Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.
Staats- en bestuursrecht
[0:00:00] De kamercommissie van justitie en veiligheid van harte welkom aan de minister van justitie en veiligheid en de minister voor rechtsbescherming en hun ambtenaren en ook de mensen op de publieke tribune en de kijkers thuis natuurlijk.
[0:00:13] We hebben hem. Ik zal je een procedure voorstel moeten doen want wij hebben ook we zijn in de gelukkige omstandigheid dat wij rapporteurs bereid hebben gevonden om namens de commissie het onderwerp staatsnoodrecht op op hen te nemen, zijn hier sneller van d zesenzestig en van der staaij van de sgp het gebruikelijk om hen daar ook eerst het woord over te geven, omdat namens de commissie doen bij voorbaat heel hartelijk dank daarvoor dat jullie bereid zijn geweest om dat te doen. Vervolgens gaan we verder met de politieke inbrengen vanuit de vvd het cda en vanuit de sp en daarna nog een politieke inbreng vanuit d zesenzestig dan schorsen we en dan gaan we eerst naar de beantwoording luisteren van de minister van justitie en veiligheid op het gebied van het staatsnoodrecht. Vervolgens zeggen wij danken en kunnen we hem wellicht de minister van justitie en veiligheid. Laten we vertrekken als daar geen nadere vragen meer over zijn. Dan gaan we door met de overige onderwerpen op het gebied van het staats en bestuursrecht die de portefeuille van de minister voor rechtsbescherming betreft
[0:01:09] zeker niet zeker niet. U mag blijven tot het eind. Dat is nou juist een hele een hele eer.
[0:01:15] Ik zie dat iedereen zich kan vinden in dit voorstel. Dan gaan wij van start en geef ik als eerste het woord aan de eerste rapporteur, de heer sneller,
[0:01:25] Dankuwel. Voorzitter en het is een genoegen om samen met collega van der staaij als rapporteur op te treden. Een van de dingen die we in de strategische procedurevergadering hebben besproken. Naar aanleiding van de werkgroep van der staaij is een dubbel genoegen. In dat opzicht zelf zal ik het anders zeggen namens de commissie over de planning van het herziening traject over de terminologie en de rol van de minister president. Dan zal de heer van der staaij meer ingaan op de rol van het parlement in het staatsnoodrecht wat te doen bij langdurige crisis en een blokje.
[0:01:59] Houd uw aandacht vooral tot het eind erbij. De regering schetste in tweeduizend achttien al de eerste plannen voor het moderniseren en uniformeren van het staatsnoodrecht en daarna nam de kamer met een motie van dam cs riep de kamer ook de regering op om in oktober twintig, twintig was dit al om voor de zomer van twintig, eenentwintig, een evaluatie van het staatsnoodrecht aan de kamer aan te bieden en de minister de minister van justitie gaf in de brief van mij twintig, tweeëntwintig aan dat de uitgangspunten van twintig, achttien opnieuw zouden worden bekeken en kondigde aan kort na de zomer van twintig, tweeëntwintig met een nieuw cadeau te komen, zoals mijn zoontje vanochtend zei het is vandaag zomer, maar ook herfst.
[0:02:43] Dus wij horen graag ook wanneer de kamer dat nieuwe kader mag verwachten, zeker omdat de raad van state in een ongevraagdadvies heeft aangegeven dat het urgent is om te komen tot een breder herinrichting van dat staatsnood en crisis recht.
[0:02:58] Daarom willen we graag weten hoe ziet nou de rest van het proces eruit in de ogen van de minister en met wie gaat de minister naast het overleg met de staten generaal bij dat vervolgtraject nog meer in gesprek, aangezien onder andere gemeenten, maar ook veiligheidsdivisie regio s tijdens crises een grote rol spelen.
[0:03:17] De raad van state gaf aan dat het urgent is om te komen tot een breder inrichting herinrichting van het staatsnoodrecht omdat nederland bij een volgende crisis in constitutionele en juridische zin gewoon beter voorbereid moet zijn dan tijdens de corona crisis en helaas bevinden we ons nog niet helemaal aan het einde van die corona crisis en we vragen ons ook af hoe het proces voor modernisering zich precies verhoudt tot lopende trajecten zoals die opvolger van de corona werd. Ook vragen we de minister om een volledig overzicht van alle te herziene wetten met nood bepalingen om die kamer te sturen. Ook omdat de opsomming in de kamerbrief volgens de open universiteit nog incompleet was.
[0:03:58] Voorzitter, ik kom bij de terminologie. De regering stelt voor om de term buitengewone omstandigheden overal in het staatsnoodrecht te vervangen door de term crisis omstandigheden. De open universiteit verwoord in haar rapport ook kritiek op dit voorstel. De huidige term buitengewone omstandigheden geeft namelijk een beoordeling aan van de situatie en van de benodigde respons aan de hand van de beginselen van proportionaliteit en subsidiariteit, en dit sluit aan bij de literatuur en de recente jurisprudentie, bijvoorbeeld in de avondklok uitspraak van het hof van den haag
[0:04:30] en ook de raad voor openbaar bestuur, de rdw en de adviesraad migratie. De cvz zijn kritisch op het gebruik van het woord crisis. Volgens de aob gebruikt de overheid. Dit wordt steeds vaker ook voor situaties die structurele problemen en opgaven zijn en dus ook vragen om structurele oplossingen in plaats van noodmaatregelen.
[0:04:51] De raad van state daarentegen die steunt het voorstel om de terminologie te wijzigen.
[0:04:55] Volgens de raad van state hebben begrippen als buitengewone omstandigheden en noodtoestand, een bepaalde connotatie, een bijklank en een psychologische werking en hierdoor kon er volgens de raad van state in de negentiende corona crisis een psychologische drempel ontstaan.
[0:05:12] De raad van state er wellicht niet toe. Waarom zoon paniekreactie minder te verwachten is bij gebruik van de term crisis omstandigheden.
[0:05:20] Wij zien zelf als rapporteurs breed zorgen over het te gemakkelijk aanwenden van bijzondere bevoegdheden en wij hechten er juist aan om die drempel hoog te houden dat de drempel hoog is, zien wij dus ook niet als een probleem. Tegelijkertijd onderwijs schrijven we natuurlijk wel dat het nooit recht moet worden ingezet als de situatie daar om vraagt duizend immers voor bedoeld
[0:05:41] tegelijkertijd.
[0:06:20] Dus ze hebben u komt in de eerste plannen van de regering nauwelijks voor en bij het inzetten van vergaande bijzondere bevoegdheden is wat ons betreft dan ook eerste vraag aan de orde of het klassieke staatsnoodrecht die u van toepassing is. Deze wet is immers de uitwerking van de grondwettelijke bepaling over het staatsnoodrecht en bij het inzetten van vergaande bevoegdheden heeft het gebruik van deze wet dan ook de voorkeur boven het gebruik van tijdelijke website.
[0:06:46] De vraag aan de minister is hoe zij dat ziet ziet ze hoe ziet zij de rol van de e u in de toekomst van het staatsnoodrecht. Dat brengt, maar ook op de positie van de minister president bij de inwerkingstelling separate inwerkingstelling van nood bepalingen in bestaande noodwetten. Buiten de noodtoestand gebeurt momenteel in veruit de meeste regelingen bij koninklijk besluit op voordracht van de minister president.
[0:07:10] De regering stelt echter voor om de inwerkingstelling procedure waarmee het nooit terecht in werking wordt gesteld te vereenvoudigen door het mogelijk te maken dat er in omstandigheden het besluit snel door de betrokken minister kan worden genomen in plaats van door de minister president. Er wordt niet toegelicht, nog door het kabinet in welke omstandigheden dit zou kunnen.
[0:07:30] Het besluit. In het voorstel is geen karwei koninklijk besluit meer maar ministrieel besluit zoals eerder gezegd bij hechter rechter aan om de drempel voor het aanwenden van die bijzondere bevoegdheden hoog te houden door het mogelijk te maken dat de premier buiten de procedure blijft, wordt ons inziens de drempel verlaagt
[0:07:50] en ook de open universiteit en de raad van state bevragen bij dit voorstel,
[0:07:54] de raad van state achter het raadzaam om de koninklijk besluit procedure niet integraal te vervangen door hem alleen besluit van de betrokken minister. Deze constructie zou volgens de raad van state echt gereserveerd moeten blijven voor uitzonderlijke situaties, waarbij het van groot belang is dat de inzet van ver reikende nooit bevoegdheden door het bestuur namelijk breed gedragen wordt. Mijn laatste vragen. Voorzitter, hoe ziet de minister de coördinerende rol van de minister president in noodsituaties en in hoeverre en op welke manier gaat de minister hier aan vasthouden.
[0:08:25] Dankuwel.
[0:08:27] Dank de rapporteur, de heer sneller, dan geef ik het woord aan de volgende apparatuur. De heer van der staaij.
[0:08:34] Dankuwel. Voorzitter, dacht dat ik het stokje overnemen en ik moet zeggen het voelt een beetje als een medisch speech omdat ik film dit in deze kamer mogen doen, maar niet als rapporteur optreden in een debat zoals colega sneller al aangaf dat juist ook tegen de achtergrond van de kamercommissie naar voren bracht. We moeten letse met zijn gefragmenteerd parlement dat we soms met zijn allebei misschien een belangrijk debat gaat lopen over asiel zitten waar alle aandacht uitgaat, maar tegelijkertijd zo weinig toekomen aan wat ook belangrijke fundamentele onderwerpen en vandaar dat de kamercommissie. Ik heb gezegd dat een paar mensen vanuit de commissie nou eens even extra tanden in zet, zodat we daar ook als als kamer zo goed mogelijk ons werk kunnen doen.
[0:09:19] Even mijn inkleuring van de achtergrond
[0:09:23] colega sneller proces vragen gesteld en wat vragen rond het thema houden het aanwenden van bijzondere bevoegdheden de drempel hoog.
[0:09:32] Mijn inbreng, zoals hij aangaf, heeft in de eerste plaats betrekking op de betrokkenheid van het parlement.
[0:09:41] We hechten zeer aan de betrokkenheid van de staten generaal bij het aanwenden van bijzondere bevoegdheden en vanuit dat perspectief hebben wij zorgen over het voorstel dat in een kamerbrief stond onder de procedure van separaat inwerkingstelling aan te passen, zodat er geen verlenging werd meer nodig is.
[0:10:00] Het wetsvoorstel wordt in de plannen van de regering vervangen door een procedure waarbij de eerste en de tweede kamer tegelijkertijd vernemen dat er een noodbevoegdheid wordt geactiveerd en als een meerderheid van een van de kamers zich vervolgens tegen die noodbevoegdheid uitspreekt, vervalt deze.
[0:10:19] Het is niet helemaal duidelijk hoe die procedure en dan in de kamer uit zou moeten zien. Zou minister kunnen schetsen hoe die procedure in haar ogen eruit zou kunnen zien. Maar wat ook een belangrijk punt is dit voorstel is nog los van hoe gaat dat precies in beslag.
[0:10:57] Als er in de tweede kamer vijfenzeventig leden tegen de maatregelen zijn, kunnen deze toch blijven voortduren. Dat is een beperking van de democratische legitimiteit die ook consequenties kan hebben voor het draagvlak in de samenleving.
[0:11:08] De raad van state geeft hierover aan dat verder onderzoek zal moeten uitwijzen of dit inderdaad de beste vorm is voor parlementaire betrokkenheid en onze vraag. Nu is, kan de minister een toelichting geven op deze fundamentele wijzigingen en kan de regering bij de verdere uitwerking een eenduidig en inzichtelijke stroomschema vroege dat er gelijk bij gepakt worden als zich een situatie voordoet, waarbij het staatsnoodrecht staatsnoodrecht wordt ingezet op verschillende fase van de crisis in worden betrokken.
[0:12:07] Het verschil is dat in het voorstel aan de raad van state geen rol meer toe komt nu geen verlenging zwets meer hoeft worden aangenomen. Dat zou volgens de regering de daadkracht en de snelheid in tijden van crisis kunnen waarborgen, maar we zagen in de reportage vanuit de wetenschappers van de universiteit dat de raad van state tijdens de corona crisis juist zeer snel kon adviseren. We zien dat ook in andere recente spoedeisende procedures, zoals de toetreding van finland en zweden tot de navo, kon de raad van state binnen en een of enkele dagen advies uitbrengen. Dit voorstel is van ons dan ook nog onvoldoende onderbouwd en de vraag is klopt het dat in de nieuwe plannen van de regering inderdaad geen advies meer gevraagd wordt aan de raad van state office of is gewijzigd ten opzichte van de laatste stand van zaken.
[0:12:54] De minister schenkt volgens ons nog een aantal punten te weinig aandacht. Zo verandert het voorstel de verhouding tussen de tweede en de eerste kamer nu beide kamers der gelijk in kennis worden gesteld van inwerkingstelling van de bepalingen dan dezelfde bevoegdheden hebben,
[0:13:09] kan de minister hier een toelichting opgeven.
[0:13:12] Daarnaast spreekt het voorstel niet over enkele bestaande vorm vrije nooit bepalingen waarbij er geen rol is voor de tweede kamer.
[0:13:20] Zoek een bepalingen kwam tot voorin de wet publieke gezondheid, de kernenergiewet, de wet financieel toezicht stellen voordat deze werd ook bij de hervorming worden betrokken en vraagt de minister om die ook op te nemen in het eerder gevraagde overzicht.
[0:13:36] Parlementaire betrokkenheid is niet alleen sterk van belang bij het in werking stellen van bevoegdheden, maar ook zolang de crisis voortduurt. Vanzelfsprekend hechten, zeer aan parlementaire betrokkenheid in verschillende fasen van een crisis en ook de raad van state beveelt aan dat er in de verdere uitwerking aandacht moet zijn voor de verschillende rollen. Die parlement heeft in de verschillende fase van de crisis bij verlenging, afschaling of afschaffing van maatregelen.
[0:14:03] De regeringsplannen van tweeduizend achttien wordt aan het onderwerp nog geen aandacht aan besteed en onze vraag is dan ook hoe ziet de minister parlementaire betrokkenheid bij langdurige crisis voor zich. En hoe wordt wordt dit ook meegenomen? In het kader is de vervolgvraag dat wij binnenkort ontvangen
[0:14:19] en tot slot vragen we het verder proces tot bijzondere aandacht voor het grensoverschrijdende crisis is de positie van het caribische deel van het koninkrijk
[0:14:28] en het een departementale karakter van het hervormingsproces
[0:14:33] het licht wat ons betreft voor de hand dat wij in het vervolg het debat ook voeren met de minister van binnenlandse zaken
[0:14:42] en de minister president, omdat hen ook een belangrijke rol toe komt bij de inzet van het staatsnoodrecht.
[0:14:47] Tot zover mijn inbreng.
[0:14:51] Dank u nogmaals de leden sneller en van der staaij voor het feit dat zij als rapporteur hebben opgetreden namens de commissie op het gebied van het staatsnoodrecht denkt dat een van de doelstellingen meer diepgang bereiken wel voldoende is geslaagd tussen z n. Hartelijk dank. Dan gaan we verder met de overige woordvoerders en dat kan of op het gebied van staatsnoodrecht zijn op andere thema s die staats en bestuursrecht raken. Ik geef het woord aan heer ellian namens de vvd.
[0:15:14] Dank u. Voorzitter en natuurlijk ook namens mij dank en rapporteurs voor alle geleverde werk.
[0:15:21] Mijn fractie kan zich aansluiten volledig bij de inbreng van rapporteurs. Mijn vragen dan ook de verantwoordelijk minister om de inbreng van de rapporteurs in ieder geval mee te nemen in de herziening die nu plaatsvindt en daarbij tekening aan dat voor de vvd fractie democratische betrokkenheid controle wel essentieel is dat hout voor ons ook wel uitdrukkelijk in betrokkenheid van staten, generaal dus tweede kamer en eerste kamer er niet gelijktijdig volgordelijk want anders is het is de betrokkenheid nog steeds zou dan minder kunnen zijn.
[0:15:58] Even kijken. Een opmerking uit mijn fractievoorzitter was ook nog die dat wilden wij ook nog mag keren. Wat de rapporteurs ook hebben ingebracht. De definitiekwestie. Wat is een crisis, crisis? Voor mij kan anders zijn dan een crisis. Voorzitter, voor de minister of voor het land
[0:16:15] moeten we wel even. Dat moet wel echt scherp gedefinieerd worden als aan het gebruik van het woord namelijk rechtsgevolgen worden verbonden, met name de inzet van behoorlijke bevoegdheden. Het is maar de rapporteurs heb wel het een en ander over gezegd. Voorzitter, dan heb ik een vraag aan de minister voor rechtsbescherming. Dat gaat over de algemene wet bestuursrecht in nederland staat, zoals de minister weten centraal. Het besluit begrip moet een besluit zijn artikel één, drie anwb
[0:16:44] en belanghebbenden. Even simpel gezegd gewoon een inwoner van dit land kan dan tegen dat besluit inrichten opkopen, maar
[0:16:53] inmiddels heeft de ervaring geleerd dat dat nogal erg
[0:16:58] beperkte mate van rechtsbescherming kan bieden. Mijn vragen, voorzitter, is de volgende.
[0:17:04] Volgens mij loopt er een herziening van rechtsbescherming. De anwb wil de minister uitdagen is hij bereid om ook de suggestie van bijvoorbeeld mensen als huisman en van onderen te omarmen om de bestuurlijke rechtsbetrekking meest centraal te stellen. De simpelgezegd als een beugel geschil heeft met de overheid diegene dan niet helemaal terechte zit van dat ene besluit, terwijl er van alles speelt in die relatie overheid burger en dat die burger kan zeggen ik heb een geschil of de toekenning huishoudelijke hulp of over de hoeveelheid en ik wil dat de rechter daar een oordeel over.
[0:17:40] Ik ben erg benieuwd hoe de minister daar tegenaan kijkt
[0:17:43] dat woord.
[0:17:46] Dankuwel. Dan geef ik het woord aan knops van het cda.
[0:17:48] Dankuwel. Voorzitter.
[0:17:50] Allereerst dank aan de collega´s rapporteurs voor het werk. En daar sluit ik mij volledig bij aan. Ik denk dat het een goede manier is om inderdaad de aanbevelingen van de commissie sta handen en voeten te geven en wie kan dat beter doen dan onder andere delen van slijm wanneer sneller deed net zo goed.
[0:18:06] Dus ik heb daar verder niets aan toe te voegen. Ik heb wel een vraag aan hem is hoe rechtsbescherming en dat is naar aanleiding van de brief die op de agenda staat en die brief is
[0:18:16] van zomer vorig jaar. Dat was echt zo juni
[0:18:20] rondom de vog en de plannen die daar ontvouwt worden door zijn voorganger. Ik zou hem willen vragen om zeg maar op basis van die brief. De kamer even bij te praten is niet helemaal gebruikelijk in dit debat maar even mee te nemen in concreet. Wat is er gebeurd met die aanbeveling. Hoe staat het ermee en hoe kunnen we die voor die vog wat wat operationele wat hanteerbare maken en eenduidiger en is ook degene die nieuwsbrief
[0:18:44] vermeld staat. Dus dat zal mijn vragen minister voorgerecht.
[0:18:51] Dankuwel. Dan vraag ik de sneller om tijdelijk het voorzitterschap over te nemen.
[0:18:55] Dan geef ik graag het woord aan van nispen namens de sp.
[0:19:00] Dankuwel. Dan bedank ik nogmaals de saboteurs. Ik sluit me van harte bij die inbreng aan en ik zal me vooral richten tot de minister voor rechtsbescherming, want rechtsbescherming is natuurlijk cruciaal in het bestuursrecht. En als ik het geheel is overzie en ik kijk naar onder andere toeslagen schandaal. Dan kan ik eigenlijk niet anders dan concluderen dan dat ons bestuursrecht kapot is en dat het gefikst moet worden, want het bestuursrecht werkt in veel te veel gevallen niet voor mensen,
[0:19:24] maar vooral voor de overheid
[0:19:26] niet alleen het kinderopvangtoeslag schandaal zelf, maar ook de afwikkeling daarvan. Daar gaat ook zoveel mis dat je alleen maar kunt concluderen dat er fundamenteel fout in het systeem zitten.
[0:19:34] Ik geef een voorbeeld. Er is nou bijvoorbeeld een uitvoeringsorganisatie herstel toeslagen. Maar die komt dan weer alleen in actie na een rechterlijke uitspraak nooit uit zichzelf dan worden mensen gedwongen door hun eigen overheid om naar de rechter te gaan in die gang ingewikkelde gang stressvolle gang durang te maken, terwijl het gaat om hulp
[0:19:54] tegen de eigen overheid eigenlijk. En hoe kijkt de minister daarna naar
[0:20:00] de vorige minister voor rechtsbescherming die stelde zichzelf tot doel om als overheid minder te procederen. Ook deze minister overigens en dat is ook terecht. Waar moeten we dan ook niet veel meer inzetten op mediation in het bestuursrecht.
[0:20:10] Hoe gaat de minister ervoor zorgen dat bestuursorganen vaker mediation ook in het bestuursrecht aangrijpen als goede optie om samen met mensen uit te komen.
[0:20:18] De minister heeft tijdens het debat in juli gezegd deze suggestie mee te nemen. Zijn er al stappen gezet. Is hij daar verder mee gekomen.
[0:20:26] Op negentien januari tweeduizend, eenentwintig is een motie aangenomen motie het marijnissen die de regering opriep. De algemene beginselen van behoorlijk bestuur volledig in de algemene wet bestuursrecht te verankeren. Op die manier ervoor te zorgen dat de wet altijd dusdanig moet worden toegepast dat materiële onaanvaardbare uitkomsten niet meer tot de mogelijkheden behoren, ook wanneer in wetsbepaling van dwingend recht wordt gesproken.
[0:20:51] En eigenlijk is het best bizar dat je zoiets nog moest vastleggen in de wet, maar ook de vraag is dus hoe staat het hier nu mee.
[0:20:58] En in die motie werd de regering opgeroepen om in het voorjaar van tweeduizend, eenentwintig met voorstellen te komen bij voorkeur door aanpassing van de algemene wet bestuursrecht die het mogelijk maken dat de rechter in voorkomend geval wetsbepaling van dwingend recht buiten toepassing kan laten. Waar zijn die voorstellen nu concreet gebleven. Want wat ons betreft schiet dat niet genoeg op. In ieder geval.
[0:21:17] De raad van state heeft eerder dit jaar bepaald dat de bestuursrechter niet langer slechts marginaal hoeft te toetsen. Een aantal zaken zijn beslissingen genomen.
[0:21:24] Fijn hebben ook lang om gevraagd en dat had ook echt zo veel ellende kunnen voorkomen voor mensen die dus een goede ontwikkeling in de rechtspraak, maar de vraag die de open vraag die ik hierbij wil stellen is is hier ook een rol weggelegd voor de minister of de wetgever of wachten wij slechts af wat die ontwikkeling in de rechtspraak verder teweeg gaat brengen
[0:21:45] en iets anders wat ook voor veel wat ook veel ellende zou kunnen voorkomen. Maar wat nog niet geregeld is, is de zogenaamde bestuurlijke lus en we kennedy bestuurlijke lust voor overheden, maar we kenden, maar nog niet voor mensen. Dus de mogelijkheid voor mensen om eigen gemaakte procedurele fouten ook te kunnen herstellen en niet helemaal opnieuw te hoeven beginnen. Wanneer gaat de minister dit regelen
[0:22:05] dan nog over lacunes in de wet. Het komt wel eens voor dat een rechter of bijvoorbeeld een advocaat generaal een lacune in het recht waarneemt. Als hij een zaak helemaal doorakkers en ziet van het klopt iets niet in de wet. Nu is dat redelijk vrijblijvend en ik roep bijvoorbeeld in herinnering een zaak waarover ik ook kamervragen hebben gesteld tijdens de heer sneller en ik een abonnement ook over hebben ingediend. Behalve de advocaat generaal die constateert dat er een lacune. Er klopt iets niet in de wet die de hoge raad legt dat signaal ook in een adres voor aan de wetgever. Maar vervolgens gebeurt er niks mee. Dan hangt het van een toevalligheid af en kamerleden die het opmerken. Journalisten die erover publiceren of daar dan iets mee gebeurt. Maar ik vind eigenlijk dan zou de minister zelf actief met een reactie moeten komen.
[0:22:47] Dus ik hoor graag van de minister of hij bereid is om deze actieve houdt uw houding te bepleiten binnen het kabinet en hier een voortrekkersrol in te vervullen.
[0:22:55] Tot slot de raad voor de rechtspraak heeft ons geadviseerd om mijn nieuwe wetgeving de rechtsbescherming aspecten zo expliciet en concreet mogelijk uit te werken, zodat hierover geen onduidelijkheid kan ontstaan en ook geven ze ons een overweging om in de toelichting bij wetgeving een aparte rechtsbescherming paragraaf op te nemen? Hoe staat de minister tegenover dit voorstel dus een apart rechtsbescherming paragraaf
[0:23:16] bij wetten en dat zijn er een hele hoop die aspecten van rechtsbescherming raken.
[0:23:20] Daar laat ik het bij dankuwel.
[0:23:22] Dankuwel. En dan geef ik graag het voorzitterschap terug aan de erfenis.
[0:23:27] Dan als laatste spreken van de zijde van de kamer geef ik het woord aan de heer sneller van d zesenzestig.
[0:23:32] Bankvoorzitter nog drie andere themas eerste de schorsing. De werking van rechtsmiddelen bij bestuurlijke boetes te lichten rapport wat we maar twintig, twintig als kamer hebben ontvangen waarin wordt aangekondigd dat er voor de zomer twintig, twintig voor een volgende voorstel zou komen naar de kamer. Maar dat staat vervolgens niet geagendeerd. Terwijl ik dacht ja, dit die optie vier over schorsing werking in de bezwaar fase klinkt in ieder geval aantrekkelijk denkt dat die rechtsbescherming verbeteren goede is en er staan ook een aantal nuttige suggesties over doen vermogen meer mee. Wegen en bijvoorbeeld bij digitale beschikkingen ook betere disclaimers en meer inzicht voor de ontvanger ervan in gebruik te maken van rechtsmiddelen. Dus mijn vraag is eigenlijk heb ik het gemist. Wat is er sindsdien gebeurd. Datzelfde eigenlijk inderdaad voor het vog rapport waardeer knops ook wel naar verwezen en specifiek alle dingen die gaan over resocialisatie en de vog zit een aantal hele mooie pilots die standaard zouden worden gemaakt. Automatisch bellen bijvoorbeeld bij een weigering of kijken of als een vog geweigerd wordt of er een gesprek mogelijk is met de werkgever ook een onafhankelijke bezwaarcommissie en ik ben heel benieuwd wat er sindsdien gebeurd is zeker ook in het licht van wat er tijdens het wetgevingsoverleg hebben besproken over hoe het soms gaat bij is. Qua doorlooptijden en de moeite die ze hebben om dat te doen. Tenslotte eigenlijk aansluiten bij wat van nispen zei over alles wat er gebeurd is sinds het aftreden van het vorige kabinet als het gaat om hardheidsclausule s als het gaat om de algemene beginselen van behoorlijk bestuur. Dat begon heel voortvarend en met daadkrachtige termen en inmiddels staat het hier niet eens expliciet op de agenda zweeft boven de markt staat bij bzk. Volgende week weer wel hoog op de agenda. Maar hebben we nog geen wetsvoorstel echt gezien om hardheidsclausule daadwerkelijk te gaan voegen in wetten die er al waren.
[0:25:33] Die a b b.
[0:25:35] Op te nemen in de anwb en ben ik bang dat het versnipperd en verzand en ik hoor graag van de minister voor rechtsbescherming. Hoe het kabinet ervoor gaat zorgen dat dat gewoon een voortvarende aanpak krijgt, zodat we daadwerkelijk die veranderingen gaan zien
[0:25:57] al veel te lang geleden beloofd zijn dankuwel.
[0:26:01] Dankuwel. Daarmee is er een einde gekomen aan de eerste termijn van de inbreng van de kamer.
[0:26:07] Ik kijk even naar de dertig minuten binnen zijn tweede. Ze kan gedeeld door twee dan dertig totaal. Oké. Wij schorsen deze vergadering tot elf uur en dan gaan we luisteren naar de beantwoording.
[0:58:12] We heropenen het commissiedebat staats en bestuursrecht als eerste luisteren naar de minister van justitie en veiligheid voelt met name de beantwoording van de vragen over het staatsnoodrecht.
[0:58:23] Nu is het woord.
[0:58:24] Veel voorzitter en ook veel dank voor de gelegenheid om input mee te krijgen voor het proces waar we op dit moment inzitten te kronen crisis en de instroom van ontheemde oekraïners. Ons hebben laten zien hoe belangrijk het is om in geval van nood terug te kunnen vallen op nooit bevoegdheden, en ik hoorde zowel de rapporteurs ook als andere leden, ook in eerdere debatten zeggen helemaal terecht dat niet te licht moeten denken over noodbevoegdheid dat je altijd op zoek moet gaan naar de afbakening en de strakke criteria. Wanneer brengt ook enorme verantwoordelijkheden met zich mee en ook enorme vragen vanuit de samenleving. Dat hebben de afgelopen twee jaar op heel veel verschillende momenten gezien. Ik ben ook zeer blij met de adviezen van de raad van state, de open universiteit en de commissie muller en die geven volgens mij ook hele goede handvatten om verder na te denken over de inrichting en de actualisering van een van ons smooth in crisis.
[0:59:18] Het blijft wel een hele complexe klus.
[0:59:22] De vraag. Vragenstellers hebben gelijk en dat is ook meteen de eerste vraag die kerel van die sneller rapporteur die zij wanneer kunnen we dat verwachten. Het is zomer is nog niet afgelopen want ik hou van de zomer. Maar t komt het toch al aan dat het einde in zicht is door de complexiteit hebben we iets meer tijd nodig. Moet ik eerlijk zeggen want we moeten het echt breed afstemmen, zoals het ook de vraag terugkwam verwacht het uiterlijk in november hier te hebben. Dus dat zijn de opdracht heel druk mee bezig. Maar het is. U weet, bestaat uit meer dan honderd wetten, crisis en recht en zijn nu bezig met de prioritering en versiering dat ook duidelijk kader kunnen bieden. Kom ik straks op terug met nog een paar andere vragen die er waren en ook met de verdere uitwerking.
[1:00:10] Misschien kan ik het beste dan meteen door want de komende antwoorden bij de vragen die er sneller vroeg kwam de regering een overzicht geven van de herziene wetten.
[1:00:20] Ik denk dat het om het handigst is als ik verwijs naar de bijlage in het rapport van de wc. Want daar zijn ze allemaal zij. Het zijn er meer dan honderd is dat ook de plek om dat te zien. In het overzicht zal ook voor de herziening als uitgangspunt gelden. Dus die hanteren wij ook hebben. We kijken naar het
[1:00:37] naar hetzelfde
[1:00:39] voorbij. De daadwerkelijke modernisering zal ook door ministeries specifieker per onderdeel worden gekeken, dan zou je sneller. Inderdaad. Hoe ziet het proces eruit. Maar we zijn momenteel bezig met een inter departementale overleg en afstemming. De hele tijd. We moeten dit gezamenlijk doen. Dit wordt ze gezamenlijk vormgegeven en dat heeft ermee te maken dat noodwetgeving zich ook in wetgeving voor andere departementen bevindt. Dat is ook de reden waarom het iets langer duurt omdat ik zo willen eigenlijk. En er waren ook vragen. Volgens het op veiligheidsberaad zeker wat breder gemeenten aanrakend en zorgen dat ze ieder geval het kwade waar we straks mee komen. Ook bij iedereen ook herkenning oproept en denkt oké. Vanuit dit vreemde kan je verder werken. Zoals gezegd, verwacht ik dat uiterlijk in november aan te kunnen bieden. Op basis van het clara kunnen we dan beslissen welke oordelen. Sorry onderdelen van het staatsnoodrecht met prioriteit worden opgepakt. Dat was ook een advies omdat het zo veel wetten betreft, maar ook tegelijkertijd echt urgentie kind dat we ermee aan de slag gaan, kunnen we dan kijken welke prioritering gaan toepassen. En daar zullen we ook voorstellen voor doen maar dan kan de camera natuurlijk alles vinden. Dan had hij snel nog een vraag over hoe verhoudt de modernisering van het staatsnoodrecht zich tot lopende trajecten bijvoorbeeld de opvolger van de corona. Het hele terechte vraag. En dat maakt ook weer waar we nu in zitten ook weer complex. Want in principe zijn dat losse trajecten omdat dat ook door moet gaan en dit moet doorgaan en op het moment dat
[1:02:07] als het nodig is. Zwembad verder met onze herziening en dat bijvoorbeeld de wet publieke gezondheid in een volgende tranche in lijn wordt gebracht met wat wij vanuit dit kader met elkaar afspreken. Dus
[1:02:20] wellicht goed om daar nog iets meer op in te gaan. Maar dit was een voorbeeld de kolonel weten maar ik weet dat die natuurlijk ook heel actueel die ook speelt. Dus ik ga er ietsje nauwkeurig op in. Maar dat geldt ook voor andere elementen lopende trajecten. De wijziging van de wet publieke gezondheid
[1:02:34] die is ingegeven door pandemische paraatheid en dat is gelukt. De urgentie dat we misschien bij een volgende golf bereid voorbereid zijn loopt vooruit op die modernisering waar we nu inzitten. Dat is de reden waarom die dingen tegelijk lopen.
[1:02:51] Dat betekent feitelijk dat de keuzes die nu bij de herziening van de wet publieke gezondheid gemaakt worden, niet moet worden gezien als invulling voor de keuzes die gemaakt worden bij de staatsnoodrecht herziening. Want daar moeten we met elkaar over hebben. Beslist karen vast prioritering en dan gaan we het invullen. Om die reden staan los van elkaar
[1:03:10] dan de heer van der staaij, ook vanuit rol van rapporteur. Hoe zien we de parlementaire betrokkenheid, bijvoorbeeld bij langdurige crisis had een aantal vragen bij de langdurige crisis. Wij zullen eigenlijk misschien kan ik het op deze manier samenvatten. Al die vragen over die truc ook allemaal bij elkaar bij het kader en hoe we het verder gaan invullen. Persoonlijk vind ik. En dat zal ook echt terug te zien zijn dat er een wezenlijke rol voor het parlement moet zijn bij aldi elementen dus de kern bij het staatsnoodrecht. Natuurlijk is parlement enorm van belang. Dus dat is niet waar we nu mee bezig om te kijken hoe kunnen we die stappen overslaan. Maar die van de strijd noemt een aantal voorbeelden van je kunst verschillende momenten hebben buikloop bepaling en dergelijke. Wat is dan de rol en we zullen zorgen dat we daarvoor dat het per stap formuleren hoe wij dat zien en dan kunnen we daar met elkaar over hebben.
[1:04:04] Even kijken en dat zal ook gaan over nood bepaling waarbij bijvoorbeeld geen doel is op dit moment voor de tweede kamer ook. Dat zullen we wel betrekken bij de stukken die wij gaan sturen. Ze kunnen we daar weer opnieuw kijken naar hoe verhoudt zich dat tot elkaar en misschien in het verlengde daarvan is ook nog vraag is caribisch nederland niet meegenomen in het kader. Ja dat komt er ook terug dan zij die snelle nog de koningin. De rol van de minister president in noodsituaties.
[1:04:31] Jij voorzitter eenheid van kabinetsbeleid is uiteraard fundamenteel van belang en de minister president nogal duidelijk een hele belangrijke rol en we zijn aan het kijken hoe we het precies willen invullen. Het is ook onderdeel van gesprek.
[1:04:45] Ik zal zorgen dat er concrete voorstellen voor presenteren in het kader, zodat ook daarna weer de camera er naar kan kijken dan mijn laatste twee nog.
[1:04:56] Ik geef eerst het woord aan heer sneller voor een interrupties.
[1:05:00] Omdat ik de minister en dank voor de beantwoording. Tot zover een paar keer hoor zeggen u hoort nog van ons.
[1:05:08] Dat snap ik. En tegelijkertijd u van ons gehoord en dat geldt voor de rol van het parlement en dat geldt voor de rol van de minister president.
[1:05:17] Dus ik zou ook graag van de minister horen dat zij niet alleen maar u hoort van ons. Maar ik neem deze uitgangspunten over of nee. Ik neem deze uitgangspunten daarin niet over.
[1:05:33] Met dezelfde voorzitter. Dat zou nu nog de concreet zijn omdat ik juist ook interdepartementaal ook met andere partijen en dit zijn bijvoorbeeld de rol van dnb. Dat ligt meer hier in den haag met elkaar beslissen. Maar je moet ook andere elementen goed breed afstemmen. Dus wat ik vooral wil zeggen is ik hoor u goed. Ik hoor op uw wensen. Goed. Dus ik neem dat mee. Maar als ik het nu al zal invullen wat we daarmee gaat doen dan loop ik vooruit op het hele proces en dan loopt het daardoor mis maar het is niet. U heeft gesproken. Maar ik laat wel wat wij hadden bedacht. Ik hoor heel goed wat u wil. Dus als wij daar mochten we een ander idee bij hebben, zodat ook motiveren waarom we denken dat misschien wel voorstellen gunstiger is, dan kunnen we dan met elkaar daarover debatteren als als ik die toezegging mag doen om het op die manier dan te benaderen.
[1:06:20] We hebben in ieder geval onderbouwd gesprek. Straks mochten we afwijken van de mensen die ik nu hoor,
[1:06:26] dan had ik er nog twee over eentje was van hier sneller. Nee die heb ik niet gedaan. Excuses. Dat is beter dan die van de staaij. Klopt dat? Nieuwe plannen van de regering inderdaad ook een gewijzigd zijn positie voor de raad van state betreft, was het vooral gaan doen is die positie van de raad van state ook beter. Morgen ziet door die enorme verscheidenheid die er nu is ook eigenlijk niet een vast proces voorbij is en dat het afhankelijk van wie welk weten welk moment daar ook een bepaalde bepaald proces wordt gekoppeld. Dus het gaat er echt over dat er een stevig geborgd rollers voor de raad van state, maar ook een eindje voorspelbare dat je ook weet hoe ziet dat eruit. Dus op die manier zullen we het ook vormgeven en dan had ik een laatste dat ging over de coördinatie werd uitzonderingstoestanden was de vraag stellen. Waarom is dat niet ingezet bij de recente crisis en dat is dat is zo hoog op de escalatieladder dat die niet als proportioneel werd gezien van wat hij was voor wat er aan de hand was. Het crisis recht en separaat in werking stellen. Noot recht bevatte al de noodzakelijke maatregelen die we nodig hadden voor de crisis die speelde dus het was. Laat ik het zo zeggen. In die zin niet nodig.
[1:07:39] Staaij,
[1:07:41] Dank u voor mij komt voor de antwoorden van de minister en ik had nog een vraag ook
[1:07:45] dat er een aantal losse bepalingen zijn waarvan wij allemaal niet meer bedacht hadden van ja dat zijn ook in in wetten nog verstopte bepalingen van noodbevoegdheid die ineens
[1:07:57] boven water kunnen komen, is het ook de bedoeling om ook op die punten zoals nu vanuit de kamer naar voren wordt gebracht van let op de betrokkenheid van de staten generaal houdt die drempel hoog dat ook daar nog aan getoetst wordt zeg maar de bepalingen die er al zijn en dat die zo nodig ook dan aangepast worden op kan niet alles tegelijk nogmaals dat dat is duidelijk de prioritering die de komt, maar wel dat er inhoudelijk op die manier mee aan de slag gegaan.
[1:08:25] Zeker zeker.
[1:08:31] Bent aan het einde gekomen van uw beantwoording.
[1:08:35] Dan kijk ik nog een keer naar de leden zijn er nog vragen aan de minister van justitie en veiligheid.
[1:08:41] Knops.
[1:08:42] Daar moest ik begrijp dat de minister zegt van ik ben met een proces bezig. Ik hoor u goed is, wordt in den haag eens gezien als en we doen er niks mee. Dus ik begrijp de interruptie van de snelle wel. Ik heb die indruk overigens niet maar het leek me wel goed om vast te stellen dat wij als commissie deze inbreng natuurlijk gaan leggen naast hetgeen wat er dadelijk licht. Dus misschien dat we nu de afspraak kunnen maken dat daar waar inderdaad minister een andere lijn kiest dat dan ook expliciet gemaakt wordt in in onze richting, omdat daarmee ook volledig invulling wordt gegeven aan de rol van het parlement. De wijze waarop dat nu gedaan hebben.
[1:09:13] Dit zijn hele belangrijke zaken die we dadelijk uiteindelijk gaan bespreken. Maar dan denk ik dat we iets meer met een tevreden gevoel hier weg kunnen gaan. Alhoewel ik begrijp dat doordat het allemaal achter geschoven dat hij dat nu niet op dit moment kunt zijn.
[1:09:26] De minister. Dat lijkt me een hele wijze afspraak. Dan zal ik me zeker ook aan houden. En daar zal ik ook op motiveren. Mochten er dan voor bepaalde elementen afwijken. Dat scenario neem ik maar omdat er anders snel uitgepraat zijn dat we dan ook laten zien hoe we daar naartoe komen en dat zal ongetwijfeld ook te maken hebben met de gesprekken die we dus verder in het land op dit moment aan het voeren zijn. Ik zal zorgen dat dat dan navolgbaar is ook voor de leden, zodat ze daar dan weer wat van kunnen vinden of ze overtuigd zijn of niet.
[1:09:55] Dankuwel. Kijk nog een keer naar de leden zijn nu geen aanvullende vragen. Ik was wel van plan om de toezeggingen die door deze minister gedaan nu nog wel eventjes vroeg de lezer om te kijken of het daar over eens zijn.
[1:10:10] De minister stuurt het cadeau betreffende de modernisering van het staatsnoodrecht in november naar de kamer en hier in wordt onder andere opgenomen per stap de rol van het parlement, de positie van het caribische deel van het koninkrijk, concrete voorstellen voor de rol van de minister president en in het kader wordt expliciet aangegeven en gemotiveerd worden afgeweken wordt van de lijn die vandaag door de rapporteurs is gekozen uitgestippeld.
[1:10:35] Dat is naar tevredenheid dan dank daarvoor
[1:10:39] dan sturen we nu de minister weg. Maar dat doen we vriendelijke vriendelijke manier. De minister is veroorloofd om belangrijke werkzaamheden te verrichten bedanken.
[1:10:49] Dan geef ik graag het rol aan de minister voor rechtsbescherming voor de beantwoording van de aan hem gestelde vragen.
[1:11:02] Voorzitter, dankuwel uw starten met de verklaring omtrent gedrag en daarna wil ik gaan andere vragen die gesteld zijn.
[1:11:10] Voorzitter, een verklaring omtrent gedrag vog. Sinds tweeduizend vier wordt verleend door justus en ik ga het onderzoeken dossier onderzoek uit tweeduizend zestien. Het is gebleken dat de verklaring omtrent gedrag een effectief instrument is om de maatschappij te beschermen tegen herhaalt plegen van crimineel gedrag tot een conclusie die ik nog meer herinneringen doelgroep
[1:11:33] met een vroeg worden jaarlijks enkele duizenden mensen
[1:11:37] het relevante strafrechtelijke antecedenten,
[1:11:39] het kwetsbare sectoren geweerd
[1:11:42] door een toenemende vraag om integriteitsrisico s op de werkvloer uit te sluiten.
[1:11:47] En als ik kijk naar het jaartal tweeduizend twintig zijn er één komma twee miljoen volgens aangevraagd
[1:11:54] en twee, eenentwintig stijgt het zelfs naar één komma vier miljoen volgers.
[1:12:00] Zult u mijn vraag wat is het weigeringspercentage?
[1:12:02] Dat ligt rond de nul komma twee procent. En als ik kijk naar de verklaring omtrent gedrag. Mag ik concluderen dat noedels in zevenenvijftig sectoren wettelijk verplicht is gesteld
[1:12:15] achttien jaar centraal vocht beleid
[1:12:18] en ik wil het vocht bestolen ook toekomstbestendig houden
[1:12:22] en irrelevant
[1:12:24] wil daarom het nieuwe screeningsinstrument vroeg politiegegevens vroeg p ingevoerd op één juli tweeduizend, tweeëntwintig is in werking getreden en ik verwacht dat we daarmee dan ook een volgende stap kunnen maken in de aanpak van de georganiseerde
[1:12:37] ondermijnende criminaliteit.
[1:12:40] U kent het instrument. Breng het even een herinnering.
[1:12:43] Daarmee kan de integriteit van medewerkers in functies waar die hoge mate van integriteit verwachten nog beter waarborgen.
[1:12:52] Voorzitter, welke functies heb ik het dan eerst het zoons en we zijn net gestart met een tweede tranche. De eerste tranche praatje bijvoorbeeld voor politiegegevens die wordt momenteel ingezet bij bowers met geweldsbevoegdheid functies bij de dienst justitiële inrichtingen douane c en c en het openbaar ministerie
[1:13:13] defect die deel. Ik ook graag met u. Als ik kijk naar de periode in juli tot en met vierentwintig augustus dit jaar zijn er duizend eenentwintig aanvragen voor vocht p ingediend
[1:13:24] in lijn met de verwachting. Want we verwachten cirkel op jaarbasis zo n drie duizend aanvragen.
[1:13:30] In honderd dertien gevallen was er sprake van een hit echt stoot van hey misschien wat de documentatie op politiegegevens,
[1:13:39] maar het heeft slechts doorkijken
[1:13:42] doorspreken, doorspitten en slechts in twintig gevallen heeft het geleid tot een voornemen tot afwijzing.
[1:13:50] De vrachtbrief van juni tweeduizend, eenentwintig
[1:13:53] kamerlid knops refereerde aan zuster ontwikkelingen zijn daarin geschetst
[1:13:58] met goedvinden van uwe ga ik ze niet allemaal opnoemen. Maar één van mijn speerpunten is dat ik meer internationale strafrechtelijke bronnen bij de fox screening wil betrekken.
[1:14:09] Mijn stemming is criminaliteit beperkt zich niet tot de landsgrenzen
[1:14:13] in de strijd tegen transnationaal, seksueel kindermisbruik
[1:14:16] verken ik de mogelijkheden om fondsen van nederlanders die buiten de e. U zijn veroordeeld voor een zedendelict jegens minderjarigen
[1:14:23] te gebruiken bij de fox screening voor het werken met kinderen.
[1:14:27] Eerste helft van tweeduizend, tweeëntwintig vind ik u hierover informeren stand van zaken is mag nu ingaan op de vragen die gesteld zijn.
[1:14:34] Voorzitter.
[1:14:36] Dan.
[1:14:37] Er is een interruptie, wanneer ellian.
[1:14:40] Moeten, vraag ik u of u deze gaat toestaan, want het gaat helemaal niet over bestuursrecht. Maar het antwoord van de minister prikkelt mij ten aanzien van de inzet van de vog. Dus kijk even.
[1:14:52] Mag ik weet niet precies wat hij gaat vragen. Ik sta u deze vraag toe. En dan kijken we of hij binnen de orde is.
[1:14:59] Wat mij trigget voorzitter is.
[1:15:03] In twintig gevallen hebben we dus mogelijk
[1:15:06] serieuze problemen voortgezet handelen voorkomen.
[1:15:10] Het is goed instrument. Het vervolg pee wee. Dat is mooi nieuws en het doet bij mij de vraag en u zegt de minister zegt
[1:15:17] we gebruiken deze vroege p. Maar bij personen die al in functie zijn. Maar bijvoorbeeld ook ondersteunend schoonmaak omdat ik daarmee een branche natuurlijk wegzetten. Maar de minister begrijpt wat ik bedoel. Er zijn allerlei betrokkenen. Bij een justitiële inrichting zou het de moeite waard zijn om volgen op wat breder in te zetten. Juist gekleed op het grote risico van voortgezet crimineel handelen dit het dus.
[1:15:44] Ik kijk naar de minister.
[1:15:47] Ik doe dit vanuit de kennis die ik heb vanuit andere functies. Denk niet dat je echt moet gaan kijken wat doet de functionaris.
[1:15:56] Met welke zaken kan de functionaris in aanmerking komen en welk instrument is dan wenselijk.
[1:16:02] Dat kan ik zijn voor p zijn. Zo moet je een affaire. Dus ik wil wel dan inzoomen op de zaak in dit vergt een stukje maatwerk. Ik begrijp wat u zegt ik kan me voorstellen dat functionarissen die in de facilitaire dienst te verrichten omringt in en laat ik het zo zeggen door criminelen die bij onderdak verlenen als rijksoverheid dus in detentie verkeren dat je daarin goed gaat kijken
[1:16:30] wat verwachten we wat willen we om risico s uit te sluiten en kan ik het instrument kan worden ingezet. Zo zou ik het willen bekijken en beoordelen.
[1:16:38] Snelle korte feitelijke vraag dus die twintig. Dat zijn mensen die wel een vog hadden gekregen. Maar op basis van politiegegevens vervolgens niet hebben gekregen of zijn dat mensen die ook eventueel de gewone vog niet hadden kunnen krijgen.
[1:16:55] Minister duidelijk voornemen tot weigeren hem dus niet gekregen. Kijk even naar rechts.
[1:17:02] We kunnen het.
[1:17:04] Zienswijze.
[1:17:09] Sorry mei wordt duidelijk gemaakt dat ze hun zienswijze kunnen indienen in behandeling kunnen nemen hem niet gekregen. In eerste instantie sneller.
[1:17:16] Dat snap ik. Maar de weigeringsgrond kwam uit de politiegegevens. En ze waren al door het poortje om het zo maar te noemen van de vog zoals die daarvoor luidde. Dat was mijn vraag.
[1:17:28] Dat is correct.
[1:17:31] Knops.
[1:17:33] De voorzitter, de minister nog verder gaat over de vog. Oké.
[1:17:39] Dan gaan we verder luisteren naar de minister.
[1:17:42] Ik geruststellende knops gaat dieper in op de vroeg.
[1:17:46] Allereerst vraagt die u mij terechtstelde van wat is er gebeurd met al die aanbevelingen en allereerste aanbeveling om sectoren te stimuleren. Een uniform en op prins khufu toegespitst kinspleet te hanteren
[1:17:58] we bezig met het ontwikkelen van een methodiek
[1:18:01] waarbij de risico s beter kunnen worden ingeschat, zodat je de juiste vorm van screening kan worden uitgevoerd in aanvulling op de disco methodiek
[1:18:09] geef ik dan ook een leidraad voor sectoren werkgevers waarmee kan worden ingeschat of screening bijdraagt aan veiligheid op de werkvloer wordt mijn stukje maatwerk toepassen
[1:18:19] en op dit moment voel ik dan ook gesprekken met de departementen ocw szw en vws om inzichtelijk te maken hoe de screening in verschillende sectoren uitziet in twee de leefbaarheid en begrijpelijkheid van de procedure voor gebruikers is ook een aandachtspunt. Je moet gewoon worden vergroot. Ook een actiepunt.
[1:18:37] Tweeduizend, drieëntwintig. Laat ik me daar ook adviseert door een extern bureau
[1:18:41] vreemde ogen dwingen dat principe.
[1:18:43] Daarnaast werk ik aan een maatwerk cadeau voor het verstrekken van de vroeg bij lichte delicten die zijn gepleegd op minderjarige leeftijd
[1:18:51] veertien jarige jongen die in het zwembad een tik geeft dna van vrouwelijke bezoekers. Daar moet ik aan denken als voorbeeld slechts een voorbeeld.
[1:19:02] Hiertoe voel ik dan ook gesprekken met partijen denken aan het openbaar ministerie.
[1:19:06] Ik verwacht een nieuwe versie van de beleidsregels
[1:19:09] voor het einde van twee, tweeëntwintig, begin drieëntwintig kamer toe te kunnen sturen.
[1:19:14] Hij spreekt die verwachting uit. Ik ben even wat voorzichtiger in de tijd
[1:19:18] mijn ambtsvoorganger heeft aan de kamer aangegeven niet te zullen inzetten op het gebruik van uittreksels van het strafblad voor screenings. Einde discussie die u toegevoerd heeft, kan het wel helemaal in herinnering brengen en de diepte ingaan, maar deel ook die opvatting dat die uittreksels niet geschikt zijn als screeningsinstrument volgt die lijn justus screenings autoriteit van de overheid. Ze heeft de kennis en expertise in huis die nodig is om het belang van de aanvragen af te wegen tegen het risico van de maatschappij.
[1:19:46] Daarnaast heb ik aangegeven dat ik die
[1:19:48] vaker justitiële documentatie uit het buitenland wil betrekken bij de fox screening ontwikkeling die kamer daar dieper op ingaan. Als u dat wilt, wil ik dat zeker doen en zo keek ik ook naar justitiële gegevens van derdelanders dus niet u ingezetenen hoe je die kan beoordelen en hoe je die kan wegen
[1:20:06] als ik zeg ik heb u wat aanbeveling genoemd en wat ontwikkeling. Tot zover. Voorzitter,
[1:21:00] Update versie van de brief van van juni. Een internet is.
[1:21:05] Voorzitter, ik begrijp wat je vraagt. Het helpt mij ook. Daardoor kunt u mij ook monitoren volgen en aanspreken erop over en weer en kan ik ook laten zien waar we vorderingen maken of geen vorderingen maken en de argumentatie. Dus ik voelde heel veel voor. Ik geef je ik zeg het doet de toezegging. Ja dan kom ik met een dergelijke brief. Die ga ik in de tijd plaatsen. Ik geef ook aan welk beleid accenten ik van mijn ambtsvoorganger vol of niet volgen, zodat u kon zien. Maar dan wil ik met u afspreken ik daarmee kom je niet eerste kwartaal twee, drieëntwintig.
[1:21:34] Dan is het nog haalbaar en uitvoerbaar keek naar rechts.
[1:21:37] Die toezegging staat genoteerd.
[1:21:42] De vraag van uit de vogel over de eerbaarheid en bruikbaarheid.
[1:21:47] Ik werk ook aan een aantal specifieke punten. Die heb ik net genoemd. Ook de ja. Een van de punten is nadrukkelijk ook de communicatie over de verklaring omtrent gedrag een beheerder in het verleden ook gediscussieerd over bijvoorbeeld bij jongeren.
[1:22:00] Ja dat jongeren ook niet weet van god ik heb licht vergrijp gedaan in het verleden komt niet in aanmerking voor een verklaring omtrent gedrag. Ik heb gezien dat hij daar discussie over gevoerd. En hoezo. Sorry voordat het beeld wat in die samenleving leeft
[1:22:12] verdwijnt. Er zijn publiekscampagnes opgestart en alle communicatie activiteiten, maar werkt. Het heeft gewerkt. Ja of nee. En dan ook weer dat externe communicatie die ons helpt om daarnaar te kijken en daar advies over te geven. Krijg ik ook in het eerste kwartaal twee, drieëntwintig.
[1:22:29] Daarnaast heeft justus kan ik ook melden. Allerlei nieuwe medewerkers geworven en ook een management informatiesysteem waarbij ze ook erin slaagt om maar negenennegentig procent van de aanvragen binnen de gestelde termijn af te geven.
[1:22:43] Ik heb natuurlijk kennis genomen van de algemene rekenkamer opmerkingen zoals die gegeven zijn en dat gaat dan met name over de doorlooptijden voornemen tot afwijzen.
[1:22:54] Concluderend mag ik gewoon stellen dat justus. Nu ga ik van mijn ambtenaren staan
[1:23:00] dat onderwerp
[1:23:01] de reactie termijnen misschien beter in de gaten moet houden en beter werk moet leven, maar grosso modo voor haar werk goed uit als tijd voor justins functionarissen
[1:23:12] een corruptie die me net gegeven is over die vroeg hebben navraag gedaan weigering van vocht p. De twintig gevallen is die alleen op basis van politiegegevens. Nee dat kan ook een uit een justitieel dossier zijn, zoals in de reguliere vroeg
[1:23:29] in de brief die ik heb toegezegd over het eerste kwartaal tweeduizend, drieëntwintig er dieper op in ga ik ook wat kwalitatief opmerkingen daarover plaats.
[1:23:42] Er is ook een vraag gesteld over de resocialisatie in de verklaring omtrent gedrag acties zijn in gang gezet. Wat is daarvan de voortgang?
[1:23:49] Een van de dingen is brief in inschrijven
[1:23:51] project loopt justin vond dat in tweeduizend, tweeëntwintig af.
[1:23:56] Ook onderzoek van de toegevoegde waarde van bezwaarcommissie. Dit is nog een punt in progress
[1:24:03] eind tweeduizend, tweeëntwintig, hoor ik daar stil over geïnformeerd en ook in de brief kom ik erop terug
[1:24:11] clank contact met aanvragen. Die vind ik belangrijk
[1:24:13] kan zijn over onduidelijkheid over de aanvraag. Wat is precies de functie. Wat is het belang bij de aanvraag? Een stukje helderheid en dienstverlening, publieke dienstverlening van belang doorlooptijden heb ik niet aangeraakt. Ik heb die aantallen ook genoemd, waardoor ook een beeld geven.
[1:24:29] Dat was mijn kopje verklaring omtrent gedrag. Voorzitter,
[1:24:39] dan gaat hij ook de toezeggingen noemen die ik gezegd heb dan weet ik of ik nog op lijn zit.
[1:24:44] Was ik van plan aan het eind te doen van alle toezeggingen die je nog gaat doen. Die nemen we daar dan ook ook bij mij.
[1:24:50] Slechts informatie. Informatieve vraag voor sydney is het eigenlijk niet. Dan komen we bij het andere onderwerpen waarvoor u mij hebt gevraagd vanochtend te verschijnen, schorsende werking van rechtsmiddelen bij bestuurlijke boetes is belangrijk rapport bevat uitkomsten naar de voor en nadelen van schorst in de werking van rechtsmiddelen bij bestuurlijke boetes. Maar veel belangrijker is het omdat het onderzoek dan ook concreet concrete handvatten bevat om verschillen heer rechtsbescherming dus bestuurs en strafrecht weg te nemen bij het aanwenden van rechtsmiddelen.
[1:25:19] De raad van state heeft haar advies over gegeven is de verhouding tussen de sancties stelsels bekend. Ik zeg het uit mijn hoofd vijftien universiteit groningen heeft onderzoek naar gedaan in tweeduizend twintig. Naar aanleiding van het advies maak ik op dat het vorige kabinet een aantal maatregelen heeft aangekondigd.
[1:25:34] Iran wordt wel degelijk gewerkt
[1:25:49] en de wettelijke maatregelen onder andere van de algemene wet bestuursrecht ankeren wettelijke maximum hoogte van een bestuurlijke boete aansluit. De boete categorieën het strafrecht zijn neergelegd in het wetsvoorstel. Naar aanleiding van het ongevraagde athena staat hier ongevraagd, maar ik vind gewoon het advies van de raad van state
[1:26:06] over sancties stations en stel het voorstel kreeg ik in het najaar aanbieden aan de raad van state
[1:26:13] over het wel of niet doorvoeren van schorsende werking bij bestuurlijke boetes. In de bezwaar fase
[1:26:18] kijk ik tenslotte kan ik niet alleen als departement jnv, maar ook met andere departementen hoe de aanbevelingen uit het onderzoek kunnen worden uitgewerkt, al dan niet in wetgeving.
[1:26:29] Ik kreeg daarbij
[1:26:31] effectieve rechtsbescherming van de burger enerzijds en anderzijds ook een effectiever en efficiënter handhaving
[1:26:37] ingaan op de specifieke vragen die gesteld zijn.
[1:26:45] De eerste vraag van de heer
[1:26:48] ik zie hier staan herstellen en de eer van nispen de raad voor de rechtspraak heeft geadviseerd om in
[1:26:54] toelichting bij wetsvoorstellen apart rechtsbescherming paragraaf op te nemen.
[1:26:58] Ik werd meteen enthousiast kan ik u vertellen.
[1:27:01] Ik vind de suggestie
[1:27:03] van de raad voor de rechtspraak goed interessant.
[1:27:07] U weet ik ben bezig, zowel moet ik wetgevingskwaliteit bewaken binnen het kabinet
[1:27:13] en tegelijkertijd wil ik ook een ronde langs alle ministers
[1:27:16] om juist dit soort onderwerpen nadrukkelijk onder de aandacht te brengen.
[1:27:21] Ik kan het niet alleen. Ik doe dat samen en dat samenspel.
[1:27:24] Dus ja ik vind het een aandachtspunt. Want ik wil overnemen.
[1:27:32] Dan heb ik nog wel de vraag daarbij als de minister zegt ik neem dat over. Ik wilde enthousiast van en zegt er ook bij. Ik moet dat ook met andere collega s overleggen. Maar wat is dan concreet dus even heel simpel gevraagd per wanneer bevatten wetsvoorstellen dan een rechtsbescherming paragraaf
[1:27:50] of wanneer gaat de minister de kamer informeren hoe hij dit gaat doen. Iets subtieler.
[1:27:58] Voorzitter, u zegt subtieler, maar ik zeg iets makker
[1:28:01] specifiek meetbaar acceptable realiseerbaar in de tijdgebonden. En als we dat zeggen. Dan ben ik van mening dat ik eerst in gesprek met collega´s veel voeren. Een hele concreet antwoord wil geven. Want als ik dat niet doe, ga ik eigenlijk iets beloven wat ik eigenlijk op draagvlak te laten rekenen. Want dan kan ik het hardmaken. Nu niet. Ik zeg u toe. Ik ga eerst spreekt verklaar ik te agenderen kwaliteit, wetgevingskwaliteit en we hebben afgesproken dat ik dat we jaarlijks komen te staan van de wetgevingskwaliteit
[1:28:31] en daarom wil ik daar melding van maken van waar ik sta hoe we er mee omgaan.
[1:28:36] En dan heeft hij iets concreets. Dan weet u van hem. Dat document komt het als zodanig terug. Pallanti?
[1:28:42] Misschien columniste pond excuses. Ik weet het niet uit mijn hoofd. Wanneer kunnen we die staat van de wetgevingskwaliteit ook alweer.
[1:28:48] Verwacht wordt nu uitgezocht. Meneer de voorzitter en op dat moment komen dus ook terug in de tijd plaatsen.
[1:28:55] De rest acceptabel lijkt realiseerbaar tijdgebonden.
[1:28:59] Wat oké.
[1:29:04] Goed.
[1:29:06] Ja. Goede vraag. Wanneer hij pakt wel het hart beet van de algemene wet bestuursrecht en begrip besluit
[1:29:13] en u geeft aan dat heeft geleid tot een beperkte mate van rechtsbescherming aan het huis mannen omgaan
[1:29:19] voorstel van huisman. De volgende is verstrekkend hoef ik hier niet te duiden dat het met mij eens. Het valt ook niet eenvoudig in te voeren.
[1:29:27] Als je puur kijkt naar de collega s van szw en dan is er bijvoorbeeld gewerkt aan een geschilbeslechting bij in het sociale domein
[1:29:36] en de raad van state heeft dan ook uit advies uitgebracht over het voorstel.
[1:29:40] Ik weet dat nu op dit moment gewerkt wordt aan een nadere rapport. Ik kan niet vooruitlopen op de granaat. Ik moet een proces antwoord geven en is ook in overleg met vws wordt er gekeken en bzk medeverantwoordelijk voor de anwb voordat voorbereid.
[1:29:55] Dat komt ook eigenlijk aan op het punt van god heer van nispen aangeeft.
[1:30:00] U heeft gezien in mijn brief aan in de brief van de minister van bzk op elf juli in hoofdstuk vier dat we dit vragen
[1:30:07] leeft.
[1:30:08] Dat vindt het ook van belang vinden. Ik wil hem als zodanig ook meenemen in de verdere uitwerking.
[1:30:13] Dat zou mijn reactie zijn op de vraag van ellian. Meneer de voorzitter
[1:30:19] peinzende blik.
[1:30:23] En dat leidt tot een interruptieduur.
[1:30:25] Kocht. Voorzitter, wat tijd over is, moeten we niet de tijd onnodig vol praten in mijn bijzijn. Een blik voorzitter vloeit voort uit het feit dat
[1:30:34] de intentie volgens mij
[1:30:37] klinkt behoorlijk. Maar
[1:30:40] eigenlijk wat collega van nispen zei ik zie ik zie weinig en ik weet dat de awbz echt niet laat veranderen.
[1:30:47] Ik blijf deze hartenkreet meegeven dat het van belang is dat dat de overheid zelf in dit geval u als verantwoordelijk bewindspersoon. Met uw collega´s nadat charlie stoort op
[1:31:00] vinden we de wijzen op de anwb nu voorziet in rechtsbescherming nog passen bij de huidige tijd indachtig alles wat we hebben meegemaakt.
[1:31:09] Ik hoop echt dat dit proces antwoord begrijp ik. Voorzitter, maar ik hoop wel dat het tot iets leidt zeg maar dat het tot iets tastbaars leidt een voorstel en aanpassing. Ik zou het jammer vinden als als het straks wat uitgangspunten naar ons toe komen.
[1:31:23] Misschien heeft de burger in een geschil niet zo vaak.
[1:31:28] De minister.
[1:31:32] Dank u, zelfs voor de vraag. Maar ik dank u voor de verdieping van de vraag.
[1:31:37] Daarover verschillen wij van mening dat hij zoekt naar meer hardheid en concreet deel ik met u bleef in andere tijden.
[1:31:45] We hebben de overheid gezien die gefaald heeft op belangrijke dossiers.
[1:31:50] En hoe ben je dat dan. Hoe zorg je dan voor dat die rechtsbescherming goed geland is. Dat vraagt u van mij.
[1:31:56] Daar wil ik me hard voor maken en inhoud aangeven ooit mee zeggen ik moet dat
[1:32:01] binnen de mr. Ze zijn totaliteit bespreken en ook laten landen. Maar dan moet het niet alleen mijn woord zijn moeder ook inderdaad zijn en ik denk ook dat met die jaarlijks een reportage waarin we kijken naar de kwaliteit van de wetgeving dat dit punten terug moet komen.
[1:32:15] U houdt mij daar scherpe enerzijds als parlementariër. Anderzijds zeg ik u toe dat ik me er ook echt hard voor wil maken hoe moeilijk dit onderwerp ook is om te laten landen.
[1:32:31] Die is sneller.
[1:32:33] Ik begrijp dat er vragen over die schorsing werking van rechtsmiddelen op beantwoord was daarmee de minister zijn. Die weeg ik nog even aansluitend op het punt van de heer elyan en heer van nispen maakt denkt dat de minister snapt dat dat rapport van maart is van maart twintig, twintig. Volgens mijn kalender is het ongeveer twee en een half jaar geleden en de minister zegt we zijn dat nog aan het wegen
[1:32:58] of we dat die schorsing werking bezwaar fase wel of niet gaan invoeren.
[1:33:03] Volgens mij is het overkoepelende gevonden.
[1:33:04] Voel toch
[1:33:07] dat we wel een keer naartoe moeten naar naar keuze keuzes en dat het dan ook wat is er dan die twee en half jaar gebeurt, dan zal ik het heel.
[1:33:15] Losjes zeggen.
[1:33:16] Dus dat we dan ook die keuzes inderdaad de komende tijd met elkaar gaan maken ook concreet worden voorgelegd.
[1:33:24] De minister.
[1:33:27] De voorzitter wordt geconfronteerd druk op de schouders van mijn voorgangers
[1:33:30] die is geconfronteerd geweest met een crisis waardoor die andere accenten. Een andere prioritering heeft aangelegd en hij is geconfronteerd met een demissionaire status en dat heeft ertoe geleid dat ik voor de zomer in te dementer
[1:33:44] de departementale werkgroep aan het werk heb gesteld, niet onder leiding van het ministerie om juist de zaak in beweging te krijgen van dit onder elkaar.
[1:33:52] Ik hoop dat dat enige geruststelling geeft. Het vergt wel eens tijd. Ik zoek naar de zorgvuldigheid en daar gaat het om verschillende belangen rechtsbescherming, gevechtseenheid, uitvoerbaarheid, effectieve handhaving.
[1:34:05] Daar zijn we allemaal mee bezig. Daar vraagt hij ook terecht daar en van mij als minister voor rechtsbescherming verwachten en dat is mijn antwoord ook op die ellian dat ik mij ermee mee bezighoudt.
[1:34:17] Dankuwel.
[1:34:20] Nu ben ik ingang de sneller voornemens te doen. Voorzitter, kijken
[1:34:31] terechte vragen over de algemene beginselen van behoorlijk bestuur.
[1:34:35] Ook daarin leeft in de brief van elf juli het nodige en dat is een vraag die u de voorzitter van nispen gesteld heeft aan mij. Ik geef het zelfde antwoord procesmatig, maar ik geef u ook aan en wellicht dat we haar doorhebben wanneer de kwaliteit van de wetgeving is.
[1:34:52] Vogeltje,
[1:34:53] Ik hoor. Vierde kwartaal tweeduizend, drieëntwintig.
[1:34:56] Ik vind dat ik ga zelf kijken. Dat zie ik als huiswerk
[1:35:00] kan het eerder.
[1:35:01] Ik vind wel dat we de discussie met elkaar moeten blijven voeren. Hij mag niet van de agenda
[1:35:08] en ik heb het liefst dat we dit. Ik begrijp de zorgvuldigheid van de tijd. Ik begrijp de druk die hierop zit van de collega, maar toch. Ik vind het er gevoelsmatig als bestuurder rijkelijk laat.
[1:35:23] Parkeer mezelf ook een interruptie.
[1:35:26] Het is goed dat de minister als bestuurder dat rijkelijk laat vindt wel dat vind ik namelijk als controleur van ons vanuit mijn rol zeer zeker ook want het is nu een antwoord op de vraag waar de minister enthousiaster over die aparte rechtsbescherming. Paragraaf.
[1:35:40] Dat zou ik willen. Maar ik moet ook met de collega´s doen. Ik ga dat bespreken. Maar dan zouden we dagen pas in het vierde kwartaal van tweeduizend, drieëntwintig over geïnformeerd worden. Dat dat lijkt me geen goede afspraken hoopt dat de minister of of misschien een tweede termijn dat zeker naar voren kan halen. Wat lijkt me iets wat misschien niet morgen. Maar anders een ministerraad later zo ongeveer geagendeerd zou moeten worden. Nou goed, laten we dan nog iets laten doen maar toch niet het vierde kwartaal van tweeduizend, drieëntwintig, dat over die rechtsbescherming paragraaf nog maar het gaat ook over de uitvoering van een aangenomen motie en m n inderdaad een fundamentele verandering mogelijk van de algemene wet bestuursrecht en ik ik zocht nog even naar het moment wanneer we daar dan over geïnformeerd worden. Dat heb ik nou zelf ook nog niet helemaal scherp.
[1:36:23] Zul je geen tweede termijn terug.
[1:36:26] Laten we die vierde kwartaal twee, drieëntwintig met u en u als controleur parlementariër geeft mij ook aan en help mij daarin dat ik het ga vervroegen in de tijd om nu al te zeggen en een belofte doen. Ik kom ermee in het derde kwartaal konijn in het tweede kwartaal verspil ik mijn hand.
[1:36:44] Bent u dan schriftelijk over informeren dat ik het zou doen
[1:36:48] als ik iets beloof wil ik nakomen
[1:36:53] de mag ik doorgaan. Meneer de voorzitter raad van state bepaald dat de bestuursrechter niet langer slecht marcel hoeft te toetsen verbijsteren rol voor de minister of de wetgever weglegt of wachten we de jurisprudentie af.
[1:37:06] Dit is ook weer in het kader van meer mensen gericht maken van anwb aantal punten aangestipt
[1:37:13] naar ambtsgenoot van bzk en ikzelf zullen dit meenemen. Die brief in de verdere uitwerking van de brief van elf juli.
[1:37:19] Ik heb net aangegeven over de staat van de wetgevingskwaliteit gaan doen in hier gaan we veel eerder doen
[1:37:25] wil zeggen
[1:37:26] ik kom erop terug. Mediation bestuursrecht
[1:37:32] zesentwintig, negen is er een bijeenkomst mediation georganiseerd
[1:37:36] zodra de gemeente spreken. De vereniging van nederlandse gemeentes aanwezig zijn uitvoeringsorganisaties, mediation te organisaties
[1:37:43] en aan de hand van die bijeenkomst wil ik beslissen bekeken wat de beste manier is om mediation, het toepassen van mediation vaardigheden door bestuursorganen verder te brengen.
[1:37:52] Eerst hoorden
[1:37:54] wegen dan toepassen.
[1:37:57] U weet dat ik
[1:37:59] groot voorstander ben van
[1:38:04] hardheidsclausule.
[1:38:07] Hoe gaat het kabinet ervoor zorgen dat de voortvarende aanpak komt, zodat het daadwerkelijke verandering komt.
[1:38:13] De brief van elf juli is ook mede namens mijn collega, ambtgenoot van armoedebeleid participatie en personen. Mijzelf heeft college van bzk dat verstuurd.
[1:38:22] Daarin is het uitdrukkelijk gesteld hoe belangrijk die menselijke maat is. Ook is ingegaan. Op die hardheidsclausule zijn hardvochtigheid
[1:38:30] is een eerste inventarisatie gemaakt wordt op dit moment aan gewerkt waar nadrukkelijk stellen die burgers staat voorop
[1:38:37] en hoe kunnen we hiermee omgaan en de aanbevelingen worden wel degelijk overgenomen serieus genomen gelezen.
[1:38:48] Ja toch. De harde opmerking. Het bestuursrecht is kapot.
[1:38:52] Er moet worden gefixt. Ik heb dat geschreven als quote.
[1:38:56] Het werkt niet voor burgers, maar voor de overheid fundamentele fout in het systeem.
[1:39:01] Pas na het inschakelen van een rechter
[1:39:03] is er sprake van rechtsbescherming en u vraagt mij hoe ik naar kijken.
[1:39:10] Een van de doelstellingen van de anwb zou het geweest ongelijkheid compensatie.
[1:39:16] Ik ga niet zeggen dat systeem kapot is.
[1:39:19] Hij heeft me net horen zeggen. Het is zeker niet altijd goed gegaan.
[1:39:24] Het verdient verbetering op zeker een paar fundamentele punten.
[1:39:29] Maar ik zie ook rechtspraak die duidelijke stap gezet
[1:39:33] en ze geeft ook aan dat er op basis van het huidige gerecht niet anders kan worden opgelost. Dat spreek ik
[1:39:41] er wordt gewerkt aan een wetsvoorstel dat meer mensen gedicht moet maken, omdat de waarborgfunctie voor burgers in een relatie met de overheid versterkt.
[1:39:50] Ik keek erin ook naar de versterking van de algemene beginselen van behoorlijk bestuur. En dan beantwoord ik meteen de vraag over de motie jetty marijnissen
[1:39:59] stoute foto s ik dan op en die bijzonder of seksuele sectorale wetgeving.
[1:40:03] Je moet op orde zijn
[1:40:05] en aan de voorkant de menselijke maat voldoen.
[1:40:09] Hierin hebben we elf juli bewust in de briefje aandacht aan besteed. Dat zie ik ook als een belangrijke mijlpaal.
[1:40:17] Je sprak over lacunes in de wet.
[1:40:22] Ook daarin zeg ik dat, zoals de raad voor de rechtspraak vindt dat een frosty diverse gesignaleerde knelpunten buikpijn dossiers heeft genoemd als voor het zomerreces.
[1:40:32] Die zie ik ook als onze verantwoordelijkheid voor de reeks brede wetgevingskwaliteit heeft mijn belangstelling nadrukkelijk ook met navels over gesproken om erover te leren,
[1:40:43] maar ook te kijken wat kan je fundamenteel verbeteren.
[1:40:47] Mag ik u voorstellen aan doen in die staat van de wetgevingskwaliteit daar gewoon komt van dom. Wat hebben we er meegedaan?
[1:40:55] Wat staat in de pijplijn? Wat gaat er gebeuren, zodat u controlerende taak kan blijven uitvoeren.
[1:41:04] De voorzitter van alles punten noemt kon nog eentje binnen de lus. Ja zeker gaat eerst even bekijken.
[1:41:13] Mag ik eventueel op de burgerlijk lus terugkomen in de tweede termijn. Want ik lees altijd iets en wil het eerst begrijpen voordat ik haar papegaai.
[1:41:24] Volgens mij vinden we dat kocht. Ik kijk even naar de camera
[1:41:31] niet bij iedereen is er behoefte aan een tweede machine. Sommigen wel.
[1:41:34] Ik geef het woord aan lichtsnelheid.
[1:41:37] Dankuwel twee zinnen. Voorzitter, en ik ben blij dat die menselijke maat in de vog hoog op de agenda staat en dat er ook werk van wordt gemaakt door justins en de tweede zin dat ik hoop dat we inderdaad snel dan wat wetgevings debatten gaan krijgen over de algemene wet bestuursrecht.
[1:41:56] Met deze minister.
[1:41:59] Ik keek er zijn leden die afzien van een tweede termijn. Ik zou zelf ook een misschien iets meer dan twee, maar ook enkele zinnen willen zeggen, al was het maar omdat de minister zijn antwoordt dat hij gaat geef ik nog niet helemaal gelezen zou hebben. Maar hoe dan ook de minister vindt niet dat het systeem kapot is. Maar goed daar komen we dan niet helemaal uit. Maar hij wil wel dat er zaken verbeterd moeten worden en de minister merkte hopelijk aan een deel van de kamer niet bij mij. Maar bij iedereen dat wel ongeduld is en dat het heel belangrijk is om de algemene wet bestuursrecht te gaan verbeteren en mensenrechten niveau. De mensen moeten er iets aan hebben. Dat is natuurlijk waar het waar het uiteindelijk om gaat want de overheid moet er zijn voor de mensen en niet dat mensen gedwongen worden om naar de rechter te gaan
[1:42:38] en dan passen er iets in beweging komt, iets wat we heel concreet. Nu zien wij haten uitvoeringsorganisatie hersteld toeslagen. Ik vind het best wel schandalig dat we mensen dus na de rechter jagen met stress met kostte et cetera omdat het gewoon niet wordt opgelost. En als ze dat niet doen dan wordt er ook niks opgelost. Precies hoe het niet moet hoopt dat de minister dat met mij eens is hoe graag een tweede termijn wanneer we dan eerder dan vierde kwartaal van tweeduizend, drieëntwintig op best wel veel vragen die gesteld hebben daar dan reactie op krijgen.
[1:43:13] En uiteraard ben ik ook benieuwd naar het antwoord op de bestuurlijke lus want even heel concreet
[1:43:21] die rechtsbescherming paragraaf. Dat is nou een van de voorbeelden waarvan je zou kunnen zeggen. Nou laten we dat dan in ieder geval gaan doen bijvoorbeeld reageren op geconstateerde kunnen ze in de wet. Nou laten we dat dan in ieder geval gaan doen en dat zou heel jammer zijn als ik snap dat daar een stuk voor geagendeerd moet worden in de ministerraad.
[1:43:38] Maar dat zou toch eind dit jaar of begin volgend jaar gerealiseerd moeten zijn, zou ik me kunnen voorstellen.
[1:43:46] Daarmee is er een einde gekomen aan de tweede termijn van de kant van de kamer en dan geef ik het woord weer aan de minister voor rechtsbescherming.
[1:43:55] Voorzitter, dankuwel
[1:43:56] uw laatste vraag. U vroeg me ervan niets kwartaal vier. Maar wanneer pel. Ik heb getuigen mensen dan breng ik heb gezegd dat ik ik wilde schriftelijk op terugkomen. Ik wil een termijn noemen. Die kan staart van de kwaliteit
[1:44:12] schriftelijk dat zo spoedig mogelijk
[1:44:16] meteen na deze vergadering gaat uitzoeken en dan antwoord geven
[1:44:22] de burger klus vanwege de minister dit regelen.
[1:44:25] Daar wordt momenteel gewerkt is ook voor haag bezig in de brief van zeven het woord betrokken bij het wetsvoorstel. Dat wetsvoorstel zo voorafgaand aan de internetconsultatie en pre consultatie worden gezonden, zodat onderwerpen die u noemt de heer van nispen expliciet kunnen worden gewogen.
[1:44:44] Het past ook bij ons idee en uw pleidooi om aan de voorkant beter menselijke maken van wet en regelgeving.
[1:44:52] Juist daar wordt ie gebogen. Ik vind van belang tenslotte,
[1:44:55] dat het aan de voorkant goed wordt nagedacht over een stukje normstelling.
[1:44:59] De voorkant de juiste keuzes in gezamenlijkheid met elkaar worden gemaakt. Dat is mijn streven die ook mij niet realistisch beeld.
[1:45:08] Dankuwel. Daarmee is er een einde gekomen aan dit commissiedebat staats en bestuursrecht. Ik ga dan nog de toezeggingen die zijn gedaan door de minister voor rechtsbescherming.
[1:45:17] En voorlezen.
[1:45:19] De minister stuurt in het eerste kwartaal van tweeduizend, drieëntwintig, een update over de vog screening aan de kamer.
[1:45:26] De minister stuurt de nieuwe beleidsregels uit het maatwerk kader van de vog screening voor lichte zeden voor het einde van tweeduizend, tweeëntwintig of begin tweeduizend, drieëntwintig aan de tweede kamer.
[1:45:38] De minister neemt in de staat van de wetgevingskwaliteit op hoe het staat met het opnemen van een rechtsbescherming paragraaf in wetsvoorstellen en de algemene beginselen van behoorlijk bestuur voor anker hoe die verankerd worden en de omgang met de lacunes in de wet en de rol van de minister daarbij
[1:45:52] en wanneer we die staat van de wetgevingskwaliteit kunnen verwachten. Dat horen wij ook zo snel mogelijk
[1:45:58] schriftelijk. Inderdaad.
[1:46:02] Nou, vraag ik mijzelf even af. Ik doe dat even hardop en de staat van de wetgevingskwaliteit is misschien nog wel wat anders dan de voortgang van de algemene wet bestuursrecht en het traject wat daarop is ingezet of heb ik dat nog niet helemaal goed begrepen. Want wanneer krijgen we daar dan weer een.
[1:46:18] Vervolg op.
[1:46:20] De minister.
[1:46:23] Stefan hoe je dat in het eerste kwartaal twee, drieëntwintig te geven.
[1:46:27] Dan noteren we dat ook als toezegging.
[1:46:30] Daarmee is een einde gekomen aan deze vergadering. Bedankt. De minister voor rechtsbescherming en zijn ondersteuning hartelijk bedanken. Alle ondersteuning hier ook in de kamer die deze vergadering mede mogelijk heeft gemaakt
[1:46:41] en ik bedank de mensen die dit debat hebben gevolgd en ik wens iedereen een fijne dag.