Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.
Fiscale verzamelwet 2026
[0:00:00] Goedemiddag allemaal bij het wetgenuze overleg fiscale verzamelde 2026.
[0:00:06] Bij ons is de waarnemende staatssecretaris en ook minister Heinen en zijn ambtenaar.
[0:00:13] Ik heet de leden Stultjens, Van Eyck en Kouwenhove ook van harte welkom.
[0:00:18] Ik zal zelf ook straks nog wat zeggen.
[0:00:20] Helemaal aan het einde.
[0:00:21] We hebben in principe geen limieten op de spreektijden, maar jullie hebben wel
[0:00:25] De leden hebben indicatieve spreektijden gegeven.
[0:00:28] Ik ga ook het aantal interrupties niet beperken, gezien de hoeveelheid deelnemers.
[0:00:31] Dat hoeft, denk ik, allemaal niet.
[0:00:33] We hebben ruim de tijd, maar ik denk dat we allemaal blij zijn als we iets tijd winnen.
[0:00:37] De minister heeft aangegeven dat hij straks even wil schorsen tussen, denk ik, jullie eerste termijn en de zijnde.
[0:00:44] Nou, dat gaat allemaal, denk ik, vanzelf.
[0:00:46] Dus dan, without further ado, ga ik naar meneer Stultjens van GroenLinks PvdA.
[0:00:54] Dank, en ook alvast dank aan de minister dat hij weer komt invallen bij een belastingdebat zoals vorig jaar.
[0:01:00] Vandaag behandelen we de fiscale verzamelwet.
[0:01:02] Een moment voor onze Kamer om fiscale zaken te agenderen die we de afgelopen tijd hebben verzameld.
[0:01:07] En ik wil er een paar gaan noemen.
[0:01:08] En te beginnen met ons speerpunt, dat is wonen.
[0:01:11] In dit land zijn zoveel mensen al lange tijd op zoek naar een betaalbare woning.
[0:01:15] En toch zijn er heel veel woningen langdurig leeg.
[0:01:19] 180.000 leegstaande woningen, waarvan 60.000 langer dan een jaar.
[0:01:25] En mijn vraag aan het kabinet is, kan hier niet meer tegen opgetreden worden?
[0:01:29] Zouden we niet alles eraan moeten doen om deze leegstaande huizen weer te gebruiken waar ze voor bedoeld zijn om in te wonen?
[0:01:35] En daarom, voorzitter, zijn we vandaag met een
[0:01:38] een amendement gekomen en wetwijziging om dit mogelijk te maken.
[0:01:41] Een leegstandsheffing, samen ingediend met de SP, Partij voor de Dieren en NEC.
[0:01:47] En deze wijziging biedt gemeenten de kans om leegstand aan te pakken.
[0:01:51] Een extra middel waar ze al lang om vragen en waarvan we zien dat het in Vlaanderen goed heeft gewerkt.
[0:01:56] Wij hopen dat het kabinet inziet dat deze manier nuttig kan zijn in het arsenaal voor gemeenten om leegstand aan te pakken.
[0:02:03] En we horen graag reactie van de minister op dit voorstel.
[0:02:06] Voor de zomer hebben we al een poging gedaan met een motie.
[0:02:09] Toen hadden we slechts 55 cent op steun.
[0:02:12] Inmiddels hebben we NSC aan onze kant.
[0:02:14] Het is nu 50-50.
[0:02:14] En we hopen nog op een andere partij te kunnen overtuigen de komende week van dit plan.
[0:02:20] Een tweede woonpunt op fiscaal gebied gaat over buitenlandse vastgoedbeleggers.
[0:02:25] En eerder hebben we hier al Kamervragen over gesteld.
[0:02:27] Want we weten dat deze Duitse vastgoedfondsen jarenlang hebben kunnen profiteren van een lek in onze wetgeving.
[0:02:34] En eerder gingen we uit van een gat van 1,1 miljard, maar we weten inmiddels dat het gat opgelopen is op 1,7 miljard euro.
[0:02:41] En het gaat ook over toekomstige vastgoedverkopen.
[0:02:44] Dus als in de toekomst een Duitse vastgoedbelegger een pand verkoopt... en met name op de Zuidas zit er een heleboel vele miljarden... dan wordt de opgebouwde winst van de afgelopen jaren niet belast.
[0:02:54] Terwijl het wel altijd de bedoeling was van onze wetgever om dit wel te belasten.
[0:02:58] Daarom mijn vraag aan de minister.
[0:03:00] Deelt hij ons politieke standpunt dat het onwenselijk is dat we geen belasting kunnen heffen over deze toekomstige vastgoedverkopen?
[0:03:07] En zo ja, is er alles aangedaan om dit lek te voorkomen?
[0:03:12] Zijn er nog aanvullende maatregelen mogelijk?
[0:03:14] Wij overwegen zelf een amendement in te dienen, maar we willen wel zeker weten dat het ook juridisch vervolgens houdbaar is.
[0:03:19] Want anders zitten we over een paar jaar weer met dezelfde discussie.
[0:03:22] Daarom horen we echt graag of de politieke wil er is en of gekeken is of alle opties verkend zijn.
[0:03:28] Ik wacht even want ik zie een collega aan het interruptie.
[0:03:34] Dank je wel, voorzitter.
[0:03:36] We hebben dit onderwerp vorig jaar ook al uitvoerig behandeld bij de wet kwalificatiebeleid, waarin we het lek ook hebben gedicht met ingang van 1-1-25.
[0:03:45] Ik denk dat het een gemiste kans is dat we die discussie toen niet met elkaar gevoerd hebben, want de wetgeving is erg complex.
[0:03:51] Het raakt niet alleen buitenlandse beleggingsfondsen, maar zeker ook pensioenfonds en andere investeerders die investeren in Nederland.
[0:03:59] Terugwerkende kracht, materieel terugwerkende kracht en fiscaliteit is echt een unicum.
[0:04:03] Hoe heeft de heer Stultjes dit gewogen?
[0:04:08] Logische vraag.
[0:04:09] En ik denk inderdaad, volgens mij is het al een jaar daarvoor dat de wet behandeld werd hier in de Kamer, maar het is een terechte vraag, want in principe zijn we geen fan van terugwerkende kracht.
[0:04:17] Wat hier het nieuwe grijze gebied is, dat het eigenlijk gaat om omissie van de wetgever, dat we eigenlijk jarenlang dachten dat ze wel belast waren.
[0:04:24] Sterker nog, dat dachten ze zelf ook jarenlang.
[0:04:26] Ze hebben ook
[0:04:27] Dus op zich vinden wij het daarmee politiek geoorloofd om te doen.
[0:04:33] Alleen willen we zeker weten, en dat vraag ik aan de minister, of het juridisch standhoudt.
[0:04:37] Dat is de reden we hebben deze zomer hard eraan gewerkt.
[0:04:39] We hebben gesprekken gevoerd met de ambtenaren.
[0:04:43] Politiek willen wij dit, dat ze gaan betalen.
[0:04:45] Want als zij niet betalen, dan betaalt de gewone belastingbetaler dit gat van 600 miljoen.
[0:04:49] Alleen, ik ben met mevrouw Van Eyck eens, wij moeten geen amendement indienen die vervolgens alsnog strand bij de rechter.
[0:04:55] En daarom vraag ik de minister om een appreciatie ervan voordat wij definitief besluiten of we hem gaan indienen.
[0:05:03] Ja, nog op dit punt een korte aanvullende vraag.
[0:05:07] Namelijk, sinds deze tegenvallende uitspraak is de vraag... heeft het ministerie vervolgens nog eens goed gekeken intern... of we nu alle regels goed op orde hebben?
[0:05:16] Namelijk, in principe willen wij elkaar vastgoed hier in Nederland belasten... ongeacht waar diegene woont.
[0:05:21] Dat was het doel van de wetgever.
[0:05:23] Nou, we weten inmiddels dat er een lek was, die is gedicht.
[0:05:25] Is er nog eens goed gekeken naar andere lekken... zodat we niet in de toekomst alsnog worden verrast... door nieuwe budgetaire tegenvallers?
[0:05:33] Mijn derde punt over wonen en belasting gaat over woningbouwcorporaties.
[0:05:38] We weten namelijk hoe groot de woningbouwopgave is in Nederland.
[0:05:41] En er is grote behoefte aan meer betaalbare woningen.
[0:05:45] Deze corporaties kunnen daarbij een belangrijke rol spelen.
[0:05:48] Alleen gek genoeg betalen ze nog steeds winstbelasting, terwijl ze geen winstoogmerk hebben.
[0:05:53] En wij vinden dan ook dat deze woningbouwcorporaties uitgezonderd moeten worden van de vpb-plicht.
[0:05:59] Net zoals dat het geval was voor 2006.
[0:06:01] Ook toen betaalden ze namelijk geen vpb.
[0:06:03] want hiermee krijgen ze meer geld om te investeren in nieuwbouw, in onderhoud en verduurzaming.
[0:06:08] En wij vragen het kabinet daarom om wetgeving voor te bereiden, ook te kijken naar dekkingsopties en de staatsteuntoets, zodat we bij belastingplan al dit jaar, als er een politieke wil is, bij ons is het er, om dat te kunnen amenderen, zodat we vervolgens niet een verloren jaar hebben in 2026.
[0:06:23] Dus ik amendeer niet de wet hier vandaag, maar ik vraag wel het kabinet om dit voor te bereiden, zodat als er die wil is in november, dat we met elkaar deze VBB-plicht kunnen regelen.
[0:06:36] Het gaat over een inkomen waarmee je rond kan komen.
[0:06:41] We zijn daarom groot tegenstander van de bezuiniging op de WW.
[0:06:47] Gelukkig heeft een meerderheid van de Kamer voor de zomer onze motie gesteund om deze bezuiniging terug te draaien.
[0:06:53] En de dekking van deze motie wordt gevonden in het versoberen van de expertregeling.
[0:06:57] En de vraag is eenvoudig aan de minister.
[0:06:59] Hoe gaat het kabinet deze motie uitvoeren?
[0:07:02] Kiest het kabinet ervoor om het percentage te verlagen of een aftoppingsgrens te verlagen?
[0:07:07] Want nu kun je als expert krijg je vergoed tot aan 2,5 ton.
[0:07:11] Dit zou je kunnen verlagen naar 1 ton.
[0:07:13] Mijn vraag eigenlijk is simpel.
[0:07:14] Hoe gaat het kabinet deze motie uitvoeren?
[0:07:17] Zodat wij niet zelf alsnog nu met het amendement hoeven te komen.
[0:07:20] Want het liefst gebeurt dat met een normale route via belastingplan.
[0:07:23] Dan is er nog een andere fiscale motie, maar daar gaat collega Kouhoven over verder, over de private equity managers.
[0:07:30] Hij heeft er al vaak over gehad.
[0:07:32] Ik vind het wel belangrijk om het hier nog even genoemd te hebben.
[0:07:35] Als er Kamermeerderheden zijn die zeggen, je moet een bepaalde massabelastingmaatregel schrappen of aanpassen, dan mag ik hopen dat het kabinet die uitvoert, ongeacht de politieke kleur van deze moties.
[0:07:45] En ik hoop dat hij ook dan de Kamer gerust kan stellen en deze motie gewoon netjes gaat uitvoeren.
[0:07:49] Hij is zelfs twee keer aangenomen.
[0:07:52] Tot slot.
[0:07:53] Oh, ik heb wat even met mijn slot.
[0:07:58] Ja, op dit punt in aanzien van de lucratieve belangregeling en de private equity managers.
[0:08:03] Ik weet dat er moties zijn aangenomen.
[0:08:06] Ik weet ook dat het kabinet en dat heeft de vorige staatssecretaris ook uitgebreid naar de Kamer toegelicht wat er allemaal onderzocht wordt, welke consultatie er loopt en hoe je dat op een zorgvuldige manier kan doen.
[0:08:18] Ik krijg en ik kom er in mijn inbreng ook terug heel veel signalen uit de praktijk dat hierdoor niet alleen private equity managers worden geraakt, maar ook
[0:08:25] Ik ben heel erg bang dat vrij kort door de bocht is geformuleerd dat we onbedoeld groepen raken die we helemaal niet willen raken.
[0:08:39] Is de heer Stultjes zich daarvan bewust?
[0:08:42] Hebben we ergens iets van een impactanalyse waaruit dat zou blijken?
[0:08:49] Ik snap de vraag.
[0:08:50] Tegelijkertijd is wel... Wat ik hier doorslaggevend vind, is dat er al meer dan een jaar geleden... een ruime meerderheid zei... hé, we zien hier eigenlijk een onbedoeld belastingkortingvoordeel... voor private action managers, die willen we aanpakken.
[0:09:03] Daarvoor werd gezegd, belast die in box 1.
[0:09:06] Toen kwam er vervolgens een onderzoek van het ministerie... met verschillende opties en denkrichtingen.
[0:09:09] En eigenlijk is er een soort soepele versie gekomen die zegt... hé, wat makkelijker is om gewoon te zeggen... verplaats het naar box 2 met een hoger tarief.
[0:09:17] Ik denk dat het nog steeds zeer wenselijk is.
[0:09:20] Op zich, als de minister hiermee zegt... vandaag moeten we zorgvuldig doen, ik ga het zelf in de wetgeving regelen... een belastingplan, vind ik het ook best.
[0:09:27] Het gaat mij niet om in welke wet die terechtkomt.
[0:09:29] Alleen ik wil ervoor maken, en daar ben ik angstig voor... dat straks blijkt dat de motie weer niet wordt uitgevoerd.
[0:09:35] Want als je mij uiteindelijk vraagt... ja, ik vind wel dat deze private equity managers... gewoon belast moeten worden met hun bonus... zoals inkomen uit werk normaal belast is.
[0:09:45] Ik rond af met twee technische vragen over deze fiscale verzamelwet.
[0:09:49] De eerste gaat over de uitzendregeling voor de eigen woningen.
[0:09:53] We snappen deze aanpassing.
[0:09:54] De vraag is, klopt het nou dat deze eis voor minimaal 12 aneengesloten maanden alleen geldt voor andere personen?
[0:10:01] Zou die niet ook moeten gelden voor kinderen en kleinkinderen?
[0:10:04] Dat lijkt ons namelijk logischer, maar daar weet de minister vast meer van.
[0:10:08] En de tweede vraag gaat over de werkkostenregeling.
[0:10:10] Die wordt aangepast, of de samenloop met de aftijdbeperking wordt aangepast.
[0:10:15] Die snappen we ook.
[0:10:16] We waren wel benieuwd waar de timing vandaan kwam.
[0:10:18] Want al tien jaar lang bestaat deze werkkostenregeling.
[0:10:22] Was er een signaal vanuit de belastingdienst zelf?
[0:10:24] Was er een signaal uit de samenleving?
[0:10:25] Hoe is dit verstandig gekomen?
[0:10:26] Dat is onze vraag bij deze wijziging.
[0:10:29] Dat waren mijn punten, voorzitter.
[0:10:30] Dank u. Dank u wel.
[0:10:32] Ik ga naar mevrouw Van Eyck van de VVD.
[0:10:35] Dank u wel, voorzitter.
[0:10:36] De fiscale verzamelwet lost een aantal technische onjuistheden op die bijna geen budgettaire gevolgen hebben.
[0:10:44] Het wetsvoorstel heeft een zorgvuldig en transparant wetgevingsproces doorlopen.
[0:10:48] Zoals gebruikelijk is het voorstel getoetst door de Raad van State en andere adviesorganen.
[0:10:53] De fiscale verzamelwet 26 is een verzamelvoorstel en verdoet aan de criteria uit de notitie verzamelwetgeving en de aanwijzingen voor de regelgeving.
[0:11:00] Dit wetsvoorstel heeft thematische en uitvoeringstechnische samenhang.
[0:11:04] De VVD onderschrijft het belang van regelmatige inhoudelijke en technische aanpassingen in de fiscale wetgeving.
[0:11:11] We hebben een groot aantal inhoudelijke vragen gesteld bij de diverse dectische onderdelen van de wet.
[0:11:15] Die vragen zijn afdoende beantwoord en de fiscale verzamelwet had wat ons betreft een hamerstuk kunnen zijn.
[0:11:23] Het recht van amendement is in de grondwet opgenomen recht van de Tweede Kamer.
[0:11:27] Het staat ons vrij en we maken daar gelukkig ook allemaal gebruik van om amendementen in te dienen op het wetsvoorstel dat we vandaag behandelen.
[0:11:33] Maar, voorzitter, tegelijkertijd brengt dit recht een verantwoordelijkheid met zich mee om op zorgvuldige wijze met amendementen om te gaan.
[0:11:41] Amendementen zijn geen vrijblijvende toevoegingen.
[0:11:44] Deze kunnen, wanneer aangenomen, daadwerkelijk en verstrekkende gevolgen hebben voor de samenleving.
[0:11:49] Het is van groot belang dat de potentiële gevolgen en effecten van amendementen vooraf goed worden gewogen.
[0:11:54] De Raad van State heeft hier onlangs aandacht voor gevraagd in haar briefadvies amendementen en wetgevingskwaliteit.
[0:12:01] De fracties van de VVD, NSC en BBB hebben inbreng geleverd voor het verslag.
[0:12:05] Geen enkele fractie heeft uitgesproken de fiscale verzamelheid inhoudelijk te willen behandelen.
[0:12:10] En toch liggen er drie zeer uiteenlopende amendementen voor met mogelijk verstrekkende gevolgen.
[0:12:16] Wijzigingsvoorstellen die allesbehalve een zorgvuldig wetgevingsproces hebben doorlopen.
[0:12:21] De VVD doet hier niet aan mee.
[0:12:24] Complimenten aan de fracties van ChristenUnie, D66, CDA en SGP die een procedurevoorstel hebben gedaan voor een spoedige en ordentelijke behandeling van een onderdeel uit het pakket Belastingplan 26.
[0:12:36] Zo kan het ook, zeg ik hier tegen de collega's.
[0:12:43] Dank, want ik voel me natuurlijk een beetje uitgedaagd door deze inbreng.
[0:12:47] Een beetje, meer dan een beetje.
[0:12:50] Eerst een feite correctie.
[0:12:51] Ik heb voor de zomer aangegeven dat ik die wet graag wil behandelen, dus dat was volgens mij geen verrassing.
[0:12:55] En ik zal die zijboog achterwege laten, want vorige week is er nog in het debat over de kabinetsval een motie ingediend voor 1,5 miljard accijnskorting zonder dekking.
[0:13:03] Er was wel allemaal doorheen gejaagd, dus laat het over ordentelijke... Maar mijn punt zei ik als volgt.
[0:13:08] Is mevrouw Van Eyck het eens dat het op zich een amendement waarin we zeggen we geven gemeenten de optie om een belasting te heffen niet zo heel radicaal is?
[0:13:15] Sterker nog vervolgens is het politieke debat vindt plaats in de gemeenteraad met de vraag wil je deze invoeren?
[0:13:20] Hoe hoog moet die zijn?
[0:13:21] Dus past het niet bij uitstek bij een wet waarin overigens 22 verschillende voorstellen staan met weinig budgetaire impact om een knop te geven aan die gemeenten om dit te regelen?
[0:13:31] Mevrouw Van Eyck.
[0:13:34] Ik denk inderdaad dat als je kijkt naar de drie amendementen die vandaag voorliggen... dat dit degene is die het minst verstrekkend is in de zin van gevolgen.
[0:13:44] Het is een kanbepaling en er ligt ook een mogelijkheid voor... om het instrument wel of niet op lokaal niveau in te zetten.
[0:13:50] Maar daar verschillen we heel erg van mening over... hoe je belastingen en belastinggrondslagen moet inzetten en gebruiken.
[0:13:58] Het valt me op dat in de eerste beste mogelijkheid die we hebben...
[0:14:02] na het zomereces, GroenLinks, PvdA en een aantal andere partijen weer meteen komen met een nieuwe belasting, als zijnde een oplossing voor de crisis op de woningmarkt.
[0:14:11] En wat ons betreft ligt daar niet de oplossing en zouden we vooral met elkaar moeten praten hoe zorgen ervoor dat er geïnvesteerd kan worden, dat er meer huizen gebouwd kunnen worden, huizen waar mensen ook in kunnen wonen.
[0:14:22] Het punt inhoudelijk ten aanzien van het leegstand en het bestrijden daarvan, ik zie ook dat lokale bestuurders en het verschilt per partij en het verschilt per gemeente afhankelijk van hoe groot de problematiek ook is, behoefte zouden kunnen hebben aan een dergelijk instrument.
[0:14:36] Maar dan nog vind ik, als je het over een ordentelijk wetgevingsproces, dat je dat niet nu in deze verzamelwet moet regelen, dan vraagt dat ook een zorgvuldige wetsbehandeling.
[0:14:47] Nog één vervoorvraag, want voor een deel kan ik meegaan in de analyse van mevrouw Van Eyck.
[0:14:53] Ik wijs er wel graag op dat het debat voor de zomer, een debat over nationale fiscaliteit, stelde ik aan haar de vraag, is de VVD van mening dat moties die worden aangenomen moeten worden uitgevoerd, ook al is de VVD daar geen voorstander van?
[0:15:05] Toen was het antwoord nee, die hoeven niet te worden uitgevoerd.
[0:15:09] En dat vind ik persoonlijk nog veel ondemocratischer, dat de meerderheid pas stelt als de VVD meedoet.
[0:15:15] En ja, dan gaan partijen op zoek naar, noem het even creatieve wegen om zelf de wet te wijzigen.
[0:15:20] Maar volgens mij is de kern van het probleem dat de minister gewoon moet zeggen, of het kabinet, wij voeren moties uit, ook als de VVD er niet blij mee is.
[0:15:26] Want dan kunnen wij erop vertrouwen dat gewoon met een normaal proces, bij een belastingplan, die dingen worden gefixt waar de Kamer om gevraagd heeft.
[0:15:33] Ik geef mevrouw Van Eyck nog een keer de kans om een antwoord te geven.
[0:15:35] We dwalen wel iets wat af van de schadeverzamelwet inmiddels.
[0:15:40] Dus mevrouw Van Eyck.
[0:15:41] Met betrekking tot aangenomen moties.
[0:15:43] Uiteraard ligt er een verantwoordelijkheid voor het kabinet om aangenomen moties aan te nemen.
[0:15:47] Maar moties kunnen onuitvoerbaar zijn.
[0:15:50] Moties kunnen onboldoende gevolgen hebben.
[0:15:52] En mijn punt wat ik hier probeer te maken is zorgvuldige wetgeving.
[0:15:56] En als je het dan hebt bijvoorbeeld over de lucratieve belangregeling of het zwaarder belasten van carried interest.
[0:16:01] Daar is een proces ingezet.
[0:16:03] Ik begrijp dat de heer Stultjes ongeduldig is en dat hij graag wil zien wat er met die motie is gedaan.
[0:16:10] Misschien kan de minister daar al wat over vertellen, misschien ook niet.
[0:16:13] Want het belastingplan krijgen we namelijk op 16 september.
[0:16:16] Dan zien we hoe en wat er daarin verwerkt is.
[0:16:21] Onder andere ook om het dichten van een gat, een constructie, het aanpakken van een bepaalde constructie, die ook weer in samenhang met box drie bekeken moet worden.
[0:16:31] Dus ik wil gewoon dat op een goede manier gebeurt.
[0:16:34] Dus daarmee kun je met een motie of een amendement, en dat punt maakte ik net ook al, onbedoeld allerlei gevolgen hebben die we met z'n allen niet hebben gewild en aan het lopen worden achteraf weer te repareren.
[0:16:43] Dus alsjeblieft, doe het in de juiste volgorde.
[0:16:45] Ik wil graag het belastingplan afwachten.
[0:16:47] Als de motie daar op een goede manier in is verwerkt, dan is dat een brede Kamer.
[0:16:50] meerderheid die toen die motie heeft gesteund.
[0:16:53] Ja, weet je, dan is dat wat het is.
[0:17:00] Dank u wel, voorzitter.
[0:17:01] Ik heb meerdere vragen, maar ik zal beginnen met... Ik waardeer dat er ook complimenten naar de collega's worden gegeven.
[0:17:06] Dat vind ik ook altijd sympathiek.
[0:17:08] Tegelijkertijd heb ik ook het bericht gekregen dat daar een apart wetgevingstraject voor gevolgd moet worden.
[0:17:13] En daar stond ook in, als jullie daar niet mee instemmen, dan overwegen we toch wel om dat ook in het fiscale verzamelwet te doen.
[0:17:21] waarmee ik dus ook wel de punt wil maken dat het zeker niet alleen de Partij van de Arbeid en NSC is die zegt het is mogelijk om hier dit soort amendementen in te voeren.
[0:17:31] Dat is nota bene een amendement dat gaat over meer dan een miljard euro en daar wordt toch ook de fijngevoeligheid gevoeld om te zeggen ja maar anders doen we het in het fiscale verzamelwet.
[0:17:39] Dus ik denk dat het beeld dat geschetst wordt niet helemaal correct is en ik hoop dat u daar wil reageren en ik hoop eigenlijk ook dat u wil reageren op
[0:17:46] Want u zegt iets over dat wij belasting willen verhogen en dat dat dan de oplossing zou moeten zijn op de woningmarkt.
[0:17:52] Volgens mij ligt er ook iets concreets voor, dat is belasting verlagen.
[0:17:56] Ik kan me niet anders voorstellen dan dat de VVD daar een voorstander van is.
[0:18:00] En dan hoop ik ook dat u daarop reageert.
[0:18:03] Mevrouw Van Eyck.
[0:18:05] Ten aanzien van het punt, procedureel, wat gemaakt is door D66, CDA, SGP,
[0:18:13] En de ChristenUnie, ik heb in mijn reactie zojuist aangegeven dat ik dat een hele mooie manier vind om het toch zorgvuldig te behandelen.
[0:18:22] Dat daar impliciet een dreigment achter zat, daar zijn wij niet aan toegekomen, want wij hebben dit voorstel gesteund.
[0:18:30] moet en zo hoort.
[0:18:33] Over de btw is overigens uitvoerig, maar dan ook zeer uitvoerig, in het vorige belastingplan gedepateerd.
[0:18:39] Dus volgens mij is daar alles gewisseld en daar lag wel politiek commitment op om het ook uiteindelijk te regelen met elkaar.
[0:18:45] Dus ik vind dat echt wel een andere situatie.
[0:18:50] Zeker.
[0:18:51] Als u manieren heeft om belastingen te verlagen, dan willen wij daar zeker naar kijken.
[0:18:58] Wat voor ons wel altijd relevant is, is waar dan die belastingverlaging of die tegemoetkoming terechtkomt.
[0:19:06] Het punt wat de heer Kouwe...
[0:19:08] over de heffingskorting bij arbeidsongeschikte of bij mensen van de sociale werkvoorziening.
[0:19:16] Ik weet niet precies welke koppeling ik nu aan het maken ben.
[0:19:19] Ik haal er misschien twee door elkaar, maar misschien kan hij me daar nog even mee helpen.
[0:19:22] Maar meer principieel.
[0:19:24] Belastingen verlagen?
[0:19:25] Jazeker.
[0:19:25] Maar dan is het nog altijd wel de vraag, waar halen we het geld vandaan?
[0:19:28] En ook daar moeten we elkaar dan op kunnen vinden.
[0:19:29] Het heeft twee kanten.
[0:19:32] Ik zal zo in mijn eigen inbreng wat structureerde boel uitbrengen.
[0:19:36] Ik had het over de verlaging van de overdragsbelasting.
[0:19:42] Dat zou dan ten koste gaan van de rode diesel.
[0:19:45] Wij zijn allemaal ook bezig met knappe CPB-doorrekeningen.
[0:19:51] niet ook voornemens is dat soort stappen te ondernemen.
[0:19:54] Dus ik denk dat het inhoudelijk niet zo'n super controversiële move is om de overdrachtsbelasting te verlagen.
[0:20:00] Ik denk dat dat ook erg zorgvuldig is en ook erg verstandig voor de woningmarkt.
[0:20:05] Ik ga terug naar mevrouw Van Eyck.
[0:20:06] Was u aan het eind van uw betoog gekomen of had u nog verdere tekst?
[0:20:10] Uw eigen inbreng bedoelde?
[0:20:11] Ja, ik moest even kijken waar ik ben gebleven.
[0:20:15] Het punt van de leegstandsbelasting, dat heb ik denk ik net behandeld bij de reactie op de heer Stultjens.
[0:20:20] En dan het amendement waar ik wel inhoudelijk op in wil gaan.
[0:20:23] Betreft de voorgestelde zeer forse verhoging van het tarief voor voordelen uit lucratief belang.
[0:20:28] De huidige lucratieve belangregeling belast voordelen onder meer carried interest in box 2 en biedt duidelijkheid en rechtszekerheid.
[0:20:34] De belastingdruk is in lijn met buurlanden.
[0:20:36] Wij vinden dit een solide regeling.
[0:20:38] Toch wordt deze steeds weer ter discussie gesteld.
[0:20:41] De consultatie wijst uit
[0:20:42] behoud de regeling, verbeter waar nodig, zoals rijkwijdte, waardering en heffing.
[0:20:46] Dat is ook onze lijn.
[0:20:48] Ik maak me vooral zorgen om het ontbreken van die grondige analyse die onder dat amendement zou moeten zitten.
[0:20:53] Volgens mij ontbreekt die.
[0:20:55] En daarmee dus dat onbedoelde risico.
[0:20:59] Dat schade wordt aangerikt bijvoorbeeld aan ons start-up-klimaat.
[0:21:02] Een generieke aanscherping zonder heldere afbaking kan onbedoeld ondernemers treffen die Nederland keihard nodig heeft in een geopolitiek instabiele wereld, economisch weerbaar en technologisch onafhankelijk te blijven.
[0:21:12] De vragende minister ziet hij die risico's ook en kan hij daar in zijn termijn op ingaan.
[0:21:18] En hoe zit het nu precies met die samenhang met het nieuwe BOX3-stelsel?
[0:21:21] Want die houdt me wel bezig, want er is een relatie tussen die twee regelingen.
[0:21:25] Maar wat dan het juiste moment is om bijvoorbeeld die motie uit te voeren, die krijg ik voor mezelf genoeg niet te schermen.
[0:21:32] Ten slotte, op dit punt oneigelijk gebruik moet worden aangepakt, is de VVD helemaal voor.
[0:21:37] Meer niet, maar niet meer dan dat.
[0:21:39] Daar wil ik het bij laten.
[0:21:43] Meerdere keren wordt over de onderbouwing gesproken.
[0:21:47] Er is van de regering zelf, op basis van de eerste motie die is aangenomen, een toelichting gegeven op hoe deze private equity bonussen op een ordentelijke manier en met weinig markteffecten, beperkte markteffecten zeggen ze zelfs,
[0:22:04] opgelost kan worden, dat is dat scenario B met die multiplier.
[0:22:07] Op basis van die analyse, nota bene van de regering zelf, waar VVD onderdeel van is, daar staat letterlijk dat het technisch makkelijk uitvoerbaar is, dat de markteffecten overzichtelijk zijn, zo niet beperkt als ik het woord goed voor de geest heb.
[0:22:22] Dus de technische, juridische en market effect design getoetst.
[0:22:28] En het enige wat de regering zegt, is het is een politieke afweging.
[0:22:32] Dus daar is die op gebaseerd.
[0:22:33] En daarmee zit toch echt wel een stukje meer zorgvuldigheid in het samenstellen van een amendement dan dat ik uit uw bijdrage doet vermoeden.
[0:22:46] Als u nog wilt reageren.
[0:22:47] En dan nog steeds blijf ik bij het punt dat ik het zorgvuldiger vind om het belastingplan af te wachten en ervan uitgaan dat die motie wordt uitgevoerd en dat daar een maatregel in zit.
[0:22:58] En los daarvan ben ik nog steeds nieuwsgierig naar de vraag met betrekking tot de samenloop van box 3, want ook daarvoor geldt dat we dat moeten kunnen overzien voordat we tegen zo'n amendement ja kunnen zeggen.
[0:23:08] Toch een afvraag, voorzitter.
[0:23:10] We hebben na ons debat over de nationale fiscaliteit ook gezien hoe er omgegaan is binnen de regering met de appreciatie van de motie die zich hier oprichtte.
[0:23:22] Wat er daar gebeurd was, en dat kun je ook teruglezen in het FD,
[0:23:25] dat die appreciatie van oordeel Kamer gegaan is naar ontijdig.
[0:23:32] Met letterlijk geen enkel woord verder veranderd in de toelichting naar de Kamer.
[0:23:38] Dus het blijft gewoon een politieke afweging of je dit wilt doen.
[0:23:42] Mijn vraag aan mevrouw Van Eyck is, begrijpt u mijn terughoudendheid om af te wachten tot wat er komt als er nu een serieuze optie ligt om gewoon simpelweg te doen wat vrijwel de voltallige Kamer, ik bedoel alleen de VVD en het Forum voor Democratie notenbenen hebben hier op tegengestemd in de eerste motie om dit aan te pakken.
[0:24:03] Dus begrijpt u mijn terughoudendheid om af te wachten
[0:24:06] in de context dat je weet dat er zeer kritisch, ondanks de grote Kamermeerderheid, naar die motie gekeken wordt.
[0:24:26] Mijn punt blijft dat dit nu via een amendementenregelende fiscale verzamelwet onzorgvuldig is.
[0:24:31] We hebben niet alle stappen van een zorgvuldig wetgevingsproces doorlopen.
[0:24:35] Ik mis een aantal onderdelen en informatie.
[0:24:38] Ik kan de impact niet inschatten.
[0:24:40] Ik ben bang dat het onbedoelde gevolgen geeft.
[0:24:42] En ik wil hier niet voor aan de lat staan.
[0:24:43] Laten we dat belastingplan afwachten.
[0:24:45] Laten we dat ordentelijk en goed behandelen.
[0:24:47] En laten we erop vertrouwen dat dit kabinet die aangename moties door de Kamer gewoonkeurig uitvoert.
[0:24:53] Prima.
[0:24:53] We gaan verder met de inbreng van de heer Kouwenhove.
[0:24:57] Dank u wel.
[0:24:58] We bevinden ons op een uniek moment in de Nederlandse politiek-bestuurlijke geschiedenis.
[0:25:02] En als we willen dat de problemen worden opgelost, zullen we dat vanuit de Kamer moeten doen.
[0:25:05] We zullen vanuit de Kamer verantwoordelijkheid moeten nemen.
[0:25:08] Niet vechten tegen elkaar, maar voor datgene wat ons aan het hart gaat.
[0:25:12] Mensen die een woning zoeken en deze niet kunnen vinden, een overheid die fouten herstelt en eerlijke belasting.
[0:25:18] Vandaag liggen er concrete voorstellen op tafel om exact dat te doen.
[0:25:23] eerlijke belastingen van manage-in-the-private-active-fondsen, structureel geld voor medewerkers van sociaal ontwikkelbedrijven die in het belastingplan van 2025 ten onrechte en per ongeluk erop achteruit zijn gegaan, en concrete plannen die leiden tot meer woningen, het verlagen van de overdrachtsbelasting en het aanpakken van leegstand.
[0:25:42] Het kan niet zo zijn dat we deze kansen onbenut laten.
[0:25:46] Daarom sta ik in mijn inbreng stil bij de volgende punten.
[0:25:50] Maar voordat ik mijn eigen amendementen toelicht, ook nog een toelichting op de fiscale verzamelwet zoals die voorlicht hierover, hebben wij samen met de collega's hier aanwezig en toch als een van de weinigen onze vragen beantwoord gekregen, waarvoor dank aan de minister en de ambtenaren.
[0:26:05] En in hetzelfde kader van verantwoordelijkheid nemen wil ik ook vast benadrukken dat wij voornemens zijn om voor deze wet te stemmen.
[0:26:10] Dus dat is niet iets wat wij ter discussie willen stellen op dat vlak.
[0:26:17] toevoegingen voorgesteld aan deze verzameling.
[0:26:19] Voorstellen met een overzichtelijke en kleine financiële impact.
[0:26:23] Voorstellen die structureel gedekt zijn, die eenvoudig uitvoerbaar zijn en een aannemelijke meerderheid hebben.
[0:26:30] Dat lijkt mij voldoende basis om meegenomen te kunnen worden in de verzameling.
[0:26:35] De eerste toevoeging gaat over het verlagen van de overdragsbelasting van het algemene woontrief.
[0:26:39] Wonen is bestaanszekerheid.
[0:26:41] Wonen is een grondrecht.
[0:26:42] Kamerbreed hebben we in mijn ogen de verplichting ons hiervoor in te spannen.
[0:26:46] Alles wat kan.
[0:26:47] De huurmarkt is daar een essentieel onderdeel van.
[0:26:50] In onze eigen commissie hebben we allemaal met ledenogen aangezien hoe kosten aftrekken redelijkerwijs geen onderdeel kon zijn van de tegenbewijsregeling.
[0:27:00] We moeten alles op alles zetten om nieuwe woningen te realiseren.
[0:27:03] Een stap in de goede richting is het verder laten dalen van de overdragsbelasting van 8 naar 6 procent vanaf 2026.
[0:27:11] Op deze manier is nieuwbouw, transformatie, splitsing en optopping van bestaande vastgoed aantrekkelijker.
[0:27:16] Het is meer dan aannemelijk, ook op basis van gesprekken die ik voer in het veld, dat het leidt tot duizenden extra woningen via transformatie en splitsing.
[0:27:24] Huurwoningen waar mensen enorm op zitten te wachten.
[0:27:27] Vanzelfsprekend moet dit voorstel gedekt worden.
[0:27:30] Politiek is keuzes maken.
[0:27:32] In ons voorstel voor meer woningen dekken wij dit vanuit de middelen die gereserveerd staan voor de invoer van rode diesel.
[0:27:40] De regering heeft onderzoek laten doen naar rode diesel.
[0:27:42] De onafhankelijke onderzoekers adviseren deze optie terzijde te leggen.
[0:27:47] De regering legt toe in hun brief van juli 2025 dat de optie slecht scoort vanwege complexe uitvoerbaarheid en aanzienlijke risico's op fraude.
[0:27:55] Daarbij schrijft het ook dat het onzeker is of het Europees rechtelijk mag.
[0:28:01] Voorzitter, politiek is keuzes maken en NEC kiest voor wonen.
[0:28:06] In die context dienen we ook een amendement in gericht op het tegengaan van leegstand, met dank ook aan al het werk dat de heer Stoeltiens daarin gestoken heeft en die dat ook in zijn bijdrage al toegelicht heeft.
[0:28:19] Het tweede voorstel heeft betrekking op de private equity en de lucratief belangregeling.
[0:28:24] De bonussen van private equity managers worden niet eerlijk belast.
[0:28:27] Er zit een gat in de lucratief belangregeling.
[0:28:29] Een miljoenenbonus wordt minder belast dan het inkomen van normale mensen.
[0:28:33] Ik bracht vanochtend mijn dochter naar school en de mensen die daar werken betalen een hoger belastingtarief dan deze private equity managers.
[0:28:40] Ook rendement uit normale aandelen worden hoger belast dan deze bonus.
[0:28:45] Niet uit te leggen.
[0:28:46] Meer dan een jaar geleden nam de Tweede Kamer met de overgrote meerderheid de motie van lid Istinga aan, mede ondertekend door de Partij van de Arbeid en de SP.
[0:28:54] met een oproep aan dit kabinet om deze soms torenhoge beloningen voor fondsen en bedrijfsmanagers in private equity eerlijk te belasten.
[0:29:00] Alleen VVD en VVD stemden tegen.
[0:29:09] Eerste interruptie van mevrouw Van Eyck.
[0:29:13] Kan de heer Kouwenhoven verzekeren dat met dit amendement geen medewerkersparticipatie of medewerkersparticipatieplannen of startende bedrijven, innovatieve bedrijven onnodig hard worden geraakt?
[0:29:29] Wat ik kan verzekeren is dat dit in lijn is met de analyse die de regering zelf gemaakt heeft.
[0:29:35] Wat ik kan verzekeren is dat het moment dat je het hebt over het eerlijk belasten hiervan, dat een box drie tarief veel redelijker is dan het box twee tarief.
[0:29:46] Ook gezien de discussie die gehad wordt, is het loon uit arbeid, zijn het aandelen, wat is die positie precies, dat dit veel redelijker is.
[0:29:52] En voor de start-ups is er ook wetgeving in de maak.
[0:29:58] Dus in die zin... Garanties geef je op stofzuigers, wordt hier altijd gezegd.
[0:30:05] Maar ik kan wel zeggen dat dit volledig in lijn is... met de optie die de regering zelf heeft uitgewerkt... en zelf van heeft gezegd dat de marktimpact klein is.
[0:30:18] U vervolgt uw betaling.
[0:30:24] Ik val naar herhaling, maar de regering heeft twee opties uitgewerkt waarvan het zelf zegt dat er één technisch eenvoudig uitvoerbaar is, juridisch klopt en zonder grote marktconsequenties blijft.
[0:30:35] Om alle twijfels op dit dossier weg te nemen hebben NEC, Partij van de Arbeid en de SP dit amendement uitgewerkt.
[0:30:40] Dan hebben we het maar geregeld met elkaar.
[0:30:43] Onder dezelfde noemer van eerlijk belasten is er in het belastingplan van 2025 een fout gemaakt.
[0:30:48] De belastingmaatregelen die toen zijn ingegaan pakken desastreus uit voor een groep werknemers binnen werk- en ontwikkelbedrijf.
[0:30:55] Ik werkte op dat moment dicht bij de medewerkers van deze bedrijven en ik kan u zeggen, dit sloeg echt in als een bom.
[0:31:00] Het is niet uit te leggen dat dit komt door de daling van maximale heffingskorting die voor deze groep onvoldoende wordt gecompenseerd door de verhoging van de arbeidskorting.
[0:31:09] Het gevolg is simpelweg een achteruitgang in netto salaris voor de werknemer die toch al vreselijk moeilijk rond kwam.
[0:31:18] Een door de regering zelf zo benoemd onbedoeld effect, wat simpelweg rechtgezet moet worden, wat volgens mij ook prima een optie is binnen een fiscale verzamelwet waarin ommissies gladgestreken moeten worden.
[0:31:29] Met dank aan een amendement van Van Kent SP is hier een eenmalige oplossing voor gevonden.
[0:31:34] Aangezien de oorzaak in het belastingplan zat, is het logisch om vanuit de fiscaliteit ook dekking te vinden voor een structurele oplossing.
[0:31:43] Wij vanuit de Kamer en natuurlijk ook het kabinet dienen verantwoordelijkheid te nemen.
[0:31:48] Daarom hebben wij in de toelichting van het amendement over de private equity opgenomen dat deze middelen die hier structureel uitkomen ten goede laten komen aan deze oplossing, aan deze mensen.
[0:31:59] Van de private equity naar de medewerker in het werkbedrijf.
[0:32:03] Dank u wel.
[0:32:06] Ik zie geen verdere interrupties.
[0:32:07] Dan vraag ik aan de heer om het voorzitterschap over te nemen zodat ik mijn bijdrage kan leiden.
[0:32:12] Dat doe ik met liefde.
[0:32:13] Ik geef graag het woord aan de heer Velbrief en hij spreekt namens de fractie van D66.
[0:32:17] Ja, voorzitter, dank u wel en dank dat ik het woord krijg.
[0:32:20] Ik zal kort wat opmerkingen maken.
[0:32:23] Ik ben het inhoudelijk eens met mevrouw Van Eyck over deze wet.
[0:32:28] Een halve veegwette eigenlijk, waarin men probeert om nog wat laatste dingen te regelen.
[0:32:35] En het is inderdaad wel wat vreemd om daar hele zwaarwegende amendementen bij in te dienen.
[0:32:42] Maar dat is aan iedere fractie zelf.
[0:32:44] Ik loop een paar dingen langs die wij interessant en belangrijk vinden hier.
[0:32:48] Ik begin met de eigen woning, de uitzendregeling.
[0:32:51] Goed voor gezinnen die tijdelijk in het bedrijf buitenland blijven.
[0:32:54] Hun renteaftrek niet verliezen, dat is goed.
[0:32:56] En dat is mooi voor mensen die tijdelijk worden uitgezonden.
[0:33:00] Dan buitenlandse belasting plichtigen.
[0:33:01] Het schrappen van de verplichte inkomensverklaring.
[0:33:04] Verminderde bureaucratie en help Nederlanders over de grens.
[0:33:06] Dat is goed.
[0:33:07] En dat zien we natuurlijk steeds vaker.
[0:33:09] Tegelijk blijft de inspecteur in staat om te controleren als hij er reden toe ziet.
[0:33:14] Dat is belangrijk dat dat kan.
[0:33:16] Ik heb ook een vraag over de werkkostregeling.
[0:33:18] Eigenlijk het belangrijkste punt dat ik wilde maken.
[0:33:20] Want daar wordt eenvoud en voorspelbaarheid voor opgezet.
[0:33:23] Maar we hadden ideeën, leefde in deze Kamer, onder andere bij, ik weet, bij de fractie van de VVD.
[0:33:27] En bij onszelf hebben we daar ook van naar gekeken om de werkkostregeling te gebruiken om werk meer te laten lonen.
[0:33:33] Dus ik vroeg me eigenlijk af hoe verhouden die ideeën zich met die vereenvoudiging die hier nu in staat.
[0:33:38] Maakt dat moeilijker, makkelijker?
[0:33:41] Een open vraag.
[0:33:42] Ik wil zeggen dat ik het duidelijkheid van het pleegkindbegrip in de uitbetaling van toestlagen bij matiging terugvordering, dat ik dat betekenisvolle stappen vind richting de menselijke maat, waarvoor dank transparantie bij ambitie, vergroot vertrouwen in de goede doelen.
[0:33:58] Ik heb zelf veel ervaring mee en het is heel verstandig.
[0:34:00] Ten slotte, misstanden in de uitzendsector, D66 steunt daarna drukkelijk de maatregelen.
[0:34:05] om misbruikende uitbuitingen tegen te gaan.
[0:34:08] In een rapport van Roemer liggen dat er inmiddels al heel vele jaren ligt en het gaat eigenlijk nog steeds te traag.
[0:34:13] Goed dat hier nu weer een stapje wordt gezet, al is het maar een kleintje.
[0:34:17] En daar wilde ik mijn bijdrage mee besluiten.
[0:34:20] Dank u wel, voorzitter.
[0:34:21] Dan heb ik weer het woord aan de heer Veldbrief als voorzitter van dit debat.
[0:34:25] Dank u wel.
[0:34:26] Ik kijk even naar de minister, die wilde kort schorsen.
[0:34:29] Twintig minuten.
[0:34:29] Ik stel voor dat wij vijf voor drie weer verder gaan.
[0:34:33] Dank u wel.
[0:55:58] Welkom bij haar vatten, het debat over het wetgeningsoverleg, moet ik zeggen, over de fiscale verzameling van 2026.
[0:56:05] Het woord is aan het kabinet, de minister.
[0:56:08] Dank u wel en dank voor alle vragen.
[0:56:10] Het is bijna een traditie aan het worden in deze rol dat net voor het belastingplan iemand opstapt, waardoor ik hem als minister dan weer toch zelf moet doen.
[0:56:20] Dus ik stap op een rijdende trein.
[0:56:21] Het voordeel is wel dat ik nu kan zeggen dat Heine er nog op terugkomt en die zal dan weer binnenkort het stokje weer overnemen.
[0:56:29] Gelijk even op dit punt verder inzoomen.
[0:56:32] Want over twee weken is natuurlijk Prinsjesdag.
[0:56:35] Dan sturen de miljoenennoten, maar ook het belastingplan naar uw Kamer.
[0:56:39] En dan ziet u ook wat de plannen zijn van het kabinet.
[0:56:42] In demissionaire status uiteraard.
[0:56:44] En ook hoe wij opvolging geven aan ingediende moties.
[0:56:49] Ik constateer dat er een aantal amendements zijn ingediend.
[0:56:52] En ook vragen zijn gesteld die daarop voorop lopen.
[0:56:54] En dat brengt ons natuurlijk wel in een lastige situatie.
[0:56:56] Omdat in de situatie dat wij opvolging geven aan een motie, en hoe en of, dat zult u allemaal zien, ik begrijp, ik kan daar natuurlijk voor Prinsdag niks over zeggen, maar dan worden er wetten aangenomen, terwijl die misschien al wel of niet geregeld zijn.
[0:57:11] En of er wordt een beroep gedaan op een grondslag die er wel of niet is.
[0:57:14] En dan wil ik toch even teruggrijpen op de woorden van mevrouw Van Eyck, maar ook de heer Velbrief, die zei dat het eigenlijk
[0:57:21] Wat voor ons ligt is meer een veegwet, een technische wet.
[0:57:24] Waarin we lopen het jaar makkelijk gezegd veldjes oplossen met elkaar.
[0:57:29] Worden daar best wel grote stelselwijzigingen voor gesteld.
[0:57:33] Waarvan we nog niet kunnen overzien wat daarvan dan de consequenties zijn.
[0:57:37] En het is natuurlijk het recht van het parlement.
[0:57:39] Dat respecteer ik uiteraard.
[0:57:41] Maar ik wijs er wel op dat hierdoor wel ongelukken kunnen ontstaan.
[0:57:44] Dubbelingen kunnen ontstaan.
[0:57:46] Of beroep wordt gedaan op dekkingen die er misschien niet zijn.
[0:57:50] Dan zou mijn verzoek zijn om te kijken hoe het belastingplan in elkaar zit.
[0:58:01] Misschien wordt u bediend en zo niet.
[0:58:07] de situaties waarop u amendeert.
[0:58:08] En dat weten we nu niet.
[0:58:10] Dus we amenderen in het luchtledige, met natuurlijk best grote risico's dat het misgaat.
[0:58:16] Ik zal straks in de appreciatie erna daarop ingaan.
[0:58:19] En vanuit de zijde van het kabinet probeer ik hier voorzichtig in te zijn, want het gaat hier om het recht van het parlement, waar ik natuurlijk respect voor heb.
[0:58:26] En tegelijkertijd zie ik het wel misgaan.
[0:58:28] Door nu amendementen in de fiscale verzamelwet in te dienen,
[0:58:33] het belastingplan raken die de Kamer nog niet kent.
[0:58:39] En er kunnen ongelukken ontstaan.
[0:58:42] Ik zal er straks nogmaals inhoudelijk op ingaan.
[0:58:47] Dat heeft impact op de oordeel dat ik eraan geef, maar ook het verzoek dat ik aan u ga doen om het amendement ofwel aan te houden ofwel niet.
[0:58:55] Dus dan zou u moeten intrekken of er later over stemmen.
[0:58:57] En dan kunt u het amendement natuurlijk uiteraard nog bij het belastingplan indienen, maar dan over twee weken.
[0:59:01] Maar dan weet u tenminste wel wat de situatie is.
[0:59:03] Dank aan de minister ervoor dat ik de heer Kamerhoof het woord geef.
[0:59:05] Ik heb hem net even laten checken door de Griffie.
[0:59:08] Maar omdat we in een wetgeningsoverleg zitten, kunnen we inderdaad besluiten om de stemming
[0:59:14] later te doen.
[0:59:15] Ze zouden de stemming na het belastingplan, dat moet natuurlijk wel bij meerderheid gebeuren, dus ik suggereer alleen maar dat om dit soort brokken te voorkomen dat dat zou kunnen.
[0:59:25] Misschien moeten we daar straks even in tweede termijn op terugkomen of we dat definitief zouden willen doen.
[0:59:30] Maar ik denk dat de minister recht waarschuwt voor wetgevingswrakken, zullen we maar even zeggen.
[0:59:35] We gaan even naar de heer Kamelhoff van NSC, die wilde hier misschien ook wat over zeggen.
[0:59:40] Ik snap de reflectie van de minister wel, dus daar wil ik niks aan afdoen.
[0:59:45] En tegelijkertijd vind ik ook wel om in een generiek zin te zeggen dat dit van die vreselijke verstrekkende zaken zijn.
[0:59:51] We zullen daar inhoudelijk nog op ingaan.
[0:59:54] Alleen als je kijkt naar het recht van amendement en hoe dat gaat, ook bij het belastingplan,
[1:00:00] hoe er regulier in de belastingplannen bijna traditie is om op de dag zelf nog amendementen in te dienen, wat de dag zelf nog opgestemd wordt, waar geen enkele vorm van uitvoeringstoets of debat dan over geweest is, wil ik toch wel denuanceren dat hier nou enorme brokkenpiloten bezig zijn.
[1:00:19] Want we hebben hier vier uur om er met elkaar over van gedachten te wisselen.
[1:00:24] We hebben daarna in ieder geval een week om ook te kijken wat stemmen we de partijen daar op, wel of niet.
[1:00:30] En dat is zoveel meer dan wat er heel veel, heel veel amendementen in het belastingplan gebeurt.
[1:00:35] En ik kan ook in herinnering roepen, nog twee jaar geleden, waarin ook partijen zoals de VVD daar aan meededen.
[1:00:42] Dus ik wil alleen zeggen,
[1:00:44] Voordat we een beeld schetsen dat dit allemaal onoverzien en onduidelijk is, volgens mij, is het beide, kun je er wat voor zeggen?
[1:00:56] Dank aan de heer Kouhove.
[1:00:57] Ik weet niet of hij wil reageren, maar misschien is het verstandig om het te starten en straks even te bezien hoe we verder gaan.
[1:01:03] Hier heeft de heer Kouhove natuurlijk gelijk in.
[1:01:06] We nemen nu meer tijd en dat is positief.
[1:01:08] En we kunnen ook in alle rust daarover spreken.
[1:01:10] Dus dat is goed.
[1:01:11] tegelijkertijd amendeer je een wet waarvan je nog niet weet hoe de wet eruitziet.
[1:01:14] En dat maakt het natuurlijk wel ingewikkeld.
[1:01:16] En nogmaals, ik kom er zo in de appreciatie op terecht, maar ook bij een amendement die de heer Kouwenhove heeft ingediend, van namens de NEC geloof ik, kijkt ook naar dekkingsbronnen waarvan u, zeg ik via de voorzitter, nog niet weet of die er ook zijn in het belastingplan.
[1:01:29] En dat maakt natuurlijk wel ingewikkelder.
[1:01:32] Maar wellicht is het een oplossing.
[1:01:33] Het is natuurlijk uiteraard aan uw Kamer.
[1:01:35] U gaat over uw eigen proces.
[1:01:37] Maar om de stemming na belastingplan te doen, dan zit u voor het verkiezingsproces, maar dan weet u wel hoe de situatie eruit ziet.
[1:01:42] Dat kan natuurlijk een mooie tussenoplossing hier zijn.
[1:01:44] Maar nogmaals, dat is aan uw Kamer.
[1:01:47] Ik zeg er nog één ding in algemene zin bij.
[1:01:49] Ik begreep dat het ook traditie is om de appreciaties ook nog per brief u te doen toekomen.
[1:01:54] Dat u ook de argumentatie goed onder elkaar heeft.
[1:01:57] Op zich ligt er nu niet veel, maar ik houd die traditie graag in stand.
[1:02:01] En dan kan ik ook nog terugkomen op twee tal vragen.
[1:02:04] Ik zal ze hier ook nader op ingaan, maar sommige waren technisch dat we nog het antwoord ook op schrift stellen en dan heeft u ook dat bij de hand.
[1:02:10] Nou, dat is even als aftrap, voorzitter.
[1:02:13] Dan wou ik naar de amendementen en daarna naar de nog openstaande vragen gaan.
[1:02:17] Allereerst de heer Soltiens.
[1:02:20] Die vroeg mij of ik kan reageren op het amendement in zaken de leegstandheffing.
[1:02:24] Nou, het amendement over de leegstandheffing is mij bekend.
[1:02:27] Ik moet erbij zeggen dat de gemeentewet valt wel onder de verantwoordelijkheid van de minister van Volksuitsvesting, Ruimtekoordening.
[1:02:34] En de uitvoering is ook belegd bij de gemeente.
[1:02:36] Dus ik vind het amendement daarom, moet ik er ook eerlijk bij zeggen, niet past bij een fiscale verzamelwet.
[1:02:42] Ook omdat de minister van Vrouw werkt op dit moment een wetsvoorstel uit, de wet aanpakleegstand.
[1:02:48] En in het wetsvoorstel kan de gemeente een eigenaar verplichten het pand of woning conform de bestemming weer in gebruik te nemen of geven.
[1:02:56] En kan daarbij ook al een last onder dwangsomme kan worden ingezet.
[1:03:01] En dit wetsvoorstel is nu al in consultatie.
[1:03:04] Dus ik vind het om dan nu, hoewel ik ook vanuit de politieke overweging van de 1e tot 10 spreek,
[1:03:08] Ik begrijp dat hij dit indient, maar het is wel gek om een wet, waar ook aan wordt gewerkt vanuit het kabinet, die in consultatie is, om daar nu via een fiscale verzamelwet een eigen amendement op in te dienen.
[1:03:20] Dat zou niet mijn voorkeur hebben, laat ik het zo zeggen.
[1:03:22] En dat is ook de reden waarom ik dat amendement zou ontraden.
[1:03:25] Ook omdat ik hier mijn collega niet voor de voeten wil lopen.
[1:03:30] Hij is natuurlijk met een bredere visie op die woningmarkt bezig.
[1:03:33] Hoe de Kamer zich daartoe verhoudt, is natuurlijk aan de Kamer en de minister om dat uit te debatteren.
[1:03:38] Maar dat zou ik nu in mijn rol hier, om een fiscale verzamelwet te behandelen, mij niet passen om daar nu heel inhoudelijk verder op in te gaan.
[1:03:47] Ik constateer dat de minister amendement 11 ontraadt.
[1:03:50] Even voor de notie.
[1:03:53] Ja, korte reactie.
[1:03:54] Niet helemaal verrassend, maar uiteraard jammer.
[1:03:58] Ik denk wel goed om te benoemen, waar de minister van Wonen mee bezig is, gaat minder verder dan wat wij voorstellen.
[1:04:03] Dus er is gewoon ook een verschil van inzicht of dit nodig is.
[1:04:05] Wij vinden van wel, de gemeentes vinden van wel en daarom dienen we hem in.
[1:04:09] En inderdaad, er loopt een traject, alleen die gaat minder verder dan wat wij van plan zijn.
[1:04:12] Dus ik... Volgens mij gewoon een verschil van inzicht.
[1:04:14] Politieken dat mag.
[1:04:14] En ik hoop dat ik de Kamer overtuigd krijg volgende week of een paar weken later om hiervoor te stemmen.
[1:04:21] Ik geef uiteraard nog wel in overweging om de wet in te dienen op de wet die een consultatie is.
[1:04:28] Als de kabinet met een wet komt en de Kamer wil afzwakken of aanscherpen, doet het dan op de wet die voor ligt.
[1:04:36] Via de fiscale verzamelwet...
[1:04:39] Formeel kan het, maar het is niet de meest nette route.
[1:04:42] Dat is in het verleden gebeurd.
[1:04:45] Ook door andere partijen is dat geen reden om het nogmaals te herhalen.
[1:04:49] Ik weet dat in die tijd ook vanuit andere partijen het woord juridisch apenkooien werd gebruikt.
[1:04:56] Dat zal ik hier niet herhalen.
[1:04:58] Maar volgens mij hebben we toen samen geconstateerd dat dit niet de beste route is.
[1:05:03] Ik geef toe, het wordt wel eens vaker gebruikt.
[1:05:10] Deel dat het onwenselijk is dat er geen belasting wordt gegeven over de toekomstige vastgoedverkopen.
[1:05:17] En of ik er alles aan heb gedaan om de derving te voorkomen.
[1:05:20] Dat was in het licht van de Duitse beleggingsfondsen.
[1:05:23] Ik deel het standpunt.
[1:05:26] Het is belangrijk dat we in Nederland vastgoed belasten.
[1:05:32] Het is wel onwenselijk als de betreffende beleggingsfondsen tot 2024 niet belastingplichtig zijn.
[1:05:49] Het arrest kwam als een verrassing.
[1:05:52] In eerdere stappen van de procedure was de gerechtelijke macht van de mening dat de betreffende fondsen wel belastingplichtig waren.
[1:06:00] Voor de toekomst is dit sinds 1 januari 2025 wel opgelost.
[1:06:04] Deze buitenlandse fondsen zijn door de wet fiscaal kwalificatiebeleid wel belastingplichtig.
[1:06:10] Het regime voor de fiscale beleggingsinstelling is niet meer mogelijk voor lichamen die beleggen in de Nederlandse vastgoed.
[1:06:16] Het belasten van winst die is ontstaan in de periode voor de belastingplicht zou terugwerkende kracht behelzen.
[1:06:22] En dat is juridisch natuurlijk zeer kwetsbaar.
[1:06:24] En dan wil ik gelijk doorgaan op de vervolgvraag die in dit kader was gesteld door de heer Soltiens.
[1:06:29] Want die vraagt welke maatregelen nog mogelijk zijn.
[1:06:32] En vraagt mijn reactie op een mogelijk interdien-amendement.
[1:06:34] Die hing nog boven de markt.
[1:06:36] Dat ziet op een waardevoorschrift voor de betreffende Duitse beleggingsfondsen.
[1:06:40] Het is juridisch zeer kwetsbaar om met terugwerkende kracht een belastingheffing in te stellen.
[1:06:53] Ik denk ook echt niet houdbaar.
[1:06:55] Het zal ongetwijfeld leiden tot nieuwe procedures, meer onrust, meer onzekerheid.
[1:07:00] En het is ongewenst alsnog te hebben over winsten die zijn ontstaan in de periode dat er dus geen belastingplicht was.
[1:07:06] De raad staat is ook van mening dat terughoudend moet worden omgegaan met terugwerkende kracht.
[1:07:11] Ik snap dat die amendement als een zwaard boven het debat hangt, maar wij achten dat echt juridisch zeer kwetsbaar.
[1:07:21] Ik ben uiteraard bereid om hier nog in een brief nader om de argumentatie nog onder elkaar te zetten.
[1:07:26] Dat de heer Soltiens die argumentatie ook kan wegen in zijn beslissing of het amendement wel of niet in te dienen.
[1:07:33] Ja, dank.
[1:07:34] En dit helpt inderdaad wel, want wij hebben een politieke wens en willen ook dat het juridisch haalbaar is.
[1:07:39] Dan blijft wel de vraag, er is nu eigenlijk een extra tegenvaller van 600 miljoen, of volgens mij in de boeken zaten er honderd jaar lang 60 miljoen bij financiën.
[1:07:47] Zijn er dan manieren om te voorkomen dat de rekening wordt gelegd bij gewone mensen, bij de gewone belastingbetaler?
[1:07:53] Want je kunt natuurlijk wel zeggen, in de toekomst passen we tarieven aan.
[1:07:56] Is daar nagekeken?
[1:07:58] Het is lastig aan de positie waar ik me nu bij geef.
[1:08:07] Ik ben hier terughoudend in, maar het gat is ontstaan.
[1:08:19] En ik hanteer het uitgangspunt altijd dat je daar de belasting moet ophalen waar het gat zich voordoet.
[1:08:25] Dus niet dat werken en gaan betalen in dit geval.
[1:08:27] En ik denk dat daar, als ik hem plat sla, ook een zorg zit.
[1:08:31] Zonder te veel weg te geven voor het belastingplan, denk ik dat ik op dit punt wel gerust kan stellen.
[1:08:36] Maar nogmaals, wacht even het belastingplan een minuut af.
[1:08:42] Dan blijf ik bij de heer Soltiens, want hij had ook een vraag over of het fiscale stelsel is nagelopen om te kijken of er nu wel al het vastgoed in Nederland kan worden belast.
[1:08:53] Wij werken natuurlijk wel met een piepsysteem, dus naar ons idee is alles goed.
[1:08:56] Maar ja, je weet het pas als er iets oppopt.
[1:08:58] Dat is ook het eerlijke verhaal.
[1:09:01] Ons beeld is wel dat de winsten uit Nederlands vastgoed nu goed worden belast.
[1:09:05] Wat goed is natuurlijk een politieke weging zeg ik erbij.
[1:09:08] Maar vanuit ons belasting technisch gezien worden belast.
[1:09:11] En eventuele signalen vanuit de belastingdienst houden we uiteraard in de gaten.
[1:09:15] En nieuwe wetgeving wordt bovendien zorgvuldig voorbereid.
[1:09:18] Zo kennen we ook de beste mensen die op het ministerie werken.
[1:09:21] En zoveel mogelijk geconsulteerd om onder andere om heffingslekkingen te voorkomen.
[1:09:28] Je kan je geen beter team wensen dan waar ik mee werk op financiën.
[1:09:32] Ze doen er alles aan.
[1:09:33] Fouten kunnen natuurlijk voorkomen of in jurisprudentie weer naar voren komen.
[1:09:39] Voorzitter, dan had volgens mij ook de heer Soltiens naar de woningcorporaties of die vrijgesteld kunnen worden van de vennootschapsbelasting.
[1:09:48] Natuurlijk een wens die hier vaker naar voren wordt gebracht vanuit de linkerzijde van de Kamer.
[1:09:52] Op zich te begrijpen, maar er zitten echt al haken en ogen aan.
[1:09:55] Maatregelen in de VPB.
[1:09:56] We kennen veel haken en ogen, maar het staatssteunaspect is wel een van de belangrijkste.
[1:10:03] Hiervoor moet formeel een traject worden doorlopen met de diensten van de Europese Commissie.
[1:10:09] Zeer langdurig, zeg ik erbij, en de uitkomst onzeker.
[1:10:13] Onze inschatting is wel dat dit echt staatssteun is.
[1:10:17] Het meenemen van een dergelijk voorstel aan het belastingplan 2026... is echt niet realistisch.
[1:10:22] Omdat je voor de behandeling van het belastingplan hier geen zekerheid over hebt.
[1:10:26] Maar onze inschatting is wel dat je echt tegen staatssteunregels aanloopt.
[1:10:31] Je komt overigens ook nog tegen zaken als 11 playfield... of wordt voldaan aan een gelijkheidsbeginsel.
[1:10:37] Dus in relatie tot andere investeerders op de woningmarkt.
[1:10:40] En specifiek de sociale huurmarkt.
[1:10:43] Het is iets moeilijker gedaan dan gezegd.
[1:10:49] Onze inschatting is ook dat het mocht hier tot overgaan, als het al mag, dat het leidt tot een eindafrekening in de VPB.
[1:11:02] dit punt heeft benoemd.
[1:11:03] En anders ben ik natuurlijk zeer bereid om in de appreciatiebrief hier ook deze argumentatie nog een keer onder elkaar te zetten.
[1:11:10] Maar ook daar is onze inschatting dat het wel leidt tot een vpb-last van circa 35 miljard euro.
[1:11:15] Omdat je dan in een eindafrekening komt.
[1:11:17] Dus ik heb deze wens vaker gehoord vanuit de zijde van de Kamer.
[1:11:22] Maar er is ook een reden waarom we dit niet doen.
[1:11:24] Staatsteun, gelijk speelveld, eindafrekeningen.
[1:11:28] Onze inschatting is dat het eigenlijk niet kan.
[1:11:30] Maar laat mij deze argumentatie nogmaals onder elkaar zetten in de appreciatiebrief.
[1:11:33] Dan kunt u die ook meewegen als u hier voorstellen voor voorbereiding heeft.
[1:11:40] Voorzitter, dan waren er even één seconde.
[1:11:54] Probeer even de amendementen en de losvragen te scheiden van elkaar.
[1:11:57] Want dan ga ik naar de heer Van Kouwenhoven.
[1:12:00] Die had ook twee amendementen en daar vroeg hij ook implicit naar.
[1:12:04] Dus die kan ik ook beantwoorden.
[1:12:05] En mevrouw van Eijk had in het verlengde daarvan ook een vraag.
[1:12:08] Dat zat op het lucratief belang.
[1:12:09] Begin ik bij de heer Kouwenhoven.
[1:12:12] Twee tal amendementen zijn ingediend.
[1:12:15] En dat is overigens het goede recht.
[1:12:17] Maar ze zijn niet afgestemd met het amendementenservice van het ministerie van Financiën.
[1:12:22] Wel netjes hier met de experts die ons helpen, of de Kamerleden helpen met amendementen.
[1:12:29] De reden waarom wij ook die amendementenservice als financiën openstellen...
[1:12:34] test kan worden, gecheckt of het ook uitvoeringstechnisch kan.
[1:12:38] We constateren dat het niet is gebeurd en daarom moet ik hier aangeven dat we uitvoeringstechnisch tegen beperkingen aanlopen, laat ik het zo zeggen.
[1:12:48] Ik loop hem even af.
[1:12:49] Het amendement stelt voor een apart tarief te introduceren voor voordelen uit lucratief belang in box 2.
[1:12:55] Dat is gekoppeld aan het tarief in box 3, dat is de 36 procent.
[1:12:59] En op basis van een eerste inschatting, hoe wij het nu zien, is het amendement in de huidige vorm niet uitvoerbaar voor de Belastingdienst per 1 januari 2026.
[1:13:07] Want in de huidige vorm betreft het een structuurwijziging in de systemen van de Belastingdienst, omdat het een nieuw tarief is.
[1:13:12] En ik snap dat dit enorm frustrerend is.
[1:13:15] We lopen hier als Kamer constant tegenaan.
[1:13:17] De heer Veldbrief heeft in het verleden ook wel eens, zoals trof ik, bananen geprobeerd in een lager tarief te krijgen.
[1:13:21] Maar ook daar moet je nieuwe tarieven introduceren, structuurwijzigingen.
[1:13:26] En dat kan de Belastingdienst op deze termijn niet aan.
[1:13:29] Dus ook dit amendement zal ik moeten ontraden.
[1:13:33] We zien het als technisch onjuist.
[1:13:35] Er zitten ook fouten in de wetgeving nog.
[1:13:37] Daar zal ik in de appreciatie nog nader op terugkomen.
[1:13:39] Maar het is gewoon niet uitvoerbaar voor de Belastingdienst.
[1:13:41] En dan wou ik ook gaan naar het andere amendement, maar ik zie dat er op dit punt een vraag is, voorzitter.
[1:13:45] De heer Kouhove over amendement nummer negen.
[1:13:48] Mijn vraag is, hoe ruimt u deze appreciatie met de brief eerder van de regering waarin gezegd wordt dat het niet alleen technisch uitvoerbaar is, maar ook juridisch.
[1:14:03] En daar wordt verwezen naar die multiplier.
[1:14:06] Dit is daar de versie van.
[1:14:08] De multiplier is een andere variant.
[1:14:13] Ik zou eigenlijk iets anders in overweging willen geven.
[1:14:21] Er is hier op dit thema ook een motie ingediend.
[1:14:24] Mij is ook een vraag gesteld, terecht, hoe verhoudt de regering zich tot aangenomen moties?
[1:14:29] Dat is heel helder.
[1:14:30] Aangenomen moties moet je uitvoeren.
[1:14:32] Maar het zijn geen decreten.
[1:14:33] Een kabinet kan natuurlijk altijd een motie niet uitvoeren als die juridisch niet uitvoerbaar is.
[1:14:39] Er zijn altijd nog wel redenen te verzinnen waarom iets niet kan.
[1:14:42] Dan wordt het netjes in de ministerraad besloten en dan overlegd.
[1:14:46] En dan krijgt u daar ook een brief over hoe wij ons daartoe verhouden.
[1:14:50] Maar de basis is natuurlijk aangenomen moties voeren we uit, punt.
[1:14:52] Ik constateer dat de motie die op dit thema zit is aangenomen.
[1:14:58] En ik heb u eerder gezegd, er komt ook nog een belastingplan in de miljoenennota uw kant op over twee weken.
[1:15:02] En zonder nou nader in te gaan op de inhoud van het belastingplan, geef ik u wel een overweging om de belastingsplan even af te wachten.
[1:15:10] En dan is dit amendement, zou ik dit ontraden.
[1:15:14] Dit is sowieso niet uitvoerbaar.
[1:15:17] En verder zou ik zeggen, ik heb nog twee weken geduld.
[1:15:21] Laat ik over de technische kant zeggen dat als het amendement moet worden aangepast zodat het beter past, ik natuurlijk de laatste zou zijn die daar niet over in gesprek zou willen gaan.
[1:15:34] Over wel of niet wachten, daar zou ik ook gewoon nog even over na moeten denken hoe we dat op een goede manier doen.
[1:15:39] Het amendement is ook een dekkingsbon voor een andere fout die we met elkaar hebben gemaakt.
[1:15:43] En kan de minister daarop reflecteren en het liefst met een toezegging dat dit gewoon gefixt wordt?
[1:15:49] Ik ga naar de minister.
[1:15:51] Ik ben me ook bekend met de dekking waarvoor dit wordt ingezet en de fouten die daar ontstaan.
[1:16:00] Ik praat een beetje met middel in de mond, maar vergeef me dat.
[1:16:04] Maar ook daarvan zou ik zeggen, wacht even het belastingplan af.
[1:16:06] Het kabinet is natuurlijk niet blind voor zaken die misgaan of fouten die moeten worden hersteld.
[1:16:11] Er zijn nog meer punten uit de voorjaarsbesluitvorming die dit kabinet moest herstellen.
[1:16:18] En u zult dat allemaal zien in het belastingsplan.
[1:16:20] Dus laten wij nog samen in overleg treden, zou ik willen voorstellen.
[1:16:25] Dat kunt u gebruik maken ook van de amendementservice op het ministerie van Financiën.
[1:16:29] Dat kunt u in ieder geval het amendement aanpassen.
[1:16:31] Maar wellicht kunt u de tussentijd ook gebruiken om
[1:16:35] het belastingplan af te wachten.
[1:16:37] En mocht de Kamer ervoor kiezen om ook de stemming na het belastingplan in te plannen, dan denk ik dat dit uiteindelijk allemaal goed komt.
[1:16:45] Maar ik zet hier wel even een punt en ik hoop dat u dus de regels goed kan lezen.
[1:16:49] Maar dit amendement zou ik echt willen ontraden.
[1:16:51] Ik constateer dat amendement nummer 9, Kouwenhove-Koensoeis, wordt ontraden in deze vorm, zeg ik maar eventjes erbij.
[1:16:59] Ik ga door, de minister gaat door.
[1:17:01] Er was ook een amendement over overdragsbelasting en rode diesel.
[1:17:06] Ook hier wil ik zeggen... wacht alsjeblieft de Prinsjesdag af... waarin we de miljoenennota en het belastingplan presenteren.
[1:17:17] Er wordt hier een beroep gedaan op een dekking die er wellicht niet is.
[1:17:21] Maar ook daarvan wil ik uw Kamer eerst goed informeren.
[1:17:25] Dat doe ik bij het belastingplan.
[1:17:26] Dus ik ga ook hier een punt zetten.
[1:17:31] Dit amendement zou ik willen in deze vorm willen ontraden, voorzitter.
[1:17:37] De heer Kouwenhoven.
[1:17:39] Mag ik de minister vragen om ook wel inhoudelijk in te gaan op de verschillende onderdelen van dit amendement?
[1:17:46] Dus niet alleen het proces, maar ook hoe hij kijkt naar deze, naar de inhoud.
[1:17:52] En ik zou ook graag toch nog wat hulp willen hebben, want het idee is dat er ligt nu een wet voor.
[1:17:59] Ik kijk naar de situatie zoals die vandaag is en zoals die ook het afgelopen zomer was.
[1:18:06] Ik heb toch ook wel een moeite met het idee van dekkingsbronnen die wegvallen.
[1:18:10] Er zijn nog helemaal geen dekkingsbronnen wegvallen.
[1:18:12] Met het belastingsplan wordt een voorstel gedaan om dingen aan te passen.
[1:18:16] Dus het is in die zin, dekkingsbron is er gewoon.
[1:18:20] de mogelijkheid om overdragsbelasting te verlagen.
[1:18:24] Die is er gewoon.
[1:18:26] Dus in die zin vraag ik ook om daarop te reflecteren.
[1:18:29] Maar graag op beide, minister.
[1:18:31] De minister.
[1:18:31] Ja, zal ik doen.
[1:18:32] Misschien op dat laatste.
[1:18:33] Daar heeft de heer Kouhove natuurlijk gelijk.
[1:18:35] En tegelijkertijd, precies als de heer Kouhove zegt, het voorstel moet u nog krijgen.
[1:18:40] Dus u amendeert via de voorzitter een voorstel dat er nog niet is.
[1:18:45] Dat maakt het ingewikkeld.
[1:18:46] Dus u heeft gelijk, zeg ik nogmaals via de voorzitter.
[1:18:49] De Kamer heeft het laatste woord.
[1:18:51] Die bepaalt uiteindelijk wat dekkingsbronnen zijn, hoe die worden ingezet en niet.
[1:18:55] Het kabinet doet met het belastingplan daar een voorstel.
[1:18:58] Maar ik zou wel willen zeggen, wacht dat belastingplan dan af.
[1:19:01] Want dan ziet u wat het voorstel is.
[1:19:02] En dan weet u ook of u het kan of wil amenderen.
[1:19:05] En wellicht in de ambities van verschillende leden in de Kamer worden ook op hun wenken bediend.
[1:19:11] En dan vindt het goede debat plaats.
[1:19:13] Dus ik snap het ongeduld om amendementen in te dienen bij een fiscale verzamelwet.
[1:19:19] Maar twee weken voor een belastingplan waarin het kabinet een voorstel doet over alle belastingen die we in Nederland hebben.
[1:19:24] Tarieven, schijflengtes, in alle vormen.
[1:19:27] En dan kan de Kamer dat natuurlijk helemaal verbouwen als ze willen.
[1:19:29] Ik zou oproepen het niet te doen.
[1:19:31] Ik vind het een mooi plan wat ik u ga sturen.
[1:19:32] Maar om daar op voorhand al op te amenderen, dat vind ik nogmaals juridisch een kwetsbare route.
[1:19:41] Dus ook hier zou ik zeggen... Ik zou deze nu niet voorspemmen, dus ik ontraad dit amendement.
[1:19:48] Maar de heer Kouhoog vroeg ook nog een inhoudelijke daarop ingaan.
[1:19:51] En daarvan kan ik het volgende zeggen.
[1:19:52] In het algemeen ben ik het natuurlijk mee eens.
[1:19:54] Stimuleert een verlaging van een genoemd OVB, dus overdragsbelastingtarief, investering in de bouw van huurwoningen.
[1:20:00] Deze verlaging verslechtert wel het relatieve concurrentiepositie van starters en doorstromers op de woningmarkt.
[1:20:06] En omdat bij transformatie van nietwoningen worden verkregen, wordt niet direct gestimuleerd met deze maatregel.
[1:20:16] Daarnaast is het budgettaire beslag, komen wij tot een ander bedrag, dus niet structureel 124 miljoen, maar 189 miljoen.
[1:20:22] Dus ik zou echt, er zitten hier nog wel echt een aantal haken en ogen aan,
[1:20:25] Mijn oordeel is ontraden, mijn appreciatie is ontraden.
[1:20:29] Ik zal dit ook in de appreciatiebrief nogmaals onder elkaar zetten.
[1:20:32] Maar ook hier zou ik echt willen vragen, wacht maar op belastingplan af.
[1:20:34] Dan weet je wat voor ligt en dan is het ook uiteraard aan de Kamer om daar een oordeel over te vellen.
[1:20:38] Argument nummer acht.
[1:20:40] Ontraden door de minister.
[1:20:42] De heer Kouwenhove denkt de laatste keer hierover.
[1:20:46] Ja, ik begrijp dat we door willen.
[1:20:47] Tegelijkertijd vind ik het natuurlijk wel buitengewoon relevant.
[1:20:51] Ik hoor meerdere keren over de appreciatie per brief.
[1:20:55] Tegelijkertijd vind ik het ook nog wel waardevol om dan met elkaar van gedachten te wisselen, want die bedragen die haal ik ook niet uit de hoge hoed.
[1:21:04] En er is natuurlijk vanuit de Kamer niet een mogelijkheid om te reflecteren.
[1:21:09] Het is geen debat die je dan schriftelijk gaat voeren.
[1:21:13] Dus ik zou het wel de minister willen vragen om in ieder geval dat wij nog even in gesprek gaan van wat komt daar dan te staan?
[1:21:18] Waar komt dan wat vandaan?
[1:21:19] Dan hoeven we dat nu niet ook met z'n allen te doen, maar ik zou dat wel netjes vinden.
[1:21:24] Dit is precies waarom het de amendementenservice bij het ministerie van Financiën is.
[1:21:28] Het gaat langs mij heen.
[1:21:31] De amendementenservice wordt gebruikt bij het ministerie van Financiën.
[1:21:35] Daar heb ik geen bemoeienis mee.
[1:21:42] wat zaken kosten en of dekkingsbronnen valide zijn of niet.
[1:21:46] En dan kan daarna het politieke debat plaatsvinden.
[1:21:48] Dus graag bereid daarna in gesprek te gaan.
[1:21:51] De informatie die we hebben zal ook hier in de appreciatie in de brief u toe komen.
[1:21:56] En mocht de Kamer besluiten om de stemming na de belastingplan te doen, lijkt me dat zeer verstandig.
[1:22:01] Dan kunt u het in het geheel wegen.
[1:22:03] De minister vervolgt z'n betoog.
[1:22:04] Voorzitter, en mevrouw Van Eyck vroeg ook eigenlijk in het licht van dit, precies dit belang, ook eigenlijk meer een duiding, excuse, dat ging over het lucratieve belang, het voorgaande amendement, voorzitter.
[1:22:17] Nou, wat ik al zojuist heb aangegeven, is ik zal het amendement ontraden.
[1:22:21] Het is in de huidige vorm naar onze eerste inschatting niet uitvoerbaar, zoals ik al aangaf, per 1 januari 26.
[1:22:27] Het amendement vraagt namelijk een apart tarief voor voordelen uit lucratief belang die in box 2 zijn belast.
[1:22:34] En dat vraagt een structuurwijziging in het systeem van de belastingdienst, zojuist al aangegeven.
[1:22:38] Er is in zekere zin, daar vroeg mevrouw Van Eyck ook naar, de samenhang met box 3.
[1:22:43] Nou, die is er.
[1:22:45] En met het nieuwe box 3 stelsel is er een heffing op basis van werkelijk rendement, het nieuwe stelsel.
[1:22:50] Ik hoop dat we er snel naartoe gaan.
[1:22:53] Dan zou de doorstootregeling, dus de heffing in box 2, mogelijk kunnen vervallen.
[1:22:58] En dan heb je een heffing over voordelen uit lucratief belang in box 1.
[1:23:02] Of anders, als er geen voordelen uit lucratief belang zijn, een heffing in box 3 naar gelijk rendement.
[1:23:06] Ik hoor mevrouw Van Eyck dit bevestigen... Dit als muziek in de oren horen klinken.
[1:23:11] Ook dit zou ik nogmaals in de appreciatiebrief ook onder elkaar zetten, dat u die argumenten mede kan wegen.
[1:23:19] Er waren nog een paar vragen los van de amendementen.
[1:23:24] De eerste was over een motie van Patijn van Kent.
[1:23:30] Die roept op om de ombuiging op de werkloosheidwet, dus de WW, duurverkorting, die in het hoofdlijnakkoord stond, van 24 naar 18 maanden te vervangen door het versoberen van de 30% regeling.
[1:23:43] De vraag is, zal deze motie door het kabinet worden uitgevoerd?
[1:23:46] Dat zal u zien bij het belastingplan.
[1:23:48] Dat is even de korte antwoord.
[1:23:50] Ik wijs erop dat de 30%-regeling al is verzomerd.
[1:23:52] Dat is een 27%-regeling geworden.
[1:23:56] Daar is al een heel debat over geweest.
[1:23:58] Laat ik daar nog niet nader op ingaan.
[1:24:00] Maar ik ga het belastingplan wel in.
[1:24:02] wat dat betekent, hoe dat zich verhoudt tot de ethica, want die 70% regelt natuurlijk een forfeitaire benadering van de extraterritoriale kostenregeling.
[1:24:16] En daarnaast is er ook nog specifiek op die WWI duurverkorting, die natuurlijk bij SC2 bij mijn collega
[1:24:24] hopelijk volgende week een nieuwe collega minister van Sociale Zaken plaatsvindt.
[1:24:29] Ook dit zal in een miljoenennota terugkomen, dit onderwerp, maar ik ga er niet op vooruitlopen.
[1:24:35] Dus hier zit ik een punt.
[1:24:39] Heel kort dan, want voor een groot deel was het een cliffhanger naar over twee weken dus.
[1:24:44] Maar hij zegt daar nog steeds wat hij aan het begin zei.
[1:24:46] In principe worden moties gewoon uitgevoerd.
[1:24:48] Kan ik inderdaad in die zin rustig afwachten?
[1:24:50] Of is het straks over twee weken de boodschap?
[1:24:52] Oeh, een motie leggen we naast ons neer.
[1:24:53] Want dat hebben we dan met een ander gesprek.
[1:24:56] Zullen we dan dat gesprek afwachten?
[1:24:58] Want alles wat ik hierover zeg, sorteer ik natuurlijk voor op de miljoenennota.
[1:25:01] En ik begrijp echt het ongeduld.
[1:25:04] Maar ik blijf bij de woorden zoals ik ze heb gezegd, voorzitter.
[1:25:09] Nog een aantal vragen over de werkkostenregeling.
[1:25:18] De heer Soltiens heeft daarnaar gevraagd, maar ook de heer Velbrief heeft daarnaar gevraagd.
[1:25:21] Dat waren de laatste vragen die ik nog had liggen.
[1:25:25] Eerst de heer Soltiens, want die vroeg waarom er nu een aanpassing wordt voorgesteld aan de samenloop van de werkkostenregeling en de aftrekbeperking voor gemengde kosten, terwijl de werkkostenregeling eigenlijk al meer dan tien jaar geleden is ingevoerd.
[1:25:38] Nou, dat klopt.
[1:25:39] Het eerlijke verhaal is dat hij popt er gewoon op vanuit de praktijk.
[1:25:43] Volgens mij was het de NOB die dit aankaartte.
[1:25:48] Het is puur het beter uitvoerbaar maken en de aansluiting van de loonbelasting en de winstbelasting.
[1:25:56] Het is geen beperking.
[1:25:59] Volgens mij de heer Veldbrief vroeg er ook naar hoeveel het in zaken werken moet lonen.
[1:26:05] De voorgestelde aanpassing is echt...
[1:26:06] technische maatregel.
[1:26:09] En ik kan ook uiterlijk erbij zeggen dat het afgelopen jaar de werkkostenregeling is geëvalueerd.
[1:26:14] En de kabinetsreactie op de evaluatie volgt nog dit najaar.
[1:26:17] En dan kunnen we breder over die werkkostenregeling spreken.
[1:26:20] En is het ook het doel, zoals die hier naar voren wordt gebracht door verschillende leden, kunnen we dan hierna erop ingaan.
[1:26:26] En ik denk dat er ook nog wel wensen uit voortkomen.
[1:26:28] Maar laten we dan die kabinetsreactie daarop afwachten.
[1:26:31] Maar het is dus puur technisch van aard geweest.
[1:26:34] Ja, toevalstreffer zou ik bijna zeggen.
[1:26:36] Dan was er nog een laatste vraag, voorzitter.
[1:26:39] Dat zit... Eigenlijk proef ik daar ook veel steun voor aan de zijde van de Kamer.
[1:26:43] Het gaat over die codificatie van de uitzendregeling en de eigenwoningregeling.
[1:26:48] En of het klopt dat de eis om minimaal 12 aan ingesloten maanden tot het, ik moet het goed zeggen, tot het huishouden van uitgezonde belastingplichtige behoren alleen geldt voor andere personen en dus niet voor kinderen en kleinkinderen.
[1:27:00] Nou, dat klopt.
[1:27:01] Achterna kwam de vraag of het niet logischer is om de eis voor iedereen hetzelfde te laten gelden.
[1:27:09] Dat klopt.
[1:27:10] Deze eis geldt alleen voor andere personen, niet voor kinderen en kleinkinderen.
[1:27:17] Dat is echt alleen de familie- en relatieband van belang en niet of ze al onderdeel zijn van het gezin van de belastingplichtige.
[1:27:26] Wij vinden het niet logisch om deze twaalfmaandeneis voor iedereen te laten gelden.
[1:27:30] Dit is omdat het uitgangspunt bij dit voorstel is dat de belastingplichtige die tijdelijk eldersje blijft,
[1:27:35] in het algemeen zijn woning op elk gewenst moment weer als hoofdverblijf kan betrekken als de woning door zijn kind of kleinkind wordt bewoond, ongeacht of het kind of kleinkind voorafgaand aan de uitzending tot het huishouden behoorde.
[1:27:48] En dat is minder het geval als het natuurlijk niet tot de familie behoort.
[1:27:53] En dan vinden we de twaalf maanden eis, ja, ergens moet je grens stellen om ook daarin ook weer misbruik te voorkomen, voorzitter.
[1:28:00] Dat is even kort op deze regeling.
[1:28:03] Ik wil even een minuutje schorsen om even met de commissie te overleggen over een procedureel punt en dan hervatten we met tweede termijn.
[1:28:14] Ik schors voor een minuut.
[1:29:10] Ik hervat het wetgevingsoverleg over de fiscale verzamelde 2026.
[1:29:15] We zijn aangekomen aan de tweede termijn van de kant van de Kamer.
[1:29:19] Ik geef het woord aan de heer Stultjens van GroenLinks Partij van de Arbeid.
[1:29:24] Dank, voorzitter.
[1:29:26] En inderdaad, nog veel open eindjes.
[1:29:28] En ook logisch, want er komt Prinsdag aan.
[1:29:30] Als ik het goed hoor, komt er heel veel goed nieuws aan.
[1:29:32] Dat is veelbelovend.
[1:29:36] En daarvoor worden moties uitgevoerd.
[1:29:37] Daar ben ik wel blij mee.
[1:29:39] En inderdaad, hij zal niet reageren, maar dan mijn eigen afdronk ervan is.
[1:29:43] Het gat van 600 miljoen voor buitenlands vastgroepenleggers gaat niet bij werken worden gelegd, maar op een andere manier in het domein.
[1:29:49] Dat lijkt me winst.
[1:29:50] Er komt een vorm van eerlijke belasting voor private equity managers en de exportregeling wordt versoberd ten behoefte van de WWE.
[1:29:57] Nou, dat zijn de motie waar aangenomen wordt.
[1:29:58] Ik ben heel benieuwd naar Prinsjesdag om te zien wat er dan ligt.
[1:30:02] En vervolgens hebben we nog een fiscale verzamelwet als laatste redmiddel.
[1:30:06] Eén ding wat ik wel zeker weet is dat er geen leesstandsheffing zal komen vanuit het kabinet binnen een paar weken.
[1:30:10] Dus het amendement hou ik in die zin in stand.
[1:30:13] Omdat ik denk dat het niet kan wachten.
[1:30:14] Ik zie waar de minister mee bezig is, de andere minister.
[1:30:17] Maar wat mij betreft, elk middel dat kan.
[1:30:19] Dat kan helpen aan de leegstand, is er een die nodig is en daarom ook de VNG vraagt hierom.
[1:30:25] Die zullen we wel in stemming brengen volgende week of een week later.
[1:30:30] Tot slot heb ik één motie die raakt aan de discussie over woningbouwcorporaties.
[1:30:34] Hij vraagt nu niet gelijk om geld, maar wel om voor te bereiden als er politieke meerderheid is om dit te doen, wat er dan ook uitgevoerd kan worden.
[1:30:41] Ik lees hem voor.
[1:30:42] De Kamer, gehoord de beraadslaging, constaterende dat er een gigantisch tekort aan betaalbare woningen is in Nederland.
[1:30:48] Overwegende dat woningcorporaties willen en kunnen bijdragen aan het verminderen van het tekort, maar daar niet altijd de middelen voor hebben.
[1:30:56] Overwegende dat de corporaties geen winstoogmerk hebben, maar op dit moment wel winstbelasting betalen, terwijl dit tot 2006 niet het geval was, verzoekt de regering om wetgeving voor te breiden, inclusief staatssteuntoets en dekkingopties uit niet-doelmatige fiscale regelingen voor te breiden, waardoor de Kamer nog bij de behandeling van een belastingplan een vrijstelling in de VPB zou kunnen regelen voor winnabij corporaties.
[1:31:19] En gaat over tot de orde van de dag, metename is collega De Hoop.
[1:31:23] En ik dank de minister voor zijn jaarlijkse invalbeurt.
[1:31:26] En we zien elkaar bij het begin van de dag weer.
[1:31:30] Dank aan de heer Stultjes.
[1:31:31] Ik ga naar mevrouw van Eijk van der Weyden.
[1:31:33] Ja, dat was ook mijn tekst.
[1:31:35] Bedankt voor deze, nou ja, keurig vervulde taak weer als invaller van de staatssecretaris van Fiscaliteit.
[1:31:41] Dank voor de antwoorden.
[1:31:42] Ik kijk erg uit naar het belastingplan.
[1:31:45] En dan gaan wij deze wet en ook de amendementen die daarbij horen opnieuw opnieuw wegen.
[1:31:49] Dank je wel.
[1:31:51] Ik ga naar de heer Kouwenhoofd.
[1:31:54] Dank u wel en ook dank aan de minister en natuurlijk alle ambtenaren bij de Belastingdienst die hier ook goed werk leveren.
[1:32:01] Dus dank voor die inspanningen.
[1:32:04] Inderdaad, het woord meel in de mond is meer dan eens gevallen.
[1:32:08] Dat maakt mij wel enigszins onrustig, ook omdat een van de letterlijke woorden van de minister ook waren dat hij niks kon zeggen of en hoe er opvolging gegeven wordt aan moties.
[1:32:19] Dus dat betekent dat het wel breder is dan alleen wacht even af.
[1:32:24] Daar zitten heel veel keuzes in het belastingplan.
[1:32:27] En volgens mij is dit ook een plek om keuzes te maken.
[1:32:31] En ik ben dus terughoudend om gelijk te zeggen van jongens, ik wacht alleen maar.
[1:32:35] Want er zijn de drie dingen die ik volgens mij, die we volgens mij voorstellen, waar ook kamerbreed een grote meerderheid voor aannemelijk is, is wel die daling van die overdragsbelasting ten koste van rode diesel.
[1:32:47] Het is wel herstel structureel geld voor de medewerkers getroffen door Belastingplan 2025, de medewerkers van die werkontwikkelbedrijven.
[1:32:56] En het is een eerlijke belasting voor private equity managers.
[1:33:00] En mijn zorg zit in dat moment dat we dus niet weten waar we aan toe zijn.
[1:33:08] En dat je misschien soms liever de toon wil zetten dan dat je hem wil afwachten.
[1:33:14] Mijn opmerking is meer dat tenzij...
[1:33:18] de minister voornemens is om hier niet gevolg aan te geven, dat ik dat graag hoor, want dan kan ik mij daartegen wapenen.
[1:33:25] Ik vraag hem niet om het onderste uit de kam aan inzichten te geven.
[1:33:30] Maar als hier elementen in zitten waarvan de minister zegt ik ga het echt niet doen,
[1:33:34] dan wil ik dat wel graag weten, want dat is in mijn afweging.
[1:33:37] Ik waardeer de inspanning die de minister aanbiedt om te zeggen van joh, we gaan nog even verder in gesprek.
[1:33:43] Dat doe ik met heel veel plezier, zou ik sowieso leuk vinden.
[1:33:45] Nu hebben we wat inhoud om met elkaar te wisselen, dus dat zie ik graag.
[1:33:49] En ik merk dat ik dat graag doe voordat de appreciatie schriftelijk naar de Kamer is gegaan, zodat wij daar in ieder geval geen inhoudelijke... Ja, we mogen daar inhoudelijk van mening van verschillen natuurlijk, en dan is het aan u wat u opschrijft, maar dat de berekeningen die ik bijvoorbeeld maak op basis van het CPB, daar had ik ook graag even gezien, zoals dat van de dasten die bij de rode diesel gaan.
[1:34:12] Dus dat zijn ook niet de eerste de beste berekeningen.
[1:34:15] Nogmaals, waardering voor de minister en de collega's.
[1:34:19] Ik kijk even hoe we dit alsnog met elkaar kunnen gaan regelen.
[1:34:24] Dank aan de heer Kouwenhoff.
[1:34:25] Ik zie zelf af van een tweede termijn.
[1:34:27] Dat betekent dat ik even kijk naar de minister of hij direct door kan gaan.
[1:34:31] Dat kan.
[1:34:32] De minister.
[1:34:33] Ja.
[1:34:35] En tegen de heer Soltiens, die maakt zelf conclusies, wat eigenlijk aan de voorzitter is.
[1:34:42] Ik wijs op het mooie gebruik in de Kamer dat iedereen natuurlijk over zijn eigen woorden gaat.
[1:34:47] En zwijgen niet gelijk betekent dat we instemmen.
[1:34:50] En daar laat ik het dan maar even bij.
[1:34:51] Als het gaat om moties en hoe daar opvolgingen worden gegeven, in het geval dat er geen opvolgingen worden gegeven, wordt de Kamer daar ook per brief over geïnformeerd.
[1:35:02] Dus dat zeg ik daar in de algemene zin over.
[1:35:06] in uw mailbox te kijken of u daar een brief over heeft gehad of niet.
[1:35:11] En trek dan daar de conclusies uit, zou ik zeggen.
[1:35:15] Dan ligt er een motie, voorzitter, die moet ik ontraden.
[1:35:18] Eigenlijk vanwege de argumentatie die ik in de eerste termijn naar voren heb gebracht.
[1:35:23] Deze is niet uitvoerbaar.
[1:35:25] Dus ook als deze motie wordt aangenomen, kan ik het niet uitvoeren.
[1:35:28] Het is onmogelijk om staatsteuntoetsen
[1:35:31] uitvoeren, zodat het ook nog verwerkt kan worden in een belastingplan.
[1:35:36] Waar ik uiteraard wel toe bereid ben, is om de argumentatie die wij nu hebben, want het vraagt ook een onderzoek naar status en opties.
[1:35:43] Mijn voorganger, de heer Van Oosterbrugge, heeft uw Kamer ook al eerder geïnformeerd over de haken en ogen die wij zien, de bedragen die daarmee samenhangen.
[1:35:51] Dus laten we dat nog een keer in de appreciatiebrief onder elkaar zetten.
[1:35:54] Dat is alle informatie die wij hebben.
[1:35:56] Dan kan de Kamer wegen, willen wij eigenlijk vervolgonderzoek doen?
[1:36:00] En dan kunnen we op basis daarvan, op basis van die informatie, ook voorstellen al dan niet uitwerken.
[1:36:07] Maar ik zou het wel in die volgorde willen doen.
[1:36:09] Dus we weten al veel.
[1:36:10] Laten we dan kijken of er nog behoefte is aan aanvullende informatie.
[1:36:13] En dan werk je voorstellen uit als daar een meerderheid voor is.
[1:36:18] Maar nu per motie zeggen werk maar vast een wet uit zodat het in het belastingplan kan.
[1:36:22] Dat gaat echt niet lukken.
[1:36:23] Dus vanuit die overweging ontraad ik deze motie.
[1:36:26] Ik denk dat dit ook het einde was van uw termijn.
[1:36:30] Ik geef de heer Stiltjes het woord, maar ik constateer dat motie 1 is ontraden, de motie van de heer Stiltjes.
[1:36:37] Ga u de gang.
[1:36:38] Ja, een korte reactie.
[1:36:38] Kijk, de volgorde die de minister schetst, die deel ik wel.
[1:36:41] Qua wat informatie lichter, wat moet ik nog weten?
[1:36:44] Wat voor mij nu de grote black box is, is een inschatting van de juristen.
[1:36:47] Hij gaat het niet halen, de staatssteun.
[1:36:49] Maar goed, dat wil ik graag op papier hebben.
[1:36:50] En dan als desnoods vanuit de Europese Commissie met... Want je kunt informeel posten in Brussel.
[1:36:56] Je kunt ook natuurlijk formele route doen.
[1:36:57] En daar ben ik aan het zoeken.
[1:36:58] Hoe kunnen we alle gedaan hebben wat mogelijk is?
[1:37:00] Maar dan wacht ik eerst op wat informatie er komt.
[1:37:02] En dan kijken of extra omzoek nodig is.
[1:37:07] Ja, ik kijk even de zaal rond.
[1:37:09] Dan zijn we aan het eind van het debat gekomen.
[1:37:12] Ik geef aan dat de minister heeft toegezegd dat hij een brief zal sturen met nadere appreciatie op de amendementen en ook even de motie daarbij betrekt van Stultes en Zenderhoop over de VPBO-corporaties.
[1:37:26] Dan dank ik de Kamerleden voor hun inbreng.
[1:37:28] Ik dank de minister en de heer Van Veldhuizen voor zijn bijdrage.
[1:37:33] En dan sluiten we af.
[1:37:36] Dank u wel.