Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.
Formele Raad voor Werkgelegenheid en Sociaal Beleid op 19 juni 2025
[0:00:01] Goedemorgen allemaal.
[0:00:04] Het is tien uur, we gaan beginnen.
[0:00:06] Welkom bij de vaste Kamercommissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
[0:00:10] We gaan een commissiebad voeren met de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, meneer Van Heyen, welkom.
[0:00:16] En met een aantal Kamerleden, onder andere mevrouw Patijn namens GroenLinks PvdA, meneer Blauw namens de PVV, meneer Kouwenhoven namens Nieuw Sociaal Contract.
[0:00:24] En we gaan het hebben over de voormeleraad voor werkgelegenheid en sociaal beleid.
[0:00:29] Want de minister gaat volgende week met zijn Europese collega's in gesprek.
[0:00:32] En als Kamer geven we hem dan vaak graag wat dingetjes mee.
[0:00:36] Daar is dit debat voor bedoeld.
[0:00:37] We hebben ongeveer twee uur voor uitgetrokken.
[0:00:40] Dus ik kan me voorstellen dat ik nu niet heel streng hoef te zijn op allerlei aantallen interrupties enzovoort.
[0:00:46] Maar laten we er toch een beetje een soepel debat van maken.
[0:00:49] Mevrouw Patijn, we beginnen met uw inbreng namens de fractie van GroenLinks, PvdA.
[0:00:54] Ik wil misschien wel even beginnen om uit te leggen dat ik erg aangedrongen ben op dit debat.
[0:01:02] Dat is niet per se omdat de agenda van de Vermeerde Raad zo is.
[0:01:06] Maar ik zou toch heel graag een aantal dingen aan de minister mee willen geven.
[0:01:11] Want onder het mom van regeldruk wordt een soort afbraakagenda voor Europa uitgewerkt.
[0:01:17] De commissie komt in heel hoog tempo met grote pakketten wetgeving.
[0:01:21] En de agenda leidt tot een soort gewenste aanpassing van regels die weg moeten.
[0:01:30] Maar het gaat ten koste van rechten van bescherming van werknemers en consumenten.
[0:01:34] De door Europa ongelooflijk snel doorgedrukte agenda zijn vormgegeven in de zogenaamde omnibuspakketten en in de strategieën, zoals de single-market-strategie.
[0:01:44] Inmiddels zijn daarbinnen meer dan vijftien verschillende pakketten aangekondigd, waardoor belangrijke normen onder druk komen te staan.
[0:01:52] Het begon bij de CSDDD, of ik moet het geloof ik eens in Engels zeggen, maar daar ben ik nooit zo goed in, de wet die bedrijven verantwoordelijk houdt voor de productieketen.
[0:02:02] Dat begon bij de anti-wegkijkwet, dreigt nu te verdwijnen, zodat bedrijven kunnen blijven wegkijken.
[0:02:08] En dat vinden we zorgwekkend.
[0:02:10] Maar het pakket is veel breder.
[0:02:11] De andere delen zijn minder bekend, maar zijn op z'n minst zo verstrekkend.
[0:02:15] Neem het zogenaamde 28ste regime.
[0:02:20] Volgens de commissie ervaren bedrijven
[0:02:22] zoveel belemmeringen dat de interne markt gladder gestreken moet worden en dat er een wettelijk EU-mini-stelsel moet komen.
[0:02:30] Daarin gelden dan alleen een soort basisnormen die bedrijven toe kunnen passen op werknemers in alle landen.
[0:02:36] Want het is anders zo lastig voor bedrijven in de uitvoering.
[0:02:39] Hierin zitten ook gevolgen
[0:02:41] voor ons, voor de rechten van Nederlandse werknemers.
[0:02:45] Kan de minister aangeven welke gevolgen dit heeft voor bijvoorbeeld nieuwe wetgeving die klaar ligt in het arbeidsmarktpakket?
[0:02:52] Zou het voor een deel van in Nederland werkende mensen deze nieuwe wetgeving niet meer gelden?
[0:03:00] Omdat het centland beginsel geldt of omdat het 28ste regime geldt?
[0:03:05] En wat vindt de minister daar dan van?
[0:03:08] Ook wordt de opmaat gemaakt om zogenaamde middelgrote bedrijven uit te zonderen van standaarden, zogeheten mid-caps.
[0:03:15] Tot 750 werknemers, 99 procent van het bedrijfsleven, valt straks onder deze groep en kan mogelijk gevrijwaard worden voor normen die we gesteld hebben met elkaar.
[0:03:28] En voorzitter, er is niet eens een impactanalyse gemaakt, dus we weten vanuit dat oogpunt niet eens wat de gevolgen in dat opzicht zullen zijn.
[0:03:36] Kan de minister ons het inzicht geven wat de impact is op de Nederlandse situatie als ook deze zogenaamde mid-caps onder de uitzondering komen te vallen die nu alleen voor MKB-bedrijven bedoeld zijn?
[0:03:48] Voorzitter, waar vroeger de EU-minimumnormen een bodem waren voor lidstaten, dreigt de basisnorm omgezet te worden in een standaardnorm, feitelijk een verbod op een kop.
[0:03:59] Kan de minister een inschatting maken welke effecten dat zal hebben op de Nederlandse regels die werknemers moeten beschermen?
[0:04:05] En onderdeel van die plannen is het gelijktrekken, en dat gaat dan over de SMS, dus de Single Market Strategie, is het gelijktrekken van certificeringsstelsels met mogelijke gevolgen voor de WTTA.
[0:04:18] De minister schrijft in de beantwoording van de vragen die ik gesteld heb dat hij nog niet kan zeggen wat de invloed op de WTTA zal zijn, maar erkent wel het risico op sluiproutes.
[0:04:30] Voorzitter, ik heb een aantal vragen aan de minister.
[0:04:33] Heeft de minister de agenda van de commissie scherp en ziet hij wat de gevolgen dit kan hebben voor de Nederlandse werknemers?
[0:04:39] Is hij bereid in Brussel te knokken voor het beschermen van de rechten die we decennialang hebben omgebouwd en dit komende formele raad op de agenda te zetten?
[0:04:49] En is de minister bereid zijn veto uit te spreken over de single market strategie
[0:04:55] als de WTTA daarmee onklaargemaakt zou worden.
[0:05:00] Wij zijn voor een Europa dat versterkt, een Europa van vooruitgang, maar we zijn tegen een afspraakagenda.
[0:05:07] En ik roep de minister dan ook dringend op om zich bij elke gelegenheid die zich voordoet in te zetten om te voorkomen dat dat wat wij belangrijk vinden aan rechten voor werknemers
[0:05:18] niet te laten afbreken en dat in een zo vroeg mogelijk stadium te agenderen, ook op deze formele raad.
[0:05:23] Dank u wel, voorzitter.
[0:05:24] Dank u wel, mevrouw Patijn.
[0:05:27] De andere sprekers hebben inmiddels ook de ruimte om vier minuten inbrengen te doen.
[0:05:33] Meneer Blauw, mag ik het woord aan u geven namens de PVV-fractie?
[0:05:38] Ja, voorzitter, dank u wel.
[0:05:40] Dank dat ik van u het woord krijg bij mijn eerste debat in de commissie sociale zaken en werkgelegenheid.
[0:05:46] Volksgezondheid, welzijn en sport is natuurlijk de allerbeste commissie.
[0:05:51] Wat ons betreft had dit debat als schriftelijk overleg afgehandeld kunnen worden.
[0:05:59] Daarom heb ik ook een paar vragen aan de minister.
[0:06:08] Allereerst een vraag over de inbreng van de minister tijdens de formele raad voor werkgelegenheid en sociaal beleid.
[0:06:14] Zoals u misschien hebt gemerkt, is het kabinet demissionair geworden.
[0:06:18] En toen het kabinet nog missionair was... heeft de minister deelgenomen aan de Informele Raad voor Werkgelegenheid en Sociaal Beleid.
[0:06:25] En behalve procedurele verschillen tussen de twee raden... kan de minister aangeven of en in hoeverre de inbreng van Nederland gaat verschillen... met wat het kabinet zou hebben ingebracht toen het nog missionair was.
[0:06:38] Zou de minister wellicht op...
[0:06:40] Elk van de agendapunten voor de formele raad, even dat kunnen toelichten door middel van een korte beschouwing of reflectie of misschien ook als het kan, als we er tijd voor hebben, een motivatie erbij.
[0:06:55] Dan ten slotte, voorzitter, de agenda voor de formele raad was pas...
[0:06:59] Laat bekend.
[0:07:00] En helaas gebeurt dat ook wel in andere commissies.
[0:07:02] Dat is trouwens niet naar de minister toe.
[0:07:05] Dat gebeurt ook in andere commissies wel eens.
[0:07:08] En dat kan niet vaak genoeg gezegd worden.
[0:07:11] Dus graag zou ik willen weten.
[0:07:13] Maar dat hoeft de minister dan niet te beantwoorden.
[0:07:15] Maar misschien kan u dat als voorzitter even toelichten.
[0:07:19] waarom dat zo is en of dat eventueel sneller in de voortaan kan worden gestuurd.
[0:07:29] Ja, tot zover, voorzitter.
[0:07:31] Dank u wel, meneer Blauw.
[0:07:32] Dan komen we toe aan de inbreng van meneer Kouwenhove.
[0:07:34] En als ik het wel heb, is dat uw eerste bijdrage in deze commissie?
[0:07:39] Zeker.
[0:07:40] Nou, dat is altijd leuk.
[0:07:41] We gaan met extra aandacht en plezier naar uw inbrengen luisteren, meneer Kouwenhove.
[0:07:45] Dan ga ik ook extra mijn best doen.
[0:07:47] Misschien is het dan wel extra leuk om ook te beginnen met een complimentje naar mevrouw Petijn om dit overleg met elkaar op deze manier te voeren.
[0:07:55] Ik denk dat het hele relevante onderwerpen zijn en ik denk ook juist dat we regelmatig over Europa hebben als wetten die over ons uitgestort worden, maar dat het juist het politieke handwerk ook is om landelijk heel goed jezelf te wapenen en te richten.
[0:08:10] zodat wat er in Europa gebeurt ook daadwerkelijk iets is waar wij achter kunnen staan en waar wij ook als Nederland profijt daar hebben.
[0:08:18] Dus complimenten daarvoor.
[0:08:20] En ik denk ook dat als je naar het NEC-standpunt kijkt, dat dat altijd zo is.
[0:08:23] Dus dat je zegt van, we hebben ons goed voor te bereiden.
[0:08:26] En ik denk dat er voor dit gesprek nu twee onderwerpen zijn die ik er echt even uit wil lichten.
[0:08:32] De eerste is die coördinatieverordening van sociale zekerheid.
[0:08:36] Die moet gemoderniseerd worden.
[0:08:38] De minister heeft met meer dan twintig voorstellen erin.
[0:08:43] Als je kijkt wat daar nu van over lijkt te zijn, dan zie je maar dat er een paar geschildpunten nog genoemd worden, waar bijvoorbeeld de exportduur van de WW-uitkeringen niet in genoemd worden.
[0:08:55] Wat is nou de stand van zaken van die 20 punten?
[0:09:01] Kunnen we ervoor zorgen dat daar serieus iets mee wordt gedaan?
[0:09:04] Want we kunnen ons hier niet in laten rommelen.
[0:09:07] En hoe groot acht hij de mogelijkheid dat die dingen ook daadwerkelijk verwerkt worden?
[0:09:11] Ik ben daar echt heel benieuwd naar.
[0:09:12] De tweede is arbeidsmigratie.
[0:09:14] Als NRC hebben we natuurlijk ook altijd gezegd dat we niet alleen naar asielmigratie moeten kijken.
[0:09:18] Neem nou het migratiedebat serieus en doe dat dan ook met arbeidsmigratie.
[0:09:24] Ik ben heel erg complimenteus naar de minister toe als het gaat om de WTA en de stappen die daarin gezet worden.
[0:09:30] Maar het kan natuurlijk niet zo zijn dat we vervolgens Europees weer worden uitgehold.
[0:09:34] Dus willen we nou, zeg maar, de kwalificatie en de toegangseisen waar we het over hebben via uitzendconstructies in Bulgarije en Roemenië hebben?
[0:09:41] Dus daar maak ik mij zorgen over.
[0:09:45] Mijn vraag is, kunt u dat over het voetlicht brengen in de Formele Raad?
[0:09:49] Maar specifiek ook, kan dat door de Europese Arbeidsautoriteit in de evaluatie daarvan die op de agenda staat?
[0:09:55] Echt een oproep om het position paper daarin te herhalen.
[0:09:59] Ik heb het ook in de stukken zien staan, dat is eventueel twijfelachtig.
[0:10:01] Als u eventjes stopt, want deze bel duurt een minuut en wij kunnen u wel doorverstaan, maar de mensen die eventueel van afstand kijken niet.
[0:10:08] En dan is het leuker om even uw zin weer op.
[0:10:12] En dan ga ik weer mijn best doen om een soort van wachtmuziekje toe te passen.
[0:10:58] Meneer Kouwenhove, gaat u verder met uw inbreng.
[0:11:01] Het kern van het verhaal is dat we in Nederland zulke goede stappen inzetten.
[0:11:08] We hebben gezien dat de evaluatie van de Europese arbeidsautoriteit op de agenda staat.
[0:11:17] Er wordt ook ambtelijk een suggestie gedaan van wellicht kunt u daar uw punten maken.
[0:11:20] Ik zou zeggen laten we dat onderstrepen, dik gedrukt, echt even de punten maken zodat we niet nu de juiste stappen die we in Nederland zetten zo meteen via Europa ons in de spreekwoordelijke enkels bijten.
[0:11:33] Ik denk dat ik het daarbij bij laat en nogmaals goed dat we dit gesprek zo voeren met elkaar.
[0:11:40] Dank u wel.
[0:11:41] Leuk om u zo welkom te kunnen heten in deze Kamercommissie.
[0:11:44] Welkom meneer Kouwenhoven.
[0:11:46] Ook welkom aan meneer Aartsen, die ook is aangeschoven namens de VVD-fractie en hij mag zijn inbreng gaan leveren.
[0:11:52] Met duizendmaal excuses dat ik wat verlaten was, voorzitter.
[0:11:56] Ik zou graag drie punten willen opbrengen vandaag in voorbereiding op het
[0:12:00] op de formele raad.
[0:12:02] De eerste, mijn collega zei net al, arbeidsmigratie.
[0:12:05] We hebben daar al een langdurig gesprek over gehad in deze commissie.
[0:12:10] Dat er een aantal zaken zijn, met name natuurlijk de doordetachering derde landers, die op Europees niveau geregeld zouden moeten worden.
[0:12:20] Een detacheringsrechtlijn die daar
[0:12:21] de ruimte in moet vinden.
[0:12:24] Maar dat is natuurlijk eigenlijk een breder gesprek in Europa.
[0:12:26] Hoe zorgen we ervoor dat we dat op een goede manier kunnen organiseren?
[0:12:29] Ook dat mensen niet alleen maar hierheen komen, maar ook dat mensen op een fatsoenlijke manier terugkomen.
[0:12:33] De minister heeft een soort coalitie gesmeed destijds in het najaar.
[0:12:39] Ik ben heel benieuwd, hoe staat het daar nu mee?
[0:12:41] Wat houdt u de stand van zaken over?
[0:12:42] Hebben zich daar nieuwe landen bij aangesloten?
[0:12:47] Er is destijds ook een non-paper gepubliceerd van die groep landen.
[0:12:52] Ik ben heel benieuwd hoe en ook waar is die non-paper besproken?
[0:12:58] En hoe ziet dat vervolgproces eruit?
[0:13:00] Gaat dat puur en alleen op bijvoorbeeld doordetectering der landen... of is dat ook dat bredere gesprek in Europa over... ja, we hebben vrijheid van personen en vrijheid van verkeer...
[0:13:11] Maar daar zit ook een schuildoezijde aan.
[0:13:13] Dat betekent niet dat je het goede moet weggooien, maar dat betekent misschien wel dat je met elkaar moet nadenken hoe hebben we dat georganiseerd.
[0:13:20] Een ander punt hier ook op.
[0:13:21] De minister heeft toegezegd dat er voor de zomer een verkenning zou komen naar de Kamer over hoe de nationale wetgeving al vooruitlopend op het debat kan worden aangepast.
[0:13:31] Morgen wordt het 35 graden, dus we kunnen discussiëren wanneer de zomer start.
[0:13:35] Maar die begint natuurlijk echt aan te komen.
[0:13:37] Dus de vraag aan de minister, wanneer kunnen wij dat verwachten en kan hij daar al iets over zeggen?
[0:13:42] Max Halven en ook qua tijd sluiten we aan met de vragen van mijn collega Kouwenhove over de WW-export in de verordening 883.
[0:13:51] Gaat Nederland die nog actief op de agenda plaatsen?
[0:13:55] Gaan we ons daarbij aansluiten of behouden wij ons ook nog gewoon onder eigen standpunt?
[0:13:59] En tot slot, voorzitter, het punt van regeldruk.
[0:14:02] De commissie heeft een heel duidelijk signaal gegeven dat ze regeldruk willen verminderen, dat ze het aantal regels willen laten afnemen, dat ze willen versimpelen, dereguleringsagenda.
[0:14:12] Ik kan dat alleen wel moeilijk plaatsen ten aanzien van de sociale agenda.
[0:14:16] Ik ben heel benieuwd hoe de minister dat ziet, want ik zie nog steeds in het werkprogramma een hele hoop zaken waarvan ik als liberaal denk, is dit een plek wat we in Brussel moeten organiseren?
[0:14:27] Hoe zit het met de subsidiariteit daarvan?
[0:14:31] Dat gaat over toekomstige wet- en regelgevingen.
[0:14:33] Ik heb eerder al het recht op onbereikbaarheid genoemd.
[0:14:36] Daar kun je politiek van mening over verschillen.
[0:14:38] Wij vinden dat een competentie, wat we hier in Den Haag zouden moeten doen, eigenlijk zou het op de werkvloer moeten, eigenlijk, überhaupt.
[0:14:45] Maar als je al wetgeving zou willen, dan zou dat op Nederlands niveau moeten.
[0:14:48] Dus dat gaat over toekomstige wet- en regelgeving.
[0:14:50] Ik wil ook vragen aan de minister of hij wil kijken, kunnen we nou ook niet een beetje in de achteruitkijkspiegel kijken?
[0:14:54] Maar er zijn natuurlijk ook zaken... Er ligt een wetsvoorstel in de Eerste Kamer vast op basis van een uitspraak van de advocaat-generaal van de Hof van Justitie.
[0:15:03] Dat gaat over de minimumloonrichtlijnen die vooral bureaucratie veroorzaken.
[0:15:07] Dat ligt vast.
[0:15:08] Is dat nou niet bij uitstek zo'n voorbeeld waar we zonder zouden kunnen?
[0:15:12] Het zegt niks over minimumloon zelf.
[0:15:13] Het gaat puur en alleen over de bureaucratie en de vaststelling daaromheen.
[0:15:16] Daar hebben we Brussel niet van nodig, dat kunnen wij prima zelf.
[0:15:20] Hetzelfde geldt natuurlijk met de loontransparantie certificaten die moeten worden gedaan.
[0:15:25] Dat zou nou bij uitstelling ook zo'n voorbeeld zijn waarvan ik zeg, waarvan de VVD zegt, moeten we dat nou niet eens agenderen of dat niet meegenomen moet worden in die regeldruk.
[0:15:33] Vermindering.
[0:15:36] Allemaal nobele doelen, maar de weg naar de heldersche plavijd met goede bedoelingen.
[0:15:41] En het laatste wat we daarvoor nodig hebben, zijn Europese richtlijnen die vooral op proces zien, op certificaten, op rapportageverplichtingen.
[0:15:48] Dus niet zozeer zelf het daadwerkelijke materiële doel bereiken, maar vooral een hele hoop red tape en bureaucratie eromheen.
[0:15:56] Ik wil de minister uitdagen om te kijken of hij daar nog een aantal stappen op kan zetten.
[0:15:59] Dat roept wel een vraag op bij mevrouw Patijn.
[0:16:02] Ik had niet anders verwacht voor het.
[0:16:04] Ja, toch jammer dat u zo laat binnen was.
[0:16:05] Ik had allemaal hele nuttige dingen gezegd daarnet.
[0:16:08] Nee, maar voorzitter, de excuus.
[0:16:11] Nee, ik hoorde heer Aartsen over de derde landers.
[0:16:14] Ik denk dat ik daar even mee begin.
[0:16:17] In die single market strategie, daar had ik het net over, voor de duidelijkheid, dat gaat over
[0:16:22] Hoe gaan we die single market wat meer implementeren?
[0:16:28] Daar staat ook dat de Europese detacheringsregels aangepast moeten worden.
[0:16:34] En dat zou leiden tot... In ieder geval dat het niet meer de verplichting is om te registreren.
[0:16:42] Maar ook dat er weer geconcurreerd kan worden op arbeidsvoorwaarden.
[0:16:46] Omdat er gezegd is, één van de sociale dingen die geregeld wordt, wat zo fijn is, want dan hoeven we...
[0:16:52] dat niet alleen maar te regelen.
[0:16:53] Dat krijgen we niet nationaal dichtgehecht.
[0:16:55] Het is zo goed dat dat geregeld is in Europa, in het sociale deel.
[0:16:59] Maar dat zou dus betekenen dat het centland weer de arbeidsvoorwaarden mag toepassen.
[0:17:04] Dat betekent dus dat de lonen of de sociale zekerheid daar van toepassing is en er dus weer valse concurrentie ontstaat en dat werknemers tegen elkaar opgezet worden op arbeidsvoorwaarden.
[0:17:15] Vindt u dan dat alle koppen bekeken moet worden en misschien wel weg moeten, want het is zo verschrikkelijk?
[0:17:20] EZ-commissie of zegt u nou kijk toch met een sociaal gezicht naar deze mensen?
[0:17:26] Volgens mij kan het allebei.
[0:17:27] Wat dat betreft staan we daar niet zo ver van elkaar af, denk ik.
[0:17:32] Want juist ook dit soort constructies zorgen voor een stuk oneerlijke concurrentie.
[0:17:37] Nederlandse bedrijven die gewoon in Nederland hun medewerkers vinden en misschien soms wat mensen van buiten nodig hebben die dat allemaal netjes proberen te doen op een eerlijke manier, die worden dan weggeconcureerd door bedrijven die de mogelijkheid hebben om allerlei moeilijke constructies te hebben.
[0:17:52] Dus daarin denk ik dat we elkaar best kunnen vinden.
[0:17:55] Wat ik vooral zou willen, en dat is het punt dat we eerder hebben gemaakt bij de derde-landen-constructies, is dat we die constructies tegen gaan.
[0:18:04] Europa is van vrij verkeer, van personen en ook arbeid.
[0:18:10] Dat is, denk ik, heel goed.
[0:18:11] Dat heeft ons veel welvaart gebracht, ook mensen zelf veel welvaart gebracht.
[0:18:15] Maar we zien dat op Europees niveau door allerlei constructen, via derde-landen, via doordetachering... Doordetachering is eigenlijk bedoeld voor een Belg die in Nederland eventjes een paar maanden kon werken.
[0:18:24] en niet z'n complete BSN en Social Security-nummer wil overzetten, omdat dat allemaal een ingewikkeld ander stelsel is.
[0:18:30] Daar is het natuurlijk oorspronkelijk voor bedoeld en ik denk dat dat verstandig is.
[0:18:34] Maar als we zien dat er mensen vanuit Colombia en via Portugal hier naar Nederland komen, dan denk ik dat er iets misgaat.
[0:18:40] Dus dat is iets waar ik de minister op wil bevragen.
[0:18:42] Ik ben blij dat u deze regulering nog even aanhaalt, want dat zou eigenlijk mijn vervolgvraag nog zijn geweest.
[0:18:48] We hebben een nationale wetgeving, maar dit is niet bij uitstek... de mogelijkheid om die detacheringsrichtlijn... ook die doordetachering aan te kunnen pakken.
[0:18:56] Dus dat zou mijn vraag zijn hoe we dat op de agenda kunnen krijgen.
[0:18:58] Mevrouw Partijen heeft een vervolgvraag.
[0:19:00] Ja, want hoe ik u nu zeggen... Als het gevolg zou zijn van die strategie, van die single-market-strategie... dan ben ik ook tegen die agenda... die Van der Leyen nu aan het uitrollen is daarop, op dit specifieke gebied.
[0:19:16] Dus wij weten het ook allemaal nog niet precies.
[0:19:21] Want ik zou heel graag samen optrekken om te voorkomen dat dit soort strategieën uiteindelijk leiden tot vals concurrentie en het uitspelen van werknemers hier op de werkvloer.
[0:19:33] Meneer Aartsen?
[0:19:34] Ook dit specifieke onderdeel denk ik dat we elkaar best kunnen vinden.
[0:19:37] Je wil een gelijk speelveld van bedrijven.
[0:19:39] Je wil een eerlijke behandeling van mensen.
[0:19:41] Ik denk dat dat ook goed is.
[0:19:43] Ik spreek ook heel veel ondernemers die zeggen... ik heb mensen uit Polen of Roemenië die bij mij werken.
[0:19:49] Die mensen ken ik, ik ken hun familie.
[0:19:50] Ik zorg goed voor ze.
[0:19:51] Ik wil de huisvesting goed en netjes regelen.
[0:19:54] Maar ik woon in een dorp en ben met een nek aangekeken omdat ik arbeidsmigranten heb.
[0:19:58] Dus ik denk juist dat we zowel voor de mensen zelf...
[0:20:02] als we ook gewoon voor een gezonde economie en een ondernemersklimaat kunnen winnen, als er gewoon een fatsoenlijke normale behandeling van die mensen plaatsvindt.
[0:20:09] Ik denk dat dat heel verstandig is om heel veel redenen, die we misschien op een andere manier benadrukken.
[0:20:13] En ik denk dat we hier elkaar echt wel kunnen vinden.
[0:20:19] Ja, daarmee zijn we gekomen aan het einde van de eerste termijn van de zijde van de Kamer.
[0:20:22] Ik kijk even naar de minister.
[0:20:24] Vijf minuutjes.
[0:20:25] Nou, dan gaan we even vijf minuutjes de benen strekken.
[0:20:27] Tot over vijf minuutjes.
[0:26:02] We gaan weer verder met het commissiedebat.
[0:26:08] We zijn toegekomen in de eerste termijn van de zijde van de minister.
[0:26:12] Ik geef het woord aan de minister van Heijen.
[0:26:16] Dank u wel, voorzitter.
[0:26:17] Dank ook aan de leden van uw commissie voor hun vragen en inbreng.
[0:26:23] Het is natuurlijk de eerste vergadering in mijn rol als demissionair minister.
[0:26:31] De vraag wat verandert er nou van de heer Blauw en anderen zal ik zo op ingaan.
[0:26:34] Maar laat ik om te beginnen zeggen dat in ieder geval de samenwerking in missionaire status mij altijd buitengewoon goed is bevallen met deze commissie.
[0:26:42] Ik wil daar echt mijn dank en waardering voor uitspreken.
[0:26:44] ook over de afgelopen periode.
[0:26:48] We zijn eigenlijk voor mijn gevoel lang niet klaar, dus het is een abrupt einde van een agenda die we denk ik echt verder hadden kunnen en moeten brengen, maar waar nu de grond in elk geval aan is ontvallen.
[0:27:02] Laat ik daar om te beginnen dan toch in de richting van de heren Blauwe ook van zeggen dat
[0:27:06] Wat de regering betreft, in eerste instantie niet veel veranderd.
[0:27:11] Ook in de komende periode blijft het hoofdlijnakkoord, blijft het regeerprogramma wel het kompas waarop we varen.
[0:27:18] Ik wil niet zeggen dat we alle details en alle maatregelen misschien precies zo uitvoeren.
[0:27:21] Er zullen soms misschien wegingen plaatsvinden, maar als dat zo is, dan zult u dat zien.
[0:27:26] Maar we vinden het ook belangrijk dat we voorspelbaar zijn, dat u weet waarop u kunt rekenen als het gaat om de inzet van de regering.
[0:27:35] En tegelijkertijd is de werkelijkheid dat we straks met in ieder geval de drie nog dragende partijen geen meerderheid meer in de Kamer hebben.
[0:27:42] Dus ook gewoon moeten kijken waar zitten meerderheden.
[0:27:44] Dus in die zin ontstaat er misschien ook weer een interessante fase waarin we misschien toch een aantal dingen kunnen doen.
[0:27:51] Mijn inzet zal in ieder geval zijn en blijven dat we met die agenda waaraan we begonnen zijn zo ver mogelijk komen.
[0:27:57] Ik denk echt weer een jaar verliezen.
[0:28:00] De problemen houden niet op van mensen thuis.
[0:28:04] U heeft allemaal vragen gesteld over arbeidsmigratie.
[0:28:06] Dat gaat gewoon door.
[0:28:07] Dus onze inzet, handelijk, bestuurlijk, zal echt zijn dat we proberen dingen toch verder te brengen.
[0:28:13] En we kijken in overleg met de Kamer waar we komen.
[0:28:16] In het volle besef dat wat wel en niet controversieel is, uiteindelijk natuurlijk bij de Kamer ligt.
[0:28:20] Niet bij ons, maar bij de Kamer.
[0:28:22] Dus de speelruimte wordt door de Kamer bepaald.
[0:28:24] Maar van mij mag u verwachten dat ik volle kracht verder ga met de dingen die we hebben beloofd en ook verder wil brengen in wetten en regels.
[0:28:36] Dat geldt zeker ook voor de zaken die we op het internationale toneel in gang hebben gezet, want daar heeft u eigenlijk allemaal naar gevraagd.
[0:28:45] Arbeidsmigratie is daar een heel wezenlijk hoofdbestanddeel van, met name detachering.
[0:28:53] Maar laat ik voordat ik op dat punt inga, toch op de algemene vragen ingaan die een beetje door mevrouw Patijn zijn gesteld, maar eigenlijk ook wel door de heer Aadsen over hoe we nou aankijken tegen die Europese wet en regelgeving en hoe we ons daartoe ook gaan verhouden, ook tot de initiatief wel in ieder geval de inzet van de Europese Commissie om ook met vermindering van regeldruk en administratieve lasten aan de slag te gaan.
[0:29:18] Het verminderen van regels en administratieve lasten is goed.
[0:29:24] De commissie wil kijken hoe we het ondernemerschap kunnen stimuleren.
[0:29:35] Is ons vertrekpunt, deze discussie hebben we eerder gehad, ook met de heer Aerts, onder andere toen hij, hij heeft het woord nu niet genoemd, tot mijn verrassing, maar over subsidiariteit begon, wat nog steeds een heel belangrijk vertrekpunt is, niet alleen voor de regering, maar ook op grond van het verdrag.
[0:29:51] Het staat gewoon in het verdrag van Lisbon, subsidiariteit is een belangrijk vertrekpunt.
[0:29:56] Ja, en als het over sociale zekerheid gaat en hoe wij onze mensen beschermen, sociale verzekeringen, de voorzieningen, arbeidsomstandigheden, verlofrechten, al dat soort zaken, ja, dat is een nationale competentie.
[0:30:09] Daarvoor zijn wij niet afhankelijk van Brussel.
[0:30:12] En wij laten dus ook niet zomaar Brussel dat niveau beïnvloeden.
[0:30:15] Dus als mevrouw Patijn zegt, ik maak mij zorgen over wat die regelgeving betekent voor sociale zekerheidsrechten, dan zeg ik, nou, dan zal onze inzet echt zijn, per voorstel, als dat wordt uitgewerkt.
[0:30:25] Maak maar eens inzichtelijk of dat consequenties heeft voor ons niveau van bescherming.
[0:30:29] Als dat zo is, zullen wij ons daar zeker niet zomaar bij neerleggen.
[0:30:33] Sterker nog, dan vinden wij dat dat een recht is wat primair aan de lidstaat toekomt.
[0:30:40] Iets anders is... Dat roept een vraag op bij mevrouw Patijn.
[0:30:42] Dus die geeft gelegenheid voor een interruptie.
[0:30:45] Ik moet even voor de aantal interrupties.
[0:30:47] Als u denkt dat u het te gek gaat maken... Het gaat mij om de informatie goed te krijgen.
[0:30:58] In het eerste omnibuspakket zaten al aankondigingen voor regels die zorgen voor het afbraak van het stoffenbeleid waar mensen mee moeten werken.
[0:31:13] Heeft u zich daar ook tegen verzet?
[0:31:16] Hoe verhoudt zich dat dan?
[0:31:21] Ik vind dat we moeten uitkijken om te snel het woord afbraak te gebruiken.
[0:31:26] Want ik ben er wel alert op, laat ik dat mevrouw Partijn echt meegeven.
[0:31:29] Dus ik vind het belangrijk dat het niveau van sociale bescherming dat wij in wet en regelgeving hebben, wat materieel betekent, veel betekent voor mensen, dat we daar ontzettend scherp op zijn.
[0:31:42] Wat Europese regelgeving over het algemeen doet, zeker op dit terrein, is een soort ondergrens neerleggen.
[0:31:50] En dat hoeft niet per se slechter te zijn.
[0:31:52] Dat zeg ik ook in de richting van de heer Aad.
[0:31:53] Als het over het minimumloon gaat, ja, hadden we dat nou echt nodig?
[0:31:58] Nou ja, nee.
[0:31:58] Ik bedoel, we hadden al een minimumloon.
[0:32:00] Dat zat al in de wet.
[0:32:01] En het heeft ons gedwongen om het op een aantal punten te verduidelijken, te onderbouwen en noem maar op, met name over wat toereikend is.
[0:32:10] maar dat heeft niet wezenlijk iets gedaan aan het niveau van bescherming.
[0:32:15] Is het desondanks verdedigbaar dat zoiets toch op Europees niveau op een gegeven moment wordt afgesproken, dat alle landen een mechanisme hebben voor minimumloon?
[0:32:23] Nou, daar is misschien best wel iets voor te zeggen.
[0:32:25] En dan kom ik bijvoorbeeld op het thema van detachering.
[0:32:29] Waar u zich allemaal zorg over maakt, is de race naar de bodem die tussen bedrijven ontstaat... op het moment dat vrij verkeer van werknemers tot mobiliteit van arbeid tijd.
[0:32:37] En op de ene plek tot een veel hogere verzekeringsgraad... zoals bij ons leidt dan in andere landen.
[0:32:42] En dat de arbeidskosten die daar het verschil van zijn... zo groot gevolgen zijn, dat het verschil zo groot is...
[0:32:48] dat er oneerlijke concurrentie ontstaat.
[0:32:52] Dus enige vorm van harmonisatie en af en toe ook een vloer leggen in dat niveau... kan in het collectief belang, zeg ik dat toch maar even... toch heel verdedigbaar zijn.
[0:33:03] Dan kom ik ook even bij wat de heer Kouwen over zei.
[0:33:06] Ja, daar zitten we altijd zelf bij.
[0:33:08] Doen alsof die regels maar uit Brussel komen en ons overvallen.
[0:33:12] Ja, dat is natuurlijk niet zo.
[0:33:12] Daar zitten we zelf bij en we kunnen zelf wegen...
[0:33:16] hoe we die twee dingen, hoe die zich tot elkaar verhouden.
[0:33:21] En dat geldt hier ook voor.
[0:33:22] Ik denk dat op zichzelf de aankondiging ook in dat draadje pakket om echt goed te letten op het concurrentievermogen van ons continent, brood nodig is.
[0:33:34] ook om de slag met de Verenigde Staten, met andere blokken in de wereld aan te kunnen.
[0:33:40] En moet dat ten koste gaan van het niveau van sociale bescherming?
[0:33:43] Nou, ik denk het niet.
[0:33:44] En ik denk dat wij daar dus in de uitwerking van die voorstellen buitengewoon scherp op zullen zijn.
[0:33:50] En ik zie dat ook nog niet terug, want nogmaals, het zijn aankondigingen.
[0:33:54] Er zijn nog geen voorstellen.
[0:33:55] Op het moment dat ze hier komen, dan zullen we ze iedere keer weer voorzien van appreciaties, van toetsen, ook aan subsidiariteit.
[0:34:03] Vinden we überhaupt dat Europa zich hiermee mag of moet bemoeien?
[0:34:06] En wat zijn de consequenties voor de Nederlandse situatie?
[0:34:13] Dat roept toch nog een vervolgvraag op bij mevrouw Partijn.
[0:34:16] Want in dat omnibus, één pakket wat al gepasseerd is, in ieder geval hier in deze kamer, komt dat niet meer aan de orde.
[0:34:21] Dus daar zit... Vloer leggen ben ik ook voor.
[0:34:26] En ik vind het niet erg als die vloer lager is dan onze norm, als we met die niet meteen weer klagen over koppen.
[0:34:31] Dat vind ik niet een onbelangrijke daarin.
[0:34:35] Maar de vloer verlagen is de stap die nu gezet wordt.
[0:34:38] En de tweede stap die gezet wordt in de aantal van die regels die nu op de plank liggen, is er ook een maximum bovengrend aan aan te leggen.
[0:34:48] En dat zou consequenties kunnen hebben voor onze nationale beschermingsregels.
[0:34:52] Dat is mijn zorg.
[0:34:54] Ik zeg ook niet dat die zorg op alle fronten onterecht is.
[0:34:58] Ik zeg alleen dat we iedere keer op elk terrein moeten identificeren waar die zit... en wat onze beweging is.
[0:35:04] En als u zegt, zo'n single market strategy... en heeft dat nou consequenties voor de WTTA... voor de kwaliteitsnormen die wij belangrijk vinden voor de uitzendsector... dan maak ik me daar ook wel zorg over.
[0:35:18] Dan zijn wij daar buitengewoon alert op, ook in de handelijke voorbereiding...
[0:35:22] Wat zijn de consequenties daarvan?
[0:35:24] Want wij vinden dat we die misstanden hier moeten kunnen aanpakken en dat deze wet daarvoor nodig is.
[0:35:29] En we laten hem niet uithollen door voorstellen dan op Europees niveau.
[0:35:33] Dus daar zullen we buitengewoon scherp in zijn.
[0:35:35] Dus ik vind het goed dat u die vraag stelt.
[0:35:37] Ik vind het ook goed dat we dat met elkaar kritisch volgen.
[0:35:41] En dat is wat mij betreft wel een voorbeeld van waar het ook om actie vraagt.
[0:35:46] En wij zullen dat ook proactief doen.
[0:35:49] Ook de komende raden informeel, formeel momenten benutten... om dat onder de aandacht te brengen.
[0:35:53] Ook meneer Kouwenhove heeft een interruptie.
[0:35:57] Dank aan de minister hiervoor.
[0:36:00] Ik zit even te zoeken, want die single market strategy... die zit natuurlijk niet per se bij een SZW-commissie.
[0:36:04] Dus mijn vraag is ook hoe trekt het kabinet dan samen op... in de onderwerpen die daar dan besproken worden... zodat we niet door een andere commissaris ineens verrast worden.
[0:36:20] Ja, integraal werken is een opgave voor iedereen, voortdurend.
[0:36:23] Dat is ook voor ons.
[0:36:25] De appreciatie van die single market strategie komt vanuit deze maand.
[0:36:29] Deze maand zei je toch?
[0:36:31] Ja, over twee en een halve minuut.
[0:36:32] binnenkort naar de Kamer vanuit de EZ.
[0:36:37] En er wordt natuurlijk vanuit alle departementen op alle relevante onderdelen op meegekeken.
[0:36:43] En overigens geldt hetzelfde voor de Kamer ook, dat we ook met elkaar opletten op al die fronten de inbreng te leveren.
[0:36:53] Gaat u verder.
[0:36:55] Ja, dank u wel.
[0:36:57] Dat even over de algemene zorgen van mevrouw Patijn en in het bijzonder even over de Single Market Strategy.
[0:37:05] De heer Blauw ben ik, denk ik, op ingegaan op de vraag wat de demissionaire status betekent en of hij het verschil gaat merken.
[0:37:14] Nou, ik heb duidelijk aangegeven dat dat denk ik niet het geval is.
[0:37:17] Waar dat wel zo is, zullen we dat ook aangeven.
[0:37:21] Hij vroeg me waarom het agenda zo laat is.
[0:37:29] Ik moet mij verschuilen achter de afhankelijkheid van het voorzitterschap.
[0:37:39] En dan bedoelt de minister niet mij mee, hè?
[0:37:43] Nee.
[0:37:45] Ik zeg het even omdat meneer Blauw ook daadwerkelijk bij de vraag toestelde, dus voordat we verwarring krijgen.
[0:37:51] Het gaat dus over de voorzitter van de Europese Unie.
[0:37:53] Excuses, mocht ik die indruk hebben gewekken.
[0:37:55] Nee, maar we zijn er afhankelijk van.
[0:37:56] Op het moment dat die agenda ons toekomt, dan kunnen wij ook een annotatie sturen.
[0:38:00] Die wordt al zo snel mogelijk met de Kamer gedeeld om ook dit inhoudelijk gesprek te kunnen voeren.
[0:38:06] Dus dat is daarop het antwoord.
[0:38:11] Dan had de heer Kouwenhover het erover dat de regels niet over ons heen komen, heb ik aangegeven.
[0:38:22] Hij heeft een aantal vragen gesteld over de coördinatie Verordening Sociale Zekerheid, de 883.
[0:38:29] langslepend hoofdpijndossier, waarvan wij hadden gehoopt dat het stil en dood zou sterven, zeg ik maar even, want het is niet helemaal conform onze inzet.
[0:38:38] Er is ook heel hard ook ambtelijk gewerkt aan een eigen visiedocument over wat wij nou zien als belangrijkste moderniseringspunten.
[0:38:45] Dat zijn de twintig punten waar u naar heeft verwezen.
[0:38:49] Desondanks heeft het Poolse voorzitterschap een poging gedaan om bestaande initiatief het nieuw leven in te blazen.
[0:38:58] Begin deze maand is dat niet verder gekomen.
[0:39:03] Het is niet een perspectief op overeenstemming.
[0:39:10] En ook daar blijven wij voortdurend alert op.
[0:39:13] Want het lastige is hierbij, we hebben een inzet, maar we zijn ook afhankelijk van waar een meerderheid op een gegeven moment naartoe lijkt te gaan bewegen en of we dan toch genoodzaakt zijn om strategisch op een aantal punten mee te bewegen.
[0:39:27] Zolang het niet hoeft doen we dat niet, maar we zijn wel heel alert, ook informeel in de contacten om met name dat punt van de WW, maar er zijn ook een aantal andere punten om dat te bewaken.
[0:39:39] Nee, we verwachten niet dat er de komende weken stappen worden opgezet.
[0:39:45] Dat weten we niet.
[0:39:51] De minister krijgt een toegevluisterd in zijn oortje.
[0:39:54] Meneer Kouwhovens, nog een vraag.
[0:39:57] Helder, volgens mij een bekend antwoord.
[0:40:00] Ik zit te zoeken.
[0:40:01] Er komt een nieuw Deens voorzitterschap aan.
[0:40:04] Wat zijn uw verwachtingen?
[0:40:05] Wordt er weer verder aangetrokken?
[0:40:08] Of heeft u toch het idee dat de koers met een nieuw voorstel zich wat meer tractie zal krijgen als we een andere voorzitter hebben?
[0:40:18] Ik weet van Denemarken dat ze daar niet enthousiast over zijn.
[0:40:25] Maar ze zijn ook onafhankelijk voorzitter.
[0:40:30] Je weet niet of er toch een poging wordt gedaan.
[0:40:33] Er is wel enig druk ook van de grotere landen om hier toch een keer een knoop over door te hakken, omdat het al zo'n langslepend dossier is.
[0:40:41] Dus in alle eerlijkheid kunnen we dat niet zeggen en we moeten dus naar bevind van zaak handelen.
[0:40:46] Wij hebben een heel duidelijke positie ingenomen, dat blijven we innemen.
[0:40:49] Op het moment dat er toch onderhandeld wordt, ja, zullen we onze belangen ook vanuit Nederland zo goed mogelijk inbrengen en ook partnerschap zoeken.
[0:40:56] En als het over die WW gaat, gaat het dan bijvoorbeeld over de termijnen en over de invloed die je kunt uitoefenen op reintegratie,
[0:41:03] in het betreffende woonland van de uitkeringsgerichtigde.
[0:41:11] Dus dat houdt echt onze aandacht.
[0:41:14] De heer Kouwenhove heeft ook nog een vraag gesteld over onze inzet als het gaat om arbeidsmigratie en de sluiproutes, de detachering.
[0:41:25] En de heer Aadsen vroeg daar ook naar.
[0:41:29] En ook wat de voortgang op dat punt is... Daar wil ik ook echt even een waardering laten blijken aan de ambtelijke inzet van SZW.
[0:41:39] Omdat daar ook echt heel hard aan getrokken wordt achter de schermen.
[0:41:42] Want het werk in Europa is...
[0:41:44] Het is ook achter de schermen voortdurend blijven pushen, aandacht blijven vragen bij de Europese Commissie, stukken opstellen, op de goede momenten inbrengen.
[0:42:00] Dat het er ook echt toe heeft geleid dat de... Hoe heet de strategie ook alweer?
[0:42:08] De Fair Mobility Package, zo heet het.
[0:42:12] Maar ook echt opgenomen is dat detachering daarin een aandachtspunt is... en dat daar een soort mogelijkheid ontstaat om onze punten nu ook in te brengen.
[0:42:22] Dus je kunt een non-paper maken, je kunt proberen landen achter het non-paper te krijgen... maar je kunt pas echt meters gaan maken als de Europese Commissie het overneemt... zorgt dat het op de agenda komt en dan gaat wetgeving uitwerken.
[0:42:35] Ik heb eerlijk de verwachting dat we nu met de aanscherping van de detacheringsrichtlijn als het gaat om de voorwaarden die aan doordetachering worden gesteld, maar ook als het gaat om de ELA, de samenwerking in de Europese arbeidsdispectie, het mandaat van de ELA, dat we daar de komende tijd voorstellen op kunnen verwachten.
[0:42:55] Dan wel dat we dat zelf op de agenda kunnen zetten om die voorstellen nog wat verder te helpen.
[0:43:01] Meneer Kouwenhove.
[0:43:03] Dus u onderstreept dat ook en u gaat dat dus ook doen tijdens de formele raad aan de hand van het gesprek over de ELA, wat als WFT-TK op de agenda staat?
[0:43:12] Ja, we moeten daar wel actief naar zoeken.
[0:43:13] Ik geloof dat we dat in de rondvraag moeten doen, maar dat gaan we doen, maar ook informeel.
[0:43:18] En ik weet dat er ook hard wordt gewerkt om ook informele ontmoetingen te organiseren, ook over de zomer heen, om dit ook bij andere landen onder de aandacht te blijven brengen en het draagvlak te vergroten.
[0:43:31] Je ziet wel dat het draagvlak bij een aantal landen groot is.
[0:43:36] zelf verantwoordelijk zijn voor die doordetachering, nou ja, ook wel weer kritischer wordt gekeken naar het voorstel.
[0:43:43] Wat interessant ook alweer uit ontmoetingen die je dan hebt met ministers uit die landen, blijkt dat het tekort aan arbeidskrachten in alle landen zo stevig gevoeld wordt, dat ook doordetachering daar inmiddels als een probleem wordt gezien.
[0:43:56] Dus als mensen dan toch binnenkomen, ja, hoe hou je ze dan vast?
[0:44:00] En dat kan ons in die zin ook weer helpen.
[0:44:04] Mevrouw Patijn heeft ook nog een vraag over dit onderwerp.
[0:44:07] Als u de microfoon nog even uitzet, dan geef ik mevrouw Patijn de gelegenheid.
[0:44:13] Ik had nog een vraag over, ik hoorde u het over het non-paper hebben.
[0:44:18] Wat ik begrepen heb, is dat de consequentie kan zijn van het non-paper dat er naast de bestaande detecheringsbescherming een aparte richtlijn komt voor deze groep.
[0:44:30] aanwezig risico dat dat niveau op een lager niveau komt te zitten dan het huidige niveau van detachering, dus binnen Europa.
[0:44:44] Dus we hebben vrij duidelijke regels over gelijk loon, gelijk werk, dat soort zaken.
[0:44:54] Is er niet een risico dat er een hele nieuwe onthandeling ontstaat en dat het wel zou kunnen zijn dat met een aparte richtlijn die daarnaast komt te staan, als ik het niet goed begrepen heb hoor ik het ook graag, een aparte richtlijn daarnaast komt te staan die gaat gelden voor die derde landers, onder dat niveau komt wat we eigenlijk nu al hebben.
[0:45:11] Nee, dat is ook niet de inzet.
[0:45:12] Als ik het nu verkeerd zeg, want hier komen we in de techniek van de richtlijnen, maar wat ik weet is dat wij echt proberen om met name de periode waarin je bijvoorbeeld ergens te werk moet zijn gesteld om te kunnen worden doorgedetecteerd, dat we daar onze inzet primair op richten.
[0:45:29] Dus niet op een nieuwe richtlijn, maar met name over de vraag hoe zorg je ervoor dat je de bestaande richtlijn misschien kunt verduidelijken.
[0:45:35] Want het risico van een nieuwe onderhandeling over een nieuwe richtlijn is ook dat je een hele hoop discussies weer naar boven tilt.
[0:45:40] Want detachering is in Europa een mijnenveld, zeg ik toch ook maar.
[0:45:45] Dus als je met het verduidelijken of misschien wat oprekken van die termijnen dat effect zou kunnen bereiken, dan lijkt dat ons een verstandiger strategie.
[0:45:54] Mevrouw Patijn.
[0:45:56] Dus ik hoor u zeggen, ons doel is, en ik hoop dan dat u alles eraan zal doen om dat te voorkomen, niet een nieuwe richtlijn hierover, maar een aanpassing van de huidige richtlijn.
[0:46:07] En dan heb ik wel inderdaad dezelfde zorg als u heeft, namelijk dat dat kan leiden tot het openbreken van de hele discussie over detachering.
[0:46:15] En daar kunnen dan wel weer dingen verdwijnen die juist hier heel erg gewaardeerd worden.
[0:46:21] Nee, maar dat bevestig ik.
[0:46:23] Het zit op de verduidelijking.
[0:46:25] Het kunnen richtlijnen zijn, dus niet een formele richtlijn in de zin van de Europese Commissie, maar hoe je artikelen interpreteert en daar zetten we het primair op in.
[0:46:36] in derde en laatste instantie.
[0:46:38] Ik zou heel fijn vinden om daar misschien wel, als dat mogelijk is, een soort update te kunnen krijgen voor de volgende, voor de informele raad, voor het cd van de informele raad.
[0:46:48] Is dat mogelijk?
[0:46:49] Dat lijkt mij geen probleem.
[0:46:50] Kunnen we gewoon even op een rij zetten hoe ver het exact staat, wat de inzet is.
[0:46:55] Geen beginningprobleem om dat toe te sturen.
[0:46:58] Gaat u verder.
[0:47:00] Dan heb ik de heer Aertsen die vroeg ook over de doordetichering.
[0:47:06] Hij vroeg ook nog... Ja, ik heb hem inderdaad een brief toegezegd voor de zomer... over de aanpassing van wetgeving.
[0:47:12] Het is mooi weer, maar nog geen zomer.
[0:47:16] Maar die toezegging wordt nagekomen.
[0:47:18] Die brief, daar wordt hard aan gewerkt.
[0:47:22] Voor mij is het aan het versturen bijna toe.
[0:47:24] Dus die toezegging staat.
[0:47:28] Over de export heb ik het een en ander gezegd.
[0:47:30] Over regelgeving ook.
[0:47:34] En dan heb ik denk ik al heel veel punten gehad.
[0:47:37] Volgens mij heb ik het overgrote deel gehad van de vragen.
[0:47:50] De Kamerleden zijn er goed in om daar mee te kijken.
[0:47:54] Ik heb nog één vraag.
[0:47:59] Mevrouw Van Partijen vroeg nog de impact van het voorstel om de regeldruk te verminderen voor de mid-caps.
[0:48:13] Dat past een beetje in de algemene lijn die ik daarover heb aangegeven.
[0:48:17] Dat we voor het mkb altijd bijzondere aandacht hebben in het kader van wat betekent wet- en regelgeving ook voor administratieve lasten en kosten voor het midden- en kleinbedrijf.
[0:48:31] En ook hiervoor geldt, als dat een doorwerking heeft naar de sociale zekerheid, want daar zit iedere keer volgens mij de zorg van mevrouw Partijn, dat we daar ook met name scherp op moeten zijn.
[0:48:41] En daar waar we dingen kunnen vereenvoudigen, verhelderen en zo, voor het midden- en kleinbedrijf, lijkt me daar niet zoveel problemen mee.
[0:48:45] Maar het gaat met name denk ik ook om, heeft dat dan doorwerking voor uitzonderingsposities, bijvoorbeeld die het midden- en kleinbedrijf voor bepaalde wet- en regelgeving heeft.
[0:48:53] Nou, dat zul je echt van geval tot geval moeten bekijken.
[0:49:02] Die vragen heb ik beantwoord, ja.
[0:49:08] Dat betekent dat aan het eind van... Ja, mevrouw Partijn wil toch nog een vraag stellen.
[0:49:13] Ja, mevrouw Partijn.
[0:49:15] Ik dacht dat u het zag, maar ik weet ook helemaal niet of dat mag, want we hebben heel netjes altijd interrupties en ik krijg heel veel ruimte, daarvoor dank.
[0:49:25] Het gaat mij niet alleen om de sociale zekerheid, dat wil ik echt nog een beetje nadrukken, maar ook over arboregels en beschermingsregels.
[0:49:32] Ik wil alleen maar oproepen, dat zal ik straks nog een keer doen, dus hou het in de gaten.
[0:49:42] Wil de minister daarop reageren?
[0:49:44] Die oproep heb ik goed gehoord.
[0:49:46] En ik snap hem ook wel, omdat die dingen uiteindelijk vrij snel kunnen raken aan het niveau van bescherming wat je in een lidstaat hebt en wat raakt aan de autonomie van de lidstaat om daar iets van te vinden.
[0:49:59] Dus wij zullen daar scherp op zijn, wij zullen dat ook bij de appreciaties zo scherp mogelijk in beeld brengen.
[0:50:06] Dat betekent inderdaad het einde van de eerste termijn.
[0:50:09] Dan kijk ik of er leden zijn die behoefte hebben aan een tweede termijn.
[0:50:18] Ik wil u bedanken.
[0:50:19] Het is een heel plezierig debat.
[0:50:21] Het is nu dus een debat, maar het is een informatiesessie bijna.
[0:50:27] Misschien is dat wel de dimensionele status.
[0:50:29] Ik hoop voor u dat het zo relaxed blijft.
[0:50:35] De enige wat ik nog heel specifiek zou willen vragen is of we de appreciatie van de Jingle Market ook voor de CD van de Commissie Debat van de Informele Markt
[0:50:46] kunnen krijgen, of informeraten kunnen krijgen.
[0:50:50] En mijn oproep is duidelijk.
[0:50:53] Er is een laatste punt wat ik misschien nog mee zou willen geven.
[0:50:57] Ik zou het fijn vinden als we voor het Omnibuspakket 1, dat heet soms het Omnibus 1-2, het is allemaal niet helemaal duidelijk de nummering, maar het eerste pakket dat eigenlijk al hier behandeld is, toch in kaart te brengen wat zijn nou de gevolgen die onder uw verantwoording vallen.
[0:51:15] voor als dit allemaal doorgaat in Nederland.
[0:51:34] Heel veel vuurwerk zo opleveren.
[0:51:37] Misschien kunnen we vergelijken met een spetterkaasje of zo.
[0:51:39] Hopelijk wordt dat niet straks verboden, maar goed.
[0:51:43] En ik begreep ook dat de minister naar de EU-gezondheidsraad gaat, als het goed is.
[0:51:50] Als u daar vragen over heeft, is daar een andere commissie voor.
[0:51:53] Precies, maar dat is een andere commissie.
[0:51:54] Maar ook daar, omdat ik daar toevallig ook... Dat zit ook in mijn portefeuille, dus daar wil ik de minister... in ieder geval ook alvast heel veel succes en wijsheid toe wensen.
[0:52:02] Dank, voorzitter.
[0:52:04] Dank u wel.
[0:52:06] Ook vanuit mij dank aan de minister, maar ook aan de ambtelijke ondersteuning.
[0:52:10] En ik heb ook complimenten gehoord van de minister aan de ambtelijke ondersteuning over de inzet in Europa.
[0:52:15] En ik denk ook dat wat ik zei, het corvée, het werk wat richting Europa gebeurt, dat wordt wel eens onderschat.
[0:52:22] Ik denk dat de nationale agenda die we zo met elkaar hebben bedisseld, bijvoorbeeld op arbeidsmigratie, hoe belangrijk dat is dat daar hard aan gewerkt wordt.
[0:52:31] Daar heb ik veel waardering voor.
[0:52:33] Het zou ook gelijk de belangrijkste boodschap zijn die ik wil geven.
[0:52:35] Blijf dat doen, onderstreep dat.
[0:52:37] trek ik echt ook intensief op met andere Europese raden, want het kan niet zo zijn dat wij hier in Nederland op arbeidsmigratie de juiste stappen zetten om dat vervolgens via Europa te laten ondermijnen.
[0:52:51] En natuurlijk, wij gaan ook de voortgang van de coördinatieverordening, die moeten we inderdaad nauwgezet volgen.
[0:52:56] Ik heb de minister gehoord en tegelijkertijd zit er ook een grote mate van onzekerheid in.
[0:53:01] Dat hoor ik ook.
[0:53:02] We weten nog niet hoe het helemaal loopt.
[0:53:03] We verwachten het een
[0:53:04] En ik zou echt kijken van zowel de rapportages die er al zijn, maar ook als er specifieke ontwikkelingen zijn, houdt de Kamer erg goed op de hoogte.
[0:53:14] Want dit is echt een die ons aan het hart gaat en ik denk ook heel veel Nederlanders.
[0:53:18] Dank u wel.
[0:53:18] Dank u wel.
[0:53:19] Meneer Aerts ziet af van zijn tweede termijn.
[0:53:22] Ik heb niet heel veel extra vragen gehoord, maar wel een paar.
[0:53:24] Dus ik kijk even of de minister... Ik vraag even één minuutje, want er worden concrete toezeggingen gevraagd.
[0:53:29] Ik wil even precies weten wat ik daar, met name van mevrouw Patijn, kan toezeggen als het om omnibuspakket en dat soort dingen gaat.
[0:53:35] Daar heb ik even een paar tellen voor nodig.
[0:54:51] We gaan weer verder.
[0:54:52] Ik hervat het debat met de tweede termijn van de zijde van de minister.
[0:54:57] Dank u wel.
[0:54:57] Dank voor de reacties en de aansporingen om ambtelijk en bestuurlijk te blijven werken aan die Europese agenda.
[0:55:04] We denken dat we het met elkaar eens zijn.
[0:55:06] Er wordt heel veel besloten en je moet er op tijd bij zijn.
[0:55:10] En ook zelf je realiseren dat we het met elkaar doen en besluiten.
[0:55:18] Dat zullen we zeker blijven doen.
[0:55:20] Als het even om de concrete vragen van mevrouw Partijn gaat, over de single market appreciatie, kunnen we inderdaad aanleveren voor de volgende informele raad.
[0:55:29] Dat kan dan ook bij de voorbereidingen worden betrokken.
[0:55:31] Dat staat dan ook op de agenda, wat als het thema arbeidsmigratie.
[0:55:35] Dat onnieuwspakket één, daar heb ik echt nog even naar gevraagd.
[0:55:38] De zorgen in algemene zin, heb ik gezegd, daar zullen we alert op blijven, maar de specifieke zorgen dan ten aanzien van dit pakket worden niet herkend.
[0:55:48] Daar is ook uitgebreid over gesproken.
[0:55:51] Als daar overeenstemming over bereikt wordt, dan zal het in de vorm van voorstellen ook weer naar de landen toegaan en zullen ook weer appreciaties volgen waarin we alert blijven, volgens de lijn die ik net heb geschetst, op mogelijke consequentie op het sociaal terrein, maar misschien ook op volkgezondheid, als dat uw zorg is.
[0:56:08] Maar de specifieke zorg die u noemt, die herkennen wij op dit moment niet.
[0:56:11] Dus mijn voorstel zou daar echt zijn.
[0:56:14] laten we afwachten wat de vertaling van de gesprekken over dat voorstel concreet oplevert en hoe we ons daartoe dan verhouden met alle kritische toetsen en waarborgen die we dan ook weer toepassen.
[0:56:29] Ik zie geknikt.
[0:56:31] Dus dat was zeg maar uw tweede termijn, toch?
[0:56:35] Ja.
[0:56:36] Dan zijn we aan het eind gekomen van het commissiedebat.
[0:56:39] Dan heb ik twee toezeggingen, ik niet, maar we hebben twee toezeggingen genoteerd.
[0:56:46] Ik deel ze even om te kijken of we allemaal dezelfde verwachting hebben.
[0:56:49] De minister zegt hoe de Kamer voor de volgende informele raad een update te sturen over de non-paper detacheringsrichtlijn na aanleiding van de vraag van de lidpartij.
[0:56:59] De minister zal de appreciatie van de Single Market Strategy voor de volgende informele raad aan de Kamer sturen.
[0:57:22] soepel en snel en toch met ruimte de commissiedebat gedaan.
[0:57:27] Dank aan de minister en zijn ondersteuning.
[0:57:29] Dank aan de leden.
[0:57:31] Ik wens u een plezierige dag.