Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.

Initiatiefnota van het lid Van den Berg "Cosmetische ingrepen zonder medische noodzaak"

[0:00:00] De initiatief nemer natuurlijk in het bijzonder mevrouw van den berg welkom en de minister. Welke en de collega kamerleden. We zijn bij elkaar voor een

[0:00:11] nota overleg over de initiatiefnota van het mevrouw van den berg van mevrouw van den berg over cosmetische ingreep zonder medische noodzaak.

[0:00:22] Zo ik wellicht dat er nog meer leden komen maar ik geef maar direct het woord en vrouw van heel namens de vvd gaat u gang.

[0:00:31] Prima. Dank u wel. Voorzitter welkom aan de minister aan initiatiefnemers ondersteuning, vooral

[0:00:39] om te beginnen wil ik mevrouw van den berg bedanken en met name ook de ondersteuning. Want die heeft het druk met al die initiatiefnota van mevrouw van den berg en we zitten regelmatig voor bij elkaar. Maar het is goed en mooi om te zien dat de veelvuldig gebruik gemaakt wordt van dit van dit initiatief. Voorzitter,

[0:01:01] vandaag spreken we over cosmetische ingrepen zonder medische noodzaak

[0:01:05] en over een aantal ideeën van het cda hierover.

[0:01:09] Het is goed om hier te benadrukken dat er een breed spectrum aan cosmetische ingrepen grepen is en dat er inderdaad ook een medische component aan de cosmetische zorg verbonden is.

[0:01:19] De initiatiefneemster maakt daarom terecht een onderscheid tussen deze twee vormen van cosmetische zorg en onderscheid dat de vvd onderschrijft

[0:01:28] dat gezegd hebbende, zal ik op een aantal punten die mevrouw van den berg benoemt ingaan.

[0:01:33] De initiatiefneemster doet een voorstel om de leeftijd waarop iemand cosmetische ingreep mag ondergaan te verhogen van achttien naar eenentwintig jaar.

[0:01:42] Ik begrijp de redenatie van mevrouw van den berg en het is inderdaad niet altijd nodig dat jongeren een cosmetische ingreep ondergaan. En als zij die willen ondergaan is goede informatievoorziening onontbeerlijk.

[0:01:54] Ik vind dat mensen het recht hebben en moeten blijven heb om zelf te bepalen of ze dit doen of niet.

[0:02:00] De toenmalig minister van medische zorg heeft in haar reactie op de nota aangegeven dat het verhogen van de leeftijd lastig valt te rijmen met de wet geneeskundige behandel overeenkomst teweeg? Ehbo.

[0:02:12] Hoe ziet mevrouw van den berg dit? En is zij het eens met deze zienswijze.

[0:02:17] Tot slot, op dit punt heb ik begrepen dat de huidige leeftijdsgrens ook door het veld zelf is opgesteld, ook omdat het aansluit op leeftijdsgrenzen bij de landen om ons heen.

[0:02:27] De leeftijdsgrens verhogen zou dan kunnen leiden tot meer medisch toerisme, waarbij de klinieken in het buitenland buiten het toezicht spel van de ing vallen

[0:02:36] heeft initiatief meest neemt gesprekken gevoerd met de veld partijen hierover. En wat heeft ze uit die gesprek opgehaald.

[0:02:45] Voorzitter

[0:02:46] dan een paar opmerkingen over complicaties die na een cosmetische ingreep kunnen optreden, waarbij ik me beperk tot die ingrepen zonder medische noodzaak.

[0:02:56] De initiatiefneemster besteedt hierop een aantal plekken in haar nota aandacht aan. Het is inderdaad belangrijk dat de ing goed handhaaft bij gevallen waar hij door medische nalatigheid complicaties optreden bij cliënten.

[0:03:09] Daarnaast is het van belang dat cliënten op de hoogte zijn van meldpunt in het geval van cosmetische misstanden.

[0:03:15] De nederlandse vereniging voor plastische chirurgie en de nederlandse vereniging cosmetische geneeskunde hebben beide meldpunten ingericht en ook bij de ing kunnen mensen terecht om cosmetische misstanden aan te kaarten

[0:03:28] is de minister bereid dit extra onder de aandacht te brengen, zodat er, indien nodig ook sneller handhavend opgetreden kan worden.

[0:03:36] Tot slot is het ook van belang dat mensen zich goed laten informeren om complicaties te voorkomen.

[0:03:42] Die hebben behandelaars ook zeker een rol zijn moeten cliënten. Tenslotte goed informeren over de risico's van een behandeling.

[0:03:50] Ik wil aan de minister vragen of het klopt dat de behandelaar ook de verplichting heeft om zich ervan te vergewissen dat de cliënt informatie heeft begrepen en dat dit ook voor niet medisch noodzakelijke ingrepen geldt.

[0:04:02] Hoe wordt deze verplichting getoetst?

[0:04:05] Voorzitter,

[0:04:07] voor wat betreft dit punt bevoegd zijn bekwame arts is het zo dat basisartsen bevoegd zijn om cosmetische handelingen uit te voeren.

[0:04:14] Wel is het zo dat ze via de knmg een profiel opleiding cosmetisch arts is en men vanaf één juli aanstaande deze opleiding gevolgd moet hebben, wil men zich cosmetisch arts knmg mogen noemen.

[0:04:28] Voor iemand echter

[0:04:30] een cosmetisch arts zoekt, is het onduidelijk of iemand deze opleiding ook heeft daar met het stukje knmg achter de titel niet herkend. En dus niet weet of iemand bekwaam is tot het uitvoeren van cosmetische ingrepen is de initiatiefneemster met me eens dat dit onwenselijk is,

[0:04:48] is de minister. Daarnaast bereid om hier actie op te ondernemen, bijvoorbeeld door de website van de en fcc zichtbaar te maken op de biggen website zodat cliënten snel kunnen zien of iemand echt cosmetisch artsen knmg is.

[0:05:02] Voorzitter, mevrouw van den berg, doet in haar nota ook voorstellen op het gebied van voorlichting en handhaving. We hebben het begin dit jaar kennis genomen van schokkende nieuws dat een vrouw in turkije overleden aan een cosmetische operatie.

[0:05:15] Deze mevrouw vond haar weg middels een organisatie die mensen adviseert en begeleidt die naar turkije afreizen voor een cosmetische behandeling.

[0:05:23] De minister heeft in eerdere antwoorden op schriftelijke vragen aangegeven dat het afhangt van de activiteiten die bemiddelingsbureaus uitvoeren of zij onder toezicht van digid vallen?

[0:05:34] Welke manieren zijn er om het toezicht op deze bureaus toch te verstevigen. Zo vraag ik de minister.

[0:05:40] Voorzitter,

[0:05:41] de initiatiefneemster benoemt influencers in haar notitie, al is het zijdelings en dat deze groep soms ook een niet geheel integere rol speelt bij het promoten van cosmetische ingrepen zonder medische noodzaak.

[0:05:54] Ik denk ik denk echter dat er een fundamenteler maatschappelijk vraagstuk achter zit, maar vond ik het jammer vind dat dit niet breder terugkomt in de nota

[0:06:02] de algehele invloed van sociale media op het zelfbeeld van mensen in het algemeen en jongeren in het bijzonder.

[0:06:10] Het is dus onderdeel van een breder maatschappelijk probleem dat de schoonheid van binnen zit, realiseerde de meeste mensen zich pas op latere leeftijd

[0:06:18] voor veel jonge mensen is dit beeld

[0:06:21] en dat herinner ik mezelf ook nog maar al te goed en soms nog helaas anders.

[0:06:26] We bevinden ons vaker op de digitale snelweg dan dat we op straat lopen en voor jongeren geldt. Dit zal helemaal vloggers en andere types die online bekend zijn gebruiken dezelfde instagram filters en ook dezelfde fillers.

[0:06:41] Iedereen wil de kardashian look

[0:06:44] malafide behandelaars spelen hier handig op in door beloftes te doen die ze niet kunnen waarmaken.

[0:06:51] Het kan niet zo zijn dat er zomaar reclame kan worden gemaakt voor ogenschijnlijk mooie operaties die uiteindelijk lichamelijke schade als gevolg hebben.

[0:06:59] Deze platformen moeten daarom hun verantwoordelijkheid nemen en malafide bedrijven weren van een platform

[0:07:05] kan de minister vooruitlopend op europese wetgeving in gesprek gaan met social media platforms desnoods dwingend zodat zij hun verantwoordelijkheid gaan nemen en malafide behandelaars van een platformen verwijderen.

[0:07:19] Edit schippers heeft ooit een voorlichtingscampagne opgezet

[0:07:23] onder de slogan jezelf mooier maken, kan lelijk uitpakken waarbij jonge vrouwen bewust gemaakt werden van risico's van cosmetische ingrepen, zoals het injecteren van fillers.

[0:07:34] De minister heeft in reactie op de nota aangegeven in gesprek in gesprek te gaan met het zorginstituut en het veld over de invulling van een bewustwordingscampagne.

[0:07:43] De vvd is wel van mening dat het zeer belangrijk is dat deze campagne aansluit op de huidige en nieuwe generatie jongeren kan de minister toezeggen. Voorzitter, ik rond af.

[0:07:55] Goed om over dit onderwerp zo samen van gedachten te wisselen en laten we kijken of we samen ook dit stukje zorg weer beter en mooier kunnen maken. Samengevat in een elf je van de dag zie ik dit als volgt schoonheid. Laat je goed informeren voordat je je lichaam gaat corrigeren

[0:08:14] dankuwel.

[0:08:16] Dankuwel mevrouw van leeuwen. Mevrouw. Mijn naam is pvv.

[0:08:19] U wel. Voorzitter, ik dank u. Indien er een mevrouw van den berg voor haar initiatiefnota. En hoewel we hier met heel weinig mensen zitten is het toch wel een gespreksonderwerp wat je eigenlijk best wel best wel vaak langs hoort komen.

[0:08:33] Volgens het erasmus medisch centrum worden jaarlijks maar liefst vierhonderd duizend cosmetische ingrepen gedaan en we zien dan ook regelmatig berichten in de mee dat het ingreep echt gruwelijk is mislukt

[0:08:45] en dat er bijvoorbeeld de betrokkene spijt heeft van de ingreep. Mevrouw van den berg wil deze mensen tegen zichzelf beschermen en heeft daarom deze initiatiefnota gemaakt,

[0:08:55] want het gaat om de voorstellen die ze doet, zoals bijvoorbeeld het verhogen van de leeftijd naar eenentwintig jaar. Daar zijn we niet voor het bedenken en voorlichten bij de eerst ingreep vinden wij goed handhaven op de reclame code ook goed. Het nieuwe kwaliteitskader communiceren en duidelijk maken voor wie de ingreep bevoegd is en bekwaam is, vinden wij prima. Het vernieuwen van het onderzoek toe partijen zullen we ook steunen en de herstellen operaties en behandelingen melden bij de inspectie ook

[0:09:23] als het gaat om de beelden die je ziet die zijn echt afschuwelijk voor mijn vorige week. Dat was een van die verhalen die heel erg rondging was nog een jonge vrouw van wie de borst helemaal ontploft was dus die een andere opgespoten borst zat er nog maar die liet zien op social media en het was echt verschrikkelijk en ik kan me voorstellen dat zoiets ook gewoon dodelijk is als je ziet dat ze een borstel waar de is. We kennen die beelden van

[0:09:50] de vaak opgespoten lippen die gaan likken en en en en kapot scheuren en geïmplodeerd de billen omdat dat verkeerd is vergroten, zelfs tot de dood tot gevolg. Volgens mij was dat een operatie die dame in in turkije. Wat zo ongelooflijk verdrietig is is dat deze jonge mensen voor een leven lang verminkt zijn

[0:10:11] en want dat gaat leven. Hoe dan ook in een hele gekke tijd als een jonge dame met opgespoten lippen aan de arm loopt, waaronder de hazes junior of lido kleine dan neemt het aantal mijnen dat dat ook gaan doen gewoon toe. Het wordt een soort standaard.

[0:10:26] Sommigen gaan steeds verder en gek genoeg vinden de mensen die te ver gaan altijd wel een manier om hun zin te krijgen. Soms gaan ze zelf knutselen met botox en fillers of gaan gewoon naar het buitenland. En als het toch misgaat, zijn ze dan niet eens goed verzekerd

[0:10:40] en deze goed bedoelde initiatiefnota is daarmee nobel, maar ook wel naïef. Want ik weet niet goed hoe het dit en de vlucht naar het buitenland van mensen die per se willen

[0:10:49] kunnen stoppen. Als je de leges gaat oprekken naar eenentwintig jaar dat je die vlucht naar het buitenland of of of het illegale circuit of gaan gaan knutselen op op de op zolderkamertje is

[0:11:06] tenslotte zou ik nog willen zeggen dat veruit natuurlijk de meeste cosmetisch artsen in ons land in tegen de mensen zijn die niet meewerken aan dit soort idiote praktijken en ook de klanten die gekke dingen willen gewoon wegsturen. Ze helpen wel jonge klanten met bijvoorbeeld een neus in een genormaliseerd formaat van naast een niet meer gepest worden en oprecht gelukkiger zijn.

[0:11:26] Ik zou dan ook de beroepsgroep de beroepsgroep hierbij een hart onder de riem willen steken dat de uitwassen waar wij met z'n allen erg veel over praten niet het beeld is dat zij dat zij geven.

[0:11:37] Ik vind het dus goed dat het kwaliteitskader duidelijk maakt wie waarvoor bevoegd en bekwaam is en dat kan ook op onze steun rekenen zou de minister nog iets kunnen zeggen over dat plastisch chirurgie geen medisch specialisme is en waarom dat eigenlijk zo gekomen is veranderd in nederland geen medisch specialist is en en wat er eigenlijk nog meer gedaan kan worden als het gaat om het kwaliteitskader. Laat je in ieder geval weet dat je dat als mensen dingen overwegen dat ze bij een goede zitten. Dat waren mijn vragen was mijn bijdrage tot nu toe. Voorzitter.

[0:12:11] Dankuwel. Mevrouw. Maar dat geeft krijgt, wordt er mevrouw weer een mc.

[0:12:15] Voorzitter, vandaag praten we over de initiatiefnota cosmetische ingrepen zonder medische noodzaak van mijn zeer gewaardeerde collega, joop van den berg. Mijn complimenten natuurlijk, mevrouw van den berg. Voor deze ontzettende mooie nota zal u vast niet verbazen dat ik het goede voorstellen vind. Ik wil mevrouw van den berg.

[0:12:32] Heel hartelijk bedanken.

[0:12:34] Het onderwerp van deze nota is er een dat niet vaak aan de orde komt in de kamer en dat maakt het onderwerp echter zeker niet minder belangrijk. Met enige regelmaat horen we en lezen we verhalen over cosmetische ingrepen die helaas heel slecht zijn uitgepakt, worden er net ook al van mijn collega, de pwn van de wd. En zoals onlangs nog de jonge nederlandse vrouw die overleed na complicaties van een cosmetische operatie aan de billen en dat was als gevolg van een operatie die in het buitenlands was uitgevoerd en valt daarmee een klein beetje buiten het bereik van deze een nota. En toch wil ik de minister vragen op welke wijze hij stappen denkt te kunnen zetten om dergelijke reisjes naar kwakzalverij in het buitenland.

[0:13:13] Te ontmoedigen,

[0:13:14] En kan hij iets doen tegen bemiddelaars van dergelijke pakket reizen die het dus allemaal aanbieden of zou een wettelijk reclameverbod wellicht werken, zoals de initiatiefnemer in het derde beslispunt voorstelt en voorzitter dan eventjes naar de nota zelf, want ook binnen nederland is veel te verbeteren. Iedereen met een gezonde dosis zelfvertrouwen zou rond cosmetische ingrepen een goede keuze maken en dat is natuurlijk ook hartstikke goed dat we in nederland zelf beslissen over ons uiterlijk, maar juist voor degenen met wat minder zelfvertrouwen is bescherming van groot belang en de verschillende voorbeelden die in de nota genoemd worden laten zien dat die bescherming nu niet genoeg is. Ik heb over enkele beslispunten uit de nota enkele vragen en wat opmerkingen. De initiatiefnemer heeft in haar nota over cosmetische ingrepen zonder medische noodzaak. Daar ga ik nu op kan zijn nader toelichten waar volgens haar de grens ligt tussen medisch wel en niet noodzakelijk.

[0:14:15] Hoe zit het bijvoorbeeld bij iemand die flap oren heeft en daar in de jeugd flink mee gepest is, moet hij volgens initiatiefnemer tot eenentwintig jaar wachten om zich daaraan te helpen. Of is hier wel sprake van medische noodzaak

[0:14:29] en over die hogere minimumleeftijd voor cosmetische ingrepen zonder medische noodzaak. De minister wil daar niet aan en we lezen dat ook de stuurgroep heeft aangegeven van mening te zijn dat de minimumleeftijd op achttien jaar moet blijven, omdat men vanaf achttien jaar het recht heeft zelf te beschikken. Over zijn eigen lichaam kan de initiatiefnemer daarop haar reactie geven, kan de minister aangeven waarom in de kabinetsreactie verwezen wordt naar de leeftijdsgrens in de wet op de geneeskundige behandel overeenkomst waarbij jongeren vanaf zestien jaar eigen keuzes kunnen maken.

[0:15:02] In tweeduizend dertien heeft minister schippers de leeftijdsgrens voor cosmetische ingrepen. Desondanks naar achttien jaar verhoogd en de grens uit de vmbo is eerder dus al losgelaten omdat volgens de minister destijds vooral jongeren minder goed kunnen overzien wat de consequenties kunnen zijn van een cosmetische ingreep. Graag een reactie van de minister.

[0:15:24] Voorzitter cosmetisch arts knmg is sinds tweeduizend negentien een beschermd beroep. En toch blijkt het nog vaak onduidelijk te zijn wie wat en wanneer mag zodat zodat cliënten zo veilig mogelijk behandeld worden. Voorbeelden zijn tandartsen, schoonheidsspecialisten en basisartsen die behandelingen met fillers aanbieden. Klopt het dat de inspectie, gezondheidszorg en jeugd hierover in gesprek is met de nederlandse vereniging cosmetische geneeskunde.

[0:15:52] Zo. Ja, welke resultaten hebben die gesprekken opgeleverd gaat de ing structureel en actief handhaven op artsen die fillers zetten, terwijl zij niet bekwaam en of bevoegd zijn en tegelijkertijd zijn cliënten nog onbekend met de term cosmetisch arts k en mg omdat artsen zich nog zonder probleem cosmetisch arts kunnen noemen totdat dat geen beschermde titel is. Wat doet de minister eraan om voor cliënten meer helder te maken bij welke arts ze voor een cosmetische ingreep terechtkunnen en voorzitter dan tot slot goed dat de minister als reactie op beslispunt vier aangifte graag in gesprek te gaan met het zorginstituut en de betrokken partijen uit de sector over de invulling en vormgeving van een bewustwordingscampagne. Maar hoe staat het eigenlijk met deze campagne. En het is ook goed in reactie op beslispunt vijf te lezen dat de inspectie een projectgroep heeft samengesteld om de cosmetische sector beter in beeld te brengen en het toezicht effectiever in te richten. Wat is de laatste stand van zaken.

[0:16:56] Hartelijk dank, mevrouw werner. Ik kijk even naar mijn rechterzijde of ik moet schorsen. Tien minuutjes, schorsen en schorsen wij tot.

[0:17:06] Half

[0:17:07] drie.

[0:17:08] Precies.

[0:17:09] Dus iets meer dan tien minuten in mei tot half drie. Ziet u dan terug dankuwel.

[0:36:10] Goedemiddag. Welkom terug de zijn en de beantwoording van de vraag. En dan geef ik natuurlijk als eerste het woord aan mevrouw van den berg. Gaat u gang.

[0:36:18] Dank u wel. Voorzitter, en ik wil op de eerste plaats de collega's danken dat ze hier vandaag aanwezig zijn, ook een betrokkenheid bij de nota van veel dank en ik wil toch ook weer een stafleu danken die op de achtergrond altijd heel veel werk doet en dan hoop ik dat dat ook wat zichtbaar is vandaag

[0:36:45] ik beantwoord. Even in de volgorde van de sprekers. Voorzitter, ze begint met mevrouw van van wd. En die heb ik met het het veld zelf gesproken. En wat vinden die daar dan van en dan zie ik dat er binnen het veld ook nog een diversiteit aan meningen is de sommigen die zeggen nee je moet het op achttien houden, maar ook artsen die zeggen nee. Eenentwintig. Het moet na vijfentwintig jaar. Want dan zijn pas de hersenen volledig volgroeid en kunnen mensen eigenlijk pas goede besluiten overnemen en artsen die ook zeggen ze zeggen dat ik het vanaf achttien jaar mag doen. Maar voor eenentwintig, hoe ze mij echt niet te komen. Dan weiger ik om bepaalde behandelingen te doen.

[0:37:31] Er is een diversiteit aan meningen binnen het veld zie ik een vrouw die.

[0:37:41] Mevrouw van eeuw,

[0:37:43] Voorzitter, dankuwel, mevrouw van bergen. Dat heb ik ook geconstateerd. Maar bent u het zand loopt met me eens dat het niet zo helpt om echt een een verbod of gebod van eenentwintig jaar. Maar dat we dan toch ook wel hebben over de de verantwoordelijkheid van de arts zelf die dan goed gaat kijken van wat wat hij wel en niet uitvoert. Dus dat alles ook niet met een schaartje te knippen is aan een specifieke harde grens.

[0:38:10] Voorzitter, het is natuurlijk een goede arts is sowieso zeg ik een bescherming voor iedereen. Maar dan kom ik ook wel een beetje terug wat aan de vraag heeft mevrouw van volgens mij aan de minister gesteld dat van wie is nou bekwaam en bevoegd. En hoe weet je nu waar je het beste terecht kan. Dat is nog best wel een probleem en er zijn natuurlijk toch ook veel

[0:38:36] groepen die nu deze behandelingen doen terwijl ze daar eigenlijk gewoon niet bevoegd en niet bekwaam voor voor zijn en die leeftijdsgrens te verhogen. Neem je toch een stukje zelfbescherming naar de mensen toe als ik even een ander voorbeeldje mag noemen. Er is hier. Ik heb even de samenvatting meegenomen. Maar dat is een rapport van de raad voor volksgezondheid en samenleving die laten zien wat je op welke leeftijd mag doen bij mensen die achttien jaar zit er al in. Dan is ongeveer alles maar je ziet dat je sommige dingen op twaalf jaar mag en andere dingen. Pas op je zevenentwintigste

[0:39:16] een van de dingen die me opvalt is dat bijvoorbeeld de rechter kan jou tot drieëntwintig jarige onder het jeugdstrafrecht

[0:39:25] nog een straf geven. Dus de rechter die kan dus ook oordelen. Nee. Tot drieëntwintig jaar vind ik eigenlijk had iemand nog beschermd moet worden.

[0:39:34] Dus die die het feit dat het overal achttien is. Dat zou ik in die zin toch willen weerleggen dat er dus ook andere grenzen zijn die ook al zijn getrokken om mensen tegen zichzelf te beschermen.

[0:39:51] Voorzitter, vroeg mevrouw van heel dat dat ook van of ik het eens ben dat het onduidelijk is voor mensen van wie bevoegd en bekwaam is. Want inderdaad iedereen kan zich nu cosmetische arts noemen, maar het gaat erom dat je cosmetische artsen knmg bent alleen de burger in het land. Die weet het verschil niet.

[0:40:14] Dus in die zin is dat zeer onwenselijk en ben ik het fijn vind ik het prettig. Ieder geval dat mevrouw van heel de minister tot actie oproept op dat punt

[0:40:28] dan was de derde vraag aan mij. Voorzitter, dat mevrouw van zijn van schoonheid zit van binnen en de invloed van in florence en social media. Jammer dat dat de nota daar te weinig aandacht aan besteed, want er zitten wat maatschappelijk probleem waar we naar kijken. Dit is misschien een mooie nota voor mijn collega's lucille werner denkt dat je daar een apart onderwerp aan kan doen. Maar aan de andere kant. Als we kijken eind negentiende eeuw werden jonge vrouwen gedwongen om te zitten om te voldoen aan het schoonheidsideaal. Ze denkt dat de de druk van buiten. Die is er altijd geweest. Alleen die is denk inderdaad door social media en influencers sterk vergroot. Dus eens onder meer aandacht voor te vragen. Zeker eens met schoonheid zit van binnen en ik had het boek van professor wortmann meegenomen. Je bent mooi zoals je bent en dat was ook een van de uitgangspunten. Waarom ik die nota heb geschreven

[0:41:35] omdat ik mensen ook toch wil bevestigen. Ook in een zelfvertrouwen. Je mag zijn zoals je bent en je bent mooi zoals je bent. Voorzitter, de vragen van mevrouw agema van de pw en geeft support op heel veel punten. Maar ze zegt de aanzien van die leeftijdsverhoging niet

[0:42:00] en zag ze zat als opmerkingen van is de nota niet een beetje nobel maar naïef want mensen gaan naar het buitenland dan wel de illegale tijd in.

[0:42:12] Ik zie terdege het het probleem daarin dat dat kan gebeuren. Aan de andere kant heeft volgens mij, mevrouw agema in tweeduizend dertien voorgesteld om de prostitutie leeftijd ook te verhogen. Na eenentwintig jaar, terwijl je daar ook het probleem hebt van van de illegaliteit

[0:42:32] en ook daar zou ik dus willen aangeven dat er een diversiteit van meningen is ook tussen artsen en dat we ook op meerdere terreinen mensen tegen zichzelf proberen te beschermen. Dus ik zie het probleem dat mevrouw agema zegt van. Het kan ook illegaal gebeuren

[0:42:50] en nog meer naar het buitenland. En vandaar dat ik ook enorm pleit onder meer voorlichting te doen en bewustwording omdat mensen daar hopelijk ook door worden tegengehouden.

[0:43:01] Dat geeft aanleiding tot een vraag van mijn vraag.

[0:43:05] Dank u wel, voorzitter, het is enorm jammer dat mijn initiatiefwetsvoorstel tweeduizend en acht om de prostitutie leeftijd te verhogen naar eenentwintig jaar nog altijd ligt stoffen in de eerste kamer zag diep schandalig dat we daar al veertien jaar helemaal niets aan doen omdat de moslims in ons land vanaf achttien jaar prostitutie volkomen legaal is, valt het onderscheid niet meer te maken over of een vanaf achttien jaar daarna uit vrije wil zit of niet. Een ander onderwerp over strafbare feiten gebeurtenissen. Dus ik hoop ik hoop dat dat mijn initiatiefwet nog eens een keertje van de plank af komt hopelijk nog deze regeerperiode dat er dan wat mij gaat gebeuren. De vergelijking denk ik met voorliggende voorstel gaat niet op omdat omdat hier een intrinsieke wil is van degene die de plastisch chirurgische ingreep wil ondergaan

[0:44:00] dan verhoog je van achttiende, eenentwintig jaren wat je dan krijgt is dat als het in het buitenland wel mag het vliegticket geboekt is komt nog bij dat het in het buitenland vaak een heel stuk goedkoper is

[0:44:12] en wat je dan ook nog wat ook meespeelt is. Het is is is is dat het dan ook de illegaliteit verdwijnt.

[0:44:19] Dus ik ik denk dat dat niet zo heel goed is

[0:44:24] het dus wel de oplossing zie je dat dat als je vanaf achttien jaar gewoon geen prostituee magazijn tussen achttien en twintig jaar kun je uit illegale circuit. Als je daar een meisje aantreft haar of ze het nou wil of niet eruit treft uithalen of een jongen. Maar dit is wel echt een andere die voorlichten en ik hoop dat mevrouw van den berg ook het met mij eens wil zijn dat als haar voorstel ervoor zorgt dat meer jonge mensen met een reële vraag komen ze naar met reële vragen dan zullen ze niet naar het buitenland gaan dan komen ze met de een reële cosmetische vraag of ze dan niet beter in ons eigen land kunnen houden, zodat ze misschien nog door de integere plastisch chirurgen die wij hebben op andere gedachten gebracht kunnen worden.

[0:45:02] Vrouw. Van de weg.

[0:45:04] Voorzitter, ik deeg natuurlijk heel wat, mevrouw agema zegt er zit nog wel een groot verschil dat je in de prostitutie geraakt of een cosmetische ingreep heeft die zelfs als die verkeerd afloopt,

[0:45:17] want vaak is dat natuurlijk een heel stuk wel voorstelbaar, maar de term die mevrouw agema gebruikte was intrinsieke wil

[0:45:26] daar betwijfel ik toch gezien de kwetsbaarheid van de jongeren tot eenentwintig jaar of dit echt een echt een intrinsieke eigen wil is waarom die cosmetische ingreep wil hebben of het toch meer een sociale druk is die men voelt van van de omgeving.

[0:45:47] Mevrouw agema, die geeft terecht aan van als mensen met een reële vraag in feite zitten

[0:45:55] kun je dat dan niet beter hopen dat ze hierna een arts gaan dan in het buitenland. Dat zie ik wel zeker als ze dan bij een bevoegd en bekwame arts zouden zouden komen, was een van de andere problemen zich altijd als iets te mooi om waar te zijn. Gaat allemaal van uit. Dan is het een mooi om waar te zijn. En zoals iets ergens supergoedkoop wordt aangeboden. Dan weet je gewoon dat er vaak met de kwaliteit gesjoemeld wordt.

[0:46:23] Dus ik denk dat mevrouw agema en ik het hier niet over eens gaan worden, maar dat we beiden wel zien wat de kwetsbaarheid kan zijn van deze groepering ook trouwens ten aanzien van de prostitutie.

[0:46:38] Eigenaar.

[0:46:39] Dat is wel johan. Voor zover ik heb er wel een oprechte zorgen over eigenlijk. Wat ik bedoel met de intrinsieke wil is dat dat dat onder normale geestelijke omstandigheden denk ik niet in jong meisje jonge meid haar borsten laten vergroten tot echt formaat voetbal dat die huid het dan niet meer aankan en dat hoe knap ik denk ik denk niet dat dat in nederland zou gebeuren dat dat sowieso in het buitenland gebeurt. Ik denk dat er geen geen geen cosmetische artsen in nederland te vinden is die dat doet. Ik denk het niet. En nee dat zijn sowieso dingen die hier al niet gebeuren als het nou in dat koppie zit met die intrinsieke wil achttien, negentien jaar. Dan hoop ik dus dat ze naar zo'n een nederlandse arts gaan die die dat die dat uit het kopje mee te praten. Maar als het al niet mag en er wordt meteen de weg naar de illegaliteit of naar het buitenland gezocht. Dan zie ik daar wel een risico in. Als wij het als wij het donker maken als wijten noemden het niet geoorloofd maken. Dan vrees ik dat voor voor labiele mensen de vlucht naar het buitenland snel en is gemaakt. Dus die zou die zorgen mee willen geven aan mevrouw van den berg

[0:47:49] frank van den berg voor die die zorg neem ik graag in mijn want ik begrijp wat mevrouw agema schetst en ook dat extreem die tijd in nederland bij een cosmetische arts regelmatig artsen spreken zich van ja dat zou ik niet eens willen doen. Bepaalde. Ik heb als gegroeid van een actrice waar een rib was weggehaald om een slankere taille te hebben ook artsen zeiden van ja de zouden hier echt niet aan beginnen om er wat te noemen. Dat brengt me wel een beetje op de vraag die mevrouw weer herstelde van wat nu van flap horen.

[0:48:28] Ik heb het ook over borst verkleining.

[0:48:32] En wat mensen kunnen ook disproportioneel soms gebouwd zijn, waardoor ze ook gepest worden. Maar het ook over mensen met extreem

[0:48:43] en die extreem behaard zijn. Sommige mensen die overmatige transpiratie hebben. Dat zijn allemaal voorbeelden waar ook toen minister schippers de wet van zestien naar achttien stelde al werd gezegd. Jammer dat zijn dus

[0:48:58] we hebben het hier over niet medisch noodzakelijk. Maar iemand die gepest wordt of gewoon haast kromp loopt omdat te grote borsten heeft gekregen. Dat zijn dus wel medisch noodzakelijke ingrepen. Dus daar wil ik ook zeker niet dat meenemen dat dat ook verhoogd zou worden na eenentwintig jaar.

[0:49:21] Ik ga even verder een voorzitter naar de andere vragen van de.

[0:49:25] Naar aanleiding van een vraag van mevrouw van leeuwen.

[0:49:28] Voorzitter, dankuwel mevrouw van den berg. Daag me uit want want dat dat is natuurlijk op een gegeven moment wel en onderschrijf ik ook wat mevrouw agema net aangaf. Als je dan juist mensen meisje van achttien, negentien hier wel bij die naar mijn idee. Goede arts krijgt die nederlandse artsen waar ik alle vertrouwen in heb die dan die voorlichting geeft dan dan kan je dat verschil tussen medisch niet medisch denk ook veel beter maken

[0:49:54] en en en en ziet mevrouw van den berg dan niet dat risico dat je die mensen echt gewoon zoals zoals net ook aangegeven naar het buitenland jaagt eigenlijk en daar maar gewoon los kan laten gaan.

[0:50:08] Programmeur en voorzitter zijn. Wat mij betreft twee dingen. Want aan de ene kant zeg ik die wat ik noem die die medisch noodzakelijke cosmetische ingrepen waar ik een paar voorbeelden van van dan kunnen ze is daar is deze nota niet voor bedoeld. Dus daar wil ik ook geen niet die leeftijdsverhoging voor hebben. Die mensen kunnen altijd naar die arts te gaan. Maar het gaat mij over die andere niet noodzakelijke cosmetische ingrepen en mensen die dus

[0:50:43] zeg ik

[0:50:44] de het ergens spotgoedkoop willen doen. Die gaan waarschijnlijk nu ook al niet naar een arts en dat is dus mijn waarom ik die andere voorstellen dat er een veel betere voorlichting en bewustwording komt en er ook meer wordt gehandhaafd. Dus ik denkt dat dat twee aspecten zijn die toch ook waarom ze beide van belang zijn.

[0:51:07] Mevrouw van heel nog in vervolg krijgt een domme vraag,

[0:51:10] Dankuwel. Voorzitter en heel klein puntje. Want als je het hebt over medisch niet-medisch ga je daar dan ook niet het oprekken in in zoeken als die leeftijd na eenentwintig en ga je dan op een gegeven moment niet zoeken van nou is dan niet zowel niet medisch gaat mensen dan niet proberen toch maar medisch te laten zijn en hoe ga je wie gaat wordt neer. Schiften. Wat wel en niet medisch is en als ik hoofdpijn heb is het dan erge hoofdpijn of niet? Wie gaat dat beslissen?

[0:51:40] Mevrouw de voorzitter, ik denk dat dat haas voor iedere medische behandeling geldt en dat dat dus ook altijd iets is wat tussen arts en patiënt gebeurt. Dus ik zou niet op de stoel van de artsen willen gaan zitten. Kan ook niet in in de kamer van de artsen gaan zitten. Dus dat is echt iets vind ik wat zij tweeën moeten bepalen. Maar dat doet een arts ook op basis van van van de de veld normen. De kwaliteitsstandaarden waarin zij zijn werk

[0:52:12] de en natuurlijk zijn grijze gebieden. Zoals mijn vrouw van van daar zitten grijze gebieden zijn die zullen de zonder meer bij zijn. Maar mijn voorstel is het dus niet op gericht op wat ik bedoel die

[0:52:25] medisch cosmetische ingrepen waarvan je zegt mensen die worden gepest met die overmatige beharing met die te zware borsten. Daar gaat niet die leeftijdsverhoging voor.

[0:52:38] Maar het gaat wel over al die andere ingrepen die mensen laten doen en dan zeg ik nou ja, ook met een om als het voorbeeld wat ik vond het jeugdrecht noemde zijn meerdere punten waar wij jongeren tot latere leeftijd beschermen.

[0:52:53] Mevrouw weer nog vragen,

[0:52:54] Via dagvoorzitter. Mijn vraag was eigenlijk ook in de in de lijn van mevrouw van erg van wie beslist uiteindelijk wat wel of niet medisch noodzakelijk is

[0:53:03] op het moment dat je overmatig transpireren. Je wil er graag een een botox behandeling voor voor hebben. Dan kan degene die erom vraagt. Dat kan een enorm lijden zijn bewijzen spreken voor die persoon. Dus ik denk dat dit een heel moeilijk hele moeilijke discussie is hier van wie bepaalt uiteindelijk wat wel en wat niet medisch noodzakelijk is van hoe kunnen we dat dan borgen met elkaar. Hoe hoe gaan we daar dan mee om.

[0:53:31] Voorzitter, ik denk dat dat dus ook op andere terreinen geld voor voor medische ingrepen in het algemeen zeggen we. Het gaat om het samen beslissen en noemen ander voorbeeld van tegen mensen met knieklachten opereren is dan ongeveer de standaard. Ik was afgelopen vrijdag op werkbezoek bij een kliniek waar ze veel hand pols operaties doen maar zegt hij. We hebben ook alternatieve behandeling en dan kunnen ze ook laten zien hoe ze met pijnbestrijding en fysiotherapie. Hoe je dan in zes weken komt en wat voor pijn niveau. Je hebt.

[0:54:10] Hij zegt dus je moet ook kijken naar de de de soort van die klachten dan weer met de patiënt overleggen van wat is dan in jouw geval de beste behandeling. Dus ik denk dat dat op veel terreinen zit. Nogmaals, ik wil absoluut niet op de stoel van de arts gaan gaan zitten. Ik vind dat dat echt tussen patiënt en arts moet zijn. Maar dat terwijl die arts als leidraad heeft

[0:54:35] dat de niet noodzakelijke cosmetische ingreep pas vanaf eenentwintig is en dat daarvoor dus die andere ingrepen ook plaats kunnen vinden.

[0:54:45] Dankuwel. Gaat u verder met uw beantwoording.

[0:54:49] Dank u wel. Voorzitter dit alsnog te vragen. Ik zal even checken.

[0:54:54] Volgens mij. Voorzitter waren de andere vragen voor de minister.

[0:54:59] Nou ik zie ook geen protest. Dus ik denk.

[0:55:02] De efficiënt hoor.

[0:55:04] Door te geven aan de minister.

[0:55:06] Dankuwel. Voorzitter, zal de minister best proberen te doen en kijken of je ze allemaal kan adresseren. Ik wilde om te beginnen, mevrouw van den berg bedanken voor deze initiatiefnota.

[0:55:16] Er zijn veel ontwikkelingen binnen de cosmetische sector. Ook de drempel om cosmetische behandelingen te ondergaan. Die lijkt de afgelopen jaren in een langere trend veel lager geworden te zijn.

[0:55:28] Daarbij wil ik wel benadrukken dat die cosmetische sector een hele brede sector is die reikt van het aanbrengen van make-up en links tot andere schoonheidsbehandelingen tot plastische chirurgie en veel voorbeelden die hier ook al genoemd zijn.

[0:55:43] Het overgrote deel daarvan betreft behandelingen die niet verzekerd zijn en die niet medisch noodzakelijk zijn. Even los van de de scheidslijn van waar die dan precies moet liggen.

[0:55:53] Zowel een behandelaar als een cliënt heeft daarin een verantwoordelijkheid, zoals in de reactie op de initiatiefnota afgelopen zomer geschetst wordt slechts een deel van de cosmetische sector via zorgwetten gereguleerd en dan moeten we allereerst uiteraard denken aan de wet big ten aanzien van enkele zorg beroepen zoals arts medisch specialisten cetera.

[0:56:17] Dan is er de warenwet en de wet medische hulpmiddelen die reguleren de producten die in de cosmetische sector gebruikt worden. En dan hebben we de wk, ggz en enkele europese regels voor medische hulpmiddelen,

[0:56:28] en verder is het van belang om te benoemen. Het kwaliteitskader cosmetische zorg. Want in tweeduizend negentien door het zorginstituut is vastgesteld, zoals u weet,

[0:56:38] een rol van een kabinet ligt met name in het geven van voorlichting en daarnaast is ing belast met het toezicht op de cosmetische sector. Voor zover het onder de reikwijdte van de weg van de wk geen cent valt.

[0:56:50] Het ministerie van vws heeft eind twintig, eenentwintig, zoals toegezegd aan uw kamer. De website van de rijksoverheid over cosmetische ingrepen vernieuwd

[0:56:59] en op die website is ook een voorlichting animatie te zien waarmee ik hoop cliënten te ondersteunen, burgers te ondersteunen in hoe zij of hij zich vooraf goed kunnen laten informeren over een eventuele behandeling en de risico's

[0:57:14] terugkerende aandacht in de media voor misstanden in de cosmetische sector zijn moeilijk te verenigen met het geringe aantal meldingen in relatie tot het totale aantal ingrepen en ook het geringe aantal signalen wat de inspectie hierop ontvangt.

[0:57:29] De inspectie richt zich momenteel op het proactief in beeld krijgen van eventuele risico's binnen de cosmetische sector en legt in dat kader momenteel een reeks van bezoeken af aan schoonheid. Salons resultaat hiervan zullen binnenkort worden gepubliceerd. Daarnaast is het rivm door de igz gevraagd verschillende behandelmethoden en bijbehorende risico's in kaart te brengen

[0:57:52] en daarmee kom ik voorzitter aan beantwoording van de vragen en eerste vraag was van mevrouw van den heuvel en dat ging over de nederlandse vereniging voor plastische chirurgie en de nederlandse vereniging cosmetische chirurgie hebben bij de meldpunt ingericht. Ook bij de ing kunnen mensen terecht om cosmetische misstanden aan te kaarten is de minister bereid om dit extra onder de aandacht te brengen.

[0:58:17] Ik ben blij dat jij en daarnaast ook de nederlandse vereniging voor plastische chirurgie en de nederlandse vereniging voor cosmetische geneeskunde. Deze meldpunten hebben afgelopen najaar, zoals genoemd is ook de website van de rijksoverheid vernieuwd wordt expliciet verwezen naar het landelijk meldpunt zorg van de ing

[0:58:36] en ik ben van harte bereid om ook de meldpunten van de nederlandse vereniging voor plastische chirurgie en cosmetische geneeskunde specifiek te benoemen op deze website.

[0:58:45] Daarnaast ben ik bereid om met de genoemde beroepsverenigingen in een direct contact met achterban te vragen of zij het eigen meldpunt nogmaals onder de aandacht kunnen brengen

[0:58:58] dan vroeg mevrouw van de aansluitend daarop wilt u een link op de website opnemen naar de nederlandse vreemd van plastische chirurgie en de nederlandse vereniging cosmetische geneeskunde. Ja, dat wil ik van harte in gang zetten.

[0:59:13] Dan vroeg mevrouw van heel ook klopt het dat de behandelaar een verplichting heeft om te controleren dat mijn cliënt begrepen heeft. Wat een behandeling inhoudt en hoe wordt dat getest. Ja dat klopt. We spreken zoals u weet in dat kader van informed consent

[0:59:31] een inspectie toetst dit door bij bezoeken dossiers op te vragen om te bezien. Wat wordt uitgelegd aan patiënte en of dat ook is vastgelegd in het dossier.

[0:59:47] Dan vroeg mevrouw van een heel naar de profiel opleiding cosmetisch arts.

[0:59:55] Men is vanaf één juli verplicht om deze opleiding te volgen voordat mensen zich cosmetisch artsen knmg mag noemen voor iemand die cosmetisch uitzoekt, is het onduidelijk of de iemand die deze opleiding

[1:00:06] ook heeft, is het onduidelijk. Ik sorry. Het staat hier wat cryptisch. Ik lees het vorm. Ik zal het anders doen is met alleen maar die toevoeging knmg is het onderscheid te maken tussen iemand die zich cosmetisch arts noemt versus iemand cosmetisch artsen knmg

[1:00:22] en welke rol heeft de minister in het veel beter. Nou, zoals u weet is voor cosmetische artsen knmg en profiel register bij de knmg

[1:00:31] cliënten kunnen bij de knmg navraag doen of een persoon daadwerkelijk ingeschreven staat in dat profiel register. De knmg kan informatie verstrekken over wat die registratie inhoudt, want het is echt een rol voor de knmg.

[1:00:45] Het is ook een privaat register. Ik kan met het knmg in overleg om te zien dat zij die informatievoorziening verder optimaliseren.

[1:00:58] Vraag, me.

[1:01:00] Dankuwel voorstel. Ik weet niet of de minister nog komt. Maar ik had de minister gevraagd om ons wat meer te vertellen over dat cosmetische artsen in nederland geen beschermd beroep is en misschien kan hij ook iets vertellen over hoe dat de andere landen is georganiseerd.

[1:01:16] De meeste

[1:01:18] voorzitter dank ik pak een forum. Dat stond inderdaad in de dingen.

[1:01:24] Er waren twee vragen de ging eigenlijk over de plastische chirurgie in de plastische chirurgie is een medisch specialisme gereguleerd via artikel veertien van de wet big.

[1:01:35] Het kwaliteitseisen. Dat geldt niet dus voor cosmetisch artsen knmg ik zei dat net al dat is niet een erkend medisch specialisme arts en het voeren van de titel arts is natuurlijk een beschermde via de wet big maar cosmetische artsen knmg is dat niet. Dat is een private register en niet in apart medisch specialisme. Overigens moeten zich voorstellen dat als je dat wel op een of ander manier zou vastleggen dan zijn de zoals het geld voor toevoegingen aan de titel arts kan een arts die dat wil, kan ook weer andere titels daarvoor of daarachter voeren. Ik wil niemand op het idee brengen, maar dat geldt ook voor de titel voeren van esthetisch arts of arts voor schoonheid, geneeskunde of arts.

[1:02:22] Dus ik denk dat de beste is om te blijven en nadruk op het belang van dat bestaande register in overleg te gaan met de knmg van hoe brengen we dat nou verbeteren over het voetlicht. Dat kunnen we ook doen via de rijksoverheid website maar niet over te gaan tot andere regulering van voordat je het weet is er weer een volgende titel waar je hetzelfde mee kunt doen.

[1:02:43] Vraag, me.

[1:02:46] Ik snap dat soort dilemma's wel hoor. Maar het zit toch. Het is al. Ik herinner me ook nog een cases van een aantal jaren geleden waarbij dus ook een chirurg op een gegeven moment dacht van nou die plastisch chirurgie dat ook lekker veel geld mee verdienen. Borstvergrotingen doen en die vervolgens besloot om de borstel midden te snijden en prothese naar binnen te duwen. Dus

[1:03:08] mijn vraag is even ik snap dat die terminologie allemaal heel erg ingewikkeld is. Maar hoe word je nou. Hoe word je nou van chirurg plastisch chirurg. Hoe zit dat nou in nederland. En hoe zit dat eigenlijk in het buitenland en ik snap als dat dat als dat niet de minister dat zomaar even uit de mouw kan schudden hoor maar ik vraag me af hoe anderen met andere landen met dit dilemma omgaan.

[1:03:26] Minister.

[1:03:28] Voorzitter, zoals het voor ieder erkend medisch specialisme is, is er een een een opleidingsprogramma zijn er ook aangewezen opleidingscentra voor die via de beroepsvereniging, gevisiteerd en gecontroleerd worden, moeten mensen ook een specifiek programma doorlopen, bijvoorbeeld als het gaat erom om chirurgische vakken meestal met het bijhouden van een portfolio ten aanzien van ingrepen die men gedaan heeft en zit daar een vast kader en dus voor plastisch chirurgen bijvoorbeeld betekent dat dat ze eerst beginnen met een basisopleiding algemeen chirurg

[1:04:05] en dan op een gegeven moment specifiek doorstromen naar de plastische chirurgie. Hetzelfde geldt voor andere snijdende vakken, zoals orthopedie, urologie, et cetera

[1:04:16] dus plastisch chirurg en en je zelf betitelen als plastisch chirurg is een is gewoon een erkend specialisme

[1:04:24] dat die titel mag je ook niet voeren zonder dat je als zodanig in het medisch specialistische register bent ingeschreven. Maar dat staat los van de specifieke ingreep. Die is dit. Dat geldt niet voor het voeren van de titel cosmetisch arts of esthetisch arts of welke andere titel in mijn voet artsen wel maar die toevoegingen niet.

[1:04:47] U vraagt mij vraagt het buitenland.

[1:04:51] Excuus buitenland. Ja sorry ik hoorde het ook niet meer. Voorzitter, de ook in het buitenland is een titel voor bijvoorbeeld plastisch chirurg is een erkent blij om daar even bij te blijven is een erkend medisch specialisme veelal met sterk overeenkomstige opleiding eisen.

[1:05:11] Dus de ik weet niet de exacte verdeling daarin aantal basisjaar algemene chirurgie versus plastische chirurgie. Dat wil wel eens wat verschillen met de meeste van deze opleidingen die zijn zes jaar en dan gaat het bijvoorbeeld om om twee jaar basis vooropleiding en vier jaar specialistisch met in sommige andere landen is dat drie om drie. Zo verschilt. Dat geldt ook voor veel van de niet snijdende vakken. Als je kijkt bijvoorbeeld voor longarts cardioloog maag darm en leverarts et cetera dan begin je met een basis in de interne geneeskunde en meestal na twee jaar vooropleiding interne ga je door met vier jaar vervolgopleiding cardiologie long et cetera.

[1:05:55] Zo werkt het in nederland.

[1:05:58] Zo werkt het mij op de meeste plekken in het buitenland. Dus ook alleen dat die verhouding of de twee om vier is of drie om drie. Of dat de totale opleiding vijf jaar. Dat verschilt weleens wat.

[1:06:08] Mijn vraag me nog dan nog even heel heel kort, want het gaat erom dat

[1:06:14] dat dat plastisch chirurg is beschermd dan al het andere niet en daardoor. Daarom komt nu het voorstel van de cosmetisch arts kpmg.

[1:06:24] Probeer het even helder te krijgen want het gaat het gekke is. Ik niet met meer helderheid kom ik eraan dan dat ik ze probeer een klein beetje nog op te helderen bij de minister.

[1:06:34] Ze ziet.

[1:06:36] Met met moeten met meer helderheid gezamenlijk de durven totdat we

[1:06:42] de begrijpen. Arts is een beschermde titel je zoals tandarts dat ook is en apotheker. Je doet een studie geneeskunde en je rondt dat af met je praktische gedeelte je co-schappen. En dan op een gegeven moment je arts examen dan ben je arts dan kun je vervolgens door met een opleiding richting huisarts plastisch chirurg chirurg uroloog internist et cetera. Dat zijn dan vervolgopleidingen en dan heb je op een gegeven moment een registratie in het medisch specialistische register naast je basis register arts heb je ook een registratie als en dan een specialisme

[1:07:18] los daarvan kunnen voor specifieke onderdelen zoals hier bijvoorbeeld cosmetisch artsen knmg kunnen mensen zeggen ik doe een specifieke

[1:07:27] opleiding die niet als medisch specialisme of geregistreerd staat, maar waarbij ik wel. Deze noem het dan maar even in mijn woorden aantekening haal

[1:07:38] en cosmetisch arts. Het stukje arts

[1:07:41] is echt beschermd

[1:07:43] cosmetisch niet en knmg wel dan sta je in dat knmg de maar om die aantekening van de knmg te gaan. Dat kan in principe voor iemand die een opleiding heeft gedaan zonder dat ik de details can. Maar ik stelt me zomaar voor als dermatoloog of als plastisch chirurg of als basisarts.

[1:08:01] Het is sec geen apart medisch specialisme

[1:08:07] is het daarmee. Ik hoop iets.

[1:08:12] Ik zie instemmend geknik dan. En mevrouw van.

[1:08:15] Vraag.

[1:08:16] Dankjewel. Voorzitter. Ja ik ga daar nog heel even door want de trigger natuurlijk want ik ben opgegroeid met weliswaar een wil is is een weg en dit is toch wel iets van van ik zeg van ja ik snap dat dat geen apart specialisme is is denk een profiel specialisme

[1:08:33] en is het toch nog een mogelijkheid. Ik weet dat ook het big-register aangepakt gaat worden dat daar ook naar gekeken wordt van wat gaat er wel of niet onder vallen en ik ben ontzettend blij met de toezegging dat er in ieder geval een link op die website komt. Maar voor mensen is dus nog heel onduidelijk wie nou echt een cosmetisch arts is die ook die die knmg opleiding heeft gedaan en wie niet. En daar zit voor mij toch nog wel een beetje punt om te kijken, kunnen we daar toch nog naar zoeken en ik snap dat die minister vandaag echt vast geen concreet antwoord op heeft. Maar daar voel ik wel in mee met mijn collega's ook dat je ja daar willen we wel iets mee.

[1:09:09] Minister.

[1:09:11] Voorzitter, ik begrijp die wens, maar ik denk dat we er verder niks mee moeten en ook niet moeten willen. Anders dan zorgen voor goede communicatie, want op het moment dat wij iets proberen te doen dan zijn er talloze escape en ik geef ze hier al even amper twee andere titels evenmin beschermd, maar kunnen we direct voeren als ik arts ben en ik noem mij vanaf morgen arts

[1:09:35] met aandacht voor

[1:09:38] cosmetica.

[1:09:40] Ja.

[1:09:42] Arts mag ik mij niet meer noemen. Maar als ik nog wel bij arts zou mogen noemen. Dan kan ik mijn direct van omdat het niet een beschermde titel is.

[1:09:50] Dus we kunnen proberen vast te leggen. Maar de escape is er binnen een dag

[1:09:56] met net zo veel verwarring zo mogelijk nog meer. Dus ik zou er echt voor willen pleiten om aan te sturen op goed over het voetlicht krijgen dat de register goed promoten en ik heb al een aantal dingen van hoe ik me ook voor wil maken en hoe we dat ook kunnen doen. Maar het op een andere manier vastleggen.

[1:10:14] Dankuwel. Gaat u verder met beantwoording? Alsjeblieft?

[1:10:20] Voorzitter, mevrouw van het heel vroeg ook naar veel reclame op social media voor cosmetische behandelingen social media platforms moeten daarom hun verantwoordelijkheid nemen en malafide bedrijven weren van een platform

[1:10:34] kan de minister vooruitlopend op europese wetgeving in gesprek gaan met deze platforms desnoods dwingend zodat ze proactieve illegale activiteiten verwijderen. Voorzitter, sinds oktober tweeduizend achttien is de code medisch cosmetische medisch cosmetische behandelingen uitgevoerd door artsen de ceta onderdeel van de nederlandse reclame code die code geeft aan dat reclame zich niet mag richten op minderjarigen en er ook geen sprake mag zijn van misleiding of verkeerde voorstelling van zaken gegeven worden over resultaten van een behandeling of over de risico's van een behandeling handhaving op de code vindt plaats door de reclame code commissie. Om te kunnen handhaven, is die uiteraard afhankelijk van klachten en dus de bereidheid van cliënten om zich bij hen te melden.

[1:11:22] Mevrouw van heel in aan voor naam van van vroeger ook. Hoe kunnen voorlichtingscampagnes voor cosmetische zorg aansluiten op de huidige en toekomstige generatie jongeren zoals ze net al benoemd en ik onderschrijf dat helemaal is het aannemelijk dat jongeren door social media beïnvloed of aangezet kunnen worden

[1:11:39] tot het ondergaan van niet medisch noodzakelijke cosmetische ingrepen. Daarom is er op de vernieuwde website van de rijksoverheid al veel aandacht onder andere via animaties voor jongeren om ze aan het denken te zetten voor wat betreft met name ook de risico's van cosmetische ingrepen.

[1:12:00] Verder is het ook aan beroepsverenigingen. Om dit nadrukkelijk te doen, zowel overal, maar ook natuurlijk in het een op een contact tussen een cliënt en een potentiële behandelen.

[1:12:11] Mevrouw de voorzitter, dank de minister heeft het over een heel mooi filmpje. Een goed filmpje voorlichtingsfilmpje. Wat staat op de website van de rijksoverheid. Als ik het goed begrijp. Maar is het niet een idee om dit filmpje te verspreiden online.

[1:12:26] Want ik kan me niet zo goed voorstellen dat dat jongeren op het moment dat zij een ingreep overwegen dat ze denken. Goh. Laat ik vanmiddag eens even naar rijksoverheidnl gaan om eens even te kijken wat voor risico's neem ik vandaag maar zou het niet een idee zijn om dit filmpje vervolgens dus juist op de plekken te verspreiden waar jongeren zitten.

[1:12:46] Minister.

[1:12:48] Voorzitter, ik ga met alle gedachten over of ze nou wel of niet de rijksoverheid zullen bezoeken. Maar ik denk dat het uitstekende suggestie is om het ook een bredere manier te verspreiden.

[1:12:57] Dank u wel, mevrouw van heel graag.

[1:13:00] Dankjewel. Voorzitter, de eigenlijk op aanvulling van mevrouw werden ik moest opeens denk aan onze kamervoorzitter en dan via tiktak, maar het was dan tiktok te doen. Maar ja. Zij zei toen tiktak. Dus ik. Dat is wel iets wat denk ik wel leeft. Dus ik zou dat is ook wel wat ik bedoel met mijn vraag om ook gericht op de jeugd. Want die ik heb leven met. We hebben een aantal persoonlijk medewerkers die ook wat jonger zijn en die gaan echt niet naar rijksoverheid punt nl. Heb ik begrepen.

[1:13:28] Dankuwel. Voorzitter sluit aan bij het vorige punt. Zoals al genoemd heb. Ik snap dat,

[1:13:34] voorzitter, mevrouw wennen, vroeg naar de stand van zaken ten aanzien van de bewustwordingscampagne, de vervolgen ten aanzien van een cliënten versie kwaliteitskader cosmetische zorg

[1:13:47] en ook bekwaamheid eisen voor specifieke verrichtingen zijn eind afgelopen jaar gereed gekomen. Ik zal met de betreffende partij in overleg treden op welke wijze ze communicatie kunnen aanscherpen. En dan gaat het overleg met

[1:14:00] beroepsverenigingen met het zorginstituut en met ing.

[1:14:14] Voorzitter, mevrouw agema vroeg naast de medisch specialisme ook naar hoe weten mensen als een individuele behandelaar een iemand is met kennis en ervaring

[1:14:27] de is, zoals u weet de zorgkaart punt nl. Een patiëntenfederatie waar individuele oordelen op kunnen komen. Dat laat onverlet dat de de mening en de ervaring van een cliënt niet overheen hoeft te komen met die van een volgende

[1:14:47] voorzitter. Dan zijn er een aantal vragen gesteld over het de leeftijd, en wel of niet verhogen van de leeftijd van achttien jaar

[1:14:58] en ik sluit me volledig aan bij de punten zoals ze ook naar voren gebracht zijn door mevrouw agema

[1:15:06] de je is vanaf de leeftijd van achttien volwassen wordt dus ook geacht om daarmee ook ten aanzien van eventuele

[1:15:16] mee over eventuele behandeling en dus een ingreep op hun eigen lichaam en eigen oordeel te kunnen vellen en ik sluit ook mij aan bij dat wat al genoemd is. Als we deze leeftijd zouden verhogen, dan moeten we er ook echt rekening mee houden dat mensen daarmee in het buitenland eventuele ingrepen gaan opzoeken en behandelaars gaan opzoeken omdat zij zelf gekozen hebben voor en we besloten hebben tot het doen van een behandeling.

[1:15:46] Dus ik heb weinig behoefte om deze leeftijd te verhogen en zou sterk willen pleiten om die te laten op de leeftijd van achttien.

[1:15:57] Dan komen we dat sluit daarbij aan bij op welke wijze ontmoedigen en reizen naar het buitenland pakket reizen verbieden. Ook hier geldt dat een cliënt een eigen verantwoordelijkheid heeft, zeker waar het niet medisch noodzakelijke zorg betreft.

[1:16:10] Dus ik kan, zoals gezegd, al voorlichting verbeteren, maar ik kan niet sturen op ingrepen die men in het buitenland opzoekt

[1:16:24] heb ik al genoemd heb ik al genoemd.

[1:16:32] Als het mapje buitenland af is, dan heeft mijn vrouw van helemaal vrij. Ik zou gewoon stellen, mevrouw,

[1:16:37] Vooral van de toezicht,

[1:16:40] Goed dan zullen we doen. Welke manieren zijn er onder toezicht op bemiddelingsbureaus te verstevigen.

[1:16:46] Zoals u dat is de vragen zoals u weet, alle zorg die zoals bedoeld is in de wk ggz hier in ons land valt onder toezicht van

[1:16:57] reis bemiddeling en aanbieder van websites waarop te zien is welke operaties in het buitenland mogelijk zijn, zijn geen zorg in de zin van de week elkaar gezet en vallen. Daarom ook niet onder dat toezicht

[1:17:09] bij onrechtmatig handelen van beleggings. Bemiddelingsbureaus staat een weg naar een civiele rechter open, maar vanuit toezicht heb ik weinig tot geen mogelijkheden

[1:17:26] en voorzitter, tot slot was er dan een vraag het wettelijk regelen van herstel, operaties en behandelingen te melden.

[1:17:35] En dan moet ik zeggen dat een wettelijke meldplicht van operaties en behandeling bij de ing zou wellicht het melden kunnen bevorderen, maar kan ook onbedoelde effecten hebben onbedoeld ten aanzien van het al dan niet vermijden van herstel zorg het al dan niet leveren van voorstel zorg ten aanzien van. Ook willen nigeria hier iets mee kunnen doen. Dan moet het concreet zijn moet ook herleidbaar zijn. Dan moet ik dus ook individuele gegevens hebben en daarmee potentieel ook in conflict zijn met een apg en tenslotte, voorzitter, wil ik uw kamer er ook op wijzen

[1:18:11] dat we daarmee dan iets anders zouden doen dan in de meeste andere vormen van zorg want herstel operaties na complicatie dan ook komen veelvuldig voor zijn over het algemeen geen niet niet meldingsplicht er dus we zouden dan voor deze vorm iets heel specifieks doen want we breed in de zorg verder niets doen.

[1:18:33] Tot zover de vragen die ik hier had. Voorzitter,

[1:18:36] Dankuwel. Ik kijk alle vragen zijn beantwoord. Dan gaan we door naar de tweede termijn en de zijde van de kamer.

[1:18:45] Mevrouw van gent.

[1:18:54] Voorzitter, dankuwel allereerst natuurlijk bedankt aan initiatiefnemer ondersteuning en minister en zijn haar ondersteuning.

[1:19:04] Ik vond het wel goed denk om zo met de kaartjes te spreken en ik voel ook wel dat er hier een aantal dingen zitten die we misschien wel zouden willen, maar niet zouden kunnen

[1:19:13] de stuit. Daar zoeken we dan met elkaar nog naar de hoop ik dat dat dit een opening geeft om daar in de toekomst verder over na te denken en in vervolg hierop heb ik wel tot twee moties die ik in gaat dienen omdat het een aantal punten dusdanig van belang zijn, vind ik dat we de aandacht moeten hebben.

[1:19:33] De kamer gehoord. De laatste beraadslaging constaterende dat mensen voor cosmetische behandelingen ook naar het buitenland af kunnen reizen, constaterende dat cosmetische behandeling in het buitenland veelal via bemiddelingsbureaus worden georganiseerd, constaterende dat het afhangt van de activiteiten die bemiddelingsbureaus uitvoeren onder of zij onder het toezicht van de icm vallen,

[1:19:54] verzoekt de regering meer aandacht voor het herkennen van malafide praktijken en foutieve informatie, verstrekking bij bemiddelingsbureaus en op websites een plek te geven in de toekomstige voorlichtingscampagne en gaat over tot de orde van de dag.

[1:20:09] De tweede motie. Voorzitter,

[1:20:11] de kamer gehoord. De beraadslaging overwegende dat het van belang is dat bij cosmetische ingrepen duidelijk moet zijn wie voor welke ingreep bevoegd en bekwaam is, constaterende dat in nederland op één januari januari tweeduizend twintig de medische profiel opleiding cosmetisch arts knmg is gestart en dat deze opleiding per één juli tweeduizend, tweeëntwintig verplicht is om de titel cosmetisch arts kamer knmg te verkrijgen van mening dat deze titel en opleiding cliënten kunnen helpen bij het kiezen voor de gekwalificeerd cosmetisch arts, arts verzoekt de regering deze opleiding actief onder de aandacht te brengen in het veld en deze informatie ook te betrekken bij het bij de invulling van een nieuwe bewustwordingscampagne en gaat over tot de orde van de dag

[1:20:55] dankuwel.

[1:20:57] Dankuwel, mevrouw van hill. Dan geef ik graag het woord. Een vraag.

[1:21:00] Dankuwel. Voorzitter, ik dank de indiener en de minister voor de beantwoording past plastisch chirurgische missers zijn natuurlijk veelvuldig onderwerp van gesprek. Maar ik denk dat deze middag ook wel laat zien dat het heel ingewikkeld is voor de politiek onder handjes en voetjes aan te geven en het is goed dat we denken erover voor natuurlijk niet stoppen dat we ook heel zou eigen omgeving goed blijven praten over dit soort dingen onderling met elkaar dat we dat soort hele grote ongelukken zoals we die op social media zien kunnen voorkomen.

[1:21:34] Dankuwel, mevrouw agema, mevrouw berner,

[1:21:36] Dank u. Voorzitter, ik moest nog even aan een dingetje denken wat ik

[1:21:41] een keer ook gehoord heb over het reizen met het feit dat je net een cosmetische behandeling met ondergaan dat het met fillers en dat soort zaken niet goed is om vervolgens plaats te nemen in een cabine. Dus misschien kan dat ook nog meegenomen worden in de in een campagnes en dat er daardoor ook veel behandelingen mis gaan op het moment dat ze vervolgens weer thuis zijn. Ik heb twee moties. Natuurlijk wil ik ook de minister bedanken voor de beantwoording en ook aan yoga voor dit mooie initiatief. De eerste motie de kamer gehoord. De beraadslaging overwegende dat plastisch chirurgen een flinke toename van het aantal patiënte zien dat zich na een mislukte cosmetische ingreep in het buitenland. Bij een meldt overwegende dat dit duidt op een toenemende populariteit van package deal vakanties waarbij mensen operaties ondergaan in het buitenland door artsen die vaak niet of nauwelijks zijn gecertificeerd en nazorg zorg vaak ontbreekt overwegende dat de regels voor plastische chirurgie in nederland terecht heel streng zijn, verzoekt de regering betere voorlichting te organiseren over de risico's van operaties in het buitenland die via bemiddelingsbureaus worden aangeboden en gaat over.

[1:22:45] Tot de orde van de dag,

[1:22:47] En de volgende de kamer gehoord. De beraadslaging constaterende dat steeds meer jongeren cosmetische ingrepen zonder medische noodzaak als iets normaals ervaren van mening dat jongvolwassenen van achttien jaar niet altijd in staat zijn om de gevolgen van cosmetische ingrepen te overzien, overwegende dat de minimumleeftijd voor cosmetische ingrepen zonder medische noodzaak eerder al is opgeborgen naar achttien jaar constaterende dat veel cosmetische artsen uit zichzelf al een hogere minimumleeftijd dan achttien jaar hanteren overwegende dat uit onderzoek blijkt dat de meerderheid van de nederlanders wil dat de minimumleeftijd om cosmetische ingrepen zonder medische noodzaak te mogen ondergaan. Omhoog gaat. Naar eenentwintig jaar verzoekt de regering met de beroepsorganisaties voor cosmetische artsen en plastisch chirurg in overleg te treden, met als doel om in de richtlijnen een minimumleeftijd van eenentwintig jaar vast te leggen voor cosmetische ingrepen zonder medische noodzaak.

[1:23:37] Je gaat over tot de orde van de dag.

[1:23:40] Dankuwel mevrouw berner. Dan denk ik dat ik even schors om de vier moties ingediende moties hoeft niet hoeft niet in van den berg ook niet. Jij misschien natuurlijk.

[1:23:54] Een reactie te geven.

[1:23:55] Maar ik wilde u als schorsen me niet. Dan denk ik dat ik eerst even.

[1:24:00] Het spijt me meneer.

[1:24:02] Ik koop papier.

[1:24:04] Schorsing nog eventjes twee minuten.

[1:24:07] Ik wilde de tempo erin houden. Maar twee minuten.

[1:27:26] Goedemiddag. Zijn we weer terug. We hebben vier moties. Ik geef eerst het woord indien er natuurlijk om nog te reflecteren over de op de tweede termijn en daarnaast ook het woord en de minister geven om de moties te appreciëren. Maar eerst mevrouw van den berg.

[1:27:41] Dankjewel. Voorzitter, ik wil graag nogmaals de collega's danken voor hun input en betrokkenheid, en ik vind het mooi wat er in de tweede termijn naar voren kwam dat mevrouw van heel zij van we moeten kijken, hebben we willen. We kunnen niet alles maar laten we constant kijken hoe we daar misschien toch dingen kunnen organiseren. Mevrouw aangemaakt noemen het hoe kunnen we toch zorgen dat we met elkaar wat ongelukken worden voorkomen. Dat denken dat dat in ieder geval een gedeeld doel is. Mevrouw werner hoorde ik ook sterk over de de voorlichting en de informatie dat dat heel veel beter moet. Dus ik ben in ieder geval blij. Voorzitter, dat de opbrengst deze discussie is geweest en ook verschillende punten waar de minister mee aan de aan de slag gaat, al is het maar om de voorlichting op websites nog verder te verbeteren en ook betere links te maken en ook wat mevrouw verder net aangaf om andere media te gebruiken dan rijksoverheidnl op dingen onder de aandacht van de doelgroepen te brengen, zoals mevrouw van heel local. Als hij dus veel dank. Voorzitter.

[1:28:49] Dank u wel, mevrouw van den berg de geef krijgt wordt een de minister.

[1:28:53] Dank u wel. Voorzitter, ik zou het me aan bij de opmerkingen zijn, zoals zojuist gemaakt door mevrouw van den berg, dat het een belangrijk onderwerp is, waarbij allereerst goede informatievoorziening gewoon ontzettend belangrijk is, zodat mensen zelf een weloverwogen keuze kunnen maken

[1:29:07] en de eventuele voordelen, maar ook heel goed. De potentiële risico's van ingrepen bereiden ten aanzien van de moties. De eerste motie is mijn appreciatie oordeel kamer. Als ik de motie zo mag lezen dat ik dit onder de aandacht brengt bij de betrokken partijen

[1:29:26] en de betreffende partij heb ik al genoemd.

[1:29:29] Oordeel kamermotie heen.

[1:29:31] Motie twee eveneens oordeel kamer. Als ik hem zo mag lezen dat ik hierover in overleg treedt met partijen, zoals al genoemd.

[1:29:42] Martin. Twee oordeel.

[1:29:45] Motie drie eveneens oordeel kamer ook hiervoor geldt als ik hem zo mag lezen dat ik met de betrokken partijen in overleg gaan hoe ze de risico's beter over het voetlicht kunnen krijgen.

[1:29:57] Motie. Drie martelkamer.

[1:29:59] En motie vier. Voorzitter, daarvoor geldt mijn appreciatie ontraden. Vanaf achttien jaar hebben mensen het recht om zelf te beschikken over het eigen lichaam. Vandaar dat ik een voorstander ben van de leeftijd op achttien te houden ook beroepsorganisaties voor cosmetische arts en plassen en plastisch chirurgen onderschrijven dit standpunt via een stuurgroep kwaliteitskader cosmetische zorg

[1:30:23] en ik heb al genoemd. Het risico en u hebt het ook genoemd. Het risico dat als we dat niet doen dat er ook een vrij gemakkelijke route naar het buitenland is.

[1:30:34] Motie ontraden dankuwel geen aanleiding tot nog opmerkingen komen aan het eind

[1:30:40] van dit nota overleg. De stemmingen over de motie zullen volgende week dinsdag gebeuren. Ik wil de indiener van de hartelijk danken met ondersteuning daarvoor. Ik wil de minister hartelijk danken met ondersteuning voor een tijd en energie en natuurlijk collega's kamerleden de mensen die thuis hebben gekeken en dan eindig ik de vergadering dankuwel.