

[0:34:26] Ja, dat heb ik al verteld.

[0:34:27] Alles gebeurt automatisch.

[0:34:28] Er zijn weinig tot geen hulpmiddelen.

[0:34:31] En het vaste werk wordt natuurlijk de uitzendkrachten gedaan.

[0:34:36] En deze uitzendkrachten zijn natuurlijk echt cruciaal voor de sector.

[0:34:38] Dus als er geen mensen meer zijn, dan valt het hele depot stil, want je hebt echte mensenhanden nodig.

[0:34:47] Iemand vragen?

[0:34:49] Aparte lijnen.

[0:34:51] Ja, elk bedrijf heeft een aparte lijn voor de afwijkende pakketten die niet over de sorteerbanden kunnen.

[0:35:01] Kennen ze denk ik allemaal, tuinmeubelen, winterbanden, zomerbanden voor auto's, snowboards, trekhaken, alles komt er voorbij.

[0:35:10] En dit wordt nog meer handmatig gedaan, omdat die dus niet over de lijn kunnen.

[0:35:15] Ook geen markeringen of labels.

[0:35:18] Hoge gewichten die we hebben gezien.

[0:35:21] Vaak gedragen door één persoon.

[0:35:23] En dan moeten die pakketten ook nog worden opgepakt en weer in een goede rolketting gezet.

[0:35:28] Maar dan moet ze dus van het bandje ook nog verder worden gedragen.

[0:35:32] Dus zo gaat het door.

[0:35:35] Ook hier geen hulpmiddelen.

[0:35:38] We zien ook verder dat de basis niet goed is.

[0:35:43] Je ziet mensen dus pakketten van de ene band naar de andere band versjouwen.

[0:35:49] Hier weet ik dat deze foto's op een relatief rustig moment zijn gemaakt.

[0:35:53] Dus nu zijn de bandjes nog niet echt heel vol.

[0:35:56] Maar ja, midden in de nacht dan is het gewoon de topdrukte en dan is het doorknallen.

[0:36:06] Dus dat is gewoon dat de basis niet goed is eigenlijk.

[0:36:10] Hoe worden pakketten verder vervoerd?

[0:36:14] Met roll containers en pallets natuurlijk.

[0:36:16] Heftrucks worden bijna niet gebruikt.

[0:36:20] Elektrische pallet trucjes worden weleens gebruikt.

[0:36:22] Vaak ook roll containers.

[0:36:26] Kan op zich gewoon gebruikt worden, maar je ziet dat er altijd treintjes worden gevormd.

[0:36:31] Dus nu zie je dat je twee rolcontainers voortzet, maar dat kunnen dan net zo'n drie of vier zijn.

[0:36:39] Je draait heel je lichaam, heel je schouders.

[0:36:41] Dat is buiten de norm, zeg maar.

[0:36:45] Pakketjes worden daar ook vol gestapeld, dus helemaal boven schouderhoogte.

[0:36:50] En deze meneer heeft ook helemaal geen zicht, want hij loopt naast de rolcontainers.

[0:36:56] En het is nog hoger werkdruk, dus daarom dat ze meerdere rolcoordijnen achter elkaar pakken.

[0:37:00] En we zien dus ook dat het een soort inefficiënte inrichting is van de depots, omdat alles moet weer helemaal op neer worden getransporteerd.

[0:37:10] En dit is iets heel typisch, dit kan ook gewoon met een hulpmiddel dat beschikbaar is en wat gewoon al bestaat.

[0:37:21] Ja, die komt ook boven de container.

[0:37:25] Ik zit even te kijken.

[0:37:27] Ja, dat is alles wat ik wil vertellen.

[0:37:29] Hoe hebben we dit dan verder gedaan?

[0:37:31] Nou, we hebben dus de inspecties uitgevoerd.

[0:37:32] We hebben heel veel metingen gedaan en onze specialisten ergenomen van het kenniscentrum.

[0:37:38] Die hebben daar heel veel moeilijke berekeningen op gemaakt.

[0:37:41] Daar komt in principe een score uit.

[0:37:43] Ze hebben daarvoor de NIORS-methode gebruikt en die berekent een soort TIL-index.

[0:37:48] En dan krijg je een score van 0 tot 1.

[0:37:51] Dat is goed groen.

[0:37:54] Eén tot twee is een verhoogd risico en alles boven de twee is een sterk verhoogd risico.

[0:38:01] Nou, dit is gewoon een wetenschappelijke, internationaal geaccepteerde methode.

[0:38:06] En wat we dus zien, is dat er heel veel handelingen echt ver boven de norm liggen.

[0:38:09] Dus niet een score van vier of vijf, maar echt twaalf, dertien.

[0:38:15] Dus dat is... Ja, als je het een kleurtje zou noemen, zou het gewoon gitzwart zijn, want het is gewoon ver, ver boven de normen.

[0:38:24] Het komt ook omdat er verschillende factoren zijn.

[0:38:28] Je hebt veel handelingen die dus boven de norm liggen.

[0:38:31] Dus je hebt en tilde bovenschouderhoogte en onderkniehoogte en de hoge frequentie.

[0:38:37] En de onbekende gewichten en pakketten die niet goed... Die heb je natuurlijk geen handvat of een lekkere grip.

[0:38:41] Dus alles is moeilijk mee te pakken.

[0:38:45] Dus dat telt allemaal op en daarom is het zo'n zwaar werk.

[0:38:50] We hebben dit jaar nog een onafhankelijk onderzoek gepubliceerd.

[0:38:54] Ook over fysieke belasting in de pakketsector.

[0:38:57] En die delen ook onze bevindingen.

[0:38:59] Het is eigenlijk een bevestiging van dat het probleem in de hele sector speelt.

[0:39:04] En dat er automatisering en robotisering eigenlijk de enige echte maatregel is.

[0:39:15] En dat er snel maatregelen genomen moeten worden.

[0:39:20] Een vraag, mevrouw Saris.

[0:39:24] En hoe kijkt het sector daar zelf tegenaan als u met die bevindingen komt?

[0:39:37] Daar komen we zo op terug.

[0:39:38] Ik denk dat het makkelijker is, ja.

[0:39:41] We zien dus ook natuurlijk dat het een internationaal probleem is.

[0:39:47] Het is ook werkgelegenheid, maar tegen welke prijs?

[0:39:50] Het zijn heel veel uitzendkrachten, veel arbeidsmigranten die erin worden gezet.

[0:39:53] Wil je als Nederland dit soort werken aanbieden?

[0:39:58] En de bedrijven zijn ook allemaal internationaal gericht, of in ieder geval afhankelijk van internationale transporten.

[0:40:03] Dus het is niet alleen binnen Nederland waar het boven de norm is, maar ook de pakketten die komen natuurlijk ook uit alle landen in allerlei verschillende vormen, verschillende afmetingen en verschillende gewichten.

[0:40:16] Dus het is een complexe sector soms.

[0:40:22] Wat wij qua handhaving hebben ingezet is dat in ieder geval de problemen in de branche zijn.

[0:40:28] Eigenlijk heeft elk bedrijf dezelfde problemen.

[0:40:33] Iedereen heeft individueel wel een eis gekregen om maatregelen te nemen, maar die eisen lijken allemaal heel erg op elkaar.

[0:40:43] Dus die eisen uit twee fases, dus ook voor elk bedrijf hetzelfde soort te krijgen.

[0:40:48] Op het korte termijn eisen wij dat ze direct tijdelijke organisatorische maatregelen moeten nemen en inzet van hulpmiddelen die eigenlijk al beschikbaar zijn.

[0:41:00] En op de lange termijn willen we natuurlijk voorkomen van fysieke belasting door technische innovatie en beter ergonomisch ontwerpen.

[0:41:09] Want we weten ook dat op de korte termijn een robot aanschaffen, dat kan niet binnen drie maanden, dat weten we ook.

[0:41:17] Maar dat betekent niet dat we deze situatie lang door kunnen laten gaan.

[0:41:20] Dus hier moeten echt wel snel direct maatregelen genomen worden.

[0:41:26] En we willen ook natuurlijk niet dat concurrenties op gezond en veilig werken, dat daarop wordt geconcureerd.

[0:41:31] Dus daarom hebben we de branche als geheel geïnsepteerd en hebben ze dezelfde soort handhaving gekregen.

[0:41:40] En wat we nu nog in 2025... Wij zijn nu bezig met herinspecties en we hebben regelmatig contact met bedrijven, dus overleggen, voortgang.

[0:41:51] En we hebben niet alleen met de bedrijven, maar ook met de brancheverenigingen, zoals Transport en Logistiek Nederland.

[0:42:00] Dus ja, en we willen eigenlijk het liefst zien dat de branche zelf samen gaat werken, om te kijken naar een arbokatalogus, om daarin samen te werken, want je kunt gewoon...

[0:42:10] De branche kan zelf maatregelen nemen.

[0:42:16] Volgens mij heeft de heer Esser ook een vraag.

[0:42:19] Heeft u ook al een voorbeeld van die robotisering misschien aan ons?

[0:42:23] Die kan laten zien of... Die staan wel in het rapport.

[0:42:28] Ik heb nu niks, geen voorbeelden van... Maar er zijn wel robots die pakketten van een brandhof kunnen halen of zo.

[0:42:34] Maar het is... Ja, die bestaan.

[0:42:37] En die bestaan en zijn in ontwikkeling.

[0:42:45] En dat was het.

[0:42:47] Ja, misschien nog goed om aan te vullen.

[0:42:50] Waarom is het zo belangrijk?

[0:42:51] Kijk, ieder van die bedrijven individueel, die moet natuurlijk maatregelen nemen.

[0:42:57] Maar u kunt zich wel voorstellen, uw vraag is ook terecht, van ja, maar die branche dan?

[0:43:01] Ja, zij zitten natuurlijk ook in een soort bijna speltheoretische situatie, waarbij ze allemaal weten dat als ze gaan automatiseren, robotiseren, moeten ze dus flink investeren.

[0:43:14] Maar ze zitten ook in een concurrentiesituatie met elkaar en sommigen ook internationaal in een concurrentiesituatie.

[0:43:21] En daarom is het heel belangrijk dat ze met z'n allen naar een hoger niveau gaan en dat ze eigenlijk allemaal die investering gaan doen.

[0:43:31] in veiligheid.

[0:43:32] En dat mag ook.

[0:43:34] Want je mag als branche natuurlijk geen afspraken maken over heel veel dingen.

[0:43:38] Je mag geen prijsafspraken maken ofzo.

[0:43:40] Maar je mag voor de arbeidsveiligheid, mag je wel degelijk afspraken maken met elkaar.

[0:43:44] En die kun je vastleggen in hun Arbo-catalogues.

[0:43:47] Dat gaf je ook al aan.

[0:43:47] Wij willen graag dat zij dat gaan doen.

[0:43:50] En dat zal dus ook vergen dat ze allemaal gaan

[0:43:52] investeren in automatisering en robotisering.

[0:43:56] En dat is ook eigenlijk de enige weg voorwaarts in een sector die zo sterk gegroeid is de afgelopen jaren.

[0:44:03] Pakketbezorging is natuurlijk enorm toegenomen.

[0:44:07] En waarvan je ook kunt voorzien, dat is geen tijdelijk fenomeen.

[0:44:14] En je kunt deze problemen, dat hebben jullie ook geconstateerd, kun je niet vermijden door nog meer arbeid toe te voegen.

[0:44:22] Want daar lenen die distributiecentra zich gewoon niet voor.

[0:44:24] En die zijn dus ook ergonomisch gezien.

[0:44:26] verkeerd ingericht.

[0:44:28] Dus zij moeten gewoon investeren op de inrichting op de langere termijn.

[0:44:32] En op korte termijn moeten ze die maatregelen nemen.

[0:44:34] En dan gaan jullie dit jaar op herinspecteren of ze dat doen.

[0:44:41] Ik heb nog één aanvulling.

[0:44:43] Ja, want we zien ook dat de uitzendkrachten, die worden dus ingezet voor vast werk, maar die zijn ook goedkoper.

[0:44:50] Dus we zien ook dat die innovatie niet wordt gestimuleerd, want het hoge verloop, een uitzendkracht die rugkracht krijgt binnen drie maanden, prima, die gaat weg en er komt weer een nieuwe.

[0:45:03] Dus ja, dat zien we ook, dat er weinig innovatie is.

[0:45:12] Dat was het laatste punt volgens mij van jullie kant.

[0:45:14] Ik kijk even rond of er nog vragen zijn, ook andere vragen dan van de dingen die aan de oorlog zijn.

[0:45:20] Mevrouw Saras eerst.

[0:45:22] En ik twijfel wel een beetje over de vragen hoor.

[0:45:26] Maar jullie horen aan mij waar ik vandaan kom.

[0:45:32] En in de krant stond onlangs een stuk wat toch wel redelijk wat op heeft verleiden, namelijk dat de arbeidsinspectie de stratenmakers had aangesproken in de plaats Oosterbeek.

[0:45:46] Ja, en waarin de straten een week open blijven liggen, omdat de arbeidsinspectie voorbij is geweest.

[0:45:55] Kunt u iets vertellen over hoe de inspecties gaan in die sector?

[0:46:01] Want de afgelopen maanden heeft mijn straat open gelegen en ik zag allemaal, hoe heet dat, met machines werden de straten aangelegd.

[0:46:12] Ik dacht, keurig.

[0:46:14] Gaat best wel met apparatuur gereed.

[0:46:17] Dus we hadden mensen van die airpodjes zelf.

[0:46:19] Hoe noem je dat?

[0:46:20] Eén in plaats van hoofdtelefoons.

[0:46:21] Dus ik dacht, nou het ene is geregeld en het andere doen mensen dan ook maar wat.

[0:46:25] Maar kunt u eens toelichting geven op dit soort casen?

[0:46:30] Hoe u daar dan mee omgaat?

[0:46:32] Want hier komt natuurlijk ook wel wat publieke frontwaardiging.

[0:46:38] U hoort wat twijfel in mijn stem om die vraag te stellen.

[0:46:43] Geen enkele noodzaak, denk ik, voor die twijfel.

[0:46:48] Ik ben er uiteraard niet van alle details op de hoogte, maar wat daar aan de hand is, dat is de situatie waarbij een bedrijf is bezig in opdracht van de gemeente, denk ik, maar een opdrachtgever.

[0:47:04] En inspecteurs komen ter plekke en die gaan kijken wat de fysieke belasting is.

[0:47:11] Dat is eigenlijk net als in dit geval, daar zijn internationale normen voor.

[0:47:17] Die NIOS norm, dat is de National Institute of Occupational Safety and Health.

[0:47:24] En dat zou je misschien niet denken, maar dat is een Amerikaanse kenniscentrum, zeg maar, die eigenlijk op basis van heel veel

[0:47:35] wetenschappelijke inzichten over de belastbaarheid van het menselijk lichaam tot die methode zijn gekomen.

[0:47:44] Dat is dus een internationaal geaccepteerde norm.

[0:47:49] Dan weten we natuurlijk allemaal, iedereen kan het zien, stratenmakers,

[0:47:54] Dat is een behoorlijk intensief en zwaar fysiek werk.

[0:48:00] Nou, inspecteurs hebben daar geconstateerd, dit gaat boven de norm uit.

[0:48:07] En die hebben de werkgever daarop aangesproken.

[0:48:11] Ja, en in de tussentijd, omdat er met

[0:48:15] zodanige overbelasting was, hebben ze gezegd, ja, in de werkzaamheden, zodra die de norm overscheiden, ja, dan moet je ermee stoppen.

[0:48:25] Dat betekent dus niet dat je daar niet kan werken of mag werken, maar je moet werken op een manier die de werknemers niet overbelast.

[0:48:34] Nou, en wat er volgens mij aan de hand is, is dat die bedrijven, die werkgevers, ja, die zijn nu bezig om dan te kijken, ja, hoe ze dat op zo'n manier kunnen doen dat ze daadwerkelijk die normen niet overbelasten.

[0:48:45] Ja, overal verschijnen.

[0:48:51] Ik schrok nogal van het hoog percentage uitzendkrachten.

[0:48:54] Is dit rapport over bevindingen ook gedeeld met de uitzendbureaus?

[0:48:58] Kun je het ook vertellen, hebben die uitzendbureaus enige vorm van zorgplicht?

[0:49:03] Of is daarover gesproken?

[0:49:04] En welke soorten uitzendbureaus zijn het?

[0:49:06] Zijn het grote uitzendbureaus?

[0:49:08] Zijn het kleine uitzendbureaus?

[0:49:09] Of zijn het uitzendbureaus die vooral gebruik maken van de A1-constructies?

[0:49:15] Ja, ze hebben heel veel personeel nodig, dus het zijn wel grote uitzendbureaus die er zijn.

[0:49:23] En qua zorgplicht, het ligt altijd een beetje lastig.

[0:49:29] Uitzendbureaus moeten het risico's van de werkplek wel doorgeven aan de uitzendkrachten met de doorgeleidingsplicht.

[0:49:37] Wij controleren daar ook op.

[0:49:40] Dus wat je hier ook ziet, het pakketbedrijf moet de risico's doorgeven aan het uitzendbureau en het uitzendbureau moet het weer doorgeven aan de uitzendkrachten.

[0:49:53] Maar dan is het natuurlijk altijd de vraag hoe goed gebeurt dat?

[0:49:56] Is het de juiste taal?

[0:49:59] Dus daar controleren we wel op en we zien dat dat ook moeilijk te handhaven is soms.

[0:50:05] Maar ja, daar hebben we wel aandacht voor.

[0:50:10] Ja, dank u wel.

[0:50:13] Eigenlijk een beetje een complexe vraag, maar veiligheidsdiploma's op de werkvloer, dan leer je de gevarenzone een beetje, waar je in terechtkomt.

[0:50:21] Vindt u nou dat daar heel veel goed in geïnvesteerd wordt, of zegt u nou, dat kan beter?

[0:50:31] Hier heb je geen veiligheidsdiploma's voor nodig, eigenlijk.

[0:50:34] Voor dit soort werk, dat is ongeschoold, zeg maar.

[0:50:38] Dus het is niet in de bouwplaats of specifieke certificaten.

[0:50:41] Je hebt wel certificaten, bijvoorbeeld heftrucks.

[0:50:46] Daar heb je wel certificaten voor nodig.

[0:50:48] Of in ieder geval aantoonbare instructie.

[0:50:51] Maar hier worden bijna geen heftrucks gebruikt, zeg maar.

[0:50:55] Ik geloof dat de heer Essel ook nog een vervolgvraag heeft.

[0:50:57] Gaan we gaan.

[0:50:58] Ja, want als die robotisering in de toekomst wordt doorgevoerd, dan is dat eigenlijk best wel essentieel.

[0:51:05] Want ik weet zelf, ik heb zelf vijftien jaar met robots gewerkt, ik weet ook hoe gevaarlijk ze zijn.

[0:51:09] Iedereen denkt allemaal die schattige robotjes die rondrijden met de stofzuigers, maar zo lief zijn robots niet.

[0:51:16] Robots die worden geprogrammeerd met parameters en die gaan gewoon door.

[0:51:21] jaren geleden nog een tragisch en dodelijk ongeluk gebeurt in Nederland en er moet echt meer bewustzijn komen in mijn ogen voor die robot hoe gevaarlijk die eigenlijk is.

[0:51:30] Dus ik denk dat de veiligheidsdiploma nog ineens zo heel slecht zou zijn in de toekomst.

[0:51:36] Want dat is bijna een politieke verklaring, maar heeft u een vraag daar ook nog specifiek over?

[0:51:43] Nou, hoe zien jullie eigenlijk de robotisering en de veiligheid?

[0:51:48] Nou, er zijn een paar robots in Nederland die ingezet worden.

[0:51:53] En we zien wel dat hier de goede afscherming is en dat personeel wel beter instructies krijgt om te bedienen.

[0:52:00] Dus die bedrijven weten dat en we hebben ook gezegd tegen de bedrijven van let op, als je gaat robotiseren en automatiseren, dat heeft weer extra risico's en ben daar bewust van.

[0:52:09] Maar dat weten ze en daar hebben ze aandacht voor, ja.

[0:52:13] Ja, en die risico's moet je natuurlijk ook dan als werkgever weer identificeren in je risicoïnventarisatie en evaluatie.

[0:52:20] Want op het moment dat jij dus automatiseert in jouw bedrijf, ja dan, zoals u al aangeeft, ja dan gaat het werkproces natuurlijk veranderen.

[0:52:28] Daarmee verandert ook weer de aard van de risico's waar de werknemers dan mee te maken kunnen krijgen.

[0:52:32] En die moet jij als werkgever natuurlijk ook wel weer in beeld brengen.

[0:52:36] En dan kan het best zijn dat je eigenlijk ook een ander type

[0:52:39] werknemer daarbij nodig hebt.

[0:52:42] Dus dat je meer een operator nodig hebt.

[0:52:44] En nu is het heel erg handjes, wat wij hier eigenlijk zien.

[0:52:50] Dus werkprocessen zijn ze gaan doen.

[0:52:54] Dat was ook een van jullie bevindingen, begreep ik.

[0:52:58] Eigenlijk heb je oude distributiecentra en je hebt nieuwe distributiecentra.

[0:53:02] En de nieuwe distributiecentra zien er net zo uit als de oude.

[0:53:06] aan de binnenkant.

[0:53:07] Dus daar zit heel weinig, dus daar was eigenlijk voor jullie al zichtbaar, van ja, er zit eigenlijk heel weinig innovatie in.

[0:53:13] Terwijl je zou verwachten, ja, alles innoveert, maar die, blijkbaar is die beschikbaarheid van zulke grote aantallen uitzendkrachten die relatief makkelijk ingezet kunnen worden in zo'n proces, dus onirbide gezegd, ja, een soort bulk-arbeid, ja, dat draagt er blijkbaar toe bij dat zo'n sector daar ook helemaal op gaat draaien en zijn werkprocessen daar eigenlijk

[0:53:35] op die manier gaat inrichten.

[0:53:39] En daarom is het denk ik ook belangrijk dat wij als inspectie hebben gezegd, want je zou ook kunnen denken, waar bemoei je je als inspectie mee dat je tegen bedrijven gaat zeggen hoe ze hun werkproces moeten inrichten.

[0:53:49] Maar dat doen we omdat... Ja, dat zouden we niet doen als het veilig was binnen de normen.

[0:53:55] Maar dat doen we omdat het niet op deze manier te handhaven of niet te doen is voor de veiligheid en de gezondheid van de werknemers op lange termijn.

[0:54:03] En daarom bemoeien wij ons er dus eigenlijk mee hoe zij hun werkproces inrichten.

[0:54:10] Meneer Boon, u heeft nog een vraag.

[0:54:12] Ik heb een andere vraag.

[0:54:13] Omdat u in het begin aangaf dat er vooral werk wordt gedaan tijdens nachtdiensten, worden er ook veel overtredingen geconstateerd betreffende nachtdiensten.

[0:54:21] Dus te veel nachtdiensten per jaar, te veel aaneengesloten nachtdiensten, of valt dat juist mee?

[0:54:29] Die onderzoeken, eerlijk gezegd, die lopen nu nog, dus daar kan ik wel op terugkomen.

[0:54:36] En misschien is het ook wel goed om daarbij te noemen dat natuurlijk de, zoals we het in Nederland geregeld hebben, het aantal keren dat je in de nacht mag werken is ook behoorlijk hoog op jaarbasis.

[0:54:48] Ik weet niet precies hoe het is, maar ik geloof dat voor 150, ja nou u weet het beter dan ik, maar die orde van grootte zeg maar en dat is denk ik

[0:54:57] Nou, in de jaren negentig zo hebben we dat in die zin een beetje losgelaten.

[0:55:01] Daarvoor was het echt veel, vele malen minder.

[0:55:04] Nou, sinds die tijd wordt er dus ook veel meer gebruik van gemaakt.

[0:55:08] Terwijl het natuurlijk ook zo is, en dat toont allerlei wetenschappelijk onderzoek ook aan, dat werken in de nacht, dat dat ook wel voor het ritme en zo behoorlijk negatieve gevolgen kan hebben.

[0:55:22] Is er nog ruimte voor een laatste vraag?

[0:55:25] Ik kijk even rond, anders pak ik die gewoon.

[0:55:27] Ja, mag dat.

[0:55:30] Die re-inspecties zijn gestart in 2025.

[0:55:34] Doen jullie die onverwacht of aangekondigd?

[0:55:37] En wat zien jullie tot nu toe?

[0:55:40] Onverwacht, ja.

[0:55:43] Ja, de handhaving loopt nu nog natuurlijk.

[0:55:46] We zien dat ze wel enkele maatregelen nemen, dus de makkelijke oplossingen pakken organisatorisch.

[0:55:53] Inzet van automatisering, robotisering.

[0:55:58] Ja, het loopt langzamer dan we zouden willen.

[0:56:02] Dus dat zien we ook.

[0:56:05] Wat is dan de volgende stap dat jullie gaan zetten?

[0:56:07] Want jullie hebben nu aanwijzingen gegeven.

[0:56:11] Ja, daar zijn we nog goed, maar we hebben genoeg middelen om in te zetten.

[0:56:16] Dus we moeten stilleggen of lasten om het langzaam.

[0:56:20] Maar dat volgt nog.

[0:56:23] Mag u wat mij betreft wel wat harder zeggen, hoor.

[0:56:25] Misschien horen ze het.

[0:56:28] De stillegging en de last onder meer.

[0:56:30] Volgens mij zijn we daarmee aangekomen aan het einde van deze bijeenkomst.

[0:56:35] Ik wil u hartelijk danken voor zeer interessante presentaties en de beantwoording van de vragen.

[0:56:42] Dank u wel ook voor uw aanwezigheid en publiek.

[0:56:45] En tot volgend jaar, denk ik zo maar weer.

[0:56:48] Hartelijk dank.