Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.

Accountancy

[0:00:00] Morgen. Welkom bij de vaste commissie voor financiën en vandaag staat het commissiedebat gepland accountancy. Ten eerste welkom aan de minister in deze commissie vergadering en ik kijk even op mijn linker zijde zie ik de heer o kaya van de socialistische partij, de heer heijnen van de vvd en de heer nijboer van de partij van de arbeid

[0:00:22] en waarschijnlijk sleutel duidelijk nog één of twee kamerleden aan spreektijd vier minuten vier korte interrupties naar elkaar of en tweeën.

[0:00:33] We proberen we hebben drie uur staan. Ik weet niet of dat allemaal nodig is. Maar dat zullen we zien. En ik geef het woord als eerste aan de heer o kaya van de sp.

[0:00:44] Dankuwel voor de goedemorgen. Met zo weer ruim anderhalf jaar geleden dat wij een debat hadden over de accountancysector

[0:00:50] en we hebben toen de jarenlang onderzoek en een vuistdik rapport met aanbevelingen besproken. Maar dat debat is eigenlijk nooit goed afgerond. Een plenair vervolg was helaas niet meer mogelijk voor de verkiezingen en daarna.

[0:01:02] Werd het onderwerp.

[0:01:03] De controversieel verklaard terecht denk ik. Maar daarom is het wel goed dat je vandaag weer over spreken, want de kwaliteit en onafhankelijkheid van de accountancysector is van groot belang voor onze samenleving en de economie

[0:01:15] en slechts zes grote accountantskantoren in ons land zijn verantwoordelijk voor het overgrote deel van alle onderzoeken eenenzestig procent.

[0:01:23] En juist vooral daar bij die grote internationale kantoren is structureel veel mis.

[0:01:28] De overige honderden kleinere bureaus en hun klanten in het mkb zijn daar ook de dupe van en de sp is van mening dat er bij die grotere zogeheten o b kantoren

[0:01:39] fundamentele structuurwijzigingen nodig zijn om het publieke belang van de samenleving en het private belang van die multinationals. Want dat zijn het

[0:01:46] iets meer van elkaar te scheiden.

[0:01:49] Vooral het werken met intermediairs waarbij de relatie tussen de accountantskantoor en de klant minder innig wordt gemaakt en het splitsen van de accountancy tak van die grote kantoren van een overige activiteiten van advies activiteiten zouden wij toejuichen?

[0:02:03] Hoe staat het met het onderzoek naar het oordeel online model en experimenten met het intermediair model in de meest recente voortgangsrapportage van de kwartiermakers is te lezen dat zij zich zorgen maken bijvoorbeeld om het aantal deelnemers aan het experiment is dat opgelost en wanneer kunnen wij de resultaten van deze onderzoeken

[0:02:21] na deze structuur aanpassingen verwachten,

[0:02:25] terwijl de structuur aanpassing op zich laten wachten worden, vooral wordt vooral ingezet op cultuurverandering en minder ingrijpende verbeteringen, zoals kwaliteitsindicatoren,

[0:02:34] maar ook als het gaat om cultuurverandering zien de kwartiermakers nog onvoldoende verbetering. Hoe kijkt de minister daar tegenaan?

[0:02:41] Heeft hij zelf al gesprekken gevoerd met de accountantskantoor over de cultuur binnen een organisatie. En wat verwacht zij van die verandert trajecten in de toekomst.

[0:02:51] We hebben allemaal waarschijnlijk de afgelopen tijd veel lobbybrief ontvangen uit de accountancysector en daarin lijkt er ook nog veel naar buiten te wijzen naar de toezichthouders, naar ons of naar het management van de bedrijven die zij moeten controleren. En natuurlijk hebben zij daarin ook valide punten. Maar ik vind het geen goed teken in een sector waar nog zoveel moeten gebeuren

[0:03:11] en helaas weigerden kleinere accountantskantoren mkb de dupe te worden van het voortslepen van dit onderwerp van het duurt echt al jaren

[0:03:19] door de negatieve beeldvorming en de stijgende lasten is het aantal accountantsorganisaties bijna gehalveerd, waardoor de werkdruk toeneemt. De kwaliteit onder druk komt te staan en de kosten voor het mkb ook stijgen en dat mag niet de bedoeling zijn, is de minister dat met mij eens en is hij dan ook bereid een mkb-toets uit te voeren

[0:03:38] bij de voorstellen en de wet die zijn nu een voorbereiding heeft,

[0:03:41] ziet hij mogelijkheden om zoveel mogelijk maatregelen in de toekomst ook gedifferentieerd en proportioneel vorm te geven. Dus met strengere eisen voor de grotere kantoren en coulance en ondersteuning voor kleinere kantoren.

[0:03:55] Dat betekent dus ook automatisch differentiatie op basis van de schaal en de complexiteit van de activiteiten en de onderneming die gecontroleerd worden.

[0:04:03] Een accountants kantoor met een vergunning moet nu al voldoen aan heel veel aanvullende eisen. Zo worden de bestuurders en commissarissen door de afm getoetst op betrouwbaarheid en geschiktheid en mogen zij dus ook maximaal tien jaar voor een zelfde klant werken is het dan ook niet logisch om diezelfde gedachtegang dat onderscheid tussen die grote kantoren

[0:04:22] en de kleinere kantoren die vooral gericht zijn op het mkb, ook in het toekomst, toekomstige wetten en regels te handhaven.

[0:04:28] Dank u.

[0:04:30] Dank de heer kaya voor uw inbreng. En dan maken we even en hink stap sprong want er zit een lege stoel tussen. Ik weet niet waarom dat is denk ik symbolisch ofzo. Maar we gaan naar de heer heijnen en de heer heijnen van de vvd voor de inbreng.

[0:04:46] Dat is een beetje kremlin bordje. Maar daar zit er valt niks aan af te lezen. Voorzitter, accountants zijn van onschatbare waarde voor mijn onzichtbaar leger van spreadsheet specialisten. Ze controleren alle cijfers voor onze economie op drijft en ze staan daarmee aan de basis van het vertrouwen van onze economie. En wie denkt dat er koud en zie je niet sexy is laatst was er zelfs een hollywoodfilm op televisie over die accountant en de was een a country al schietend jaarrekeningen controleert en duistere deals weet te ontmaskeren. Alleen die hoofdrol werd gespeeld door ben flink wat ik persoonlijk dan wel weer een beetje een belediging vindt voor het vak van accountant. Maar dat is meer een persoonlijke smaak.

[0:05:22] Als we de accountancysector zouden zien als een trilogie, dan was het eerste deel eigenlijk een drama een sector geplaagd door schandalen persoonlijke drama's vooral en een breuk in het vertrouwen. De categorie film waar ik persoonlijk niet zo van houden.

[0:05:34] Het tweede deel speelt zich nu af zou ik zeggen met is een categorie die eerder in de categorie romantiek zou passen. De sector die geleerd heeft die wil veranderen die betere relaties wil.

[0:05:45] Er worden ook goede stappen gezet. Zo merken ook de kwartiermakers en de afm op las ik in de stukken al wordt ook gewezen dat sommige veranderingen nog niet snel genoeg gaan en de vraag is nu hoe het derde deel van deze trilogie eruit gaat zien en daar zijn een aantal punten van belang. Allereerst heeft de sector te maken met groot capaciteitsprobleem las dat er nu al zevenduizend vacatures zijn. Alleen al bij de big voor en dat is nogal heftig. Als je beseft dat een belangrijke rol. Accounts in onze economie spelen enz extra zorgelijk door de toenemende regelt en extra zorgelijk door toenemende regeldruk dreigen ook de en heer elkaar hebben ze ook op een veel kleine kantoren te sluiten zijn met name zorgen over de inwerkingtreding van de wet toekomst accountancy en die invoering in tweeduizend, drieëntwintig, wat ze komend jaar is lijkt gewoon te snel voor kleinere bedrijven kunnen simpelweg niet bijbenen. Hoe kijkt de minister hiertegenaan

[0:06:34] dan de al dit quality indicators zoals dat heet dus flink veel werk verzet. Volgens mij was dit ook de eerste aanbeveling van de commissie accountancysector.

[0:06:43] Meer.

[0:06:43] Minister schrijft in haar brief dat ze die wil voor anker in de wet en ook hier zijn zorgen bij kleinere bedrijven, want zij vraagt zich af of deze niet gedifferentieerd kunnen worden naar grotere en kleinere kantoren, want er zijn kantoor van twee drie mannen hebt om zijn die indicator misschien wel heel veel werk om dat allemaal te rapporteren en het is ook de vraag hoe worden die indicatoren gemonitord voor die kleinere bedrijven leidt dat niet allemaal tot veel extra regeldruk graag een reactie van de minister op de controlekosten bij het mkb. De vvd ontvangt ook signalen dat controles van het mkb dertig tot veertig procent duurder worden. Controles lijkt soms ook echt niet proportioneel. Een voorbeeld van zag voorbijkomen van een bedrijf die vijfenveertigduizend euro kronen steun had ontvangen en accounts controle van twintigduizend euro moeten laten uitvoeren. Dan moet je echt afvragen of dat nog in verhouding met elkaars. Ik ben benieuwd. De minister. Deze signalen ontvangt of ze dit herkent en ook met theo kan je vroeger ook naar zou er niet een standaard en mkb-toets. Hier moeten, zou dat niet hier passend zijn dan de aanwijzingsbevoegdheid op zich begrijpelijk, want het zijn belangrijk dat alle cijfers goed gecontroleerd worden. Maar is natuurlijk ook een reden waarom organisaties geen accountants kunnen krijgen. Sommige accountants willen een goede naam simpelweg niet verbinden aan twijfelachtig organisaties en ook dat is begrijpelijk. Dus is hier maatwerk mogelijk vraag ik de minister ook ontvangt de wd signalen dat accountants weliswaar melding maken van mogelijke witwaspraktijken. Maar eigenlijk nooit terugkoppeling op ontvangen. Ze maken de melding wel en dan horen ze niks meer. Wat nou in eerste plaats natuurlijk demotiverend maar een tweede plaats vraagt je af. Thibaut zin heeft om die meldingen te doen en ben ook benieuwd of de minister. Dit herkent dan tot slot, voorzitter, natuurlijk. We moeten nog heel veel beter in de sector. Maar later ook herkennen dat er al heel veel dingen beter gaan en ik denk dat met z'n allen uitkijken naar het derde deel waarin de accountants weer echte superhelden van onze economie kunnen worden. Dankuwel.

[0:08:31] Dank de heer heen netjes binnen de tijd dan ik naar de heer nijboer van de partij van de arbeid.

[0:08:37] Dank je wel even welke film ben ik beland. Maar het kwam nog een mooie einde aan. Voorzitter, hoe staat de sector er nu voor? Dat is de vraag die we ons moeten stellen nadat wij die jaar een dertien, veertien, tweeduizend dertien, tweeduizend veertien

[0:08:54] eigenlijk moesten vaststellen dat de accountants sector onder de maat presteerden. Toen heeft de kamer mede door een motie van de pvda aangedrongen om de sector zelf hervormingen te laten doen. Drieënvijftig maatregelen in de publiek belang kwam een rapport van er is met me mee aan de slag gegaan en paar jaar later constateerden zowel de autoriteit financiële markten als wat externe figuren die verschillende namen hebben gekregen eigenlijk dat het niet snel genoeg en niet goed genoeg ging en

[0:09:23] de pvda moet vaststellen dat er zeker wat verbeterd is in de accountancysector, maar ook nog een hele wereld te winnen is

[0:09:31] en ik denk dat een van de belangrijkste dingen zijn is toch te verwachten. Wat verwacht je nou van een goedgekeurde accountantsverklaring. Ik denk dat mensen die dat lezen dat die denken van nou, die de de jaarrekening. Klopt. Dit is de balans, maar ook dit bedrijf als de jaarrekening een beetje fatsoenlijk uitziet gaat komend jaar waarschijnlijk niet failliet. Als er niet heel wat geks gebeurd en dat die verwachting is nog steeds

[0:09:55] de vraag of dat om een goedgekeurde accountantsverklaring van toepassing is. Dus ik vraag de minister hoe zij dat ziet. Er zijn voorstellen om ook meer de risico's voor de voortbestaan van de onderneming in kaart te brengen in de accountantsverklaring. Daar ben ik groot voorstander van. Dan kun je dat ook wat meer ondervangen. Want ja, we hebben in het verleden echt grote grote zaken gehad waarbij mensen vertrouwden we goedkeurende accountantsverklaringen binnen een half uur was bedrijf failliet en dat is kan de bedoeling niet niet zijn.

[0:10:23] Voorzitter, het tweede hoofdpunten is wat mij betreft de structuur van accountancy. Hier wordt ook eindeloos onderzoek naar gedaan. Overigens ook in engeland. Nou hier zijn we weer met auto. Dit olie is is men nog steeds bezig.

[0:10:35] De politiek heeft een raad van commissarissen verplicht gesteld om met andere organisatiestructuren aangepaste afgelopen jaren. Maar eigenlijk de fundamentele keuze van vier boeken controle is er nou eigenlijk een publiek belang.

[0:10:47] En moet je er ook niet.

[0:10:48] Vermengen met private belangen als advies of fiscaal advies

[0:10:52] zou het niet. Toch naar een al dit olie. Een totaal publieke accountancy of in ieder geval een apart accountancy tak toe moeten. Daar ben ik eigenlijk wel wel voorstander van geworden en ook het bijbehorende partner model zeker die combinatie van dat niet oordeelt over. Dit zijn zoals het nu zijn de adviezen en fiscale adviezen zitten er ook bij en het partner model waar je ook een winstuitkering krijgt vind ik niet gelukkig. Dus ik zou en de sector komt er maar niet toe om dat zelf te hervormen. Dat snap ik wel want de snijden zijn eigen vlees. Dus het zal toch via politieke druk moeten gebeuren, is de minister daartoe bereid

[0:11:25] der. Deze hun is meer iets een notie van mijn zijde. De de cultuur is altijd belangrijk om die aan te passen. Dat vindt ook iedereen wel en als je de jonkies spreekt dan hebben ze er wel zin in. Als je het op spreekt dan zeggen ze in ieder geval dat ze wel zin hebben om dat te verbeteren. Maar het gros. Wat wat werkt is natuurlijk wat er tussenin zit en de vraag is of dat snel genoeg gaat en of de de bij de kleinere kantoren snel genoeg gaat.

[0:11:47] Maar toch een beetje op de oude voet doorgaan. Ik wil nog aandacht vragen voor fraude. Voorzitter, bestuurder zijn natuurlijk een ondernemingen zijn zelf verantwoordelijk om niet te frauderen netjes de boel op orde te hebben, zijn ook hoofdverantwoordelijk. Het is wel belangrijk dat accountants daar scherp op zijn en het ook op opsporen en de zijn vijf. Er is een van de meest toonaangevende figuren voor in nederland die daar aandacht voor vraagt, vraag de minister om de aandacht voeten blijven hebben en tot slot heeft hij al op gewezen. Het tekort aan haar koud is en dat is wel echt een groot probleem, want het is een publiek belang en als gemeente, maar ook andere instellingen geen accountantsverklaring kunnen krijgen om de gewone mensen die niet zijn

[0:12:25] of ze zeggen helemaal over de kop moeten werken en dat hou je niet tien jaar vol. Dan hebben we wel een ook een publiek probleem en ik vraag de minister

[0:12:33] of zij van voornemens is daar wat aan te doen.

[0:12:36] Dankuwel.

[0:12:38] Dank u

[0:12:40] netjes op tijd. Dan is ook aangesloten. De heer van wijnbergen d zesenzestig en de heer van wijnbergen kreeg.

[0:12:48] Woord van inbreng. Dank u dankuwel.

[0:12:50] Voorzitter excuses. Ik was paniek slaat de ik sluit me om te beginnen aan bij de vragen van de collega's over de tekorten. Die wilde ik ook aandacht voor vragen.

[0:12:59] We spreken hier op het moment nog in afwachting zijn van het wetsvoorstel over de toekomst van accountancysector en die is als ik goed geïnformeerd ben ik op internetconsultatie gaan eind tweeduizend, eenentwintig. Ik was benieuwd of de minister zou kunnen vertellen wanneer dat vervolg krijgt wanneer we het voorstel krijgen dat in die wet moeten dingen zitten bij ook mijn fractie zeer aan hecht rond de interne governance. De aanwijzingsbevoegdheid voor de nederlandse beroepsorganisatie van accountants. Maar bijvoorbeeld in de juridische basis voor de voor dit collectief in de keten is dus een belangrijk wetsvoorstel. Dus ik zou graag willen weten of er zicht is wanneer we dat in de kamer krijgen en of er misschien al beelden uit die consultatie zijn die tenminste met ons kan delen. En want voorzitter, dat is denk ik. Deze sector absoluut waar dat er stappen worden gezet. Maar zoals vertrouwen altijd te paard gaat om te voet komt is er nog best een lange wandeling af te leggen. Ik zou graag zelf nog drie specifieke punten benoemen.

[0:13:54] De eerste gaat over de de betere handhaving van de tijdig deponeren van jaarrekeningen. Ik kreeg een bericht van iemand uit de sector en daar stond ik vraag me af. De minister kan bevestigen dat meer dan tachtig procent van de bedrijven die failliet gaat. Het jaar daarvoor niet tijdig signaal rekening had aangeleverd en de in gebleken was. Dus het wordt ook een soort waarschuwingssignaal is. Wat doet de minister. Wat doet het ministerie om de en ook de sector zelf om de de handhaving van de tijdig deponeren van jaarrekeningen te verbeteren. Dat is mijn eerste vraag met twee de gaat over de verklaring omtrent risicobeheersing. De nijboer had het daar ook over de voorganger van deze minister vond het goed om het op te nemen in de code voor de verslaggeving stellen en planningsrisico's, maar dat is toen niet gebeurd omdat graag de partijen dat niet zagen zitten en voorzitter, ik vind dat echt een gemiste kans.

[0:14:42] De minister onderschrijft dat dit voordelen zou hebben, maar het is niet gebeurd vanwege die weerstand en is de minister voornemens om dit bijvoorbeeld alsnog op te nemen in het wetsvoorstel dat wij toegestuurd krijgen, want ik vind het eigenlijk een belangrijke continuïteit in de brede risicobeheersing. Dat is volgens mij eens een van de dingen waarmee ook goede accounts werk bijdraagt aan het vertrouwen en ook aan continuïteit van organisaties met derde en laatste punt. Voorzitter gaat over fraude. Wat ik schrok echt van een passage in de derde voortgangsrapportage van de kwartiermakers ik ga gewoon even voorlezen.

[0:15:12] Daar staat namelijk op pagina vier van is voor de mee. Schrijf je misschien ook van het ministerie

[0:15:17] dat de en de nba heeft nu besloten om accountantsorganisaties niet te verplichten te rapporteren over hun bevindingen op het gebied van fraude en dat zien ze als een gemiste kans en een stap terug

[0:15:27] ten opzichte van wat hij eerder drieëntwintig september tweeduizend twintig door de nba zelf over de kamer was geschreven. Ik zou graag reactie van de minister werden op dit punt want ik vind het zorgelijk want ik zou het wel belangrijk vinden om dat te doen en daar komt nog bij dat verderop in dit stuk zelfs nog wordt gesteld en ook daar wil ik graag reactie op. Daarnaast blijkt uberhaupt dat account dus niet altijd de werkzaamheden uitvoeren die zij op basis van de beroep tegen een bekeuring over fraude op dit moment al zouden moeten uitvoeren. Dus los van de aanscherping van voorsprong. Sander van ben dat ze ook de huidige afspraken daarover in de praktijk niet naleven. Graag hoor ik of de minister dat beeld herkent en wat ze eraan wil gaan doen. Dankuwel.

[0:16:12] Dan schorsing even de vergadering tot half elf. Dan komen we terug en dan gaan we verder met

[0:16:19] domein voor de minister.

[0:16:21] Tijd voor een kopje koffie.

[0:30:53] We gaan.

[0:30:55] Met de termijn voor de minister. We hebben inderdaad het gezellig gehad hier ook ondertussen naar de beantwoording van de minister en ook wij hebben bekokstoofd hier een beetje. Daar is waarschijnlijk geen behoefte aan een tweeminutendebat als toezegging een beetje scherp zijn. Dat helpt altijd. Dus ik geef het woord aan de minister voor de beantwoording van de vragen.

[0:31:20] Meneer de voorzitter, ik weet het is dus ik zal onthouden als er een twee minuten debat komt dan is het omdat de bewindspersoon gefaald heeft in de band of de toezegging dat ze goede structurele aanpassingen, waarvan akte. Goedemorgen. Dank voor de vragen en de opmerkingen natuurlijk. Er is al veel gebeurd. Ook in de vorige kabinetsperiode en het is belangrijk natuurlijk dat er ook echt voortgang wordt geboekt. Dus ik begrijp ook de vragen en de richting van de leden van deze commissie. Ik heb een klein setje blokjes. Ik zal ze even toelichten. Een begint met cultuur

[0:31:55] en fraude. Twee structuur kan heel veel vallen. Drie lasten. Ik las even lusten maar lasten en lusten lasten opvolging. En dan nog een vraag van heer van wijnbergen stuk uit consultaties

[0:32:10] dan cultuur. De vraag van heer kaya is er te weinig verandering. En hoe kijk ik er tegenaan en spreekt u ook met de kantoren over cultuur. Nou misschien even goed te stellen in de weken dat ik nu deze functie bekleed, probeer ik met zoveel mogelijk mensen extern te spreken, maar het zijn wel gesprekken die ook nog gepland worden. Gelet op de vele ontwikkelingen waar het kabinet ook mee te maken heeft. Ik heb de kwartiermakers gesproken. Ik ben ook van plan dit regelmatig te blijven doen. Er zijn ook een aantal andere gesprekken met kantoren gepland zullen ook naar vertegenwoordigd van mkb kantoren kijken of die de mkb sector verdienen en goed. Het staat in mijn agenda zogezegd. Maar de dag heeft zo de dag en nacht hebben zoveel uren.

[0:32:53] Maar als het gaat om een duurzaam aanjagen van de cultuurveranderingen die belangrijk zijn waar dan ook, op welke werkplek, maar zeker in deze is dit, zoals u weet, belegd bij de kwartiermakers en als zij zich zorgen maken over cultuurverandering, snelheid daarvan en de diepgang daarvan, dan is dat natuurlijk een een groot punt van zorg behoren ook wel positieve geluiden. De de afm heeft zich positief uitgesproken en cultuurverandering. Zoals u weet, is niet alleen iets wat primair verantwoordelijkheid van de sector zelf hoort te zijn, maar ze moeten wel aantonen op welke manier die cultuurverandering ook echt plaatsvindt, en ik zal dit ook constant aan de orde stellen. De wetgeving een voorbeeld van wetgeving waarbij vanuit de zijde van de kabinet bij het beter kunnen organiseren is dat er dus bij de raden van commissarissen van grote kantoren dat er ook een een echte belegging bij hen wordt neergelegd. Om ervoor te zorgen dat tegenspraak echt wordt georganiseerd dat de werkdruk

[0:33:54] conform regelmaat en afspraken is dat de cultuur binnen een bedrijf binnen het kantoor zelf ook dusdanig georganiseerd wordt dat je de vroege signalen

[0:34:05] oppakt en dat is cultuur, maar het is ook een kwestie van organiseren dat het mogelijk maakt een wetgeving natuurlijk qua opvolging moet ervoor gaan zorgen dat de waren misstanden zijn dat er ook actief kan worden opgetreden, maar het is een weg van van lange adem zoals zoals met veel van dit soort thema's qua gedrag en en organisatorische verantwoordelijkheid. Wat mij betreft hoort het ook bij iets waar een bedrijf of organisatie trots op zou moeten zijn hoe het omgaat met de moeilijke culturele gesprekken qua gedrag, normen en waarden en hoe de opvolging wordt gegeven als er misstanden mogelijkerwijs zouden worden gesignaleerd. Het is niet het feit dat er nooit misstanden zullen zijn. Het is hoe een organisatie en bedrijf er mee omgaat

[0:34:48] en daarover de opvolging aangeeft. Dan was er een vraag van de heer nijboer is er voldoende aandacht voor fraude. In hetzelfde kader. Fraude en continuïteit raken aan de kern van het beroep. De heer nijboer. Die weet dat als geen ander en de abby de nba. Kijk daarom primair hoe ze te gebruiken van de jaarrekening meer inzicht kunnen geven in wat ze daadwerkelijk hebben aangetroffen. Ik vind het ontzettend belangrijk. Het is ook belegd bij de kwartiermakers en in een vervolg gesprek met hen zal ik daar ook weer naar vragen hoe zich dat verhoudt.

[0:35:21] Dan ga ik door naar het kopje structuur

[0:35:27] vraag van de heer l. Kaya. Hoelang duurt het voordat de resultaten van de structuur onderzoeken van de kwartiermakers beschikbaar zijn

[0:35:34] voor het hele intermediair experiment is de gehele half jaar van de periode van aanstelling van de kwartiermakers daarvoor belegd. Het gaat om een live experimenten willen natuurlijk ook echt inzicht te krijgen die er toe doen en ik zou niet zeggen een volgens poolse post voor een volgens negatief krijgen als je het het onderzoeksperiode de periode tekort maakt. Het gaat het onderzoek naar. Ohrid olie, inclusief het zogenaamde wink fancy of het afschermen van denk ik. In het nederlands verwacht ik op korte termijn te ontvangen van de kwartiermakers en het onderzoek naar de gezamenlijke. Dit is al afgerond. Het intermediair experiment ook een vraag van hier elkaar zijn er voldoende deelnemers gevonden aan het experiment met de intermediair zijn gelukkig genoeg organisaties gevonden die willen deelnemen aan het experiment

[0:36:22] de belangrijk en er zijn dertig deelnemers uit verschillende sectoren.

[0:36:26] Ik kan nog in een een een vervolg brief toezegging nummer één kan ik nog eens toelichten. Een beetje een soort

[0:36:33] voorlichting geven van hoeveel van de grote kantoren hoeven van kleinere kantoren. Welke sectoren misschien de zijn natuurlijk. Ohrid kantoren die gespecialiseerd zijn in bepaalde branches of sector is misschien wel interessant.

[0:36:46] Dan is er een vraag van de heer nijboer. Waarom gaat die niet meteen over tot invoering van het slet. Alleen al dit model of andere structuurwijzigingen. Ik meen begrepen te hebben uit eerdere debatten

[0:36:57] dat het misschien ook iets is wat de heer l kaya van de sp zou wensen. U kent dan misschien ook het antwoord is een een grote ingreep in de marktstructuur en dat kan eigenlijk alleen wanneer de het in het algemeen belang is en verwachten effect ingrijpen rechtvaardigt. Nou ik begrijp wel vanuit het belang van deze sector dat vanuit de vraagstellers dit als algemeen belang zal worden gezien, maar op dit moment. Dat is op basis van data staat er nog onvoldoende vast wat het effect van het alleen al dit model en het intermediair model op de kwaliteit van de accountantscontrole is het onderzoek van de kwartiermakers loopt nog en ik vind het belangrijk om de uitkomsten van dat onderzoek af te wachten om dan met u de vervolg mogelijke vervolgstappen te bespreken, inclusief bijvoorbeeld een overheid ingrepen. Dus ik sta daar vooralsnog ook aan het start van deze periode agnosten in. Ik wil gewoon eerst kijken wat het onderzoek vertelt wat de kwartiermakers tegen de gesprekken met de kantoren en misschien voordat dat ik een vraag krijg het onderzoek naar een joint of het model. Gezamenlijke orde model lijkt onvoldoende aanknopingspunten vooralsnog te geven om het in te voeren wat ik zei als alle onderzoeken. Er zijn dan

[0:38:07] dan dan willen we dat bezien met u bespreken opties voorleggen en dan is ingrijpen in de structuur van de sector blijft een mogelijkheid.

[0:38:16] Dan een interruptie. Wanneer van sp.

[0:38:21] Voorstellen. Ik vraag me af of de minister dan het voornemen heeft om

[0:38:25] alle onderzoeken in de structuur over structurele ingreep af te wachten en dat er dus aan het eind van het laatste experiment namelijk een intermediair aan het eind van drieënhalf jaar.

[0:38:35] Een.

[0:38:36] Voorstel krijgen van het kabinet van gezien alle experimenten. Alle onderzoeken stellen wij dit voor of dat we per experiment per onderzoek besluit gaan nemen van wel of niet. Al de dan wel of niet. Joyce dood is of wel of niet. Het in die intermediair model. Hoe ziet dat proces eruit.

[0:38:52] Het proces is volgens minister.

[0:38:54] Is ingericht dat u alle resultaten in één keer krijgt om over te kunnen gaan tot een integrale weging of is een appreciatie van het kabinet en dan een een integrale weging.

[0:39:05] En ook.

[0:39:09] Begrepen,

[0:39:11] En dat is dus in deze kabinetsperiode. Dat is aan het einde van de kabinetsperiode denk dan aan het einde van drieënhalf jaar dat experiment met internet media model is afgerond. Dan krijgen we over alle structuren ingreep een voorstel van het kabinet toegestuurd.

[0:39:26] De minister.

[0:39:27] Ik heb bevestigd dat en dat zou dan in het lopend jaar twintig, drieëntwintig zijn.

[0:39:34] Dan nog een interruptie van de heer nijboer,

[0:39:38] Naast de zich beoordeeld olie de wordt onderzocht. Dus ik snap ook wel de tenminste zegt die wachten je uitkomsten af. Ik ga hier vandaag niet doorheen fietsen van de. Waarom zit je het anders uitzien. Ik heb zelf was wel een partijpolitieke conclusie getrokken. Maar dat begrijp ik wel vanuit de rol van uit het kabinet. Maar ik had ook nog wat gezegd over de partner een model. Dat staat er eigenlijk los van want dat kun je ook

[0:39:56] ook in het olie, olie stelsel doen en je kunt ook los dat partner model beoordelen wordt dat daar ook in mee genomen. Want die winstdelingsregeling

[0:40:05] zeker over die structuren heen. Dat zou nog een tussenvorm kunnen zijn om daar wat meer van af te stappen, want er komen verschillende belangen met elkaar worden vermengd.

[0:40:13] Dank de minister. Nee ik heb hier een antwoord. Maar ik zal sowieso zeggen daar kunnen we gewoon naar kijken is belangrijk, maar de vraag kwam ik nu op van de heer nijboer en dat we begrijpen dat u vindt het partner model misschien niet vind ik niet bepaald gelukkig en kunnen we inderdaad

[0:40:30] daar verandering in aanbrengen. Normaal gesproken is natuurlijk aan ondernemingen zelf om te bepalen hoe ze hun onderneming inrichten en het partner model is wettelijk toegestaan. Dus dat zal heel veel vragen. We moeten wel kijken naar structuur modellen die uiteindelijk averechtse prikkels gaan geven of

[0:40:48] in om tegen te gaan in de ondernemingsstructuur dus ook daar weer daarvoor willen we de uitkomsten afwachten. Maar ik kan wel de toezegging doen dat we dus ook

[0:40:56] de vraag is het partner model onder alle omstandigheden nog de geeigende structuur onjuist de doelen van een accountant rapport

[0:41:05] op correct uit te kunnen voeren of dat nog aan de orde is. Het is een legitieme vraag en

[0:41:10] die moeten wij natuurlijk zelf kunnen beantwoorden. Zo vat ik dan de vraag van de heer nijboer op.

[0:41:14] Dus het is geen toezegging tot verandering. Het is wel een het nadenken over wat het wat de plus en de minder zijn.

[0:41:20] De de minister dat de betoog voor.

[0:41:23] Dan had ik de vraag van de heer nijboer daarnet op beantwoord. De was een vraag van een de dit kopje nog van de heer van wijnbergen d zesenzestig zijn de veranderingen wetenschappelijk onderbouwd.

[0:41:32] Het pakket aan maatregelen is een reactie op de bevindingen van de commissie toekomst accountancysector aangesteld door mijn voorganger, minister hoekstra en deels ook een reactie. Zoals u weet op de molenbrink monitoring commissie accountancy die was aangesteld door de beroepsorganisatie nba

[0:41:47] en het is de inschatting van het kabinet dat beide commissies gedegen onderzoek hebben gedaan. En ja, de leden zijn geëquipeerd met een denk ik een

[0:41:56] een solide wetenschappelijke achtergrond en de maatregelen hebben wat ons betreft dan ook een zorgvuldige basis voor structuur ingrepen en

[0:42:05] kom ik ook weer met je terug naar het vorige gesprek wat die zijn het meest vergaand wordt er nog nader wetenschappelijk onderzoek gedaan en besluitvorming is pas aan de orde. Als wij de onderzoeken hebben en ons een mening hebben kunnen vormen.

[0:42:19] Dan ga ik door naar het kopje lasten, lasten, lastendruk dat er moet zeggen lastendruk,

[0:42:26] lastendruk. De de kaya nu vraag kleine accountantskantoren en het mkb zijn wellicht de dupe is een negatieve beeldvorming en ook hoge lasten en onder druk is er misschien het risico dat er minder kwaliteit wordt geleverd. Dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn ben ik het daar mee eens. Ja, we willen natuurlijk een verbetering. We willen kwalitatieve goede stappen zetten.

[0:42:49] Elk kantoor moet een bijdrage kunnen leveren conform de professionele standaard en vanuit dat perspectief spreken we ook vaak met de de grote kantoren in het bijzonder de zogeheten grote vier. Maar we weten inderdaad dat er heel veel kleinere mkb kantoren zijn die ook een hele belangrijke economisch, maar ook maatschappelijke rol uiteindelijk vervullen bij de zijn dus belangrijk. Dus wij zullen er echt voor waken dat wetgeving voor de kleinere accountantskantoren kantoren ook proportioneel zal zijn en daarover zijn we in gesprek met mkb nederland en met afm is afgesproken dat de kosten ook actief worden gemonitord. In feite moeten we natuurlijk een beetje een segregatie gaan maken over wat dat betekent voor grote kantoor versus een kleiner kantoor.

[0:43:30] Ik zie een interruptie van de hierheen en van de wd.

[0:43:33] In het volg mij zijn we in het onderdeel regeldruk. Ik ben blij dat wat ministerie er ook over zegt men zou je het ook zo, zoals de minister de wordt van is zelfs een vertalers en mkb mkb-toets zul je toetst wat de effecten van wetgeving voor het mkb zijn omdat ik hoor dat de minister in gesprek is ook waakt voor de voor de uitvoering. En dan zou ik zal mijn vraag zijn. Maar volgens zijn. Wat betekent het concreet voor bijvoorbeeld de die die altijd quality indicators zoals dat dan nu heet vanuit mkb was ook zou er dan gedetacheerd kunnen worden naar wat we van grote bedrijven vragen voor kleine kantoren en bijvoorbeeld ook als het gaat om de inwerkingtreding van de van de nieuwe wet. Dat lijkt voor kleine ondernemers echt heel snel te zijn en moeilijk bij te kunnen wij dus ben benieuwd. De minister ook nog op ingaat.

[0:44:20] De minister.

[0:44:21] We hebben geen concrete mkb-toets gedaan. Maar wat ik probeer te beschrijven is dat er wel met brancheorganisaties en mkb nederland wordt gesproken hoe het behapbaar zou kunnen zijn voor het mkb. Ik weet dat een mkb-toets in alle sectoren op alle momenten heel wenselijk wordt geacht.

[0:44:40] Maar ik denk dat we defacto kijken wat betekent het voor het mkb dat het uitkomt op een soort van een toets. Maar het zit niet in een heel concreet beschreven kader. Maar ik denk dat we er op een goede manier bij uit kunnen komen. Dus ik denk dat dat

[0:44:54] op zich goed loopt voor wat betreft de collectie in de ketens is het onze inschatting dat de de basis indicatoren ook echt wel aan de orde zijn voor de kleinere kantoren dat er veel zorgen zijn. Maar als de invoering eenmaal plaatsvindt dat het heel behapbaar is

[0:45:11] en dat is de inschatting die het kabinet maakt. Het is ook mijn ervaring dat er veel gesproken wordt over regeldruk. Maar als men eenmaal heeft ingevoerd,

[0:45:20] dan is het best wel goed te doen.

[0:45:23] De hierheen,

[0:45:26] Dat is natuurlijk goed dat die inschatting van de vraag zat hoe het in de praktijk uitpakt, is het kabinet ook bereid om dat dan te monitoren. Hoe dat dan specifiek voor die kleine ondernemers uitpakt. Ik pleit niet voor een soort van regelvrije zone voor voor kleine ondernemers moeten allemaal dezelfde spelregels voldoen.

[0:45:42] Maar en vanuit die quote die in de kees word ik wel veel data gevraagd wil gegevens en een klein kantoor kan niet met een druk op de knop al die gegevens zomaar aan leveren. Dus als de inschatting van het kabinet. Dus wij denken dat het wel kan. Dat is mooi, maar ik denk dat het goed zal zijn vinger aan de pols houden en zouden meer zou kunnen toezeggen dat we dat dan ook in voortgangsrapportage meenemen hoe dit uitpakt voor kleine ondernemers.

[0:46:04] De minister. Ja ik kan nog niet zeggen hoe die voortgangsrapportage eruit zal zien, maar het zal meer van een kwalitatieve aard zijn op basis van gesprekken of zorgen die gedeeld worden. En dan via de zowel de kwartiermakers, maar ook de

[0:46:18] nee ik kijk even of ik niet de nba zeggen of het niet de de basketbal organisatie de nba dat we daar ook in gesprek mee blijven. Maar het was natuurlijk wel het invoeren van quality in de ketens was aanbeveling nummer één in het ceta-akkoord. Dus het blijft wel belangrijk. We moeten wel een basis leggen. Maar ik herken een waardeer zeer de zorgen die leven en we zullen monitoren en we kunnen er ook over terugkoppelen en natuurlijk hebben we ook de plicht om

[0:46:44] heroverwegen als het gewoon niet uitvoerbaar blijkt. Dat is gezond verstand denk ik ook.

[0:46:51] Die hier een toezegging, een minister.

[0:46:54] Kijken of het een twee minuten debat wordt dan was er. Dat hebben we ja was van de vvd heb ik dan meteen beantwoord zat mijn laatste stukje de hoe geven we opvolging aan een vraag van d zesenzestig bredere controles dan alleen financiële wil de minister barrières wegnemen. Goede voorbeeld delen en proefdraaien, bijvoorbeeld met een cs die er de wettelijke controle. Zoals de heer van wijnbergen weet, ziet niet alleen toe op financiële verslaggeving van ondernemingen en in toenemende mate ook vanuit maatschappelijke druk en terecht betreft het niet financiële onderwerpen, waaronder duurzaamheid. En dan kunt u ook al de de slag maken naar bijvoorbeeld maatschappelijk verantwoord ondernemen in nederland en op europees niveau. Ik ben niet bekend met signalen dat er barrières bestaan voor bijvoorbeeld de delen van goede voorbeelden bij bredere controles, breder dan alleen financiële verslaglegging, maar mijn ministerie zal er graag over het gesprek aangaan om en dan nog eens terug te koppelen. Wat onze bevindingen zijn

[0:47:52] dan was er een vraag ook wanneer van wijnbergen komt de in control statement alsnog in de wet nu het niet in de code is gekomen. Het kabinet is een voorstander van een in control statement, omdat het inderdaad benadrukt dat de primaire verantwoordelijkheid voor de betrouwbaarheid van financiële informatie bij de gecontroleerde onderneming zelf ligt daar hoort het ook en de nederlandse corporate governance code kent reeds een in control statement. Het is wel heel bijzonder hoeveel toch engelse termen hier gebezigd worden en dat is niet

[0:48:21] uit mijn mond, die echter minder ver gaat. Ik steun de aanbeveling van de universiteit leiden om de verklaring uit te breiden. Het heeft mijn voorkeur om eventuele aanpassingen op te nemen in de corporate governance code.

[0:48:32] De molens in commissie corporate governance heeft bij haar voorstel voor actualisatie van de code vanwege de complexiteit voor gekozen de aanpassing van het betreffende in control statement niet mee te nemen en de commissie heeft aangekondigd dit punt eerst verder te willen bespreken. De europese commissie heeft in een consultatie aangekondigd de mogelijkheid van een dergelijk statement te overwegen en afhankelijk van beide ontwikkelingen zal ik bezien of er wetgeving nodig is op nationaal niveau. Wanneer komt er een wetsvoorstel naar de kamer? Dat gaat voor de zomer naar de raad van state en na het zomerreces naar de kamer.

[0:49:05] Een interruptie van de heer van wijnbergen,

[0:49:08] Ik hoor de minister zeggen ik doe het liever via een ander instrument dan het wetsvoorstel. Maar het is dus nog maar zeer onzeker of dat ook gaat gebeuren. Ik zit even te kijken of er op enig moment zouden kunnen horen wat de conclusie is die het kabinet trekt op basis van de voortgang van die van die gesprekken, want anders kan ik pas mogelijk misschien zelfs kan amenderen tegen de tijd dat je ruim na de zomer het wetsvoorstel behandeld is eigenlijk daarvoor wel een update willen hoe dit loopt. Dus houden we je gewoon voor de zomer update kunnen krijgen. Misschien ergens in eind mei ofzo. Wat die nu gebeurt.

[0:49:39] Ik wil hier wel echt stappen zetten.

[0:49:42] We gaan kijken of dat mogelijk is de minister.

[0:49:44] Meneer de voorzitter, ik zou eigenlijk willen voorstellen dat een aantal van de toezeggingen die ik heb gedaan allemaal terug komen. Ook deze in de volgende aankomende voor voortgangsrapportage. Het is een geconsolideerd moment.

[0:49:56] Meneer die brief gaat komen.

[0:50:00] In de zomer. Nou ik het. Ik denk dat de vraag van in van wijnbergen is voor de zomer dan dan doen wij een poging voor de zomer. En anders sturen we een apart briefje over de specifieke toezeggingen die last van de bredere voortgangsrapportage want dat hangt ook af van de kwartiermakers.

[0:50:16] De heer van wijnbergen, een aanvulling,

[0:50:18] Dank u dank voor deze toezegging en ik ben er altijd erg voor om dingen bij elkaar te doen, zodat ze niet honderd aparte brieven komen. Dus dat soort dingen vind ik ook prima, zeg ik ook even terug te trekken dat we graag concrete toezeggingen wilde ik hou ook van het bij elkaar plaatsen van stuk.

[0:50:30] Deze voor de zomer. En anders op apart die een de minister.

[0:50:35] Voor een laatste vraag van de heer van wijnbergen zijn er stukken uit consultaties die de minister kan delen. Alle stukken omtrent consultaties worden publiek publiek gemaakt.

[0:50:46] Dan nog een interactie hiermee.

[0:50:48] Voorzitter, dat dat wist ik ik heb mijn vraag niet goed genoeg geformuleerd. Ik was benieuwd of daar afbeelden uitkwamen, waardoor het kabinet nu al weet dat ze dingen anders gaat doen. Dus ik heb de concentraties die kunnen we allemaal terug. Lees je de website of daar al. Het wordt nu gewerkt aan het stuk wat zak van de raad van state gaat, oftewel dingen nu echt anders gaan dan concentratie of er zo'n beeld is. Dat was wat ik beoogde te vragen mag ook in tweede termijn. Voorzitter,

[0:51:12] Prima.

[0:51:14] Ik heb ik heb zelf nog geen beeld. Eerlijk gezegd en

[0:51:18] vanuit de ambtenaren hoor ik toch ook echt dat het misschien te vroeg kan zijn. Wat misschien dan een een ander beter moment kan zijn. Dat soort een technische briefing wordt georganiseerd dat we misschien informeel wat gewisseld kan worden op basis van een eerste beeldvorming. Ik vind het wel wat riskant omdat ik hier publiekelijk wat beelden uit de de die niet die niet

[0:51:37] zorgvuldig afgewogen zijn.

[0:51:39] Die van vermeende naar voicemail. Dan ga ik het op een ander moment wilde ik ik ben opzoek om op enig moment voordat het wetsvoorstel krijgen een beetje een beeld hebben of het nou doorgaat in de geest van de consultatie of dat er echt serieuze wijzigingen komen het opzichte van het consultatiedocument. Blijkbaar is dat de nog niet. Dus ik ga dat gewoon een volgend debat als de gedachtevorming. Verder is er weer.

[0:51:58] En de is de handreiking van de minister. Om een technische briefing te organiseren als daar behoefte aan is aan de zijde van de commissie. Dat was het laatste blokje minister. Dan kijk ik even om me heen of er behoefte is aan een tweede termijn.

[0:52:12] Korte tweede termijn. De, de heer o kaya. Het woord van de sp.

[0:52:19] Dank u wel voorstellen. Dank aan de minister voor de beantwoording van onze vragen.

[0:52:24] Ik denk dat het belangrijk is dat we met de minister over dit onderwerp gesproken hebben omdat er zoveel al aan de gang is gezet omdat er zoveel gebeurd en de minister heeft aangegeven.

[0:52:33] Dat zei ach is als het gaat om een structuren ingrepen die die ik nodig vind die waarvan ik weet dat de partij van arbeid die nodig vindt. Maar daar gaan we dus komend jaar over spreken en zijn nogal wat ingrepen. Dat besef ik mij de zijn ingrijpende voorstellen die ook voor onzekerheid in de sector zorgen en dat snap ik ook. Ik denk wel dat ze nodig zullen zijn om dus die de kwaliteit en en het publieke belang beter te borgen en dan gaan we dus in komende debat over hebben. Maar goed om daar nu al met de minister van gedachten over gewisseld te hebben en wat mij betreft geen behoefte aan een tweeminutendebat dankuwel.

[0:53:10] De heer heijnen van de vvd,

[0:53:12] Dankuwel ook de minister voor de voor de heldere beantwoording. Ik kan nog twee vragen openstaand een was de aanwijzingsbevoegdheid en hoeverre daar maatwerk mogelijk is, want het is natuurlijk belangrijk dat elke organisatie een goede controle heeft, maar het is ook begrijpelijk dat een kantoor misschien de goede naam niet wil verbinden aan een aan een organisatie die om misschien een goede reden geen accountants kan krijgen. De ander was over melding van witwaspraktijken al gehad over fraude. Ik kreeg in ieder geval signalen dat accounts wel aangegeven zijn. Misschien nog niet helemaal in de haak had we hier zien er niks over terug horen. Dat is enerzijds heel demotiverend, maar ook wel zorgelijk om de vraag gebeurt dan überhaupt wat mee. Dus misschien kan de mist daarop ingaan welke signalen of de minister diezelfde signalen ontvangt. Daarnaast is er is toch een de kauwen op het mkb punt want ik hoor bij de minister dat ze dat ook in beeld heeft naar de gesprek over aangaat over de gevolgen voor het mkb. We hebben tuurlijk in het verleden niet voor niets in mkb-toets als instrument geïntroduceerd als kamer ook echt het kabinet dwingen klinkt zo streng, maar wel echt de stimuleren goed naar het mkb te kijken en de gevolgen van ze heeft te kijken. Meneer zegt ik kom er ook echt op terug en ik leuk. Ik ga erover rapporteren, maar we moeten ook die wetsbehandeling straks goed kunnen beoordelen. Dus ik zou toch minister willen oproepen om als die wet de wet naar de kamer gaat om daar ook in mee te nemen wat de impact is, wordt voor het mkb. En dan met name ook als het gaat om bijvoorbeeld die uit die quality indicators. Het is belangrijk dat die er zijn dus het is goed dat die nu geïntroduceerd worden. Minister deze trend. Die wijzen op de eerste aanbeveling van de van die commissie. Tegelijkertijd moet wel werkbaar zijn. Dus kijken dan graag uit naar die wetsbehandeling en de informatie die mist erover kan geven.

[0:55:02] Volgens het mkb dankuwel.

[0:55:04] Dank de heer een dan de heer nijboer pvda dankuwel.

[0:55:07] Dank de minister voor de antwoorden. Een beetje een tussen debat eigenlijk over de accountancy. Om al die rapporten loop ik er nog een vraag kan zijn dat de minister er wel op is ingegaan. Maar ik ben tegelijkertijd de koopkracht stuk aan het lezen. Dus dan ligt het aan mij.

[0:55:19] Ik heb zelf het antwoord niet gehoord op hoe de minister ervoor zorgt dat er voldoende accountants zijn in nederland ook voor gemeenten en voor voor heel veel instellingen. Dat is toch ook echt van een publiek belang. Dus als ze dat heeft beantwoord. Dan dan moet ik het terug lezen. En anders vraag ik het alsnog.

[0:55:36] Dank u dank de heer een. En dan de heer wijnbergen.

[0:55:40] Ik ook.

[0:55:41] Dank u wel. Voorzitter, dank dat we ook nog zo net voor de zomer op een aantal punten die we hebben gevraagd ook weer voortgang krijgen

[0:55:47] omdat op dat moment nog niet het wetsvoorstel. Hier hebben

[0:55:52] ik met wel wat geinterrumpeerd over deze manier dat de in controle het control statement. Dus dat dat vind mijn fractie belangrijk, maar daar komen dan verderop poppen op terug. Ik zal nog een keer uitroepteken achter mij zorgen over de fraude uit het rapport van de kwartiermakers willen zetten, zowel rondom het de terughoudendheid om daar meer aan te doen als ook de zorg van de kwartiermakers dat de huidige regels gewoon niet goed genoeg worden gecomplementeerd. Ik vond het echt gewoon ernstig en ik wil nog deze gelegenheid gebruik om een columnist aan te sporen om hier echt stevig met de sector af.

[0:56:21] We spreken dankuwel.

[0:56:24] Wijnbergen.

[0:56:28] We gaan door. Dan geef ik het woord aan minister voor mijn een de beantwoording van de.

[0:56:33] De opstaan en een een paar thema's vraag van de en mkb-toets. Ik hoorde hier weinig goed en ook andere. We moeten op een of meer dat een vorm zien te geven en ik denk dat als ik die een en zo goed hoor, is het niet. Is er niet een temp leed. Maar om er voor. We moeten wel weten dat mkb hiermee kan leveren dat uitvoerbaar is en dat we niet indirect of onbedoeld een nieuw probleem gaan creëren. Dat is daar gaat het om en ik ben ook blij dat de heer heijnen onderstreept dat natuurlijk de de quality in de ketels belangrijk zijn voor een ieder. Misschien is er een aanloopfase nodig, dan moeten we gewoon even naar kijken ook op basis van van de gesprekken.

[0:57:11] Wat kan wat niet kan en wat we moeten helpen overbruggen. Dat weet ik niet. Ik bedoel ik ben geen accountant. Dus ik wilde ook heel voorzichtig zijn met welke

[0:57:19] welke dingen ik hier loopt te zeggen maar ik denk gezond verstand en samenwerking en en de de oproep vanuit de sector. Dus ik hoor ook de oproep van de heer heijnen dat we in naast de impact op mkb meenemen en natuurlijk ook in feite mitigeren en

[0:57:34] op weg helpen. Daar zullen we op terugkomen. Zijn er voldoende accountants. Er is een grote zorg. Inderdaad. Ik weet dat we in een tijd leven waarin inderdaad sowieso de overheid aan de lat staat voor de publieke taak, maar we leven ook in een tijdperk waarin kennelijk

[0:57:50] de heel veel moeten regelen voor een accountants is natuurlijk een punt van zorg. Het is in eerste instantie wel aan de sector zelf en vanuit onze taak als wetgevende. Als wetgever moeten ervoor zorgen dat de structuur werkt dat de cultuur op orde is, samen met mba de

[0:58:07] de de de afm. Iedereen heeft daar een taak in maar één op één gaan zorgen dat er voldoende accountants zijn gaat niet lukken. We moeten ook de studie weer aantrekkelijker maken. Ik zie daar ook wel een gesprek misschien met de minister van van onderwijs. Om te kijken of er redenen zijn. Dat voelt mensen minder geinteresseerd in de studie zijn jonge mensen kiezen voor heel andere beroepen. We hebben tekorten. Heel veel in heel veel beroepssectoren, niet alleen de accountancysector. Ze hoor het. Maar er zijn beperkingen ook aan wat de overheid kan doen. Maar ik begrijp de de insteek van de heer nijboer en ik zal kijken wat vanuit financiën binnen de rol van financiën. Wat er nog meer gedaan zou kunnen worden, dan zou kunnen doen. Nou weet ik niet meer.

[0:58:50] De vraag naar de fraude. Het is aan de nba als om de beroepsregels wellicht nog aan te scherpen. Ik ga erover in gesprek. Het is heel zorgelijk als dat voortdurend wordt geconstateerd en onvoldoende op wordt geacteerd sowieso het feit dat fraude voor. We willen fraude voorkomen

[0:59:08] en dan moet er gehandeld worden als het wordt geconstateerd. Ik denk dat ook een van de taken natuurlijk van de kwartiermakers is om te kijken. Uberhaupt de de uitvoering van van oordeel dat die verbeterd zodat je dus ook de de

[0:59:23] de kanarie in de goal. Mijn kan zijn. Terwijl je nog je dit uitvoert in plaats van alleen maar een een rapport conform mandaat af te geven. Dan was er ook nog een bekijken.

[0:59:35] Mijn vraag was een vraag van de heer niet een vraag. Ik wilde nog even reageren op de heer o kaya. Ik zei inderdaad ik ben agnosten is voor wat betreft de de wat er voor ligt. Maar dat betekent niet dat ik alsnog ziek bent op de uitkomst. Ik wil dat nog wel even herbenoemen. Ik bedoel ik ben ik kom. Dit is een nieuw thema voor mij als minister van financiën. Dus ik wil ook overtuigd worden op basis van de studies. De gesprekken en dan wil ik op een wil ik een zo optimaal mogelijk pakket neerleggen. Indachtig. De doelstelling van van de studies, verbetering, versterking van de rol van de accountancysector fraude natuurlijk tegengaan, goede, kwalitatieve en kwantitatieve rapportages. De scheiding der machten waar dat mogelijk is en dus een ik heb een open houding. Dat bedoel ik met agnosten is voor wat betreft er hopelijk uit de goede studies gaat komen en dan een open houding in het debat met de kamer om een zo optimaal mogelijke accountancysector te hebben voor alle bedrijven in nederland. Dan was er nog een aanwijzingsbevoegdheid vraag

[1:00:37] om de heer en de laatste die die is belegd bij de nba en een onderneming moet eerst zelf aantonen dat het echt zijn best heeft gedaan om een accountant te kunnen krijgen en daarna kan de nba aanwijzen. Het is wel belangrijk. Ik begrijp plezier. Ik begrijp wel dat sommige bedrijven zeggen nou liever niet want ik het leed reputatie, scheiden of schade of ik vind misschien meer dan ik

[1:00:58] gedacht had te zullen vinden in mijn accountancy controle, maar het is heel belangrijk dat een ieder wel een accountant heeft.

[1:01:08] Jazeker. Daar ben ik het mee eens. Tegelijkertijd. Ik snap ook een kantoor die een groot deel van de van de bedrijfswagens goodwill en de reputatie die ze opbouwen en misschien niet vooraan staan om die goede naam te verbinden aan een discutabele organisaties. Ik ben opzoek naar de minister ook terugkomen waarbij als we de wet gaan behandelen van wat voor tussenmodel er zijn, of het per sé de naam van de organisatie moet of er een verklaring kan, waaronder waarom de organisatie geen discutabel geen account kon krijgen. Misschien ook een soort van disclaimer van de account. Zeg jij was er toe verplicht. Maar ik ben afhankelijk van de groep van de cijfers die mij worden aangeleverd. Mijn zorg is dat door de aanwijzingsbevoegdheid een goede naam van een van een accountant te grabbel wordt gegooid omdat die ook ook afhankelijk van wat en

[1:01:58] eigenaar van de organisatie aanlevert

[1:02:01] en er is geen reden waarom account zeggen ja ik heb daar zo mijn twijfels bij. Het is een volg mij moet even op zoek naar hoe we wel zorgen dat die cijfers goed gecontroleerd worden, maar ook dat we enigszins ondernemers accounts beschermen tegen slechte bedrijven.

[1:02:17] De minister.

[1:02:19] Ja. Ik denk dat we bij het wetsvoorstel dat we dat ook mee moeten nemen, want we kunnen geen grijze zone laten ontstaan. Bedoeld of onbedoeld.

[1:02:29] Dan komen we aan de einde van de film de accountant. Maar dan zonder ben flink. Voordat we de aftiteling beginnen, hebben we een paar toezeggingen. Een vijftal toezeggingen.

[1:02:41] Ik loop even samen met jullie door corrigeer me als

[1:02:46] om onduidelijkheden in staan. De minister zegt een brief toe aan het lid ako. Oh. Kaya over het verloop van het intermediair experiment.

[1:02:55] De minister zegt toe aan een lid nijboer ook het voor en nadelen van het partner model mee te nemen in de onderzoeken naar toekomstige structuur modellen in de accountancy sector

[1:03:04] hier

[1:03:05] dan nummer drie. De minister zegt toe aan de lid heijn en de gevolgen van de invoering van de audit quality in de ketels voor het mkb te monitoren en hiervoor aan de kamer terug te koppelen. Hier de nummertje vier.

[1:03:19] Deze moet even goed doornemen. De minister zegt toe aan het lid van wijnbergen het gesprek met de sector aan te gaan of het woord lang inzake breder dan alleen financiële verslaglegging en koppelt hiervoor de zomer terug naar de kamer

[1:03:33] en dan komen als laatste de minister zich toe aan het lid heijne in het wetsvoorstel naar in te gaan op de reputatie risico's die kunnen kleven aan de aanwijzen bevoegdheid.

[1:03:42] Ja ik zie iedereen knik nog een laatste opmerking aan de heer ook kaya.

[1:03:48] Was dromen.

[1:03:49] Precies

[1:03:52] heeft de formuleerde volgens mij was de eerste toezegging over de voortgang met in over het intermediair model. Dat kan gewoon in de voortgangsrapportage meegenomen worden en de minister heeft daarnaast toegezegd om gedurende het jaar tweeduizend, drieëntwintig met voorstellen te komen op basis van alle onderzoeken naar structuren ingrepen van wat het kabinet van plan is daarmee te gaan doen. Het zijn volgens mij de twee toezeggingen zijn gedaan.

[1:04:15] Dat is correct.

[1:04:16] Die wordt zo genoteerd. En dan sluit ik hier bij de vergadering is exclusief de meestal nog.

[1:04:22] Ik wil wel de coulance van de van de commissie vragen om waar wij kunnen consolideren in het rapportage over een update te geven over toezeggingen dat dat op dat moment een beetje kunnen kiezen wel indachtig dat het tijdig is voor wetgeving, discussie of andere momenten. Maar daar zullen we zelf gewoon even gewoon verstandig mee omgaan. Maar wel vanuit de positie. Als we zoveel mogelijk willen delen. Zodra dat kan.

[1:04:45] Wat ik mee heb genomen is dat een belangrijk een soort deadline was voor de voor de zomervakantie.

[1:04:50] En als het eerder kan, is het eerder, dan sluit ik hier bij deze commissievergadering en wens iedereen een fijne dag.