Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.

Verkeersveiligheid (inclusief CBR)

[0:00:02] Goedemiddag.

[0:00:04] Het is inmiddels iets over drie.

[0:00:06] Ik stel voor dat we beginnen met het debat over verkeersveiligheid en CWR.

[0:00:11] Er zijn meerdere Kamerleden aangeschoven.

[0:00:20] Dus daar wens ik u ook veel plezier bij.

[0:00:23] De heer Olge van Dijk, mevrouw Veldman, de heer De Hoop en de heer Boutkamp.

[0:00:28] En die zullen allemaal namens hun partijen het woord voeren.

[0:00:33] Ook van harte welkom aan beide ministers van Infrastructuur en Waterstaat.

[0:00:40] Ook nog Volksgezondheid gaf u net aan, maar dat doen we vandaag niet zoveel.

[0:00:46] En Sport.

[0:00:48] Dat is voor vanavond na zeven uur.

[0:00:50] En minister Van Weel, in zijn laatste dag als minister van Justitie en Veiligheid, zeg ik dat zo goed.

[0:00:58] Dus ik zou zeggen, laat het nog één keer zien vandaag.

[0:01:02] Hartelijk welkom ook aan alle mensen op de tribune.

[0:01:05] En dan stel ik voor dat wij gaan beginnen met dit debat.

[0:01:08] Maar vooraf wil ik aangeven dat wij beginnen met vier interrupties per persoon in dit eerste deel.

[0:01:13] Ik zie iedereen knikken.

[0:01:14] En als er dan heel veel ruimte over blijft, dan kun je wel even kijken of er nog geen extra is, maar we beginnen met vier.

[0:01:19] Meneer Pierik, aan u is het woord.

[0:01:23] Ja, dank voorzitter.

[0:01:25] De verkeersveiligheid van onze kinderen en jongeren raakt ons allemaal.

[0:01:30] Uit de jongste CBS-cijfers blijkt dat er vorig jaar 675 mensen omkwamen in het verkeer, iets minder dan een jaar eerder.

[0:01:38] En in de laatste vijf jaar vormen de fietsslachtoffers de grootste groep verkeersslachtoffers.

[0:01:44] In 2024 overleden 246 fietsers tegen 220 automobilisten.

[0:01:54] Extra zorgwekkend is dat minstens 44 van de fietsdoden een e-biker was en 60 procent van alle gevallen was hoofdletsel de oorzaak van de fatale afloop.

[0:02:06] Ook groeit de frustratie.

[0:02:08] Het soms roekeloze gedrag van bestuurders van fatbikes en e-bikes zien we allemaal terug als medefietser, voetganger of automobilist.

[0:02:17] Vorige week werd ik zelf nog hier op het Spuis, 100 meter verderop, bijna omver gereden door een veel te hard rijdende fatbiker.

[0:02:27] We kunnen de elektrische fiets en de fatbike niet meer wegdenken uit het straatbeeld, maar ze zorgen ook voor nieuwe en grote risico's.

[0:02:35] Vooral jongeren op fatbikes rijden vaak te hard en zonder helm.

[0:02:39] De gevolgen kunnen ernstig zijn.

[0:02:42] Hersenletsel is een levensveranderend aspect en het kan het leven van een jongere volledig ruïneren.

[0:02:52] Daarom begrijpt de BBB de stap naar een helmplicht voor jongeren.

[0:02:57] We moeten echt alles op alles zetten om het aantal ongevallen met ernstig letsel zien te voorkomen.

[0:03:02] Uiteindelijk verliezen jonge slachtoffers hun toekomst.

[0:03:05] Enkele dagen geleden nog werd op het nieuws aan een arts de vraag gesteld of een zwaargewond geraakte fatbiker met scans duidelijk zichtbaar op de hersens, met duidelijk zichtbaar hersenletsel, of die het had overleefd.

[0:03:19] Het antwoord van die arts was nee, hij heeft het niet overleefd.

[0:03:24] Met een fietshelm neemt het risico op ernstig hoofd- en hersenletsel na een botsing of val met gemiddeld 60 procent af en het risico op dodelijk hoofd- en hersenletsel met gemiddeld 71 procent.

[0:03:37] Kortom, een fietshelm redt levens.

[0:03:42] Voorzitter, dat brengt

[0:03:47] Kijk, drinken en interruptie, die vochten met elkaar om voorhang.

[0:03:51] Maar de heer De Hoop heeft een interruptie voor u, meneer Pierik.

[0:03:54] Ga je gang.

[0:03:55] Ik kan me allereerst bij de heer Pierik aansluiten.

[0:04:00] Als je ziet hoeveel verkeersdoden er nog steeds in Nederland zijn en hoe groot het aantal is dat op de fiets gewond raakt of overlijdt.

[0:04:08] Ik heb wel een aantal vragen, ook richting de heer Pierik, hoe hij naar het voorstel van de minister kijkt.

[0:04:19] Het aantal jongeren dat bijvoorbeeld ook in de regio, waarvan ik weet dat de heer Pierik daar ook heel veel oog voor heeft, op een elektrische fiets naar school gaat, zal dan ook een helmplicht krijgen.

[0:04:29] Hoe kijkt de heer Pierik daarna, wetende dat het meeste van deze ongevallen toch plaatsvinden in de stad?

[0:04:36] Hoe kijkt de heer Pierik daarna?

[0:04:39] Dank voor de vraag.

[0:04:41] Dit is echt wel een ding wat de BBB behoorlijk bezig heeft gehouden.

[0:04:45] Hier en daar ook voor de scholieren die op een elektrisch fietsen in de regio van een dorp naar de school fietsen, vinden we zo'n helmplicht eigenlijk ook niet zo heel noodzakelijk.

[0:04:59] In het voorstel van de minister staat duidelijk dat het onderscheid tussen een elektrische fiets en een fatbike eigenlijk niet te maken is.

[0:05:06] Ik zeg weleens, het is 86 keer bekeken van onder en van boven.

[0:05:09] En als dat onderscheid niet te maken is, dan zegt de BBB van Beluisteren, ja, de veiligheid van die fiets staat voorop.

[0:05:18] En dan kiezen we toch voor die helmplicht voor jongeren.

[0:05:24] Meneer De Hoop, wil u nog een vraag stellen?

[0:05:26] Ik kan me hier alles bij voorstellen.

[0:05:30] Wij zijn niet per definitie tegen het voorstel van de minister, maar ook niet per definitie voor.

[0:05:35] Als je kijkt naar het aantal slachtoffers, zie je dat juist ouderen heel vaak slachtoffers zijn.

[0:05:45] En dan is die 18 jaar best wel arbitrair.

[0:05:47] Dan zou je ook kunnen zeggen, wat doe je dan met 65-plussers?

[0:05:50] 85-plussers is ook een groot deel van de fietsongelukken, helaas ook af en toe overlijdens.

[0:05:56] Waarom dan wel voor de jongeren tot 18 jaar en waarom niet voor 65-plussers bijvoorbeeld?

[0:06:03] Ja, dank, voorzitter.

[0:06:05] Opnieuw een interessante vraag.

[0:06:06] Ook dat heeft ons natuurlijk bezighouden.

[0:06:08] Waarom ga je dan niet voor alle leeftijdscategorieën zo'n helmplicht verplicht stellen?

[0:06:13] Onze redenering is dan, ja, jongeren die moet je eigenlijk extra beschermen.

[0:06:17] En als het gaat om ouderen, ja, hun hersenen zijn volwassen, die zijn volgroeid, dus die kunnen op zich ook...

[0:06:25] beter overwogen keuzes maken als het gaat om alder niet een helm op te zetten.

[0:06:30] En we vinden dat we die vrijheid in ieder geval bij de ouderen wel moeten laten.

[0:06:38] Uiteindelijk is het ook onze plicht om zwakke verkeersdeelnemers te beschermen.

[0:06:43] Dat zijn per definitie fietsers.

[0:06:45] Maar onder die fietsers zou je, en dat bedoel ik niet vervelend richting ouderen, kunnen stellen dat juist oudere fietsers extra zwakke verkeersdeelnemers zijn vanuit kwetsbaarheid.

[0:06:54] En met die redenatie, als je weet dat er meer ouderen zijn, dan begrijp ik niet dat de heer Pierik zegt, daar vinden we het mensen hun eigen verantwoordelijkheid, maar voor jongeren niet.

[0:07:05] Het aantal ouderen op fatbikes is best beperkt.

[0:07:20] eigenlijk die verplichtstelling minder noodzakelijk is, omdat, nou ja, in ieder geval bij ons over langs het boererf zie ik heel veel ouderen fietsen met een helm op.

[0:07:29] Dus ik bedoel, ik zie die noodzaak om dat verplicht te stellen bij die oudere groep veel minder duidelijk dan bij de jongere groep.

[0:07:37] Ik zie dat u de vraag heeft beantwoord van de heer De Hoop.

[0:07:40] Of het naar tevredenheid is, dat merken we later ooit wel.

[0:07:43] Maar ik ga u verder met u inbrengen.

[0:07:46] Voorzitter, dat brengt me bij het volgende punt, namelijk verkeerseducatie.

[0:07:51] Fatbikers en e-bikers vragen om meer dan alleen handhaving.

[0:07:56] Het begint met kennis en gedrag.

[0:07:58] Daarom hebben we ook een paar vragen aan de minister.

[0:08:02] Doet elke basisschool nog mee aan het fietsexamen?

[0:08:05] Zo nee.

[0:08:06] Wat zijn de overwegingen van basisscholen om daar niet aan mee te doen?

[0:08:10] En is er in deze fietsexamens ook speciale aandacht voor de verkeersveiligheid van e-bikers en van fatbikers?

[0:08:18] Voorzitter, de cijfers over fatbikes die op de markt verschijnen zijn ronduit schokkend.

[0:08:22] In 2024 haalden de politie ruim 10.000 illegale fatbikes van de weg.

[0:08:29] Het Inspectie en Leefomgeving voor Transport onderschepte er nog eens 16.000 bij de douane vaak goedkope import uit China.

[0:08:38] Deze fietsen voldoen niet aan de Europese veiligheidsnormen, maar worden massaal gekocht door jongeren die weinig te besteden hebben en toch zo'n stoere fiets willen.

[0:08:47] Mijn vraag aan de minister is, wat voor signaal geeft dit af?

[0:08:51] Waar stokt de aanpak van het op de markt brengen van illegale fatbikes?

[0:08:56] Een tweede vraag gaat over de handhaving en ligt in het verlengde van mijn eerdere vraag.

[0:09:01] Er zijn nu 250 rollenbanken beschikbaar, één per politieënheid.

[0:09:06] Daarmee kan gecontroleerd worden op snelheid en vermogen, maar met duizenden illegale vatbikes op straat is dat veel te beperkt.

[0:09:14] Kan de minister toezeggen dat er meer van dit soort middelen beschikbaar komen, zodat de politie in het hele land vaker kan optreden?

[0:09:24] Voor zover mijn inbreng.

[0:09:25] En zoals de voorzitter al aangaf, ik moet zo naar een ander commissiedebat.

[0:09:29] Dus als er geen vragen zijn, dan wil ik nu ook deze vergadering graag verlaten.

[0:09:34] Dank u wel.

[0:09:35] We kijken even rond of er nog interrupties voor u zijn.

[0:09:37] Dat is niet het geval.

[0:09:38] Dan wensen we u veel succes en plezier bij het landbouwdebat.

[0:09:42] Dan gaan we verder met de inbreng van de heer Van Olge van Dijk.

[0:09:45] Gaat u gang.

[0:09:45] Ja, dank u wel, voorzitter.

[0:09:48] 25 mei van dit jaar.

[0:09:50] Een jongen van 17 op de fatbike overleden bij een aanrijding in Os.

[0:09:54] 4 juni dit jaar.

[0:09:56] Een 31-jarig man uit Enschede overleden na een eenzijdig ongeluk met een fatbike op de campus.

[0:10:02] 10 juli dit jaar.

[0:10:03] Een jongen van 13 liep door een ongeluk met een fatbike een zeer zeldzame breuk op in zijn bovenbeen met mogelijk blijvend letsel.

[0:10:10] En zo kan ik eindeloos doorgaan.

[0:10:13] De artsen blijven mij mailen over de zware ongelukken en het bizarre letsel met fatbikes.

[0:10:18] En de soms piepjonge slachtoffers.

[0:10:20] De minister geeft nu ook weer aan dat de helft van de slachtoffers tot 18 jaar is.

[0:10:24] Mijn beeld is zelfs nog jonger.

[0:10:27] En mijn eerste vraag aan de minister is dan ook of hij kan verhelden of de meeste slachtoffers niet vooral in die categorie 12 tot 16 jaar vallen.

[0:10:32] En dat is ook relevant als we gaan kijken naar maatregelen.

[0:10:36] Want er moet iets gebeuren.

[0:10:39] En voorzitter, eerlijk is eerlijk.

[0:10:41] Het is goed dat deze minister meer ambitie toont dan zijn voorganger.

[0:10:45] Hij wil door met het keurmerk en wil een gedragsaanpak.

[0:10:49] Mijn vraag bij die gedragsaanpak is wel, en dan kijk ik ook in het bijzonder aan de minister van Justitie en Veiligheid, hoe daar de politie ook bij wordt betrokken.

[0:10:57] Gaat het dan ook over de vandalen in het Vondelpark die zich schuldig maken aan aanrandingen van vrouwen en die ook nog eens filmen?

[0:11:03] Want links of rechtsom, dat soort gedrag is niet te tolereren in Nederland.

[0:11:09] Deze minister concludeert op basis van een onderzoek van Goudappel... dat een aparte voertuigcategorie zware e-bikes onuitvoerbaar is.

[0:11:16] Deze Kamer wilde daarvoor een minimum leeftijd en helmplicht.

[0:11:19] Ik heb het onderzoek gelezen en het advies is inderdaad dit niet te doen.

[0:11:23] Maar ik lees niet dat het compleet onuitvoerbaar is.

[0:11:26] Een gewichtsgrens van 24 kilo pakt alle huidige fatbikes... alleen ook een groot deel, misschien zo ongeveer de helft, van de reguliere e-bikes.

[0:11:34] Dat maakt het wat ons betreft nog altijd overwegen waard, al is het minder effectief dan deze Kamer voor ogen had.

[0:11:40] Graag toch nog een keer een reflectie van deze minister op dit specifieke punt van de gewichtsgrens.

[0:11:46] Daarnaast ook de aansporing om verder te gaan met het onderzoek naar die verplichte typegoedkeuring en kentekening.

[0:11:52] En mijn vraag aan de minister is of deze eventuele kentekening ook niet de oplossing zou kunnen zijn om wel degelijk weer onderscheid te gaan maken tussen e-bikes.

[0:12:02] Voorzitter, deze minister kiest nu voor een helmplicht voor minderjarigen op alle e-bikes.

[0:12:07] En wij staan niet te juichen bij deze maatregel, maar het aantal jonge slachtoffers is zo groot dat wij elke serieuze maatregel die kan helpen het aantal slachtoffers terug te dringen, serieus willen bekijken.

[0:12:19] Een paar vragen.

[0:12:20] Waarom dan gekozen voor 18 jaar?

[0:12:23] En als het aantal slachtoffers vooral in de categorie tot en met 16 zit, zou je niet daar die leeftijdsgrens moeten leggen?

[0:12:28] Is ook nagedacht over een helping voor kwetsbare ouderen?

[0:12:31] En hoe zit het, en dan kijk ik naar de minister van Justitie en Veiligheid, met de handhaving.

[0:12:34] Is dit de handhaving op 18 jaar?

[0:12:37] En voorzitter, terwijl we ons vooral voor zorgen maken over die fatbikes, dreigt alweer een nieuw voertuig de Nederlandse straten over te nemen.

[0:12:43] De E-Step.

[0:12:45] In veel andere Europese landen zorgen deze steps voor problemen met de verkeersveiligheid.

[0:12:49] En wat mijn fractie betreft kunnen de drempels niet hoog genoeg zijn voor de toelating van deze e-steps op de openbare weg.

[0:12:55] Is de minister dat met ons eens?

[0:12:57] En wat is hier nu de stand van zaken?

[0:12:59] Want we lezen dat de ANVB's met de regels voor gebruikers nu niet deze zomer, maar pas in het najaar van 2026 komen.

[0:13:05] Graag een toelichting.

[0:13:07] En wij gaan ervan uit dat er dan ook tot die tijd geen nieuwe types e-steps worden toegelaten op de openbare weg.

[0:13:13] En kan de minister dat toezeggen?

[0:13:15] En als dat niet zo is, hoe garandeert hij dan dat de verkeersveiligheid niet zal verslechteren?

[0:13:20] De Verkeersveiligheidscoalitie vraagt om een nationaal actieplan ongevallenregistratie... en bij dit project expliciet de registratie van nieuwe voertuigcategorieën... zoals fatbikes, e-steps en andere LEV's te prioriteren.

[0:13:32] Op basis van zo'n ongevallenregistratie kan er degelijk risicogestuurd beleid worden gemaakt.

[0:13:37] Kan de minister toezeggen zo'n project ongevallenregistratie op te starten?

[0:13:42] Naar aanleiding van een toezegging aan NSC zijn innovaties op het gebied van fietsverlichting onderzocht.

[0:13:47] We lezen dat winst is nog mogelijk te behalen door ook eisen te stellen aan de zijdelingsverzichtbaarheid van fietsverlichting die volgens de huidige regelgeving zijn toegestaan.

[0:13:55] Mijn vraag aan de minister is dan, gaat de minister hier ook mee aan de slag?

[0:13:59] Is hij van plan ook daadwerkelijk te komen met eisen aan zijdelingsverzichtbaarheid?

[0:14:03] Voorzitter, tot slot nog het CBR, want dat staat ook op de agenda vandaag bij dit debat.

[0:14:07] En dat gaat de goede kant uit met de reserveringstermijnen door het opschorten van de tussentijdse toets.

[0:14:12] Eerder heeft mijn fractie aangedrongen op het regionaal weer herintroduceren van de tussentijdse toets als de termijn gedaald is tot de ondergrens van zeven weken.

[0:14:20] Kan de minister aangeven of dat al het geval is in regio's?

[0:14:23] En hoe gaat die herintroductie vorm krijgen?

[0:14:26] Wachten tot het einde van het eerste kwartaal 2025 kan niet de bedoeling zijn.

[0:14:32] Dank u wel.

[0:14:34] Dank u wel.

[0:14:35] Ik kijk even rond.

[0:14:36] U heeft geen interrupties.

[0:14:37] Dan gaan we naar mevrouw Veldman.

[0:14:38] Gaat uw gang.

[0:14:42] Dank u, voorzitter.

[0:14:44] Iedereen wil dat onze straten veilig zijn, dat je zonder angst de fiets kan pakken, dat je veilig de weg kunt oversteken en dat je gewoon op kunt vertrouwen dat je weer heelhuids thuiskomt.

[0:14:53] Daar hoort een stevige inzet op verkeersveiligheid bij.

[0:14:55] Het probleem met de fatbikes duurt al veel te lang.

[0:14:58] Veel jongeren die op opgevoerde fatbikes veel te hard over straat razen en voor grote overlast zorgen.

[0:15:02] Azo-gedrag.

[0:15:04] Iedereen op straat kan aanwijzen wat een vetbike is en wat niet.

[0:15:07] Maar nu krijgen we voor de derde keer de deksel op de neus dat in de regelgeving het onderscheid niet te maken is.

[0:15:13] Een van de redenen die de minister noemt is dat er te veel overlap zou zijn met een andere categorie zware e-bikes, zoals bijvoorbeeld de bakfiets.

[0:15:20] Mijn buurman zei het ook al.

[0:15:22] Maar als de minister overgaat op een helmplicht tot 18 jaar voor alle e-bikes, dan is er ook sprake van dat je een categorie meeneemt waar het probleem niet zit.

[0:15:29] Maar nu een hele grote, alle fietsers tot 18 jaar op e-bikes.

[0:15:32] Voorzitter, waarom maakt de minister toch deze keuze?

[0:15:36] Er zijn al verschillende gemeenten die de fatbike uit bepaalde gebieden willen weren, maar ook zij hebben dan de mogelijkheid nodig om dat onderscheid te kunnen maken.

[0:15:42] Welke visie heeft de minister hierop en wat vindt hij ervan dat dat niet lukt?

[0:15:47] Hebben we de regelgeving zo ingewikkeld gemaakt dat dit niet kan?

[0:15:50] En voorzitter, waarom kiest de minister voor een maximumleeftijd van 18 jaar en niet bijvoorbeeld van 16 jaar?

[0:15:56] Voor het aanspeciale gedrag op de fatbike is meer nodig.

[0:15:59] De handhaving moet beter.

[0:16:00] Als de politie op straat niet kan handhaven, omdat de definitie van elektrische fiets in de Wegenverkeerswet niet klopt, dan blijft dit dweilen met de kraan open.

[0:16:07] Als je willens en wetens de straat onveilig maakt met een opgevoerde fatbike, moet je voelen dat dat consequenties heeft.

[0:16:13] Maar nu kan de politie alleen bekeuren bij een waarneming.

[0:16:16] Dat werkt niet.

[0:16:17] Pas als de wet wordt aangepast, kan effectief gehandhaafd worden.

[0:16:21] Waarom kiest de minister niet direct voor een duidelijke wetswijziging, met spoed, zodat er effectief en op grote schaal kan worden gehandhaafd, juist omdat er nu al zoveel overlastgevers op vetpijks rondrijden?

[0:16:31] Ik hoor van de politie dat deze aanpassing echt nodig is.

[0:16:35] Daarnaast zien we de aanpak van de handel in illegale fatbikes echt steviger moet.

[0:16:40] Hoe gaat de minister ervoor zorgen dat illegale fatbikes, die nu in grote getalen rondrijden in Nederland, van de weg worden gehaald?

[0:16:47] En hoe gaat hij ervoor zorgen dat de NVWA, ILT, douane en politie beter samenwerken?

[0:16:53] Wanneer gaan we die verbeteringen zien?

[0:16:55] Voorzitter, de VVD maakt zich zorgen om de veiligheid op fietspaden in het algemeen.

[0:16:59] We vinden het niet meer dan logisch om goed te kijken naar wie wel en niet op het fietspad mag en wie op de rijbaan, net als dat dat nu gebeurt met de snorfiets.

[0:17:06] Het is goed dat er ruimte is voor gemeenten om hier de goede keuzes in te maken, afhankelijk van de lokale situatie.

[0:17:12] Maar het kan ook weer onveilig zijn als bepaalde lichte elektrische voertuigen zomaar naar de rijbaan worden gestuurd.

[0:17:17] Hoe kijkt de minister hiernaar?

[0:17:20] Voorzitter, gemeenten en provincies lopen vaak vast als zij verkeersoverlast willen aanpakken.

[0:17:24] Wat ons betreft krijgen gemeenten de mogelijkheid om sneller en effectiever te kunnen ingrijpen.

[0:17:28] Dat kan bijvoorbeeld door boa's meer bevoegdheden te geven bij snelheidsovertredingen van gemotoriseerd verkeer in de bebouwde kom.

[0:17:35] We horen graag of de minister bereid is dit voor de gemeenten te gaan regelen, zodat de pakkans ook daadwerkelijk omhoog gaat.

[0:17:42] En dan, voorzitter, het CBR en rijexamens.

[0:17:45] Op TikTok zijn video's met examenvragen van theorie-examen verschenen en worden ook examenvragen op internet te koop aangeboden.

[0:17:53] Dit is fraude, een regelrechte bedreiging voor de verkeersveiligheid en onacceptabel.

[0:17:58] Zo kun je je theorie-examen net zo goed in het casino halen.

[0:18:01] Heeft de minister scherp dat dit gaande is?

[0:18:04] En is hij het eens met de VVD dat dit de verkeersveiligheid ondermijnt?

[0:18:07] En wat doet hij hier aan?

[0:18:08] Verder, de politie doet mededelingen aan het CBR, zodat het CBR kan beoordelen of iemand rijgeschikt is of een onderzoek of een cursus moet doen.

[0:18:15] Het is onbestaanbaar dat duizenden van deze mededelingen blijven liggen.

[0:18:19] Dat is betekend dus dat vele mensen die misschien ongeschikt zijn om te rijden, gewoon de weg wil blijven gaan.

[0:18:25] Dat kan echt niet.

[0:18:26] Hoe gaat de minister dit probleem oplossen?

[0:18:29] De VVD-motieermees verzocht goedpresterende rijschoolen voorrang te verlenen bij het CBR wordt uitgewerkt en dat gaat over eerdere toegang tot examenkapaciteit en dat je als goedpresterende rijschool kunt worden aangemerkt als gouden rijschool.

[0:18:41] Maar hoe kan zoiets met waarborgen worden ontkleed?

[0:18:45] Zou een erkenning niet nog meer bijdragen aan een goede kwaliteit van rijonderwijs?

[0:18:49] Voorzitter, juist de betere rijscholen maakten gebruik van de tussentijdse toets om hun cursisten beter voor te bereiden en daarmee de kwaliteit te verhogen.

[0:18:56] Deze toets is nu tijdelijk afgeschaft.

[0:18:59] Kan de minister ervoor zorgen dat die tussentijdse toets echt zo snel mogelijk weer wordt ingevoerd?

[0:19:04] We hebben daar een termijn aan gekoppeld.

[0:19:05] Inderdaad, begin 26 hoop ik dan innieuw van het hele land, maar misschien regionaal al eerder.

[0:19:09] Daarmee sluit ik aan bij de vragen van collega Van Dijk.

[0:19:13] Voorzitter, verkeersveiligheid is geen papieren doel.

[0:19:16] Het gaat om mensen in dorpen en steden, op straat, op weg naar werk, sport of school.

[0:19:21] VVD kiest voor een harde aanpak van huftergedrag, stevige handhaving en slimme maatregelen die werken.

[0:19:27] Want veilig thuiskomen moet voor iedereen vanzelfsprekend zijn.

[0:19:30] Dank u, voorzitter.

[0:19:33] Dank u wel.

[0:19:34] Ik kijk even rond.

[0:19:35] Ook geen interrupties te gaan.

[0:19:36] Meneer De Hoop, ga je de gang.

[0:19:39] Dank u wel, voorzitter.

[0:19:40] De verkeersveiligheid in Nederland staat enorm onder druk, zoals ook mijn voorgangers al zeiden.

[0:19:46] In 2024 kwamen er 675 mensen om het leven in het verkeer.

[0:19:51] Dat betekent dat elke week opnieuw 13 families geconfronteerd worden met het verlies van een naaste.

[0:19:57] Vooral fietsers betalen de hoogste prijs, zij zijn de grootste groep dodelijke slachtoffers en het vraagt om actie en politiek handelen.

[0:20:05] Zeker gezien onze ambitie om in 2050 nul verkeersdoden te hebben, want dit raakt steeds verder uit zicht.

[0:20:11] Verrassend genoeg lijkt er dan wel weer wat beweging te zitten op het fatbike dossier.

[0:20:16] En in die zin complimenteer ik deze minister ook dat hij daadwerkelijk een stap wil zetten, hoe gevoelig ook.

[0:20:22] En de overlast en snel stijgende aantallen ongelukken met letsel dwingen ons ook tot keuzes.

[0:20:27] Daar is de fatbikebranch niet zo blij mee, maar wij hebben wel een verantwoordelijkheid met elkaar.

[0:20:32] We moeten ons realiseren dat er eigenlijk twee issues zijn.

[0:20:34] De overlast en het letsel wat veroorzaakt wordt.

[0:20:37] En met name hersenletsel bij jongeren.

[0:20:40] En een helmplicht voor jongeren zal weinig veranderen aan het gedrag of de opvoersetjes, maar verandert wel wat aan het risico van de ongelukken.

[0:20:48] En ik vind het goed dat we daar naar kijken.

[0:20:51] En als GroenLinks Partij van de Arbeid zijn wij ook voor een leeftijdsgrens en een helmplicht voor fatbikes.

[0:20:56] Want het is een Nederlandse verworvenheid om op je fiets te springen onafhankelijk van je leeftijd.

[0:21:00] Dat staat gewoon onder druk.

[0:21:02] Fatbikes en grote voertuigen met een brommerkenteken maken onze fietspaden onveiliger.

[0:21:07] En het fietspad moet weer gewoon terrein worden van de fiets.

[0:21:11] Van een gewone fiets.

[0:21:12] En waar de minister geen onderscheid maakt tussen de e-bike en de fatbike, kiest hij wel in zijn voorstel voor een onderscheid op basis van leeftijd.

[0:21:21] Je leeftijd grenst tot 18 jaar.

[0:21:23] Ik zou er toch een aantal vragen over willen stellen.

[0:21:25] Ik zou graag horen wat de consequenties zijn voor het fietsgebruik.

[0:21:28] ook onder jongeren in de regio.

[0:21:31] Waarom niet ook 65 plus, maar toch die 18 gekozen?

[0:21:36] Waarom kan er toch niet jonger dan 18 bijvoorbeeld gedaan worden, zoals eerst de Kamer voorstelde?

[0:21:41] Twaalfjarigen, veertienjarigen.

[0:21:43] Ik heb eerder in een stuk gelezen dat 64.000 jongeren in de provincies in ons land op die elektrische fiets naar school gaan.

[0:21:52] Voor hen heeft dat dan daadwerkelijk misschien consequenties.

[0:21:56] Hoe kan er misschien toch op een bepaalde manier nog ergens onderscheid gemaakt worden tussen die fatbike en die e-bike?

[0:22:02] Veel vragen al dus nog over het voorstel van de minister.

[0:22:04] In die zin wachten wij ook af waar hij qua wetgeving mee komt in het naaien.

[0:22:09] Dan zullen wij als GroenLinks Partij van de Arbeid daar ook expliciet

[0:22:12] wel of geen steun aan verlenen.

[0:22:14] En het belangrijkste ding wat u van de minister ook nog verwacht, is dat hij het lefkader nu echt een keer aanpakt.

[0:22:20] Want dat heeft te veel uitstel, vindt mijn fractie.

[0:22:23] En dat helpt zeker om de chaos op het fietspad en de handhaving te ordenen.

[0:22:27] Maar we zien weer een jaar uitstel.

[0:22:29] En tussen de bedrijven door wordt nu wel de ISTEP gelegaliseerd.

[0:22:33] terwijl we nog in afwachting zijn van die definitieve regels.

[0:22:35] En dat zien we ook in de stukken van de minister.

[0:22:37] Ja, we hebben eigenlijk onvoldoende informatie.

[0:22:40] En ja, er komt wel weer een nieuw voertuig, wat in die zin toegelaten wordt.

[0:22:45] Wij vinden dat toch zorgwekkend.

[0:22:48] Dus ja, wij zien daar ook weer risico's op meer ongevallen.

[0:22:52] Maar dat weerhoudt de minister niet van toelating.

[0:22:54] En ik neem aan dat we niet wachten tot er weer, bij wijze van traumachirurgen, ons weer brandbrieven sturen, omdat er met die categorie weer ongelukken gebeuren.

[0:23:03] Dus daar zijn wij toch wel kritisch over, zeg ik via uw voorzitter.

[0:23:15] Ja dank voorzitter, want dit is een belangrijk punt en mijn fractie steunt de heer de Hoop in zijn zorgen ten aanzien van dat lefkade, dat het te lang aan het duren is, dat het allemaal weer langer duurt en ook ten aanzien van het zorgen van, of de zorg ten aanzien van het toelaten, zo heb ik hem ook begrepen, van nieuwe steps op die openbare weg.

[0:23:31] En dat is, in juli zag ik deze minister met een mooie foto staan met het toelaten van zo'n nieuwe i-step, nou wat dat betreft is dat dus wat mijn fractie betreft niet het goede beeld.

[0:23:39] Zou GroenLinks Partij voor de Arbeid

[0:23:42] En daar zijn we te steunen in het idee om echt een soort moratorium op het nieuwe toelaten van ISTEPS, totdat in ieder geval dat kader af is.

[0:23:48] Dus dan zijn we in het najaar 26, zoals ik dat heb begrepen.

[0:23:55] Ik ben nog wel benieuwd naar de verdere invulling precies daarvan, maar ik denk dat de heer Onge van Dijk aan mijn bijdrage gemerkt heeft dat ik daar zeker achtersta dat idee.

[0:24:04] Ik vind het heel storend dat voordat we überhaupt een fatsoenlijke implementatie van het LEF-kader hebben, dat er telkens weer nieuwe voertuigen komen.

[0:24:13] En ik zou zeggen, zorg er nou voor dat het LEF-kader in orde komt.

[0:24:16] Misschien heeft de Kamer ook niet helemaal meegeholpen de afgelopen periode met allemaal andere verzoeken die gedaan zijn, wat er misschien ook al aardig wat ambtelijke capaciteit heeft gehad

[0:24:25] het gebied van het vetbijk dossier, maar ik zou tegen die minister willen zeggen ga nu in uw demissionaire periode aan de slag met zo'n lefkader zodat de volgende minister vanuit dat kader veel beter die toelating van nieuwe voertuigen kan doen en tot die tijd eigenlijk zoveel mogelijk tegenhouden.

[0:24:39] Dus ik denk dat de heer Olge van Dijk en ik op één lijn zitten.

[0:24:43] Dat geeft dan ook geen aanleiding tot verder vragen.

[0:24:46] Gaat u door met uw inbreng.

[0:24:48] Dank, voorzitter.

[0:24:50] Wij vroegen om een brief met toelichting... waarom die toelating toch door is gegaan.

[0:24:57] Als fietsen aantoonbaar veiliger is... dan vraag je je af waarom je dit voertuig nu ook zou toelaten.

[0:25:03] De steden stuurden ons een brandbrief.

[0:25:06] Als ik die kort samenvat... willen ze het fietspad voor de fietsers en gemotoriseerd verkeer... met kenteken, verzekering en helm op de weg.

[0:25:12] zeker bij 30-kilometer zones.

[0:25:15] En dat is eigenlijk best simpel, duidelijk en makkelijk te handhaven.

[0:25:18] En GroenLinks Partij van de Arbeid is daar ook echt voorstander van.

[0:25:21] En ik zou graag van de ministers horen hoe zij daar tegenaan kijken.

[0:25:24] Voorzitter, dan richting de minister van JNV.

[0:25:27] Er komt zometeen weer een herziening als het gaat over misbruik in het verkeer.

[0:25:31] En dan denk ik ook aan het alcoholslot.

[0:25:34] En ik zou daar willen meegeven dat GroenLinks Partij van de Arbeid dat niet als een dubbele

[0:25:37] straf ziet.

[0:25:38] Dat is wel een van de argumentaties geweest.

[0:25:41] Meermaals om van zo'n alcoholslot af te zien.

[0:25:43] Integendeel, het maakt eigenlijk autorijden weer mogelijk van iemand die een toch verwerpelijke overtreding heeft begaan om met alcohol op achter het stuur te stappen.

[0:25:54] Maar wel op een manier dat we zeker weten dat het niet nog een keer gebeurt.

[0:25:56] Het maakt autorijden mogelijk.

[0:25:59] En ja, toon nou maar aan dat je niet gedronken hebt de volgende keer als je achter het stuur komt.

[0:26:03] En anders maar een rijontzegging.

[0:26:04] Dan kom ik ten slotte bij de rijscholen.

[0:26:13] Ik zie dat er ingezet wordt op zelfregulering van de sector om de rotte appels eruit te halen.

[0:26:18] Maar die rotte appels blijven de wachtlijst bij het CBR vullen met kandidaten die niet klaar zijn.

[0:26:26] Dat kost ons en de leerlingen onnodig tijd en geld.

[0:26:31] Ik zou hier graag een stevige inzet op zien.

[0:26:35] Als het driekwart van je leerlingen zakt, moet je zelf opnieuw op les gaan.

[0:26:44] Ik ga naar een afronding en dat doe ik met één positief voorbeeld.

[0:26:47] In Helsinki is in één jaar tijd geen enkele verkeersdode gevallen.

[0:26:52] En wat doen ze daar nou?

[0:26:53] Gericht die 30 kilometer per uur.

[0:26:54] En ik denk echt dat dat het belangrijkste is in het beleid als het gaat om verkeersveiligheid.

[0:26:59] Dank u wel.

[0:27:02] Dan gaan we naar de laatste spreker, de heer Boutkamp.

[0:27:04] Gaat uw gang.

[0:27:06] Ja, dank u wel, voorzitter.

[0:27:08] Voorzitter, de bestuurders van fatbikes kunnen we indelen in twee categorieën.

[0:27:14] Een minderheid, genaamd tuig, dat door hun gedrag de meerderheid zich moet aanpassen aan het tuig.

[0:27:23] Het tuig, voorzitter, en ik heb het tijdens de vuurwerkdiscussie ook al gezegd, dat het tuig en minderheid regeert op straat.

[0:27:30] Ook hier verziekt het tuig het voor de meerderheid en wreekt het zich jarenlang pemperen.

[0:27:35] Dit heeft kunnen gebeuren door het weggeven van het gezag op straat aan het tuig.

[0:27:41] Daarom een vraag aan de minister van Justitie.

[0:27:44] Waarom pakken we dit tuig wat in elke stad en dorp overlast veroorzaakt niet aan, in plaats van nu met allerlei maatregelen te komen waar de meerderheid weer de dupe van wordt?

[0:27:53] Ik ben ook benieuwd naar de minister van INW hierover.

[0:27:56] Voorzitter, een praktijkvoorbeeld.

[0:27:59] De politie in Almere heeft afgelopen week in korte tijd tientallen boetes uitgedeeld aan met name fatbikers en scooterbestuurders tijdens hun controle.

[0:28:08] Na 90 minuten stond de teller al op 32 boetes en 7 waarschuwingen.

[0:28:13] Totaal werden 76 voertuigen waaronder 54 fatbikes gecontroleerd.

[0:28:18] Vooral bij die laatste categorie bleek van alles aan de hand te zijn.

[0:28:21] Acht fatbikes reden te snel.

[0:28:23] Bij vijf exemplaren werkte de remmen niet.

[0:28:26] Zeven bestuurders kregen een waarschuwing... waarvan de fatbike in beslag genomen wordt bij een volgende constatering... en één fatbike werd gelijk al in beslag genomen.

[0:28:33] Landelijk gezien krijg je een zelden beeld.

[0:28:36] Gezien het aantal overtredingen tijdens de controles... is de vraag aan de minister van Justitie... is de minister bereid om dit soort handhaversacties meer plaats te laten vinden?

[0:28:43] En zo nee, waarom niet?

[0:28:45] En dan sluit ik hierop om in gesprek te gaan met gemeenten om de BOA's hiervoor meer in te zetten met de daarbij behorende bevoegdheden.

[0:28:52] Uit het veld komen de signalen dat handhavers van de gemeente wel tijd hebben om bonden te schrijven voor foutparkeren.

[0:28:58] En worden ze klaargestoomd om hardwerkende Nederlandse ondernemers te gaan bekeuren voor het rijden met hun voertuig in de zeer emissie zone.

[0:29:05] In plaats van gewoon van het tuig aan te pakken wat overlast veroorzaakt.

[0:29:08] En we hebben het voorbeeld van de heer Pierek gehoord.

[0:29:11] Maar waarom niet voor het aanpakken van het tuig op vetbikes, scooters en steppies die op straat voorkomen, vraagt de PVV aan de minister.

[0:29:17] Voorzitter, dan de voorgestelde helmplicht.

[0:29:20] De minister zet in om een helplicht van maximaal 18 jaar voor fatbikes, maar ook voor het gebruik van andere elektrische fietsen.

[0:29:26] Voorzitter, dit noemen wij nou de bliksemafleider.

[0:29:29] Ook hier wordt het werkelijke probleem niet benoemd, namelijk het tuig.

[0:29:33] En je kan dan misschien wel een helm dragen, maar op jonge tot zeer jonge leeftijd heb je nog steeds niet voldoende verkeersinitiatief ontwikkeld.

[0:29:39] En volgens mij is de minister dit nog steeds, lezen we ook wel uit zijn brief.

[0:29:43] Voorzitter, de campagne Het kan hard gaan, was bedoeld om jongeren, lees het tuig, te wijzen op de risico's van het gebruik van opgevoerde elektrische fietsen.

[0:29:52] Lees fatbikes.

[0:29:53] Vraag aan de minister.

[0:29:54] Is deze campagne geëvalueerd?

[0:29:56] Wat was het daadwerkelijke resultaat?

[0:29:58] En heeft de campagne geleid tot minder slachtoffers?

[0:30:01] In zijn brief schrijft de minister dat vervolgens het doel is om toe te werken naar mogelijke aanscherping van de huidige gedragsmaatregelen.

[0:30:08] Wat een slappe hap, voorzitter.

[0:30:10] Gewoon handen aan van de tuig.

[0:30:11] Voorzitter, elektrische fietsen vallen qua veiligheid onder de zogenaamde machine-richtlijn.

[0:30:17] Maar deze voorziet niet in de technische eisen voor gebruik op de weg.

[0:30:20] zoals banden, verlichting en remmen.

[0:30:22] Dat is toch wel ontvallend.

[0:30:23] En vandaag kregen we een bericht binnen van de Nederlandse fietsenmakers die dat ook constateren.

[0:30:27] Voor auto's hebben we wel allerlei regeltjes en verplichtingen.

[0:30:30] Waarom dan niet voor dit?

[0:30:32] En tot slot, voorzitter.

[0:30:33] Mijn mond viel open van verbazing na het lezen van de stukken.

[0:30:36] Deze minister komt voor de weggebruiker aanzetten met nog meer regels, nog meer verplichtingen, maar ook voor lastenverzwaringen.

[0:30:42] Bokok stooft in Brussel onder toezicht ook van het braafste jongetje van de klas.

[0:30:46] Negen voorstellen, zoals

[0:30:47] Eigenaren van motorfietsen zullen met APK-keuringen worden geconfronteerd.

[0:30:51] Eigenaren van lichte bedrijfsvoertuigen krijgen te maken met een jaarlijkse emissietest.

[0:30:56] Fabrikanten van geconnecteerde voertuigen zijn verplicht om iedere drie maanden het kilometerstand door te geven.

[0:31:01] APK-keuringcentra zullen moeten investeren in nieuwe testapparatuur.

[0:31:05] In het algemeen zullen voertuigeigenaren worden geconfronteerd met hogere tarieven voor de APK-keuringen vanwege de invoering van nieuwe meetmethoden.

[0:31:12] Volgens de minister zullen deze voorstellen bijdragen aan de concurrentiekracht van de EU.

[0:31:19] De vraag is dan hoe dan?

[0:31:21] Aan de minister.

[0:31:32] Kijk even rond, geen interrupties.

[0:31:34] Dan zou ik nog graag mijn eigen inbreng doen.

[0:31:37] Dus ik wilde het voorzitterschap overnemen.

[0:31:39] Zeker, dank.

[0:31:40] En dan zou ik graag het lid Stoffer hierbij het woord willen geven voor zijn inbreng namens de SGP.

[0:31:47] Dank, voorzitter.

[0:31:48] En ik geef gelijk maar aan dat ik het ook mede namens het CDA doe.

[0:31:53] Voorzitter, cijfers blijven confronteren.

[0:31:55] Het aantal jongeren dat overleed door een verkeersongeval is de afgelopen vijf jaar helaas met 40 procent toegenomen.

[0:32:02] Het doet zoveel pijn.

[0:32:04] En er staat ook haaks op waar we als SGP voor staan.

[0:32:06] Het leven, het gezin en een veilige samenleving.

[0:32:10] En ik schrok daarom toen ik las dat het kabinet de doelstelling halvering van het aantal verkeersslachtoffers in 2030 in feite wil loslaten.

[0:32:18] En ook al lijkt het onhaalbaar, laten we vooral niet verslappen.

[0:32:21] Bij stikstof en klimaat worden doelen eerder afgestemd op urgentie dan op haalbaarheid.

[0:32:26] En waarom wordt dan hier vijf jaar te vroeg de moed opgegeven, is mijn vraag.

[0:32:31] Laat de urgentie maar helder uitkomen, is mijn oproep.

[0:32:34] Juist nu het gaat om mensenlevens in plaats van een mol stikstof, meer of minder.

[0:32:38] Het React Trendbreakers heeft stevige maatregelen opgeleverd.

[0:32:42] De verkeersminister wil eventuele aanvullende maatregelen overlaten aan een volgend kabinet.

[0:32:47] Daar heb ik moeite mee, want volgens mij wil de Kamer verder.

[0:32:50] Kan het kabinet tenminste aanvullende maatregelen op de stip leggen?

[0:32:55] De SGP wil blijven investeren in verkeersveiligheid.

[0:32:58] Het geld voor de investeringsimpuls is volgend jaar al op.

[0:33:01] Dit moet gecontinueerd worden.

[0:33:03] Meer 30 kilometer zones, veilige kruispunten, mede-overheden kunnen dit niet alleen aan.

[0:33:08] En wanneer gaat de verkeersminister de 50 miljoen euro voor het miljardenplan fietsveiligheid eindelijk uitgeven?

[0:33:14] Bijvoorbeeld aan meer vrijliggende fietspaden.

[0:33:16] Bij het laatste middebat hebben de SGP en ook vele andere partijen gepleit voor fysieke rijbaanscheiding op de N50 tussen Kampen en de Ramspoolbrug.

[0:33:25] Mijn vraag is, hoe pakt de minister dit op?

[0:33:29] Voorzitter, de pakkant voor onder meer drank- en drugsrijders moet verderom hoog.

[0:33:33] Mijn vraag aan de justitieminister is of hij echt werk gaat maken van de maatregelen die de werkgroep intensivering en verkeershandhaving heeft uitgewerkt.

[0:33:40] En waar blijven de bevoegdheden voor BOAS om ook snelheidscontroles in de wijk te doen?

[0:33:47] En waarom draalt het kabinet met het alcoholslot in het strafrecht?

[0:33:50] We gaan van onderzoek naar verkenning, terwijl drankrijders jaarlijks voor tientallen verkeersslachtoffers zorgen.

[0:33:55] Dat het alcoholslot in het strafrecht moet, wordt breed gedeeld.

[0:33:58] Je hebt dan niet te maken met mogelijke dubbele bestraffing.

[0:34:02] Waarom bereidt het kabinet dit niet al gewoon?

[0:34:04] Voor is mijn vraag.

[0:34:05] En dan kun je daarnaast verder kijken naar het bestuursrecht.

[0:34:09] En dan de fatbikes.

[0:34:10] Er is al veel over gezegd, maar zij zorgen voor veel hoofdbrekers.

[0:34:14] Figuurlijk, maar helaas vooral letterlijk op straat.

[0:34:16] En het kabinet wil nu een helmplicht voor jonge e-bikerijders.

[0:34:19] En dat snap ik, maar ik heb er wel enkele vragen over.

[0:34:22] Wat is het risico dat jongeren uitwijken naar e-steps die niet per se veiliger zijn?

[0:34:26] En voor voldoende naleving en handhaving moet het dragen van een helm veel normaler worden.

[0:34:31] Hoe wordt er ingezet op een effectieve campagne?

[0:34:33] Ik zie liefdelijke slogans als kan hard gaan en zet hem op.

[0:34:36] Maar waar blijft de confrontatie met een slogan als je bent een rund als je met je hoofd stunt?

[0:34:42] Verder blijft een harde aanpak van opgevoerde en illegale fatbikes en andere e-bikes nodig.

[0:34:47] Komt er een verbod op de verkoop van opvoermaterialen zoals gashendels voor fatbikes?

[0:34:52] De SGP wil in ieder geval geen generieke minimumleeftijd voor e-bike gebruik.

[0:34:56] Want verschillende scholieren in plattelandsgebieden gebruiken die fiets om op school te komen.

[0:35:01] En dan zie ik liever een helmplicht, zeg ik daar maar bij.

[0:35:05] De CBR zou ik ook nog bij je de kop willen pakken, want wij maken ons toch wel zorgen over de autorijlessen.

[0:35:10] We blijven kritisch over het schrappen van de tussentijdse toets.

[0:35:13] De minister leunt wat ons betreft te veel achterover.

[0:35:16] Als ik het goed heb begrepen, neemt het aantal herexamens toe.

[0:35:19] Het is natuurlijk fijn als er meer examens ingepland kunnen worden, maar als dat vooral extra herexamens zijn vanwege het vervallen van de tussentijdse toets, dan schiet dat natuurlijk niet echt direct op.

[0:35:29] In Limburg en Zeeland zit het wel goed met de reserveringstermijnen.

[0:35:33] Examinatoren in deze regio's springen niet zomaar elders in.

[0:35:36] Dus mijn vraag is, kan de tussentijdse toets hier gewoon terugkomen?

[0:35:41] En kan die tussentijdse toets tenminste ook terugkomen voor leerlingen met faalangst en autisme?

[0:35:46] Voor de rijleskwaliteit wordt nu vooral gekeken naar het bevoordelen van rijscholen met hoge slagingspercentages.

[0:35:52] Daar heb ik toch vraagtekens bij.

[0:35:54] Als rijscholen een laag slagingspercentage hebben, helpt het niet als leerlingen langer moeten wachten op hun examen.

[0:36:00] Wat zijn de risico's voor kleine rijscholen die eerder aanlopen tegen toevallige dips in slagingspercentages?

[0:36:06] En hoe ga je voorkomen dat rijscholen afstand doen van zwakkere leerlingen en die met een rugzak?

[0:36:11] Mijn vraag is, hoe weegt de minister deze risico's?

[0:36:14] Emiel Roemer heeft destijds de instelling van een onafhankelijke curriculum commissie autorijonderwijs geadviseerd.

[0:36:20] En mijn vraag is, gaat de minister daarmee aan de slag?

[0:36:25] Tot slot, voorzitter, de APK-richtlijn.

[0:36:28] Keurmeesters zouden volgens het Europese voorstel in staat moeten zijn alle soorten voertuigen te keuren.

[0:36:33] Maar waarom zou een automonteur een cursus moeten doen voor het keuren van vrachtwagentreiders?

[0:36:38] Mijn vraag is of de minister zich wil inzetten voor bijstelling hiervan.

[0:36:42] En dat was het.

[0:36:42] Dank u wel.

[0:36:44] Dank u wel.

[0:36:45] Ik kijk even of er nog vragen zijn.

[0:36:46] Dat is niet het geval.

[0:36:48] Dan geef ik het voorzitterschap graag weer terug aan de heer Stoffer.

[0:36:52] Hartelijk dank.

[0:36:52] En dan kijk ik even naar de ministers.

[0:36:54] Hoe lang zou u willen schossen?

[0:36:59] Twintig minuten.

[0:37:00] Dan stel ik voor dat u nog twee minuten extra krijgt.

[0:37:02] Dan gaan we om vier uur verder.

[0:37:03] Dank u wel.