Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.

Wet Digitale overheid

[0:00:00] Goedemiddag. Allemaal. Ik opende deze vergadering van de vaste commissie voor digitale zaken vandaag aan de orde is een technische briefing over de wet digitale overheid daarvoor aanwezig zijn. Een aantal mensen van het ministerie wouter huis sylvia vermeulen, hetty lucassen en marleen jong, en welkom allemaal leden. Welkom, mevrouw leijten namens de sp, mevrouw dekker, abdelaziz van d zesenzestig en net aangeschoven. Mevrouw koopman van de pvda en mijn naam is tamara van weerdenburg. Die ziet u namens de pvv en voor vanmiddag. Voorzitter, ik heb begrepen dat u start met een presentatie van wat uw voorkeur heeft over de vragen na afloop doen of

[0:00:49] tussendoor.

[0:00:51] Dankuwel. We hebben een presentatie voorbereid over de het wetsvoorstel digitale overheid en de novelle die op dit moment voorlichten in de tweede kamer. De presentatie zal ongeveer tien minuten duren en wij hebben er geen probleem mee. Als u vragen stelt tijdens de presentatie. Dus als daar aanleiding toe is dan graag en wouter clubhuis zal de presentatie verzorgen

[0:01:18] dankuwel.

[0:01:20] De toegeven niet gewend om dit soort apparatuur bij de hand te hebben. We hebben vandaag gekozen om een toelichting op de wet te geven om niet een heel specifieke juridische toelichting op de op de artikelen zelf te geven. Maar om even te blijven bij de doelstellingen en en de context zeg maar waarin bij deze wet dat maken zijn. Dus dat ze daar zal ik even mee mee beginnen.

[0:01:46] De context is kijk we hebben te maken met digitalisering is algemeenheid en overheid die die die gepubliceerd mee en mensen die doen steeds meer zaken digitaal. Mensen hebben ook recht om zich om de zaken digitaal te doen.

[0:02:03] Het uitgangspunt. Daarbij is wel dat heeft ook te maken met het feit dat iedereen moet mee kunnen doen en mee kunnen blijven doen. Mensen die niet digitaal willen die hoeven dat niet met z'n algemene wet bestuursrecht heeft dat visie kan dat. Dat is dan wel zo. Dat moet ook digitaal kunnen

[0:02:22] maar het hoeft niet.

[0:02:24] Dus even de context van de die al mensen hebben dus de keuze. De de wet digitale overheid zorgt ook niet dat dat mensen verplicht digitaal moeten communiceren. Maar wie dat wel wil en dat zijn steeds meer mensen die dat ook wel willen doen. Die moeten dat veilig en betrouwbaar kunnen doen en die moesten er ook vanuit kunnen gaan dat ze dat veilig en dat was veilig en betrouwbaar is de waarborgen die ze offline hebben gelden ook digitaal

[0:02:50] en kunnen moeten we zelf kunnen doen.

[0:02:54] Ja

[0:02:57] ik heb van

[0:02:58] we hebben het eerder over gehad in deze discussie over die afbakening van zaken doen met de overheid en wat dat eigenlijk betekent. Wat betekent dat alleen als ik proactief zaken wil doen met de overheid dus bijvoorbeeld. Ik wil een paspoort aanvragen of ik ga iets met mijn parkeervergunning regelen of

[0:03:17] andere dingen of is zaken doen met de overheid ook bijvoorbeeld. We hadden toen het voorbeeld van. Er zijn verkiezingen. Je krijgt een stembiljetten en op het stembiljet staat. Wilt u weten waar het de stemhokjes zijn gaan naar je gemeente bumper is dat ook zaken. Dus dat is een beetje de vraag want want het zaken en is er nou een duidelijke definitie van dat zaken doen.

[0:03:41] De overheid.

[0:03:45] De de de wet digitale overheid die ziet ze eigenlijk vooral op op op handelingen waarbij je als als als burger voor de overheid kenbaar moet maken, waarbij het van belang is zeg maar dat de overheid weet wie jij bent dus aan aan jouw diensten verleend. Maar belangrijker ook nog geen diensten verleend aan iemand anders. Het is dat je dus daar is het. Dat is eigenlijk de de strekking van de wet digitale overheid. Dus zodra je als burger kenbaar moet maken.

[0:04:10] Dan stelt de wet eisen aan de betrouwbaarheid van mee. Dat moet doen.

[0:04:16] En natuurlijk is er gewoon overheidsvoorzieningen veel veel breder. Maar als je daar verder niet als je een website bezoekt om informatie te vinden. Hoef je daar niets niet voor in te loggen of iets dergelijks.

[0:04:30] Mevrouw dekker met vervolgvraag,

[0:04:32] Dank je. Jij erfelijk op collega's. De vraag is hoe is het doorsturen van een burger bij een stembiljetten naar in website is dat een manier van zakendoen of niet. Dat geval is het niet echt de goede manier.

[0:04:50] Kijken of kijken of ik goed begrijpen van de de als een burger die meldt zich bij een bij een de een organisatie die wordt doorgestuurd naar een andere organisatie is dan is dat u vragen.

[0:05:02] Dit was een voorbeeld voor mij in een commissiedebat een keer over gehad. Wij kregen allemaal van een onze woonplaats en stembiljetten en bij de een bij de ene gemeente was het zo dat er een de adressen stonden waren stem lokaal als en bij een andere gemeente was het zo als u een stemlokaal wil vinden waar je moet stemmen moet je naar een website www punt naar den haag bumper ofzo. En wij vonden het allemaal zo van ja dit moet die man niet de manier zijn want eigenlijk moet je gewoon de adressenlijst geven en de vraag is is dat een voorbeeld van zaken doen met de overheid of niet?

[0:05:39] Voordat u antwoord geven, wilde ik wel eventjes duidelijk stellen dat de de politiek inhoudelijke weging zij onze gasten niet voor uitgenodigd, maar uiteraard ter illustratie.

[0:05:53] Wij werken. Kijk kijk wat en wat dan dan dan dan hou ik het even bij de bioscoop zichtbaar zoals we hem vandaag uitleggen. Dat is op het moment dat je in zulk soort situaties als burger moet jezelf kenbaar moet maken wie je bent daar ziet de wet digitale overheid op. Dus als het voordeel voor dit voorbeeld niet nodig is om precies te weten wie iemand is hoef je niet in te loggen. Dan gaat de digitale overheid niet over.

[0:06:18] Helder. U kunt vervolgen.

[0:06:21] Oké.

[0:06:23] Dus het gaat de werd digitale overheid schaatsen over als je digitale of digitaal zaken wilt doen zelf of dat door een ander wil laten doen

[0:06:37] dan nog even kort samen van de doelen van de digitale overheid zijn. Dus dat je de de toegang tot de digitale overheid moet veilig en betrouwbaar zijn. Moet je als burger van uit kunnen gaan niet over na hoeven denken dat moet vanzelfsprekend zijn dus verschillen. Daarom eisen aan aan de digitale overheid van inlog middelen, maar ook aan de de de randvoorwaardelijke voorzieningen die daarvoor nodig zijn. En als jij stelt niet alleen belangrijk om de eisen te stellen, maar ook het toezicht wordt dus belangrijk dat aanwijzen ook daadwerkelijk wordt voldaan. Dus dat dat regelen we ook

[0:07:13] en een derde punt is dat. Kijk hoe goed we aan de voorkant ook met de eisen proberen het verkeersveilig digitale verkeersveilig in te regelen. Het kan altijd mis gaan en daardoor regelt de wet ook voor een herstelvermogen. Dat betekent dat mensen die in de problemen komen. Je moet erop kunnen rekenen dat ze door de overheid geholpen worden als dat nodig is.

[0:07:39] Wat voor ze dan geregeld. Burgers en bedrijven kunnen veilige inloggen op digitale dienstverlening, dienstverlening met de overheid.

[0:07:49] Als we eisen gaan stellen aan inlog middelen. Dan gaan we mee met europese eisen voor in nog middelen. Dus de de zogeheten een de verordeningen in europa die stellen eisen aan aan waarborgen en controles die je moet hanteren van middelen uitgeven en om in te loggen en en en privacy eisen gelden natuurlijk ook ze de eisen die wij aan middelen stellen. Die gaan daar voor een belangrijk deel over

[0:08:17] werd digitale overheid inloggen is een belangrijk deel van de wet digitale overheid, maar niet het enige deel wat we namelijk ook regelen standaardisatie. De wet biedt de mogelijkheid om om standaarden verplicht te stellen en dat is het belangrijk om te zorgen bijvoorbeeld dat de overheden die hebben allemaal verschillende systemen en om te zorgen dat overheden kunnen we samen kunnen werken en ook ook gemeenschappelijk. Als je burgers wilt laten inloggen, dan zullen de systemen eigenlijk de dezelfde taal moeten spreken, bieden de mogelijkheid om dat te verplichten,

[0:08:52] maar ook dat geldt ook voor veiligheid, standaarden overheden die die qua beveiliging bij elkaar in de keten samenwerken als een van de organisaties problemen ondervindt dan kan dat natuurlijk snel uitzwaaien naar andere organisaties dus ook wat dat betreft is belangrijk om omdat ze om dat goed te doen.

[0:09:08] Veiligheidseisen voor de toegang tot digitale overheid hebben een aantal jaar geleden is het zo is het geweest dat de forum zoals die idee en diegene was toen zo veilig alleen waren bij andere overheidsorganisaties waren de beveiligingsproblemen. Als gevolg waarvan overheidsorganisaties zijn, moeten zij moeten worden afgesloten. Toen is besloten en dat gaat een de westen ook weer terugkomen dat dat voordat je als overheid aansluit dat je dan een beveiligings assessment heeft dat dan. Je moet laten zien dat je aan bepaalde veiligheidseisen voldoet

[0:09:44] en ook hier geldt van nu geen geen eisen zonder toezicht. Want dat moet ook ook moeten ook de van op aankunnen dat die eisen ook daadwerkelijk nageleefd worden.

[0:09:59] En dan kom ik even wat extra waarborgen, want we hebben de wet digitale overheid en we hebben de novelle die op dit moment in de tweede kamer voorligt.

[0:10:09] Wat ik al zei, de eisen op basis van de een als vorming en apg die gelden natuurlijk. En daar

[0:10:15] boudewijn verderop op voorts

[0:10:18] maar door met de wet en de hoeverre die bieden ook belangrijke extra privacy eisen en een van die eisen is privacy by design. Dat is het is eigenlijk dat je moet laten zien dat je in het ontwerp van systemen en dan ze kunnen inloggen middelen zijn. Dat kunnen of gewoon overheid dienstverlening kan eigenlijk allerlei digitale voorzieningen kunnen dat zijn

[0:10:39] moet in het ontwerp al rekening houden

[0:10:43] dat dat is een van de eisen die wij dus ook gaan stellen

[0:10:46] en wat we ook doen is een voor handelsverbod voor voor persoonsgegevens. Want wat wat we gaan doen is dat private middelen kunnen worden toegelaten en op basis van de geen mag je gegevens niet verkopen. Alleen met zijn van handelsverbod willen we dat als extra slot op de deur verbieden is commercieel gebruik op geen enkele manier is is toegestaan

[0:11:12] wat we ook doen is een dat is ook op naar aanleiding van het gesprek met de eerste kamer is dat we een ook voor in lokmiddelen een een toegroeien mogelijk maken gebruik van meer opensourcesoftware. Het gebruik van open source heeft als groot voordeel dat het de werking transparant wordt. Dus je kan ook

[0:11:32] controleren en zien dat er dat valt wat systeem. We doen dat doordat we dat ook daadwerkelijk gebeurt.

[0:11:43] Ja. Zoon

[0:11:45] vragen over de toegroeien naar

[0:11:47] hoe ziet dat eruit wil is is dat een tijdpad of is dat is dat als de techniek het toelaat of als het wat wat zit daarachter.

[0:11:56] Ja.

[0:11:58] Nou ja, het is dus een een combinatie daarvan gek. Het is open source is kan ik kan hij kan hele goede bijdrage leveren aan veiligheid en transparantie. Maar puur het feit dat software open source is wil nog niet zeggen dat alle dat al die voordelen ook meteen dat je dat hebt. Er moet bijvoorbeeld een voldoende grote community zijn die die die software onderhoud die dus ook de ervoor zorgt dat problemen met beveiliging snel ontdekt kunnen worden en weer opgelost kunnen worden. Als je dat niet hebt dan dan kan dat. We lopen het risico dat je dat je probleem juist niet ziet. Dus dat is iets wat wij waar we rekening mee willen houden en de verwachting is dat door de tijd heen zeg maar voor steeds meer steeds meer functies opensourcesoftware beschikbaar en ook veilig beschikbaar. Zo zou kunnen.

[0:12:53] Dus hier is het. Het is hier eigenlijk ook. We willen de weg we op moeten nieuwe op willen gaan is is meer open source steeds meer open source. Alleen als je van vandaag op morgen zou doen dan dan levert dat allerlei aandachtspunten.

[0:13:10] Frank hartmann. Het is.

[0:13:12] Toegroeien naar het gebruik van

[0:13:14] maar het is niet per se toegroeien naar volledig open source.

[0:13:19] Nou ja voor zo zoveel als zoveel als mogelijk de scratchen zoveel als mogelijk. Je zult waarschijnlijk altijd een wat functionaliteit hebben in in het kader van van van de van van van beveiligings aspecten of of het de in de werking van de software die je niet openbaar wilt hebben. De de de het streven is omdat dat de de dat adres percentages noem ik het maar even zo klein mogelijk te maken.

[0:13:48] Aanvullende vraag. Misschien krijgen is soort ranking krijgen dan producten die meer open source gebruiken dan ook voorrang.

[0:13:59] Nou dit dus niet kijken tussen systeem van open toelating. De dus het is een in principe is het aantal aanbieders van kan toetreden kan kan heel groot worden.

[0:14:14] Maar wat wat wat we wat gaan doen is dat we kijken in de in het begin heb je je zult door de tijd steeds meer open source oplossingen beschikbaar krijgen. Een veilige op open source beschikking oplossingen ter beschikking krijgen.

[0:14:28] Dus wat ze het idee is om door de tijd die die ondergrens steeds hoger te leggen. Dat geldt dus niet alleen voor voor voor met de die al toegetreden zijn, maar ook gewoon mensen middelen die al of toeristen die nog moeten toetreden, maar ook middelen die zijn toegelaten

[0:14:44] op het moment dat we voor bepaalde functies goede open source alternatieven komen dan dan dan dan dan dan is de bedoeling dat die daar aan zullen moeten gaan.

[0:14:57] De.

[0:14:58] Het is echt bedoeld om. Er is geen hebben dus geen twijfel over dat ze meer open source moeten gaan doen. Maar we proberen het zo stapsgewijze en zo zorgvuldig mogelijk te doen.

[0:15:11] Dat is natuurlijk begrijpelijk verplicht. Dat heeft ook geen geen nut. Maar er moet wel een in het centrum zijn voor

[0:15:19] toetreders om omdat wel te doen en dan vraag ik me af als in beginsel alles of alles naar die eist niet zo hard gesteld wordt. Hoe krijg je dan de de dan gaat de weg daarnaartoe misschien ook wat langzamer.

[0:15:38] Ja nee dat is gek de de de weg.

[0:15:42] Kijk als het het heeft. We willen gewoon gewoon gewoon naar de praktijk kijken kijken als als als in de praktijk blijkt dat ze dat een ontzettend groot percentages gewoon binnen binnen een paar jaar.

[0:15:55] Nou als als als we gewoon heel veel beschikbaar is. Dan kan die tijd korter worden als de praktijk uitwijst dat dat langer moet duren. Het heeft ook niet zoveel zin om tot zaken te verplichten die feitelijk gewoon heel

[0:16:17] dus de de zal de open source eigenlijk de laatste een hoeveelheid die die hier vandaag in zit. Wat we ook doen in in de wet en in in de uitvoering regelgeving, waaronder is dat zij de maatregelen treffen om de verwerking van het burgerservicenummer te beperken. Het is vergaan versleutelen en pseudonimiseren waar dat kan.

[0:16:39] En ook zorgen dat dat in het geval van de van de van probleem en dat burgers geholpen kunnen worden.

[0:16:45] Mag ik stellen. Ik heb zeer veel interesse in wie er allemaal in je gegevens kan kijken heb ik natuurlijk ook over gehad bij de behandeling van ella raakt dat hier ook aan of is een ander wetsvoorstel of een andere regeling.

[0:17:01] Nee, dat, zodat ze andere dat ze andere regeling bij waar dit over gaat is dat je de komen straks in nog meer de de komen verschillende in of middelen.

[0:17:15] En wat een een hoe goed zo zeg maar daar ook eisen aan stellen de kunnen met in nog middelen kunnen zullen problemen kunnen blijven ontstaan. Voorgoed voordat ze proberen te beveiligen.

[0:17:27] Dus op het moment dat een burger of ze zijn middel kwijtraakt of het wordt gestolen of nu kan de kan van alles mee gebeuren als dat gebeurt willen we willen bezorgen van dat dat dat je geholpen kunt worden.

[0:17:43] Drie keer per week checken van je nationaliteit door de field. Dat valt hier niet onder.

[0:17:49] Nee,

[0:17:51] dit is dus ik zou dit wetsvoorstel wel een mogelijkheid bieden om bijvoorbeeld een initiatief toe te nemen met een abonnement of wat dan ook om beperkingen

[0:18:00] in te brengen.

[0:18:04] Nou de de deze de dit wetsvoorstel. De de de de kijk verbieden grondslagen voor om gegevens te verwerken om mensen te helpen.

[0:18:16] Het uitgangspunt is dat we de is dat dit niet is om

[0:18:23] om problemen bij uitvoeringsorganisaties. Om daar wat aan te doen we op het moment dat er fraude is met je of of misbruik van jou in lokmiddel.

[0:18:35] Dan willen we de mogelijkheid hebben om snel te kunnen zien wat er is gebeurd om te zorgen dat je doordat je dat je burgers kunt informeren en ook een middel kunnen snel kunt intrekken of kunt

[0:18:46] of of fundatie. Dat laten stoppen.

[0:18:50] De digitale overheid en het is eigenlijk gewoon de wet toegang tot digitale overheid. Hè. Dat zou het denk ik duidelijker maken want die toegang van die overheid tot jouw bsn is echt schrikbarend groot vind ik er een politiek waardeoordeel. Maar ik zat te kijken naar deze behandeling van misschien dat we dat dan ook kunnen garanderen, maar zal er een andere weg

[0:19:12] voor verzoeken als het gaat over de bescherming en beperking verwerking bezig en is er ook een ander probleem en dat is namelijk dat mensen die zelf geen toegang hebben tot een digid d door beperkingen, en wel een wettelijk vertegenwoordiger hebben toch niet een inlog kunnen krijgen voordat die gd kunnen we dat hier wel oplossen. Of is dat op een andere plek op te lossen.

[0:19:36] Wat is dit is de de de dit vraagstuk. Daar werken we ook aan aan de ene kant en nogmaals, het gaat om mensen die digitaal willen soms heb je te maken met een wettelijk vertegenwoordigd. Iemand die onder curatele staat. Het kan ook hebben. Dat wordt ook gefaciliteerd dat de curator ook digitaal voer voor de onder curatele gestelde zaken kan doen

[0:20:02] maar dat en en dat dat is waar iets waar op dat en dat is dat is vrij ingewikkeld omdat je daarvoor. Je kan op verschillende manieren onder curatele te staan. Dus wat er voor nodig is en er wordt ook aan gewerkt dat dat dat is dat er een voorziening komt wat die eigenlijk aan die die vraag waar is en waarop je waaruit je kan zien of iemand onder curatele staat dus dat een curator kan ook kan ook aangeven van kon zaken doen voor voor voor pizza. Die staat onder curatele, zodat dat kan.

[0:20:36] En de de de grondslagen voor de voor de voorzieningen die dat we die dat regelen dat de de die dat ligt op dit moment in de voorgang in een besluit daarover in de kamer.

[0:20:47] Om.

[0:20:48] Ja.

[0:20:50] Mevrouw dekker heeft nog aanvullende vragen.

[0:20:52] Gaat. Ik heb ook een vraag aan de raad over dat beperking verwerking nucleair is en want het is nu zo dat je als je zaken wilt doen met de overheid je meestal een digid nodig hebt en het idee is altijd gekoppeld aan je bsn. En wat is dan hier het verschil van hoe ga je dat voorkomen.

[0:21:15] Je hebt als je als je zaken doet. Je hebt je diegene nodig en de en wij communiceren ook van je hou je die gd voor jezelf en dan zijn we als je wilt vergelijken met

[0:21:28] je gaat ook je je identiteitskaart niet niet al te zeer uitlenen omdat dat als je niet weet van wie naam show dingen kan doen

[0:21:40] dan heb je dat ook niet

[0:21:42] dat dat dat biedt gewoon een risico. Dus daarom zeggen we van je die gd is privé. Hou je jullie gedood privé. Maar dan moeten dan moet je ook werken aan mogelijkheden zeg maar omdat ze op een andere manier zijn te laten doen en wat wat wat bij bij onder curatele gestelde aan de hand is is dat zij hun zaken niet mogen doen. Dus ze mogen niet zelf handelen. Een curator is de enige die voor hem zaken mag regelen.

[0:22:11] Maar dat laatste de bdo bescherming de beperking verwerking van de pers en geldt natuurlijk voor iedereen. En wat ik probeer te begrijpen is dan wie mag dan de ps en niet verwerken, want het is dus automatisch zo dat als ik inlog bij mijn gemeente of bij de belastingdienst ofzo dat er dan gaat je bezig en dus mee. En wat wat is dan het verschil ten opzichte van van nu

[0:22:37] in deze wet.

[0:22:39] Kijk wat ze je bsn wordt in principe mogen overheden mogen het bsn verwerken en de de dus. Sterker nog, dat dus je moet de bsn

[0:22:52] kunnen kunnen ontvangen. Om te kunnen zien met welke welke mensen je te maken hebt.

[0:22:59] Wat wij bedoelen is dat we met inloggen en zeker als je stelsel gaat inloggen met een publiek middel en een private middel en zo'n voorbeeld van machtige nieuwsvoorziening vertegenwoordiging voorziening. Er zitten allerlei schakels tussen wat we doen is dat we dat

[0:23:16] gebruik maken van van versleuteling van van van de realisering zoals je die die ben je niet in leesbare vorm een bal die tussenstations hebt

[0:23:25] en de de stad. Dat is dus je voorkomt zeg maar dat het zijn op verschillende plekken dan onnodig beschikbaar wordt gemaakt.

[0:23:33] Naast keer. Dus om het even af te concluderen. De overheid mag er natuurlijk nog steeds meer wezen en weten want anders weten ze niet dat ik ben wie ik ben maar het gaat om al die leveranciers van die inlogsysteem met alles wat daar tussenin zit die zien.

[0:23:49] Oké, dankjewel.

[0:23:55] Ja, mevrouw leijten.

[0:23:57] Ik zal die voren hangen als het gaat over werken met een ander goed bekijken. Maar toch nog een verhelderende vragen want we kregen er laatst ook een oproep over wij als digitale woordvoerders. Daarin zat een treffend voorbeeld van iemand die dus wettelijk vertegenwoordiger is door de rechter uitgesproken. Maar die niet een afspraak kan verplaatsen in het ziekenhuis. Dat moet via een gd krijg je niet om alle mogelijke redenen waarom je dat niet doet. Maar die moet dan dus een dag vrij nemen naar het ziekenhuis afreizen om een afspraak te verzetten. Want er is geen andere dienstverlening dan digitaal en dat raakt ook aan de vraag die mevrouw koopman had is een ziekenhuis geen overheid. Dat begrijpen we natuurlijk maar dit is natuurlijk niet wat je wil dat je op zo'n manier beperkt wordt, terwijl dit een middel moet zijn om het makkelijker te maken heeft die voorrang ook mogelijkheden voor visser weer moeten we dan weer bij vws zijn voordat debat.

[0:24:57] Je hebt het het verschil zit hem in. Gaat het om inloggen of gaat het om een persoon die zelf mag inloggen bij de overheid tussen die gd kan en mag hebben. Of gaat het om een persoon die dat niet heeft. Dus die die handelingsonbekwame is. Dus als je een de idee hebt en mag hebben. Dan kan je ook een ander machtigen om namens jou zaken te doen met de overheid en dan kan het op die manier dus dat is nu een een gebruikte veilige manier om te werken. Maar als het gaat om vertegenwoordiging in sfeer van dat iemand anders niet.

[0:25:35] Mag handelen.

[0:25:36] Omdat die meer minderjarig is of omdat hij onder curatele staat. Daar wordt gewerkt aan een oplossing om dan ook te kunnen zien of iemand ook echt gemachtigd namens die persoon mag handelen en dat dat duurt even en daar is inderdaad een besluit voor in niet in voorrang maar in consultatie op dit moment.

[0:26:01] Dank u kunt vervolgen.

[0:26:15] Dan nog even gewoon even kort over de aed een belangrijk onderdeel van de digitale overheid. De de huidige in de huidige situatie is het bepalen overheden bepalen zelf welke betrouwbaarheid niveau het is dus dus hoe het met uw muts, hoe sterk een middel moet zijn waarmee je moet inloggen.

[0:26:39] Het is de bij de ene kan je met een gebruikersnaam en wachtwoord terecht andere met de met gebruikersnaam plus een sms met een app zijn allemaal niveaus voor wat wij ook wat we willen doen is dat we een uniform kader bijvoorbeeld gemaakt zodat je als burger beter als je bij de ene gemeente voor een voor een dakkapel inlogt als je hetzelfde soort authenticatie heet dan in nog in log niveau moet gebruiken als was bij een andere gemeente is het verwachting is dat het beeld daardoor ook ook wat rustiger gaat gaat worden en dus ook beter beter begrijpen.

[0:27:15] Nou die die wat ze nu ook is. Er is nu een een middel om in te loggen en dat werkt goed, maar het kan altijd een keer uitvallen. En als dat gebeurt dan dan ligt ook meteen de hele dienstverlening aan de overheid stil.

[0:27:31] Dus wat wat willen we de wat verder gaan doen door door regels. Wat ik net al zei, aan de betrouwbaarheid stellen. Ons ontstaat er een soort eenduidigheid bij semipublieke overheidsdienst verlening overheden, maar ook ook zorg, onderwijs bijvoorbeeld

[0:27:48] en dat heeft de afhankelijkheid van een middel op de die blijft bestaan, maar er komen voor burgers als zij dat willen alternatief erbij zodat ze kunnen kiezen

[0:27:58] wat de periode.

[0:28:00] Ja.

[0:28:02] Betekent die keuze dan want dat is dat dat

[0:28:07] als er een storing is op jou.

[0:28:08] Merel dat je dan gelijk kan overstappen naar een andere aanbieder.

[0:28:13] Dus ik heb nu zit ik op die idee. Nou dan de die ligt plat kan ik dan gewoon meteen me aanmelden inloggen op een ander systeem is dat dan wat het hoe het werkt.

[0:28:27] Je zult dan een ander middel moeten krijgen als je als je een middel hebt aangevraagd. Wel als je als je naast die gd nog geen ander middel hebt aangevraagd zul je dat zou moeten aanvragen. En hoelang hoelang dat duurt, net als al dat zal afhangen van van het proces van uitgifte. Wat wat een aanbieder hanteert. Maar dat de stad. Dat is bepalend zeg maar voor hoelang je of of of hoe snel je je terugvaloptie kunt gebruiken,

[0:29:00] zodat

[0:29:02] en de laatste een. En ook die die processen. Kijk, we stellen met de medio eisen aan aan de betrouwbaarheid van de uitgifte van middelen, maar niet aan. Precies hoe je dat doet. Dus dat kan ook op op verschillende manieren. De ene manier zal sneller zijn dan de andere.

[0:29:18] Maar je moet wel eerst een middel aanvragen zodat zodat een aanbieder kan controleren dat ze inderdaad het middel aan

[0:29:24] aan jou uitgeven en vervolgens kan je dat gaan gebruiken.

[0:29:29] Ja, mevrouw dekker.

[0:29:33] Heel korter maken en dan even door voortbordurend op die vraag en dan komen er dus verschillende middelen dan die d. En wie kiest dan welke inlogsysteem. Nu is het zo dat idee er is. Ik heb als burger geen keuze is het dan zo dat verschillende overheden verschillende systemen hanteren of ik mag kiezen.

[0:29:57] De de de burger mag kiezen en en de weduwe regelt dat zij de ik het volgende precies het volgende punt wat ik wilde aankaarten. De weduwe regelt een acceptatieplicht voor al die toegelaten middelen die er zijn als een burger er eentje kiest

[0:30:17] dan hebben alle over of overheden hebben dan de plicht. Om al die middelen te accepteren. Dus de burger die moet ervan uit kunnen gaan als ik zo'n zo'n goedgekeurd toegelaten middelkoop

[0:30:26] dan dan canada overal mee inloggen. Dus je kon hij staat nooit voor de voor de digitale of een dichte digitale deuren.

[0:30:33] Is het dan is het dan ook zo dat als men die gd heeft alleen die idee en dat ligt plat. De daardoor komt je belastingaangifte te laat wordt het de burger dan aangerekend dat ze geen backup systeem hebben omdat dat wel kan. Hadden er net al even over van het ene plat liggen kun je de andere maar wordt dat een verplichting. Want ik ken genoeg mensen voor wie die idee al om een hele grote dan.

[0:30:59] Ja dat dat regelt samen bij de ze onlangs heeft u het wetsvoorstel herziening van wet elektronisch bestuurlijk verkeer behandeld en daar is inderdaad geregeld hoe dit dit zit. Overigens staat in de wto. Dus het is niet zomaar een storing en dat er dan niemand wakker wordt bij de overheid. Maar er staat ook een verplichting om om storingen zo snel mogelijk door te geven en en de gaat van alles in gang. Om ervoor te zorgen dat zo snel mogelijk hersteld wordt.

[0:31:33] En en qua private in lokmiddelen. Wat moeten we er precies bij voorstellen want er staat ook een verhandeld verbod. Ik neem aan dat straks niet. Ook bijvoorbeeld een boel identiteit of een facebook inlog dat ze dat zoiets kunnen kiezen. Dat lijkt me toch.

[0:31:56] Dat is door de kijken in principe van geen de de. Wij stellen eisen wedstrijden privacy eisen en eisen de europese eisen op basis van van een van allerlei controles erin. Dus dus niet als een bedrijf zeg maar daaraan voldoet, dan zou dat in principe toe gelaten kunnen worden. Het is alleen wel zo. En daar was de de de zie verder ook ook een een extra waarborg. Ook in als je eisen aan ten aanzien van open source gaat stellen voor handelsverbod dan dan dan dan dan stel je wel. De eisen die voor dit soort partijen het minder voor de hand liggend maken om toe te treden.

[0:32:41] Het is dat dat dat is een beetje de de dus het is niet zo dat je dat ze dat je specifieke partijen. Je kunt kunt uitsluiten. Maar je hebt wel door de eisen die gesteld.

[0:32:51] Kies je in feite ook een bepaalde richting aan bedrijven die

[0:32:55] kunt toelaten.

[0:32:57] Misschien aanvullend is er op dit moment een overheidsinstelling in nederland die

[0:33:03] waarbij je kan inloggen met of je facebook identiteit of boel dat u weet.

[0:33:10] Niet niet dat ik merk nu dat ik weet.

[0:33:24] Verkregen,

[0:33:30] Als ze voor mij bijna aan het einde.

[0:33:34] Ik vind dat wij allerlei zaken in de wet regelen. Dat was. Dat is één ding goed. De de implementatie in de praktijk is echt een dat is dat is iets wat ze wat ook niet in één dag geregeld kan zijn. Dus als wij ook proberen is om om rekening te houden met de met de praktijk ofzo zoals die op dit moment bestaat, betekent ook in inclusief te zorgen dat iedereen kan mee doen en mee kan blijven doen is dat we ook dat soort tijdelijk willen blijven toestaan dat in nog middelen met het huidige betrouwbaarheid niveau. Dus die gd. Dat is de basis, waarbij we wel als ondergrens hanteren tweefactorauthenticatie. Dus dat tussen gebruikersnaam en een en een sms code

[0:34:23] waardoor je zegt. Maar in ieder geval het gebruik van van alleen gebruikersnaam en wachtwoord. Dus dat dat dat op een gegeven moment

[0:34:32] niet niet meer gehanteerd zal worden om goede redenen. Overigens omdat dat de omdat ze niets niet veilig genoeg is op een gegeven moment

[0:34:41] dus daar zit een soort goede models ook en iets anders is en dat tweede punt de gefaseerde aansluiting ook ook overheidsdienst verleners zullen daar

[0:34:54] de tijd voor moeten krijgen wanneer in ieder geval. Wij willen geen kijk we kunnen we opschrijven van we gaan volgend jaar. We gaan regelen dat u over drie maanden allemaal zeg maar naar een hoger niveau moet gaan. Maar goed ook organisaties hebben te maken met zijn eigen systemen en een een ict achtergrond.

[0:35:18] Dus het is belangrijk om aan de ene kant wel zeg maar de de nu verplichting te gaan invoeren, maar wel beheerst te doen zodat je geen geen geen eisen stelt die je eigenlijk niet kan waarmaken.

[0:35:29] Dus dus geen geen big bang in die zin

[0:35:38] nou toch nog even kort over de volgende tranche van de wto. De de benoemen. De de de het huidige wetsvoorstel. De eerste tranche wat ze mij bij digitale digitalisering weten van dat het is nooit af die innovatie gaat altijd door. Dat is ook maar goed ook want er komen ook steeds meer mogelijkheden bij.

[0:36:03] Maar daardoor zullen ook de regels rond digitalisering zelf nooit af zijn.

[0:36:07] Dus dat ze dus wat zij moeten we waar we voor moeten zorgen is dat de ontwikkelingen dat ze dat de regels zullen blijven meegroeien, waardoor we de de waarborgen. De publieke waarden die we hebben dat we daar de techniek op kunnen sturen, maar ook kunnen faciliteren. Want je wilt niet alles zeg maar om. Je wil geen wil geen innovatie niet onmogelijk maken. De balans daartussen tussen dat te zeggen dat is eigenlijk waarbij steeds

[0:36:36] naar moeten kijken

[0:36:39] vanuit vanuit europa zie je nu ook al komen komen verordeningen die de digitaliserende overheid en ook digitaliserende maatschappij regelen

[0:36:50] en die zullen opgeven in in en in mij in hun samenhang geïmplementeerd moeten worden, zoals nu voorzien de stad in de in de in de medio ook de plaats van forum. Dat doen

[0:37:03] er is. Dit kan in de in de volgende tranches van de medio noem dan toch een doorkijkje te geven. We denken wat denk je dan aan

[0:37:11] het bieden van van meer regie op de gegevens van van van mensen is is een onderdeel wat ze willen meenemen, maar ook de europese digitale identiteit die er aankomt. Dus ook een. Het is ook een onderwerp wat een plaats zou kunnen krijgen in de

[0:37:28] in de in de wet digitale overheid in de volgende tranches.

[0:37:36] Goed. Dat is dat zijn dus de volgende tranche van maar genoeg een goede eerste eerste basis dat de dat. Er zijn geen wat we wat we wat we nu willen doen is het deze tranche is qua het toelaten van van middelen het goed regelen van van inloggen als je dat goed hebt geregeld dan begon eigenlijk het fundament geregeld

[0:37:59] om te kunnen verder bouwen is toezicht en toelating van private partijen.

[0:38:05] Die kun je dan regelen dat doen we nu voor inloggen, maar ook voor andere andere toepassingen die wellicht komen. Kun je op deze manier kader en ook de ruimte bieden om

[0:38:17] om mee te groeien.

[0:38:19] Dus en wat wij wat wat wat we daarbij belangrijk vinden en blijven vinden is privacybescherming en transparantie. Dat zullen toch de de de hoofdpunten zijn voor voor de komende tijd

[0:38:33] en misschien als afsluiting wat wij wat hij hanteert, wat wij als uitgangspunt. Als, zoals ons als richtinggevend hanteren, zijn de grondrechten en de publieke waarden

[0:38:44] en de techniek zien we als een middel en nooit als doel de de de de techniek moet en die brengt veel maar moet wel altijd in dienst blijven staan van van wat mensen willen wat mensen kunnen en wat mensen nodig hebben.

[0:39:02] Dan ben ik volg mij,

[0:39:05] Dank u zeer veel dank te krijgen. Rondje begin mei mevrouw kat.

[0:39:13] Ik heb nog een vraag over die laatste ziet nog een algemene vraag. Want er staat publieke waarde is dan een soort grondhouding en en techniek niet als middel en nooit als doe en dan lees je eigenlijk altijd maar hoe toets je dat. En hoe zorg er dan ook dat dat het getoetst wordt en dat dat dat het een soort standaard is en die publieke waarden. Vraag me af welke publieke waarden zijn dat dan. En de andere algemeen. Algemene vraag is we er. We hebben namelijk eerder ook een debat gehad over die zeg maar meer overheids dienstverlening. En toen is wel expliciet ook een motie aangenomen. Die gaat over ook semi overheid en eigenlijk over alles toegang voor je voor je levensbehoeften, maar ook op die domeinen waar overheidstaken liggen dus gezondheidszorg, veiligheid, onderwijs, beroep in hoeverre geld. Nou voor die domeinen ook deze dit dit kader.

[0:40:15] Grondrechten publieke waarschuwing. Heel is heel breed. Ik waar we hier om doelen is dat de met de veiligheid en en privacybescherming van het gaat bij bij alle dienstverlening die hier digitaal gebeurt, zijn in bijna alle gevallen persoonsgegevens betrokken en en is het het uitgangspunt dat als je als burger online zaken doet

[0:40:40] dan dan dan dan moeten er persoonsgegevens verwerkt worden. Want je zult op een of andere manier informatie van a naar b moeten brengen in jezelf kenbaar moeten maken.

[0:40:50] Maar de de de de jouw privacy rechten. Dus de dat dat geborgd is. Dat is hier eigenlijk een van de belangrijkste waarden van je als je met de overheid zaken doet of of ook of met andere instanties.

[0:41:04] Dan moet je dat aan nederland moet je erop kunnen vertrouwen dat dat veilig gebeurt is dat die die die waarborgen die offline gewend bent dat die ook digitaal gelden.

[0:41:13] Maar je moet er ook van uit kunnen gaan dat niet links en rechts allerlei persoonsgegevens voor andere zaken gebruikt worden of of of of

[0:41:21] of of of of of in een de in een in een datalek of wat dan ook betrokken worden,

[0:41:28] zodat en en de stembus regels voor ook en maatregelen en en toezicht erop.

[0:41:36] Nog even een aanvulling. De vraag die gesteld over voor wie geldt die wereld. Nou eigenlijk. Dat staat in artikel twee van de wet. Dus het zijn niet alleen de bestuursorganen in de zin van de anwb, maar er zijn ook andere instanties die aangewezen worden op wie die van de wet van toepassing is. Dus

[0:41:53] ja. De precieze reikwijdte. Dat zal ik u besparen. De dat dat kunt u in artikel twee goed terugvinden en in de bijlage. Maar het gaat om veel meer dan alleen de abp bestuursorgaan.

[0:42:08] Dankuwel. Ja ik zag mevrouw leijten was het aanvullend op mevrouw koopman. Dan laat ik haar.

[0:42:17] Hoezeer die fundamenten ook vastleggen. Ik vind de vraag toelating van private partijen daar wel een beetje haaks op staan.

[0:42:27] Die hoeven namelijk helemaal niet het middel als doel te hebben, maar het doel als doel namelijk klanten

[0:42:36] en we weten ook dat als het gaat over publieke waarde dat niet altijd een uitgangspunten zijn. Dus waarom is het zo belangrijk om in de wto te regelen dat toelating van private partijen wordt geregeld.

[0:42:49] Dat is natuurlijk een politieke vraag. Dus het is lastig voor ons om daar een antwoord op te geven. Anders want ik ikzelf zo technisch mogelijk doen en dat is dat het een wens is geweest van de tweede kamer. Om private middelen toe te staan. Dus dat hebben we in het wetsvoorstel. Dat heb het wetsvoorstel doorgevoerd en we hebben wel op op verzoek van de eerste kamer dus ervoor gezorgd dat we daar ook wat meer waarborgen in naar die we al hadden voorzien in naam van nvb. Overigens, maar doordat we die op welk niveau hebben vastgelegd dat dat voor handelsverbod dat dat niet alleen betekent. Dat geldt sowieso voor handelsverbod van van partner van privacygevoelige gegevens dat ze dat blijkt uit de apg. Maar het is in op basisniveau ook nog vastgelegd om ervoor te zorgen dat als een aanvraag gedaan wordt om een middel toegelaten te krijgen dat het ook een weigeringsgrond is. Als blijkt dat die partij jaar in zijn moet zeggen in ze verdienen verdienmodel eigenlijk graag zou willen verdienen aan aan uw gegevens en en dat is dus door middel van vellen en de voor gehangen aan vb beest opgelost,

[0:43:59] Dank u wel, mevrouw dekker.

[0:44:01] Ja eigenlijk ja toevallig toch gewoon toch voortbordurend op mijn vrouw lijdt en maar ik had deze vraag al want ik vind het heel mooi. Dat staat een technicus in middel en niet een doel en mijn vraag staat is eigenlijk wat heb ik er als burger aan dat deze wet komt want ik snap die waarborgen wel tegelijkertijd en mensen hebben nou leren leven met digid d en het werkt en we hebben allemaal die app zoals en zo. Waarom moet ik er drie hebben straks. Dat is een vraag en mijn tweede vraag is in verschillende sites werd gezegd we gaan de toezicht regelen. De vraag is natuurlijk wie houdt hier toezicht op en voor de de middelen ook geregeld in deze wet of moeten wij daar iets voor doen.

[0:44:52] Vraag even wat wat heeft de burger aan van moet de private partijen komen even vooropgesteld voor de die die gd die d blijft of is en blijft beschikbaar. Dus burger. Wat wil die kan altijd die gd gebruiken dat het het toelaten van private middelen zorgt voor een soort terugvaloptie van op het moment dat je en dat dat die gedicht niet doet of je als burger. Want de gewoon een een private middel wil gebruiken. Het is zo de diegene deze op dit moment bij de overheid bruikbaar

[0:45:28] mijn private middelen. Het kunnen bestaande middelen zijn. Die kan je bij de overheid gebruiken maar die kan je bijvoorbeeld ook bij of in de commerciële sector inloggen om in te loggen bij webwinkels gebruiken dus de toepassing gebruik is is breder.

[0:45:45] Maar het is dat met gas als als terugvaloptie. Je kun je voor je voorkomt de single point te veel last van heet bij de overheid.

[0:45:56] Misschien nog een andere antwoord op de vraag van wat hebben waarom deze wet. Dat is kan ik vertellen dat er op dit moment in artikel romeinse team van de wet elektronisch berichtenverkeer van de belastingdienst een grondslag is voor gegevensverwerking die nodig is om die idee in de lucht te houden dat daar ook het nodige geregeld is om de voorzieningen van de van degene die te regelen, maar dat er verder op geen enkele manier eigenlijk mogelijkheid is om op onvoldoende waarborgen te regelen. Dus daar hebben we die die wet voor nodig die dus ook een bevoegdheid voor voor de minister van van binnenlandse zaken regelt om diegenen die ook goed te regelen. Dus om ervoor te zorgen dat die partijen die overheidspartijen achter de schermen goed samenwerken om ervoor te zorgen dat een middel het derden ter beschikking hebben, waardoor je op een goede manier bij die overheid terecht kan. Daar hebben we dus gewoon een kader voor nodig en bevoegdheden voor voor voor in dit geval dan een minister van binnenlandse zaken. Nou je hebt de toezichthoudende partijen hebben natuurlijk al een toezichthouder op het privacy. De autoriteit persoonsgegevens. Dat verandert ook niet met deze wet. Maar wat er voor die private middelen of het toetreden van nieuwe middelen geregeld is, is dat er een toezichthouder is, namelijk de autoriteit, telecom en agentschap telecom excuses. Ik zat nog in in de oude tijd van

[0:47:30] de er de heer

[0:47:32] de waar ik vroeger gewerkt heb en en verder hebben we nog een nog een derde vorm van toezicht en dat is het interbestuurlijk toezicht wat er natuurlijk ook plaatsvindt. De overheidspartijen moeten zich ook allemaal aan deze wet gaan houden. Dat betekent dat zij moeten zorgen dat we dat een informatiebeveiliging netjes op orde is en dat zij de middelen die zijn toegelaten ook accepteren, onder andere. Nou daar moet moet toezicht op gehouden worden van de overheid op zichzelf. De staat het interbestuurlijk toezicht. Dat is in artikel zeventien van de wet geregeld. Dus zo hebben we een heel stelsel aan toezichthouders die ervoor zorgen dat de eisen van deze wet nageleefd kunnen worden.

[0:48:19] Mevrouw dekker,

[0:48:20] Dank en ik snap dus wel wat deze wet toevoegt en dat zijn de waarborgen die veiligheidseisen. De authenticatie. De standaardisatie allemaal een hele goede dingen en dan nog steeds denk ik. Dat moet ook komen en tegelijkertijd denk ik als burger. Waarom moet mijn moeder drie verschillende accounts hebben. Wat heb ik eraan. Want dat je de huidige manier van inloggen bij een en bij een gemeente of bij een belastingdienst is die d. Maar voor andere kleine dingetjes maak je ook wel eens een account. Ook bij een overheid of een semi overheid. Nou dat kan je straks middels deze kader nog beter maken. Maar waarom moeten we nog

[0:49:01] meer doen. Nog meer inlog dingen.

[0:49:08] De de is dus eigenlijk een een politieke vragen over voor de wel goed om op te merken van de de de geen private middelen. Als je naar de de een voor een in kijkt zijn private middelen die zijn die zijn die zullen er sowieso gaan komen van de de de de als vordering maakt het mogelijk om private middelen toe te laten en verschillende andere landen die hebben dat ook al gedaan en op europees niveau geldt al een een acceptatieplicht voor elkaars middelen. Dus het zal sowieso zijn dat met private middelen bij de nederlandse overheid kan worden ingelogd. En en de belangrijkste reden voor waarom wij doen is dat we niet afval niet die die af zonder dan mensen trots op tot een een hele trits aan middelen zegt te willen laten aanschaffen wat je wel de is een full back optie bieden dat als je als als die gd eruit valt of voor en zeker als het voor langere tijd gebeurt wat je niet hoopt want dat was wel kan gebeuren. Dan wil je gewoon een mogelijkheid hebben om een alternatief te bieden.

[0:50:19] Dat

[0:50:20] is een mogelijkheid, maar het hoeft dus niet. Hè dus de vraag van waarom moet dat. Het moet niet.

[0:50:29] Helder.

[0:50:31] Hoe commerciële aanbieders zich kunnen presenteren als het ei van columbus. Wat ze vervolgens niet zijn, begrijp ik nou goed in de voorbereiding op deze technische briefing dat eigenlijk de wto de implementatie van de een. Hierdoor is de europese.

[0:50:50] Nee, het is de de zit de de zutphen. De qua inloggen qua eisen de toelaten van middelen. Dat is dat. Dat is aanvullend op een tas met de aanvullende eisen. Maar wat wat net ook genoemd het ook standaardisatie informatie, veiligheidseisen breder dan over het inloggen. Alleen die het die zitten ook kunnen de digitale overheid en het het het fundament van juridisch fundament moeten wij noemen voor wat dan heeft degene die voorzieningen zijn voorzieningen binnen de die binnen de digitale overheid draaien en die ook waarvoor ook gezorgd moeten worden dat de grondslagen zijn dat dat allemaal goed geregeld is.

[0:51:32] Maar ik had begrepen dat die die die europese richtlijn wel ging over die log dat je die uit moest wisselen. Dat die overal in europa gedeeld moeten worden. Dat wordt wel hier in deze wet in principe ook geregeld of ik dat nou verkeerd begrepen.

[0:51:48] De de de ede vordering die regelt dat elke lidstaat zijn eigen middelen zijn eigen in of middelen op op en je hebt een aantal niveaus kan kan kan kan notificeren heet dat dan een mailtje het in europa aan van het. Dit is mijn middel. En hier kan je mee inloggen. Als dat gebeurt is moeten andere lidstaten die moeten het middel accepteren dat dat geregeld als verordening.

[0:52:15] Die verordeningen, die heeft eigen werking.

[0:52:19] Dus daar hoef je dat ook zonder regio's die die uitwisselbaarheid die zal er ook zijn. Alleen de wat we wel en dus dat zijn eigenlijk minimumeisen en wat je wat je wat je wel kan doen en dat is wat ze medio voor het een als geduld doet is dat aanvullende eisen aan worden gesteld. Dus bijvoorbeeld die novelle eisen en een eisen rondom de bsn bijvoorbeeld.

[0:52:47] En hij had het over de volgende tranches die gaan komen die samenhangen met de nieuwe. U voert de neer zoals de europese digitale identiteit of de het waarover veel wordt gesproken.

[0:53:05] Op welke wijze zijn wij straks? Misschien is de vraag. De politiek oor. Maar misschien kan de kunt u het ook technisch beantwoorden. Op welke wijze is dit nou een wetsvoorstel. Wat de basis rijk god, of eigenlijk al gestuurd wordt door een discussie die nog niet uitgediscussieerd is in europa. Ik kan me voorstellen dat het moeilijk is. Maar ik heb heel sterk. Het idee dat we op bepaalde dingen al het voorsorteren zijn die wellicht besloten gaan worden, maar die nog niet per definitie de uitkomst zijn van de europese discussie of hoe zie ik dat zie ik dat verkeerd. Wellicht die.

[0:53:40] De de de de de vordering waarover gesproken wordt nu dat is de herziening van de een als vordering en de de oorspronkelijke vordering die is er al zeg maar de stad. Dat dat geld nu al en en die we die die zijn we hiermee account aan het implementeren was natuurlijk wel proberen is software is wel te kijken van naar wat er komen gaat en dat regelen wat we nu moeten regelen. Maar dat wel zo te doen, zodat straks een goede manier kunnen aanhaken bij de nieuwe ontwikkelingen.

[0:54:13] Dus het is de de de de huidige vordering tegen telers vordering. Die is van de zo.

[0:54:18] De en de de

[0:54:19] verlating systematiek zoals die nu in de medio is geformuleerd.

[0:54:23] De toezicht daarop is natuurlijk wel logisch dat je gaat nu al gaat denken van. Goh. Zoiets zouden we dan in de toekomst ook graag willen. Dus ja dat is dan zo'n beetje

[0:54:34] waar we de wat je voorsorteren zou kunnen noemen dat we dat we wel al wat actoren in het veld neerzetten waarvan we zeggen liefst berekenen we instelling om ervoor te zorgen dat ze toezicht kunnen gaan houden dat ze die toelating kunnen doen. Et cetera.

[0:54:51] Tot slot, mevrouw. Nee sorry, voorzitter, maar als het gaat over toezicht en over toelating. Dan hebben we daarover veel discussies over of dat robuust goed genoeg niet te versnipperd is stamt. Deze werd natuurlijk al eventjes geleden moet die nu getimmerd worden omdat die anders naar een eerste kamer zou sneuvelen. Laten we maar zeggen, zoals het was

[0:55:18] als we opnieuw naar de toezicht gaan kijken is dat robuust genoeg en die toelating of is het toch wat ik u noemt al drie, drie verschillende vormen van toezicht waarover het gaat. De autoriteit persoonsgegevens agentschap, telecom en de interbestuurlijke toezicht is dat voldoende helder voor inwoner van het land. Die weten we ook daar moet ik wezen of daar kan ik een nummertje trekken.

[0:55:44] Ook een beetje een politieke vraag. Maar voor zover ik kan antwoord.

[0:55:48] Ik denk dat het als het gaat over de inwoner van nederland. Die die een probleem ervaart met de overheid dat het dan zal gaan over zijn persoonsgegevens en dat die dus naar de hp zou kijken. Dus dat ie verder niet zou kijken naar hoe de take middelen toelaat of niet. Dat dat toezicht en ook niet hoe bijvoorbeeld er toezicht op zijn gemeente is maar dat dat dat is dat is misschien even gissen. Maar ik denk als het gaat over de directe betrokkenheid dat autoriteitpersoonsgegevens. De partij is waar waar we het meest naar zullen kijken.

[0:56:28] Dank u.

[0:56:32] We hebben nog een paar minuten. Ik wilde ook eventjes ingaan op de behalve de in lokmiddelen had u het ook voor de standaardisatie. Wat is eigenlijk de hoofd. Het hoofddoel daarvan. Want dat maakt koppeling van systemen ook makkelijker of gaat het ook voornamelijk om de kwaliteit van van de systemen.

[0:56:52] Nou het is op dit moment voedsel al veel met standaarden gewerkt het de je hebt het forum standaardisatie heeft heeft heeft standaarden die veel gebruikt worden en de geld is voor een zogeheten pas toe of leg uit principe de de zie je moet er zal nooit hanteren. Tenzij je hele goede reden hebt en dat ook kunt vertellen om niet te doen.

[0:57:16] Alleen het is ook al weer een tijdje een tijd terug van de is uit onderzoek naar voren gekomen van dat dat weliswaar veel organisaties die standaardisatie toepassen. Maar sommige ook niets. En als je in een ketel met elkaar samenwerkt, bijvoorbeeld ten aanzien van veiligheid. Dan kun je daar met z'n allen last van hebben. Dus dan is het dus om die verbinding die vrijblijvendheid eruit te halen is, is een mogelijkheid schoenen gekomen om daar te verplichten, zodat je dus niet als je als je zo'n honderd zit je met z'n negen negen, negen uur aan de standaard. Dat je vervolgens allemaal de pineut.

[0:57:55] Door een zwakke schakel, mevrouw dekker,

[0:58:00] Ik had nog een vraag over die tranches. Want in die tweede tranche wordt de regie op gegevens geintroduceerd en het is natuurlijk nu al relevant en ik vroeg me af. In hoeverre kun je in deze wet al iets regelen over wie de over de eigenaarschap van de gegevens en dat wil niet zeggen. Niet alleen de burger, maar kan je bijvoorbeeld eisen stellen als de overheid met wie we te maken hebben is dan de eigenaar van een gegevens en niet die private partijen bijvoorbeeld dat soort dingen dat kantine is het bouwtechnisch

[0:58:32] mogelijk

[0:58:35] over eigenaarschap van gegevens van is is meen ik onlangs een brief aan de kamer gestuurd, want er is een onderzoek gedaan op verzoek van van kamerleden op om te kijken van of eigenaarschap van van je eigen gegevens of dat een begaanbare weg is. Daar is volgens mij een geconcludeerd dat dat geen begaanbare weg is. Maar dat de bescherming van persoons. Dus je persoonsgegevens zijn dus niet je eigendom. Je kan dus ook niet jouw persoonsgegevens gaan verhandelen. Dat zou ook raar zijn. Dus dat dat is een beetje de de ik zeg het even heel jip en janneke excuus. Maar wat er wat er met jou natuurlijk wel regelt of wat de apg eigenlijk al regelt. Maar waar de regio nog een extra slot op de deur voor regelt, is dat gegevens niet verhandeld mogen worden als het gaat over regie op gegevens gaat over meer dan alleen zorgen dat andere niet jouw gegevens kunnen verhandelen. Het gaat erom dat je zelf inzage krijgt in jouw gegevens en dat je zelf ook kan zorgen dat dat je dat je zaken kan doen met de overheid met medeneming van jouw gegevens dat dat ze dat willen we graag met regie op gegevens regelen. Er zijn ook diverse kamerbrief over gestuurd. Dus daar zijn we druk doende om dat omdat ook juridische vorm te gaan geven dat dat vergt ook de nodige afstemming natuurlijk met de verschillende bestuursorgaan. Om ervoor te zorgen, zodat hij er klaar voor zijn. Wat er in ieder geval al wel is en daar is ook de grondslag voor gecreëerd in de medio door middel van amendement. Er is in mijn overheid nu de mogelijkheid om in te loggen met digid d en te zien welke gegevens beschikbaar zijn over dus dat is al een deel van de invullen van regio gegevens, maar de echte invulling is natuurlijk ook dat je ze niet alleen ziet maar dat je ze ook mee kan nemen om diensten te gaan afnemen bij overheid of semi overheid en dat is dat is dat dat dat is sowieso een ontwikkeling die ook in europees verband ingezet is ook met zie single give to date weet dus dat het mogelijk wordt hij ook in het buitenland bijvoorbeeld om vergunningen aan te vragen en dergelijke. Dat willen we graag makkelijk maken, zodat het vrij verkeer tussen lidstaten makkelijk is dan moet je natuurlijk de nodige waarborgen voor bieden. Dus daar zijn we op voorraad sorteren met met de tweede tranche van ook martin zich voorstellen dat er ook de nodige afspraken over technische afspraken, maar ook gewoon implementatie afspraken tussen bestuur zou gaan ervoor nodig is. Dus vandaar dat dat voor de tweede tranche gepland staat.

[1:01:22] Dankuwel. We zijn er doorheen. Ik wil onze gasten heel hartelijk danken voor alle informatie en de leden bedanken en natuurlijk toeschouwers en dan sluit ik deze vergadering.