Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.
Wijzigingswet accountancysector
[0:00:01] Goedemiddag, dames en heren.
[0:00:03] Ik begrijp dat het gezellig is, maar bewaart u dat even voor de pauze, zeg ik dan even naar de Kamerleden, woordvoerders aanwezig.
[0:00:12] Van harte welkom bij deze vergadering van de Vaste Commissie voor Financiën.
[0:00:16] Op de agenda staat de wetswijziging van de accountencysector.
[0:00:23] En van harte welkom aan de minister.
[0:00:26] Hij staat gepland tot zeven uur, maar ik ben optimistisch en ik denk niet dat we dat nodig gaan hebben.
[0:00:32] Dus we gaan het allemaal zien.
[0:00:35] Welkom aan de Kamerleden.
[0:00:36] U hebt een punt voor orde, heer Vermeer.
[0:00:39] Ja, dank u wel, voorzitter.
[0:00:41] Vanwege een afspraak met het presidium ben ik hier, ga ik hier om tien over drie weg.
[0:00:48] En komt u dan terug?
[0:00:51] Vandaag niet meer, denk ik.
[0:00:55] Dat is dan een hele lange schorsing.
[0:00:56] Zolang kunnen we helaas niet schorsen, als u het niet erg vindt.
[0:01:00] Maar laten we dan inderdaad... Dan zult u wellicht de antwoorden terug moeten kijken, want zo snel zal de minister ook niet kunnen antwoorden.
[0:01:08] U zit gelukkig inderdaad vooraan, dus u kunt in ieder geval ruimschoots uw eerste termijn doen.
[0:01:14] Heer Van der Lee, begrijp ik hetzelfde?
[0:01:15] Ja, ik ben ook lid van het Presidium en we hebben dezelfde verplichting.
[0:01:21] Uitstekend, ja, dat soort verplichtingen die...
[0:01:24] Maar als het goed is, wordt het team nog versterkt door de heer Itzinga van NEC.
[0:01:30] Die gaan we ongetwijfeld nog wel terug moeten zien.
[0:01:32] Maar voor nu begin ik met de eerste termijn van de zijde van de Kamer.
[0:01:36] En dan geef ik graag heer Van der Lee het woord van GroenLinks BVDA.
[0:01:40] Dank u wel, voorzitter.
[0:01:42] Goed dat we hierover hebben.
[0:01:45] Ik ben zelf lid geweest van een raad van bestuur voor acht jaar.
[0:01:48] Die houdt trouwens ook een raad van toezicht.
[0:01:51] Maar wij waren ook jaarlijks natuurlijk met de accountants in de wereld om een jaarverslag te krijgen.
[0:01:58] We hadden ook allerlei KPIs.
[0:01:59] Ik moet zeggen, dat heeft mij veel geleerd.
[0:02:03] En ook het nut ervan is enorm groot.
[0:02:06] Dit was een organisatie met meer dan 600 man.
[0:02:10] meer dan 200 miljoen omzet.
[0:02:12] Complex.
[0:02:13] En het is altijd ontzettend gezond dat je voortdurend een spiegel voorgehouden krijgt.
[0:02:17] En dat je in gesprek met accountants ook je eigen interne processen beter in beeld krijgt, maar ook in de aanscherp ook daarbij risico's en problemen zijn.
[0:02:26] Dus vanuit die ervaring kijk ik ook positief naar de accountancy sector.
[0:02:31] Al moet ook gezegd worden dat er ook wel wat problemen zijn geweest in het verleden.
[0:02:37] En ook recent gebeuren er dingen waar je vraagtekens bij kunt zetten.
[0:02:41] Daar kom ik straks nog wel even op terug.
[0:02:43] Tegelijkertijd is veel van de wet en regelgeving... en ook wel de manier waarop de beroepsorganisatie is georganiseerd... de focus heel erg op de individuele accountant.
[0:02:53] En het is goed dat we nu ook iets meer kijken naar de kantoren.
[0:02:59] En voordat ik op de inhoud van het wetsvoorstel inga, wil ik toch ook graag nog even de staf van de commissie bedanken.
[0:03:08] Omdat ik als wetsrapporteur erg op hen heb kunnen buigen voor een aantal dingen die we eens hebben gedaan.
[0:03:15] Ik ben ook blij met de wetenschapstoetsen die zijn uitgevoerd.
[0:03:18] Dat was ook heel nuttig.
[0:03:19] Dank ook aan de wetenschappers.
[0:03:20] En ik wil ook wel een compliment geven aan de minister en zijn ambtenaren, omdat ik zie, niet alleen als het gaat om de input vanuit de Kamer, maar ook daarvoor de Raad van State, dat er ook wel wat geluisterd is, zeg maar, naar kritiek.
[0:03:32] En de wet ook op een aantal punten nog verder is verbeterd.
[0:03:37] Het is duidelijk dat er ook een probleem was, dat de accountorganisaties die wettelijke controles uitvoeren eigenlijk onvoldoende transparant waren over de aspecten van kwaliteit.
[0:03:47] Zo constateerde ook de commissie toekomst en accountsector.
[0:03:51] En ook de kwartiermakers.
[0:03:54] Dat heeft ook geleid tot dit wetsvoorstel.
[0:03:56] Ik kwam ook nog een citaat tegen van de kwartiermakers dat ik nog wel even wil noemen, omdat het ook wel weer iets zegt.
[0:04:03] Ik citeer, exemplarisch hierbij is in onze ogen de algemene teneur van de reacties op het wetsvoorstel.
[0:04:09] Regeldruk, kosten, rompslomp, overlast.
[0:04:13] Nauwelijks blijkt het besef dat de voorgestelde wetswijzigingen voortkomen uit maatschappelijke onvrede en objectieve aanbevelingen.
[0:04:21] Het monopolie brengt nu eenmaal verplichtingen met zich mee, noblesse oblige.
[0:04:25] Dus het was op zich duidelijke woorden vanuit de kwartiermakers.
[0:04:31] Dat verklaart ook de noodzaak van de wet.
[0:04:33] Tegelijkertijd hebben sommige reacties ook wel enige weerklank gevonden.
[0:04:39] Omdat, als ik kijk naar de vormgeving, er ook een aantal keuzes zijn gemaakt.
[0:04:45] Ik denk dat het heel belangrijk is...
[0:04:47] gerapporteerd gaat worden op indicatoren die borgen dat het kwaliteitssysteem ook bevordert, dat de kwaliteit van de wettelijke controles goed is.
[0:05:01] Ik denk ook de keuze om daar drie jaar mee te werken, en ik begrijp trouwens dat sommige grote kantoren al werken met de indicatoren en daarop rapporteren.
[0:05:10] dat dat positief is en voorlopig niet de stap is gezet om het verder uit te rollen naar de circa 220 overig vergunninghouders.
[0:05:20] Die keuze lijkt mij terecht en overzichtelijk en daar kan ik mij ook verder bij aansluiten.
[0:05:27] Ik ben wel benieuwd, juist omdat grote kantoren er ook zelf al mee zijn gaan werken, of de minister aanwijzingen heeft dat in die groep van 220 er ook organisaties zijn die vrijwillig
[0:05:37] dit ook al wel zouden willen introduceren.
[0:05:40] Omdat het, denk ik, ook voor het management van een organisatie, van accountants, ook allerlei meer... Ja, zeg maar, ook een meerwaarde heeft om zo'n systeem in te voeren.
[0:05:52] Het is, denk ik, goed voor jezelf om te weten, hebben we zaken op orde.
[0:05:57] Maar het maakt het ook vergelijkbaar met andere kantoren.
[0:06:00] Ik ben wel benieuwd naar de vrijwillige bereidheid.
[0:06:04] Is dat ook iets wat de minister eventueel zou willen steunen?
[0:06:07] En misschien ook dat de beroepsorganisatie op dat terrein actief is.
[0:06:11] Daar hoor ik graag meer over.
[0:06:15] Wat ik ook heel belangrijk vind is dat intern toezicht wordt versterkt.
[0:06:20] Ik weet wat de waarde is van een raad van toezicht.
[0:06:23] Het lijkt me ook terecht dat wat grotere kantoren ook die plicht krijgen.
[0:06:26] Ook daar heeft trouwens een groot aantal al zelf een vorm van intern toezicht.
[0:06:31] Dus het is eigenlijk meer een aanvulling op een voor een deel al in gang gezette praktijk.
[0:06:36] Dus ook dat lijkt mij een positieve ontwikkeling.
[0:06:41] Waar ik nog een paar vragen bij heb, is eigenlijk bij, trouwens ook wat ik nog wilde benadrukken is dat het ook goed is en dat is ook een bewijs dat er geluisterd is, dat er gekozen is voor pseudonymisering van de naam van externe accountant.
[0:06:56] Dat is voldoende inzicht, Piet.
[0:06:59] Het risicoprivacyschending is ook weggenomen.
[0:07:05] Daar waar het toch wel schaarste is in de markt, is dat als er een auditkantoor uit een andere lidstaat dan Nederland, vanuit de EU, hier zou willen werken, dat die ingeschreven moet zijn.
[0:07:20] Uiteraard bij de HVN, maar ook verplicht is.
[0:07:22] om te gaan rapporteren op deze indicatoren.
[0:07:24] Lijkt mij ook een hele zinnige en belangrijke aanvulling.
[0:07:27] De aanwijzingsbevoegdheid, daar is natuurlijk het nodige over gezegd en ook zeker door de wetenschappers geweest op het risico, ook het contraproductieve effect dat uit kan gaan van zo'n aanwijzingsbevoegdheid.
[0:07:38] Nou, dat heeft, denk ik,
[0:07:39] niet toegeleid dat de minister het uit de wet heeft gehaald.
[0:07:42] Ik bedoel, het wordt niet in werking gesteld.
[0:07:44] Ik vind het wel een belangrijke keuze en daarom heb ik samen met collega Van Eyck toch maar een amendement ingediend om vragen om voorgang op specifiek de aanwijzing bevoegdheid.
[0:07:54] Omdat het wel belangrijk is dat we op dat moment in de tijd goed met elkaar moeten bekijken van is dat nou wel terecht?
[0:07:59] Is er echt wel behoefte?
[0:08:00] Want vooralsnog in de partij, ik geef het de minister ook aan, heeft het zich eigenlijk nog niet voorgedaan dat het noodzakelijk is om het in te zetten.
[0:08:07] Dus ik ben wel benieuwd naar de omstandigheden als dat wel het geval is.
[0:08:10] En het lijkt me goed dat de Kamer zich daar dan over buigt.
[0:08:13] Daarbij geeft nog wel de NBA aan, mocht dat dan zo ver komen, dat er ook wel een grondslag moet komen waarop de eventuele meerkosten die verbonden zijn aan het uitvoeren van zo'n aanwijzingsbevoegdheid ook verhaald kunnen worden op de OEB-controllerclient, waarvan het dan kennelijk niet gelukt is om dat geregulierd in de markt op te lossen door een accountant te vinden.
[0:08:36] Dan heb ik nog een vraag en die ga ik
[0:08:39] voorbij aan de inhoud van het wetsvoorstel, maar raakt wel aan de evaluatie van het stelsel van beroepsreglementering dat in gang is gezet of loopt volgens mij.
[0:08:50] Ik ben wel benieuwd, staat het er eigenlijk mee of gaat dat nog gebeuren?
[0:08:53] En dan kom ik toch even terug op iets wat ik in het begin zei en dat heeft te maken natuurlijk met dat we gezien dat er
[0:08:58] Toch bij een aantal kantoren, ook door een grote groep mensen en niet alleen de accountants, maar ook door mensen die juist de bestuur en toezicht houden, de diploma's of de toetsen toch niet op de juiste manier zijn gegaan.
[0:09:15] En mij wel verwonderde dat vervolgens, als het gaat om wat kan vanuit zelfregulering en de NPA gedaan worden, ook in termen van tuchtrecht,
[0:09:23] dat er dan ook geen namen worden doorgegeven vanuit de kantoren naar de NBA.
[0:09:27] Dat vind ik wel problematisch.
[0:09:29] Dus ik ben wel benieuwd, gaat dat een rol spelen in die evaluatie?
[0:09:32] En hoe kijkt de minister daar eigenlijk naar?
[0:09:35] Nou, dat het zo is gelopen.
[0:09:37] Vindt hij dit een aandachtspunt voor die evaluatie?
[0:09:40] En mogelijk eventueel.
[0:09:41] Nou ja, aanpassingen voor de toekomst.
[0:09:46] Ik denk dat dat eigenlijk de belangrijkste punten zijn.
[0:09:49] Verder kan mijn fractie dus instemmen met deze wet.
[0:09:53] Ik zie het nut en de noodzaak daarvan en het lijkt me goed om ermee aan de slag te gaan.
[0:09:57] Dat was mijn inbring, voorzitter.
[0:10:00] Dank u wel, heer Van der Leek.
[0:10:02] Dan kom ik nu bij de fractie BBB.
[0:10:07] BBB wil uiteraard een goed functionerende accountantsector.
[0:10:12] En als er aanleiding is om maatregelen te nemen om de kwaliteit van de sector te verbeteren, dan hoeft dat natuurlijk niet verkeerd te zijn.
[0:10:19] Wij spreken hier over maatregelen voor accountants die wettelijke controlewerkzaamheden uitvoeren voor onze overheidsinstellingen en grotere Nederlandse bedrijven.
[0:10:29] Organisaties van openbaar belang, of hier eerder ook al genoemd de OOB.
[0:10:35] Een gedegen controleproces, gedegen opinie en goede dossieronderbouwing zijn daarin belangrijk, vooral voor verantwoording aan het maatschappelijk verkeer.
[0:10:45] Dat weet een Nederlandse accountant en daarvoor is een Nederlandse accountant ook opgeleid en verricht.
[0:10:52] die zijn werkzaamheden binnen accountersorganisaties met vastgelegde kwaliteitseisen.
[0:10:58] En onze partij is van mening dat het Nederlandse bedrijfsleven momenteel al gebukt gaat onder teveel regels.
[0:11:04] En regels die in veel gevallen moeten worden getoetst door een accountant.
[0:11:09] Daarom moet wetgeving noodzakelijk en uitvoerbaar zijn.
[0:11:12] En met die achtergrond in het hoofd voeren wij vandaag dit wetgevingsoverleg.
[0:11:18] En voorzitter, ik wil beginnen met de rapportageplicht door middel van kwaliteitsindicatoren.
[0:11:24] Deze worden in de huidige plannen beperkt tot de zes grootste accountersorganisaties die ook organisaties van openbaar belang controleren.
[0:11:32] En hiermee wordt de regeldruk voor de overige 200 accountersorganisaties verlicht.
[0:11:37] Maar mogelijk vallen die na toekomstige evaluatie ook nog onder de rijkwijden van deze wet.
[0:11:43] En kan de minister verduidelijken hoe hij deze rijkwijden zou aanpassen in de toekomst?
[0:11:48] Want uit de stukken blijkt dat er na drie jaar een evaluatie zal plaatsvinden waarbij de rapportageplicht mogelijk wordt uitgebreid.
[0:11:55] Maar er staan nog te weinig kaders in.
[0:11:57] waar dat dan naar moet voldoen.
[0:11:59] En is de minister bereid ervoor te zorgen dat een voorgenomen uitbreiding naar kleinere accountesorganisaties pas een jaar nadat de Kamer is geïnformeerd over de evaluatie wordt voorgesteld, zodat we nog enige discussie hierover kunnen doen?
[0:12:15] Voorzitter, de wetgeving brengt aanzienlijke kosten met zich mee voor de sector die uiteindelijk onvermijdelijk worden doorberekend aan haar cliënten.
[0:12:23] En die zullen het weer aan hun cliënten of inwoners doorberekenen.
[0:12:28] Uit de stukken wordt dit naar mijn mening onvoldoende gequantificeerd.
[0:12:31] De minister geeft wel aan dat hij de baten belangrijker vindt dan de kosten, maar om dat te kunnen stellen moet je wel een concreet beeld hebben van de specifieke kosten en baten.
[0:12:40] En heeft de minister die beeld?
[0:12:43] Hoeveel moet deze wetgeving kosten voor accountesorganisaties en dus uiteindelijk voor hun cliënten en bij een overheidsorganisatie de inwoners?
[0:12:52] En is daar onderzoek naar gedaan?
[0:12:54] En zoneer is de minister bereid dit alsnog te doen?
[0:12:57] En hoeveel duurde het voor een onderneming om een van de zes grootste accounts in kantoren in te schakelen?
[0:13:03] Ik heb zelf als gemeenteraadslid al gemerkt hoe moeilijk het was om een account te vinden.
[0:13:09] Ja, en die offerten die je krijgt, van die ene die dat dan wil doen, die heb je dan maar te accepteren.
[0:13:14] Tenminste, zo lijkt het.
[0:13:16] En dat is natuurlijk niet hoe je met publiekelijk geld om wil gaan.
[0:13:21] Voorzitter, de kosten voor de accounterscontrollers voor de OOB's zijn de afgelopen vijf jaar gestegen met zo'n 4 tot 6 procent per jaar.
[0:13:29] En deels komt dat door toegenomen regeldruk, op duurzaamheidsgebied bijvoorbeeld, maar ook door personeelstekort.
[0:13:35] En accounters hebben vanuit de overheid baard bij rust, reinheid en regelmaat.
[0:13:39] Daar hebben we natuurlijk allemaal baard bij, maar zeker in dit geval.
[0:13:45] En dat geldt dus ook voor de introductie van wet en regelgeving.
[0:13:48] Miljoenen euro's zijn besteed aan training van accountants om de Europese duurzaamheidsregels te implementeren in controleprotocollen.
[0:13:56] En hetzelfde Europa remt de duurzaamheidsrapportages vervals weer af.
[0:14:01] Wat wij op zich blij mee zijn, maar het is natuurlijk wel geldverspilling van je welste.
[0:14:05] Voorzitter, verloren tijd, geld en inzet die direct ingezet had kunnen worden voor cliënten en versterken van de kwaliteit binnen de organisaties zelf.
[0:14:14] Nieuwe OOB's in Nederland, maar ook de overheid waaronder gemeentesprovincie en gemeenschappelijke regelingen hebben moeite om de verplichte accounterscontrole te laten uitvoeren door gebrek aan accounterscapaciteit.
[0:14:26] En dat draagt niet bij aan de gewenste groei van Nederland.
[0:14:29] En als er wetgevingafregelingen worden geïntroduceerd, is het belangrijk om met de sector vooraf af te stemmen op controleerbaarheid en effectiviteit.
[0:14:39] En daarom ook fijn dat de wetenschapstoetsen zo zijn, wat de heer Van der Lee ook al naar verwees.
[0:14:44] Een rem zetten op onnodige regeldruk is essentieel en dit draagt direct bij aan het oplossen van het personeelstekort in de sector.
[0:14:52] Hoewel de minister de aanstelling van kwartiermakers noemt die zich hier overal gebogen hebben, is het voor onze fractie onvoldoende duidelijk hoe de beschikbaarheid van accounten structureel zal en kan worden verbeterd.
[0:15:05] De Koninklijke Nederlandse Beroepsorganisatie voor Accountants is bezig met een programma Herijking Beroepsprofiel om zo opleiding- en carrièreperspectieven voor startende accountants aantrekkelijker te maken.
[0:15:18] Eigenlijk handelt de NBA als reactie op toegenomen regeldruk en personeelstekorten.
[0:15:24] Was het niet beter geweest om in een eerder stadium over na te denken door meer vanuit het ministerie de zaken qua audit en monitoring af te stemmen met het NBA?
[0:15:34] En hoe ziet dat overleg er op dit moment uit?
[0:15:37] Hoe zit deze minister daarin?
[0:15:39] Moeten we niet eerst voorbereiding en capaciteit creëren en dan, als het dan toch moet, maar liever niet, aanvullende regeldruk introduceren?
[0:15:48] Graag de reflectie van de minister hierover.
[0:15:51] En in een nota naar aanleiding van het verslag wijst de minister op de verantwoordelijkheid van de sector zelf om onder andere personeelstekorten aan te pakken.
[0:15:59] Maar het is toch ook zo dat de regering een verantwoordelijkheid heeft om de sector niet overmatig te belasten.
[0:16:06] Een cruciaal punt wat ons betreft.
[0:16:07] Graag uw reactie.
[0:16:09] En hoe wordt voorkomen dat na de eerste positieve evaluatie van de Audit Quality Indicators de rapportageplicht automatisch wordt uitgebreid naar kleinere kantoren zonder grondige proportionaliteits- of kostenbaatanalyse?
[0:16:23] De omstandigheden en het draagvlak kunnen nog aanzienlijk veranderen, namelijk de komende jaren.
[0:16:29] En is er onderzocht of vergelijkbare maatregelen, zoals de Audit Quality Indicators, in de ons omringende landen daadwerkelijk kwaliteitsverbetering gaan opleveren?
[0:16:41] En wat kunnen we leren uit hun eerste evaluaties?
[0:16:44] Immens, de kern is internationale harmonisatie, maar de invulling en rapportageplicht verschillen per land.
[0:16:51] En wij helpen de Nederlandse accountensector niet door extra's op de wereldwijde regelgeving te zetten.
[0:16:58] Voorzitter, vanuit onze zinswijze zijn de Audit Quality Indicators vooral aanbevolen en vrijwillig van toepassing en geen wettelijke verplichting, maar een aanvulling op managementinformatie en communicatie, bij inspecties ondersteunend en niet direct sanctionerend.
[0:17:16] De verwachting van de BBB-fractie is echter dat het gaat leiden tot hardere uitkomsten, tekortkomingen, zwaarder rapporteren in Nederland via de autoriteit financiële markt de AVM.
[0:17:27] Ik zou de minister daar ook wat op willen reflecteren, hoe hij dat ziet.
[0:17:32] BBB is voorstander van de open communicatie en dialoog en juist in deze fase moeten we dan luisteren naar en afstemmen met de sector, kijken naar de omringende landen en de audit quality indicators nog niet inzetten als compliance-middel.
[0:17:45] Zo zitten wij daarin.
[0:17:47] Accountenswerk is mensenwerk vanuit stabiliteit en wet- en regelgeving en dat is weer onze verantwoordelijkheid.
[0:17:53] De menselijke professionele maat is wat ons betreft daarbij leidend voor het beste resultaat.
[0:18:10] bij mij in ieder geval de indruk wekken dat de BBB dus tegen de wet gaat stemmen.
[0:18:15] Of moet ik het zo lezen dat ik voor die kritiek die zorgen voor gauw gaan over de 220 overige vergunninghouders maar dat het wel voor BBB goed of acceptabel is dat de grote zes kantoren wel die complianceplicht krijgt opgelegd.
[0:18:32] Ik denk dat de heer Van der Leeuwen mij goed begrepen heeft dat dat onze inzet is.
[0:18:38] Maar dat hebben wij ook in het algemeen met allerlei duurzaamheidsrapportages gezien.
[0:18:43] Het probleem is dat die op papier dan alleen maar voor de bedrijven met veel werknemers gelden.
[0:18:49] Maar doordat we nou eenmaal in keten samenwerken, dat altijd zijn weerslag geeft op al die andere schakels in de keten.
[0:18:57] Want als jij zelf je boel op orde wil hebben, dan moet jij ook van mensen waar je mee samenwerkt, de informatie ook op orde hebben.
[0:19:03] Wat vervolgens ook weer regels daar neerlegt.
[0:19:05] En ja, ook hier willen wij oppassen dat niet impliciet eigenlijk dit al gewoon uitgerold wordt, ook over de kleinere organisaties.
[0:19:16] En ja, daar zouden wij toch ergens iets een hardere knip willen hebben.
[0:19:20] Maar het principe van de wet zoals die nu voor ligt, daar kunnen wij wel achter staan.
[0:19:26] Dat is dan goed, dat is helder.
[0:19:29] De BBV heeft echt op eigen zorg.
[0:19:32] Een externe accountant bij een groot kantoor kan niet zomaar worden vervuld door een externe accountant in een klein kantoor.
[0:19:42] Ja, zeg maar extra reportageplichten op groen terrein zie ik niet helemaal.
[0:19:47] Maar goed, dan zullen we TST zien over drie jaar, na de evaluatie, of er een voornemen komt tot uiteralde en onder welke condities.
[0:19:54] En dan hebben we een nieuwe discussie met elkaar.
[0:19:57] Ik heb geen vraag gehoord, maar het roept wellicht op tot de reactie.
[0:20:00] Heer Vermeer.
[0:20:01] Ja, even kort.
[0:20:02] Ik weet dat het niet vergelijkbaar is, maar we moeten altijd wel goed kijken van wat de impact is voor de kleinere organisaties.
[0:20:10] En niet denken, als het voor de grotere geregeld is, dat het dan automatisch goed komt.
[0:20:13] Dat is meer mijn waarschuwing.
[0:20:17] Dank u wel.
[0:20:17] Dan kom ik nu bij de volgende spreker van de zijde van de Kamer.
[0:20:20] Mevrouw van Eyck en zij spreekt namens de VVD.
[0:20:23] Ga je gang.
[0:20:24] Dank je wel, voorzitter.
[0:20:25] Voorzitter, we spreken vandaag over de wijzingswet accountissector.
[0:20:29] Laat ik helder zijn.
[0:20:30] De VVD is kritisch over dit wetsvoorstel.
[0:20:33] Een voorstel dat al sinds 2021 onderweg is en inmiddels zijn vierde minister van Financiën kent.
[0:20:40] En laat ik helder zijn.
[0:20:41] De aanleiding was evident en de noodzaak om iets te doen nog altijd actueel.
[0:20:47] Onze belangrijkste zorg is de stapeling van regels en de toenemende bureaucratie in een sector die al zwaar gereguleerd is.
[0:20:55] De controle van de jaarrekening is een publieke taak, uitgevoerd door private partijen.
[0:21:00] Kwaliteit staat daarbij voorop.
[0:21:03] Maar de vraag die wij ons moeten stellen is, verbeteren we de kwaliteit van de wettelijke controles werkelijk met nog meer regels?
[0:21:11] Of zijn we bezig met een bureaucratische reflex waarbij de opbrengst steeds kleiner wordt en de kosten steeds hoger?
[0:21:18] Voorzitter, de Raad van State, het Adviescollege Toetsing en Regeldruk en de MKB doet zijn allemaal kritisch.
[0:21:23] Zij noemen dit wetsvoorstel onevenredig en disproportioneel en wijzen op een stapeling van lasten.
[0:21:28] Hun advies?
[0:21:29] Begin met een experiment of pilot.
[0:21:31] Of geeft de sector meer ruimte voor zelfregulering?
[0:21:34] Waarom kiest de minister, ondanks dit stevige advies, toch voor een landelijke wettelijke verplichting in plaats van een pilot of zelfregulering?
[0:21:41] En ik sluit aan bij de woorden van de heer Van der Lee, want ik zie ook, zal ik maar zeggen, dat gedurende de behandeling van deze wet er heel veel adviezen ook door de minister zijn overgenomen.
[0:21:50] En daar zijn wij ook heel erg blij mee.
[0:21:52] De regeldruk, eerder ook al genoemd, komt niet alleen uit Den Haag.
[0:21:57] We zien dat accountorganisaties, en ik heb daar zelf meer dan tien jaar ook onderdeel van uit mogen maken, dus ik weet hoe hardnekkig het is, regels, checklists en interne protocollen nog strakker invullen uit angst voor de toezichthouder en reputatieschade.
[0:22:11] Dat stapelt zich op.
[0:22:12] Er kent de minister dat er sprake is van dubbele regeldruk, zowel vanuit wet- en regelgeving als vanuit de sector zelf.
[0:22:19] Zou de minister dan niet juist moeten inzetten op de deregulering in plaats van nieuwe verplichtingen?
[0:22:24] Is de minister bereid om samen met de sector te onderzoeken hoe de wettelijke controletaak eenvoudiger en goedkoper kunnen maken, juist ook voor het MKB?
[0:22:34] En daarbij nadrukkelijk te kijken naar proportionaliteit en uitvoerbaarheid.
[0:22:39] Rapporteren over kwaliteitsindicatoren klinkt mooi.
[0:22:43] Maar van rapportages wordt de kwaliteit van controles niet automatisch beter.
[0:22:47] Anders gezegd, transparantie is belangrijk, maar rapportages zijn geen garantie voor kwaliteit.
[0:22:53] Kan de minister concreet maken hoe deze rapportageverplichtingen de kwaliteit van de wettelijke controle verhogen?
[0:22:59] Wat is het bewijs dat deze extra rapportages de kwaliteit van de controles daadwerkelijk verbeteren?
[0:23:04] En kan de minister één concreet voorbeeld geven?
[0:23:06] De minister stelt dat kwaliteitsindicatoren transparantie bieden.
[0:23:10] Maar erkent de minister dat transparantie niet hetzelfde is als kwaliteit?
[0:23:14] We zien dan ook het risico van dubbelwerk.
[0:23:16] Accountants moeten nu al aan de NAB, de AFM en soms ook intern rapporteren.
[0:23:21] Dat leidt tot overlap en extra lasten.
[0:23:24] Ook NBA en SRA waarschuwen voor overlap en stapeling van rapportages.
[0:23:29] Gebruik van één gestandardiseerd systeem van kwaliteitsindicatoren, zodat data slechts één keer hoeft te worden aangeleverd en daarna gedeeld kan worden met alle relevante partijen, heeft de voorkeur.
[0:23:40] Is de minister bereid de verplichtingen zo in te richten dat data slim gedeeld kan worden en overlap wordt voorkomen?
[0:23:46] En de vraag die ook mijn collega's al stelden, hoe wordt de Tweede Kamer betrokken bij de nadere regels als het gaat om die kwaliteitsindicatoren?
[0:23:54] Ook geldt er straks een verplicht intern toezichtsorgaan voor OOB-accounts en nog eens 15 tot 20 andere grote organisaties.
[0:24:02] Hoe verhoudt dit wetsvoorstel zich tot Europese regelgeving en internationale proportionaliteit?
[0:24:06] Kan de minister onderbouwen welke concrete risico's er spelen bij die kantoren die zwaardere governance-eisen rechtvaardigen?
[0:24:12] En klopt het dat meer dan tien van de andere grote organisaties al een vorm van intern toezicht heeft en de lasten dus beperkt zijn?
[0:24:21] Dan de aanwijzingsbevoegdheid van de NBA.
[0:24:24] Een zeer ingrijpende maatregel.
[0:24:26] De minister zegt dat er geen problemen zijn met het vinden van een account in de OOB's.
[0:24:30] Waarom dan toch deze ingrijpende aanwijzingsbevoegdheid regelen in de wet?
[0:24:34] Het is goed dat de minister dit onderdeel voorlopig niet in werking laat treden.
[0:24:40] Maar de VVD wil wel dat de Tweede Kamer zeggenschap krijgt bij het alder niet activeren, dan wil uitbreiden van dit onderdeel.
[0:24:46] Kan de minister hier een toezegging op doen?
[0:24:48] En ik verwijs ook naar het amendement wat ik hier samen met de heer Van der Lee over heb.
[0:24:51] ingediend.
[0:24:53] Voorzitter, ik wil van de gelegenheid gebruikmaken om nog drie actuele punten te benommen.
[0:24:58] De sector staat voor een grote uitdaging.
[0:25:00] Een groeiend tekort aan accountants.
[0:25:03] Jong talent haakt af, terwijl de vraag naar controles blijft groeien.
[0:25:07] Hier liggen kansen voor innovatie.
[0:25:09] Kunstmatige intelligentie kan repetitieve taken overnemen, risico's beter signaleren en zo zowel de kwaliteit als de efficiëntie van controles verbeteren.
[0:25:18] Dit kan de druk op het schaarste aantal accountants verlichten.
[0:25:22] Een aantal vragen.
[0:25:23] Biedt de huidige wet en regelgeving voldoende ruimte om kunstmatige intelligentie in te zetten bij accountantscontrole?
[0:25:29] En ziet de minister het risico dat te strikte regels juist innovatie tegenhouden?
[0:25:35] Zoals blijkt uit de recente beantwoording van Kamervragen van het voormalige lid Aukje de Vries, werkt de NBA naar modernisering van het beroepsprofiel van de accountant, ook al benoemd door mijn collega de heer Vermeer.
[0:25:47] Die stap wordt door het ministerie gesteund en is gericht op een beroep dat toekomstbestendig, aantrekkelijk en studeerbaar is met nadruk op professionele ontwikkeling, iets wat eerder ontbrak.
[0:25:57] Dit is precies wat de VVD wil.
[0:25:59] Een beroep dat meebeweegt met maatschappelijke en technologische ontwikkeling en dat aantrekkelijk blijft voor nieuwe instroom.
[0:26:05] Maar het legt ook de spanning bloot binnen de sector zelf.
[0:26:09] AA-accounters krijgen nu een mkb-route en een assurance route, wat de onrust rond de toekomst van het mkb-accountant gedeeltelijk adresseert, maar ook vragen oproept over gelijke toegang en sectordoorgroei.
[0:26:21] Hoe borgt de minister dat deze duale route niet leidt tot ongelijkheid of een verzwakking van de mkb-accountant in de praktijk?
[0:26:28] En is de minister bereid te laten monitoren hoe de nieuwe beroepsprofielen uitpakken in termen van instroom en continuïteit binnen het mkb?
[0:26:37] De minister kondigt een onderzoek aan naar het stelsel van beroepsreglementering bij de N-B-A.
[0:26:42] Dat roept bij de VVD enkele vragen op.
[0:26:44] Allereerst.
[0:26:45] Wij zien dat de N-B-A de verantwoordelijkheid draagt voor het opstellen en handhaven van regels voor de beroepsgroep.
[0:26:51] Tegelijkertijd spelen ook accountantsorganisaties en individuele beroepsbehoefenaren een grote rol.
[0:26:57] Kan de minister toelichten hoe dit onderzoek concreet gaat kijken naar de verhouding tussen deze twee verschillende partijen?
[0:27:03] Ten tweede, de minister noemt dat maatregelen nodig zijn om de kwaliteit van wettelijke controles verder te versterken.
[0:27:09] Maar is de minister het met de VVD eens dat het cruciaal is om daarbij goed onderscheid te maken tussen de verantwoordelijkheid van de NBA enerzijds en die van accountantsorganisaties en individuele accountants anderzijds?
[0:27:20] Hoe gaat de minister ervoor zorgen dat die verantwoordelijkheden niet door elkaar gaan lopen?
[0:27:24] De VVD hecht eraan dat de beroepsgroep duidelijkheid heeft over waar zij op aangesproken wordt.
[0:27:30] Kan de minister garanderen dat dit onderzoek daadwerkelijk leidt tot een helder en werkbaar stelsel, waarbij verantwoordelijkheden niet diffuus blijven, maar juist transparant en goed afgebakend worden?
[0:27:39] Tot slot, voorzitter.
[0:27:41] De VVD staat voor een sterke economie en een kleine overheid.
[0:27:45] Minder regeldruk, minder bureaucratie.
[0:27:48] De vraag is niet hoe we nog meer regels kunnen maken, maar hoe we de kwaliteit van controles werkelijk verbeteren en tegelijk de sector ruimte geven om zijn werk te doen.
[0:27:57] De VVD wil dat de kwaliteit van controle is waarborgen, maar niet door de sector te verstikken met regeldruk.
[0:28:02] Slim omgaan met rapportageverplichtingen en volop ruimte bieden voor innovatie zijn cruciaal.
[0:28:09] Dank u wel, mevrouw Van Eyck.
[0:28:14] Ik had het genoegen om zaterdag op de congres van de VVD te zijn.
[0:28:19] Ik weet waar de VVD voor staat en wat de VVD wil, maar met dit wetsvoorstel is me dat nu nog niet helemaal duidelijk, want het is nogal een klaagzanger over allemaal regeldruk, allemaal extra regels.
[0:28:31] Maar goed, kijken we een sec naar de wet, dan gaat het om een reportage verplicht voor zes hele grote koude ziektentoren.
[0:28:39] En moet ik nou uit het inbrengen afleiden, gelet op de kritische vragen, dat de VVD tegen de wet gaat stemmen?
[0:28:44] Of is in dit geval de praktijk toch dat ook de VVD inziet, dat onder andere punten het wel belangrijk is om soms ook weer wat extra regels te stellen?
[0:28:54] Laat ik met het laatste punt beginnen.
[0:28:58] Hier in deze wet is er sprake van extra regels, maar ik vertrouw er ook op en ik denk dat het namelijk ook zo is dat zeker bij de grotere organisaties de kwaliteitssystemen al dusdanig zijn ingericht dat die extra stap die nodig is om hier ook aan te voldoen, dat die heel dichtbij is.
[0:29:14] Ik maak me wel zorgen, zoals de heer Vermeer dat heeft uitgesproken, naar die volgende stap, naar de grotere en andere organisaties.
[0:29:22] Volgens mij hebben we met elkaar uitgesproken en volgens mij hebben we dat nu ook goed vastgepakt, dat we daar heel duidelijk ook een knip gaan maken om te kijken hoe de praktijk hierop gaat reageren, wat de effecten daarvan zijn en uiteindelijk die kwaliteit ook echt
[0:29:34] omhoog gaat en dan ook pas die volgende stap gaat maken.
[0:29:37] Dus ik uit vooral zorgen.
[0:29:38] Maar ja, wij blijven kritisch op regeldruk.
[0:29:41] Dus ik wil dat ook stap voor stap kunnen blijven volgen.
[0:29:43] Maar ik ben hoopvol, zal ik maar zeggen, over hoe de praktijk hiermee om zal gaan en dat het daarmee dus ook wel zal meevallen.
[0:29:50] Ik ben er blij mee.
[0:29:53] Ik weet van grote kantoren die hiermee werken dat ze het een prima idee vinden.
[0:29:59] Het is belangrijk om iets van gelijkspeelveld te creëren.
[0:30:04] Veel van de regels die we kennen zijn gericht op het creëren van een gelijkspeelveld.
[0:30:08] Het lijkt op een standaard voor de VVD en de BBB niet alleen te kijken naar de regeldruk aan zich, maar ook wat je probeert te regelen.
[0:30:16] Want als je te weinig regelt, dan geef je het vrijspel aan de freeriders.
[0:30:21] En dat vinden bedrijven die verantwoord ondernemen juist helemaal niet fijn.
[0:30:26] Dus fijn dat in dit geval de VVD dus toch inziet dat een extra regel hier best goed zit.
[0:30:33] Dank u wel.
[0:30:33] Ik zie dat er geen reactie verder meer op nodig is.
[0:30:37] En dan kom ik bij de laatste spreek van de zijde van de Kamer.
[0:30:40] En dat is de heer Van der Gron en hij spreekt namens het PVV.
[0:30:44] Ga u gang.
[0:30:46] Ja, dank u wel, voorzitter.
[0:30:48] Ja, laat ik beginnen met dank uit te spreken aan de minister en het ministerie en alle ambtenaren die er heel hard aan hebben gewerkt.
[0:30:56] Dat doet niet af aan onze mening daarover, maar doet er ook niet aan af dat ze inderdaad heel veel werk hebben verzet en dat waarderen wij uiteraard wel weer.
[0:31:05] Maar, voorzitter, laat ik vooropstellen dat de PVV het belang onderkent van kwalitatieve, betrouwbare accountantscontroles.
[0:31:12] Juist in een tijd waarin maatschappelijk vertrouwen in grote organisaties onder druk staat, is het zaak dat de poortwachtersfunctie van de accountant stevig en geloofwaardig wordt ingevuld.
[0:31:22] De accountancysector kent structurele problemen, van ondermaatse kwaliteitsstandaarden tot wetgeving die niet geheel in lijn is of lijkt met Europese wetten.
[0:31:31] Maar voorzitter, dit wetsvoorstel roept bij ons meer vragen op dan het antwoorden biedt.
[0:31:36] De PVV is echter bezorgd dat deze wet in de praktijk moeilijk uitvoerbaar zal blijken te zijn.
[0:31:42] Deze wet bestaat uit een technocratisch woud van maatregelen die niet noodzakelijkerwijs zullen leiden tot het gestelde doel, namelijk blijvende kwaliteitsverbetering van de wettelijke controle binnen de accountancysector.
[0:31:54] Ten eerste de AQIs.
[0:31:56] De kwaliteitsindicatoren zijn prachtig op papier.
[0:31:59] Maar de vraag is, wat meten ze nu werkelijk en wat zeggen ze daadwerkelijk over de kwaliteit van de controle?
[0:32:06] Een uren of een foutenteller maakt een controle niet per se beter.
[0:32:11] Transparantie is op zichzelf geen kwaliteitsgarantie.
[0:32:15] Bovendien zal deze nieuwe rapportageverplichting, hoe gefarseerd ook, onherroepelijk leiden tot meer regeldruk.
[0:32:22] vooral voor de kleinere kantoren in het mkb.
[0:32:25] Er wordt nu gezegd, voorlopig geldt het alleen voor de zes grootste organisaties, maar de deur staat nadrukkelijk open voor uitbreiding.
[0:32:31] De voorgestelde schrapping van de tijdelijke opschorting voor reguliere vergunninghouders zet die deur zelfs nog verder open.
[0:32:37] En als we niet uitkijken, rollen de gevolgen weer onevenredig richting de kleine mkb-kantoren die samen met de mkb-ondernemingen van ons land het fundament van onze economie vormen.
[0:32:48] Ten tweede de aanwijzingsbevoegdheid van de nba.
[0:32:51] Voorzitter, dit is een buitengewoon ingrijpend instrument.
[0:32:54] Het feit dat een private beroepsorganisatie namens de overheid een controleclient, een accountant, aan kan wijzen, wringt.
[0:33:02] Zeker wanneer er, zoals nu, geen sprake is van bewezen marktvalen.
[0:33:06] Waarom dan nu al deze maatregel juridisch verankeren?
[0:33:10] En dan ook nog met een zeer korte beslistermijn van acht weken.
[0:33:14] Daarmee dreigen onzinsdienstrecht zekerheid en onafhankelijkheid in het gedrang te komen.
[0:33:19] En dan de juridische en bestuurlijke complexiteit.
[0:33:22] Het wetsvoorstel stapelt bevoegdheden, verplichtingen en toezichtslagen op elkaar.
[0:33:27] De AFM wordt zwaarder belast, de NBA krijgt nieuwe rollen, de verantwoordelijkheid van de accountantsorganisaties wordt verzwaard en dat alles in een sector die al zwaar gereguleerd is.
[0:33:37] De Raad van State waarschuwt niet voor niets voor een risicoregelreflex.
[0:33:42] Wij vragen de minister, is het probleem hier de afwezigheid van regels of het falen van bestaande controlemechanismen?
[0:33:49] Los daarvan vragen wij erbij extra... Ik denk dat ik een foutje in mijn zin heb gemaakt.
[0:33:56] Dat kan gebeuren.
[0:33:59] Wij vrezen wel dat het extra werk voor de AFM de toch al vaak veel te hoge tarieven van de AFM nog verder zal doen stijgen.
[0:34:06] We hebben daar eerder over gesproken, over die tarieven.
[0:34:08] En nog hogere tarieven van de AFM, zeker voor weer de kleinere ondernemingen, kan toch nooit de bedoeling zijn?
[0:34:16] Vervolgens de verantwoordelijkheidstoedeling.
[0:34:19] De plicht van accountantsorganisaties om de kwaliteit van elke wettelijke controle te waarborgen klinkt heel stevig, maar negeert de realiteit.
[0:34:28] Geen enkel intern systeem, hoe robuust ook, kan menselijke fouten of beoordelingsverschillen volledig uitsluiten.
[0:34:35] Door te suggereren dat dat wel kan neemt het kabinet een onrealistisch juridische afslag, eentje die bovendien strijdig lijkt met Europese richtlijnen en de bestaande verantwoordelijkheidsverdeling tussen de individuele accountant en de organisatie.
[0:34:49] Wat ons stoort is het gebrek aan een integrale visie.
[0:34:52] Er wordt te weinig gereflecteerd op de dieperliggende oorzaken van de kwaliteitsproblemen in dit sector.
[0:34:57] De commerciële druk, de complexiteit van controles, het tekort aan ervaren personeel, en er is al eerder op gewezen door collega's hier.
[0:35:05] In plaats daarvan kiezen we voor weer meer regels, weer meer toezicht, weer meer papierwerk en dat terwijl er al klachten liggen bij de Europese Commissie over de verenigbaarheid van dit wetsvoorstel met het Unierecht.
[0:35:18] En wij maken ons daar zorgen over.
[0:35:20] Tot slot, voorzitter.
[0:35:21] De ambities van dit wetsvoorstel mogen lovenswaardig zijn.
[0:35:24] De gekozen uitwerking schiet in onze ogen tekort.
[0:35:28] We dreigen een sector die fundamenteel van belang is voor onze economie te verzwaren met extra bureaucratie zonder dat er sprake is van een bewezende kwaliteitsimpuls.
[0:35:37] En zoals al aangegeven zien wij een wetsvoorstel dat in de praktijk niet of moeilijk uitvoerbaar zal blijken te zijn.
[0:35:46] Wij vragen ons dan ook af of het niet beter zou zijn als die minister een integrale nieuwe accountancywet uitwerkt, waarin een aantal van de zaken die vandaag aan de orde zijn, beter in zijn uitgewerkt, maar wel zo dat er een nieuwe integrale en werkbare wet voor de accountancysector komt die de regeldruk niet verhoogt, de kwaliteit meetbaar verbetert en zowel uitvoerbaar is, maar ook de kosten voor de bedrijven niet omhoog stuurt.
[0:36:15] Tot zover, voorzitter.
[0:36:17] Dank u wel.
[0:36:18] Ik zie dat dat een aantal interrupties oplevert.
[0:36:21] En dan begin ik bij uw buurvrouw, mevrouw Van Eyck.
[0:36:24] Daarna heer Van der Lee.
[0:36:26] Dank je wel, voorzitter.
[0:36:27] In mijn eigen inbreng begon ik al.
[0:36:28] Deze wet is al een tijd onderweg.
[0:36:30] Er is consultatie geweest.
[0:36:32] Er zijn heel veel adviezen uitgebracht door verschillende organisaties.
[0:36:35] Er zijn gesprekken plaatsgevonden.
[0:36:37] En wat ik zie in deze wet is dat heel veel van die aanbevelingen en van die adviezen ook zijn overgenomen.
[0:36:44] Als je kijkt waar de oorspronkelijke wet
[0:36:46] Best wel verging op een aantal onderdelen.
[0:36:48] We nu echt wel een aantal stappen minder maken, waardoor het denk ik voor de praktijk ook beter behadbaar wordt.
[0:36:54] Hoe weegt de heer Vallegron dat?
[0:36:59] Ja, voorzitter, op zich een hele goede vraag.
[0:37:02] Mijn partij heeft al jarenlang juist ook erop aangedrongen om snel nu een keer te handelen, maar ook om goede wetgeving te maken.
[0:37:11] En met wat er nu voor ligt, wij zien dat een aantal organisaties die staan er wel achter, een aantal organisaties staan er niet achter.
[0:37:19] De Raad van State is best heel kritisch.
[0:37:21] De ATR is heel kritisch als het gaat om de uitvoerbaarheid.
[0:37:24] En uiteindelijk heeft de overweging ons toen besluiten dat wij zeiden van nou is het niet verstandig om de hele accountancywet, waar ook nogal wat kritiek op is, om die dan in één keer eens een keer goed aan te pakken en deze zaken daarbij te betrekken in plaats van nu een paar pleisters te plakken op een wet waarbij je de nodige vraagtekens kunt stellen.
[0:37:46] Nog een interruptie van de zijde van de heer Van Lee.
[0:37:49] Ja, ik denk de positie van de PVV is helder.
[0:37:52] Dus ik heb niet de illusie dat ik de heer Van Hattekom zomaar van positie doe voor anderen.
[0:37:58] Maar je wou toch twee dingen zeggen.
[0:38:00] Kijk, die risicoregelreflex.
[0:38:04] Dat begrip ken ik ook als voorzitter van de enquêtecommissie naar de aardgaswinning in Groningen.
[0:38:08] Dat is jarenlang gebruikt om niet te onderkennen wat de gevolgen waren van de gaswinning.
[0:38:13] Dus ik vind dat geen goed argument, zelfs als hij van de Raad van State komt.
[0:38:20] Mijn vraag is dan, als ik kijk naar het wetsvoorstel... Het is afgebakend tot de zes grootste organisaties.
[0:38:27] Die geven zelf ook aan.
[0:38:28] We werken er al mee.
[0:38:29] We vinden het ook goed, ook omdat het vergelijkbaar is.
[0:38:32] U noemde zelf de commerciële druk.
[0:38:35] Maar het is toch zo dat...
[0:38:36] op deze manier in ieder geval toch iets beter waarborgt dat de externe accountant wat minder onder druk kan komen te staan van de organisatie.
[0:38:46] Bijvoorbeeld vanwege de concurrentie, de factoren die u zelf opnoemde.
[0:38:51] Daar zit toch op zich een positief punt in.
[0:38:54] Dat moet u toch herkennen.
[0:38:56] Zou u niet, juist omdat de afbakening is gekozen en die 220 organisaties buiten beeld blijven, toch beter de wet kunnen steunen?
[0:39:07] Ja, dank u wel, voorzitter.
[0:39:08] Ja, in zaken de Raad van State.
[0:39:10] U weet, ook mijn partij is soms kritisch op de Raad van State en soms dan gaan we mee met de Raad van State.
[0:39:15] En dat is, denk ik, gebruikelijk.
[0:39:16] Wij kijken alles op z'n meritus en maken dan onze eigen afweging of wij het met iets eens zijn of niet.
[0:39:21] Dus in dit geval waren wij het eens met de Raad van State.
[0:39:24] En het feit dat u zegt van natuurlijk, als je nu een pleister plakt, dan repareer je tijdelijk wel iets en dan wordt het misschien wel even iets beter.
[0:39:34] Maar wij denken toch dat er een wat zwaardere operatie nodig is en niet alleen een paar pleisters.
[0:39:39] En ik denk dat daar het verschil zit.
[0:39:40] Dus je lost er wel wat mee op, maar wij denken dat het toch niet een integrale oplossing is voor de accountancy sector.
[0:39:49] Ja, maar dat lijkt me op zich een redelijke discussie.
[0:39:52] En zeker als het hele stel zo beoordeeld wordt, lijkt me het heel goed om wat breder te kijken naar de wet.
[0:39:56] Volgens mij kunnen we elkaar daar vinden, maar tussentijds is het dan toch best wel goed om een pleister te plakken.
[0:40:01] Anders blijft het onnodig bloeden.
[0:40:03] Dat wilt u toch niet?
[0:40:07] Het is toch grappig dat wij nu op het gebied van de gezondheidszorg bezig zijn.
[0:40:11] Maar ook een pleister, een pleister verhult het probleem.
[0:40:14] Want je ziet het niet meer en je denkt dat het opgelost is.
[0:40:16] Maar ondertussen, wie weet wat er zich onder die pleister afspeelt.
[0:40:19] Dus wij zijn er toch niet van overtuigd.
[0:40:23] Het debat neemt een interessante wending, moet ik eerlijk zeggen, bij de commissie Financiën.
[0:40:28] Maar goed, dank u voor uw bijdrage allen en ook de kritisch vragen op elkaar.
[0:40:36] Ik heb net even met de minister kortgesloten en die heeft een half uur even nodig om uw vragen te beantwoorden.
[0:40:43] Dus we gaan om kwart over drie zie ik u terug voor de termijn van de zijde van de minister.
[1:10:14] Goedemiddag, van harte welkom bij de eerste termijn van de zijde van de minister.
[1:10:21] Dit is een commissie van Financiën en we zijn bezig met de behandeling van de wetswijziging van de accountensector.
[1:10:31] Ik geef graag de minister het woord.
[1:10:34] Dank aan alle vragen die gesteld zijn.
[1:10:38] Mevrouw Van Eyck zei het mooi.
[1:10:40] Ik ben nu de vierde minister in deze rol die over dit onderwerp mag buigen.
[1:10:46] Dat vormt een sluitstuk van een wat langere episode.
[1:10:52] naar dit hele onderwerp die we hier vandaag behandelen, dan heeft die pendule wel meerdere zwingen gehad.
[1:10:58] Hij heeft ook wel eens aan de andere kant gehangen, dat er echt oproep was op strenger en meer regeldruk.
[1:11:04] Ik merk nu weer erg dat die pendule naar de andere kant is geslingerd.
[1:11:09] Door ook weer zorgen over regeldruk, die begrijp ik ook uiteraard.
[1:11:14] En als ik dan ook kijk naar de vertegenwoordiging in de Kamer, denk ik dat ook wel een mooie afspiegeling is van het feit dat er ook weer wat rust is gekomen in dit dossier.
[1:11:22] Toen ik zelf aan de andere kant zat, zaten we echt met een hele volle zaal om over dit onderwerp te buigen.
[1:11:28] En ik denk dat ik af kan lezen, hoe we er nu bij zitten, dat er ook een bepaalde maat van rust is teruggekomen op het dossier.
[1:11:35] En dat vind ik fijn om te zien, omdat ik ook heel veel geef om deze sector.
[1:11:39] Want het wordt echt onderschat hoe belangrijk de akautische sector is voor onze hele economie.
[1:11:45] De economie draait op vertrouwen.
[1:11:47] En wie geeft die vertrouwen?
[1:11:48] Dat is uiteindelijk de controle over de cijfers die worden gepresenteerd.
[1:11:50] En dat is een wat technischer beroep en dat vindt plaats achter gesloten deuren.
[1:11:55] Maar het moet wel gedaan worden en wordt gedaan door natuurlijk hele slimme mensen.
[1:11:58] Die sector die staat onder druk, zowel in het imago, maar ook als het gaat om personeelschaarste, onder tijdsdruk.
[1:12:05] En dan heb je ook nog zo'n publieke sector van overheid die meer voor je vraagt.
[1:12:09] En dat doet wat ook met de sector zelf.
[1:12:12] En ik heb in een verleden wel eens aangegeven dat mijn ambitie zou zijn
[1:12:15] dat die accounten weer de superhelden worden van de economie.
[1:12:19] Ik had er een mooie beeldspraak bij over een film die ik had gezien, de accountant, maar dat bleek een ondergevechtsheld die allemaal gaten schoot.
[1:12:26] En daar maakte ik dan een vergelijking mee en ik hoop dat dat weer het voorbeeld wordt van de accountensector.
[1:12:31] Maar toen ik de laatste film zag, dacht ik, nee, dat moeten we toch weer niet willen.
[1:12:35] Maar ik ben wel blij dat ik nu in deze rol, nu als vierde bewindspersoon, deze wet mag behandelen.
[1:12:41] Ik dank u ook voor de vragen en ik hoop ook inderdaad dat tot een goed einde te kunnen brengen.
[1:12:46] Omdat ik ook de sector gun dat er nu ook voor hen nu rust komt, wat we van hen verwachten.
[1:12:52] En dat we vanuit hier, vanuit het baasland vertrouwen, weer verder gaan werken met elkaar.
[1:12:56] Dat zou het allermooiste zijn.
[1:12:58] Er zijn veel vragen gesteld, wel overzichtelijk, maar veel verschillende onderwerpen die lopen langs.
[1:13:04] Ik begin bij de regeldruk en de regeldrukkosten, de rapportageplicht, de aanwijzerbevoegdheid, het beroepsprofiel en nog een aantal overige vragen.
[1:13:13] Dan loop ik het in die volgorde langs, voorzitter.
[1:13:15] Dan begin ik bij de regeldruk en de regeldrukkosten.
[1:13:20] Twee leden van de Kamer helden verplichtingen elders in dit Kamergebouw.
[1:13:24] Ik weet hoe lastig het is met overlappende verplichtingen, maar ik zal hun vragen uiteraard netjes beantwoorden.
[1:13:31] Is een regering niet verantwoordelijk om een sector niet overmatig te belasten?
[1:13:42] Dat is mijn liberale overtuiging.
[1:13:47] dat je niet gelijk naar regels toe schiet met elkaar en dat je kijkt wat een sector zelf kan.
[1:13:52] En tegelijkertijd is deze wet er ook niet voor niets.
[1:13:54] Er is ook wel wat aan vooraf gegaan.
[1:13:56] Wij zijn ervan overtuigd dat het wetverstel wel nodig is om de kwaliteit van de wettelijke controle te verhogen, want dat is uiteindelijk natuurlijk het belang wat we dienen hier.
[1:14:05] De wet volgt de aanbevelingen van de commissie, de toekomstaccoutissector en de kwartiermakers.
[1:14:11] En dat loopt natuurlijk al jaren, dit traject.
[1:14:13] De kwartiermakers waren door het toenmalige kabinet aangesteld, omdat er in de accountingsector grote problemen waren met de kwaliteit en de controle.
[1:14:28] Dat leidde tot maatschappelijke en politieke zorgen over de betrouwbaarheid van de accountsverklaring.
[1:14:33] Het wetsvoorstel bevat maatregelen om die kwaliteit weer te verhogen.
[1:14:37] Het gaat ook voorzichtig om met de regeldruk.
[1:14:40] Ik heb nog een aantal aanpassingen op doorgevoerd op de wet.
[1:14:43] Zo heb ik de regeldrukkost voor mkb-kantoren verminderd door geen rapportageverplicht op de kwaliteitsindicatoren in te stellen voor het mkb.
[1:14:51] De uitbreiding van het intern toezicht was al beperkt tot de 15 naar 20 grootste mkb-kantoren.
[1:14:56] En die vielen dus al niet onder de rijkwijd van de aanwijsbevoegdheid van de N-BA.
[1:15:01] Dus dat zijn wel stappen die we hebben gezet om in ieder geval de regeldruk nog wat verder te verminderen.
[1:15:05] En tegelijkertijd om die pendule ook wel in midden te houden, ook wel door te gaan met de borging van de kwaliteit.
[1:15:12] En we hopen hiermee een goede balans ook te hebben gevonden met het wetsvoorstel, voorzitter.
[1:15:17] Al de heer Vermeer had ook nog vragen over de kosten van het wetsvoorstel.
[1:15:21] Hij vroeg mij of ik in beeld had hoeveel deze wetgeving moest kosten voor de accountsorganisaties en uiteindelijk hun cliënten.
[1:15:32] Het antwoord daarop is simpel, want de regeldrukkosten per raadmaatregel en als geheel, die zijn berekend en staan ook in de toelichting bij de wet en in de noodaanhaling van het verslag.
[1:15:41] Die hadden we al aan de Kamer gerapporteerd.
[1:15:44] Dan waren er ook vragen van mevrouw Van Eyck over de regeldruk en of ik bereid was om samen met de sector te onderzoeken hoe we de wettelijke controle taak eenvoudiger en goedkoper kunnen maken, ook juist voor het MKB.
[1:15:59] Daar pleit mevrouw Van Eyck natuurlijk ook vaak voor.
[1:16:02] de regeldruk daar niet verder te verhogen.
[1:16:06] In dit wetsvoorstel is nadrukkelijk rekening gehouden met de positie van mkb-kantoren en is de regeldruk beperkt, waar ik net al aan refereerde.
[1:16:12] In de wet staan open normen om kantoren ook de ruimte te geven voor een eigen invulling van de wettelijke controle.
[1:16:18] Maar uiteraard vind ik dat de kantoren zelf eerst aan zet zijn, maar ik blijf ook met de sector en met de ANBA hierover in gesprek.
[1:16:26] Dan had mevrouw Van Eyck ook over de interne governance nog vragen, namelijk of het klopt dat er meer dan tien reguliere kantoren al een intern toezichtorgaan hebben en dat de regeldruk dus beperkt is.
[1:16:43] Dat klopt.
[1:16:44] Sterker, op dit moment hebben al dertien reguliere kantoren een raad van commissarissen.
[1:16:49] Dus ook hier lijkt de extra regeldruk ons inziens beperkt, voorzitter.
[1:16:54] En dan had mevrouw Van Eyck ook nog een vraag over hoe het wetsvoorstel zich verhoudt tot Europese regelgeving en internationale proportioniteit.
[1:17:02] Dat is natuurlijk een zeer terechte vraag.
[1:17:04] Nou, ons inziens is het past.
[1:17:07] voorstel binnen de Europese regels om ook niet-OOB-kantoren te verplichten een intern toezichtorgaan in te stellen.
[1:17:14] Volgens de AFM is een raad van commissarissen ook wel echt een bewezen maatregel voor het verhogen van de kwaliteit.
[1:17:20] Een maatregel is ook overigens aanbevolen door de commissie in het toezichtaccountysector, voorzitter.
[1:17:26] En grotere kantoren die al een raad van commissarissen hebben zijn ook wel positief over de toegevoegde waarde hiervan.
[1:17:32] Dit is even op het onderdeel van de regeldruk.
[1:17:35] Dan kunnen we ook naar de rapportage verplicht, voorzitter.
[1:17:37] Dan ook mevrouw van Eyck, die had een vraag over de rapportageslichting, of ik concreet kan maken hoe deze rapportageverplichtingen de kwaliteit van de wetcontrole verhogen.
[1:17:54] of ik ook een concreet voorbeeld kan geven.
[1:17:57] De elf kwaliteitsindicatoren geven gezamenlijk een beeld van de kwaliteit van de wettelijke controle door het accountantscator.
[1:18:05] Het doel is om de kwaliteit inzichtelijk te maken door informatie ook openbaar te maken.
[1:18:10] Een concreet voorbeeld, als je bijvoorbeeld het aantal uren dat een eindverantwoordelijke externe accountant besteedt
[1:18:15] ten opzichte van het controleteam, zomaar een voorbeeld.
[1:18:18] De bestaande of nieuwe klanten kunnen hier vragen over stellen, als ze willen.
[1:18:22] En de scoren op deze indicator vergelijken met andere kantoren.
[1:18:27] En daarmee wordt dus ook inzichtelijk of de partner niet alles bijvoorbeeld aan een junior medewerker overlaat.
[1:18:32] Nou, dit is slechts een voorbeeld, maar daarmee proberen we dat transparanter te maken, voorzitter.
[1:18:41] Een interruptie van de heer Van der Groen-Guigen.
[1:18:43] Dank u wel, voorzitter.
[1:18:45] Ik ben toch, na de aanleiding van het antwoord van de minister, benieuwd hoe daarmee de kwaliteit aantoonbaar beter wordt.
[1:18:53] Het feit of een accountant vijf uur besteedt en zijn assistente twintig uur of andersom, dat zegt op zich natuurlijk niet direct iets over de kwaliteit.
[1:19:04] Dat klopt, maar het niet noemen zegt ook niks over de kwaliteit.
[1:19:08] Dat doen we op basis van het advies dat is toegekomen door de commissie.
[1:19:16] Welke indicatoren kun je best toepassen om meer inzicht te krijgen in die kwaliteit?
[1:19:22] De kwaliteit is een vraag die de heer Valdegrand ook in zijn termijn had gesteld.
[1:19:26] De kwaliteitsindicatoren bevat de informatie over de kwaliteit van het werk van de accountants, die nu niet inzichtelijk is.
[1:19:34] En de kwartiermakers gaven aan dat je naar deze elementen zou moeten kijken.
[1:19:41] Werk je als accountant in het wettelijke domein, dan hoor je daar transparant over te zijn en biedt stakeholders de kans om in gesprek te gaan met het kantoor over de verwachte kwaliteit.
[1:19:51] Nogmaals, ik snap dat je over elk indicator weer een hele boom op kan zetten.
[1:19:56] Daarom heeft mijn voorganger ook een aparte commissie ingesteld om zich daarover te laten informeren.
[1:20:00] En daar is dit uitgekomen.
[1:20:04] Voorzitter, dan was er ook nog een vraag over... Ja, ik zei net tegen mijn buurman dat als je rondje 45 zit, dat je schijnt een leesbril nodig te hebben.
[1:20:19] Dat heb ik altijd ontkend.
[1:20:20] De vraag van mevrouw Van Eyck was waarom ik kies voor wat betreft de rapportageplicht kwaliteitsindicatoren een landelijk wettelijke verplichting in plaats van een pilot.
[1:20:39] De wettelijke verplichting zorgt ervoor, naar onze overtuiging, dat kantoren wel allemaal ook meegaan doen.
[1:20:44] En het zorgt voor een vergelijkbaarheid van informatie tussen rapporterende kantoren.
[1:20:48] En de OOB-kantoren zijn al begonnen, daar werd in dit debat ook al aan gerefereerd, om zich voor te bereiden op die wettelijke verplichting.
[1:20:55] En circa 220 MKB-kantoren hoeven niet te rapporteren over kwaliteits in de kantoren.
[1:21:00] Dat ligt hier ook voor in deze wet.
[1:21:03] Ik heb die uitgezonderd, mede vanwege de regeldruk.
[1:21:08] We beginnen dus nu vooralsnog met de zes OOB-kantoren.
[1:21:14] Wij denken dat je dat dus beter nu via de wet kan doen.
[1:21:19] U kunt de beantwoording vervolgen.
[1:21:25] Ja, er was ook nog een vraag of ik kan verduidelijken hoe de rijkwijten van de rapportageplicht, kwaliteitsindicatoren, hoe we dat zouden aanpassen in de toekomst.
[1:21:36] En of ik de Kamer ook hier nog aan zet is eigenlijk.
[1:21:40] Dat was de vraag.
[1:21:41] Ja, want als je al besluit om dat uit te bereiden, zal er een wetwijziging nodig zijn en die moet naar de Kamer.
[1:21:47] Dus ik kan dat niet zomaar zelf bepalen, voorzitter.
[1:21:51] Wat we hebben gesteld met elkaar, er zal eerst na drie jaar een evaluatie zijn van de rapportageplicht.
[1:21:58] En als vervolgens de wens is om ook middelgrote of kleinere kantoren alsnog onder die rapportageplicht kwaliteitsindicatoren te brengen, dan is er dus nogmaals een wetswijziging nodig.
[1:22:07] Dus uw Kamer moet er eerst mee akkoord gaan.
[1:22:09] En elke wetswijziging, daarop zitten we ook hier, we weten hoe lang dat duurt en hoeveel rondes dat gaat voordat er überhaupt een wet is aangedaan.
[1:22:18] Dus u bent daar volledig
[1:22:20] Dan had de heer Van der Lee ook nog een vraag over een vrijwillige bereidheid onder mkb-kantoren om wel te gaan rapporteren over die kwaliteitsindicatoren.
[1:22:33] Dat is mij niet bekend, maar als daar de bereidheid toe is, moedig ik dat aan, omdat we ervan overtuigd zijn dat het leidt tot meer transparantie en kwaliteit, maar het is niet verplicht.
[1:22:45] Nogmaals, we hebben daar geen indicatie van.
[1:22:48] Mevrouw Van Eyck had ook nog een vraag over of ik bereid was de verplichtingen zo in te richten dat data slim gedeeld kan worden en overlap kan worden voorkomen.
[1:22:59] Ik ga hier ook met de NBA en de AFM over in gesprekken.
[1:23:04] Ik zal uw Kamer ook laten weten wat daaruit komt.
[1:23:07] Dan had mevrouw van Eyck ook een vraag hoe de Tweede Kamer wordt betrokken bij nadere regels, als het gaat om de kwaliteitsindicatoren.
[1:23:15] Eigenlijk heb ik dit net al beantwoord, maar nogmaals, ik ben terughoudend hierin.
[1:23:21] En als we al na de evaluatie drie jaar van mening zijn dat dat uitgebreid moet worden, dan is het natuurlijk aan de Kamer uiteindelijk om daarmee afgoord te gaan.
[1:23:28] Voorzitter, en dat is alles met betrekking tot de rapportageplicht.
[1:23:37] Dan waren er ook nog vragen over de aanwijsbevoegdheid.
[1:23:39] Die snap ik goed, want dat was ook in eerdere fases dat we hier over dit onderwerp spraken.
[1:23:45] Een punt waar de Kamer ook aandacht voor vroeg.
[1:23:48] Dus ik begrijp ook dat daar alsnog vragen over zijn gesteld.
[1:23:52] Ook de heer Van der Lee.
[1:23:54] Die vroeg in de eerste plaats ook over het doorberekenen van kosten van de aanwijsbevoegdheid.
[1:23:58] Doorberekenen van de kosten van de NBA voor de aanvraag om een aanwijzing van een accountskantoor
[1:24:04] Deze aanbewijsbevoegdheid treedt voorlopig niet in werking.
[1:24:11] Dit biedt tijd om uitvoeringsvragen als deze uit te werken met de NBA.
[1:24:16] Hierover zijn we ook in overleg.
[1:24:19] Maar we staan, als ik het even plat zeg, wel het haakje in de wet, maar ik pas hem niet toe.
[1:24:23] Dat is eigenlijk de kern.
[1:24:25] Dus mocht de nood er zijn, dan kan mijn opvolger in de toekomst snel schakelen.
[1:24:32] Maar nogmaals, ik stel hem nu niet in werking.
[1:24:38] Dat is precies waar het amendement van de heer Van der Lee en van mijzelf over gaat.
[1:24:43] Op het moment dat dat geactiveerd gaat worden, willen we als Kamer de gelegenheid krijgen om daar iets van te vinden.
[1:24:52] Dat geldt voor het activeren, maar uiteindelijk ook voor het uitbreiden naar anderen dan de zes OOB-organisaties.
[1:25:03] Dat klopt.
[1:25:03] Ik zal bij het appreciatie van het amendement komen.
[1:25:08] Ik begrijp hem heel goed en ik vind het ook een terecht amendement.
[1:25:11] Dus dan heeft de Kamer ook gewoon de tijd om daar ook, als we het er niet mee eens zijn, ook gewoon een debat over te voeren of eventueel een regering te corrigeren op dat punt.
[1:25:20] Ik had eigenlijk met deze vraag moeten beginnen, want de heer Vallegron stelt eigenlijk meer de fundamentele vraag die eraan vooraf gaat, nog los van de inrichting.
[1:25:27] Eigenlijk van ja, waarom kiest eigenlijk het kabinet ons nog voor om dit dan wettelijk te verankeren?
[1:25:33] Dus laten we dat wel formeel nog aan de heer Vallegron doen antwoorden.
[1:25:36] Namelijk dat er naar onze overtuiging wel een publiek belang is dat iedere organisatie van openbaar belang zijn financiële cijfers laat controleren door een account.
[1:25:44] En in een organisatie dat niet lukt,
[1:25:47] dan kan dat met deze maatregel de NBA een accountsorganisatie aanwijzen.
[1:25:53] Het was echt voor het geval dat, maar in de wet staat dus wel dat het wordt opgeschort en dus niet in werking wordt getreden.
[1:25:58] Zo heb ik de balans proberen te zoeken op dit punt.
[1:26:02] Voorzitter, dat was ten aanzien van de aanwijsbevoegdheid en dan wilde ik gaan naar het beroepsprofiel.
[1:26:06] Er is ook veel over te doen geweest, hebben we ook kunnen lezen.
[1:26:10] En ik ben wel blij dat daar uiteindelijk vanuit de sector wel een compromis in is bereikt.
[1:26:14] En ik begreep ook
[1:26:17] Ik begin bij de vraag van de heer Van der Lee.
[1:26:23] Die vroeg mij wat de status is van de evaluatie van de beroepsreglementering.
[1:26:28] De aanbesteding is gepland voor de vierde kwartaal, begreep ik, en staat gepland voor de eerste kwartaal 2026.
[1:26:36] En de NBA is ook nauw betrokken bij de opzet van de evaluatie.
[1:26:40] Dan had ook de verheer van de Lee vraag of de examenfraude en alles wat we daarover hebben gelezen ook een rol gaat spelen in de evaluatie.
[1:26:50] Laat maar in ieder geval zeggen dat ik het zorgelijk vind dat examenfraude kon plaatsvinden.
[1:26:55] En ik neem het ook mee in de evaluatie, met name bij de vraag of de NBA voldoende is toegerust om hier tegenop te treden.
[1:27:02] Dus dat nemen we ook mee en zal ik ook uiteraard de Kamer nader over informeren.
[1:27:06] Dan had mevrouw van Eyck een vraag meer specifiek op de herziening van het beroepsprofiel van AA-accountants.
[1:27:11] Hoe wij behorgen dat de route voor AA's met certificeringsbevoegdheid wetkontrollers niet leidt tot ongelijkheid of verzwakking van de MKB-accountant.
[1:27:23] Ik denk dat dat ook een vraag is die vele zichzelf ook hebben gesteld.
[1:27:28] Wat ik verwacht, is dat het vak van mkb-accountant aantrekkelijk blijft in het nieuwe beroepsprofiel.
[1:27:33] En ik verwacht dat ook.
[1:27:34] Het is voor alle betrokkene partijen natuurlijk echt van belang.
[1:27:38] Het nieuwe beroepsprofiel legt meer nadruk op de vaardigheden en de samenvoeging van theorie en praktijk.
[1:27:43] Dat moet ook leiden tot een moderne en aantrekkelijke opleiding.
[1:27:46] En studenten en mkb-accountants zijn vrij om te kiezen voor een opleiding uiteraard, die hen wel of niet de bevoegdheid geeft om een wettelijke controle uit te voeren.
[1:27:54] En ik zal bij de mba ook vragen dit ook echt strikt te monitoren, voorzitter.
[1:27:58] hoe dit zich verder ontwikkelt.
[1:28:02] Dit waren dan ook de vragen die op dit thema waren gesteld.
[1:28:04] We gaan er wel wat sneller doorheen, maar dat komt ook omdat we in uitgedunde vorm dit debat nu voeren.
[1:28:10] Dan nog een aantal overige vragen.
[1:28:12] Dan kom ik bij de heer Vaddegon.
[1:28:16] Ik vond het een mooie vraag om meer een integrale kautiewet te maken... die regeldruk niet verhoogt en niet kosten verhoogt.
[1:28:28] Dat laatste was meer een rhetorische zin, heb ik hem zo opgevat.
[1:28:32] Maar zo'n zes jaar hebben we hier naartoe gewerkt naar deze wet.
[1:28:36] En dit is wel voor ons een sluitstuk op die integrale weging.
[1:28:40] Hoe de heer Vaddegon politiek weegt is natuurlijk aan het oordeel van de heer Vaddegon.
[1:28:45] om iets te proeven hoe dat eindoordeel geveild wordt door de heer Vaddegon en zijn fractie.
[1:28:52] En desalniettemin hoop ik wel op een breed draagvlak in de Kamer als het gaat om deze wet, voorzitter.
[1:28:58] Dan was er nog een laatste vraag van mevrouw Van Eyck.
[1:29:03] Die kijkt al wat verder vooruit.
[1:29:05] Die vraagt of de huidige wet voldoende ruimte biedt om ook kunstmatige intelligentie in te zetten bij de accountscontroles.
[1:29:13] En is het niet een risico dat een te strikte regels innovatie tegenhouden?
[1:29:16] Dat is een cruciale vraag.
[1:29:18] De wet staat innovatie en de inzet van nieuwe technologie niet in de weg.
[1:29:22] De kwartiermakers zien ook geen belemmeringen en zeggen dat de accountsorganisaties voor innovatie zelf aan zet zijn.
[1:29:28] Accountsorganisaties kunnen gebruikmaken van de Innovation Hub van de AFM.
[1:29:35] Dat is ook hartstikke mooi.
[1:29:38] Maar laten we dit ook goed in de gaten houden.
[1:29:40] Het is een ontwikkeling die zo ontzettend snel gaat en zo ongelooflijk veel kansen biedt, dat ik denk dat wij als wetgever hier altijd achter de feiten aanlopen.
[1:29:47] En als daar signalen voor zijn, geef ze alsjeblieft ook door dat we daar snel op kunnen schakelen.
[1:29:51] Voorzitter, dan wil ik eigenlijk als laatste ook het amendement dat is ingediend.
[1:29:56] Het was eerst nummer 10, later nummer 11, een gewijzigd amendement.
[1:30:00] Op inhoud niet gewijzigd, maar er waren wel textuele wijzigingen.
[1:30:04] En ik wilde dat amendement graag oordeel Kamer geven.
[1:30:06] Dat ging specifiek over de voorhang.
[1:30:10] Als het gaat om de aanwijsbevoegdheid mocht die opvolger van mij besluiten dat wel in werking te laten treden.
[1:30:16] Dat de Kamer daar ook nog het debat over kan voeren.
[1:30:19] En ik geef dat amendement oordeel Kamer, voorzitter.
[1:30:23] Dank u wel voor de beantwoording.
[1:30:27] Ik zou graag aan de tweede termijn voor de Kamerleden beginnen.
[1:30:33] Dan kunt u eventuele vervolgvragen op de beantwoording bij betrekken.
[1:30:39] Dan begin ik bij mevrouw Van Eyck.
[1:30:41] Ze spreekt namens de VVD.
[1:30:44] Dank aan de minister voor de uitgebreide, maar ook
[1:30:48] in tempo beantwoording van alle vragen die hier zijn gesteld.
[1:30:53] Het was voor mij ook een wijzigingswet-accountingsector in één dag.
[1:30:56] Ik heb daar de zondag aan mogen besteden, omdat ik het dossier heb overgenomen van een collega.
[1:31:00] Maar volgens mij gaan we met elkaar de goede richting in.
[1:31:02] Dan hebben we dezelfde intenties, zowel de sector als zeker ook het kabinet.
[1:31:07] Dus dank daarvoor.
[1:31:10] Ik had op een aantal specifieke punten die misschien iets buiten de orde van de wet gingen... een aantal vragen gesteld rondom het beroepsprofiel... maar zeker ook de regeldruk in het algemeen.
[1:31:21] En hoe hebben we die wettelijke controles nu ingericht en wat betekent dat allemaal?
[1:31:25] En kan het hier en daar niet een tandje minder?
[1:31:27] Dus een regel erbij, dat kan.
[1:31:29] En dat kan soms ook heel erg hard nodig zijn.
[1:31:32] Maar wij zouden moeten blijven willen streven ook na af en toe wat regels eraf.
[1:31:36] Dus vandaar de volgende motie.
[1:31:39] De Kamer, gehoord de beraadslaging, overwegend dat de modernisering van het beroepsprofiel van de accountants, zoals door de NAB en gestund door het ministerie, een toekomstbestendig, aantrekkelijk en studeerbaar beroep moet waarborgen, overwegend dat de invoering van de walenroutes voor AA-accountants, MKB-routes en assuranceroutes zowel kansen biedt als vragen opgoedt over gelijke toegang en sectordoorgroei, verzoekt de regering actief betrokken te blijven bij de implementatie van de nieuwe beroepsprofiel
[1:32:02] profiel en te laten monitoren hoe deze modernisering uitpakt in termen van instroom, professionele ontwikkeling en continuïteit binnen het mkb en gaat over tot de orde van de dag.
[1:32:10] Mede ingediend namens het lid Vermeer.
[1:32:12] Dat was trouwens niet degene die ik aankondigde, die komt nu.
[1:32:15] De Kamer, gehoord de beraadslaging, overwegend dat de voorgestelde maatregelen in de wijziging van het accountensector zich prima richten op de accountensector en hun klanten, overwegend dat er aanwijzingen zijn dat er problemen met de kwaliteit van de
[1:32:25] controles mogelijk diepere oorzaken hebben buiten de directe relatie tussen account en klant.
[1:32:29] Overwegen dat de huidige controletaak voor accounts mogelijk te onbelangrijk en te complex is geworden.
[1:32:34] Verzoek de regering te onderzoeken op welke wijze de wettelijke controletaak van accounts kan worden beperkt en vereenvoudigd zodat de kwaliteit van controles kan worden gewaarborgd zonder onnodige uitbreiding van wettelijke verplichtingen en gaat over tot de orde van de dag.
[1:32:45] Ook mede namens het lid Vermeer.
[1:32:48] Daar wil ik het bij laten.
[1:32:49] Dank u wel, voorzitter.
[1:32:51] Dank u wel.
[1:32:52] Volgens mij hebt u voldoende tijd.
[1:32:53] Het ging in een rap tempo, die moties oplezen.
[1:32:56] Maar goed, we kunnen ze straks allemaal rustig doorlezen.
[1:33:00] En dan kom ik nu bij de laatste spreek van de zijde van de Kamer.
[1:33:03] Heer Vardegonde, u spreekt namens de PVV.
[1:33:06] Ja, dank u wel, voorzitter.
[1:33:07] Ja, ik kan het wel kort houden.
[1:33:10] Allereerst dank aan de minister en zijn hele staf en alle ambtenaren om deze vragen allemaal netjes te beantwoorden.
[1:33:17] Daar zijn we op zich blij mee.
[1:33:20] Ik wilde wel de minister meegeven dat onze kritische houding niet op zich niet noodzakelijkerwijs al een indicatie is van ons eindoordeel.
[1:33:28] Dus wij zullen ons gaan beraden op de antwoorden die we vandaag hebben meegekregen en dan bij de stemming zal blijken wat ons eindoordeel hierover is.
[1:33:36] Tot zover, voorzitter.
[1:33:39] Dank u wel.
[1:33:40] Ik hoor dat de minister gelijk door kan, dat is fijn.
[1:33:43] Dan geef ik de minister voor de tweede termijn het woord.
[1:33:47] Dank u wel.
[1:33:47] Ik ben ook dankbaar voor wat de heer Vaddegon neerzet.
[1:33:51] Hij zegt dat hij de inhoud moet meewegen.
[1:33:54] Hij zegt niet dat hij op voorhand al zijn positie heeft ingenomen.
[1:33:59] Ik ben hem er kentelijk voor.
[1:34:02] En ik hoop dan ook, omdat ik ook zoek naar breed draagplak op deze wet, zou ik ook beide moties Oordelkamer willen geven, die zojuist zijn ingediend.
[1:34:10] En ik hoop daarmee ook het vertrouwen van de Kamer daarmee te winnen dat we dit zorgvuldig doen, ooghouden voor regeldruk, dat we het ook blijven monitoren en meenemen in de evaluaties.
[1:34:20] En ik hoop ook daarmee de fractie van de heer Valdegonde te kunnen overtuigen om voor de wet te stemmen.
[1:34:24] Het zit uiteraard aan de Kamer om over de moties te stemmen, maar dan zou ik die bij de Oordelkamer willen geven voorzitter.
[1:34:31] Dank u wel.
[1:34:33] Ik kijk even of er nog nabranders zijn van de zijde van de Kamer.
[1:34:37] Nee, dat is niet het geval.
[1:34:38] Ook niet van de zijde van de minister.
[1:34:41] Dan denk ik dat we toch wel een redelijk historische, snelle vergadering hebben gedaan.
[1:34:47] Het is nog geen tien over half vier.
[1:34:49] Dan sluit ik hierbij de vergadering en wens ik u nog een fijne dag.