Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.
Procedurevergadering commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport
[0:00:00] En op deze manier na het mei reces gaan we post of pre-corona regime weer invoeren. Dus dat betekent dat alle leden van de commissie aanwezig kunnen zijn en dat geldt ook voor het eventuele stem. Regime is dan gewoon één stem per hoofd of ramp of nee ik bedoel maar voor vandaag geldt nog het het corona regime. Ik wil graag beginnen als u het goedvindt met agendapunt vierendertig. Dat is van mevrouw van der plas. Die gaat iets toelichten over de werkgroep versterking functie tweede kamer, omdat zij even eruit moet voor een tweeminutendebat, maar zal ik eerst het woord geven, mevrouw van.
[0:00:49] Ja. Dank u wel. Ik doe dit ook namens de heer van der staaij die hier ook zou zijn. Maar die is verhinderd.
[0:00:56] Zoals iedereen weet is het rapport versterking functies tweede kamer gepresenteerd. Een tijdje geleden in navolging van de aftrap bijeenkomst met de commissievoorzitters. Op twaalf april wil ik graag een toelichting geven aan deze commissie op het rapport van de werkgroep.
[0:01:13] De achtergrond is op negen juni tweeduizend, eenentwintig heeft het presidium besloten tot het instellen van een werkgroep die praktische voorstellen ontwikkeld om de wetgevende, controlerende en volksvertegenwoordigende functies van de kamer te versterken. Op acht juli tweeduizend, eenentwintig kregen wij de opdracht. Wij is om. Ik heb zelf ook in de werkgroep deelgenomen. Op acht september vond de eerste bijeenkomst van de werkgroep plaats van op zestien december werd het rapport overhandigd aan de kamervoorzitter en die heeft de doorgeleid naar het presidium waar het op zesentwintig januari is besproken. Op negen maart vond het debat over de omgangsvormen plaats. Hierbij is ook het rapport van de werkgroep betrokken. Vooral de wetgevende taak van de kwamen kamer kwam hierbij nadrukkelijk aan de orde. Ook is een motie woensdag wetgeving zag aangenomen. Dus er zijn al acties gevolgd uit het rapport.
[0:02:04] De werkgroep heeft gebruik gemaakt van bestaande adviezen, rapporten en literatuur aangevuld met suggesties en ideeën die werden toegezonden of die naar voren kwamen in gesprekken werkgroep constateert dat er heel veel mogelijk is met de huidige instrumentarium en een recente herziening van het reglement van orde, maar dat deze nog niet altijd optimaal worden benut. Het rapport van de werkgroep geeft handvatten om het camerawerk beter en slimmer te organiseren, zodat alle functies goed tot hun recht komen. Een belangrijke vraag die de werkgroep zich heeft gesteld, is dan ook. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de praktische voorstellen ook daadwerkelijk worden opgepakt op een manier die beklijft. Daarbij is het essentieel dat de kamer over voldoende ambtelijke ondersteuning beschikt die het werk van alle leden en fracties op deskundige en politiek neutrale wijze kan ondersteunen, versterken en verlichten. Daarom wordt de werkagenda actief gericht en gefaseerd opgepakt, zodat het werk behapbaar blijft. De bevindingen en aanbevelingen van de werkgroep vormen samen een praktische werkagenda, en deze werkagenda bevat enkele rode draden afgewisseld met praktische suggesties. Naar enkele rode draden zijn. Kijk verder vooruit naar aankomende wetgeving en zorg voor een grondige behandeling van wetgeving in de commissies. Breng meer structuur aan in het controleren van de regering pak belangrijk en ingewikkelde vraagstukken samen op en zet de parlementaire instrumenten gericht erin betrekt bij wetgeving en controle. Veelzijdige het perspectief van de burger versterkt contacten met departement en uitvoeringsorganisaties, bijvoorbeeld in forum van trialoog sessies of kennis, sessies en zorg voor voldoende ambtelijke ondersteuning en haalde benodigde expertise in huis.
[0:03:42] De
[0:03:44] werkgroep heeft aangegeven graag bereid te zijn om na een jaar in kaart te brengen welke aanbevelingen zijn opgepakt wat het heeft opgeleverd en hoe dit waar nodig verder kan worden gestimuleerd. Daarnaast heeft voorzitter, een tussentijdse koppeling van de commissievoorzitters voorzien en voorzitter commissies, voorzitter, overleg, dat weer periodiek zal worden ingepland na een aantal voorbeelden. Tot slot, bijvoorbeeld uit de commissie en een v. Wat bijvoorbeeld is opgepakt
[0:04:11] is een er is een planning overzicht gekomen en de wetgevingsagenda zijn rapporteurs benoemd voor verantwoording tweeduizend, eenentwintig. Er is een hoofdlijnendebat gevoerd als ook in meerdere commissies gebeurt overigens en er is recente kennis ontbijt georganiseerd samen met wetenschappers en mens van het ministerie voor meer direct contact
[0:04:32] en wat de werkgroep graag wil weten is met welke aanbevelingen is deze commissie al van start gegaan? Wat zijn daarmee de ervaringen tot nu toe en zijn het best practices dan wel verbeteringen of suggesties te noemen en dat is ook even kort aan de orde stellen en mensen vragen of ze eventueel nog vragen of suggesties hebben.
[0:04:57] Dankuwel, mevrouw van der plas. Kijk eerst even naar de leden of die een vraag hebben of opmerkingen. Ik kan alvast beginnen met te zeggen dat wat ze in lumc doen ook in vws voor een groot gedeelte al gedaan wordt. Behalve dan dat kennis ontbijt. Ik heb vanochtend ook niet om mee te komen. Nee dat snap ik dus heel slecht. Maar dus bepaalde zaken. Zoals bijvoorbeeld werk afspraken maken, hebben wij in deze commissie ook gedaan en we zullen ook een strategische pv nog gaan houden. Heb ik afgesproken met
[0:05:39] griffie nog voor het zomerreces. Misschien dat deze opmerking ook nog aanleiding geeft tot opmerkingen van de commissie, mevrouw van de ben gewild.
[0:05:49] Meer even een vraag. Ik was zeer geinteresseerd. Even in dat directe contact met ambtenaren. Hoe dat was georganiseerd.
[0:05:59] Bedoel doelgroep
[0:05:59] kennis ontbijt dan ja, dat ik ben er zelf bij geweest en ik heb het echt heel erg nuttig ervaren waar een aantal wetenschappers vanuit diverse hoeken diverse ambtenaren van het ministerie en je kon eigenlijk ja. In anderhalf uur. Zij hielden eigenlijk een presentatie over diverse onderwerpen en daarna werd er in groepjes werd eigenlijk over een over die onderwerpen gesproken en werd eigenlijk vastgesteld van wat is voor de kamerleden eigenlijk belangrijk om te weten en waar moeten we ons eigenlijk op focussen de komende tijd en de wetenschappers van bijvoorbeeld wageningen universiteit universiteit utrecht. Die gaven ons daarvoor best wel wat nuttige handvatten. Los van het feit dat je gewoon de directe contacten hebt uitgewisseld met elkaar en de drempel gewoon nu eigenlijk alweer een stukje lager is om elkaar gewoon eventjes rechtstreeks te bellen of met elkaar te spreken. Dus het was een eerste keer en ik vond het echt. Ik was heel blij mee dat het is georganiseerd.
[0:07:05] Mijn vraag,
[0:07:06] Dat vind ik ook wel heel positief klinken maar ik hoor ook van een collega's van een coalitiepartij hoor ik even buiten microfoon roepen wanneer je belt toch gewoon even. Ja ik heb je ervaring helemaal niet. Voorzitter, voor mij eindigt het allemaal bij de pierre van bewindspersonen en dan is het nou voor deze leden ook dus gewoon even bellen van misschien moeten we zelf eens moeten we het misschien wel oppakken als commissie zijn hoe we dat nog kunnen doen hoe we verder komen dan de premier op vws. De pierre van de beest personen wij nog verder kunnen komen. Misschien moeten we dat zelf oppakken.
[0:07:42] Dat lijkt mij op zich goed. Ik ga eigenlijk altijd buiten de piers om en probeer wel mensen altijd rechtstreeks te bellen en de is er nog meer. Ja. Als laatste middel. Als ik dan nog wat wil weten of geregeld wil hebben dan ga ik naar de maar ik vind het ja. Kijk als je wat vaak kijken. Het voordeel van zo'n kennisbijeenkomsten. Het is vroeg in de ochtend. Je hebt nog niets van. Ja ik kan niet komen om de vanwege conflicterende debatten en je hebt gewoon echt anderhalf. Twee uur de tijd om gewoon rustig met de mensen die uitnodigt en want wij hadden dan wetenschappers kunnen ook andere mensen met kennis zijn. En ja ik merk wel
[0:08:22] de zoals die mensen ken ik natuurlijk al wel van die wetenschappers. Maar omdat je het direct met z'n allen aan tafel zitten. Zij geef jou ook direct handvatten waar je je op kan focussen en waar je de kennis kan halen, maakt het toch op de een of andere manier makkelijker om gewoon eventjes rechtstreeks een belletje te doen. Maar werkt voor mij is voor mij de kortste klap eigenlijk.
[0:08:43] Sorry. Nu lijkt een
[0:08:45] de indruk als ik zit hier dus al zestien jaar. Het is mij verboden. Snap je dus op moment dat ik contact zoekt met iemand
[0:08:53] dan is het gewoon een na in een sloeg en het is thuis route een wel eens ietsiepietsie beter geweest. Dan had ik wel contact met twee of drie mensen met wie ik nooit meer contact moet opnemen. Daarna. En toen wij weer in de oppositie zaten was het gewoon wegwezen. Jij aangemaakt. Dus vandaar. Dus je stelt het nu voor alsof het verkoop voor mij is het niet normaal zo'n open open ontvangen te worden. Ik zou natuurlijk heel graag willen. Dus misschien is het leuk om als commissie duitsland mee te doen maar.
[0:09:18] Meneer henk wilde nog wat zeggen. En dan, mevrouw van den berg.
[0:09:21] Maar omdat ik ook in de veronderstelling was dat het helemaal niet toegestaan is ook voor ambtenaren van vws om intensief contact te onderhouden met kamerleden of specifieke kamerleden lijkt me ook ingewikkeld omdat wij natuurlijk onze vragen stellen aan de minister en als wij tegelijkertijd dezelfde vragen aan twintig ambtenaren gaan stellen en vervolgens heel andere antwoorden krijgen ofzo. En die de naast elkaar leggen. Volgens mij zijn daar regels voor en mag je niet zomaar want ik zou het ook echt heel vreemd vinden als daar onderscheid in is tussen coalitiepartijen en oppositiepartijen mag niets moet moeten wij dan nog een keer beter over informeert. Want ik wil eigenlijk nog een ander punt maken, maar moet dat hierna of want volg mij,
[0:10:01] Met agendapunt, vierendertig,
[0:10:03] Ja. Nee. Jazeker. Nog steeds over dit. Maar ik heb gewoon een heel andere vraag. Maar volgens mij heeft mevrouw van den berg nog hier vragen over het eerst mevrouw.
[0:10:10] Hierover nog en dan.
[0:10:11] Mevrouw tyler. Voorzitter, ik ben dus ook in die zin even mevrouw agema gewoon flipperkast het want de elkaars van wim kok heeft gewoon gezegd geen direct contact tussen kamerleden en ambtenaren. Dus het is gewoon verboden en ik heb ook nog. Ik heb één keer met de ambtenaren contact kunnen hebben. Maar toen zat was via de in de eens dat er naast
[0:10:32] het ging over technische vragen punt heel concreet voorbeelden. In tweeduizend zes heb ik een keer contact gehad van de ambtenaar die mij volledig op het verkeerde been heeft gezet, bijzonder schadelijk geweest voor het parlementaire proces. Ook.
[0:10:45] Dus deze mevrouw tyler nog.
[0:10:48] Deze in tweeduizend ging
[0:10:50] de back p en dingen zegt van echt hele verkeerde wacht even wachten.
[0:10:56] Eerst mevrouw tyler. Even over dit punt.
[0:10:59] De kansen kok heet dat inderdaad. Maar die is vorig jaar afgeschaft hebben. Volgens mij vorig jaar veel discussie debatten en noemen we dat gehad over allerlei dingen onder andere over het contact tussen kamerleden en ambtenaren
[0:11:13] hangt een beetje af van de commissie zeg maar hoe ze daar mee omgaan. Is ook een oproep van voorzitter. Sorry ik heb vanuit financiën contact gehad inderdaad ook met met de hoofde van het ministerie van hoe kunnen we nou op een manier die wel vraag mij heeft gelijk en je bent wel dan afhankelijk van de informatiestroom ook kunnen op boom gereguleerde manier wel zorgen dat het makkelijker is om eventjes en weet ik veel wat cijfers op te vragen of wat soort dingen had ik ook in de gemeente gewend was dat je weet wel dat je niet allemaal via de wethouder hoefde te doen. Dus het lijkt me best verstandig als als de voorzitter inderdaad in overleg met bewindspersonen kan kijken hoe we als kamer inderdaad gewoon makkelijker contact kunnen hebben met ambtenaren dat we daar ook goed geïnformeerd worden dat ambtenaren ook kunnen zeggen. Ja dit hier kan geen antwoord op geven, want dit is toch enigszins politiek ofzo hierbij de minister er dus dat we daar gewoon eens met elkaar over in gesprek gaan. Dat zou onderdeel kunnen zijn van die strategische procedurevergadering.
[0:12:09] Voorbeeld. Juist dankuwel leden. Ik heb huiswerk gekregen van u en ik ga mijn huiswerk maken indachtig de gedachtenwisseling die hier was. Nou heeft meneer. Heijink nog een ander punt.
[0:12:26] Ik had de andere vraag van mevrouw van de plasma heel even nog. Tot slot. Ik hoop wel dat dan een nieuw huiswerk wordt meegenomen. De ja, hoe de verhoudingen dan vervolgens liggen en want als mevrouw tulen feitelijke informatie vraagt bij een ambtenaar, terwijl wij ook feitelijke vragen rondes hebben bijvoorbeeld die we aan de minister te stellen en die feiten lopen straks uit elkaar. Als wij gaan zitten wapperen met cijfers van het ministerie tegen de minister, waarvan de minister niet eens op de hoogte is dat we natuurlijk ontzettend ingewikkeld. Straks moeten we wel effe dan heel goed scherp hebben hoe dat werkt. Mijn andere vraag had eigenlijk over de debatten die wij voeren. Misschien kan mevrouw van der plas, dan nog iets over zeggen of de commissie
[0:13:02] vind van de debatten die wij houden en. Oh fijn nou vaker zouden moeten kiezen voor bijvoorbeeld dat dat hele specifieke debat wat we recent hebben gehad over de kinderartsen chirurgie. Een heel specifiek onderwerp is. Maar wat als voordeel heeft dat je echt een diep gaand debat over een onderwerp kunt hebben en tegenstelling tot de die die verschrikkelijke verzameld debatten die we ook heel vaak hebben mogen is dat ook weer zo eentje gepland met tienduizend stukken op de op de op de agenda vaak van twee drie jaar oud. Veel te veel onderwerpen vindt vindt de de commissie er ook iets van hoe je dat beter zou moeten kunnen organiseren.
[0:13:43] Ja kijk. De commissie heeft een aantal adviezen uitgebracht en ik denk dat het bij de commissie ook ligt om daar ook. Misschien is dat ook iets voor de strategische procedurevergadering om daar ook goed naar te kijken. Ik heb ook gezien. Inderdaad dat dat verzamel debat morgen. Ja. Waar moet je je hebt het over alles en je hebt het over niks eigenlijk. Je kan eigenlijk nergens goed. De diepte ingaan en hetzelfde geld dat ze bijvoorbeeld heel veel debatten over hetzelfde onderwerp heel vaak gehouden worden en ik geef daar geen waardeoordeel over, maar ik noem bijvoorbeeld een de commissie omdat het klimaat en energie of een commissiedebat mijnbouw design heel die zijn heel vaak. Dus eigenlijk elke maand dat nou dat heb ik ook in de commissie destijds gebracht. Je zit heel vaak bij hetzelfde debat waarvan je denkt van ja wat moet ik er deze maand dan over zeggen want het andere is een de debat is eigenlijk nog niet geweest of andere debat volgt alweer dus maar dat moet je denken. Pack in de commissie gewoon goed kijken naar hoe je de agenda voor het komende jaar inricht. Want het is volgens mij ook wel zaak dat alle onderwerpen wel goed tot zijn recht komen. En als je zo'n verzamelde debat hebt dan heb je de kans dat er twee of drie onderwerpen door alle kamerleden wordt uitgekozen, omdat het belangrijk is dat andere onderwerpen niet aan bod komen terwijl die onderwerpen natuurlijk ook gewoon goed behandeld moeten worden. Dus ik denk dat dat aan de commissie is om dat gewoon goed te bepalen aan de commissie vws is natuurlijk gewoon
[0:15:08] gigantisch uitgebreid dat dat is gewoon zo. Maar
[0:15:13] misschien is dat iets voor de strategisch.
[0:15:14] Ik geef hem zeker voor de strategische bv en de tweede is het is ook een beetje een een opruim manier van oude stukken en uit nood geboren om het op deze manier te doen en als we hopen van harte als commissie volgens mij dat we na de zomer of niet tot richting de zomer en hoop oude stuk hebben opgeruimd. En tuurlijk. Dat bedoel ik helemaal niet eens respectvol en dat we daarna wat meer gefocust die commissie dat kunnen doen. Maar goed. Ja. Tijd is beperkt.
[0:15:55] Voor er met uw toestemming wil ik nog heel even kort ingaan op dat contact met ambtenaren. Het is niet zo dat ik gewoon maar in het wilde weg. Jan en alleman aan het bellen ben bij en effect.
[0:16:05] Ik hoop niet dat die indruk is ontstaan met tijdens dat kennis ontbijt. Daar zitten ambtenaar van ministerie bij en heb je gewoon wat meer leidraad. Weet je wat beter wie je kan bereiken, maar ook zeker met de wetenschappers die daar aan tafel zitten. Ja. Die spreek je natuurlijk niet elke dag te zien misschien één keer in het jaar bij een technische briefing en hier was het gewoon goed om dat contact gewoon wat wat nauwer aan te halen. Dus maar niet dat die indruk bestaat dat ik tot in de krochten van lhv op zoek gaan naar ambtenaren die mij iets kunnen vertellen want dat is niet het geval.
[0:16:37] Maar nogmaals een aanvulling daarop. Wij gaan even uitzoeken hoe nou precies de de de regels en ongeschreven regels zijn en we nemen de inspiratie mee vanuit een met het ontbijt et cetera, et cetera en geven wij opvolging aan al dan niet in de strategische procedurevergadering of eerder. Maar dan komen wel terug. In ieder geval dus dankuwel. Mag ik daar met agendapunt vierendertig afsluiten? Nee, mevrouw van den berg.
[0:17:10] Voorzitter, ik wil even mijn vreugde uit over het feit dat op bladzijde zes bij punt vier staat dat wij tegenwoordig ook markup gaan krijgen bij nota van wijzigingen. Dus daar hoop ik. We vragen dus dat we dat nu zonder problemen kunnen krijgen.
[0:17:30] Nou mooi dankuwel. Dan gaan we terug naar de reguliere agenda. Ja prima, mevrouw van der plas excuseert zich dan gaan we naar de regeling van werkzaamheden. En dan beginnen we met het punt van mevrouw van der laan. Het is niet ik zat voor deze verzoek om de eerste week met mijn zus stand van zaken een brief aan mevrouw paulusma wilt u toelichten.
[0:17:58] Nou, dagvoorzitter. Maar volgens mij hoeft het niet heel veel toelichting. We vragen om een stand van zaken briefje.
[0:18:04] Oké.
[0:18:05] Gaan we doen geen bezwaar dan mevrouw van den berg het appel.
[0:18:12] Ja. Voorzitter hebben dit twaalf oktober gevraagd en toevallig hoorde ik gisteren trouwens op de radio nog weer van een ander onderzoek over dezelfde arts.
[0:18:20] Dus ik ben heel benieuwd naar de reactie van de minister.
[0:18:24] Gaan we doen dan, mevrouw de haan.
[0:18:29] Voorzitter, ik zou
[0:18:30] we krijgen een ronde tafel gesprek willen organiseren over beroerte preventie. Dat is de laaghangend fruit dus verzoek aan de collega's om daarmee eens
[0:18:38] de stem,
[0:18:42] mevrouw.
[0:18:43] Ik vind het echt wel een belangrijk onderwerp hoor maar ik vind dat we ook een totale wildgroei aan aan rondetafelgesprekken hebben. Misschien zou het zinvol zijn om een een reader samen te laten stellen van van van goede stakeholders op dit terrein. Dat is echt deze. Dit deed zomaar deze commissie die die forum die organiseren heel veel rondetafelgesprek. Wat vroeg echt een unicum was zeker als de een keer per jaar ofzo en de was dan ook iedereen en mijn zorg is een beetje dat met die wildgroei aan hoorzittingen op maandag. Uiteindelijk komt met tweeën of drieën zit. Dus dat ik zou ik zou voor een reader gaan.
[0:19:18] Mevrouw,
[0:19:19] Werken.
[0:19:20] Ik snap de oproep heel goed en ook complimenten dat mevrouw den haan haar tanden hier zo duidelijk inzet, maar ik ben het wel eens met mevrouw agema en ik vind het suggestie eigenlijk wel goed. We hebben best wel een goede onderzoek spoot die dat goed kan faciliteren. Dan hebben we ook zien we ook op het terrein van jeugdzorg bijvoorbeeld de stad zou ik aanraden, want het wordt inderdaad veel en die kan zelf ook niet altijd beloven dat ik ben en dat vind ik ook een een gebrek. Dan.
[0:19:48] Meneer heen.
[0:19:49] Ik ben het eens met wat mevrouw agema zegt en ook omdat we nu gewoon veel meer kleinere fracties zijn dan in het verleden is het gewoon ook niet meer te behappen om van iedereen te verwachten dat ze bij dit soort gesprekken zijn en dan is het wel vervelend. Ook in de richting van de mensen die uitnodigt dat er maar een heel klein aantal zijn en ik ga in ieder geval wel eens selectiever zijn en de dingen waar naar toe gaan en dat is ook gewoon een gevolg natuurlijk van verkiezingsuitslagen. Dat geldt voor heel veel fracties denk ik.
[0:20:20] Mevrouw van de.
[0:20:21] Voorzitter, kan alleen maar aansluiten bij de vorige sprekers.
[0:20:25] Mevrouw de naam,
[0:20:26] Ik denk dat het een goede suggesties van mevrouw agema. Ik ben wel blij in ieder geval dat de staatssecretaris het nut hier wel heel erg van inziet en hiermee aan de slag gaat en wellicht dat de reader ook wat informatie verschaft, zodat er straks goede besluitvorming kan komen,
[0:20:39] maar rondom het thema als het zover komt.
[0:20:42] Ja. Dankjewel. Dan gaan we deze partij vragen reader samen te stellen dan mevrouw van den berg.
[0:20:52] En voorzitter, we hebben vorige week een technische briefing gehad door de rekenkamer naar aanleiding van het fraude
[0:20:59] in de zorg.
[0:21:00] Daar kwam ook de werd even werd genoemd, want de kernboodschap van de rekenkamer was. Jullie hebben al meer dan voldoende middelen om fraude aan te pakken. Dus vandaar dat wij graag voor de behandeling van deze wet voor de behandeling graag nog een reactie van de minister willen hebben
[0:21:17] op het onderzoek ook in relatie tot de wet.
[0:21:20] Me, heen.
[0:21:21] Ik heb gisteren een plenair debat aangevraagd over het onderzoek van de rekenkamer en de debat komt er.
[0:21:27] En daar is ook gevraagd om een reactie van.
[0:21:32] Van de regering op de op dat onderzoek en heb ik nog verzocht omdat er niets voor begin juni op zijn laatste te sturen, zodat ze in juni nog eens voor het zomerreces dat plenaire debat kunnen.
[0:21:42] Voeren,
[0:21:45] Ik concludeer dat het verzoek van mevrouw van den berg een ondersteuning is van het verzoek dat meneer henk gisteren heeft gedaan om niet.
[0:21:53] Voorstellen. Ik denk dat ik het mailtje had gestuurd voordat meneer hij dat debat aanvroeg, want we hebben het debat van de heineken hoek.
[0:21:58] Dus heeft die in terecht.
[0:22:02] Opgelost. Dus deze. Dit verzoek hoeft niet meer gestuurd worden. Want dat is dan al vier manier gebeurt dan even kijken. Nog een verzoek van mevrouw van den berg.
[0:22:15] Ja. Voorzitter, we hebben het debat gehad over de afschaffing van de collectiviteitskorting.
[0:22:20] Daar had ik een motie ingediend. De ook voor nader onderzoek over budgetpolissen.
[0:22:25] En toen zei de minister. Daar is al veel onderzoek naar gedaan.
[0:22:28] Nou dat was een rapport van tweeduizend twintig. Daar komt trouwens inderdaad ook wel naar voren dat mensen vaak slecht geïnformeerd zijn,
[0:22:35] maar de dag erna. Precies nadat kwam dus dit artikel naar voren begin opnieuw die zorgen over de budgetpolis naar voren werd gebracht. Dus ik zou die van heel graag toch een reactie van de minister willen hebben op dit specifieke artikel en dan gaan wij daar verder naar kijken wat er met de motie gaan doen.
[0:22:52] Ik wil graag een reactie van de minister op het rapport. Dat is de korte versie van omdat die net zijn gaan we doen dan een verzoek van clip ramakers. Wilt u.
[0:23:07] Kijk dan, voorzitter, ik wil aansluiten bij uw laatste woorden. De korte samenvatting van het hele verhaal zou zijn dat ik graag een kabinetsreactie wil op deze uitzending en het op straat zetten van dakloze moeders met kinderen
[0:23:19] akkoord.
[0:23:20] Dan het laatste verzoek, mevrouw paulusma en mevrouw element.
[0:23:26] Dankuwel. Voorzitter, en dit ook namens mevrouw cuijk van de partij van de arbeid zouden wij een verzoek willen doen voor schriftelijk overleg over sekszorg mede naar aanleiding van de ronde tafel.
[0:23:36] Twee weken.
[0:23:38] Twee weken. Nou, mijn vrouw kijken.
[0:23:43] Ik zou drie weken doen ook voor onze drie weken.
[0:23:46] Drie weken afgesproken. Oké. Dan gaan we al mijn vragen.
[0:23:51] Nu nog iets voorstellen. Voorzitter, voor de commissie regeling mag ik dat ja daar kan ik zou graag een kabinetsreactie willen vragen op het bericht van gisteren dat de voorzitter van het oom theo ook mailde via zijn privé-mail.
[0:24:14] Het verzoek van mevrouw agema is om een kabinetsreactie op het bericht dat de voorzitter van het oom ook met zijn privé e-mail zijn privé-mail gebruikte. Dat is het verzoek van mijn vraag me toch zeer goed. Ik zie geen bezwaar dan vrij voor een reactie als commissie op dankuwel. Dan ga ik wel nu geen punt. Twee de brief lijst. Ik wilde het pagina s gewijzigd doen. Pagina een opmerkingen, mevrouw van den berg.
[0:24:48] Voorzitter, er staat aan bij punt een dat de reactie aan de bewindspersoon wordt gevraagd, maar we hebben twee petities toen aangeboden gekregen. Dus ik verwacht dat we al bij de petitie staan
[0:24:59] ik krijgen.
[0:25:01] Ja gaan we doen bij de bij de petities zijn reactie. Andere opmerkingen pagina één pagina twee.
[0:25:11] Dank u. Voorzitter, wij zouden graag inhoudelijk reactie willen hebben op brief nummer zestien denkt dan in dat geval van de van onderhandelt rivm en gezondheidsraad.
[0:25:22] U schrijft een inhoudelijke wereld.
[0:25:23] Mijn zijn vroeg dus dat ik een rapport bijgevoegd. Dus inhoudelijke reactie daarop.
[0:25:28] Ja. Gaan we vragen je dan wel. Pagina drie pagina vier dankuwel. Oh. Mijn vraag me.
[0:25:41] Ik wilde ook graag een reactie vragen bij brief nummer vierendertig,
[0:25:47] in plaats van voor kennisgeving aannemen dat het dan ook ergens bij kunnen betrekken.
[0:25:53] We gaan een reactie vragen en daarna wellicht rechtsback dankuwel. Dan gaan we naar punt drie. De voorbereiding van het koninklijk besluit houdende zesde verlenging van de geldige geldigheidsduur van bepaling van de tijdelijke wet maatregelen covid negentien. Even kijken. Het is betrokken bij het commissiedebat van gisteren opmerkingen. Nee, geen punt vier regeling tot wijziging van de tijdelijke regeling werving en negentien bonaire et cetera, et cetera, et cetera voor kennisgeving aannemen. Groenten vijf zoekt tot uitstel van de behandeling van het wetsvoorstel eli, elektronische gegevensuitwisseling in de zorg teweeg is ter bespreking. Het is niet anders denk ik. Mevrouw van den berg kijken.
[0:26:53] Voorzitter, het is dat wij eerst even een bmc fiche krijgen. Maar dat moet volgens mij binnen een paar weken in mei kunnen zijn. Dus dan zou het eind mei dan wel de eerste week van juni. Volgens mij worden.
[0:27:06] We wachten af, mevrouw tyler,
[0:27:08] Ja ik vond de ik vond ongeveer twee maanden ook een beetje vaag. Dus ik denk dat die opmerking van mevrouw van den berg die onderschrijf ik wel gewoon eventjes duidelijk wanneer we wat kunnen verwachten, zodat want wij vinden dat wel belangrijk dat hiermee doorgaan.
[0:27:29] Eerst eens eventjes en ook meneer henk.
[0:27:32] Dat de snelheid erin moet blijven en ik was eigenlijk wel een beetje verbaasd.
[0:27:35] Dit is de dat.
[0:27:36] Ik dacht hoe kan het nou dat dat zoiets gebeurt in brussel en dat dat blijkbaar niemand weet van heeft. Zo. Dat is best wel een suffe reden om wetgeving uit te stellen. Dus ik vond het een vreemde gang van zaken. Dus wat mij betreft wel.
[0:27:48] We snel doen.
[0:27:51] Waarvan akte en zodra deze fischer is dan gaan we er mee door. Ja oké en geen punt zes overzicht vernieuw gepubliceerde u voorstellen vws geen opmerkingen, geen kunt zeven brief van de voorzitter van de commissie. Deze bij het verslag van rapporteur hun werkwijze informatievoorziening. U bent akkoord met een verzoek te doen. Dankuwel dan de u straf notitie vacature rapporteurschap farmaceutische strategie. Even kijken. Tim spreek of uw commissie een derde apparatuur winst aan te wijzen als vervanger van het lid de kan want ze heeft aangegeven dat niet meer te willen kunnen invullen
[0:28:44] via de mail inventariseren.
[0:28:45] Er zijn twee coalitie wordt voor.
[0:28:48] Precies te zijn nu twee coalitie woordvoerders daarvoor.
[0:28:51] Voorzitter, als niemand zich aanmeldt. Dan ben ik dat wel doen.
[0:28:55] Mevrouw de naam, super dankuwel dan geen een negen gevolgen voor de situatie op vws terrein. Wie kan ik de over het woord geven? Mevrouw kijken,
[0:29:10] Volgens mij hebben ze morgen
[0:29:12] een heel uitgebreid debat met vijf bewindspersonen. Dus volgens mij is het goed om het daar gewoon in te betrekken en even de voor de de de trekkers rol. Sorry. Dat noem je anders maar even over te dragen aan dat
[0:29:29] departement
[0:29:31] de om de coördinatie erin te houden en waar het nodig is, dan weten de woordvoerder ons wel te.
[0:29:36] Mevrouw trillen,
[0:29:38] Alhoewel het voorstel van mijn fracties om het ook ook ook te betrekken bij het debat arbeidsmarktbeleid en
[0:29:44] de zorg,
[0:29:47] Oké. Ik zie geen bezwaar tegen. En precies de opmerking van mevrouw kuiken had ik ook opgeschreven als maar u dat is mijn voor mij heel goed en agendapunt tien stand van zaken, geavanceerde therapieën voor het commissiedebat geneesmiddelenbeleid. Elf overstapseizoen twintig, eenentwintig, twintig, tweeëntwintig een cursus prinses van verzekeraar meegevoerd zorgverzekeringswet toezeggingen gedaan tijdens het debat wijziging van zorgverzekeringswet van zes april over onderzoek naar polissen met beperkende voorwaarden, gelieve voor het quiz dat zorgverzekeringswet verslag van een schriftelijk overleg over de voortgang financieel beheer ministerie van vws acht niet goed te plannen. Regio verantwoordingsstukken vws en
[0:30:43] ter informatie agendapunt veertien als gids een reactie op de brief van techleapnl over een kennismakingsgesprek en ook mevrouw van den berg.
[0:30:55] Ik weet niet of trok kan terugkoppeling komt op het kennismakingsgesprek. En dan zou ik het graag willen agenderen voor debat over heils en alle andere dingen die erbij.
[0:31:09] We zullen dat nagaan. En als dat zo is, zullen we het en dat debat wat u suggereert toevoegen kunt vijftien de nza, nza informatie. Acute zorg voor zus niet voor het geneesmiddel. Acute zorg reactie op het verzoek van de commissie over door de ministerie gedaan, een tekst, suggesties en verduidelijking vragen op de twee adviezen betrekken bij de negenendertig leden debat over bemoeienis van ministerie op adviezen. Mevrouw paulus,
[0:31:42] Dagvoorzitter. Ik vroeg me af of we het ook kunnen betrekken of juist niet beter zouden moeten betrekken bij het plenaire debat over de eerste evaluatie ovv in plaats van enkel en alleen een dertig leden debat hierover
[0:31:53] voor.
[0:31:56] Ik verstond u niet van vragen.
[0:31:57] Maar zo eenvoudig hadden we ook aan gedacht had ik al voorgesteld en dat was ook goed gevonden. Dat was een meerderheid debat met menu moet een beetje boos omdat
[0:32:06] dertig leden debat had.
[0:32:09] Dit kan bij beide.
[0:32:11] Leiden bij de waarbij de ik vind de link met het ovv-rapport wel heel overduidelijk.
[0:32:18] We doen het bij beide. Als u dat goed vindt. Ja oké. Geen punt. Zeventien beleidsagenda pandemische paraatheid en generen voor het gemis. Je wilt lange termijn beleid van één juni. Mijn vraag me.
[0:32:34] Dat is dus dat hebben we gisteren betrokken en dan ook dan dat is goed. Maar ik begin een beetje het spoor bijster te raken, want we krijgen iedere paar dagen of weken weer iets lange termijn achterste van de minister. Dus misschien kunnen we ergens een mandje ofzo krijgen als het gaat of dat corona. Misschien kan het dat overzicht van zie, kan er een mandje lange termijn corona worden toegevoegd aan de mandjes overzicht zeg maar want het is maar een beetje de daar is het een beetje hoeveel stukken er wel niet. Zijn er nog komen hier allemaal.
[0:33:05] Vertrekpunt alle alle zaken die in het mandje lange termijn wonen beleid vallen die die voegen we toe om dat commissiedebat en dus volgens mij is dat het antwoord op uw vraag hoop ik. En als dat niet zo is dan.
[0:33:21] Hoor ik dat graag.
[0:33:24] Dus
[0:33:27] hij is hier
[0:33:37] klopt klopt,
[0:33:39] Het de het is beschikbaar en we zullen zorgen dat je dat makkelijker terug kunt vinden met is beschikbaar voldoende zon. Vraag me.
[0:33:55] Vind je het goed? Als ik verder ga?
[0:33:56] Ja oké. Agendapunten achttien structurele implementatie niks geleerd van het in beeld. De acute zorg et cetera geen ja mevrouw.
[0:34:07] Voorzitter, ik zou graag schriftelijke ronde doen.
[0:34:11] Dat kan.
[0:34:12] En dan twee weken is mijn interesses. Drie weken. Drie weken, drie weken.
[0:34:20] Beantwoorden,
[0:34:22] Een antwoord terug voor het debat,
[0:34:28] Vreemd maar en ook als dat niet lukte.
[0:34:30] De eerste geeft ook nog aan in het najaar weer met een vervolg hierop te komen. Dus maar dat is net hoe de collega's het weeg orders vindt vooral in zo'n debat ga je die precieze vragen niet allemaal kunnen stellen. Die doe ik graag schriftelijk en we zullen er in het najaar toch nog wel over spreken als ik de brief goed lees.
[0:34:49] Ja maar ik neem aan dat u het liefste de antwoorden wel heeft voor het debat. Dus dat ja ja ja. Dankuwel voor uw constructieve opstelling. Het negentien verantwoording van subsidie verleend op grond van subsidieregeling bonus zorgprofessionals geloof ik. Negentien achmea voor het commissie dat arbeidsmarktbeleid geen opmerkingen
[0:35:14] advies van nederlandse sport gaat over doorontwikkeling van de paralympische sport getiteld gelijkwaardig en inclusief archief voor het blad sportbeleid reactie op verzoek van het lid eigenaar gedaan tijdens regeling van werkzaamheden zeven december over toename van agressie en geweld tegen ziekenhuispersoneel. Echt niet voor misbruik arbeidsmarktbeleid. Onderzoeksrapport expertise zorg over burgers in de boardroom acne wordt tenminste dat acute zorg et cetera advies van het college voor de rechten van mensen over de mogelijkheden om die u te werk stimuleert vier arbeidsvoorwaarden en niet voor het commissie boot arbeidsmarktbeleid, eind advies van de taskforce ondersteuning, optimale inzet, zorgverleners en geniet van het gemis wat arbeidsmarktbeleid. Mevrouw paulus.
[0:36:03] Ja. Dank u. Voorzitter, wij zouden deze ook graag willen agenderen bij het debat over de lange termijn strategie corona het mandje van vraag.
[0:36:12] Wij stoppen ook in het puntje.
[0:36:14] Ja.
[0:36:19] Nee vind ik een vijfentwintig beleidsreactie op samenvattend rapport uitvoering wil zet twintig, twintig, twintig, eenentwintig, negen wordt gewisseld. Gehandicaptenbeleid, verzamelbrief, langdurige zorg geniet van het klinisch beeld gehandicaptenbeleid. Et cetera acute ontwikkelingen in de ouderenzorg generen voor het speelt gehandicaptenbeleid dan stand van zaken over door decentralisatie van beschermd wonen. Agrifood commissie ggz, mevrouw van den berg, voorzitter,
[0:36:52] Ik dit even aan pakken, want dit staat nu voor zes juli. We hebben het arbeidsmarkt debat voor elf mei en we hebben eigenlijk na meerdere partijen aan mevrouw westerveld beloofd dat wij het zouden voorstellen om te
[0:37:07] richie.
[0:37:09] Dus dat omdat de ggz dat daar veel stress op zit nu en saskia heeft veel besluiten worden voor juli genomen. Dus dat we dan zouden kijken of het debat van arbeidsmarkt naar zes juli gaat en het debat van ggz van subsidie naar elf mei en het is dezelfde bewindspersoon.
[0:37:30] Oké, mevrouw paulusma wil er wat over zeggen of niet?
[0:37:35] Ben jij dagvoorzitter en wij wilden graag nog een s al aanvragen. Geen voorbereiding op dit commissiedebat. Maar als we gaan schuiven. Weet ik niet of dat heel logisch is. Qua tijd
[0:37:46] kijk ik even naar mensen die dat ik kijk naar de
[0:37:49] voorzitter iemand anders
[0:37:53] want ik steun aan verzoeken om het te ruilen. Want ik snap de urgentie daarop.
[0:38:01] Vraag een is dus het verzoek van mevrouw van den berg die henk.
[0:38:06] Steunen en volg mij als het zo snel is. Dat lijkt me een schriftelijk overleg niet meer nodig, dan is het ook. Ben je al snel aan de beurt.
[0:38:13] Beter steun
[0:38:15] steen, voorzitter,
[0:38:16] Ik vermoed dat ja ja, mevrouw van den berg uw verzoek wordt ingewilligd gewillig.
[0:38:22] Als dat kan.
[0:38:25] Dus ja. Arbeidsmarkt in de zorg wordt verwisseld met ggz. Dan gaan we dat als volgt doen in de winter. De persoon die en in hele kleine niets of dat of iets over het hoofd zien, waardoor het niet kan. Maar als dat enigszins kan dan gaan we dat doen met zn hele kleine, mits staatssecretaris. Ja ja maar ik vermoed dat het kan dus ja, we gaan het proberen kan ik ook.
[0:39:04] Dan hoeft er geen schriftelijk overleg is dan mijn conclusie en mevrouw paulusma.
[0:39:08] Jazeker dankuwel voorzitter.
[0:39:11] Dan ga ik naar de negenentwintig het rapport tabaks accessoires producten die tabak aantrekkelijk maken van het rijksinstituut voor volksgezondheid en milieu geleverd te zijn, altijd trouw de commissie dat leefstijl preventie geen opmerkingen. Mevrouw mieke.
[0:39:29] Betrokken bij het onlangs gehouden commissie debat leefstijl preventie.
[0:39:35] Dat zou kunnen. Een oké nummer vroeg me af. Ja dat scheelt weer in de hoeveelheid stukken oké. Verslag van een schriftelijk overleg inzake het ontwerpbesluit houdende wijziging van de opiumwet besluit en lijst. Twee behorende bij de opiumwet in verband met plaatsing lachgas op deze lijst. Meneer.
[0:40:01] Dankuwel. Voorzitter.
[0:40:03] Mij betreft kan die wet prima. Een hamerstuk.
[0:40:04] Worden, maar de vraag is of ik naar aanleiding van dit schriftelijk overleg en tweeminutendebat kan aanvragen omdat ik een motie wil indienen over het anticiperend handhaven.
[0:40:18] Dat kan ja dat kan bij deze fabriek.
[0:40:22] Steun waarbij dus het besluit wel een hamerstuk wordt. En dan een je zo over de handhaving.
[0:40:28] Ja ik zie instemming instemmend geknik dan denk ik dat ik dan bij de volgende regeling de.
[0:40:33] Dat moet aanvragen.
[0:40:35] Of het lid zelf van paulus.
[0:40:41] Ja, ik wilde ook in twee minuten debat aanvragen, maar het liefst niet als hamerstuk maar gewoon naar aanleiding van dit schriftelijk overleg, zodat we ook meerdere moties anke in kunnen dienen, niet alleen op het handhaving stil. Dus mijn vraag zou zijn, kunnen we dit niet gewoon als heel stuk behandelen, zodat er meerdere moties mogelijk zijn.
[0:41:02] Mevrouw van berg
[0:41:03] van technische vragen. Het is een hamerstuk dus tik in de box en men wil alleen nog ook bepaalde moties kunnen indienen voor handhaving of andere onderwerpen die daaraan gerelateerd zijn.
[0:41:20] Vezel bestaat niet. Dus dan heet het. Twee minuten.
[0:41:22] Dat moet dan ook twee minuten debat van twee minuten zijn. Tweeminutendebat volgt op zowel een schriftelijk overleg als een commissiedebat. Oké. Weer wat geleerd.
[0:41:35] Voorzitter, even een verhelderende vraag want er komt een tweeminutendebat. Ik hoor hier aan de overkant. Het verzoek tot een hamerstuk, zodat we enkele motie op handhaving kunnen indienen. Wij zouden graag moties ook op nog wat andere zaken willen indienen. Het maakt niet uit of het een hamerstuk is of niet.
[0:41:53] Nee want ik mag de motie indienen die u wilt, behalve dan dat de voorzitter natuurlijk wel kan zeggen. Deze twee dat het wel bij het onderwerp moet passen. Maar dat zolang u bij het onderwerp blijft. Lijkt me dat kinderen dit stuk wordt garandeert. Dus je kunt er ook commotie over indienen die je wilt.
[0:42:13] Maar dan
[0:42:13] is het wat
[0:42:15] is het dan niet duidelijker om het geen hamerstuk te laten zijn, maar gewoon een twee minuten debat zal en naar aanleiding van het schriftelijk overleg inplannen, zodat men moties kan indienen op dat wat er uit dat s al is gekomen.
[0:42:38] De conclusie is meer mij vraagt een twee minuten debat aan over het verslag van dit schriftelijk overleg en daar kunnen alle moties ingediend worden die hier aangaande zijn en dan daarmee is denk ik klaar en is iedereen bedient. Nee.
[0:42:57] Mevrouw van berg voorzitter, en ik kijk even naar vraag het aan mevrouw bikkel die jurist is er misschien meer verstand van.
[0:43:04] Maar dan dan is het gewoon de wet wordt per hamerstuk aangemeld en dat is tikkende box en
[0:43:12] daarnaast is er dus een minuten debat over dit schriftelijk overleg waarbij een promoties kan
[0:43:21] onderscheid aan en een werd daar ga je nog op aan een kan je op amenderen. Als je dat wil en zo. Dit is een besluit. Dus we hebben de opiumwet is vastgesteld. Daar gaat het niet over hebben. Dit besluit is nadere regelgeving. Dus dat hameren we voordat het in werking treedt, is het één januari twintig, drieëntwintig. Dus je kan als kamer allerlei emoties geven in hoe je dat verder ziet en dat is het voor voortgezet schriftelijk overleg. Wat heer. Maar volgens mij voorstelt en de commissie heeft al erg veel gewisseld forum besluit. Dus er is ook al de nodige paperassen verschenen over hoe het uitgevoerd zal.
[0:43:55] Dankuwel mevrouw paulus. Maar ik vermoed dat u kunt doen wat u in gedachten bent om te doen.
[0:44:04] Nou dat hoop dat hoop ik dan maar want volgens mij is uitvoering van het besluit. Je stelt pas iets in werking na dit twee minuten de
[0:44:13] en volgens mij is het ook een koninklijk besluit en niet het besluit van de kamer. Dus is er helemaal geen sprake van een hamerstuk. Dus ik ben wel ik zou dit wel graag heel specifiek uitgezocht willen hebben voor dat we een besluit nemen.
[0:44:34] Ik zou willen vragen. Voorzitter, omdat met spoed in te plannen omdat we hier al heel lang op wachten en het al een paar keer is uitgesteld, terwijl er een kamerbrede motie lag om dit per één juli twintig, tweeëntwintig in werking te laten treden en dat gaan we niet meer halen
[0:44:47] verhalen.
[0:44:48] Meneer heerema gaat met spoed een tweeminutendebat aanvragen.
[0:44:54] Als opkomende commissielid finish.
[0:44:57] Als de commissie, dat wil, dan wil ik het als als u voorzitter doen en dan kom ik tegemoet aan. Volgens mij alle vragen opmerkingen. Ja dan ga ik dat voor u doen. Oké. Mag ik door naar geen punt eenendertig jaar het rivm advies over de u nog geld aan covid negentien maatregelen en is meer betrokken bij het commissie dat ontwikkelingen rondom het coronavirus dan de reactie op de gezondheids raad advies over moderne vaccin bij kinderen van zes tot elf betrokken bij het geneesmiddel ontwikkelingen coronavirus dan aanvullende informatie ingaande betrokkenheid bij de mondkapjes deal met die brief koets lions betrokken bij het plenaire debat over de mondkapjes deal en geen punt vierendertig hebben gehad. Vijfendertig reactie op het verzoek. Voorzitter, commissie vws om versneld een voorbereidings groep instellen om de voorbereidende werkzaamheden ten behoeve van parlementaire enquête naar aanpak, naar de aanpak van de coronapandemie ter hand te nemen. Mevrouw thieme,
[0:46:02] Ik heb twee vragen over een de is in de eerste stap notitie die ik een paar weken geleden zag. Hierover werden er drie gremia genoemd, een voorbereidings groep, een tijdelijke commissie en definitieve commissie. Als ik de brief van plezier in lees is lijkt het alsof het nog maar twee zijn namelijk voorbereidings groep en een commissie. Dus ik vroeg me eigenlijk af hoe dat zit want dat hangt natuurlijk af met welke mensen erin moeten qua criteria. Dat is mijn verhelderende vraag
[0:46:31] en de tweede is. Ik zag in die brief. Ik zag wel dat er best wel wat
[0:46:38] vragen in zwemmen eendjes van hebben. Een zo breed mogelijke voorbereidingscommissie. Wat wij als commissie vinden dat zo breed mogelijk is, zou wel graag met elkaar gewoon eens van gedachten wisselen. Hoeveel mensen we daarin
[0:46:48] verwacht.
[0:46:50] Als ik u eerst antwoord geven op de eerste vraag. Er is een voorbereidings groep die is dat is niet vastgesteld, maar dit is de gewoonte dat die bestaat uit leden van de commissie. Die doet een voorstel voor een tijdelijke commissie en de tijdelijk commissie is het gewoonte dat die niet bestaat. Dus dat het een andere groep mensen is dan de voorbereiding schok en de tijdelijke commissie is de gewoonte dat die een op een overgaat in de definitief commissie. Dus ik kan me voorstellen dat uit een brief van het presidium lijkt alsof de tijdelijke commissie en een commissie één en dezelfde club is dat vaak zo is, maar niet per definitie zo hoeft te zijn. Maar dat is de gewoonte. Dus nogmaals, het is de gewoonte om de voorbereidings groep niet te laten bestaan uit de mensen die later in de commissie plaats gaan nemen en dus ook in het tijdelijk is. Ik hoop dat er voldoende antwoord is op uw vraag. Uw tweede vraag ligt meer voor aan de commissie. Volgens mij ook, mevrouw kijken.
[0:48:01] Voorzitter, ik meld me graag even voor de voorbereiding van volgens mij kan dat snel linux en min en kunnen we daarna gewoon kijken hoeveel partijen door mensen kunnen en willen leveren en wat mij betreft simpel voorbereiding schroef of niet voorbij is groep waar de tijdelijke commissie ook in principe zoveel mogelijk de definitieve commissie zijn, want anders heb je alleen maar dubbel werk zijn. Volg me allemaal druk zat.
[0:48:28] Dus ik schrijf u op als aangemeld voor de voorbereiding schok. Mevrouw van den berg.
[0:48:35] Voorzitter, wil ik me ook graag voor aanmelden. Maar volgens mij was dat nou een van de vragen van mevrouw trillen hoeveel mensen in de voorbereidings groep ook naar de hoeft niet zo veel te
[0:48:44] klopt.
[0:48:46] Dus die discussies ook nog maar ondertussen als die voorbereidings groep zich vult zijn heel veel dan. If you great.
[0:48:54] Mevrouw van den berg en aan dat meldt het.
[0:48:59] Mevrouw agema heeft nog geen antwoord gehoord op de vraag die mevrouw tinie stelt van hoe breed moet dat zijn?
[0:49:08] We hebben nu een
[0:49:09] de politie twee oppositie misschien nog een coalitie leert ontstaan samen toch een heel eind, want dit is alleen maar de
[0:49:16] dus het levert. Dit is al hebben de voorbereiding groepen. Dus het is niet degene die de rest allemaal bepaalt. Het gaat meer om de kader schetsen zorgen dat er voldoende partijen zijn en leden zich hebben gemeld. Zo zie ik het klopt.
[0:49:28] Heeft u gelijk in meneer heen wilde. Dat zeggen de naam van graag ook van voor de voorbereiding. Meneer henk mevrouw paulus.
[0:49:36] Ik wil mij aanmelden als coalitie lid voor deze voorbereidings groep of gewoon als lid van deze commissie,
[0:49:41] die.
[0:49:43] Mevrouw de vvd.
[0:49:44] Zeker ook voor een afvaardiging, maar mijn vragen zitten met name in niet zozeer over die voorbereiding. Dan maakt me niet zo zorgen over. Ik maak me meer zorgen zeg maar over en dan lees ik over een brief van presidium over tijdsbeslag van de enquete commissie en die tijdelijke commissie wordt de enquete commissie. Zo heb ik het begrepen heeft die ook met uitgelegd en ik zou eigenlijk graag ook als commissie met elkaar bepalen van wat vinden we daar dan zeg maar een acceptabele breedte in vinden we vijf leden genoeg of moet dat de tien jaar door hoeft niet perse. Precies op het getal. Maar ik vind dat we als commissie daar gewoon wel een gedragen of gelijk beeld over moeten hebben. Juist omdat zo'n enquete commissie gewoon een forse tijdsbeslag vraagt en ik vermoed dat de vingers echt iets minder snel omhoog gaan dan bij de voorbereiding is misschien nog niet maar dat dat gewoon als commissie
[0:50:32] bij stilstaan.
[0:50:34] De opmerkingen en dat spreekt ook uit meneer.
[0:50:38] Ja maar dat lijkt me typisch iets voor de voorbereidings groep om goed over na te denken.
[0:50:45] Ja inderdaad. We kunnen de de voorbereidings groep die opdracht meegeven om ervoor te zorgen dat tijdelijke commissie voldoende breed is en wat het dan is dat komt dan hier terug en vervolgens gaat dat dan plezier om et cetera gaat een processie. Maar dan kan ik dan concluderen dat we een voorbereidings groep hebben met mevrouw agema, mevrouw van der burg, mevrouw kijken meneer heijn mevrouw tyler of iemand anders.
[0:51:14] De vvd waar we zijn met met heel veel gegadigden natuurlijk. Dus laat me dat eventjes goed af.
[0:51:19] Namens de vvd en mevrouw paulusma heb ik dan. Dat is de voorbereidings groep. Dan hebben we besloten. Dan kunnen die aan het werk. Veel succes met werk. Dan is agendapunt vierendertig afgehandeld. Agendapunt. Nee, sorry. Het vijfendertig afgehandeld agendapunt. Zesendertig uitnodiging van de dag van de publieke dienstverlening van drieëntwintig juni. Ter bespreking is welke uitvoeringsorganisaties u de commissie zou willen uitnodigen daarvoor en die heeft een lijstje gehad van griffie met uitvoeringsorganisaties waaraan u zou kunnen denken wie kan ik daar over het woord migratie.
[0:52:07] Dank in ieder geval voor de voorbereiden want zat inderdaad in voorbereiding van de pv dag is het nou wel of niet behoort tot de definitie. Maar ik zou zelf heel graag. De is inspectie voor die dag uit nodigen en vooral ook om juist het contact tussen inspectie en de gewone gewone gewone burger is na te vragen hoe dat nou werkt ook met klachten meldingen en dat soort dingen. En als we de twee mogen dus daar maximum twee. Dan zou ik ook nog wel het centrum indicatiestelling zorg omdat daar natuurlijk volgens mij ook heel veel mensen in nederland mee te maken hebben om die eens langs te krijgen.
[0:52:41] Dankuwel cz en inspectie. Mevrouw paulusma.
[0:52:45] Ja, dagvoorzitter. Ik had er ook twee. Maar nu mevrouw tyler het cz al noemt, noem ik het circa en zou ik daar ook heel graag het agentschap collins ter beoordeling van geneesmiddelen bij willen noemen.
[0:52:57] Nou heb ik al vier. We mogen de twee maximaal. Ik heb wie gooit, mevrouw.
[0:53:02] Mijn voorkeur gaat ook als eerste uit naar het centraal administratiekantoor omdat ze heel veel taken erbij hebben gekregen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat hoe het nu gaat en in de organisatie en ik krijg er wel via de binnen lijn signalen over mijn ik had nooit gebruikt. Het is dus ik zou het graag eens in algemeenheid. Wat wat wat meer over bijgepraat worden.
[0:53:23] Karel, ik moet twee keer genoemd. Mevrouw.
[0:53:27] Ja ja, voorzitter, c h k en en cz vind ik beide interessant mogen er maar twee hebben of ik een taal en ik zal ook na het agentschap nog van geneesmiddelen te kijken.
[0:53:42] Nog andere die hun voorkeur willen uitspreken. Want dan kom ik voorzichtig tot conclusie volgens mij dat c a k en c z. Het meest gewilde excuses.
[0:53:55] Nu pas weer wat of dat heel graag de inspectie hier want je bent net al genoemd. Maar.
[0:54:02] Feest,
[0:54:03] Dankuwel voor uw opmerkingen maakt mijn werk veel ingewikkelder. Wanneer
[0:54:10] een.
[0:54:12] Van der burg. Want als ze als ik dan kijk dan hoor ik eigenlijk de inspectie. De circa en het cz. Die zijn volgens mij het meest genoemd is het echt heel bezwaarlijk om er drie uit te nodigen.
[0:54:30] We kunnen natuurlijk gewoon vragen.
[0:54:32] We gaan het vragen. We gaan we gaan vragen om deze drie organisaties of dat kan. En als dat niet kan.
[0:54:39] Winnen.
[0:54:41] Dan inderdaad wil ik graag toch een een prioriteit leggen in die in deze drie cz circa en de inspectie. En dan ja hoe kom ik nou tot een heerlijke.
[0:54:59] Stemmen,
[0:55:02] De stemmen en dan moeten we eigenlijk stemmen conform het kroon regime een de dat gaan we nu. Dat wordt nu ingewikkeld. Ik kijk even naar links kunnen we dit oké. In mag allemaal.
[0:55:21] Nee ik noem ze alledrie. Ik noem eerste inspectie wanneer jullie bij mijn vrouw de aan mevrouw tillen. Meneer van houwelingen en ik zat nog een hand, mevrouw van den berg. Dat was inspectie dan cz. Mevrouw paulusma, mevrouw tienen, meneer, henk mevrouw bicker, mevrouw van den berg en t c a k. Mevrouw agema, meneer, henk, mevrouw de naam, mevrouw paulusma,
[0:56:14] In feite zijn. Het is inspectie.
[0:56:22] Cz inspectie worden dan in ieder geval en dan de derde gaan vragen of hij er ook mag circa of die de van dankuwel zijn. Laatste keer dat we zo mochten stemmen. Dus dat is een unicum. Misschien dat er nog op de rest van het en nog geen gestemd. Oké. Geen punt zevenendertig rapport een zorgelijke gebrek aan daadkracht onderzoek naar de effectiviteit van zorg, fraudebestrijding desgewenst betrekken bij de behandeling van het wetsvoorstel wet bevorderen, samenwerking rechtmatig zorg, et cetera, geen opmerkingen agendapunt. Achtendertig reactie op de uitvoering van de motie van leden aan mijn huis en pallandt over verkennen hoe problemen als gevolg van verschillende coronaregels in de grensregio gekomen kunnen worden. Nieuwsquiz. Je wilt lange termijn kronen beleid negenendertig overzicht van wetsvoorstellen aangemeld voor plenaire behandelingen geopend. Veertig overzicht wetsvoorstellen waarvan de commissie afwachting is. Gun ik het eenenveertig overzicht wetsvoorstellen in toen verslag vastgesteld of nog niet vastgesteld en genoemd en tweeënveertig overzicht plenaire debatten. Geen opmerkingen vind ik een drieënveertig, een, tweeminutendebatten. Nee, geen punt vierenveertig overzicht, commissiedebat en et cetera, et cetera. We hebben het net over gehad met een een wisseling agendapunt vijfenveertig overzicht van plannen, commissiedebatten agendapunt zesenveertig overzicht van te plannen of reeds ingepland technisch briefings
[0:58:07] zevenenveertig overzicht van opnieuw te plannen of reeds ingeplande ronde-tafelgesprekken hoorzittingen geen opmerkingen achtenveertig overzicht van tot aan het zomerreces te plannen of reeds ingeplande gesprekken. Nee dan gaan we naar de nagekomen stukken als ik het goed heb. Dus deze toe als eerste agendapunt negenenveertig reactie op verzoek commissie over de aanvraag bill zit indicatie agrifood commissie gehandicaptenbeleid, morgen meer dan vijftig. Het verzoek fnv zorg en welzijn tot aanbieding petitie met betrekking tot jeugdzorg. Dit is vrij snel. Meteen na het proces. Mevrouw tyler.
[0:58:57] Ja volgens mij is het onze goede gewoonte om op zichzelf petities aan te nemen, maar ook om dat op dinsdag te doen en als ik goed naar mijn agenda kijken was dit een woensdag en van ik atypisch dus liever op gewoon dinsdag reguliere petitie.
[0:59:15] Doen we op dinsdag. Prima. Dan gaan we voor uitnodigen. Meneer, henk.
[0:59:24] Nou omdat het ik snap het wel het verzoek om dat op dinsdag te doen. Maar soms heb je natuurlijk ook petitie aanbiedingen die samenvallen met.
[0:59:32] Wat.
[0:59:34] Volgens mij mag naar mij of in mij mag ook het publiek aanwezig zijn. Bij de commissiedebatten bestaat dan een debat gepland over de jeugdzorg of het jeugdbeleid en ik kan me goed voorstellen dat mensen die die petitie aanbieden dat die ook het debat willen volgen en dan is het wel heel erg suf of jammer dat je dan op dinsdag een petitie komt aanbieden dat je vervolgens niet bij het debat moet zijn omdat je twee dagen vrij moet nemen om de petitie en het debat in principe eens dat het op dinsdag moest maar moet ook een beetje relaxed zijn. Volgens mij. En als het als er een debat is op woensdag. Dan kan het volg mij heel prima om voorafgaand aan zijn debat een petitie te doen. Ook omdat je mensen de gelegenheid wil geven om erbij bij debat te zijn.
[1:00:13] Dank u wel. Meneer henk en dit dit gaat verder dan alleen zichtbaar. Deze petitie aanbieding natuurlijk. Het is gewoon meer van de werkwijze van onze commissie van hoe gaan we met petities omgaan? Die duwen die allemaal naar dinsdag om dat eenduidig te hebben of of gaan we een zal niet. Dit zal niet de laatste keer zijn dat de verzoek komt om voor een debat een petitie aan te bieden en de vraag is of we dat als commissie. Ik snap uw overweging met vragen een missie is of we dat willen gaan toestaan. Ik beperk me nu even voor besluit over deze petitie aanbieding en dan moeten misschien op laatste moment nog even gaan beslissen of we uberhaupt petities willen aanbieden voor debatten, maar laten we eerst beginnen met deze petitie aanbieding meneer henk zegt laten we toch op die woensdag houden. Dat is.
[1:01:07] Omdat dat me toch een principieel punt van te maken. Kijk wij zijn de de volksvertegenwoordiging en mensen mogen hiernaartoe komen om hun verhaal te doen en dat kan in de vorm van een petitie en ik vind dat wij dan ook de verantwoordelijkheid hebben om mensen die hiernaartoe komen die de moeite nemen om ons aan te bieden dat we die dan niet opzadelen met een een tweede reis en volgende dag of twee dagen later omdat wij te beroerd zijn om onze planning aan te passen. Dus dat dus ik vind je moet gewoon per keer naar kijken en zijn heel vaak petitie aanbiedingen bijvoorbeeld de laatste wat we hebben gehad met de geboortezorg bijvoorbeeld. Dat was voor mij niet de behoefte om dat vooraf aan een debat te doen. Ik vind je kunt dat per keer gewoon bekijken. En als er goede redenen zijn om een petitie voorafgaand aan een debat te houden, dan moeten we dat gewoon doen vind ik.
[1:01:54] Mevrouw tiel en mevrouw van dijk,
[1:01:56] In. Niet ver dat meneer. Hij zegt dat wij te beroerd zijn om dat soort termen moet je gewoon niet gebruiken. Het gaat erom dat wij zeg maar volgens mij allemaal zeker hoe kleinere fracties volle agenda. Ze hebben dat het soms best nog wel van de een en debat naar het andere vliegen is ons een debat eindigt om één uur en het volgende begint weer om één uur. We hebben een werkwijze die ons in staat stelt om zoveel mogelijk in contact te zijn met mensen in het land.
[1:02:20] Ik vind het prima om af en toe een uitzondering te maken. Maar de vraag is wel inderdaad voor wie dan wel. En wanneer niet en weet je wat ik hou wel van een beetje consistentie. Mensen weten gewoon dat wij op dinsdag petities ontvangen. Mensen zijn daar altijd welkom als ze met mij persoonlijk af willen spreken ze ook altijd welkom kan ook niet altijd op het moment dat mensen dat willen dus maar laten we in ieder geval niet dit soort termen gebruiken of gewoon niet.
[1:02:44] Mevrouw van der berg,
[1:02:46] Volgens mij met een vrede ook wel eens gedaan. Maar dat was het geen formele petitie aanbieding. Dus dan de een organisatie. Wij zijn er op dat moment en we staan op het toen nog op het plein aan een kunnen kamerleden daarnaartoe gaan. Het was voorafgaand aan een debat. Maar dat was hetgeen als het niet door een de griffie georganiseerde petitie aanbieding. Dus daar gingen we dat gewoon deel het individueel.
[1:03:20] De die hier wreekt zich ook dat er nog corona regime gedeeltelijk doorheen fietst. Daarom ik ik wil graag eerst een besluit nemen over deze petitie aanbieding. Daar gaat de commissie gewoon over en daarna zullen we een algemene werkwijze rondom petitie aanbiedingen bespreken, maar ik wil eerst deze petitie aanbieding. Er is een voorstel van meneer. Heijink om die petitie aanbieding op woensdag te doen. Dus de vraag. Ja. Nee. Ja maar dan zou ik het anders zeggen. Het gaat erom of dinsdag of woensdag. Dus het maakt mij niet uit hoe het hoe ik het formulier met gaat om dinsdag woensdag. Volgens mij meneer wijn wil meneer henk op woensdag. Volgens mij wilde mijn vrouw tillen. Dinsdag, mevrouw de naam.
[1:04:14] Ja voorzitter, ik ben het heel erg eens met mevrouw tyler. We hebben dinsdag een petitie dag, maar dit is een ongelooflijk belangrijk dossier. Ik vermoed ook een beetje dat de fnv mensen heeft uitgenodigd om mee te gaan om inderdaad het debat te volgen, zoals meneer. Hij zegt dus wat mij betreft kunnen voor deze petitie uitzending
[1:04:30] drie maken die op woensdag achttien mei doen.
[1:04:34] Mevrouw van den berg,
[1:04:35] Voorzitter ik nogmaals wat we in het verleden hebben gedaan, kan volgens mij nu ook dus geen de petitie aanbieding. Maar wij weten dat ze op dat moment hier gewoon aanwezig zijn
[1:04:44] die ieder kamerlid die daar naar toe wil. Die kan daar gewoon kennis van van nemen. Op dat moment.
[1:04:50] Mevrouw biggen,
[1:04:51] Voorzitter sowieso steun voor het ontvangen van de petitie. Dat zijn dan de datum. Ik zou daar gewoon graag aansluiten bij wat reguliere het gebruik was voor coronatijd. Na mij gaan daar de de dacht ik de coronabeperkingen van de kamer van af en dan hoor ik wel van u of dat dan dinsdag of woensdag is het maar dat maakt mij niet uit. Ik sta niet geharnast in want ik sluit gewoon graag aan bij wat het gebruiken als en dan heb ik niet.
[1:05:17] Ik ook niet. Geef ik toe. Maar mijn vrouw van meneer verhouding is mevrouw paulus.
[1:05:24] Jij ik het woord. Dank u wel. Voorzitter.
[1:05:27] Ja. Dit is het begint allemaal een beetje op een poolse land de dachten lijken als we allemaal aangeven dat het allemaal niet zo heel veel uitmaakt. Ik merk dat ik van het ene debat naar het andere debat soms ren. En als een vast moment is voor een petitie heb ik ook de tijd
[1:05:40] en kan ik vaak nog extra vragen stellen. Dus ik hecht wel veel waarde aan dat vaste moment zodat ik ook gewoon de tijd kan nemen voor de mensen die hier zo veel werk ingestoken hebben en als ze het loslaten vind ik dat geen recht doen aan mensen die hier in huis komen.
[1:05:55] Meneer verhouding.
[1:05:58] Toen ik voor mijn beurt geen jaar bij. Het maakt ons niet uit de startblokken.
[1:06:01] Meneer heen.
[1:06:03] Ik wil toch de andere leden wil oproepen om een klein beetje ontspannen naar dit soort dingen te blijven kijken want logisch dat er een vast moment is voor petities en dat is dan op de op de dinsdag. En dat is een prima en voor de meeste organisaties is dat ook helemaal geen probleem, maar er zijn gewoon situaties waarin mensen eerst een petitie willen aanbieden en daarna heel graag met een beperkt aantal groot aantal mensen debat wil volgen. Ik zou het zonde vinden als wij dat procedureel helemaal gaan dicht timmeren is gewoon niet verstandig omdat je dan ook mensen tekort doet die en iets belangrijks te melden hebben en die graag aanwezig willen zijn bij het debat dat wordt gehouden. Dus ik hoop dat we die flexibiliteit wil houden en dat we nu niet helemaal gaan gaan dicht regelen door dat dat lijkt me gewoon echt.
[1:06:48] Geen goed idee.
[1:06:51] Hier is bij margriet.
[1:06:53] Ja ik vind altijd een beetje jammer. Dan slaap ik een beetje aan. Bij de woorden van mijn fractieleden is die niemand iets aan dichtregelen. Volg mij, wat juist zijn pleidooi gedaan voor aandacht en zorgvuldigheid en kan ik me heel goed voorstellen. Dinsdag vaste petitie dag. En wat mevrouw van den berg zegt als het er tussendoor komt en mensen zijn aanwezig. Dan kan het aangenomen worden. Maar laten we alsjeblieft de
[1:07:13] wel.
[1:07:14] Dinsdag als petitie dag houden.
[1:07:16] We gaan het fnv vertellen dat wij dinsdag formele petitie dag hebben dat zij dan de petitie kunnen aanbieden en het vrij staat om op woensdag voor de het commissiedebat aanwezig te zijn om leden die de dinsdag niet waren alsnog te spreken. Dankuwel.
[1:07:35] Deze deze conclusie klopt niet, want wij hebben ook volgens mij het volste recht en de mogelijkheid om op iedere andere dag ook een petitie in te plannen en dat kan ook gewoon een commissie activiteiten zijn. Dus het is niet zo dat als je niet op dinsdag komt dat je niet petitie waardig bent. Nee dat kan gewoon en dat kunnen wij als commissie gewoon afspreken dat als er een belangrijk debat is bijvoorbeeld over de jeugdzorg dat er dan organisaties mogen en kunnen zijn die petitie aanbieden en dan kan gewoon een commissie activiteit zijn en als de fracties zijn die geen mensen kunnen leveren. Ja dat is dan pech. Dat dat is dat zien we vaker bij debatten. We kunnen niet allemaal overal naar toe. Dat geldt voor iedereen. Behalve misschien de hele grote partijen. Dus ja dat is dan maar zo. En die die keuzes moeten gemaakt worden die cursus.
[1:08:18] Welke dag?
[1:08:19] Meneer. Henk heeft helemaal gelijk. De commissie doet precies en nieuwe voorzitter doet precies wat de commissie wil, en in dit geval kwam ik tot de conclusie dat de meerderheid was voor de dinsdag petitie aanbieding en als commissie op een ander moment een andere petitie wil, dan sta ik tot uw beschikking en de commissie ook zo gaan we het doen. En dan sluit ik de rondvraag. Eerst mag de rondvraag. Ik zie een hand van mevrouw thieme.
[1:08:46] Volgens mij is er een begin van de vergadering, ook op initiatief van mevrouw van der plas genoeg voor die strategische privé was die ook al een van de agendapunten lijkt mij het verzenden van brieven voor debatten. Wij begonnen gisteren aan het commissiedebat corona-ontwikkelingen en ongeveer een minuut. Vijf ofzo kregen wij stand van zaken brief iets. Dat soort dingen. De hou niet zo heel erg van. Dus dat lijkt me een goed agendapunt.
[1:09:13] Vraag me
[1:09:14] en de versoepelingen stonden al in de krant krant dat het eerst debat begon. En toen kwam de brief naar ons toe. Dat was echt slordig. Laten we het als het voor de eerste keer als slordig betitelen.
[1:09:27] Oké. Ja. Neem me mee. Neem me mee. Andere zaken voor de rondvraag. Nee, dan sluit ik het openbare gedeelte van deze vergadering dankuwel met. Ik geef door voor een besloot.