Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.
Aanbieding vragen V100 aan de Voorzitter
[0:00:00] Hartelijk welkom in de plenaire zaal.
[0:00:06] Fijn jullie allemaal te zien.
[0:00:08] Fijn is het om wat andere gezichten in de bankjes te zien, maar dat moet je maar niet doorvertellen aan de echte Kamerleden.
[0:00:14] Hartelijk welkom en ook even wat eergang aan onze voormalige collega, nu lid van het college van de Algemene Rekenkamer in vak K. Hij had ook nooit kunnen bedenken toen hij Kamerlid was voor de SP, maar ik had ook nooit kunnen voorzien dat ik hier zou zitten.
[0:00:27] Soms lopen carrières wel eens zo.
[0:00:29] Het is mij een eer om het grootste burgerpanel van de Tweede Kamer vandaag van harte welkom te heten.
[0:00:36] De V100 is inmiddels een prachtige traditie.
[0:00:40] Ieder jaar vragen we mensen om de verantwoordingsstukken door te nemen en ons als Kamer te helpen nog betere vragen aan het kabinet te formuleren.
[0:00:49] De Tweede Kamer is jullie daarom heel veel dank verschuldigd.
[0:00:52] We betrekken heel graag jullie ervaring bij de behandeling van de verantwoording van het voorafgaande begrotingsjaar.
[0:00:59] Het is heel belangrijk als Tweede Kamer dat de regering ook geld uitgeeft, maar soms wilden we ook een beetje weten wat er eigenlijk met dat geld gebeurt.
[0:01:07] Dat is ook best handig.
[0:01:08] Dat is de verantwoording.
[0:01:09] Binnenkort hebben we ook het verantwoordingsdebat daarover.
[0:01:12] Normaal zitten in deze bankjes natuurlijk de Kamerleden.
[0:01:15] Dat is niet het geval, maar ik hoop dat jullie niet minder kritisch zijn.
[0:01:21] Jullie zijn mensen die in het dagelijks leven, al dan niet als ondernemer, maar velen van jullie zijn dat te maken hebben met het beleid dat wij hier in Den Haag maken en dat wordt uitgevoerd door de publieke dienstverleders.
[0:01:31] Jullie zijn een hele diverse groep mensen en dat maakt jullie ervaringen des te waardevoller.
[0:01:37] Jullie hebben vandaag weer gebogen over goede en kritische vragen aan het kabinet en over de uitvoering van overheidsbeleid.
[0:01:43] De antwoorden op die vragen kunnen de Kamerleden juist heel goed gebruiken in de debatten die we de komende tijd gaan voeren.
[0:01:49] De leden van de vaste commissies in de Tweede Kamer hebben dit jaar aangegeven graag willen horen over jullie ervaringen met en ideeën over de publieke dienstverlening van maar liefst acht
[0:01:59] Organisaties, dat is het Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers, de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, het SAC, de douane, het National Cyber Security Center, Rijkswaterstaat, de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit en de Sociale Verzekeringsbank, allemaal hele belangrijke organisaties die beleid uitrollen over ons allen.
[0:02:23] Jullie hebben te maken met één of misschien wel meer van deze organisaties.
[0:02:26] Vandaag hebben jullie in acht groepen daarover gesproken.
[0:02:30] Pakt het beleid dat hier wordt verzonnen ook goed uit?
[0:02:34] Wat betekent het voor deze organisaties in de praktijk?
[0:02:36] Wat betekent het vooral voor jullie in de praktijk?
[0:02:39] Per groep geef ik straks één deelnemer het woord om in anderhalve minuut de resultaten te presenteren.
[0:02:47] Graag geef ik als eerste het woord aan de deelnemer die te maken heeft met het COA.
[0:02:52] veelbesproken organisatie, ook vandaag weer, namelijk Harlem van Gijzer.
[0:02:57] Waar zit jij?
[0:02:58] Ja, kom naar voren.
[0:03:01] Stel jezelf even eerst voor.
[0:03:04] Ik ben erg benieuwd.
[0:03:05] De floor is jours.
[0:03:06] De microfoon is van jou.
[0:03:08] Normaal spreken hier Kamerleden, maar vandaag gaan wij ze even naar jou luisteren.
[0:03:12] Met heel veel plezier geef ik jou het woord.
[0:03:19] Goedemiddag, keiharde voorzitter en keiharde kamerleiden.
[0:03:27] Vandaag hebben we met COA en nog met acht organisaties over wat met de asielprocedure in de binnen AZC gebeurt.
[0:03:39] Wij hebben gepraat, sorry.
[0:03:41] Ik ben de eerste keer vandaag.
[0:03:43] Je doet het geweldig.
[0:03:46] Ik ben alleen maar je broer.
[0:03:48] Vandaar we hebben verschillende thema gesproken.
[0:03:51] Wat kan in de binnenkoop verbeteren voor vluchtelingen, mensen, voor de stadshouders en ook voor de medewerkers binnen de koop voor andere organisaties.
[0:04:04] En ik wil graag overleggen over belangrijke punten en verder wij kunnen ook informatie in het papier doorgeven naar jullie.
[0:04:18] Eerst, want ik zie dat de QA, de Mediewerkers, echt best veel doet voor vluchtelingen.
[0:04:28] En de laatste jaren is alle AZC bijna vol.
[0:04:32] En ook hebben we verschillende problemen tegengekomen.
[0:04:35] Ook in de binnen-AZC-Mediewerkers en ook vluchtelingen en bewoners.
[0:04:43] Het eerste en grootste probleem is de wachttijd voor de beleidsvergoeding.
[0:04:53] De beslissing bij het E&D is best langdurig, soms een jaar, soms bijna drie jaar.
[0:05:00] Voor sommige mensen
[0:05:03] ...is best moeilijk.
[0:05:05] En ook dit probleem komt tegen als mensen... ...bijna drie jaar wachten op een gewone interview... ...met integratieproblemen, met mentale problemen.
[0:05:17] En ook dan is het voor Nederland, voor de vluchtelingen... ...en ook voor de organisaties die werken met...
[0:05:36] Met vluchtelingen mensen, ja.
[0:05:43] En daarom, wij vragen wat wij kunnen verbeteren bij integratie, bij een procedure waar we niet maar maanden wachten.
[0:05:54] En ook een belangrijke theme.
[0:05:57] We hebben vandaag gesproken met mensen die ook gezeten hebben in de AZC en ook andere organisaties.
[0:06:10] Bij de BSN-nummer is het heel belangrijk om dat laatste periode.
[0:06:14] Sommige mensen, de meeste mensen, wachten meer dan anderhalf jaar voor een BSN-nummer.
[0:06:22] En dat kan niet werken.
[0:06:23] En veel mensen willen ook werken.
[0:06:30] Ik ben voorzitter, dus ik moet altijd een beetje om de spreektijd denken.
[0:06:36] Dus als je wilt afronden, eentje.
[0:06:37] Ja, en ook ik wil echt laten weten dat een klas, waar een groep mensen, bijvoorbeeld een LGBTQ groep, hebben heel weinig aandacht binnen AZC.
[0:06:52] Moet meer aandachten, alsjeblieft.
[0:06:55] Wij kunnen samen iets
[0:06:57] Helder, dankjewel.
[0:06:59] Enorm gewaardeerd.
[0:07:00] Jij was de eerste spreker.
[0:07:02] Dankjewel.
[0:07:08] Ja, dankjewel.
[0:07:09] Ja, jij gaat mij iets overhandigen, hè?
[0:07:11] Daar zijn we heel goed in.
[0:07:25] Kijk, daar is de fotograaf.
[0:07:25] Zo is het.
[0:07:32] Alsof je het elke dag doet, hè?
[0:07:35] Ongelooflijk!
[0:07:37] Heb je dat ook in het AZC geleerd?
[0:07:42] Nee.
[0:07:43] Overhandigd?
[0:07:45] Ja, hartstikke goed.
[0:07:45] Dank je wel, man.
[0:07:46] Hartstikke goed.
[0:07:54] Dank je wel.
[0:07:54] Geweldig.
[0:07:54] Vergeet je penny?
[0:07:55] Ja, neem meteen je glas mee.
[0:07:56] Dat kost geld, hè?
[0:07:58] Dat is overheidseigendom.
[0:08:01] Dank u wel, voorzitter.
[0:08:16] Goedemiddag allemaal.
[0:08:19] Dank voor de uitnodiging en dank voor uw betrokkenheid bij Ondernemend Nederlands.
[0:08:25] Hoe kan het dat zo'n 5 tot 10% van het budget voor aanbestedingen beschikbaar is voor SROI, terwijl de banenafspraak van 125.000 banen niet is gehaald?
[0:08:39] Met die vraag kwam ik vandaag naar de V100.
[0:08:43] Mijn naam is Frauke Engel en ik spreek namens ondernemers die vandaag zijn uitgenodigd om stil te staan bij de consequenties die beleid uitgevoerd door de RVO heeft op ondernemerschap.
[0:08:56] We zien dat regelingen, subsidies en aanbestedingen onvoldoende aansluiten bij het Nederlandse MKB.
[0:09:04] Ons gemeenschappelijke doel is om dat uitvoerbaar beleid te komen.
[0:09:09] Daarom hebben we vandaag zes vragen aan de minister van EZK opgesteld.
[0:09:14] We zijn benieuwd naar de antwoorden.
[0:09:16] Dank u wel.
[0:09:18] Hartelijk dank.
[0:09:24] Janette Letten-Timmer.
[0:09:26] over het CAK, het SAC.
[0:09:28] Het woord is aan jou.
[0:09:38] Dank u wel, voorzitter.
[0:09:41] De deelnemers aan de uitvoeringsorganisatie Centraal Administratiekantoor bestonden uit een groep die een hele grote bevlogenheid toonde.
[0:09:53] en heel veel kennis- en ervaringsdeskundigheid in zich had.
[0:09:59] Er waren mensen die werkzaam zijn als straatdokters.
[0:10:03] Er waren mensen vanuit de cliëntenraden.
[0:10:07] de GGZ-medewerkers, ervaringsdeskundigen vanuit de schulden die vaak helaas verhoogd werden en zijn en nog steeds worden als gevolg van boeteregelingen waarvan van tevoren al kenbaar is dat die nooit terugbetaald zullen kunnen worden.
[0:10:27] Al deze dingen die vragen toch wel heel veel aandacht, denk ik.
[0:10:32] De belangrijkste thema's en vragen hebben we al in het koffertje gestopt en wij zijn erg benieuwd naar de antwoorden die daarop komen.
[0:10:41] En bij de discussies kwamen eigenlijk twee hele belangrijke thema's in elke groep die wij samengesteld hadden naar voren.
[0:10:50] Met name de bijdrage van de zorg die straks mogelijk naar inkomen geregeld gaat worden.
[0:10:58] De gevolgen daarvan kunnen gigantisch zijn.
[0:11:00] Mensen die nu werkzaam zijn en die straks eigenlijk alleen maar werken omdat ze hun eigen vergoedingen moeten gaan betalen aan hulpmiddelen.
[0:11:13] Om er te komen maken ze gebruik van hun scootmobiel, maar eigenlijk werken ze dus.
[0:11:18] Al het geld wat ze verdienen met werken moet straks terugbetaald worden omdat ze een inkomen hebben.
[0:11:24] Dat geeft een gigantische rechtsongelijkheid.
[0:11:28] Daarnaast is er sprake geweest bij ons in de groep en een forse discussie met betrekking tot de onverzekerden hier in Nederland.
[0:11:37] Bijvoorbeeld, na detentie komt men wel uit de gevangenis en is men daar heel erg blij mee.
[0:11:44] Maar op het moment dat men in detentie gaat, wordt de zorgverzekering stopgezet.
[0:11:50] Wat logisch is, want justitie wordt verantwoordelijk.
[0:11:53] Maar na die tijd komen mensen uit de detentie en blijken ze in één keer onverzekerd te zijn, want ze hebben namelijk geen woonadres.
[0:12:03] Ze zijn niet ingeschreven bij een gemeente en kunnen dus ook geen zorgverzekering afsluiten.
[0:12:09] Dat is natuurlijk ook eigenlijk te bizar voor woorden, denk ik, als gewone burger.
[0:12:16] En we hebben de EU-arbeidsmigranten.
[0:12:20] De regeling eist een inschrijving bij gemeenten.
[0:12:24] Maar zoals we weten, wonen arbeidsmigranten vaak in dusdanige omstandigheden.
[0:12:31] Omdat men helemaal niet kan registreren.
[0:12:34] Omdat men dan een gigantisch risico loopt.
[0:12:37] Omdat er vanuit degene die het pand verhuurt, sancties genomen worden op deze mensen.
[0:12:44] Momenteel zijn er 250.000 arbeidsmigranten die als arbeidsmigrant wel geregistreerd staan en dus ook wel afdracht doen aan zorgverzekeringen en premies betalen, maar ze zijn geen ingezetene in een gemeente.
[0:13:03] Dus dat betekent dat men gewoon geen zorgverzekering kan afsluiten.
[0:13:09] Al dit soort zaken heeft bij ons in de groep tot gigantische discussie geleid en vraagt vanuit ons oogpunt ook bijzonder veel aandacht.
[0:13:20] Dus graag zien wij de antwoorden tegemoet op de vragen die in ons koffertje zitten.
[0:13:26] Hartstikke goed, Janette.
[0:13:27] Dank je wel.
[0:13:32] Bart Boersma over de douane.
[0:13:42] Goedemiddag.
[0:13:43] De douane, de Nederlandse douane.
[0:13:46] En die Nederlandse douane behandelt per jaar 1,2 miljard douane aangifte.
[0:13:50] En daarbij gaat heel veel goed.
[0:13:51] Laat het duidelijk zijn.
[0:13:53] Zeker op het gebied van de logistiek aan de voorkant.
[0:13:56] Maar de deelnemers uit het bedrijfsleven, want die waren het meest vertegenwoordigd natuurlijk, ervaren serieuze problemen op het gebied van vraagstukken die complexer zijn of specifieke aandacht behoeven.
[0:14:07] Het ontbreekt in die gevallen aan een duidelijk aanspreekpunt, voldoende kennis bij douane medewerkers en een oplossingsgerichte aanpak.
[0:14:17] Een pasklare aanpak zien we niet, maar het herinvoeren van de klantcoördinator zou een belangrijke bijdrage kunnen leveren als mee de afspraken voor een duidelijke, maximale en voorspelbare behandeltermijn van vragen.
[0:14:32] En we begrijpen in dit kader dat de douane uitvoering geeft aan heel veel Europese wetgeving en Brussel over de schouders meekijkt.
[0:14:40] Maar lijkt ons reëel dat douane Nederland en ook de wetgever vaker de belang van de BV Nederland voorop stelt.
[0:14:49] En als dat betekent dat incidenteel een douaneschuld door de Staten der Nederlanden moet worden gedragen en niet door een individueel bedrijf, dan is dat maar zo.
[0:14:58] Een wijziging van het DNA van Douane Nederland lijkt hier echt wel voor nodig.
[0:15:04] Ook past uitstel van handhaving.
[0:15:06] En ik bedoel daarmee dat het situaties waarbij de Douane-Eland-situatie gedoogde, ze dacht dat het goed ging, of onjuiste informatie heeft verstrekt, het niet past om hard te handhaven bij een onderneming.
[0:15:18] Waarschuw eerst, ga in een later stadium na of moet worden gehandhaafd over die periode na de waarschuwing.
[0:15:26] Het zijn slechts enkele onderwerpen, voorzitter.
[0:15:29] Nog allerlei andere onderwerpen zijn besproken.
[0:15:34] Dit klinkt heel onheilspellend.
[0:15:38] Een beetje een soort Hitchcock effect.
[0:15:41] Ik begrijp dat je moet afronden.
[0:15:46] Ik kom bij de afronding.
[0:15:48] Het IT landschap levert heel veel hoofdbrekens op.
[0:15:52] De wijze op het overlegde maanden bedrijfsleven functioneert makkelijk op de schop.
[0:15:56] En de aanpak van e-commerce proeft echt aandacht.
[0:15:59] En u merkt het, de president van de Algemene Rekenkamer vroeg vanmorgen, denk ook na over vereenvoudiging.
[0:16:05] Helaas, het douane vak en de douane wereld nemen alleen maar complexiteit toe.
[0:16:11] Het aantal wetgeving en taken neemt toe.
[0:16:13] Dus aan vereenvoudiging komen wij niet toe.
[0:16:15] Dank u wel.
[0:16:16] Dank je wel, Bart.
[0:16:23] Dan in zaak het National Cyber Security Center, Evelien Bras.
[0:16:35] Dank u, meneer de voorzitter.
[0:16:37] Goedemiddag.
[0:16:39] Vandaag ben ik uitgenodigd om feedback te geven over de uitvoer van het NCSC.
[0:16:44] Veel gaat goed.
[0:16:46] Gelukkig maar, want het onderwerp is zeker heel erg belangrijk.
[0:16:51] Om de uitvoer precies te duiden is het lastig, omdat de verantwoordelijkheid versnipperd is.
[0:16:58] Waar is het NCSC precies van?
[0:17:01] Soms hebben ze een gedeelde verantwoordelijkheid en soms hebben ze een gehele verantwoordelijkheid.
[0:17:05] Daarom hebben we in de gesprekken ook even vooruitgekeken wat er gebeurt als het NCSC en het Digital Trust Center van het ministerie van Economische Zaken samengaat.
[0:17:15] En wij hebben ervaren dat om echte impact op digitale weerbaarheid te krijgen, we wel noodzaak zien voor verdere verbeteringen.
[0:17:24] Als eerste de versnippering en de verantwoordelijkheid.
[0:17:27] Wie is waarvan?
[0:17:29] En hoe wordt het gefinancierd?
[0:17:31] Wij hopen op een transparant en helder mandaat voor de nieuwe organisatie.
[0:17:38] Daarnaast zijn er zorgen voor MKB, voor het bereik en de ondersteuning van deze doelgroep.
[0:17:46] En wij vragen dan ook om betere producten die hiervoor geschikt zijn en die ook beter vindbaar zijn.
[0:17:52] Er zijn in het verleden publiek-private samenwerkingen opgericht, onder andere door het DTC en het NCSC, om hierbij te ondersteunen en wij hopen dat deze ook waardig in het nieuwe stelsel een plek krijgen.
[0:18:06] In het Digital Steurcentrum is veel ervaring, met name op het MKB.
[0:18:09] Hoe wordt deze dienstverlening geborgd in de nieuwe organisatie?
[0:18:14] Er is roep om regie voor hulpmiddelen voor zowel de bedrijven als ook voor de decentrale overheden.
[0:18:21] Elke provincie heeft zijn eigen aanpak.
[0:18:22] Je hebt steden met eigen aanpak.
[0:18:24] Het wordt een wirwar van oplossingen om een gezamenlijk probleem op te lossen.
[0:18:30] En dat gezamenlijke probleem zien we dat in actuele thema's maar slecht borging krijgen.
[0:18:38] Bijvoorbeeld digitale autonomie.
[0:18:40] Waar wordt dat geprioriteerd?
[0:18:42] Wie heeft daar aandacht voor?
[0:18:44] De noodzaak wordt ervaren, maar ook industrie die kan bijdragen naar oplossingen heeft vaak zelden hoofdvast.
[0:18:52] Wij vragen dan ook om een spoedige herijking van de Nederlandse cybersecurity-strategie.
[0:18:57] De huidige is van 2022.
[0:18:58] Dat is drie jaar geleden, maar in cyberland is dat 300 jaar.
[0:19:04] Ondernemers roepen op om meer wendbaarheid, meer snelheid om hier echt werk van te maken.
[0:19:11] Dank u, meneer de voorzitter.
[0:19:13] Dank je wel, Evelien.
[0:19:15] Goed verhaal.
[0:19:19] Dan in zaken de Rijkswaterstaat, Ilya Bangma.
[0:19:33] Dank u, voorzitter, en dank ook voor alle aanwezigen.
[0:19:37] Ik denk dat het een heel mooi initiatief is om hier met de V100 te kunnen reflecteren op het beleid dat is uitgezet en met name ook wat er van het beleid terecht is gekomen tot nu toe.
[0:19:48] Wij hebben ons met onze groep gericht op het beleid rondom de infrastructuur en de
[0:19:54] Renovatie en de verbeteropgave die daar ligt, die is vrij groot.
[0:20:00] Een van de dingen die wij daarin besproken hebben met de mensen die aanwezig waren, zowel de mensen van de Rekenkamer als het Kamerlid dat langskwam en ook de marktpartijen die bij ons in de groep vertegenwoordigd waren, is met name dat we zien dat er vrij veel aandacht is
[0:20:17] voor de opgave om de knelpunten op te lossen in de infrastructuur die we hebben, maar dat eigenlijk een echt duidelijk en scherp beleid en een duidelijke visie op de lange termijn om ook met name de achterstand in het onderhoud van
[0:20:33] Onze infrastructuur, om die ook op te lossen, dat die veel minder duidelijk handen en voeten heeft gekregen.
[0:20:39] En daar gaat ook een van onze vragen in ieder geval over, om wat meer daarin ook het zicht te krijgen op wat is nu de visie en hoe gaan we die onderhoudsopgave oplossen?
[0:20:49] Want die opgave is groot.
[0:20:52] We lopen daar al meerdere jaren in achter.
[0:20:55] En de belangrijke knelpunten daarin zijn niet alleen aan de kant van de overheid om zeg maar
[0:21:02] daar de capaciteiten hebben om alles voor te bereiden, om die onderhoudsopgave ook te kunnen doen.
[0:21:07] Maar die zit hem ook aan de capaciteit van de partijen die het moeten gaan uitvoeren.
[0:21:12] En daarin hebben we dus ook gesproken over de dilemma's die er zitten in
[0:21:17] De manier waarop het onderhoud op dit moment aangepakt wordt en de mogelijke andere manieren en benaderingen die je zou kunnen nemen om te zorgen dat het onderhoud wel van de grond afkomt.
[0:21:31] Want het budget is beperkt.
[0:21:33] We mogen niet te veel hinder veroorzaken.
[0:21:35] De capaciteit aan de aanbestelende diensten en de uitvoerende diensten is beperkt.
[0:21:40] In het huidige format is dat een hele zware opgave.
[0:21:45] Juist door te gaan nadenken over andere methoden en andere manieren om naar die problematiek te gaan kijken, zijn er wel oplossingen om meer voor elkaar te krijgen dan we op dit moment doen om wel die opgave echt van de grond te gaan krijgen en uit te gaan voeren.
[0:22:03] Maar er moet dan wel veel meer aandacht aangegeven worden en op een andere manier naar gekeken.
[0:22:08] reflecteert in de tien vragen die wij meegegeven hebben en waarop wij graag de antwoorden terugzien.
[0:22:16] Dank je wel, Ilja.
[0:22:24] Goed verhaal.
[0:22:35] Dank voorzitter.
[0:22:37] Vandaag hebben we gesproken over de NVWA met verschillende specialisten uit verschillende invalshoeken.
[0:22:41] Unaniem was er veel kritiek.
[0:22:43] De tarieven schieten jaarlijks met enorme percentages omhoog, terwijl specialismen de efficiëntie en de doelmatigheid afnemen.
[0:22:49] De kosten schieten voor ondernemers omhoog tot honderdduizend euro's of zelfs miljoenen per jaar, met name in de veterinaire sector.
[0:22:56] Door deze afname van doelmatigheid stelt onze werkgroep voor om een pilot te starten tot gedeeltelijke privatisering.
[0:23:03] Hiervoor hebben wij ook een vraag gesteld aan de staatssecretaris.
[0:23:06] De werkgroep constateert ook een handhavingscultuur.
[0:23:08] Dit leidt tot absurde boetes van bijvoorbeeld 10.000 euro voor een werknemer die even op een pallet staat.
[0:23:13] Dit is absoluut niet proportioneel.
[0:23:16] Voor sectoren is het rendabel om alle boetes aan te vechten.
[0:23:19] Dit leidt tot enorme juridische kosten, ook bij de NVWA.
[0:23:22] Ook maken wij ons zorgen over de enorme kosten voor de NVWA afkomstig van anonieme meldingen.
[0:23:26] Hoe creëren we een drempel zodat de NVWA alleen terechte meldingen ontvangt?
[0:23:32] Zo kunnen we wel doorgaan.
[0:23:33] De resultaten van de monsterafname van groente en fruit duren drie maanden.
[0:23:37] Dan is het al lang opgegeten.
[0:23:38] Waar zijn we dan mee bezig?
[0:23:40] De tijd is te kort om overal uitgebreid op in te gaan.
[0:23:43] In onze vragen hebben we ook aandacht gegeven aan meer onderwerpen, van speelgoed tot toezicht op gewasbescherming van omwonenden.
[0:23:50] In de Kamer horen wij regelmatig kritiek op de NVWA.
[0:23:53] Ook deze klachten zullen niet onbekend zijn.
[0:23:55] Daarom vragen wij ons afsluitend af wie er de baas is, de politiek of de NVWA.
[0:23:59] We kijken uit naar de antwoorden.
[0:24:00] Dank u wel.
[0:24:01] Goeie vraag.
[0:24:07] Dan de inzakende Sociale Verzekeringsbank, Danielle Bond.
[0:24:22] Dank u wel, voorzitter.
[0:24:23] Geachte aanwezigen, goedemiddag allemaal.
[0:24:27] Ik vertegenwoordig groep AOW'ers en wij zijn hier op uitnodiging van de Sociale Verzekeringsbank.
[0:24:35] Laat ik met een positief geluid beginnen.
[0:24:37] Wij hebben ook iemand van de Sociale Verzekeringsbank in onze groep gehad.
[0:24:43] En we zijn verheugd om te horen dat de Sociale Verzekeringsbank mensen die niet hun AOW op eisen, weten te benaderen.
[0:24:54] En als het niet schriftelijk kan, of via ICT, dat ze die persoonlijk benaderen, zodat die alsnog hun AOW claimen.
[0:25:02] Dat is een positief geluid waar we mee willen beginnen.
[0:25:05] Als ervaringsdeskundige als groep hebben wij toch met elkaar heel wat dilemma's besproken.
[0:25:19] Wij hebben die dilemma's in een aantal groepjes besproken en een aantal wil ik u noemen.
[0:25:25] bijvoorbeeld het onderwerp tussen wal en schip.
[0:25:28] Er zijn mensen die tussen wal en schip vallen, namelijk bijvoorbeeld dat ze boete krijgen en dat die boete zo hoog is, namelijk 5500 euro, niet in proportie tot de overtreding.
[0:25:43] En natuurlijk heeft de SVB recht om
[0:25:45] bij overtreding iemand te beboeten, maar die boete is zo hoog dat die mensen daar behoorlijk last van hebben.
[0:25:52] Zo zijn er ook regels voor mensen die dan net tussen wal en schip vallen en net niet voor een extra toeslag in aanmerking komen.
[0:26:02] Wat er ook is bij de SVB, is dat er mensen recht op toeslagen en die mensen zijn eigenlijk moeilijk te bereiken.
[0:26:10] Waarschijnlijk door de toeslagenaffaire, dat ze een beetje schromen om die toeslag aan te vragen.
[0:26:16] Dus dat was ook een dilemma.
[0:26:17] We hadden ook een groep die het had over de vereenvoudiging, wat de heer Duizenberg ons vroeg.
[0:26:23] Die zeiden misschien moeten we naar een ander pensioenstelsel, één pensioenstelsel, waar de AOW in zit.
[0:26:30] Dus voor iedereen individueel.
[0:26:32] Dus als je samenwoont, niet als groep van samenwonen dat bekijken, maar je hebt toch recht op een individuele uitkering.
[0:26:39] Er was ook bijvoorbeeld een groep die het had over de communicatie.
[0:26:46] Daar hebben we het met elkaar over gehad.
[0:26:47] Communicatie over waar je als burger recht op hebt.
[0:26:51] Hoe moet dat gecommuniceerd worden?
[0:26:54] De juiste toepassing en uitleg van de heffingskorting door de SVB.
[0:26:59] Daar worden ook heel veel fouten gemaakt.
[0:27:01] Een grote groep van mensen hadden wij die in het buitenland heeft gezeten.
[0:27:05] Die worden gekort.
[0:27:06] Twee procent per jaar.
[0:27:08] Wij vragen aan de minister of er niet de mogelijkheid is om die korting te compenseren.
[0:27:15] Net als bij een pensioen kan je langer doorwerken.
[0:27:17] Ik ben 73, ik werk ook langer door.
[0:27:20] Misschien kon ik dan die AOW wel uitstellen en heb ik die elk jaar bijvoorbeeld kunnen bijsparen doordat ik langer doorwerk en pas op mijn 73ste die AOW kan ontvangen.
[0:27:31] We hebben het ook gehad over de communicatie, dan bijvoorbeeld mensen die in het buitenland zaten, maar ook nieuwkomers in ons land.
[0:27:38] Die weten helemaal niet wat de AOW inhoudt of dat zij als nieuwkomer bijvoorbeeld ook op hun AOW gekort worden, informeer die ook tijdig.
[0:27:49] Door de privacywetgeving zijn sommige knelpunten heel moeilijk voor mensen om die in orde te maken.
[0:27:58] Ik hoop dat ik alles heb gehad.
[0:28:00] In ieder geval in het koffertje.
[0:28:01] Ik zie dat ik aan mijn tijd ben.
[0:28:03] In het koffertje zijn de vragen geformuleerd en ik hoop dat de minister daar kennis van neemt en ons daarop antwoordt.
[0:28:09] Dank u wel.
[0:28:10] Hartelijk goed.
[0:28:10] Hartelijk dank.
[0:28:15] Hartelijk dank voor al uw waardevolle inzichten.
[0:28:18] Dat wordt enorm gewaardeerd door ons als Kamer.
[0:28:21] Ik zorg ervoor dat deze vragen netjes doorgeleid worden aan de ministers, de staatssecretarissen en de Kamerleden.
[0:28:29] Dan geef ik nu graag het woord aan de heer Ewout Irgang, lid van het college van de Rekenkamer, voor een reactie.
[0:28:37] Misschien kunt u beginnen met te vertellen wat de Rekenkamer nou ook alweer doet, want het is toch een hele magische organisatie.
[0:28:44] Meneer Irgang.
[0:28:46] De Rekenkamer is eigenlijk een soort V100 die de Kamer helpt bij het stellen van de goede vragen, om de ministers te controleren op de uitvoering van het beleid.
[0:28:57] Alles wat wij doen, is gericht op het verbeteren van de besteding van publiek geld, om daarmee ook het presteren en functioneren van de rijksoverheid te verbeteren.
[0:29:06] Dat doen we ten dienste van de Tweede Kamer.
[0:29:08] maar daarmee eigenlijk ten dienste van ons allemaal, want de Tweede Kamer vertegenwoordigt ons allemaal.
[0:29:15] Dus het is heel mooi dat we hier vandaag in deze plenaire zaal van de Tweede Kamer dit mooie V100-evenement weer met elkaar kunnen vieren, zou ik zeggen.
[0:29:25] En ik wou om te beginnen ook iedereen die hier vandaag heeft deelgenomen aan de V100 danken voor de tijd vanaf vanochtend vroeg, de inzet en ook de interesse om hierbij betrokken te zijn.
[0:29:37] Vaak ook vanuit persoonlijke betrokkenheid, vrije tijd misschien wel vrij voorgenomen.
[0:29:42] Dank daarvoor.
[0:29:46] Ik wil ook wel richting de voorzitter zeggen dank voor de kwaliteit van de goede inbreng van de kant van de zaal net.
[0:29:56] Als we daar zo naar kijken, dan denk ik dat hij de kwaliteit van de rhetorische begaafdheid
[0:30:01] zeker voor een eerste keer, ruimschoots op orde is.
[0:30:04] Bij de recaam zeggen dan dat het toereikend was.
[0:30:08] Dus om dat om te beginnen.
[0:30:14] Wat zeker ook toereikend was, waren de kritische vragen.
[0:30:19] Ik heb zelf het genoeg gehad om vanaf vanochtend half negen was het, geloof ik, mee te doen aan het programma in verschillende onderdelen van het programma.
[0:30:28] En ik heb gezien dat niet alle vragen zijn hier.
[0:30:31] Natuurlijk, er was niet de tijd voor om dat allemaal voor te dragen, maar ik weet wel dat er in ieder geval een deel van de gedetailleerde vragen zijn die in het koffertje zijn gegaan ter beantwoording van de verantwoordelijke
[0:30:42] Dat zijn al hele goede, kritische vragen.
[0:30:46] Ook wij bij de Rekenkamer zullen met belangstelling uitkijken naar de beantwoording van de vragen door de betreffende minister.
[0:30:55] Dank ook aan de Tweede Kamer voor opnieuw dit evenement hier organiseren, met een opkomst die volgens mij zeker zo goed was als vorig jaar.
[0:31:05] Dus het is ook een evenement geworden wat een plek heeft gekregen, ik zou bijna zeggen, in ons verantwoordingscultuur, zoals we die in mei hier met Verantwoordingsdag en andere evenementen vieren.
[0:31:16] De Rekenkamer had onlangs ook een burgerbriefing in Madurodam voor het volledige Rekenkameronderzoek
[0:31:22] Ik wil ook in het bijzonder de medewerkers van de Rekenkamer naast de medewerkers van de Tweede Kamer bedanken, die hier vandaag hebben gezorgd dat deze dag mede mogelijk is geworden.
[0:31:34] Er zijn hier natuurlijk ook vele medewerkers op het thema uitvoering van de betreffende uitvoeringsorganisaties aanwezig.
[0:31:41] Dus dank ook aan de medewerkers van de betreffende uitvoeringsorganisaties die hier aanwezig zijn, zoals COA, RVO, Douane en Rijkswaterstaat.
[0:31:50] De NVWA, de SVB, het CAK en het National Center for Cyber Security.
[0:31:57] Belangrijk is natuurlijk dat waar we het over hebben vandaag is het verschil tussen beleid en uitvoering.
[0:32:04] Beleid is waar hier in deze zaal over wordt gesproken, maar beleid wordt ook heel vaak gemaakt in al die mooie hoge torens die je hier aan de Haagse skyline kan zien.
[0:32:15] Beleid wordt in Den Haag gemaakt.
[0:32:17] De uitvoering van het beleid is vaak buiten Den Haag, vaak ook letterlijk buiten Den Haag, met uitvoeringsorganisaties op fysieke afstand van Den Haag.
[0:32:29] Beleid wordt dan gemaakt in die torens en de uitvoering vindt elders plaats.
[0:32:35] Mensen moeten het dan maar doen met wat het beleid is.
[0:32:38] En wat we dan in de praktijk vaak zien gebeuren, is dat er een kloof ontstaat tussen beleid en uitvoering.
[0:32:44] Om bijvoorbeeld aan het begin al van als beleid gemaakt wordt, als wetten worden gemaakt, er onvoldoende gesprek is met de mensen die het beleid ook straks moeten gaan uitvoeren, die verantwoordelijk zijn voor die uitvoering.
[0:32:56] En onze rol als Rekenkamer is ook om
[0:32:59] te wijzen op wat de praktijk is van de uitvoering van het beleid.
[0:33:04] Dan hopen we dat de Tweede Kamer kan helpen om het beleid te verbeteren op basis van wat er in de praktijk, en dat is normaal, dingen niet altijd goed gaan.
[0:33:16] Daarom dus de V100 vandaag.
[0:33:20] Ik zal niet ingaan op alle vragen en opmerkingen die er zijn gemaakt.
[0:33:25] Ik wou op basis van de inbreng van de afgevaardigden van de V100 kort kunnen reageren.
[0:33:35] Harmen sprak onder andere het groepje over de COA.
[0:33:37] Sprak onder andere over de kwaliteit van de opvang van het COA.
[0:33:42] Wij hebben als Rekenkamer ook onderzoek gedaan naar de begroting van het COA.
[0:33:48] Wij zagen in ons onderzoek dat er in 21 van de onderzochte 23 jaar te weinig werd begroot.
[0:33:54] Dat werd later weer gedurende het jaar bijgeplust.
[0:33:58] Dat helpt natuurlijk ook niet om die organisatie van de opvang door een organisatie als COA effectief goed te laten plaatsvinden.
[0:34:08] Dus dat is ook een van onze dingen waar wij op willen wijzen, dat een goede raming van de uitgaven voor de opvang van belang is, ook voor de kwaliteit van de opvang.
[0:34:19] Er werd ook gewezen op de doorlooptijden.
[0:34:21] Dat is natuurlijk ook de doorlooptijd van de IND als het gaat om het aanvragen van asiel.
[0:34:29] En dat is ook typisch iets waar de Rekenkamer in haar onderzoek ook in de komende tijd aandacht aan zou kunnen besteden.
[0:34:36] Mevrouw Engel sprak over de banenafspraak, die inderdaad ook volgens ons onderzoek niet gehaald wordt of niet gehaald gaat worden.
[0:34:45] U sprak ook over de aanbestedingswet.
[0:34:50] We hebben bij het verantwoordingsonderzoek vorige week ook aan de Tweede Kamer meegegeven dat die
[0:34:55] dat de hele inkoop bij de Rijksoverheid te ingewikkeld is geworden.
[0:35:00] Ik noem zelf altijd het voorbeeld van de Belastingdienst, die negen verschillende processen heeft voor de inhuur van personeel.
[0:35:08] En als wij Rijksbreek kijken, we hebben er uitgebreid onderzoek naar gedaan, dan zien we eigenlijk dat ons inkoopstelsel te ingewikkeld is geworden.
[0:35:16] Te ingewikkeld voor de mensen bij de Rijksoverheid die het moeten uitvoeren, maar ook te ingewikkeld
[0:35:22] voor bedrijven die een eerlijke kans willen maken op een opdracht van diezelfde rijksoverheid.
[0:35:28] Als we het met z'n allen te ingewikkeld hebben gemaakt, betekent dat dat we het ook weer eenvoudiger kunnen maken, want we hebben het zelf ingewikkeld gemaakt.
[0:35:37] Onze oproep is dus ook aan de leden van de Tweede Kamer om te kijken naar een vereenvoudiging van het inkoopstelsel.
[0:35:44] en daarbij ook aandacht te besteden aan de enorme versnippering van verantwoordelijkheden en bevoegdheden.
[0:35:51] Dat zit weer bij verschillende ministers belegd en dat helpt natuurlijk niet.
[0:35:59] Mevrouw Alethamar sprak over het CAK.
[0:36:05] Ik heb ook aan haar groep kunnen deelnemen.
[0:36:08] Ik herken helemaal de grote bevlogenheid in deze groep.
[0:36:12] Zij wees onder andere ook op de privacywetgeving die schijnbaar
[0:36:18] het helpen van burgers soms in de weg kan stellen.
[0:36:21] Ik zou u ook graag willen wijzen op de brief van de Algemene Rekenkamer die we daar al wat langer geleden over aan de Tweede Kamer gestuurd hebben, waarin we erop wijzen dat de AVG, de privacywetgeving, het delen van gegevens niet in de weg staat als daar een wettelijke basis voor is.
[0:36:39] Dus wij zien soms overheidsorganisaties
[0:36:42] Denk aan het SVB — ik zal er zometeen nog iets meer over zeggen — die heel graag burgers willen helpen, maar daarvoor bepaalde gegevens nodig hebben van andere overheidsorganisaties, maar niet de wettelijke basis hebben om die gegevens te mogen opvragen.
[0:36:57] Dan is de politieke vraag natuurlijk of dat echt zoals we het met elkaar zo bedoelden is, dat gegevens niet kunnen worden opgevraagd.
[0:37:04] om bij andere overheidsorganisaties om burgers te helpen om bijvoorbeeld een toeslag te krijgen.
[0:37:09] Dat blijft uiteindelijk een politieke afweging die hier in de Tweede Kamer thuishoort, maar wij denken dat het soms wel goed kan zijn om die afweging dusdadig te maken dat daar voor delen van die gegevens een wettelijke basis wordt gecreëerd.
[0:37:24] Bart Boomsma sprak over de douane.
[0:37:29] Ik zou vooral willen wijzen op het belang van het IT-landschap.
[0:37:33] Dat deed hij ook.
[0:37:34] Ook het belang van vereenvoudiging en onderstreepteheid speelt heel erg in de relatie tussen de douane en de belastingdienst.
[0:37:42] Wij zien dat de mogelijkheden voor een vereenvoudiging en verbetering van de IT bij de douane
[0:37:47] ook worden bemoeilijkt door de noodzaak om veel IT-veranderingen door te voeren bij de belastingdienst, die te maken heeft met veel verouderde IT-systemen.
[0:37:59] Dat zijn vaak communicerende vaten, waardoor de IT-deskundigheid die nodig is bij de douane soms wordt ingezet bij noodzakelijke veranderingen bij de belastingdienst.
[0:38:11] Het is goed om ons daarvan bewust te zijn.
[0:38:16] Mevrouw Pras, die sprak over het Cyber Security Center en ook over de zorgen over het MKB.
[0:38:22] Ook iets wat wij als Algemene Rekenkamer herkennen.
[0:38:24] Nederland heeft vaak de cyberbeveiliging net iets beter op orde dan misschien de meeste landen om ons heen.
[0:38:30] Tegelijkertijd zijn wij ook veel meer gedigitaliseerd, dus zijn we ook kwetsbaarder.
[0:38:36] En we leven in een tijd van geopolitieke dreigingen waarin de risico's ook voor het MKB in Nederland
[0:38:41] Dat is des te belangrijker.
[0:38:46] Hoe is het bij de Rijksoverheid belegd?
[0:38:48] Hoe gaan we onze gewenste digitale autonomie uitbouwen?
[0:38:53] Hoe gaan we daarvoor zorgen?
[0:38:55] Denk ook aan de zorgen die er zijn.
[0:38:57] Het blijkt ook uit onderzoek van de Rekenkamer over de cloud.
[0:39:00] Denk ook aan de wensen voor AI.
[0:39:03] ook met de veranderende relatie tussen Amerika en Europa.
[0:39:06] Al dat maakt dat de overheid toch meer moet zorgen voor een duidelijke verantwoordelijkheid voor de digitaliserende overheid en de wensen die daar zijn.
[0:39:20] Ilia Banga sprak over de achterstanden in het onderhoud bij het wegennet.
[0:39:25] Dat is een bevinding die wij ook heel erg herkennen vanuit ons onderzoek.
[0:39:29] Er is natuurlijk de wens om knelpunten op te lossen, maar voldoende aandacht voor het onderhoud.
[0:39:36] Onderhoud en vervanging van het wegennet is ook van groot belang en de aandacht daarvoor kan soms beter.
[0:39:45] Ik vond het een enorm betoog van Charles Morsky over de NVWA, met ook bepaalde wensen en klachten over de handhavingscultuur, zoals hij het noemde, bij de NVWA.
[0:40:02] Ik kan niet zeggen dat wij dat vanuit ons onderzoek direct herkennen, maar ik denk dat we met veel belangstelling de beantwoording van deze scherpe vragen van de minister gaan bekijken.
[0:40:12] Tot slot, naar aanleiding van de beantwoording, zou ik nog willen wijzen op het recht — dat was mevrouw Bond — op toeslagen bij de SVB.
[0:40:24] Dat gaat dus onder andere over die privacywetgeving.
[0:40:27] Dat heeft te maken met angst door de toeslagenaffaire, dat mensen die toeslagen niet meer durven aan te vragen.
[0:40:33] Dat bleek ook echt uit onderzoek van de Algemene Rekenkamer.
[0:40:36] Maar we zagen ook al een heel aantal jaar geleden dat de gegevens van de één overheidsdienst gewoon niet aan de SVB kunnen worden overgedragen.
[0:40:44] om mensen te wijzen op het recht op toeslagen dat ze hebben.
[0:40:48] Is dat nou echt wat we met z'n allen bedoelen met privacywetgeving?
[0:40:52] Wij durven het wel te betwijfelen of dat echt de wens van u was als Tweede Kamer, als wetgever in den brede.
[0:41:01] Zo ziet hij maar tussen droom en daad staan wetten en praktische bezwaren, zeg ik tegen een voorzitter die volgens mij wel van dichten houdt.
[0:41:11] Ik wijs hem ook graag op het feit dat ook van worsten en wetten men vaak niet wil weten hoe ze gemaakt worden, zei een Duitse regeringsleider uit de negentiende eeuw.
[0:41:23] Ik zou u ook nog willen meegeven — de SVB was hier ook een van de gespreksonderwerpen — kijk eens naar die WIA-worst, een wet die echt eenvoudiger moet en ontzettend complex is gemaakt.
[0:41:37] Kijk ook eens naar die uitvoeringstoetsen.
[0:41:39] We zagen dat ze bij lang niet alle ministeries ook daadwerkelijk gedaan worden.
[0:41:44] Ze zijn al zo ontzettend belangrijk voor de mensen hier in de Tweede Kamer om te kunnen beoordelen of het goede nieuwe wetten zijn.
[0:41:51] En denk nog eens na over die rode kaart voor uitvoeringsorganisatie om te zeggen, maar dit, dit kan echt niet.
[0:41:59] Wij denken dat de V100 en de V100 van vandaag past daar zeker ook bij, kan bijdragen aan het maken van betere wetten, op letten op de uitvoering.
[0:42:11] En ik wil graag ieder danken voor zijn bijdrage vandaag.
[0:42:20] Hartelijk dank, meneer Eergang van de Algemene Rekenkamer.
[0:42:24] Dan geef ik graag het woord aan de heer Chris Vallegom.
[0:42:28] Hij is lid van de Commissie voor de Rijksuitgaven van de Tweede Kamer.
[0:42:34] En misschien, meneer Vallegom, moeten we even beginnen met vertellen wat de Commissie voor de Rijksuitgaven is.
[0:42:41] Als ik dat wist, dat zou wel mooi zijn.
[0:42:45] De Commissie voor de Rijksuitgave is van oorsprong een soort ondersectie van de Commissie voor Financiën, maar de Rijksuitgave is dermate belangrijk dat het een eigen subcommissie is geworden en een hele eigen commissie eigenlijk is.
[0:43:00] Het is wel een kleine commissie.
[0:43:01] We zijn met weinig mensen uit alle fracties, zowel natuurlijk eentje.
[0:43:06] We houden ons met name bezig.
[0:43:08] op het gebied waar de Algemene Rekenkamer zich mee bezighoudt.
[0:43:12] Wij zitten dan in de kant van de Kamer.
[0:43:14] Vandaar dat wij ook de mensen van de Rekenkamer het beste goed kennen en goed hebben leren kennen.
[0:43:19] We zijn niet lang geleden samen met de Algemene Rekenkamer op een werkbezoek elders in de wereld geweest om te kijken hoe het daar gaat.
[0:43:27] Dan zie je dat we gewoon heel veel kruisbestuiving hebben.
[0:43:30] Soms hebben wij ideeën die de Rekenkamer overneemt en vaak heeft de Rekenkamer hele goede ideeën die wij vervolgens vanuit onze verantwoordelijkheid van de Rijkse Uitgavencommissie bij onze collega-Kamerleden proberen tussen de oren te krijgen en te zeggen dat het mooi is om allerlei beleid uit te voeren, maar we hebben het wel over belastinggeld en dat moeten wij zuinig, voorzichtig en effectief uitgeven.
[0:43:54] Op dat punt staan wij 100% achter onze Rekenkamer.
[0:43:59] Dat is eigenlijk wat ik wilde zeggen over rijksuitgaven.
[0:44:02] Dan ga ik aan de afsluiting van vandaag beginnen, want de vragen van vandaag zijn de oplossingen van morgen.
[0:44:12] al dus een bekend gezegde.
[0:44:14] Deze dag loopt nu op zijn einde, maar dat geldt gelukkig niet voor de vragen die u vandaag heeft geformuleerd.
[0:44:20] De voorzitter gaf het al aan, uw vragen gaan naar het kabinet.
[0:44:24] En we zijn met u heel benieuwd naar de antwoorden, want met die uitkomsten en die antwoorden van de ministeries gaan we als Kamer zeker ons voordeel doen, want wij zijn ook nooit te oud om te leren.
[0:44:37] Daarmee heeft u vandaag allemaal een hele mooie bijdrage geleverd aan het verbeteren van het beleid en aan de publieke dienstverlening in het bijzonder.
[0:44:46] Ik heb vandaag iets van de sfeer mogen proeven.
[0:44:48] U heeft mij af en toe een beetje zien rondlopen.
[0:44:51] Ik wou eigenlijk wat voorbeelden noemen, maar de heer Eergang heeft zo met detail een aantal zaken genoemd dat ik denk, nou, dat is niet meer nodig.
[0:44:59] We kennen de problemen.
[0:45:00] Er zijn in de uitvoering en dus ook in de wetgeving helaas hiaten en knelpunten.
[0:45:07] En ja, wij kunnen in de Kamer ook niet alles weten.
[0:45:10] Dus dat maakt meteen weer duidelijk.
[0:45:13] hoe we als Kamer en overheid altijd onze oren en ogen open moeten houden voor signalen uit het land.
[0:45:20] Onmisbare signalen en onmisbare input vanuit de samenleving, want daar doen we het hier in de Kamer uiteindelijk allemaal voor.
[0:45:29] Voor degenen die nog even door willen gaan, de die-hard zeg maar, kijkt u straks even op de borreltafels, want daar liggen deze kaarten nog,
[0:45:39] En los van wat u inmiddels heeft ingediend, daar kunt u ook nog meer boodschappen kwijt als u dat wil.
[0:45:45] En die boodschappen komen dan ook uiteindelijk weer gewoon terecht waar ze horen bij de minister in eerste instantie om te beantwoorden.
[0:45:53] En u kunt dan boodschappen meegeven aan de politiek, aan beleidsmakers en aan de publieke dienstverleners zelf.
[0:46:00] Ik wil u nogmaals hartelijk danken dat u een hele dag heeft opgeofferd.
[0:46:04] Of zoals ik later dacht, beter gezegd, geïnvesteerd.
[0:46:08] om ons te helpen met ons werk.
[0:46:10] Daarnaast wil ik van harte bedanken collegelid Ewout Eergang, hiernaast mij in vak K.
[0:46:17] En president Pieter Duizenberg van de Algemene Rekenkamer, die op voor zover ik kan beoordelen zijn oude stek weer is teruggedaald even, tijdelijk voor een uurtje — ongeveer op die hoek zat je waarschijnlijk ooit — en voor hun enthousiaste bijdrage aan deze dag.
[0:46:35] Dan wil ik ook danken de mensen van de dienst Analyse en Onderzoek en de medewerkers van de Algemene Rekenkamer voor het begeleiden van de groepen.
[0:46:43] Dank ook aan de voorbereidingsgroep van de Kamerleden die de V100 dit jaar heeft georganiseerd.
[0:46:49] Dat was ik niet, hoor.
[0:46:50] Ik sta hier alleen maar om een verhaal te houden.
[0:46:53] Die commissie bestond uit de leden Van der Lee, mevrouw Van Eyck-Nagel en de heer Sneller.
[0:47:00] De heer Sneller heeft u vanochtend gezien.
[0:47:02] Hij hield de openingstoespraak.
[0:47:05] En natuurlijk ook dank aan de mensen van de acht publieke dienstverleners waar we vandaag veel over hebben gehoord en gesproken en die voor en achter de schermen heel veel werk hebben verzet.
[0:47:16] En ook niet te vergeten dank aan de mensen van het netwerk van de publieke dienstverleners en het programma Werk aan Uitvoering.
[0:47:22] Die hebben meegedacht en meegeholpen met het organiseren van deze dag.
[0:47:27] En tot slot dank aan alle ondersteuning binnen de Kamer.
[0:47:31] die deze dag mogelijk heeft gemaakt.
[0:47:34] Nogmaals, dank aan iedereen en dan geef ik het woord weer terug aan de voorzitter.
[0:47:47] Voordat ik deze vergadering sluit, nog even het volgende.
[0:47:49] U bent van harte welkom in de Max van der Stoelzaal, waar een kleine versnapering op u staat te wachten.
[0:47:56] Maar voordat het zover is, wil ik u nog even vragen om hier in de zaal te blijven.
[0:48:00] Dan gaan we een paar mooie groepsfoto's met u maken, zodat u een mooie herinnering heeft voor het thuisfront.
[0:48:06] Hierbij sluit ik de V100 voor dit jaar af.
[0:48:09] Nogmaals, hartelijk dank.