Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.

Procedurevergadering commissie Binnenlandse Zaken (videoverbinding)

[0:00:04] Welkom bij de procedure vergadering van de vaste commissie voor binnenlandse zaken.

[0:00:12] We beginnen bij de regeling van werkzaamheden.

[0:00:17] Oh ik zie dat de aanwezig is. Henk nijboer van de pvda, mevrouw leijten van de sp digitaal en fysiek in de zaal zit mevrouw dekker van d zesenzestig en eerste rodenberg van de vvd

[0:00:30] dus een redelijk aanwezigheid. Wat dat betreft. We beginnen bij de regeling van werkzaamheden agendapunt een.

[0:00:39] Er is een ingekomen uitnodiging zijn verzoek van de intelligence over site commissie, de tv van het finse parlement om een gesprek met kamerleden van de commissies, binnenlandse zaken en defensie over aivd aangelegde aangelegenheden in mei juni te hebben. De exacte datum moet nog nader bepaald worden.

[0:00:59] Dit zal ook besproken worden door met cd. Maar ik kijk eventjes naar rechts. Ik zie geknik om ook een gesprek te organiseren. Ik weet niet bij die een nijboer en mevrouw leijten.

[0:01:10] Dat zie ik als een oké dus dan zal er een email procedure verder gestart worden om een en ander af te handelen, maar dat kan in ieder geval doorgang krijgen

[0:01:21] mededelingen zijn. De mededelingen van de leden

[0:01:25] in de zaal zie ik negen knik op beeld. Ik zie dat in is inmiddels ook mevrouw inge van dijk van het cda is aangesloten. Maar ik zie geen bewegingen om iets te melden. Dus dan zijn we daar door. Dan gaan we naar agendapunten twee de brieven lijst

[0:01:41] ook dat doen we pagina's geweest op pagina één. Dat zijn de zaken een tot en met zeven

[0:01:50] geen interactie zie ik dan gaan we door naar pagina twee. De zaken acht tot en met achttien

[0:01:59] zie ik niets. Dan wil ik wel nog even zeggen over zaak zeventien. Dat is gaat over de petitie aanbieding van het landelijk samenwerkingsverband actieve bewoners.

[0:02:13] Dan gaan we dat gewoon organiseren en zal u ter zijne tijd worden wanneer die petitie aanbieding plaatsvindt, gaan we over naar het pagina.

[0:02:21] Ja dat heb ik al gezegd

[0:02:23] dan zijn we nu op pagina drie de zaken negentien tot en met achtentwintig

[0:02:30] al een akkoord en tot slot pagina vier. Dat betreft alleen nog zaak negenentwintig

[0:02:37] helemaal goed hebben de brieven lijst gehad. Dan gaan we door naar voor algemene zaken zijn geen aan geen dat punten gaan we door naar het kopje binnenlandse zaken agendapunt drie voortgang verbeteren. Reis documenten stelsel vrs. Het voorstel is om dit te agenderen voor het ongeplande commissie debat basisregistratie, personen en een idee.

[0:03:02] Ik zie een reactie van mevrouw dekker.

[0:03:07] Jawel. Ik akkoord natuurlijk. Ik heb wel een vraag want dit is wel een beetje de grensvlak van design design. Ik weet niet of of dat of die zijn het ook wel weet en of dat bij elkaar is in mijn geval maakt niet uit vraag.

[0:03:24] Dankuwel en mevrouw leijten had ook nog een reactie.

[0:03:29] Ja precies. Dezelfde opmerking, want een idee is nu ook net bij iza behandeld als het gaat over de de staat van de van de internet toen maar even zou zeggen. Dus moeten we wel even kijken of of dat handel gat loopt.

[0:04:08] Ja. Eventjes kort samengevat als het echt om de reisdocumenten gaat om de paspoort gaat dan is het echt het voortouw is, is deze commissie. Als het die digitaal aspect heeft dan dan is het voor commissie digitale zaken.

[0:04:24] Ja nou ik zie nog geen reactie van mevrouw dekker.

[0:04:28] Meer aanvullend, want het is natuurlijk dezelfde bewindspersoon in dit geval. Dat is mevrouw van huffelen en dus dat komt heel goed uit en en in het geval van mevrouw leijten en mijzelf zijn ook dezelfde woordvoerders. Maar dus is niet in een bij alle partijen het geval. Dus misschien is het gewoon handig om te zeggen na de plannen, maar laten we wel.

[0:04:47] Oh

[0:04:47] weten aan de commissie design. Dat is dat het eraan komt dat men dat ook onderling kan afspreken binnen de binnen de fracties.

[0:04:55] Meneer en mevrouw leijten,

[0:05:00] Ja, ik zou niet weten waarom niet gewoon een een gecombineerd commissiedebat van kunnen maken want dan kunnen we ook kijken of alles op de agenda staat wat op moet staan. Ik vind het geen probleem. Ik merk wel op dat heel vaak overlap binnenlandse zaken activiteiten digitale zaken activiteiten, terwijl er ook juist heel veel overlap zit in het onderwerp waar die wij bespreken. Maar goed. Het is een meer organisatorische dingen waar we misschien een keer naar kunnen kijken. Ik vind het prima om te plannen. Maar ik vind wel dat we dan echt lisa op de hoogte moeten houden. Ik ben zelf een voelt rapporteur als het gaat over het ontwikkelen van de europese software en games die ja dan hebben we wel laten melden. Hier in de commissie. Maar dat is gewoon dat raakt ook een reisdocument. Dus ja dat is best wel best wel lastig denk ik. De komende tijd vaker hebben. Dat moeten we maar een keer evalueren hoe we moeten gaan. Maar voor nu zou ik willen zeggen nodig design erbij.

[0:06:01] Ja, dat ik zie instemmend geknik en volgens mij moet dat ook heel pragmatisch doen als het dezelfde bewindspersoon is voor sommige fracties ook dezelfde woordvoerder is dan is het ook niet een heel heel groot probleem, dan is het voor die fracties waar het verschillende

[0:06:15] vertegenwoordigers zijn, dan moeten die een onderling afstemmen. Maar dat komt helemaal goed en dat zal dan ingepland worden in september oktober. Dan gaan we door naar agendapunt vier de incidentele subtotalen begroting inzake eenmalige energie toeslag lage inkomens. Het voorstel om dit in te brengen voor het stellen van feitelijke vragen

[0:06:37] dat vaststellen op woensdag zes april

[0:06:41] om tot twee uur 's middags.

[0:06:44] Dan gaan we naar agendapunt vijf reactie op verzoek van het lid van baarle gedaan tijdens een regeling van werkzaamheden van tweeëntwintig februari over een plan tegen moslimdiscriminatie. Het voorstel is om dit te betrekken bij het plenaire debat over de plan tegen moslimdiscriminatie. Ja.

[0:07:02] Gaan we door naar agendapunt zes samenvoeging van de gemeente brielle hellevoetsluis en westvoorne voorstel om dit aan te melden voor de plenaire behandeling,

[0:07:13] want de nota naar aanleiding van het verslag is ontvangen en dus ook het voorstel om dit te betrekken bij de verdere behandeling van het wetsvoorstel. Daar heeft mevrouw dekker een reactie op.

[0:07:26] Ik heb alleen een feitelijke vraag want we kunnen me aanmelden van plenaire behandeling, maar we weten allemaal hoe druk de plenaire agenda is, maar kan ook niet via met de.

[0:07:40] Het antwoord is. Ja. Het kan via een regio als de ja. Het is op zich wel gebruikelijk dat dit soort debatten wel wel plenair plaatsvinden ook. Ja, ook voor die gemeente is natuurlijk best wel een groot ding kan ik als oud-wethouder ook ook zeggen als de in in herindeling. Kom maar de de dus ja. Vanuit dat perspectief moet je het zien de. Het is gebruikelijk om het plenair te doen. Maar het kan via een regio. Dus het is het is aan u.

[0:08:06] Wat mij dan dan gewoon plenair omdat dat gebruikelijk is, maar laten we voortaan ook af en toe eens kijken bij de plenaire agenda. Sommige dingen kunnen echt wel bij een wegen.

[0:08:17] Oké dan. Maar gaan we het toch plenair de agenderen. Gaan we de agendapunt zeven wobverzoeken inzake asiel opvang in nederland voorstellen om dit voor kennisgeving aan te nemen.

[0:08:29] Agendapunt acht de. Oh sorry, mevrouw leijten op agendapunt zeven nog.

[0:08:35] Zeven en is eigenlijk ook een beetje relatie met eenentwintig dacht ik een hoop verzoeken. Ik zou eigenlijk niet voorstellen dat ze een schriftelijk overleg voeren over het omgang met poep

[0:08:50] naar aanleiding hiervan en naar aanleiding van dat dat antwoord op verzoek van de heer omtzigt bij de mondeling vragen die ik herstelde over de lange wachttijden met de hoek, dus ik zou dat de commissie willen voorstellen dat schriftelijke overleg te organiseren.

[0:09:07] Mevrouw dekker,

[0:09:08] Ik had toevallig bij eenentwintig. Ook staan een technische briefing eigenlijk over wobverzoeken. Maar ik weet niet of de leden het met mij eens zijn want ik vind het wel waardevol.

[0:09:20] Dan is eigenlijk nu of een schriftelijk overleg of een technische briefing ligt nu voor nou dan. Meneer stolenberg. Wat vindt u.

[0:09:32] Nee op zich een technische briefing voor mij betreft niet, maar op zich een schriftelijk overleg hiervoor aanvragen heb ik kan ik wel steunen.

[0:09:40] Om het even af te maken? Mevrouw van dijk. Wat vindt u.

[0:09:46] Les eaux is prima om te doen.

[0:09:49] Dan constateer ik dat mijn vrouw lijdt en meerderheid heeft en dan gaat het een enzo worden en dat heeft dan ook betrekking op agendapunten eenentwintig begrijp ik dan. Ik zal er straks nog voor de een voor de logische volgen nog even eenentwintig voorlezen. Maar dan is een van dit al de conclusie. Ja

[0:10:11] stro berg.

[0:10:12] In algemene zin. Misschien ook even reactie op mevrouw dekker met betrekking tot verzoek over op. Ja. Het is wellicht misschien ook inderdaad een keer handig om te kijken of er misschien voldoende mensen zijn die zeggen van nou ik vind het wel interessant om daar eens wat meer over te horen en dan zouden we misschien daar misschien kunnen inventariseren of een aantal mensen genoeg mensen zijn om daar ook een technische briefing voor te organiseren. Uiteindelijk is dat natuurlijk ook in het rapport

[0:10:36] van van andré bosman van deze u ook aangegeven van we maken gebruik van de instrumenten die u heeft, zoals bijvoorbeeld het organiseren van een technische briefing onder meer ook inhoudelijk te weten hoe dingen gaan en zeker ook in het kader van de wol kan me voorstellen dat misschien een bepaalde informatiebehoefte breed is. Dus misschien is het goed om dan even te inventariseren of er voldoende mensen zijn die het interessant vinden om daar eens over bijgepraat te worden in een uurtje denk ik geen idee.

[0:11:04] Ja dat is eigenlijk een nieuw voorstel voor een besluit van want net hebben al geconcludeerd dat we een schriftelijke overleg willen alleen want die hebben nog niet helemaal afgemaakt omdat ze nog niet hebben. Een termijn hebben vastgesteld daarvan en maar mevrouw leijten doet een voorstel wellicht en daarna komen ook op het voorstel van de eerste houden.

[0:11:22] Ja ik zat zelf te denken aan twee weken. Volgens mij kan dat wel ja ik snap best dat er behoeftes kunnen zijn over nou ja hoe werkt het nou eigenlijk. Ik werk zelf door deelname aan parlementaire ondervragingscommissie is behoorlijk inzicht in wat voor werk het ook kan zijn en contacten op ministeries hebben met de archiefwet natuurlijk ook over gehad van ja, wat betekent nou eigenlijk om goede archief huishouding te hebben. Ik zou het goed vinden om daar over na te denken of hoe het die behoeften goed kunnen vormgeeft. Want we gaan ook van de naar de wol

[0:11:59] en we gaan natuurlijk nog de archiefwet behandelen. Dus misschien dat we daar wel een mooi plantje van kunnen maken en gezien mijn eigen agenda zou ik willen vragen aan mevrouw dekker naar dan initiatief te nemen. Maar ik denk wel graag mee.

[0:12:15] Mevrouw dekker gaat erover nadenken voor de rest. Ik zie zowel bij de griffie als hier in de zaal bij de collega's kamerleden dat twee weken voor het termijn voor de schriftelijke overleg dat dat prima is. Dus dan kunnen we dat vaststellen. En daarnaast is eigenlijk toch wel de behoefte om een technische briefing te organiseren over algemeen bob bo archiefwet en ik hoor aan mijn linkerzijde dat dat voor die tijd nog zou kunnen. Dat vind ik ambitieus om eerlijk te zijn.

[0:12:41] Nee even een toevoeging op het moment dat er nu een technische briefing wordt voorgesteld over meerdere aspecten waartoe mevrouw dekker misschien een voorstel zal indienen. Dan kan dat misschien beter worden dus over horloges is daar dan over worden besloten.

[0:12:55] De en

[0:12:56] mevrouw dekker knikt dus dan kunnen het beste voorstellen dat bij een volgende procedure voor vergadering u dit voorstel doet over de combinatie bob loo archiefwet voor tot een organiseren van een technische briefing hoeven nu geen besluit over te nemen. Oké dan is dat geweest. Gaan we door naar agendapunt acht de toezegging gedaan tijdens het debat over de situatie in oekraïne op achtentwintig februari. Om een overzicht van eventuele giften uit de russische federatie aan nederlandse politieke partijen. Het voorstel is om dit te betrekken bij de plenaire behandeling die gisteren heeft plaatsgevonden. Geen en dat vinden we allemaal prima agendapunt negen afschrift beantwoording schriftelijke vragen eerste kamer over de concept opdracht staatscommissie rechtsstaat.

[0:13:40] Ook dit is al reeds geagendeerd voor het commissiedebat concept opdracht, staatscommissie en rechtsstaat

[0:13:47] op veertien april. Dan gaan we over op het onderdeel wonen en ruimtelijke ordening agendapunt tien ingebrekestelling. Implementatie richtlijn betreffende de energieprestatie van gebouwen. Het voorstel is om dit te agenderen voor het commissiedebat klimaatakkoord gebouwde omgeving op zes april.

[0:14:09] Prima allemaal.

[0:14:11] Dan gaan we naar agendapunt. Elf vraagje voor jou.

[0:14:15] Mevrouw leijten die ingetrokken. Waarom is die ingebrekestelling? Vertrouwelijk

[0:14:21] is dat nodig.

[0:14:26] Volgens mij publiceert de europese commissie die gewone websites. Dus ik vind het een beetje onzin dat wij hier dan in vertrouwen moeten lezen met mill in de mond in het debat moeten praten. Het moeten zitten. Dus ik zou eigenlijk daar is ik snap dat u daar niet het antwoord op heeft. Maar ik zou eigenlijk wel willen kijken of wij niet op verzoek kunnen doen om dat gewoon openbaar te maken om de openbaar te verstrekken aan ons, zodat wij niet in ieder geval opnieuw in de mond in dat debat daar over hoeven te praten.

[0:14:58] Dat dat verzoek kunt u in ieder geval doen. Het is nu inderdaad. Jij moet ik daar ook een beetje of moeilijk over praten omdat het altijd zo gaat in het licht en uiteraard wel altijd vertrouwelijk ter inzage, zodat u wel alles hierover kunt lezen. Maar ja. Dat verzoek het. Dat staat u natuurlijk vrij als als individueel kamerlid en als commissie omdat om dat te doen. Dus dat dat is gewoon goed mogelijk. Dus misschien kunt u

[0:15:21] onderling met elkaar daar iets iets over organiseren.

[0:15:27] Nou volgens mij is het wel goed om de commissie binnenlandse zaken die ook gaat over integer bestuur misschien bestuurscultuur, waarbij we allemaal hebben gezegd positie van de kamer moet beter vorige week nog een groot debat over gehad met de commissie bosman. Wij moeten niet teveel opgezadeld worden met vertrouwelijke stukken als dat niet nodig is. Dus wij kunnen volgens mij als commissie binnenlandse zaken best het verzoek doen aan de regering om het openbaar te maken en anders uitdrukkelijk te motiveren. Waarom dit geclassificeerd wordt als vertrouwelijk

[0:15:55] want ik wil niet in een situatie terechtkomen dat de de

[0:16:00] nou ja de de de gekrikt signeren cultuur in de afgelopen jaren veel meer openbaar te doen dat we dat weer terug moeten vechten. Vroeger was eigenlijk alles besloten, zeg ik tegen de u. Voorzitter als wat aanvragen naar kamerlid zelfs procedurevergaderingen waren besloten. Noem maar op. We doen het allemaal tegenwoordig transparant, open en bloot zo gebreke stelling moet volgens mij ook te publiceren zijn. Maar ik hoor graag wat de minister voor motivatie heeft omdat dat vertrouwelijkheid aan ons voor te leggen.

[0:16:31] Ja nou heel helder verzoek mevrouw leijten. Ik zie ook hier bij mevrouw dekker en meneer rodenberg instemmend geknik om geknik niet geklikt dat om deze brief naar minister de jonge te sturen om te motiveren of om met het verzoek inderdaad om het openbaar te maken. En als dat niet kan heel duidelijk aan te geven waarom dat niet eens. Ik wil dat we hebben in principe alle meerderheid, maar toch voor de voor de volledigheid, mevrouw van dijk. U kunt dat ook steunen. Ik zie een duimpje. Dus het is gewoon. U bent het allemaal met elkaar eens. Dat is fantastisch.

[0:17:04] Dan wordt die brief dan is dat ook een besluit dat die brief naar minister de jongen gestuurd gaat worden namens deze commissie.

[0:17:11] Dan gaan we over naar agendapunt. Elf afschrift besluit gebiedsaanwijzing gemeente zaanstad

[0:17:17] voorstellen dat voor kennisgeving aan te nemen.

[0:17:21] Gaan we over naar het blokje overig agendapunt twaalf raming voor de tweede kamer in tweeduizend, drieëntwintig benodigde uitgaven, alsmede aanwijzing en raming van de ontvangst

[0:17:33] en het voorstel

[0:17:36] breng datum voor het verslag is race vastgesteld op veertien april aanstaande en agenderen voor de regio voor over de raming tweeduizend, drieëntwintig op twintig juni van elf tot vijf, zes uur lang heeft studeert voor uitgetrokken. Ik zie instemmend geknik

[0:17:54] gaan we door naar agendapunt dertien uitnodiging ambassadeursconferentie op zestien juni een voorstel om dat schriftelijk te inventariseren welke leden willen deelnemen aan de ambassadeursconferentie en tevens te inventariseren of de commissie een specifiek onderwerp wenst aan te melden voor de gesprekken met de ambassadeurs. Dus het starten van een e-mail procedure kunnen we gewoon doen dan gaat dat gebeuren.

[0:18:18] Agendapunt veertien. Daar moeten we iets bij stilstaan. Er zijn enkele vragen aan u de behandeling voor de jaarverantwoording over tweeduizendeenentwintig in de commissie.

[0:18:28] Het voorstel is om dat nu te bespreken, met als vragen of uw commissie het jaarverslag in de regio wenst te behandelen of u rapporteurs wenst te benoemen en zo ja, wie zich wil melden. Dat kan natuurlijk nu al direct. Maar dat kunnen we ook nog via een email procedure doen en wenst de commissie besloten technische briefing door de algemene rekenkamer te ontvangen over het jaar verantwoording support bij het te behandelen departementale jaarverslag. Dat zijn dus drie vragen eigenlijk vier vragen meneer stro de bergen.

[0:19:02] Ik zal zo even een stuk voor stuk bij langslopen wenst de commissie een verslag. Wat mij betreft in de wetgeving overleg te behandelen. Daarvoor is het antwoord ja

[0:19:12] rapporteurs te benoemen. Nou dat is ook een aanbevelingen vanuit het deze rapport. En daar meer mee te gaan werken. Dus daar ben ik op zich ook voorstander van. Ik wil mezelf de al veel voor aanmelden vanuit de vvd. Maar het lijkt mij ook wel zorgvuldig omdat niet alle leden en alle partijen aanwezig zijn in deze procedurevergadering, omdat ook nog even per mail te gaan inventariseren en een besloot een technische briefing lijkt mij een uitstekend plan.

[0:19:36] Mevrouw dekker,

[0:19:38] Ja. Who. Inderdaad graag ik en rapporteurs vind ik ook had ik mezelf ook wel willen aanmelden. Inderdaad. Maar het is wel terecht via een email procedure is wel zo eerlijk voor voor de rest. En rekenkamer technische briefing ook graag.

[0:19:57] Mevrouw leijten,

[0:20:01] Ja. Steun voor de behandeling op deze wijze en ik denk dat het heel goed is. Ik zou het wel goed vinden dat op het moment dat we een rapporteurs benoemen dat die wel goed eventjes het mandaat ophalen. Niet niet dat ik de heer schoonenberg niet vertrouwen, maar het is natuurlijk best een bij zo'n jaarverslag wel de keus. Wat ga je dan precies uitspitten aan welk onderdeel begrotingsonderdeel en ik wil daar graag over meedenken en misschien ook wel bijdragen. Maar ga eerst maar even inventariseren want er zijn ook heel veel leden natuurlijk niet.

[0:20:35] Mevrouw van dijk,

[0:20:38] Ik sluit me hier ook bij aan. Ja behandelen rapporteurs. Goed idee. Vraag het even goed uit

[0:20:46] en de technische briefing lijkt me zinvol.

[0:20:50] Nou hartstikke goed. Volgens mij bent u weer heel eensgezind. Dus we kunnen concluderen dat er een dat het in het regio behandeld gaat worden. U wilt rapporteurs. We kunnen komt concluderen dat in ieder geval, mevrouw dekker en meneer stolenberg zich al gemeld hebben als rapporteur maar al zegt ook laten we dat nog even via een email procedure aan alle leden vragen of er nog meer gegadigden zijn en die besloten technische briefing met de algemene rekenkamer die ga er kan ook op uw instemming rekenen. Dus dat gaat ook georganiseerd worden. Dankuwel gaan we door naar agendapunt vijftien startnotitie fictie het klimaatbeleid gebouwde omgeving. Het voorstel is om dit te betrekken bij het commissiedebat klimaatakkoord gebouwde omgeving op zes april

[0:21:35] agendapunt zestien. De eu notitie recente politieke akkoorden over de hervorming, een kiesrecht en financiering, een politieke partijen. Het voorstel is om de minister van bzk te verzoeken om de kamer op de hoogte te houden van verdere besluitvorming.

[0:21:52] Helemaal goed. Dan gaan we naar de nieuwe onderdelen op de herziene agenda. Dat is agendapunt zeventien de wijziging van de wet basisregistratie personen

[0:22:04] het voorstel reeds aangemeld voor de plenaire behandeling. De eerste termijn van de zijde van de kamer vond op drie februari plaats.

[0:22:13] En dan is de nota van wijzigingen wat er dus bij gekomen is en dat is het voorstel om die te betrekken bij de voortzetting van de plenaire behandeling van dit wetsvoorstel. Mevrouw leijten.

[0:22:28] Ja voorzitter, ik heb hier heel erg grote moeite mee of we dit wel moeten doen.

[0:22:33] We weten dat het uitwisselen van gegevens volledig verkeerd loopt bij de overheid en wij worden nu gevraagd met dit wetsvoorstel om een pilots die is ontstaan

[0:22:44] vanuit de ministeriële commissie waar ook de toeslagen ontsporing is ontstaan, omdat in een wet te zitten en indachtig de heer bosman, dat wij geen wetten moeten aannemen waarvan we niet zeker weten of die hard uitpakken. In de praktijk vraag ik me heel erg af of wij deze wetsbehandeling verder moeten doorzetten. Iedereen was kritisch, iedereen. Het was daarom ook dat het wetsvoorstel niet afgerond kon worden. En als we dit gaan behandelen. Dan weet ik ook wat er gebeurt met coalitiepartijen en dan worden ze gedwongen voor te stemmen. We kunnen ook zeggen we binnen het wetsvoorstel. Ik zou er eigenlijk wel voor zijn omdat is een keer te doen.

[0:23:25] Mevrouw leidt een verzoekt. Dus eigenlijk om het verder niet te betrekken bij de voortzetten van de plenaire behandeling van dit wetsvoorstel. Dat is eigenlijk wat u zegt.

[0:23:35] Nee ik zeg we behandelen de wetsvoorstel niet meer.

[0:23:38] We zeggen tegen de we zeggen tegen de staatssecretaris. We willen een piet. We kunnen het ook wegstemmen. Maar ik weet wat er gebeurt en gaan precies die die kamermeerderheid ontstaan die niet zijn.

[0:23:49] Andy en dan kunnen later weer gezegd worden door een onderzoekscommissie. De hele kamer heeft zitten slapen. We zitten hierbij niet te slapen. De staatsecretaris houdt voet bij stuk bij iets wat niet deugt, waarvan de autoriteit persoonsgegevens heeft gezegd dat het onrechtmatig is. Kom op jongens. Dit is het moment. Dit is het bosman moment?

[0:24:13] Ik geef het woord aan minister rodenberg.

[0:24:17] Het is voor mij een beetje lastig. Ik ben niet blij dat op dit bad geweest. Ik heb het niet nog specifiek met onze woordvoerder over gehad. Ik zou willen voorstellen, mevrouw leijten om contact op te nemen met de woordvoerders. Als het inderdaad zo breed gedragen is dan is het wellicht handig om dat verzoek ook nog bij de behandeling van de plenaire agenda. Wanneer is dat?

[0:24:40] De.

[0:24:40] Het eventueel te doen. Maar anders is het denk ik gewoon in de termijn van de kamer denk ik inbrengen en dan kan de minister daar ook direct op reageren.

[0:24:51] Kijk, een feitelijke constatering is de de commissie heeft het had maar dat weet, mevrouw leijten de koken die die heeft het al plenair aangedragen. Dus eigenlijk het het het punt wat nu voorligt, is nog een die nota van wijziging om die nog toe te voegen aan die plenaire behandeling. Maar wie hebben we kunnen nu in dit deze commissie niet meer bepalen om omdat de staken, want we hebben dat dat besluit heeft deze commissie al genomen. Op een eerder moment toen ik nog niet in uw commissie aanwezig was. Dus dat dat kunnen we niet meer terugdraaien.

[0:25:24] Mevrouw dekker wilde ook iets over zeggen.

[0:25:27] Wel een lastige kwestie. Inderdaad, want we hebben de eerste termijn gedaan en mevrouw leijten heeft een goed punt, want iedereen was kritisch. Maar ondertussen zijn we al bezig met allerlei voorstellen om het om het beest te maken en er zijn allerlei reacties geweest. Ik weet niet wat gebruikelijk is in een procedures, maar het lijkt me heel

[0:25:45] vreemd om een eerste termijn te doen en een en geen tweede termijn te doen en het staat ons vrij om het weg te stemmen.

[0:25:54] En mevrouw van dijk heeft ook een reactie.

[0:25:58] Nou ja goed, ik herken het punt van mevrouw leijten natuurlijk ook wel de kosten en debat valt echt voor de was gewoon heel veel de toch wel vraag aan weerstand op het onderwerp. Ik weet ook niet goed hoe die procedures

[0:26:12] en dan misschien is het wel goed dat we met een woordvoerder van elkaar contact zoeken buiten de buiten te vergaderen hoe we hiermee om willen gaan, want ik wil ook niemand in verlegenheid brengen, maar het feit dat er heel veel de koppel artikels vanuit de kamer op deze wet was wel duidelijk.

[0:26:29] Mevrouw leijten,

[0:26:32] Voorzitter, u heeft natuurlijk gelijk dat dit een procedure pure vergadering is, geen inhoudelijke vergadering. Dus ik zal er verder geen inhoudelijke dingen over zeggen. En u heeft ook gelijk dat dit een voorst en procedureel voorstel is om een wetsbehandeling verder af te ronden, maar laten we wat mevrouw van dijk ook zegt achter de net zo bij elkaar om tafel gaan zitten van hoe gaan we hiermee verder. Want iedereen weet ook dat op het moment dat het behandeld wordt.

[0:26:57] Dan gaat het niet weggestemd worden. Iedereen kent ook de druk vanuit het ministerie je je eigen bewindspersoon uit de wind houden en dat is een van de redenen waarom er soms ook werd er doorheen komen die niemand eigenlijk wil en dit heeft geen financiële consequentie het dus geen ambitie van het regeerakkoord. Het is nog een oude wet. Dus volgens mij is dit echt de moment waarop ook kunnen zeggen van sommige dingen gaan we gewoon niet verder zitten. Maar ik zal even het initiatief nemen om iedereen bijeen te halen van hoe gaan we dit verder doen?

[0:27:28] Ja. Ik denk ik denk wel stel ja helemaal goed dan. En volgens mij was u in uw laatste zin zei dat u zelf het initiatief neemt. Mevrouw leijten. Volgens mij is dat ook een kan het op veel instemming rekenen van de overige drie leden om dit met elkaar te bespreken op het op het juiste niveau

[0:27:45] en om dan de de beste beslissing te nemen, dan is dat het besluit tot mevrouw leidt dat initiatief neemt.

[0:27:53] Voorsprong.

[0:27:56] Ja dat is dat is een ja want het staat niet hierop. Dus dat is dus inderdaad een en additioneel besluit wat wat genomen is wat unaniem genomen is, want ik zag alleen maar instemming agendapunten achttien reactie op verschillende toezeggingen gedaan tijdens het debat van drie februari tweeduizend tweeëntwintig over wetsvoorstel bp de landelijke aanpak adres kwaliteit tijd.

[0:28:22] Ja. Mezelf. Ja inderdaad. Dus daar is verder geen discussie over. Ja ik zeg het wel een van ik zeg nu inderdaad. Dat is een beetje het voorstel is dit betrekken bij de voortzetting van de plenaire behandeling. Als ik inderdaad zegt dan is het voor de kijkers thuis toch een beetje gek

[0:28:40] agendapunten negentien adviesrapport coelo over de uitkeringsstelsel tussen rijk en provincies en gemeenten. Het voorstel om te agenderen voor het commissiedebat, financiën, decentrale overheden en versterking lokaal bestuur op zeven april.

[0:28:56] Ja daar zijn we er mee eens. Agendapunt twintig monitoring voorzieningenniveau gemeenten

[0:29:03] verzoek voorstellen om dat te agenderen voor het zelfde debat op zeven april

[0:29:09] agendapunt eenentwintig reactie op de vraag van het lid onder stel zicht gesteld tijdens de mondelinge vragen van het van het lid leijten over het bericht ministeries toen gemiddeld drie keer langer dan toegestaan over op verzoek. Daar heb ik net al over gehad bij agendapunt zeven, acht was het agendapunt zeven.

[0:29:33] Ja. Dus dat is daarmee ook af voor het schriftelijke overleg. Inderdaad.

[0:29:39] Daar gaan we naar agendapunt tweeëntwintig verslag van een schriftelijk overleg over het jaarverslag van de nationale ombudsman, de kinderombudsman en de veteranen ombudsman over tweeduizend twintig

[0:29:51] het vervoer. Het voorstellen zitten te agenderen voor het volgend gesprek met de nationale ombudsman na ontvangst van nieuwe jaarverslag in mei

[0:30:00] mevrouw dekker.

[0:30:02] Ja, ik wil de griffier graag vragen om eerst te inventariseren of genoeg mensen aanwezig zijn en minimaal vier te nodig te hebben om dit terug doorgang te vinden. Ik vind het heel leuk. Al die muntjes.

[0:30:17] Mevrouw leidt heeft ook op dit punt.

[0:30:22] Op dit punt. Ik ik wilde graag bij aanwezig zijn als ik kan maar goed, de agenda soms gewoon dat ik echt drie activiteiten van drie verschillende commissies tegelijk heb. En dan is het echter kiezen tussen kwade of tussen belangrijke dingen natuurlijk tussen goede, goede. Ik zou me anders willen doen. De ombudsman heeft bij ons de terechte klacht denkt de sp neergelegd. Dat zijn jaarverslag eigenlijk niet behandeld werd door de kamer laat behandelt is door de kamer en hij komt die mij natuurlijk met z'n nieuwe jaarverslag en misschien dat we ook de volgende pvv een voorstel voor de behandeling dat ook een vast, zodat wij zorgen dat we kijken of we dat voor dus voor het zomerreces gewoon nog inhoudelijk behandelen. En als we dat hebben liggen, dan is zo'n voorbereidend gesprek daarbij volgens mij een goed idee. Dus wellicht dat de stad fiets op een rij kan zetten hoe we dat kunnen doen of hoe dat in het verleden gebruikelijk is geweest. Ik zou het inderdaad heel treurig vinden als dat uiteindelijk dan maar ja

[0:31:21] bij de begroting wordt gevoegd, waardoor we geen recht doen aan het instituut

[0:31:27] ombudsman.

[0:31:29] Mevrouw mevrouw lijdt om het toch nog even iets te specificeren. Ik zie instemmende gezichten. Dus dus uw lijn is is helder in kan op sympathie rekenen maar wilt u dan. En een commissiedebat nadat het kabinet met de reacties gekomen op het jaarverslag van de van de ombudsman. Of wilt u gewoon een gesprek met de ombudsman?

[0:31:53] Nou ja ik denk ik denk dat het goed is als het voor de zomer behandelen inhoudelijk

[0:31:58] en daar moeten we denk ik dan even naar kijken is dat gebruikelijk of niet? Dat vraag ik dus aan de staf van parijs zitten we volgende keer dan een besluit over kunnen nemen en dan is het in de aanloop naar die behandeling. Hartstikke prima natuurlijk met de ombudsman te spreken. Dat moet zeker doen. Maar ik vind die behandeling van het jaarverslag zo belangrijk. Dat is de afgelopen jaren dus iedere keer niet of laat gebeurt, waarbij ook de impact van het werk van de ombudsman eigenlijk een beetje tekort wordt gedaan. Dit vindt de sp. Dus ik zou het mooi vinden als we daarover volgende week of het volgende psv gewoon een besluit kunnen nemen dat we allemaal weten dan behandelen het in ieder geval dan hebben we een voorbereidend gesprek. De voor. Misschien wilde nog wel iemand de technische briefing kan allemaal. Maar dan hebben we dat tenminste wel besloten met elkaar. Want je weet ook aan het einde van van het parlementaire jaar moeten druk moet van alles en voorjaarsnota hebben ook nog behoorlijk wat wetten op de agenda staan en dan is het risico dat juist de ombudsman die asfalt ontzettend groot.

[0:32:54] Ja. Nee, het is helder. Er komt een voorstel van van de of de komt de startnotitie met een voorstellen wat allemaal mogelijk is dat dat kan dus inderdaad zijn een commissiedebat met dat de eerste reactie van het kabinet komt dat dat kan een gesprek zijn met de ombudsman met ook eventueel de kinderombudsman erbij en dat kan ook nog een technische briefing zijn. Maar dat staat dan in die startnotitie. En dan kunt u de volgende procedure vergadering een beslissing over nemen, dan is dat wat we besloten hebben over agendapunt tweeëntwintig

[0:33:25] over de toegevoegde agendapunten wonen en ruimtelijke ordening is niets nieuws ontvangen. Dan gaan we door naar planning der werkzaamheden agendapunt drieëntwintig de debatten en dertig leden debat op binnenlandse zaken terrein. Er zijn geen wijzigingen ten opzichte van wat u al had kunnen weten of gewoon weet gaan we door naar agendapunten vierentwintig overzicht ongeplande binnenlandse zaken activiteiten. Ook dat is ter informatie

[0:33:56] gaan we door naar agendapunt vijfentwintig het overzicht geplande binnenlandse zaken activiteiten die ook

[0:34:04] dus de geplande activiteiten voor de als ongepland en dit is ook ter informatie

[0:34:11] voor de rondvraag is

[0:34:14] niets aangemeld. Maar uiteraard

[0:34:17] kan dat altijd nog maar ik zie ook niemand winkel om iets te zeggen dat is geen sprake van een besloten gedeelte en daarmee zijn we het einde gekomen van deze procedurevergadering. Ik dank u allen hartelijk.