Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.
Procedurevergadering commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
[0:00:00] Welkom bij de procedurevergadering van de vaste Commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
[0:00:06] We gaan beginnen met agenda punt 1, de regeling van werkzaamheden en daar zijn geen verzoeken ontvangen.
[0:00:12] Dan de mededelingen.
[0:00:15] Aanstaande maandag stond er een wetgevingsoverleg media ingepland, maar dat is verplaatst naar 26 januari.
[0:00:23] Nou is er vanmiddag om twee uur een introductie bij inkomst voor wat betreft media en die gaat wel gewoon door, dus daar bent u van harte welkom.
[0:00:34] Dan agendapunt 2, de brievenlijst particulieren.
[0:00:37] Iemand die daar iets over te melden heeft?
[0:00:40] Nee?
[0:00:40] Al dus besloten.
[0:00:41] Agendapunt 3, de brievenlijst van organisaties.
[0:00:49] Ook niemand?
[0:00:50] Ja, hier.
[0:00:51] Oh, mevrouw Tsokoi.
[0:00:55] Voorzitter, bij brief 6 zouden wij graag een kabinetsreactie willen.
[0:01:00] Ja, dat gaan we doen.
[0:01:01] En dan bij brief 9 staat ter bespreking.
[0:01:06] Wenst de commissie in te gaan op de uitnodiging van de VNG, de PO en VO-raad en andere organisaties voor een werkbezoek over kansengelijkheid aan de gemeente Pijnakker-Noodorp op 30 januari 2027.
[0:01:18] Vingers voor wie daar vindt dat dat een commissieactiviteit moet worden.
[0:01:23] Nee, dan gaan we dat overlaten aan de individuele fracties, dus dan kunt u daar als individueel op ingaan.
[0:01:30] Al dus besloten.
[0:01:31] Dan zijn we bij agenda punt 4 tot en met 6, wet en regelgeving.
[0:01:37] Die zijn ter informatie.
[0:01:40] Al dus besloten.
[0:01:41] Dan zijn we bij de brieven van de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, agenda punt 7.
[0:01:48] Het gaat over de beoogde datum van de inwerkingstreding van de archiefwet.
[0:01:54] De eerste vraag aan u is of u dit controversieel wilt verklaren.
[0:01:58] Nee?
[0:01:59] Dan is het voorstel om dit voor kennisgeving aan te nemen.
[0:02:02] Al dus besloot.
[0:02:04] Agendepunt 8.
[0:02:05] Financiering van de landelijke publieke omroep en de rol van de reclame.
[0:02:10] Het voorstel om dit controversieel te verklaren.
[0:02:14] Niemand?
[0:02:15] Dan is het voorstel om dit te agenderen voor het wetgevingsoverleg.
[0:02:18] OCW-begroting onder heel media.
[0:02:20] Daar staat nu nog 8 december, maar dat wordt dus januari.
[0:02:23] O, het is besloten.
[0:02:24] Agenda punt 9.
[0:02:25] De resultaten van de derde meting van de Monitor Mentale Gezondheid en Middelengebruik voor hbo- en wo-studenten.
[0:02:31] Wie wil dit controversieel verklaren?
[0:02:34] Niemand?
[0:02:34] Dan is het voorstel om dit te agenderen voor het ongeplande commissiedebat hoger onderwijs en studiefinanciering.
[0:02:40] Al dus besloten.
[0:02:42] Dan zijn we bij de brieven van de staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
[0:02:45] Agenda punt 10, de laatste sets kerndoelen met betrekking tot de leergebieden mens en maatschappij, mens en natuur, moderne vreemde talen, kunst en cultuur en bewegen en sport door het Landelijk Expertisecentrum voor het Curriculum.
[0:02:58] Wie wil dit controversieel verklaren?
[0:03:01] Dan is het voorstel om dit te agenderen voor een ongepland commissiedebatcurriculum.
[0:03:06] Mevrouw Tsakai.
[0:03:07] Mijn fractie zou liever een schriftelijk overlegje over willen.
[0:03:13] Is daar een draagvlak voor?
[0:03:17] Meneer Kistemans.
[0:03:18] En waarom?
[0:03:24] Omdat het een goede gelegenheid is om nog even verder iets meer verder in te zoomen in de diepte wat betreft de inhoud van de kerndoelen.
[0:03:33] Ja, want we hebben er eigenlijk het debat hier over gevoerd afgelopen week.
[0:03:37] Daar was natuurlijk een collega bij, maar wij willen wel echt snelheid betrachten in de kerndoelen, dat die komen.
[0:03:42] En we willen ook terughoudendheid, wel jezelf daarnaast van de Kamer.
[0:03:45] Ik begrijp het verzoek van schriftelijk overrecht, dat staat elk Kamerlid vrij, maar dan zou ik wel graag de inbrengdatum binnen een week doen, dus dat het echt op korte termijn is, zodat het geen vertraging volgt.
[0:03:54] Of iets langer misschien, maar in ieder geval op korte termijn.
[0:03:59] Als het gaat over het voeren van een schriftelijke overleg, dan staat het vrij om dat aan te vragen.
[0:04:05] Normaal gesproken wordt dat toegekend.
[0:04:08] Daar hoeft u niet aan mee te doen als u er zelf geen behoefte aan heeft.
[0:04:11] De haast snap ik niet zo goed, want het curriculumdebat staat nog niet ingepland.
[0:04:15] Dus als u haast heeft met dit onderwerp, dan is het misschien beter om daar een datum voor vast te stellen.
[0:04:21] Dan hoeven we niet binnen een week dat schriftelijke overleg te voeren, lijkt mij.
[0:04:31] Nou, ik snap wel de behoefte aan een schriftelijke ronde om dingen wat nader uit te diepen.
[0:04:37] Dus volgens mij kan dat.
[0:04:39] Maar volgens mij wordt nu op een gegeven moment het algemene maatregelen van bestuur genomen en dan, nou ja, afhankelijk van volgende week komt er dan nog een voorhang.
[0:04:47] Maar dan hebben we volgens mij nog wel tijd om dat in te plannen.
[0:04:57] Als er wensen zijn over de termijn, in ieder geval vind ik dat prima.
[0:05:04] Waar het ons om gaat, is dat we gewoon eerst wat schriftelijk overleg hebben, zodat we kunnen verdiepen, maar niet om te vertragen op geen enkele manier.
[0:05:11] Oké, nou, het is niet ingepland en zeker niet voor het kerstfest, dus we kunnen gewoon de reguliere termijn van twee weken aanhouden voor het schriftelijk overleg en dan is het aan uw commissie om het in te plannen als u vindt dat het snel plaats moet vinden.
[0:05:25] Maar daar zie ik dan de voorstel ook tegemoet.
[0:05:28] Al dus besloten.
[0:05:29] Agenda punt 11.
[0:05:30] Het niet uitvoeren van de motie van het lid Rodekerk, CS, over de Rijkssubsidie voor het Onderwijsmuseum continueren.
[0:05:37] Wie wil dit controversieel verklaren?
[0:05:40] Dan is het voorstel om dit te betrekken bij de begrotingsbehandeling van OCW.
[0:05:44] Ja?
[0:05:45] Al dus besloten.
[0:05:46] Agendepunt 12.
[0:05:47] Verslag van het schriftelijk overleg over de toezegging gedaan tijdens het commissiedebat Sturing in het funderend onderwijs van februari, over vertrouwelijke informatiedeling voor de cao-onderhandelingen.
[0:05:57] Iemand die dit controversieel wil verklaren?
[0:05:59] Nee?
[0:06:00] Dan is het voorstel om dit voor kennisgeving aan te nemen.
[0:06:02] Mevrouw Moorman.
[0:06:03] Ik zou wel graag een twee-minuten-debat daarover willen aanvragen.
[0:06:07] Dat kan.
[0:06:08] Wordt het ingepland.
[0:06:11] Ook bij dit agendapunt staat een brief van de staatssecretaris over de toezegging gedaan tijdens het commissiedebat Sturing in het funderend onderwijs van februari over vertrouwelijke informatiedeling.
[0:06:22] Deze is ter informatie en is betrokken bij het schriftelijk overleg over deze brief.
[0:06:27] Dan zijn we bij het hoofdstuk Europa, agendapunt 13, een verslag van het schriftelijk overleg over de geannoteerde agenda OJCS-raad van 27 en 28 november en over de geannoteerde agendaformele OJCS-raad van 27 en 28 november, onderdelen jeugd en sport.
[0:06:46] Het voorstel is om de eerste brief van de regering voor kennisgeving aan te nemen, al dus besloten, en dan de andere brieven ter info.
[0:06:58] en die zijn alreeds betrokken bij het overleg over de formele OJCS-raad.
[0:07:03] Al dus besloten.
[0:07:04] Dan zijn we bij de brieven van de adviesraden en andere bewindspersonen.
[0:07:08] Agenda punt 14, aanbieding van het rapport Honkvast uit Of Homeren, internationale mobiliteit van wetenschappers van het Rathenouw Instituut.
[0:07:17] Het voorstel is om de bewindspersoon te verzoeken om een kabinetsreactie.
[0:07:22] Daar zie ik geknik voor, dus dat gaan we vragen.
[0:07:25] En het tweede voorstel is om dit desgewenst te betrekken bij het commissiedebat onderzoeks- en wetenschapsbeleid van 11 maart.
[0:07:32] Al dus besloten.
[0:07:34] Dan zijn we bij de overige stukken.
[0:07:36] Agenda punt 15.
[0:07:37] Daar staat een stafnotitie over de rapporteurschappen van OCW.
[0:07:41] En ik zou daarvoor graag het woord willen geven aan onze wetgevingsadviseur Jochem Taselaar.
[0:07:57] Dank u wel dat ik dit even mag toelichten.
[0:07:59] Wij hebben een notitie geschreven over de lopende rapporteurschappen op Europese en wetgevingsvoorstellen bij de commissie-OCW.
[0:08:06] Een commissie die heeft de mogelijkheid om rapporteurs te benoemen bij Europese voorstellen of nationale wetsvoorstellen.
[0:08:13] En die rapporteurs kunnen helpen bij een goede commissiebehandeling, bijvoorbeeld door rond de tafel gesprekken te organiseren of door commissie inbreng te leveren bij voorstellen.
[0:08:24] en ter geruststelling, hopelijk, u krijgt daarbij ondersteuning van de commissiestaf.
[0:08:30] De commissie heeft dus al enkele lopende en voorgenomen rapporteurschappen.
[0:08:35] En daarvan stellen wij u nu de vraag of u deze wilt voortzetten.
[0:08:38] En zo ja, welke leden dan rapporteur zouden willen worden?
[0:08:43] Want namelijk van de lopende rapporteurs zit niet iedereen meer in deze commissie.
[0:08:49] En het gaat dan om het Europees kaderprogramma voor onderzoek en innovatie, Horizon Europe, de wet internationalisering in balans,
[0:08:57] de wijziging wetstelse openbare bibliotheekvoorzieningen en het wetsvoorstel hervorming landelijke publieke omroep.
[0:09:07] Dank u wel.
[0:09:08] We gaan ze even een voor een af.
[0:09:10] De wet internationalisering in balans.
[0:09:13] Is dat iets wat jullie willen laten staan als een rapporteurschap?
[0:09:20] We hebben daar nieuwe rapporteurs voor nodig.
[0:09:29] Wie vindt het leuk om te doen?
[0:09:36] Mijn collega Abt heeft laten weten dat ze dit wil doen.
[0:09:42] Mevrouw Rodekerk?
[0:09:43] Is het voor de wet internationalisering en balans?
[0:09:46] Zou ik me wel willen aanbieden?
[0:09:48] Twee rapporteurs, hartstikke goed.
[0:09:51] Dan komen we bij het volgende onderwerp, dat is de wijziging van de wet stelsel openbaar bibliotheekvoorziening.
[0:09:56] Als eerste de vraag, wenst u dat te blijven volgen op deze manier, ja?
[0:10:02] En zijn daar rapporteurs voor beschikbaar?
[0:10:04] Mohandes is er al, dus we hebben er eentje nodig.
[0:10:06] We hebben er eentje nodig.
[0:10:07] We hebben de heer Mohandes en de mevrouw Vera Dijk die meldt zich aan.
[0:10:13] Dank u wel.
[0:10:15] Dan het wetsvoorstel hervorming landelijke publieke omroep.
[0:10:19] laten staan als rapporteurschap?
[0:10:21] Ja, gaat.
[0:10:23] En Martens Amerika, die is nog steeds lid, en dan nog eentje naast VVD.
[0:10:31] Is Martens Amerika nog steeds lid?
[0:10:33] Ik kan ook graag.
[0:10:37] En meneer Mohandes.
[0:10:37] Iedereen mag hoor.
[0:10:44] Ja?
[0:10:48] Oké.
[0:10:48] Mohandas Tochnitschekai en u, ja.
[0:10:53] Ja, en als er al twee zijn, dan is het ook goed hoor.
[0:10:58] Oké, super.
[0:11:00] In dat geval doe ik graag mee.
[0:11:16] Mevrouw Rokowski, betekent ja voortzetten of betekent ja rapporteur?
[0:11:22] Allebei.
[0:11:23] Ik vertraag altijd dat ik zeg voortzetten, dat ik ook rapporteur moet worden.
[0:11:25] Dus ja.
[0:11:26] Oké, hartstikke goed.
[0:11:32] Wie wil er nog meer rapporteur worden voor het Europese kaderprogramma voor onderzoek en innovatie?
[0:11:39] Het gaat over 175 miljard.
[0:11:43] Op het moment dat er 175 miljard valt, is de heer Boomsma bereid om rapporteur te worden.
[0:11:52] Dank u wel.
[0:11:59] Dan gaan we dat zo doen.
[0:12:00] Veel succes aan de rapporteurs en dank aan de staf.
[0:12:04] Voorzitter, ik had nog een vraag over de stafnotitie.
[0:12:09] Ik heb natuurlijk wat informatieachterstand, maar er was een rapporteursschap op, kijk, agenda punt 4 denk ik, wet modernisering regels beroepsonderwijs.
[0:12:20] Educatia VSV Caribisch Nederland.
[0:12:23] Jullie geven aan dat het nog onduidelijk is of er voldoende aanknopingspunten zijn.
[0:12:29] Ik heb daar een vraag over.
[0:12:32] Zouden jullie daar een toelichting op geven?
[0:12:35] Want wat ontbreekt dan nog?
[0:12:37] O ja, uiteraard.
[0:12:39] Bij een vorige commissie heeft inderdaad op basis van de planningsbrief destijds mevrouw Tsekai en... ben ik even het andere lid vergeten.
[0:12:48] Oh, Bruining, inderdaad, aangewezen als rapporteurs.
[0:12:52] Op zo'n moment weet je eigenlijk over het wetsvoorstel nog niet zoveel, behalve dat die eraan komt.
[0:12:58] Vaak zijn rapporteurschappen bij wat omvangrijkere, complexere wetgeving, is dat.
[0:13:03] Op basis van de concepten die we nu zien en het Raad van State advies,
[0:13:07] En ook, er waren niet zoveel reacties bijvoorbeeld op de internetconsultatie, waarbij als staf nog een beetje zoekende, is dit nou een wetsvoorstel dat zich heel goed leent voor zo'n rapporteurschap?
[0:13:17] Dus wij wilden eigenlijk nog even, ons voorstel was eigenlijk om even af te wachten wat er nou als definitief wetsvoorstel komt en dan nog even, in elk geval met mevrouw Tsegaye, ook nog even te overleggen voor die PV waarin dan dat wetsvoorstel wordt geagendeerd.
[0:13:36] Dank u wel voor de toelichting.
[0:13:37] Dat is heel duidelijk.
[0:13:38] Mevrouw Tsogai is beschikbaar.
[0:13:40] Is dat voor mevrouw Biekman ook voldoende?
[0:13:43] Ja.
[0:13:44] Dank u wel.
[0:13:46] Dan gaan we alsnog over naar agenda punt 16, de kennisagenda Thema Financiering van het Onderwijs.
[0:13:52] Daarvoor wil ik het woord geven aan de kenniscoördinator Inge van der Heul.
[0:14:12] Goedemorgen.
[0:14:16] Ik wilde even iets toelichten op de stafnutritie en de stukken die u heeft gekregen, ook met name voor de nieuwe leden.
[0:14:23] Het gaat om een kennisagenda-thema dat in 2024 op de kennisagenda
[0:14:27] is gezet.
[0:14:29] Nu liggen er twee stukken voor en ik wilde ook even iets vertellen over wat we in dat kennisagendathema nog meer hebben gedaan.
[0:14:40] Het kwam eigenlijk op de agenda omdat de vraag van de commissie was, hoe zit de bekostigingssystematiek en het onderwijs nu precies in elkaar?
[0:14:48] Hoe krijgen we nu meer inzicht in de middelen die worden uitgegeven?
[0:14:52] Dat waren eigenlijk de kennisvragen die daaraan ten grondslag lagen.
[0:14:58] En daarop hebben we diverse activiteiten uitgevoerd.
[0:15:01] We hebben bijvoorbeeld een rapport geschreven waarin we echt hebben gekeken hoe verantwoorden instellingen zich nu over de middelen voor zowel het primair voortgezet onderwijs als het mbo.
[0:15:15] Vervolgens hebben we ons wat meer gericht op funderend onderwijs.
[0:15:20] En we hebben bijvoorbeeld ook een expertbijeenkomst georganiseerd met allemaal schoolleiders en bestuurders over hoe de bekostiging in de praktijk gaat.
[0:15:32] Het ministerie heeft daar ook nog een briefing over gegeven.
[0:15:35] Nou, dat kunt u allemaal terugkijken of teruglezen.
[0:15:39] Maar wij willen in ieder geval vanuit de staf ook aanbieden om, als u daar behoefte aan heeft, eventueel nog iets meer over te vertellen, over de inhoud daarvan.
[0:15:48] Dat zou dan op een ander moment
[0:15:50] ingepland kunnen worden.
[0:15:53] Wat er dan nu voordigt, een van de vragen die de commissie ook heeft opgepakt, is kunnen we nu meer inzicht krijgen in de overhead van onderwijsinstellingen in het funderend onderwijs?
[0:16:06] Wat zijn definities van overhead?
[0:16:07] Hoe zou je dat kunnen berekenen?
[0:16:10] Mocht er een eventuele norm worden gesteld voor overhead, hoe ziet die er dan uit?
[0:16:14] We hebben een extern onderzoeksbureau, Infinite Financieel BV, gevraagd om dat onderzoek voor ons uit te voeren.
[0:16:25] Dat hebben zij gedaan en dat onderzoek ligt nu voor.
[0:16:29] Het rapport is nog niet openbaar.
[0:16:32] We kunnen nu op dit moment nog niet praten over de inhoud, maar u wordt dus gevraagd of u dat rapport openbaar wilt maken.
[0:16:39] En de onderzoekers kunnen ook, als u dat wenst, daar nog een technische briefing over geven.
[0:16:46] En omdat het onderzoek ook ingaat op...
[0:16:49] een van de voorstellen die op dit moment nog in het regeerprogramma staat, om daar eventueel een kabinetsreactie op te vragen.
[0:16:59] Dat kunt u ook besluiten.
[0:17:02] Het tweede product dat voor ligt op deze vergadering is een notitie van de staf.
[0:17:08] Mijn collega Laura Middelhoven heeft daar ook een flinke bijdrage aan geleverd.
[0:17:14] En dat gaat echt in op de lump sum systematiek.
[0:17:17] Hoe is die ontstaan?
[0:17:18] Wat was er eerst?
[0:17:19] Er zijn verschillende manieren geweest om binnen die lump sum te oormerken, die hebben we voor u op een rij gezet.
[0:17:28] En in aanloop naar het wetsvoorstel gerichte bekostiging hebben we ook gekeken wat daar nu precies op dit moment wordt voorgesteld en hoe dat zich ook weer verhoudt tot de dingen die al
[0:17:42] geprobeerd zijn in het verleden.
[0:17:44] Op deze manier kunt u die informatie eventueel ook betrekken als een dergelijk wetsvoorstel wordt ingediend.
[0:17:56] Dank voor deze toelichting.
[0:17:57] Ik ga zometeen de beslispunten even aflopen, maar is er iemand die nog een vraag heeft naar aanleiding van deze toelichting?
[0:18:05] Nee?
[0:18:06] Nou, hartstikke bedankt.
[0:18:08] Oh, meneer Kistman.
[0:18:09] Ik wil alleen m'n complimenten geven aan de staf en voor al het werk wat jullie hebben gedaan.
[0:18:14] Ik denk dat dat namens de hele commissie gedaan wordt.
[0:18:17] Dank u wel.
[0:18:18] Dan de beslispunten.
[0:18:19] Allereerst het onderzoek naar de overhead.
[0:18:25] Beslispunt 1.
[0:18:26] Gaat de commissie akkoord met het openbaar maken van het onderzoek naar de overhead in het funderend onderwijs?
[0:18:32] Twee.
[0:18:32] Wenst de commissie een kabinetsreactie te ontvangen op dit onderzoek?
[0:18:38] Ja, dat gaan we ook vragen.
[0:18:40] En drie.
[0:18:40] Heeft de commissie te zijne tijd behoefte aan een technische briefing door de onderzoekers?
[0:18:45] Ook geknik.
[0:18:46] Dan gaan we dat ook inplannen.
[0:18:49] Dan de Lumsum-systematiek in het funderend onderwijs.
[0:18:53] Beslispunt 1.
[0:18:54] Heeft de commissie behoefte aan een technische briefing door de commissiestaf over de studie naar de Lumsum-systematiek en of eerder door de staf opgeleverde kennisproducten?
[0:19:05] Ja, dat gaan we ook inplannen.
[0:19:07] En twee, wenst de commissie een nadrijfverkenning uit te laten voeren naar de mogelijkheden om de bestaande verantwoordingssystematiek en het doeltreffendheidsonderzoek te verbeteren?
[0:19:17] En zo ja, welke leden willen hiervoor de voorbereidingsgroep vormen?
[0:19:21] Allereerste nadrijfverkenning, is daar steun voor?
[0:19:25] Geknik, ja.
[0:19:26] En wie vindt het leuk om dan in de voorbereidingsgroep te gaan zitten?
[0:19:30] Meneer Kisteman, mevrouw Moorman.
[0:19:32] Ja, dank u wel.
[0:19:35] Dan komen we bij agenda punt 17.
[0:19:38] Dat is een verzoek van het IJslandse parlement om in gesprek te gaan met deze commissie en met de Commissie Asiel en Migratie in de week van 12 januari.
[0:19:51] Dit wordt per e-mail geïnventariseerd, maar ik zou eigenlijk willen benadrukken dat het wel gastvrij is om hierop in te gaan.
[0:20:01] Dus ook een aanmoediging om u aan te melden via de e-mailprocedure.
[0:20:06] Ik zie erbij staan dat het IJslandse parlement het wil hebben over onderwijs.
[0:20:21] Dat is nogal een breed onderwerp.
[0:20:24] Ik weet dat veel fracties het OCW hebben.
[0:20:27] portfeuille opgeknipt hebben, dus misschien ook wel handig om te weten waar ze het dan precies over willen hebben.
[0:20:33] Dus misschien kunnen we dat uitvragen bij de collega's in IJsland.
[0:20:40] Er komt nader informatie en dan kunt u via de e-mailprocedure beslissen wie dan de meest geeigende persoon is uit de fractie om daar naartoe te gaan.
[0:20:49] Dank u wel.
[0:20:50] Aldus besloten.
[0:20:51] Dan gaan we naar agenda punt 18, namelijk de planning van werkzaamheden.
[0:20:55] Dat is ter informatie.
[0:20:56] Is daar iemand die daar een opmerking over heeft?
[0:21:00] Nee?
[0:21:00] Aldus besloten.
[0:21:01] Dan gaan we naar agenda punt 19, namelijk het overzicht van de ongeplande activiteiten.
[0:21:05] Dat is eveneens ter informatie.
[0:21:08] Dank u wel, voorzitter.
[0:21:14] Wij zouden graag het hoger onderwijs zo snel mogelijk op de agenda willen hebben, omdat er al elf brieven op de agenda staan.
[0:21:21] Die lijstje wordt alleen maar groter.
[0:21:24] Dus zo snel mogelijk het hbo-debat.
[0:21:32] Ja, ik zou graag de commissie eraan willen herinneren dat mevrouw Rodekerk en ik... de strategische procedurevergadering gaan voorbereiden... en dan een voorstel komen namens de commissie... met alle debatten die we gaan willen inplannen.
[0:21:42] Dat doen we samen met de staf.
[0:21:43] Dus ik zou graag willen voorstellen om heel veel af te wachten... totdat wij samen met de staf tot een voorstel zijn gekomen voor alle debatten.
[0:21:50] Voordat we nu allemaal weer onze eigen dingen erin naar voren gaan halen.
[0:21:53] Want we willen graag een beetje een lijn in te krijgen waar iedereen wat mee kan.
[0:22:03] Het voorstel is dus om even af te wachten op mevrouw Reijer.
[0:22:09] Het voorstel is dus om even te wachten op deze brief en dan in de procedurevergadering van 22 januari komt hij dan aan de orde.
[0:22:16] Mevrouw Rodekerk wil nog een toelichting geven.
[0:22:18] Maar we hebben dit wel gehoord en het lijkt me wel een terecht punt.
[0:22:20] Dus we zullen dit dan ook bij onze bespreking zullen we dit met voorrang bespreken.
[0:22:27] Ja, meneer Kisteman.
[0:22:28] Kijk, iedereen is ook vrij om ook gewoon Ilaan of mevrouw Rodekerk en mij even te mailen wat je belangrijk vindt, zeg maar.
[0:22:35] Als iemand denkt, ik wil dit heel graag.
[0:22:37] Wees je vrij en wij nemen gewoon alles daarmee samen te staf.
[0:22:40] Dus elke opmerking daar.
[0:22:43] En wanneer zaten wij?
[0:22:43] In januari?
[0:22:44] 22 januari.
[0:22:45] Dus als jullie voor 22 januari jullie behoefte even doormailen, dan kunnen we alles meenemen.
[0:22:49] Oké?
[0:22:51] Ja, hartstikke goed.
[0:22:53] Gaan we het zo doen.
[0:22:53] Bedankt en succes.
[0:22:56] Nee, dat komt op de procedurevergadering van 22 januari.
[0:23:04] We gaan even verder naar agenda punt 20.
[0:23:06] Het overzicht van de geplande activiteiten met de commissie-OCW als volgcommissie.
[0:23:11] Ook dit is ten informatie.
[0:23:13] Al dus besloten.
[0:23:14] Agenda punt 21.
[0:23:15] Debatten, dertig ledendebatten en twee minuten debatten op het OCW-terrein.
[0:23:21] Iemand daarover?
[0:23:24] Nee?
[0:23:24] Al dus besloten.
[0:23:27] Dat brengt mij bij de rondvraag.
[0:23:29] In het kader van de strategische procedurevergadering die eraan komt, zat ik voor de val van het kabinet in een voorbereidingsgroep met de heer Uppelschoten over een internationaal werkbezoek
[0:23:50] van een commissie-OCW.
[0:23:52] Daar hebben de heer Uppelschoot en ik heel hard aan gewerkt.
[0:23:55] Dat plan is nu helaas verdwenen vanwege de verkiezingen, maar misschien goed om dat ook mee te nemen.
[0:24:03] Er waren twee ideeën, een werkbezoek naar
[0:24:06] het Verenigd Koninkrijk in Ierland, ik moest even nadenken, en eventueel op langere termijn een werkbezoek naar Caribisch Nederland voor onderwijs daar.
[0:24:12] Dus ik zou u willen verzoeken, ik zie de heer Boomspa, ik zou de voorbereidingsgroep willen verzoeken om hier misschien ook nog even over na te denken.
[0:24:22] Misschien even voor de nieuwe leden.
[0:24:24] De Strategische Procedurevergadering is een procedurevergadering waar ook een beetje naar de langere termijn gekeken wordt en ook naar grote activiteiten, zoals een internationaal werkbezoek.
[0:24:33] Dit is een opwarmertje van mevrouw Tsakai.
[0:24:36] Op de Strategische Procedurevergadering wordt het verder besproken en kunnen leden zich ook aanmelden voor de werkbezoek of in ieder geval hun interesse kenbaar maken.
[0:24:45] Ga ik verder met de rondvraag?
[0:24:47] Nee?
[0:24:48] Dan is hiermee de vergadering geëindigd.
[0:24:50] Dank u wel.