Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.
Procedurevergadering commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
[0:00:01] Dames en heren, het is kwart over tien bijna, maar u bent allemaal zo lekker op tijd dat we gewoon gaan beginnen.
[0:00:08] Welkom in de procedurevergadering van de Commissie Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
[0:00:14] We hebben een agenda.
[0:00:17] We beginnen op de agenda met agenda punt 1, namelijk de regeling van werkzaamheden.
[0:00:22] Daar staan twee verzoeken, maar nu is het probleem dat mevrouw Chagai er nog niet is.
[0:00:29] Het is kwart over tien, dus ik ga het gewoon voorlezen.
[0:00:32] Het verzoek van het lid Chagai van GroenLinks PvdA om de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap te rappelleren om voor het commissiedebat MBO van 1 oktober de kabinetsreactie op het advies van het College voor de Rechten van de Mens van 28 augustus over het aanvullen van de gelijkheidsbehandelingswetgeving met bescherming tegen discriminatie wegens opleiding aan de Kamer te toekomen.
[0:00:55] Is daar bezwaar tegen?
[0:00:58] Nee?
[0:00:58] Gaan we dat doen?
[0:01:00] Dan het tweede verzoek en dat gaat over een brief die eigenlijk pas de volgende procedurevergadering op de agenda staat.
[0:01:07] Dus ik wil de commissie eerst vragen of de brief van de staatssecretaris van 5 september 2025, die genoemd wordt in dit verzoek, of iemand die controverseel wil verklaren.
[0:01:17] Nee.
[0:01:18] Dan is het verzoek zelf om een inbrengdatum voor te stellen voor vragen ten behoeve van een schriftelijk overleg.
[0:01:25] Dat willen we dan vaststellen op 18 september 2025.
[0:01:28] Het gaat over een toezegging gedaan tijdens het commissiedebat Sturing in het funderend onderwijs van februari over vertrouwelijke informatiedeling voor de CAO-onderhandelingen.
[0:01:40] Iemand daar bezwaar tegen?
[0:01:42] Nee?
[0:01:42] Mevrouw Tjekaj, allebei uw verzoeken zijn ingewilligd.
[0:01:46] Gefeliciteerd.
[0:01:50] Dan is er nog op de regeling van werkzaamheden een aanvulling op de agenda op initiatief van de Griffie.
[0:01:56] Dat is het verzoek van ISO en meerdere organisaties tot het aanbieden van een manifest met betrekking tot de toekomst van het onderwijs van 23 september 2025.
[0:02:05] Stemt de commissie in met het inplannen van de aanbieding van het manifest op dinsdag 23 september?
[0:02:11] Akkoord?
[0:02:11] Al is besloten.
[0:02:13] Dank u wel.
[0:02:17] Zeker akkoord met het aanbieden hiervan.
[0:02:19] Ik zit alleen een beetje te zoeken of dat dan … Want is er nog een debat over funderend onderwijs daarna?
[0:02:24] Ja, nog wel.
[0:02:25] Oké, top.
[0:02:27] Nee, dan is het goed, want anders zou ik het na het verkiezingsgesprek doen, maar dan gaat deze Kamer dat nog doen.
[0:02:33] Oké, akkoord al dus besloten.
[0:02:37] Dan gaan we naar het volgende agendapunt, agendapunt 2, de brievenlijst.
[0:02:41] De brievenlijst van particulieren.
[0:02:44] Heeft iemand een opmerking over de brievenlijst van particulieren?
[0:02:49] Nee?
[0:02:49] Al dus besloten.
[0:02:51] Dan agendapunt 3, de brievenlijst van organisaties.
[0:02:56] Ook akkoord?
[0:02:57] Al dus besloten.
[0:02:59] Oh, er staan twee bespreekpunten op.
[0:03:02] Agendapunt zaak nummer 17.
[0:03:05] Een brief van de Dienst Uitvoering Onderwijs, DUO.
[0:03:09] Wens de commissie in te gaan op de uitnodiging van DUO voor een werkbezoek om toelichting te krijgen op de manier waarop DUO de herzieningsopgave aan het voorbereiden en uitwerken is en op de werkzaamheden die plaatsvinden om tot een nieuw controleproces te komen.
[0:03:22] Iemand belangstelling voor zo'n werkbezoek?
[0:03:25] Ja, ik zie diverse handen.
[0:03:30] Ja, mevrouw Rajkovski.
[0:03:31] Dank.
[0:03:32] Zeker een belangstelling.
[0:03:33] Maar als ik naar mijn agenda kijk voor september, dan zit die echt wel vol met nog van alles en nog wat.
[0:03:38] Dus ik zou hem dan na het verkiezingsreces plannen.
[0:03:40] Of er moet tot een datum komen dat er ook echt genoeg commissieleden op komen dagen.
[0:03:43] Maar dat kan ik nu niet toezeggen voor het verkiezingsreces.
[0:03:46] En dat zou ik dan ook weer zonde vinden.
[0:03:49] Moeten we hem dan nog een keer terug laten komen met de nieuwzaamheid of laten we dat doen?
[0:03:51] Dan gaan we hem op de eerste procedurevergadering na de verkiezingen nog even terug laten komen, omdat we niet weten hoe de samenstelling dan is en of er nog genoeg belangstelling is.
[0:04:01] Maar in principe is er belangstelling voor.
[0:04:05] Hetzelfde geldt voor zaak 18, een brief van de Stichting Sociale Brigade.
[0:04:12] Wenst de commissie het gesprek aan te gaan met een afvaardiging van Oekraïense tieners en studenten en hun ouders, of laat de commissie dit over aan individuele leden en fracties?
[0:04:22] Wie dat in commissieverband wil doen, mag nu zijn hand opsteken.
[0:04:28] Een is te weinig.
[0:04:30] Dan gaan we het over laten aan de individuele fracties.
[0:04:32] Dank u wel.
[0:04:35] Dan zijn we bij agenda punt 4.
[0:04:38] Het valt onder het kopje brieven van de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen.
[0:04:43] De beleidsreactie op het eindrapport evaluatie KB Nationale Bibliotheek.
[0:04:47] Het voorstel is allereerst wil iemand het controversieel verklaren?
[0:04:52] Nee.
[0:04:53] Dan is het voorstel om het te agenderen voor het nog in te plannen wetgevingsoverleg OCW-begroting onderdeel cultuur.
[0:05:00] Agenda punt 5.
[0:05:03] Een verslag over het toezicht 2024 van de inspectie overheidsinformatie en erfgoed.
[0:05:08] Iemand die het controversieel wil verklaren?
[0:05:11] Nee?
[0:05:12] Dan is het voorstel om het te agenderen voor het nog in te plannen wetgevingsoverleg OCW-begroting onderdeel cultuur.
[0:05:18] Agenda punt 6.
[0:05:20] Een vierde evaluatie van de wet op de vaste boekenprijs over de jaren 2019-2023.
[0:05:26] Iemand die het controversieel wil verklaren?
[0:05:29] Nee, dan is het voorstel om het te agenderen voor het nog in te plannen wetgevingsoverleg OCW Begroting Onderdeel Cultuur.
[0:05:37] Agenda punt 7.
[0:05:39] Een rapport, facilitering, webharvesting.
[0:05:42] Het voorstel is om dit te agenderen voor het nog in te plannen wetgevingsoverleg OCW Begroting Onderdeel Cultuur.
[0:05:50] Agenda punt 8.
[0:05:51] Een rapport, facilitering, webharvesting.
[0:05:56] Ja, ik kreeg van mijn collega mee dat wij liever een inhoudelijke reactie van de minister willen in plaats van het gewoon agenderen voor een commissiedebat.
[0:06:07] Of het kan misschien ook met elkaar hand in hand gaan trouwens, maar... Ja, en we gaan hem gewoon inplannen, maar we vragen ook een reactie.
[0:06:20] Dank u.
[0:06:22] Agenda punt 8, stand van zaken, moties en toezeggingen, mediabeleid.
[0:06:27] Voorstel is om dit te agenderen voor het nog in te plannen wetgevingsoverleg OCW-begroting onderdeel media.
[0:06:34] Akkoord, al dus besloten.
[0:06:35] Agenda punt 9, de kabinetsreactie op het WRR-rapport, aandacht voor de media, naar nieuwe waarborgen voor hun democratische functies.
[0:06:43] Voorstel om dit te agenderen voor het nog in te plannen wetgevingsoverleg OCW-begroting onderdeel media.
[0:06:48] Akkoord?
[0:06:48] Al is besloten.
[0:06:50] Agendepunt 10.
[0:06:50] De beoordeling actieplan Artes Hogeschool voor de Kunsten door de Inspectie van het Onderwijs.
[0:06:56] Iemand die dit controversieel wil verklaren?
[0:06:59] Nee?
[0:06:59] Dan is het voorstel om dit te betrekken bij de OCW-begrotingsbehandeling 2026.
[0:07:04] Mevrouw Tsakai.
[0:07:06] Wij zouden het dan graag betrekken bij het WGO-cultuur in plaats van bij de OCW-begrotingsbehandeling.
[0:07:17] Heeft iemand daar het bezwaar tegen?
[0:07:20] Nee, gaan we dat zo doen.
[0:07:24] Agenda punt 11.
[0:07:25] Voorhangbesluit van school naar duurzaam werk.
[0:07:28] Iemand die dat controversieel wil verklaren?
[0:07:31] Nee, dan is het voorstel om het... Oh, mevrouw Heffen.
[0:07:34] We willen het niet controversieel verklaren, maar we zouden wel eerst een schriftelijk overleg willen plannen en eerst ook kijken en de bewindspersoon vragen geen onomkeerbare stappen te nemen.
[0:07:53] Ik zie geen bezwaren, dus die plannen we in.
[0:07:57] Agenda punt 12.
[0:07:58] Einstein-telescoop, een grensverlengende prioriteit.
[0:08:02] Iemand die het controversieel wil verklaren?
[0:08:05] Nee, dan wordt hij geagendeerd voor het ongeplande commissiedebat onderzoeks- en wetenschapsbeleid.
[0:08:10] Een verslag van het schriftelijk overleg over de uitkomst-evaluatie-experiment instellingsaccreditatie in relatie tot aanbevelingen over hoger onderwijs uit het advies Essentie van extern toezicht van de Onderwijsraad.
[0:08:27] Iemand die het controversieel wil verklaren?
[0:08:29] Nee, dan mevrouw Tsakai.
[0:08:34] Ja, dit betreft een hele late kabinetsreactie op inbreng vanuit de Kamer uit 2022.
[0:08:43] Dus wij zouden hier toch nog het over willen hebben met de minister, omdat het rapport gewoon niet onverdeeld positief is over die pilot van Berescholt.
[0:08:55] Dus graag controversieel en anders willen we graag een twee minuten debat daarover.
[0:09:05] Ja, maar als het controversieel verklaard wordt, dan kan er geen twee-minuten-debat plaatsvinden.
[0:09:11] Oké, iemand die het controversieel wil verklaren?
[0:09:14] Nee?
[0:09:14] Dan ga ik ervan uit dat een twee-minuten-debat wordt ingepland met als eerste spreker mevrouw Tsukai.
[0:09:23] Het akkoord is dus al besloten.
[0:09:25] Er staat ook nog onder dit agendapunt een brief van de regering.
[0:09:30] Die wordt betrokken bij het schriftelijke overleg over deze Kamerbrief.
[0:09:33] Maar die doen we dan ook bij twee minuten debat.
[0:09:36] Die wordt ook bij twee minuten debat betrokken.
[0:09:40] Agendapunt 14.
[0:09:41] Onderzoekscadres 2025, inspectie van het onderwijs en de verslagen van de ringen.
[0:09:46] Iemand die het controversieel wil verklaren?
[0:09:48] Nee?
[0:09:49] Dan gaan we het betrekken bij de OCB-begrotingsbehandeling 2026, als u dat wilt.
[0:09:55] En dat wilt u. Agenda punt 15.
[0:09:57] Reactie op het verzoek van de commissie met betrekking tot de problemen bij het krijgen van diploma.
[0:10:02] Iemand die het controversieel wil verklaren.
[0:10:05] Dan is het voorstel om dit te agenderen voor het commissiedebat MBO van 1 oktober.
[0:10:10] Akkoord.
[0:10:11] Al dus besloten.
[0:10:13] Agenda punt 16.
[0:10:14] Planning en voortgang algoritmeregister impact pektvolle algoritmes ministerie van OCW.
[0:10:20] Iemand die het controversieel wil verklaren?
[0:10:22] Nee.
[0:10:22] Dan is het voorstel om dit te agenderen voor het ongeplande commissiedebat uitvoering OCW.
[0:10:28] Akkoord.
[0:10:28] Al dus besloten.
[0:10:29] Agenda punt 17.
[0:10:31] Voortgang BBL-offensief.
[0:10:33] Iemand die het controversieel wil verklaren?
[0:10:35] Dan is het voorstel om dit te agenderen voor het commissiedebat MBO van 1 oktober.
[0:10:40] Akkoord.
[0:10:41] Agenda punt 18.
[0:10:42] Een reactie op het rapport Nederlands onderzoek en ontwikkeling in de internationale perspectief van het Rathenouw Instituut.
[0:10:48] Iemand die het controversieel wil verklaren.
[0:10:51] Nee, dan is het voorstel om dit te agenderen voor het ongeplande commissiedebat onderzoeks- en wetenschapsbeleid.
[0:10:56] Al dus besloten.
[0:10:57] Agenda punt 19.
[0:10:58] Een verslag van het schriftelijk overleg over digitalisering in het mbo, hbo en wo.
[0:11:04] Iemand die het controversieel wil verklaren.
[0:11:07] Dan is het voorstel om dit voor kennisgeving aan te nemen.
[0:11:09] Mevrouw Utzekayi.
[0:11:11] Mijn collega Katman wil graag een twee minuten debat, omdat ze een aantal moties in wil dienen op dit onderwerp.
[0:11:17] Gaan we die inplannen.
[0:11:18] Al dus besloten.
[0:11:20] Dan de brief van de staatssecretaris, die onder dit agendapunt staat.
[0:11:24] Die wordt dan ook betrokken bij twee minuten debat.
[0:11:27] Al dus besloten.
[0:11:28] Agendapunt 20, moties en toezeggingen over flexen studeren.
[0:11:34] Iemand die het controversieel wil verklaren?
[0:11:36] Nee, dan wordt het geagendeerd voor het ongeplande commissiedebat hoger onderwijs.
[0:11:42] Al dus besloten.
[0:11:44] Uitvoering van de moties met betrekking tot het wetsvoorstel Wet internationalisering in balans en vervolgproces.
[0:11:53] Iemand die het controversieel wil verklaren?
[0:11:56] Nee.
[0:11:56] Dan kan het desgewenst betrokken worden bij het wetsvoorstel Wet internationalisering in balans.
[0:12:02] De wetgevingsrapporteurs Stultjen, Spartenotten, Heijten en Krul stellen aan de commissie voor om de bewindspersonen te verzoeken om over de aangekondigde nota van wijziging te zijn de tijd ook advies te vragen aan het Adviescollege Toetsing Regeldruk.
[0:12:19] Is de commissie het daarmee eens?
[0:12:21] Gaan we dat ook doen?
[0:12:22] Al dus besloten.
[0:12:23] Agenda punt 22.
[0:12:24] Een reactie op de rapport de accreditatiestelsel hoger onderwijs, protocol onderwijsvernieuwingen en de aanpak van het kwaliteitszorgstelsel.
[0:12:34] Iemand die het controversieel wil verklaren?
[0:12:37] Nee, dan wordt het geagendeerd voor het ongeplande commissiedebat hoger onderwijs.
[0:12:42] Agenda punt 23, voortgang van de herziening van de mbo-bekostiging, inventarisatie van de mogelijkheden door bwc en het eerste advies van de commissie herziening, bekostiging, mbo.
[0:12:53] Iemand die dit controversieel wil verklaren?
[0:12:56] Nee, dan wordt het geagendeerd voor het commissiedebat mbo van 1 oktober.
[0:13:00] Akkoord, dat is besloten.
[0:13:01] Agenda punt 24, confinant gesloten ten behoeve van de bachelor Fries.
[0:13:06] Iemand die dit controversieel wil verklaren?
[0:13:09] Nee, dan wordt het geagendeerd voor het ongeplande commissiedebat hoger onderwijs.
[0:13:14] Agenda punt 25.
[0:13:15] Voortgangfinancieringsinstrument aantrekken internationale topwetenschappers.
[0:13:20] Iemand die het controversieel wil verklaren?
[0:13:23] Dan wordt het geagendeerd voor het ongeplande commissiedebat onderzoeks- en wetenschapsbeleid.
[0:13:28] Agenda punt 26.
[0:13:29] Het onderzoeksrapport inventarisatie taalinterventies in het mbo.
[0:13:33] Iemand die dit controversieel wil verklaren?
[0:13:36] Dan wordt het geagendeerd voor het commissiedebat mbo.
[0:13:39] Mevrouw Rodeke.
[0:13:41] Agenda punt 25 wilde ik haar gaan schriftelijk overleg aanvragen.
[0:13:50] Dat kan, dat gaan we doen.
[0:13:54] Dan gaan we weer verder naar agenda punt 27.
[0:13:57] Versterking basisvaardigheden voor volwassenen vanaf 2025.
[0:14:01] Iemand die het controversieel wil verklaren?
[0:14:04] Nee, dan wordt het geagendeerd voor een ongepland commissiedebat.
[0:14:06] Laag geletterdheid.
[0:14:09] Agenda punt 28.
[0:14:10] Eindevaluatie sectorplannen, ronde 1.
[0:14:13] Iemand die dit controversieel wil verklaren?
[0:14:16] Nee.
[0:14:16] Dan wordt het geagendeerd voor het ongeplande commissiedebat onderzoeks- en wetenschapsbeleid.
[0:14:22] Agenda punt 29.
[0:14:24] De position paper Erasmus Plus.
[0:14:26] Iemand die dit controversieel wil verklaren?
[0:14:29] Nee.
[0:14:29] Dan wordt de inbrengdatum voor het stellen van vragen ten behoeve van een schriftelijk overleg vastgesteld op 24 september.
[0:14:36] Akkoord al dus besloten.
[0:14:38] Dan zijn we aangeland bij de brieven van de staatssecretaris voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen.
[0:14:43] Agenda punt 30.
[0:14:44] Reactie op het advies van de Onderwijsraad over onderwijs in justitiële jeugdinrichtingen.
[0:14:49] Iemand die dit controversieel wil verklaren?
[0:14:52] Nee.
[0:14:52] Dan wordt het geagendeerd voor het ongeplande commissiedebat Passend onderwijs.
[0:14:57] Agenda punt 31.
[0:14:58] Evaluatierapport het vormingsonderwijs in Nederland en de voorhang van de wijzigingsregeling.
[0:15:04] Iemand die dit controversieel wil verklaren?
[0:15:06] Mevrouw Tsegaye.
[0:15:09] Wil het controversieel verklaren?
[0:15:12] Is daar steun voor?
[0:15:15] Nee.
[0:15:15] Dan gaat het gewoon door.
[0:15:18] En dat betekent dat het voor kennisgeving aangenomen gaat worden.
[0:15:26] Mevrouw Tsugai.
[0:15:27] Er staat in de toelichting dat er ook gekozen kan worden voor een schriftstukoverleg.
[0:15:30] Mijn fractie zou dat dan graag willen doen.
[0:15:34] Gaan we daar een schriftelijk overleg over voeren?
[0:15:36] En daar betrekken we dan ook de brief van de regering bij, die daaronder staat.
[0:15:42] Verduidelijking van de voorhangprocedure rondom de wijzigingsregeling vormingsonderwijs.
[0:15:47] Agendapunt 32.
[0:15:49] Voortgangmaatregelen vrij en veilig onderwijs.
[0:15:52] Iemand die dit controversieel wil verklaren.
[0:15:55] Dan wordt het betrokken bij de behandeling van het wetsvoorstel wet vrij en veilig onderwijs en de inbrengdatum voor het verslag is op
[0:16:05] 11 september en dat is vandaag akkoord, al dus besloten.
[0:16:09] Agenda punt 33.
[0:16:11] Kerndoelen, burgerschap, digitale geletterdheid en de Nederlandse gebarentaal en implementatiefase geactualiseerde kerndoelen.
[0:16:18] Iemand die dit controversieel wil verklaren?
[0:16:21] Nee, dan wordt het geagendeerd voor het commissiedebat funderend onderwijs van 30 september.
[0:16:27] Agenda punt 34, een lijst van vragen en antwoorden over de toezeggingen gedaan tijdens het debat wijziging van enkele onderwijswetten in verband met de verplichtstelling van een verklaring omtrent het gedrag in het aanvullend onderwijs, over de mogelijkheden om omzetbelasting te heffen op commerciële bijlesbureaus en de middelen terug te laten vloeien naar publiek bekostigde onderwijs.
[0:16:47] Iemand die dit controversieel wil verklaren?
[0:16:50] Nee, dan wordt het geagendeerd voor het commissiedebat funderend onderwijs van 30 september.
[0:16:55] Hetzelfde geldt voor de brief van de regering die daaronder staat.
[0:17:00] Die wordt ook geagendeerd voor het commissiedebat funderend onderwijs.
[0:17:04] Akkoord al dus besloten.
[0:17:05] Agenda punt 35.
[0:17:07] Een stand van zaken in standhouding in het basisonderwijs en een update van de regiobijeenkomsten.
[0:17:12] Iemand die dit controversieel wil verklaren?
[0:17:15] Nee, dan wordt het geagendeerd voor het commissiedebat funderend onderwijs van 30 september.
[0:17:20] Agenda punt 36, de regeling school en omgeving.
[0:17:24] Iemand die dit controversieel wil verklaren?
[0:17:27] Nee, mevrouw Rodekerk.
[0:17:30] Dat niet, maar ik zou wel graag een SO aanvragen.
[0:17:39] Dat kan, maar er staat nu een commissiedebat voor het funderen van het onderwijs en u wilt het nog daarvoor?
[0:17:49] Oké, goed.
[0:17:52] Hij komt dan niet op de agenda van het debat van 30 september, maar er wordt een schriftelijk overleg, een akkoord al dus besloten.
[0:18:01] Of wilt u hem toch ook bij het... Ja, bij het commissiedebat is het op zich ook goed.
[0:18:04] Dus als hij daar komt, dan is dat misschien beter, want dat is eerder, ja.
[0:18:08] En dan geen schriftelijk overleg?
[0:18:09] En dan geen schriftelijk overleg, ja.
[0:18:11] Oké, goed.
[0:18:11] Ja, dat is het voorstel zoals het op de agenda staat.
[0:18:14] Dank u wel.
[0:18:15] Agende punt 37.
[0:18:17] De rapporten in het kader van het Nationaal Plan Versterking Holocaust Educatie.
[0:18:21] Iemand die dit controversieel wil verklaren?
[0:18:24] Nee?
[0:18:24] Dan gaan we dat agenderen voor het commissie-debat funderend onderwijs.
[0:18:29] Agenda punt 38, de resultaten van de doorstroomtoetsen en de schooladviezen 2025.
[0:18:36] Iemand die dat controversieel wil verklaren?
[0:18:38] Nee, dan gaan we die agenderen voor het commissiedebat funderend onderwijs.
[0:18:43] Agenda punt 39, de verzamelbrief moties en toezeggingen funderend onderwijs.
[0:18:47] Iemand die dat controversieel wil verklaren?
[0:18:49] Nee, dan gaan we dat agenderen voor het commissiedebat funderend onderwijs.
[0:18:54] Agenda punt 40, de voortgangsbrief lerarenstrategie juli 2025.
[0:18:59] Controversieel?
[0:19:01] Nee.
[0:19:02] Dan gaan we het agenderen voor het commissiedebat funderend onderwijs.
[0:19:06] Dan zijn we aangekomen bij het kopje reeds geagendeerde en behandelde stukken en brieven van de bewindspersonen.
[0:19:12] Is er iemand die een opmerking heeft over agenda punt 41 tot en met 43?
[0:19:19] Nee, gaan we die vaststellen.
[0:19:21] Dan zijn we bij het kopje Europa.
[0:19:25] Daar staan twee agendapunten, agendapunt 44 en agendapunt 45.
[0:19:30] Iemand opmerkingen daarover?
[0:19:32] Nee, dan kunnen we naar de brieven van de adviesraden en andere bewindspersonen.
[0:19:39] Agenda punt 46, aan besluit van de Tijdelijke Commissie Grondrechten en Constitutionele Toetsing om een adviestraject te starten voor het wetsvoorstel Wet, Vrij en Veilig Onderwijs.
[0:19:49] Het voorstel is om dit desgewenst te betrekken bij de behandeling van het wetsvoorstel Wet, Vrij en Veilig Onderwijs.
[0:19:56] Agenda punt 47, dat is de aanbieding van het rapport Vertrouwen in de Wetenschap van het Raadmouwinstituut.
[0:20:02] Het voorstel is om een reactie aan de bewindspersoon te vragen.
[0:20:06] Dat is akkoord.
[0:20:09] Dan zijn we bij de overige openbare stukken.
[0:20:11] Agenda punt 48, de adviezen en aanbevelingen van de Commissie voor Rijksuitgaven voor de Behandeling van de Ontwerpbegrotingen 2026 in de Vaste Kamercommissie.
[0:20:22] Stemt de commissie in met de aangegeven wetgevingsoverleg en de planning in zaken de OCW-begroting 2026 en de suppletoren OCW-begrotingen 2025?
[0:20:33] Dan gaan we die inplannen.
[0:20:37] Wenst de commissie naast deze wetgevingsoverleggen een wetgevingsoverleg begrotingsonderzoek OCW in te plannen in februari, januari, februari 2026?
[0:20:47] Wie heeft daar belangstelling voor?
[0:20:50] Niemand.
[0:20:50] Dan gaan we dat niet doen.
[0:20:53] Daaronder staat ook nog het voorstel voor het behandelschema van de suppletorenbegrotingen.
[0:20:58] Die zijn ook akkoord, als ik zo naar u kijk.
[0:21:02] Dan zijn we bij agenda punt 49.
[0:21:04] Dat is wel iets bijzonders, want dat is een initiatiefnota van lang geleden, 2018.
[0:21:11] Er is overleg geweest met de fractie van de Kamerleden die in die tijd die initiatiefnota hebben ingediend.
[0:21:19] Geweld achter de voordeur, de schaamte voorbij.
[0:21:22] De commissie-OCW wordt nu het voorstel gedaan om deze initiatiefnota over te dragen aan de commissie-VWS.
[0:21:29] Dat vindt de commissie-OCW.
[0:21:31] Prima, dat gaat gebeuren.
[0:21:34] Dan zijn we bij de planning van werkzaamheden.
[0:21:36] Ik wou eigenlijk agendapunt 50 tot en met 53 in één keer doen.
[0:21:41] Is er iemand die een opmerking heeft over de planning van werkzaamheden?
[0:21:46] Nee?
[0:21:46] Dan gaan we die vaststellen.
[0:21:49] En daarmee zijn we aan het einde gekomen van deze vergadering.
[0:21:54] Niet nadat we nog even een rondvraag hebben gedaan.
[0:21:58] En mevrouw Hertsberg heeft daar een punt voor.
[0:22:01] Afgelopen week is onderwijsraad rapport verschenen over talige diversiteit en die staat nu nog niet op de agenda.
[0:22:13] Is het ook mogelijk om nu alvast een reactie van de staatssecretaris of de minister te vragen?
[0:22:24] Allereerst moet ik dan vragen of het stuk ook controversieel wordt verklaard.
[0:22:28] En als dat niet zo is, is de commissie dan akkoord om alvast een reactie te vragen.
[0:22:34] Ik zie geknikt, dus dat gaan we doen.
[0:22:37] Nou, ik ga nu even zo de rondvraag.
[0:22:41] Niemand voor de rondvraag?
[0:22:42] Nou, dan sluit ik hierbij de vergadering.
[0:22:44] Dank u wel.