Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.

IMF

[0:00:02] Let s go

[0:00:04] meneer van wijnbergen let s go

[0:00:06] dag allemaal welkom bij dit commissiedebat met de mooie naam imf,

[0:00:13] internationaal monetair fonds heet dat in volledige taal wel kwamen minister van financiën mevrouw elkaar om daar met ons over te spreken, want de voorjaarsvergadering van het imf is binnenkort op twintig en eenentwintig april en het is fijn om als kamer daarover met minister in gesprek te gaan, zodat we een beetje met daarmee kunnen helpen met de voorbereidingen om maar zo te zeggen. Welkom ook aan de kamerleden meneer hij namens de vvd meneer van weijenberg namens d zesenzestig meneer elkaar namens de sp.

[0:00:45] Ik denk dat uzelf zeg maar gaat kiezen welke onderwerpen u daarover gaat. Dus ik ga geen inleiding geven wat er allemaal op de agenda van het van de voorjaarsvergadering van het imf staat en ik wou eigenlijk ongeveer drie minuten geven om daar uw inbreng op te geven. Meneer. Hij wilde meer en minuten voor we u bent niet voltallig aanwezig. Dus ik heb de neiging om heel ruimhartig te gaan zijn en ook qua interrupties denk je dat u dat zelf gewoon goed kan kiezen. Dus we gaan gewoon beginnen met de eerste termijn van dit commissiedebat met meneer heijne namens de vvd.

[0:01:17] Dankuwel. En nu introducties en understatement. Als we met is het inmiddels twintig partij en parlement zitten. We zitten hier met drie partijen. Maar wij zijn aanwezig en laten we ook van start gaan. Ik wou focus op twee onderwerpen. De inflatie en sancties, met name rusland, laat beginnen met de inflatie. Op de imf agenda staat de mondiale financiële situatie en we lezen dat de inflatie wereldwijd sterk opgelopen. Dat hoeven niet in deze agenda te lezen. Dat lezen we dagelijks in de kranten en het houdt ook veel langer aan dan dan voorzien en dat komt met name zo staat in de stukken door sterk oplopende vraag tekort in de waardeketen sterk oplopende energieprijzen ook dat was bekend en voornamelijk het eerste punt wel interessant

[0:01:56] na een sterk oplopende vraag want in het verleden werd erop gewezen dat dat niet de aanleiding was voor inflatie. En nu staat het wel echt in de stukken zijn reden voor centrale bank om ook een voet van de gaspedaal te halen dus technisch het afbouwen van de monetaire verruiming en de fed is daar de de amerikaanse centrale bank daar een meest agressieve snel versnelde afbouw van opkoopprogrammas en de verhoging van de rente op zich ook wel begrijpelijk. Gezien de enorme stimuleringsprogrammas daar zowel monetair als fiscaal, maar ook de bank of england verhoogd. Sinds lang nu nu de rente en de ecb is echt trager en veel te traag eigenlijk waarschuwen ook economen hadden vorige week een ronde tafelgesprek. Hier hadden we veel experts van buiten uitgenodigd was er een boodschap. Kijk ook naar de europese centrale bank.

[0:02:40] Andy zal echt de voet van het gaspedaal moeten halen die overigens iets ook wat klaas knot ook bevestigde dat dat noodzakelijk was belasting alleen tot mijn verbazing een artikel in bloomberg van een paar dagen geleden dat de ecb zou werken aan een nieuw instrument om in te grijpen als rente verschillend veel eurozone uiteenlopen en dan lees je dus weer. We gaan weer opkoopprogrammas doen om te verlagen.

[0:03:01] Ja. En als ik dat lees, gaat de ecb wel echt ver buiten zijn mandaat en zulke en gewoon gek. In het huidige tijdsgewricht met inflatie is oplopen tot tien procent. Dus ik was benieuwd.

[0:03:10] Is dit bekend bij de bij de minister. Want ja ik

[0:03:15] als je nou eigenlijk gewoon terug gaat naar de kern en je kijkt naar het werking verdrag van de europese unie bestaat gewoon. Er is een verbod op monetaire financiering en er zijn uitzonderingen mogelijk. Het europees hof van justitie in tweeduizend achttien heeft geoordeeld bij uitzondering je wel schulden kan opkopen om prijsstabiliteit te waarborgen dat het mandaat is. Maar nogmaals met inflatiecijfers van tien procent. Dat is dan toch weer gekeken wordt naar opkoopprogrammas. Ik val wel echt van mijn stoel. Dus ik vraag de minister of dit ook mee te nemen. Het gesprek dat minister periodiek heeft met de nederlandsche bank met president van nederlandsche bank om ook hiernaar te vragen hoe dit zit daar ook ongenoegen over te uiten. Ik hoor graag meer daarover dan sancties. Rusland, nederland oekraïners verdeeld. Een kiesgroep nederland zit de kiesgroep voor zit ook oekraïne in en dus eigenlijk ja gesproken een extra verantwoordelijkheid op de schouders van nederland. Als het gaat om de inzet binnen het imf om ook namens oekraïne daaruit het woord te voeren. Ik lees alleen in de stukken niks over sancties en dat verbaast mij eerlijk gezegd wel. Vorige maand las ik bij persbureau reuters dat europese ambtenaren keken of in rusland. Ja. Of die ook binnen het imf aangepakt kan worden en er werd vooral gekeken naar bevriezen van tegoeden die s tears trekkingsrechten. Het zou gaan om zo'n zeventien miljard en ik lees wel van ja god het is uiteindelijk aan de een de landen dat ze die eerstejaars niet inwisselen in harde valuta dat ze op zichtbaar. Maar je zou natuurlijk ook gewoon het dat je u behoudt het recht op die tegoeden niet meer hebt en ik ben benieuwd is dat ook de inzet van nederland. Om daarvoor te pleiten dat rusland gewoon geen niet meer bij die dwars kan van die ongeveer zeventien miljard. Ik vind het eigenlijk wel een belangrijk punt en graag willen dat nederland dit ook daarvoor inzet binnen het imf. Ik hoor graag de minister daarover

[0:04:56] en dat brengt mij op het volgende land belletjes voor van voorheen witrusland, zoals veel mensen dat land nog kennen. Dit regime gold in het begin als springplank voor de russische misdaden. Dat geldt nu als vluchthaven voor oorlogsmisdadigers en zodat landen ook worden aangepakt als het aan de vvd ligt vorig jaar na de verkiezingsfraude door lukashenko en het neerslaan van oppositie. Het kapen van vliegtuigen riep ook op tot sancties op kamervragen gesteld inbreng in debatten met maar een verzoek bevriest het imf tegoeden van de laroes en behoorden vooral veel mitsen en maren ook deels ook wel bij het vorige kabinet komt daar eerlijk bij zeggen want er zou geen meerderheid zijn, wint imf en ook dat verbaast me toe. Want als je kijkt naar de landen die het regime van lukashenko niet herkennen. Die die zien dat daar echt schandalige manier fraude is gepleegd. Die hebben gewoon een meerderheid als het gaat om een stemgewicht binnen het imf. Dus je zou daar als nederland kunnen pleiten dat ook bij rust geen toegang heeft tot de tegoeden van de van het imf de s dwars en in het verleden dat ook gedaan bij venezuela. Maar niet waar natuurlijk ook de regimes niet herkend en ook de brug tegoeden bevroren.

[0:05:58] Voorzitter, ik herhaal nog maar eens en dan ga ik naar de afronding. Nederland zit in de kiesgroep, maar ook die oekraïne inzet. Dus we hebben hier echt een enorme verantwoordelijkheid en de vvd vindt dat nederland eigenlijk maar met een boodschap naar washington moet dat is bevriest die goede van rusland en bella roes en daarbij vraag ik ook de minister om in te gaan op de mogelijkheden voor het ontnemen van stemrecht van rusland binnen het imf dankuwel,

[0:06:19] Precies vijf minuten meneer heijne. Dat betekent dat de standaard voor de indicatieve spreektijd vijf minuten het woord aan heer van wijnbergen.

[0:06:29] Dank u wel. Voorzitter, ik wil de stilstaan bij het feit dat oekraine deel uitmaakt van de nederlands belgische kiesgroep. Dat geldt trouwens ook voor een land als moldavië, georgië en dat dat naar het oordeel van d zesenzestig zegt een bijzondere extra verantwoordelijkheid, maar ook kans biedt voor nederland. Om hier een bijdrage te leveren aan oekraïne en ook zeker ook bij de wederopbouw waar ik zo bijzonder bij wil stilstaan. Ik sluit me kortheidshalve aan bij de vragen over het bevriezen van collega's. Einde van die had ik ook ook wel nieuwsgierig hoe het zit met de deelname van rusland aan deze vergadering.

[0:07:04] En inderdaad de bevriezen van de sds in de tegoeden van rusland van het bekende witte zand lijkt me daar heel relevant en belangrijk en volgens mij is er ook nog iets anders waar nederland voor het voortouw zou kunnen nemen en dat is eigenlijk gewoon het bij elkaar gaan halen van financiële steun voor het herstel na de oorlog.

[0:07:25] Mijn fractie brede de deze week aandacht voor gevraagd, maar ik denk dat ook deze vergadering samen met hoop ik eigenlijk ook met onze belgische collega's echt een kans biedt om hier op de beste gaan staan voor oekraïne en zeker ook voor het bedreigde moldavië en wij zien dat het imf een rekening heeft geopend waar donorlanden nu geld kunnen doneren

[0:07:44] en ik ben nieuwsgierig hoe succesvol dat tot nu toe is, is zicht. Hoeveel er is gedoneerd

[0:07:49] en heeft nederland ook een bijdrage geleverd

[0:07:53] en voorzitter wordt er ook genoeg gedaan. Ook vanuit het imf. Want er wordt op allerlei plekken met sancties met met afspraken. De europese unie, maar zeker ook ook bij het imf. Ik lees in de geannoteerde agenda dat nu oekraïne wordt ondersteund. De nood liquiditeit van één komma twee miljard macrofinanciële bijstand vanuit de europese commissie en garantie voor begrotingssteun via de wereldbank en ik vraag me af. Is dit nou naar het oordeel van het kabinet voldoende tot één komma twee miljard is natuurlijk een onmetelijke hoeveelheid geld voor een groot land als oekraïne in oorlog ook weer. Nou niet zo'n gigantisch bedrag. Dus is nederland vermengen dat dat bedrag omhoog moet en worden de initiatieven voor genomen en ik weet dat nederland de kiesgroep altijd buitengewoon serieus heeft genomen via de kiesgroep heeft ook een hele bijzondere status op het wereldtoneel en daarmee nederland. Ik ook een heel bijzondere verantwoordelijkheid om hier nu alles uit de kast te halen. Het geeft ook hele goede banden met oekraïne. Er zitten denk ik. En oekraïners werken op het kantoor. Dus ik hoor graag hoe wij hier samen optrekken.

[0:08:50] Mijn tweede punt is gaat over de de de s dwars en de een eerdere initiatiefnota van de collega's sneller, snel slootweg en bruins getiteld van oliedom naar gezond verstand en die gaat dat bij het investeringen economisch herstel heb ik het dus niet over over jacoline. Mijn in de in de brede economisch herstel ook naar corona dat het daarbij doen al harm principe moet worden toegepast. De zorgt dat investeringen niet de fossiele industrie ondersteunen of klimaatschade aanbrengen, en ik ben nieuwsgierig hoe dit in de voorwaarden van bijvoorbeeld imf in de praktijk wordt gebracht. Vast heel complex, maar wel een hele belangrijke drijfveer voor die verandering naar klimaat. Het voorkomen van klimaatverandering wordt verder voorkomen van klimaatverandering en zorgen dat ook lange termijn investeringen naar klimaat doeleinden gaan en ook dat ze dus geen schade doen aan het klimaat. Als je investeert

[0:09:39] waarbij specifiek nog de vraag wil stellen. Het gaat natuurlijk vragen om het voorkomen van klimaatverandering. Hoe zit het hier dan met klimaatadaptatie van zeker voor lage inkomens. Landen is dat ook gewoon een hele belangrijke bron en is er nou voldoende ondersteuning voor

[0:09:52] voorzitter dan bij door lenen van de sbs de over ging en zodat ze ook daadwerkelijk bij bij kwetsbare landen tegenkomen is in geen twintig verband eerder afgesproken om honderd miljard euro door te lenen.

[0:10:04] Dus ik neem aan dat euro's zijn er geen dollars waard van tot nu toe zestig miljard is toegezegd

[0:10:09] en mijn vraag is welke actie wordt ondernomen om deze belofte waar te maken, want er is nog steeds een gat van veertig miljard

[0:10:18] en tot tot slot, voorzitter, voor doorlenen van sbs voor lange termijn financiering van lage middeninkomens. Landen wordt ook de het. We zul je zijn sustainability troost is daarvoor opgericht. En om daarvoor in aanmerking te komen, moeten landen sterk beleidspakket en hervormingen, samen met een overleg met de wereldbank overleggen. Daarvan lees ik veel over de inzet tot klimaatverandering daar een belangrijke bijdrage leveren. Dat vind ik verstandig wat ze ook vragen of ook het versterken van de positie van vrouwen en meisjes wordt ook altijd een speerpunt van deels beleid is van het huidige en van het vorige kabinet zich met een knipoog naar de voor de minister die daar in de vorige functie ook nog een blanke had geeft dat ook een belangrijk aandachtspunt in de middelen dankuwel.

[0:10:55] Dankuwel meneer van wijnberg. En dan tot slot van de zijde van de kamerlid namens de sp.

[0:11:02] Voorzitter, dankuwel de wereldeconomie. Het begin bevindt zich in noodweer. Want vrijwel direct na de coronapandemie kwam de oorlog in oekraïne. En gisteren verklaarde de wereldhandelsorganisatie dat die vreselijke oorlog ook een

[0:11:15] zware klap zal uitdelen aan de wereldeconomie, oekraine en rusland hebben relatief beperkt aandeel in de wereldhandel. Maar zijn wel belangrijke leveranciers van bijvoorbeeld voedsel en energie

[0:11:26] en daardoor stijgen de prijzen dan ook hard van die zaken. Centrale banken kunnen wereldwijd daarom niet anders dan stoppen met negatieve rentes en stoppen met het ruime monetaire beleid om de inflatie te bestrijden. De sp is van mening dat het onvermijdelijk is,

[0:11:43] maar maakt zich tegelijkertijd wel zorgen over de effecten op ontwikkelingslanden met

[0:11:48] onhoudbare schulden, met hoge schulden.

[0:11:50] Een oplopende reële rente gaat immers ook altijd gepaard met toenemende zorgen over de schuld houdbaarheid. Hoe kijkt de minister hier tegenaan?

[0:11:59] En is de regering bereid zich uit te spreken voor schuldverlichting voor ontwikkelingslanden die in problemen dreigen te komen vanwege die oplopende rentes

[0:12:08] en dan zonder de neoliberale voorwaarden die we ook vaak gewend zijn van dit soort organisaties en op z'n minst om de komende tijd coulant om te gaan met die schuldposities van ontwikkelingslanden die in problemen dreigen te komen.

[0:12:22] Voorzitter, het internationaal monetair fonds stuurde een enquete hierover ook naar

[0:12:26] heel veel mensen tienduizenden mensen uit vijfenvijftig landen en het resultaat daarvan bevestigt de vermoeden van velen

[0:12:33] in landen waarbij waar de inflatie.

[0:12:35] De hoog is.

[0:12:37] Stijgt ook het gebruik van alternatieven, zoals de bitcoin.

[0:12:40] En hoe voelen tiel de bitcoin ook is. Het blijkt vaak stabieler dan veel valuta.

[0:12:44] Die.

[0:12:46] In de wereld gebruikt worden en die consequent in waarde dalen en ook in landen waar de corruptie hoog is, wordt bitcoin meer gebruikt. Waarschijnlijk omdat burgers graag om confisqueren maar geld willen gebruiken met enigszins wat privacy voor corrupte regimes en juist daarom is het opvallend dat het imf landen als el salvador opriep om te stoppen met experimenten met dit soort decentrale vormen van nieuw digitaal geld

[0:13:11] en het imf zou landen wel kunnen helpen bij het goed reguleren van zaken, zoals de bitcoin, maar zou dus zich niet moeten mengen in zaken als ontmoedigen of zelfs verbieden. Dat zou geen doelstelling van het imf moeten zijn, deelt de regering deze mening en is hij bereid dit uit te spreken tijdens de vergadering.

[0:13:28] Dankuwel.

[0:13:31] Dankuwel meneer elkaar dan kijk even naar de minister of zij tijd

[0:13:35] nodig heeft om haar bijdrage voor te bereiden. Tien minuten gaan we even tien minuten schorsen tot over tien minuten

[0:18:49] van financiën gedaan en weet ik niet.

[0:18:54] Het gaat over tijd niet over geld te werken

[0:18:57] verschil te zijn

[0:18:59] af.

[0:19:03] Welkom terug bij dit commissiedebat over het internationaal monetair fonds ter voorbereiding op de voorjaarsvergadering van hetzelfde fonds. We zijn toegekomen aan eerste termijn van de zijde van het kabinet en ik zou graag een minister, kaag, minister van financiën het woord geven.

[0:19:16] Mevrouw de voorzitter, veel dank voor de

[0:19:19] drie aanwezige leden van deze commissie het zeer gewaardeerd.

[0:19:24] Even terug naar de voorjaarsvergadering van het imf. Die staat natuurlijk grotendeels in het teken van het conflict in oekraïne, met alle gevolgen en de mondiale financiële economische gevolgen daarvan nederland vertegenwoordigd, zoals al gememoreerd oekraïne in de kiesgroep en zal sterke steun

[0:19:38] blijven uitspreken voor het land en daar ook operationeel gevolg aan willen geven. Overigens is het zo dat wij verwachten dat de minister van financiën, oekraine ook aanwezig

[0:19:47] zal zijn en tijdens de vergadering. Dus ik zal mijn best doen om hem weer te spreken en ook een soort stok tekening te doen wat er nog meer nodig is. Op welke manier politiek en natuurlijk ook zowel financieel, met name het is goed om wellicht voor de luisteraars of kijkers. Vanuit de internationale financiële instellingen zijn er al een aantal steunpakketten voor oekraïne aangenomen, waaronder macro, economische macro, financiële steun, één komma twee miljard van de europese commissie, noodsteun van het imf één komma twee miljard vooralsnog en dan natuurlijk ook nog de pakketten van de europese investeringsbank en de europese bank voor reconstructie en ontwikkeling en de wereldbank werkt aan een pakket van drie miljard, waaronder begrotingssteun, waarvan nederland ook garant staat voor honderd miljoen euro op dit moment en bekijken natuurlijk kabinet spreekt met name met de minister voor handelen ontwikkelingssamenwerking mijzelf kijken welke pakketten er nog aan kunnen komen waar het kabinet ook garant voor kan staan

[0:20:46] dan een stapje naar het mondiaal economisch beeld. Dat is natuurlijk dramatisch gewijzigd sinds begin dit jaar toen het imf de laatste raming uitbracht. De voor voor voorspelling voor de mondiale economie dachten toen nog. Het lijkt heel lang geleden dat verdere verloop van de covid negentien pandemie en de oplopende inflatie eigenlijk de grootste risico's waren voor de mondiale economie. Maar alles is een ander licht gesteld sinds de invasie van rusland en oekraïne en het aanhoudende oorlogs geweld sancties op zich verslechteren ook mondiale vooruitzichten, maar we hebben natuurlijk stelselmatig gezegd als kabinet en ook binnen de u dat dit de prijs is die wij bereid moeten zijn te betalen. De exacte impact is van die sancties op korte en langere termijn is nog met veel onzekerheid omgeven en dat zal voor wat betreft nederland ook natuurlijk. Samenwerking met de minister voor economische zaken zal dat sommige sectoren of bedrijven met name betreffen indirecte zin en de indirecte zin is natuurlijk de aanhoudende hoogte van de energieprijzen, maar ook het schokkende aanbod van bepaalde producten of grond materialen.

[0:21:56] Dan kijk ik nog even wat we verder zullen bespreken. Ik ga zo door naar de vragen, namelijk. Het voelt namelijk een beetje

[0:22:05] vreemd moest zeggen we gaan naar een vergadering die een agenda had. Alles is dramatisch veranderd. We zullen het veel met collega's hebben over de vooruitzichten, het handelingsperspectief en tegelijkertijd is de onzekerheid dusdanig groot dat ik verwacht persoonlijk dat deze vergadering meer ook weer een stok tekening effect zal hebben dan een echt besluitvormend, behalve op het terrein van sancties, verdere maatregelen wat er politiek, met name zal gebeuren.

[0:22:32] Er wordt ook tijdens de vergadering in washington gesproken over de structureel langere termijn uitdagingen op het gebied van schulden en klimaat en voor wat betreft nederland is natuurlijk al een sinds lange tijd de inzet van kabinet en dat het werk van het imf op het klimaat gebied steunen, bijvoorbeeld op het terrein van koolstof, koolstof, beprijzing en natuurlijk is de discussie en handelingsperspectief voor wat betreft schuldhoudbaarheid altijd voor nederland een belangrijk onderwerp, onderwerp, maar zeker nu omdat veel lage inkomens landen die al qaeda refereert ook al aan een hoger risico lopen op zogenaamde dead de stress. Dus de effectieve werking van de g twintig, een club van parijs. Het gezamenlijke raamwerk voor schuldherstructurering, oftewel kon een framework voor dit besprak ring blijft essentieel en wij werken. Wij wijzen in dat kader op het belang van het vergroten van transparantie over overheidsschulden in lage inkomens, landen en in de praktijk moet men dat ook lezen als de de rol van china in in landen tijdens de voorjaarsvergadering zal ook de weerbaarheid en sustainability duurzaamheid. Duurzaamheid fonds, brazilië zijn stille billetjes zoals men doet men. Ik doe mijn best arrest die worden opgericht, zodat deze het najaar bij voldoende toezeggingen van landen voor financiële bijdrage operationeel kan worden, en dit fonds is met name op gericht om kwetsbare lagen, alsmede middeninkomenslanden financiering te verschaffen ten behoeve van de duurzame versterking van de economie, met een belangrijke focus weer op het klimaat

[0:24:10] en wij steunen de oprichting van dit arrest, die met name vanwege de klimaat invalshoek vanuit het mandaat mondiaal lidmaatschap en de expertise heeft wat ons betreft het imf een belangrijke rol om landen te helpen, juist bij het tegengaan van de economische en financiële gevolgen van klimaatverandering, maar ook een een kijk vooruit te bieden en ik mijn persoonlijke op kanttekening hierbij is dat. Ik denk dat het imf ook steeds breder kijkt naar dit soort grote grensoverschrijdende thema's sinds het aantreden van kristalina georgieva. Ik meen twee jaar geleden zei is ook agenda zettend. Wat dat betreft en brengt ook die de blik vanuit de eerste europese commissie. Toen de wereldbank nu naar het imf en het is een een een belangrijk.

[0:24:57] Het heeft een invloed op de agenda die de imf nu op zich heeft genomen.

[0:25:01] Dan wil ik graag nu de vragen beantwoorden. Ik begin bij de heer l. Kaya,

[0:25:09] maar bij de laatst gevraagd gestelde vragen. Dan werken wij onze weg naar voren die elkaar je vroeg wat de opstelling van het imf als richting landen als el salvador en india. Wat betreft de invoering van bitcoin als wettig betaalmiddel. Nou, zoals kaya weet vind ik vind het imf dat de invoering van bitcoin als wettig betaalmiddel gepaard gaat met substantiele risico's, met name voor ontwikkelingslanden en nederland deelt die inschatting van die risico's zoals belicht door het imf

[0:25:35] vanwege de extreme volatiliteit van prijzen van crypto s die er echt voor zorgen dat huishoudens die het al moeilijk hebben nog verder in armoede vol dreigen te raken en huishoudens en bedrijven die de in bitcoin tegoeden aanhouden. Bitcoin sparen kunnen gewoon een grote goed groot gedeelte van hun vermogen op kort en korte te korte tijd verliezen door grote schommelingen van de waarde.

[0:25:56] Verder zijn natuurlijk ook de bekende problemen rondom cybercriminaliteit en diefstal. Er zijn ook gevolgen. Volgens de imf voor de overheidsfinanciën en financiële stabiliteit als bitcoin een wettig betaalmiddel is, dan betekent dat dat burgers belasting kunnen betalen en bitcoin en dat betekent dat publieke financiën weer afhankelijk zijn van zeer volatiele crypto koers. Een te grote exposure naar voordat hij de crypto kan leiden tot minder vertrouwen in publieke financiën en de algemene economie van deze landen. Dan zijn er natuurlijk een een aantal risico's, maar ik begrijp ook dat tegen elkaar van mening is dat een vervolgvraag of opmerking dat de imf minder negatief zou moeten zijn over de bitcoin. Ik denk dat het begrijpelijk is dat het imf gegeven haar rol, haar systeem rol in het bevorderen van internationale financiële stabiliteit, dat het goed is als ze oog heeft voor kansen en risico's die gepaard gaan met het gebruik. Als ik de vraag van de heer of opmerkingen van hier kan je goed begrijp, dan vraagt hij misschien om meer balans erin en dat dat hij wellicht vindt dat het imf teveel de risico's belicht en te weinig misschien het pad naar voeren helpt creëren hoe bitcoins wel een stabiele rol kunnen spelen. Het imf moedigt wel innovatie aan die de efficiëntie van het internationale betalingssysteem vergroten en de introductie van digitale munten van bepaalde internationale transacties, zoals de remix en zes. Ik heb even geen totaal

[0:27:24] mogelijk eenvoudiger en goedkoper kunnen maken. Dus het imf zal bijvoorbeeld in haar aankomende globale financiële stabiliteit rapport deze maand een speciaal hoofdstuk publiceren over mogelijke voordelen en risico's die gepaard gaan met fintec en crypto activa. Dus zoals ik zei. We herkennen de zorgen. Maar ik begrijp ook de aanmoedigende rol of de kansen die de kaya ziet in het

[0:27:50] goed gebruik van bitcoins wellicht onder bepaalde voorwaarden met goed toezicht en waarin alle risico's ook echt ingeperkt kunnen worden. Ik zal het gesprek ook aangaan met de.

[0:28:04] Ik zeg riep de rechter voor de uitvoerend directeur klinkt dat platte dat ik zeggen. De rechter. Ik dacht even doe ik haar nu tekort over dit thema omdat wij er belang bij hechten en natuurlijk ook vanuit nederland en binnen de eu aandacht hebben voor voor een goede uitwerking van van deze belangrijke thematiek.

[0:28:24] De heer l. Kaya vroeg ook

[0:28:26] voor u verder gaat. Heeft meneer anka dit onderwerp nog vragen.

[0:28:31] Voor dank aan de minister voor de deze open houding. Inderdaad. Ik vraag meer om een balans omdat ik zie dat die risico's die met bitcoin gepaard gaan dat dat alsnog helaas voor veel landen vooruitgang betekent als nederland bitcoin als wettig betaalmiddel zou invoeren. Derden zouden een enorme stap achteruit doen. Vergeleken met de huidige situatie denk ik bij el salvador had geen eigen valuta

[0:28:55] dus volledig afhankelijk van de dollar, volledig afhankelijk van de verenigde staten. Dus voor sommige landen

[0:29:00] kan dit een een stap vooruit zijn en en om die context in ook in beschouwing te nemen door het imf bij het beoordelen van de kansen en bedreigingen en de risico's en daar meer balans in aan te brengen. Dat lijkt mij gewoon verstandig en ik zie dat dat de laatste tijd ook steeds meer gebeurt en ik denk dat het goed zou zijn als dat ook in de vergadering wordt ingebracht om niet blind te zijn voor de risico's, maar ook zeker niet voor de kansen die het voor sommige landen kan hebben.

[0:29:27] Ik hoorde niet echt een vraag meer een aanmoediging.

[0:29:29] Maar misschien is er een de grond.

[0:29:33] Ik noteer het en denk dat dat een

[0:29:36] een nuttigen

[0:29:39] aanvulling is op op de de gestelde vraag bij uitleg. Dus ik neem dat ze op deze manier mee

[0:29:45] en zal daarover rapporteren bij terugkeer. Veel dank. Er was er nog een vraag wanneer elkaar je hoe gaat het imf landen met onhoudbare schulden helpen bij oplopende rentes zoals je weet, onderkent het imf tot stijgende inflatie in ontwikkelende economieën tot rentestijgingen kunnen leiden en verkrapping van financierings condities en een aantal landen was al hard geraakt door de coronacrisis. Mijn eigen beleving, hoewel het soms te makkelijk vergeten vanuit europees perspectief hoe andere landen het eigenlijk verging en de schulden risico's en schuldhoudbaarheid. Die komen echt in de in het geding. Het imf adviseert natuurlijk al traditiegetrouw hoe de situatie van schuldhoudbaarheid kan worden gemanaged. De technische steun training, de assistentie die die worden geboden. En om nu verder onder verder nu om te gaan met risico's van stijgende rentes door bijvoorbeeld te adviseren over looptijd van overheidsschuld. Maar ik denk dat er sinds twintig, twintig door de g twintig de club van parijs. Het kon een framework, zoals al eerder benoemd is overeengekomen en dat kader voor internationale coördinatie van schuldherstructurering of structurering en herstructurering

[0:30:54] echt belangrijk is, omdat daar ook grote tot de private crediteuren mee kunnen doen of de grotere landen omdat in dit geval nu ook china bij dat raamwerk is aangesloten en china is voor veel landen een belangrijke crediteur en voorheen vonden de gesprekken over schuldherstructurering plaats zonder china of apart en het is het is goed dat we dat in een gezamenlijkheid doen. Er zijn voor wat betreft het toetsen van de werkbaarheid en effectiviteit van het raamwerk zijn de drie lopende casussen tsjaad, ethiopië en zambia. We hebben nog niet echt een goede inschatting van hoe goed het raamwerk nu van toepassing is, ook omdat een land als china langer doet over de zogeheten interne goedkeuring, maar wij willen gewoon echt eraan blijven trekken dat dat het raamwerk

[0:31:43] goed wordt gebruikt dat iedereen er evenredig aan meedoet en dat het uiteindelijk gaat werken voor de landen voor wie we doen dat dat is een een gedeeld belang en wij willen ook uitvraag doen via het imf en de wereldbank. Om in gesprek te gaan met in aanmerking komende landen om vast te kijken wat het raamwerk voor die landen zou kunnen betekenen dat je ook de groep vergroot, want veel meer landen zullen er baat bij hebben. Vrees ik

[0:32:13] dank

[0:32:14] dan ga ik door naar de heer van wijnberg. De vraag van de heer van wijnbergen, het adres die goed dat het focus is op duurzaamheid, servie van wijnbergen kunnen we ons inzetten dat alle arrest die uitgaven volgens het

[0:32:30] richt geen schade aan principe worden gedaan. Het doen door harm principe

[0:32:35] en we zijn natuurlijk. Ik heb al met toegelicht dat het kabinet de mening deelt dat het imf een belangrijke bijdrage kan leveren in het tegengaan van klimaatverandering, zowel mitigatie als adaptatie. Ik meen ook dat het imf deel uitmaakte van de global education samen met en mevrouw jane zit namens de imf ook in de boord van de het global resource center dat hier gevestigd is in den haag. Dus een actieve rol. Het was destijds een foto conferentie de opening nog door voormalig minister van

[0:33:11] cora van nieuwenhuizen georganiseerd en de de imf was daar aanwezig. Dat toont ook alweer aan wat de betrokkenheid is. Het imf heeft ook de activiteiten op alle het hele spectrum van klimaat opgeschaald en er is sinds vorig jaar zomer ook een klimaat strategie. Het is wel zo zoals die van bmw weet dat de middelen via begrotingssteun arrest die dat het begrotingssteun betekent. Die hebben geen gerichte aanwending, maar er is wel een committeren dat het gaat om hervormingsmaatregelen onder het arrest die en dan denk je aan koolstof, beprijzing of het integreren van klimaat budget tering en adaptatie plannen en in principe moet dat altijd uitgaan. Een goede strategie gaat uit van het richt geen schade toe. Terwijl je zoekt naar de verbetering. U voegt daarbij ook naar het versterken van de positie van vooral vanuit het perspectief van gen der gelijkheid, vrouwen en meisjes denk ik. Er is een eerste strategie van gender mainstreaming en die is er inderdaad op gericht om gember te gender te integreren in het toezicht kredietverlening en capaciteitsontwikkeling van het fonds. Dus er worden ook daar weer stappen gezet.

[0:34:21] Meneer van wijnbergen.

[0:34:23] Voorzitter, dankt het laatste is goed nieuws casino spelen over vrouwen en meisjes zeker. Ik heb een vraag voor doen al harm.

[0:34:32] Ik begrijp via via de begroet hoe het gaat. Ik zou eigenlijk wel een keer bij een volgend verslag moeten vochtig aan het agenda iets preciezer krijgen hoe dit nou wordt geoperationaliseerd boel niet tot op geen begin geen boekwerk hoor. Maar dit is het. Ik ben die doe ik altijd opzoek dat het iets teveel bij mooie woorden blijft en oog voor is dat in de praktijk dan toch

[0:34:53] misschien niet de materiële impact heeft die we met elkaar beogen. Dus ik ben ook opzoek ook om misschien te kijken of ik vind dat we dat nog kunnen versterken. Maar daar heb ik nog iets meer nodig. Goed is ingericht. Dus als dat een keer bij een verslag iets meer kan worden toegelicht. Hoe dit wordt geborgd, snap het type hoe de instrumentarium werkt, maar ik ben natuurlijk wel permanent opzoeken hoe we dit verder kunnen.

[0:35:11] De minister.

[0:35:13] Ik zal even kijken met de ambtenaren of er misschien al een een casus is. Ik weet uit eigen ervaring van humanitaire hulp. Dat is al sinds jaar en dag gestoeld op het principe do no harm en het is best lastig in de praktijk. Dus ik begrijp ook de vraag. We zullen navraag doen. Misschien zijn een paar landen casussen waar het beter is gegaan, waar het misschien niet zo goed is gegaan en wat er verbeterd kan worden. Maar ik zeg de kamer. Deze informatie toe weet nog niet in welke vorm. Ik wil geen lange pistool schrijven misschien hierover. Maar we zullen schriftelijke informatie delen hierover

[0:35:47] dan was er nog een vraag. Maar ik mijn vraag van van wijnbergen. Wie gaan er bijdragen aan het manager account van het imf is vorige week opgericht. Dus de van wijnbergen was er vroeg bij. Er is alleen nog een bijdrage van canada om een miljard dollar canadese dollar of hard overtuigd dat het is gewoon een reizigers kennis dan waren er vragen. Volgens mij een beetje gecombineerd van veel vragen van hierheen en maar ook de heer van wijnbergen. De laatste nog doorlenen van s tears komt dat terecht bij kwetsbare landen. De g twintig had honderd miljard toegezegd de

[0:36:35] u zestig miljard. Wat wordt de ondernomen om deze belofte waar te maken doorlenen is er natuurlijk van s george is erop gericht om kwetsbare landen te ondersteunen

[0:36:46] en de pr gd is gericht op lage inkomens landen, de arrest die richt zich op lage-inkomenslanden en kwetsbare middeninkomens. Landen is het tegenwoordig zo dat je een middeninkomens land kunt zijn en al snel een kwetsbaar middeninkomens land kunt worden of weer een terugval kunt hebben. Maar driekwart van de leden van het imf komt in aanmerking op basis van de inkomensgrens. Dat geeft ook wel de kwetsbaarheid van twee landen aan

[0:37:08] en een aantal andere landen, waaronder verenigde staten, frankrijk, italië, canada, spanje en verenigd koninkrijk hebben ongeveer aangekondigd twintig procent van s dwars door te lenen en we verwachten dat er nog meer ringen zullen komen tijdens de voorjaarsvergadering als het braziliaans en sustainability, zoals wordt opgericht.

[0:37:30] Meneer van wijnbergen.

[0:37:31] Waarderen als in het verslag beschreven kunnen krijgen, in hoeverre.

[0:37:34] Dan hopelijk.

[0:37:35] De toegezegd honderd het hebben gehaald

[0:37:38] over van welke stappen zijn gezet.

[0:37:40] Dit is mijn mijn kennis is die honderd miljard in geen twintig verband echt afgesproken. We hebben nog een gat. We verwachten meer comité dingen en ik vind het belangrijk als je dit soort grote beloftes doet dat je de duurder plicht heb ik weet dat het mis met mij eens is om ook na te komen. Ze proberen de vinger aan de pols te houden of het uiteindelijk gaan bereiken.

[0:37:59] Denk dat de minister knikt

[0:38:02] de mis was even aan het nadenken of ik de specificiteit van de vraag gehoord en of ik eigenlijk een indirecte vraag hoorde over een mogelijke comité van nederlandse zijde

[0:38:11] vraag terug.

[0:38:13] Voorzitter, moderne band krijg je met de mijn vind ik altijd ook altijd voor. Maar ik weet ook dat geld niet oneindig is, maar het gaat mij er eigenlijk vooral om om te horen dat zo'n twintig beloftes vaak makkelijker gedaan en in de praktijk wat moeilijker waargemaakt. Het enige waar ik naar op zoek ben in deze specifieke vraag die onderling toch ook wel bijster interessant en de minister heeft me extra nieuwsgierig gemaakt is dat ik een dat ik wil weten of we de g twintig die belofte ook gewoon maakt omdat ik daar nu nog een gat zie. Dus als er nog meer committeren komen, hoor ik graag wat dan gewoon straks de laatste stand is.

[0:38:43] De minister.

[0:38:44] Het is helder. We hebben nog een gat van veertig miljard niet. De nederland. Maar de internationale gemeenschap heeft een gat van veertig miljard nog op te vullen.

[0:38:53] Ik zal we zullen navraag doen ook het imf hiernaar kijkt en waar ze eventueel hoopt deze financiering nog vandaan te kunnen

[0:39:01] om zijn er een aantal vragen gesteld over oekraine natuurlijk sancties en de rol. Ik denk dat ik aan het begin al benadrukt heb dat wij zeer zeker ook op alle terreinen willen blijven inzetten op niet alleen de naleving van de sancties, maar ook kijken wat er nog meer kan gebeuren, of nu politiek, humanitaire sanctie terrein is en welke mogelijkheden er zijn dat we ook de lacunes die er eventueel zijn dat we die dichter en ik denk dat als het gaat over een specifieke vraag. Ik ik bel ze even af.

[0:39:34] Het de nederlandse het in dat de zit erop in dat rusland maar doen we in eu verband ook dat rusland geen nieuwe financiële steun kan ontvangen via de internationaal internationale financiële instellingen en dat alle lopende financieringen en programma's met onmiddellijke ingang worden stopgezet en voor een aantal banken gold overigens al tot financiering in rusland. Sinds tweeduizend veertien is opgeschort. De nederlandse inzet blijft erop gericht om nederland rusland maximaal te isoleren binnen de bestaande mandaten van de instellingen en de instellingen zelf te laten handelen in lijn met het sanctiebeleid. Wij proberen wij niet. Wij proberen betrekken op in gezamenlijkheid met gelijkgestemde landen om zoveel mogelijk te bereiken s tears, bevriezen en stemrecht te ontnemen, kan volgens de imf artikels over green, zoals het heet alleen in twee gevallen als een land niet aan de verplichtingen voldoet richting het fonds of als de regering van het land internationaal niet wordt erkend.

[0:40:30] Dan kan je concluderen dat dat voor zowel van rusland op rusland. En hoe en binnen moest niet van toepassing is. Maar ik vind dat eigenlijk niet gepast. Dus ik ga tijdens het bezoek en voorjaarsvergadering ook weer in gesprek met andere landen. Om te kijken hoe dit traditionele instrument dit deze twee artikelen of worden aangepast, of dat er een clausule is of een verandering dat het wel kan gebeuren. Het is natuurlijk wel zo dat nederland de nederlandsche bank wisselt geen s s tears in met de russische federatie en billen hoes en dat geldt voor de hele eu. Maar als het gaat om de principekwestie. Dan hebben we nog een gesprek te voeren. En

[0:41:20] ja,

[0:41:21] er is ook nog geen overeenstemming andere stap. Natuurlijk is als je dus rusland of binnen bush niet erkend. Dan zit je op een totaal andere volkenrechtelijk terrein, zowel niet alleen van de ministers van buitenlandse zaken, maar daar gaat het om statelijke erkenning. Dat is een andere kwestie en dat is niet denk ik. Maar de heer heijnen op.

[0:41:38] Meneer heijne. Ik ben eigenlijk wel blij met de. Je zei het al de open houding van de van de minister. Want ik hoorde minister zegt ja je hebt succes te maken met de artikels over grimes want imf, maar daarnaast heb ik ook nog een moreel oordeel over wat ik ver vind het. Nee ik proef ondersteuning voor de lijn om te kijken, kunnen we die eerstejaars bevriezen zijn eigenlijk twee, zoals ik het begrijp, twee redenen inderdaad de erkenning van een gezien naar volg. Mijn roes herkennen we loekasjenko niet als legitiem leider. Dat lijkt me die voorwaarden kunnen we voldoen en ik denk dat de landen die je niet herkennen meerderheid qua stemgewicht hebben wind imf als het gaat om een rusland. Misschien kunnen we ook even creatiever kijken.

[0:42:21] Het planten,

[0:42:22] De bevindt zich in wanbetalingen zal rusland tegenaanval de komt door de sancties. Maar dat deert me dan even niet. Het is een wanbetaler en dat kan een aanleiding zijn zeggen dan gaan we ook je eerstejaars bevriezen zou zeggen aansturen die handel en ik proef de minister ook de die kijkt met in diplomatieke verkeer wat mogelijk is, maar ik hoor ik hoor steun voor deze leiders graag een bevestiging ervan.

[0:42:45] Ze denkt dat we gewoon ik ik kan niet zeggen. Ik steun de lijn, oftewel de de opties die we hebben maar inderdaad, ik wil zoeken naar wat er mogelijk is inderdaad om de uitkomst te hebben om rusland nog verder te isoleren en alle instrumenten in te zetten en of het nu binnen de imf is of de wereldbank of andere fora en ik denk dat de hierheen en ik daar een totale overeenstemming hebben. Ik kan geen garantie geven. Ook het imf niet vanwege het feit dat er

[0:43:09] laat me net weer vertellen. Er zijn twintig kies groepen en het hangt natuurlijk af van je relatieve gewicht binnen de kiesgroep wat er mogelijk is. Maar ik vind dat wij wel met gelijkgezinde landen dat voortouw moeten willen nemen en dan het mogelijke echt tot het maximale willen gaan.

[0:43:27] Ja. Dankuwel en daarvan is dan onderdeel ook eventueel het bevriezen van s tears en het klopt natuurlijk dat je met meerdere kiesgroep hebt, maar we kunnen ook die andere kiesgroep onder druk zetten om met ons mee te bewegen op dit punt kan komen.

[0:43:41] Onder druk weet ik niet maar wel overtuigen en proberen mee te krijgen. Dus de economie nog niet groot genoeg voor. Precies. Dus het is optrekken met gelijkgezinde landen en kijken wat er wat er mogelijk is en we hebben ook daarin nog een bijzondere rol binnen onze eigen kiesgroep en een verantwoordelijkheid.

[0:44:01] Dan was er ook een vraag. Een andere orde denk ik hierheen aan het begin van zijn betoog vroeg inderdaad naar een artikel wat ik nog niet had gelezen, maar waarin werd gesteld van bloomberg dat de ecb verkent een nieuw instrument voor renteverschillen om spits te verlagen. De ecb zal de heer heijnen terecht gaat om buiten mandaat. Ook er tegenaan kijkt graag een reactie. Nou ik ik wil sowieso de zorgen die de hierheen ook eerder deelde omtrent de hoge inflatie staat hier zal ik heb kennis genomen van bloemberg artikel heb ik niet want ik heb het nog niet gelezen was heel lekker. De de ambtenaren kennen het. Maar ik had het nog niet gelezen. Dus ja de de ecb, die moet in onafhankelijkheid het monetair beleid te bepalen de eurozone. Ik speculeer niet over de instrumentarium, maar ik kan u wel toezeggen dat ik in gesprek gaan met president van nederlandsche bank om te kijken om te weten wat er echt speelt. En natuurlijk ook zorgen zorg en delen vanuit de onafhankelijkheid weer ook van de nederlandsche bank en de ecb.

[0:45:05] Maar ik wil gewoon eerst even rust bij de stukje nemen en ik deel de positie voor wat betreft de rol van de ecb is en wat het niet is

[0:45:12] wanneer hij en nog aanvullende vragen.

[0:45:14] Maar ja, als laatste kijken. Je krijgt ook belangrijk te benadrukken. Een centrale bank is altijd onafhankelijk en ik denk aan nederland ook een lange traditie heeft in de onafhankelijkheid. Wat daar ook veel welvaart en economische stabiliteit aan te danken hebben. Ik ben van mening dat de ecb zo ver buiten het mandaat opereert dat het de financiële stabiliteit raakt. Daar hebben wij als politiek en de minister van financiën een rol en dan vind ik dat wij als politiek dat ook onder aanvoering. Dat is de aanleiding van mijn vraag akkoord steun van de minister voor die lijnen. Fijn dat ze dat ook het president engelse bank wil bespreken had overigens een vertrouwelijk gesprek is. Maar goed, te weten dat dat ook onderdeel is van het gesprek.

[0:45:48] De minister.

[0:45:50] Ik denk dat sommige thema's niet erg als het vertrouwelijk zijn. Het zal niet zo verrassend zijn

[0:45:56] en nog een laatste vraag de werd gevraagd door de heer van wijnbergen. Ook de hierheen. En wat is nou de eigenlijk de financieringsbehoefte op dit moment van van oekraïne blijft ook heel onzeker. Maar de inschatting is van het imf dat er sowieso een minimaal acht miljard nodig zal zijn en we gaan natuurlijk van uit dat het bedrag al snel veel hoger zal zijn. Ook omdat het bbp krimpt met ongeveer vijfenveertig procent dit jaar en als je dan een beetje vooruit loopt onder de beste omstandigheden dat er weer kunnen spreken over wederopbouw van oekraïne, dan is het ook de financieringsbehoefte nog veel groter en ik vind het ook de verantwoordelijkheid van landen als nederland een andere om te gaan nadenken hoe dat eruit zou zien welke vorm wat de financiering daarvoor is er zullen te zijner tijd dan ben ik een optimistisch scenario natuurlijk ook dan donorconferenties komen maar ik denk dat het belangrijk is dat we vroeg nadenken over beschikbaarheid en bereidheid om daaraan bijdragen aan te leveren via garanties of anderszins

[0:47:04] betekent dit dat u aan het einde van uw eerste termijn met minister.

[0:47:08] Nou dan gaan we

[0:47:09] de rap compact maar eens goed inhoudelijk door dit commissiedebat. Ik kijk even naar de leden of zij behoefte hebben aan een tweede termijn. Ik zie daar een driemaal een non-verbale. Nee, dat betekent dat we aan het eind zijn gekomen van dit commissiedebat en we hebben een aantal toezeggingen. Die zal ik nog eventjes met u delen

[0:47:29] de minister zich toe en dit kaja om in het verslag van de voorjaarsvergadering eveneens het onderwerp toegevoegde waarde van cryptovaluta mee te nemen en daar is het een en ander over gezegd. Volgens mij hoeft dat niet te herhalen. De minister zegt toe lid van wijnbergen om richting het volgende verslag tevens dieper in te gaan over de wijze waarop het do no harm principe in de imf context wordt toegepast en de minister kiest haar eigen vorm voor en de minister zegt toe lid van wijnbergen in het verslag eveneens in te gaan op de mate waarin de toegezegde honderd miljard aan door te lenen. Sbs ook daadwerkelijk wordt waargemaakt, weten dat er nog een gat van veertig procent is en dus niet de echt toezegging. Maar ik ga toch noemen. De minister zegt toe liet hij en om in gesprek te gaan met de minister van of met president van dnb in relatie tot de zorgen over het ecb beleid, beleid en sancties

[0:48:19] en sancties. Wat zegt u nou meneer.

[0:48:23] In gesprek gaan volgens mij zijn regulier overleg met de de president kennisbank waar dit onderwerp wordt meegenomen, zoals ik tenminste begrepen. Daarnaast hebben we een discussie gevoerd van debat gevoerd over de sancties. Daar hoor ik mis ook aangegeven zo hard te maken voor het verder aanscherpen van sancties voor rusland en daarbij ook te kijken naar bevriezen van s.

[0:48:40] En dat is een fijne aanvulling en meneer van wijnbergen misschien ook nog een.

[0:48:43] Neem je precisering die honderd miljard is de geen nog geen twintig toegezegd die een imf honderd miljard wel even. Nu weten we het allemaal omdat het over gaat. Maar als het of dan ga ik twittert verwarring en ik zou het als ik als een ferme en ook wel fijn fenomeen. Het verslag even ook terug te lezen over die finish de nemen de minister zei net ik ik zie dat we meer nodig hebben dan nu. En ik proef die bereidheid in nederland heeft die bereid en maar ik neem aan dat we daar ook in het verslag nog wel weer iets meer over de laatste stand lezers, want dit is wel degelijk relevant.

[0:49:10] Ik kijk even naar de minister.

[0:49:13] Ik zal de kamer altijd informeren als nederland overgaat tot additionele garanties of andere financieringsmodaliteiten of de minister van buitenlandse voor buitenlandse handel, ontwikkelingssamenwerking. Doe dat of wij doen dat samen. Het hangt echt van de modaliteit af of en manier. Maar de kamer wordt er altijd over geconsulteerd en geïnformeerd.

[0:49:32] Dank u. Voorzitter, ik wilde ook de bereidheid eigenlijk een mee prijzen. Ik zal het anders formuleren.

[0:49:36] Volgens mij al een keer gedaan. Maar vanzelfsprekend kunt u dat nog even toevoegen. Dan dank ik de leden, maar ook de minister en mensen waar veel succes bij haar voorjaarsvergadering van het imf. Volgende week dankuwel en tot ziens.