Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.
Verordening tot instelling van het Europees Sociaal Fonds
[0:00:00] nog niet ingedrukt.
[0:00:00] Dank u wel.
[0:00:02] Een goede middag.
[0:00:02] We beginnen een paar minuten later dan we in de planning hadden staan, maar we zijn met veel nieuwe Kamerleden en dat betekent dat we ook allemaal nog even moeten zoeken waar de zalen zijn.
[0:00:13] Dus dat is een oorzaak wellicht dat mensen iets later binnenkomen.
[0:00:18] We zitten hier voor de technische briefing van de vaste commissie voor sociale zekerheid en werkgelegenheid.
[0:00:33] Gelukkig staat de microfoon uit, meneer De Kort.
[0:00:40] We hebben hier een technische briefing over de ESF, dus de Europees Sociaal Fonds.
[0:00:51] Dat is heel hard nodig, want het is een reuze ingewikkeld.
[0:00:54] Daarom zijn we erg blij dat jullie er allemaal zijn.
[0:00:56] Welkom, mevrouw Menzink en meneer Garcia Buijzen.
[0:01:00] meneer Aarde, mevrouw Vermeer en meneer Melis.
[0:01:05] Excuus, ik heb uw namen nog niet helemaal in mijn hoofd zitten.
[0:01:09] Heel fijn dat jullie hier zijn, we zijn er erg dankbaar voor.
[0:01:12] Aan mijn linkerkant zit de heer de Kort van de VVD, de heer Mulder van de PVV, de heer Nijhuis van D66 en mevrouw Bühler van D66.
[0:01:20] Het CDA en daar komen wellicht wat later nog een aantal mensen die heel laag vertraagd waren.
[0:01:26] Ik denk dat het goed is dat we zo snel mogelijk beginnen.
[0:01:29] Even voor de mededeling.
[0:01:30] Het is de bedoeling dat vragen die kunnen straks gesteld worden.
[0:01:34] Ik denk dat het goed is om eerst even de presentatie te doen, tenzij er echt een hele erge onduidelijkheid op dat moment in de presentatie zit.
[0:01:41] Graag dan heel eventjes het woord vragen daarvoor.
[0:01:45] En de vragen die gesteld worden, voor zover jullie dat niet al wisten, mogen geen politieke vragen zijn, daar zal ik ook op letten.
[0:01:53] Echt gewoon feitelijke, inhoudelijke vragen.
[0:01:55] En dan weet ik zeker dat deze mensen alle antwoorden kunnen geven.
[0:01:58] Ik geef u graag het woord, de heer Van Arden.
[0:02:00] Heer Arden, sorry.
[0:02:02] Ja, dank u wel, voorzitter.
[0:02:03] Fijn dat u er allemaal bent voor deze briefing over het Europees Sociaal Fonds.
[0:02:08] Zoals de voorzitter al zei, een best wel een ingewikkeld voorstel, past in een veel breder kader voor de nieuwe EU-begroting vanaf 2028.
[0:02:17] U heeft de naam al even genoemd, maar misschien goed om te zeggen wat iedereen doet.
[0:02:21] Pieter en Bianca zitten op de directie bij ons die echt de uitvoering van de fonds doet, waaronder het Europese Hoogzouwfonds.
[0:02:31] Mario is een collega van mij van de Europese afdeling.
[0:02:34] En Xu is van het ministerie van Buitenlandse Zaken, het coördinerende ministerie op het MFK.
[0:02:40] We nemen u dus mee in het voorstel voor het nieuwe Europees Sociaal Fonds.
[0:02:47] En zoals u wellicht weet, en anders gaan we u straks alles over vertellen, is dat fonds inmiddels in het nieuwe voorstel onderdeel geworden van een breder fonds, waar verschillende fondsen in zijn samengevoegd.
[0:02:58] Daar zullen we dus ook op ingaan om te laten zien hoe die samenhang werkt.
[0:03:03] En in ieder geval is het voorgesteld door de commissie.
[0:03:07] We gaan dus wel wat breder, maar we willen ons wel beperken tot de sociale elementen van het MFK, want dat is waar wij over gaan.
[0:03:14] En er volgt zeer waarschijnlijk nog een bredere technische briefing aan de vastkamercommissies van Europese Zaken en Financiën over het bredere uitgavenkader en ook de inkomstenkant van de begroting.
[0:03:26] Dus de vragen daarover zullen we daarna door verwijzen.
[0:03:32] Kort, de presentatie van vandaag.
[0:03:35] We willen beginnen met iets te vertellen over het huidige Europees Sociaal Fonds en hoe we dat als Nederland inzetten.
[0:03:42] Dat geeft denk ik een soort van kale waar het Fonds voor dient.
[0:03:45] Dan gaan we dus naar het voorstel voor het nieuwe MFK vanaf 2028.
[0:03:50] Zoals gezegd maakt het ESF daar een onderdeel uit van het brede programma, het nationale regionale partnerschapsplan.
[0:03:59] Dus daar zullen we een toelichting op geven en vervolgens gaan we naar het sociale beleid in het plan.
[0:04:04] en dan vervolgens bellen we hem af naar het Europees Sociaal Fonds wat daaronder hangt.
[0:04:09] Ik noteer daarbij nog, er zijn enorm veel voorstellen in de zomer gekomen, enorm veel technische vragen overgesteld, ook door ons in Brussel, dus we hopen dit zo goed mogelijk te kunnen beantwoorden, maar het is ook gewoon een pakket van duizenden pagina's.
[0:04:23] en sommige vragen zijn gewoon nog niet beantwoord in Brussel.
[0:04:27] We baseren ons hier op het voorstel van de commissie, maar uiteraard is dat het startpunt van de onderhandeling en niet per se het eindpunt van de onderhandeling, maar dat is wat we nu weten, dus daar kunnen we je zo over vertellen.
[0:04:36] Dus op die manier zullen we het gaan doen.
[0:04:39] Dus dan naar Bianca.
[0:04:43] Ik zal jullie even kort meenemen in wat we nu met het ESF doen en wat het ESF eigenlijk is.
[0:04:49] Het ESF is een belangrijk instrument in de EU om te investeren in mensen met draagbaarheid en werkgelegenheid, sociale inclusie, vaardigheden en onderwijs.
[0:04:59] Het bestaat sinds 1957 en het is daarmee ook het oudste structuurfonds van de EU.
[0:05:05] De juridische basis ligt in artikel 162 van het verdrag van de werking van de EU.
[0:05:10] Daar staat eigenlijk in andere woorden dat het ESF helpt om mensen mee te laten bewegen met de veranderende economie.
[0:05:17] Dus het investeert in vaardigheden,
[0:05:18] in werk en in sociale inclusie.
[0:05:20] Dus vooral in de mensen zelf.
[0:05:23] In de huidige periode, dus van 2021 tot 2027, noemen we het het ESF Plus.
[0:05:29] En dat is omdat het nu is gebundeld met drie andere financieringsinstrumenten.
[0:05:32] Dus je zult in de presentatie zowel ESF als ESF Plus zien terugkomen.
[0:05:36] En ESF Plus gaat dus echt over de huidige programmaperiode van 2021 tot 2027.
[0:05:42] Het budget voor de huidige programmaperiode is ongeveer 413 miljoen euro.
[0:05:48] En in Nederland hebben die middelen een belangrijke rol in het bevorderen van werkgelegenheid, sociale inclusie en waardigheden.
[0:05:56] En bij investeringen vanuit het ESF is er altijd sprake van cofinanciering.
[0:06:00] En dat is meestal minimaal zestig procent.
[0:06:03] Dus cofinanciering vanuit de aanvragers.
[0:06:06] En we zetten deze middelen dus in deze periode in op drie hoofdprioriteiten.
[0:06:11] Dat is mensen met een kwetsbare arbeidsmarktpositie, sociale innovatie en ondersteuning van de meeste behoeften.
[0:06:20] Dan ga ik iets dieper in op waar we het ESF nu op inzetten, wat de doelen en doelgroepen zijn.
[0:06:25] Dus je ziet op de slijt de drie verschillende hoofdprioriteiten.
[0:06:28] En daarbij is wel echt de grootste en de belangrijkste prioriteit de eerste.
[0:06:32] Dus mensen met een kwetsbare arbeidsmarktpositie.
[0:06:35] We zetten dus in Nederland ESF vooral in op het aan het werk helpen en houden van mensen met een kwetsbare arbeidsmarktpositie.
[0:06:42] En dat zijn mensen die eigenlijk wat extra begeleiding nodig hebben om werk te vinden of om mee te kunnen doen in de maatschappij.
[0:06:48] Denk bijvoorbeeld aan gedetineerden en kwetsbare jongeren in het voortgezet speciaal- en praktijkonderwijs, aan de doelgroep participatiewet of mensen met een arbeidsbeperking.
[0:06:57] Daarnaast wordt een deel van het budget ook ingezet door de arbeidsmarktsectoren, ook weer om mensen met een kwetsbare arbeidsmarktpositie te ondersteunen.
[0:07:06] Daarnaast investeren we ook nog in sociale innovatie.
[0:07:08] Dat zijn innovatieve projecten gericht op arbeidsmarkttoeleiding en sociale inclusie.
[0:07:13] En een derde prioriteit is dat via voedselvangnet wordt er materiële en voedselhulp geboden aan de meest kwetsbare doelgroepen om de armoede te verlichten, waarbij deelnemers ook begeleiding krijgen van professionele hulpverleners om structureel uit de armoede te komen.
[0:07:28] Dus we noemen dat ook wel geen pakket zonder traject.
[0:07:30] Dus je krijgt alleen een pakket als je ook zo'n traject volgt.
[0:07:37] Dan nog iets dieper erop in.
[0:07:40] Wat voor soort activiteiten financieren we dan precies met ESF?
[0:07:43] Het zijn veel verschillende activiteiten.
[0:07:45] Het gaat dus vooral veel om het begeleiden van mensen naar werk, maar ook om her- en omscholing, dus om ervoor te zorgen dat mensen de juiste vaardigheden aanleren, en ook het vergroten van maatschappelijke participatie.
[0:07:58] Dus bijvoorbeeld hulp op het gebied van wonen, financiën, gezondheid, zodat mensen mee kunnen doen aan de maatschappij en daarna ook weer mee kunnen doen aan de arbeidsmarkt.
[0:08:06] En activiteiten die daaronder vallen zijn bijvoorbeeld jobcoaching, klantmanagement en begeleiding, scholing,
[0:08:12] opleiding, training, stagebegeleiding.
[0:08:15] En we zetten het dus ook in op sociaal-innovatieve werkwijze, dus eigenlijk op het ontwikkelen en implementeren van sociaal-innovatieve activiteiten en voor materiële en voedselhulp.
[0:08:28] De ECF-middelen zijn voor veel aanvragers dus aanvullend op hun eigen middelen, waarbij we terugkrijgen dat die van grote betekenis zijn om reintegratie en activering van de doelgroep te kunnen realiseren.
[0:08:38] En ja, zoals ik al een beetje benoemde...
[0:08:42] is een belangrijk onderdeel de ontwikkeling van vaardigheden en mensen dus beter inzetbaar maken op de arbeidsmarkt, zodat ze ook meegaan in ontwikkelingen die nodig zijn.
[0:08:56] En zo helpt het dus om de kans van mensen duurzaam te vergroten.
[0:09:01] En het gaat hierbij dus vaak om projecten waarbij gemeenten samenwerken met sociale diensten en werkgevers om mensen...
[0:09:07] op de arbeidsmarkt te krijgen.
[0:09:10] En een voorbeeld om het nog iets concreter te maken is Den Haag Werk.
[0:09:14] Dat is een sociaal ontwikkelbedrijf waarbij inwoners van Den Haag geholpen worden, begeleid worden naar werk.
[0:09:20] Het gaat dan bijvoorbeeld eerst om intake- voortgangs- en motivatiegesprekken om te kijken waar iemand heen wil.
[0:09:26] En daarna worden mensen doorgeleid naar bijvoorbeeld een sollicitatietraining of naar beroepsgerichte opleidingen of trainingen.
[0:09:33] Of bijvoorbeeld worden zij geplaatst bij een leerwerktraject.
[0:09:36] En ze gebruiken daarbij ook plaatsingssubsidies, waarbij werkgevers dan een loonkosten-subsidie ontvangen om die mensen in dienst te nemen, voor minimaal drie maanden.
[0:09:46] En daarbij ligt ook een focus op krapte-sectoren, dus om meer mensen eigenlijk naar die sectoren te leiden waar het het hardst nodig is.
[0:09:55] En ze maken daarbij ook gebruik van een scholingsfonds, dat is Haaglanden Leert Door.
[0:10:00] En dat scholingsfonds helpt dus mensen die financieel
[0:10:04] onder druk staan om toegescholing en ontwikkeling te kunnen volgen, zodat ze beter kunnen inspelen op veranderingen in de arbeidsmarkt.
[0:10:10] Alleen dit project al in Den Haag heeft 9000 deelnemers geholpen.
[0:10:17] Dan een korte terugblik om even in cijfers te tonen wat ESF nu in Nederland doet.
[0:10:24] Uit evaluatie van het vorige programma, dus van 2014 tot en met 2020,
[0:10:28] bleek dat meer dan 432.000 deelnemers in Nederland zijn ondersteund.
[0:10:33] En het volledige budget wat wij destijds van de EU hebben toegekend gekregen is daarmee ook gerealiseerd.
[0:10:40] Dat was ESF en ReactEU.
[0:10:43] ReactEU is een extra fonds vanwege de crisis om ook mensen dus aan werk te helpen vanwege de coronacrisis.
[0:10:51] Ja, er zijn dus meer dan 92.000 mensen aan het werk geholpen en meer dan 55.000 mensen aan beter werk.
[0:11:00] Maar daarnaast is ook nog heel veel mensen ondersteund met bijvoorbeeld opleidingen, maar ook met ondersteuning in andere maatschappelijke gebieden, dus bijvoorbeeld financiën, gezondheid, wonen.
[0:11:10] En we zien dat ook in het huidige programma, wat nu loopt, zijn al meer dan 270.000 deelnemers ondersteund met ESF-subsidie.
[0:11:18] En we zien dat het in Nederland ESF best wel goed aansluit bij de sociaal-economische uitdagingen waar Nederland voor staat.
[0:11:25] En dat juist het investeren in vaardigheden, arbeidsmarkttoeleiding en sociale inclusie een belangrijke randvoorwaarde is voor een concurrerende economie.
[0:11:38] En nog kort de doelgroepen, dus bij ESF-trajecten
[0:11:41] wordt voornamelijk ingezet op de meest kwetsbare doelgroepen of de doelgroepen met de meest kwetsbare arbeidsmarktpositie.
[0:11:47] Dus bijvoorbeeld mensen die een uitkering ontvangen, mensen zonder startkwalificatie of mensen met een arbeidsbeperking.
[0:11:55] En we zien dus dat ESF er in Nederland voor zorgt dat veel partijen meer ruimte hebben om te investeren in de mensen en ook in de meest kwetsbare doelgroepen.
[0:12:02] En dat zie je dus ook terug in deze tabel.
[0:12:04] Die vergelijkt eigenlijk het aandeel aan mensen met een bepaalde...
[0:12:10] kenmerk van een kwetsbare arbeidsmarktpositie ten opzichte van een referentiepopulatie die representatief is voor de Nederlandse samenleving.
[0:12:17] Dit gaat om niet werkende mensen, dus die aan het begin van het traject nog niet werken.
[0:12:21] En daarbij zie je dus dat de aandelen in die kenmerken veel groter zijn bij de ESF-doelgroep dan bij de referentiepopulatie.
[0:12:27] Dus dat laat zien dat dit wel echt de belangrijke doelgroepen zijn voor ESF.
[0:12:33] Oké, dat was even ESF nu in het terugblik.
[0:12:35] Dan geef ik hem nu door aan Mario.
[0:12:44] Bianca heeft verteld over het huidige ESF, een lopend fonds.
[0:12:50] En nu zal ik inzoomen op het voorstel van de Commissie, de Europese Commissie voor de Toekomst.
[0:12:58] En dan ga ik dat afpellen van boven naar beneden, dus telkens van het MFK op hoofdlijnen, inzoomend op het middelsociaal domein en dan uiteindelijk op het ESF.
[0:13:11] Nou, het meerjarig financiële kader, ook wel het MFK,
[0:13:15] genoemd is de miljardenbegroting van de Europese Unie.
[0:13:19] Die bepaalt voor een periode van zeven jaar de maximale uitgaven van de EU.
[0:13:27] Afgelopen zomer heeft de Europese Commissie hun voorstel gepresenteerd voor de komende periode.
[0:13:39] Het MFK-voorstel, dit keer, bevat belangrijke vernieuwingen ten aanzien van het MFK zoals we het nu kennen.
[0:13:45] Daarom vind ik het belangrijk om eerst te kijken naar het bredere kader van het nieuwe MFK en door af te pellen richting het Europese Fonds.
[0:13:57] Een van de kenmerken die de commissie voorstelt, is om het MFK wat simpeler te maken.
[0:14:05] Met minder regels, minder fondsen, minder programma's.
[0:14:08] Dus moderner, flexibeler.
[0:14:10] Dat doen ze aan de hand van drie inhoudelijke pijlers.
[0:14:15] Zoals hier op de slide.
[0:14:16] De eerste pijler gaat over de nationale en regionale partnerschapsplannen.
[0:14:21] De tweede gaat over het concurrentievermogen.
[0:14:23] En de derde gaat over Global Europe.
[0:14:27] Jullie zullen, onze collega's van Financiën en BZ, op een latere briefing dieper op ingaan.
[0:14:33] Ik zal me vandaag focussen op pijler één en daarbinnen weer op het sociale aspect.
[0:14:44] Een vernieuwend iets dat de Europese Commissie voorstelt, is het resultaatsgericht begroten.
[0:14:53] Dat betekent dat de uitkering van middelen pas plaatsvindt na het behalen van mijlpalen en doelstellingen.
[0:15:03] Dus dat zijn mijlpalen en doelstellingen die de lidstaten, in het geval van de NRP's, de Nationale en Regionale Verenigdheidsplannen, moeten opnemen.
[0:15:11] Dus eerst moet dat zijn behaald, dan krijgt de lidstaat de middelen.
[0:15:24] Met deze slide wil ik laten zien wat vernieuwend is aan de eerste pijler, de nationale regionale partnerschapsplannen.
[0:15:32] Hier zie je meerdere domeinen die tot voor kort, of eigenlijk in het lopende MFK, afzonderlijk zijn, straks onder één plan vallen.
[0:15:46] Dat betekent dat lidstaten de flexibiliteit krijgen om binnen dat plan
[0:15:50] cursus te maken in waar ze hun middelen besteden.
[0:16:01] Binnen dat plan ziet u dus ook sociaal beleid.
[0:16:05] Het NRP schrijft ook voor dat de lidstaten ook het ondersteunen van werkgelegenheidsvaardigheden en de bevordering van sociale inclusie moeten opnemen in dat plan.
[0:16:20] dan het partnerschapsprincipe.
[0:16:22] Dat is ook een nieuw element die de commissie voorstelt.
[0:16:26] Elk land wordt geacht dat plan op te stellen samen met de partners uit de regio.
[0:16:33] Dat is fundamenteel en dat gebeurt door gedeelde beheer.
[0:16:39] Dat betekent dat de lidstaten en de Europese Commissie gezamenlijk de financiering beheren.
[0:16:46] Een belangrijk punt uit die plannen is het haakje met het Europese semester, of de ook wel bekende landspecifieke aanbevelingen.
[0:16:54] Dat betekent dat die aanbevelingen, die elk jaar weer vastgesteld worden, ook een prominente plek moeten krijgen in dat plan.
[0:17:05] En als laatste ook een vernieuwend aspect van het NRP is flexibiliteit.
[0:17:10] Ineens noemde ik al, dus de lidstaten hebben meer flexibiliteit dan daarvoor,
[0:17:15] om de nationale programmering in te vullen.
[0:17:19] Maar er komt ook een bufferruimte binnen dat plan.
[0:17:23] Dat betekent dat een deel van dat plan aan het begin van de periode nog niet ingevuld is.
[0:17:28] Dat is blanco.
[0:17:30] En de gedachte erachter is dat als gedurende die zeven jaar nieuwe prioriteiten zich voordoen of als er crises ontstaan, dat de lidstaten ook de flexibiliteit hebben om op dat ene domein middelen in te zetten.
[0:17:51] Ik noemde het al.
[0:17:54] De NRP-verordening heeft ook een artikel die specifiek ingaat op de sociale doelen die opgenomen moeten worden in het plan.
[0:18:02] Dat is artikel 3c.
[0:18:05] En hier ziet u de zes doelstellingen die lidstaten gevraagd worden op te nemen in dat plan.
[0:18:14] En hierin herkent u domeinen die Bianca ook net noemde, dus in het bijzonder het verbeteren van vaardigheden of het ondersteunen van de arbeidsmarktparticipatie of het stimuleren van de sociale inclusie van mensen in een kwetsbare positie.
[0:18:31] Een nieuw en bijzonder element in het NRP is dat de commissie voorstelt in artikel 22Q dat minstens veertien procent van de middelen die binnen het NRP worden toegewijzen aan sociale doelen worden toegewijzen.
[0:18:48] Dus die zouden dan aan deze zes sub-artikelen moeten worden besteed.
[0:19:01] En dan troep ik natuurlijk ook de vraag, wat is sociaal?
[0:19:06] Daarvoor heb ik nodig dat ik nog een verordening erbij pak.
[0:19:09] Dat is de verordening over het resultaatgericht begroten.
[0:19:13] Daar heeft de commissie een voorstel gemaakt over hoe we dan gaan meten wat sociaal is en wat niet.
[0:19:21] Maar ook andere domeinen die onder dat plan vallen.
[0:19:24] En daartoe hebben ze een bijlage gemaakt met...
[0:19:31] veel interventiegebieden, zoals we dat noemen.
[0:19:34] Denk aan laanbouw, sociale zaken, klimaat, energie.
[0:19:39] En binnen die afstandelijke interventiegebieden hebben ze een aantal indicatoren voorgesteld.
[0:19:47] En bij elk van die indicatoren, het zijn er in totaal iets van vijfhonderd, geven ze telkens aan of en in hoeverre een indicator als sociaal telt.
[0:19:59] En daarin maken ze drie keuzes.
[0:20:01] Dus een indicator telt voor honderd procent mee voor sociaal.
[0:20:05] Dat zijn dan de zes aan de linkerkant, dus de bekende werkgelegenheid, vaardigheden, sociale inclusie, voedselhulp en materiële privatie, sociale huisvesting.
[0:20:15] en de ondersteuning van organisaties en maatregelen voor het tegengaan van geweldige vrouwen.
[0:20:22] En dus als je als lid staat ervoor kiest om onder die indicator middelen op te nemen, dan tellen die voor de honderd procent als sociaal.
[0:20:31] Ook wijst de commissie een aantal indicatoren aan waarbij ze aangeven als je hier middelen op inzet, dan tellen die middelen voor veertig procent mee aan sociaal en dat zijn dan...
[0:20:44] Dit rijtje waar de commissie van zegt... Ja, deze zijn relevant op het sociaal domein.
[0:20:50] Dus links is... Dat geeft een duidelijke... ...relatie met sociaal.
[0:20:59] Rechts is relevant.
[0:21:06] En de derde optie is dat het een nul is.
[0:21:08] Dus ik zei 100 procent, 40 procent of een nul.
[0:21:10] Dat zijn de drie opties voor elk afzonderlijk indicator.
[0:21:16] En wat... Als de witstaat dan dat NRP indient, wat de commissie dan zal doen, is dus tellen wat al die middelen die gehangen zijn aan de dedicatoren, tot hoeveel dat optelt.
[0:21:32] En dan gaan ze toetsen.
[0:21:33] Oké, tel dat op tot minimaal 40% van het NRP en dan voldoen je aan het vereisten van minimaal 40% aan sociale doelen.
[0:21:45] En als laatste zoomen we in op het voorstel van de commissie op het ESF.
[0:21:55] Ja, inderdaad.
[0:21:55] Dus dat ging eigenlijk kort over hoe valt sociaal beleid onder het NRPP en er is ook nog een aparte ESF-verordening.
[0:22:04] Die is wel heel kort, maar ESF heeft wel onder het NRPP een eigen zelfstandige verordening.
[0:22:12] in de voorstellen geen apart budget voor ESF bepaald.
[0:22:16] Dus wel die 14% oormerking voor sociaal, maar geen apart ESF-budget.
[0:22:22] Het doel van ESF is nog steeds om bij te dragen aan de volgende doelstellingen.
[0:22:26] Dat zijn de algemene en specifieke doelstellingen in het NRPP.
[0:22:31] Dat is dus het ondersteunen van werkgelegenheid, sociale inclusie, vaardigheden en onderwijs en het bijdragen aan een sociaal-rechtwaardige transitie naar klimaatneutraliteit.
[0:22:42] Verder zal het ESF worden uitgevoerd onder gedeeld beheer met de Europese Commissie via de nationale en regionale partnerschapsplannen in nauwe samenwerking tussen de commissie, de lidstaten, regio's, lokale gemeenschappen en andere belanghebbenden, zoals bijvoorbeeld sociale partners en maatschappelijke organisaties.
[0:22:59] En dat is eigenlijk hoe het nu onder ESF in ieder geval ook al gaat.
[0:23:04] De ESF-verordening vormt dus een aanvulling op de NRPP-verordening en het omvat specifieke bepalingen.
[0:23:10] met dezelfde principes als in de huidige periode, waaronder dus sociale innovatie, demografische transities, materiële deprivatie en ook die partnerschap met sociale partners en het maatschappelijk middenveld en het ESF-committee.
[0:23:25] En de thema's onder ESF zullen, net als in het huidige programma, moeten aansluiten op de doelstellingen vanuit het Europese semester, dus wat Marie al eerder aangaf, en ook in lijn zijn met de Europese pijler van sociale rechten.
[0:23:40] Deze slide laat eigenlijk even een vergelijking zien tussen hoe ESF er nu uitziet in de huidige periode en hoe het er naar waarschijnlijkheid uit gaat zien.
[0:23:48] Dus het zijn nog steeds natuurlijk voorstellen van de commissie, maar dit is in ieder geval hoe wij op dit moment de commissievoorstellen interpreteren.
[0:23:55] Qua structuur, momenteel is er dus een zelfstandige verordening voor ESF en dat vormt ook de basis voor een ESF-programma.
[0:24:03] En in de volgende periode zal het echt onderdeel uitmaken van het NRPP.
[0:24:07] Dus er zal niet een apart ESF-programma zijn,
[0:24:10] ESF zal geïntegreerd worden in het NNPP.
[0:24:15] In de huidige periode is er dus echt een ESF-totaalbudget vastgelegd door de Europese Commissie en dit zal ook niet meer het geval zijn.
[0:24:22] Alleen de voorheen al genoemde oormerking van 14% voor sociaal volgt uit de verordening.
[0:24:29] Qua doelstellingen
[0:24:31] zien we in de huidige ESF-verordening dertien specifieke doelstellingen met betrekking tot werkgelegenheid, sociale inclusie, onderwijs, vaardigheden.
[0:24:40] De doelstellingen van het NPP worden bepaald door algemene en meer specifiekere doelstellingen.
[0:24:46] En de huidige doelstellingen van ESF zijn hier wel goed onder te plaatsen, maar we zien dat bij de sociale doelstellingen dat die wel wat breder zijn dan wat wij nu onder
[0:24:55] ESF-doelstellingen zien, dus bijvoorbeeld ook doelstellingen voor sociale infrastructuur en demografische uitdagingen.
[0:25:02] Maar alle activiteiten die wij in het huidige programma doen, die zouden ook onder het nieuwe NRPP kunnen vallen.
[0:25:10] Qua thematische concentratie, in het huidige programma waren een aantal oormerkingen, dus bijvoorbeeld 25% van het ESF-budget moest naar sociale inclusie gaan, 3% naar ondersteuning van de meest behoeftige personen, dus dat is bij ons voedselhulp,
[0:25:23] En sociale innovatie was ook een verplichte prioriteit.
[0:25:26] En hier lijkt in het nieuwe NRPP meer vrijheid in te zijn, dus geen thematische concentratie vereisten met oormerking, maar alleen die 14 procent voor sociale doelstellingen.
[0:25:37] En de EC zal in de beoordeling van de plannen wel rekening houden met specifieke regionale en nationale behoeften en uitdagingen die zijn vastgesteld in bijvoorbeeld het Europees semester.
[0:25:47] En daarbij wordt ook gekeken naar de employment guidelines, dus dat zijn eigenlijk ook aanbevelingen vanuit de EU.
[0:25:52] op het gebied van sociale zaken en werkgelegenheid.
[0:25:58] Wat betreft het programma... Op dit moment wordt dus het gehele ESF-programmabudget ingezet op basis van subsidies.
[0:26:07] En in de nieuwe periode is het dus onderdeel van het NRPP en dat zal dus op basis zijn van investeringen, hervormingen en andere soorten interventies, omdat het dus ook veel meer naar die resultaat gerichten.
[0:26:18] aanpak gaat.
[0:26:21] Het partnerschapsprincipe is eigenlijk hetzelfde wat ik al eerder heb genoemd.
[0:26:25] Het zal nog steeds in gedeeld beheer zijn en er zal een samenwerking zijn in ontwikkeling, uitvoering en implementatie van de fondsen samen met de regio's en andere maatschappelijke partners en de commissie.
[0:26:38] Qua uitvoering hebben we nu één beheerautoriteit voor het ESF en straks zullen er waarschijnlijk
[0:26:46] Ja, meerdere beheerautoriteiten zijn voor verschillende onderdelen van het NPP en dan één coördineerde autoriteit daarboven, dus voor het NPP zelf.
[0:26:56] En dan zien we in verantwoording dat het nu is de financiering en de verantwoording van de ESF-budgeten nog vooral op basis van werkelijke kosten en van vereenvoudigde kostenopties, maar het zal dus veel meer gaan naar resultaatsgerichte financiering, dus echt op basis van mijlpalen en resultaten.
[0:27:12] En als je die hebt behaald, dan ontvang je de middelen vanuit de EU.
[0:27:16] Dus eigenlijk zijn de grootste verschillen de nieuwe structuur, dus het ESF is niet meer apart, het zal vallen onder het NRPP.
[0:27:24] Er is geen apart ESF-budget of envelope.
[0:27:27] En een breed scala aan sociale doelstellingen, waarbij er geen oormerkingen voor specifieke thema's zijn, alleen die oormerking voor die 14 procent sociaal.
[0:27:35] En we gaan echt de kant op van prestatiegerichte verantwoording, wat nu nog wel minder het geval was.
[0:27:41] Dus dat is eigenlijk even kort samengevat hoe het eruit gaat zien.
[0:27:49] Dat was het eigenlijk.
[0:27:58] Zoals u ziet een ingewikkelde spinnenweb van verschillende verordeningen die in elkaar grijpen.
[0:28:03] Maar we hopen dat we daar enige duidelijkheid in hebben kunnen geven.
[0:28:09] Hartelijk dank en ik vermoed, de klokjes doen niet zo goed, hè?
[0:28:14] Ik vermoed zomaar dat er heel veel vragen zijn.
[0:28:16] Ik stel voor dat we hem drie vragen stellen en dan de antwoorden komen en dan de volgende drie vragen.
[0:28:21] Dan gaan we gewoon het rijtje af.
[0:28:23] Intussen is de heer Cullemans, welkom van jaar 2021, binnengekomen.
[0:28:27] Meneer Van Houdingen.
[0:28:29] Welkom, u had ook aangegeven iets later te zijn, maar fijn dat u de presentatie helemaal hebt nog mee kunnen maken.
[0:28:36] Mag ik u meteen het woord geven?
[0:28:39] En nogmaals, ik heb het net ook gezegd, voordat u binnenkwam, het is de bedoeling geen politieke vragen, maar echt inhoudelijke vragen.
[0:28:45] Het is een technische briefing en het gaat niet over de mening van de verschillende mensen die hier zitten, maar om feitelijke dingen.
[0:28:55] Dan ga ik hem proberen zo technisch mogelijk in te kleden.
[0:28:59] Nou, reken maar dat ik ingrijp als het de politie voelt, toch?
[0:29:02] Dat heb ik alle vertrouwen in.
[0:29:04] Dan hou ik het voor nu eventjes bij één vraag, want dat is dan per drie.
[0:29:07] We zien natuurlijk dat het ESF zich richt op regio's die onder het Europees Gemiddelde Levensstandaard liggen.
[0:29:15] In de praktijk is dat natuurlijk vaak niet het geval van Nederland.
[0:29:18] Dus kunt u iets concreter aangeven wat nou de kost-debatenafweging voor Nederland is van dit programma?
[0:29:27] Dank u wel, voorzitter, en laat ik vooropstellen dat ik blij ben dat de financiering meer resultaatgericht wordt.
[0:29:33] Ik heb twee vragen, als dat kan, korte vragen.
[0:29:36] Ik kan de achtername niet lezen, ik heb een visuele beperking, maar voor mevrouw Bianca dan.
[0:29:43] U had het over de kwetsbaren op de arbeidsmarkt.
[0:29:46] dat dat een van de drie peilers is.
[0:29:48] En ik ben benieuwd hoe die afbrakeling dan plaatsvindt, want ik kan me voorstellen dat kwetsbaren op de arbeidsmarkt in Griekenland anders zijn dan in Nederland of in andere lidstaten.
[0:29:58] En ten tweede, die 500 indicatoren, hoe zorgt men ervoor dat er voldoende focus blijft, omdat je toch heel veel, vind ik, veel indicatoren hebt dan.
[0:30:11] Meneer Hulder, heeft u een vraag?
[0:30:13] Ik heb eigenlijk ook twee vragen.
[0:30:14] Wilt u één vragen en dan de volgende ronde nog één?
[0:30:18] Als ze echt kort zijn... Ze zijn heel kort.
[0:30:20] Kunnen met ja en nee worden beantwoord.
[0:30:24] In de inleiding werd er gezegd, volgens mij door mevrouw Vermeer, dat dit het startpunt was, maar dat het niet het eindpunt hoeft te zijn, dus dat er een hele discussie komt.
[0:30:36] Kan het eindpunt of de eindconclusie ook zijn, nee, we doen het niet,
[0:30:41] En de tweede vraag is, is er ooit... We hebben een hoop cijfers gezien over wat er de afgelopen tijd is gerealiseerd en wat we willen realiseren.
[0:30:52] Is het ooit vergeleken met de cijfers toen Nederland al dit beleid nog zelf deed?
[0:30:56] Want al deze dingen deden we al tientallen jaren.
[0:30:59] Dus is er ooit vergeleken met hoe we dat vroeger zelf deden in Nederland?
[0:31:05] Wie mag ik... Nee, dat gaan we straks doen.
[0:31:08] Tweede ronde.
[0:31:08] Wie mag ik eerst het woord geven?
[0:31:14] Er wordt even gezoegd op de vragen.
[0:31:23] En u mag rustig verduidelijk in de... We gaan het ruitje gewoon even af.
[0:31:31] De vraag over de kostenbatenanalyse.
[0:31:36] Dat is natuurlijk in die zin een ingewikkelde vraag, want je hebt...
[0:31:39] Qua kost de baten altijd eerste- en tweede-orde effecten.
[0:31:44] Dus wat stop je als lidstaat je aan middelen erin en wat houd je eruit?
[0:31:50] Dat zijn de eerste-orde effecten.
[0:31:51] Een tweede-orde effect is... wellicht helpt het Nederland als economie in andere lidstaten goed te draaien.
[0:31:59] Dus dat maakt het ook wat ingewikkeld om dat één op één te zeggen.
[0:32:03] Ik denk dat het algemeen bekend is, Nederland is voor het gehele MFK en dat geldt ook voor dit NRPP,
[0:32:08] zijn we netto betalen, wat betekent dat we er relatief meer aan betalen dan we eruit halen aan euro's.
[0:32:17] En dat heeft precies met wat gezegd is te maken met dat wij onder andere qua economische ontwikkeling verder zijn dan een deel van de andere lidstaten.
[0:32:30] En dit wordt meegerekend in de verdeelsleutel.
[0:32:34] Dus ook als je bijvoorbeeld kijkt naar het NNPP-budget.
[0:32:37] Volgens mij zit er in totaal iets van 900 miljard in.
[0:32:42] Nederland houdt volgens de eerste berekeningen, halen we daar 8,5 miljard uit.
[0:32:49] Dus dat is een fors bedrag, maar wel in verhouding tot die 900, een relatief klein bedrag.
[0:32:55] En andere lidstaten halen daar meer uit.
[0:32:56] En dat heeft dus te maken met die verdeelsleutels die daaronder liggen.
[0:33:06] Ja, dus je vraag was... Of uw vraag was... Oké.
[0:33:13] Hoe we bepalen wie de kwetsbaren op de arbeidsmarkt zijn, omdat het dus per land verschilt.
[0:33:17] Maar dit wordt in principe niet door de EU opgelegd.
[0:33:20] Nee, dus dat is... Dat ging ook over het huidige programma, dus daarin hebben wij die prioriteit, inderdaad, mensen met een kwetsbare arbeidsmarktpositie.
[0:33:27] En we hebben dus in Nederland die doelgroepen zelf bepaald die daaronder vallen.
[0:33:31] Dus dat zijn bijvoorbeeld niet uitkeringsgerechte, arbeidsbedemmende,
[0:33:35] Personen die in de participatiewet zitten, vreemdelingen, Oekraïnse ontheemden.
[0:33:41] Dus we hebben die doelgroep eigenlijk zelf bepaald.
[0:33:42] Dus wat zien wij in Nederland, wat de mensen zijn die eigenlijk de meeste afstand hebben tot de arbeidsmarkt en de meest kwetsbare arbeidsmarktpositie.
[0:33:51] Ja?
[0:33:53] Oh.
[0:33:53] Zullen we even eerst het rondje afmaken en dan straks even verduidelijken in de vraag?
[0:33:56] Want we hebben op zich heel weinig tijd, dus het is fijn als iedereen even zijn vraag aan kan stellen.
[0:34:02] over de vraag of er wel voldoende focus is met 500 indicatoren.
[0:34:08] Ik denk dat als we de commissie vragen dat ze zeggen dat alles relatief is, want we komen nu van...
[0:34:15] Duizenden indicatoren.
[0:34:16] Dus ze hebben heel wat geschrapt om terug te gaan naar 500.
[0:34:20] En als het gaat om de vraag op de focus, ja, ik kan iets voorlezen uit het BNC-ficie dat daar iets over zegt.
[0:34:26] Het is over het standpunt van het Nederlands kabinet.
[0:34:31] Ik lees voor.
[0:34:32] Bij de specifieke sociale indicatoren had het kabinet graag nog een sterkere focus gezien om daarmee nog gerichter bij te dragen aan het vergroten van de concurrentiekracht van de EU.
[0:34:47] Meneer Buijsen, kunt u de microfoon uitzetten?
[0:34:51] Misschien ter aanvulling, dat heeft u ook in de fiches en in de Kamerbrief kunnen lezen, specifiek voor de sociale elementen van het MFK, pleit we als Nederland, hebben we ook al voor de voorafgaande publicatie gepleit voor, kijk nou ook hoe deze middelen kunnen bijdragen aan de concurrentiekracht van de EU in een brede zin.
[0:35:13] Dat is een van de prioriteiten die het kabinet ook heeft benoemd.
[0:35:17] Dat volgt ook onder andere uit het rapport van Mayo Draghi, waar hij adviseert, kijk bijvoorbeeld hoe die middelen kunnen worden voor het stimuleren van de ontwikkeling van vaardigheden, zodat we daarmee concurreren in de woorden Oost-EU als geheel.
[0:35:31] En daarnaast de sociale inclusie van mensen, zodat iedereen kan meedoen.
[0:35:35] Is dat misschien nog de aanvulling op jouw toelichting?
[0:35:39] De vraag van, kan de uitkomst ook zijn?
[0:35:43] Nee, we doen het niet.
[0:35:44] We zitten een beetje op het randje van een politieke vraag.
[0:35:49] Ja, kijk, de onderhandelingen hierover lopen via verschillende sporen.
[0:35:55] Dus we hebben het ESF Plus en we hebben het NPP.
[0:36:00] Dat loopt via, daar gaan we als raad, dus als lidstaat, daar gaan we over om behandelen.
[0:36:05] Daar stemmen we over met een gekwalificeerde meerderheid van lidstaten, dus die moeten mee instemmen.
[0:36:09] Het Europees Parlement neemt een positie in en dat wordt volgens mij elkaar gebracht in een triloog.
[0:36:14] Dus dat zijn eigenlijk de gebruikelijke wetgeverstrajecten, zou je kunnen zeggen, in Europa.
[0:36:20] Daarnaast is natuurlijk de algemene onderhandeling die op Europees raadniveau plaatsvindt over de cijfertjes en over hoeveel
[0:36:30] Hoeveel budget pakken we overal aan en dat geldt ook voor de inkomstenkant van de begroting.
[0:36:35] Daar moet uiteindelijk de Europese Raad met unanimiteit over besluiten.
[0:36:39] Dus ja, zolang niet alle lidstaten het een zijn, is er geen akkoord.
[0:36:45] Mag ik voor jou de laatste vraag geven?
[0:36:50] We hebben vergeleken de resultaten van ESF met de tijd dat er nog geen ESF was.
[0:36:55] Ja, dat is lastig, want we krijgen dus al ESF-middelen sinds 1957.
[0:36:59] Dus we hebben niet echt een goede counterfactual wat zou er gebeuren als die ESF-middelen er niet zouden zijn.
[0:37:05] Maar het is denk ik wel goed om te zeggen dat het dus altijd aanvullende middelen zijn.
[0:37:08] Dus eigenlijk aanvullend beleid op wat bijvoorbeeld gemeentes sowieso al doen.
[0:37:12] Ze bereiken hier meer mensen mee dan ze anders zouden kunnen bereiken.
[0:37:16] Dus ESF zorgde daarin wel echt voor dat ze eigenlijk meer konden doen en dat het anders in een beperktere vorm had moeten zijn.
[0:37:23] Dus we zien ook bijvoorbeeld bij klantbegeleiding dat ze door die extra budgetten meer tijd hebben ook voor de mensen die ze begeleiden of meer mensen kunnen begeleiden.
[0:37:32] Dus daarin...
[0:37:33] Op die manier kan je die vergelijking denk ik wel maken, dus dat je ziet dat het er echt bovenop komt.
[0:37:38] En daarbij is het dus wel belangrijk te melden dat er ook altijd co-financiering is, dus het is niet puur vanuit ESF.
[0:37:43] Gemeentes moeten zelf ook bijleggen met hun middelen.
[0:37:46] Ik weet niet of dat helemaal antwoord geeft op uw vraag.
[0:37:51] Hij zal het er even mee moeten doen, denk ik.
[0:37:55] Ik ga kijken naar de heer Nijhuis.
[0:37:57] Ja, dank.
[0:37:58] Ik zou graag wat meer willen weten over die koppeling met de landspecifieke aanbevelingen, wat ik me daar precies bij moet voorstellen.
[0:38:05] Ik had het idee ook dat dat misschien een koppeling was met die resultaatgerichte financiering waar het over ging, met de mijlpalen en resultaten, wat we ook kennen uit het corona herstelfonds.
[0:38:14] Moet ik dan bij bijvoorbeeld bij die mijlpalen, bij het RRF zien we dat ook als aan de ene kant van dit moet je aan de uitgavenkant gedaan hebben met het geld dat je hebt gekregen, maar ook bepaalde hervormingen die een land dan heeft moeten doen.
[0:38:26] Geldt dat dan hier ook en wat
[0:38:28] Ja, wat moeten we ons daarbij voorstellen?
[0:38:30] Ik snap natuurlijk dat het niet nog al het hele plan voor Nederland al in concept klaar is, maar wel van ja, wat voor dingen mag je daarbij verwachten?
[0:38:38] Ik maak nog even het rijtje af, mevrouw Bühler.
[0:38:42] Ja, dankjewel.
[0:38:42] Ik heb zelf dankbaar gebruikgemaakt als wethouder van ESF-fondsen na de sluiting van VDL Netcar, waarbij 3.500 Limburgers hun baan verloren.
[0:38:55] Dus ik weet hoe ingewikkeld het is om het aan te vragen.
[0:38:57] En wat ik nu ook lastig vind, en ik snap niet zo goed hoe we dat moeten gaan doen, is op het moment dat er sprake is van cofinanciering, maar je bent wel risicovol aan het financieren, want je krijgt pas uitbetaald nadat er een aantal milestones zijn bereikt, dan vraag ik me af hoe bereidwillig zullen partijen zijn om daarin te stappen.
[0:39:25] Ik zie dat als een technische vraag, omdat ik vooral ook zou willen weten hoe zien we dat in de uitvoering?
[0:39:30] Hoe werkt dat uit?
[0:39:33] En ja, daar ben ik heel nieuwsgierig naar.
[0:39:38] Eer van Ouwelingen.
[0:39:40] Dank voor uw presentatie.
[0:39:40] Excuus dat ik wat later was.
[0:39:42] Ik heb de visies doorgelezen met betrekking tot deze menjaarbegroting.
[0:39:45] Wat mij vooropvalt is dat ze op bijna alle terreinen betrekking hebben en dan specifiek met betrekking tot uw presentatie.
[0:39:50] Zie ik er nou goed uit als het om een sociaal domein gaat, dat bijna alles met uw
[0:39:54] dat het Europese geld straks eigenlijk gefinanceerd kan worden van daklozen, het is toerisme, sporten, alles kan net langs.
[0:39:59] Of is het misschien ook een terrein, en dat kunt u weer echt een voorbeeld geven, binnen dat sociaal domein waarvan ook de Europese Unie of in ieder geval Nederland zou zeggen van nou, dat hoort niet gefinanceerd te worden, dat Europese geld.
[0:40:10] Er is geen rechtsgrond geworden of het is niet subsidiair of dat is niet proportioneel.
[0:40:13] Wat mijn indruk is, en ik hoop dat het niet waar is, maar ik vrees van wel, dat eigenlijk alles wat met het sociaal domein te maken heeft, dat dat inmiddels ook Europees beleid kan zijn.
[0:40:22] Dank.
[0:40:28] Dan kijk ik weer even uw kant op.
[0:40:30] Wie mag het woord geven?
[0:40:35] Dank u, voorzitter.
[0:40:37] Ik zal ingaan op de vraag rondom de landspecifieke aanbevelingen, hoe we dat kunnen koppelen aan dat NRP.
[0:40:44] Laat ik het concreet maken.
[0:40:47] Elk jaar stelt de Raad de landspecifieke aanbevindingen vast voor elke lidstaat.
[0:40:53] En laat ik het concreet op Nederland inzoomen, voor 25.
[0:40:56] Daar stond op het sociale domein dat Nederland werk moest maken van het oplossen van het arbeidstekort.
[0:41:06] Dus dat er door middel van bijschoningen
[0:41:11] Ook stond erin dat het goed zou zijn als meer mensen naar een hogere productiviteitssector zouden gaan doorstromen.
[0:41:19] Dus dat mensen... In beide gevallen zie je hier dat Nederland aanbevolen wordt door middel van bij- en omscholing.
[0:41:28] Zorg ervoor dat mensen in een baan terechtkomen waar ze...
[0:41:33] een hoger welvaartsniveau kunnen verdienen en ook kunnen bijdragen aan die tekorten waar we mee kampen.
[0:41:39] Nou, dus dat wetende, dan zal de commissie toetsen of en in hoeverre het NRP daar iets mee doet.
[0:41:46] Dus als het NRP niet invulling geeft aan het oplossen van de arbeidsmarkttekorten, dan zal de commissie daar iets van zeggen.
[0:41:55] Dus dat moet wel een prominent punt zijn binnen het NRP.
[0:42:05] Ja.
[0:42:09] Was dat het?
[0:42:10] Ja.
[0:42:12] Oké.
[0:42:12] Andere vraag?
[0:42:14] Ja, misschien nog bij een toevoeging.
[0:42:16] Kijk, dat nationale plan, dat moet natuurlijk dan worden... Nou, één, we moeten uiteindelijk kijken hoe de afspraken daarover uitzien, wat er aan het eind op tafel ligt.
[0:42:26] dan dient er een plan te worden opgesteld.
[0:42:28] En dan zullen we inderdaad rekening moeten geven, zoals het er nu naar uitziet, van die landelijke specifieke aanbevelingen.
[0:42:33] En in welke mate dan precies, dat is natuurlijk ook afhankelijk van de eindteksten, hebben we ook gezien bij de discussies over het herstel- en veerkrachtplan.
[0:42:44] En andere twee vragen?
[0:42:48] De vraag was dus, hoe bereidwillig zullen partijen zijn om erin te stappen als het straks dus op basis van mijlpalen gaat?
[0:42:54] Er is inderdaad wel voorfinanciering nodig, dat is nu ook al.
[0:42:58] En alsnog zien we wel dat partijen altijd bereidwillig zijn om subsidie aan te vragen, ook al moeten ze dat eerst voorfinancieren en pas achteraf krijgen ze ook daadwerkelijk het geld.
[0:43:08] Het maakt het misschien wel iets gecompliceerder als het op basis van meldpaden wordt, maar dat zal wel in samenspraak gaan ook met de aanvragers.
[0:43:16] Dus dat is nu eigenlijk ook al, dat we dus van tevoren
[0:43:19] Ja, eigenlijk afstemmen wat zijn realistische mijlpalen daarin.
[0:43:23] Dus het is niet dat wij opleggen, oké, jullie moeten zoveel mensen per jaar aan het werk helpen.
[0:43:27] Dit gaat in samenspraak met de regio's worden die mijlpalen ook vastgesteld.
[0:43:30] En daarmee hopen we dus dat risico te mitigeren dat ze niet in willen stappen vanwege risicovolle voorfinanciering.
[0:43:41] Dat, heb je daar nog aanvulling op?
[0:43:47] Ik dacht in een stuk ook... Nog een aanvulling?
[0:43:49] Of is dit over het... Ja, aanvulling.
[0:43:50] Ik dacht in een stuk ook te hebben gelezen dat er in een commissievoorstel wordt gedacht van hoe split je nou zeg maar die verantwoordelijkheid voor die meldpalen die vaak op nationaal niveau ligt en de uitbetalingen die vaak op regionaal niveau ligt.
[0:44:04] Dus kan je daar werken met dat dat risico voor het niet halen van die meldpalen
[0:44:10] centraal wordt belegd.
[0:44:11] Daar zitten ook elementen voor in het commissievoorstel.
[0:44:15] Dan zal ik al gelijk doorgaan naar de vraag van meneer Van Houlingen.
[0:44:19] Kan alles gefinancierd worden?
[0:44:21] Nee, zou ik zeggen.
[0:44:23] Ik begrijp de reflex in de zin van er zitten veel sociale elementen die worden genoemd.
[0:44:28] Er zitten dus wel verschillende wegingen aan.
[0:44:30] Je ziet ook echt wel
[0:44:31] in de teksten van de commissie, en uiteindelijk moet de commissie ook zo'n nationaal plan goed gaan keuren, dat er zwaartepunten worden gelegd.
[0:44:39] Dus bijvoorbeeld op het punt van vaardigheden, wat ik al noemde, wat we als Nederland heel hard voor hebben gepleit, ook in de voorfase, zie je dat dat best wel sterk verweven zit in die NRPP-verordening.
[0:44:49] Dus je ziet dat daar meer gewicht aan wordt gegeven en uiteindelijk
[0:44:53] Ja, het is niet met een soort van zo'n percentage moet aan vaardigheden worden besteed.
[0:44:57] Dit staat er, we kunnen daar een voorstel voor doen, maar de commissie moet dat wel goedkeuren.
[0:45:01] Er zijn ook gewoon elementen, die zitten daar bijvoorbeeld... Onze grootste kostenpost als ministerie van SRW is nog steeds sociale zekerheid, by far.
[0:45:09] En dat zit er bijvoorbeeld niet in.
[0:45:11] Dus het is niet de bedoeling dat we met deze gelden WW-uitkeringen gaan betalen.
[0:45:15] Ik zeg maar wat, dat is niet een sociale uitgaver die genoemd wordt in deze voorstel.
[0:45:23] Ik vul graag aan, ja.
[0:45:26] Ik dacht, misschien is het ook nog wel relevant om te zeggen, dat is ook in relatie tot de vraag van meneer Van Houwelingen, maar ook relateert ook aan de vraag van de heer de Kort over de indicatoren en de veelheid van indicatoren.
[0:45:38] Dat wij, dat hij overigens ook in onze kabinetspositie, het BNC-fichier, gesteld dat we
[0:45:44] Graag willen we dat er gefocust wordt op een beperkt aantal indicatoren die wij het belangrijkst vinden.
[0:45:51] En het is denk ik ook zo, dat is ook belangrijk om te benoemen, dat het Europees semesterproces een belangrijke leidraad is voor hoe je als lidstaat je middelen kan gaan inzetten.
[0:46:02] Dus daar wordt ook wel een bepaalde focus gevraagd, op de onderwerpen die in de lidstaten van belang zijn om aan te pakken.
[0:46:09] Niet om het overal op in te zetten, om het maar zo te zeggen.
[0:46:15] Heel erg bedankt.
[0:46:16] Ik had zelf ook een vraag en daarna hebben we nog een paar vragen kunnen stellen.
[0:46:21] Voor mij is het vrij eenvoudig.
[0:46:23] Stel dat het kabinet een kabinet besluit om precies die 14% geoormeerd geld aan sociale thema's te besteden.
[0:46:32] Is dat dan meer of minder dan wat er nu uit de ESF komt?
[0:46:46] Dat is een technische vraag, maar daarom ook niet te beantwoorden.
[0:46:51] Omdat we nog niet weten hoe groot het NRP wordt.
[0:46:55] Dus ook EU-breed niet.
[0:46:57] Dus dat maakt allemaal onder de leid van de onderhandelingen.
[0:47:00] Dus die berekening kunnen we pas aan het bittere einde maken, maar niet vandaag.
[0:47:06] Dat is kort, dan heb ik weinig tijd in het slagroom.
[0:47:08] Ik kijk nog even voor de inschatting.
[0:47:12] Zijn er nog veel vragen?
[0:47:18] Drie vragen en eventueel de heer Van Houwelingen.
[0:47:21] Als u ze kort wil stellen en zo eenvoudig mogelijk houdt.
[0:47:26] Dat ga ik doen.
[0:47:26] Dank voor de ruimte.
[0:47:28] Een klein beetje in het verlengde van de heer Van Houwelingen over het punt van subsidiariteit.
[0:47:32] Daar lees ik ook in het visje dat daarbij wordt de afweging gemaakt of het overwogen optreden niet voldoende door de lidstaat op centraal, regionaal of lokaal niveau kan worden verwezenlijk.
[0:47:42] Praktische zaken, de bevordering van personen met een kwetsbaar positie op de arbeidsmarkt, zijn natuurlijk allemaal zaken waar lokaal of landelijke overheid zich al mee bezighoudt.
[0:47:50] Dus kunt u technisch ingaan wat nou de inschatting maakt dat dit subsidiair zou kunnen.
[0:47:56] Wat kunnen we hiermee wat we zelf niet zouden kunnen op lokaal of revierhandelniveau?
[0:48:04] Ja, meneer Melis gaf net als een reactie op opmerking van de heer de Kort het verhaal van ja die focus is juist belangrijk en we willen juist inzetten op een beperkt aantal onderwerpen omdat wij dat belangrijk vinden.
[0:48:17] Een aantal keren hoorde ik het woordje wij.
[0:48:20] Wie is wij in die opbouw?
[0:48:25] U mag zo antwoorden dan en de heer Nijhuis.
[0:48:30] Ja, meer procesmatig.
[0:48:31] Ook in dat partnerschapsprincipe.
[0:48:33] Hoe worden lokale mede-overheden betrokken in het Nederlandse voorstel uiteindelijk?
[0:48:40] Dan kijk ik toch even op de heer Van Houwelingen aan, dan kan hij zijn vraag nog stellen.
[0:48:43] Ja, heel kort.
[0:48:44] Oh, u had toch nog een vraag voor mevrouw Bühler.
[0:48:49] Nee, laat maar.
[0:48:50] Ik denk dat hij ook wel de grootste geheur van allen doet.
[0:48:51] Oké.
[0:48:55] Nu was ik ook niet te verstaan.
[0:48:57] Ik denk dat... Ik denk voor de mensen thuis dat de vraag al gesteld was.
[0:49:02] Dus, heer Van Houden, heel graag kort.
[0:49:04] Heel kort, want het voorbeeld dat kwam, heel interessant, was van nou, WW, dat is niet de bedoeling, hè, dat geloof ik onmiddellijk, maar stel dat je zou zeggen, dat de Europese Unie zou zeggen, nou ja, oké, dat is verschillende ontwikkelingsniveau, hè, dus uitkeringen, Nederland is wat hoger dan bijvoorbeeld Italië, moeten we ook gelijk trekken.
[0:49:17] Is er niet een rechtsgrond te bedenken waarop zelfs de WW zou kunnen zeggen, nou, dat kunnen deze middelen... Dat is eigenlijk mijn vraag, hè.
[0:49:23] Dus niet of het de bedoeling is, maar zou het kunnen, ja.
[0:49:27] En dan ga ik nu aankijken of u deze vraag allemaal kunt beantwoorden in de resterende tijd.
[0:49:31] Dat hoop ik.
[0:49:33] Wie mag ik het woord geven?
[0:49:35] De heer Arden.
[0:49:37] Ja, we gaan het proberen.
[0:49:38] Het specialiteitsoordeel werd nagevraagd.
[0:49:43] Ik kan daar niet heel veel meer toevoegen dan wat in het visier staat, omdat het anders ook denk ik wel een beetje een politieke antwoord gaat worden.
[0:49:48] Maar kijk, er zit ook in wat er met dit fonds gebeurt en wat er belangrijk is
[0:49:56] wat wij belangrijk vinden, waar de Unie zich om naartoe ontwikkelt.
[0:50:01] Bijvoorbeeld als het gaat om concurrentiekracht.
[0:50:03] Daar zit wel natuurlijk ook een duidelijke grensoverschrijdende aard in.
[0:50:06] Het zit er niet alleen in van, worden individuele lidstaten, zijn die concurrerend?
[0:50:10] Maar het gaat er ook om, zijn we als de Unie als geheel concurrerend?
[0:50:14] En daarvoor zijn er natuurlijk ook gewoon grote verschillen in Europa.
[0:50:19] En niet voor iedere lidstaat is het eenvoudig om dat te bereiken zonder Europees geld.
[0:50:26] De wij-vraag mag ik misschien dan jou geven, Pieter?
[0:50:33] Als wij het over wij hebben, hebben we het over de kabinetsappreciatie, dus over de lijnen van het kabinet.
[0:50:52] Wil jij die doen, over de lokale overheid?
[0:50:54] Ja, de vraag was dus inderdaad, hoe worden lokale mede-overheden betrokken in het Nederlandse voorstel?
[0:51:00] Nou, ik kan in ieder geval vertellen hoe dat op dit moment bij ESF gaat.
[0:51:03] We hebben een monitoringscomité en daar zijn eigenlijk heel veel verschillende partijen in vertegenwoordigd.
[0:51:08] Dus bijvoorbeeld de VNG, vertegenwoordigers van de G40, de G4, maar ook bijvoorbeeld de sociale partners en maatschappelijke organisaties.
[0:51:16] En zij denken ook mee over die invulling van het ESF-programma, of hebben daarover meegedacht.
[0:51:22] Zullen ook betrokken worden bij de invulling van het NRPP?
[0:51:25] Hoe het voor dat algehele NRPP gaat?
[0:51:29] Ik kijk even naar mijn collega's.
[0:51:31] Ja, ook in die verordening zitten verschillende, of in ieder geval één artikel waarin duidelijk wordt gezegd dat dat in samenspraak moet worden opgesteld met verschillende belanghebbenden, waaronder volgens mij ook regionale partners.
[0:51:44] De vraag van de meneer Van Houweling.
[0:51:46] Ik ga het proberen, maar ik ben geen jurist, dus ik pin me niet helemaal op vast.
[0:51:51] Ik denk dat we hier ook een onderscheid moeten maken tussen wat mag de Unie qua beleidsvoorstellen en wat mag qua besteding van middelen.
[0:52:00] En dat zijn wel twee andere dingen.
[0:52:02] Het Europees Sociaal Fonds heeft dus een aparte rechtsgrondslag in het verdrag.
[0:52:06] En daar zitten bij mijn weten weinig beperkingen aan waar dat geld aan besteedt zou moeten worden.
[0:52:13] Dat wordt natuurlijk wel vervolgens verduidelijkt in precies de verordeningen waar we het over hebben.
[0:52:19] Qua beleid, dat is voor een groot deel een gedeelde bevoegdheid tussen lidstaten en de Unie.
[0:52:27] Dus de Unie kan daar lidstaten aanvullen qua beleid.
[0:52:31] Maar daar zitten wel beperkingen aan.
[0:52:33] Misschien bent u bekend dat er
[0:52:35] Recentelijk nog een Hof-uitspraak is geweest over minimumlonen.
[0:52:39] Daar zie je dat het verdrag bijvoorbeeld zegt van het kan niet zo zijn dat er op EU-niveau wordt bepaald hoe hoog het minimumloon in Nederland in euro's moet zijn.
[0:52:50] Daar zitten wel indirect mogelijk dingen over worden gezegd, maar niet over de hoogte.
[0:52:55] Zo zitten daar beperkingen aan en daar zitten ook beperkingen aan wat kan qua voorschriften op het terrein van sociale zekerheid.
[0:53:04] Maar dat is dus wel net een ander rechtsgrondslag dan waar het ESF op gestoerd is.
[0:53:11] Oké, nog één keer naar links.
[0:53:12] Ik denk nog voor eerst naar mevrouw Bühler, want die had nog half een vraag.
[0:53:16] Nee?
[0:53:18] Is er nog een resterende vraag?
[0:53:20] Dan ben ik veel te streng geweest.
[0:53:24] Dat kan nooit de bedoeling zijn.
[0:53:26] Is er nog iets dat u kwijt wil?
[0:53:29] Ik denk dat er in de loop van de tijd nog echt veel vragen opkomen.
[0:53:32] Het is best complex en er gaat veel veranderen en er is ook nog heel veel niet duidelijk.
[0:53:37] Dus ik ga ervan uit en dat is misschien goed voor iedereen om te weten.
[0:53:40] We mogen altijd volgens mij terecht om vragen te stellen bij jullie.
[0:53:45] Daarvoor kunnen we contact opnemen met een parlementaire contactpersoon.
[0:53:48] Dus dat zullen we dan zeker doen.
[0:53:50] Ik wil u hartelijk danken voor de heldere toelichting.
[0:53:54] Het is heel fijn om dit te krijgen.
[0:53:56] Hebben wij de presentatie al in de parlous zitten?
[0:54:00] Dus ook veel dank daarvoor.
[0:54:02] En nou ja, we gaan elkaar vast nog wel treffen de komende tijd.
[0:54:05] Hartelijk dank en een fijne middag.