Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.
Procedurevergadering commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
[0:00:00] open de procedurevergadering van de vaste commissie van onderwijs cultuur en wetenschap wat betreft de regeling van werkzaamheden er is een verzoek van mevrouw
[0:00:13] Pijpeling namens GroenLinks, P van de A. Het woord is aan haar om dat toe te lichten.
[0:00:19] Ja, dank u wel, voorzitter.
[0:00:22] Ja, het gaat om verzoek voor een organisatie van een rondetafelgesprek waarbij het onderwerp is de voertaal-instructietaal op de Caribische delen van de Nederlanden.
[0:00:35] De Griffi heeft een documentje rondgestuurd conform de afspraken die we hebben om dat enigszins al in een bepaalde vorm te gieten.
[0:00:42] Ik denk dat de medecommissieleden kunnen lezen.
[0:00:44] Het gaat om vragen als welke consequenties we moeten hechten aan het papiamenten als cultuurgoed mede in het licht van het Europese handsvest voor regionale talen.
[0:00:54] Ik ga het niet allemaal oplezen, maar wij zouden het heel goed vinden als we hier een ronde tafel gesprek over organiseren en dan voor het commissiedebat als het gaat om Caribisch Nederland wat op 10 september nu gepland staat.
[0:01:13] Helder, ik vraag de commissie of zij daarmee in kan stemmen met dat verzoek.
[0:01:19] Ik had een hele algemene opmerking of... Ik sta er helemaal niet onwelwillend tegenover, maar zou dit niet een onderdeel moeten zijn van een wat bredere thematiek over papier en mentoe zelf, bijvoorbeeld, in plaats van dat we het toespitsen op alleen het als voortouw of instructietouw gebruiken?
[0:01:37] Dit is gewoon een open vraag die ik hier neerleg.
[0:01:41] Ja, ik kan u daar geen antwoord op geven, want ik ben niet aanvraagd.
[0:01:44] Dus dan kijk ik even naar mevrouw Pijplink, hoe zij daar tegenaan kijkt.
[0:01:48] Ja, dat zou natuurlijk kunnen, maar het gaat hier... Dan zit ik even van, valt dat dan nog helemaal onder deze commissie of ga je dan weer aan andere commissies raken?
[0:01:56] Het gaat hier natuurlijk echt over het cultuurdeel.
[0:02:01] En dan lees ik toch eventjes nog het laatste gedachtenstreepje bij de deelvragen op.
[0:02:06] Het doel is kennisverwerving voor ons als commissie over het belang van taalbeheersing voor het toekomstperspectief voor jongeren op de Caribische delen van de Nederlander.
[0:02:15] Die lijkt me bijuitstek voor deze commissie geschikt, dus vandaar dat hij hier ligt.
[0:02:21] Dan kijk ik even rond naar de commissieleden.
[0:02:23] Is er een bezwaar tegen dit rondetafelgesprek?
[0:02:26] Dat zie ik niet.
[0:02:27] De heer Kerstman wil gelijk weten of u met hem op het vliegtuig wilt stappen.
[0:02:34] Daar volgt dan vervolgens de vervolgvraag uit, want er is één lid vanuit de oppositie die dit wil voorbereiden, of er vanuit het
[0:02:44] coalitiepartij iemand is die daar een bijdrage aan zou willen geven.
[0:02:50] Ja, kijk naar meneer Koops, want dan kan u daar ook nog even... Ik wil wel, meneer de voorzitter.
[0:02:54] Heel helder, dan is dat in ieder geval helder, noteren we meneer Koops.
[0:02:58] Dan kan ik u vervolgens gelijk zeggen dat er op 4 september ruimte is in de agenda.
[0:03:02] Dus dan kan u die alvast noteren en dan weet u ook waar u daar moet aftellen.
[0:03:08] Helder, dat was het enige wat voor de regeling van werkzaamheden was aangemeld.
[0:03:14] We zitten op een ongewoon tijdstip, dus ik ga ook gelijk een ongewone volgorde van de agenda doen.
[0:03:21] In verband met het feit dat de heer Stoelte straks een andere afspraak heeft, stel ik voor om even agenda punt 29 als eerste te behandelen.
[0:03:37] en dan ook gelijk even beide notities te behandelen, want anders blijven we heen en weer bladeren.
[0:03:42] Als eerste zou ik u willen voorstellen of de commissie akkoord gaat met de voorgestelde uitwerking van het begrotingsonderzoek en dat gaat dan dus over de stafnotitie voorstel rapporteursbegrotingsonderzoek jaarverslag OCW 2024.
[0:03:56] En ik geef even het woord aan de heer Stoeltings voor de toelichting.
[0:04:02] Dank en ook dank voor deze naar boven schuiven van de agenda, maar het is naast het belang van de hele commissie, dus ik hoop, nou, veel dank daarvoor.
[0:04:09] Het sluit eigenlijk aan wat we vorig jaar hebben gedaan samen met collega van de PVV, dat doen we nu weer opnieuw, een voorstel als rapporteurs, deze keer samen namens mijzelf en NSC.
[0:04:17] En u heeft misschien gelezen, dat zijn dezelfde prioriteiten als vorig jaar, namelijk wat zijn de doelen van het kabinet worden die echt bereikt?
[0:04:24] En ook veel focus voor de aandachtspunten van de Algemene Regenkamer, want natuurlijk ook daar.
[0:04:28] Nou, we moeten nog alles lezen.
[0:04:29] Het is gisteren binnengekomen, maar we zagen waar we aanknopingspunten om hier de diepte in te gaan.
[0:04:32] Dus het voorstel is of het verzoek om daar als rapporteurs weer verder in te duiken.
[0:04:37] En dan zullen we het nog voorleggen als het eenmaal het hele pakket af is.
[0:04:40] Opnieuw aan de aan de positieve vergadering.
[0:04:43] Dank u wel.
[0:04:44] Dan krijg ik rond in de vergadering zijn opmerkingen.
[0:04:46] De kistman.
[0:04:47] Nee, ik vind het alleen fijn als mensen dit op zich nemen, dus zeker steunen en wordt zeer gewaardeerd.
[0:04:53] Elder, verder?
[0:04:54] Nee, akkoord.
[0:04:55] Dan is die notitie akkoord.
[0:04:58] Dan gaan we naar de stafnotitie.
[0:05:02] Voorgestelde indeling voor het WGO over de slotwet jaarverslag 2024 en de staat van het onderwijs op 2 juli aanstaande.
[0:05:11] Dat is in de laatste week voor het reces.
[0:05:14] De Griffier heeft daarvoor een tweetal notities aangeleverd.
[0:05:19] De vraag is, is het helder wat daarin aan de orde is?
[0:05:24] Wilt u daar, Griffier, daar nog zelf het woord over om het toe te lichten?
[0:05:31] Het ging eigenlijk omdat het vorig jaar liep het niet helemaal zoals de commissie het zich voor ogen had en toen is verzocht tijdens de SPV om een nieuw schema voor te leggen.
[0:05:42] Het is bijna 2 juli dus we dachten het is een mooie termijn om nu het schema voor te leggen en ter inspiratie is daar onder punt 2 ten ook andere indelingen opgenomen in de notitie zodat u kunt zien wat de mogelijkheden zijn überhaupt.
[0:05:59] Levert dat vragen of opmerkingen op?
[0:06:03] Ik zie van niet.
[0:06:03] Dan betekent dat ik concludeer dat u kunt instemmen met deze notities.
[0:06:09] En dat wordt gezellig, want ik ga dat voorzitten op 2 juli, dus ik zie u daar dan tegen die tijd in ieder geval.
[0:06:14] Eén technische vraag van de heer Kirstenman.
[0:06:18] Klopt het dat er gewoon... Want er staat spreektijd per fractie, maar het gaat uiteindelijk om één spreker per fractie, toch?
[0:06:23] En niet zoals bij een begrotingsbehandeling dat het een meerdere mocht zijn.
[0:06:25] Bij slotwet gaat het om één spreker.
[0:06:26] Dat vraag ik voor de zekerheid, want daar is wat onduidelijkheid over.
[0:06:29] Klopt het?
[0:06:30] Hoeft niet per se.
[0:06:31] Jullie mogen de spreektijd ook per fractie verdelen.
[0:06:35] Dus je mag meerdere spreken als... Oké.
[0:06:39] Prima.
[0:06:40] Dan sluiten we daarmee agendapunt 29 af.
[0:06:44] Daar zet ik een streep door.
[0:06:47] En dan gaan we terug naar onze reguliere agenda.
[0:06:52] En dat zijn de brievenlijsten.
[0:06:54] Allereerst de brievenlijst particulieren.
[0:06:56] Dat is één pagina.
[0:06:57] Ik vraag u of u daar opmerkingen of vragen over heeft.
[0:07:02] Niet.
[0:07:03] Dan is die ook vastgesteld.
[0:07:05] Dan de brievenlijst organisaties.
[0:07:09] Pagina 1, zaak 1 tot en met 7.
[0:07:13] Pagina 2, zaak 8 tot en met 16.
[0:07:19] Pagina drie, zaak 17 tot en met 25.
[0:07:24] Pagina vier, dan vraag ik uw aandacht voor punt 29.
[0:07:29] Dat is een brief met een uitnodiging voor een werkbezoek aan Mindlabs, maar ik merk daarbij op dat de voorgestelde data 3 juni of 12 juni zijn, dus een dinsdag of een donderdag.
[0:07:41] Dat is voor de Kameragenda
[0:07:43] Heel erg ingewikkeld.
[0:07:47] U kunt als commissie zeggen dat u erop in wil gaan, maar dan zal er echt een andere datum, denk ik, gezocht moeten worden.
[0:07:52] Of u laat dat over aan de individuele fracties.
[0:07:56] Ik zie instemmend geknik wij dat laatste.
[0:08:00] Dan zullen wij dat ook overbrengen.
[0:08:02] Verder, zaak 26 tot en met 34.
[0:08:05] Opmerkingen?
[0:08:07] Niet.
[0:08:07] Pagina 5, zaak 35 tot en met 44.
[0:08:14] Het is een lange lijst dit keer.
[0:08:15] Pagina 6.
[0:08:17] Zaak 45 tot en met 54.
[0:08:21] Ook niet.
[0:08:23] Dan gaan we verder met de reguliere agenda.
[0:08:26] De brieven van de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
[0:08:29] Agenda punt 4.
[0:08:30] Beleidsreactie periodieke rapportage cultuur-educatiebeleid 2013-2022.
[0:08:35] Het voorstel is agenderen bij het commissiedebat cultuur.
[0:08:39] van 12 juni en eventueel agenderen voor het nog ongeplande commissiedebat Curriculum.
[0:08:44] Ik zie akkoord.
[0:08:46] Agenda punt 5, rapportage en implementatieadvies, kennispunt toegankelijke cultuurvoorstel, agenderen voor het commissiedebat Cultuur 12 juni.
[0:08:56] Akkoord.
[0:08:57] Agenda punt 6, reactie, ongevraagd advies, kunst en cultuur in Nederlandse gebarentaal.
[0:09:03] Ook daarvan is het voorstel agenderen voor het commissiedebat Cultuur 12 juni aanstaande.
[0:09:09] Agenda punt 7, wijziging van de begrotingstaten van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Romeinse V3DG, oftewel VIII, voor het jaar 2025.
[0:09:20] Wijziging samenhangend met de voorjaarsnota.
[0:09:24] Inbrengdatum voor het stellen van feitelijke vragen is vastgesteld op 22 mei, 10 uur.
[0:09:29] en de beantwoording wordt verwacht op 5 juni.
[0:09:33] Dan voorgang cyberweerbaarheid in het vervolgonderwijs, agenda punt 8.
[0:09:38] En het voorstel is agenderen voor het commissiedebat MBO van 1 oktober aanstaande en daarbij agenderen voor het commissiedebat Hoger Onderwijs 29 oktober 2025.
[0:09:50] En daar staat nog bij dat de minister van OCW geeft in zijn brief aan dat het wetsvoorstel Cyberveiligheidswet op korte termijn naar Kamer wordt ingediend.
[0:10:01] Geen opmerkingen, dank u wel.
[0:10:03] Dan agenda punt 9, procespact opleiden voor de arbeidsmarkt van de toekomst.
[0:10:07] Voorstel is agenderen voor het commissiedebat MBO 1 oktober aanstaande en agenderen voor het commissiedebat leven lang ontwikkelen, 12 november 2025.
[0:10:17] Akkoord.
[0:10:17] Agenda punt 10, verslag van schriftelijk overleg over publieksversie, eindrapportage, herijking, studentenreisproduct 2023-2024.
[0:10:30] Het voorstel is betrokken bij het schriftelijk overleg 6 maart jongsleven.
[0:10:35] Even wachten, dan ga ik te snel.
[0:10:36] Ah, mijn excuus.
[0:10:38] Voor kennisgeving aannemen.
[0:10:39] Dat is veel makkelijker.
[0:10:41] Ik zie mevrouw Pijper niet.
[0:10:43] Wij zouden graag een twee minuten debat hierbij inplannen.
[0:10:47] Dank u wel.
[0:10:48] Dan zullen we dat doorgeleiden aan de Griffith Plunair met u als eerste spreker.
[0:10:55] Dan agenda punt 11, lijst van vragen en antwoorden over initiatiefnota van de leden Krul en Stoffer over het vergroot van oude betrokkenheid in het onderwijs.
[0:11:05] Het voorstel is agenderen voor het notaoverleg.
[0:11:10] Dat zie ik ook.
[0:11:11] En dan kan ik u melden dat het notaoverleg wordt ingepland op maandag 29 september.
[0:11:21] Dan de brieven van de staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
[0:11:25] Agenda punt 12, terugblik 2022-2024 en doorstaat maatschappelijke diensttijd MDT 2026-2030.
[0:11:35] Het voorstel is om dat te agenderen voor het ongepland commissiedebat maatschappelijke diensttijd.
[0:11:41] Akkoord.
[0:11:42] Agenda punt 13.
[0:11:43] Verslag van een schriftelijk overleg over sponsorenconferant 2025-2029.
[0:11:50] Het voorstel is om dat voor kennisgeving aan te nemen.
[0:11:53] Akkoord.
[0:11:55] Agenda punt 14, verslag van een schriftelijk overleg over de hoofdlijnenbrief wetsvoorstel differentiatie PABO.
[0:12:02] Het voorstel is om dat voor kennisgeving aan te nemen.
[0:12:05] Akkoord.
[0:12:06] Dan agenda punt 15, inspectierapport sociale veiligheid Sacred Heart School.
[0:12:13] Het voorstel is om dat te agenderen voor het commissiedebat onderwijs en wetenschap in Caribisch Nederland voor 10 december, september 2025, akkoord.
[0:12:24] Agenda punt 16, verslag van een schriftelijk overleg over de verzamelbrief moties en toezeggingen primair en voortgezet onderwijs.
[0:12:32] Het voorstel is om dat voor kennisgeving aan te nemen.
[0:12:34] Mevrouw Pijperlink.
[0:12:36] Ja, ook hier zouden we graag een twee minuten debat aanvragen.
[0:12:39] In akkoord glijden we dat door naar Griffith Plunair, met u als eerste spreker tijdens dat debat.
[0:12:45] Dan even kijken of ik niet iets oversla.
[0:12:48] Die heb ik gehad.
[0:12:49] Agenda punt 17.
[0:12:52] Onderzoeksrapporten om tot passende ondersteuning van leerlingen en studenten in de klas te komen.
[0:12:58] Dat is als het goed is of wordt betrokken bij het commissiedebat Passend Onderwijs 21 mei 2025.
[0:13:03] En eventueel agenderen voor het ongeplande commissiedebat Leraren.
[0:13:08] Agenda punt 18, stand van zaken onderwijsregio's.
[0:13:13] Het voorstel is om dat te agenderen voor de ongeplande commissie belt het leraren.
[0:13:18] Meneer Koos.
[0:13:20] Meneer de voorzitter, kan deze ook worden betrokken bij het WGO van 2 juli, wat we zojuist bespraken, dat van het punt 29?
[0:13:26] Dat kan.
[0:13:27] We zullen die toevergaan aan de agenda.
[0:13:30] Dank u wel.
[0:13:32] Dan agenda punt 19, uitvoering van de aangenomen motie van het lid Roderkerk.
[0:13:37] over de inspectie alle scholen periodiek laten bezoeken.
[0:13:42] Het voorstel is om dat te agenderen voor het wetgevingsoverleeg slotwetjaarverslag 2024 en de staat van het onderwijs 2025 van 2 juli aanstaande.
[0:13:51] Akkoord.
[0:13:53] Agenda punt 20, reactie op verzoek van de commissie over sluiting SVPO-scholen en overdracht van vrijkomend vermogen aan overgeplaatste leerlingen.
[0:14:03] Het voorstel is om dat te agenderen voor het wetgevingsoverleg slot met jaarverslag 2024 in staat van het onderwijs 2025 van 2 juli aanstaande.
[0:14:12] Akkoord.
[0:14:14] Dan agenda punt 21, de kaderbrief SLOA, de wet subsidiëring landelijke onderwijsondersteunende activiteiten, SLO, Stichting Leerplannenontwikkeling en Stichting FITO 2026-2027,
[0:14:29] voorstellen is om dat te agenderen voor het ongeplande commissiedebat curriculum.
[0:14:33] Mevrouw Pijperink.
[0:14:35] Wij zouden hier graag een schriftelijk overleg ook bij willen.
[0:14:42] Die wordt ingepland en daar krijgt u bericht over.
[0:14:46] Akkoord.
[0:14:47] Dan krijgen we een aantal reeds geagendeerde behandelde stukken en brieven van bewindspersonen.
[0:14:54] Agenda punt 22, volgende stap in verbetering passend onderwijs.
[0:14:59] Voldoende betrokken.
[0:15:01] Dan het onderwerp Europa.
[0:15:03] Agenda punt 23, verslag van een schriftelijk overleg over onder andere de geannoteerde agenda OJCS Raad 12 tot 13 mei 2025.
[0:15:13] Het voorstel is om die voor kennisgeving aan te nemen.
[0:15:17] Akkoord.
[0:15:18] Dan agenda punt 24, verslag Informele OJCS Raad in Washauw 7 tot 8 april.
[0:15:24] Het voorstel is om dat voor kennisgeving aan te nemen.
[0:15:28] Akkoord.
[0:15:29] Brieven van adviesraden en andere bewindspersonen.
[0:15:31] Agenda punt 25.
[0:15:33] Rapportage over stand van zaken, parlementaire goedkeuring, verdragen.
[0:15:36] Voorstel voor kennisgeving aannemen.
[0:15:38] Akkoord.
[0:15:40] 26.
[0:15:40] Agenda punt afschrift briefraad voor cultuur aan minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap met betrekking tot briefadvies over nieuw cultuurbestel.
[0:15:50] Het voorstel is om dat te betrekken bij het commissiedebat
[0:15:54] cultuur van 12 juni aanstaande en het voorstel is ook om een reactie aan de bewindspersonen te vragen.
[0:16:01] Daarmee bent u akkoord.
[0:16:03] Dan agenda punt 27, aanbieding rapport academische vrijheid in Nederland, reactie op actuele bedreigingen van de KNAW en het voorstel is om het kabinet om een reactie te verzoeken op dat rapport.
[0:16:18] U bent daarmee akkoord.
[0:16:21] De stafnotitie, adviesaanvragen, werkprogramma, onderwijsraad.
[0:16:28] Ik heb daarvoor een tweetal... Allereerst de vraag, wens de commissie via het presidium een adviesaanvraag bij de onderwijsraad in te dienen om in het werkprogramma 2026-2027 de volgende onderwerpen op te nemen.
[0:16:43] Het is a, de verkenning naar de rol van speciaal onderwijs in het streven naar passend en inclusiever onderwijs en b, het advies
[0:16:50] over de relatie tussen leerling, ouders en school in tijden van maatschappelijke polarisatie.
[0:16:58] Twee is daarbij, wenst de commissie in te stemmen met bovenstaande twee verzoeken en of wenst zij andere adviesvragen naast bovengenomen op te nemen in het werkprogramma?
[0:17:11] Dat wenst u niet, dan wordt het zo vastgesteld.
[0:17:15] Dan gaan we over naar agenda punt dertig, uitnodiging inter.
[0:17:20] Interparlementary Union for... Ik moest zojuist tijdens het rond de tafel gesprek ineens in het Duits overschakelen, dus dit wordt wat.
[0:17:32] Maar het is in ieder geval een webinar over parlementaire betrokkenheid bij de CEDAW-rapportage van 26 mei 2025.
[0:17:42] Het voorstel is ter informatie.
[0:17:45] En daar stemt u mee in.
[0:17:50] Dan zijn we al toegekomen aan de planning van werkzaamheden.
[0:17:54] Die ga ik even slechts aan u vragen of u bij deze agendapunten, dat is 31, 32, 33 en 34 en 35 ook nog, of u daar opmerkingen, vragen of anderszins bij heeft.
[0:18:10] Dan is die zo vastgesteld.
[0:18:15] En dan ben ik toe aan de rondvraag.
[0:18:19] Nou, er valt een complete stilte.
[0:18:22] Daarmee komen we aan het einde van deze procedurevergadering.
[0:18:26] Kunnen wij nu besluiten om de procedurevergadering vaker op donderdagmiddag in te plannen?
[0:18:30] Op dit tijdstip lijkt me helemaal goed.
[0:18:34] Ik dank u voor uw aanwezigheid en ik sluit deze vergadering.