Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.
Procedurevergadering commissie voor Defensie
[0:00:03] Hartelijk welkom bij de procedurevergadering van de commissie defensie en het eerste agendapunt betreft. De overzicht verzoeken van de commissie regeling van werkzaamheden is binnengekomen. Helemaal niets. Dan kunnen we naar agendapunt twee een brief van de werkgroep versterking functies tweede kamer betere rapport versterking functies tweede kamer
[0:00:22] meer dan de som der delen.
[0:00:24] De voorzitter van deze werkgroep is heer van der staaij. Die is hier vandaag aanwezig en ook het secretaris mag dat zo zeggen. Mevrouw hessing is ook nog
[0:00:34] in de zaal.
[0:00:35] Nou ja, ter bespreking is dit onderwerp. Er zijn een aantal vraagpunten geformuleerd waar u misschien op in wil gaan of misschien eventueel andere ideeën.
[0:00:47] Meneer van woestijn. Wilt u nog een eerste toelichtingen van inleiding geven.
[0:00:50] Ja. Graag nog even een korte toelichting omdat wij ons ook realiseren dat er heel veel stukken waar alle kamerleden natuurlijk belanden en het soms helpt om nog even onder de aandacht te brengen. En juist bij dit rapport. Wat wij in opdracht van presidium met enkele kamerleden hebben geschreven met onze griffier en andere mensen die ons daarbij ondersteund hebben
[0:01:16] en kwamen erachter dat er al heel veel goede ideeën zijn over hoe we als kamer onze wetgevende taak, onze controlerende rol, onze volksvertegenwoordiger om nog sterker kunnen invullen.
[0:01:29] We hebben dat eigenlijk ook samengevat in een werkagenda maar kwamen er ook achter
[0:01:34] dat er van best veel goede plannen en voornemens uit het verleden ook dat die makkelijk verwateren dat die dan eigenlijk niet meer gevolgd worden of vergeten worden naar de bekende la waarin allerlei rapporten verdwijnen. Dus we zeiden wat moeten wij nou anders doen. Misschien moeten wij wel veel aandacht besteden aan de implementatie juist niet heel lange toelichtingen dikke rapporten. Maar eigenlijk in vrij korte tijd hebben. Dat is ook gedaan op een rijtje zetten. Zo zouden we inderdaad die wetgevende die controleren die voedsel sterke invulling kunnen geven naar een praktische werken geen aan koppelen en proberen dat verhaal dan ook verder te brengen dat we eigenlijk aanjagers en ambassadeurs krijgen vanuit het geheel van de kamer. Dus zo zijn we en een kamerdebat plenair gehad erover aan commissievoorzitters een toelichting gegeven en doe nu ook het rondje dus samen bij alle commissies omdat we hopen dat zoveel mogelijk leden ook eigenlijk zelf enthousiast worden van het idee van ja, we zijn met een groot aantal fracties. We moeten meer kijken hoe we de krachten kunnen bundelen. We zagen dat er soms ook dingen mis gingen dat we achteraf zuiden van hebben eigenlijk onvoldoende tijd aan besteed. Dus hoe kunnen we dat nou slimmer en beter doen dan hebben en dus een werkagenda vooropgesteld die eigenlijk op neerkomt om verder vooruit te kijken naar aankomende wetgeving en zorgt voor een grondige behandeling van wetgeving. Dat is een belangrijk punt als het gaat om de controlerende rol meer structuur aan te brengen in die controlerende rol belangrijk en ingewikkelde vraagstukken samen oppakken
[0:03:08] parlement, parlementaire instrumenten gerichter inzetten en ook de contacten met de uitvoeringsorganisaties versterken. Nou ik weet van deze commissie defensie bijvoorbeeld dat er ook weer interessante ervaringen zijn. Je gaat al snel ook op troepen bezoek in het buitenland. Daar heb ik het zelf in het verleden ook al meegemaakt dat je ook heel makkelijk uiteindelijk in gesprek kwam met militairen die het eigenlijk werk deden met mensen die zeg maar in de uitvoering in zekere zin ook bezig waren. Vond ik heel leerzaam. Bij andere commissies was dat soms ook minder het geval. Vette veel ingewikkelder gedaan over ja, ze onder een in gesprek met mensen over waar ze allemaal in de praktijk tegenaan lopen. Dus zo kunnen we ook binnen de camera's schil leren van elkaars ervaringen en is ook mooi als ook de de dat was daarom ook een vraag
[0:03:57] om van jullie ook terug te horen wat de respect tussen zijn goede ervaringen waarvan je zegt hij dus aan de andere commissies eigenlijk ook meer mee kunnen doen.
[0:04:07] Ik wilde voor nu.
[0:04:09] Even drie dingen uitlichten anders korte benoemen van waar zou je nou als eerste mee aan de slag kunnen. Wij denken een strategische procedurevergadering. We zien dat procedurevergaderingen soms toch op het afvinken van brieven neerkomt en ze weinig met elkaar doorspreken. Over hoe kunnen we nou onze rol controlerend zo goed mogelijk oppakken. Hoe kunnen we ook zaken beter verdelen dat iedereen naar rato. Ook bijvoorbeeld een rapporteurschap. Ook is in de culturele rol inzet. Dat is een andere aan een tweede aanbeveling om die rapporteurs ook meer te gebruiken in te zetten. Juist ook met het grote aantal fracties. Wat we nu hebben is dat een slimme werkmethode maar strategische procedurevergadering echt eens goed vooruitkijken. Je je werkwijze doorlichten bespreken taken verdelen met elkaar. Je kan ook zeggen. Laat me eens kijken welke onderwerpen willen wij op die plenaire agenda nu echt vanuit de defensie commissies de komende periode aan de orde hebben. Ook daar een gemeenschappelijke inbreng hebben, wat ook weer de kans groter maakt dat daar ook iets op die plenaire agenda in de komende tijd aan de orde komt.
[0:05:19] Nou dat was een tweede punt en het derde en laatste punt om u niet te overvoeren in deze intro en zou ik willen benoemen ook het gesprek van de commissie, de commissievoorzitter met de bewindslieden. Dat is ook een mooi vervolg op bijvoorbeeld zo'n strategische procedurevergadering waar je echt met elkaar nadenkt over hoe gaan wij het aanpakken. Tegen welke knelpunten lopen wij aan dat ze ook als het gaat om het verkeer met de bewindspersonen wat je van hen verwachten ook in informatievoorziening en dergelijke. Dat dat ook een mooie vervolgen en een belangrijke stap is om ook dat contact warm te houden voor het goed functioneren van de van de commissies, want uiteindelijk kwam er ook in onze werkgroep achter is zijn die die commissies wat echte werk paarden van ons parlement natuurlijk ook. Dus is het van belang dat we daar ook veel aandacht en tijd met elkaar aan besteden dat even ter intro in de vraag inderdaad waar al op de agenda ook genoteerd van welke aanbevelingen zijn jullie al aan de slag gegaan. En wat zijn de ervaringen ermee en zijn er al beste praktijken dan wel verbeteringen suggesties te benoemen. Dat was wel wat we hier ook graag wind midden wilde neerleggen.
[0:06:32] Dank heel veel dank voor deze toelichting. Meneer van der staaij.
[0:06:38] Ik keek even naar de leden. Want ik kan wel wat zeggen maar het is veel belangrijker dat de leden hier op reageren.
[0:06:46] Ja. Dank.
[0:06:47] De uw dank aan heer van der staaij. Ik heb een om de is een ander gremium over dit stuk gesproken als ondervoorzitter en ik heb daarbij aangetekend. De ervaringen uit defensie wil ik hier ook de de vaste kamercommissie van defensie. Die wil ik hier nog wat delen in prettige ervaring die wij bij een laatste werkbezoek hebben opgedaan. Dat was namelijk dat wij zowel met de tweede kamer als eerste kamerleden op bezoek zijn gegaan en wij hebben in het verleden bij defensie ook wel eens bezoeken gebracht dat er dan bijvoorbeeld maar twee tweede kamerleden op bezoek kwamen en dat defensie veel uit de kast haalt om deze mensen met voor elkaars te ontvangen en dat had toch wel een beetje een teleurstelling was dat persoon laag of kon dus ik denk dat dat een ervaring is die misschien ook met de andere commissies gedeeld kunnen worden, namelijk die groep van werkbezoeken veel breder trekken dan alleen de tweede kamer en de medewerkers en ik hoop van harte dat wij de strategische pvv van de kan ik even naar de voorzitter, dat wij die ook met z'n allen gaan voeren en datzelfde geldt ook voor de thematische debatten die woorden eigenlijk ook wel een beetje bij defensie gevoerd. Wij hebben een commissiedebat materieel, commissiedebat personeel, en daar komen we straks in de procedurevergadering ook erop terug. Denk dat het wel prettig is om het ook onder de kapstok iedere keer te blijven ophangen.
[0:08:04] Dag meneer frans dat idee van samen met de eerste kamer was niet alleen goed om met de gedegen delegatie ten tonele te verschijnen. Maar je hoort vanuit de eerste kamerleden toch ook weer invalshoeken die je dan in de tweede kamer niet gehoord en dat vond ik ook wel weer interessant.
[0:08:21] Ja. Wat betreft de strategische procedurevergadering dat idee vindt en niveau aan deze kant van de tafel goed onthaal. Dus we moeten met elkaar beslissen of we dat gaan doen. Dus ik hoor graag wat anderen er ook van vinden,
[0:08:35] maar we moeten dan ook een voor een eerste keer is dit is gewoon een beproeving dan voor ons een test van gaan. Hoe kunnen we dat nou goed en handig doen. Dus ik hoor ook graag van de leden en veertig is hier uiteraard wat men daarvoor idee heeft. Wat zou er op zo'n agenda van zo'n strategische procedurevergadering aan de orde moeten komen.
[0:08:55] Meneer boswijk, u start uw antwoord op of meneer hammelburg.
[0:08:59] Ja, dat er rijtje af zeggen wat de gent ook wel. Voorzitter, de heer van store die nee laat ik ben je iets positiefs beginnen en met minder zorg eindigen. Ik vind inderdaad de werkbezoeken, maar ook de technische briefing die we krijgen van mensen die echt in de uitvoering zitten ontzettend prettig. Dat zorgt dat onze informatiepositie wordt versterkt en dat betekent dat we ook concrete vragen kunnen stellen en ik heb meermaals gemerkt in de afgelopen maanden. Hoe prettig het is en hoe goed je gewoon direct antwoord krijgt op op actuele vraagstukken ook juist niet in de organisatie en uitvoering. Dus dat dat is iets waarvan ik alleen maar kan zeggen ook als om als onderdeel van andere commissies dat het bij de commissie defensie echt goed geregeld is en dat dat echt een best practice is en dat is iets is wat we moeten volhouden. Mijn zorg zitten we toch in de betaalbaarheid voor, vooral wat kleinere partijen kennelijk om niet alleen naar deze commissie, maar ook naar andere commissies te komen. Niet alle commissies krijgen evenveel aandacht van politieke partijen en dat betekent dus dat wij eigenlijk zitten de drie, die er altijd zitten. Soms zit er een vierde bij er maar gewoon eerlijk over zijn. Dan houdt het ook wel op heel af en toe een vijfde partij en dat geldt dan ook niet alleen voor de procedurevergaderingen. Dat geldt ook voor de commissiedebatten, dus moment dat we onze controlerende taak uitvoeren in een democratisch forum, maar ook op werkbezoeken en ook bij de technische briefings
[0:10:26] primair zijn wij natuurlijk zelf als kamer verantwoordelijk voor onze controlerende taak en is het uiteindelijk wel de keuze van politieke partij om de wel of niet aan mee te doen. Maar het levert meermaals veel probleem op dat informatie is gedeeld en dat je een later debat merkt dat dezelfde vragen worden gesteld en om brieven wordt gevraagd die er al lang liggen. Dus het heeft ook te maken met efficiëntie en maar als het inderdaad een selecteer soort bij op het moment dat wij een werkbezoek hebben of technische briefing. Dan vragen wij nogal wat van die uitvoeringsorganisaties die zelf onder zware druk staat en het echt heel druk hebben
[0:10:57] die die dat is dat vergt dagen weken voorbereiding en een volle dag vaak aan activiteiten
[0:11:03] en dat betekent dus ook dat wij er als kamer wel echt de verantwoordelijkheid hebben om daar zorgvuldig mee om te gaan
[0:11:09] en dat dat dat trek ik mezelf ook aan. Het gaat mij ook wel eens mis. Maar ik merk meermaals dat het dat het echt jammer is dat je daar met z'n tweeën rivieren staat en wat de heer valse dan zegt is een goede oplossing gecombineerd werkbezoek te doen met de eerste kamer bijvoorbeeld en maar het is toch wel iets waar ik me structureel zorgen over maak en ik denk dat die zorgen alleen maar toenemen.
[0:11:31] Dag meneer hammelburg en het is inderdaad waar dat is een zorg. Het punt vind ik ook niet alleen voor de dingen die zorgden, maar het is ook voor de vervulling van de rapporteurschap een zorgelijk punt
[0:11:42] ook nog even bij aantekenen. Boswijk.
[0:11:46] Ja voorzitter. Nou, ik wil niet in herhaling vallen. Allereerst danken aan de commissie van de sta en ik heb het gelezen met heel veel interesse en ik deel ook de aanbevelingen en de een opvatting die zijn omschreven en ook de de de aanbeveling voor een strategische procedurevergadering ben heel benieuwd hoe dat kan werken. Maar ik zou er zeker voor open. Maar wat wat wat collega's foster en valstar en hammelburg zeiden dat dat die ik eigenlijk het deze partijen hier aan tafel hoeven niet te worden overtuigd. Want die zijn er eigenlijk altijd wel. Het zijn vooral de partijen die hier niet zijn en dat is wel ik zie niet een makkelijke oplossing en ik ben daar ook wel een beetje cynisch wilt niet zeggen want dat ben ik niet maar weinig optimistisch over hoe we dat hoe dat kunnen veranderen. Want dat is denk een veel breder vraagstuk jaar over rapporteurschap. Ze hebben me dit jaar weer gestrikt voor defensie en ook bij lhv. Maar het zou mooi zijn als een andere partij dat keer gingen doen dat. Maar het is als het is ergens en dat ik zie niet een oplossing kunnen kunnen doorbreken. Eerlijk gezegd.
[0:12:55] Nee. Een beeld van onmiddellijke oplossing voor de probleem heb ik ook niet verhogen, maar die strategische procedurevergadering waar al melding van is gemaakt. Die willen we in ieder geval voor het zomerreces voor het eerst doen
[0:13:09] en en moeten natuurlijk ook zoek en zeg ik ook richting de gevierd naar momenten waarop we mogen hopen dat er ook nog andere zijn dan de vaste deelnemers van onze debatten. Dat gaat gebeuren, zegt de gevierd
[0:13:22] en want het is natuurlijk van belang dat je elkaar dan ook eens eventjes diep in de ogen kunt kijken en
[0:13:29] maar ook van hun kant kunt horen wat dingen zijn waar ze tegenaan lopen en waar zij misschien een oplossing zien.
[0:13:36] Je kunt denken aan samenwerking tussen verschillende fracties die dicht bij elkaar staan en dan samen iets voor hun rekening willen nemen.
[0:13:43] De ene keer dit en de andere keer wat anders. Een jaar later.
[0:13:47] Dat zou misschien een oplossing zijn. Maar ik ben een beetje aan het free willen we moeten dat natuurlijk met elkaar gaan bespreken en in die strategische procedurevergadering en vooral ook daarover van tevoren
[0:13:58] over nadenken.
[0:14:01] Hammelburg.
[0:14:02] Doe ik wel voorstellen want want ik wil je wel heel duidelijk maken ook dat dat het zeker geen verwijt is. Ik heb vol begrip voor voor één persoon of drie persoons fracties. Ik snap hoe zwaar het is, hoe bijna onmogelijk is om de hele om alle commissies af te gaan. Dus het is geen verwijt. Het is een constatering van een probleem en een het in onze democratische controle functie.
[0:14:28] Meneer van der staaij.
[0:14:30] Ik wil je graag op reageren, want het.
[0:14:32] Heel mooi bloot. Precies het punt waar wij ook tegenaan liepen. Je kan wel allerlei mooie ideeën hebben van bij de procedurevergadering moet je dit of dat doen. Maar als je dan met een te kleine bezetting daarin zitten gaat het dus onvoldoende werken. Dus vandaar ook dat idee van die strategische procedurevergadering daar hoort ook echt wezenlijk bij wil het willen werken dat dat echt een moment is waarop je iedereen dan wel aan tafel trekt om te zeggen nu moet echt met elkaar spreken over en willen we echt dat alle partijen daar eigenlijk vertegenwoordigd zijn en we gaan ook echt naar de moment zoeken en met wat extra druk en drang dat echt de opkomst zo groot mogelijk is, want anders je moet wel dat ene moment nu hebben om goed van iedereen te horen aan de ene kant vanuit kleine fracties kan dezelfde ook over meespreken is het gauw logisch dat dat dat je inhoudelijke debatten weer voorrang geeft boven de procedurevergaderingen. Zo werkt dat in de praktijk en ik dit hier heb ik een belangrijk inhoudelijk debat en moet dan naar procedure, maar tegelijkertijd als je er met elkaar over doordenkt, is het ook van belang dat je en ze liggen ook best mogelijkheden om te zeggen oké. Je kan niet elke keer bij zijn, maar zou je niet meer bij tour boeit toerbeurt. Ook is dan verantwoordelijkheid voor een paar verwante fracties is kunnen nemen en dus daar liggen best wel mogelijkheden. En als je op zo'n moment dan ook echt goed doorspreken. Wat heeft nu echt jullie hart. Waar vind u nou de komende tijd defensie op inzetten. Nou oké woorden van jullie dat die onderzeeboten. Daar ben je heel erg mee bezig. Maar goed om te weten kan je daar misschien ook een rol in vervullen en de ander heeft misschien weer een ander thema dat je zo'n moment ook benut. En dan kan je ook voor de langere termijn wat meer binden. Want als je nu vraagt u rapporteur zijn dan ben je de niets. Maar als je misschien een totaalplaatje hebt en je spreekt elkaar aan op iedereen moet de evenredigheid ook een keer bijdragen. Dan heb je ook weer de kans groter dat het dan wel lukt. Dus maar dat is hiervan beetje de de inzetten om gewoon vasthoudend met kleine stapjes te kijken hoe je hierin met elkaar verder kunnen komen en er wordt ook nog een soort format voorbereid voor die strategische procedurevergadering zielig rivieren op begripvol klikken waar aantal de waren wat voorwerk gedaan is van dat zou je daarbij ook verder aan de orde kunnen stellen en het woord behappen waarheid van de heer hammelburg. Dat deed ik ook voorkomen dat het bij ook steeds gezegd van ja, kunnen prachtige ideeën hebben maar steeds ook even testen in de praktijk is dit behapbaar is dit te doen? Het is een uitdaging, een parlement met veel partijen en met veel kleinere partijen als de de traditionele werkwijze volgen. Dan gaan er teveel dingen mis. Dus we moeten gewoon op een slimmere manier de de de gereedschapskist gaan benutten in de komende periode.
[0:17:21] Nou dan hebben ze wel voldoende besproken. Kijk ik naar de leven
[0:17:26] zijn er nog namen anders. Nee, geen naam. Anders dan meneer van der staaij. Hartelijk dank u, mevrouw.
[0:17:34] En dan kunnen we door naar het volgende punt.
[0:17:41] Dat kan niet.
[0:17:47] En een zo'n agendapunt is onze brief en lijst.
[0:17:50] Daar staan twee brieven op de eerste met het voorstel voor kennisgeving aannemen. De tweede met de voorstellen overlaten aan individuele leden fracties akkoord daarmee
[0:18:01] aldus besloten,
[0:18:03] dan krijgen we het agendapunt brieven van bewindspersoon agendapunt vier voortgangsrapportage vervangen onderzeeboot capaciteit twintig, tweeëntwintig
[0:18:12] de vorige keer in de procedurevergadering had u nog even de behoefte om na te denken of dit nu een apart commissiedebat moet worden over onderzeeboten of dat het kan worden gevoegd
[0:18:21] de nog te plannen commissiedebat materieel, defensie, meneer vast.
[0:18:25] Wilden wij het voorstel doen om de voortgangsrapportage vervanging onderzeeboot capaciteit bij het nog te plannen commissiedebat materieel te voegen en daar in ieder geval drie uur voor vrij te ruimen en mogelijk vier uur tussen verzoek aan defensie. Om daar rekening mee te houden want ze kunnen wij op basis daarvan een om en dat doe ik om te zien. Het ligt nog wel in de toekomst, namelijk. Ik verwacht dat het eind juni gepland zal worden en dat kan natuurlijk zijn dat er nog extra brieven. Deze kant opkomen. Dus dat we eventueel spelling aan de achterkant hebben,
[0:18:57] Ja. Het lijkt het verstandig om dan maar meteen te kiezen fungeren. Als u dat niet bezwaarlijk vindt als we tijd overhouden is dat altijd een aangename constatering als het tijd nodig hebben, is het ook goed.
[0:19:10] Tweede helft juni maakt het zo.
[0:19:13] Het lijkt me verstandig want we gaan nog vandaag de feitelijke vragen uitsturen. Dus daar zal ook nog wat tijd voor nodig zijn om die te beantwoorden en er komt nog een technische briefing van de algemene rekenkamer. Dus ik denk dat verstandig is om die de eind juni te plannen.
[0:19:28] Tweede helft juni
[0:19:30] akkoord met de hamburg.
[0:19:32] De korte toevoeging akkoord. Het leek bij voor de hand liggend om de commissiedebat materieel gevoegde commissiedebat materieel dan te voeren na een defensie nota. Dus om het zo die volgordelijkheid te plannen uit het een kan nog wat volgen voortaan.
[0:19:50] De rivier fluistert mee en als dat mogelijk is.
[0:19:53] Zullen we dat graag doen. Een beetje afhankelijk van wanneer de defensie nodig dan definitief komt. Ik neem aan dat jullie het debat willen voeren over materieel. Sowieso.
[0:20:02] Akkoord met boswijk, aldus besloten dankuwel.
[0:20:05] Dat gaan we door naar
[0:20:08] vijf eindrapport commissie schrijnende gevallen aow gehad militairen.
[0:20:14] De staatssecretaris neemt de aanbevelingen van de commissie schrijnende gevallen onder ogen en dan denken wij dat dat voor kennisgeving zou kunnen aannemen.
[0:20:24] Dan krijgen we geen de prinses barbie renovatie vliegbasis leeuwarden. Het voorstel is om ook deze brief voor kennisgeving aan te nemen akkoord.
[0:20:33] Dan krijgen we agendapunt zeven het stappenplan inzake burgerslachtoffers bij inzet in het kader van artikel honderd van de grondwet.
[0:20:41] Ook is het voorstel om deze brief voor kennisgeving aan te nemen. Maar meneer hammelburg.
[0:20:47] Reageren. Ga jij voorzitter ik ik zou het stappenplan toch graag nog betrekken bij het debat over de voortgang en evaluatie van missies, zodat we daar nog kunnen bespreken en ook nog mede op verzoek van de socialistische partij en feitelijke vragen konden inplannen.
[0:21:10] Deze twee voorstellen een akkoord met anderen.
[0:21:14] Dan is dat aldus besloten dankuwel meneer hammelburg.
[0:21:18] Dan gaan we de agendapunt acht een reactie op verzoek van de commissie zaak en reactie van de minister op het verzoek van de commissie inzake het proefschrift nederland en zijn veteranen
[0:21:28] voorstel is om dit aan garanderen voor het noodoverleg veteranen op twintig juni.
[0:21:34] Dan doen we dat agendapunt negen bij een brief
[0:21:39] dat er een brief over het project joint electronic tak.
[0:21:44] Ja dat zou dan geagendeerd kunnen worden, wordt nog de plannen commissiedebat materieel akkoord.
[0:21:50] Ja,
[0:21:51] dan is er agenda per team reactie op verzoek van de commissie over het behoud van de johan willem friso kazerne. Het voorstel is omdat die brief te agenderen voor het nog de commissie debat vastgoed defensie ook akkoord,
[0:22:05] aldus besloten
[0:22:06] dan agendapunt weer een brief namelijk over het project mid life update van de en negentig helikopter
[0:22:13] ook weer het voorstel om dat aan gaan lerend wordt dat nog de plannen commissiedebat materieel van defensie
[0:22:19] akkoord van uw kant, aldus besloten.
[0:22:22] Dan krijgen we agendapunten dertien technische briefing actuele veiligheidssituatie in en rond oekraïne brief van de minister voor kennisgeving aannemen
[0:22:31] akkoord
[0:22:33] sla ik er geen twaalf over.
[0:22:36] Hoi.
[0:22:37] Dat is het onderhoud van de mivd gebouw frederikkazerne voorstel is om die brief voor kennisgeving aan te nemen
[0:22:45] ook akkoord,
[0:22:48] aldus besloten.
[0:22:49] Dan gaan we naar huis en veertien. Dat is een nieuw punt op deze tweede herziene agenda.
[0:22:56] Dat is een brief over de nederlandse bijdrage aan de navo wettelijke roep in roemenië
[0:23:02] voorstel is om dit te agenderen voor een kort na het reces te plannen te plannen. Een commissiedebat
[0:23:09] specifiek dan kijk ook even naar de rivier over de missie in roemenië. Ja ja. Akkoord tussen een aparte debat daarover
[0:23:17] akkoord,
[0:23:18] aldus besloten
[0:23:21] agendapunt vijftien update levering van militaire goederen. Oekraïne voorstel is om die brief van veertien april voor kennisgeving aan te nemen. Meneer frans.
[0:23:31] Ja ik heb iets om een aanvullend verzoek namens de collega stoffen van de sgp en ik sluit mij graag bij zijn verzoek aan. Dat is om voor een te plannen veiligheidssituatie, oekraïne. Het debat. Wat denk ik bij de commissie bz uza gepland gaat worden, of in ieder geval nog voor het einde van de maand mei in te gaan op de gevolgen van wapenleveranties voor de gereedheid inzetbaarheid en slagkracht van de krijgsmacht tussen verzoek om een brief om daarop in te gaan en dan voor het einde van de maand mei of het verstrijken van de maand mei en voor het nog te plannen debat over de veiligheidssituatie in oekraïne.
[0:24:10] Meneer bos,
[0:24:12] Ja voorzitter, ik had eigenlijk het volgende agendapunt een soortgelijke oproep, maar ook gelijk het de vraag wat kunnen betrekken bij het commissiedebat materieel misschien aanvullend ook omdat het natuurlijk ook impact heeft voor onze eigen gereed stelling.
[0:24:28] Duidelijk,
[0:24:30] Meneer gasten. U kunt ze hebben de indruk overgenomen door de lezen en het voorstel van meneer boswijk. Bent u ook positief over.
[0:24:39] Zeker ben ik zeer positief of ik denk dat we dan uiteindelijk als als resultaat dus een brief krijgen die we dus ook kunnen betrekken bij de desbetreffende material debat. Hetzelfde geldt voor deze twee.
[0:24:49] De punten.
[0:24:50] Hammelburg ook akkoord met deze gang van zaken.
[0:24:53] Dan is de aldus besloten vierkant bijhouden.
[0:24:57] Gemakkelijk,
[0:25:00] Nou dan krijgen we agendapunt zestien.
[0:25:04] Dat is ook een nieuw agendapunt. Deze tweede herziene agenda,
[0:25:08] namelijk de update over de levering van militaire goederen uit oekraine. Dat is de brief van de minister van negentien april. Nou we hebben dat eigenlijk al besproken en geconcludeerd. Dat gaat dezelfde route volgen als brief veertien
[0:25:20] dan agendapunt zeventien een uitnodiging voor de dag van de publieke dienstverlening. Het voorstel is dat u dat ter informatie tot u neemt.
[0:25:31] In ieder geval blijkt uit de nood dat er wellicht ook weinig te beleven valt op dit onderwerp voordat de commissie defensie
[0:25:38] akkoord
[0:25:41] aldus besloten
[0:25:43] agendapunt de verlenging mandaat minusma.
[0:25:47] Hier is het voorstel over de vraag of u hier wilt instemmen met het versturen van de in de startnotitie opgenomen commissie een brief aan de minister van defensie met het verzoek om die eind evaluatie nederlandse bijdrage minnesma tijdig te eindigen aan de kamer beschikbaar te stellen.
[0:26:04] Welzijn,
[0:26:06] Ja. Dank u. Voorzitter, ik had het punt in de vorige procedurevergadering. Toen had ik het niet goed uitgelegd. Maar het het onderzoek wat nu plaatsvindt. Dat staat eigenlijk los van de verlenging van dat mandaat en ik heb begrepen dat wilders het onderzoek op een goede manier doen dat ze iets langere tijd nodig hebben in plaats van bijvoorbeeld juni geloven dat het nu staat dat het pas in september zou komen en dan denk ik joh dan heb ik liever dat ze goed onderzoek doen en dat wil zeggen van trekt dat los van het verlengen van het mandaat, want het draagt niet heel veel daaraan bij. Dus mijn vraag zou zijn of die vanuit de commissie zou aan willen geven als dat de evaluatie pas in september naar de kamer toe komt en het kan bijdragen aan een betere onderzoek. Dan heb ik dat liever.
[0:26:54] Anderen, hierover.
[0:26:55] Hammelburg. Voorzitter, ik heb begrepen dat het medio twintig, tweeëntwintig naar buiten komt en ik deel, ik deel de mening van van de heer boswijk dat het gewoon goed onderzoek moet zijn dat dat zorgvuldig moet moet plaatsvinden en zodra dat er is natuurlijk wel zo snel mogelijk naar de kamer. Dus als ik ergens op een plank blijven liggen tot tot naar de zomer.
[0:27:19] Ik sluit me gemakshalve aan ervoor de gesprek.
[0:27:21] Dan is dus de conclusie dat we deze brief ook niet gaan verzenden we nu even niks mee met
[0:27:27] dit aspect.
[0:27:30] Dankuwel.
[0:27:31] Agendapunt negentien openstaande verzoeken van de commissie. Iemand daarover meneer.
[0:27:39] Ja ik weet. Ik zag kustwacht en toesloegen kan ik direct aan op de feitelijke vragen om die wij hebben gehad over het jaarverslag kustwacht of daar een rebel over uit kan gaan. Ze hebben om uitstel gevraagd. Maar ik weet niet wat daarvoor de termijnen zijn om
[0:27:53] om alsnog te beantwoorden. Want volgens mij zijn we al richting de zes weken aan het gaan. Maar ik kan mij vergissen.
[0:27:59] De rivier.
[0:28:03] Dat klopt. Wat? Wat voor termijn had u in gedachten om het te?
[0:28:08] Ontvangen. Nou laten we dan nog meer coulance geven en laten we ergens in een mij in ieder geval ontvangen.
[0:28:17] De rivier gaat dat duidelijk maken aan de geven die ervoor moeten zorgen.
[0:28:22] Dan krijgen we er twintig
[0:28:25] een brief van de voorzitter van de kon er een commissie europese zaken bij het verslag van de rapporteur over de werkwijze en informatievoorziening.
[0:28:34] Hier is het voorstel om de commissie staf van defensie te verzoeken een voorstel te doen ter uitwerking van de aanbeveling van de rapporteur inzake de werkwijze van de kamer
[0:28:44] en dan uiteraard zijn uitwerken die voor defensie relevant is akkoord
[0:28:51] akkoord.
[0:28:52] De super heel goed akkoord,
[0:28:56] aldus besloten.
[0:28:57] Dan krijgen we een werkbezoek litouwen. Dat gaan we straks in een besloten deel bespreken. Dan krijgen we nog de werkzaamheden van de commissie
[0:29:06] agendapunt tweeëntwintig.
[0:29:10] Wie daarover.
[0:29:12] Sorry.
[0:29:14] Tweeëntwintig werkzaamheden van de commissie.
[0:29:18] Iemand over agendapunt tweeëntwintig,
[0:29:21] Helemaal eens.
[0:29:24] Nou dan krijgen we de rondvraag.
[0:29:27] Iemand voor de rondvraag ook niet.
[0:29:31] Dan kunnen we overgaan tot het besloten deel van deze bijeenkomst.
[0:29:34] Dan vraag ik de bodem om de camera's en microfoons.