Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.

Procedurevergadering commissie voor Buitenlandse Zaken

[0:00:00] de procedurevergadering van de Commissie bij Uitlandse Zaken.

[0:00:03] Welkom aan de leden.

[0:00:05] Er staat het een en ander op de agenda, dus laten we meteen van start gaan.

[0:00:12] Er is een aantal verzoeken binnengekomen van de heer Dassen en een verzoek van mevrouw Teunissen.

[0:00:21] Meneer Dassen, even per verzoek.

[0:00:22] Wilt u het eerste verzoek even toelichten?

[0:00:27] Eerste verzoek om op korte termijn een rondtafelgesprek te organiseren met experts naar aanleiding van het artikel experts.

[0:00:33] Nederland houdt zich niet aan het genocideverdrag.

[0:00:35] Ja, voorzitter.

[0:00:36] Mijn voorstel zou eigenlijk zijn om... We hebben gesprek met directeur van het NILD om te kijken of we die rond de tafel met twee sprekers zouden kunnen uitbreiden met inderdaad de experts die dus aangeven dat Nederland zich niet aan het genocideverdrag houdt, zodat we daar gewoon vragen aan kunnen stellen hoe zij dat dan zien.

[0:00:56] zodat we daar meer duidelijkheid over krijgen.

[0:00:59] Andere leden?

[0:01:00] Ja, de heer Elian.

[0:01:02] In deze vorm kan ik het niet steunen.

[0:01:04] Er is een ronde tafel op zichzelf wel, waar we dan gewoon volgens de procedure via e-mail sprekers kunnen aandragen, maar dit is iets anders.

[0:01:12] Nu is het voorstel om een gesprek uit te breiden, als ik het goed begrijp.

[0:01:16] Dat kan ik niet doen, want dan kunnen we geen andere genodigde aandragen.

[0:01:20] De heer Karelman.

[0:01:21] Dank, voorzitter.

[0:01:22] Er staan ook meer verzoeken vandaag zelfs op de agenda met betrekking tot mogelijke genocide in Gaza.

[0:01:31] En we hebben het NIOD ook al uitgenodigd.

[0:01:34] Ik ga in lijn van de heer Elian.

[0:01:36] Als we een ronde tafel willen, prima.

[0:01:38] Maar dan ook inderdaad volgens de procedure dat we alle kanten van spectrum ook bekijken en niet alleen maar mensen die één mening willen bevestigen.

[0:01:48] Mevrouw Teunissen.

[0:01:49] Voorzitter, ik zie juist die uitbreiding als zeer positief, omdat we verschillende geluiden hebben gehoord.

[0:01:54] Dus ja, dat het beter om verschillende experts hierop te horen.

[0:01:58] Het gaat vaak over de definitie en al deze experts hebben daar een andere kijk op.

[0:02:03] Dus wat mij betreft heel veel steun voor dit verzoek.

[0:02:07] De heer Van Baden.

[0:02:08] Ja, voorzitter.

[0:02:09] Ook vanuit de fractie van Denk Steun.

[0:02:10] Er zijn steeds meer wetenschappers en onderzoekers die zich openlijk uitspreken.

[0:02:13] Dus goed om de sprekerslijst uit te breiden.

[0:02:16] Steun voor het verzoek.

[0:02:18] Volgens mij kunnen we recht doen aan iedereen aan tafel.

[0:02:22] Er is namelijk gewoon volgende week sowieso een gesprek, een ronde tafel op 28 mei met de directeur van het NIOT.

[0:02:29] Die staat al gepland.

[0:02:32] Eigenlijk zie ik het verzoek zo om via een e-mailprocedure namen aan te dragen van max 1 of 2 mensen.

[0:02:39] die we daarbij kunnen uitnodigen, en dat doen we gewoon via een e-mail procedure, daarbij rekening houden dat het wel heel erg kort dag is, dus de kans überhaupt dat experts op zo'n kort dag kunnen komen.

[0:02:56] En dan is het dus niet alleen een gesprek met het NIOT, maar meer een ronde tafel, is dat dan?

[0:03:03] Want laat ik het zo zeggen, ik probeer te voldoen aan en we gaan hier niet van tevoren vastleggen welke twee experts dan eventueel aansluiten.

[0:03:12] Dat doen we gewoon via een e-mail procedure waarbij leden gewoon namen kunnen aanbrengen.

[0:03:17] Maar dan is het dus niet meer een gesprek met het NIOT over het onderwerp wat is ingepland, maar een brede ronde tafel gesprek over dit onderwerp.

[0:03:25] Meneer Dassen.

[0:03:26] Ja, mij lijkt dat fijn en wenselijk.

[0:03:29] En wat ligt dat we dan het gesprek een half uur kunnen verlengen om te zorgen dat we iets meer ruimte hebben.

[0:03:35] Ik kijk ook even aan deze kant.

[0:03:36] Ja, dan doen we via e-mail procedure en dan, die doen we heel snel, want dit is gewoon echt heel kort dag.

[0:03:43] Oké, dan gaan we naar het tweede verzoek van de heer Dassen.

[0:03:50] Het tweede verzoek gaat over het ontbieden van de ambassadeur.

[0:03:56] En dat in lijn met artikel 41 van het verdrag van Wenen.

[0:04:00] Volgens de ambassadeur getuigd is van diep moreel falen dat burgemeester Halsma kritiekloos de propaganda van de massa en onbevestigde beweringen over genocide door Israel versterkt.

[0:04:09] Hij noemde de toespraak een burgemeester onwaardig en noemde het een morele mislukking.

[0:04:12] Artikel 41 van het verdrag van Wenen in deze casus is relevant.

[0:04:15] De ambassadeur heeft een beoordeling geschetst over het persoonlijk functioneren van een Nederlandse burgemeester.

[0:04:20] En dit punt is een interference in de internal affairs en valt buiten de bevoegdheden van de ambassadeur volgens deze conventie en buiten volgens mij ook de acceptabele diplomatieke verhoudingen.

[0:04:30] Op basis van dit punt zouden we kunnen oproepen tot het opbieden van de Israëlische ambassadeur en daarvoor zou ik dus ook willen pleiten.

[0:04:39] Overigens geeft het ook een signaal af aan alle andere ambassadeurs dat zij dat ook op deze manier kunnen doen en volgens mij moeten we dat in Nederland niet willen.

[0:04:48] Oké, mevrouw Teunissen.

[0:04:50] Voorzitter, de Partij voor de Dieren wil dit verzoek graag steunen, want er zal een antwoord moeten komen en dit lijkt ons een gepaste antwoord, dus steun.

[0:04:57] Andere leden?

[0:04:59] De heer Elian.

[0:05:00] Geen steun, voorzitter.

[0:05:02] Kijk, de burgemeester van Amsterdam laat zich uit over het buitenlandse beleid en over een specifiek land.

[0:05:07] Dat dan de vertegenwoordiger van dat land hier in Nederland dan iets terugzegt, is niet zo gek.

[0:05:12] Dus volgens mij moet het gewoon laten zoals het is.

[0:05:14] Weet je, het was op zich niet per se vrij, maar geen steun voor dit verzoek.

[0:05:19] Een beetje deels in lijn van de heer Elian.

[0:05:24] Een burgemeester die zich ook uitspreekt over het buitenland, dat is ook niet gebruikelijk.

[0:05:29] En volgens mij heeft de minister ook contact gehad met de burgemeester.

[0:05:32] Ik zou het ook gewoon bij de minister willen laten leggen.

[0:05:35] Als er een vraag komt, we willen daarover met de minister in gesprek.

[0:05:38] Dat kan volgens mij in commissiedebatten prima.

[0:05:41] Maar om nu al een stap af te dwingen vanuit de commissie, vind ik echt een beetje te ver gaan.

[0:05:50] Van harte steun voor het verzoek.

[0:05:51] Mevrouw Dobbe.

[0:05:52] Ook steun voor het verzoek.

[0:05:56] Ook vanuit mijn fractie is er wel steun voor het verzoek.

[0:05:58] Ik zou het wel willen uitbreiden.

[0:05:59] We hebben gisteren gezien dat de aantal ambassadeurs al ontboden zijn in verschillende landen na alleen van de aanval op een aantal internationale diplomaticisten in Jenin.

[0:06:10] En dat zou ik wel als reden willen toevoegen.

[0:06:14] Maar dan zie ik gewoon een meerderheid in de commissie voor dat verzoek.

[0:06:17] De heer Karman.

[0:06:19] U gaat het nu ook wat verder uitbreiden.

[0:06:22] Ik ken niet de regeling van werkzaamheden zo goed hoor, maar ik zou zeggen gaan we nu via regeling van werkzaamheden gaan we ambassadeurs ontbieden of zouden we dat niet in het debat met de minister moeten doen?

[0:06:31] Dat we inhoudelijk ook met de minister kunnen van waarom we dat willen en dat de minister daar ook op kan antwoorden.

[0:06:36] En nu gaan we via een regeling van werkzaamheden gaan we echt verstrekkende stappen nemen zonder met elkaar zelfs gedebatteerd te hebben.

[0:06:42] Ik vind dat echt ver gaan omdat

[0:06:43] via een regeling van werkzaamheden om dergelijke vergaande stappen.

[0:06:47] Ik weet niet of de regeling dat ook toelaat om echt dit te doen.

[0:06:50] Ik dacht dat het meer dingen agenderen was of om een brief te vragen bij de minister, maar om echt al concrete diplomatieke stappen te nemen gaat mij echt veel te ver.

[0:07:00] Begrijp ik, de heer Van Balen.

[0:07:01] volgens mij voorzitter staat de commissie vrij op basis van de uitspraken van de israelische ambassadeur maar ook de gebeurtenissen waarbij diplomaten zijn beschoten de minister te verzoeken om aan te geven of hij in zou gaan op

[0:07:17] het verzoek de Israëlische ambassadeur te ontbieden en daar kan de minister dan op reageren of hij dat doet of hij dat niet doet.

[0:07:26] En als hier een meerderheid van de Kamer hier aanwezig in de commissie besluit, een meerderheid van de Kamerleden, dat verzoek uit te brengen aan de minister, kan de minister daar volgens mij gewoon op reageren.

[0:07:37] De heer Elian en daarna concludeer ik.

[0:07:42] Ik maak ook echt wel bezwaar tegen deze gang.

[0:07:45] Van zaken ook overigens inhoudelijk, want dan zou ik de volgende keer graag ook de burgemeester van Amsterdam hier naartoe halen om te vragen waar zij haar standpunt over inschelt.

[0:07:52] Maar dat terzijde, voorzitter, ik ben wel benieuwd, kan dit via... Moet dit niet via een plenaire motie?

[0:07:59] Zeker, dus even voor de duidelijkheid, ik stel hier... Ik zit hier vandaag als technische voorzitter.

[0:08:04] Net gaf ik even de mening van mijn fractie.

[0:08:07] Het is niet zo dat deze commissie zelf een ambassadeur kan ontbieden.

[0:08:11] Dus dat is niet zo.

[0:08:13] Uiteraard kan deze commissie bij een procedurevergadering, als er een meerderheid voor is, een verzoek neerleggen bij

[0:08:18] de minister.

[0:08:19] Dat kan en de minister kan dat verzoek ook weer naast zich neerleggen en daar hebben we dan een gesprek over bij het volgende debat.

[0:08:26] Maar als ik me niet vergis...

[0:08:28] Laat ik het zo zeggen, we hebben de vergadering voorbereid.

[0:08:31] Kan dit in de procedurevergadering?

[0:08:32] Voor de duidelijkheid, het signaal is niet dat de commissie Buitenlandse Zaken de ambassadeur ontbiedt.

[0:08:38] Dat kunnen wij niet.

[0:08:41] Het verzoek is aan de minister om dit te doen vanuit de commissie als er een meerderheid voor is.

[0:08:47] Zeg ik iets verkeerd?

[0:08:48] Ik kijk meteen even naar het gegeven.

[0:08:49] Nee, dit is correct.

[0:08:50] De commissie kan verzoeken doen aan de minister en besluit daarover in meerderheid in de procedurevergadering.

[0:08:57] Dan stel ik vast dat wij dat verzoek doorgeleiden.

[0:09:01] Dan was er nog een verzoek van de heer Dassen.

[0:09:08] Met een brief met de reactie van het kabinet.

[0:09:13] Dat klopt.

[0:09:15] Inderdaad, een brief als reactie op de experts die hebben aangegeven dat Nederland zich niet houdt aan het genocideverdrag.

[0:09:23] Ja natuurlijk meneer.

[0:09:25] Op zich voorzitter is het goed gebruikt dat als een collega mijn brief vraagt dat we daar niet voor liggen.

[0:09:31] Alleen ik zag in het RTL bericht dat de minister op zich ook al wel had gereageerd op de stellingen in dat bericht.

[0:09:37] Dus ik vroeg me af, is het echt nodig om een brief te krijgen?

[0:09:42] Ik vind het best wel fundamenteel dat op het moment dat verschillende experts aangeven dat de Nederlandse regering zich niet aan het genocide-verdrag houdt, dat wij daar als Kamer een gedegen en grondige uitleg vanuit het kabinet op krijgen van hoe zij dan deze kritiek wil leggen als zij van mening zijn dat ze zich er wel aan houden.

[0:10:04] Ik stel even voor... Kijk, dit is al een gesprek volgende week woensdag, 28 mei is woensdag, toch?

[0:10:10] Het is best wel kort dag, maar dat we in ieder geval vragen, voorleggen aan het ministerie dat wij zo'n ronde tafel gaan organiseren en dat het zeker gewaardeerd wordt als er vanuit het ministerie daar iets op komt.

[0:10:25] Maar gezien dat het heel kort dag is, we ook begrip voor hebben als dat op een later moment komt.

[0:10:30] Is dat iets waar de leden zich in kunnen vinden?

[0:10:33] Dus meer als jullie inbreng hebben voor die ronde tafel wordt dat gewaardeerd.

[0:10:38] De heer Van Balen.

[0:10:41] Ja, voorzitter, wellicht ter aanvulling.

[0:10:44] Een vergelijkbaar verzoek heb ik ook gedaan bij de regeling van werkzaamheden afgelopen dinsdag waarbij ik het kabinet verzocht te reageren op dat steeds meer experts zich scharen achter de mening dat wat plaatsvindt een genocide is.

[0:10:57] Dus als het kabinet de mogelijkheid ziet om daarvoor de ronde tafel op te reageren zou dat heel fijn zijn.

[0:11:02] Maar ik zou er inderdaad wel aan hechten dat er überhaupt inderdaad een kabinetsreactie komt.

[0:11:06] Dus ook steun voor het verzoek van de heer Dassen.

[0:11:08] Oké en kennelijk heeft u dat al premier ook gedaan dus als goed is het dat ook al

[0:11:13] doorgeleid, gaan we dat op die manier doorgeven aan het ministerie.

[0:11:17] Oké, dan komen we bij het verzoek van mevrouw Teunissen.

[0:11:20] Voorzitter, dank.

[0:11:21] Ik zou graag een bijzondere procedure willen organiseren met Russische activisten tegen het Kremlin en met Oekraïnse activisten tegen het Kremlin.

[0:11:31] Dat zou ik graag in twee blokken willen doen.

[0:11:34] En met de reden dat we merken dat vaak in debatten toch de perspectief vanuit het activisme onderbelicht blijft, hebben we inmiddels ook een lijst met namen.

[0:11:44] Die heb ik nog niet aan de commissie doorgegeven.

[0:11:46] Het komt vanuit

[0:11:47] Organisaties zoals Pax voor Vrede.

[0:11:50] Ik zou die graag dus met de commissie ook willen delen zodat iedereen ook ziet wie je kan uitnodigen.

[0:11:55] Dus ik kan me ook voorstellen dat de commissie even wil wachten met het besluit totdat we die namen hebben.

[0:12:00] Maar in elk geval zou ik die bijzondere procedure welvast willen plannen.

[0:12:04] Het is op 6 juni op een vrijdag en de reden daarvan is dat een van de activisten niet op een andere dag kan.

[0:12:12] Dus bij deze.

[0:12:13] Ik kijk even rond.

[0:12:14] Ik zie steun vanuit

[0:12:18] De collega's, en dan fijn als u nog even de namen... En u neemt bijzondere procedure op, zeg.

[0:12:25] Ja.

[0:12:26] Sorry, de heer Elian.

[0:12:30] Ja, waarom een bijzondere procedure?

[0:12:34] Goede vraag.

[0:12:35] Nou ja, we hebben contact met verschillende activisten en de bijzondere procedure is een van de mogelijkheden van de commissie om een gesprek te organiseren.

[0:12:44] En we wilden graag met hen in gesprek, maar we wilden dat delen breder met de commissie.

[0:12:48] Dus vandaar dat ik heb gekozen voor de bijzondere procedure.

[0:12:52] Maar uiteraard is iedereen welkom.

[0:12:54] Komt vooral allemaal, ook al is het op vrijdag.

[0:12:56] 6 juli.

[0:12:58] Zet het op de agenda.

[0:12:59] Dan gaan we door naar de brievenlijst.

[0:13:01] De brievenlijst van organisaties.

[0:13:04] Daar is in ieder geval één verzoek die ik je graag uit wil lichten.

[0:13:09] Dat is het eerste verzoek van Lifeline Ukraine te bespreken of één lid van de commissie of een lid van de commissie een ontvangst in bijzondere procedure wens te organiseren

[0:13:19] in de periode tussen 3 en 12 juni.

[0:13:26] Ik snap dat de agenda's propvol zitten, maar... De heer Elian durft niet toe te zeggen namens de heer Van den Burg.

[0:13:36] Oké, we gaan het op het kontof van de heer Van den Burg schrijven.

[0:13:40] Die doet dit vastgraag en dan kijken we in zijn agenda wat er schikt.

[0:13:44] Dan moet hij maar bij de procedurevergadering zijn.

[0:13:47] Zijn er nog andere opmerkingen over de brievenlijst de organisaties?

[0:13:51] Dat is niet het geval.

[0:13:54] Dan gaan we naar brievenlijst particulieren.

[0:13:56] Zijn daar bijzonderheden?

[0:13:59] Ook dat is niet het geval.

[0:14:03] Dan gaan we naar activiteitencommissie.

[0:14:05] Dan wil ik graag eerst even uw aandacht vragen voor... We hebben de vorige procedurevergadering gehad en hebben besluitgenomen in principe dat we graag een apart debat zouden willen hebben over postenetwerk.

[0:14:17] om te kijken of dat dus niet in de consulaire vergadering.

[0:14:23] Nou is er even gekeken in de agenda, zowel van de Kamer als van de minister.

[0:14:29] Dan kwamen we eigenlijk op een tijdstip op donderdag 19 juni van slechts twee uur om het dan of te hebben over consulaire zaken.

[0:14:39] of over het postenetwerk.

[0:14:42] En als derde lag er ook van twee pro-sdure vergaderingen hiervoor een besluit om het te hebben nog over de EU-actieplan Israël en de EU-actieplan Palestina.

[0:14:52] Ze zijn eigenlijk drie verzoeken met op dit moment één slot, als ik het goed begrijp.

[0:14:58] Uiteraard gaan we proberen om te kijken of er meer slots en iets langer kan komen.

[0:15:03] Maar eigenlijk wil ik van u ook graag horen wat de prioriteit is op het moment dat het voor het reces

[0:15:08] bijvoorbeeld maar één of twee kunnen worden ingepland, waar dan de prioriteit ligt van de commissie.

[0:15:16] De heer Van Balen.

[0:15:18] Ja, voorzitter.

[0:15:18] Wat ik me sowieso kan voorstellen, aangezien het het onderwerp is dat op dit moment besproken wordt in Europa en het ook van belang is om de positie van de Nederlandse regering daarin te beoordelen, is dat het commissiedebat over de EU-actieplannen in ieder geval ingepland wordt.

[0:15:35] Dus dat zou ik wel als een prioritaire onderwerp mee willen geven.

[0:15:39] Anderen?

[0:15:40] De heer Karaman.

[0:15:42] Voorzitter, dank.

[0:15:43] We hebben het inderdaad vorige keer dat het apartte, maar ik zou zeggen gezien ook de agenda.

[0:15:46] We zien al, we komen er niet eens.

[0:15:49] We kunnen het niet eens inplannen voor het reces, zou ik zeggen.

[0:15:52] Ga consulaire zaken en het postnetwerk gewoon toch samenvoegen.

[0:15:56] Dan kunnen we het en probeer dan een uur langer.

[0:15:58] En dat zou voor mij de prioriteit hebben om die twee gewoon samen te bespreken.

[0:16:02] Oké, de heer Elian.

[0:16:03] Ik steun de heer Karaman.

[0:16:06] Oké, mevrouw Dobbe.

[0:16:07] Ja, ik zou zeggen, net als de heer Van Baarle, dat een commissiedebat over EU-actieplannen, Israël en Palestijnse gebieden op dit moment prioriteit heeft, maar ik vind het wel ingewikkeld, want ik zie ook dat er nu een discussie plaatsvindt over bijvoorbeeld het postenet.

[0:16:22] Ik zou die debatten wel zo snel als mogelijk dan na het reces maar inplannen dan.

[0:16:27] Dat zou dan mijn voorkeur hebben en ze wel apart te behandelen, want die argumentatie die we de vorige keer hebben besproken, blijft volgens mij nu nog steeds staan.

[0:16:38] Ik kan ook meegaan met het voorstel, mevrouw Van Balen.

[0:16:43] Oké, dus dan is dat qua meerderheid de prioriteit.

[0:16:50] Dus de heer Karreman wil misschien toch nog iets anders zeggen.

[0:16:54] Nou, voorzitter, dit is de derde keer volgens mij dat we consulaire zaken verschuiven.

[0:16:58] Het lijkt net of er geen belangen hechten, ook gezien wat er gebeurt met het postnetwerk.

[0:17:02] De vraag is dan moeten we er nog wel een debat gaan voeren over consulaire zaken als het voor de derde keer geen prioriteit krijgt.

[0:17:08] Het is al volgens mij een jaar doorgeschoven.

[0:17:11] Nee, maar voor de duidelijkheid, we hebben natuurlijk de vorige vergadering hiertoe besloten om het apart te doen, juist omdat we het belachelijk vonden dat elk commissiedebat over consulaire zaken door iets anders gekaapt wordt.

[0:17:22] En we weten allemaal

[0:17:23] dat als we het samen doen met het postenetwerk, de hele vergadering zal gaan over de keuzes van het kabinet over wat te doen met het postenetwerk.

[0:17:33] Vanuit mijn fractie persoonlijk even, dat vind ik altijd moeilijk even in een vergadering, maar ik denk dat postenetwerk zullen we wel voor de zomer moeten bespreken.

[0:17:42] Als we nog iets van impact en prioriteiten ook willen meegeven aan het kabinet.

[0:17:49] En hetzelfde geldt uiteraard denk ik ook voor dat Palestina en EU

[0:17:55] Israel-actieplan.

[0:17:58] Maar goed, daarmee geef ik zelf geen prioriteit aan.

[0:18:01] Maar de heer Dassen, uw microfoon staat al een tijdje aan.

[0:18:04] Zegt u het eens.

[0:18:06] Nee, ik was over nadenken van, is er niet de mogelijkheid dat we allebei de debatten in een korte tijdvlak doen en er dan

[0:18:16] dat we ze achter elkaar plannen, maar wellicht vraag ik dan teveel.

[0:18:21] En als het niet mogelijk is om het allebei te plannen voor de zomer om consulaire zaken nu om te zetten naar een SO, dat we wel een schriftelijk overleg alvast voeren en het dan na het zomerreces het commissiedebat daarover te voeren.

[0:18:35] Dat zou een constructieve gedachte zijn om toch er nu iets mee te doen.

[0:18:42] Nou, omzetten naar een SO kan altijd, als uw commissie dat wil.

[0:18:46] Wij zijn echt heel druk geweest de afgelopen week... om deze drie commissiedebatten nog voor de zomer in te plannen.

[0:18:53] En op dit moment komen we niet verder dan dat tijdslot van die twee uur.

[0:18:56] We blijven het proberen.

[0:18:57] Maar dat is ook waarom we deze keuze aan u voorleggen.

[0:19:00] Dus zodra het ons lukt om meer tijd in de agenda in te plannen voor een commissiedebat... zullen we dat direct laten weten.

[0:19:07] Maar op dit moment is ons dat nog niet gelukt.

[0:19:09] Dus maar een SO, als u dat wil...

[0:19:12] Ik kijk even rond.

[0:19:22] Ja, de heer Karmel.

[0:19:23] Voorzitter, ik ben geen voorstander om het om te zetten naar een SO, want dat doet echt onrecht.

[0:19:27] Ik bedoel, we proberen het twee keer.

[0:19:28] Twee keer beslist de commissie om het over een ander onderwerp te hebben dan consulaire zaken.

[0:19:33] En ik vind echt, er staat genoeg op consulaire om daar ook echt met elkaar een debat te voeren en met de minister.

[0:19:40] Dus mijn voorstel, ik geef echt prioriteit aan consulaire en het postelnetwerk, omdat die twee echt in elkaars verlengde zitten.

[0:19:46] Nee, dat is duidelijk.

[0:19:47] Alleen het heeft geen meerderheid.

[0:19:50] zeg ik even eerlijk als ik zo rondkijk.

[0:19:52] De heer Van Balen?

[0:19:54] Ja, voorzitter.

[0:19:54] Volgens mij staat het ook in de komende tijd elk individueel Kamerlid vrij om nog een schriftelijk overleg aan te vragen over consulaire zaken op het moment dat er voor de zomer urgente zaken zijn waar nog een reactie van het kabinet gevraagd wordt.

[0:20:10] Dus wellicht dat we gewoon kunnen concluderen en het aan de individuele Kamerleden kunnen laten om dan wellicht nog een voorstel te doen indien er noodzake is voor een SO.

[0:20:21] Ja, ik probeer te concluderen op een manier waarop mijn eigen mening er niet zo toe doet.

[0:20:27] Ik zie in ieder geval dat wat er nu staat, die twee uur commissiedebat staat van consulaire, dat daar geen meerderheid voor is.

[0:20:34] Dus dat in plaats daarvan lijkt me logisch om daar, maar correct me if I'm wrong, in ieder geval twee uur posten netwerk van te maken.

[0:20:45] En het kan als ik heel eerlijk ben, en ik denk dat ik dat wel namens de hele commissie kan zeggen,

[0:20:49] Het slaat echt nergens op om in de komende zes weken niet een keer een drieuurslot te vinden voor een debat waar de minister zelf een enorme diplomatieke offensief op heeft gedaan in Brussel en dat we daar in de Kamer voor de zomer niet meer over kunnen spreken.

[0:21:05] Dus echt op zoek, en dat zeg ik ook, ik vervang nu de voorzitter, maar dat zal ik ook aan de voorzitter zeggen, echt op zoek naar een tijdslot, al is het dan twee uur, dat we in ieder geval een update kunnen krijgen

[0:21:17] nog voor de zomer over gedachten kunnen wisselen met de minister.

[0:21:22] Is dat... Ja, dat maakt het niet beter qua tijdslot vinden, denk ik, een nota-overleg.

[0:21:28] Toch?

[0:21:38] Sorry, de heer Van Balen.

[0:21:39] Ja, voorzitter.

[0:21:40] Wat is nu de conclusie over het commissiedebat over de EU-actieplannen?

[0:21:44] Nou ja, ik probeer het nog te formuleren.

[0:21:48] Dus in ieder geval gaat die twee uur... De enige wat we nu hebben tot aan de zomer is een slot van twee uur.

[0:21:54] Wat echt bizar is.

[0:21:57] Want de zomerreces weten wij allemaal nog, is nog een eindje verder.

[0:22:01] In ieder geval is er geen meerderheid om dat te laten gaan over consulaire zaken.

[0:22:05] Dat stel ik vast.

[0:22:07] Dus zijn het twee opties.

[0:22:09] Of we laten die twee uur alvast invullen om het te hebben over het postenetwerk.

[0:22:14] Of we laten die twee uur invullen om het alvast te hebben over de actieplannen.

[0:22:21] Zullen we dat gewoon eerst voorleggen?

[0:22:25] Ja, voor mij was er al een meerderheid voor.

[0:22:28] Voor de actieplannen?

[0:22:28] Ja.

[0:22:29] Oké, dan is het duidelijk.

[0:22:31] Dan laten we die twee uur invullen met het actieplan.

[0:22:36] En volgens mij heeft de minister er zelf ook belang bij om nog voor het zomerreces met deze Kamer over zijn besluiten over het postenetwerk te spreken.

[0:22:46] en gaan we echt op zoek naar iets.

[0:22:49] Als het helemaal past in de agenda doen we ook consulaire zaken en anders heeft dat de eerste prioriteit voor na het zomerreces.

[0:22:57] Dan gaan we door.

[0:23:01] Zijn er nog andere opmerkingen over bij agenda punt 7, bij activiteiten van de commissie?

[0:23:07] Nee?

[0:23:09] Dan gaan we naar agenda punt 8.

[0:23:11] Overzicht nog te plannen, plenaire activiteiten.

[0:23:15] Zijn daarop op aanmerkingen?

[0:23:18] Niet het geval.

[0:23:19] Dan gaan we naar aangehouden brieven.

[0:23:21] Agenda punt 9, IOB-evaluatie van het Nederlands-Buitenlandse Veiligheidsbeleid.

[0:23:26] Aanhouden tot de beleidsreactie is ontvangen is het voorstel.

[0:23:30] De commissie is akkoord.

[0:23:31] Dan brieven bewindspersonen.

[0:23:33] Agenda punt 10.

[0:23:34] Verantwoordingstukken ministerie van Buitenlandse Zaken.

[0:23:37] Voorstel inbreng data voor stellen van feitelijke vragen is reeds gesteld op 28 mei om drie uur.

[0:23:43] Akkoord.

[0:23:45] Agenda punt 11, brieven over de humanitaire situatie in de Gaza-strook en multilaterale ontwikkelingen ten aanzien van Israël en de Palestijnse gebieden.

[0:23:54] We hebben net al vastgesteld dat wanneer dat debat wordt gepland, dus dat we het daarin meenemen.

[0:24:03] Dan agenda punt 12, antwoorden op vraag commissie over onder andere geannoteerde agenda voor de informele NAVO voor een ministersmeeting.

[0:24:11] Voorstel desgewenst betrekken bij het twee minuut debat wat al heeft plaatsgevonden.

[0:24:16] Ik zie dat het voorstel is om de commissie voor asiel en migratie te vragen om de behandeling over te nemen.

[0:24:32] Even in mijn kennis is het zo dat het ministerie van Buitenlandse Zaken verantwoordelijkheid draagt voor de AMS-berichten en het ministerie van ANM verantwoordelijkheid draagt voor het op grond van de AMS-berichten tot stand gekomen landenbeleid.

[0:24:46] Dus ik zou wel deze commissie verantwoordelijk willen houden voor de systematiek rondom

[0:24:51] tot standkoming van de AMS-berichten en ook de vraag of die gepubliceerd worden.

[0:24:57] Dus ik zou wat dat betreft de commissie voor willen stellen niet over te dragen en ik zou ook graag over de brief een schriftelijke overleg willen houden om nare te bevragen aan de minister van Buitenlandse Zaken hoe tot dit besluit is gekomen.

[0:25:13] Ik kijk even rond, mevrouw Dobbe.

[0:25:15] Ik kan de redenering van de heer Van Baarle goed volgen, dus ik zou, ik steun dat.

[0:25:20] Nee, andere.

[0:25:24] Prima, dan doen we dat zo.

[0:25:27] Dus dat is een schriftelijk overleg, wordt ingepland en we houden het bij deze commissie.

[0:25:32] Dan agenda punt 14, verdragen.

[0:25:36] Goedkeuring van kaderovereenkomst in zaak een breed partnerschap en samenwerking tussen de EU en haar lidstaten en enerzijds en Thailand.

[0:25:45] Anderzijds, voorstel is om dit aan te melden voor plenaire behandeling.

[0:25:51] Zeg ik met verbazing, maar sorry.

[0:25:54] Ja, oké, dan is dat... Nee, snap ik, maar dan is dat het geval.

[0:26:01] Dan... Oh ja, de zaak... Zeker.

[0:26:06] Ik ben wel geïnteresseerd in de mening van GroenLinks PvdA in deze.

[0:26:10] Nee, ik had gewoon... Uiteraard, ik snap dat het wetgeving is, dus ik was gewoon even verbaasd, aangezien we het net over de agenda hadden.

[0:26:19] Het was mijn... Niks aan de hand.

[0:26:22] GroenLinks PvdA steunt dit.

[0:26:25] Er zit ook nog nota van het verslag en het voorstel om die te betrekken bij verdere behandeling van het wetsvoorstel om akkoord.

[0:26:33] Agenda punt 15, goedkeuring van partnerschaps- en samenwerkingsovereenkomsten tussen de EU en de Republiek Singapore.

[0:26:40] Aanmelden voor plenare handeling en ook hier betrekken bij de verdere behandeling van het wetsvoorstel, akkoord van de leden.

[0:26:47] Dan gaan we naar voorstel, agenda punt 16, goedkeuring, kader en overeenkomst, EU en Maleisië.

[0:26:54] Ook hier aanmelden voor plenare behandeling en betrekken bij de verdere behandeling van het wetsvoorstel, akkoord.

[0:26:59] Dan over Europa-agenda.17, EU-signalering Raad Buitenlandse Zaken van 7-8 mei, ter informatie, akkoord.

[0:27:07] Agenda.18, EU-signalering van RBZ 20 mei, ook hier ter info, akkoord.

[0:27:15] Agenda punt 19, verslag van de informele RBZ van 7, 8 en 9 mei.

[0:27:20] Agenderen voor het commissiedebat van 19 juni, dat is ook akkoord.

[0:27:26] Agenda punt 20, antwoord op vraag commissie over garanteerde agenda voor de RBZ van 20 mei.

[0:27:31] Voor kennisgeving aangeven, akkoord.

[0:27:33] Agenda punt 21, DAO-signalering verantwoordingstukken BZ.

[0:27:38] Het voorstel is betrekken bij de inbreng feitelijke vragen over de verantwoordingstukken.

[0:27:42] Ook dat is akkoord.

[0:27:43] Dan overig agenda punt 22.

[0:27:46] Verslag van 150ste zitting van Assemblee van de Interparlementaire Unie.

[0:27:50] Het voorstel is te betrekken bij het nog te plannen commissie debat AVVN.

[0:27:54] Agenda punt 23, openlijke schriftelijke verzoeken van de commissie.

[0:28:01] Ik wil de leden even onder aandacht brengen aan het laatste verzoek.

[0:28:06] Dat is al een verzoek dat dateert van 31 juli 2023, waar al eerder drie keer op gerappeleerd is.

[0:28:14] We hebben nog steeds niks ontvangen om daar nogmaals op te rappeleren als de commissie dat wil.

[0:28:21] Oké, dan doen we dat.

[0:28:23] Dan gaan we naar de rondvraag.

[0:28:25] We gaan ernstig rappeleren.

[0:28:29] Dan gaan we naar de rondvraag.

[0:28:32] Heeft iemand iets bij de rondvraag?

[0:28:34] Ja, de heer Karraman.

[0:28:35] Ja, voorzitter, ik ben gisteren volgens mij benaderd door een tweetal vrouwen, die vrouwen voor vrede Den Haag, die zouden graag ook willen dat wij een keer met een Zoom-gesprek met mensen uit Israël en Gaza zouden willen zitten.

[0:28:49] Ik weet dat het misschien een regeling van werkzaamheden had moeten zijn,

[0:28:52] Het was te laat gisteren om het nog aan te melden, dus ik weet niet of het nog mogelijk is om dat, maar ik weet ook hoe die agenda in elkaar zit.

[0:29:00] Maar ik wilde toch hier even neerleggen dat het verzoek is binnengekomen.

[0:29:04] Anderen?

[0:29:11] Ik kan het ook steunen.

[0:29:12] Ik heb het verzoek ook gehad, kwam inderdaad vandaag bij mij binnen, dus ook te laat voor, maar volgens mij is het prima om te doen.

[0:29:19] Ja, zetten we hem op agenda.

[0:29:21] Maar formeel inderdaad heeft de heer Karaman gelijk.

[0:29:24] Hadden we dit gisteren voor de deadline moeten aangeven.

[0:29:26] Maar als er geen bezwaar bestaat vanuit leden, dan kunnen we dit inplannen.

[0:29:31] Dan sluit ik het officiële deel, nou niet het officiële deel, maar het openbare deel.

[0:29:36] En dan gaan we door naar het besloten gedeelte.