Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.

Betalen naar gebruik

[0:00:00] De goedemiddag. U zag het organisatorisch gebeuren hier links en rechts. Maar we hebben nu beeld.

[0:00:07] Ik heet u welkom bij de technische briefing betalen na gebruik

[0:00:11] de kamerleden welkom. De ambtenaren

[0:00:15] mensen in publiek en de mensen thuis.

[0:00:19] Ja. En dan het woord aan mevrouw smith.

[0:00:22] En dan jaar verdeeld. Maar die van welk deel van van de technische briefing doet en dan bij vragen wat zullen we doen?

[0:00:33] Dank voor de uitnodiging. Wij hebben de presentatie in vier blokken.

[0:00:37] Het is een optie om te zeggen we doen eerst de eerste twee blokken en dan even kijken of daar vragen zijn dan door.

[0:00:43] Maar mocht er tussendoor toelichtende vragen zijn ook prima.

[0:00:47] We eens gewoon eerste twee blokken doen en als we vraag zijn naar aanleiding van de eerste twee blokken dan dan doen we een rondje.

[0:00:54] Precies. Naar mijn introductie zou heel kort zijn. We zitten hier met een aantal mensen vanuit het departementen vanuit het kim. Zij zullen de presentatie verzorgen.

[0:01:03] Informatie is gebaseerd op eerdere onderzoeken. We zijn heel hard bezig op dit moment. Dus wat ligt hier op tafel

[0:01:10] en de toezegging is dat er voor het zomerreces een brief naar de kamer gaat waar dan meer de beleidsmatige reactie

[0:01:17] in zal staan.

[0:01:19] Dat is ter introductie en dan wil ik het woord direct doorgeven aan.

[0:01:27] Goedemiddag. Mijn naam is walter besmet.

[0:01:29] Ik wil jullie meenemen in het instrument beprijzen.

[0:01:36] U heeft gevraagd welke variant van de prijzen in het coalitieakkoord is opgenomen

[0:01:40] en hoe deze variant verschilt van andere varianten.

[0:01:48] Nou, in het coalitieakkoord zijn de volgende afspraken over betalen naar gebruik opgenomen.

[0:01:54] De eerste afspraak is dat het systeem operationeel moet zijn in twintig, dertig

[0:01:59] en de wetgeving. Daarvoor moet deze kabinetsperiode worden vastgesteld.

[0:02:03] In het coalitieakkoord worden twee doelen genoemd voor dit stelsel, die dit zelfs moet bereiken dat tegengaan van erosie van belastinggrondslagen

[0:02:12] in het auto domein en het reduceren van c o twee uitstoot

[0:02:16] als basis wordt de de bestaande motorrijtuigenbelasting hiervoor genoemd

[0:02:21] en het tarief wordt afhankelijk gemaakt van het jaarlijkse aantal gereden kilometers.

[0:02:26] Er zal geen differentiatie naar tijd een aantal opgenomen worden. In het stelsel

[0:02:31] en de doelgroep zijn alle personen en bestelauto's.

[0:02:35] De het systeem voertuig naar gebruikt zal de dan nog bestaan en tot hij is vervangen

[0:02:40] en tot slot sinds het coalitieakkoord opgenomen dat dit systeem budgetneutraal zou moeten worden ingevoerd.

[0:02:46] Dit zijn de keuzes die in het coalitieakkoord zijn gemaakt

[0:02:51] dat dan kun je vervolgens gaat nagaan wat zijn dan eigenlijk de verschillen met andere vormen van wegbeprijzing

[0:02:56] en om jullie daaraan mee te nemen heb ik de volgende tabel opgenomen waarin de de variant van dankbaar gebruik, zoals in het coalitieakkoord staat wordt geconstateerd met twee andere vormen van de prijzen in nederland en dat zijn de vrachtwagen heffing en de tijdelijke tolheffing,

[0:03:13] en in deze tabel staan een aantal aspecten waarop deze heffingen van elkaar verschillen

[0:03:19] en de eerste verschil is het doel waarvoor deze heffing in het leven zijn geroepen

[0:03:24] bij de vrachtwagen heffing is die is die bedoeld om een systeem van betalen naar gebruik in te voeren en om vrachtwagens te laten betalen voor het gebruik van de weg en om de sector te innoveren en te verduurzamen.

[0:03:36] Bij tijdelijke tolheffing is het doel om een deel van de bekostiging van deze specifieke van twee specifieke infrastructuur projecten te verzorgen. En dat zijn de blankenberge verbinding en verlengde a vijftien.

[0:03:51] Nou dan is de doelgroep ook alles bij de vrachtwagen heffing zijn dit uiteraard alle vrachtauto's bij tijdelijke tolheffing. Daar moeten alle voertuigen betalen bij het passeren van van deze infrastructuur, verbindingen en betalen naar gebruik is bedoeld voor personen en bestelauto's.

[0:04:13] Nou dan is een belangrijk verschil waar er geheven wordt bij de vrachtwagen heffing is er een differentiatie naar plaats opgenomen.

[0:04:21] Dus hier voor de vrachtwagen heffing hoef je alleen maar te betalen op autosnelwegen een aantal wegen op het onderliggend wegennet, maar niet op alle wegen.

[0:04:30] Mijn tijdelijke tolheffing hoeft alleen betaald te worden voor passeren gebruik maken van die specifieke infrastructuur verbindingen.

[0:04:36] Dat zijn de blankenberge verbinding en verlengde vijftien.

[0:04:42] Dan is er nog een verschil in de techniek

[0:04:46] voor de vrachtwagen heffing geldt dat dus alleen geld op een aantal specifieke wegen. Dus de techniek moet daar ook geschikt voor zijn en weten op welke weg je rijdt om om de juiste juiste bedrag in rekening te brengen. Dus daarvoor is een boordapparatuur ingebouwd dat het aantal kilometers wat gereden is geregistreerd en de locatie waar de kilometers gereden zijn

[0:05:08] bij de tijdelijke tolheffing is, wordt het systeem gemaakt waarbij camera's langs de weg met automatisch nummerplaat herkenning de kentekens registreren en op die manier de rekeningen verzorgen

[0:05:22] en wij betalen naar gebruik zal de basis zijn de kilometer stand van het voertuig

[0:05:28] en dit zal nog nader worden uitgewerkt en ook in blok drie komen we hier nog naar op terug van deze presentatie.

[0:05:38] Dan komen nu bij blok.

[0:05:39] Twee.

[0:05:42] Hallo. Ik ben. Ik zal wat verder ingaan op op de effecten. Wat weten we over de gedragseffecten effect op congestie en op vergoeding van het wagenpark op het gebruik.

[0:05:53] Nou ten eerste even wat wat achtergrond

[0:05:57] de effecten die we je geven. Die zijn gebaseerd op tweeduizend twintig onderzoek en die geven een indicatie en

[0:06:03] orde van grootte van de effecten die we kunnen verwachten van een betalen naar gebruik heffing. Ik las in de volgende shit. Even alleen de resultaten van een vlakke heffing dus zonder differentiatie naar tijd en plaats en zonder differentiatie naar bijvoorbeeld twee emissies of gewicht

[0:06:21] defecten zijn natuurlijk afhankelijk van de tariefstelling die je gaat doen en of je gaat differentiëren bijvoorbeeld een hogere toeslag voor diesel en lpg autos hebt

[0:06:33] die zit er toevallig wel in het onderzoek van tweeduizend twintig. Dus daar is een toeslag van circa drie cent opgenomen voor lpg en diesel voor de rest zie vlak.

[0:06:45] Verder is het goed om te benadrukken dat de effecten niet meteen volledig zijn als hij betaalt naar gebruik wordt ingevoegd. Dus als je in tweeduizenddertig het invoegt. Kan je niet verwachten dat je al meteen de volledig effecten hebt in tweeduizenddertig.

[0:06:59] Dus de resultaten die hier liggen. Die zijn dan wel voor tweeduizenddertig. Maar die gaan ervan uit dat je al in tweeduizend, zesentwintig zou beginnen met betaalbaar gebruik,

[0:07:09] zoals gezegd dat ik hier even alleen de effect te zien van de vlakke heffing ook andere varianten zijn doorgerekend die staan hier kan je ook in de effectrapportage vinden die destijds ook met de kamer gedeeld is

[0:07:22] dan na de effecten. Ten eerste het effect op het autogebruik. Het aantal ritten dat met auto gemaakt wordt daalt met ongeveer vier procent.

[0:07:35] Ook worden gemaakte ritten wat korter dus gemiddeld neemt de lengte wat af waardoor het aantal kilometers harder gedaald met circa zestien procent

[0:07:46] doordat

[0:07:48] het betaald aan gebruikt systeem. Zo is ingericht dat de vaste kosten afnemen van autobezit en de variabele kosten van auto gebruik toenemen, neemt het aantal auto's in nederland toe. Dus het is voordeliger om een auto te bezitten.

[0:08:02] Deze groei van ons wagenpark wordt ingeschat op circa drie procent.

[0:08:07] Ook verandert de samenstelling van het wagenpark verwacht wordt dat er

[0:08:13] meer elektrische auto's komen. Het aandeel in de nieuw verkopen stijgt met zes procent

[0:08:22] dan de verkeersgerelateerde effecten. Dus zoals gezegd, daalt het autogebruik. Dit betekent ook dat we meer andere vervoerswijzen gaan gebruiken. Dus we gaan meer lopen en fietsen en ook meer carpoolen. Dit stijgt allemaal met ongeveer twee tot drie procent uitgedrukt in de afgelegde afstand

[0:08:43] doordat de verkeers prestatie of de afgelegde afstand met de auto daalt, is ook de verwachting dat de congestie daalt. Deze berekeningen van het onderzoek dus uit tweeduizend twintig liet zien. Een daling van veertig procent op het hoofdwegennet.

[0:08:59] Deze daling was op de overige wegen. Wat geringer

[0:09:04] deze congestie reductie is wel heel gevoelig voor de daling in de automobiliteit. Dus als je een iets ander tarief hebt iets andere differentiatie. Dan kan dit ook echt andere effecten teweegbrengen op de zeker op de congestie.

[0:09:20] Het laatste verkeersgerelateerde effect. Wat ik wil noemen, is de verkeersveiligheid en verwacht wordt dat deze verbeterd, vooral doordat er gewoon minder kilometers worden afgelegd met de auto.

[0:09:32] Waarschijnlijk komen er wel iets meer verkeersongelukken door het fietsen en lopen van mensen.

[0:09:37] Maar dit weegt niet op tegen de verbetering bij de auto

[0:09:43] dan graag doorgaan naar de effecten op natuur, milieu en klimaat

[0:09:49] verwacht wordt als als je een vlakke heffing invoegt dat je ongeveer zeventien procent minder c o twee uitstoot hebt

[0:09:58] bij de volgen technische briefing over duurzame mobiliteit al gevraagd van. Goh, wat betekent nu zo'n betalen naar gebruik heffing. Als je wel gaat differentieren naar tijd en plaats voor de c o twee uitstoot

[0:10:10] deze

[0:10:12] eigenlijk doet het heel erg weinig voor de c twee uitstoot. Je hebt een soortgelijke daling in de verkeers prestatie in de afgelegde afstand van de auto en dus ook een soortgelijke daling in de c o twee. Als je gaat differentieren naar tijd en plaats.

[0:10:27] Verder heeft een vlakke heffing van betalen naar gebruik een positief effect op de luchtkwaliteit. Er wordt minder fijnstof en minder en reeks uitgestoten.

[0:10:38] Dit komt vooral doordat er gewoon minder autokilometers worden gereden.

[0:10:46] Dan.

[0:10:46] Dat laatste effect had ik even aan wil steppen zijn de verdedigings effecten.

[0:10:52] In principe is het zo dat mensen die veel rijden meer gaan betalen en mensen die weinig rijden of minder als gemiddeld minder gaan betalen dan in het huidige systeem van motorrijtuigenbelasting.

[0:11:07] Als je dan gaat kijken naar de inkomensgroepen zie je zowel positieve als negatieve effecten bij alle inkomensgroepen. Wel zie je dat bij de laagste inkomensgroepen. De wat grotere uitschieters zijn, zowel aan de positieve kant als aan de negatieve kant. Dit komt niet zozeer doordat ze absoluut veel meer of minder moeten gaan betalen. Maar meer gewoon dat een een zelfde bedrag van procentueel veel meer effect heeft bij een laag inkomen.

[0:11:36] Dankuwel.

[0:11:37] Ik heb ondertussen al wel een aantal vragen genoteerd. Ik kijk wel even naar de collega's.

[0:11:41] Ja. Zullen we eens een rondje doen.

[0:11:44] Ik heb echt wel een doel voor. Ik heb een heel aantal feitelijke vragen nog wel genoteerd. Ik weet niet hoe het bij de collega's is dus

[0:11:50] ja als ze wat kortere vragen zijn mag het van mij ook drie ofzo. Maar als het echt wat lange vragen zijn mijn beperkt tot één twee. Maar ik geef het woord aan mevrouw.

[0:12:01] Voorzitter, ik had nog wel even een vraag over de uitstoot besparing. Ik heb even de exacte bronvermelding niet paraat. Maar ik heb gelezen dat differentiatie naar plaats en tijd

[0:12:11] zo'n vier komma twee megaton c twee zou besparen en op basis van emmer b plus twee komma vijf megaton. Maar ik had de indruk dat er zojuist iets anders over gezegd werd. Dus

[0:12:21] kan dat nog even nader

[0:12:23] toegelicht worden

[0:12:26] als ik een vraag stel die naar jullie idee misschien toch in een ander blok thuishoort. Dan hoor ik dat graag maar

[0:12:32] afrekenen op basis van kilometerstand. Daarmee creëer je naar mijn idee. Het risico dat mensen met weinig financiële weerbaarheid na een langere tijd geconfronteerd worden met een rekening waar ze niet op hadden gerekend.

[0:12:44] Dus die breng je daarmee extra in gevaar welke mogelijkheden zijn er in de emmer b plus variant om heel frequent bijvoorbeeld maandelijks of wekelijks

[0:12:53] af te kunnen rekenen

[0:12:55] en welke technische infrastructuur vergt? Dat

[0:12:59] mag ik er nog eentje bij doen. Voorzitters, voorzitter,

[0:13:02] Dat mag alleen.

[0:13:04] U bent wat langer woordvoerder dan mij op dit dossier en het is de de term mr b plus viel als ik dat misschien zou kunnen toelichten. Voor mij en de de mensen thuis. Dat zou prettig zijn.

[0:13:14] Nou eenmaal bij plus voeren, is het net in de prestatie niet genoemd. Dat zit het model dat voorlichten om de betalen naar gebruik te gaan implementeren. Dus in die tabel met die drie opties

[0:13:25] was de optie die nu voorligt de optie die volgens mij en waarmee plus genoemd wordt en ook volgens mij in de tabel. Zo werd.

[0:13:39] Ik zit ook te zoeken in de tabel. Maar als ik kan zeggen wat staat in het appel. Dan ben ik heel gelukkig.

[0:13:45] Voorzitter, wordt niet expliciet genoemd in verband met de derde optie in de tabel die zojuist is toegelicht. Die wordt in andere stukken volgens mij mr b plus genoemd.

[0:13:52] In het regeerakkoord zijn ter verduidelijking is. Het is. Er is afgesproken dat er een systeem van betalen naar gebruik wordt ingevoerd. En daarnaast de de variant die wordt omschreven als emmer mee plus voor de duidelijkheid hebben we het hier gewoon bij betalen.

[0:14:07] Wij houden dankuwel verder.

[0:14:09] Mevrouw,

[0:14:12] ik wil niet te boek staan als degene die met met afkortingen en jargon beschermd, maar het was voor mij om dat zo'n ingeburgerd begrip dat ik even gemist had dat het niet expliciet

[0:14:22] genoemd.

[0:14:30] Ja dit dit hoort misschien bij een ander blokje. Maar ik stel de vraag welke mogelijkheden zijn er in de voorgestelde betalen naar gebruik optie om mensen in de grensregio te ontzien die een groot deel van hun kilometers ook in buurlanden

[0:14:42] rijden.

[0:14:46] Dankuwel. De heer madlener.

[0:14:49] Dankuwel. Voorzitter,

[0:14:51] als tegenstander van het systeem

[0:14:54] blijft het altijd weer gruwelen als ik dit allemaal hoor.

[0:14:59] Ten eerste heb ik een vraag over de tarieven, want er is gerekend met allerlei scenario's de wordt tot heel precies vier procent daling aantal ritten zestien procent minder kilometers. Waar is dat nou op gebaseerd. Want we zien nu een enorm hoge prijs in benzine, benzineprijzen en de files die zijn record hoog.

[0:15:19] Dus wanneer gaan mensen minder rijden is natuurlijk de vraag. En waar ga je dan vanuit. Ik vind het allemaal zeer

[0:15:25] onzeker. Dus ik hecht daar toch niet zoveel waarde aan. Maar ik ben benieuwd waar de meegerekend is op z'n minst dan budgetneutraal is het uitgangspunt. Maar voor wie is dat nou voor de mensen of voor de overheid. Ik ben bang voor de overheid en als het dan budgetneutraal is

[0:15:43] dan

[0:15:44] de overheid gaat nu fors meer verdienen aan energiebelasting. Als je elektrische auto oplaadt, want het benzineverbruik gaat omlaag. Maar het elektriciteitsgebruik gaat gigantisch omhoog en ook bij elektriciteitsgebruik is de helft of meer dan de helft belasting.

[0:15:58] Dus is daarmee is dat ook meegenomen in die opbrengst, zodat de overheid heel veel gaat verdienen aan al die elektrische

[0:16:05] auto's opladen

[0:16:07] dan

[0:16:10] even kijken.

[0:16:12] Ja. Tarief is natuurlijk belangrijk.

[0:16:15] Ja. De mensen gaan er gaan meer auto's komen in nederland. Dus dat is

[0:16:21] ja. Geef meer problemen met parkeren in steden allemaal. Dat wordt heel vervelend. Maar goed, meer auto's. Prima. En er komen ook meer mensen natuurlijk. Nederland wordt steeds drukker en voller door het immigratiebeleid van het kabinet is daar ook rekening mee gehouden met de bevolkingsgroei naar achttien of negentien miljoen mensen straks

[0:16:39] en

[0:16:42] als er meer auto's zijn min. Ja. Ik denk eerlijk gezegd

[0:16:46] kijk als je geen auto hebt dan kan je ook niet echt kiezen. Maar als je je auto hebt dan dan ga je toch heel makkelijk dat rietje in je auto maken dus

[0:16:54] meer ouders betekent toch ook eigenlijk wel juist meer ritten. Dus ik begrijp niet dat er wel meer ouders komen en minder ritten. Ik geloof eerlijk gezegd niet zoveel van mijn auto blijft toch heel makkelijk als je even boodschappen doen.

[0:17:06] Dankuwel de ja dat zijn prachtige technische vragen uit de distilleren. De heer kaya.

[0:17:14] Dank u wel. Voorzitter en dank voor de presentatie. Twee vragen

[0:17:19] hoe kan het dat het aandeel elektrische auto's in nieuw verkopen stijgt als het toch relatief minder aantrekkelijk wordt. Want nu betaal je geen accijns en er staat niks tegenover. Maar straks is voor de.

[0:17:29] Die zou toch relatief.

[0:17:32] Duurder ten opzichte van een conventionele auto. Hoe kan het dan dat het aandeel elektrische auto steeg op zie ik iets over het hoofd

[0:17:38] en tweede is bij verdeling effecten is het ook mogelijk om naar verdeling effecten naar regio te kijken.

[0:17:48] Mooie vragen. Ik geef ook een aantal vragen

[0:17:51] en die op die tabel plaats op op pagina vijf,

[0:17:56] waar het de derde optie betaal naar gebruik staat. Waar zijn motoren en bromfietsen gebleven. Een vraag die gehad.

[0:18:03] Ja. Op basis van de kilometerstand.

[0:18:06] De techniek

[0:18:08] gaat het in dat het moeten mensen dat de invullen bij de belastingaangifte. Zoiets. Waar moet ik ongeveer aan denken.

[0:18:15] Grenseffect en regelen effecten zijn gevraagd. Ben heel benieuwd naar het naar het antwoord.

[0:18:21] Even kijken.

[0:18:23] Ja ja ik had eigenlijk dezelfde vraag als die en wat lenen. De congestie op het hoofdwegennet daalt met veertig procent. Dat lijkt heel mooi, maar in hoeverre is de rekening gehouden met is het city spuitbus is volgens met de term. Want volgens mij is de bevolking hard aan het groeien. We zien ook dat door corona. Het het autobezit. De autokilometers toenemen. Meer mensen meer ouders hebben en minder in het ov zitten en meer autorijden. In hoeverre is dat meegenomen? Verbeterde luchtkwaliteit staat erbij. Maar ik had juist begrepen dat elektrische auto's meer fijnstof uitstoten.

[0:18:57] En als dit tot meer elektrische auto's. Zodra ik zeg ik daarentegen ben. Maar volgens mij leidt het tot meer fijnstof en hier staat minder dus of jullie dat nog zouden kunnen

[0:19:05] toelichten dankuwel en dan laat ik het aan mevrouw smit om die die die tien, twaalf, dertien, veertien technische vragen te verdelen.

[0:19:15] Prima. Dank u wel. Even kijken.

[0:19:17] Doet het nog steeds.

[0:19:20] Ik schreef ze denken hoe we dit praktisch doen. Kijk eerst even naar voor de eerste vragen.

[0:19:27] Ja.

[0:19:28] Jij mag de microfoon van mevrouw smith uit en dan moet uw naam.

[0:19:34] Je bedoelt de eerste vraag in chronologische volgorde.

[0:19:38] U heeft gevraagd naar de de c o twee reductie van de emmer bij klus

[0:19:46] die voor tweeëneenhalf megaton in het coalitieakkoord opgenomen staat en wat het verschil is met de vier komma twee megaton in de differentiatie naar tijd en plaats

[0:19:56] in het coalitieakkoord zijn. Een is een inschatting gemaakt van tweeëneenhalf megaton. Dat is niet het het c o twee effect wat in de studie is genoemd die hier is

[0:20:07] de twee reductie die hier werd genoemd, is de de zeventien procent reductie van de vlakke heffing

[0:20:17] in de studie.

[0:20:22] We zijn een aantal varianten opgenomen met differentiatie naar tijd en plaats en

[0:20:28] die leveren inderdaad vier komma twee weg tot nog maar net zat ook nog meer differentiaties in en meer verschillen dan alleen

[0:20:34] de de regeerakkoord variant. Dus

[0:20:38] ze heeft de streven twee oorzaken en meer verschillen in de variant en de tweeënhalf megaton dus niet de de het bedrag wat uit die studie kwam.

[0:20:50] Kost een heleboel vragen maar heel kort.

[0:20:53] Welke andere verschillen zijn er dan in meegenomen?

[0:20:56] Volgens mij zat er ook een een verschil in differentiatie naar voertuig kenmerken.

[0:21:08] Mevrouw smith anders. Een volgende vraag kan volgens mij,

[0:21:13] Ja daar gaat het vragen over de afrekenen in kilometerstand en of dat frequent afgerekend kan worden met welke technische infra

[0:21:20] dan kijk ik even naar die dat het beste kan beantwoorden.

[0:21:27] Ja. Het is misschien handig doen en blokje vier dankuwel dat goed. En dan de mogelijkheden voor mensen in grensregio regio's en sowieso de regio effecten. Kijk weer naar.

[0:21:41] Volg mij moed moeten we dat naar de onderzoeken daar nu niet zo eens een antwoord op.

[0:21:50] Ja.

[0:21:51] Ja dat is wel een tot we de echter alle vier op zitten te broeden. Wij ook maar ja ik weet niet of u dat kunnen toezeggen. Een schriftelijke uitleg daarvan. Maar

[0:22:01] want het houdt ons wel heel erg bezig. Regio, effecten, grenseffecten, maar ik weet niet hoe ver u als ambtenaar een schriftelijke uitleg kan toezeggen.

[0:22:10] Het lijkt me dit dit. Ik denk dat dit ook voor een nieuwe politieke vraag is de impact van als je een heffing doet op grond van kilometers en daar reken je op af. Dan is weet weten we niet waar de auto is geweest.

[0:22:22] Dat is dan dat is dan de situatie en en wat de politiek daarvan vindt. Dat leidt tot model voor een debat.

[0:22:29] Ja. Ze komt even aan hier. Ja. Nee, jij bedoelde ook nog wat anders inderdaad over. Sorry. De hier al qaeda bedoelde ook nog wat anders. Dat was er niet per se dat het en het grenseffect dat auto's de grens overgaan. Als ik mag vertalen. Maar je hebt ook een bepaalde heb je meer auto's gebruikt andere auto gebruikt dan in andere regio's kan bijvoorbeeld voorstellen tot in de randstad meer ov gebruiken is, maar in bijvoorbeeld noord een of meer auto gebruikt. Wat voor effect is is zien we daar op.

[0:23:00] Allerlei dingen. Maar bijvoorbeeld ook kind.

[0:23:06] Hierdoor was er niet bij. Dus als u de regio effecten een buitenlands kenteken genoteerd. En als u de regio effecten nog iets. Als u daar iets van heeft horen we dat graag. Kijk even naar het kim.

[0:23:15] De of jullie en meer inzicht in de perfecte

[0:23:17] zover ik weet is dat niet die van niet. In deze tweeduizend twintig u die onderzocht. Ze hebben alleen na inkomenseffecten gekeken dus laag en hogere inkomensgroepen en er zat geen differentiatie in tussen mensen die platteland wonen of mensen in de stad.

[0:23:31] Maar het is zeker interessant effect. Maar ik ben er niet zoveel over tegengekomen.

[0:23:37] Oké. Dat is dan ook voor een volgende keer

[0:23:39] en de heer madlener had de vraag dan niet over nederlandse kentekens die ronddraaiend buitenland naar buitenlandse kentekens die rondrijden in nederland. Heeft u daar een antwoord op.

[0:23:50] Als u geen anders heeft is ook goed is op een antwoord.

[0:23:55] Misschien ter verduidelijking voor buitenlandse kentekens bedoelt bedoelt u gewoon toeristen als een al die polsen.

[0:24:02] De kentekens in duitse kentekens die ik een rondje rijden.

[0:24:05] Dus ik kan er misschien wel eens iets over over zeggen. In de motorrijtuigenbelasting is nu ben je belastingplichtige als je nederlandse ingezetene bent

[0:24:16] en dan ben je een de als je een houden als je houden bent van een voertuig. Normaal gesproken is dat als je dus bijvoorbeeld in het kentekenregister

[0:24:24] bij de tenaamstelling aan de zaak bij de meeste mensen zul je zet in het kentekenregister wordt de auto op jouw naam gezet.

[0:24:30] Ben je ook belastingplichtig voor de motorrijtuigenbelasting

[0:24:34] en ook als je nee als ingezetene. Ben je verplicht om de auto in te schrijven in het nederlands kentekenregister was een uitzondering

[0:24:41] en dat zit hem in het feit als voertuig zich in het internationaal verkeer bevinden. De bijvoorbeeld als het voertuig in eigendom is van een buitenlandse partij en je als nederlander rijdt. Dus stel bijvoorbeeld je hebt een buitenlands bedrijf

[0:24:53] de zijn eigendom van buitenlands bedrijf maar je krijgt bijvoorbeeld de auto en bruikleen als nederland zijnde dan maak je dus gebruik van de nederlandse weg

[0:25:01] en dan ben je in principe ook belastingplicht onder de huidige motorrijtuigenbelasting zelfde geldt bijvoorbeeld een en iemand die uit het oost-europees over aan een ander europees land voor tijdelijk seizoensarbeid kon verrichten. Die heeft dan de auto staat dan is er nog een eigendom die en de buitenland. Je rijdt een duik onder nederlands nederlandse bent ook duik ingeschreven in nederland. Dan ben je nu ook duidelijk belastingplicht. Ben jij gewoon belastingplichtig onder de huidige motorrijtuigenbelasting en hoe dat precies vorm gaat krijgen om de de de nieuwe motorrijtuigenbelasting met van motorrijtuigenbelasting. Dat is gewoon nog een uitzoekt punt waar we waar we gewoon naar moeten kijken. Dus daar kunnen we nu nog niks over zeggen.

[0:25:43] Dank u wel, mevrouw smith.

[0:25:45] We hebben een aantal vragen over de uitgangspunt in het onderzoek. Dat is onder andere de bevolkingsgroei. Hoe die daarin is meegenomen

[0:25:53] en ook de benzineprijzen als een vraag hoe ziet dat in het onderzoek wat hier gepresenteerd

[0:25:59] dressuur.

[0:26:02] Dus die effecten die ik net heb gepresenteerd. In principe een basisscenario in tweeduizend dertig en dan vergeleken met een scenario met een vlakke heffing in tweeduizend dertig de je vergelijkt wel tweeduizend dertig met twee duizend dertig met elkaar.

[0:26:15] Dus als de bevolking toeneemt. Dan zit dat ook al in het referentie of in de basis scenario.

[0:26:21] Dus in principe gaan we daar al uit van van meer mensen.

[0:26:25] Mijn vraag is specifieke welke tarieven gaat die vanuit in dat scenario. En hoeveel mensen dan.

[0:26:32] Hoeveel mensen ze ik even niet. Één, twee drie weten tarief was geloof ik. Zes komma twee cent voor een benzineauto.

[0:26:39] Er zat een toeslag op van drie komma twee cent. Even uit mijn hoofd voor diesel en lpg.

[0:26:46] En dan komt er ook nog bestelauto's hebben negen cent

[0:26:50] doen.

[0:26:51] Nee. De bestelauto's betalen negen cent.

[0:26:55] Een dieselauto negen komma vier cent benzineauto zes komma twee.

[0:26:59] Zou ik het schriftelijk zowel schriftelijk nog mogen krijgen dan want dit zijn belangrijke zaak om te weten denk ik.

[0:27:05] In principe staan die ook allemaal in die bijlage effecten rapportage. Daar staat een tabelletje met de tarieven voor

[0:27:13] weg. Variant.

[0:27:16] Ja ja ik zat ja, laten we er aan zijn eind op terugkomen alsnog eventueel schriftelijk vragen aan staatssecretaris

[0:27:22] mevrouw smith.

[0:27:29] De de

[0:27:29] de term neutrale vraag. Dat is op het totaal van de overheid

[0:27:35] de overheid.

[0:27:37] En dan is mijn vraag wat gaan de mensen nog meer betalen want de systeem kosten zijn vele malen hoger dan

[0:27:44] die acceptgiro die invult. Dus wat gaat dan en wat gaan de mensen totaal dan meer.

[0:27:48] Dat is eigenlijk de vraag die uit installeren is afhankelijk van het systeem dat er is als het gewoon bij de belastingaangifte meegaat dan heb je geen systeem kosten. Maar zoals de vrachtwagen heeft een kastjes worden geinstalleerd. Heb je wel weer systeem kosten.

[0:28:01] De vraag is hoe wordt daarmee omgegaan met de verdeling effecten. Als ik het zou moeten studeren.

[0:28:05] Dat daar hebben wij nog geen besluit over genomen. Dat is ook nog niet aan uw kamer deelneemt. Dus dat is toch niet onderdeel van het onderzoek geweest.

[0:28:11] Ja maar dat dat hangt ook af als je het gewoon moet invullen bij de belastingaangiftes reinigingssysteem kosten.

[0:28:16] Dat gaat niet gebeuren. Want als een veel te moeilijk systeem op de die deze teller terugdraaien en dan klopt dat niet. Dus dat is natuurlijk een systeem wat niet kan. Ze zal zeker een systeem komen wat heel duur gaat worden met controles de komen misschien kastjes met foto groep met die foto's gemaakt al die kosten als dat budgetneutraal voor overheid die worden dus wel betaald door de automobilist en hoeft welke kosten zijn jullie dan voor.

[0:28:39] Ja. Ik geef hier wat leden. Laten we daar dan scherp op zijn als kamer u als kamerlid dat dat niet gebeurt want ik hoor van de ambtenaar is niet onderzocht is nog geen keuze nagemaakt.

[0:28:50] Ja en en is de taak van de kamer om dat dan scherp te controleren.

[0:28:57] Ja. Voor een ander. Maar ik voel veel sympathie waar ik het dan ook zeggen dat dat dan nog even als toegift. Maar laten we dat als goed scherp controleren. De volgende vraag, mevrouw smit.

[0:29:10] Ik zit even te kijken hoe bromfietsen door auto's en bromfietsen verderop liggen

[0:29:15] over elektriciteit drinken van meegenomen functionaliteit.

[0:29:21] Vind een hoop discussie achter de microfoon plaats de was een. U was bezig. Een vraag aan toebedelen en zodat ze dat eerst doen en dan dan noteer ik wat ik achter de microfoon. Oké.

[0:29:39] Dank u wel. Meneer voorzitter, u vroeg naar de wat gebeurt er met motoren en bromfietsen

[0:29:46] in die tabel die u zag

[0:29:48] worden die wel meegenomen, bijvoorbeeld bij tijdelijke tolheffing. Dat gaat voor alle voertuigtype.

[0:29:53] Het coalitieakkoord spreekt van personenautos en bestelauto's. Dus dat is vooralsnog het uitgangspunt voor betalen naar gebruik.

[0:30:01] Oké dan kom ik nu terug bij de heer madlener. Ja anders misschien mag ik zit voor de microfoons.

[0:30:06] Nou ik heb net die vraag ook gesteld. De overheid wil de budgetneutraliteit als uitgangspunt voor zichzelf de burger wel meer betalen. Maar goed. De overheid wil de opbrengst tegelijk houden, want er is belasting erosie. Dat snap ik. Als je elektrisch rijdt

[0:30:21] denk je niet aan de pomp betaal geen accijns over benzine. Maar je laat je auto op

[0:30:26] en daar betaal je heel veel belasting over over die stroom die die je inkoopt om je auto op te laden. Is dat meegenomen in juli uitgangspunten van budget budgetneutraliteit.

[0:30:35] Ik vind het een lastige vraag. Maar veel succes ermee.

[0:30:40] Nee ik kan mij ik kan er een antwoord op geven wat je ziet is dat door de in groei van elektrische auto's erodeert. De opbrengst van de brandstofaccijns en naast jordi het opbrengst van de aanschafbelasting bpm continu omdat die nu gebaseerd is op de zee twee uitstoot. Maar aan de andere kant kijken continu water meer geld binnen vanuit de energiebelasting op elektriciteit. De zak koopt.

[0:30:59] We zien wel dat die twee niet kan op weten ze de de branden brandstofaccijns en de bpm de opbrengst daarvan is film vele malen groter dan en meer opbrengst van de van energiebelasting. Maar neem het wel mee. Zeker.

[0:31:16] Mevrouw, geen.

[0:31:17] Dus ik begrijp dat het tarief wat ingezet gaat worden per kilometer dan eigenlijk bedoeld is om dat gat te dichten. Wat u net schetst.

[0:31:26] Ja. Dus in het coalitieakkoord is vastgelegd dat het budget het ingevoerde dat daarnaast de onze bureaus wordt opgevangen in het binnen de autobelastingen en daarvoor kijken we dus aan de opbrengst van de kijk gewoon in te gaan aan de opbrengst van energiebelasting, inclusief en en plus autobelastingen.

[0:31:41] Er wordt integraal gekeken. Da's een goed antwoord was een goed antwoord. De volgende vraag als.

[0:31:45] Ik kan mevrouw smith.

[0:31:47] Vindt u het goed als we de volgende twee blokjes pakken want er zaten nog een paar technische vragen die denk ik daar

[0:31:54] ook wat meer dan terugkomen.

[0:31:56] Ja ik had een vraag staat over fijnstof en komt daarin terug.

[0:31:59] Nee. Fijnstof komt er niet in terug.

[0:32:02] Ik kijk even of iemand

[0:32:04] op die vraag en antwoord heeft aan tafel.

[0:32:14] Volgens mij stoot elektrische auto niet meer fijnstof uit

[0:32:17] en maar minder een wordt er over de hele linie minder kilometers gereden en dat verklaart de daling in de fijnstofuitstoot die hangt gewoon samen met

[0:32:27] aantal gereden kilometers.

[0:32:28] Er was ook nog een vraag hoe kan het dat het aandeel elektrische auto's stijgt in in deze variant

[0:32:35] in de variant hier gepresenteerd is, krijgen dus alle alle autos hetzelfde tarief. Behalve een brandstoftoeslag voor diesel voertuigen,

[0:32:45] aangezien de motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto's momenteel hoger is,

[0:32:50] verdwijnt die motorrijtuigenbelasting in deze in de in de variant uit onderzoek

[0:32:56] en krijgen om elektro auto's op die manier dus een voordeel omdat ze dus van de hogere motorrijtuigenbelasting af zijn en overgaan naar hetzelfde tarief per gereden kilometers als benzine-autos. Dat verklaart in die studie. De de toename van het aantal elektrische auto.

[0:33:11] Was.

[0:33:14] Er komt net gevraagd naar ik had net gevraagd naar die tarieven uitgegaan was van zes komma twee cent voor benzineautos per kilometer neem ik aan en negen komma vier cent voor dieselauto's.

[0:33:25] Maar dat is een toeslag begrijp ik nu.

[0:33:27] Er zat een in die studie zat een basistarief voor alle voertuigen en daarnaast een toeslag voor diesel en lpg autos die samenhangt met de de lagere accijnstarief in die op deze vergelden. Aangezien alle bestelauto's bijna allemaal diesel rijden. Zie je dat ook voor bestelauto's. Dus dat tarief gemiddeld een stuk hoger uitkomt dan het basistarief van zes komma twee cent.

[0:33:52] Een elektrische auto net niet genoemd. Qua tarief. Wat wordt het tarief per kilometer van elektrische auto's.

[0:33:57] In die variant betalen ze zes komma twee cent.

[0:34:01] Dezelfde zoals benzine,

[0:34:02] De alle alle voertuigen in deze studie. Dus dat is niet het de coalitieakkoord variant. Maar in deze in deze variant. Nul van die studie is er een basistarief voor voor alle voertuigen en daar komt dus een tarief voor een toeslag op voor diesel en lpg voertuigen

[0:34:24] dus benzine en elektrische auto betalen hetzelfde.

[0:34:29] Ja. Interessant roept veel vragen op aan deze kant is ook en mevrouw van geen ik en mij hoor. Dus ja het is

[0:34:37] ja, maar we moeten ook eerlijk zeggen als commissie hebben ook aangedrongen op de technische briefing. Nu

[0:34:43] helpt ook heel erg maar de werd wel gewaarschuwd dat niet over een antwoord op zou zijn, maar

[0:34:48] we hebben veel vragen. Ik zou toch willen vragen dan om door te gaan naar blok drie, denk ik dat als u dat we het doen en blok vier of en u eerst alleen boek de niet doen. Allebei. Oké. Het gaat

[0:35:00] oké.

[0:35:01] U heeft gevraagd welke lessen zijn te trekken uit eerdere pogingen in nederland om een vorm van beprijzing in te voeren en welke lessen uit te trekken zijn het heffing in het buitenland, zoals bijvoorbeeld tolheffing in londen, singapore en noorwegen.

[0:35:17] We zijn de afgelopen decennia veel verschillende pogingen geweest om een systeem van wegbeprijzing voor personenautos in nederland in te voeren.

[0:35:26] Het begon met rekeningrijden in negentien, achtentachtig

[0:35:29] vervolgens een systeem van tolwegen in negentien, negentig. Spits veertien, drieënnegentig rekening rijden in vierennegentig een kilometerheffing in tweeduizend één en tot slot het systeem van anders betalen voor mobiliteit in tweeduizend vijf mei begonnen werd ook die pogingen zijn allemaal niet gelukt. Zoals u weet, en daarnaast is er natuurlijk in nederland nu wel een systeem van vrachtwagen heffing wordt ingevoerd.

[0:35:58] Er zijn geen formele of zijn beperkt formele evaluaties beschikbaar

[0:36:04] waar we deze lessen op kunnen baseren, maar we kunnen wel lering trekken uit ervaring en kennis van voormalige of huidige betrokken medewerkers,

[0:36:12] en daarnaast is in de nota aanleggen van naar aanleiding van het verslag van de wet vrachtwagen heffing. Heeft uw kamer gevraagd welke lessen kun je uit de vrachtwagen heffing trekken om te voorkomen dat er vertraging optreedt bij de implementatie van een systeem van betalen naar gebruik bij personenautos.

[0:36:30] Op basis van deze

[0:36:34] bronnen hebben we vier lessen kun je eruit halen.

[0:36:43] De eerste les is dat het belangrijk is om te zorgen voor een realistische planning.

[0:36:49] De tweede les is het aantal doelen.

[0:36:52] Als je meerdere doelen hebt dan kan er spanning tussen de doelstellingen op ontstaan.

[0:36:59] Wat ook lastig is als je gaandeweg bestaande doelen aan een heffing toevoegt. Dan moet het systeem toch weer anders.

[0:37:06] En wat uw kamer. Vorige week in de technische briefing over duurzame mobiliteit ook aan de orde had. Dus als je een maatregel die teveel doelen dient dan schiet hij zijn doel voorbij.

[0:37:17] Dus dat is dat is een risico wat je wat je moet vermijden.

[0:37:22] Een derde belangrijke les is dat voldoende draagvlak essentieel is

[0:37:26] en in de beleid fase. Dat is de fase waar we nu inzitten voor de voor de variant uit het coalitieakkoord

[0:37:34] is het verwerven van draagvlak belangrijk

[0:37:37] en hiervoor is het bieden van transparantie en helderheid over de te maken. Keuzes en over defect op bijvoorbeeld verkeersstromen, belastingdruk, milieu en privacy belangrijk,

[0:37:48] zo daarbij ook belangrijk om oog te houden voor de menselijke maat

[0:37:52] en een vierde les is dat het gebruikte systeem en de gebruikte techniek uitvoerbaar moet zijn

[0:37:58] en die voorbereid is, zowel voor de uitvoeringsorganisatie, maar het moet ook gewoon begrijpelijk zijn voor de automobilist.

[0:38:06] Het is belangrijk om daarbij terughoudend te zijn met de toevoegen van tussentijdse technische eisen aan het systeem ook weer dezelfde reden. Dan moet een hele een aantal dingen weer overnieuw of anders. En dan treedt er vertraging op.

[0:38:18] En of wordt het systeem heel erg complex.

[0:38:24] De zijn er.

[0:38:25] In het buitenland een aantal systemen van wegbeprijzing reeds operationeel,

[0:38:30] maar het is belangrijk om op te merken dat een systeem op deze wijze en op deze schaal dus een land stekende kilometerheffing voor alle personen voertuigen nog niet bestaat

[0:38:42] dus bestaande heffingen in het buitenland. Die kennen andere doelen en die moeten worden bezien in hun eigen context,

[0:38:48] zoals bijvoorbeeld geografische ligging.

[0:38:51] De nederlandse context verschilt veel van die veelal van u context in het buitenland

[0:38:59] en die buitenlandse heffingen zijn meestal een plaatselijke heffing met ook een heel ander soort techniek

[0:39:04] bijvoorbeeld singapore en stockholm die lenen zich door hun ligging. Heel goed voor een plaatselijke heffing,

[0:39:10] maar zowel de techniek als de systematiek hierachter zijn anders dan bij een land landstede land dekkende heffing.

[0:39:18] Wat zijn nou de lessen die die zijn het buitenland getrokken hebben op basis van hun ervaringen.

[0:39:26] Dat is de eerste. Het is een duidelijk voorbeeld is opgetreden bij de invoering van een maud ontheffing voor vrachtauto's in in duitsland. Dat was technologische onderschat

[0:39:36] en en die technologische complexiteit leiden tot een vertraging bij de invoering.

[0:39:42] Een keuze voor proef in technologie is veiliger en leiden tot minder barrières bij de invoering en dat zag je in noorwegen en londen.

[0:39:52] Een ander belangrijk aspect is dat voldoende draagvlak en een hoge mate van probleem besef belangrijk zijn

[0:39:59] formeel uit londen en noorwegen

[0:40:02] laten zien dat de draagvlak toeneemt. Als mensen zien dat de de de negatieve effecten die samenhangen met auto gebruikt ook daadwerkelijk aanwezig zijn en afnemen als je zo'n systeem invoert

[0:40:13] en tot slot is een goede les uit de invoering. In londen zat een goede informatievoorziening en een initiatieven participatie kan bijdragen aan een succesvolle implementatie van systeem.

[0:40:31] Dankuwel. Uw kamer had gevraagd naar hoe ver in hoeverre eerdere technische belemmeringen

[0:40:40] voor dergelijke systemen inmiddels achterhaald.

[0:40:43] Voorts vroeg u die de keuzemogelijkheden bestaan er op het gebied van uitvoerings, techniek

[0:40:48] en tot slot zal ik ingaan welke privacy aspecten met het thema zijn gemoeid en wat privacy by design betekent.

[0:41:01] Ik denk dat het belangrijk is om te benaderen benadrukken dat het coalitieakkoord kiest voor een

[0:41:07] plaats en tijd onafhankelijke heffing,

[0:41:10] gebaseerd op de kilometer registratie van het voertuig. En zoals de hem altijd al aangaf, is een betrouwbare registratie van het aantal kilometers essentieel voor de belastingheffing.

[0:41:24] Hij verwees daarbij al dat waarschijnlijk iedereen gaat frauderen.

[0:41:27] We hebben gesprekken gehad met de dienst wegbeheerder rdw en in. Daarin blijkt ook dat als u de huidige kilometerstand registratie gebruikt die onvoldoende waarborgen biedt om daar betrouwbare belastingheffing op te baseren.

[0:41:45] Ik durf niet mee te gaan in de in in zijn stelling. Maar dat alleen de kilometerstand er voldoende is voor belastingheffing. Dat is om betrouwbare en eerlijke belastingheffing te doen naar onze overtuiging onvoldoende.

[0:42:00] Dat betekent dus dat de aanvullende waarborgen nodig zijn om de de aangeleverde techniek

[0:42:08] te vergroten

[0:42:09] en je blijft hierbij blijft het uitgangspunt

[0:42:12] dat de kilometer registratie kilometerstand de tellerstand in het voertuig. De basis is van de heffing.

[0:42:21] Maar dat je aanvullende maatregelen zal nemen om een betrouwbare kilometerstand.

[0:42:29] Te verifiëren,

[0:42:31] En dat kan zijn door maatregelen te nemen in de.

[0:42:35] Voertuig, techniek,

[0:42:37] Een voorbeeld hierbij is bijvoorbeeld dat mij moderne autos, autos de laatste vijf, zes jaar tot mij sommige types al tot de laatste acht jaar

[0:42:47] op acht verschillende plekken in het voertuig.

[0:42:50] De kilometerstand wordt geregistreerd. Dus niet alleen de teller in het dashboard maar op verschillende plekken in het voertuig.

[0:42:58] Dat kan dus betekenen dat

[0:43:00] voor dat type voertuigen

[0:43:03] een kilometerteller

[0:43:05] plus de tellers die ook in het voertuig zijn, alhoewel voldoende zijn.

[0:43:09] Dat moeten we nog uitzoeken. Maar het zou dus kunnen zijn dat als je alleen een teller hoeft terug te draaien. Een stuk makkelijker dan je acht wel eens moet gaan terugdraaien.

[0:43:19] Een andere mogelijkheid is het proces vergroten. Op dit moment wordt de kilometer stand genoteerd bij de apk keuring

[0:43:31] en sinds kort is het ook verplicht om bij elke controle bij de autogarage dat de auto garage de kilometerstand doorgeeft.

[0:43:43] Dat is met name ingevoerd omdat bij de nieuwe typen voertuigen

[0:43:48] er nog geen apk keuring nodig is en je daardoor een vrij grote gat hebt tussen het moment dat er voertuig geleverd wordt aan de koper met een heel lage kilometerstand tot de het eerste moment van verkoop waarop na bij de overschrijving wel de kilometerstand geregistreerd. Daardoor wordt u op dit moment dus al bij elke reparatie of onderhoudsbeurt en de kilometerstand gerecht zit. Dat zou ook kunnen helpen aan een goede voorlichting. En ten derde zou gekeken kunnen worden naar controle mechanisme. Dat kan in het voertuig zoals een tasje zoals bij de vrachtwagen heffing gebeurt. Dat kan langs de wegkant

[0:44:28] en en mogelijkheden single dat een combinatie van deze drie technologieën of mogelijkheden van technologieën worden ingezet, wordt op dit moment onderzocht.

[0:44:39] Dat is heel anders dan een systeem dat gebaseerd is op een tijd en plaats afhankelijk heffing

[0:44:45] daarvan. Daar moet je dus weten waar het voertuig zich bevindt en dat kan afhankelijk van de keuze van het fietsnetwerk zijn wat je parlement wil weten waar het voertuig zich bevindt. Dan zit je te denken aan een systeem met kastjes of ombouw units, zoals wordt gehanteerd bij de vrachtwagen heffing of dat er geregistreerd wordt waar een voertuig het betreffende het wegvak oprijdt of verlaat bijvoorbeeld bij tijdelijke tolheffing.

[0:45:10] De kpmg heeft een onderzoek gedaan naar een plaats afhankelijk heffing en dat was waar zojuist ook door het kennisinstituut naar binnen gegaan en kpmg in dat onderzoek en uitgangspunt genomen dat in twintig, dertig

[0:45:26] voertuigen uitgerust worden met een smartphone, inclusief een speciale app

[0:45:31] in combinatie of in sommige gevallen alleen met bord apparatuur.

[0:45:36] Dat is naar de overtuiging van kpmg voldoende om zo'n systeem te hanteren voor zo'n systeem verwacht kpmg dat je een invoering s tijd hebt van achtenhalf jaar en vervolgens tot en met vier jaar ingebruikname van het systeem is een gefaseerde invoering en dan kom je dus op een invoer termijn van bijna twaalf jaar en een kosten voor een systeem van tweehonderd miljoen aan de invoering

[0:46:00] en jaarlijks vierhonderd drieënveertig miljoen euro

[0:46:05] daarop. Dit is dus een

[0:46:07] feitelijke plaats af van lyceum. Dat is niet eens iets zwembad. Wij gaan invoeren. Op dit moment wordt onderzoek gedaan naar de technische mogelijkheden en ook op die manier komt er een beter beeld in de kosten etcetera

[0:46:20] dan ook tot slot ingaan op de privacy aspecten van bg.

[0:46:26] Het allerbelangrijkste uitgangspunt bij de privacy. Waarom dit anders is dan eerdere traject is dat dit een systeem is wat niet plaats en tijd onafhankelijk is. Dat betekent dus ook dat er geen registratie noodzakelijk is van de tijd en plaats door de overheid

[0:46:41] en dat de overheid enkel geinteresseerd is in het de kilometers als totale.

[0:46:47] Het maakt ons niet uit of iemand donor sloopte rijden te maken op een parkeerterrein of de hele wereld rond reist. Het is onbekend wie de kilometers is gereden. Het gaat om de kentekenhouder. Het gaat om het nummer van het voertuig en bij het doorgeven van deze kilometers. Anders zullen wij als overheid ons inspannen om zo min mogelijk gegevens door te geven. Het gaat alleen om de

[0:47:10] kenteken en kilometerstand zijn eigenlijk twee

[0:47:14] basispunten waar de hele belastingheffing op zit.

[0:47:17] Vanzelfsprekend dient het wetsvoorstel te doen aan de algemene verordening gegevensbescherming, de apg en de uitvoeringswet apg. Dat betekent dat er een wettelijke doelstelling zal worden opgenomen in het wetsvoorstel waarom gegevens beschermd mag worden. Er zal moeten uitgelegd worden in welke hoedanigheid het proces van de en gegeven bescherming gegevensverwerking.

[0:47:43] Dat betekent dus de verwerkings gronden in welke gevallen gegevens verwerkt mogen worden, op welke wijze die gegevens beheerd moet worden en uiteindelijk ook hoe die gegevens vernietigd dienen te worden

[0:47:54] en hierbij zal het uitgangspunt zijn dat een dataminimalisatie is zo min mogelijk gegevens, voor zo kort mogelijke duur.

[0:48:01] Als onderdeel van het wet voorbereidingsproces zal er een privacy impact assessment worden opgesteld en dat wordt meegestuurd met het wetsvoorstel.

[0:48:13] Tot zover mijn verhaal.

[0:48:15] Dankuwel.

[0:48:17] We hebben niet heel veel tijd,

[0:48:22] mevrouw vergeten.

[0:48:24] Ik heb twee vragen en nog even de reminder dat de een van mijn vragen uit vorige ronde doorgeschoven was namelijk de jaarlijkse afrekenen moment te brengen. Mensen met een krappe beurs in financieel gevaar. Dus kunnen we vaker afrekenen. Wat vraagt dat mijn twee nieuwe vragen zijn

[0:48:41] deze oplossing. Het wordt ook hier geschetst. Die geeft geen mogelijkheid tot differentiatie naar tijd of plaats. Als we in de toekomst dat soort beleidsopties wel zouden willen kunnen implementeren, treedt er ook een desinvestering op van dit systeem kunnen jullie aangeven hoe groot die desinvestering dan zou zijn. Met tweede vraag is mijn tweede nieuwe vraag is zou als je welke mogelijkheden zijn er om de

[0:49:06] de fysieke of de digitale infrastructuur die we toch maken voor de vrachtwagen heffing hier nou voor te hergebruiken. Dat lijkt me een hele slimme manier om behoorlijk veel systeem kosten

[0:49:17] besparen.

[0:49:20] Hema trainen.

[0:49:22] Ja.

[0:49:23] Dit kabinet wil weer iets wat nederland alleen gaat doen. Niemand anders in de wereld doet dit. Maar nederland moeten doen. Ik heb heel erg te doen met ambtenaren en het kim met aldi

[0:49:32] om dit uit dit dit is een voor mij een een totaal onbegrijpelijke traject wat het kabinet wil. Maar goed ze gaan toch door natuurlijk.

[0:49:42] Ja ik snap

[0:49:44] even niet over die tarieven als op dit moment betalen elektrische auto's geen wegenbelasting. Ze betalen ook geen accijns over de benzine. Want ze gebruiken geen benzine. Ze betalen alleen energiebelasting en btw over elektriciteit die ze laden.

[0:49:59] Nu gaat er een tarief komen, namelijk zes komma twee cent per kilometer in juli uitgangspunten voor zowel elektrische auto's, benzineautos en daardoor zouden er meer elektrische auto's verkocht gaan worden. Terwijl ik denk de benzineautos gaan juist hierop vooruit. Want die betalen nu meer dan elektrische auto straks het gelijk.

[0:50:19] Hoe kan dat. Nou ik snap dat niet.

[0:50:23] Ja.

[0:50:25] Er is een

[0:50:26] heeft toch nog vragen.

[0:50:29] Ja. Ik sta ik heb je vragen. Maar laat ik het hier een hele tijd.

[0:50:33] Ik denk als we de vraag gesteld hebben dat vier uur is, maar de hier al.

[0:50:38] Nee ik kan het kort houden. Dank ook voor deze toelichting. Mijn vraag gaat over het effect op vakantiegangers gaan heel veel mensen met de auto op vakantie is er ook gekeken naar wat het effect is van als het onaantrekkelijker wordt om met de auto op vakantie te gaan of er dan ook meer gevlogen zal worden bijvoorbeeld

[0:50:54] en

[0:50:56] als je dan ook nog eens tol betaald in het buitenland is het dan juridisch gezien anders dan nu het geval is, is er dan eigenlijk sprake van dubbele belastingen omdat je dan die kilometers maakt op een weg traject waar je al belasting betaalt op dat moment en dan ook nog eens in nederland belasting

[0:51:14] is dat geen dubbele belasting.

[0:51:15] Dat is een terechte vraag van heel heer, want diezelfde ouders die die tanken ook in het buitenland. En daar betaal je dan accijnzen. Dus daar heb je ook nog dubbele belasting en perfecte van

[0:51:25] ja. Maar de dat is er ook eentje. Maar die heb ik genoteerd voor het eind. Want ik denk dat ik het antwoord op weet van ambtenaar. Ik heb eigenlijk een vraag. Er wordt heel veel onderzocht. Ik hoorde dat wordt onderzocht. Dat wordt onderzocht welke onderzoeken lopen de nou en wat is een beetje de tijdschema daarvan.

[0:51:43] Mevrouw smits.

[0:51:46] Dankuwel voor deze vragen.

[0:51:48] Dat is best een inderdaad een hoop wat uit te zoeken is in dit traject. Dat is,

[0:51:54] constateerden wij dat constateert u eigenlijk ook naar aanleiding van de presentatie weggegeven.

[0:51:59] Een aantal vraagstukken. Kijk eens naar mevrouw van ginneken. Het de jaarlijkse afrekening met het vaker afrekenen.

[0:52:05] Dat is denk ik een relevante vraag waar we op dit moment nog niet concrete antwoorden op hebben die wel onderdeel zal moeten zijn van het van het onderzoek hoe je de afrekening doet en hoe je dat op een praktische handige manier genaamd goede manier doet.

[0:52:18] Dus die nemen we ook even in de zelf verkopen op onze lijst. Een belangrijke vraag

[0:52:25] dan vragen over de toekomst en de desinvesteringen. Dan kijk ik even naar op

[0:52:30] en de systeem kosten

[0:52:31] in twee vragen.

[0:52:32] Hoe groot die desinvestering is hangt natuurlijk af van hoe groot de systeem kosten zijn van de invoering van het huidige systeem en dat zijn we nog aan het onderzoeken. Dus dat weten we nu nog niet.

[0:52:45] Ze geen ja te vragen ze geen enkele inschatting.

[0:52:49] De beste inschatting hebben is uit het eerdere onderzoek wat het gepresenteerd is. Wat ging over tijd en plaats afhankelijk. Daar hebben we een uitgezocht en daar zijn wat getallen. Maar dat zijn we nu opnieuw aan bekijken.

[0:53:02] Variant daarvoor gaat u naar de volgende vraag. Als u wilt.

[0:53:06] De volgende vraag. De elektra die een madlener geeft aan heeft het over de zes komma twee cent voor de duidelijkheid. Dat is toen als uitval als vertrekpunt genomen in die studie.

[0:53:15] Dat zegt toch helemaal niets over hoe we het nu gaan doen,

[0:53:21] kan een van jullie ingaan op de vraag van de

[0:53:25] de de benzine-autos toch fout gaan in de dubbele heffing

[0:53:30] is het niet slim om even over die elektrische auto's waarom die toename.

[0:53:33] Ja.

[0:53:35] Het komt kijken. Elektrische auto's zijn nu nog vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Maar dat gaat in tweeduizend, zesentwintig gaat dat weg. Dus in het referentiescenario gaan die auto's gewoon motorrijtuigenbelasting betalen gezien elektrische auto's relatief zwaar zijn, betaalt een relatief hoog vaste kosten. Dus dan gaan die zes komma twee centra nog ook in principe op vooruit. Dus daar zit de verklaring.

[0:54:00] Dankuwel een goed antwoord,

[0:54:06] mevrouw smith.

[0:54:09] In het buitenland een dubbele belasting.

[0:54:14] Het is belangrijk te benadrukken dat op dit moment ook al motorrijtuigenbelasting bestaat betalen bestaat en dat dus iemand die in nederland motorrijtuigenbelasting betaalt dat voor het hele netwerk doet,

[0:54:28] maar daarmee ook in feite voor het buitenland. Wat dat betreft lijkt dit systeem

[0:54:32] wat we nu gaan invoeren. Heel erg sterk op het huidige systeem.

[0:54:37] Meneer kan je heel kort.

[0:54:39] Ja, als het zo is dan is dat zo. Maar ik vraag me af of de grondslag wordt dan een gereden kilometer en op het moment dat je per kilometer gaat betalen dan betaal je dus voor de voor die km op de tolweg betaal je twee keer op dit moment is grondslag niet de gereden kilometer.

[0:54:53] Dus maakt dat helemaal geen verschil. Want nu betaal je gewoon is de grondslag. Een andere, namelijk je type auto en dergelijke.

[0:54:59] Dus dan is dan als de grondslag veranderd kan toch ook de situatie met dubbele belasting veranderen.

[0:55:07] Ja. Ja. Het is het is het is een interessante vraag hoorden we de valt eigenlijk onder grenzen en regio effecten vind ik hoor. Ja dat is ook ja. Als je nederland accijnzen als je nederland benzine of diesel tankt en je rijdt dan over een buitenlandse tolweg is eigenlijk hetzelfde effect. Zie je ook

[0:55:22] in een land met ja. Het is dus het is het is ingewikkeld. Maar dat is voor de ik heb genoteerd voor aan het eind zo een regio en grenseffect. We gaan opvolgen

[0:55:31] overvliegen. Kunt u een antwoord op geven. Inderdaad. Als wij hoge km tarieven gaan afspreken en mensen rijden heen en weer naar bijvoorbeeld naar spanje met de auto.

[0:55:40] Ja dat wordt dan jaar duren is op basis van gereden. Kilometers is en dan neemt de prikkel tot vliegen toe.

[0:55:46] Dat is een zeven zonder waardeoordeel, want er zitten anders in. Allemaal maar.

[0:55:50] Wilt u dat ook

[0:55:51] de wel voor de vragen. Dat is inderdaad iets wat we moeten onderzoeken. Ze hebben op dit moment geen

[0:55:56] nog geen antwoord op.

[0:55:57] Ik schrijf je dan nog even onder een grenseffect.

[0:56:00] Regio grenseffecten. Dan hebben we de laatste vraag van kurhaus. Wat loopt er allemaal een onderzoeken.

[0:56:05] Dit is iets wat we in de kamerbrief die is toegezegd voor de zomer zullen opnemen. Dan krijgt u een

[0:56:13] een totaal overzicht.

[0:56:15] Dank u. Dat neemt toch even de vrijheid voor het zomerse volk debat duurzaam vervoer of dan net de na.

[0:56:20] Dat is voor het zomerreces.

[0:56:22] Ze staan net na het debat. Oké, mevrouw van gineke. U had nog een openstaande vragen en dan vond ik af.

[0:56:29] De vraag die ik had gesteld was naar de mogelijkheid om de infrastructuur, fysiek en digitaal die we toch gaan aanleggen voor de vrachtwagen heffing. Om die nou juist niet in te kunnen zetten voor betalen naar gebruik en wat dat voor

[0:56:41] voordelen oplevert, zowel in financiële zin als in planning risico's et cetera.

[0:56:49] Dank u wel, mevrouw.

[0:56:51] Een hele terechte vraag denk ik alleen

[0:56:53] de grootste kostenpost bij de invoering van de vrachtwagen heffing

[0:56:57] zijn de kosten die gemoeid gaan met het systeem en de koppeling van de casus in het voertuig omdat bij de vrachtwagen heffing

[0:57:06] bepaald moet worden of een voertuig zich op een bepaalde weg, namelijk het heffing netwerk bevindt of niet.

[0:57:11] Bij een plaats en tijd onafhankelijke heffing hoeft dat niet. Dus de vraag is of die dus is naar verhouding weinig herbruikbaar.

[0:57:21] De schaal is heel anders en spreken over honderdzestig duizend nederlandse vrachtwagens die met zo'n kastje uitgerust moet worden, waarvan de helft van het wagenpark al zo'n kastje heeft voor gebruik in belgië en duitsland

[0:57:32] bij personenautos hebben die situatie niets. Dus dan heb je een wagenpark van

[0:57:36] tegen de acht miljoen voertuigen die je zult moeten uitrusten. Met een dergelijke asscher is de meerwaarde van hergebruik van de vrachtwagen heffing zal waarschijnlijk beperkt zijn, maar vanzelfsprekend proberen we wel wat ervaring en alle kennis is opgedaan met het invoeren van tijdelijke tolheffing en de vrachtwagen heffing te hergebruiken. Dat zit met name op de projectorganisatie

[0:57:57] de constructie van het wetsvoorstel dan wel heel zinvol naar elkaar kijken en en en en ict. Een aantal ontwikkelingen die voor beiden noodzakelijk zijn. Dus waar waar hergebruik mogelijk is, zeker. Maar de omvang zal beperkt zijn.

[0:58:13] Oké dankuwel. Ja dan jaar dit jaar snel iets over de tijd heen.

[0:58:19] Ik merk dat er heel veel vragen zijn. Ik heb het al een paar keer zit die zijn blijven liggen en vallen onder de noemer regio en en grenzen effecten.

[0:58:28] Ik zit zelf even te worstelen hoe het nou verder te gaan is er maar één iemand van de voorbereidings groep hier maar toch een iemand.

[0:58:38] Ja nou ik zeg nu nog even een bal op de stip. Want ik weet dat in de procedurevergadering was het verzoekt hoe die technische briefing. Nou, na het zomerreces.

[0:58:48] Maar ik hoor graag het en uiteindelijk doe het liever nu.

[0:58:52] Maar ik wil graag uw voorstel.

[0:58:55] De reden dat we dit nu graag wilde doen als voorbereidings groep. Ook is, omdat we natuurlijk juist de brief die we van de minister kan krijgen dan ook wat precies zou kunnen lezen en ook precieze vervolgvraag kunnen bepalen, omdat beter weten waar het over gaat.

[0:59:08] Mijn voorstel zou dan zijn dat vanuit de hier aanwezige vanuit voorbereidings groep bij de eerstvolgende pv

[0:59:16] een schriftelijke reactie van de minister vragen op de nog onbeantwoorde vragen dus de grenseffecten bij bijvoorbeeld en wellicht ook andere.

[0:59:24] Ja maar dit is meer voor de procedurevergadering. Ik zit een ik zit ook te denken om daar een technische briefing over te hebben dan in in september oktober. De vraag zijn behoorlijk diep gaan. Maar dat zou een goed compromis. Dit jaar zo'n als ik mij goed idee zijn. We vragen een schriftelijke reactie bij de volgende procedurevergadering met een toelichting in september of oktober. Voor de rest met de voor mij schop moet die dan kijken

[0:59:43] want ik begrijp ook dat dat u daarna nog een rondetafelgesprek organiseren. Maar dat heb ik verkeerd begrepen. Dat is voor de toekomst. Oké

[0:59:53] nou dan.

[0:59:54] Oh meneer. Ik kan niet.

[0:59:59] Ja.

[0:59:59] Meneer smith er misschien is het goed om dan niet tegen die volgende technische briefing zo te plannen dat de ronde onderzoek waar we mee bezig zijn dat die dan ook afgerond zijn, want anders hebben we geen antwoord.

[1:00:10] En wanneer is het onderzoek afgerond? Als ik vragen mag.

[1:00:14] Dat verwachten we ergens in het najaar. Wanneer precies. Dat komt ook in die kamerbrief terug.

[1:00:21] Dat komt in een kamerbrief terug

[1:00:24] voor het zomerreces. Anders dan hebben we het over in de procedurevergadering in september. Oké

[1:00:30] dan sluit ik hiermee de technische briefing dank aan iedereen.