Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.
Vragenuur
[0:00:00] Minister van sociale zaken en werkgelegenheid, van harte welkom. Hij vervangt bij afwezigheid de minister van landbouw, natuur en voedselkwaliteit. Ik heet de leden welkom. De mensen op de publieke tribune en de kijkers thuis en ik geef als eerste het woord aan de heer de groot van D zesenzestig, want hij startte met het mondelinge vragen.
[0:00:20] Vuur,
[0:00:24] En hij heeft een vraag aan de minister over de ernstige misstanden in de Nederlandse slachthuizen
[0:00:29] het woord zijn hier te groot.
[0:00:32] Elk geval. Voorzitter, ik denk dat ik niet de enige ben die gisteren echt even moest slikken bij de beelden die we zagen uit de slachterij in Epe van de firma Gosschalk was echt de moment waarop je denkt waar zijn we nu mee bezig. Hier in ons landbouwsysteem
[0:00:49] varkens werden aan hun oren door de slachterij gesleept als ze niet meer konden lopen.
[0:00:55] Koeien kregen stroomstoot grote van vijf duizend volt op plekken waar het niet eens is toegestaan
[0:01:04] en varkens werden geslagen met de stompen kant met de scherpe kant van paddos die zijn bedoeld om op een vriendelijke manier door de slachterij te brengen. Het is afschuwelijk
[0:01:15] en het gebeurde voorzitter, buiten beeld
[0:01:19] op uitdrukkelijke instructies waar je dit moest doen als medewerker en waar niet omdat de camera's hingen.
[0:01:26] Ze vragen aan de minister heeft de NVWA hier aangifte gedaan bij het om.
[0:01:32] En gaat.
[0:01:33] De minister dit slachthuis sluiten, want dat is het enige antwoord. Voorzitter, dat hier past.
[0:01:40] Het woord is aan de minister.
[0:01:47] Geef ik de juiste stand proberen te winnen.
[0:01:53] Dank u, mevrouw de voorzitter, een Dank ook aan de heer de groot voor de gestelde vragen en mevrouw schaal is inderdaad in Luxemburg waar de Europese Raad de landbouwministers. Daarom neem ik haar waar is de tweede keer dat ik inval voor de minister van landbouw en de tweede keer dat de over misstanden in slachterijen gaat. Ik heb gisteren de beelden. Ik heb net voor dit vragenuurtje. De beelden bekeken. Het zijn zeer schokkende beelden en dan krijg je inderdaad gewoon buikpijn van afschuwelijks. Het goede woord dit grootgebracht tot wordt ook dieren zijn het laatste stuk op weg naar de slacht volledig afhankelijk van de behandeling van deze medewerkers en deze medewerkers gaan zo tekeer. Dit gedrag kan absoluut niet door de beugel. Er wordt ook niet geaccepteerd. De NVWA heeft het slachthuis terecht per direct onder verscherpt toezicht geplaatst, waaronder ook extra cameratoezicht kosten worden doorbelast aan het slachthuis zelf.
[0:02:45] Ik ben het heer de groot eens hebben al te vaak dit soort vreselijke beelden vanuit de slachthuizen gezien. Het is natuurlijk altijd de verantwoordelijkheid van een bedrijf moeten de medewerkers fatsoenlijk met dieren moet laten omgaan en toezichthoudende dierenarts medewerkers zijn opzettelijk misleid. Maar je kunt niet op elke hoek van het slachthuis een toezichthouder neerzetten
[0:03:05] om verder excessen te voorkomen. Wordt het slachthuis per direct onder verscherpt toezicht geplaatst door de inzet van een extra toezichthoudende dierenarts, beter positioneren van de camera's of toevoegen van camera's geen dode hoeken meer zijn en ook mochten er uitsluitend dieren worden aangevoerd en aanwezigheid van een toezichthouder dierenarts. Er is inderdaad aangifte gedaan door varkens in nood bij het functioneel parket
[0:03:28] en de functie. De parket en NVWA gaan de mogelijkheid voor strafrechtelijke vervolging ook bekijken Saskia de volgorde die daarin wordt toegepast. Dit waarvan zij de de de vraag wanneer de grote. De eerste termijn.
[0:03:41] De heer de groot voorzitter, wat het is voor D zesenzestig geen incident. Wat we hier hebben gezegd. En eigenlijk past alleen maar gewoon sluiting, want het dier is hier de dupe van een failliet landbouwsysteem. Want ik krijg geluiden uit het zuiden waar systematisch niet wordt gecontroleerd op het welzijn van dieren. We kennen allemaal de verhalen uit het noorden van het land waar over langere periode wrak v v dat niet kan lopen werd aangeboden voor transport, terwijl ze niet meer konden lopen
[0:04:12] en bekende de verhalen. Zeker als het warm is over de hitte die dieren kunnen ervaren bij het bij het transport
[0:04:20] is de minister het eens met D zesenzestig dat dit geen incident is. Hoe kijkt de minister naar de verantwoordelijkheid van de zuivelindustrie bij koeien die dieren hebben hun werk gedaan, maar die kunnen niet zomaar worden afgedankt en de zuivelindustrie zou eigenlijk van van kalf tot aan het levenseinde van een koe ervoor moeten moeten zorgen dat een dier wordt zomaar afgedankt. Nu als het de luiers ontstoken zijn of de klauwen ontstoken zijn of de vruchtbaarheidsproblemen zijn. Hoe kijkt de minister daar tegenaan? En nog? Belangrijker? Voorzitter,
[0:04:53] Waar ligt dat vlees.
[0:04:55] Want als consument. Wil je toch wel weten of jouw supermarkt bij deze slagerij.
[0:05:00] De kostschool vlees heeft gekocht.
[0:05:05] Dus minister kunt u zeggen waar dat vlees ligt en gaat dat ook uit de schappen worden.
[0:05:09] De minister.
[0:05:10] Voorzitter, in eerste plaats met heer de groot eens. Dit is geen incident want zit een aantal hardnekkige misstanden in de slag te rijden waar we een aantal keer nu ook mee geconfronteerd zijn. Ook ik als vervanger van de minister van landbouw in dit vragenuurtje. Daarom wordt er ook structureel door het ministerie van landbouw en door de NVWA gewerkt om de dierenwelzijn de slachthuizen beter te borgen en aspect van is dat medewerkers beter moeten worden opgeleid zijn ook samen met mij en dan is van landbouw mee bezig om een gesprek met de vleessector te voeren over de opleidingen die daar nodig zijn. De laatste blok verscherpt toezicht, dierenartsen cameratoezicht. Maar dan nog is dat niet genoeg. Dat zie je ook dat het systeem tegen grenzen aanloopt. Dat dat erkent ook de minister van landbouw en zijn namelijk bezig op zoek naar hoe kunnen we het systeem verbeteren? Ik vind het zelf ongemakkelijk om daar op deze plaats een vergaande uitspraken afdoen. Ik ben niet beleid verantwoordelijk daarvoor, maar ik weet dat de de minister van landbouw hier zeer mee begaan is ook zeer mee bezig is om te verbeteren. Meer de grote. Tot slot de vraag was waar ligt het vlees? Dat kan ik in zo'n korte tijd niet achterhalen. Ik heb begrepen dat een exporterend bedrijf is dat vooral bedoeld voor de export. Maar waar de precies het ben ik niet. Dat zou ik kunnen achterhalen. Maar dat weet ik op dit moment niet.
[0:06:29] Nou dat zou inderdaad fijn zijn want daar hebben consumenten recht op en het is goed dat de minister erkent dat dit geen incident is. Maar dat heeft wel consequenties als je dat vindt dat dat betekent dat je ook hier extra hard moet aanpakken wat de hele slacht wereld zit nu naar dit kabinet te kijken van trappers er weer in. Gaan we weer verscherpt toezicht en de maatregelen en een cameraatje erbij of gaan ze nu echter gewoon een keer van dik hout een voorbeeld te stellen en dit slachthuis gewoon sluiten. Voorzitter, ik rond de af voor D zesenzestig hebben hier te maken met een symptoom van een landbouwsysteem dat niet meer van deze tijd is dat failliet is voor D zesenzestig is van belang dat we naar kringlooplandbouw gaan goed voor het dier beter voor de boer en ook beter voor de natuur. Dat is de richting waar we op gaan. Dat is ook waar. D zesenzestig. Dit kabinet ook nog toe oproept Dankuwel.
[0:07:19] Dankuwel meneer de grootste zijn een aantal vervolgvragen. Allereerst de heer Wilders dan de heer van kampen dan mevrouw vesting, mevrouw Beckerman, de heer bisschop, en mijn begon met maar ik geef eerst het woord aan de heer Wilders van de PVV.
[0:07:33] Dank u. Voorzitter, wat een vreselijke dierenmishandeling dieren, weerloze dieren die worden geslagen met paddos aan hun oor getrokken waar elektriciteit wordt gebruikt. Voorzitter, Sorry, dat ik het woord gebruikt, maar smeerlapperij van de daders. Je denkt altijd dat mag natuurlijk niet. We zouden dat moeten doen met die mensen die dat die dieren aandoen. Maar nogmaals, dat zal ik niet. Dat gaat te ver. Wat ik vind dat moet gebeuren. Onmiddellijk om een les te leren aan al die slachthuizen. Maar dat gebeurt onmiddellijk sluiten. We staan hier niet voor de eerste keer. Mevrouw de voorzitter, vorig jaar begin tweeduizend twintig bij een ander slachthuis gebeurde heb ik zelf aangifte gedaan waar niets mee is gebeurd. Uw de minister die u vervangt die zou op gaan treden adres niet opgetreden. Dus ik blijf bij mijn vraag. Doe dat voor de dieren. Doe het voor het fatsoen. Overal waar plaatsvindt, moeten de slachthuizen acuut dicht. Wat de gevolgen zijn, hadden we niet moeten doen.
[0:08:27] De minister.
[0:08:29] Ik begrijp de de de kwalificaties van heer Wilders heel goed is ook de kwalificatie. Ikzelf heb gebruikt bij mijn eerste beoordeling van deze beelden. Er is dus ook aangifte gedaan bij het functioneel parket en ook de NVWA onderzoekt strafrechtelijke vervolging.
[0:08:42] Wat de mogelijkheden zijn weet ik oprecht niet dat dat
[0:08:45] ik weet niet wat precies de de de wettelijke waarborgen. Daarin zijn is dat het signaal van heer Wilders de overbrengen aan de minister van landbouw dat ook dit geluid van de kamer. Daar wordt gehoord dat we de graag toezeggen.
[0:08:55] De heer van kampen VVD
[0:08:56] voorzitter weerzinwekkende beelden van hoe er omgegaan wordt met deze dieren in het slachthuis onacceptabel en voorzitter de worden camera's geplaatst, maar probleem is dat die pas achteraf uitgelezen mogen worden en er ligt een kamermotie aangenomen die vraagt om vooraf al die beelden uit te kunnen lezen, zodat de NVWA gericht inspecteurs erop af kan sturen en er een einde gemaakt kan worden aan deze wandaden is de minister bereid om dat versneld mogelijk te maken. En toch nog van mijn kant een pleidooi is de minister bereid om eens een voorbeeld te stellen om een einde te maken aan deze wandaden in slachthuizen en gewoon maar eens een keer het slot op
[0:09:32] de deur te zetten. De minister,
[0:09:33] De tweede vraag heb ik het al richting de heer Wilders beantwoord. Dat signaal geef ik graag ook over adres van van van landbouw. De eerste vraag. Ik weet in de voorbereiding. Het laatste half uur weet ik dat er experimenten nu bezig zijn over intelligent cameratoezicht waar ook geëxperimenteerd wordt met dit soort voorbeelden van live beelden uitlezen.
[0:09:53] De NVWA evalueert dit moment ook de eigen inzet van de cameratoezicht daarop. Dus daar zie je was sprake van evolutie zomaar een verbetering in de methode. Als je doorvraagt, moet ik het antwoord schuldig blijven. Dat weet ik gewoon niet. Dat daarvan ben ik niet voldoende op de hoogte. Helaas.
[0:10:08] Kan de minister wel die vraag doorgeleiden.
[0:10:10] Dat er nog van mij is de minister van landbouw ook geïnformeerd. Hierover was ik hier in de voorbereiding dossier.
[0:10:18] Mevrouw vesting, partij voor de de.
[0:10:20] Dankuwel. Voorzitter, jij de beelden laten echt afschuwelijke misdrijven zien naar de undercover beelden uit het slachthuis dieren die worden op waarop wordt ingebouwd die aan hun oren over de grond worden getrokken. Die elektrocutie schokken krijgen die worden geschopt, maar dezelfde een vwa zegt erover dat dit een van de beste slachthuizen in Nederland is en voorzitter, dit is geen incident. Dit is hoe het eruitziet. Als je jaarlijks zeshonderd miljoen dieren in een moordend tempo door het slachthuis heen jaagt en voorzitter vorig jaar gaf de minister aan dat het slag tempo naar beneden zouden halen. Dat is een wens dat al heel lang speelt hier in de kamer en het gebeurt niet. En iedere dag dat de minister niets doet, wordt er één komma zeven miljoen dieren in een moordend tempo de het slachthuis heen gejaagd nu Frans gaat de minister vandaag doen.
[0:11:08] Ik weet dat de minister van landbouw bezig is met een aantal dingen om dit te verbeteren. Eén ervan is inderdaad wat cameratoezicht waar net over ging en intelligente cameratoezicht gaat inderdaad over het slacht tempo werd vorig jaar met Ouwehand ook nog een vraag aan mij heeft gesteld. Toen ik hier ook stond. Zoals u weet is daar geen juridische basisvorming slaat snelheid per direct structureel te verlagen met loopt nu wel op verzoek van mevrouw Schouten een onderzoek naar de invloed van de snelheid op de risicofactoren voor dierenwelzijn, voor de controle op voedselveiligheid en zo'n onderzoek zou kunnen bijdragen aan de onderbouwing van het aanpassen van de slag snelheid om structureel ook te doen maar dan moet het onderzoek is afgerond worden. De timing van weet ik niet. Kijk even naar de ondersteuning of dat op de app kan zetten. Benieuwd onderzoek klaar is dan komt dat zou meteen geven.
[0:11:57] Mevrouw Beckerman SP,
[0:12:02] Voorzitter, daar staan we weer
[0:12:05] want dit is de zoveelste keer hier in het vragenuurtje moet gaan over gruwelijke werkelijk gruwelijke misstanden in slachthuizen. Voorzitter, en ik hoorde D zesenzestig, PVV en VVD net vragen om dit slachthuis te sluiten en dat betekent dat als ik het nu ook vraag
[0:12:25] er een Kamermeerderheid is om het slachthuis direct te sluiten. Een Kamermeerderheid die dat zegt de minister zegt nu alleen nog mijn antwoord op collega's. Ik ga dit signaal doorgeven. Voorzitter, ik probeer dat wat sterker te maken. Er is een Kamermeerderheid die zegt dit mag niet zo langer doorgaan. We moeten hier paal en perk aan stellen. Dit is het systeem en laten we nu niet alleen een signaal doorgeven aan de vakminister met direct ingrijpen is de minister bereid dat te doen en als die zegt ja maar mijn collega is in Luxemburg en zou ik willen vragen om daar in ieder geval deze week nog op terug te komen, zij het dan wel in een debat. Daar gaat de minister niet over met lijkt me belangrijk dat we nu nog ingrijpt. De minister,
[0:13:12] Laat zien dat de ga ik niet over. Gaat u zelf over in kunt plannen. Het is heel evident weer. Wilders begon ermee dat er een ruime meerderheid van de kamer dit signaal afgeeft. Maar enige terughoudendheid van mijn kant gaat niet over de afschudden kaart van deze beelden gaat over. Ik weet niet wat juridische mogelijkheden onmogelijkheden stappen zijn die moeten worden doorlopen voor jezelf stap kunnen zetten. Ik weet dat er aangifte is gedaan door varkens in nood dat functioneel parket het in behandeling heeft werden de NVWA de naar onderzoek naar doet. Maar ik weet niet oprecht niet wat de juridische stappen zijn die je moet nemen besluiten kunnen nemen. Dus Vandaar dat ik enige erg terughoudend ben in dat zomaar toezeggen dat ik echt bij de de vakminister laten.
[0:13:51] En dat is omdat deze week de kamer te laten weten.
[0:13:55] Ik verzoek net iets anders spaarbekken van de de volg met deze week al over praten. Maar dat gaat meer over uw ordevoorstel.
[0:14:02] Voorzitter, dit telt dan niet als tweede vraag. Mijn verzoek aan het kabinet is om de kamer dan deze week te informeren welke mogelijkheden er zijn en dan gaat de kamer er zelf over of we deze week kunnen debatteren.
[0:14:13] De exact verzoek. Om een brief. Deze week hierover.
[0:14:15] Maar mevrouw Schouten graag toe.
[0:14:17] De heer bisschop van SGP,
[0:14:20] Voorzover in de trias politica is het volgens mij zo dat wij als kamer niet eventjes kunnen besluiten van dit bedrijf gaat sluiten dan zullen we daar de juridische basis voor moeten leggen. Dat laat onverlet dat dit natuurlijk volslagen misdadig gedrag is.
[0:14:35] Zo ga je niet met dieren om en ik ben blij dat de minister daar de kamer en ruime meerderheid op hetzelfde over denkt. Maar ik meende de minister ook te horen zeggen van je. Je kunt niet op elke hoek een extra toezicht extra controleur zetten
[0:14:56] dan denk ik waarom niet.
[0:14:58] Dit bedrijf heeft daar recht op.
[0:15:00] De op elke hoek een extra controle te hebben en die ene extra.
[0:15:04] De toezichthoudende dierenarts,
[0:15:08] Gezien de complexiteit van zo'n bedrijf. Dat zit niet echt zoden aan de dijk. Ik zou zeggen wat wel kan en dat kan in de beleidsuitvoering via een NVWA gewoon worden toegepast, is strakke controle. De rekening. Een op een bedrijf en dat helpt om fatsoenlijk gedrag respectvol gedrag tegenover dieren in ieder geval te bevorderen. De minister niet helemaal af te dwingen. Maar dat zou mooi zijn.
[0:15:33] De van bisschop volledig met de met een eens de zakken controle en laat de rekening hennep in haar bedrijf. Dat is ook de de de de beleid praktijk. Dat doen we nu ook heeft nu een en toezichthoudend arts toegevoegd omdat onder verscherpt toezicht is geplaatst per direct maar vooral op reageerde, was de punt van de heer de groot die zij hebben cameratoezicht met benzine uit de beelden dat juist die cameratoezicht wordt omzeild door in hoeken te gaan werken waar de camera's niet komen en dan wordt het een soort vind ik een soort kat en muis spelletje van ga je dan allemaal camera's ophangen om alle hoeken in beeld te brengen, terwijl de kernteam gaat over hoe gaan bedrijven met de dieren om en daar zou het over moeten gaan. Alle maatregelen nodig zijn om het toezicht te versterken. Die doen we allemaal die nodig zijn die de dat het beter gaan we ook in gang zetten. Maar dat was mijn reactie op de heer de groot die ze eigenlijk van hoe ga je om met bedrijven die zich in de hoek waar de camera niet komt daar juist van zich een misstanden plegen.
[0:16:25] De heer bisschop,
[0:16:26] Tweede vraag. Voorzitter, inderdaad maar op het moment dat geconstateerd wordt dat dat gebeurt en op het moment dat geconstateerd wordt dat zo'n bedrijf op een schandalige manier met dieren omgaan. Dan is er toch alle reden om er wel veel meer toezicht op te plaatsen. Dan is toch die ene extra toezichthoudende artsen dierenartsen niet toereikend en dat hebben we wel in binnen de bestaande kaders als mogelijkheid en ik zat erop willen aandringen om daar volledig op in te zetten. Sluiting. Dat kunnen wij hier niet afdwingen, dan zullen we de grondslag moeten veranderen.
[0:17:02] Maar ze is deze gids van weer. Ik ga mij terug heb ik een goede suggestie. Anders krijg krijgen nu naar binnen dat net mevrouw Schouten overleg gaat met NVWA over opties. Om te sluiten. Dus dat gaat toch ook uw kamer mededelen. Het voordeel van direct contact is dat.
[0:17:20] Mevrouw bromet van groenlinks,
[0:17:22] Voorzitter, het is nog geen drie jaar geleden dat ik hier mijn maidenspeech hield bij een debat over misstanden in de slachterijen. En sindsdien hebben we ongeveer elke paar maanden een debat over de misstanden in slachterij gehouden, niet alleen in het vragenuur, maar ook bij de debatten over corona over landbouwdebatten. Het is gewoon elke paar maanden aan de orde. Er worden moties aangenomen in meerderheid hierover snelheden van band, snelheden van slacht cameratoezicht en het heeft allemaal helemaal niets uitgehaald. Mijn vraag aan de minister is. Kijk naar nou, met tevredenheid terug op de maatregelen die het kabinet genomen heeft.
[0:17:57] Drie jaar de minister.
[0:17:59] Nee, natuurlijk niet als dit soort incidenten en hardnekkige incidenten in dat soort onder bepaalde periode voorkomen, kunnen we niet tevreden zijn daarmee. Maar dat is niet het hele verhaal dat vast heeft een aantal dingen in gang gezet die nu lopen zoals het toezicht cameratoezicht als zoals het onderzoek naar de slag tempo, zoals ook de discussie over. Maar waar loop je nou aan tegen in het stelsel van keuren en toezicht er ook de voormalig inspecteur-generaal van NVWA nog een uitlatingen afgedaan recent ook een onderzoek naar loopt ze willen de worden stappen gezet. Maar we kunnen nooit tevreden over zijn. Zeker niet als deze beelden hebt gezien.
[0:18:33] Zijn nog een aantal vervolg vragen. Allereerst heer Boswijk dan de heer Thijssen dan mevrouw van der plas, dan de heer grinwis en van Baarle. Maar eerst heer Boswijk van CDA.
[0:18:43] Dank u wel. Voorzitter, ik had niet zozeer een vragen de minister. Ik heb de beelden gezien en ook mijn maag draaide om. Ik wil me aansluiten bij de oproepen van mevrouw Beckerman, niet zozeer alleen of vooral in het in het belang van de dieren, maar ook in het belang van de bedrijven die het heel goed doen en die door zulke waardeloze situaties nu in een kwaad daglicht staan. Ik denk dat het ook in hun belang is dat wij hier lik-op-stuk en dat we wat CDA betreft deze tenten zo snel mogelijk sluiten.
[0:19:14] Thijssen van de pvda.
[0:19:17] Dankuwel. Voorzitter, het is een slechte film waar we in terecht zijn gekomen waar we naar kijken. Helaas. Het is een systeem dat failliet is en er moet volgens mij een totaalplan komen hoe we de klimaat, de stikstofcrisis, maar ook dierenwelzijn oplossen in dit systeem. Ik denk dat ook sluiting het goede is. Wat moet gebeuren. Dat vindt de pvda fractie dus goed als dat wordt gevraagd aan de minister en als dat nou niet kan dan wil ik graag deze week van de minister horen wat er dan voor nodig is in dit huis om te zorgen dat zo'n slachterij wel gesloten kan worden. Lik-op-stuk-beleid. Laten we dit regelen.
[0:19:47] Meneer zijn ze vragen voor de graag toevoegen aan de brief. Die was gattuso. Deze week gaat sturen. Mevrouw Beckerman. De vraag wat de instrumentarium is hoe je dit zou kunnen uitbreiden, wil ik graag toezeggen.
[0:19:57] Mevrouw van der plas WWW.
[0:20:08] Dank u wel. Voorzitter, er is een hele hoop mensen in deze zaal zijn en ook mensen thuis en mensen op sociale media die denken nou daar komt die kerel van de plas die gaat de Big AVRO verdedigen die gaat deze slachterij natuurlijk weer verdedigen want die wordt betaald door de industrie. Nou dat zou ik u vertellen. Dat is dus in dit geval helemaal niet waar. Ik vind het schandalig wat hier is gebeurd van de beelden draaien mijn maag. Om deze mensen die dit doen. Die moeten bestraft worden. Die zouden mij ontslagen mogen worden. Die zouden dit werkt nooit en nooit en nooit meer mogen uitvoeren. Daar wil ik hier heel duidelijk over zijn.
[0:20:47] Ik wil aan de minister ook vragen of wij als kamer regelmatiger op de hoogte gehouden kunnen worden van inspectierapporten van de NVWA die komen eens in de zoveel tijd komen die uit. Maar ik denk wel dat het goed is dat er gewoon meer op gecontroleerd wordt ook door deze kamer, zodat we ook niet afhankelijk hoeven te blijven van dit soort verschrikkelijke walgelijke beelden die we hebben gezien dat de zaak. De vraag of die wil doorgeleiden aan minister Schouten of daar of de camera ook gewoon regelmatig erover geïnformeerd wil worden en aan alle mensen die denken dat ik dit niet veroordeel wil ik hier heel duidelijk over zijn bent heel deed veroordeel je ten zeerste. Nee, maar ook vanuit deze groep mensen komt dat verwijt wel eens en dit veroordelen, tenzij.
[0:21:37] Ik hoor dat het is een vragen. Vraag een vraag van vrouw de plassen naast een helder statement over de de inspectierapporten van NVWA die worden wordt jaarlijks wordt de naleeft monitor gepubliceerd en ook naar een kamer gestuurd, zodat we daarover debatteren en lag toch een vraag open richting zal u naar met krijgt een een partij voor de dieren.
[0:22:00] De cursus gaat eisen dat de vesting vestiging.
[0:22:04] Ook de voorzitter was in de war. In november wordt wordt het onderzoek naar de slacht snelheid verwacht.
[0:22:14] De heer geen wist van de christenunie.
[0:22:18] Voorzitter, deze dierenmishandeling is verwerpelijk. Dat vindt iedereen en deze is niet aan het licht gekomen doordat de NVWA heeft gecontroleerd. Maar doordat iemand undercover met hart voor dieren daar aan de slag is gegaan en voorzitter, dit toont maar weer eens aan dat het indirecte tweedelijns toezicht met een camera niet afdoende is mijn oproep aan het kabinet is mijn vraag is ook om een reactie
[0:22:39] of niet. Het aloude eerste lijns toezicht met een dierenarts, niet alleen bij deze slachterij, maar overal kan worden hersteld en dat kosten van toezicht geen argument mogen zijn om te zorgen voor dierenwelzijn.
[0:22:49] Minister,
[0:22:53] Dit begrijpt wrak van gemis. Want ik heb begrepen is dat minister van landbouw ook een een brede analyse van het keurig landschap en het stelsel van van keuren en toezicht tegen dichthoudt. De Raad van advies in kaart brengt. Daar komt het dit element denk ik zit daarin wordt er wordt geknipt. Dus die partij in in meegenomen.
[0:23:16] Meneer van Baarle. Denk.
[0:23:18] Voorzitter,
[0:23:19] Woede.
[0:23:21] Volstrekt onacceptabel dat in een land als Nederland zo met dieren omgegaan wordt. Dat kan gewoon pertinent niet en de mensen die dat doen. Daar is geen goed woord voor over. Ik zou aan de minister willen vragen of hij zich er van bewust is dat op basis van de wet dieren eigenlijk vandaag nog de mogelijkheid zou hebben om dat bedrijf te sluiten. Artikel vijf punt twaalf, waarin staat onze minister kamp maat regelen treffen met betrekking tot bedrijven dit twee sluiting of intrekken van de vergunning en ik zou aan de minister willen vragen van waarom dat op dit moment nog niet goed is uitgezocht en of hij vandaag nog aan de kamer kan laten weten want hij heeft die mogelijkheid vandaag of hij vandaag aan de kamer kan laten weten of hij gebruik maakt van zijn bevoegdheid om dat bedrijf te sluiten.
[0:24:07] Is op z'n minst lieverd.
[0:24:09] De schorsen, zodat er nu niks meer kan gebeuren.
[0:24:11] Dankuwel. De minister.
[0:24:13] Zoals ik dit al richting de heer Wilders en veel Beckerman verschillende woordvoerders van kampen heb aangegeven en ook net terug heb gekocht gekregen van mevrouw Schouten dat ze deze week met NVWA een overleg gaat over de mogelijkheden die de kamer daartoe oproept, zal me zeggen daartoe de bisschop heeft al een punt. Ik weet niet wat de juridische kaders zijn en ik dan moet je wel even zorgvuldig mee omgaan. Dus daarom doe ik het graag bij de beste van landbouw houden ook de mogelijkheid geven om overleg met de NVWA die opties in kaart te brengen en richting de heer teijsse net toen zij die ook de als die opties er niet zijn dan ook in kaart te brengen wat er nodig is om de stap te kunnen zetten. Maar dat kan ik nu niet overzien of beoordelen. Daarvoor kan ik het juridisch kader onvoldoende in deze sector.
[0:24:56] Mevrouw vesting, partij voor de dieren,
[0:24:59] Dankuwel. Voorzitter, voorzitter, nogmaals dit dit is geen incident. Deze horror beelden is rechtstreeks het gevolg dat Nederland zo nodig de slager van Europa moet zijn en we zien zelfs dat vorig jaar na de aangenomen motie na eerdere afschuwelijke beelden uit slachthuizen zijn we inmiddels al een miljard dieren verder die geslacht worden voordat het onderzoek straks komt ondertussen zien we dat ik vind het echt vreselijk om het over de hebben dat we één komma zeven miljoen dieren per dag slachten en u wacht nog steeds met uw rapport. Het afgelopen jaar zijn er meer varkens geslacht dan het jaar daarvoor. Dus het gaat maar door worden steeds meer dieren geslacht. Nu vraag is de minister het met de partij voor de dieren eens dat we moeten stoppen met zoveel dieren fokken gebruiken en doden in Nederland.
[0:25:44] Voorzitter, ik sta hier namens de minister van landbouw en ik denk dat de minister van landbouw veelvuldig met uw Kamerdebat heeft gevoerd over de toekomst van
[0:25:53] de landbouw in Nederland en de weer. De groot refereerde ook al aan het ook de kringlooplandbouw. Het past mij niet om een demissionaire status als vervanging vervangend minister voor de missie van landbouw om daar hele grote uitspraken over te doen. Ik heb de opvatting over. Maar goed. Een de formatietafel om daar een over te leggen. Zomaar zeggen.
[0:26:13] De hoesten,
[0:26:16] mevrouw van de klasse van bbp elleboog,
[0:26:19] Nog steeds.
[0:26:23] Zul je het zien? Sint de minister van VWS erachter.
[0:26:25] Meneer Wilders gaat niet twitteren.
[0:26:27] Mevrouw van der plas WWW.
[0:26:30] Gelukkig hebben we de beelden nog.
[0:26:34] Kijk even ter aanvulling op mevrouw vestiging dat er zo veel. Dat moet gewoon reëel en zijn dat we zoveel geslacht wordt. Dat heeft gewoon met een vraag te maken als een heel andere discussie. Dat zou je hier een debat moeten beginnen over het verbod op vleesconsumptie, maar dat terzijde. Ik had nog wel een aanvullende vraag. Want inderdaad die beelden zijn walgelijk. Maar ik lees ook dat de beelden die dan worden gemaakt dat die pas na maanden via de media worden verspreid. En ik zat net te denken van dat betekent dus dat die man die daar of die mensen die dat doen dat die daar dus ook maanden mee door kunnen gaan. Maar dan moeten we ook niet willen, kan de minister aangeven aan dierenwelzijnsorganisaties die dit zeg maar boven tafel brengen of die die beelden dan als dit gebeurt want bezoek dan daarvan wordt dan meteen meldingen van gedaan kan zo'n bedrijf dan maandenlang doorgaan tot het moment dat RTL vier een keer gaat publiceren. Dat dat willen we toch ook niet de
[0:27:35] minister,
[0:27:36] De niet precies beoordelen wat de de de afkomst van deze beelden. Ik heb ook net op de de website voor het vragenuurtje van en alright gekeken naar de de beelden van een andere slachterij van vorige week. De beelden een in Ermelo dacht ik Twello excuses. Daar werd ook een reden geven waarom het enige tijd duurt omdat het ook alle stappen zijn doorlopen met ook eerder aangifte doen. Dat zou een verklaring kunnen zijn. Maar wat hier precies overweegt is dat weet ik niet omdat ik weet niet wat waar de wil precies vandaan komen en waarom ze hebben gewacht met publiceerde.
[0:28:09] Mag ik de minister vragen omdat die toch een brief stuurt naar de kamer op deze vraag daarin mee te nemen.
[0:28:14] We kunnen we kunnen wij hebben RTL navraag bij de nota vragen wat de afweging daarbij is een tweede keer.
[0:28:19] U heeft geen backup. Dan wil ik de minister bedanken voor zijn beantwoording in afwezigheid van van de minister van landbouw. We gaan heel even schoonmaken en dan geef ik zo. Dat zeg ik stonden bij iedereen. Dus het is absoluut niet persoonlijk geef ik het woord zo aan mevrouw Westerveld van groenlinks. Ik heet de minister van volksgezondheid, welzijn en sport van harte welkom. Mevrouw Westerveld van groenlinks heeft een mondelinge vraag over het bericht dat negatieve test bewijzen worden
[0:28:51] aangeboden.
[0:28:53] Ja
[0:29:01] oké. Ik hoop dat het niet eindigt.
[0:29:10] Het woord is aan mevrouw Westerveld van groenlinks voor haar mondelinge vragen.
[0:29:15] Dank u. Voorzitter, voorzitter, we mogen weer. Dat was de sfeer in het Nederlandse uitgang uitgaansleven afgelopen weekend allemaal begrijp ik ook heel goed. Want maandenlang hebben we niet kunnen genieten van live muziek mocht ze niet uitgaan. Konden we niet naar het theater. En nu mag op basis van een negatief test bewijs van alles weer en dat is positief. Positief is dat veel mensen gebruik maken van testen voor toegang. Het systeem dat het mogelijk maakt om coronamaatregelen los te laten basis van een negatief test bewijs naar het slechte nieuws was dat het op veel plekken een zoontje was.
[0:29:48] Voorzitter, deze chaos begon bij de hackpoging op de servers van testen voor toegang en hierdoor moesten mensen niet alleen lang wachten. Maar sommige mensen kregen in plaats van een kwartier later een testuitslag moesten ze een dag wachten en voorzitter, ik wil aan de minister vragen hoe het kan. Hoe kan deze hackpoging het systeem platleggen? Er was dit niet te voorzien, was er geen backup en voorzitter, vervolgens lazen we berichten dat door de vertraging die ontstond commerciële bureaus negatieve testuitslagen ter compensatie gingen aanbieden aan bezoekers en wil vragen. Laat dat even tot u doordringen een negatieve test bewijs als tegemoetkoming cadeau omdat de servers plat liggen. Voorzitter testen voor toegang hoort meer mogelijk te maken. Maar op deze manier gaat dat natuurlijk raakt dat natuurlijke gezondheid van ons allemaal zeker nu de Delta variant rondwaart en voorzitter, ik wil de minister vragen hoe is het mogelijk dat commerciële teststraten negatieve test bewijzen cadeau doen en hoe worden deze teststraat gecontroleerd. En wat gaat de minister eraan doen om ervoor te zorgen dat dit niet weer gebeurt.
[0:30:52] Voorzitter, tot overmaat van ramp verscheen er daarna ook nog berichten waarbij er codes van vaccinatie bewijzen werden gedeeld in verschillende groepen, bijvoorbeeld bij voetbalteams, waardoor verschillende mensen met dezelfde kleur airco de toegang kregen tot het uitgaansleven. Terwijl natuurlijk een reële kans is dat mensen die niet getest zijn wel besmettelijk zijn en voorzitter, hier ligt natuurlijk een verantwoordelijkheid voor de horeca ondernemers. Zij moeten die toegangsbewijzen goed checken aan de deur. Dat moet goed gebeuren. Maar dat is afgelopen weekend wel mis gegaan en ik wil de minister vragen of hij spoedig met koninklijke horeca Nederland en andere brancheorganisaties om tafel gaat. Ik hoop eigenlijk dat hij dat al heeft gedaan en bestaande sancties wil ik aan de minister vragen wanneer het toegang en test aan de checken aan de deur niet goed gebeurt en hoe vindt de controle.
[0:31:40] Daarop plaats
[0:31:41] George aan de minister.
[0:31:50] Voorzitter Dankuwel.
[0:31:53] Inderdaad afgelopen weekend was het startschot voor een mooie zomer de kon weer zo ongelooflijk veel meer dan voorheen kon
[0:32:00] en zelfs het loslaten van die anderhalve meter. Dat was weer mogelijk na de poort van het werken met toegangsbewijzen en die toegangsbewijzen zijn dus ook op grote schaal afgegeven voor het eerst afgelopen weekend ruim twee miljoen vaccinatie bewijzen. Inmiddels zitten we al tweeëneenhalf en bijna een kwart miljoen toegangs testen
[0:32:19] en voor een paar duizend mensen kwam dat toegangsbewijs te laat of zelfs niet. Dat laatste nog in in maar één procent van de gevallen, maar toch voor die mensen zelf is dat balen. Want die zagen uit naar een mooie avond voor de ondernemers die betrof was dat zeker zo balen. Want die zagen uit naar een volle tent en dat was niet mogelijk. En en er zijn signalen dat mensen ook ten onrechte toegang hebben gekregen en dat is iets wat niet hoort want dat systeem van toegangsbewijzen. Dat moet gewoon veilig zijn. Je moet er gewoon op kunnen rekenen dat dat veilig is. Dus dat deed ik zeer met mevrouw Westerveld.
[0:32:55] Dat zijn er dan zeg maar een negatieve test bewijzen afgegeven door een test aanbieder. Terwijl dat niet terecht was dat verhaal gaat wel maar dat hebben we niet op die manier kunnen verifiëren wel hebben andere signalen gehoord, namelijk dat er mensen naar binnen konden op basis van een afspraak bevestiging soms dat dat was op basis van een bandje waar geen geen negatieve test bewijs onder lag en je hoort verhalen over die ik u er print screen. Nou dat men eerst eventjes beet pakken die kleurcode. Als je dan prins van probeert te maken dan lukt dat sowieso niet op enjoy. Want dat is dezelfde beveiliging als bij banken. Lukt wel op Apple. Dat is tamelijk omdat het Apple besturingssysteem dat mogelijk maakt,
[0:33:40] maar het is natuurlijk nooit de enige controle. Dus een print screen van een Q code kan nooit toegang geven want je moet daarnaast je id-bewijs laten zien. Daar staan de initialen op je geboortedatum. Daarmee wordt gecontroleerd. Er zit zo'n bewegend mannetje op de fiets. Dus daaraan kun je zien dat het een Q airco is die in print screen is in plaats van een daadwerkelijk uw airco airco de wordt om de zoveel minuten ververst. Dus er zitten allerlei veiligheids. Check zitten erop. Dus bij een goede toegang screening kan het niet zijn dat je op basis van een print screen van ik u airco code naar binnen kan komen die andere dingen die horen natuurlijk gewoon niet te gebeuren. Want mevrouw Westerveld heeft helemaal gelijk. Je moet zorgen dat het systeem gewoon betrouwbaar is. Hoe komt het allemaal is begonnen met de hackpoging op vrijdagavond. Daardoor moest er allerlei maatregelen worden getroffen om die hackpoging buiten de deur te houden en af te slaan. Daardoor deden de Miles het een tijdje niet. Daardoor deed ook de applicatie een tijdje niet. Daardoor moest er allerlei handmatig herstel pogingen worden gedaan en daardoor leidde dat tot vertragingen de teststraat vertraging bij de uitslagen en daardoor ook problemen dorp bij tot problemen bij de helpdesk en problemen aan deur. Kortom, er ging een aantal dingen niet goed en komend weekend moet dat wel goed gaan.
[0:34:49] Wat gaan doen. Afgesproken met met de stichting som een is meer overcapaciteit bij de test aanbieders in het komende weekend. Om de pik goed op te kunnen vangen. Dat helpt.
[0:35:01] Daarbij wordt capaciteit voor school van doordeweeks naar naar het weekend. Dat betekent dat je nog meer overcapaciteit creëert in het weekend, met name in de regio Amsterdam was het erg druk dus met name dat is een extra aandachtspunt.
[0:35:09] Twee is dat er allerlei it in zijn gedaan en nog worden gedaan en allerlei tests op het systeem om beter gewapend te zijn tegen aanvallen van buiten. Want er zijn kennelijk mensen die denken dat dat een zinvolle bijdrage is aan de samenleving. Om een anders weekend te verpesten.
[0:35:26] Dus daar moet je je gewoon goed tegen wapenen. Drie is het versterken van de helpdesk ook dat is nodig want mensen die vervolgens in de problemen kwamen gingen bellen en die hebben niet allemaal een goed antwoord gekregen op tijd dus ook daar moet versterking plaatsvinden.
[0:35:40] Vier is dat er de afspraak moeten worden herbevestigd met de test aanbieders, namelijk alleen negatieve testuitslagen mogen leiden tot een test bewijs.
[0:35:50] Daarnaast moeten er afspraken worden gemaakt met alle sectoren
[0:35:54] onder andere koninklijke horeca Nederland en de handhavend partijen, namelijk dat die controle aan de poort essentieel is om het systeem te laten werken en tot slot, als we van toegangs testen een succes willen maken. Ik denk dat dat nodig is, want we zullen nog een tijdje nodig hebben om achter de poort van het toegang steeds de veilig die anderhalve meter los te laten, dan moeten we het echt met elkaar doen. Dat betekent ook echt een verantwoordelijkheid voor allemaal. Dus als je probeert vals te spelen. Dan ben je daarmee dus een risico voor een ander voor die ondernemer die de mogelijkheid kwijt kan raken om dit soort feesten te mogelijke organiseren, maar zeker ook voor degene tegen wie je aanstaat te schuren in de kroeg. Dat kan gewoon niet de bedoeling zijn. Je moet gewoon weten dat als je met een des bewijs naar binnen ben gegaan dat alle mensen om je heen ofwel zijn getest ofwel zijn gevaccineerd en dus dat het veilig is.
[0:36:38] Wel mevrouw Westerveld.
[0:36:40] Het danken en danken aan de minister voor zijn antwoorden en zij gingen een aantal dingen niet goed. Maar als ik zo het lijstje hoor, dan gingen eigenlijk heel veel niet goed. Dan klinkt het meer als Murphy slow in grootste gaat verkeerd. Een en het hele systeem loopt in de soep. En dat is afgelopen weekend natuurlijk op een aantal plekken wel gebeurt natuurlijk op een aantal plekken ging het wel goed maar je zult maar ergens zijn en in de buurt van een besmet persoon komen waardoor je jezelf een gezondheidsrisico hebt. Dat mag gewoon niet gebeuren. Daar moeten we heel helder over zijn
[0:37:08] en vraag aan de minister die ik stelde was hoe vindt die controle plaats. De minister zei we moeten meer controleren. Maar hoe dan. Wie controleert de dan is er voldoende capaciteit om te gaan controleren en ik zou de minister ook al willen vragen hadden we hadden we dit niet zien aankomen en de minister zegt ja, kennelijk vinden mensen het nodig om te proberen het systeem te hacken. Maar we weten gewoon dat elke keer als een nieuw systeem wordt opgetuigd dat de mensen proberen om dat systeem te kraken. Dus hadden we dit niet zien aankomen en voorzitter hadden we testen voor toegang niet centraal moeten regelen. Daar gaat misschien die er Quint staan ook nog navragen. Hij had een abonnement zou daarover klaarliggen, maar moeten we dit wel uitbesteden en allemaal verschillende commerciële bedrijven die vaak helemaal niet gespecialiseerd die in zijn, terwijl het natuurlijk wel gaat over de gezondheid van ons allemaal.
[0:37:53] De minister een paar dingen.
[0:37:55] U zegt hij gaat heel veel niet goed. Ik denk dat je ook wel even de verhouding moet zien. Dit was het eerste weekend dat grootschalig is gewerkt. Maar dat systeem van toegangsbewijzen. Ruim twee miljoen kun je er codes op basis van een vaccinatie bewijst bijna een kwart miljoen herkauwers op basis van een negatieve test bewijzen een aantal duizenden gevallen kwam de uitslag niet of te laat is een procent ongeveer.
[0:38:15] Ik denk niet dat je daarmee kunt zeggen dat alles niet goed ging. Dat is niet zo hebben heel veel mensen heel mooi weekend gehad met een paar mensen hebben ongelooflijk gebouwd voor ondernemers en ook die mensen die naar binnen konden
[0:38:24] en dat had alles te maken met de opstartproblemen. Dat eerste weekend. Dus het moet volgend weekend beter. Dat ben ik zeer met u eens. Maar ik denk wel even in de goede verhouding tussen twee is de controle bij de ingang. Ja die is natuurlijk in eerste instantie aan de ondernemer zelf want die moet dat namelijk goed controleren met die scan app die bij de corona check gehoord en die moet dat ook heel secuur controleren want dat is de enige manier waarop het systeem werkt en of die vervolgens zijn werk goed doet. Dat is aan de handhavend partijen, waaronder de gemeente.
[0:38:55] Er wordt bijvoorbeeld binnen het testen of de test aanbieders goed hun werk doen. Daar wordt natuurlijk streng op toegezien door de stichting zon op het werk van de stichting som.
[0:39:03] Je gaat onder andere werken met met Mystery guest dus ook dat wordt goed getoetst of men daar zich houdt aan alle afspraken en ik ben zeer mevrouw Westerveld eens dat de integriteit van het systeem. Dat betekent dus ook de controle en de handhaving dat ie goed moet werken. Dus er wordt toegezien op de controle die in eerste instantie aan sectoren zelf daarop wordt toegezien door handhavende partijen daar waar het gaat over de testen wordt erop toegezien door de stichting zonder dat is ook nodig. Want ten aanzien van het centraal regelen. Ik meen Maargoed. Misschien dat hier Kwint er zometeen om zijn duiding aan gaat geven. Maar ik meen dat hier kunt pleiten om alles door de GGD te laten doen
[0:39:36] en dat vond ik geen goed idee maar vond ook de GGD geen goed idee omdat de GGD ander werk aan zijn kar had hangen dan het testen voor toegang en dat is de reden dat we hebben gekozen voor de stichting som die dat werk heeft uitbesteed inderdaad aan aanbieders, maar overigens dat is niet het probleem waar het over gaat. Dat is niet waarom het in een aantal gevallen ingewikkeld ging aflopen.
[0:39:59] Mevrouw van de de mevrouw restschuld, Afrondend
[0:40:03] voorzitter,
[0:40:03] Wat de minister zeg maar de reden dat ik daarop zit en ik denk de collega's namelijk ook is dat het hier gaat over de gezondheid. En dan kan het in een procent van de gevallen mis zijn gegaan, maar het brengt wel andere mensen in gevaar en en dat is dat is het hele punt natuurlijk. Voorzitter, nog één punt over het het controleren, want de minister zegt dat er wordt gecontroleerd en tegelijkertijd kunnen we hier wel spreken van een grote valse start. Het eerste weekend. Terwijl we het over een systeem hebben waarbij we de hele zomer door moet en ik wil de minister vragen hoe hij de komende maanden voor zich ziet en of hij ook hier kan garanderen dat dit gewoon niet meer gaat voorkeur Dankuwel. De minister.
[0:40:38] Garanderen. Kan je dat natuurlijk niet garantie krijgen bij een koelkast. Wat hier aan de hand is is dat er heel erg hard wordt gewerkt aan iets helemaal nieuws hebben nog nooit gedaan op deze schaal en ik wil nogmaals benadrukken dat in het afgelopen weekend heel erg veel mensen prachtig weekend hebben gehad en in een procent van de gevallen kwam dat fractie na of dat bewijst die airco. De komt te laat of kwam zelfs niet als voor een voor die mensen ongelooflijk banen en voor die ondernemers die daardoor gedupeerd zijn ook ongelofelijk balen en het komend weekend moet het beter dan dit weekend. En waarschijnlijk zijn dat ding en het weekend. Daarna gaat het waarschijnlijk weer beter en dan zijn er waarschijnlijk ook nog dingen zo zal het gaat om nuchterheid moet je gewoon op die manier aan de slag door te zorgen dat telkens weer beter gaat dan het ging.
[0:41:16] Er zijn een aantal vervolgvraag. Allereerst mevrouw kuiken van de pvda dan heer Paternotte D zesenzestig. En dan de heer Quint SP,
[0:41:23] voorzitter, cool was het afgelopen weekend absoluut niet een dampende tassen dansende massa die lekker aan het zingen is alle ingrediënten voor een super superspits als mensen niet goed zijn getest en daarom is het ook wel bespottelijk dat er een negatieve test bewijzen zijn afgegeven. Probleem kan inderdaad welzijn zorg cowboys nieuw in de markt die daarin zitten voor het grote geld en minder om auto ook echt heel precies te doen en mijn vraag is dan ook is niet gewoon fraude gepleegd.
[0:41:53] De minister
[0:41:54] zouden ze moeten worden
[0:41:55] worden want ze verdienen er immers honderden miljoenen mee. In totaal. Het geld dat in uitgegeven is vijftig miljoen per week is er al voor gereserveerd.
[0:42:05] Volgens mij. Voorzitter gaat mevrouw Kuiper nu wel heel erg snel hoor. Allereerst de vaststelling dat kennelijk negatieve testuitslagen zijn afgegeven door een test bedrijf terwijl daar geen negatieve test aan ten grondslag lag. Dat is inderdaad een signaal dat signaal wordt nagetrokken door zon. Maar dat hebben we nog niet bevestigd gekregen. Dus ik denk dat we moeten oppassen met jumping to conclusies, want we hebben gezien is dat het wel in een aantal gevallen. Zo is geweest dat mensen bijvoorbeeld op basis van een afspraak bevestiging naar binnen mochten. Dat is waar we dat hebben niet de test aanbieders dan gedaan. Maar dat was dan op dat moment de organisator evenementenorganisator die kennelijk en wat op zich wel begrijpen hoor maar die dan kennelijk op basis daarvan heeft gezegd, zo volkomen. Ieder geval iemand zijn avond verpest, maar het is niet goed om exact de reden die mevrouw Kuiper noemt, namelijk achter de poort van het toegangs tussen moet veilig zijn. Moet je ervan uit kunnen dat diegene die tv aanstaat te schuren dat die of gevaccineerd of getest is. Het moet veilig zijn. En als ze dat niet is dan kun je er niet meer van op aan en dan kan het niet zou werken, zoals het nu laten werken. Kortom, het moet veilig en dat betekent dat al die dingen moeten doen die ik zojuist heb.
[0:43:07] De heer Paternotte D zesenzestig.
[0:43:10] Oh. Blijkt dat voorzitter.
[0:43:13] Ja ik mocht een klein punt
[0:43:15] van orde bedoeld is heel makkelijk omdat we nooit vragen een wedervraag kunnen stellen. Daarmee wordt het vragenuurtje ook tot iets voor het places is, maar ik vroeg heel duidelijk als er sprake is van bewust afgeven van fouten test bewijzen, is er dan niet sprake van taal fraude en zou de beboet moeten worden.
[0:43:30] Dan in dat geval, maar daarom zeg ik pas op voor Champions conclusie.
[0:43:34] Dus we kunnen niet zeggen. Ja, er zijn negatieve test bewijzen afgegeven als dat niet zo is. Er is een signaal van het wordt nagelopen. En als daar inderdaad sprake is van valsheid in geschrift. Want ik denk dat die daar op doelt
[0:43:45] natuurlijk dan geldt er gewoon aangifte et cetera. Dus dat is dat is niet de moeilijke kant van het verhaal overigens ook voor die hek wordt natuurlijk gewoon een aangifte voorbereid. Want er zijn inderdaad gewoon is de mogelijke prijs en mogelijkerwijs het strafrecht aan de orde en dat kan ook helpen
[0:44:00] wat vooral hieraan de aan de hand is geweest dat er door die aanval allerlei dingen in de vertraging zijn geraakt daardoor mensen gedupeerd dreigen te raken en ondernemers en mensen die naar binnen wilde. Dat heeft geleid tot gedoe aan de boord en dat gedoe aan de poort. Dat is soms opgelost op een manier die evident niet in overeenstemming is met de bedoeling van een testen voor toegang, namelijk dat het veilig is ook het het testen met een sneltest aan de ingang is weliswaar creatief en toch niet de bedoeling. Want daar is het namelijk die voor bedoeld.
[0:44:29] Heer Paternotte D zesenzestig.
[0:44:31] De en voor ze heel goed dat gekeken wordt. Wat voor maatregelen er nodig zijn als inderdaad dit soort negatieve testuitslagen cadeau zijn gedaan want dat ondermijnt natuurlijk het vertrouwen in het hele systeem. Je moet weten als je een club staat de een stadion zit dat de mensen om je heen gevaccineerd of getest zijn. Nu zijn ook berichten dat dit ook was gebeurd bij het allergrootste event eigenlijk afgelopen weekend bij ons. Denemarken in de arena. Waar dan mensen die geen uitslag hadden een groen bandje krijgen, oftewel die hebben geen uitslag. Maar die mogen toch nog naar binnen om daar inderdaad in de arena tussen vijftienduizend andere te zitten. Ik neem aan dat bij zo'n event toch inmiddels wel nagetrokken is dat we weten hoe dat zit wat er gebeurd is. Misschien kan de minister ons daar even over bijpraten. De minister.
[0:45:09] Ik heb er net de stichting Son over gesproken. Zij zijn nog bezig om dat verhaal helemaal uit te klaren. Maar wat er in ieder geval van is is dat aan ging dat dat ging over medewerkers die ook niet verplicht zijn om getest te worden. Het waren medewerkers die wel getest waren. Maar die ook geen negatieve testuitslag hadden gekregen die wel mee moesten werken bij het event en om die reden dat groene bandje hadden gekregen. Overigens ook niet. Ok maar wel weer niet. Ok van een andere orde omdat medewerkers niet verplicht kunnen worden om negatief getest te worden. Laat onverlet dat ik uw centrale punt helemaal deel namelijk. We hebben testen voor toegang gewoon de komende maanden nodig en dat zij op mevrouw Westerveld en ik deel dat ook zeer.
[0:45:50] En als we daar echt gebruik van willen maken, namelijk op zo'n manier zoals we nu doen daar achter de poorten anderhalve meter loslaten. Dan moet het veilig zijn. Dan moet je zeker weten dat de mensen om je heen getest of gevaccineerd zijn. En als je dat niet zeker weet dan deugt het systeem niet meer. Dus ik ben zeer benieuwd eens dat het doet deugd en dat het alleen maar op die manier kan werken. De heer Paternotte.
[0:46:09] Voorstellen over de capaciteit. Want ik heb van echt veel mensen gehoord dat ze ongelooflijk lang in de rij moesten staan. Afgelopen weekend ook vaak als ze binnenkwamen dat ze zagen dat de meeste test faciliteiten eigenlijk niet gebruikt werden test voor toegang hebben we de komende maanden nodig. Maar eigenlijk vooral nu in augustus zijn echt de meeste volwassen Nederlanders gevaccineerd hebben een vaccinatie bewijs zullen die testen niet meer nodig hebben. Maar nu is het elk weekend ongelooflijk knetter druk. Morgen gaat gratis testen ook open voor mensen die op reis willen in Europa kunnen afspraak maken. Dus daarom wil ik weten wordt die capaciteit. Nou, in het begin wel echt volledig benut door niet de komende weekeinde steeds weer die eindeloze rijen krijgen waardoor mensen ook niet gemotiveerd worden om hier gebruik van de minister.
[0:46:48] Afgelopen weekend over het weekend als geheel zijn er tweehonderd zevenentwintigduizend afspraken gemaakt en het komende weekend zal per dag dat de capaciteit zijn. Die staat dus je zou denken dat moet voldoende zijn. Wat wel helpt is als mensen ook bijtijds een afspraak maken en en de afspraak niet dusdanig dicht op het evenement plannen dat het sowieso dringen wordt en en en billen knijpen wordt of hij uberhaupt al een tijdje uitspraak je afspraak bevestigd ziet via een negatieve testuitslag. Dus kortom, we kunnen dit met elkaar doen sowieso. De stichting som gaat met de test aanbieders de capaciteit verder ophogen. Zeker in de regio Amsterdam waar u natuurlijk veel signalen vandaan heeft, is daar veel werk te doen. Kortom, er gaat capaciteit verplaatst worden van doordeweeks naar naar het weekend. Daardoor wordt de overcapaciteit nog groter. De fijnmazig uit woede overeind blijft. Want ook dat vinden we belangrijk hier in de kamer
[0:47:39] en we hopen daarmee het komende weekend. Vraag en aanbod weer iets dichter op elkaar te hebben afgestemd. Maar dat zal ook een beetje oefenen worden in de uitvoeringspraktijk. Ga ervan uit dat ook dit komend weekend beter gaat dan afgelopen.
[0:47:51] De heer Quint SP,
[0:47:53] Als ze dan de verhaal van afgelopen weekend op een hoop vegen. Dan heb je een hek. Dan heb je lange wachtrijen. Heb je mensen die geen of te laat een test bewijs krijgen dan krijg je dus kijkt u er codes de doorgestuurd worden waarmee we mensen wel naar binnen komen, terwijl het eigenlijk niet zou moeten kunnen. Dan is er nog een verhaal van mensen die ter compensatie een toegangsbewijs zouden krijgen, ook wanneer zij geen test hebben gedaan en als ik dan de minister in de media zie zeggen ja ik ben wel tevreden over het eerste weekend kan hij dan aangeven wanneer die ontevreden zou zijn en kan hij aangeven of die denkbaar acht dat wanneer deze taak bij de GGD was, belegd er een situatie zou kunnen ontstaan waarin de waarin onze gezondheidsdiensten een negatieve test bewijs ooit zouden afgeven wanneer iemand niet getest zou zijn.
[0:48:37] De minister.
[0:48:38] Daar zeg ik dus van past nog even op voor Jane doe conclusies. Want ik heb dat verhaal ook gehoord en dat verhaal wordt nagetrokken, maar het verhaal is niet bevestigd. Vooralsnog
[0:48:47] dus wel degelijk dat er mensen zijn toegelaten die niet allemaal over een negatieve testuitslag beschikten. Dus dat er toegang is verschaft aan mensen die niet allemaal over een negatieve testuitslag beschikt. Dat is wel het geval,
[0:48:59] maar dat er negatieve test bewijzen zouden zijn verstrekt door een test aanbieder, terwijl er geen negatieve test aan ten grondslag lag. Dat is vooralsnog slechts een verhaal. Ik zeg niet dat het niet gebeurd is. Maar het is vooralsnog slechts een verhaal.
[0:49:13] Twee is. Waarom ben ik monter omdat dat mijn karakter logische die Fold houding is dat is een en twee omdat de werkelijkheid daar ook alle aanleiding toe geeft namelijk in dat eerste weekend zijn. Er was voor het eerst dat grootschalig met die met die toegangsbewijzen gingen werken. Zijn er ruim twee miljoen vaccinatie bewijzen afgegeven. Ruim een kwart miljoen of kleine kwart miljoen negatieve testuitslagen. En inderdaad in één procent van de gevallen kan die te laat of niet. Dat is voor die ene procent echt super vervelend voor die ondernemers misschien nog wel meer want die hadden gerekend op een volle hut en en veel omzet en dat was niet zo
[0:49:46] dus dat het dat waar het mis ging dat dat heel vervelend was in natuurlijk is dat zo Dankuwel niet op basis van dat geheel somber zijn had de GGD het anders beter gekund, maar u weet mijn mijn achting en waardering voor de GGD is, is hemel hoog, maar ik vind dat we hen niet met alle werk in deze crisis moeten opzadelen, en daarom vind ik het een zeer verdedigbare keuze dat we dit hebben overgelaten aan andere aanbieders dan aan de GGD. Dit kunnen andere mensen ook heel veel dingen kunnen de GGD gewoon alleen als beste, maar dit kunnen andere mensen ook.
[0:50:14] Wil de mist vraag me iets korter te worden, gezien de de tijd.
[0:50:17] Regelmatig een beetje in vervoering.
[0:50:19] Dat dat gebeurt bij dit onderwerp
[0:50:22] van de PVV. Dank u wel. Voorzitter testen voor toegang is verplicht en ik hoor dat de van de minister dat tweehonderd vijfentwintigduizend mensen die geen klachten hebben zich verplicht hebben laten testen om iets leuks te gaan doen, terwijl het ventileren waarschijnlijk effectiever zou zijn dan zoveel mensen te testen. Ik zou de minister willen vragen hoeveel van die tweehonderd zeventigduizend mensen positief zijn getest. En als hij dat hier niet kan zeggen, zouden we dan per brief over twee dagen of deze kamer.
[0:50:47] Mogen ontvangen. Over twee dagen weet ik niet maar ik wilde.
[0:50:50] De over zes weken rondgereden.
[0:50:52] Voor de zomer sturen we sowieso nog een voortgangsbrief begin volgende week volgende week dinsdag staat die brief in de planning. Dus ik wilde alle informatie zo veel als mogelijk in verstrekken. Dus ik wil. Ik vind belangrijk om daar transparant over te zijn.
[0:51:04] Vraag me af lijkt te zeggen als deze mensen misschien maar in geringe mate positief zijn dan had je ze dus ook niet kunnen testen maar punt is nou juist wat we willen doen is achter de poort van het toegangsbewijzen. De anderhalve meter los.
[0:51:19] Vrijdag zijn de meest vragen om hiervan niet de discussie nu aan te gaan want dan wordt het een debat en het is een mondelinge vragenuur geef ik het woord aan mevrouw van den berg. Het CDA en de minister heeft toegezegd er in de voortgangsrapportage UFO op uw vraag terug te komen en er zullen meerdere debatten zijn over kroon. Naar verwachting mevrouw van den berg van CDA.
[0:51:36] Dank u wel. Voorzitter, voorzitter, er zijn dus dingen mis gegaan met de toegangsbewijzen waar ik ook klachten over heb gekregen is dat mensen keurig op zaterdagmorgen om acht uur een afspraak hebben gemaakt en dan ja ze konden niet naar binnen seconden om een uur terugkomen. Dus dat hielp ook niet voor de organisatie. Mevrouw kuiken gaf al aan. Er zijn meerdere partijen hierbij betrokken heeft de minister ook inzicht dat het bij bepaalde partijen met name mis is gegaan. En als ze dat nu niet heeft, zou die dat mee kunnen nemen in de brief.
[0:52:06] Dit is natuurlijk ook een signaal. De minister.
[0:52:08] Ik denk ik. Kijk je zei inderdaad heel veel partijen bij betrokken. Het is dus eigenlijk op al die schakels is ook wel echt een een lijstje verbeterpunten te maken. Het is bij soms zelf bij de helpdesk van zon bij de helpdesk van ons van VWS bij de test aanbieders bij de poort bij de deur. Dus bij gewoon bij de toegangscontrole. Dus ik denk dat er eigenlijk voor alle partijen huiswerk in dat eerste weekend zit om te zorgen dat de tweede weekend beter zal gaan verlopen.
[0:52:35] Dat wil ik graag in de brief ook op ingaan. Ja dat vroeg excuus.
[0:52:39] Mevrouw Westerveld, groenlinks. Tot slot,
[0:52:41] Voorzitter de zijn natuurlijk wel verschillende signalen afgegeven met door mij en door de collega's. Je hebt laksheid aan de.
[0:52:48] Maar aan de toegang.
[0:52:48] De sport bij een evenement en je hebt natuurlijk aan de andere kant en fraude van de minister zegt dat is niet bevestigd door verschillende test bedrijven.
[0:52:57] Wat ik mij nog afvroeg en die vraag heb ik daar ook gesteld is. Hoe gaat de controle plaatsvinden, maar zijn er ook sancties als een bedrijf. Nou er op wordt betrapt dat ze niet goed genoeg checken aan de poort of iemand wel echt een negatief test bewijs heeft wat zijn dan de sancties.
[0:53:12] Nou bijvoorbeeld dat je niet meer open mag met loslaten van de anderhalve meter. Dat kan een last onder dwangsom worden gegeven, kan een boete worden gegeven kan van alles
[0:53:21] daarop zien de gemeente toe. Dus ik vind overigens dat we niet van de gemeente moeten verwachten om naast elke portier een agent te zetten. Dat is ook niet nodig. Dus ik vind het in eerste instantie vind ik het echt het werk van de test van de Sorry van de van de evenementenorganisator zelf om daar om daar echt streng te zijn, want het is ook echt in hun belang. Dus u noemde zelf de suggestie van koninklijke horeca Nederland. Dat is een van de partijen met wie natuurlijk volop wordt gesproken. Het is echt in hun belang dat de toegangs testen een succes wordt. Absoluut.
[0:53:49] Dan wil ik de minister van volksgezondheid, welzijn en sport van harte bedanken voor zijn beantwoording wederzijds. Wederzijds maken we weer even schoon
[0:54:00] geef ik het woord zo aan de heer Madlener van de PVV. Die heeft een mondelinge vraag aan de staatssecretaris van Financiën die ik van harte welkom heet en zijn mondelinge vragen over de record hoge benzineprijzen.
[0:54:23] Wacht even totdat de staatssecretaris zijn plaats heeft ingenomen
[0:54:27] en de minister van VWS ook afscheid heeft genomen. Ja. Het is gelukt.
[0:54:33] Het woord aan de heer Madlener van de PVV
[0:54:36] Dankuwel. Voorzitter. Ja. Het kabinet Rutte heeft opnieuw een treurig record gebroken nu geen immigratie record. Dit keer maar wel een record benzineprijs. Hij is weg door het dak gegaan. Hij heeft zelfs de twee euro per liter doorbroken.
[0:54:52] Dus een liter benzine twee euro. Dat is vier gulden veertig nog in ouderwetse guldens. Het is onvoorstelbaar
[0:54:58] en ik heb daar vragen over gesteld aan het kabinet. Want zo'n hoge benzineprijs. Dat schaadt Nederlanders in de portemonnee. Het herstel komt nu een beetje op gang
[0:55:07] en mensen gaan weer in die auto en dat is goed. En dan de dan zorgt dit voor een enorme
[0:55:15] verlies aan koopkracht voor de Nederlanders. Ik heb daarom vragen gesteld aan het kabinet.
[0:55:20] Daar heb ik antwoord op gehad en daar zakt mijn broek van af. Voorzitter, het kabinet zegt ja, de olieprijs is hoog. Wij kunnen er niets aan doen.
[0:55:30] Het is jammer en daarom kopte de Telegraaf. Ook het kabinet haalt haar schouders op voor het lot van automobilisten Nederland en ik vind het echt schandalig. Voorzitter en nogmaals, het raakt ook de economie zeg ik tegen de staatssecretaris dat ik vaak de staatssecretaris nogmaals, hij heeft nog even over na kunnen denken is hij alsnog bereid om met alle passie die hij in zich heeft in het kabinet te gaan pleiten voor een fors lagere accijns accijns op brandstof, waardoor de Nederlander niet meer de hoogste benzineprijs ter wereld hoeft te betalen lijkt mij een redelijk verzoek. Voorzitter,
[0:56:03] het woord is aan de staatssecretaris.
[0:56:05] Voor de ik zal blijven zitten. U weet waarom ik last van mijn rug dus geen gebrek aan eerbied voor de kamer voor de heer Madlener voor de vraag. De benzineprijs is opgebouwd uit drie componenten die is opgebouwd uit de ruwe olieprijs waarvan de benzineprijzen afgeleid en daar ligt de overheid heeft helemaal gelijk in legt haar belastingen op namelijk accijns en btw. De prijsstijging die zich de afgelopen maanden heeft voorgedaan, is goed nieuws senior Madlener komt namelijk voort uit het feit dat de economie heel snel aan het herstellen is veel sneller dan iedereen dacht daardoor stijgt de wereldmarktprijs van olie en daardoor stijgt ook de benzineprijs. Ik kan hier mag lenen verzekeren dat wij niet de accijns hebben verhoogde btw. Dus dat is de reden dat ik ook als schriftelijk antwoorden heb gegeven dat het kabinet haalt zijn schouders niet op. Het kabinet is wel degelijk bezig met koopkracht van mensen, maar dit probleem wordt veroorzaakt. Dit probleem zegt heer Madlener. Alle andere probleem mag in de schoenen van het kabinet schuiven, maar dit wordt veroorzaakt door de wereldmarkt voor olie.
[0:57:04] Weer Madlener voorstellen. Het is toch
[0:57:07] te gek dat de volksvertegenwoordiging. De Nederlander zo voor de gek wordt gehouden alsof België en Duitsland een ander soort benzinetank ofzo. Het slaat helemaal nergens op voorstel in België is de benzineprijs niet twee euro. Maar een, zesendertig, zoals ik checkte in Duitsland is die ongeveer een, vijfenveertig en in Spanje
[0:57:27] weet wel
[0:57:27] in Spanje wat miljarden krijgt van het kabinet is die ook ongeveer een, zesendertig en dan komt het antwoord van deze staatssecretaris naar mij dat het ligt aan de hoge olieprijzen. Ik rij elke dag langs de raffinaderijen in de Europoort. Daar wordt al die benzine gemaakt en die wordt allemaal gestuurd naar België, Duitsland, noem maar op. En waarom moeten die Nederlanders de hoogste prijzen ter wereld betalen want ja ik heb dat ook nog opgezocht. Ik heb eens vergeleken
[0:57:50] twee euro per liter. Hoe zit het nou met de andere landen in de wereld? Er is geen land ter wereld waar de benzine zo duur is als in Nederland op dit moment en dat hebben de Nederlanders nog niet verdiend en het raakt de koopkracht en het raakt het herstel van de economie.
[0:58:05] Dus
[0:58:06] als dit kabinet miljarden heeft om de herstel de economie te herstellen en onlangs nog vijftig miljard bijna vijftig miljard heeft toegezegd aan Europa aan aan Spanje aan Griekenland, noem maar op waar die benzineprijs veel goedkoper is dan is toch te schandalig voor woorden dat dit kabinet niet alles op alles zet om die Nederlandse consument te beschermen tegen deze exorbitante belastingen.
[0:58:29] Dus nogmaals, voorzitter, deze staatssecretarissen. Ik vond het echt naar andere houding. Ik zag het knop voor de Nederlander in plaats van dat dat hij had knokken om geld aan Spanje en Italië weg te geven.
[0:58:40] De staatssecretaris.
[0:58:42] Dorst. Ik heb moeite om de vraag te ontdekken. Maar ik geloof dat ik mag knokken voor de Nederlander en dat knokken voor de Nederlander doen we in augustus honderd weten ook heel goed kijken naar de koopkracht. Dit kabinet iedere augustus ronde weer goed opgelet. Dan gaan we nu in augustus. Als er dan nog zitten als demissionair kabinet ook weer doen neemt mij toch niet kwalijk dat ik niet de wereldmarktprijs van olie kan veranderen, want dat kan ik niet veranderen. Wat ik kan veranderen zou kunnen veranderen, zijn de accijnzen op benzine. Maar die accijns op benzine zijn er niet voor plezier. Maar die zijn er om te helpen om het klimaatprobleem te bestrijden. Dat weet helemaal kleine ook heel goed.
[0:59:15] De heer Madlener
[0:59:17] vorst en nu komt het klimaatprobleem en is er op de hoek kijken. Het is toch werkelijk te schandalig voor woorden hoe ik hier met deze antwoorden wordt gewoon de hoek in wordt gestuurd. Dat kan toch niet. Voorzitter, ik stel hier een normale vraag. Diezelfde olieprijs betalen ook de Belgen. De Duitsers. De Spanjaarden. De Grieken noem maar op. Dus het gaat niet over de olieprijs gaat van de Nederlandse accijnzen en btw die maken de olieprijs in Nederland de duurste ter wereld dat vloeit in uw staatskas. En wat doen jullie daarmee? Jullie geven het weg aan Spanje. Dat is wat er gebeurt. Vijftig miljard en het raakt de Nederlandse economie en de hoge ambtenaren hebben er geen last van voorstellen. Die rijden in een dik gesubsidieerde Tesla s. Maar de gewone Nederlander die gewoon een benzineauto voor de deur staan. Die is de sigaar onder dit kabinet en dit kabinet doet dat trouwens met steun van de regeringspartijen. Dus ik roep bij deze de regeringspartijen op om hier een eind aan te maken. Wij hebben om motie ingediend, zullen we nogmaals doen om dit doel, om de benzineprijs te verlagen op een niveau te brengen, zoals het normaal is in de ons omringende landen en ik verwacht nu van de oppositie van de coalitiepartijen wat links. Laat het helemaal af weten dat ze dit gaan steunen. Dus ik ben benieuwd of zij dit kabinet er tot de orde geroepen.
[1:00:28] Dankuwel. Meneer Madlener geef het woord aan de heer van Baarle van denk.
[1:00:35] Voorzitter, Dankuwel. De vaste lasten van Nederlanders als het gaat om huur energieprijzen die rijzen de pan uit de nu hebben we inderdaad ook een dieptepunt bereikt een record aan prijzen voor brandstof en staatssecretarissen geeft aan niets te willen doen aan de knop aan kan draaien aan die accijns knop kan de staatssecretarissen op zijn minst toezeggen dat hij bereid is om op korte termijn in gesprek te treden met de branche om met de branche te bekijken of het wel wenselijk is dat zo veel van die tankstations boven die adviesprijs zitten en enorme bedragen gevraagd worden op verschillende tijdstippen ook op verschillende locaties als het gaat om brandstof. Wat wel een eerste levensbehoefte is voor veel Nederlanders om mobiel te kunnen zijn. Daar heeft u een verantwoordelijkheid inrichting van de Nederlanders dat ze betaalbaar mobiel kunnen zijn. Dus is de staatssecretarissen op zijn minst bereid dat te doen om ervoor te zorgen dat zodra de prijs variaties waarbij mensen soms veel meer betalen.
[1:01:33] Dat we die niet meer hebben.
[1:01:35] De staatssecretaris hiervandaan heeft gelijk dat dat gaat mij op mij aan
[1:01:41] dat we ontmoeten letterlijk koopkracht van gewone Nederlanders. Daar ben ik het zeer mee eens. En daar speelt de benzineprijs alleen een rol in. Dat heb ik ook niet ontkend in dit debat. Dus ik ben best bereid dit graag uur. Ik ben best bereid. Dat moet ik waarschijnlijk doen samen met collega's van ING. De staatssecretaris om met de branche te praten over dit verschijnsel. Dat is helemaal geen punt.
[1:01:59] Dankuwel daarmee. Ja.
[1:02:02] En wanneer kunt u daar op terug komen. Vraagt ervan.
[1:02:06] Voorzitter, ik zal zo snel mogelijk een. Ik doe mijn best.
[1:02:10] Dan Dank ik de staatssecretarissen voor zijn beantwoording. Daarmee zijn we aan het einde gekomen van het mondelinge vragenuur. Ik schors de vergadering voor een enkel moment en dan gaan we over naar de stemmingen die schors vergadering van enkel moment.
[1:02:26] De vergadering van de tweede kamer is op dit moment geschorst.
[1:02:48] De vergadering van de tweede kamer is op dit moment geschorst.
[1:03:10] De vergadering van de tweede kamer is op dit moment geschorst.
[1:03:32] De vergadering van de tweede kamer is op dit moment geschorst.
[1:03:54] De vergadering van de tweede kamer is op dit moment geschorst.
[1:04:17] De vergadering van de tweede kamer is op dit moment geschorst.
[1:04:39] De vergadering van de tweede kamer is op dit moment geschorst.
[1:05:01] De vergadering van de tweede kamer is op dit moment geschorst.
[1:05:23] De vergadering van de tweede kamer is op dit moment geschorst.
[1:05:45] De vergadering van de tweede kamer is op dit moment geschorst.
[1:06:08] De vergadering van de tweede kamer is op dit moment geschorst.
[1:06:30] De vergadering van de tweede kamer is op dit moment geschorst.
[1:06:52] De vergadering van de tweede kamer is op dit moment geschorst.
[1:07:14] De vergadering van de tweede kamer is op dit moment geschorst.
[1:07:36] De vergadering van de tweede kamer is op dit moment geschorst.
[1:07:59] De vergadering van de tweede kamer is op dit moment geschorst.
[1:08:21] De vergadering van de tweede kamer is op dit moment geschorst.
[1:08:43] De vergadering van de tweede kamer is op dit moment geschorst.
[1:09:05] Ik heropen de vergadering. Er zijn geen berichten van verhindering. Ik stel voor zo duidelijk.