Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.

Ministerie SZW - Wet toekomst pensioenen

[0:00:00] Goedemorgen. Allemaal. Van harte welkom bij de technische briefing over de wet toekomst pensioenen

[0:00:07] van de vaste kamercommissie voor sociale zaken en werkgelegenheid. Ik heet de delegatie vanuit departement van harte welkom en wil ze bij voorbaat al bedanken voor de flitsende presentatie die ze hebben voorbereid, uiteraard de commissieleden van harte welkom op deze goedemorgen. Vanuit het departement is mij doorgegeven tot de presentatie zal plaatsvinden in een aantal blokjes en we hebben afgesproken dat we na twee blokjes de kamerleden de gelegenheid geven om over die onderdelen vragen te stellen en dan uiteraard. Zoals u weet. Bij mijn technische briefing is het zo dat vragen niet politiek geladen moet zijn. Dus voor het politieke debat. Het is een technische briefing, dus inhoudelijke vragen die over het onderwerp gaan die wij behandelen. Ik zou graag het woord willen geven aan de vertegenwoordiger van het departement. Misschien is het ook wel even goed dat u zichzelf even kort voorstellen dat u bent zullen we dan even bij u beginnen.

[0:01:06] Mijn naam is roger plantje. Ik ben programmadirecteur pensioenen bij het ministerie van sociale zaken en werkgelegenheid.

[0:01:13] Mijn naam is leo klokkenburg.

[0:01:14] Ik werk bij roger en het team en ik ben projectleider van de wet toekomst pensioenen.

[0:01:20] Mijn naam is ronald corvers collega van roger en leendert en beleidsmedewerker pensioenen.

[0:01:31] Goedemorgen. Mijn naam is petra van straten. Ik ben beleidsmedewerker bij de programma directie, pensioenen en collega's van negeren.

[0:01:39] Dank jullie wel door zijn.

[0:01:42] Ik zal de presentatie verzorgen. En als er moeilijke vragen komen dan kijk ik ook vooral naar mijn collega's natuurlijk.

[0:01:49] We hebben voor de zomer ook een technische briefing mogen geven aan de kamer. Het ging over de consultatie wetgeving.

[0:01:57] Er zit natuurlijk deels wat herhaling in omdat er ook veel hetzelfde is gebleven. Ik focus ook al op wat er is gewijzigd sinds de consultatie. Ik denk dat dat dat het goed gaat komen. We hebben de nodige onderwerpen.

[0:02:10] Ziet u hier op het scherm?

[0:02:14] We beginnen weer even met waarom

[0:02:17] doe me. Dit houdt het wetsvoorstel zijn de aanleiding en de beoogde doelen.

[0:02:21] Daarna. Wat is de gewijzigd sinds de consultatie. Daarna focussen we op de hoofdlijnen van het wetsvoorstel dan de twee belangrijkste pijlers eigenlijk het contract deel de transitie.

[0:02:31] Dat is het eerste blok, waarna de ruimte is om daar vragen over te stellen en daarna zijn er nog enkele andere onderwerpen die ook in het wetsvoorstel zitten die langs zullen lopen.

[0:02:44] De aanleiding en de beoogde doelen.

[0:02:48] Dit is deels

[0:02:50] bekende informatie zeg maar, want dit is dit is al veel in kamerbrief en ook in debatten aan de orde geweest.

[0:02:58] Er zijn verschillende aanleidingen om dit wetsvoorstel

[0:03:01] wordt ingediend en waarom het pensioenstelsel wordt hervormd.

[0:03:04] Dat heeft te maken met veranderingen in de demografie. Mensen die ouder worden veranderingen in de economie en ook verandering in in de arbeidsmarkt en arbeidsmarkt flexibeler wordt een arbeidsmarkt waarop meer overgang is tussen het werknemer schappen en het ondernemerschap.

[0:03:21] Het tweede punt heeft te maken met de complexe en moeilijk te begrijpen. Doorsnee systematiek.

[0:03:26] Dat houdt kort gezegd in dat iedere deelnemer voor dezelfde premie dezelfde pensioenopbouw krijgt.

[0:03:34] Dat klinkt

[0:03:36] logisch. Maar in economische termen leidt dat tot herverdeling omdat de premie van een jongere deelnemer eigenlijk meer pensioen vertegenwoordigt omdat die nog een langere beleggings horizon heeft

[0:03:47] en dat kan met name gaan knellen als er sprake is van meer flexibiliteit op de arbeidsmarkt en mensen die of alleen in een jongere jaren verplicht pensioen opbouwen binnen of binnen de de systematiek of alleen juist binnen een oudere jaren.

[0:04:02] Het derde punt heeft te maken met de huidige uitkerings overeenkomst waarin pensioen toezeggingen worden gedaan met een hoge mate van zekerheid

[0:04:10] die tot uitkering komen op het moment van pensionering,

[0:04:13] waarbij in de praktijk blijft blijkt dat die beloofde zekerheden niet altijd worden waargenomen nagekomen.

[0:04:22] De nominale toezegging in veel gevallen nog wel

[0:04:26] maar de indexatie

[0:04:28] die in de meeste gevallen niet expliciet is toegezegd, maar wel onderdeel is van de afspraken in veel gevallen niet.

[0:04:36] Een vierde punt is dat ontwikkelingen op de financiële markten niet optimaal verwerkt kunnen worden. Dat heeft ook te maken met hoe het huidige contract is vormgegeven

[0:04:44] waarin eigenlijk alle risico's middels dekkingsgraad op dezelfde manier worden toebedeeld over alle deelnemers.

[0:04:52] Dit vijfde punt is dat indexatie en korting

[0:04:55] onvoldoende aansluit op de stand van de economie.

[0:04:58] Dat heeft veel te maken met het huidige contract waarin een een dempende werking zit, een soort

[0:05:05] zone waarin niet wordt gekort, maar ook niet wordt geindexeerd

[0:05:09] en dat

[0:05:10] kan tot gevolg hebben dat als het goed gaat met de economie. Als mensen ook zien dat de economie groeit dat de lonen stijgen

[0:05:16] dat de pensioenen desondanks niet altijd gepubliceerd kunnen worden, omdat er nog een buffer opgebouwd moet worden.

[0:05:23] Dat is heel kort die van natuurlijk veel meer over te zeggen en ook in het wetsvoorstel hoofdstuk één en twee van de me morgen toelichting gaan hier uitgebreid op in

[0:05:32] dan de beoogde doelen van het wetsvoorstel.

[0:05:36] Er zijn eigenlijk drie hoofddoelen

[0:05:38] die zijn ook genoemd in het advies dat in tweeduizend negentien is gepubliceerd. En wat ook door het kabinet is overgenomen. En wat ook telkens terugkomt in alle cabaret stukken als de drie

[0:05:50] hoofddoelen om het allemaal doen.

[0:05:53] Het eerste doel

[0:05:56] is vanuit deelnemers subjectief. Misschien wel het belangrijkste

[0:06:00] maar zeker niet het hele verhaal maar wel een belangrijk doel natuurlijk eerder perspectief op een koopkrachtige pensioen.

[0:06:05] Doordat je in de nieuwe contracten werkt met lagere buffers

[0:06:09] dat er ruimte is om door te beleggen. In de uitkering fase

[0:06:12] kunnen de pensioenen eerder omhoog.

[0:06:17] Hierbij hoort. Dat zal ik in de presentatie nog wel vaker zeggen ook dat altijd slecht gaat dat pensioenen eerder omlaag kunnen gaan.

[0:06:25] Dat is de tweede punt ook het pensioen, verhogingen en verlagingen en sluiten daarmee meer aan op de economische ontwikkelingen.

[0:06:31] De tweede doelstelling is wat

[0:06:34] meer hoog over wat abstracter ook een transparanter en het persoonlijke pensioenstelsel

[0:06:40] door de premie als uitgangspunt te nemen.

[0:06:45] Samen met het rendement. Wat de pensioenopbouw vormt, is het voor deelnemers inzichtelijker wat hun pensioen is

[0:06:55] en voelt het pensioen ook

[0:06:57] persoonlijke doordat het is opgebouwd in termen van pensioenvermogen.

[0:07:02] Het derde punt is een betere aansluiting op ontwikkelingen in de samenleving in de arbeidsmarkt

[0:07:07] en dat heeft onder meer te maken met de afschaffing van de doorsnee systematiek waardoor

[0:07:12] pensioen persoonlijker wordt, maar ook baan wisselingen, wisselingen tussen ondernemerschap en werknemer schap

[0:07:18] niet leiden tot onbedoelde gevolgen positief of negatief.

[0:07:23] Maar heel belangrijk om te benoemen

[0:07:25] is dat er best veel veranderd, maar ook heel veel hetzelfde blijft en dat dat de sterke elementen

[0:07:32] van het huidige pensioenstelsel

[0:07:34] ook behouden blijven in dit aangepaste stelsel.

[0:07:38] Dus dat is de verplichte deelname

[0:07:40] waren verplichtstelling geld.

[0:07:43] De facilitering van pensioenopbouw, fiscaal

[0:07:47] en ook het collectieve karakter

[0:07:49] en mate van solidariteit

[0:07:52] tussen deelnemers, pinnen en fonds.

[0:07:57] Het volgende blokje zal ik kort ingaan op de wijzigingen ten opzichte van de consultatie versie

[0:08:03] daar heel kort de de voorgeschiedenis. Ik denk grotendeels bekend natuurlijk bij bij de kamer in juni tweeduizend negentien is het pensioenakkoord gesloten tussen sociale partners en het kabinet.

[0:08:15] Dat was een akkoord op hoofdlijnen zijn afgesproken.

[0:08:22] Verbeteren. Eventjes wachten. Dit is de duurt een minuut. Dus wacht even.

[0:09:22] In tweeduizend negentien is het pensioenakkoord. Dat is vervolgens uitgewerkt in een stuurgroep met vertegenwoordigers van sociale partners en kabinet en dat heeft geleid in de hoofdlijn notitie die vorig jaar zomer in de zomer of anderhalf jaar terug in de zomer van twintig, twintig naar de kamer is gestuurd en erover op is gedebatteerd

[0:09:37] en die hoofdlijnen notitie is vervolgens omgezet in wetgeving. Die wetgeving is in de kerst van twintig, twintig in consultatie gegaan en u weet dat dat heeft een heel traject waarbij eerste samenleving kan reageren voor consultatie reacties geweest en volgens ook alle live formele instanties en toezichthouders.

[0:09:57] Nou, justitie allemaal staan de rechten van de mens, de raad voor de rechtspraak belastingdienst die allemaal een advies hebben uitgebracht. Al die adviezen zijn

[0:10:04] gewogen en verwerkt in het wetsvoorstel

[0:10:07] en uiteindelijk ook natuurlijk het advies van de raad van state

[0:10:11] en daar gaan we kort wat langer op in. U kunt natuurlijk al die adviezen zijn meegestuurd. Die zijn ook

[0:10:16] kunt u bestuderen

[0:10:18] over de raad van state? Zal ik kort wat toelichten

[0:10:22] naar de raad van state heeft altijd een oordeel a tot en met d een dictum en in dit geval was een dictum b

[0:10:29] en kort samengevat is dat dat de raad van state adviseert om rekening te houden met een aantal opmerkingen voordat het wetsvoorstel wordt ingediend.

[0:10:38] Dat is in beginsel een positief dictum, met wel enkele kanttekeningen.

[0:10:44] De raad onderschrijft het belang en de noodzaak van de stelselherziening en benadrukt het belang om snel

[0:10:50] uitvoerders dat uitvoert, is dat snel op voorbereiden

[0:10:54] en de raad kijkt altijd goed. Ook na een juridische onderbouwing en die onderschrijft ook de analyses aangaande de eigendomsrechten en de gelijke behandeling kon. Dat zou nogal iets uitgebreider op terug

[0:11:04] en de raad acht het ook voldoende aannemelijk dat de verplichtstelling gerechtvaardigd blijft,

[0:11:08] maar vraagt wel aandacht voor de flexibele premieregeling. Wij konden ook zo nog even terug wat daar is gewijzigd

[0:11:14] en een belangrijk punt. Natuurlijk is het tijdelijk beperken van het individueel bezwaar recht en de raad van state maakt daar geen specifieke opmerkingen over

[0:11:22] waarmee ze eigenlijk aangeven dit juridisch houdbaar te achten.

[0:11:30] Anders hadden wij wel verwachten dat de opmerkingen over zouden maken.

[0:11:36] De belangrijkste wijzigingen in het wetsvoorstel.

[0:11:40] Die zal ik kort langslopen

[0:11:42] aangaande contracten. Dat is niet heel belangrijk, maar wel goed om even te noemen. De namen van mijn contracten zijn gewijzigd. In de consultatie versie werd er nog gesproken over het nieuwe contract en de verbeterde premieregeling.

[0:11:54] Dat vonden we wat verwarrend in in een werd om te spreken over het nieuwe contract en de verbetert de regeling.

[0:12:01] Dus ik ben eentje te ver gegaan. Zo zien.

[0:12:04] Dus dat is geworden. De solidaire premieregeling. Dat is het nieuwe contract en de flexibele premieregeling. Dat was de verbeterde premieregeling.

[0:12:13] In. Die flexibele premieregeling waren optionele elementen

[0:12:18] beschikbaar voor verplicht gestelde fondsen

[0:12:22] en daarvan is gezegd eigenlijk in de consultatiefase van het kan ook voor andere uitvoerders wenselijk zijn om deze optie deze solidariteits elementen optioneel toe te voegen.

[0:12:32] Daarvoor is het wetsvoorstel aangepast en zijn deze originele elementen voor alle uitvoerders mogelijk geworden

[0:12:38] en naar aanleiding van het advies van de raad van state

[0:12:41] die toch twijfels hadden,

[0:12:44] althans kanttekeningen plaatsen bij de verplichtstelling van de flexibele premieregeling is gezegd dat voor verplicht herstelde fondsen

[0:12:52] die de flexibele premieregeling uitvoeren,

[0:12:55] deze solidariteits elementen een verplicht onderdeel zouden moeten zijn van het contract ook om te voorkomen dat daarmee discussie kan ontstaan over de vraag of dat contract wel houdbaar is voor de verplichtstelling.

[0:13:09] Daarnaast zijn er een aantal technische aanpassingen doorgevoerd, met name op verzoek van van uitvoerders ook dingen die de instantie wellicht nog over het hoofd gezien. Dat is bijvoorbeeld ruimte om ook in het nieuwe stelsel premie vrije voortzetting waren pas ongeschiktheid mogelijk te maken

[0:13:26] en ook ruimte voor

[0:13:29] leeftijdsafhankelijke premies risicodekking zijn. Er zijn er wat meer van die technische zaken gewijzigd om te zorgen dat het op alle fronten ook goed uitvoerbaar blijft.

[0:13:38] Een ander belangrijk punt. Wat is aangepast.

[0:13:41] Dat is dat de rechtspositie van de deelnemers is versterkt.

[0:13:45] Veel fondsen kennen al een interne klachtenprocedure, maar die is niet wettelijk verplicht en er geldt ook geen wettelijke eisen voor

[0:13:52] in het wetsvoorstel wordt deze wettelijk verplicht en worden daar ook nadere eisen aan gesteld

[0:13:58] en tevens komt er voor de duur van de transitie tot en met twintig, zevenentwintig een tijdelijke externe geschillen instantie vergelijkbaar met het kievit.

[0:14:08] Die is er nog niet in de pensioensector

[0:14:11] en

[0:14:12] die helpt om de positie van de deelnemer richting de uitvoerders verder te verstevigen.

[0:14:21] Daarnaast zijn er een aantal wijzigingen die fonds, bestuur en sociale partners meer ruimte geven tijdens de transitieperiode

[0:14:28] met het doel om te komen tot een evenwichtige overgang.

[0:14:33] Dat is enerzijds een ruimte binnen de standaardmethode. Een van de twee infra methodieken

[0:14:38] met het oog op evenwichtige transitie

[0:14:41] en anderzijds de ruimte voor het aanpassen van beleggingsbeleid in aanloop naar het nieuwe stelsel.

[0:14:47] Daarmee wordt bedoeld. Als

[0:14:49] blijkt dat de fonds in het nieuwe stelsel eigenlijk dat we een ander risicoprofiel beter past bij de deelnemers en het fonds dat daar al

[0:14:58] in aanloop naar de overgang het risicoprofiel geleidelijk kan worden aangepast,

[0:15:02] ook als fondsen

[0:15:04] in ontdekking zitten waarmee de huidige wet dat eigenlijk verbiedt.

[0:15:08] Een ander punt wat is aangepast is dat sociale partners verplicht afspraken moeten maken over compensatie in de onderhandelingen

[0:15:16] klanten in het transitieplan.

[0:15:20] Dan kom ik zo ook nog

[0:15:23] ga ik daar verder op in

[0:15:25] en ik meldt dat in hoofdstuk zestien uitgebreid wordt gereageerd op de belangrijkste reacties uit internetconsultatie en alle toetsen en adviezen. Dat is een vrij uitgebreid hoofdstuk

[0:15:35] en ook het nader rapport is meegestuurd natuurlijk naar de kamer waarin

[0:15:40] een redactie staat op het advies van de raad van state

[0:15:44] de is

[0:15:46] de laatste tijd ook al in het nieuws gezegd van. Er is helemaal niets over gewijzigd. Maar er is wel dertien maanden over gedaan. Dat komt omdat er heel veel reacties zijn gestuurd die allemaal netjes zijn gelezen en beoordeeld en ook zijn verantwoord.

[0:15:57] Dus ik zou zeggen lees dat na en doe er uw voordeel mee.

[0:16:01] Komende week.

[0:16:04] Samengevat. Dus dat is al een mooi gebouw

[0:16:12] dan nu het blokje over de hoofdlijnen van de pensioen contracten. Het kader van de pensioen overeenkomsten naar de stelselherziening

[0:16:20] is er alleen nog maar pensioenopbouw mogelijk in premieregelingen

[0:16:24] dus naar uitkering regeling komt te vervallen in de zin dat het niet meer mogelijk is om pensioen op te bouwen in een uitkerings overeenkomst.

[0:16:32] Dat wordt niet meer fiscaal gefaciliteerd en is daarmee niet meer

[0:16:35] aantrekkelijk, zou ik zeggen.

[0:16:37] In lijn. Hiermee wordt ook het fiscaal kader aangepast en geïnformeerd. Alle contracten worden begrensd op een leeftijds onafhankelijke premie die wordt vastgesteld op dertig procent.

[0:16:48] De premie grens is zo bepaald dat in beginsel het mogelijk blijft om in de ongeveer tweeënveertig jaar aan en pensioen ambitie van circa tachtig procent te behalen.

[0:16:58] Er is met een bepaald rekenmodel gekeken welke premie aan

[0:17:03] voor nodig zou zijn

[0:17:05] en ook is in het wetsvoorstel vastgelegd dat die premie grens wordt aangepast als er sprake is van langdurige wijzigingen in de rendement verwachtingen.

[0:17:15] Dus als een nodig blijkt dat het

[0:17:16] door veranderingen en meer premie nodig is. Om die ambitie waar te maken, zal het fiscale kader worden verruimd. Als blijkt dat de rendement verwachtingen en de rente hoger liggen structureel dan zal het worden verlaagd.

[0:17:31] Beginsel gezegd de eerste tien jaar wordt het niet aangepast. Dus tot twintig, zevenendertig blijft het op dertig en daarna wordt er elke vijf jaar zien of het of het aangepast moet worden.

[0:17:41] Voor alle contracten geldt dat de economische waarde van de pensioeninleg van de opgebouwde pensioen volgt uit de ingelegde premie.

[0:17:50] Wat eigenlijk betekent dat de zogeheten doorsnee systematiek waarbij een deel van de premie ook gebruikt wordt voor de pensioenopbouw van andere wordt afgeschaft

[0:17:58] en ook geldt voor alle contracten

[0:18:00] dat de

[0:18:03] risico houding moet aansluiten bij de risico's die deelnemers willen en kunnen lopen.

[0:18:08] Daardoor wordt enerzijds de basis van een risicopreventie onderzoek onder de deelnemers gekeken wat vinden deelnemers zelf een wenselijke risico houding.

[0:18:16] Welke risico's willen ze lopen

[0:18:19] fondsen moeten ook op basis van

[0:18:21] wetenschappelijke inzichten

[0:18:24] en en inzichten van sociale partners kijken? Van welke risico's kunnen deelnemers lopen.

[0:18:30] In beginsel zal dat betekenen dat de hoofdzakelijk life cycle belegd wordt, wat betekent dat er op jongere leeftijd meer risico genomen kan worden en op oudere leeftijd minder

[0:18:40] omdat op jongere leeftijd mensen nog een langere

[0:18:42] beleggers horizon hebben meer ruimte hebben om eventuele tegenvallers op te vangen.

[0:18:49] Er zijn drie contract typen waaruit gekozen kan worden. Straks.

[0:18:55] Dat is een solidaire premieregeling. Dat is voor in het nieuwe contract werd genoemd. Dat is een flexibele premieregeling bestaande de bestaande verbeterde premieregeling

[0:19:05] en dat is de premie uitkerings overeenkomst. Die laatste zal ik

[0:19:11] niet heel veel zeggen. Dat is een contract wat alleen door verzekeraars uitgevoerd kan worden en waarbij het mogelijk is om vanaf vijftien jaar voor de aow leeftijd al een gegarandeerd de uitkering in te kopen. Dat kan alleen bij verzekeraars omdat die alleen die nominale toezegging.

[0:19:29] Hiermee wordt dus zowel het lang leve risico als het beleggings en het rente risico door de verzekeraar overgenomen.

[0:19:35] Ik zal nu vooral focust op die andere twee contracten

[0:19:38] de hoofdlijnen van de solidaire premie overeenkomst.

[0:19:41] Dat is een contract met de opbouw van persoonlijk voor de uitkering gereserveerd zeggen we altijd bij vermogen

[0:19:49] en doordat er in dit contract geen sprake meer is van een pensioen toezegging

[0:19:53] verdwijnen ook de rekenrente en de dekkingsgraad.

[0:19:57] Er is in dit contract sprake van een collectief deelnemers in de opbouwfase en de naam is in de fase zitten in hetzelfde collectief

[0:20:07] en er is ook een collectief beleggingsbeleid voor alle deelnemers.

[0:20:11] In dit contract kunnen renterisicos gerechten worden toebedeeld,

[0:20:15] waardoor pensioenuitkering, pensioenuitkeringen minder rente gevoelig kunnen worden.

[0:20:21] In de huidige uitkerings overeenkomst werkte

[0:20:25] de ontwikkelingen in de rente door in de dekkingsgraad

[0:20:29] en voor alle deelnemers hebben de op dezelfde manier last van. In het nieuwe contract

[0:20:34] kun je

[0:20:36] nadat de twente risico gerichter toebedelen

[0:20:42] deelnemers krijgen in dit contract meer inzicht in welke premie wordt ingelegd. Wat er persoonlijk voor hen gereserveerde vermogen is

[0:20:49] hoeveel rendement wordt behaald in enig jaar en ook hoeveel pensioen ze op basis van dat opgebouwde vermogen kunnen verwachten als met pensioen zijn

[0:20:57] en intrinsiek onderdeel van dit contract is de zogenoemde solidariteit reserve, waardoor ook risicodeling met toekomstige generaties

[0:21:06] de zogenoemde intergenerationele risicodeling mogelijk blijft.

[0:21:11] Die solidariteit. Reserve mag niet negatief worden en die is in omvang beperkt tot maximaal vijftien procent.

[0:21:17] Om toch te voorkomen dat er weer te grote

[0:21:21] buffers reserves ontstaan die van niemand zijn

[0:21:25] en daarnaast is in het wetsvoorstel vastgelegd dat de uitdelen en veel regels van die solidariteit reserve vooraf moeten worden vastgelegd en ook evenwichtig moeten zijn. Voor alle deelnemers mag geen sprake zijn van een eenzijdige regel die bepaalde korten eenzijdig bevoordeeld en andere niet,

[0:21:46] zoals al eerder gezegd. Uitgangspunt. In dit contract is dat de economische ontwikkelingen sneller tot uitkering tot uiting komen.

[0:21:52] Dus dat pensioenen eerder worden verhoogd. Als het goed gaat. Maar daar is ie weer ook eerder worden verlaagd. Als het slecht gaat

[0:22:00] welzijn en drie mechanisme in dit contract

[0:22:03] die ervoor zorgen dat pensioenen die als er ingegaan is de pensioenuitkeringen worden gestabiliseerd als als het slecht gaat als de economische tegenslag is.

[0:22:14] Dat is in de eerste plaats eigenlijk de kern van het contract

[0:22:18] dat de de over rendementen

[0:22:21] en ook het beschermers rendement. Dat is een woord hoe het renterisico wordt toebedeeld naar draagkracht en in lijn met de risico houding over de deelnemers wordt verdeeld.

[0:22:30] Ik zit nergens aan.

[0:22:38] Dat was.

[0:22:41] Ik was hier al.

[0:22:44] Gek.

[0:22:45] Nee, dat weer snel gefixt.

[0:22:51] Dus dit is de de de de een van de kernpunten. Dat dat er is risico's gericht worden toebedeeld. Dus dat je als oudere minder mee en tegenvallers minder zwaar wegen voor ouderen.

[0:23:04] Daarnaast is er ruimte om tegenvallers te spreiden in de tijd waardoor deze ook worden getemd

[0:23:10] en

[0:23:11] we kunnen tegenvallers in slechte jaren ook worden opgevangen vanuit de solidariteitsgolf.

[0:23:18] Er is een belangrijk thema inflatie, simpel kamervragen over gesteld die op korte termijn ook beantwoord zullen worden.

[0:23:27] Je hebt.

[0:23:28] Reguliere inflatie verwachtingen verwachte inflatie

[0:23:31] die kunnen worden opgevangen door het maken van over rendement

[0:23:36] en eventueel door een stijgende uitkering. De patronen in de uitvoeringsfase

[0:23:41] en daarna kan er ook sprake zijn van onverwachte, tijdelijke inflatie schokken

[0:23:46] en die kunnen worden opgevangen via de solidariteits gezellig

[0:23:49] al staan natuurlijk als die voldoende gevuld is.

[0:23:54] Dat geldt natuurlijk ook in de huidige uitkering overeenkomst dat onverwachte tijdelijk inflatie schokken alleen kunnen worden opgevangen als er sprake is van voldoende reserves.

[0:24:03] Als er geen buffers zijn, is er ook een huidige uitvoeringsovereenkomst geen ruimte om pensioenen extra te indexeren.

[0:24:09] Als de inflatie

[0:24:10] tijdelijk hoog oploopt

[0:24:14] dan dat andere contract de flexibele premie overeenkomst

[0:24:18] dit contract bestaat al

[0:24:19] is nu bekend als de verbeterde premieregeling.

[0:24:22] Daar wordt op een aantal punten aangevuld.

[0:24:27] Zoals gezegd de.

[0:24:30] Er komen optionele solidariteits elementen.

[0:24:34] Dat heet in dit contract. De risicodeling, reserve

[0:24:37] en die wordt mogelijk voor alle uitvoerders en die is verplicht gesteld voor verplicht gestelde fondsen die dit contract kunnen uitvoeren om daarmee te voorkomen dat er discussie kan ontstaan over de houdbaarheid van de verplichtstelling.

[0:24:53] In dit contract

[0:24:54] kan er worden gekozen voor een

[0:24:56] vaste of variabele uitkering

[0:24:58] en sociale partners hebben de keuze om de die vast te stellen

[0:25:03] en een deelnemer heeft altijd de keuze om daarvan af te wijken.

[0:25:10] Daarnaast in het is in dit contract ook die verwachte inflatie kan worden opgevangen

[0:25:14] door het over rendement. Dus door door te beleggen in de uitkerings fase die onverwachtse inflatie kan worden opgevangen met de risicodeling reserve.

[0:25:25] Die.

[0:25:25] De twee contracten lijken in de basis veel op elkaar. Maar er zitten ook grote verschillen tussen met is het net waar je de nadruk op te leggen. Het zijn allebei premieregelingen met opbouw in vermogen

[0:25:37] waarbij het verwachte pensioen wordt geprojecteerd.

[0:25:43] Maar er zitten ook onder de motorkap zeker de nodige verschillen

[0:25:47] bij kort samengevat is de flexibele premieregeling

[0:25:52] in uitgangspunten individueler is.

[0:25:54] Dus heb je echt een individuele individueel pensioenvermogen met een eigen life cycle beleggingsbeleid

[0:26:00] en de solidaire premieregeling is collectieve want daar is het een sprake van een collectief vermogen met een collectief beleggingsbeleid

[0:26:07] waarbij de over rendementen gericht worden toebedeeld.

[0:26:14] Daarnaast is

[0:26:16] binnen de solidaire premieregeling. De solidariteits. Reserve intrinsiek onderdeel is ten allen tijde verplicht

[0:26:23] en bij de flexibele premieregeling is die voor de meeste uitvoerders optioneel en alleen voor de verplicht gestelde fondsen. Een verplicht onderdeel

[0:26:33] en de solidaire premieregeling heeft een per definitie een variabele uitkering fase

[0:26:40] en geen mogelijkheid voor de deelnemers om andere keuzes te maken. Dat is een collectief contract

[0:26:46] en in de flexibele

[0:26:48] regeling

[0:26:49] extra deelnemer er wel

[0:26:51] de mogelijkheid om daar een keuze in te maken.

[0:26:53] En als de aanbieder. De andere keuze niet aanbiedt, dan is er sprake van een beperkt oprecht. Dus kan de deelnemer ervoor kiezen om

[0:27:02] bijvoorbeeld een vaste uitkering bij een verzekeraar in te kopen.

[0:27:05] Dat is nu ook al het geval binnen de de zogenoemde

[0:27:09] verbeterde premieregeling. De stad blijft eigenlijk bestaan. Dat is niks nieuws

[0:27:18] daarnet spa heeft recent een studie gepubliceerd over de inkomenseffecten bij en na het in varen in de de solidaire premieregeling

[0:27:27] hier de sp oo solidaire premie overeenkomst genoemd

[0:27:31] en deze studie laat zien dat zowel op korte als op langere termijn

[0:27:36] dit nieuwe contract een betere kans geeft op een hoger pensioen dan het contract

[0:27:41] en dat heeft er alles mee te maken dat je

[0:27:44] minder buffers hebt

[0:27:46] dus geen grote

[0:27:50] stuur vrije zone. Een deel van de dekkingsgraad erbij en niet wordt geïndexeerd en ook niet wordt gekort in het nieuwe contract kan daarboven.

[0:27:57] Er is geen dekkingsgraad meer naar boven. De equivalent van honderd procent dekkingsgraad

[0:28:02] direct worden uitgedeeld.

[0:28:04] Dat betekent ook

[0:28:06] dat de kans op een

[0:28:08] korting iets groter wordt zijn die onderste twee regels. Dat is ook het eerlijke verhaal.

[0:28:13] Maar de kans op een verhoging is aanzienlijk groter

[0:28:16] dan dat de kanshebber korting stijgt.

[0:28:19] Dit is een recente studie van van net spa met plat design peper. Tweehonderd drie

[0:28:27] dan de een waarborgen voor de evenwichtige transitie en naar dit blokje kunnen er vragen gesteld worden als daar behoefte aan is.

[0:28:38] De vraag is hoe komen we in die nieuwe wereld en in die nieuwe contracten

[0:28:42] en daarvoor is in het wetsvoorstel een transitie kader opgesteld

[0:28:47] waarvan is uit waarbij is uitgegaan van een transitieperiode van vier jaar uitgaande van inwerkingtreding, twintig, drieëntwintig,

[0:28:54] een transitieperiode van drieëntwintig tot zevenentwintig

[0:29:00] en die transitieperiode bestaat uit drie fases.

[0:29:03] Eerst zijn sociale partners aan zet. Sociale partners bepalen zelf

[0:29:08] naar welke nieuwe regeling ze willen overstappen

[0:29:11] en ook nou welk adres voor voorwaardelijke keuzes daarin gemaakt worden

[0:29:16] en of ook de bestaande pensioenen worden in gevaar.

[0:29:20] Vervolgens

[0:29:21] moeten die afspraken worden ondergebracht bij een pensioenuitvoerder

[0:29:24] en moet de pensioenuitvoerder de implementatie voorbereiden en ook de daadwerkelijke overgang in gang zetten.

[0:29:32] De sociale partners zijn primair verantwoordelijk voor de evenwichtige transitie. Die moeten dat de in een transitieplan de keuzes verantwoorden

[0:29:39] en ook daarbij doorrekeningen laten zien waarom ze vinden dat de gemaakte keuzes leiden tot evenwichtige uitkomsten.

[0:29:48] In de wetgeving is een zogenoemd standaard uva pad opgenomen

[0:29:54] waarmee beoogd is dat zo veel als mogelijk de bestaande aanspraken worden omgezet

[0:30:00] na een van de nieuwe contracten

[0:30:03] en het uitgangspunt is dat

[0:30:05] partijen in varen, tenzij er sprake is van een onevenredig nadeel voor een van de belanghebbenden

[0:30:12] een onderdeel van het proces zijn. De collectieve waarborgen komt daarin de volgende sites op terug.

[0:30:19] Dit is het schematische overzichtje waarin je ziet dat er eerst twee jaar

[0:30:24] ruimte is voor de arbeidsvoorwaarden fase.

[0:30:28] Het is goed om te benoemen dat dit wel uiterlijke

[0:30:31] momenten zijn en dat sociale partners altijd als ze kunnen veel eerder keuzes kunnen maken en ook eerder over kunnen stappen.

[0:30:38] De wetgever houdt ook geen toezicht op sociale partners en toezichthouders ook niet.

[0:30:43] En

[0:30:45] maar de wetgever wel toezicht kan houden is dat er in twintig, zevenentwintig geen mogelijkheid meer is om pensioen op te bouwen in een uitkeren overeenkomst. Dus het is voor alle partijen wel van belang

[0:30:54] dat die afspraken voor twintig, zevenentwintig zijn gemaakt en zijn geeffectueerd en dat ook de uitvoerders voldoende tijd hebben om de implementatie te kunnen doen. Daarom is toegezegd

[0:31:06] in beginsel uiterlijk en twintig, vijfentwintig

[0:31:08] moeten die afspraken rond zijn vanuit sociale partners.

[0:31:13] Het kabinet zal dit monitoren zo ook het parlement daarover periodiek informeren,

[0:31:18] maar uiteindelijk kunnen we niet sociale partners wettelijk dwingen tot iets

[0:31:27] wat zijn de wettelijke waarborgen om te borgen dat die transitie ook op een evenwichtige manier plaatsvindt.

[0:31:34] De eerste plaats dat de wetgever twee rekenmethode voorschrijft die fondsen moeten gebruiken om de bestaande pensioen toezeggingen om te rekenen individueel vermogen.

[0:31:46] Dat zijn de veel je beest aan en methode is een suggesties methode. En de standaardmethode detaillistische methode.

[0:31:54] De standaard methode. De naam zegt het ook al is in zichzelf wat wat eenvoudige

[0:32:01] en vul je beest haarlem methode de vpro methode die biedt meer ruimte voor maatwerk. Maar is daarmee wel ingewikkeld.

[0:32:09] De wetgever zegt eigenlijk beide methodes vinden we acceptabel zijn getoetst zijn objectief leiden tot betrouwbare uitkomsten zijn voldoende stabiel zijn langs wat maat staven gelegd en fondsen kunnen zelf een keuze maken welke methodes passen te vinden

[0:32:31] van de transitie moet in ieder geval de zogenoemde herverdelen effecten de netto profijt of een ander woord. De generatie insecten inzichtelijk worden gemaakt

[0:32:40] en ook worden verantwoord.

[0:32:42] Die zullen niet in alle gevallen zijn als je een transitie doormaakte zijn altijd effecten

[0:32:48] maar fondsen moeten wel verantwoorden waarom ze de uitslagen die de berekeningen laten zien. Acceptabel en evenwicht te vinden

[0:32:56] en daarbij kunnen ze natuurlijk ook gebruik maken van andere additionele analyses,

[0:33:00] zoals de vervangingsvraag, de verwachte vervanging ratio s.

[0:33:05] De verwachte pensioenuitkeringen in het nieuwe stelsel en die kunnen ze ook gebruiken om

[0:33:10] de netto profijt sommen. Dus de generatie effecten

[0:33:14] te onderbouwen

[0:33:17] en een belangrijk punt is dat uitvoerders worden verplicht om alle deelnemers persoonlijk te informeren over de pensioenverwachtingen voor en na de transitie.

[0:33:26] Dit zien wij ook als een belangrijke

[0:33:29] waarborgen, belangrijke stok achter de deur als er sprake zou zijn van grote achteruitgang voor bepaalde groepen deelnemers,

[0:33:37] dan moeten deelnemers daar ook op individueel niveau over worden geïnformeerd.

[0:33:41] En dan moet je dat ook heel goed kunnen onderbouwen.

[0:33:43] Dus dat is denk ik een belangrijke waarborg om ook ervoor te zorgen dat

[0:33:49] dat de

[0:33:51] elke deelnemer van elke deelnemers groep op een evenwichtige manier wordt behandeld.

[0:34:02] De volgende show gaat over de compensatie van de afschaffing van de doorsnee systematiek.

[0:34:07] De overgang op een andere manier van pensioenopbouw stak. De afschaffen van de kost en systematiek kan gevolgen hebben voor het verwachten pensioen.

[0:34:14] We zijn ook al de laatste jaren veel studies naar gedaan is de kamer ook er veel over geïnformeerd

[0:34:19] dat met name mensen die halverwege de pensioenopbouw zitten. Dus komt tussen de veertig en vijftig,

[0:34:25] daar het meeste last van zouden hebben

[0:34:28] in het uitgangspunt in het pensioenakkoord en ook in de wetgeving is ook geweest dat er in dat geval

[0:34:34] adequate en kostenneutrale compensatie moet worden geboden.

[0:34:38] Tegelijkertijd blijkt uit doorrekeningen van het cpb en van dertien fondsen

[0:34:44] die ook zijn meegestuurd in tweeduizend twintig met hoofdlijn. De notitie

[0:34:47] dat de negatieve effecten van de overgang op een andere pensioenopbouw.

[0:34:54] Veelal worden opgeheven door de positieve effecten van het nieuwe contract,

[0:34:58] waardoor er sprake is van minder buffer opbouwen en pensioenen sneller stijgen.

[0:35:06] Dus dat is eigenlijk het het goede nieuws zeg maar dat in veel gevallen

[0:35:12] mogelijk geen aanvullende compensatie nodig is,

[0:35:16] en daarom is ook door de wetgever gezegd. Eventuele compensatie vereist maatwerk op het niveau van de pensioenregeling of de pensioen uitvoerde

[0:35:23] en de pensioen uitvoerder moet inzichtelijk maken welke maatregelen zijn genomen

[0:35:27] en wat de effecten van die maatregelen zijn per leeftijd scoort

[0:35:31] in de wet is opgenomen dat sociale partners verplicht zijn om hier afspraken over te maken. Die afspraken kan ook zijn dat er geen aanvullende maatregelen nodig zijn, omdat uit de berekeningen blijkt

[0:35:43] dat de beide effecten op een goede manier uitpakken.

[0:35:46] Maar dat is dan ook een afspraak moet dan ook wat transparant worden gemaakt en worden opgeschreven.

[0:35:51] En zoals gezegd afgesproken is dat alle deelnemers persoonlijk worden geïnformeerd

[0:35:55] over de

[0:35:57] het verwachte pensioen voor en na de overstap

[0:36:01] ook al over de ipo's. De uniforme pensioenoverzicht hebben iedere deelnemer jaarlijks op de deurmat krijgt de uva voor en de uva na de transitie,

[0:36:11] zoals net gezegd dat een uitgangspunt is met wetsvoorstel dat bestaande pensioenen zoveel als mogelijk worden omgezet naar een nieuwe regeling

[0:36:19] dus in varen dat dat doen we in pensioen techniek te in de varen van aanspraken

[0:36:25] in varen. Tenzij,

[0:36:27] waarom is daarvoor gekozen?

[0:36:30] Er zijn verschillende redenen. In de eerste plaats, zodat deelnemers eerder profiteren van het nieuwe stelsel

[0:36:37] in het nieuwe stelsel. Heb je

[0:36:39] meer perspectief op een koopkracht pensioen. Maar als je de bestaande opbouw niet in vaart geldt dat natuurlijk alleen voor de premie die vanaf dat moment dat ingelegd. Dus duurde het nog een jaar of veertig voordat die veroordelen zich ook volledig tot uiting komen

[0:36:54] dus ook de bestaande aanspraken om te zetten.

[0:36:56] Naar de nieuwe contracten worden ook de nieuwe rekenregels van toepassing

[0:37:01] op de bestaande opbouw

[0:37:03] en is er dus eerder en meer zicht op een koopkracht en pensioen

[0:37:09] daardoor de bestaande aanspraken in te varen

[0:37:12] worden intergenerationele risicodeling en solidariteit in stand gehouden, want de opbouw blijft bij elkaar en ontstaan niet twee verschillende fondsen komt geen knip tussen.

[0:37:23] Nou dat is ook voor de deelnemers inzichtelijker en begrijpelijker, omdat er een stelsel is

[0:37:29] met een regeling

[0:37:32] deelnemers krijgen niet twee verschillende brieven

[0:37:34] over hun pensioen,

[0:37:37] waarbij ook weer verschillende regels op van toepassing zijn

[0:37:41] en het is ook in de uitvoering efficiënter omdat het geen twee regimes in de lucht hoeven worden gehouden met minder risico's ook op fouten en dat is nu ook weer in het belang van de deelnemen, zou ik zeggen

[0:37:55] hoe werkt dit moet het gaan welke sociale partners zijn eerste aanzet. Die moeten een verzoek doen aan het pensioenfonds dat de in de varen

[0:38:03] sociale partners kunnen dus alleen verzoeken om niet in te varen als zij kunnen aantonen dat het voor een groep belanghebbenden onevenwichtig uitpakt

[0:38:13] en vervolgens is het pensioenfondsen die toets. Dat besluit heeft er ook zelf een eigenstandige verantwoordelijkheid en afweging om te beoordelen of dat

[0:38:24] leidt tot

[0:38:26] ja of dat voldoende rekening is gehouden met de belangen van alle betrokkenen. Het beroemde artikel honderd vijf van de pensioenwet

[0:38:34] die de pensioen bestuurders

[0:38:37] verplichten om rekening te houden met een evenwichtige uitvoering

[0:38:42] en als het

[0:38:44] pensioenfonds bestuur. Toch vindt dat het voor een bepaalde groep onevenwichtig uitpakt, dan kunnen zij zijn ze eigenlijk verplicht om het invasie af te wijzen.

[0:38:55] Ik zeg hierbij dat in de praktijk

[0:38:57] de pensioenfondsen natuurlijk ook in het begin al betrokken zullen zijn. Bij het opstellen van transitieplannen zal veelal een iteratief proces zijn. Dus het zo

[0:39:07] in de praktijk niet voor moeten komen dat pensioenfondsen in dit stadium tot de conclusie komen dat het niet evenwichtig is

[0:39:19] en dan het individueel bezwaar.

[0:39:20] De huidige wetgeving kent voor individuen de mogelijkheid om

[0:39:28] bezwaar te maken eigenlijk een opt-out bij het in varen naar een ander contract

[0:39:36] en in het wetsvoorstel is voorgesteld

[0:39:40] om die mogelijkheid voor de duur van deze transitie buiten hagen te plaatsen.

[0:39:45] Dus het is niet dat het individueel bezwaar uit de pensioenwet wordt geschrapt, maar met het oog op deze stelselherziening wordt het individueel bezwaar recht buiten haken geplaatst

[0:39:55] en het individueel bezwaren leidt tot diverse dilemmas die in lijn liggen met wat ik net heb gezegd waarom.

[0:40:02] Wat de de voordelen zijn van het in varen naar een systeem. Dat is dat als een deel van de deelnemers niet mee zou gaan dat dat leidt tot complexiteit in de uitvoering

[0:40:15] dat we het

[0:40:16] de vraag is of individuele deelnemers voldoende. De gevolgen kunnen overzien van de keuze

[0:40:22] om wel of niet mee te gaan

[0:40:26] en daarnaast is er ook

[0:40:29] het aandachtspunt dat een bezwaar van een individu ook nadelen kan hebben voor de rest van het collectief

[0:40:35] omdat de hogere kosten

[0:40:38] uiteindelijk voor het hele collectief door het hele collectief gedragen moeten worden.

[0:40:45] Nog een een ander aandachtspunt. Hierbij is dat als

[0:40:50] een bepaalde groep deelnemers zou besluiten om niet mee in te varen

[0:40:55] dat

[0:40:56] de

[0:40:57] welbepaald moet worden. Wat de om de pensioen waarde van de deelnemers is

[0:41:01] want de rest gaat wel in varen. Dus de collectieve vermogen moet worden verdeeld in persoonlijke vermogens. Dus ook als mensen niet in varen, zal de discussie blijven ontstaan over de verdeling van de collectieve pot

[0:41:16] daarom al met al is in het wetsvoorstel opgenomen om gedurende deze transitie het individueel beschadigd buiten hagen te plaatsen,

[0:41:24] en welzijn in plaats daarvan

[0:41:26] de collectieve waarborgen en bevoegdheden versterkt

[0:41:31] langs drie lijnen.

[0:41:32] In de eerste plaats is er een

[0:41:34] een dordrecht voor organisaties van gepensioneerden en slapers.

[0:41:39] De gedachte daarachter is dat gepensioneerden en slapers

[0:41:42] in beginsel niet betrokken zijn bij de arbeidsvoorwaarden of onderhandelingen

[0:41:47] daarin geen rol spelen,

[0:41:49] terwijl het transitieplan aan de arbeidsvoorwaarden tafel wordt opgesteld.

[0:41:54] Het horen betekent dat zij

[0:41:56] daar

[0:41:57] inzage in kunnen krijgen en daar ook op kunnen reageren

[0:42:03] en dat de organisaties dat dan ook mee kunnen wegen.

[0:42:09] Maakt u zich geen zorgen?

[0:42:10] Dit is een korte.

[0:42:15] We zijn bijna bij het einde van de eerste blokje. Naar een ander punt is dat de

[0:42:20] de positie van de medezeggenschapsorganen binnen de pensioenfondsen de verantwoording zou gaan en de belanghebbende organen wordt versterkt, ook met het oog op deze transitie.

[0:42:30] Zo krijgen belanghebbende organen ook een een goedkeuring recht op. Daarin wordt de deelnemen dan ook die vertegenwoordigen. De deelnemers en ook de rol van de externe toezichthouder. De dnb wordt versterkt met het oog op deze transitie als het gaat om de vraag of het in varen voldoende evenwichtig is.

[0:42:50] Daarnaast ook heel belangrijk is. Dat heb ik net ook genoemd bij het

[0:42:54] de belangrijkste wijzigingen is dat er aanvullende waarborgen komen voor de rechtspositie van de individuele deelnemer.

[0:43:00] Het is de wettelijke verplichting voor pensioenuitvoerders om een interne klachtenprocedure te hebben en ook de ruimte voor een individu om naar een externe geschillen instantie te gaan als hij vindt dat de uitvoerder hem

[0:43:13] ja onevenredig heeft benadeeld.

[0:43:20] De laatste is volgens mij van dit blokje. Als ik het goed heb.

[0:43:23] De transitie van bestaande premieregelingen.

[0:43:26] Bestaande premieregelingen kennen nu een progressieve premies tafel.

[0:43:30] Dus een oplopende premies tafel waarbij jongeren minder premie inleggen en ouderen meer

[0:43:37] in het nieuwe stelsel geldt voor alle uitvoerders en alle contracten en leeftijds onafhankelijke premie.

[0:43:42] Dus zij moeten overstappen van een progressieve premies tafel naar een leeftijd, onafhankelijk en stoffen

[0:43:50] uit verschillende doorrekeningen rond om het pensioenakkoord is gebleken dat het in de meeste gevallen niet mogelijk is om binnen de afgesproken randvoorwaarden

[0:44:00] adequate en kostenneutrale compensatie te bieden binnen deze regelingen

[0:44:05] en dat heeft ermee te maken dat je eigenlijk niet opstapt overstapt op een nieuw contract waarin sneller geïndexeerd kan worden, want dit zijn al premieregelingen. Dus hier gelden geen buffereisen die deels komen te vervallen.

[0:44:17] Daarom is voor deze regelingen een langere uit versiering in de tijd gekozen

[0:44:22] en worden toegestaan om voor bestaande deelnemers de progressieve staffels te blijven eerbiedigen,

[0:44:27] zogenoemde intimiderende werking

[0:44:31] voor nieuwe deelnemers die instromen in zo'n fonds geldt wel vanaf één januari twee, zevenentwintig uiterlijk.

[0:44:36] Dat zei

[0:44:38] en leeftijds onafhankelijk kunnen ze vlakke premies afsluiten en gewoon meedoen in de eisen van het nieuwe stelsel.

[0:44:45] Dat betekent de facto dat voor de huidige deelnemers in die deze regelingen er niks gewijzigd als gebruik wordt gemaakt van de eerbiedigen, de werking en de daarmee ook geen compensatie problematiek is

[0:44:58] wel geldende bijzondere informatie verplichtingen ook voor de uitvoerders

[0:45:02] onder meer in de in de stoppen heeft die naar deelnemers had gestuurd als

[0:45:06] van baan wisselen en daarmee stoppen bij dat pensioenfondsen om pensioen op te bouwen

[0:45:12] waarin wordt gewezen op de mogelijke consequenties daarvan.

[0:45:17] Dit staat in hoofdstuk vijftien van de en overgangsrecht.

[0:45:23] Dankuwel. Meneer klokkenburg. Tot zover ik ga even een rondje kamerleden houden om vragen te inventariseren. U hoeft geen vraag te stellen, zeg ik erbij. Maar ik mag uiteraard wel het begin bij dit opzicht.

[0:45:39] En voorzitter, de sociale partners moeten een verzoek doen voor het in vader.

[0:45:43] Dat betekent dus dat alle bestaande rechten omgezet worden naar de rechter en dat betekent ook dat de

[0:45:53] dat ouderen om van een zeg maar vlak pensioen zonder al teveel indexatie zonder kortingen overgaan tot een flexibel pensioen onder het nieuwe contract ook onder eenentachtig.

[0:46:03] En dan blijkt dat het pensioenbestuurders mag afwijzen,

[0:46:07] leidt dat de dan toe dat we in elk pensioenfonds

[0:46:13] twee

[0:46:15] twee twee fondsen gaan krijgen, namelijk een gesloten regeling en een nieuwe regeling naast elkaar voor zeg maar de komende dertig jaar of misschien nog wel langer. Want alle oude rechten moeten daar ook nog inzitten. Dus zit er ook de oude rechten van de vijfentwintigjarige in. Dus zit je dan tachtig jaar met een dubbele boekhouding zal ik maar zeggen

[0:46:30] wie wie doet de garantie dan en en en en wie weegt die belangen avond die belangen die kunnen best wel tegenovergesteld zijn tussen de groep gepensioneerden en de groep jongeren die jongeren zouden misschien wel liever willen in vragen. Kan me voorstellen dat die niets is het wachten op een dubbele ring

[0:46:45] en bij de ouderen is daar wat minder aanleiding toe.

[0:46:49] Dank u wel. Meneer omtzigt. Heer de jong.

[0:46:52] Voorzitter, hartelijk dank. Ik heb een aantal vragen.

[0:46:55] Ik zou willen voorstellen dat dat u een vraag stelt en als ja ik snap het. Maar we hebben ook nog een tweede deel van deze presentatie en die willen we ook natuurlijk ook gelegenheid geven om de collega's kennis daarvan te laten nemen. Dus als u een vraag stelt en als u de zin dus danig formuleert, niet als de heer omtzigt dat u een een vraag drie vragen verpakt dan dan zeg ik daar niks van

[0:47:22] lammers

[0:47:27] super.

[0:47:28] Ik heb alle begrip voor wat voorzitter aangeven technische briefing, gigantische hervormingen en dan een vraag stellen.

[0:47:36] Ja.

[0:47:41] Er wordt geen belofte gedaan als het gaat om pensioen.

[0:47:45] En.

[0:47:46] Dat is iets waar mensen zich grote zorgen over maken. Hoe gaat mijn pensioen en uitzien. Nu is het wel zo dat we bij het pensioen overzicht kunnen zien wat verwachten pensioen is aan het einde van de rit.

[0:47:59] Hoe.

[0:47:59] Dan gaan we voorkomen dat in hoeverre is dat anders. En hoe gaan we voorkomen dat er straks een situatie ontstaat dat mensen denken een bepaald pensioen opgebouwd hebben, maar aan het einde van de is toch veel minder pensioen krijgen dan wat ze dus is verwacht en in hoeverre is die verwachting niet alsnog een.

[0:48:17] Voor belofte.

[0:48:19] Dankuwel. Meneer.

[0:48:22] Dank u wel. Voorzitter, ik wil even inzoomen op de de huidige regelingen met een progressieve stad vol.

[0:48:31] Ik begrijp dat er een eerbied eerder eerbiedigen een werking is van de huidige premieregelingen,

[0:48:38] maar op het moment dat mensen van baan zouden wisselen. En dat is een van de redenen van natuurlijk het dat we een nieuw contract gaan

[0:48:47] komen ze volgens mij verplicht in een in een vlakke premieregeling,

[0:48:51] waarbij zij wellicht niet meer de mogelijkheid hebben om dan voldoende pensioen op te bouwen voor het eind van de rit kunt u daar nog

[0:48:58] iets over zeggen.

[0:49:00] Goud. Zwart.

[0:49:02] Dank u? Voorzitter, een vraag dan? In hoeverre kunnen wij deelnemers aan pensioenfondsen inspraak in een beleggings profiel geven en tegelijkertijd verwachten dat zij goed geïnformeerde rationele en renderende beslissingen maken. Hoe kijkt u daar naar?

[0:49:21] Ik stel voor dat we het rondje afmaken. Mevrouw pallandt,

[0:49:26] Dagvoorzitter. Een vraag begon met als aanleiding voor deze hervorming gaf u een aantal redenen en dat is natuurlijk ook dat ontwikkeling op de financiële markten kunnen nu niet optimaal worden verwerkt. Nu is er nu natuurlijk ook van alles aan de hand en ik begrijp dat nu door niet op voorhand een toezegging te doen dat je niet die pot hoeft aan te houden en dat dat vrijkomt om te beleggen daarmee meer rendement halen en uiteindelijk is het voordeel van het nieuwe systeem. Maar wat betekent

[0:50:00] kunnen in uw beleving in in de nieuwe systematiek. De ontwikkelingen op de financiële markten wel voldoende worden meegenomen. Ook als we kijken naar de extreme situatie in een vooral op het op het moment van in varen. Dat vind ik wel spannend

[0:50:15] spannend proces omdat je tot tweeduizend, zevenentwintig en dan houdt het op.

[0:50:19] Mevrouw van beukering,

[0:50:21] Voorzitter, dankuwel. Ik heb nog niet anders kunnen lezen. Dus misschien staat het er wel in. Ik was even benieuwd. De externe geschillencommissie is alleen maar voor de transitieperiode. Ben even benieuwd of u ook nagedacht heeft om daarna te in te zetten. Dus misschien staat het wel in de wet.

[0:50:36] De lees.

[0:50:40] Cdv.

[0:50:42] Welke te vragen over het onrecht. Volgens mij gepensioneerden en slapers. Wat dit ook ook precies

[0:50:48] betekent en of daar ook verplichtingen of rechten uit voortvloeien of dat ook letterlijk horen is en vervolgens de afweging wat ermee gedaan wordt

[0:50:56] bij de bij het pensioenfonds ligt

[0:50:59] en ik vroeg me af of er nog iets in de presentatie nog komt over nabestaanden.

[0:51:04] Deel twee dan.

[0:51:06] De waar ik mijn vraag.

[0:51:07] En mevrouw, maar toch op afstand.

[0:51:12] Dank u. Voorzitter, met een vraag is mijn enige. Ik had meerdere vragen maar zou een vraag zijn.

[0:51:19] Klopt het dat als we alleen de solidaire regeling toestaan voor fondsen de minder juridische risico lopen rond verplichtstelling.

[0:51:31] Dankuwel. Ik kijk naar de delegatie en ik zou willen voorstellen dat de heer klokkenburg de antwoorden voor zijn rekening neemt en de collega's eventueel aanvullen.

[0:51:43] Dat lijkt me een goed voorstel. Dan ga ik gewoon het rijtje af

[0:51:45] en dan kijken we hoe verder. We komen

[0:51:49] de heer omtzigt vroeg sociale partners zoekt een in varen, maar een fonds bestuur heeft altijd eigenlijk de plicht om daar een eigenstandige afweging in te maken

[0:52:01] en kan dan de consequentie zijn dat als er niet in gevaren dat twee fondsen naast elkaar bestaan met een gesloten fonds en een nieuw fonds.

[0:52:10] Dat is inderdaad de consequentie als van in gevaren beroemde al een beetje de de risico's en de nadelen daarvan en dat is juist waarom in de wet dat standaard in vakblad is opgenomen.

[0:52:22] Waarom we eigenlijk zeggen van. Het zou heel wenselijk zijn om zoveel als mogelijk ook alle bestaande opbouw om te zetten naar het nieuwe stelsel.

[0:52:33] Het is een het pensioenfonds. Bestuur heeft een formele rol dat wettelijk hebben zij de plicht om wat ze uitvoeren. Ook

[0:52:42] dan zijn ze verplichten om

[0:52:44] om daar zorg voor te dragen dat het evenwichtig is.

[0:52:48] Dus formeel hebben zij een hebben zij een rol in de in dit kunnen zij een voorstel afwijzen.

[0:52:55] Wat ik al zei van is in de praktijk een interactief proces

[0:52:58] waarbij de uitvoerders al vroegtijdig worden betrokken bij de gesprekken

[0:53:02] en bij de vormgeving van de transitieplan.

[0:53:05] Dus het zou heel

[0:53:09] bijzonder, maar ook onmenselijk zijn als pas op het laatste moment een fonds bestuur zegt van we zijn niet altijd bij betrokken geweest, maar we vinden toch dat dit niet op een evenwichtige manier kan worden in gevaar.

[0:53:20] Het is niet uit te sluiten, want ze hebben die

[0:53:22] verolme. Maar dat de school zal heel onwenselijk zijn

[0:53:27] en de heer de jong die zegt er worden geen beloftes meer gedaan in het nieuwe stelsel.

[0:53:31] En hoe voorkom je dan dat mensen toch niet. Ze krijgen wel jaarlijks een overzicht te zien wat de pensioenverwachtingen zijn en wekt dat dat toch niet bepaalde verwachtingen bij mensen.

[0:53:43] Dat klopt. En ik neem twee opmerkingen erbij. Een in de

[0:53:48] communicatie naar de mensen wordt altijd gecommuniceerd scenario's

[0:53:52] is een pensioen verwachting, maar ook hoe kan het uitpakken in slecht weer. En hoe kan het uitpakken in goed weer eigenlijk altijd drie pijlen op je japan.

[0:54:02] Dus dat geeft al aan dat pensioen per definitie onzeker is dat is ook een huidige polis krijgen mensen dat te zien.

[0:54:08] Ook de ritme wordt nu toezegging gedaan. Mijn slecht weer kan het ook slechter uitpakken en in goed weer kan het beter gaan naarmate mensen dichter bij de pensioen uitkering komen.

[0:54:18] Zeker als ze gepensioneerd zijn

[0:54:20] dan zul je zien dat die uitkeringen in goed en slecht weer de uitslagen veel kleiner worden

[0:54:25] omdat mensen een ander risicoprofiel hebben

[0:54:27] en dus eigenlijk ja. Het is een collectieve beleggingsbeleid. Maar veel minder in aandelen zitten en dus ook minder risico lopen.

[0:54:34] Dus in die zin in de communicatie

[0:54:37] maak je altijd duidelijk

[0:54:39] dat pensioen inherent onzeker is dat is er nu ook dat wordt nu ook in de communicatie zo overgebracht.

[0:54:45] Maar je ziet wel dat naarmate je dichter bij de pensionering zit of naarmate je gepensioneerd bent dat die onzekerheid kleiner wordt.

[0:54:53] Die smals vraagt over de eerbiedig werking en de de de risico's naar baan wisselingen.

[0:55:01] De.

[0:55:03] Daar zit een risico en dat is ook een.

[0:55:06] Het is ook een consequentie van de keuze die gemaakt is.

[0:55:09] Er zijn wel nuances bij te plaatsen, omdat veel premieregelingen nu een drie of vier procent staf van hebben. Dus eigenlijk een relatief lage inbreng inleg

[0:55:18] en dat in veel gevallen als deelnemers overstappen naar een vlakke premie dat het best kan zijn dat die hoger ligt dan de staf voor waar ze nu in zitten.

[0:55:27] Maar er zijn ook situaties denkbaar

[0:55:31] waarin deelnemers pensioen opbouwen in een een lagere premies tafel. Dus dat ze echt door de overstap. Een deel van hun pensioen perspectief verliezen

[0:55:40] en er is nieuwe gezicht van. Daar moeten deelnemers goed over geïnformeerd worden. Dus in die stop brief. Dat zit vooral in de informatie voorzieningen.

[0:55:51] Daar zit eigenlijk dan in de hoofdstuk vijftien van de en staat daar meer over

[0:55:57] de goudswaard had het over de

[0:56:00] ruimte voor

[0:56:02] keuze in beleggingsbeleid. Dat zit in de flexibele premieregeling kunnen deelnemers kiezen voor verschillende beleggings profielen. Een deelnemer van uitvoerder biedt altijd een die voelt mogelijkheid aan

[0:56:15] maar fondsen kunnen ervoor kiezen om een defensief of offensief profiel te kiezen.

[0:56:21] En juist het nieuwe wetsvoorstel biedt ook meer stelt meer eisen aan de keuze begeleiding

[0:56:27] bij deelnemers bij het maken van dat soort keuzes ook. Ze zijn eigen keuzes die ook in het huidige stelsel zitten

[0:56:35] onderdeel van deze stelselherziening van deze wetswijziging

[0:56:38] is dat de uitvoerders ook meer

[0:56:41] plicht te krijgen bij het begeleiden van mensen die keuzes kunnen maken

[0:56:47] en dat is hierbij dan ook goed inzichtelijk maken wat de consequenties zijn als je in een offensieve of juist defensieve gaat beleggen

[0:56:56] ook kans hebt op een hoger pensioen met meer risico of kans hebt op een zekere pensioen, maar wel laag.

[0:57:04] Mevrouw van balans vroeg naar de ontwikkelingen op de financiële markten of die voldoende kunnen worden meegenomen.

[0:57:11] Dan kijk ik even na

[0:57:13] mijn collega's rechts van mij.

[0:57:17] En de presentatie is al aangegeven dat ontwikkelingen op financiële markten in het nieuwe contract veel directer worden gewerkt dan in het huidige contract dus in die zin denk ik dat dat inderdaad het geval is.

[0:57:29] Ook in de periode tot tweeduizend, zevenentwintig, waar we nog onder het wk werken zijn wel maatregelen genomen om dat ik er al meer te laten aansluiten bij de kenmerken van het nieuwe contract.

[0:57:41] Dus daar zijn al maatregelen genomen, waardoor de bijvoorbeeld eerder geindexeerd kan worden. Dat kan straks al boven honderd vijf procent dekkingsgraad in plaats van honderd tien procent dekkingsgraad.

[0:57:53] Dus ook daar zijn al maatregelen genomen om

[0:57:57] tk geleidelijk

[0:58:00] meer te laten lijken op het nieuwe stelsel en die manier de overgang ook soepeler te laten gaan.

[0:58:11] Mevrouw van beukering vroeg naar de geschillen instantie die in het wetsvoorstel tijdelijk is opgenomen voor de duur van de transitie.

[0:58:21] Dat is ook uitgelegd dat dat samenhangt met met de transitie en de de overgang naar het nieuwe stelsel

[0:58:29] principe is dus de afspraak dat die komt te vervallen na tweeduizend, zevenentwintig.

[0:58:34] Hij zal dan ook geevalueerd worden

[0:58:36] en mocht blijken dat er behoefte is dat het wenselijk wordt geacht om een te verlengen of structureel te maken. Dan kan dat natuurlijk maar dan vergt dat wel een actieve handeling

[0:58:46] gewoon om te benadrukken dat hij in instantie bedoeld is om de

[0:58:51] transitie op een goede manier de belangen van de deelnemers extra te verstevigen

[0:58:57] die in zweden vroeg naar het onrecht in de app is gevaarlijke fase.

[0:59:02] Het is echt een recht om gehoord te hebben.

[0:59:05] Baan sociale partners zijn niet verplicht om de inbreng te verwerken. Dan zou je ook hele rare vermenging krijgen van verantwoordelijkheden.

[0:59:18] Als je daar met het boze oog naar kijkt kun je zeggen van. Het is een dode mus. Maar je zit wel aan tafel. Je krijgt wel voor inzage in de plannen en je kunt er wat van vinden

[0:59:27] en

[0:59:27] het is ook aan sociale partners. Om de op een verstandige manier mee om te gaan.

[0:59:31] Dat is ook om een positie te geven binnen dat

[0:59:35] binnen die gesprekken

[0:59:41] na afloop kunnen nog vragen gesteld worden.

[0:59:45] Mevrouw, maar toch vroeg klopt het dat als we alleen de solidaire premieregeling hebben dat dan minder risico's zijn voor de verplichtstelling.

[0:59:55] Ik denk het niet. Ik denk ik over die flexibele regeling hebben we veel juridische analyses laten doen en eigenlijk kan dat ook altijd naar voren van die is prima hotel worden verplichtstelling.

[1:00:05] De raad van state merkte op u maakt het optioneel mogelijk om solidaire elementen toe te voegen

[1:00:11] en in de argumentatie zegt hij erbij van. Daarmee kunnen uitvoerders

[1:00:16] of sociale partners. Die kiezen voor die regeling nog zekerder worden van het feit dat die houdbaar is voor de verplichtstelling.

[1:00:23] Daarvoor zegt de raad van state. Daarmee suggereert u toch een beetje dat u onzeker bent als u vindt dat het belangrijk is om mogelijkheid te bieden. Maar als u dat dan niet verplicht voor verplicht stelde fonds

[1:00:33] en die redenering zijn wij meegegaan, ook juist om te voorkomen dat de discussie ontstaat

[1:00:38] tussen sociale partners of binnen uitvoerders van is die regeling houdbaar worden. Verplichtstelling dus zeker die van verplicht gestelde fondsen die zogenoemde solidariteits elementen ook binnen die regeling een verplicht onderdeel zijn,

[1:00:52] is de volgens mij geen enkele reden om twijfelen over de houdbaarheid van de verplichtstelling

[1:00:58] moet een kleine slag om de arm in de algemeenheid omdat ik daar niet over. Ga ze maar uiteindelijk is het de rechter

[1:01:03] die daarover besluit. Als blijkt dat de deelnemers naar de rechter stappen en zeggen van de. Ik vind het onwenselijk dat ik hier verplicht aan mee. Doe

[1:01:11] maar alle analyses die wij tot dusver hebben gezien, geven aan dat er geen reden is om daarover te twijfelen.

[1:01:20] Dankuwel meneer knokkende rug.

[1:01:24] Deze presentatie bevat natuurlijk de essentie van van een behoorlijk wetsvoorstel, en ik zou in het tweede deel willen verzoeken om u te beperken tot de essentie van de essentie

[1:01:35] en ik zou eigenlijk u de tien minuten de tijd willen geven. Dan kunnen we weer een rondje vragen doen en daarbij merk ik ook dat een aantal commissieleden een onbehaaglijk gevoel heeft dat er veel meer vragen leven. Ik stel voor dat bij het eerst volgende procedurevergadering dinsdag bespreken hoe we daarmee om kunnen gaan en welke instrumenten dat we dan voorhanden hebben om wat aanvullend te doen. Meneer omtzigt.

[1:02:03] Van borssele. Ik zou het opzich prima vinden om nu al te besluiten dat we vervolg geven ook om een aantal vragen te stellen. Dus ik zou best willen dat de heren hun tijd nemen om het rustig te vertellen want het is gewoon ingewikkelde materie en dat doen ze helder. Maar dat wij dan later op een later moment een aantal vragen kunnen stellen aan het nu instellen en vooral met een strakke planning doe ik dat nu omdat.

[1:02:23] Ik snap dat inderdaad staat tot half twaalf. Ik heb er geen bezwaar tegen om langer door te gaan. Maar ik kan me ook voorstellen dat er een collega's zijn die andere afspraken hebben gemaakt, dus laten we het in ieder geval voorlopig proberen om een tot half twaalf te doen en aanstaande dinsdag bespreken hoe we ermee verder gaan. Meneer omtzigt.

[1:02:41] Ik zou besluit, nu.

[1:02:42] Verder hebben we wel weten hoe de procedures ook werken. Daar hebben we ook geeigende instrumenten voor. Maar ik wil best even rondkijken. Maar dat gaat wel ten koste van de tijd die we hebben.

[1:02:52] Voor deze technische briefing,

[1:02:56] Meneer smals,

[1:02:57] Volgens mij is het voorstel van manier omtzigt om juist vooral het ministerie de gelegenheid geven om goed toe te lichten en dan een vraag op een ander moment. En dan in de tv te kijken hoe we met die vragen omgaan. De toch. Dat lijkt me.

[1:03:10] Prima. Dus laten we het dan zo doen dan geven we de meneer klokkenburg de gelegenheid om zijn presentatie te hervatten.

[1:03:20] Dankuwel. Dan ga ik verder met de presentatie het blokje financieel toetsingskader. Het etc aan tijdens de transitieperiode.

[1:03:28] In principe geldt dat de nieuwe

[1:03:33] verdeel regels van het nieuwe contract pas gelden als fondsen zijn overgestapt op het nieuwe contract in. Dat kan ook pas eenentwintig, zevenentwintig.

[1:03:41] Er is wel gezegd van hoe kunnen we ook in die tussentijd al de voordelen van het nieuwe contract naar voren halen.

[1:03:47] Hoe kunnen we al met de bril van het nieuwe contract naar het huidige stelsel kijken en dat is eigenlijk wat gepoogd is met de afspraken rondom wat we hebben genoemd. Hij transitie etc.

[1:03:58] De aanpassingen aan het huidige financieel toetsingskader die gelden gedurende de overgang naar het nieuwe stelsel

[1:04:06] en fondsen mogen gebruik maken van de afspraken van de transitie. Tk, als ze ook de intentie hebben als sociale partners. De intentie hebben uitgesproken om ook werkelijk in te varen naar het nieuwe stelsel

[1:04:18] en dan gelden de wat afwijkende

[1:04:22] spelregels ten opzichte van

[1:04:23] het huidige sdkk k,

[1:04:26] namelijk dat er sneller geïndexeerd kan worden

[1:04:29] bij het huidige ft kamer mag je vanaf een dekkingsgraad van honderd en tien geleidelijk indexeren

[1:04:34] en bij transit jessica mag je vanaf een dekkingsgraad van honderd vijf

[1:04:40] sneller indexeren

[1:04:41] en daarnaast qua korte

[1:04:44] geld dat de sociale partners met fonds afspraken moeten maken over een minimale dekkingsgraad, dekkingsgraad waarmee ze minimaal over willen.

[1:04:53] Dat kan honderd zijn. Dat kan ook net onder de honderd zijn als ze zeggen dat daarmee evenwichtig kan

[1:04:59] en dat er jaarlijks moet worden bezien of het nog mogelijk is om die minimale in de dekkingsgraad te behalen.

[1:05:05] En als dat niet mogelijk is, dan moet er gekort worden

[1:05:09] als dat wel mogelijk is, dan is een korting niet aan de orde

[1:05:13] als bodem geldt voor de hele periode een minimale dekkingsgraad van negentig ook om te voorkomen dat fondsen te ver wegzakken

[1:05:21] bij economische tegenslag en dat ook de transitie doelstellingen daarmee uit het zicht

[1:05:26] raken,

[1:05:29] met name

[1:05:30] de afspraken rondom het

[1:05:31] indexeren zijn zeker bij de huidige marktomstandigheden

[1:05:37] van belang en relevant.

[1:05:41] Pensioenfondsen kunnen maximaal indexeren conform de maatstaf die zij in hun pensioenregeling hebben opgenomen.

[1:05:47] Dat is of loon, indexatie of prijsindexatie

[1:05:54] en via de anwb die op dertig maart bij de kamer is ingediend,

[1:05:58] wordt dit ook al in tweeduizend, tweeëntwintig

[1:06:01] mogelijk gemaakt.

[1:06:05] Er zijn twee voorbeelden bij

[1:06:08] een pensioenfondsen met een dekkingsgraad van honderdvijftien

[1:06:13] die kan op dit moment ongeveer een half procent indexeren op basis van de huidige regels

[1:06:18] en die zouden straks de volledige

[1:06:22] indexatie ambitie kunnen waarmaken.

[1:06:26] Dus daar kan de in dit voorbeeld

[1:06:29] ruim twee procent extra worden geindexeerd,

[1:06:31] maar ook bij een pensioenfonds dat

[1:06:34] onder de honderdtien zit in dit voorbeeld beleid dekkingsgraad van de zes en actuele dekkingsgraad van honderd zeven en half die mogen bij de huidige

[1:06:43] k regels niet indexeren

[1:06:45] en die zouden bij deze tijdelijke overgangsregels

[1:06:49] in dit voorbeeld tweeëneenhalf procent extra kunnen indexeren.

[1:06:57] Hoe zit het dan met met de huidige hogere inflatie fondsen hebben zelf een in een pensioen overeenkomst en een de verte periode waarin ze kijken naar een twaalfjarige gemiddelde indexatie en dat is de als er sprake is van prijsinflatie.

[1:07:13] De maximale in indexatie die zij fiscaal maximaal mogen

[1:07:18] toezeggen.

[1:07:21] Dus de hogere inflatie als die zeker als die langdurig hoger.

[1:07:24] De blijft.

[1:07:25] Loopt dan vanzelf ook in de

[1:07:27] in de inflatie toezegging

[1:07:31] die een fonds mag

[1:07:33] indexatie toezegging die een fonds mag doen

[1:07:36] en

[1:07:37] als de financiële positie dat toestaat. Er moeten natuurlijk wel voldoende dekkingsgraad zijn,

[1:07:43] zodat in twintig, drieëntwintig worden gecompenseerd kunnen worden gecompenseerd.

[1:07:50] Het nabestaandenpensioen de jc de wel even na

[1:07:56] aanleiding hier is de initiatiefnota omtzigt bruins

[1:08:00] de benadrukken natuurlijk altijd even graag een, tweeduizend achttien waarin werd gepleit voor een uniforme dekking die door kan lopen. Ook bij life i fans.

[1:08:09] Naar aanleiding van het initiatiefnota is de stichting van de arbeid. Om een advies gevraagd.

[1:08:14] Die hebben daar een.

[1:08:15] Uitgebreid advies over opgeleverd.

[1:08:17] En dat is ook omarmd door het vorige kabinet.

[1:08:20] En eigenlijk ook.

[1:08:21] Vrijwel een op één overgenomen in het wetsvoorstel

[1:08:29] heel hoog over zeggen we het nabestaandenpensioen wordt meer gestandaardiseerd adequate en begrijpelijke en risico's voor nabestaanden worden verkleind

[1:08:37] en de hoofdpunten is dat er een

[1:08:40] een uniform en dekking is

[1:08:43] voor de pensioen. Datum is er sprake van nabestaandenpensioen op risico dekking

[1:08:49] met een maximum van vijftig procent van het laatst verdiende loon

[1:08:53] en die dekking is diensttijd onafhankelijk.

[1:08:56] Dus als er sprake als mensen

[1:08:59] een baan gaan werken bij een baan met een pensioenvoorziening waarin deze afspraak is gemaakt. Dan hebben ze vanaf dag één een volledige dekking van het nabestaandenpensioen

[1:09:10] na de pensioen datum blijft het partner pensioen, net als nu het geval is, kapitaal gedekt

[1:09:16] en daarmee gekoppeld aan de hoogte van het ouderdomspensioen.

[1:09:20] Dat heeft ermee te maken dat

[1:09:21] voor de pensioen datum

[1:09:23] is het natuurlijk een risico wat de meeste niet overkomt. Ze gaan dus wat je ook op risico basis kunt dekken

[1:09:30] en op een gegeven moment weten we dat iedereen een keer komt te overlijden. Dus dan is het ook niet meer mogelijk om het op een risico basis te doen. Dus dan moet je ook voor gespaard hebben.

[1:09:38] Er komt een uniform apart en definitie in de nieuwe wet. Er is de laatste jaren veel over gesteggeld in de kamer.

[1:09:46] Het belangrijkste punt is hier dat de huidige wet ruimte biedt aan uitvoerders om bos van gehuwden

[1:09:54] en mensen met een samenlevingscontract ook nadere andere eisen te stellen aan de partner definitie

[1:10:02] en in het wetsvoorstel wordt dat eigenlijk geïnformeerd

[1:10:05] en wordt geëxploiteerd en is er geen ruimte aan uitvoerders om de uitzonderingen

[1:10:10] om dat zelf in te richten.

[1:10:12] Dus we voorkomen dat het meer in de situatie dat

[1:10:15] een stel dat de een, en wel de partner is voor het ene fonds. Maar dat dat de ander niet de partner is van het ander bij het andere fonds.

[1:10:24] Daarnaast komt ook een uniform wezen pensioen

[1:10:30] fiscaal wordt verruimd

[1:10:33] en op dit moment kunnen fondsen zelf eisen stellen aan de uitkering van het wezen pensioen voor oudere kinderen bijvoorbeeld dat dat kinderen nog naar school moeten gaan of moeten studeren

[1:10:45] en die eisen komen te vervallen, zodat het ook voor alle fondsen hetzelfde uitpakt.

[1:10:52] Tot vijfentwintig jaar mogen er geen nadere eisen worden gesteld aan het uitkeren van deze pensioen.

[1:11:03] Dat die risicodekking voor pensionering

[1:11:07] lijkt er dus toe dat er vanaf dag één een goede dekking is.

[1:11:11] Het is ook een nadeel en dat is dat als mensen

[1:11:14] geen werk meer hebben bij einde dienstverband vervalt in beginsel de dekking.

[1:11:18] Want een risico verzekering loopt alleen als je

[1:11:22] die verzekering ook het afgesloten

[1:11:26] in het wetsvoorstel zijn verschillende mitigerende maatregelen opgenomen om dit wetsvoorstel.

[1:11:30] Eigenlijk.

[1:11:31] Of om dit nadeel te beperken.

[1:11:34] Het is in de eerste plaats een standaard uit periode

[1:11:37] die is verplicht voor alle

[1:11:39] fondsen die namens en op zijn aanbieden van drie maanden bijna dienstverband

[1:11:43] voor deze risicodekking.

[1:11:45] Dus

[1:11:46] als je werkloos wordt of je baan verliest dan loopt de dekking in ieder geval drie maanden door

[1:11:52] als je in de ww komt wat in de meeste gevallen dan het geval zal zijn,

[1:11:57] loopt de voortzetting van de risicodekking ook door

[1:12:00] ongewijzigd

[1:12:01] en daarnaast is er de mogelijkheid om

[1:12:04] als de vpro is afgelopen en er geen nieuwe baan is, was de standaard de periode voorbij is om vrijwillig de risicodekking voort te zetten.

[1:12:20] De transitie van het nabestaandenpensioen.

[1:12:26] Dit is een onderdeel van de gewijzigde pensioenen overeenkomst en daarmee is ook het standaard ipad van toepassing.

[1:12:31] Dus als een fonds

[1:12:34] sociale partners en de fonds ervoor kiezen

[1:12:36] om de opgebouwde pensioenaanspraken om te zetten naar het nieuwe stelsel, dan geldt dat ook voor de opgebouwde nabestaandenpensioen aanspraken.

[1:12:45] Dus die worden omgezet eigenlijk in vermogens termen.

[1:12:53] Dat kan

[1:12:55] tot situaties leiden

[1:12:57] tot nadelige situaties voor de deelnemen

[1:13:00] als bijvoorbeeld iemand zijn baan verliest en ook die mitigerende maatregelen niet meer van toepassing zijn

[1:13:06] dat er geen recht meer is op nabestaandenpensioen, terwijl de voorheen wel nabestaandenpensioen was opgebouwd.

[1:13:13] Nou om dat te voorkomen is er in het wetsvoorstel overgangsrecht opgenomen

[1:13:18] waarin wordt geregeld dat de

[1:13:20] nabestaanden pensioenaanspraken die waren opgebouwd tot transitie

[1:13:24] die worden wel omgezet naar vermogen.

[1:13:28] Maar die blijven in beginsel beschikbaar om tot uitkering te komen als iemand onverhoopt komt te overlijden,

[1:13:35] zodat

[1:13:36] de partner

[1:13:38] en wel recht houdt op die aanspraken

[1:13:41] dit om te voorkomen dat er een om nadelig

[1:13:44] onevenredig nadeel zou bestaan voor

[1:13:49] de

[1:13:51] partners bij het overlijden van de deelnemen.

[1:13:54] Ook dit heeft wel een keerzijde en dat is dat mensen een dubbele dekking kunnen hebben

[1:13:59] wat mensen die wel

[1:14:02] een risicodekking hebben

[1:14:03] krijgen. Dus kunnen dus zowel een uitkering krijgen uit een risico verzekering alsnog uit een vorige kapitaaldekking.

[1:14:14] Elk voordeel heeft zijn nadeel

[1:14:17] zou iemand ooit mijn uiterlijk

[1:14:21] van tarief. De wetgever het belangrijker om te voorkomen dat de schrijnende situaties ontstaan waar mensen die dachten een nabestaandenpensioen te hebben dat niet hebben

[1:14:29] dan dat er ook het risico is dat er een situatie ontstaat waarin mensen een dubbele uitkering ontvangen. Dat is

[1:14:36] dat is overkomelijk. Laten we maar zeggen.

[1:14:41] Zou het uniformering partner begrip had ik net al kort toegelicht.

[1:14:48] Er wordt ook voor ongehuwd samenwonenden.

[1:14:52] Die kunnen gezamenlijk een samenlevingsovereenkomst invullen

[1:14:56] en en indienen bij de bij de uitvoerde en daarmee staan ze ook geregistreerd als partner

[1:15:02] en in het wetsvoorstel staat dat dit ook kan

[1:15:05] als iemand al is overleden. Ook als je als partner nog niet geregistreerd staat dan kun je ook achteraf

[1:15:11] dit formulier invullen

[1:15:13] en er zijn verschillende criteria waarop getoetst kan worden of er inderdaad sprake was van een een een duurzame vorm van samenleven,

[1:15:22] maar dit voorkomt dat je op voorhand mensen

[1:15:26] die wel een partner hadden.

[1:15:28] De uitsluiten,

[1:15:31] In de

[1:15:32] definitie zoals die nu is gedefinieerd wordt ook voorkomen dat iemand een student met een hospitaal of twee studenten die samen op kamer zitten als partner worden gezien.

[1:15:43] Die die vallen niet onder deze definitie. Dus dat probleem is verholpen met de met de laatste wijzigingen.

[1:15:54] De juridische analyse

[1:15:56] is ook wel wat over gezegd.

[1:16:00] De juridische analyse rondom pensioenen draait hoofdzakelijk om drie thema's.

[1:16:05] Dat is het het eigendomsrecht.

[1:16:09] Dat is de gelijke behandeling en dat is de verplichtstelling.

[1:16:13] Bij het eigendomsrecht

[1:16:16] gaat het eigenlijk om de vraag van is er sprake van een rechtvaardiging, rechtvaardigen op timing of regulering van eigendom, en in dit geval hebben we het over regulering als het gaat om om het omzetten van aanspraken naar

[1:16:32] andere pensioenrechten

[1:16:34] en dan

[1:16:36] geld de europese regelgeving die zegt dat er aan drie criteria moet worden voldaan

[1:16:42] en lidstaten hebben een ruime beoordelingsvrijheid

[1:16:45] bij beoordeling van de criteria

[1:16:48] in ieder niveau is op dit punt

[1:16:51] blijkt uit de juridische analyses die gedaan zijn die ook in het wetsvoorstel zijn toegelicht in hoofdstuk tien en ook uit de analyses van de raad van state, dat dit geval geen sprake is van onrechtvaardige regulering van eigendom,

[1:17:07] het pad van de verplichtstelling, net als een ander over gezegd waarom de flexibele premieregeling op dat punt is uitgebreid

[1:17:14] en dat wat ons betreft geen aanleiding is om zorgen te hebben over de houdbaarheid van zowel de solidaire als de flexibele premieregeling.

[1:17:25] Wat betreft gelijke behandeling gaat het om een hoofdzaak twee thema's gelijke behandeling nageslacht onderscheid tussen man vrouw en gelijke behandeling en leeftijd

[1:17:37] doordat het stelsel

[1:17:39] een andere vorm van pensioenopbouw heeft, heeft dat wel consequenties

[1:17:44] vanuit gelijk behandelingsperspectief.

[1:17:47] De afschaffen van de doorsnee heeft consequenties voor die vijfenveertig jarige

[1:17:52] man

[1:17:53] uit de analyses blijkt wel dat die gevolgen, acceptabel en voldoende onderbouwd zijn

[1:18:02] gerechtvaardigd is dan de mooie juridische term

[1:18:07] en de conclusies zijn dan ook. Dat zullen hier is de altijd zeggen juridische risico's en nooit volledig uit te sluiten.

[1:18:14] Maan

[1:18:16] aan de hand van de analyses, met name ook aan de hand van de. Het advies van de raad van state kan wel geconcludeerd worden dat de manier waarop het nieuwe stelsel is vormgegeven ook juridisch houdbaar wordt, geacht

[1:18:32] de

[1:18:34] algemene maatregel van bestuur bij het wetsvoorstel.

[1:18:38] U hebt een vrij omvangrijk wetsvoorstel ontvangen, maar veel van de de details worden uitgewerkt in

[1:18:45] in de algemene maatregelen van bestuur die erbij horen. De lagere regelgeving.

[1:18:51] Deze zijn anderhalve week terug in consultatie gegaan op twee april.

[1:18:56] Het zijn drie algemene maatregel van bestuur

[1:18:59] eigenlijk een overkoepelende waarin alle maatregelen rondom die passen bij het wetsvoorstel horen

[1:19:04] en twee onderwerpen zijn in een separaat besluit opgenomen. Dat zijn de eisen die worden gesteld aan de taak afbakening in verband met het netto pensioen en de experimenten van deelname van zelfstandigen in de tweede pijler

[1:19:18] en deze twee zijn in een apart besluit opgenomen omdat die op een later moment moeten worden voorgang voorganger bij de kamer

[1:19:25] omdat de wetsartikelen waar deze

[1:19:30] aan verbetert volgen. Dat eisen

[1:19:33] dan is ook nog een anwb over de parameters en scenario sets aangekondigd

[1:19:38] die volgt op een later moment nadat het advies van de commissie parameters die in

[1:19:44] begin van het jaar is ingesteld is uitgebracht.

[1:19:48] Het wordt rond de zomer verwacht

[1:19:55] de experimenteerruimte voor zelfstandigen in de tweede pijlen.

[1:20:00] Het is ook onderdeel van de wet toekomst pensioenen.

[1:20:04] In de in het wetsvoorstel wordt het experimenteer kader neergelegd en in de lagere regelgeving die dus anderhalve week terug in consultatie is gegaan. Is dit in meer detail ingevuld

[1:20:15] en vanaf drieëntwintig.

[1:20:17] Als het wetsvoorstel dan in werking treedt,

[1:20:20] wordt het voor vijf jaar mogelijk om zelfstandigen op vrijwillige basis aan te laten sluiten

[1:20:24] bij pensioenregelingen in de tweede pijler.

[1:20:27] Er zijn twee varianten. Dat is of aansluiting bij

[1:20:31] en fonds in je eigen sector. Als dat fonds meedoet aan dit experiment of om bij een regeling speciaal van zelfstandig aan te sluiten die een verzekeraar een api voor van puppy aanbiedt

[1:20:43] en zelfstandigen hebben zelf de vrijheid. Om te kiezen wat bij hen past.

[1:20:51] Nou dit is een eerder voorstel van het wettelijk kader is op onderdelen aanzienlijk verruimd. Ook naar aanleiding van alle consultatie reacties.

[1:20:59] Zo is het

[1:21:01] periode met één jaar verlengd

[1:21:02] is er ook gekeken naar het fiscale kader. Normaliter wordt er gekeken

[1:21:07] bij zelfstandig naar de inkomen inkomen op twee min drie.

[1:21:11] Dan loop je wel erg.

[1:21:14] Ik heb erg ver terug. Dus er is voor dit experiment gekeken van kan er niet gekeken wordt naar het thema eenzaamheid naar de

[1:21:20] het inkomen in het vorige jaar

[1:21:23] en dat wordt mogelijk gemaakt

[1:21:28] en er is ook een grondslag opgenomen waardoor automatisch aanschrijving mogelijk is gemaakt. Dus dat alle

[1:21:35] deelnemers die als slapen bij een pdf

[1:21:40] als slapen actief zijn en die ook

[1:21:43] als zelfstandige staan ingeschreven dat die automatisch kunnen worden aangeschreven.

[1:21:49] De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat er veel wensen zijn vanuit de sector die niet zijn ingewilligd

[1:21:54] en dat komt ook omdat we daarbij tegen wettelijke kaders aanlopen

[1:21:57] en dan gaat het met name om privacywetgeving

[1:22:00] om mededingingswetgeving en om fiscale wetgeving.

[1:22:05] Dus ja. De is gekeken waar mogelijk zijn de kaders verruimd op verzoek van naleven van de wensen van de uitvoerders,

[1:22:12] maar ook niet op alle punten konden die wensen geheel worden ingewilligd.

[1:22:17] Tenslotte de indexatie anwb.

[1:22:20] Ik heb net al stilgestaan bij het transitie afrika

[1:22:23] in de ruimte die transitie biedt om sneller over te gaan tot indexeren.

[1:22:30] Uw kamer heeft in november jongstleden een motie aangenomen. De motie van dijk palm en c. De naar aanleiding van toen het bericht dat er btw niet in twintig, tweeëntwintig in werking zou treden van is het niet mogelijk

[1:22:43] om eigenlijk die voordelen ook al in tweeëntwintig te laten gelden.

[1:22:49] Die motie is toen omarmd en breed aangenomen en de strekking van die motie is om de regels dus ook al in tweeëntwintig naar voren te halen.

[1:22:57] Dat is

[1:22:59] geregeld middels een anwb

[1:23:03] die is op dertig maten ook informeel voorganger aan de kamer

[1:23:09] met daarbij ook de opmerking dat hij op vijftien april.

[1:23:13] Naar verwachting. Dat is morgen zal worden aangeboden bij de raad van state.

[1:23:20] De intentie is dat die op één juli in werking moet treden

[1:23:23] en dat fondsen dus vanaf één juli de mogelijkheid hebben

[1:23:28] om in twintig, tweeëntwintig gebruiken met deze versoepelen de indexatie kaders

[1:23:36] dus meer zicht op indexatie te hebben.

[1:23:39] Dat kan dan met terugwerkende kracht vanaf één januari.

[1:23:45] Dus ja, als fondsen uiteindelijk zeggen van we doen dat per één november

[1:23:48] in die ruimte is er dan kun je dus in november ook de indexatie van die tien maanden daarvoor in één keer uitdelen

[1:24:02] de. Dit geldt wel voor fondsen die de intentie hebben om in te varen naar het nieuwe stelsel. De sociale partners moeten daar wel een soort intentie verklaring

[1:24:11] afgeven en

[1:24:13] hopelijk leidt dat ertoe dat de de de de aan alle alle tafels wordt hier natuurlijk al intensief over nagedacht met dat dat ook

[1:24:21] wordt geformaliseerd.

[1:24:24] Dit was mijn laatste shit. Vijf minuten. Voorzitter,

[1:24:28] Ja.

[1:24:31] Ik denk dat dankuwel in ieder geval meneer klokkenburg. De resterende tijd. Ja, we kunnen misschien één a twee vragen vanuit de commissie doen maar dat lijkt me ook zo oneerlijk. De heer omtzigt geeft aan dat hij dat niet wil. Kijk naar de overige collega's. Nou ik denk dat we dan even hierbij moeten laten, zoals ook aangegeven. Laatste tijdens de procedurevergadering met elkaar bespreken of de hier eventueel vervolg aan geven en zo. Ja, hoe we dat dan gaan doen. Maar daar komen dan aanstaande dinsdag tijdens de procedurevergadering op terug. Ik wilde in ieder geval de heer plantje dirk klokkenburg.

[1:25:09] De koor voor zijn vrouw van stralend bedanken voor hun aanwezigheid en voor de presentatie, voor de beantwoorden van de vragen en ik sluit hierbij technische briefing.