Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.
Regio Deals
[0:00:03] Welkom allemaal bij de.
[0:00:05] Bij het commissiedebatten over de regiodeals. Leuk dat de minister de gasten op de tribune al herkend en verwelkomd ook namens de kamerleden van harte welkom bij het debat over de regiodeals. Ik heet u van harte welkom. De minister, maar ook kamerleden die een haverkort van de vvd mevrouw dekker abdul aziz van d zesenzestig en inge van dijk van cda. Mijn naam is laura bromet. Ik ben van groenlinks en ik ben voorzitter, maar ik zal straks ook mijn inbreng leveren. Ik zou willen afspreken. Vier minuten spreektijd per fractie en onbeperkt aantal interrupties. Tenzij het uit de hand loopt,
[0:00:42] wordt saneren haverkort.
[0:00:44] Nou laten we voorkomen dat het uit de hand loopt. Lijkt me niet aan de orde en laten we hopen dat het elders in dit land niet gebeurt. Voorzitter, dank de regiodeal. Voorzitter is inmiddels een bewezen middel om samenwerking in de regio's te stimuleren, zodat projecten bijdragen aan het verbeteren van onze brede welvaart in de vvd is dan ook blij met deze positieve tussentijdse resultaten
[0:01:05] complimenten voor al die ondernemers, kennisinstellingen en overheden die daaraan hebben bijgedragen. Dat mag ook gezegd.
[0:01:10] Voorzitter, we kijken dan ook positiefkritisch naar de doorstart van de regiodeal en willen uiteraard graag een aantal punten daarin meegeven. Als eerste voorzitter ik naar het rapport over de brede welvaart van het planbureau voor de leefomgeving uit februari dit jaar en daaruit leren we dat het landelijk gebied minder welvarend is dan de stad bijvoorbeeld het oosten van drenthe, zeeuws, vlaanderen en delen van friesland twente of de achterhoek.
[0:01:34] Hoe gaat de minister en ervoor zorgen dat juist het landelijk gebied met deze nieuwe tranche een extra impuls krijgt.
[0:01:41] Als tweede. Voorzitter de resultaten uit de voortgangsrapportage uit de presentaties die de diverse regio's houden of kijkend naar een regionale websites zie ik heel veel mooie projecten en lees ik heel veel mooie positieve verhalen. Ik ben echter ook benieuwd naar de leerpunten in hoeverre deze worden meegenomen bij het aangaan van nieuwe deals. Ik lees over intervisie en ik lees over de rol van het governance
[0:02:04] en dat de leren en ervaringen zijn. Maar zo vraag ik de minister. Welke zijn dat dan. Welke concrete leerpunten leiden tot aanpassing van beleid en belangrijker nog, hoe zorgt de minister ervoor dat de leerpunt ook echt tot verbeteringen leiden in andere regio's.
[0:02:19] Als derde punt voorzitter, wil ik de minister vragen of zij de resultaten wil koppelen aan de gestelde doelen.
[0:02:25] Ik lees in de voortgang gedetailleerd over aantallen, mensen aantallen, subsidieaanvragen en concrete locaties waar ontwikkelingen gebeuren als voorbeeld in de regio oost groningen staat in de doelen. We gaan huiseigenaren stimuleren bij de energietransitie mooi toe.
[0:02:40] In de voortgangsrapportage lezen we dat zevenduizend inwoners inmiddels een energiebesparing pakket hebben ontvangen. Maar is dat nou.
[0:02:48] De.
[0:02:49] In lijn met wat we verwachten. Ik kan daar als kamer geen waardeoordeel aangeven en kan de minister wellicht met een soort dashboard, bijvoorbeeld in een voortgangsrapportage dat net iets concreet te maken, zodat we kunnen zien dat de middelen effectief besteed worden.
[0:03:04] Voorzitter, als vierde onze reflectie op de brief van vijftien april. De minister geeft aan de aan de inzet van de regio deals.
[0:03:14] De minste geeft aan dat de inzet van de regiodeals de grote fysieke ruimtelijke opgaven zoals energie wonen of stikstof aanvult of versterkt.
[0:03:22] Maar hoe ziet dat er in de praktijk dan uit die aanvulling of die versterking krijgen dergelijke projecten voor voorrang in de selectie. Hoe borgt de minister dat projecten rondom thema's als gezondheid, veiligheid en persoonlijke ontwikkeling in beeld blijven. Juist deze thema's worden door het planbureau als bepalend genoemd bij denken over brede welvaart.
[0:03:40] Voorzitter, de minister schrijft in het coalitieakkoord spreekt over grensoverschrijdende samenwerking en juist onze grensregio's hebben te maken met verschillende uitdagingen. Denk aan taal verschil heel actueel bijvoorbeeld prijsverschil, maar ook verschil in organisatie van overheid, onderwijs en bedrijfsleven. Op welke manier gaat de minister die regio's helpen? Hoe gaat zijn de grensoverschrijdende samenwerking stimuleren en wat betekent dat concreet in de praktijk?
[0:04:04] Voorzitter, als laatste afrondend regiodeals zijn bedoeld om echte welvaart voor inwoners te stimuleren. Het is goed dat de middelen beschikbaar zijn. Vvd vindt het ook goed dat de minister breder kijken naar cofinanciering dan bij de voorgaande etages. Vvd wil echter wel graag benadrukken dat de middelen bedoeld zijn voor concrete projecten en doelen en niet voor papier of advies.
[0:04:25] Hoe gaat de minister ervoor zorgen dat de besteding van de middelen aantoonbaar effectief is. Het gaat om veel geld en grote doelen veel landelijke gebieden. Ik begon mijn betoog. Daarmee kunnen er fantastische dingen mee bereiken en de brede welvaart een mooie impuls geven. Het blijft echter ook een deal. Wat de vvd betreft mag het best een beetje meer zakelijkheid inkomen concrete afspraken concrete rapportages en dan mooie concrete resultaten dankuwel.
[0:04:52] Dank u wel. Is nu het woord aan mevrouw dekker.
[0:04:55] Is.
[0:04:56] Dank u. Voorzitter, voor het woord voorstel. Vandaag gaan we het hebben over de regio deels en belangrijk onderwerp. Wat gaat om veel geld en ons coalitieakkoord staat negenhonderd miljoen euro voor wilt graag hebben over de intentie en de impact van de regiodeals. De intentie is om brede welvaart te bevorderen. Maar wat is de daadwerkelijke impact? D zesenzestig onderstreept het belang van regionale aanpak en samenwerking, waarbij voldoende ruimte is voor maatwerk en aandacht voor de eigenheid van de regio's. Echter het concept van de regio dienst voelt soms als een schoonheidsprijs met winnaars en verliezers is het wel verstandig om regio's, provincies en gemeenten belastinggeld te laten besteden aan het concurreren van elkaar om bedrijven aan te trekken en al helemaal als het rijk ze dan ook nog eens. Daarbij gaat steunen waardoor waardoor ook hier en daar oneerlijke concurrentie kan bestaan.
[0:05:49] De minister geeft ook aan in een brief dat niet alle regio's de slagkracht hebben om goede propositie te schrijven. Onze vraag is wat zijn nou concreet de voorwaarden om regiodeal toegekend te krijgen. Het afwegingskader is namelijk nog niet bekend. Is de minister bereid het kader ruim voor de deadline voor de proposities kenbaar te maken aan de regio's. Als we nu naar de planning kijken naar de deadline lijkt het heel erg.
[0:06:14] Knap.
[0:06:15] Graag een reflectie en een reactie van de minister zijn de selectiecriteria laagdrempelig en is de selectieproces toegankelijk is het duidelijk te achterhalen waarom een regio geen regio deel heeft toegewezen, is de uiteindelijke beoordeling transparant en controleerbaar en is de minister bereid deze criteria duidelijk en openbaar te maken.
[0:06:35] Het gaat immers om een verdelingsvraagstuk in een periode waarbij decentrale overheden al te kampen hebben met financiële problemen. Eigenlijk wordt door middel van regiodeals incidenteel geld gebruikt. Om structurele problemen op te lossen, zit de kern van de oplossing uiteindelijk niet in de structurele verbeterde afstemming en samenwerking tussen het rijk en de gouden driehoek meer de overheden, kennisinstellingen en ondernemers graag een reactie van de minister.
[0:07:03] Dit is de vierde tranche. Het gaat hier om het geld gaat het hier om het geld van een nieuwe coalitieakkoord? Of is het de overgebleven geld van het vorige en om hoeveel geld gaat het in deze tranche en is dat duidelijk voor de regio's die ze nog proposities moeten maken. Wat wordt nu concreet de rol van de intern. Depers mentale task force uitkeringsstelsel binnen de komt context van de regiodeals.
[0:07:30] En.
[0:07:30] Ik kijk er nu nog maar negen maanden te gaan voor de vierde tranche welke aanpassingen kan de kamer nog meegeven.
[0:07:38] En wat zijn de geleerde lessen terugkijken op de uitvoering van de regio deelt zo de minister dit concept nog een keer proberen zo. Ja, waarom wel. En waarom niet. Dankjewel.
[0:07:49] Dankuwel. Dan is nu het woord aan mevrouw van dijk van het cda.
[0:07:53] Dank u wel. Voorzitter aan. Volgens het er allereerst wil ik zeggen hoe blij ik ben met de regiodeals. Ze stonden in ons verkiezingsprogramma. Ze stonden in onze doorrekeningen en nu in het coalitieakkoord, en niet alleen. Wij zijn blij met de regiodeals, ook van provincies en verschillende regios krijgen we soortgelijke signalen en dat is ook logisch want als we fors willen bouwen economisch willen groeien aan voldoende ruimte over willen houden voor natuur, recreatie en landbouw, moeten we anders gaan denken over de inrichting van nederland. Het probleem is niet eens zozeer dat de ruimte schaars is, maar wel ongelijk verdeeld krimp en de regio is het directe gevolg van de trek naar de stad en vooral de randstad loopt hierdoor steeds vaker tegen grenzen aan. Dat leidt tot hogere woonlasten dichtgeslibde wegen en te weinig ruimte voor natuur of recreatie. We moeten af van het denkpatroon van de randstad tegenover de rest van de wereld.
[0:08:41] De regiodeals zijn een ondersteuning om deze omslag in denken te laten verworden tot een realiteit die ontzettend gewenst is. Kracht die regio's dragen bij aan een veerkrachtige samenleving en in de brief had de minister de atlas van afgehaakt nederland aan. Ze spreekt een ambitie uit met de wetenschap uit deze atlas en het belang van brede welvaart in haar achterhoofd en het cda vindt dit mooie aan waardevolle bouwstenen.
[0:09:05] De brief gaat verder in op de hoofdpunten van de voortgangsrapportage en ik werd getriggerd door de inzichten over het versterken van een samenwerking tussen rijk en regio s. Regio's zien graag dat de overheid meer met één mond spreekt en ik denk dan hoezo spreekt de overheid met meerdere monden is het eigen beleid dan niet duidelijk. Graag hoor ik hier iets meer over van de minister, maar vooral ook hoe we het gaan verbeteren aan voorzitter, het afwegingskader nieuwe regiodeals tot rond de zomer. De kamer komt het versterkt van de banden brede welvaart welzijn en het bevorderen van de sociale cohesie in de gebieden waar het onder druk staat, is het leidende principe aan. Hoewel het concept brede welvaart inmiddels veel wordt toegepast en ook veel over gesproken in de kamer is een operationalisering in het afwegingskader wenselijk en in het bijzonder om de regio's duidelijkheid te bieden, en precies hierover hebben we vragen van brede welvaart problematiek is een sterk groeiende regio, zoals brainport, eindhoven, kan anders zijn dan bijvoorbeeld een bepaalde grensregio's. En hoe bepaal je waar deze het sterkst onder druk staat en hoeveel vrijheid kregen regio's bij het invullen van het criterium brede welvaart, en dan een vraag over de cofinanciering. Dit is een voorwaarden aan deze die passend zijn gegeven. De opgave aan de daadkracht, de daadkracht van de draagkracht van de regio en ook wordt aangegeven dat vijftig procent als uitgangspunt geldt, waarbij onderzocht wordt differentiatie mogelijk is en wij denken dat het verstandig is inderdaad goed naar te kijken. Want wat doe je met een stukje private cofinanciering die een regio weten te organiseren die wel metal die niet mee en regio's die het financieel zwaar hebben. Maar waar een bepaalde ontwikkeling heel erg gewenst is, is dan minder cofinanciering. Ook bij voorstelbaar of sluit je armere regio's op voorhand uit een nieuwe dan toch over de financiering hebben, wil ik het kort hebben over het financieel instrumentarium aan zijn bedenkingen bij zowel de specifieke uitkeringen spreuk als een decentralisatie uitkering. Dus wordt een naar een beter instrument gezocht en hoeverre worden medeoverheden hierbij betrokken en samenwerking binnen de regio? Als belangrijk uitgangspunt is een uitstekend, maar tegelijkertijd ook uitdagend uitgangspunt en ik ben blij om te lezen dat de minister aangeeft ondersteuning te willen bieden aan regio's waarvan de regionale samenwerking versterking behoeft en die aangeven ook hier ondersteuning bij te willen, want hulpvragen is in dit geval geen tekenen van zwakte maar een teken van vooruit willen en je daar een kwetsbaar op durven stellen aan mijn concrete vraag is of die samenwerking ook de rol van de provincies mee geboren gaat worden. Want wij willen nadrukkelijk niet dat provincies zaken gaan overnemen, maar samen optrekken aan de voorkant is wenselijk en in dergelijke grote trajecten. En wat als er een heel goed plan ligt. Maar aan zijn bezwaren bij de provincie rotterdam ook aandacht besteed aan bijvoorbeeld ondersteuning van het rijk om eventuele noodzakelijke bruggen te bouwen tussen regio en provincie om zaken wel mogelijk te maken dan voorzitter het selectieproces. Het voordeel van is al vaker gedaan hebben is dat je kunt verbeteren. En altijd een helemaal goed zul je het nooit doen want als veel regio's en vinger ergens voor opsteken. Zolang alle teleurstellingen zijn verslaat voorwaarden aan de voorkant zo helder mogelijk zijn aannemer regio's jeroen echt tijdig en goed in mee. Tenslotte, regio deels een regionaal kiesstelsel en een minister voor regionale ontwikkeling zou de mooie stappen zijn om de regio de waardering te geven die ze verdient. De regiodeals gaan weer de goede kant op. Nu
[0:12:17] de rest nog.
[0:12:20] Dankuwel. En dan geef ik graag het voorzitterschap even over.
[0:12:23] Ik wil graag het woord geven aan mevrouw bromet voor haar inbreng.
[0:12:28] Dankuwel en voorzitter, ik zat in vorige periode in de commissie en de nu nog steeds trouwens. En toen waren de regiodeals nog belicht bij het ministerie van fnv de zijn nu verhuisd naar een nieuw ministerie en het maakt mij niet uit bij welk ministerie. Ik heb nog wel wat vragen want ook in de vorige periode was het voor ons als kamerleden heel erg moeilijk om te controleren welke criteria aangelegd werden. We krijgen heel veel lobbybrief van regio's die zeggen alsjeblieft kom kijken in onze regio. We hebben een hele goede.
[0:13:02] We hebben een heel goed.
[0:13:03] Zorg dat dat aan de beurt komt of dat het uitgekozen wordt, maar feitelijk hebben wij als kamerleden daar helemaal niets over te zeggen. Ja, we kunnen hier in een debat zeggen dat is een goed plan. Maar dat doen we meestal niet want dan ja, we kunnen we hebben helemaal niet de capaciteit om die beoordeling te maken ten opzichte van andere plannen.
[0:13:20] Voorzitter, de regio, regio's hebben allemaal eigen problemen en opgave dus op zichzelf vinden wij het wel heel goed dat er maatwerk is om de regio's verder te helpen ontwikkelen en we vinden het ook heel goed dat het kabinet inzet op een brede welvaart in alle regio's, maar de vraag is wel of de regiodeals niet maskeren dat er meer fundamentele problemen zijn die we moeten oplossen. We zien dat gemeenten voor veel zaken te weinig budget hebben en via regiodeals komt er extra geld beschikbaar voor de regio's, maar voor een deel van de project projecten die hierdoor gerealiseerd kunnen worden, zou de gemeenten en provincies eigenlijk structureel budget beschikbaar moeten hebben en zijn we met regiodeals niet bezig om dat te maskeren, vraag ik aan de minister
[0:14:03] en een concreet voorbeeld wil ik daarbij wel noemen, want we willen de leefbaarheid in de regio's verbeteren en brede welvaart betekent dan ook dat het belangrijk is dat regio's voor iedereen goed bereikbaar zijn, maar tegelijkertijd zien we dat ook het openbaar vervoer een belangrijke nutsvoorziening die ervoor zorgt dat iedereen mobiel is en kan blijven steeds. Verder wordt wegbezuinigd en het kabinet heeft nog steeds geen duidelijkheid gegeven over de beschikbaarheid vergoeding voor tweeduizend, drieëntwintig en als we echt iets willen doen aan de leefbaarheid moeten we niet her en der wat geld aan regio's beschikbaar stellen, maar zorgen dat er een stevig fundament ligt voor goed openbaar vervoer en zou je graag reactie van de minister op willen hebben ze een voorbeeld.
[0:14:43] En veel.
[0:14:44] Van de projecten uit tweeduizend, eenentwintig draagt mijn fractie een warm hart toe en ik ben ervan overtuigd dat diverse projecten kerntaken zijn die de overheid sowieso ook zonder geld uit de regio deels had moeten uitvoeren. Voorbeelden zijn bijvoorbeeld kansen gelijkheid in het onderwijs natuurinclusieve landbouw gebiedsontwikkelingen op het terrein van het vasthouden van water, toekomstige arbeidsmarkt, et cetera
[0:15:10] en de minister komt binnenkort met een nieuw afwegingskader en de d zesenzestig stelde daar ook al vragen over en op zich vinden wij de uitgangspunten heel logisch, maar wel heel erg algemeen en de vraag is of wij als kamer nog voldoende sturing hebben over waar het rijksgeld naar toe gaat.
[0:15:30] Tot slot, voorzitter, de financiering en de versnippering daarvan, vanuit de gemeente horen wij heel vaak dat zij de weg kwijtraken met alle fondsen en regelingen die er zijn. Er zijn heel veel fondsen, het klimaatfonds, het transitiefonds, het transitiefonds, landelijk gebied en natuur fonds zijn gericht op de aanpak en de invulling van de nieuwe economie en doelstellingen op het klimaat stikstof, het mobiliteitsfonds, het nationaal groenfonds, het deltafonds, de woningbouw impuls
[0:15:55] en de reguliere begrotingen van de verschillende ministeries om regionale plannen te faciliteren en daar komen dan ook nog eens regiodeals bij en de vng zegt regio's raken de weg kwijt in het huidige versnipperde financierings landschap en voorzitter, dat kan groenlinks zich heel goed voorstellen. Graag een reactie van de minister
[0:16:19] neem ik het voorzitterschap weer terug.
[0:16:23] Ik ga even lachen.
[0:16:25] Ik bedoel het is dat loopafstand is.
[0:16:28] Zeg maar.
[0:16:31] We nemen een pauze van twintig minuten en zijn hier weer terug om tien over half vier.
[0:39:55] Dan gaan we verder met de het debat over de regiodeals. De minister heeft de antwoorden voorbereid en wordt de minister.
[0:40:05] Voorzitter dankuwel. Ik heb ook geprobeerd dat een beetje in blokjes te doen, ook al zat er
[0:40:12] bij de leden. Een mooie rode draad. Maar dat dat helpt. Ik ook altijd als eerste zou willen beginnen over brede welvaart en de impact. De vraag die daarover zijn gesteld dan wat zaken over de aanvraag van proces in de toekenning en als laatste over de financiën en de administratieve lasten. Voorzitter, en allereerst
[0:40:39] wil ik de leden bedanken voor de gelegenheid dat we ook hier met elkaar over van gedachten kunnen wisselen en ook bedanken voor degenen die uit een van de mooiste delen van nederland zijn gekomen. De vertegenwoordigers van de wadden die hier ook van aanwezig zijn dat ze dat ze ook die moeite hebben genomen om met dit onderwerp van elkaar van gedachten te wisselen en dat luisteren. En waarom vind ik dat zo belangrijk omdat
[0:41:04] en deze kamer heeft deze week ook breed over verschillende aspecten van die thema's. We staan in nederland gewoon voor grote opgave en dat zijn opgave op gebied van wonen op kansengelijkheid op gezondheid, klimaat, onderwijs, bestaanszekerheid en het zijn opgave en de wederzijds zelf ook al opgaven die in elke regio anders tot uiting komen waar de ene regio kampt met krapte op de woningmarkt staat in een andere regio het voorzieningenniveau heel erg onder druk
[0:41:33] en dat vind ik heel belangrijk dat in ons kleine nederland om het zo maar te zeggen dat elke regio is uniek en heeft zijn eigen verhaal zijn eigen identiteit, zijn eigen kansen en ook zijn eigen uitdagingen en de regiodeal is eigenlijk het middel bij uitstek om die kansen die uitdagingen die eigen identiteit en dat eigen verhaal ook in die rij regio's een eigen vorm te geven vanuit het rijk zijn we heel erg gewend om te werken met blauwdrukken met tekentafels bedenken dat het zo moet.
[0:42:06] Maar het sterkste. De de kracht van de regelen deals is dat je de goede oplossingen voor de problemen, maar ook voor de mogelijkheden die zijn in de regio's die laat je de regio zelf formuleren
[0:42:19] dus regionale uitdagingen vragen ook om regionale oplossingen en daarbij vind ik samenwerking tussen rijk en regio ook heel erg belangrijk en de leden gaven dat zelf ook al aan
[0:42:30] waarbij die samenwerking. Wat mij betreft ook een partnerschap is en dat maakt dat we willen werken aan de kwaliteit van wonen werken en leven van de mensen in de regio's en met die haverkort ben ik het aids brede welvaart is een heel breed begrip, gelukkig wel steeds beter omschreven gedefinieerd. Er zijn steeds meer provincies, maar ook gemeenten die zelfs een begroting bouwen op de aspecten van de brede welvaart tussen het begint steeds meer kern en kracht te krijgen. Maar laat ik ook gewoon in de brief die ik ook naar de kamer bestuur, de heer haverkort toezeggen dat ik het begrip brede welvaart nog even uitdrukkelijk terugkom om dat te doen en ik heb ook de afgelopen maanden zelf gezien met bezoeken bij de regiodeals dat de regiodeals echt door de samenwerking. Het verschil maken of het nou in zuidoost drenthe is waarbij men samenwerkt over de grens met de arbeid avontuur enzo en de uefa om mensen weer aan het werk te krijgen of inderdaad, mevrouw van dijk begon er al over over de main port brainport, eindhoven, waarbij je ziet dat jongeren die opleiding volgen echt samen verbonden met bedrijven zijn om de werknemers van de toekomst te worden. Het is zo divers en in zeeland. Zie ook hele mooie voorbeelden daarvan terug naar zelf heb ik in het verleden ook zelf in twee regio deals mogen zitten en daar heb ik ook echt gezien doordat het instrumenten was hebben tot een samenwerking kwamen die we misschien daarvoor net niet tot z. Ze hadden gehad om om dat te doen en wat je ziet is dat de scholen geopend zijn. De in in de achterhoek zie bijvoorbeeld met grensland college dat er nu een aantal opleidingen worden gegeven die beter sluit aansluiten op de arbeidsmarkt. In dat gedeelte huizen zijn verduurzaamd en ook wijken zijn aangepakt.
[0:44:16] Het is de vierde tranche en voorzitter, ik zal mijn introductie niet te lang maken, maar ik wil toch één ding graag zeggen
[0:44:22] en dat is dat de voorzitter zei het zelf ook. Het zat hiervoor bij fnv
[0:44:28] en ook bij de minister van van lhv en ik vind het gewoon heel belangrijk om te zeggen dat ik echt vind dat de medewerkers van lhv en mijn ambtsvoorganger bij lhv echt samen met de regio's hier een werken en werkend een goeds instrumenten hebben neergezet. Dat heeft ook geconcludeerd. Dus ik wil hen ook danken voor de inzet en het werk wat zij daarvoor hebben gedaan, maar daarmee zijn we er niet want de leden stelden ook een aantal positief-kritische vragen zoals die haverkort het mooi voor woorden over hoe kunnen we het nog beter doen.
[0:44:59] Het proces is ook dat en waarbij ik ook nog een keer wil zeggen dat elke regio telt
[0:45:08] voor deze periode wil ik voor de zomer een brief sturen naar de kamer waarbij ik het afwegingskader ook schets en dat probeer ik zo zorgvuldig mogelijk te doen, zodat kamerleden ook zelf kunnen kijken kijken of daar de juiste aspecten in in zit en dat wil ik ook voor de zomer doen
[0:45:23] en zonet werd ook gevraagd de moet echt wel voldoende tijd zijn tussen de nieuwe tranche die wordt opengesteld. Mevrouw dekker vroeg dat volgens mij ook
[0:45:34] en de voorwaarden die en vastzitten. Dus mijn idee zou zijn. Ook in in antwoord op de vraag van mevrouw dekker is dat we
[0:45:43] voor de zomer. Dus dat is voor halverwege juli in die brief naar de kamer sturen
[0:45:48] en dat laat zeggen de opening van de nieuwe traantje ongeveer halverwege november is en dan heb je echt even een periode waarbij en ik zal straks iets meer vertellen hoe we denken dat we ook dat zo goed mogelijk kunnen faciliteren en dat begin twintig, drieëntwintig dan ook het kabinet daarover besluiten over deze kom ik zo nog terug. Voorzitter.
[0:46:13] Nou en en als je dan ook al drie tranches hebt gehad. Wat doe je dan met de lessen die je geleerd hebt en mevrouw dekker vroeg dat ook en
[0:46:22] ik hou in ieder geval een aantal positieve punten eruit en die moeten we als eerste bewaren. Dat
[0:46:28] is het feit dat het instrumenten is waarbij echt de gouden driehoek worden al met elkaar samenwerken op een aantal terreinen waar je ziet dat de leefbaarheid de economische kracht in de regio gewoon bevordert. Je ziet dat ook de regelen deals vliegwiel zijn voor de samenwerking en je ziet op een aantal punten en dat kan nog beter dat het rijk en regio elkaar ook beter vinden.
[0:46:54] Waar moeten we zorgen dat we nog een aantal zaken versterken. Dat eerste is het afwegingskader dat we dat gewoon heel helder opschrijven. Wat precies de elementen zijn. Dat ga ik in de kamerbrief aan de kamer ook doen.
[0:47:08] De tweede, wat heel erg belangrijk. Daarbij ook is is dat we in de toekenning van de regiodeals ook ervoor moeten zorgen en dat is ook het punt van mevrouw bromet dat het niet een projecten carrousel is maar dat je lange lijnen kan kan bevorderen
[0:47:23] en het derde is dat je ook ziet dat de ene regio sneller en krachtige in staat is om met een voorstel komen dan een andere regio en de ideeën die die wij daarvoor hebben is dat wij eigenlijk voor de regio's die wel goede plannen hebben. Maar misschien ook door de omvang van de gemeente en het ambtelijke apparaat wat er zit waardoor je hele betrokken en bevlogen mensen het misschien niet altijd de deskundigheid die zou willen inzetten om zo'n regiodeal te maken
[0:47:53] dat we aan de voorkant als ministeries ook willen ondersteunen in het maken van propositie. Daarbij zeg ik een heel heldere disclaimer. Dat wil niet zeggen dat als we helpen dat je het dan ook wordt,
[0:48:06] maar we willen wel dat de regio's die kwetsbaar zijn, ook omdat ze minder slagkracht hebben ambtelijk gezien op een aantal terreinen die wel van belang zijn dat ze toch die kennis en kunde kunnen krijgen die daarvoor nodig is en daar voorzien we als samenwerkingspartner ook een rol voor ons weggelegd.
[0:48:26] Voorzitter, de daadwerkelijke impact van de regiodeals het mooiste is om daar gewoon.
[0:48:35] Ik zat zo geboeid,
[0:48:38] mevrouw dekker,
[0:48:40] Ja. Dank u, voorzitter en en dan kan de minister dat in elk geval een brief met het afwegingskader voor de zomer naar ons sturen. Daar gaan we het zo over hebben. Mijn vraag gaat over het helpen van ook van de regio zo'n propositie te schrijven en mijns inziens zou het zo moeten zijn dat je bij de selectie niet selecteert op hoe mooi een voorstel is. Maar dat selectiecriteria zal basic zijn dat iedereen eigenlijk mee kan doen en en met helpen om proposities te maken en zo niet zo niet de oplossing moeten zijn, maar de oplossing zou moeten zijn dat de proposities op een jaar op een beetje basale wijze met elkaar af te wegen zijn, zodat het niet nodig is. Hoe kijkt de minister daartegenaan. Sorry duidelijke onduidelijke vraag.
[0:49:32] Voorzitter, de punt. Wat mevrouw dekker maakte is natuurlijk dat iedereen een gelijke start moet hebben om een goede propositie in in te dienen. Wat je alleen ziet is dat als je een grote problematiek op het gebied van leefbaarheid in een gebied hebt waarbij specifieke kennis en deskundigheid nodig is. Wil dat niet altijd zeggen dat dat in de gemeente aanwezig is en misschien wel in het ministerie van infrastructuur en waterstaat
[0:49:58] waarbij je dan net even aan de voorkant ervoor kan zorgen dat die kennis en kunde dat men daar gebruik van kan maken en wat we ook willen doen om daar voor te zorgen dat die die verbinding ook snel wordt gelegd is dat we in de aanloop naar het indienen van die proposities willen we ook een aantal regio bijeenkomsten doen waarbij niet alleen de ambtenaren medewerkers van binnenlandse zaken dan daar zijn maar dat we ook medewerkers van andere vak ministeries met ons meebrengen om dan ook gewoon gelijk die verbinding te leggen want dan dan kan je ook kijken waar is er precies behoefte aan
[0:50:36] en ze kunnen zich ook melden bij de rijksdienst voor ondernemend nederland of bij binnenlandse zaken.
[0:50:43] Dat maakt en overigens is het ook al dat een aantal regio's zich al gemeld heeft van
[0:50:49] en hoe kom ik daar nou op omdat ik ook een aantal werkbezoeken heb gedaan, waarbij ook gewoon die concreet die vraag aan mij gesteld is het toen dacht bij mezelf. Ja maar dat we zijn met elkaar een overheid zoals mevrouw van dijk zei me af en toe hebben de neiging om met met de rug naar elkaar toe te staan. Hier is bij uitstek iets waar je volgens mij met elkaar juist
[0:51:09] extra gesprek kan voeren met de disclaimer. Het is geen garantie dat de regiodeal. Dan wordt toegekend.
[0:51:14] Aanvullende vragen.
[0:51:15] Dikke oma om het af te ronden. Dank aan de minister voor van antwoord. We moeten in ieder geval met z'n allen ervoor waken dat wij niet ontzettend veel tijd en energie en ook de regio's besteden alleen maar aan het maken van een positie, terwijl onze energie en de die van het rijk en van de regio aan het verdelen van het van die deels en het uiteindelijke.
[0:51:38] Impact
[0:51:40] voor een dat dat is ook een terecht punt en mijn idee om daarmee om te gaan is het volgende is die propositie die moet gewoon stevig staan in zijn doelstelling en wat er nodig is en wat men wil bereiken
[0:51:54] en integraliteit. Ik herhaal het maar hier ook een keer integraliteit betekent niet alles doen maar betekent ook kiezen wat je wilt doen in zo'n propositie. Dat zegt pabo
[0:52:02] daarna als de toekenning is geweest. Daarna ga je met elkaar samenwerken om het te verdiepen en te verbreden en ervoor te zorgen dat het handen en voeten krijgt
[0:52:11] en daarmee voorkom je ook. Ik weet niet wie het precies zijn, maar willen hier geen competitie tussen adviesbureaus bevorderen. We willen goede ideeën uit gebieden die passen bij de karakteristiek waarvan men zegt hier hebben we behoefte aan rijk. Dat is ook ons gemeenschappelijk belang voor onze inwoners en dat is het uitgangspunt
[0:52:38] en zo was ik toch een beetje al in het proces verzeild geraakt. Als je kijkt naar de impact van de regiodeals dan zie je dat de aantal zaken alle regelen deals die rapporteren sowieso jaarlijks aan ons ook de huidige regeling deels wat wat men bereikt heeft en wat precies ook de doelen zijn. Daar is het mijn insteek als minister om ook gewoon weer jaarlijks de kamer over te rapporteren en we zijn ook aan het kijken of we met pabo en volg mij het cbs ook kunnen kijken of we als het gaat om dat bevorderen van die brede welvaart ook weer een aantal stappen kunnen zetten.
[0:53:14] Dus dat dat willen we daar op opdoen en voorzitter, een dan is het ook de vraag van hoe zit dat dan met de verschillende karakteristieken van gebieden. Want inderdaad, mevrouw van dijk gaf ook aan een brainport eigenlijk of mijn poorten, eindhoven. Dat is natuurlijk
[0:53:36] een regio die enorm krachtig en sterk is, maar omdat krachtig sterk is ook weer door haar eigen opgave heeft die ook van invloed zijn op de brede welvaart en er zijn ook andere regio's waarvan de brede welvaart op hele andere manier onder druk staat
[0:53:52] die die beide kanten moeten in die regiodeals gewoon terug komen. Maar ik vind het wel van belang om in deze regiodeals ook gewoon echt aandacht hebben voor die kwetsbare regio's die het lastiger hebben om het zelf te organiseren, terwijl ze wel de goede plannen en ideeën hebben.
[0:54:10] Mevrouw van dijk,
[0:54:11] Dankjewel. Voorzitter, en misschien komt de minister al dadelijk nog open. Maar ik vroeg ook van koop hoe interpreteer je brede welvaart. Iedere regio zal er misschien op zijn eigen manier doen naast dat er duidelijk een kader komt waarin we op zoek zijn naar concretisering. Hoe ziet de minister dat
[0:54:30] je hebt daar inmiddels natuurlijk de en dat is het verschil met een paar jaar geleden. We hebben een monitor van cbs. We hebben een aantal uit de uitgewerkt criteria een provincie als friesland buitengewoon zijn hele begroting op op op brede welvaart,
[0:54:44] maar het is het. Het is zowel fysieke als sociale leefbaarheid
[0:54:49] en het gaat erom. We hebben natuurlijk heel veel jaren heel erg gedacht vanuit de economie vanuit efficiëntie, maar dit gaat ook om welzijn en welvaart. Om de impact van inwoner daar en dat kan ook zijn dat je in een doetinchem grenzen ook land college heeft. Wat een opleiding voor een bepaalde arbeidsmarkt richting omdat dat heel erg match met de werkgelegenheid en daardoor blijven mensen langer in het in het gebied
[0:55:17] dat daar in die breedte gaat het. En
[0:55:20] en dat gaat erover sociale en fysieke leefbaarheid en dat is niet alleen maar doelmatig en efficiënt. Het is welzijn en welvaart wat er onder ligt, maar ik zal nog op de definitie van brede welvaart ook toegezegd en heer haverkort ook in een brief op terugkomen.
[0:55:33] Een vervolgvraag,
[0:55:35] Ik hou vol zitten met mij gaat er eigenlijk meer om bedankt. Het definities marokko duidelijke regels proposities gaan indienen en die zeggen die zeggen bijvoorbeeld. Dit is brede welvaart voor ons. Dit is belangrijk voor onze regio en daarom is die deal zo belangrijk, oftewel hoeveel speelruimte hebben regio's om daar op een goede manier een invulling aan te geven aan een uitleg aan te geven.
[0:55:57] Juist om juist omdat de regen die moeten ook de eigenheid van de regio reflecteren. Elke regio is is gewoon uniek. Daarin beste voorbeeld die ik daarin ook terug zie is ik gebruik nog ook maar even en daar kom je dus ook tot naar maatwerk. Dus je hebt de definitie van het planbureau voor de leefomgeving is heel helder. Maar het is uiteindelijk maatwerk over hoe je dat gewoon uitwerkt per gebied en de voorzieningen in de enige regio staan onder druk en in de
[0:56:28] andere regio is het probleem dat dat men zo snel groeit dat met het niet bij kan houden. En net die extra en steun nodig heeft en die varieert variëteit moet je terug krijgen. Ook in het in het geheel.
[0:56:43] Ik begrijp wel wat mevrouw bromet. Ook vraagt hij zich via we zien zo veel instrumenten. Op dit moment hebben een volkshuisvesting fonds de zijn gelden dan vanuit de regiodeal in de grensregio's kunnen mensen ook gebruik maken van interreg om en ik wil juist in die regionale bijeenkomsten ook die verschillende instrumenten ook gewoon als gereedschapskist onder de arm meenemen om ook de regio schoon aan te geven van wat er speelt nu waar en wat heeft welke welk traject en dat vind ik het handigst om dat gewoon in het gesprek met de mensen in de regio zelf zelf ook te gaan doen.
[0:57:18] Voorzitter, en dan was er ook een vraag over de cofinanciering. Dat is ook een een aangelegd punt omdat we zien dat de slagkracht per elke regio ook anders is. Ik wil daar in de brief ga ik daar ook gericht op terugkomen. Maar het idee wat ik nu heb. Maar goed ik zeg het even als als idee omdat ik de brief natuurlijk nog aan de kamer moet sturen is dat uitgangspunt van vijftig procent is, maar dat ik me in kan denken dat bepaalde regio's een dermate kwetsbaarheid hebben als het gaat om financieel ook omdat een kleine gemeentelijke begroting is of iets anders
[0:57:52] dat er misschien een ja hoe zou ik dat omschrijven dat er een motivatie plicht ligt om te kijken op het moment dat het echt niet mogelijk is om dat gewoon te doen. Dus dat je echt ook kijkt naar de draagkracht die die je dan dan is en dan zegt mevrouw bromet. Ja maar zorg ervoor dat ze regelen de deal eigenlijk niet een schaamlap is voor de structurele problemen die die ergens zijn. Maar zo is de regiodeal niet bedoeld
[0:58:23] en het is bij uitstek
[0:58:25] om daar waar een regio een extra zetje nodig heeft om bepaalde resultaten te bereiken of het nou gaat om de natuurinclusieve landbouw of het gaat om het creëren van extra voorzieningen om ervoor te zorgen dat die samenwerking tot stand komt en dat en een overheid en ook rijksoverheid moet dan niet zijn ogen sluiten voor wat structureel onder ligt.
[0:58:48] En juist die samenwerking kan misschien ook wel meer zicht erop geven en een van de goede dingen die ik daar ook weer vind is dat je ziet rondom de grens dat we dankzij staatssecretaris knops ook grenseffecttoets bijvoorbeeld hebben om te kijken wat is nou structureel en wat is nou precies incidenteel. Het mag nooit een een op een een stop stop zijn pleisters zijn dus ook zeggen.
[0:59:12] Die zichzelf schaamlap. Maar ik zei dat niet.
[0:59:16] Nou dat was ik wel een beetje een valkuil. Maar zo voelt het wel. Het moet het ja. Zo voelt het wel en de en en zo begrijp ik de boodschap ook van mevrouw bromet.
[0:59:31] Voorzitter,
[0:59:33] dan als het gaat om proces.
[0:59:38] Ik
[0:59:40] ik vind het inderdaad ook belangrijk dat op het moment dat wij naar wat ik zei voor jullie dan de afwegingskader en de brief omdat snel helder is halverwege november de uiterste deadline om het indienen van de regiodeals er tussendoor een aantal regionale bijeenkomsten om ook het gesprek te voeren, maar ook
[0:59:58] sommige gesprekken worden nu al gevoerd dan toekenning door het kabinet begin twintig, drieëntwintig en ik ben het met kamer eens dat we dan ook duidelijk moeten maken waarom. Welke deals wel en welke deals niet. En dat moet ook aan de hand van het afwegingskader. Wat de kamer dan ook kenbaar heeft heeft gekregen en sowieso als het wel of niet wordt, is de altijd van belang om met de regio zelf ook individueel als ministerie contact op te nemen om dat gesprek te voeren ook maar goed. Het is een beetje vooruitlopen. Ik wil meerdere tranches doen komende periode. Dus daar wil ik de kamer ook een briefje meenemen. Dat biedt ook de gelegenheid voor mensen voor regio's die zeggen het komt wel een beetje snel twintig, drieëntwintig. Om ook gelegenheid te bieden om dat later te doen.
[1:00:49] Voorzitter,
[1:00:52] en ook al iets. Nou daar zijn een aantal zaken ook al precies over gezegd. Dat is voor mij het belangrijkste rondom het proces. Want zo zo helder is het eigenlijk.
[1:01:11] Voorzitter dan wij dachten allebei dat er
[1:01:14] de pups te koop. Voorzitter, en dit is ook echt die regiodeals moet je ook echt zien als een extra impuls die we met elkaar doen.
[1:01:25] Voorzitter, mevrouw van dijk, vroeger ook over de financiering en cofinanciering private financiering kan ook coëfficiënt financiering zijn. Dus het gaat uiteindelijk om een financiële bijdrage die passend is gegeven. De opgave en de draagkracht van de regio, waarbij vijftig procent als uitgangspunt geldt
[1:01:42] en de regels dienen in een propositie zelf de omvang en de onderbouwing aan te geven van een co financiering en dat kan dus van publieke en private partijen komen
[1:01:53] die uitkering vorm. Dat is natuurlijk wel nog een opgave met elkaar.
[1:01:58] We hebben gezien dat dat dan gaan we even de techniek in. Eerst was een decentralisatie uitkering kwam de algemene rekenkamer van beste kabinet. U mag niet. U mag alleen mijn decentralisatie uitkering doet als hij geen voorwaarden verbindt aan de manier waarop het geld gegeven kan worden. Ja. En de regiodeals wil je toch zoals de heer haverkort zegt met elkaar resultaat te bereiken voor de regio en de inwoners daarvan. Dus toen zijn we naar de specifieke uitkering overgegaan en
[1:02:25] daarbij zie je dat eigenlijk we met elkaar nog rijk en regio niet helemaal gelukkig zijn met instrument wat nu is
[1:02:33] na deze kamerleden. Die hebben bij eerdere debatten. Ieder geval mevrouw dekker en mevrouw van dijk ook al bepleit samen met eerst rodenburg hoor dat de volg mij was groenlinks toen ook bij. Ga nou eens een keer kijken naar hoe je dat uitkeringsstelsel ook wat passender kan maken dat je niet alleen decentralisatie uitkering hebt en specifieke uitkering. We hebben nu een taskforce uitkeringsstelsel die echt kijkt dan kunnen we een tussenvorm kijken waarbij we ook beter kunnen aansluiten bij minder administratieve lasten, maar wel gewoon verantwoording over wat je doet.
[1:03:08] Die hebben we niet af voordat deze regiodeal deze eerste tranche vierde tranche gaat komen. Dus deze vierde tranche zal nog echt een specifieke uitkering zijn. We gaan wel kijken hoe we dat op een intelligente manier ook zo omschrijven. Een intelligente manier kunnen inrichten. Maar we zullen je rijk en regio zullen nog niet met een glimlach daarnaar kijken. Maar de algemene rekenkamer had wel een punt.
[1:03:32] Dus
[1:03:33] dus we probeerden dat op een lichte manier
[1:03:36] verrichten.
[1:03:37] Een interruptie, van.
[1:03:39] Voorzitter, heel begrijpelijk dat de de de het ei van columbus niet morgen uitgedacht is want als zo simpel als op mijn hakken toch al mijn vraag was ook nog hoe de redenen de hoe de of overheden bij betrokken worden wordt het is alleen maar uitgedacht vanuit de rijk. Wat of wat het ook het challenge door provincies en gemeenten
[1:03:57] dieren taskforce de uitkeringsstelsel bestaat uit een stuurgroep van verschillende partijen vanuit het rijk. Maar gedurende het traject vindt er ook overleg met ipo en vng plaats om ook over en weer te toetsen of datgene wat we aan het doen zijn of dat dat ook past. Dus zo hebben we het proces opgezet en xl in de contourennota die nog steeds voor de zomer krijgt, zal ik u nader informeren over hoe dat nu op dit moment gaat.
[1:04:30] Voorzitter, ook is het zo met de regiodeals, ook omdat er echt regio's zijn zijn echt goed betrokken.
[1:04:39] Die zijn ook goed op gang en we zien bepaalde regio's dat er ook een een behoefte is om door te zetten en we willen dus ook gelegenheid bieden aan regio's die echt ook nog stappen verder willen zetten al regiodeal hebben die kunnen ook motiveren of ze wel of niet. Dat willen doorzetten.
[1:04:57] Voorzitter, en en zo heb ik zo
[1:05:00] zo goed mogelijk alle vragen proberen te beantwoorden.
[1:05:04] Dankuwel. Dan is denk dat we gewoon nog een vraag is een gemiste vraag die mag stellen.
[1:05:14] Dank u. Voorzitter, ik dacht dat ik nog een vraag had gesteld over gaat deze trouwens over het geld vanuit coalitieakkoord of is het vorige. En hoeveel is het per tranche?
[1:05:26] Voorzitter, het gaat geld vanuit dit coalitieakkoord. We hebben onderverdeling beogen we in in drie tranches
[1:05:35] en de bedragen zijn natuurlijk juist zo'n zo'n brief. Die moet ik nog schrijven. Dus die moet nog langs de verschillende de verschillende mensen die daar ook op meekijken vanuit het kabinet. Maar laat ik zo zeggen dat ik een zo evenwichtig mogelijke verdeling voor elkaar wil krijgen. Dus dat lijkt me ook het beste omdat
[1:05:56] dat geeft ook voor iedereen de gelegenheid om mee te kunnen doen die misschien in deze eerste tranche nog niet direct alles al klaar hebt staan.
[1:06:04] Dankuwel. Dan kijk ik even naar de kamerleden of er behoefte is aan een tweede termijn.
[1:06:10] Die is er en de kamerleden hebben nu één minuut en twintig seconden voor een tweede termijn. Maar ik ben heel coulant.
[1:06:22] Voorzitter dankuwel.
[1:06:25] En dank ook aan de minister voor de heldere beantwoording en het schetsen van het proces in dat niet alleen voor de kamer, maar ook voor de meekijken. De mensen uit de regio gewoon heel veel helderheid schept en we kijken met belangstelling uit naar de brief. Tenminste mijn fractie in ieder geval die dan voor half juli ons gaat bereiken.
[1:06:41] Wellicht kan ik de minister nog een aantal suggesties meedoen. We hadden het tegenover de cofinanciering en worden of tenminste zijn zijn goed gehoord,
[1:06:52] maar wellicht is het wijs om daarbij vooral te kijken naar de opbrengst die in zijn regio met de investering bereikt kan worden en de discussie niet te laten afhangen van de dekking of de middelen vandaan moet komen.
[1:07:04] Ik merk zelf als ik met regio's om tafel zit dat ze vroeger had het over krimp. Nou gelukkig gebruiken we dat woord niet meer of nauwelijks meer kwetsbare regio's. Dat heeft ook een bepaalde bijsmaak. Wellicht kunnen we ook positieve bewoordingen met elkaar vinden. De achterhoek noemt zichzelf tegenwoordig gelukkig regio
[1:07:24] en dat straalt van de ambitie uit om op die brede welvaart te gaan te verbeteren. Voor de rest ben ik heel blij met de woorden van de minister als het gaat over het aansluiten bij de definitie die het planbureau voor de leefomgeving in de volle breedte hanteert, zie ik met belangstelling tegemoet in de brief. Dagvoorzitter.
[1:07:44] Dankuwel, mevrouw dekker.
[1:07:46] Dank u. Voorzitter en dank aan de minister voor de beantwoording. Heel fijn dat het afwegingskader op tijd gaan hebben. De planning is dan anders dan die brief van vijftien april. Maar het is voor ons in ieder geval duidelijk goed om te horen dat dat de ministerie ook regio bijeenkomsten gaat organiseren en legio gaat helpen om in ieder geval een en level playingfield te hebben en dit.
[1:08:12] Deze.
[1:08:13] Dus we kijken uit naar de brief van vegen die en ja. Dankjewel.
[1:08:19] Mevrouw van dijk,
[1:08:20] Dank je wel voor het een ook vanuit mij veel dank voor een duidelijke beantwoording. Ook wij kijken natuurlijk uit naar de brief aan belangrijk om de regio goed mee te nemen en iedere stap, maar de opmerking van van mevrouw heeft me toch wel aan het denken gezet
[1:08:35] want hij heeft natuurlijk helemaal gelijk dat het nooit een het woord schaamlap uitgebreid. Maar het maakte niet uit welk protocol gebruiken. Ik ben wel benieuwd en ik snap ook dat dat antwoord misschien niet gegeven kan worden wat er in de regiodeals op tafel komt waarvan we eigenlijk tegen elkaar zeggen de horen we eigenlijk als overheid gewoon beter te doen. Een smelt misschien ook wel heel zinvol om de komende regiodeals te inventariseren met elkaar. Ik denk dat we daar heel goed kunnen leren en die kunnen bijdragen aan de plannen die op andere departementen structureel. Het maakt me toren
[1:09:03] ik jou.
[1:09:05] Ik wil het woord graag geven aan mevrouw promoot voor haar tweede termijn.
[1:09:10] Dankuwel. Nou dank voor de heldere antwoorden. Daar is eigenlijk ja heb ik geen extra vragen over. Ik vind wel inderdaad. Het punt dat mevrouw van dijk maakt naar aanleiding van mijn vraag over of het geen tik kerntaken zijn van de overheid die nu afgedaan worden in regio deel dat die aanvragen voor die regiodeals ook een soort signaleringsfunctie kunnen hebben, waardoor je merkt al dat kom ik wel in heel veel regiodeals tegen. Misschien is dat een structureel probleem. En nou ik neem aan dat de kamerleden heel graag van de minister horen welke structurele problemen zijn want wij zijn hier om problemen op te lossen.
[1:09:50] De minister.
[1:09:51] Voorzitter van mooi begin van de heer haverkort, want ik ben het helemaal met hem eens. Ik heb niets meer
[1:09:56] wordt
[1:09:59] ook niet omdat als ikzelf ook ook in die gebieden. Ben ook ook altijd zie is dat de samenleving daar sterker is dat mensen ideeën hebben plannen hebben om verder te komen. Maar dat ze soms ook extra instrumenten nodig hebben om dat te kunnen doen. Dus draagkracht is denk ik soms het onderscheidend criterium wat daarin zit. Dus laten we gewoon hebben over de kracht van de regio
[1:10:22] en bij de een is de kracht van de regio is meer draagkracht nodig om het goed voor elkaar te krijgen
[1:10:28] dan dan in een andere regio zal ik altijd mooi voorbeeld dat
[1:10:34] dat je daar en daar moet je gewoon oog voor hebben en dat vind ik wel het belang van van de regiodeals is doordat we ook als als rijk weer veel gerichter met elkaar en dat is mijn inzet ook voor deze regiodeal. Dus dat moeten we wel met elkaar verder gaan bereiken.
[1:10:52] Ook als als overheid rijksoverheid zelf gewoon in gebieden bezig zijn dat je ook meer de verschillen en en de kansen en de overeenkomsten kan gaan zien dat het dus niet in nederland. Hoe met onze twaalf provincies en over ons. De zee overzeese gebieden dat het allemaal gelijk is en dat overal hetzelfde werkt. Want iedereen daar daar zit een ook in de signaleringsfunctie waar mevrouw van dijk en mevrouw bromet het over heeft veel beter wordt antwoord wat ik gebruikt heb.
[1:11:20] Dank voor de kamer dat ook niet meer doen
[1:11:23] is dat is wel interessanter om is ook een en we gaan nu met vierde tranche aan aan de slag om schone zee ze gedurende voortgangsrapportage ook voor onszelf uit te dagen zien we hierna structurele zaken terugkomen
[1:11:37] en dat is ook een goed gesprek om met elkaar te voeren. Dus dat dat dat vind ik een hele wezenlijke en mevrouw dekker heeft gelijk. Uiteindelijk wil ik ook met dit proces ervoor zorgen dat we een gelijk speelveld hebben en
[1:11:53] en daarin ook het idee dat het dat het echt de bedoeling is dat elke regio
[1:12:01] de telt.
[1:12:04] Dat zijn hele mooie afsluitende woorden voor een vrij kort debat, maar in ieder geval niet minder. Inhoudelijk en constructief zijn een paar toezeggingen gedaan door de minister de minister zal in de contourennota die de kamer voor half juli ontvangt terugkomen op het begrip brede welvaart. Tevens wordt hierin het afwegingskader geschetst, zodat de voorwaarden bekend zijn voor de indieningstermijn voor de propositie voor de vierde tranche half november.
[1:12:30] Voorzitter, het is niet contourennota met z'n aparte brief die ik stuur voor de of de regelen. Oké.
[1:12:37] De van brief
[1:12:40] in de brief die de kamer voor half juli ontvangt, wordt tevens nader ingegaan op de systematiek van cofinanciering, waarbij vijftig procent als uitgangspunt geldt en of en hoe gekeken kan worden naar de draagkracht van de regio's en in de contourennota zal de minister ook ingaan op het in te dempen. Department departementale taskforce uitkeringsstelsel in de vierde tranche is nog sprake van een specifieke uitkering.
[1:13:07] Dan vraag ik de kamerleden of het of het hierbij kunnen laten of dat er behoefte is aan een tweeminutendebat.
[1:13:14] Volgens mij kunnen we het hierbij laten zien we uit naar de brieven.
[1:13:20] Daar ben ik het helemaal mee eens. En daarmee is een einde gekomen aan dit debat. Dank voor de belangstelling op de publieke tribune. Dank aan de minister dank aan de kamerleden dank aan de ondersteuning en goede reis naar huis.