Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.

Voortgangsrapportage hersteloperatie toeslagen over de periode januari - april 2025 (20e VGR)

[0:00:00] Van harte welkom bij deze vergadering of deze technische briefing van de vaste Commissie voor Financiën.

[0:00:05] Op de agenda staat voortgangsrapportage hersteloperatie toeslagen over de periode januari tot en met april.

[0:00:14] En aan mijn rechterzijde zitten een viertal mensen die daar het een en ander over gaan uitleggen en u vragen ook kunt gaan stellen na de presentatie.

[0:00:26] Mag ze wel eerst even opsparen, zeg ik maar gelijk even.

[0:00:29] Op de rij is het dan de heer Van Bremen, de heer Heliveld en de heer Ten Ham.

[0:00:38] Koenerie, net op tijd gered.

[0:00:40] In de file heb ik gehoord, dus het ging allemaal nog net goed.

[0:00:43] Van Houten, welkom.

[0:00:45] Ik begin om de heer Van Bremen aan het woord te geven.

[0:00:48] Ik heb begrepen dat u dan uw collega's stuk voor stuk even het woord geeft en dat u begint met de presentatie.

[0:00:55] Als u daar behoefte aan hebt, kunt u die ook al pakken.

[0:00:57] Als u dat nog niet gedaan hebt, ligt dat op de hoek van de tafel.

[0:01:00] Zoals ik net al zei, u spaart uw vragen even op tot na de presentatie.

[0:01:04] Dan geef ik nu graag het woord aan de heer Van Bremen.

[0:01:07] Dank u wel, voorzitter.

[0:01:09] Graag praten we u bij over de voortgang binnen de hersenoperatie toeslagen.

[0:01:14] We willen daarbij stilstaan bij een aantal hoofdpunten uit die voortgangsrapportage die in juli is toegezonden, maar ook nog wat ontwikkelingen van deze zomer en natuurlijk ook bij uw vragen.

[0:01:25] Als we even terugblikken, daar gaat natuurlijk ook de voortgangsrapportage over, dan zien we dat adviezen van de commissie van Dam die in januari zijn uitgebracht en waar het kabinet, die het kabinet ook op hoofdlijnen heeft omarmd, die zijn doorgevoerd.

[0:01:43] Wat we ook zien is dat voor veel ouders de integrale beoordeling is afgerond en de daaraan gekoppelde regelingen.

[0:01:50] Dat die, zoals de kindregeling en de schuldenregelingen, dat die zijn uitgevoerd.

[0:01:55] En dat voor een groep ouders daarmee het herstel is afgerond.

[0:02:00] Maar voor een andere groep zeker nog niet.

[0:02:03] En hoewel leed en herstel niet alleen in geld uit te drukken zijn,

[0:02:08] heeft een gezin dat gebruik heeft kunnen maken van alle herstelregelingen, gemiddeld voor, naast de materiële hulp, ook voor ongeveer 120.000 euro aan compensatie en hulp ontvangen, exclusief nog de aanvullende schade.

[0:02:22] Want dat is wat we zien en dat is denk ik ook de fase waarin we nu met de hersteloperatie meer en meer in terechtkomen, is het helpen.

[0:02:29] van de zwaar getroffen gezinnen.

[0:02:32] Deels met de aanvullende schaderegelingen, maar natuurlijk ook met de stappen die er nog gezet moeten worden in de brede ondersteuning en het helpen van de gezinnen die de regie kwijt zijn.

[0:02:42] Daar komen we zo dadelijk in de toelichting nog verder op terug.

[0:02:47] Mijn collega Anne Koenen, de volgorde is nu net even iets anders, maar ik ga toch zo beginnen bij Anne, omdat de presentatie ook zo is opgebouwd.

[0:02:54] Die neemt u nog even kort mee bij de voortgang van de regelingen en de

[0:02:58] stand van zaken bij UHT.

[0:03:00] Daarna zal mijn collega Martijn ten Ham met u stilstaan bij het nieuwe schadestelsel, waarbij we gaan vereenvoudigen naar twee schaderoutes.

[0:03:11] En Stefan Lelyveld licht het een en ander toe ten aanzien van de brede ondersteuning en de bestuurlijk regisseur.

[0:03:19] U heeft daarnaast ook nog wat feitelijke vragen gesteld.

[0:03:22] Die zijn begin deze week ook bij ons binnengekomen.

[0:03:25] Wij hopen, via de staatssecretaris natuurlijk, die volgende week ook te kunnen beantwoorden.

[0:03:32] Mocht het aan de orde komen, dan kan het natuurlijk ook in de briefing.

[0:03:34] Maar in ieder geval komt het antwoord op die vragen naar verwachting volgende week.

[0:03:40] Ik had het er net al over met de voorzitter.

[0:03:42] Het commissiedebat is de 24e.

[0:03:43] En dan wil ik toch even opmerken, gelukkig opnieuw met staatssecretaris Palmen.

[0:03:49] Want ik denk voor ouders, maar ook voor ons, is continuïteit in de hersteloperatie echt heel erg belangrijk.

[0:03:55] Dit gezegd hebbend wil ik graag het woord geven aan Anne Koenen.

[0:04:05] Aan mij heeft in het deel om het een en ander te vertellen over de stand van het financieel herstel.

[0:04:12] Mijn collega zei eigenlijk al dat we daar goede voortgang boeken als het gaat om de integrale beoordelingen.

[0:04:19] Dan verwachten we dat dat dit jaar afgerond gaat worden, dus dat we alle integrale beoordelingen

[0:04:25] Misschien is dat niet honderd procent, omdat er altijd nog wel een paar ingewikkelde zaken over blijven waar nog iets extra tijd voor is.

[0:04:33] Maar ik ga er echt van uit dat we dat op een haar na gaan vellen dit jaar.

[0:04:38] Dus dat denk ik het belangrijkste voor ouders ook is, omdat zij dan duidelijkheid hebben over het bedrag, ook wat in de integrale beoordelingen verstrekt zal gaan worden.

[0:04:51] Dan wel of zij alsnog als gedupeerde beschouwd gaan worden, omdat dat ook nog voor een deel van de mensen aan de orde is op het moment dat zij de integrale beoordeling ingaan en eigenlijk bij de eerste toets te horen hebben gekregen dat zij als niet gedupeerd beschouwd werden.

[0:05:05] En dat kan in de ingaande beoordeling nog wijzigen, dat oordeel.

[0:05:08] Dus ik denk dat dat belangrijk is om te zeggen.

[0:05:11] Er zijn geen ouders meer in de wachtrij.

[0:05:13] Alle aanvragen zijn inmiddels dus opgepakt.

[0:05:18] Voor het deel van bezwaar, daar hebben we nog wel een forse voorraad.

[0:05:24] Er zijn nog circa 7500 dossiers

[0:05:29] af te handelen.

[0:05:31] Daar zijn wel een heel aantal maatregelen inmiddels in genomen.

[0:05:35] Het belangrijkste om nu te vermelden is ook dat wij begonnen zijn met wat we nu noemen passende aanpak.

[0:05:41] Dat is een algemene term om te duiden dat we zowel aan de voorkant, op het moment dat ouders hun bezwaar indienen,

[0:05:49] En aan de achterkant proberen eigenlijk beter in contact te komen en sneller tot duidelijkheid te komen over waar het bezwaar eigenlijk om draait en of wij daar ook in tegemoet kunnen komen.

[0:05:59] En in de praktijk leidt dat er ook toe dat wij met de ouders kunnen schikken.

[0:06:03] Dus dat betekent dat we in overeenstemming komen over hoe het bezwaar verder af te handelen.

[0:06:08] En we hebben in de afgelopen periode ook ingezet om daar, waar dat mogelijk is, de aanvullende schade in mee te pakken.

[0:06:14] Dus ook dat is nog een speerpunt voor de komende tijd, om daar fors op in te zetten en ook die aanvullende schade, waar dat mogelijk is, in één keer af te handelen.

[0:06:23] Verder is het belangrijk om te melden dat we prioriteit geven in de totale wachtrij van mensen die een bezwaar ingediend hebben voor de niet gedupeerden.

[0:06:37] Er zijn dus nog mensen die na integrale beoordeling zeggen dat ze het daar toch niet mee eens zijn.

[0:06:42] Ik ben wel gedupeerd.

[0:06:43] Ik wil dat dat ook in een bezwaarfase nog een keer opnieuw bekeken wordt.

[0:06:47] Die mensen krijgen nu voorrang in de totale wachtrij, juist ook omdat we het belangrijk vinden dat deze mensen

[0:06:53] echt definitieve duidelijkheid daarover krijgen.

[0:06:59] Dan is het denk ik belangrijk om hier nog aan te geven dat wij in het bezwaar ook met de werkgroep aan advocaten nou contact hebben.

[0:07:10] Dus advocaten geven ons veel terug over hoe zij de behandeling ervaren, maar ook waar zij nog tegenaan lopen in bezwaarbehandeling en proberen in overleg te kijken of wij onze procedures daarop aan kunnen passen en of daar oplossingen voor

[0:07:23] zijn.

[0:07:25] Dat contact loopt momenteel goed, is mijn opinie.

[0:07:32] Ik denk dat ik daarmee belangrijkste dingen over bezwaar vermeld heb.

[0:07:39] Er is veel aandacht geweest vanuit de Kamer voor het samenstellen en lakken van dossiers.

[0:07:45] Daar is het goed om te zeggen dat we

[0:07:48] allerlei maatregelen genomen hebben die inmiddels ook echt zijn vruchten afwerpen.

[0:07:52] Dat betekent dat wij voor de dossiers die wij nog moesten samenstellen, voor de bezwaar eigenlijk geen bottleneck meer zijn.

[0:08:01] Dus in de bezwaarfase zijn dossiers beschikbaar.

[0:08:06] En we lopen dus daarin nu inmiddels in de pas.

[0:08:10] De dossiers worden samengesteld op basis van een afspraak die eerder met de advocaten gemaakt is over welke stukken allemaal in het dossier zouden moeten zitten.

[0:08:21] Dat zijn de op de zaak hebbende stukken die daarin gevoegd moeten worden.

[0:08:26] In individuele situaties merken we ook wel dat de ouders daar nog andere verwachtingen of wensen in hebben of gemachtigde dat hebben.

[0:08:33] En we proberen daar dan ook zo goed mogelijk aan tegemoet te komen op het moment dat die verwachtingen er zijn.

[0:08:41] En we hebben eerder ook, denk ik, gesproken over het ongelakt verstrekken van dossiers.

[0:08:49] En daar is ook inmiddels een proef mee gedaan met twee advocaten.

[0:08:53] En die proef wordt op dit moment ook geëvalueerd om te kijken hoe en wat daar nog in verbeteren moet.

[0:09:01] Ik denk dat dit voor deze pagina is.

[0:09:05] Ja, en dan hebben we hier nog wat cijfers op een rijtje.

[0:09:07] Die gaan eigenlijk wat meer over de overige regelingen.

[0:09:09] Daar is denk ik al het een en ander over gezegd.

[0:09:11] En we willen altijd veel tijd houden voor vragen.

[0:09:14] Dus ja, ik denk eigenlijk dat ik meer in zijn algemeenheid zou kunnen zeggen dat al die regelingen eigenlijk goed in de pas meelopen.

[0:09:22] Als het integrale beoordeling klaar is, dan zal het daarna ook voor deze regelingen uiteindelijk gelden dat we ze stuk voor stuk allemaal kunnen gaan afronden.

[0:09:31] En ja, volgens mij is dat van groot belang.

[0:09:41] Dank.

[0:09:42] Dan zal ik kort wat toelichten over het schadestelsel waar we nu staan en ook een blik in de toekomst.

[0:09:48] Dit is het stelsel zoals dat nu, als het goed is, ook bekend voorkomt.

[0:09:52] Er staat situatie voorheen.

[0:09:54] Dat loopt net iets op de zaken vooruit.

[0:09:55] Dit is eigenlijk het huidige schadestelsel waarin een gedupeerde met meer schade dan in de definitieve IB-beschikking voorgoed is zich kan melden.

[0:10:03] Die kan dat op dit moment bij de CWS, dat kan via de regieroute VSO of de stichting gelijkwaardig herstel.

[0:10:09] En dan zijn er twee mogelijkheden, of er volgt een beschikking vanuit UAT of een VSO tegen finale kwijting.

[0:10:15] Wat ik hier nog even wil benoemen, is de vorige keer dat we deze presentatie gaven, toen was er ook nog een vierde route, dat was de zogenaamde digitale route.

[0:10:23] Naar aanleiding van het advies van de commissie van Dam, die ook aangaf voor simpel het schadestelsel, is toen al besloten, oké, we stoppen met die pilot.

[0:10:32] Dan ga ik nu naar

[0:10:34] de situatie waar we naartoe werken.

[0:10:37] Dat is om te beginnen conform met het advies van de commissie van Dam, namelijk met twee voorverterre schaderroutes.

[0:10:44] Ik kom straks ook nog even te spreken over het informatie- en aanmeldportaal.

[0:10:47] We willen ook met één centraal aanmeldpunt werken waar ouders alle informatie vandaan kunnen halen.

[0:10:52] Na die voorverterige routes volgt al dan niet een individuele berekening.

[0:10:57] We gaan er wel van uit dat die voorverterige routes op basis van een uniform kader een zeer ruimhartige vergoeding van schade zijn voor de meeste ouders.

[0:11:05] Er zullen natuurlijk ouders zijn die aangeven, voor mij werkt dat niet, ik heb toch behoefte aan een individuele berekening van schade.

[0:11:11] Die optie bieden we ook.

[0:11:12] En dan gaan we ervan uit dat we in principe een VSO sluiten met de meeste ouders.

[0:11:17] Mocht een ouder dat niet willen, dan volgt een beschikking van UAT.

[0:11:21] En eventueel onderzoeken we de mogelijkheid om na de beschikking, zou normaal gesproken de gang van zaken zijn, dat je eventueel in bezwaar kan en daarna in beroep bij de rechter.

[0:11:30] We onderzoeken de mogelijkheid om ook direct in beroep te gaan bij de rechter.

[0:11:40] Dan zou ik kort op stil willen staan bij het uniform kader waar we aan werken.

[0:11:44] Zoals de commissie van Dam adviseerde is het uitgangspunt hiervoor het schadekader van SGH.

[0:11:50] Dat wil ook zeggen dat de ouders die op dit moment binnen de SGH route zich bevinden zal er vrij weinig veranderen.

[0:11:56] We hebben een aantal uitgangspunten gehanteerd bij het uitwerken van dit kader.

[0:12:01] Zoals ik al zei, het SGH kader is natuurlijk de basis.

[0:12:03] We willen ook dat het een ruimhartig kader is.

[0:12:05] En we willen ook dat dadelijk in beide voorverterre schaderroutes dezelfde bedragen worden gehanteerd voor dezelfde schadegebeurtenissen.

[0:12:12] Daarnaast is het ook heel belangrijk dat dit voldoende duidelijkheid biedt aan ouders en aan advocaten aan de voorkant over waar ze aan toe zijn.

[0:12:20] Waar zijn we dan nu nog mee bezig?

[0:12:22] Dat is wat nu hier beschreven staat als het wijzen van kenbaar maken van het kader.

[0:12:26] Wat we daar eigenlijk mee bedoelen is dat het kader an sich, dat zijn een reeks van gebeurtenissen met daaraan gekoppelde bedragen, maar dat is natuurlijk sec op zichzelf onvoldoende om duidelijk te maken aan ouders van oké waar ben ik aan toe?

[0:12:39] Wat betekent deze gebeurtenis en waarom en hoe wordt die gebeurtenis aangetoond en waarom staat dit bedrag erachter?

[0:12:46] Dat vraagt ook nog wat afstemming met de ouders over de juiste bewoordingen.

[0:12:50] En dat betekent ook dat we nog werken aan de toelichting hiervan van hoe werkt het kader voor ouders, voor advocaten en voor schadeanalysten.

[0:13:00] Dan wil ik kort even stilstaan bij mijn herstel.

[0:13:02] Dat is de route B, zoals die bedoeld is door de commissie van Dam.

[0:13:07] Daar is ook deze zomer hard aan doorgewerkt.

[0:13:09] Daar zijn we breed mee begonnen met brainstormsessies met het hele veld.

[0:13:13] We hebben rond de tafel sessies georganiseerd.

[0:13:16] Dat is natuurlijk in de zomer meer gaan vernauwen.

[0:13:19] Je ziet dan ook de eerste concepten.

[0:13:22] We hebben dat gedaan aan de hand van een aantal ontwerpprincipes, kunt u het noemen.

[0:13:26] Ik denk op beoogde kenmerken van de route.

[0:13:28] Waarbij het ook heel belangrijk is dat er natuurlijk al een SGH-route bestaat.

[0:13:31] Die route werkt goed.

[0:13:32] Dat is ook een bewezen methode.

[0:13:35] Om ouders tegemoet te komen die misschien minder behoefte hebben aan de SGH-methodiek, willen we ook een alternatief inrichten.

[0:13:42] Dat zijn ouders die zelfstandig of met een advocaat misschien ook minder behoefte hebben aan een luisterend schrijver.

[0:13:49] Dus zelfstandig hun schade aannemelijk willen maken.

[0:13:52] Die optie willen we ouders bieden aan de hand van dus een snelle route.

[0:13:55] We willen ook dat het voor ouders continu een proces transparant is waar ze naartoe zijn.

[0:14:00] Een integrale aanpak, daar bedoelen we mee dat dit

[0:14:02] Onze bedoeling is dat dit voor de ouder het laatste loket is waar ze mee te maken hebben binnen een hersteloperatie.

[0:14:08] En ook een persoonlijke aanpak met veel opties, maar waar weinig dingen moeten voor de ouder.

[0:14:16] Kort geleden is, en dan bedoel ik echt heel kort geleden, vandaag nog is een brief gestuurd aan uw Kamer over de voortgang van mijn herstel.

[0:14:23] Daarin staat ook dat wij in deze maand, ik zie ook al, heel kort geleden,

[0:14:29] Maar omdat ik wel kort samen te vatten hier, wij zijn in deze maand september, we hebben natuurlijk signalen ook doorgekregen van ouders, dat het ambitieuze tijdspad dat we volgden met mijn herstel, er ook te leiden dat we misschien onvoldoende met de ouders hun input konden verwerken in de route.

[0:14:48] Wij vinden dat wel belangrijk.

[0:14:50] Dat zijn natuurlijk uiteindelijk de personen om wie het gaat voor deze route.

[0:14:54] En daarom willen we in deze maand, meerdere werksessies hebben we gepland met vertegenwoordigingen van oudergroepen,

[0:14:58] om deze hele route door te werken en te kijken hoe we hun input nog goed kunnen verwerken.

[0:15:06] Ik denk dat ik daarmee ook doorga naar de volgende slide over het aanmeldportaal.

[0:15:13] Dat dient een aantal doelen, informeren van ouders en gemachtigden over het schadestelsel, aanmelden voor aanvullende schade, bieden van inzicht en meten van voortgang.

[0:15:29] Het aanmeldportaal, dat moment van luifgang, betekent eigenlijk ook wanneer we dan inzicht bieden in van oké, dit is het schadestelsel, ouders weten waar ze aan toe zijn, kunnen hopelijk dan ook een keuze maken.

[0:15:38] We horen natuurlijk ook veel van ouders die nu in de wachtstand eigenlijk staan omdat ze weten ja, dat schadestelsel verandert nog.

[0:15:45] Ik wil nu nog geen definitieve keuze maken.

[0:15:47] En dus ook voor de, nou ja, ongeveer 7000 ouders op dit moment in de CBS-wachtrij betekent dat ook dat zij misschien een keuze kunnen maken voor een van de schikkingsroutes.

[0:15:56] Want dat is wel natuurlijk

[0:15:58] wat we beogen met het stelsel.

[0:16:03] Dan als laatste even wat ik de overige ontwikkelingen heb genoemd van aanvullende schade.

[0:16:10] Het aantal aanmeldingen stijgt vrij rap.

[0:16:13] In de afgelopen week zijn er ruim 300 aanmeldingen bijgekomen bij CWS.

[0:16:16] Dat was de week daarvoor ongeveer hetzelfde.

[0:16:20] Dat is ook het punt dat ik zojuist maakte.

[0:16:24] Deze ouders melden zich nu bij CWS, maar dat is ook mogelijk omdat zij gewoon een aanvraag willen doen voor aanvullende schade en misschien niet definitief die keuze willen maken.

[0:16:35] We hebben ook met de SGA een aantal afspraken gemaakt deze zomer.

[0:16:37] Daarover stond het een en ander in de VGR-aanbiedingsbrief.

[0:16:40] Dat gaat met name over de groep met een IB lager dan 30.000 euro.

[0:16:45] Daarvan hebben de eerste 900, als het goed is, nu zijn gestart met het maken van de feiten, helaas.

[0:16:52] En hopen dus ook zo snel mogelijk hun financieel herstel af te ronden.

[0:16:56] En we hebben afspraken gemaakt over controle achteraf.

[0:16:59] Tot deze zomer controleerde het ministerie van Financiën schadestaten van SGA voordat deze de ouder bereikte.

[0:17:05] Inmiddels doen we dat daarna.

[0:17:07] Dus merkt de ouder zelf niets meer van de controle die door het ministerie wordt uitgevoerd.

[0:17:13] Het aantal aanmeldingen stijgt zoals ik al zei.

[0:17:16] Inmiddels hebben we ook iets van 24 à 2500 beschikkingen of vso's afgesloten op werkelijke schade.

[0:17:23] En zou ik ook nog kort stil willen staan bij het feit dat de regieroute, daar hebben we ook veel vragen over ontvangen, die blijft open zolang wij in ieder geval ook nog geen andere methode hebben om concrete berekeningen te bieden van schade in een vso-route.

[0:17:39] Ik denk dat dat voor nu voldoende is en dan geef ik het woord aan mijn collega.

[0:17:45] Dank u wel.

[0:17:47] Ik zal de laatste slide toelichten.

[0:17:51] Die laatste slide hebben we genoemd integrale ondersteuning.

[0:17:56] U ziet daar het overzicht van

[0:18:00] van een aantal van de acties die we hebben ingezet, een aantal van de lijnen die lopen, maar het gaat over eigenlijk het niet-financiële deel van het herstel.

[0:18:08] Wat is er nou nog meer nodig naast die financiële compensatie om ook op een goede manier weer verder te kunnen met je leven?

[0:18:16] Daar hebben we een bestuurlijk regisseur voor.

[0:18:20] gevraagd om ons daarbij te helpen.

[0:18:23] En ons bedoel ik dan in brede zin.

[0:18:25] Natuurlijk de staatssecretaris als verantwoordelijke, maar ook gemeenten en ook veel partijen, andere departementen, partijen in het veld die hier heel actief in zijn.

[0:18:33] Die bestuurlijke regisseur is per 1 september ook daadwerkelijk gestart, de heer Paul Blokhuis.

[0:18:39] De staatssecretaris is een oud-wethouder, waarmee hij zowel een landelijke als ook lokale ervaring meebrengt.

[0:18:47] En ook ervaring zowel richting en met ouders als ook voor kinderen en jongeren.

[0:18:53] Dat ziet u eigenlijk door het hele werk in het kader van de integrale ondersteuning heen, dat we steeds proberen naar het gezin te kijken, steeds proberen te kijken naar hoe doen we dit goed voor zowel volwassenen als ook voor kinderen en jongeren.

[0:19:08] Daar ziet u eigenlijk drie onderdelen in de opdracht van de bestuurlijk regisseur.

[0:19:14] Het eerste deel gaat over transitie.

[0:19:16] Dat gaat over de afronding van de brede ondersteuning.

[0:19:20] Hoe werken we daar nu op een goede manier naartoe en hoe zorgen we ook dat we op een goede manier zorgen dat mensen op een goede manier overgedragen worden aan het reguliere sociaal domein en daar ook weer op een goede manier bijvoorbeeld bij gemeenten kunnen landen.

[0:19:34] Dan hebben we als tweede centraal gesteld de harmonisatie.

[0:19:38] Daar heeft onder andere de commissie van Dam natuurlijk over gesproken dat er veel ouders, veel jongeren zijn die veel vragen hebben bij de verschillen die er zijn tussen gemeenten.

[0:19:48] Dus we hebben de bestuurlijke regisseur gevraagd om daar naar te kijken van op welke manier kun je naar harmonisatie werken aanvullend eigenlijk op de stappen die we daar al in hebben gezet.

[0:19:58] Bijvoorbeeld de wetswijziging die per begin dit jaar is ingegaan rond de termijnen voor de brede ondersteuning.

[0:20:04] Maar ook de modelbeleidsregels die de VNG heeft ontwikkeld en vlak voor de zomer heeft gepubliceerd.

[0:20:09] Die ook een belangrijke stap zijn in de richting van harmonisatie.

[0:20:14] En als laatste hebben we genoemd inzicht.

[0:20:17] Dus we hebben ook de bestuurlijk regisseur gevraagd, kijk nu nog eens goed naar de signalen die er zijn over de brede ondersteuning.

[0:20:24] De signalen die ook breder er zijn over de integrale ondersteuning.

[0:20:27] Dus ook de andere vormen van het niet financiële herstel.

[0:20:30] En als je daar nu naar kijkt, hoe zou je dat goed kunnen monitoren?

[0:20:35] En hoe kom je dan tot mogelijke oplossingen voor knelpunten?

[0:20:39] Daar is Paul Blokhuis dus mee van start gegaan in de afgelopen weken.

[0:20:45] En daarbij geldt met name ook een focus op de gezinnen die, zoals de commissie wat noemt, de gezinnen die de regie kwijt zijn.

[0:20:55] Dus we hebben ook de bestuurlijk regisseur met name gevraagd, kijk daar ook nadrukkelijk naar.

[0:21:00] Daar hebben we natuurlijk een start meegemaakt met alle partijen die daarbij betrokken zijn om multidisciplinair te kijken hoe helpen we die gezinnen nu verder.

[0:21:09] Daar hebben we speciaal ook aan de heer Blokhuis gevraagd, kunt u goed met ons meekijken, meedenken met al die partners, hoe je dat nou op een goede manier vormgeeft en hoe je dat ook tot een succes maakt, juist ook voor deze groep.

[0:21:29] En daarmee zijn we volgens mij aan het einde van de presentatie gekomen.

[0:21:34] Dus aan u het woord terug, voorzitter.

[0:21:39] Dan is het tijd voor wat vragen die er ongetwijfeld nog zullen zijn.

[0:21:44] Wel fijn om even toch met zo'n duidelijke presentatie als handvat even als leidraad te hebben en even daarin meegenomen te zijn.

[0:21:52] En dan begin ik maar met de eerste fractie helemaal vooraan, dat is mevrouw Van Dijk van het CDA.

[0:21:59] U hebt ongetwijfeld dat vragen.

[0:22:00] En hoeveel vragen mogen we stellen in eerste instantie?

[0:22:03] Nou, stelt u eerst even twee vragen en we gaan net zo lang rond dat u geen vragen hebt, maar allemaal eerst even twee vragen, ja?

[0:22:08] Dan doe ik het gewoon per pagina, zal ik maar zeggen.

[0:22:11] Op de eerste pagina, het financiële herstel, met betrekking tot die ouderdossiers.

[0:22:16] Ik heb begrepen dat er afspraken zijn wat er minimaal in het dossier zou moeten zitten.

[0:22:21] Ik hoorde zojuist dat er bij ouders verschillende verwachtingen leven over wat er in het dossier zou zitten.

[0:22:26] Maar als er afspraken zijn, zou dat ook duidelijk moeten zijn.

[0:22:28] En ik krijg wel signalen dat er discussies vooral gaan over het niet compleet zijn van de dossiers, ofwel dat de afspraken niet nagekomen worden.

[0:22:35] Daar hoor ik graag iets meer over.

[0:22:38] Dan hebben we in de debatten best wel vaak discussie gehad over ouders die zich alsnog melden, die achteraf achterkomen of uiteindelijk toch over de streep zijn gestapt om zich te melden.

[0:22:50] Hoe wordt daarmee omgegaan?

[0:22:51] Worden die met open armen ontvangen of gaan we daar heel terughoudend mee om?

[0:22:56] Er waren alweer twee vragen.

[0:22:58] Er waren er alweer twee, maar je hebt het nog wat te goed.

[0:23:02] Ik kijk even wie het beste deze vraag kan beantwoorden.

[0:23:06] Ik zie iemand heel driftig schrijven, dus ik vermoed ook dat er uit die hoek de antwoorden gaan komen.

[0:23:12] Ik dacht we gingen rond.

[0:23:15] Ja, ten aanzien van de oude dossiers, natuurlijk is het zo dat er soms fouten gemaakt worden waardoor misschien een dossier niet compleet is en daar heb ik het bijvoorbeeld wel signalen van dat bijvoorbeeld een beoordeling van de bak er niet bij zat of iets dergelijks.

[0:23:29] Dus daar zitten echt wel dingen in die voor ons ook punt zijn ter verbetering.

[0:23:34] En we hebben in de meer algemeenheid ook een

[0:23:38] een signaal gekregen van de werkgroep van de advocaten dat zij bepaalde informatie graag aan het oorspronkelijke opzet van dat dossier toegevoegd zouden willen zien.

[0:23:47] En daar gaan wij volgende week verder met hun over in gesprek.

[0:23:50] Dus daar zijn we nog niet helemaal met elkaar uit hoe dat nou vorm te geven.

[0:23:56] Dus dat gesprek loopt nog.

[0:23:58] Ten aanzien van de tweede vraag.

[0:24:02] Het gebeurt nog dagelijks dat mensen zich melden en zeggen ik heb niet geweten dat dit kon en ik denk dat ik tot de doelgroep behoor.

[0:24:11] Toen de formele aanmeldmogelijkheid sloot, toen is er eigenlijk heel lang

[0:24:17] Met een hele ruime marge gewerkt en iedereen die zich meldde is in het begin zelfs toegelaten.

[0:24:26] Gaandeweg zijn we wat meer aan het beoordelen, wat is nou eigenlijk de achterliggende situatie waarom mensen zich niet tijdelijk hebben kunnen melden en welk verhaal ligt daarachter.

[0:24:36] En op grond daarvan maken we nu een weging of we het nog reëel vinden of iemand doorgelaten wordt.

[0:24:43] Daarbij is het denk ik ook relevant om mee te geven dat de meeste mensen die zich nu melden, daar dan ook de inschatting bij is dat ze eigenlijk ook niet meer als gedupeerde in aanmerking zouden komen.

[0:24:55] Dus dat is denk ik een combinatie van twee stappen.

[0:25:00] Dus eerst kijken we waarom is iemand nou zo laat met zich melden.

[0:25:03] Maar we zien eigenlijk ook vaak dat het mensen zijn die ook geen kansrijk verzoek meer doen.

[0:25:11] Dank u wel.

[0:25:12] Dan ga ik nu naar mevrouw Hagen voor de eerste twee vragen.

[0:25:16] Dank u wel, voorzitter.

[0:25:18] Bedankt ook weer voor de toelichting.

[0:25:21] In de brief van de staatssecretaris van 4 juli, die hierover gaat, schrijft zij dat er gemiddeld 117.500 euro aan financiële compensatie en ondersteuning is ontvangen.

[0:25:36] Als ik dat doe, keer het aantal gedupeerde, dan kom ik uit op een kleine vijf miljard.

[0:25:42] Er is 11,7 miljard.

[0:25:45] Hebt u een idee over, komt u uit met dat geld of niet?

[0:25:50] Als u nu een doorkijkje heeft, omdat u eigenlijk de intake allemaal al klaar hebt.

[0:25:58] Ik was nog even in afwachting van eventueel vraag twee, maar ik kan hem alvast beantwoorden.

[0:26:09] U heeft even op de sigarendoos dat snel en goed uitgerekend, denk ik.

[0:26:14] We hebben inderdaad nog een enorm bedrag

[0:26:18] In de hersteloperatie hebben we de aanvullende schades gereserveerd.

[0:26:30] Het hangt een beetje af van een wat lichter gedupeerde of een wat zwaarder gedupeerde gezin, maar dat komt al snel op ongeveer 80.000 euro aanvullende schadevergoeding, daar waar dat ook echt aan de orde is.

[0:26:40] Dus het is ook nodig dat we bovenop het bedrag wat we al gereserveerd hadden ook nog een flinke reserve hebben.

[0:26:48] Daarmee denken we, met alle ramingen die we nu hebben, want zo...

[0:26:52] dat we voldoende middelen gereserveerd hebben.

[0:26:59] Ook op basis van de huidige ervaringscijfers.

[0:27:02] Het zijn op dit moment nog inschattingen van hoeveel mensen zich melden met aanvullende schade.

[0:27:09] En wat is daar dan de uitkomst van als dat beoordeeld is.

[0:27:13] Dus we gaan in die ramingen er ook van uit.

[0:27:17] De commissie van Dam zei dat er wel eens 26.000 kunnen zijn.

[0:27:21] Eerlijk gezegd weten we het niet.

[0:27:22] Mijn collega vertelde u net dat er nog 7000 in de wachtrij staan bij SGH.

[0:27:28] Misschien moeten er nu nog 10.000 mensen geholpen worden.

[0:27:31] Wellicht hebben we dan een hele ruime reservering.

[0:27:34] Maar als er zich nog heel veel mensen gaan melden, dan is dat geld ook nodig.

[0:27:37] Onder de streep hebben we naar onze inschatting voldoende middelen beschikbaar.

[0:27:42] Met alle ervaringscijfers die we nu hebben.

[0:27:45] Om ook iedereen te kunnen helpen.

[0:27:49] Ik neem aan dat dat uw achterliggende vraag was.

[0:27:53] U hebt er nog eentje.

[0:27:55] Uiteraard.

[0:27:56] Volgens mij willen we dat allemaal.

[0:28:03] Mijn tweede vraag gaat over... Even doorbladeren.

[0:28:11] Maar dat waren de twee belangrijkste die ik van tevoren had over de brede ondersteuning.

[0:28:18] Want als ik met gemeenten spreek, dan worstelen ze heel erg met toch ook weer de termijnen, ook al zijn die verruimd.

[0:28:26] En worstelen ze er ook mee van... de kaders zijn nu dan wel gekomen, maar hoe passen we die toe?

[0:28:36] Kunt u daar nog even wat meer over toelichten?

[0:28:40] Of u denkt dat de gemeenten uitkomen in die termijnen?

[0:28:44] Ik hoor bijvoorbeeld dat er in Rotterdam nog duizenden mensen in een wachtrij staan van twee jaar.

[0:28:50] En u spreekt al over afronden.

[0:28:53] Dat strookt eigenlijk niet met de praktijk.

[0:28:56] Dus kunt u daar uw licht over laten schijnen?

[0:29:01] Ja, dat kan ik doen.

[0:29:03] En deze vraag en dit signaal, dat herken ik uiteraard.

[0:29:08] Er zijn, denk ik, twee type termijnen die goed zijn om te onderscheiden.

[0:29:12] Dus enerzijds gaat het over de termijn die we hebben vastgelegd per 1 januari van dit jaar, waarbinnen je

[0:29:22] hulp kunt krijgen in het kader van de brede ondersteuning.

[0:29:24] Dus daarin hebben we afgesproken dat je een half jaar in aanmerking komt voor materiële verstrekkingen en dat je twee jaar lang in aanmerking kunt komen voor alle vormen van ondersteuning binnen je plan van aanpak.

[0:29:39] Ook daarbinnen kun je nog afspraken maken op dat moment binnen die twee jaar voor zaken die nog iets langer doorlopen, maar dat is in de basis de termijnen die we hebben afgesproken.

[0:29:47] Mijn beeld is dat dat iets is waar gemeenten

[0:29:51] hou vast aan hebben.

[0:29:53] Dat weten we nog niet heel structureel of heel compleet.

[0:29:57] Maar de signalen die we daarover krijgen, is dat gemeenten wel zeggen.

[0:30:00] Dat geeft ons in ieder geval duidelijkheid.

[0:30:02] En ook in de gesprekken met de mensen waar we mee te maken hebben, weten we dan waar we aan toe zijn en waar we naartoe werken.

[0:30:09] Dan hebben we daarnaast het vraagstuk van afronding.

[0:30:13] En dat is in zekere zinnen een vraag die open ligt.

[0:30:19] In de zin dat we aan de bestuurlijke regisseur hebben gevraagd.

[0:30:23] Denk precies over dit vraagstuk met ons na.

[0:30:24] Dus kijk goed, wat is nu de situatie?

[0:30:28] Hoe is het nu financieel geregeld?

[0:30:29] Want we hebben op dit moment een financiële afspraak met de gemeente.

[0:30:34] Dus een specifieke uitkering die wij vergoeden als financiën.

[0:30:38] Die loopt tot 1 januari 2027 op dit moment.

[0:30:42] Tot dat moment kunnen gemeenten nieuwe plannen van aanpak starten met ouders of jongeren die vervolgens de looptijd van het plan van aanpak kunnen doorlopen en waar vervolgens de kosten die daaruit voortkomen ook gemaakt kunnen worden en bij ons gedeclareerd kunnen worden.

[0:31:01] Dus dat is hoe het nu in elkaar zit.

[0:31:05] Aan Paul Blokhuis gevraagd.

[0:31:07] Denk met de VNG, met de gemeente, met ons.

[0:31:09] Denk na over hoe we naar de toekomst moeten kijken.

[0:31:12] Dit wetende.

[0:31:15] En wetende ook hoe we voortgaan in het herstel bij URT.

[0:31:19] Zoals mevrouw Koenen ook toelichte.

[0:31:21] Nou, kijk hoe lang... En ook gegeven de wachtlijsten die Utrecht noemt.

[0:31:26] Nou, kijk hoe lang...

[0:31:27] het nog nodig is en hoe we dit op een goede manier doen met elkaar om het op de juiste manier af te ronden en op een goede manier mensen te kunnen overdragen naar een goede reguliere dienstverlening.

[0:31:40] Dan gaan we nu naar mevrouw Wingelaar.

[0:31:43] Dank u wel, voorzitter.

[0:31:44] U had het over de proef van het ongelakt verstrekken van dossiers en een evaluatie.

[0:31:53] Wanneer vindt die plaats en wie bepaalt of die proef nou goed verlopen is?

[0:32:03] Dan, voorzitter, had ik nog een vraag over... Even kijken.

[0:32:09] Ja, bij MeinerStel heeft u het over het ontwerpen met input van ouders.

[0:32:15] En dat doet u dan pas in september.

[0:32:20] Of heeft u ouders hier al eerder bij betrokken?

[0:32:23] En wat zijn daar dan de uitkomsten van?

[0:32:29] Ja, dus ten aanzien van de evaluatie, evaluatie klinkt natuurlijk meteen als een groot woord.

[0:32:33] Het gaat over twee advocaten die meegewerkt hebben nu in ik weet niet precies hoeveel zaken eigenlijk, maar ik denk dat dat ook nog zeer beperkt is.

[0:32:40] Dus u moet meer voorstellen dat we een gesprek met hun hebben over hoe is dit nou gelopen?

[0:32:46] Werkt dit zo?

[0:32:47] Zijn er dingen die we in dit proces zouden kunnen verbeteren?

[0:32:50] De evaluatie ziet ook niet op.

[0:32:53] Dan gaan we het niet meer doen of zo, maar eigenlijk vooral om te kijken wat er beter en anders kan daarin nog.

[0:32:58] om te kijken of we het meer kunnen gaan gebruiken.

[0:33:04] En dan stelde u een vraag over de ouderbetrokkenheid bij het ontwerp van mijn herstel.

[0:33:08] Het is zeker niet zo dat we pas in september begonnen zijn met het betrekken van ouders bij het ontwerp daarvan.

[0:33:14] Eerder in de presentatie kraf ik ook aan dat er brainstorm-sessies waren geweest en rond de tafelgesprekken.

[0:33:20] Dit zijn beide ook momenten geweest waarbij we ook ouders hadden betrokken.

[0:33:23] Dat gaat bijvoorbeeld ook om vertegenwoordigers van de oude commissie en ouders die we specifiek hebben gevraagd om mee te denken met deze route.

[0:33:31] Dat speelt al langer.

[0:33:32] Waar dit vooral om ging was dat we nu in deze maand nog meer de ruimte en de tijd nemen om met deze ouders echt goed dat hele proces door te nemen.

[0:33:40] Maar dat wil niet zeggen dat we daar nu mee beginnen.

[0:33:44] Nog een verduidelijke vraag?

[0:33:46] Dank u wel.

[0:33:46] Maar is dat systeem wel getest al door ouders?

[0:33:51] Welk systeem bedoelt u precies?

[0:33:53] Ik zag deze vraag ook voorbijkomen, een feitelijke vraag.

[0:34:05] Mijn herstel wordt op dit moment nog ontwikkeld.

[0:34:12] Een aantal bouwstenen van mijn herstel zijn al een heel eind gereed, maar de hele route nog niet.

[0:34:19] En juist in deze maand nemen we extra tijd, ook met de oude toetsgroep, die ook deze zomer zei van dit gaat ons iets te snel, wij kunnen niet goed beoordelen.

[0:34:28] of dit nou echt de route is die ons gaat helpen.

[0:34:30] Nou, dat is nou juist precies wel de bedoeling.

[0:34:33] Dus dat is de reden waarom we daar ook extra bij stilstaan.

[0:34:36] En dat heeft denk ik vooral te maken met de balans zoeken tussen een route maken die echt goed past bij wat ouders nodig hebben.

[0:34:44] En tegelijkertijd ook de voortvarendheid die we moeten maken om in ieder geval ook een alternatief naast het Stichting Gelijkwaardig Herstel te bieden.

[0:34:55] Waarvan we overigens denken dat het groot deel van de ouders nog steeds daar behoefte aan zal hebben.

[0:35:00] En wat we ook zien.

[0:35:02] En wat we ook hopen is dat nu we duidelijkheid bieden over dat schadekader.

[0:35:06] Dat is namelijk het schadekader van SGH wat breed zal worden toegepast.

[0:35:09] Dat de aarzeling die ouders eventueel ook hebben om bij SGH verder te gaan... dat die weggenomen kan worden.

[0:35:14] Zodat we zo snel mogelijk zoveel mogelijk mensen kunnen helpen.

[0:35:20] Mijn herstel is dus nog niet af.

[0:35:22] En om het af te maken, nemen we eigenlijk nog extra de tijd met de ouders om dat goed te doorlopen.

[0:35:31] En natuurlijk ook advocaten, want die moeten hun cliënten daarin ook kunnen bijstellen.

[0:35:37] Dank u wel.

[0:35:37] Dan beginnen we even weer vooraan.

[0:35:39] Zullen we dan maar gewoon allemaal één vraag doen?

[0:35:40] Dan gaan we iedere keer het rondje opnieuw.

[0:35:42] Mevrouw Van Dijk.

[0:35:43] Oké.

[0:35:46] Ik wil eigenlijk nu de stap maken naar de aanvullende schade, de nieuwe situatie.

[0:35:52] De regieroute VSO blijft openstaan totdat de route B, mijn herstel, klaar is, wordt gezegd.

[0:35:59] Maar wij krijgen ook wel signalen dat de toelaten van ouders tot die regieroute VSO wel op extra lager pitjes komen te staan.

[0:36:07] Dan krijg je natuurlijk een stop in je proces.

[0:36:10] En ik vind het ook niet helemaal eerlijk naar ouders, omdat wij het niet halen in september, dat daardoor de ouders

[0:36:16] toch wel een beetje onrecht langer in de wachtruimte te staan.

[0:36:18] Zij kunnen natuurlijk niks aan doen dat wij met meer zorgvuldigheid die route willen optuigen.

[0:36:23] Zou u daarop kunnen reageren?

[0:36:27] Dat klopt.

[0:36:27] Dat heeft inderdaad in de zomer op een lager pitje gestaan.

[0:36:30] Dat heeft niet alleen te maken met de ontwikkeling van mijn herstel.

[0:36:34] Dat heeft ook te maken met dat binnen de regieroute VSO dat ook altijd op een beperkte capaciteit heeft geopereerd.

[0:36:40] Dat die capaciteit nog iets meer heeft afgenomen.

[0:36:42] Tegelijkertijd werken we er nu wel aan om ervoor te zorgen dat Regiero TV zo, in ieder geval zo, totdat we, minstens tot dat moment dat we een alternatief kunnen bieden via mijn herstel of via SGH, dat er dan, dat het ook opgeschaald wordt om die mogelijkheid wel te bieden en op volle kracht door te kunnen gaan.

[0:37:00] Waardoor we dit, nou ja, deze periode zo kort mogelijk houden.

[0:37:06] Is dit zo voldoende voor u mevrouw van Dijk?

[0:37:11] Ik ga ervan uit dat die capaciteit opgeschaald wordt, anders krijgen wij vast wel weer signaaltjes uit het veld en dan kom ik erop terug.

[0:37:22] Ik heb een vraag over de aanvullende schadesituatie straks.

[0:37:30] Mijn beeld is eigenlijk dat die nog niet helemaal compleet is.

[0:37:32] Volgens mij is er nog een buitenlandroute.

[0:37:37] Ik weet niet zeker of het hier nou zo heet, complexe gevallenroute, of de mensen die regie kwijt zijn route.

[0:37:46] Dus mijn vraag is, is dit plaatje nou echt compleet?

[0:37:51] Of missen we hier toch nog een aantal dingen?

[0:37:55] Klopt het dat eigenlijk dat kleine blokje helemaal rechtsonder, van of toch een beschikking via UHT en eventueel direct beroep, nu openstaat voor zowel route A als route B?

[0:38:09] Dus dit zijn een aantal vragen waar ik in ieder geval een deel zal beantwoorden.

[0:38:12] Misschien ook voor een deel naar mijn collega's zal moeten verwijzen, want u benoemt eigenlijk delen die nu op dit moment niet op deze sheet staan.

[0:38:20] U noemt ouders in het buitenland.

[0:38:22] Dat is inderdaad een aparte doelgroep, maar daar is geen aparte schade route voor.

[0:38:25] Het is de bedoeling dat ook die via reguliere schadevergoeders hun schadevergoed kunnen krijgen.

[0:38:30] U noemde ook de complexe schade, dacht ik te horen.

[0:38:36] Dat verwijst volgens mij naar de commissie van Dam, die adviseerde van maak een commissie complexe schade.

[0:38:42] Dat is in het plaatje dat u net zag, dat is wat we daar de individuele berekening noemen, of concrete schadeberekening.

[0:38:47] En eigenlijk bedoelen we daar hetzelfde mee.

[0:38:50] Het punt is alleen dat we daar niet alleen wat je tussen aanhalingstekens complex zou kunnen noemen in het woord berekend, maar in feite dat als een ouder zegt

[0:38:59] Ik heb een voorverterre route doorlopen, maar deze voorverterre bedragen of deze manier van berekenen is niet voor mij.

[0:39:06] Dat dan de mogelijkheid openstaat om de schade concreet te berekenen.

[0:39:10] En dat geldt dus niet alleen voor complexe posten.

[0:39:14] U noemde ook het posten rechts onderin inderdaad een beschikking en eventueel direct in beroep.

[0:39:20] Dat verwijst eigenlijk naar het stelsel zoals we nu beogen, is dat wij als overheid in eerste instantie een schikkingspoging ondernemen.

[0:39:28] Wanneer die schikkingspoging niet lukt, er zijn natuurlijk twee handtekeningen vernodigd, die van de staat, maar ook die van de ouder.

[0:39:33] Als de ouder zegt ik ben het niet eens hiermee, ook niet met het voor- of tegenbedrag, maar ook niet met de concrete berekening, dan zal uiteindelijk een beschikking volgen, namelijk een besluit op de aanvraag.

[0:39:44] Dat is zo wanneer iemand SGH is doorlopen.

[0:39:48] Dat is ook zo wanneer iemand mijnherstel heeft doorlopen.

[0:39:50] Dus dat is inderdaad een soort ultieme mogelijke uitkomst voor beide routes.

[0:39:54] Indien niet tot een VSO wordt gekomen.

[0:39:58] Dan zei je ook nog wat over ouders die de regie kwijt zijn.

[0:40:00] En daarvoor denk ik dat ik naar mijn linkerkant moet kijken.

[0:40:08] als het mag van mevrouw de voorzitter.

[0:40:10] Nee, want eigenlijk in de sheet daarvoor, zoals de situatie nu of voorheen eigenlijk was, staat dat de sgh-route eindigt bij vso tegen finale kwijting.

[0:40:23] Dus dat zij nooit

[0:40:24] nog een beschikking kunnen vragen en nog beroep in kunnen stellen.

[0:40:28] Dus dat is dan eigenlijk een wijziging ten opzichte van de situatie zoals die was, ten opzichte van hoe die wordt.

[0:40:37] Begrijpen we dat goed?

[0:40:39] Nou, dan wijst u me eigenlijk op een onvoorkomenheid in die eerdere sheet, want het is namelijk zo dat wanneer ook binnen de SGH-route op dit moment er geen VSO getekend kan worden, of omdat de ouder daar niet mee akkoord gaat, dan staat de ouder de facto in de wachtrij voor CWS en volgt aan het einde daarvan van dat traject wel alsnog een beschikking van UNT.

[0:40:58] Mevrouw Wengelaar, u hebt vast nog een vraag.

[0:41:05] Dank u wel voorzitter.

[0:41:08] Op de sheet over aanvullende schade en waar werken we nog aan staat wij zo'n kenbaar maken van het uniforme kader.

[0:41:18] Is dat uniforme kader, waar nu ook SGH mee werkt, in de openbaarheid ergens te vinden?

[0:41:26] Weten ouders dus waar ze aan beginnen, die mensen die nu al in die route zitten?

[0:41:31] En hoezo moet je werken aan de wijze van Campbell maken?

[0:41:34] Want volgens mij kan je dat toch gewoon publiceren?

[0:41:39] Dat zijn, volgens mij, ik hoorde twee vragen.

[0:41:42] Dus ik denk, om te beginnen met dat eerste, het SGH-kader op dit moment, het herstelmodel van SGH, is dat ergens te vinden?

[0:41:49] Ik denk het feitelijke antwoord daarop is ja, maar dat is niet zo op dit moment, en dat wijst denk ik ook op de noodzak van zo'n informatie- en aanmeldportaal, niet op een logische centrale plek.

[0:41:59] Wat we dan hier bedoelen met wijs van kenbaar maken, wanneer dat uniforme kader is vastgesteld, dan beogen we dat wel te doen in de informatiedamenportaal.

[0:42:07] Maar zoals ik aangaf in de presentatie, denken wij dat als we dat doen met alleen gebeurtenissen en bedragen, dat dat eerder meer vragen oproept dan ze beantwoordt.

[0:42:16] Dus dat we ook nog werken aan bijvoorbeeld, wat betekenen specifieke gebeurtenissen?

[0:42:21] Wat verstaan we daaronder?

[0:42:22] Een bekend voorbeeld is een verbroken familieband bijvoorbeeld.

[0:42:25] Maar oké, wat houdt dat dan in?

[0:42:27] En hoe doen we dat?

[0:42:29] Daar zit nog een hele wereld achter.

[0:42:31] Dus daar werken we nog aan.

[0:42:37] Mevrouw Van Dijk, hebt u nog een vraag?

[0:42:39] Ja, dank je wel, voorzitter.

[0:42:41] Die route B, daar is nogal discussie op.

[0:42:45] Ik ben wel benieuwd of dat dan hele grote punten zijn, want anders denk ik van ja, dan kunnen we snel door.

[0:42:50] Waar zit de discussie met name op?

[0:42:52] Want dat is voor ons denk ik ook wel goed om te weten van wat er dan eigenlijk echt leeft bij die ouders waar we misschien bij de inrichting nog onvoldoende rekening mee hebben gehouden.

[0:43:03] Ik wilde er wel voor waken om te veel voor deze ouders te spreken.

[0:43:07] Ik hoop dat u me dat vergeeft.

[0:43:16] Het signaal dat ook werd gegeven, namelijk dat van betrekken ons meer.

[0:43:22] dat dat ook de weerklanken had in hoe de route nu ontworpen is.

[0:43:25] Dus dan met name als we het hebben over wat is nou de rol van ervaringsdeskundigheid in deze route, zoals dat bij SGH bijvoorbeeld goed geborgen is, dat we daar ook nog verder het gesprek over voeren.

[0:43:36] En in verdere details treden op dit moment, dat laat ik liever nog even wachten.

[0:43:46] Heel goed, mevrouw Van Dijk.

[0:43:49] Mevrouw Hagen.

[0:43:51] Naar aanleiding van de vraag van mijn collega over het schadekader en die bedragen.

[0:44:00] U zegt dat het ruimhartig is.

[0:44:03] Ik hoor andere mensen zeggen dat ze het niet vinden.

[0:44:08] De oude commissie heeft hier bijvoorbeeld gezegd dat het nogal uitmaakt of je een Fiatje of een Ferrari bent.

[0:44:15] Dus is er een mogelijkheid voor ons als Kamerleden om dat schadekade gewoon eens even te zien en daar zelf wat meer gevoel bij te krijgen?

[0:44:29] Ik denk dat we uw Kamer daar graag in meenemen.

[0:44:34] Ik overleg dat graag ook nog even met de staatssecretaris hoe we dat het beste kunnen doen.

[0:44:39] Wat mijn collega Martijn ook al aangaf is het is het schadekader wat in eerste instantie door stichting gelijkwaardig herstel

[0:44:46] is ontwikkeld, ook in overleg met allerlei letselschade en andere deskundigen.

[0:44:51] Maar ik kan me heel goed voorstellen dat ouders zeggen, ja, ik herken me daar niet in.

[0:44:55] Tegelijkertijd hebben we net ook besproken dat voor die ouders die echt die overtuiging hebben of die bepaalde gebeurtenissen hebben die zo groot of ingrijpend zijn geweest dat een forfaitaire benadering niet past,

[0:45:07] Daarvoor staat die stap naar individuele berekening eigenlijk open.

[0:45:12] Dus we maken gelukkig wel een stelsel waarbij voor iedereen, waarbij eigenlijk voor alle schadesoorten en omvang van schade een plek is, maar waarbij de benadering wel eerst is van kunnen we er met gemiddelde bedragen, want dat zijn het uitkomen.

[0:45:35] En ik kom graag nog even op een andere manier terug op hoe we u daar inzicht in kunnen geven.

[0:45:40] Dus ja.

[0:45:43] Vrouw Bingelaar.

[0:45:44] Ja, dank u wel.

[0:45:46] De gezinnen die de regie kwijt zijn, daar hebben we het de vorige keer ook over gehad.

[0:45:50] En als ik het goed begrepen heb, zou er een soort pilot starten, want men wist wel al, gezinnen die men een beeld had om daar mee te starten, maar het zou na de zomer worden opgeschaald.

[0:46:02] Wat is de stand van zaken?

[0:46:08] Op die vraag zullen we uitgebreid ingaan in de feitelijke vragen.

[0:46:13] Ik zag dat hij daar ook langskwam, dus dat zullen we meer specifiek doen.

[0:46:19] In algemene zin is het inderdaad zo dat we, zoals aangekondigd, stappen zijn gaan zetten om steeds meer

[0:46:26] gezinnen te helpen met deze aanpak.

[0:46:30] Het is nog steeds relatief kleinschalig.

[0:46:33] Het is nog steeds ook heel goed met al die partijen die daar nu bij betrokken zijn in het veld, die dicht ook bij ouders of bij jongeren of gezinnen staan, steeds goed kijken, oké, hoe doen we dat?

[0:46:44] Hoe vindt iemand de weg naar deze aanpak?

[0:46:46] Hoe kijken we vervolgens naar de situatie van dit gezin?

[0:46:51] En wat is er vervolgens nodig om te helpen?

[0:46:53] Nou, en u kunt zich voorstellen dat in ieder van die stappen

[0:46:55] Dat daar best veel denk- en gesprekswerk en met elkaar zoeken aan vooraf gaat om dan weer een volgende stap te zetten.

[0:47:06] We zien dat het werkt, dat het meerwaarde heeft en we zien ook dat het best veel vraagt van al die betrokkenen.

[0:47:13] Dus zo gaan we daar stap voor stap steeds weer... Nou ja, leren we en zetten we weer de volgende stap.

[0:47:20] Volgens mij heeft mevrouw Van Dijk op dit punt ook nog een vraag.

[0:47:22] Ja, een klein aanvullend vraagje, want fijn als daar uitgebreider in de feitelijke vragen op teruggekomen kan worden.

[0:47:28] Maar dit zou ook de route zijn voor ondernemers.

[0:47:30] Kan er dan ook een paar zinnen aan gewijd worden, hoe daar op dit moment mee gepilot wordt, waar we tegenaan lopen, et cetera?

[0:47:40] We hebben op dit moment nog geen aparte aanpak langs deze lijn voor ondernemers.

[0:47:48] Dus daar kan ik op dit moment niks over zeggen hoe we die een plek geven in de aanpak voor de gezinnen die de regie kwijt zijn.

[0:47:56] Daar gaat het echt over de gezinnen zoals geïdentificeerd door de commissie van Dam.

[0:48:02] Ik ken het vraagstuk van ondernemers en we kennen natuurlijk die signalen van hoe gaat dat nu?

[0:48:08] En we hebben dat op dit moment op verschillende plekken, zoals bijvoorbeeld ook in de navullende schaderroutes, dat we steeds zo kijken, oké, wat gebeurt er als er sprake is van een onderneming?

[0:48:18] En hoe kunnen we dat dan ook op een goede manier beoordelen en op een goede manier compenseren, zoals het ook past bij het stelsel en bij de onderneming die het betreft?

[0:48:31] Mevrouw Van Dijk, hebt u nog een nieuwe vraag?

[0:48:32] Ja, ik heb een nieuwe vraag.

[0:48:33] Met betrekking tot ondernemers moeten we in het debat maar even op terugkomen, omdat we daar best wel wat over gesproken hebben.

[0:48:38] Hoe gaan we dat nou op een goede manier doen?

[0:48:39] Wat ik me herinner is dat gezegd werd dat die uitgebreidere route daar wellicht een goede optie voor zou zijn, maar wordt vervolgd.

[0:48:47] De controle achteraf bij SGH, ik denk dat het goed is, maar dan constateren we dat een ouder veel te veel geld heeft ontvangen.

[0:48:55] Wat doen we dan?

[0:48:56] Is het dan hebben is houden?

[0:48:57] Want je kunt natuurlijk niet vragen van die ouders om vervolgens een heel groot bedrag weer terug te betalen, wat misschien inmiddels is opgegaan om het lekkende dak te maken.

[0:49:08] Dus u vraagt eigenlijk naar de spelregels van controle achteraf.

[0:49:12] Controle achteraf betekent dus dat de ouder daar niks meer van merkt.

[0:49:14] Dat betekent dus ook dat als wij constateren dat we een verschil van inzicht hebben met het SGA, dat daar dan niet direct wordt gezegd van nou, daar merkt de ouder iets van.

[0:49:24] Ik wil wel aangeven dat deze hypothetische situatie de reden eigenlijk dat we nou overstappen op controle achteraf is omdat we al een tijd lang constateren dat het verschil tussen wat het ministerie ziet in de controle vooraf en wat de SGA aanlevert minimaal is.

[0:49:39] Dus dat is denk ik ook, ja, als wij het idee hadden dat dat vaak zou voorkomen dan zouden we deze stap denk ik niet hebben gezet.

[0:49:48] Vrouw Hagen, heb je nog een vraag?

[0:49:50] Ja, een hele andere vraag die niet per se in deze stukken staat.

[0:49:54] Dus ik kijk maar even hoe ver het komt of u hem kunt beantwoorden.

[0:49:57] Maar als ik contact heb bijvoorbeeld met allerlei ombudsteams die ouders ook proberen te helpen, gewoon uit vrijwilligheid.

[0:50:05] Dan lopen zij er bijvoorbeeld ook tegen aan dat bewindvoerders gedupeerde ouders in allerlei zaken ook niet geloven.

[0:50:15] Mijn vraag aan jullie is, hebben jullie ook contact met bewindvoerders over hoe om te gaan met gedupeerde ouders?

[0:50:28] die contacten zijn.

[0:50:29] Maar ik denk dat we even... Misschien kan ik u toezeggen dat we in de feitelijke vragenbeantwoording daar nog even specifiek op terugkomen.

[0:50:41] Want ik ben bang dat ik anders maar een halve antwoord nu zou geven.

[0:50:45] Wat we zien, er zijn ook heel veel contacten met bewindvoerders.

[0:50:50] Natuurlijk een hele grote en diverse groep van bewindvoerders.

[0:50:54] Er zijn ook veel contacten met de deurwaarders om te kijken van hoe help je nou

[0:50:57] met de regelingen die zijn.

[0:50:58] Hoe zorg je nou dat we ouders zo goed mogelijk helpen?

[0:51:02] Ik kan zeker niet uitsluiten dat er bewindvoerders of dat er professionals rondlopen die dit niet helemaal scherp hebben.

[0:51:10] Maar ik kom, zoals gezegd, nog even terug op dit punt.

[0:51:14] Als het mag, wil ik nog heel even terugkomen op een punt wat mevrouw Van Dijk maakte, de ondernemers.

[0:51:21] gezinnen die de regie kwijt zijn en mensen met heel complexe schade, dat kunnen het verschillende groepen zijn.

[0:51:32] Volgens mij, en dat was ook het advies van de commissie, zorg nou dat je die ondernemers, die waarschijnlijk ook aan forfaitaire schadevergoeding misschien niet altijd voldoende hebben,

[0:51:41] Ik denk dat je die individuele berekening goed helpt.

[0:51:46] Dat is een deel van het antwoord.

[0:51:53] en mede door hun gedupeerdheid zakelijk enorme problemen zijn gekomen en waarbij er toch een grote kluwe van problemen is ontstaan.

[0:52:02] En die komen vanzelfsprekend in aanmerking voor die wat bredere aanpak.

[0:52:07] Want daar is vaak ook veel meer nodig dan alleen een ander soortige schadevergoeding.

[0:52:17] Ik kijk met mevrouw Wingelaar dan maar eens.

[0:52:19] Dat heeft te kijken of mevrouw Haag misschien nog... Dank u wel.

[0:52:22] Nee, voorzitter, wij hebben best wel wat feitelijke vragen gesteld.

[0:52:25] En ja, ik wacht daar gewoon op de beantwoording alvast.

[0:52:28] Anders krijgen we iedere keer de verwijzing naar die feitelijke vragen.

[0:52:31] Dank u wel.

[0:52:33] Ik kijk even naar de andere twee dames.

[0:52:35] Mevrouw Van Dijk, nog een vraagje?

[0:52:36] Ja, ik wil nog graag een vraag stellen over de integrale ondersteuning.

[0:52:39] En het klopt wat mevrouw Wingelaar zegt, we krijgen nog antwoorden.

[0:52:42] Maar ja, soms is het ook fijn om heel snel een antwoord te krijgen.

[0:52:46] Nee, de bestuurlijk regisseur.

[0:52:48] Ik zit een beetje met timing.

[0:52:51] Want inderdaad, de spuk loopt tot 1 januari 27.

[0:52:54] Wij krijgen best wel wat signalen van ouders die al best wel lang bij de gemeentelijke ondersteuning zijn, waarvan de gemeente zegt, ja, maar jullie twee jaren zijn er lang om.

[0:53:01] Volgens mij is dat niet helemaal hoe we het bedoelden met elkaar.

[0:53:04] Nou, de bestuurlijk regisseur gaat aan de gang.

[0:53:05] Die komt dadelijk met adviezen.

[0:53:07] Maar de tijd tikt door.

[0:53:08] Ofwel, die twee jaar lopen al.

[0:53:10] Ik maak me een beetje zorgen dat we daar uiteindelijk toch scheef gaan lopen.

[0:53:13] Ofwel, dat er dadelijk een goede aanpak ligt en dat er nog maar negen maanden te gaan zijn.

[0:53:20] Ja, ik snap dat heel goed wat u zegt en ik kan natuurlijk niet voor de bestuurlijk regisseur spreken en over zijn aanpak.

[0:53:27] Wat ik wel kan zeggen is dat onze insteek in ieder geval is om ook meteen aan de slag te gaan met dingen die we zien en dingen die hij tegenkomt.

[0:53:36] op het moment dat er iets nodig is, meteen ook te kijken, oké, kan ik daar met het ministerie iets mee doen?

[0:53:42] Kan ik daar met de gemeente iets mee doen?

[0:53:43] Kan ik met de VEG iets mee doen?

[0:53:45] Dus er zal een lijn zijn die iets meer naar die lange termijn kijkt en iets meer zal gaan inderdaad over, nou, wat doe je nou met zo'n datum als 1 januari 2027 bijvoorbeeld?

[0:53:54] En hoe ga je daar nou mee om?

[0:53:56] Maar dat zal ook in het hier en nu zijn.

[0:53:59] En dat zit ook in dat punt over inzicht krijgen en monitoring en verbetering.

[0:54:04] Ja, dat moet terwijl we aan het werk zijn met elkaar, terwijl mensen daar geholpen worden en goed geholpen moeten worden, moeten we daar ook de verbeteringen realiseren die we kunnen realiseren.

[0:54:19] Kijk even of er nog meer vragen zijn.

[0:54:23] Mevrouw Van Dijk, ook geen veranderde vraag meer?

[0:54:26] Ik begrijp dat er altijd vragen zijn, in ieder geval bij mevrouw Van Dijk, maar er komen er ook nog heel veel.

[0:54:31] Nee, maar heel veel is gewoon politiek en dan moeten we ook gewoon politiek houden.

[0:54:35] Ja, oké.

[0:54:37] Nou, dan constateer ik dat er toch best nog wel heel veel vragen, ik leer hier altijd enorm, moet ik zeggen, weer voorbij zijn gekomen, maar dat ook nog een vraag levert, maar die komen ook volgende week natuurlijk weer.

[0:54:49] En er zal dan ook weer om in het commissiedebat op de 24ste weer uitgebreid ook ruimte zijn voor de vragen, zoals mevrouw Van Dijk ook al zei, die toch

[0:54:59] een soort politieke raakvlak hebben, hier niet op zijn plek zijn.

[0:55:03] En nou ja, ook toezegging gedaan om ook inderdaad richting meningen van ondernemers, op dat punt ook in die technische vragen even daarin terug te komen.

[0:55:15] En om nog eens eventjes achter de Kamerleden, achter de schermen te laten kijken hoe dat nou bij de, ben ik vergeten,

[0:55:22] bij het schadekader uitziet.

[0:55:26] En dat zien we dan wel via de GGV weer terugkomen.

[0:55:29] Ik dank u allen hartelijk voor de komst.

[0:55:33] We hebben helemaal geacclimatiseerd, hoop ik, na het gereis hiernaartoe.

[0:55:37] En dan wens ik u verder een fijne avond.