Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.
Regionale Energie Strategieën (via videoverbinding)
[0:00:00] Drents Overijsselse Delta,
[0:00:01] van harte welkom. Ik geef jullie zo het woord, maar niet nadat ik heb gezegd dat ook een aantal leden aanwezig. Zij eisen de partij van arbeid van partij voor de vrijheid ook namens D zesenzestig en ik ben zelf doen. De leden van groenlinks in de voorzitter, u gaat met Serviër een presentatie geven en daarna is er gelegenheid voor het stellen van de naam komen eigen technische pijnlijke vragen.
[0:00:28] Voila. Mijn schouder,
[0:00:30] Dankuwel en Dank voor de interesse in de regionale energiestrategie. Vandaag is een bijzondere dag één juli tweeduizend, eenentwintig, waarop de rest een naar nationaal programma zijn en worden toegestuurd. De Russen en die de afgelopen periode met veel enthousiasme betrokkenheid van alle mensen in het gebied zijn gemaakt en wat we zien is dat er een echte beweging op gang is gekomen in die te geven. Immers beweging waarbij gemeenten, provincies en waterschappen samen met de netbeheerders maatschappelijke partijen en ook het rijk. Veel energie in hebben gezet om de afspraken van het klimaatakkoord in Parijs te realiseren. Als je kijkt naar de dertig plannen die er nu liggen dan tellen die op tot ongeveer vijfenvijftig Terra wat uur, waarvan uiteindelijk in tweeduizend dertig, vijfendertig tegen wat uur gerealiseerd moeten worden en dat vraagt natuurlijk de komende periode ook nog aan. En hoe
[0:01:27] hoe krijgen we de manier met elkaar op. Het is systeem. En Hoezo. Voor de ook al is in dat gebied op een goede manier betrokken zijn, maar ook blij dat ze zowel special of kunnen meesturen mee beïnvloeden en mee profiteren van wat witte en zon in dat gebied te betekenen. We staan in die zin op een belangrijk punt in de tijd de papieren plannen die gesprekken tot stand zijn gekomen. Die liggen er nu maar de komende periode staan we ook nog voor volgende stappen waarin we met elkaar de ambities naar tweeduizenddertig toe moeten gaan realiseren en het is belangrijk denk ik om met elkaar daar ook een goede manier in gesprek over te zijn en te blijven want dat van ons allemaal vraagt van inwoners van maatschappelijke organisaties, ondernemers en zeker de vier overheden die die ambities willen gaan realiseren en dat vraagt ook continuïteit en capaciteiten bij al deze overheden. Om die ambities waar te maken denk ik een mooi moment om het Julia daarover in gesprek te kunnen zijn.
[0:02:31] Hartelijk Dank voor uw introductie en ook
[0:02:34] goed dat het gelukt is. Volgens mij hebben zesentwintig van de dertig tijd de deadline te halen. Maar de horen zo meer over. Ik wil nog even melden dat ook online deelnemen. Mevrouw Mulder, namens het CDA en de heer Erkens namens de VVD en dan geef ik nu het woord aan mevrouw Dekker.
[0:02:48] Hartelijk Dank, die wel.
[0:02:50] Ik wilde gewoon even in het dagelijks leven werkzaam als wethouder in assen en ik mag namens museum ging vandaag het woord voeren. Ik durf te zeggen namens de VNG dat we super trots zijn dat we zijn resultaat met elkaar hebben gedaan en met elkaar al die stakeholders in den lande een corporatie met waterschap met
[0:03:11] milieubewegingen. We hebben gewoon een afgelopen twee jaar een intensief traject achter de rug en ik zie dat het super dat we erin geslaagd zijn om adequaat aan bod te komen. Er komt straks nog een midden waar de uitgerekend techniek en we hebben vijfenvijftig gepresenteerd en vier komen nog naar de regelt na de zomer en ik vind dat echt een hele belangrijke stap op weg naar twintig, dertig
[0:03:34] en ik ik ga nu een citaat gebruiken van de voorzitter van de uitvoering stijl gebouwde omgeving dat de hele energietransitie soms een beetje lijkt op varen in de is er is heel veel onduidelijk is complex. Het is zeker ook moeilijker te voorspellen en dat leidt vaak tot onzekerheid bij inwoners, maar ook wel bij bestuurders en daarom is het van groot belang dat we hier samen optrekken en samen bedoel ik met u als kamer met het kabinet een is met inwoners samen proberen vorm en inhoud te geven aan de energietransitie en het moeten denken ook doen door goed naar elkaar te luisteren en respect te hebben voor elkaars opvattingen en zoals ook de een beetje soms moet gebeuren in de mist en flexibel en creatief optreden en maar ook daadkracht tonen als gemeenten en overheden zeggen van en gaan die toch een besluit nemen en ik vind dat we als gemeente die daadkracht hebben getoond en zeg maar bod op tafel te leggen
[0:04:37] en ik denk dat de gemeente de afgelopen jaren veel energie hebben gestoken in het vormgeven van betrokkenheid en participatie, waarbij nog wel eens denkt dat
[0:04:46] participatie en draagvlak voor die woorden moeten gaan operationaliseren. Want iedereen verstaat er soms wat anders over. Het kan altijd beter. Maar we gaan ook de komende jaren ons best voor doen en ik denk als we het hebben over zonnepark en windpark en waar de rest over gaat is dan zou ik heel goed kunnen vormgeeft ons autogas twintig kilo kaal te nemen en lokaal gebruiken lokaal origineel te laten terugkomen en opwekken. Dat hebben we ook zoveel mogelijk te doen.
[0:05:18] Maar waar we ook aan moeten werken is en dat is ook iets wat ik wel in de regio tegenkom is het bij de denken democratische legitimatie en Tuurlijk zijn al die bieding daardoor de gemeenteraad vastgesteld soms unaniem soms net alleen met de coalitie. Maar je merkt toch wel dat gemeenteraden zoiets hebben van HEMA hebben ik en die intergemeentelijke samenwerking die levert toch een beetje democratisch tekort op. Daar moeten we aandacht. Volgens mij voor hebben en ik bij zoeken op de nieuwe een rapport van erop B daarover. Ik denk dat de aanbeveling. Jazeker moeten meenemen.
[0:05:50] Ik heb een paar keer het woord samen gebruikt
[0:05:53] en dat is ook samen met u en wij hebben uw steun als kamer echt nodig,
[0:05:59] niet alleen in woord en maar ook in daad en ik wijs u erop volgende week. Ik maak toch eens van de gelegenheid gebruik debat over de voorjaarsnota en de middelen voor de klimaat akkoord zijn in zijn nog niet geregeld. Zelfs de overbruggen gelden niet de erop beelden laat zien dat er vele malen meer nodig hebben.
[0:06:17] Maar die zeventig miljoen die overbrugging schelden staan niet in en ik hoop echt dat die zich daar sterk voor gaat maken want die energietransitie kan alleen maar als wij als gemeente ook in staat worden gesteld om die uit te voeren. Dankuwel.
[0:06:32] Ook hartelijk Dank voor uw inbreng. Dan is de volgende spreken. De heer fakkeldij gaat u gang.
[0:06:38] Hoi. Zit er Dankuwel en sluit me graag aan dat we hier kunnen zijn om uw vragen te beantwoorden. Ik sluit me ook graag aan
[0:06:46] bij de woorden van mijn lekker
[0:06:50] deze
[0:06:51] bijna een wonder zal je zeggen dat dit getal eruit gekomen is dat de rest. De gezamenlijk die die en de regio's
[0:06:59] met elkaar op tafel kunnen leggen. Bijna een wonder, althans in de ogen van diegenen die allerlei voorspellingen deden aan de voorkant.
[0:07:06] Ik denk dat dat een compliment waard is dat we trots mogen zijn op die dertig regio's ter ondersteuning van het de en de rest van de ook zonder dat was het gewoon niet gelukt. Er is een netwerk beweging ontstaan en er is slechts een begin gemaakt met een proces
[0:07:22] natuurlijk wel de volgende fase dan ook. Die is op zijn eigen manier weer spannend. De fase waarin we van plan naar realisatie moeten gaan gaan komen en dan komen natuurlijk van alles tegen komen tegen dan ben je op lokaal niveau. De afweging moet maken tussen net een visie, draagvlak en alles kan landschappelijke inpassing.
[0:07:44] Dat moet hier een regio doen. Maar dat moet ook leiden tot een totale integraal beeld,
[0:07:49] want ook energietransitie transitie kost ruimte
[0:07:53] en dat is nog niet voor iedereen even vanzelfsprekend bovendien ruimte in Nederland is heel beperkt beschikbaar.
[0:08:01] Niet als is die leidt tot grote veranderingen in de Nederlandse energievoorziening woningbouw mobiliteit economische ontwikkelingen vragen meer en meer capaciteit van het en elektriciteits. Nou net een ook de rest past daar binnen.
[0:08:14] Vandaar dat in nauwe samenspraak met de netbeheerders als overheden afgesproken hebben om een echte regie te voeren. Gezamenlijk de afwegingen moeten voor een groot deel lokaal gemaakt worden. Daar kun je je goed prioriteren. Maar uiteindelijk moeten ze een leiden tot een integrale integraal systeem. Als provincies zullen we daar graag het voortouw nemen om slimme keuzes te laten maken en te zorgen dat we ook daadwerkelijk die vijfendertig terawattuur iedereen op papier krijgen ook straks
[0:08:46] aankunnen. Sluit die coördinatie die is echt echt hard nodig. Daar gaan we ons de komende periode sterk voor maken. Ook daarvoor hebben we de steun van uw kamer nodig,
[0:08:56] want een dat zal discussies vragen over wetgeving bijvoorbeeld de verplichting voor netbeheerders om aan te sluiten in volgorde van aanmelding. Maar dat zal ook een stevige discussie gevoerd moeten worden over de financiering daarvan, want we houden alvast met elkaar aan de afspraken uit het klimaatakkoord dat woonlasten, neutraliteit en het voorkomen van energiearmoede echt uitgangspunt is. Dus moet we die financiering van energietransitie en van infrastructuur echter komende periode met elkaar in gesprek.
[0:09:28] Voorzitter, tot hier.
[0:09:32] Ook u hartelijk Bedankt dan tot slot van uw zijde heer Schoonman gaat uw gang.
[0:09:38] Dank u wel. Voorzitter, en ik sta aan bij de spelers dat we echt trots zijn op datgene wat we op dit moment al bereikt hebben en behaald hebben en niet in de minste plaats omdat waterschappen impulsief gemotiveerd zijn om een bijdrage leveren aan het klimaatakkoord intensieve motiveert omdat zij aan den lijve ondervinden in een opdracht als het gaat over de klimaatverandering dat de Bettina adaptief moeten opereren. Dat betekent dat er enorme opgave op ons afkomt en gezegd tegen elkaar op als die opkwamen nog een beetje zal blijven, dan moeten wij wel ook aan een mitigerende kans om steentje bijdragen. We doen en dat doen wij onder andere dat door biogas produceren grootschalige zonnebanken aan een investering pinpas. Daarnaast zullen zijn. Maanden uit oppervlakte baan aan uw yo ma zei u beschikbaar om geen omgeving zogenaamde aquathermie samengevat in de mooie woorden deo per jaar en
[0:10:39] chemische energie uit oppervlaktewater, afvalwater en drinken.
[0:10:45] Groot voordeel van te meer groengas is dat zij geen beslag leggen op de kostbare ruimte, zoals windmolens, een potentieel groot
[0:10:52] in het buitenland worden deze banken bronnen al lang en breed toegepast. Om het aanwezige potentieel te benutten, zegt de nodig een duidelijke keuzes maken van aanleg van warmtenetwerken en voor stimulering van deze warmtebron,
[0:11:06] bijvoorbeeld door een mijn voor groen was een woonwijk en meer
[0:11:11] dat de meer groengas nu vaak af in de metaalunie van de goedkoopste manier om C O twee euro's
[0:11:19] te besparen. Wij pleiten voor een gelijk speelveld
[0:11:24] waterschappen zijn bereid om energie en omgeving leven. Er is wel een juridische zekerheid na de klimaatakkoord is afgesproken dat een ruimere energieproductie voor waterschappen worden geregeld in de waterschap met vragen om haast te maken met een wetsvoorstel afgesproken in het klimaatakkoord
[0:11:42] vandaag Suresh in lezing levensduur. Het aanbod overtreft de verwachtingen.
[0:11:48] Ik heb Emile aangegeven hoe trots wij daar als decentrale overheden zijn en dat betekent ook dat die ons ondersteunen. U dient
[0:11:57] er kan nog veel worden verbeterd, maar de structuur van de rest, waarbij alle belanghebbende partijen om tafel zit, is cruciaal voor de energietransitie een beter alternatief heeft ze nog niet aanbiedt.
[0:12:07] De Russen hadden nodig om de klimaatdoelen te realiseren. We vragen een demissionair kabinet daarom de financiering van de lessen of tweeduizend tweeëntwintig garanderen en voor de zorgen dat financiering in het nieuwe regeerakkoord plek krijgt
[0:12:22] continuïteit van dit proces en voortzetting van het nationale programma zijn van wezenlijk belang voor sla optimale stilvallen proces zoals vertrouwen ondermijnen als jaren op achterstand
[0:12:34] dat risico kunnen we ons niet lopen. Vooral.
[0:12:40] Ook u Dank ik hartelijk
[0:12:42] en ook gefeliciteerd dus met het behalen van het resultaat om op tijd de rest in benul op te leveren met een fors aanbod vijfenvijftig uur en dat het ook gelukt is om bijna alle regiokorpsen van te laten voltooien. Ik stel voor dat een rondje houden om de leden en ze stellen gewoon vragen. Het helpt als jij ook specifiek zijn aan wie ze de vraag stellen en doet het gewoon vraag antwoord en ik begin in de volgorde van aanmelding bij deze videoconferentie maar even en dan is als eerste gelegenheid aan het details voor een vraag te stellen. Gaat u gang.
[0:13:30] Hallo. Ben nog niet te horen. Ja nu wel nu wel.
[0:13:33] U bent een beetje zacht te horen. Voorzitter, dus misschien kan de microfoon iets meer op u gericht worden als u dadelijk weer praten.
[0:13:40] Nou ja.
[0:13:40] Trots ben ik ook op wat er allemaal uit de regio's komt dus mijn complimenten dat jullie het allemaal gedaan hebben en iedereen die er hard aan gewerkt heeft en dat inderdaad wat er nu ligt meer is dan wat het klimaatakkoord beoogt volg mij supergoed en ook heel belangrijk, want we weten dat nog een stapje verder moeten dan het klimaatakkoord en Hopelijk gaat de nieuwe regering. Dat doen.
[0:14:03] Ondertussen hoor je natuurlijk ook in de media ook wel projecten waar best wel veel weerstand op is van lokale, zoals onder omwonenden
[0:14:11] en ik weet niet precies om die deze vraag moet stellen. Maar ik vroeg me af
[0:14:15] of u daar iets meer over kunt zeggen
[0:14:19] hoeveel hoeveel verzet dan ook is. Dus gaat dit nou inderdaad om enkele waar we die weerstand horen of is dat ongeveer de helft of is dat bij het merendeel
[0:14:28] of zegt u van nou ja van die
[0:14:31] heel wat uren die we dan nu in kaart hebben. Daar is het overgrote deel eigenlijk gewoon een goede samenspraak gegaan met omgeving en echt wel vertrouwen in dat we daar goed uit gaan komen met de omhoog.
[0:14:41] Dank. Ik kijk even naar de vier Gastel. Misschien kan iemand zijn hand opsteken die als eerste zou willen reageren.
[0:14:49] Niemand. Ja, mevrouw Lammers gaat u gang.
[0:14:53] Ik zag ook en mevrouw Dekker een graag willen aanvullen. Maar misschien handig dat ik hem even feitelijk introduceer vanuit nationaal programma en dat mevrouw Dekker daarna vanuit haar eigen ervaring en VNG kan aanvullen wat terechte vraag hebben. Ja, er is een gesprek op gang gekomen en volgens mij was dat ook een van de om lachen aan de regio's om uit respect in die samenleving te gaan voeren over de impact van de energietransitie in onze gebieden en dat zien we ook en dat zie je ook terug in in de kranten, maar ook in de gesprekken. En wat we daarin vooral zien is dat. En bewustzijn en dat blijkt bij vele lui onderzoeken die ook gebeurt, zijn de afgelopen tijd over wat die energietransitie van ons allemaal vraagt bij iedereen op hun netvlies staat. Maar als dat dichterbij komt dan leidt dat tot een ander betrokkenheid en gevoel en emotie en het is niet zo dat dat in de volle breedte van de samenleving op die manier gaat en je hebt over het algemeen en een kleine groep voorstanders een kleine groep tegenstanders en vooral ook een hele grote stille middengroep die echt een uitdaging in zijn extreem belangrijk wordt de komende jaren om erbij te gaan betrekken. Dus er zitten heel veel accentverschillen en nuance in en de jongeren die vinden het belangrijk dat we ook naar de toekomst toe denken en de generaties na ons en meenemen in de afwegingen die vandaag de dag maken. Dus je ziet er eigenlijk een brede verscheidenheid en ik denk wel dat de ressen met de instrumenten die ze gedaan hebben, zoals in food Valley met echt oefenen met een burger zeg maar panel in de leefomgeving enquete in Friesland en op meer plekken safari is dat, en wel gezocht wordt naar nieuwe manieren. Los van inspraak wel duidelijk uiteraard nog gaat plaatsvinden in het kader van de ruimtelijke procedures zoveel mogelijk mensen en zo divers mogelijke groep hierbij te betrekken en dat zal de komende jaren volop door moeten gaan dat het geld niet alleen voor de ressen. Maar eigenlijk voor de volle breedte van de energietransitie. En dan hebben we ook u en de landelijke overheid nodig die dat gesprek mee voet en forum geeft via campagnes en en aandacht. Want ik denk dat deze energietransitie is van ons allemaal het klimaat wacht niet. Dus we moeten hier samen de schouders onder blijven zitten en zoveel mogelijk mensen gaan betrekken.
[0:17:04] Dankuwel, mevrouw Dekker, nog voor een aanvulling.
[0:17:09] Nou eigenlijk heb ik hier niet zo heel veel aan toevoegen en geeft aan hoe onze directeur goed op de hoogte is van datgene wat in de regio speelt.
[0:17:17] Maar ik wil wel een aantal onderschrijven. Zolang het abstract is en zonder grenzen is abstract. Je moet zoveel wat op werken en dan krijg je de nauwelijks interesse over. We hebben in als ze ook nog een eigen aparte adviesrol en voorgedaan. Nou dan krijg je iets van vier of vijf reacties. Maar zo gauw de concreet wordt zo er een zonnepark echt voor iemands achtertuin staat dan zie je dat mensen in in beweging komen en het denkt dat het gewoon goed is dat je met elkaar in gesprek gaat en mensen de zorgen serieus neemt en probeert ze zo goed mogelijk bij dat proces te betrekken.
[0:17:50] Dan is de volgende vraag voor de heer Kox namens de vrij.
[0:17:58] Dank u wel. Voorzitter, ik heb een vraag aan mevrouw Dekker en dat gaat inderdaad ook over het draagvlak. Ik heb u heel vaak het woord samen horen gebruiken. We doen het samen met de burgers en ik denk dat heel veel burgers in het land daar toch echt anders over denken en je ziet geregeld protesten tegen de komst van windturbines van zonder parken
[0:18:21] en dan hoor ik heel veel partijen genoemd worden die aan tafel hebben gezeten bij de totstandkoming van de plannen, zoals netbeheerders, maatschappelijke partijen, overheden, ondernemers, milieubewegingen, corporaties, maar die staat toch echt de burgers en mijn vraag is heel concreet. Wat hebben tot dusverre de burgers nu echt te zeggen gehad in doorslaggevende zin. Jullie zijn net ja, we gaan met mensen in gesprek
[0:18:48] als ze bijvoorbeeld tegen de komst van windmolens of zonneparken zijn. Maar wat hebben de mensen nu feitelijk de zeggen hoe doorslaggevend is een mening kunt u dat kwalificeren?
[0:19:02] Mevrouw Dekker,
[0:19:03] Voor een dat we hebben gemeenteraden en die moeten in die zin ook een eigen rol spelen en daar ook een met hun eigen inwoners over spreken. Daarnaast zijn er in meerdere regio's allerlei activiteiten op heel bewust inwoners te betrekken bij datgene wat we gedaan hebben in als ze hebben wij een driedaags festival gehad en zijn burgers voor gebeten zijn allerlei online bijeenkomsten geweest, want overigens wel echt leuk is om te zien en de online bijeenkomsten zorgt ervoor dat een groep mensen die voorheen niet komen omdat ze kinderen hadden geen oppas hadden of geen zin hadden opeens nu opeens wel erbij betrokken worden. Dus je ziet dat die online bijeenkomst ook een nieuwe groep mensen aantrekt.
[0:19:46] Maar die betrokkenheid komt natuurlijk straks ook verder en dit is natuurlijk een. Het is een opgaven die worden straks allemaal Vertaald in omgevingsplannen. En dan heb je weer een heel proces van dat raadsleden en burgers met elkaar in gesprek gaan en daar ook de je vervolgens invulling aan kunnen geven. Dus ze zijn er aan de voorkant bij betrokken van dit is het bod. Straks gaan we die ruimtelijke vertaling doen. Dit is nog niet een ruimtelijke vertaling en dan gaan we dat vertalen in omgevingsplannen en dan kunnen burgers op uw aangeven die zich al en bouw je daar dan zonder partner. Nou ik ben liever vijf, honderd meter verderop. Dus ik ben het met u eens. Zeggenschap is van groot belang en naar mijn idee hebben gemeenten ook volop aandacht voor.
[0:20:30] Misschien gaat die aanvulling als de goed realiseren zijn te hopen dat het hele ruimtelijke proces niet anders is als welk initiatief dan ook, en daarin worden de gewone procedures lopen met alles wat daar op dit moment een inspraak bijhoudt. En straks onder de omgevingswet zal men dat en staat het programma rondom GGZ krijgt is participatie ook een belangrijke vereiste.
[0:20:55] Volgens mij zien we op dit moment dat het gesprek met de samenleving en de betrokkenheid bij energietransitie op gang is gekomen. Misschien langzaam aan wij gebeld hadden, want ook wij hadden last van de de vind maatregelen waardoor fysieke bijeenkomst niet altijd mogelijk waren en dat proces wordt de komende periode geïntensiveerd en los daarvan wordt ook gewoon net ruimtelijke proces en alle zorgvuldigheid die daarbij hoort en volgens alle geldende regels gehouden. De rest levert dan geen vrijstelling ontstoken voorop, maar steeds dat proces gewoon cruciaal.
[0:21:28] Voor deze aanvulling ga ik niet door naar de heer Bauke
[0:21:33] namens D zesenzestig.
[0:21:35] Ja. Dankjewel hoor zitten en Dank aan de presentatoren. Ik ik wil ook een compliment uitdelen. Want ik vind het ook een
[0:21:46] knappe prestatie van van de verschillende bestuurslagen die hieraan hebben deelgenomen en ook iedereen die aan dit proces heeft gewerkt. De opgave is groot en het is wel heel goed dat we deze stap in ieder geval dat dat we op vijfenvijftig temperaturen de is het zijn nog steeds maar plannen. Maar in ieder geval hebben goede uitgangspositie. Ik had zelf ook een vraag over participatie en over draagvlak. Maar die laat ik heel even wat die is want daar heb ik net al over gehad. Ik vroeg me wel af. En misschien dat mevrouw Lammers daar een antwoord op kan geven. Wat wat zijn de voorwaarden om de volgende fase die we die we ingaan te doen slagen. Ziet dat vooral op meer regie bij het rijk. Nu ga ik toch een beetje invullen of of of is dit het meer bij de ondersteuning die jullie moeten krijgen. Pat, Pat is de voorwaarden om de volgende fase die we ingaan te doen slagen en ik ga ervan uit dat de volgende fase is ook de de uitvoering ervoor zorgen dat we niet alleen op papier, maar ook in de praktijk gedaan krijgen. Dankuwel.
[0:22:56] Dan. Misschien dat mevrouw Lammers weer als eerste kan beginnen en dan kijk ik wel even wie aan.
[0:23:01] Van Dankuwel en een hele terechte en en mooie vraag en de de volgende fase is denk ik een aantal parallelle sporen tegelijkertijd begint met de ruimtelijke procedures wanneer van gordijn het ook al gezegd en we hebben echt een afweging te maken in die gebieden en de energieopgave is nu helder. Maar er gebeurt meer in zo'n gebied dus landbouw, woningbouwopgaven en noem maar op en die komen dan bij elkaar en daar moet echt gekozen kan worden. Er zijn keuzes te maken op dat gebiedsniveau en daar hebben provincies een natuurlijke rol in. Maar daar zal ook het rijk helderheid over moeten gaan geven. Want niet alles kan zomaar gelijktijdig in dat zelfde gebied plaatsvinden en daar ligt een uitdaging voor ons allemaal een zelfde uitdaging zien hoe het met energiesystemen. Dat is een samenhangend en energiesysteem wat dadelijk moet gaan ontstaan en de druk vanuit de mobiliteit elektrische auto's, maar ook de woningbouwopgaven die plaats kan vinden. De industrie dat kom elkaar samen en dat vraagt ook echt met elkaar nationaal via het programma energie, hoofdstructuur, maar ook regionaal en lokaal om te prioriteren en te programmeren en dus ook aanpassing van wetgeving nodig moeten zijn om dit mogelijk te maken met tweeduizenddertig toe, want we willen een uiteindelijk een nieuw robuust toekomstvaste energiesysteem neerzetten waar die duurzame opwekking van energie op land onderdeel van uitmaakt en waarin we allemaal in dat decentrale systeem de goede rollen kunnen spelen en ook die participatiekansen die vraagt regionaal lokaal. Daar hebben we al veel over gezet en echt de vraag capaciteit. Mensen die dat mogelijk kunnen maken bij gemeenten bij provincies. Maar het vraagt ook landelijk dat goede gesprekken te voeren en daarin ook een partner te zijn en te blijven naar de toekomst toe van dit vraagstuk. Want uiteindelijk hebben we het wel over iets wat ontzettend belangrijk is. En dan zullen we ook vanuit de nationaal programma. De volgende fase in concretere stappen komt dit september eind september en handreiking twee punt nul aan gaan geven wel die stappen wat ons betreft zijn en ook wat we daarin van alle partners in dit proces, waaronder het rijk en nodig hebben.
[0:25:08] Dank God. Jij wilt nog aan het aanvullend trouwens ook de is van je evacueren.
[0:25:15] Voorzitter, twee en twee aanvullingen. Ik sluit mij graag aan bij het pleidooi van mevrouw Dekker en die een schandaal eerder gehouden hebben als het gaat over de structurele financiering van deze zou bijna zeggen infrastructuur die we nu met elkaar hebben. We hebben dertig regio's die vreselijk belangrijk zijn. Die moeten we in stand houden en in staat blijven stellen om die volgende fase ook juist in dat netwerk wat ze opgebouwd hebben en mensen die hele omgeving te werk te blijven doen zonder dat gaan we dan niet komen. Dat is positie verschil tussen. Laat ik maar zeggen. Nu de opbrengst van de regionale energiestrategie versus was vroeger het energieakkoord was. Ik denk dat dat echt cruciaal is twee. We hebben natuurlijk het klimaatakkoord in belangrijke mate afspraken gemaakt. Ik zei het al over woonlasten, neutraliteit en betaalbaarheid van energietransitie.
[0:26:03] Daar moet een stappen gezet worden. Maar wij zijn ervan overtuigd dat als er niet in slagen ook die betaalbaarheid en het voorkomen van energiearmoede centraal te stellen en daar ook inwoners van dit mooie land van te overtuigen. Want dan de draagvlak voor die traditie nog harder wegloopt omdat je binnen kunt krijgen. Dus het maken van goede afspraken over de betaalbaarheid en de kost van energietransitie en de financiering daarvan heeft ook al prioriteit komende periode.
[0:26:31] Dank u wel dan de heer Schoonman met aanvullen.
[0:26:34] Nog een keer een de is treden en mevrouw Lammers als directeur kan natuurlijk moeilijk zeg maar aan belang van de is naar voren schuiven. De inhoud noemt en ik wil die nog een keer onderstrepen, maar vooral wat ik eerder heb gezegd bij hen als mijn decentrale overheden echt hun kennis en netwerk nodig. Een ondersteunt die zeggen maar wie er extra verder helpt en dat is tot op heden is dat firma gebleken. En wat helpt is de toekomst ook al zijn heel aantal aspecten die daar in deze presentatie naar voren komen en die wij zijn allemaal onzekerheden al gaande over het veranderende regelgeving, het geven van financiering, het ondersteunen van gemeentes en ondersteuning van Lubbers. Oma helpt het onderzoek op de ingeslagen weg voort te kunnen gaan door meer sneeuw mysterie van en premiers. Dat wil ik nog een keer benadrukken dat we daar echt behoefte aan hebben. Daarnaast. Ik kom niet naar uw zin. Ja, vooral meer richting burgers, gemeente en provincie maand dat die zo voortvarend opgepakt voor nog steeds een in de is die ook offers gaat vragen alle en voor de land staan omdat we juist op machine voor te zoeken. Een klimaatverandering die brief die stelde die maanden is niet alleen maar aan de overheid die maanden voor ons allemaal en daarom zullen dus ook samen met burgers onderhoud. Dit proces moet oppakken.
[0:28:09] Dankuwel.
[0:28:09] Dan geef ik nu het woord aan mevrouw Mulder. Namens het CDA.
[0:28:15] Voorzitter en Dank en Dank ook aan de presentatie van de verschillende mensen hier in de in de goal en dat het gelukt is om een bod neer te leggen. Samen met al die raadsleden Statenleden. Dat is en natuurlijk de mensen van de waterschappen. Dat is knap werk. Tegelijkertijd zit daar vanuit de mij ook wel zorg. Natuurlijk gaat het dan met de inbouw naar die zorg is bij jullie bekend. Jullie werken daar ook. Voor zover ik dat kan. Waarnemen is hotels mogelijk ook aan en mijn vraag zit eigenlijk op op het vlak denk ik van mijn vrouw Lammers hoe zij zich maar coördineert hoe ze hoe jullie met elkaar willen omgaan met het rapport bij Brenninkmeijer wat dat voor jullie concreet betekent en als je dan ook kijkt naar wat de komende jaren moet gebeuren en hoeveel technici we beschikbaar hebben en ook dat we net capaciteit nog niet overal op ieder moment beschikbaar kan worden. Vraag me af of jullie ook nadenken zijn over fasering, zodat je mensen ook gewoon misschien wat meer groepsgewijs kan inzetten op plekken waar je welvaart kan maken en misschien op plekken waar dat niet goed lukt. Daar was ik gewoon even benieuwd naar. Hartelijk Dank. Voorzitter.
[0:29:26] Dank mevrouw lams.
[0:29:29] Dankuwel. Ik heb het genoegen gehad om in de expert Commissie van de heer Brenninkmeijer zelf zitting te mogen nemen vanuit die rechtspraktijk en ik kan eigenlijk alleen maar onderschrijven wat daarin staat het zeg maar op een goede manier organiseren van betrokkenheid met de inwoners. Juist bij de klimaat en energietransitie is van groot belang en op een zorgvuldig uitgevoerd burger, jury en panel bedoeling daar enorme bijdrage aan leveren en dat kan zowel lokaal, regionaal als nationaal plaatsvinden en we hebben dat rapport opgepakt en ook al voor de zeg maar in mijn dus voor de met deze zomer een sessie georganiseerd met de regio is om te kijken hoe zij met die inzichten vanuit dat rapport ook aan de slag kunnen gaan in die komende fase. Juist als die rest concreet gaat worden en nog dichterbij de mensen zelf gaat komen en ik hoor daar veel enthousiasme ook voor in de regio's om die mogelijkheden te verkennen en wij zullen ze daarmee met kennis en met producten en met inzichten ondersteunen het de website, energie participatie bumper is ook echt wel een ontmoetingsplek geworden voor mensen uit de regio om kennis en inzichten, maar over methodieken en vormen op te halen, maar ook te leren van elkaar, opdat onderwerp wat ze mee gaan nemen naar die volgende fase van de rest. Dus ik ben daar positief over. Maar het smaakt veel van onze inspanningen. Het vraagt ook veel capaciteit om dat zorgvuldig en goed te doen. He. Een van de belangrijke dingen die mij ook echt is bijgebleven. Uit die Commissie is
[0:30:54] dat er niets zo slecht is als slecht georganiseerde participatie en je kan er nooit te vroeg mee beginnen. Dus je moet dit altijd doen. Maar we moeten ook die zorgvuldigheid en dus ook de goede expertise om dat te doen. Serieus nemen en het project ook proces op een zeer goede manier in richten, zodat een ieder uit die samenleving ook kan participeren in een zo'n proces en ik denk dat dat ook echt pleidooi onderschrijft van van de van de collega's een beetje cool. Al die capaciteit en middelen die beschikbaar moeten komen om dit ook met elkaar daadwerkelijk mogelijk te maken.
[0:31:28] Arbeid is ook een terecht punt van aandacht. Wij hebben op dit moment onderzoek lopen wat de impact gaat zijn van de ressen ten aanzien van arbeid en dan en de netbeheerders hebben natuurlijk hun eigen onderzoeken en trajecten lopen voor het aantrekken van technici. We zijn aan het zoeken en ook met arbeidsmarktregio's en met andere initiatieven van hoe kunnen we ook de verbinding tussen rest en en arbeidsmarktregio's versterken. En wat vraagt dat van ons beider in dat rapport. Kom op. Deze zou voor de zomer openbaar en dat zullen we ook in de uitwerking van rest twee punt nul met de de regio's delen en zorgen dat daar stappen opgezet kunnen worden in iedere regio, omdat dit aandacht vraagt van ons allemaal, want uiteindelijk hebben we mensen nodig en mensen gaan het verschil maken in het realiseren van deze transitie.
[0:32:12] Hartelijk Dank, een heel korte vervolgvraag, mevrouw Mulder, maar er zijn nog andere leden die nog geen vragen hebben gesteld.
[0:32:19] Ja, Dank ik zat echt kort doen en wordt daarbij ook gedacht aan fasering. Want ik kan me voorstellen als je bepaalde netten niet op tijd klaar reed knelpunten zijn en ik weet vond een gemeente als Zwolle heeft echt heel veel mensen aan het werk misschien een naam nabijgelegen gemeente niet. Maar stel je kan in Zwolle wel eerst dingen doen en op die andere plek nog niet. Dan is toch niet erg dat je dat gefaseerd doet. Dat was echt mijn vragen mijn zorg.
[0:32:45] Ja, ik zal ik ben van Kadijk het woord geven. Dit is precies wat we bedoelen met programmeren en prioriteren op de schaal van de regio waarvan de provincies hebben aangegeven daar graag een coördinerende rol in te willen spelen, want dit is precies wat we met elkaar te doen hebben en waar ook gemeenten provincies waterschappen met het rijk over in gesprek zijn. Wat vraagt dat. En met de netbeheerders oudere huid van ons allemaal om dit goed te doen wanneer je fakkeldij. Aangezien de verantwoordelijkheid bij jullie ligt heeft daar vast een mooie aanvulling op.
[0:33:15] De tamelijk compleet antwoord maar en kijk wat programmeren gaat ook over hoe omgaan mensen met beperkingen die er zijn. Dat heeft te maken met een de met capaciteit peiling. Welke vragen moet je die voeden, maar ook een beschikbaarheid van de factor arbeid zal ik moest zeggen of de beschikbaarheid van materialen ingewikkelde woorden van periode. Dat gaan we samen met de netbeheerders met de regio's samenspraak met het rijk gaan we daarom ook actief programmeren. Dat betekent ook kiezen aan volgorde bepalen en capaciteit daar inzetten waar die het meest actief op dat moment.
[0:33:50] Helder Dankuwel. Dan geef ik het woord nu aan heer Erkens namens de VVD.
[0:33:55] Dank u wel, voorzitter en ook Dank aan de presentatoren voor uw tijd vandaag ons op één juli al bij te praten over de rest van het concert van één juli. Ik zou graag een vraagstelling tegen mevrouw landbouwers over het concept bod van bij een tijd die term natuur en hoe dat is opgebouwd. Ook op dit moment
[0:34:16] en een relatie dagen. Toen ben ik ook benieuwd hoe zij en de rest. G. De uitspraak van de Raad van State die gisteren is geweest.
[0:34:26] Wie kan ik daar het beste geven?
[0:34:30] Ik zal beginnen met het eerste antwoord en ik weet dat de je fakkeldij een ontzettend goed antwoord heeft op de Raad van State uitspraak. Dus
[0:34:38] om vijfenvijftig uur op dit moment niet aan vandaag alle stukken en en zal aan de uit te rekenen slaan om een onderscheid te maken. Net zoals de vorige keer is gebeurd en haar rekenmethodiek op losgelaten vanuit realisme voor tweeduizend dertig en want dat is en de vorige keer hadden we een bandbreedte met een midden waarde van die achtendertig komma twee. Wat uur. We hebben nu tweeënhalf tegen wat humor. Dus het is aannemelijk dat we nog steeds goed op koers liggen. Maar wat die precieze onderverdeling is, kunnen we op dit moment niet zeggen want regio's hebben een eigen rekenmethodiek en het vaak vertaalslag van het Planbureau en die verwachten we in december openbaar te kunnen maken en dan komen we graag terug om samen met baby al dat gesprekken met jullie te voeren. Wij snappen dat die behoefte er is en die hebben we zelf ook met het op dit moment niet mogelijk om naar een onderscheid te maken. Jullie hebben wel in de presentatie gezien wat die van de regio's en het geheel van was voor een gebied hebben opgenomen in die rest een benul. Dat is een begin van het inzichtelijk maken van dit vraagstuk.
[0:35:41] Dank dan de verkoop bij over de uitspraak.
[0:35:46] Voorzitter, ik breng deze claim de uitspraak is al een dag zal ik maar zeggen. Dus je kunt zich voorstellen dat het nog een juridische studie nodig is.
[0:35:54] Maar zoals nu als al rare naar kijken was op zich verrassend, want de afdeling komt daarmee terug op een uitspraak uit tweeduizend negentien. Maar wat ze in feite zeggen is de algemene normen die u gebruikt. Die moeten beter onderbouwd wordt het seizoen geen uitspraken over die normen beter onderbouwd worden. Zie je dat de meeste bestaande plannen als alle huwelijken vergunningen zijn heeft daar vaak ook een eigen Merel van ander onderzoek aan ten grondslag gelegen. Dus de verwachting is dat alles wat als vergunning onherroepelijk is rijping juridische grondslag juridische grondslag omdat om dat terug te trekken vooral een plannetje gemaakt moeten worden. Er zijn twee weken een is dat het rijk is snel die nadere onderbouwing voor de norm levert dan is er weer een norm waar je gebruik van kunt maken. Zolang dat niet zo is, zal men met eigen onderzoek aan moeten tonen dat de naam die men in de spelers die plannen hanteert onderbouwd en gebruikt mag worden. Dan zie je dat de meeste plannen nu nog in de stadium van voorbereiding zijn kan meegenomen worden in de voorbereiding lijkt niet onmiddellijk dat heel veel heel veel zal te lijden, omdat ook een heldere opdracht door de rechter gegeven is. Zorg dat je die onderbouwing van die norm gewoon levert dat subsidies dat te doen is.
[0:37:10] Dankuwel.
[0:37:12] Dan ga je door
[0:37:15] elan dassen. De heer dassen namens voelt.
[0:37:20] Dagvoorzitter en ik was wat later bij deze goal. Dus ik sla mijn draag graag over voor iemand anders.
[0:37:27] Dan geef ik hem door aan mevrouw Leijten namens de SP.
[0:37:34] Goedemiddag. Ik was helaas ook wat later maar
[0:37:36] vraag jullie toch aan de lijn heb. Wat inderdaad fijn is als de hier ergens het ook aangaf.
[0:37:44] Ik spreek eigenlijk niet veel lokale en provinciale vertegenwoordigers maakt eigenlijk niet zoveel uit van welke partij het is die gelukkig zijn met de huidige situatie
[0:37:55] die gelukkig zijn met de huidige uitvoering die zeggen dat leidt tot strijd. Het leidt tot een gedoe. Het leidt niet tot draagvlak.
[0:38:04] Ondanks dat er hard wordt gewerkt en heel veel mensen met het idee dat het een een beetje is, zoals dat ook gaat met besluitvorming in in u.
[0:38:15] Je bent eigenlijk altijd te vroeg
[0:38:17] dan is er een besluit gevallen en dan ben je te laat en we hebben er te weinig grip
[0:38:22] jullie dit ook. En hoe kunnen we hiermee omgaan.
[0:38:25] Want ik ben het eens met alle opmerkingen die zeggen het klimaat van niet hebben. Een grote gemeenschappelijke opdracht.
[0:38:30] Maar ik ja ik heb heel eerlijk gezegd om het allemaal huiselijk te zeggen. Het idee dat jullie iets over de schutting gekieperd hebben gekregen. Wat een grote opgave is en wat ook wel eens ja misschien een verkeerde route is. Maar ik hoor graag hoe jullie erover denken als mijn indruk. Klopt.
[0:38:51] Ja. Gaat uw gang weer wakker?
[0:38:54] Jaarbeurs van reageerde curieus meneer. Wat was er in belang? Lijkt me gewoon even af te tappen. Wij hebben plezier van dossiers als het gaat over de lessen handschoen opgepakt omdat wij zagen en in meerdere trajecten dat van en langs wegen aanwijzingen tot ongelooflijk veel weerstand en de uitdaging die we hebben opgepakt is om vierde participatie vierhonderd opbouwen zestien te gaan waarbij een meer de naam van in bij ontstaat en de een noorden zonder weerstand zal ontstaan, zijn we ook van overtuigd, maar is voor ons gevoel op dit moment het best haalbare en gewoon een opgave die complex is en we zullen gewoon ook in gevolg van Peter spek moeder van voeren met de omgeving soms het maken. Keuzes. Belangrijk is, maar dat de participatie mogelijk is dat in de lasten verdeeld kunnen worden. En daar moeten we nog meer gesprek oa.
[0:39:59] Misschien dat dat aanvullen van lijden onder andere mensen steken dan ik zal ik maar zeggen. Dat ligt ook voor de hand waarschijnlijk allebei is allebei waar
[0:40:09] we hebben natuurlijk met elkaar de handtekening gezet onder het klimaatakkoord en hebben het voelt niet als iets over de schutting gekregen. Maar iets opgepakt van vergaren uit te voeren als een Flevoland staan relatief veel windmolens. En als je je zorgt dat je mensen van begin af aan daarbij betrekt, zowel bij de locatie waar ze staan
[0:40:28] als ook de mogelijkheid om erin te participeren er een deel te nemen, niet alleen voor een grote beurs, maar juist ook voor de kleine beurs participaties met lage bedragen honderd euro komen er gewoon heel veel voor. Dan zijn er meteen heel veel. Dan zie je wel degelijk dat steun is ook voor grote delen van van de bevolking. En nee, we gaan nooit in de situatie terechtkomen waarin iedereen het met onze eens is. Dat maak ik geen enkel dossier mee dat Randstad lukt dus niet maar het kan wel degelijk maar vraagt een enorme inspanning in bar en participatie is het goede nieuws dat de rest één punt. Nul niet het eindpunt. Maar het beginpunt van van Parijs is van een traject is waarin inderdaad al die inspanningen blijven doen om de betrokkenheid van de Nederlander bij de energietransitie te vergroten en bij de ruimtelijke processen als die dingen neer gaan zetten en bij de locatiekeuze echt de bevolking goed te betrekken en ook de mogelijkheid bieden om ervan te profiteren. Het maakt echt uitsteken, maar ook platform beeld of via een gebiedsfonds komen ze uit een deel van de opbrengst van een windmolen jouw buurthuis in stand kan blijven want anders zou moeten worden of het maakt echt uit of je in een dorpje in Flevoland, bijvoorbeeld dankzij de opbrengst van een windmolen. Het hele dorp van het af kunt halen zonder lastenverhoging voor de burgers van kijkje van een andere manier die windenergie dan als er iemand anders een windmolen neergezet waar je niks aan hebt en zou moeten we dat met elkaar doen. Tot aan tweeduizend dertien zullen we ons handelen aan wie eraan volle. Maar ik kom echt die alleen maar mensen tegen die en tegen zijn. Kom ik tegen en het is ons noodlot of ons voorgerecht als politicus om altijd voor en tegenstanders mogen ontmoeten bij welk traject dan ook.
[0:42:12] Wil mevrouw Dekker je nog iets aan toevoegen?
[0:42:15] Ik woon bijna huiselijk zeggen van mevrouw Leijten. Ik nodig u van harte uit. Volgens mij gaan we elkaar binnenkort spreken na vierenveertig.
[0:42:24] Ik kom ze ook tegen de mopperaars. Ik zeg het maar even huiselijk en ik ook een sociale media tegen en ik kom ook tegen dat bij veel meer in de in het nieuws hebben over wat niet goed gaat dan wat wel goed gaat als ik kijk naar onderzoeken die gedaan zijn dat er een groot draagvlak hij de groot draagvlak is duurzaamheid.
[0:42:44] Maar daar heeft u gelijk in mensen op betrokken willen worden bij hoe dat gaat vormgeven en ik zei al eerder het lastige van de huidige rest is dat het voor een deel een abstract gegeven is een de hele ruimtelijke vertaling komt nog in het kader van omgevingsplannen. En dan krijg je ook het gesprek. En wat me wel opvalt zijn de de eerder van gooit als allebei zoiets van we gaan nog een keer een extra adviesronde doen. Dus we gaan gewoon presenteren en iedereen mag meepraten en en dingen indienen. We kregen veertien reactie met alleen maar complimenten
[0:43:17] en ik zei het een in de Raad van. Goh. Ik zou willen dat al die voorstellen die ik behandel en waar geen advies op gegeven wordt dat jullie de een beetje over mopperen. Dus ik vind ook ik neem je zorgen serieus. Dan nemen wij als VNG serieus en volgens mij nemen dat als rest serieus dat je goed met mensen in gesprek moet
[0:43:38] wilt omdat draagvlak en acceptatie soms een weg van lange adem wel het beste het beste is en tegelijk heb ik soms ook wel het idee dat er nog een beetje moeten wennen dat men het ook wel eens over een snelweg mijn het ook wel eens over een woonwijk. En nu op het men ook wel eens over een
[0:43:59] over over een zonnepark. Maar dat we dat niet met elkaar moeten gaan versterken en dat mopperen overigens wel erg serieus moeten nemen. Dat komt wel vaker ergens vandaan. Maar ik kom ook mensen. Ik ben niet helemaal eens met die een fakkel bij. Ik kom op de mensen tegen die mevrouw Leijten tegen komt en ik probeer zo vroeg mogelijk in een proces betrekken en als het beter moet,
[0:44:21] wat altijd kan dan hoor ik graag hoe het beter kan. Maar ik heb het idee hoe we tot nu toe hebben gedaan,
[0:44:28] ben ik niet tevreden over.
[0:44:31] Dankuwel.
[0:44:31] Daar word je wel even kennelijk corrigerend. Ik heb die zin dat ze niet tegenkwam. Ik kom ook mensen tegen die die er niet mee eens. En natuurlijk ook. Men ziet er wel weer eens zijn. Maar het levert genuanceerder.
[0:44:44] Dank voor uw nuance dan ook,
[0:44:49] mevrouw leidt de vervolg vaak kort.
[0:44:51] Nou eenmaal.
[0:44:52] Ik vind ik vind het fijn dat dat de lokale bestuurders en regionale bestuurders in zijn gegaan. Maar ik Jantje. We zijn huiselijk. We zijn onder elkaar. Maar ik maak me er juist wel zorgen om ook omdat bijvoorbeeld de Raad van State is ziet hier gewoon groot democratisch tekort.
[0:45:13] Ik heb ook niet het ei van Columbus, maar daarom had ik juist ook die bespiegeling graag gewild.
[0:45:19] Maar misschien komt dat wel. Als we elkaar zien want we gaan met elkaar doorspreken. Het lijkt me namelijk niet goed om die geluiden die de zijn en die dus ook zaken bij de Raad van State winnen en misschien straks bij het Europees hof.
[0:45:31] Om die alleen maar als gemopper te zien of om als iets wat dan versterkt wordt op de sociale media. Denk dat we iedereen zoveel mogelijk nodig hebben om juist die omslag te maken. Nee, dat we daar heel erg over eens zijn, is het ook alleen nog even toevoegen voorziet.
[0:45:47] Nee maar ik ben het met u eens. Het woord gemopper moet niet leiden tot een krediet serieus nemen. Ik probeerde huiselijk te zeggen want er wordt over de algemeen wel vaak gemopperd. Dat laat onverlet dat je dit al serieus moet nemen
[0:45:59] en tegelijkertijd. Ik heb ook zelf aangegeven dat we iets moeten met het democratisch tekort in het kader van intergemeentelijke samenwerking. En hoe ga je die positie van Iran daarin te sterker dan moeten de erop B advies ook absoluut bij betrekken. Ik ben het volledig met u eens.
[0:46:14] Ik probeerde alleen wat nuance in het gesprek te hebben en daarom noem ik het een beetje gemopper. Misschien had ik dat ook beter niet kunnen doen en ik denk dat we ons uiterste best doen. Ik snap dat mensen onzeker zijn en ik vind ook dat we moeten hebben en proberen hun een beetje comfort te geven en tegelijkertijd is het voor ons allemaal onzeker. Maar ik begon mijn verhaal. Het is soms een beetje varen in de mist en we weten soms niet eens hoe over twee iets gaan realiseren en over vijf jaar gebeurt weer iets anders. En bijvoorbeeld alleen maar de uitspraak dat vandaag de ruimte krijgt om iets met waterstof te doen dan brengt alweer weer een heb je al dat hoef ik niet meer van de. Dan hoef ik niet meer te verduurzamen over hoeft het niet meer en warmtenetten aan te leggen op de ik hoef niet meer dit want dan denken mensen al waterstof is de oplossing. Dan hoef ik nu even niet zit het. Die heeft ook te maken met een gezamenlijke boodschap erbij als kamer ook heel erg kan ondersteunen,
[0:47:13] want we voelen ons soms ook wel een beetje alleen als wethouders en als gedeputeerde in die zaaltjes het uitleggen. Dus we hebben uw steun ook wel heel hard nodig.
[0:47:24] Dank en we zijn inderdaad onder elkaar. Maar het wordt ook gestreamd. Dus kan ook zomaar zijn dat burgers alle die mopperaars meekijken. De heer van raam heeft ook nog de gelegenheid om een vraag te stellen.
[0:47:38] Dank u wel. Voorzitter, ik ben van de partij voor de dieren. Ik ben bang en verheugd. Mijn angst zit in dat ik echt mevrouw Leijten ga worden want zij snijdt de dingen aan die ik ook dagelijks, naar ik was ook wat later. Ik kwam uit binnen op het punt dat mevrouw Lammers zijn. Dat sprak me enorm aan. Niet zo slecht als slecht georganiseerde participatie en dat is dat is natuurlijk helemaal waar ik ik maak er elke dag mee in het luchtvaart dossier waar dat echt het geval is en ik vroeg mij af. Dat was een aanvulling van van Mulder vermoorden nek lopen hand in hand samen samen met andere als het gaat over burgerparticipatie naar bevorderen en daarin voert mij dus af. Die
[0:48:20] Renesse
[0:48:21] die zijn zo georganiseerd dat ze langs andere lijnen lopen dan de gemeente Gent andere bestuurlijke grenzen en dan zei ik een recept voor verwarring. Dat is een recept voor verwarring en een andere set voor verwarring is dat
[0:48:36] wat ik begrepen heb is immers niets mis. Het andere set is dat de eigenlijk is er nu meer aanbod aan energie gevonden dan wat er nodig is
[0:48:47] en dat is ten koste gegaan van enorm veel
[0:48:50] na ophef en en onrust
[0:48:53] omdat de zoekgebieden zijn aangewezen en die misschien helemaal niet nodig zijn geweest. Dus daar gaat echt iets mis in de in de burgerparticipatie en burgers meenemen. Kunt u daar op reageren?
[0:49:04] Ik begin in een vrouw Lammers.
[0:49:07] Dankuwel. Het is inderdaad zou er de die energietransitie de houdt zich niet aan aan gemeente grenzen en de. Er is bewust voor gekozen om op regionale schaal gemeenten, provincies en waterschappen in die samenwerking aan direct naar de energie strategie te laten werken. Dat laat onverlet dat de besluitvorming daarvan door driehonderd tweeënvijftig gemeenteraden eenentwintig algemeen besturen van waterschappen en twaalf provinciale staten wordt genomen. Dus er wordt samengewerkt op de schaal van de regio, maar juist de democratische besluitvorming vindt plaats gewoon op de schaal die we met elkaar herkennen en afgesproken is en we zien ook via amendementen en moties dat gemeenteraden zich daar ook en provinciale staten en algemeen besturen over uitspreken, juist vanuit hun eigen autonomie en zeggenschap en dat daarin ook naar de samenwerking op regionale schaal vervolgacties liggen in de uitwerking van de rest. Twee punt nul. Ze betekent dat de in mijn optiek dat democratische gesprekken volop gevoerd wordt dan ook het maatschappelijke gesprek wordt op dit moment volop gevoerd en en ik denk dat daar hebben we het eerder over gehad en in in dit gesprek dat het belangrijk is dat we met elkaar in gesprek zijn over die impact van die energietransitie. Want die raakt ons allemaal en de opdracht aan die regio's, zoals ook om te kijken. Draag. Hoe kun je bijdragen aan die nationale doelstelling vanuit jouw eigen gebied met alle factoren die daar ook aanwezig zijn. De de de verstedelijking landbouw, industrie en alles wat erin zit en hoe kan energie daar dan onderdeel van uitmaken. En wat zou je kunnen doen en en kijk daar in ook door een verstandige bril vanuit de wetenschap dat in het afwegen van die belangen in die leefomgeving en in de gesprekken met inwoners ook nog iets te kiezen valt. Dus die extra die nu in de rest zit daar zit juist een ruimte in om van uit die gesprekken die de komende tijd ook gevoerd gaan worden ook zoekgebieden te laten afvallen. Juist als zichtbaar zou ik willen zeggen als mogelijkheid om daar met elkaar keuzes in te maken die het beste passen bij dat gebied en tegelijkertijd wel die doelstelling van tweeduizend dertig te blijven realiseren. Want zoals ik net al eerder zei het klimaat mag niet op onze en wat ik misschien nog even wilt toevoegen in deze goal is. Ik heb veel meer jongeren en jong rest mogen samenwerken de afgelopen periode en ze ook zeggen. Maar in toenemende mate actieve zien worden in die resten en dat respect tussen jong en de generatie die vaak op de besluitvormings plekken zit. Ik kijk ook even naar mijn counterpart van de koepels. Daar zit een leeftijdsverschil tussen waar we volgens mij ons ook rekenschap van moeten nemen en die democratische stoel voor de de toekomst die nog geboren moeten worden meenemen via de stem van de huidige jongeren in de afwegingen die we maken die gun ik ons eigenlijk allemaal toe en want het zijn geen makkelijke keuzes die we met elkaar moeten maken en we hebben het over een tijdschrift. Wat we ons niet elke dag kunnen realiseren. Maar het gaat wel ergens over. En ik vind juist die ruimte in die resten die is hier zit, zodat we dit gesprek kunnen voeren. Enorm prettig.
[0:52:14] Dank je. Kijk nog even naar de andere gasten als zij daar nog een aanvulling op willen geven.
[0:52:20] Vorige week.
[0:52:22] De heer fakkeldij is een Globe.
[0:52:26] Er wordt dat leeftijd de huwelijk uitgedeeld werd een stokje.
[0:52:33] Ik denk eerlijk gezegd dat andersom is wat je ziet is dat de overgave van de rest regio op gaan de opgaan vervolgt. Dat zijn samenhangende gebieden die niet voor niets ontstaan zijn. Maar die spreken met elkaar en provincie verband zorgen dat de dwars verbindingen maken ruzie zo dat beetje dichtbij de afweging kunt maken. Daar waar de lokale situatie en tegelijkertijd nationaal en provinciaal zodanig verbindingen maakt dat die samenhang ontstaat de schakeling tussen schalen. Maar ik vind hem juist wel wel heel aardig en tweede waarop u zei er is meer dan nodig is. Maar realiseert zich dat iedere regio hier volstrekt vrijwillig voor gekozen heeft en democratisch bevestigd door radarstraat en algemene vergadering. Je kunt dus niet zeggen dat er teveel opgedrongen is. Maar hij heeft wel eens gezegd hier ligt wat wij graag willen betekenen voor het klimaat hebben onze eigen klimaatdoelstellingen liberale gemeente verliezen waterschappen hebben. We denken dat het mooi is dat de doelstellingen opzich mensen drijft om te zien wat de maximaal kan en schimmels en ook de ruimte om als er iets niet kan of geen goed idee is dat te laten vallen. Dus zonder dat er op dat moment ongeluk.
[0:53:50] Hartelijk welkom zijn bij de tijd.
[0:53:53] De heer van raak wil nog heel kort heel kort reageren.
[0:53:58] Het is geen discussie meer van zaak een voordeel dat die grenzen anders lopen dan de bestuurlijke en dat was even mijn punt dat het niet zo was. Maar ik begrijp dat de bestuurders hiervan vinden dat het wel zo is.
[0:54:08] Ja.
[0:54:09] Dankuwel.
[0:54:14] Sorry. We zijn bijna door de tijd heen. Ik wou zelf toch ook een vraag stellen ook aan de fakkeldij omdat hij al wat inhoudelijke reageerde op de uitspraak die deze week viel
[0:54:26] en hij noemde twee routes die gevolgd kunnen worden. Gewoon voor ieder project zorgen dat we goed onderbouwd zijn dan wel dat het rijk. De normering voor het hele land regelt, is er een voorkeur vanuit de rest perspectief
[0:54:41] moet je meer context specifiek kijken of is het jou zou het juist wenselijker zijn dat er een ander landelijke normen komen
[0:54:48] als het gaat om afstanden of geluiden dat.
[0:54:52] Ik denk ik denk zelf dat de landelijke norm een helpen zou kunnen tegen Saddam bezet omdat er dan ook heldere kaders zijn binnen die kaders mag je altijd. Dat mag nu ook al natuurlijk ruimtelijk nadere eisen stellen specifieke voorwaarden stellen.
[0:55:10] Het grootste probleem was dat een enorme warme onderbouwing. Daarvan heeft de rechter onvoldoende geacht en ik denk dat het wenselijk is dat er zeg maar onderbouwing aan de slag gegaan wordt, zodat je de games omgevingswet de kaders van speelveld gedefinieerd en jezelf kunt opereren.
[0:55:27] Hartelijk Dank, en
[0:55:30] aan Dank aan alle sprekers. Zowel de vragen stellen als de in leiders en zij die goede antwoord hebben gegeven. Voor mij was het heel vruchtbare cool op een mooi moment ook heel actueel en we zullen vast vol gesprekken hebben over de voortgang richting. De rest. Twee punt nul, maar ook allerlei andere elementen die nodig zijn om gezamenlijk de opgave te realiseren. Dus ik Dank u hartelijk voor vandaag en ik sluit deze bijeenkomst tot de volgende keer.