Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.

Tiende Voortgangsrapportage Kinderopvangtoeslag

[0:00:02] Morgen ietwat vertraagd toch.

[0:00:05] Dat kan soms wel gebeuren met wat audiovisuele ondersteuning problematiek, maar we zijn er waar zijn we dan bij de technische briefing over de herstel operatie toeslagen. Ik heet meneer van bremen en zijn collega's van harte welkom en mijn collega kamerleden omdat we tot kwart voor een met elkaar informatie en kennis ophalen naar aanleiding van de stand van zaken rondom de herstel operatie toeslagen. Ik wilde voorstellen meneer van breemen. Die heeft een presentatie in twee blokken gedeeld dat we eerst een blok presentatie krijgen die u ook mensen thuis mee kunt volgen op het scherm. Dan doe ik een vraag ronde. En dan doen we het tweede blok en dan de vragenronde, zodat we zo goed mogelijk gebruik maken van deze tijd. Welkom. Meneer, kaya lid van de sp. Meneer omtzigt meneer van raam van de partij voor de dieren. Mevrouw kat naam is d zesenzestig meneer mulder namens pvv mevrouw paul namens de vvd.

[0:01:03] Ik geef u graag het woord eerst een tikkertje. Ja meneer van bremen. Het woord is aan u.

[0:01:08] Ik wil voorzitter zijn voorzien. Inderdaad. Wij geven vanochtend een toelichting op de op de voortgangsrapportage. Dat doen we aan de hand van. Allereerst

[0:01:20] een toelichting op de brede ondersteuning. Het collega's van als van de gemeente rotterdam bereid gevonden om uit de praktijk ook te delen hoe de ondersteunt over hoe de

[0:01:32] brede ondersteuning aan aan gedupeerde en getroffen ouders plaatsvindt. Daarna zullen mevrouw coene en mevrouw roeters van lennep een toelichting geven op het financieel herstel. Dat is in het tweede blok en in datzelfde tweede blok zal ook de sylbing een toelichting geven op de stand van zaken bij de schulden aanpak en

[0:01:57] we hebben het hier over de voortgangsrapportage. Dat betekent dat een aantal zaken niet of in mindere mate aan bod zullen komen. Maar daar wil ik wel.

[0:02:05] Daar zijn we ook in mindere mate op voorbereid. Dat zou kunnen zijn. De herstelwet herstelwet wordt voor het zomerreces. Staatssecretaris streeft ernaar om die zo spoedig nodig mogelijk voor het reces naar uw kamer te sturen. Maar die daar komt dan die komt dus later aan bod wat er ook zo, zoals het ook in de aanbiedingsbrief van deze voortgangsrapportages staat, zal in juni nog een brief over de herijking en de laatste keuzes die daarin moeten worden gemaakt worden verzonden. Dus dat zijn ook zaken waar we misschien niet in de diepgang op in kunnen gaan nog die u zou wensen, maar ik hoop op uw op uw begrip

[0:02:38] en tot slot, maar dat spreekt voor zich is er morgen het belangrijke debat over de uit huis geplaatste kinderen en dat is denk ik.

[0:02:45] Zoals daar met name.

[0:02:47] De zal plaatsvinden, maar wel belangrijk om te noemen. Dan wil ik nu graag snel het woord geven aan

[0:02:55] ronald van assen van

[0:02:57] sorry van de gemeente rotterdam.

[0:03:03] Voorzitter, bedankt dat ik hier aanwezig mag zijn om iets te delen uit de rotterdamse praktijk

[0:03:12] kort iets over cijfers niet dat dat voorop staat in de aanpak die wij hebben maar het geeft misschien wel enig inzicht in de context

[0:03:21] waarin wij binnen rotterdam opereren.

[0:03:26] Wij hebben zo gemiddeld elf procent van het aantal melders komt voort uit rotterdam. Dat zijn er op dit moment zo'n zesduizend.

[0:03:36] En wat wij met die zesduizend meldingen doen is allemaal persoonlijk contact leggen. Je ziet ook in de cijfers. Daar ziet u dat er inmiddels vijfenvijftig, honderd gesproken hebben

[0:03:48] met een aantal contact hebben gelegd, maar nog niet gesproken en

[0:03:52] om in de details te blijven. Zeven hebben we nog niet gebeld.

[0:03:56] Maar dat was drie mei dus waarschijnlijk vandaag wel

[0:04:01] van dat aantal hebben in ieder geval veertig procent heeft aangegeven gebruik te willen maken van ondersteuning

[0:04:08] in welke vorm dan ook

[0:04:12] dan nog even wat cijfers over de kwijtschelding die wat er allemaal gebeurd is. Zes miljoen aan gemeentelijke vorderingen binnen de rotterdam kwijtgescholden

[0:04:23] en we hebben ook nog flink wat vorderingen op gepauzeerd staan. Maar dat komt ook omdat die van gedupeerden zijn die niet binnen de gemeente rotterdam zitten dus als je de cijfers

[0:04:35] wil gaan matchen met mekaar. Dan komt je kom je er niet uit maar dat heeft daar onder andere mee te maken.

[0:04:43] Sbm. Wij zijn een onderdeel van sbm. De gemeentelijke kredietbank rotterdam die participeert in sbm en en vanuit de huidige cijfers ongeveer vijftien procent van de ingediende schulden lijsten

[0:04:55] komt van rotterdammers

[0:05:00] in die zesduizend het aantal wat ik noem daar zitten dus ik noem maar even een bruto lijst. Daar zitten ook melders in die zeggen gedupeerd te zijn in relatie tot andere toeslagen.

[0:05:11] Dus het is echt nog een bruto lijst voor ons als rotterdam zijnde maakt dat niet uit want als iemand zich meldt met van ik heb ondersteuning nodig. Ik ben gedupeerd. Dan is dat voor ons geen heeft het geen relevantie of het om toeslagen gaat of wat dan ook elke rotterdammer die zich meldt die willen wij graag helpen.

[0:05:30] Maar die cijfers die die vertroebelen misschien enigszins als je je relateert aan sec de kinderopvangtoeslag

[0:05:42] even iets over de organisatie en de aanpak.

[0:05:46] Twee jaar geleden zijn wij begonnen in rotterdam. En zoals ik het zelf maar noem. Wij zijn professioneel gaan aanmodderen

[0:05:55] en dat klinkt misschien heel onprofessioneel. Maar ik ben ontzettend trots hoe we dat hebben opgepakt en waar we nu staan

[0:06:04] en ik noem het bewust professioneel aanmodderen is omdat wij ook niet wisten waar we tegenaan zouden lopen wat de ondersteuningsvraag zou zijn. Hoe wij zouden kunnen helpen.

[0:06:15] Dus het was voor ons een grote ontdekkingstocht.

[0:06:20] Ik zeg ook wel eens. Wij zijn gaan zwemmen zonder diploma. Ik weet niet of u honden heeft of die wel eens heb zien zwemmen. Dat ziet er ontzettend onbeholpen uit. Maar uiteindelijk gaan ze wel aan de overkant komen en dat is wel wat wij ook hebben meegemaakt in de rotterdamse praktijk.

[0:06:39] We zijn klein begonnen met een klein programma team daar dat programma team. Dat is er nog steeds. Dan moet u denken ongeveer tien, elf, etc.

[0:06:48] Maar daarnaast hebben we best wel een grote uitvoeringsorganisatie inmiddels opgezet en bij elkaar zijn de elke dag ongeveer honderd mensen continu bezig met ondersteuning bieden aan aan deze doelgroep aan de gedupeerden.

[0:07:03] Wat we ook gezien hebben is dat professioneel aanmodderen. Anderzijds wij ook onderdeel zijn van een systeem en soms is dat een bureaucratisch systeem

[0:07:13] en dat klinkt als een belemmering, maar het helpt ons ook soms. En we zitten nu ook wel in een fase

[0:07:21] dat wij zien dat wij nog heel lang met deze mensen in contact staan.

[0:07:28] Sommige processen is echt langdurig. Het herstel. Dus wij denken zelf de komende twee, drie jaar echter nog ondersteuning te moeten bieden aan deze doelgroep. Dus we zijn het ook nu wat robuuster binnen het systeem van rotterdam aan het neerzetten

[0:07:45] en dat gaat denk ik uiteindelijk ook die rotterdamse gedupeerden daarin helpen

[0:07:52] een

[0:07:54] wat of het nou zo vernieuwend is. Dat weet ik niet. Maar wat wij zien wat wel helpt is een ouder iets in de aanpak

[0:08:03] en en auschwitz in de aanpak.

[0:08:06] Dat heeft ook misschien inzicht dat wij wat opdringerig zijn,

[0:08:10] maar wij proberen vriendelijk en laagdrempelig opdringerig te zijn.

[0:08:16] Dus als wij weten wie de melders zijn dan proberen we in contact te komen

[0:08:22] en dat doen we op verschillende manieren. We beginnen met bellen en niet om het gesprek te voeren. Maar puur om het contact te leggen.

[0:08:32] We spreken voicemail in. We sturen ansichtkaart kaartjes niet in enveloppen enveloppen zijn is echt verboden.

[0:08:40] Onze de envelop kan van alles in zitten. Dus het zijn open aanzicht kaartjes met een open uitnodiging

[0:08:47] en uiteindelijk doen we ook deurbezoeken

[0:08:50] en in die deurbezoeken. Daar voeren we ook niet het gesprek. Het doel van die burgers bezoeken is echt contact leggen

[0:09:01] en als mensen niet met ons in gesprek willen. Om welke reden dan ook dan accepteren we dat

[0:09:07] maar wat wij wel belangrijk vinden is dat we als gemeente uitstralen. Wij willen er voor u zijn.

[0:09:17] Wij krijgen er heel veel positieve feedback op.

[0:09:20] Maar wat we ook zien is dat een deel van de doelgroep dat ontzettend lastig vindt. Want ook een gemeentelijke overheid is een overheid

[0:09:30] en dat vertrouwen. Dat is heel diep geschaad en op het moment dat wij met een mooi verhaal aan de deur staan wil niet zeggen van naja. Een beetje. Kom maar. Wij gaan het gesprek aan. Dus daar is echt wel

[0:09:45] die laagdrempeligheid en de goede bedoelingen ook laten zien in je gedrag. Dat is wel ontzettend belangrijk in dat contact leggen

[0:09:54] wat we ook gedaan hebben en dat is best wel uniek kan ik u vertellen. In de opstartfase hebben wij zeer nauw samengewerkt met de gemeentelijke ombudsman.

[0:10:06] We staan heel vaak tegenover elkaar en dat is maar goed ook. Want ieder heeft zijn eigen rol.

[0:10:11] Maar in dit geval hebben we aan het begin gezegd wij doen dit samen. Wij zijn de samen voor die rotterdammer

[0:10:19] na een beetje op z'n rotterdams hand in hand kameraden en u moet van mij geloven als ik dit uitspreek. Dat ga ik een drempel over want ik ben een rasechte sparta dus maar maar zo voelde het zo voelde het wel en dat was echt echt mooi. Inmiddels zitten we weer in ons eigen rol en dat is ook nodig. Ook. Wij hebben die kritische blik nodig, maar het was wel een stap naar voren van beide organisaties, inclusief gemeenteraad en bestuur. Om te zeggen wij staan als rotterdam voor voor deze groep.

[0:10:57] Wat wij ook gezien hebben in dat professioneel aanmodderen

[0:11:04] is dat we dat echt samen moeten doen met de ouders met lotgenoten groepen met panels die de zijn omdat wij wij willen niet de dingen goed doen. Dat willen we ook maar wij willen de goede dingen doen

[0:11:22] en wat wel in ons systeem vaak zit is. Wij hebben een een lijstje van no way herkennen dit probleem. We trekken dat instrumenten bij en dat is goed voor u.

[0:11:33] Wij hebben gezegd dat gaat niet werken. Het gaat misschien nooit werken in welke andere cases dan ook maar wat wij hier doen is. Wij gaan echt luisteren, luisteren, luisteren, luisteren wat nodig is vanuit het perspectief van die ouder. En daar gaan wij op handelen

[0:11:51] en dat wil niet zeggen dat je blind moet gaan lopen en alles moet geloven die professional die maakt ook zijn eigen inschatting, maar wij hebben wel gezien dat dat echt de basis van het vertrouwen is

[0:12:02] luisteren, luisteren en geloof hebben in datgene wat die ouders tegen ons zegt

[0:12:10] en dat is best lastig. Kan ik u vertellen als gemeentelijke organisatie.

[0:12:15] Wat wij ook wel zien is dat we heel veel dingen die we hier nu leren van deze aanpak we dat ook op andere plekken zeggen van hey. Dat moeten we ook op andere plekken doen. Dus dat is wel wat neveneffecten in onze dienstverlening. Wat we echt wel leren in in deze aanpak die wij op dit moment doen

[0:12:37] misschien iets over de de ik loop alles door elkaar. Ik had vooraf al gezegd tegen tegen meneer van bremen van script. Het voor mij is verschrikkelijk lastig lichaam van links naar rechts. Maar u stelt dadelijk toch de vragen die u denkt dat u moet stellen.

[0:12:52] Ja, dat sparta. Het is chaos. Ja. En uiteindelijk komt het allemaal goed hoop ik. Maar ja. Ja dat klopt, maar ik ben de vanavond en ik ga er voor zorgen.

[0:13:05] Wat wat we zien is dat in het begin natuurlijk heel erg ingezet op financieel herstel,

[0:13:13] terwijl we ook weten dat de gesprekken die wij voeren emotioneel herstel vele malen belangrijker is.

[0:13:22] Dus dat moet samen opgaan. Wat we nu in de praktijk ook zien is dat dat we toch dat financieel herstel op orde hebben en dat gaat echt steeds beter

[0:13:34] is dat de echte gesprekken over het emotionele herstel vele malen makkelijker gaan omdat die die financiële rust die biedt ook ruimte voor de ouders om met ons het echte gesprek aan te gaan.

[0:13:48] Dus daar waar we dachten van dat emotionele herstel de moeten we volop inzetten. Dat is absoluut waar. Daar zitten echte knelpunten.

[0:13:57] Maar we zien ook dat dat financiële herstel de ruimte biedt om het echte gesprek te voeren.

[0:14:02] Dus van vanuit de praktijk zijn we ook heel erg blij toch met de voortgang die de is in het proces van financieel herstel dus niet alleen bij het haten, maar het gaat ook over de publieke en private schulden aanpakken. Dat helpt enorm.

[0:14:23] Laatste punt als je moet ik er vier overslaan.

[0:14:26] Wat misschien nog wel iets goed is om te noemen, is de kind aanpak

[0:14:31] wij. Dat staat los van de kind regeling waar u nog iets van gaat vinden

[0:14:39] ook daar is dat financiële aspect belangrijk, maar bij de de de kind aanpak zien wij echt wel dat emotionele herstel nog vele malen moeilijker is om met de kinderen daar het gesprekken over te voeren dan bij de beide ouders

[0:14:57] en dat professioneel aanmodderen daarvan hebben we gezegd dat is bij kinderen misschien toch niet zo handig.

[0:15:03] Dus dat hebben we toch iets anders aangepakt waarbij we in die eerste fase werd in twee fases opgedeeld

[0:15:10] zijn gaan nadenken is voor rotterdam al heel wat is vaak mouwen op streep stropen niet lullen maar poetsen. Maar nu

[0:15:18] naast dat zijn we ook eens gaan nadenken

[0:15:21] en zijn we met hier zie je een mooie uittreksels van een sessie die gedaan is door professional met ouders en kinderen om te kijken hoe kunnen wij nou die kinderen dadelijk de juiste aandacht geven

[0:15:34] en dat is heel divers wat wij ook zien. Ze spreken hun eigen taal

[0:15:40] en dat weten we allemaal zeker nog jongeren. Als je zelf nog in de jonge kinderen zit of kleinkinderen. Zij hebben hun eigen taal

[0:15:50] en professionals. Die hebben ook een eigen taal. Ik kon ik één ding zeggen er zit geen match in.

[0:15:56] Dus wij onze medewerkers die moeten we ook de taal laten spreken van die kinderen en daar zijn we heel erg naar opzoek. Wat is dat dan. En wat kan wel en wat kan niet.

[0:16:07] Maar dat doen we met met organisaties die daar veel meer verstand van hebben.

[0:16:14] Nou ik weet niet of ze ergens op een site stonden. Maar de het expertisecentrum jeugd samenleving en ontwikkeling

[0:16:22] indigo aan van sandra is is zo'n partij. Dus we halen die professionals binnen om goed helder te krijgen. Wat gaan wij dadelijk met die kinderen doen. Hoe pakken we dat aan. Wat is daar slim. En wat is daar niet slim in.

[0:16:37] Dus dat staat los van de kinderregeling,

[0:16:40] maar dit doen wij omdat we echt zien die kinderen is een specifieke doelgroep binnen de gedupeerden en wij vinden dat we daar extra aandacht aan moeten geven.

[0:16:50] Ik zie dennis al boos naar me kijken dus punten. Voorzitter,

[0:16:55] Dankuwel meneer van nas. En dit roept vast allemaal aanvullende vragen op en ga ik ga het als volgt doen. Ik ga in twee groepjes van vier mensen eerste vragen laten ophalen. En dan geef ik u te woord om daar antwoord op te geven. En dan begin ik met meneer kaya. Heeft u een vraag.

[0:17:13] Dank u, voorzitter en dank voor deze presentatie. Korte vraag zou je iets meer kunnen vertellen over de samenwerking met u haten en rijksoverheid.

[0:17:22] Meneer omtzigt.

[0:17:24] Dank voor de heldere presentatie kunt u iets meer vertellen over de groep mensen die zegt dat ze gedupeerd zijn, maar niet gedupeerd zijn hier. Maar welke andere toeslagen of welke andere regeling is in de problemen gebracht hebben.

[0:17:39] Meneer van raam.

[0:17:40] Dank dank voor uw toelichting. Ik ben nieuwsgierig naar dat professionele rommelen of aanmodderen.

[0:17:47] Je hebt een set van regels als gemeente waar je aan hebt te houden. Misschien ook op zoek naar die regelruimte extra regelruimte om te experimenteren en is dat gebeurt. Heeft u voldoende regelruimte

[0:18:00] op wat misdaad nog in dankuwel.

[0:18:02] Mevrouw kant,

[0:18:04] dank voor de toelichting zijn we ons kunnen meenemen in de dilemma s die u ondervindt als als gemeente bij die brede ondersteuning. En dan hebben we het ook onder andere over huisvesting vraagstukken, maar ook terugkeer vanuit het buitenland. En hoe u daarmee in rotterdam specifiek mee omgaat.

[0:18:28] Dat is een heel stel vragen meneer van assen. Ik geef het woord om daarop te reageren.

[0:18:34] Dank u wel. Voorzitter.

[0:18:37] Meneer l kaya. De samenwerking met adhd en andere instellingen.

[0:18:45] Die gaat goed

[0:18:47] en dat is geen wenselijke antwoord omdat mijn collega's van u hier naast zitten. Absoluut niet want we verschillen ook wel eens van mening. Maar waarom zeg ik dat het goed gaat is omdat het allemaal bespreekbaar is open en transparant is en ook als je dingen niet goed gaan en we moeten escaleren dat daar over en weer de ruimte voor is.

[0:19:10] Dus we weten elkaar makkelijk te vinden. Ook de mensen in de uitvoering. Daar zijn escalatie procedures voor afgesproken.

[0:19:19] En als er urgente gevallen zijn dan weten ze mekaar daar ook te vinden.

[0:19:24] Dus ik ben daar absoluut niet ontevreden over

[0:19:31] wat wel een ding is en dat is misschien ook maar goed. Ook in een land als nederland is dat privacyregels misschien wel eens een belemmering kunnen zijn om de echte dienstverlening te bieden.

[0:19:43] En daar heb je als gemeente natuurlijk als het eind van die keten loop je daar wel vaak tegen.

[0:19:48] De.

[0:19:50] Ze zijn goed dat ze de zijn de regels. Maar soms is het lastig want wij, en daar ben ik zeer blij met ons huidige bestuur.

[0:19:59] We hebben een aantal malen en dat sluit ook een beetje aan bij de vraag misschien bij manier van raam

[0:20:05] een aantal malen ook wel die stap gezet. Wat eigenlijk niet zou kunnen. Dus wij hebben het college een dilemma voorgelegd, bijvoorbeeld over gegevens deling of het ontsluiten van mogelijke gegevens in andere systemen waar geen doelbinding mee is, maar van wel gedacht hebben. Dit gaat deze rotterdammer die gedupeerden helpen.

[0:20:26] Dus dat hebben we aan het college voorgelegd. Die hebben daar mee ingestemd. En wat wij dan steeds gedaan hebben is dat ook gemeld aan de anp.

[0:20:33] Dus in die keten hebben we een proberen dicht te leggen.

[0:20:37] Maar wat wel zo is is dat we iets gedaan hebben wat volgens wet en regelgeving misschien niet mocht.

[0:20:44] En ja dat is soms het afwegen van van het goede ten opzichte van het kwade. Maar dat doen we zeer zorgvuldig. We hebben het twee keer gedaan

[0:20:55] en daar moest je ook in je ambtelijke organisatie goed borgen dat alles wat je gedaan hebt gedocumenteerd is en dat er daarna ook weer weg is

[0:21:04] dus niet altijd ergens in een systeem blijft hangen. Wat dadelijk weer tegen je gaat werken. Maar dat is wel zo. N voorbeeld waar regelruimte

[0:21:14] werd eigenlijk bij het college gezocht hebben. En ja dan hebben wij wel in rotterdam moet ik echt zeggen een bestuur dat daar echt voor die rotterdammer is en dan ook dat besluiten durft te nemen. Maar in zijn algemeenheid. We kunnen elkaar heel erg goed vinden en werken goed samen

[0:21:32] een meneer omtzigt

[0:21:34] hoeveel ik noem het even de bruto cijfers die die zesduizend die ik noemde hoeveel zitten daar van andere toeslagen in. Ik kan dat niet aangeven.

[0:21:45] Dat is nog wel iets waar we het zicht niet op niet op hebben.

[0:21:51] Wat wij wel denken is dat niet dat de hoofdmoot is.

[0:21:56] Dus het is wel het grootste gedeelte is gerelateerd aan de toeslagen. Maar we zien nu ook doordat dat zo in de media is dat ook mensen die menen gedupeerd te zijn of misschien zelfs gedupeerd zijn in relatie tot andere toeslagen zeer geweld tot dit proces wenden. Dus als je mij vraagt hoeveel van die zesduizend heeft een relatie tot andere toeslagen. Ik kan u het cijfer niet geven. Maar ik kan daar wel zeg maar kijken of we dat uit de systemen kunnen kunnen halen.

[0:22:25] Omtzigt. Een korte.

[0:22:27] Ik zou het graag horen en het gaat me niet om de precieze getallen. Het gaat meer om indicatie over welke problemen ergens nog zitten. Dus als u zegt er zijn tien mensen die daarmee komen dat wij dat dan verder uitzoeken.

[0:22:40] Voor zorg dankuwel.

[0:22:44] Meneer van raar misschien een beetje gezegd over de over de regel ruimte

[0:22:50] een.

[0:22:51] Ik ben niet zo maar dat is misschien ook wel een beetje rotterdams van wat kan niet want ik denk dat in de huidige wet en regelgeving er heel veel wel kan

[0:23:03] en of dat nou in de participatiewet is of in andere wet en regelgeving maatwerk is altijd mogelijk. Feit is wel dat je het moet opschrijven dat je moet motiveren waarom je afwijkt. En dan is er veel mogelijk.

[0:23:21] Dus als je nu mijn vraag van wat zouden wij kunnen doen als als tweede kamer als commissie om het voor jullie makkelijker te maken. Dan is nu wel het gevoel die privacy. Dat kunnen we echt wel denk ik op een andere manier en beter regelen

[0:23:40] en aan de andere kant moet je het ook wel willen als stad en als bestuur om soms ook. Ja. Dit mag ik misschien niet zeggen. In dit huis. Maar soms wat burgerlijk ongehoorzaam te zijn als het zeg maar. Zij is deze doelgroep echt helpt

[0:23:55] en zo kijken wij wel naar de vraagstukken.

[0:24:00] Dus wat kan wel en niet kijken waar staat wat niet mag.

[0:24:07] Mevrouw coach die vroeg van de dilemmas

[0:24:13] een.

[0:24:14] U noemde zelf al huisvesting. Ja dat is een groot dilemma en dat staat dat staat los van deze doelgroep.

[0:24:23] Dat komt soms samen bij deze doelgroep. En daar is het nog meer urgent.

[0:24:30] Maar wij zien inderdaad dat gedupeerden die te maken hebben gehad met huisuitzettingen of misschien zelfs nu nog voor een huis huisuitzetting staan dat ook de woning in rotterdam liggen niet voor het oprapen.

[0:24:42] Dus huisvesting. Ja dat is in zijn algemeenheid en dat is echt een groot probleem

[0:24:47] wat wij wel in de rotterdamse setting gedaan hebben is met woningcorporaties echt een escalatie platform gecreëerd

[0:24:56] en dat geldt trouwens niet alleen voor gedupeerden, maar ook voor andere rotterdammers die echt in de problemen zitten in relatie tot huisvesting

[0:25:05] is dat de in dat platform altijd kunnen kijken of er ergens een sociale huurwoning voorhanden is specifiek voor echt schrijnende gevallen

[0:25:15] en daar hoort deze doelgroep bij maar huisvesting is echt een dat is echt een issue.

[0:25:25] Eventjes want de mevrouw van brak had dat ook nog iets over terugkeer.

[0:25:29] De huishoudens in het buitenland. Had u nog gevraagd die

[0:25:35] daar daar de die meldingen die krijgen wij wel

[0:25:40] een

[0:25:41] maar dat loopt heel vaak tegen het eerste aan wat ik net zei tegen huisvesting.

[0:25:45] Want als ouders in het buitenland wonen en die willen terugkeren, is het eerste toch huisvesting.

[0:25:51] Dus ja, we kennen het vraagstuk. We willen ook dolgraag op andere gebieden die maatschappelijke ondersteuning bieden, maar de eerste vraag is door. Ik wil terugkeren naar dat mooie rotterdam.

[0:26:05] Waar kan ik wonen

[0:26:07] en het vervelende is echt dat we geen laarzen hebben met woningen. U kunt daar terecht.

[0:26:12] Dus ja, we kennen ouders. Maar dat loopt echt is dat heel moeilijk in relatie tot huisvesting.

[0:26:21] Meneer meneer van raam nog een korte vervolgvraag een elkaar ook graag heel kort. En om want dan is er ook nog een tweede blokje met vier vragenstellers meneer.

[0:26:30] Dus goed begrijp is. Vindt u in de huidige wet en regelgeving eigenlijk voldoende ruimte om dat u zegt omdat de houding is. We gaan op zoek naar wat wel kan en dan blijkt nog kunnen. En soms moet je even misschien smokkelen. U noemde dat burgerlijke ongehoorzaamheid is het dan het college wat toestemming geeft om de gemeenteraad

[0:26:48] om een beetje te smokkelen.

[0:26:52] Ja. Als je ik heb het zelf een beetje burgerlijk ongehoorzaam genoemd smokkelen gaat voor mij een stapje stapje verder. Maar nee maar dan ga je niet juist een beetje rotterdams misschien met de haven en

[0:27:04] maar nee, als het echt zeg maar besluiten zijn waarvan wij zien dit kan zeg maar op privacy schenden of wet en regelgeving echt te buiten gaan dan doen wij dat altijd met ons bestuur. Dus we hebben een wethouder die is verantwoordelijk voor dit proces. Maar wat we ook zien is dat het dan in het volledige college wordt neergelegd

[0:27:27] omdat wij willen dat ook onze bestuurders moeten gewoon gelegitimeerd zijn om sommige dingen te doen. Dus het is echt niet zo dat wij zeg maar ambtelijk binnen dat professioneel aanmodderen. Nee, wij doen echt de bestuurder meenemen als wij doen. Dit is nodig, maar we lopen tegen grenzen aan al dan niet wettelijk. Dan doen we dat altijd via onze bestuurders.

[0:27:53] Nu begrijp ik snap ik.

[0:27:55] Het was juist bewust was het college legt iets voor een college of.

[0:27:58] Aan de gemeenteraad.

[0:27:59] In principe is het college dat wel. De verhouding college raad die is in rotterdam. Mag ik zeggen echt transparant.

[0:28:08] Dus ook in het meenemen van de raad bij de dingen die we doen bijvoorbeeld het voorbeeld wat ik net zei we ontsluiten gegevens uit een systeem. Maar eigenlijk geen doelbinding mee is. Dat kan je terugvinden in brieven van de wethouder aan de raad. Dus we deden dat altijd.

[0:28:24] Bianca had toch een korter.

[0:28:27] Dat is mijn vraag wel een beetje beantwoord. Want ik ben wel benieuwd naar wat die situatie dan was maar dat staat dus in een brief van een collega's aan de gemeenteraad en ik kan er zelf in duiken. Maar mocht u de tijd vinden om dat aan ons toe te sturen, ben ik dan natuurlijk wel geinteresseerd in want het is voor ons natuurlijk heel leerzaam om te kijken in wat voor bochten u zich moet wringen. En wat voor regels u moet overtreden noodgedwongen om dienstbaar te zijn aan de burgers.

[0:28:53] Het is inderdaad tussen de brief is openbaar. Dus de website van de gemeente rotterdam is ontzettend toegankelijk. Maar maar nog even gewoon het voor het voorbeeld

[0:29:03] we in de twee gevallen waar dit mee te maken heeft, ging het echt om die auditie in de aanpak

[0:29:10] is. Hoe komen wij in contact met die rotterdammer.

[0:29:14] En wat wij wisten is dat in sommige systemen er mogelijk een telefoonnummer stond van een oude. Wij hadden dat telefoonnummer zelf niet gekregen vanuit de meldingen van u haten.

[0:29:26] Dus toen hebben we het college heeft gezegd u mag dat andere systeem raadplegen om dat telefoonnummer eruit te halen.

[0:29:33] En toen zijn mij zeg maar gaan bellen en dat soort stappen dat dat te leggen we het bestuur voor college neemt het besluit en we melden dat aan de gemeenteraad.

[0:29:45] En dat staat dan ook in die brief op deze manier.

[0:29:48] Mooi concreet voorbeeld. Ik ga een tweede ronde vragen ophalen. Meneer mulder.

[0:29:54] De voorzitter, elf procent is, is vrij veel van alle gevallen en er is overleg met de. U kunt u beoordelen of de situatie die een van de ouders in rotterdam of die representatief zijn voor

[0:30:11] de rest van het land of dat dat ergens afwijkt.

[0:30:16] En ten tweede als u me toestaat. Voorzitter, wat doet rotterdam als u als een uit huis geplaatste kinderen ter sprake komen. Hoe gaat u daarmee om.

[0:30:29] Mevrouw paul.

[0:30:31] Dank u, voorzitter en veel dank aan de heer van als voor uw bevlogen betoog. Ik heb een vraagje over de vroegtijdige samenwerking. Met de gemeentelijke ombudsman kunt u misschien iets specifieker aangeven wat dat heeft opgeleverd. Welke zaken u daardoor hebt kunnen voorkomen of kunnen versnellen of met meer aandacht hebt kunnen doen en hebt u op basis daarvan ook adviezen voor andere gemeenten. Wellicht dankuwel.

[0:31:00] Meneer gemis.

[0:31:02] Voorzitter, dankuwel en heel veel dank en en veel respect voor hoe in rotterdam. Dit wordt aangepakt

[0:31:10] en dat u zich niet laten weerhouden door een apg of dat soort zaken om mensen te bereiken.

[0:31:17] Nog een vraag

[0:31:19] veertig procent ongeveer wenst dienstverlening te ontvangen.

[0:31:23] Daar nog iets verder op worden ingegaan. Zestig procent dus niet. Is dat omdat het is opgelost of omdat het wantrouwen te groot is of omdat wat treffen

[0:31:36] en bij die veertig procent. Wat voor dienstverlening is het inderdaad vooral gericht op kinderopvangtoeslag of is dat inderdaad huisvesting omdat het ongeveer de topic nummer één is.

[0:31:48] Mevrouw arib.

[0:31:51] Dank voor de toelichting voor de onorthodoxe aanpak op zijn rotterdams sokken we rotterdam. Maar ik ben niet objectief. Dus

[0:32:01] ze speelt zal ik ga een vraag over meldingen en daarvan is eenenveertig, honderd negenenvijftig erkend gedrukt.

[0:32:11] De.

[0:32:12] Ook veel tijd neemt dat in beslag voordat iemand weet of die wel of niet tot de slachtoffers erkend slachtoffer laat ik het zo makkelijk.

[0:32:22] Noemen.

[0:32:23] En dat vraag ik omdat ik heel veel hoor dat vaak heel lang duurt voordat iets wordt afgehandeld.

[0:32:31] Dat was.

[0:32:32] Dankuwel. Meneer van assen.

[0:32:36] Mevrouw de voorzitter,

[0:32:39] Dank voor de vervolg vragen

[0:32:45] meneer mulder van staat rotterdam is dat representatief voor de andere gemeenten en een vragen over de uithuisplaatsingen.

[0:32:56] Ik heb het niet dagelijks contact met andere gemeenten om op basisniveau te vergelijken van is het hetzelfde wat absoluut hetzelfde is wat het met deze mensen gedaan heeft. Dat is echt overal hetzelfde. Dat zit heel erg diep.

[0:33:17] Ik spreek zelf ook met gedupeerden en ik zeg nu weer het woord gedupeerde. Nu doe ik het bewust. Maar zij voelen zich niet gedupeerd zijn noemen zichzelf getroffenen en als je in dat gesprek dat voelt dat dat echt een gradatie dieper is. Dat zit in alle gemeenten.

[0:33:38] Dus dat gevoel. Wat is mij aangedaan hoe kan ik in godsnaam met deze situatie beland worden? Daar is rotterdam niet uniek in

[0:33:46] waarom. Elf procent is veel

[0:33:53] maar we staan. Helaas was rotterdam op een aantal lijstjes altijd bovenaan. En waar je liever net zo goed als je bij de stand in de eredivisie dat wel wil staan

[0:34:05] en dat heeft er wel mee te maken.

[0:34:08] Dus ja. De armoede en schulden binnen rotterdam. Dat speelt gewoon mee in relatie tot stress traumas

[0:34:16] bij bij bij deze doelgroep.

[0:34:19] Dus ik denk niet dat wij representatief zijn in ieder geval niet in het gevoel.

[0:34:25] Alleen bij ons is het vaak wel een stapeling van dingen die er ook al waren en daar komt dit dan bij.

[0:34:32] Dus dat is in ieder geval wat wat mij wel opvalt in de praktijk als het gaat over de uithuisplaatsingen.

[0:34:42] Dat is een heel lastig verhaal vinden wij zelf vinden wij van onze coaches zoals wij ze noemen in de spreekkamer,

[0:34:51] want wij gaan niet over de jeugd beschermingsmaatregel. Wij gaan niet of dat terecht of onterecht is.

[0:35:01] Wij gaan over de maatschappelijke ondersteuning die wij kunnen bieden en wat wij in dat proces wel kunnen doen.

[0:35:07] Dus wij zijn heel erg blij met het landelijk ondersteuning team wat er nu is.

[0:35:12] Wij hebben een goede samenwerking met de jeugdbescherming rotterdam rijnmond

[0:35:16] en in de driehoek en met de ouder in de vierhoek. Dus het landelijk ondersteuningsteam. De gemeente

[0:35:24] jeugdbescherming rotterdam rijnmond en de ouder zijn wij nu in gesprek. Om te kijken hoe gaan wij dit aanvliegen.

[0:35:33] Dus dat staat echt nog in de kinderschoenen.

[0:35:37] Maar de samenwerking tussen deze partijen ook al is het zeer pril.

[0:35:42] Daar ben ik wel heel erg blij mee.

[0:35:45] En wat wij ook zeggen tegen onze medewerkers. Als dit aan de orde is. Dat zeggen we bij bijna alles

[0:35:53] vel geen oordeel voor het gesprek waardevrij ondersteun. Wat we nu zien is dat er heel veel ondersteuning vragen zijn om dossiers op orde te krijgen.

[0:36:04] Dus kunt u ons helpen om bij jeugdbescherming mijn dossier volledig te krijgen. Dat soort vragen. Daar worden wij nu wel voor voor ingeschakeld.

[0:36:17] Mevrouw paul ombudsman.

[0:36:21] Het lijkt of dat we altijd tegenover de ombudsman staan, maar we hebben echt het goede voor met die rotterdammer.

[0:36:28] Alleen de ombudsman is wel een escalatiemogelijkheid voor die rotterdammer als die vaak vastloopt in het systeem van een gemeentelijke organisatie en dat is denk ik ook goed. Zo houden we elkaar ook scherp en kunnen we het beter doen. We hebben alleen gezegd hier aan de voorkant. Daar gaan wij niet op zit te wachten.

[0:36:46] Wij willen namelijk geen escalatie hebben. Wij staan in de frontline en we gaan dus vanaf het begin af aan samen doen

[0:36:56] en daar waar de rotterdammer zich meldt dat boeit ons niet

[0:37:00] of bij de ombudsman is of bij een ander gemeentelijk loket. Wij gaan dat samen doen.

[0:37:07] En daarnaast heb je heeft iedereen ook zijn eigen rol, maar wij hebben wel gezien dat bij dit soort complexe vraagstukken

[0:37:14] het echt helpt om anders naar de materie te kijken

[0:37:18] en niet elk vraagstuk leent zich daar misschien voor. Maar het heeft ons in ieder geval wel geleerd om ook in de samenwerking met de ombudsman soms ook iets anders te kijken en uit je rol te stappen die je formeel hebt.

[0:37:34] Meneer grimm is

[0:37:38] veertig procent dienstverlening. Maar dus ook zestig procent niets.

[0:37:43] Dat is een klare constatering. Dat is ook zo.

[0:37:47] En we zien inderdaad. Dat heeft verschillende oorzaken. Een van door de oorzaak die noemt uzelf al in heel veel situaties

[0:37:55] hebben de problemen zich opgelost, al dan niet door het afbetalen van schulden, het accepteren van werk gezinssituatie weer op orde. Dus de situatie is nu dusdanig dat ze zeggen van nee ik zit weer goed in mijn vel. Ik heb weer perspectief.

[0:38:12] Bedankt voor het aanbod. Maar dat hoeft even niet wat we nu wel ook zien is dat in die zestig procent niet nu dat we verder in het proces zijn

[0:38:24] mensen die eerst nee hebben gezegd nu toch bij ons aankloppen met. Wij zouden toch ondersteuning willen

[0:38:31] en dat zien wij echt als als positief vinden we heel erg fijn

[0:38:38] en dat komt ook door mond op mond reclame

[0:38:41] oude panels. Het heeft echt te maken met het herwinnen van vertrouwen

[0:38:47] dat als ze weten van hey. Ze willen ons echt helpen. Ze zijn er voor ons dan komen misschien vanuit wantrouwen het nee gezegd zijn, maar we zien nu ook dat ze zich zelf bij ons melden en dat vinden wij echt wel.

[0:39:01] Je kan alles een zijn compliment vreemd, maar wij zien dat echt wel als een compliment voor deze aanpak.

[0:39:07] En wat voor dienstverlening gaat het dan om ja dat is dat is echt heel divers. Dat kan enkelvoudig zijn. Het is ook vaak meervoudige problematiek. We zien steeds vaker de psychosociale problematiek.

[0:39:23] In het begin ging het heel vaak over schulden

[0:39:25] en over regelingen en maar we zien nu dat het echt tot de kern van bestaan komt en dan kom je echt in hoofden van mensen echt achter de voordeur

[0:39:34] en dat is veel meer dan dan financieel dus op dat vlak zien we de de vraagstukken toenemen en complexer worden.

[0:39:44] Mevrouw arib,

[0:39:46] ik vind het helemaal niet erg als je met een gekleurde bril naar een stad kijkt dus.

[0:39:58] Amsterdam,

[0:40:01] Het duurt het duurt het lang. Kijk in de ogen van gedupeerden is elke dag is lang.

[0:40:08] Dus ja dat horen we ook

[0:40:13] aan de andere kant is het ook onze taak om ook te zeggen dat het wel een complex proces is

[0:40:20] net zo goed als wij op onze vlakken niet morgen de oplossing kunnen hebben, weten we ook dat gelet op de aantallen en hoe de regelingen de uitziet. Ook voor onder andere u haten dit ook moeilijke processen zijn.

[0:40:33] Dus ik vind ook dat we daar een rol in hebben om daar eerlijk over te zijn.

[0:40:40] Ja. Het is zoeken geweest maar ik zie nu ook echt in dat het sneller gaat.

[0:40:46] Dus duurt het te lang. Ja weet je ik vind dat lastig. Dat is ook individueel bepaald wat wel zo is en zeker ook al in de vraag of meneer van meneer kaya is als wij zien van hey. Dit gaat echt tot problemen leiden. Kan hier versnelling plaatsvinden in het proces bij u haten. Dan hebben we die escalatiemogelijkheid en dan komt ie ergens uit een stapel en komt die bovenaan te leggen te liggen. Wat we ook weten is als we dat doen is dat er een andere niet meer bovenaan ligt want dat is de werkelijkheid ook.

[0:41:19] Dus als gemeente zeggen we ook. Wij moeten echt heel prudent omgaan met het escaleren en gevallen schrijnend maken want dan zijn alle gevallen schrijnend en er wordt niets opgelost.

[0:41:34] Vraag korte vervolg vragen.

[0:41:36] Nou ik werd getriggerd door een opmerking van u over dat u ook wordt gevraagd of ingeschakeld om inzage te krijgen in dossiers. Maar de heeft niet bij verteld dat wel of niet doet. Daar was ik benieuwd naar.

[0:41:51] Dat ging. Dank voor de vraag. Dat ging met name over de vraag in relatie tot de uithuisplaatsingen.

[0:42:00] Daar zien wij nu vragen voor ondersteuning voor inzage van dossiers. Wij hebben natuurlijk zelf niet die toegang. Wat wij wel doen is samen met het landelijk ondersteunings team de contacten leggen om te zorgen dat dat dossier of die inzage tot stand komt.

[0:42:18] Dus ja daar ook daar pakken wij onze rol om te kijken hoe kunnen wij die ouder helpen bij zijn? Vraag

[0:42:25] en uiteindelijk hebben wij het dossier niet maken wij het dossier niet

[0:42:31] wat wij ook zeggen. Nee is nooit een antwoord.

[0:42:34] Dus elke rol hulpvraag die er komt. Nee is geen antwoord

[0:42:40] en uiteindelijk kwam het antwoord misschien wel eens nee zijn als het buiten onze macht liggen of in onze onmacht zit, maar elke vraag is een serieuze vraag en dan kijken wij waar wij kunnen helpen

[0:42:51] zoals die vragen komen. Daar proberen we iets in te doen.

[0:42:56] Dankuwel

[0:42:58] door naar het tweede deel van deze misschien wel meer van alsnog iets.

[0:43:03] Dat korte vragen tot lange antwoorden leiden, maar dat is mijn mango excuus.

[0:43:08] Wij zijn anders gewend voor volgens mij doet u dit heel goed en compact en concreet meneer van onze complimenten voor. Ik kijk even naar mijn meer van graham of ik mevrouw koen het woord mag geven voor mevrouw koenders is als eerste. Je krijgt het klik het die van meneer van breder en zal de inleiding voor tweede deel doen samen met haar collega's die elkaar rechterzijde

[0:43:29] werken.

[0:43:32] Zit ik goed zo. Ik kan ik zie iets op het scherm. Daar staan. Dat moet de technieken oplossen. Oké nou ik ga hem meenemen in het in voortgang van het financieel herstel. Dat doen wij inderdaad samen. Ik denk dat het goed is om op voorhand te zeggen dat wij bij. Ik neem er in een soort vogelvlucht even mee in het in dat in de grote lijnen van het van het financieel herstel en we hebben wat meer ziet voorbereid op waar wij van dachten dat u misschien ook wel de meeste belangstelling voor zou hebben en dat zijn is de situatie rondom de verzoeken persoonlijk dossier, de commissies en de beroepen niet tijdig. Dus daar zullen we wat uitvoeriger bij stilstaan, maar ook goed om te beginnen bij bij het overall beeld rondom financieel herstel en daarbij nog een keer goed om u mee te nemen dat zodra iemand een ouder zich bij ons meldt bij het proces eigenlijk ingaan en het eerste wat we doen op dit moment is dus ook vragen. Heeft u andere probleem en heeft u hulp nodig van gemeente. En als ouders aan jou opzeggen. Dan geven wij die gegevens van deze ouders ook door aan gemeenten. Dus dat betekent dat je heel snel aan de aan bij de melding op dit moment ook gevraagd wordt naar andere problematiek buiten het financieel herstel om een gemeentes kunnen dan ook daarmee aan de gang. Daarna volgt binnen een halfjaar een eerste toets en die eerste toets die stelt dus vast welke ouders bij zonder meer als gedupeerd kunnen beschouwen en die ouders die hebben dan ook gelijk de toegang tot de schulden aanpak en die hebben die krijgen de kat zijn schreef een dertigduizend euro

[0:45:25] dan en daarna volgt dan de integrale beoordeling loopt het niet goed met.

[0:45:35] Komt hier goed? Ja.

[0:45:38] Ik wil niet in de gaten. Dus en dus en daarna volgde integrale beoordeling en in een integrale beoordeling en wil ik toch ook weer een keer benadrukken bepalen wij voor ieder ieder die zich dus gemeld heeft de grondslag van gedupeerd uit. Dat kan dus zijn vooringenomenheid, hardheid of opzet grove schuld. Dat wordt per jaar bepaald en berekenen we uiteindelijk ook de compensatie en daarom is dat dus ook een een een uitvoeren en langdurig proces voor ons om uit te voeren, omdat we dat per jaar vaststellen en uiteindelijk ga kunnen ouders zeggen ja maar daarmee is mijn compensatie niet voldoende geweest en dan volgt dus nog werkelijke schade dus in die drie stappen is het proces ingericht.

[0:46:25] Als ik dan nu kijk naar de stand van zaken. Dan ziet u eigenlijk rondom de aanmeldingen dat in het afgelopen jaar zo'n veertigduizend aanmeldingen erbij zijn gekomen en dat is met name natuurlijk ook ontstaan na de bekendmaking van de catshuis regeling. Toen is de toeloop enorm toegenomen en we zien op dit moment nog ongeveer tussen de honderdvijftig en tweehonderd aanmeldingen per week binnenkomen dus nog steeds meldden zich ouders bij ons aan

[0:46:57] die eerste toetsen daar na dus dat er een initiële.

[0:47:02] Hele grote.

[0:47:03] De groep oudste gemeld heeft, hebben wij dat inmiddels terug weten te werken naar dat wij die dat eerste halfjaar ook halen. Dus de mensen worden ook echt binnen een half jaar door de en wordt de eerste toets gedaan en hebben ze hebben er in ieder geval de gedupeerden zekerheid dat zij die gedupeerd uit. Ook hebben voor de mensen die dat

[0:47:23] voor wie dat niet aan de hand is voor wie we dat nog niet kunnen vaststellen. Daar volgt dus dan een integrale beoordeling om dat vast te kunnen stellen

[0:47:33] op dit moment circa vijfentwintigduizend mensen voor wie wij dus de gedupeerd uit vastgesteld hebben en de voorraad voor mensen die is nog door de eerste toets moet dus ongeveer vijfenvijftig, honderd op dit moment voor de integrale beoordelingen. Daar hebben we er dus op dit moment ongeveer elfduizend van behandeld. Ik moet ze ik zeg integrale beoordeling dat ik moet eigenlijk duidelijker zijn. Dat is een onderscheid tussen de mensen die integraal beoordeeld zijn en voor wie ook echt per jaar. Die beoordeling heeft plaatsgevonden. En en dat is naast de mensen die bij spreken wie voor wie dertigduizend euro genoeg is en die bijvoorbeeld zichzelf af willen melden of mensen voor wie evident geen recht is. Daar volgen wij een verkorte procedure en dat heeft tot voordeel dat wij eigenlijk voor de ouders die wachten eigenlijk de de wachtrij korter maken. Zo zo zeg ik het maar even wat klinisch en het heeft voor de ouders die in dat proces zitten ook de mogelijkheid om snel duidelijkheid te krijgen. Dus als bijvoorbeeld de groep is die wij behandeld hebben geen kinderen die die zich gemeld hebben die geen kinderen hadden en geen kinderopvangtoeslag. Daar hebben wij in het einde van het jaar een een pilot gedraaid en dat heeft ook echt geholpen om hen sneller duidelijkheid te geven over wat nou eigenlijk de reden dat u zich aangemeld. De bent u eigenlijk hiervoor om bij ons op de juiste plek. En op die manier hebben we ook daarin kunnen helpen om te zorgen dat ze op de juiste plek terechtkwamen.

[0:49:09] Ten aanzien van de integrale beoordelingen zou ik ook nog willen melden dat we gemerkt hebben in de afgelopen periode dat steeds meer ouders behoefte hebben aan echt alle jaren te bezien en dat heeft best wel impact op op het werk wat wij moeten doen en ik begrijp dat heel goed en laat ik dat ook voorop stellen. Ik snap heel goed dat mensen wantrouwend zijn naar naar de overheid misschien ook nou, naar u haten als organisatie. Maar het heeft dus wel impact. En omdat je dan dus ieder jaar wat ooit verstrekt is moet bekijken en soms is het voor ons best heel evident waar de in welke jaren de problemen zitten, maar desondanks zullen we dan per jaar een heel heldere beoordeling moeten maken van van de gedupeerd uit in de jaren.

[0:49:57] Nou ja dat dat dat alles beter. Dus zijn we in de afgelopen periode nog wel in staat geweest om toch ook het aantal beoordelingen dat wij doen te laten toenemen. En maar zijn we en dat is ook goed en realistisch. Om te zeggen zijn we niet in staat om eigenlijk het tempo te maken wat gelijk loopt met de meldingen zoals ze binnen zijn gekomen. Dus als je kijkt naar de veertigduizend, die zich in het afgelopen jaar gemeld hebben. Dat is niet in verhouding tot wat wij af kunnen doen in het dagelijkse werkzaamheden van u etc.

[0:50:36] We hebben wel de organisatie opgeschaald. Dus en we hebben dus we hebben in de afgelopen periode. De organisatie ongeveer verdubbeld en en hebben we ook heel erg gezocht naar mogelijkheden om om versnelling en verbetering al te realiseren. Nog los van wat de uit de herijking kan komen en ik denk dat het goeds dat ik u ook nog even meenemen in hun element. Wat wat ons voor een uitdaging stelt als het gaat over het goede van deze organisatie kijkt het. En we praten heel vaak over de zo'n zaak behandelaar die die die dit werk doen uitermate belangrijke functie binnen de organisatie en dat is vanuit het arbeidsmarktperspectief ook best lastig om voldoende mensen te vinden. En nou zo breed en de arbeidsmarkt een probleem. Iedereen zoekt naar personeel, maar wij zoeken ook best bijzonder personeel en de competenties die wij zoeken, zoeken wij naar mensen die zowel juridisch fiscaal als financieel goed onderlegd zijn, maar daarnaast moeten ze ook nog gewoon heel goed gesprek kunnen voeren. Dat moet empathisch zijn. Dat moet mensen moeten kunnen doorvragen en mensen moeten een hele goede aansluiting en connectie maken met de ouders met wie zij spreken en die combinatie. Dat is best een bijzondere combinatie en dat betekent dus ook dat in de werving dat ons echt wel voor soms uitdagingen stelt inmiddels zoeken we naar alternatieven. Dus een van de dingen die we doen in om toch. Het is te blijven zoeken naar hoe kunnen wij versnellen is kijken, kunnen we wat administratieve werkzaamheden die persoonlijk zaak behandelaren doen, kunnen we die dus later meer laten doen. De administratie medewerkers en op die manier proberen we het proces dus ook nog meer verder te versnellen en te verbeteren.

[0:52:31] Ja ik ga ik krijg je opdracht om door te gaan. Oké. Dat is helemaal goed na verder misschien nog goed om de tussen de zijn dus continu bezig om om verbeteringen aan te brengen. Een van de verbeteringen die ook voortkomt uit de bespreking in de kamer is zorgen en op verzoek van nationale ombudsman zorgt voor een gepersonaliseerde brief na een afwijzing in een eerste toets. En wat we aan doen zijn is de teams die veel moeten samenwerken om die allemaal regionaal te vormen. Dus dat multidisciplinair werken dat daar hebben we ook veel vertrouwen in dat ons dat gaat helpen. Ja doe maar naar de volgende. Dan denk ik dat ik aids moet vertellen over het verzoek persoonlijk dossier. Eigenlijk is denk wel goed om even te melden dat het team wat zich bezighoudt met het eigenlijk met het samenstellen van dossiers aan het lac werk dat team was uit in aanvang echt gericht op op de verzoeken persoon dossiers die van ouders kwamen en die ouders die zeiden nou doe mij doe mij dat dossier. Maar wat jullie hebben en toen hebben wij wel eens eerder gedeelte. Het kost ons zo'n honderd vijftien uur om zo'n dossier samen te stellen dus samen te stellen en te lakken. Dus alle alle alles van privacy correctheid te voorzien. Daar zijn gaandeweg andere verzoeken bijgekomen. Dus er is inmiddels een verzoek bijgekomen vanuit de commissie werkelijke schade. De zijn bezwaar dossiers die die samengesteld moeten worden en ook de de stukken die de commissie van wijze gebruikt moeten gecontroleerd worden op privacy, informatie en helemaal bovenaan de lijst staat het herstel dossier van de ouders zelf en ook daar als ouders dat dossier willen hebben, dan zullen we dat moeten lakken.

[0:54:21] Dat stelt ons echt voor hele grote uitdagingen, want het controleren en werk en het lak werk dat ook hier betekent dat dat je een beroep doet op en ja toch wel hele bijzondere competenties. Mensen die heel precies kunnen werken en mensen die dat ook de hele dag door kunnen doen.

[0:54:39] Dus dus dat is dat zijn mensen die gewoon niet bij ons in de rij staan om te vinden. Dus wij zijn met dit probleem ook aan de slag. We zoeken nog naar andere oplossingen naast het vergroten van de capaciteit. Want daar zijn we continu mee bezig. Ze zeggen we ook van nou ja misschien moeten we kijken of we dat in automatisering nog op kunnen lossen, zowel in de samenstelling van de dossiers als het lak werk en we kijken ook naar want we hebben bijvoorbeeld ook vastgesteld dat het ontvangen van bijvoorbeeld een en vd dossier. Dus het hele uitgebreide dossiers. Dat dat helemaal vaak niet aansluit bij waar ouders behoefte aan hebben en daar kijken we dus nog of door het gesprek met ouders te voeren van wat waar heb je nou echt behoefte aan om om dan te zorgen dat we dus misschien met een veel kleinere set aan gegevens ouders veel tevredener kunnen stellen. Dat zijn we allemaal aan doen. We hebben daarvoor ook een bak advies meegekregen en ook debat bak heeft gezegd ja, wij erkennen wel dit dilemma wat jullie schetsen. Maar wij denken eigenlijk dat dat daar geen eenvoudige oplossing is. Ze ga ga vooral maar veel beter communiceren met die ouders. Ik reageer het advies. Een beetje maar dat is wel waar zij zeggen zet daar nou maar op in. Dus dat gaan mijn natuurlijk ook doen. Alles opgeteld betekent wel dat noopt ons wel tot prioritering. Wij moeten daar keuzes maken, want we weten dat de vraag. Vele malen groter is dan dat we uberhaupt zullen kunnen voldoen. Dus dat is denk ik ook goed om u dat mee.

[0:56:13] Die te geven.

[0:56:15] Ik ga denk naar jou kijken.

[0:56:17] Ja. Nee

[0:56:21] microfoon.

[0:56:24] Ik zal een hele korte toelichting.

[0:56:26] Voorzitter, is het handig om meteen vragen.

[0:56:28] Vertellen.

[0:56:30] Dit stukje af maken en dan krijg je vragen.

[0:56:33] Goed. Ok ik beluister.

[0:56:40] Ik zou heel kort stilstaan bij de dossiers en dan ook weer het woord geven aan mijn collega commissies het goed om te benoemen dat de commissies natuurlijk onafhankelijk zijn. Dus ik ben hier voor een technische toelichting van een rol, maar kan niet voor hun spreken

[0:56:57] als we ze alle drie langsgaan bij de commissie van wijzen. Dat gaat eigenlijk gewoon goed die beslissen of geven een advies binnen een week en de enige verbetermaatregelen die we op dit moment willen voorstellen is dat in situaties waar er geen verschil van mening bestaat

[0:57:14] tussen de ouder en zowel over de feiten als over de uitkomst van de compensatie beslissing dat die dan ook niet meer hoeven worden voorgelegd aan de commissie rechtsbescherming zit hem hier in het feit dat als een ouder het er niet mee eens is of dat zou willen het altijd gewoon alsnog wordt voorgelegd

[0:57:31] en dan de bezwaarschrift een adviescommissie belangrijk om te benoemen. Die zijn onderdeel van een brede bezwaar proces. Wat ook bij uw wordt uitgevoerd.

[0:57:40] Er zijn bezwaren. Die komen binnen op de eerste toets de integrale beoordeling en met mindere mate de commissie werkelijke schade

[0:57:47] zijn,

[0:57:49] zijn hier grote achterstanden en er is een gemiddelde doorlooptijd van twaalf maanden.

[0:57:55] Het komt ook. Je ziet dat het aantal bezwaren toeneemt, met name omdat het aantal beslissingen dat u uiteen neemt ook toeneemt en al deze bezwaren lopen ook uit termijn. Dat komt omdat we ze met een first in first out systematiek oppakken. Dus degene die het eerst bezwaar indient wordt ook als eerst behandeld. Dat betekent wel dat iedereen achteraan de rij

[0:58:16] ook uit de termijn loopt

[0:58:18] de voornaamste bottleneck is, zijn de dossiers die moeten worden opgeleverd en geanonimiseerd en met de ouder en de gemachtigde gedeeld worden voordat een bezwaarprocedure doorgang kan vinden. Daarnaast is ook op termijn als een dossier bottleneck zou worden opgelost. Opschaling van de bak zelf benodigd. Daar zijn ze ook mee aan de slag

[0:58:39] en en wat we ook proberen te doen is ouders beter informeren zien dat er bezwaren zijn die waar mogelijk ook andere oplossingen voor zijn en een door met een ouder in gesprek te gaan voorkomt dat dat er een onnodige juridische juridische procedure volgen waar een andere oplossing beter werkt.

[0:58:58] Goed om te benoemen dat

[0:59:00] de doorlooptijden waar we naar streven ook echt alleen behaald kunnen worden als we die knelpunten rondom de dossier vorming en de opschaling weten op te lossen.

[0:59:10] De laatste is de commissie werkelijke schade zoals jullie wel bekend zijn hier verschillende zorgen rondom het aannemelijk maken van schade. De gesprekken die ouders met de commissie voeren. De verwachtingen over welke schade misschien vergoeding krijgt en de doorlooptijden.

[0:59:25] De commissie gaat in hun tussen evaluatie hier ook op in en heeft hiervoor ook met verschillende betrokkenen gesproken zoals het oude panel boink en de nova

[0:59:35] en

[0:59:36] benoemd hier ook specifiek ingaande op de drie punten die ik eerder noemde dat de hoorzittingen niet zijn bedoeld als verhoor. Ze zijn bedoeld als onderdeel van het erkenningsproces. Maar ze herkennen ook dat dat nog niet altijd als ouders wordt ervaren. Dus daar gaan ze ook mee aan de slag.

[0:59:51] We noemen hier wel het dilemma dat ze ondertussen gebonden zijn aan het civiel schadevergoedingsrechten in nederland. Dus dat het aannemelijk maken van schade. En nou ik zou niet willen zeggen aantonen, maar ook het aannemelijk maken van iets van causaliteit met de problematiek bij de kinderopvangtoeslag. Dat dat wel een vereiste is om advies te kunnen geven.

[1:00:12] De verwachtingen zijn hier ook ingegaan op de immateriële schadevergoeding hebben hier ook een advies van een onafhankelijk advocatenkantoor over gehad en zijn aan de slag om dat te vernieuwen en transparanter te maken. En als laatste aan de slag met de doorlooptijden door op te schalen en te differentiëren in simpele en meer ingewikkelde casuïstiek die hen wordt voorgelegd.

[1:00:35] Dan geef ik hem door aan mijn collega.

[1:00:39] Dan wel als laatste blokje nog de beroepen niet tijdig. Denk goed om u daar ook even mee te nemen en daar wil ik eigenlijk op voorhand nog even meegeven en dat geldt namelijk ook voor de de de de situatie rondom de de verzoeken persoonlijk dossier is. Dit zijn voor onze beste hele zware dilemmas die leven leveren ons ingewikkelde gevoel op van hoe gaan wij hierin goed en op de juist meer kunnen prioriteren en werken. Dus dat zijn dilemmas die die ons zwaar vallen. Maar dat geldt dus ook zeker voor de situatie die voortkomt uit de beroepen niet tijdig. Eigenlijk is het zo dat ik zei u straks. We hebben zoveel aanmeldingen binnengekregen. Wij kunnen de integrale beoordelingen eigenlijk nooit binnen de daarvoor gestelde termijn afhandelen. Op dit moment lopen er al vijfentwintigduizend aanmeldingen uit die beslistermijn. Deze ouders krijgen een brief die mogen een ingebrekestelling doen en daarna op het moment want dat leidt bij ons niet tot een voorrang. Je wordt niet als je in gebrek die ons in gebreke stelt en met voorrang behandeld. Wij betalen gewoon de dwangsom. Ouders kunnen daarna de stap maken om alsnog een beroep niet tijdig in te dienen. Dan volgt een rechterlijke uitspraak en die rechterlijke uitspraak betekent dat wij over het algemeen dus wel die ouders met voorrang gaan behandelen en we zien eigenlijk omdat de aantallen zo groot zijn en omdat we zien dat heel veel ouders in een ingebrekestelling indienen, verwachten we dat ook de beroepen niet tijdig en dat zien we eigenlijk nu al gebeuren in een enorm tempo zullen gaan oplopen. Iedere rechterlijke uitspraak die maakt dat wij dus ouders met voorrang moeten behandelen betekent dat de andere ouders langer laten wachten en voor ons is dat op de totale populatie natuurlijk de vraag is hoe werkt dat nou ten opzichte van kamer rechterlijke.

[1:02:30] Inspraak,

[1:02:31] Hebben wij natuurlijk op te volgen en ze een punt wat ik daarbij wil maken is dat wij met elkaar gezegd hebben. Wij vinden dat iemand die in een schrijnende situatie zit altijd voorrang moet hebben. Dus daar kijken we altijd na en het zou niet zou moeten zijn dat je de hele route naar de rechter moet lopen omdat je industrie schrijnende situatie zit en met voorrang behandeld moet worden. Dus die zullen altijd met voorrang door ons behandeld worden. Ik denk dat ik het daar even bij laat voor. Nu.

[1:02:59] Ja

[1:03:01] ik wou net vragen of een stukje schulden doet en dan gaan we de een aanvragen doen.

[1:03:06] Ja

[1:03:08] dat kan, mevrouw kat. Maar ik wil graag dat de informatie die met ons gedeeld wordt met ons gedeeld wordt. Heeft u daarna ruimte voor vragen en ik zie al dat mensen alweer weggaan over twintig minuten eindigt deze bijeenkomst weer zou gaan doen.

[1:03:21] Ik zal het kort houden

[1:03:23] gewoon best te doen.

[1:03:25] De aanpak. We hebben het over de schuldenaanpak. Als

[1:03:29] dat we hebben de schuldaanpak. Eigenlijk zijn we gestart om te kijken dat als mensen de compensatie ontvangen die bestaat uit een gedeelte terugbetaalde bedragen die onterecht naar de belastingdienst zijn betaald stuk immateriële compensatie, een stuk materiële compensatie.

[1:03:43] De in sommige gevallen nog schulden achterblijven

[1:03:47] en in de schuldenaanpak definiëren we eigenlijk twee elementen dat het eerste element dat de definiëren is de relatie tussen de ouder,

[1:03:56] de publieke schuldeisers en belastingdienst bijvoorbeeld een lokale schuldeiser

[1:04:01] en een andere is de relatie met de private schuldeisers

[1:04:05] en schulden is een containerbegrip. Dus bij de publieke schulden gaan we

[1:04:10] kwijtschelden volledig alle achterstanden weghalen

[1:04:14] en bij de private schulden nemen we alleen de achterstanden over die zijn ontstaan. Het is belangrijk om die definitie toch nog maar weer even scherp neer te zetten en door die twee een loopt de wezen benen amazon pijn

[1:04:26] mensen die in de schuldhulp zijn teruggekomen schuldsanering projecten.

[1:04:30] Dat is een heel streng regime. We hebben gezegd aan het begin

[1:04:34] van deze regeling willen we die mensen daar uithalen ze driejarig regime op basis van inkomens minimaliseert zien inkomens maximalisatie uitgaven minimale satie. Dus dat houdt in dat je eigenlijk al die middelen moet aangrijpen om zoveel mogelijk schulden af te lossen en dat vonden we voor ons gedupeerde ouders echt niet wenselijk. Dus daar we de regeling gestart om ze daar meteen uit te halen en al die traject af te komen voor de mensen die niet in die traject te zitten zijn de twee regeling en als laatste hebben we eigenlijk aan de private kant nog de additionele ondersteuning om mensen weer toegang te geven tot bijvoorbeeld aanvullende verzekering mensen weer toegang te geven tot andere verzekeringskwesties zal omwille van de tijd xl om blik en op mij gericht de publieke schulden voortgang even definiëren.

[1:05:19] Want die zijn we gestart. Eigenlijk loopt loopt het heel erg goed. De samenwerking met lokale overheden, alsmede met de uitvoeringsdiensten heeft ervoor gezorgd dat we bijna alle gedupeerde ouders die dus en een toeslagpartner die gemeld zijn dat die ook daadwerkelijk dat alle schilderen ook gekweten zijn. De belastingdienst blijft achter. Ik leg dat ook even kort toe. Dat heeft te maken met het feit dat er een heel groot gedeelte ondernemer is in die groep hebben in het begin gezegd dat ondernemers een andere aanpak nodig hebben, omdat als we de schuldig aan kwijten van een ondernemer in de staatssteun regulering komt,

[1:05:57] en daarom moest er eerst een soort van patch een middel van bedenken om dat op te lossen

[1:06:03] en dat hebben we nu opgelost hebben een proces voor gestart. Dus nu gaan we ook die tienduizend vijfhonderd ondernemers oppakken en die zullen we dan ook versneld gaan gaan afdoen om ook de belastingdienst zo snel mogelijk op de spier te krijgen.

[1:06:15] Bij de plicht.

[1:06:17] Ja. Dit is een kluisje.

[1:06:23] Voortgang voor de private schuldenregeling

[1:06:26] en voor de private schuldenregeling hebben we, zoals mijn collega's van de gemeente rotterdam, ook al heeft aangegeven een consortium benadert van krediet banken die zijn geformeerd boven sociale banken, nederland

[1:06:37] en die zijn begonnen met de uitvoering hebben in het begin gezien dat de aanmeldingen heel erg opliepen. Veel ouders melden zich dat loopt nu iets terug op de prognose. We hebben alle ouders gebeld. Ook in het kader van het afloop het moratorium plezier op de beroepen en we merken dat in die gesprekken ook veel ouders aangeven dat ze eigenlijk geen schulden hebben.

[1:06:57] Dus dat het is opgelost. En daarnaast hebben de noodprocedure gestart. Die hebben we ook in een eerdere versie aan uw kamer medegedeeld. Dit moment zijn er vier keer is er vier keer gebruik gemaakt van inhoud procedure en tot nu toe heeft dat niet geleid tot beslaglegging of uithuiszetting. Ik zal het duiven verlaten omwille van de tijd. Dan kan ik straks nog wat vragen beantwoorden.

[1:07:19] En die zijn er vast die vragen dankuwel.

[1:07:21] Alledrie, voor uw toelichting,

[1:07:23] Ik ga gewoon even een blok. Alle vragen op meneer elkaar.

[1:07:27] Ja.

[1:07:29] Voorzitter dankuwel korte vragen over de schulden.

[1:07:33] Die ondernemers zijn het ondernemingen, met name of zijn dat vooral zelfstandigen zonder personeel. Dus zijn het personen die zakelijke kredieten zijn aangegaan en daardoor het probleem zijn gekomen of zijn het echt de ondernemingen dat onderscheid. Voor zover dat mogelijk is, zou ik graag meer inzicht in willen.

[1:07:52] Meneer omtzigt.

[1:07:55] Een voorzitter, en ik schrik vooral van de lange doorlooptijden.

[1:08:00] Ik zou graag wat nadere informatie hebben

[1:08:03] want ik begrijp ook dat soms het drie jaar duurt voordat je een dossier krijgt.

[1:08:07] Dus het klopt dat. Ik zie bij de bezwaar adviescommissie dat twaalf maanden doorlooptijd is was de vijftien, honderd mensen aangemeld en zijn na anderhalf jaar pas honderd negenenzeventig adviezen uitgebracht.

[1:08:20] Dan komen we toch met veel langere doorlooptijd. Als ik dat een beetje bekijken

[1:08:23] en klopt het. Als ik in de

[1:08:26] toelichting in de in de voortgangsrapportage zeventig miljoen reservering zie voor dwangsommen dat u ervan uitgaat dat de maximale dwangsom is veertienhonderd euro

[1:08:36] dat er dit jaar vijftigduizend ouders een beroep zullen doen op de dwangsom regeling, omdat er niet op tijd besluiten genomen worden door de haten.

[1:08:46] Meneer van raar.

[1:08:49] Natuurlijk wel. Voorzitter vragen, mevrouw koeler.

[1:08:55] De vraag van om zich misschien dit voor de dit die in maar gezorgd heeft, maar moet je niet vaststellen dat verborgen in deze getallen en cijfers en woorden

[1:09:06] dat financiële herstel wat u zelf ook al zegt het sneeuwt onderbraken achter

[1:09:12] eigenlijk hemel is. Technisch gezien is de is vastgelopen en de manier waarop dat nu wordt aangepakt.

[1:09:19] En als ik dat mag zelf ook wat mag verdiepen,

[1:09:22] met name omdat ouders natuurlijk de getroffenen in het proces zitten

[1:09:28] wat steeds langer duurt. Ze zijn al getroffen. Ze worden dubbel getroffen. De vlekken in vlek. Dus zou u die conclusie

[1:09:37] gerechtvaardigd vinden dat het financieel herstel is vastgelopen en dat we iets moeten doen.

[1:09:43] Mevrouw kant.

[1:09:45] Voorzitter, ik lees in adviezen van van de pak een aantal constateringen en feiten waarvan ik eigenlijk benieuwd naar ben. In hoeverre u ze allemaal overneemt. In de presentatie. Geeft u aan dat dat we de verbeteringen draad van de communicatie gaan oppakken. Maar wat gaat er dan precies anders doen. Daar zou ik graag een antwoord op willen hebben want mensen worden niet geïnformeerd. Nog op internet nog telefonisch over de doorlooptijden en ook de verschillende keuzemogelijkheden van van van dossiers. Inderdaad. Dat klopt ook als je een dossier zou aanvragen. Gaat het gewoon drie jaar duren. Dat is gewoon geen antwoord en een andere vraag ging over brede schulden tenminste schuldaanpak. Ik denk dat dat heel erg goed gaat. Daar ben ik heel blij mee waar ik me wel zorgen over maak, is de de vertraging bij het loket afbetaalde schulden. Dat zou eigenlijk in maart starten. Dat gaat nu in september. Ik zou graag willen weten hoe daar naar kijkt.

[1:10:37] Dank u

[1:10:38] dankuwel, mevrouw.

[1:10:40] Voorzitter, een vraag van mevrouw koenen naar aanleiding van wat ze vertelde over knelpunten doorlooptijden en dat soort zaken. Er staat ergens op sluit twaalf. Dat dat er wordt geprioriteerd ten aanzien van de op te leveren dossiers kunt u misschien iets meer zeggen over de criteria die daarbij hanteert dankuwel.

[1:11:02] Dankuwel. Ik denk dat ik eerst mevrouw coene de gelegenheid geeft om antwoord te geven op de haar gestelde vraag.

[1:11:11] Dan is het handig als u de microfoon.

[1:11:14] Uiteraard. Ik denk dat de dat ik laat ik beginnen met de lange doorlooptijden van de vvd de die zijn inderdaad doorgerekend en dan zou je in een periode zou je dat pas over drie jaar aan de beurt zijn. Dat klopt. Dat is ook wat in het bak advies als zodanig staat en dat daarvan hebben wij dus gezegd daar hebben we nu maatregelen op te nemen en te kijken wat die maatregelen nou precies uitpakken voor de exacte doorlooptijd. Daar kan ik u op dit moment nog onvoldoende helderheid over geven. Dat wordt vervolgd en dat zal zullen we ook inkomende vegen ergens over rapporteren. De maatregelen zijn diverse dus die die zijn die gaan over bijvoorbeeld oude ouders bellen en vragen wat is nou wat zou je nou echt nodig hebben. En hoezo wij u daar goed bij kunnen helpen. Dat kan leiden tot een verlichting van het aantal ouders dat nu verzoekt om een totaal dossier. Dat is een variant. Maar we zeggen we zijn ook nadrukkelijk aan het kijken naar meer geautomatiseerde oplossingen en die zouden ook voor veel meer versnelling kunnen leiden. Buurt. We zijn natuurlijk aan het opschalen. Dus die combinatie van maatregelen die moet uiteindelijk zorgen dat we hier alsnog stappen in maken en versnelling kunnen leveren. Ik kan nu dus op dit moment daar nu geen voorspelling overdoen. Hoeveel sneller dan zal gaan.

[1:12:39] En ik denk dat ik daarmee.

[1:12:42] Ja

[1:12:44] meneer van heeft een korte verhelderende vragen.

[1:12:47] Deze te meer in dat de u spreekt over een situatie die moet versneld worden. Maar klopt het dat we in wezen in een situatie zitten waarin alles nu vertraagd raakt.

[1:12:58] Misschien dan achterop.

[1:13:00] U sprak over.

[1:13:02] Is de het hele financieel herstel nu niet vastgelopen en of ik daar een uitspraak over wilt doen. Dat vind ik erg lastig. Misschien is dat meer een uitspraak voor in het debatten omdat omdat daar te doen. Ik kan nu wel. Je hebt technisch delen over wat er aan de hand is en de volgens mij heb ik dat gedaan. Dus ik denk dat wij heel goed in staat zijn om de ouders een eerst eerste toets. De de op tijd door te laten gaan dat wij heel tijdig en staat zijn om daar ook de mensen een de catshuis regeling te uitbetalen dat wij mensen de schuldenaanpak kunnen bieden. Dus ik denk dat wij op dat terrein een heleboel te bieden hebben en dus ook eigenlijk het financieel herstelproces ook goed loopt. Maar op onderdelen als vvd hebben wij een dilemma op beroep niet tijdig hebben wij een dilemma en dat heb ik hier met u willen delen

[1:13:56] en zo staat het volgens mij ook in de vegen.

[1:14:00] Gaat u verder?

[1:14:03] Kijk dan naar de de prioriteiten ten aanzien van de op te leveren dossiers en want het is ook aangegeven in de ziet ze. We kijken ook wat is nou verstandig voor de korte termijn. En hoe kun je nou prioriteren en een vraag naar de criteria daarover zijn. Wij hebben we hebben we zullen daarin de komende tijd nog meer verheldering op moeten doen. Op dit moment kiezen we ervoor om zoveel mogelijk de dossiers op te leveren die samenhangen met het doorlaten van gang van laten vinden van de bezwaar schriften, want wij denken daarvoor is het dossier noodzakelijk, zowel voor de ouder als voor de commissie en als de bezwaar commissie ook niet voortgang kan vinden, dan levert dat ook extra knelpunten op. Dus daar kiezen we op dit moment voor om daar het zwaartepunt laat plaatsvinden, maar aan alle onderdelen wordt nog steeds doorgewerkt.

[1:15:01] Dan heb ik nog een vraag van de heer omtzigt staan en die gaat over de prognose ten aanzien van de de dwangsom regeling. Ik durf niet helemaal nu te zeggen hoe ook alweer die berekening gemaakt is. Dus ik denk dat we daar op terug moeten komen. Dus ik weet wel dat het bedrag gereserveerd. Maar of weet jij het wel. Dennis want dan.

[1:15:24] Ik bij mijn beste weten is er een bus. Deze raming ook gedaan en daarmee een reservering niet vanuit de intentie van nou dit moeten we afkopen, maar omdat we onder ogen moesten zien en dat is ook in de

[1:15:40] niet in deze vegen. Maar in de vorige ook al gemeld dat dit onherroepelijk zou gebeuren en omdat we ouders ook willen faciliteren in het in het instellen van

[1:15:52] de ingebrekestelling en en om die reden is is daar een reservering voor.

[1:15:58] Voor getroffen is. Dat heeft hij terecht opgemerkt

[1:16:02] voor vijftigduizend. Dat klopt wel.

[1:16:06] Dat klopt, want de.

[1:16:07] Dit zijn natuurlijk nog heel veel mensen in het behandel processen. Als u naar de cijfers kijkt dan ziet u dat er bijna zestigduizend aanmeldingen zijn dat. Sorry sorry dat dat het met de tempo waarin in aanmeldingen nu plaatsvinden we wel die kant op zouden kunnen gaan. Maar dan ziet u dat we elfduizend integrale beoordeling hebben op allerlei stappen in het proces kun je uit de termijn lopen en dat kan dus ook.

[1:16:31] Dus het dus de vijftigduizend had hoeven niet

[1:16:35] unieke gedupeerden te zijn. Maar dat kunnen ook verschillende stappen in het proces en op al die stappen gelden natuurlijk termijnen

[1:16:42] en zo

[1:16:47] op dat soort

[1:16:51] aannames en en en

[1:16:53] feite is deze berekening gestoord. Maar ik denk dat het verstandig is dat we daar nog wat gedetailleerder over informeren.

[1:17:02] Volgens mij nog een vraag over de commissies ook van de heer omtzigt over de doorlooptijden bij de bak met een c en

[1:17:11] ik denk ik kan ik heb de per maand analyse niet maar het klopt inderdaad dat die doorlooptijden oplopen. Dus het betekent gewoon dat er meer beroepen in de laatste tijd zijn ingediend. Dus die vertraging loopt op in te zien ook dat we dus nu niet de huidige instroom kunnen verwerken. Dus volgens mij klopt uw analyse.

[1:17:32] Volgens mij waren er twee vragen aan mij gericht. Ik zal eerst de elkaar eens een vraag beantwoorden na alle mogelijkheid en ik heb

[1:17:42] van de tienduizend vijfhonderd mensen hebben we in de vs ook gerapporteerd dat zesenzestig, honderd mensen nog een actieve onderneming hebben of classificeren. Als ondernemer.

[1:17:52] Wat bedoel ik daarmee

[1:17:53] in die andere groep zitten mensen die een gestaakt onderneming hebben of een onderneming hebben, zoals de belastingdienst. Dat heeft gedefinieerd, bijvoorbeeld met zonnepaneel ouders.

[1:18:04] We hebben wel alle ondernemers in eerste instantie gebaseerd van die andere groep die zesenzestig, honderd. Dat zijn gewoon eenmanszaken zzpers natuurlijke personen

[1:18:13] de schulden zoals ook zien wat ik in het stage ook liet zien.

[1:18:19] De

[1:18:21] andere publieke partijen hebben gewoon veel minder van die schulden. Je kan een zakelijke boete oprakelen binnen het cjib op een auto waarbij de belastingdienst is nu komt het natuurlijk veel vaker voor dat aan dat haar schulden ontstaan. Ik kan dan een verdeling voor uitzoeken hoe dat ongeveer uitziet. Daar kan ik op terugkomen. Maar grosso modo gaat het over zzpers zaken

[1:18:42] en dan had ik een vraag van als dat afdoende is. Dan heb ik een vraag van mevrouw kat over de reeds betaalde schulden.

[1:18:50] Ja dat dan.

[1:18:52] U vroeg me hoe ik dat hoe ik dat zie

[1:18:56] daar kan ik een technisch antwoord op geven. Dat ga ik ook zeker doen maar dat is wel een bijna een politieke vraag natuurlijk. We hebben keuzes gemaakt. U gaf aan in het begin van uw betoog begonnen met een de compliment over de schuldenregeling en de reden waarom je dat compliment kan geven is omdat we heel zorgvuldig zijn omgegaan met het inrichten van de herstel organisatie voor de schulden aanpak loket instellen alle waarborgen daaromheen en het inrichten van van dat proces. Dat kost gewoon tijd wil een solide proces neerzetten.

[1:19:27] Daarom hebben we eerst geprioriteerd de mensen waarvan wij zeiden van

[1:19:30] de land eventueel moratorium af en er is haast bij geboden om die mensen zo snel mogelijk de schulden in te laten dienen bij ons, zodat er geen huisuitzettingen plaatsvinden. Daarom zijn we ons eerst gaan richten op die groep.

[1:19:42] En nu dat proces staat en loopt u ziet dat het stage kunnen wij ons nu verder differentiëren op de op de andere groepen en natuurlijk voor een ouder is, is het duurt allemaal te lang en dat is ook oprecht zou een we hadden liever dat we dat in maart konden realiseren.

[1:19:57] Dat is gewoon niet gelukt en we gaan nu gewoon kijken

[1:20:01] in de verkenning fase als ook in de vegen hebben gerapporteerd

[1:20:04] om weer een degelijk solide proces neer te zetten, zodat we straks in september kunnen starten.

[1:20:14] Nog een korte vervolgvraag. Dus ik geef me even gelegenheid aan een paar als u het goedvindt. Meneer.

[1:20:21] Naast de nu te uitgebreid wordt dan moeten we daar misschien schriftelijk of zoals het kan op terug komen. Maar ik vraag me af wat die patch precies is wat wat dan precies geldt als als staatssteun is dat het overnemen van die private schulden. Want ik kan me niet voorstellen. Tegemoetkoming voor een onrechtmatige daad

[1:20:38] dat dat als touch steun zou gelden, maar gaat het dan speel specifiek over de overnemen van die schulden en zo. Ja. Wat is dan de oplossing daarvoor geweest.

[1:20:50] En was dat ook de vraag van meneer van raam kon ik zo meteen nog even terug bij meneer van raam. Ik zal u zo enthousiast klikken.

[1:21:00] Ik ga hier proberen een kort antwoord te formuleren. Maar ik denk dat het wel verstandig is om daar uitgebreid op te reageren. De complexiteit met staatssteun heeft gewoon te maken met het feit dat

[1:21:11] op het moment dat iemand dat dat de overheid eigenlijk een betaling doet

[1:21:16] die naar een schuldeiser toegaat

[1:21:19] of naar een onderneming toegaat en een onderneming daarmee onevenredig voordeel krijgt. Ten opzichte van een andere onderneming wordt er door de europese unie geclassificeerd als staatssteun

[1:21:29] en

[1:21:31] daarin zijn een heel groot speelveld. In beginnend met de de minimum verklaring

[1:21:36] zijn overigens een griekse term waarin wordt gezegd dat alles wat kleiner is dan in dit geval tweehonderdduizend euro voor vissers en landbouw sorry tarieven kleiner. Dan kan het gewoon op worden gelost met onze verklaring. Vraagt u niet meer dan zoveel staatssteun aan. Dan gaan we dat op die manier afronden

[1:21:53] en het uiterste. Daarin is het ratificeren van van een staatssteun onderdeel, zoals de naam regeling of de oeso bij de unie

[1:22:02] en we hebben nu gekozen voor een voor een oplossing naar in dat hebben

[1:22:07] afgestemd met een aantal departementen en daar zal ik dan schriftelijk op terugkomen.

[1:22:12] Meneer van ruit.

[1:22:14] Ook nog even over die schuld hulpverlening en compliment aan mevrouw roeters van lennep voor het duidelijk stellen dat die analyse klopt dat het vastloopt vertraagd. Dank

[1:22:26] mijn bescherming niet goed gelezen, maar in de schuldhulpverlening is nog steeds geen aandacht, dacht ik voor de ex partners omdat die niet in het juiste bakje vallen. Klopt dat

[1:22:35] dat dat die problematiek nog geheel buiten de scope van de van uw aanpak van.

[1:22:41] Ja dat klopt.

[1:22:44] Misschien zijn ooit

[1:22:46] willen rectificeren dat mijn antwoord was op de vraag van de heer omtzigt dat inderdaad de doorlooptijden bij bezwaar oplopen en niet de verklaring van de heer van de.

[1:22:58] Ik snap heel goed dat u dat nog even toevoegt. Precies meneer van bremen wil nog een laatste.

[1:23:04] Opmerking, maar ik wil vragen. We hebben op twee punten aangegeven daar nog schriftelijk op terug te komen. Nu heeft u tot ik morgenochtend van de griffie de gelegenheid gekregen om ook schriftelijke vragen stellen. Bij de beantwoording van die vragen stel ik voor dat wij ook deze twee punten verouderen. Dat betekent dat u dat volgende week voor het debat ook deze technische toelichting van.

[1:23:26] Ontvangt,

[1:23:27] Ik kijk even naar de voorzitter of dat akkoord is.

[1:23:30] Dat klinkt concreet en effectief en gebundeld. Want inderdaad, u kunt morgen feitelijke vragen stellen over de hele voortgangsrapportage en alles wat erbij komt kijken en antwoorden daarvan geeft meneer van hema. Om die twee punten die genoemd zijn mee te nemen, want op donderdag negentien mei is het commissie debat met staatssecretaris over de herstel operatie kinderopvangtoeslag. Ik dank u meneer van bremen en meneer van assen, mevrouw koen en mevrouw roeters van lennep. En meneer komt met uw dossier niet meer zien.

[1:24:03] Voor uw.

[1:24:04] De toelichting. De kamerleden voor een heldere vragen en weer voor uw heldere antwoorden en laten we daar het wijze mee doen wat we vanochtend van hebben meegekregen. Fijne dag

[1:24:15] verder.